(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 2 اسفند  1391 - شماره 20435

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مصر در ميانه راه ! (يادداشت روز)
شلوار (گفت و شنود)
وزارت اطلاعات فاش كرد
سرويس اطلاعاتي انگليس پشت صحنه شبكه رسانه اي بازداشت شده
فتنه انگيزي آمريكا با درخواست مذاكره همخواني ندارد
كيهان و خوانندگان
هدف تحريم ها جمهوري اسلامي بود اما باعث نفرت بيشتر از آمريكا شد (خبر ويژه)
سرپاتر از رئيس بي عرضه استخبارات براي جانشيني شاه عربستان پيدا نشد (خبر ويژه)
مهرورزي انتخاباتي از كيسه بيت المال (خبر ويژه)
ملاقاتي كه اپوزيسيون را گيج كرده است (خبر ويژه)
رايزني براي نحوه استتار پشت شعار انتخابات آزاد (خبر ويژه)


مصر در ميانه راه ! (يادداشت روز)

تحولات مصر يك شاقول ارزيابي دارد. اين شاقول «ايران» است. اگر مصر با ايران راه خصومت را در پيش بگيرد و يا به آن بي اعتنا باشد، همان سياست دوره حسني مبارك را در پيش گرفته و اين فقط مربوط به مناسبات يك كشور عرب با يك كشور غير عرب نمي شود بلكه از آنجا كه امروزه، ايران به عنوان «شاخص» و ميزان براي ارزيابي تحولات در منطقه شناخته مي شود، حركت احتمالي ياد شده به معناي «عدم تغيير» ارزيابي مي شود كما اينكه اگر مصر به ايران نزديك شود به اين معناست كه مصر راه دگرگوني اساسي را در پيش گرفته است.
مصر در حال حاضر شرايط دوره گذار را طي مي كند و به نظر مي آيد كه اين دوره حداقل 2 تا 3 سال ديگر به طول مي انجامد در اين دوره هر كس براساس تحليل و برداشت خود از مصر سخن خواهد گفت و براي اثبات مدعاي خود به مواردي استناد مي كند اما واقعيت اين است كه هويت آينده مصر را هيچكدام از اين موارد تشكيل نمي دهند. مصر دوره گذار بشدت دچار بي ثباتي در تصميم گيري و موضع گيري است. اين موضوع بخصوص تحت تأثير نيروهاي مختلف داخلي و عملگراهاي مختلف خارجي مي باشد. با اين وصف دورانديشي اقتضا مي كند كه در جمع بندي تحولات اين كشور شتاب به خرج ندهيم و روشن شدن بسياري از موضوعات را به آينده بسپاريم. آينده اي كه بالاخره مصر راه خود را مشخص و خطوط فاصل و متصل خود را با حوزه هاي مختلف و بعضاً متضاد مشخص نمايد. اين موضوع بخصوص درباره ايران از اهميت بيشتري برخوردار است زيرا همانگونه كه ذكر شد «ايران شاخص ارزيابي است».
سفر دو هفته پيش رئيس جمهور به مصر از اين منظر حائز اهميت مي باشد و براساس نگاه دورانديشانه اقدامي «شتاب آلود» و تا حدود زيادي «نسنجيده» به حساب مي آيد. مصر در شرايطي كه هنوز از معيارهاي دوره مبارك فاصله نگرفته و اكثر نهادها و واحدهاي اثرگذار دوره گذشته به فعاليت مشابه دوره مبارك ادامه مي دهند، نمي تواند پذيراي رئيس جمهور «يك كشور انقلابي» باشد. اين سفر براي هاضمه مسئولان كنوني مصر سنگين بود. مصر جديد اگرچه هنوز شكل نگرفته است اما رهبران آن در زير باران انتقاد نسبت به سفر رئيس جمهور ايران مي خواهند وانمود كنند كه از «جايگاه مستقل» با ايران مواجه شده و مي تواند مطالبه گري كند. اما اگر به مطالبات مطرح شده از سوي محمد مرسي رئيس جمهور، وزير امور خارجه و شيخ الازهر نگاه بياندازيم مي بينيم كه اين ها مطالبات ناشناخته اي نيستند و ربطي هم به منافع ملي مصر ندارند، بحث درباره حكومت نوري مالكي در عراق، بحث درباره تحولات سوريه و انتقاد از مواضع ايران در خصوص اين دو كشور و بحث پيرامون روابط ايران و همسايگان عرب جنوب خليج فارس اولاً هيچ كدام ربطي به مصر ندارد و ثانياً اين ها بخشي از مطالبات و مدعيات واهي آمريكا و عربستان در مورد جايگاه منطقه اي ايران است. با اين وصف كاملاً واضح است كه مقامات مصري به تكرار مواضع يك «جبهه معين» روي آورده و البته از اين كار هدف خاصي داشته اند. خود اين مواضع آنهم بعضاً با صراحتي كه در بعضي از ملاقات ها مطرح شده و به خبرگزاري ها هم راه يافته است، نشان مي دهد كه مصر هنوز استقلال خود را بدست نياورده است.
مقامات مصري در اين ملاقات ها خواسته اند از «كارت ايران» در بازي با غرب و حوزه عربي استفاده كنند به اين معنا كه از يك سو با سفر هيأت عاليرتبه ايران خواسته اند به غرب و حوزه عربي بگويند اگر به ما كمك نكنيد امكان گرايش مصر به سمت جبهه ايران وجود دارد. از سوي ديگر با طرح مسائلي كه كمترين ارتباطي به مصر نداشته و دغدغه مشترك آمريكا، عربستان و اسرائيل است، به حوزه عربي غربي و عبري بگويند ما با ايران مشكلات اصولي و بنيادي از همان جنس مشكلاتي كه شما با ايران داريد، داريم. به اظهارات سخنگوي شيخ الازهر در مصاحبه مشترك مطبوعاتي با رئيس جمهور نگاه بياندازيد. جداي از اينكه حتي شيخ الازهر در تراز و در سطح رئيس جمهور نيست تا با او مصاحبه مشترك داشته باشد، اظهارات سخنگو كه به نوعي بازتاب دهنده مذاكرات دكتر احمدي نژاد و احمدالطيب به حساب مي آيد بيانگر آن است كه مصري ها خواسته اند به عربستان بگويند همان مشكل ايدئولوژيكي كه شما در مسائل مذهبي با ايران داريد، ما هم داريم و برخورد ما در اين مسائل با ايران هيچ تفاوتي با برخورد شما با ايران ندارد. با ملاحظه آنچه در اين مواجهه گذشته در واقع مصري ها خواسته اند «روابط با ايران» را به آمريكا و سعودي بفروشند و از اين طريق عدم اطمينان هاي آمريكا و عربستان را نسبت به مصر كاهش دهند. پس كاملاً واضح است كه آنان در جريان سفر رئيس جمهور ايران به قاهره به دنبال گشودن باب مراوده و رابطه با ايران نبوده اند و هيچ توافقي روي همكاري مشترك نيز صورت نگرفته و موضوعات فيمابين و از جمله مذاكرات سه جانبه ايران، مصر و تركيه پيرامون مسائل منطقه اي بوده و فقط درباره سوريه به موضعگيري مشتركي پيرامون روند سياسي منجر شده است كه با توجه به اينكه پيش از اين نشست سه جانبه بحث سوريه عملاً وارد اين فرايند شده است، توافق ياد شده ارزش چنداني ندارد.
مصر در شرايط دوره گذار، مصري نيست كه بتواند يك تصميم بزرگ و تعيين كننده پيرامون رابطه با ايران بگيرد. دولت مصر در اين زمينه تحت تأثير دو كانون فشار متضاد قرار دارد. از يكسو مخالفت شديد آمريكا، عربستان و برخي كشورهاي عربي ديگر كه رابطه مصر با ايران را به معناي خروج با اهميت ترين كشور عربي منطقه از بلوك تحت سلطه آمريكا مي دانند و از سوي ديگر خواسته بارها اعلام شده توده هاي مردم مصر كه دولت محمد مرسي را براي برقراري رابطه با ايران و خروج از حوزه آمريكايي عربي تحت فشار قرار داده اند. مرسي و اخوان المسلمين مي دانند كه مردم مصر به آنها اجازه بازگشت به مناسبات دوره حسني مبارك را نمي دهند و رابطه و نزديكي با ايران را ملاك انقلابي بودن دولت تلقي مي كنند.
مصر در حوزه اقتصاد و تجارت به كمك نياز دارد و در عين حال يك بازار مهم و سواحل ترانزيتي هم دارد نبايد ترديد داشته باشيم كه آمريكا و اروپا و نيز دولت عربستان به مصر كمك نخواهند كرد. كما اينكه اگر قرار بر اين بود، اين اقدام در دوره مبارك افتاده بود كساني كه با مصر ارتباط دارند مي دانند كه مصر 1390 به مراتب از مصر 1360 فقيرتر و عقب افتاده تر بوده است. ايران مي تواند به نرمي وارد اين بازار شود. اين درخواست مصر نيز هست و از قضا همين روزها يك حيات اقتصادي براي جلب همكاري هاي اقتصادي راهي ايران مي شود. ايران در حوزه صنايع تبديلي كشاورزي امكانات و تجربه خوبي دارد. مصر هم در بخش كشاورزي امكانات فراواني براي سرمايه گذاري دارد. اگر ما بتوانيم اقتصادهاي دو كشور را بهم پيوند بزنيم، مي توانيم در روابط سياسي هم به مرور گام برداريم هرچند رابطه اقتصادي نيز از رابطه سياسي كم اثرتر نيست.
در مورد مصر و انقلاب آن اخيرا نامه اي با امضاي 17 شخصيت فرهيخته علمي ايران خطاب به مقامات مصري صادر گرديد اين ابتكار از چند جنبه حايز اهميت است. جنبه اول اين است كه نخبگان علمي در هر جامعه اي مي توانند در بسياري از مسائل كشورداري از جمله در حوزه سياست خارجي به صحنه بيايند و بخشي از ساز و كار ملي در توسعه روابط و مناسبات خارجي باشند از اين منظر ابتكار 17 شخصيت علمي حائز اهميت فراوان بود. جنبه دوم لحن نامه اساتيد محترم بود. ادبيات نامه -احيانا ناخواسته- به گونه اي بود كه گويا ما از مصري ها مي خواهيم كه الگويي با همه خصوصيات «جمهوري اسلامي» را در اين كشور برپا نمايند و حال آنكه رهبرمعظم انقلاب اسلامي چندي قبل با صراحت (نقل به مضمون) اعلام فرمودند كه «اين الگو خاص ايران است و در كشورهاي ديگر قابل تكرار نيست» البته كشورهاي اسلامي ديگر مي توانند به اين الگو نزديك شده و از آن بهره ببرند و به هر ميزان كه به آن نزديك شوند، به سعادت و رستگاري مي رسند اما بالاخره اين الگوي عالي از فرهنگ، تمدن، تاريخ و... خاصي برخاسته كه تكرار آن در كشورهاي ديگر به اين پيشينه نياز دارد.
ما مي توانيم شرايط تاريخي كه رهبرمعظم انقلاب اسلامي از آن به «پيچ تاريخي» تعبير كردند را به فرهيختگان مصري يادآور شويم و آنان را به ايفاي نقش تاريخي خود فرا بخوانيم اين كار مي تواند از سوي دو دانشگاه مهم- مثلا دانشگاه تهران و دانشگاه عين شمس- بصورت سلسله نشست هاي علمي دنبال شود. از اين رهگذر مي توانيم به نخبگان مصر يادآور شويم كه ايران پس از 34 سال مقاومت به چه درجه بالايي از پيشرفت رسيده است و چه دستاوردهاي بزرگي به دست آورده است.
به هر حال كار با مصر و انتظار از مصريان و همگرايي مصري- ايراني پروسه اي نرم افزارانه است و نمي توان با آن مواجهه اي عادي داشت بايد كارشناسان برجسته كشور در اين خصوص با دقت دست به كار شوند. انتقال تجربيات ايران به مصر خدمت و هديه بزرگي براي مردم اين كشور بزرگ عربي خواهد بود.
سعدالله زارعي
 


شلوار (گفت و شنود)

گفت: تا همين چند هفته قبل گروه هاي ضد انقلاب و اصحاب فتنه در سايت ها و رسانه هاي خود مي نوشتند، فساد كلان بانكي زير سر خود نظام است و عوامل آن هرگز محاكمه و مجازات نمي شوند.
گفتم: ديگه چي؟!
گفت: بعد از شروع محاكمات، گفتند؛ اين دادگاه نمايشي است و نتيجه اي ندارد. ولي حالا كه مجرمان به اعدام و حبس ابد و زندان هاي طويل المدت محكوم شده اند، همين رسانه ها مي گويند آنها مجرم نيستند بلكه افرادي هستند كه درپي شكوفايي اقتصادي بودند!
گفتم: تقصير آمريكا و اسرائيل است كه شلوار اپوزيسيون را برعكس پاي آنها كرده است.
گفت: يعني چي؟ چطور مگه؟!
گفتم: بچه اي شلوارش را برعكس پوشيده بود و مادرش مي گفت؛ ذليل مرده! بالاخره معلوم نيست داري مياي يا داري ميري؟!
 


وزارت اطلاعات فاش كرد

سرويس اطلاعاتي انگليس پشت صحنه شبكه رسانه اي بازداشت شده

وزارت اطلاعات در ادامه طرح مستندات پيرامون پشت پرده شبكه رسانه اي ضد انقلاب و فتنه در بيانيه سوم خود جزييات ديگري درباره بازداشت ها و احضارهاي اخير برخي مرتبطين رسانه اي سازمان جاسوسي دولت انگليس منتشر كرد.
وزارت اطلاعات پيش از اين در 2 اطلاعيه مجزا از بازداشت تعدادي از خبرنگاران وابسته به شبكه رسانه اي انگليس (BBC) و نحوه همكاري آنها با اين شبكه خبر داده بود.
متن اطلاعيه سوم روابط عمومي وزارت اطلاعات در خصوص دستگيري تعدادي از عناصر وابسته به اردوگاه رسانه اي استكبار به شرح ذيل است:
در پي اطلاعيه هاي يازدهم و هفدهم ماه گذشته پيرامون بازداشت و احضار تعدادي از مرتبطين واحد عمليات رواني سازمان جاسوسي دولت انگليس (موسوم به BBC)، بخشي ديگر از اطلاعات به دست آمده را به استحضار ملت سرافراز ايران اسلامي مي رساند:
1- در ادامه روند تحقيقات، تعدادي ديگر از افراد متصل به شبكه، احضار شده و از آنها بازپرسي به عمل آمده، و تعدادي ديگر از مرتبطين ناآگاهي نسبت به ماهيت شبكه، مورد دعوت قرار گرفته و ضمن دريافت اطلاعات و توضيحات از آنها، پيرامون اهداف پنهان و مقاصد سوء شبكه توجيه شدند. ضمنا از ديگر عناصري كه در ليست احضار يا بازداشت قرار داشتند، چهار نفر متواري شده اند كه يك نفر از آنها با خروج غيرقانوني از مرزهاي كشور، به خارج فرار كرده است.
اين وزارتخانه ضمن ابراز خرسندي از درك عميق، صداقت و همكاري راهگشاي غالب افراد احضار و دعوت شده، به آگاهي مي رساند كه سه تن از بازداشت شدگان پيشين نيز با تكميل تحقيقات و دريافت اطلاعات و توضيحات آنها، اخيرا با توديع وثيقه مرخص شدند.
2- اطلاعات به دست آمده حكايت از اداره تعدادي از شبكه هاي راديويي، تلويزيوني، سايت هاي خبري ضد انقلاب و وابسته به عناصر فراري فتنه 88 توسط هسته مركزي مستقر در ارگان عمليات رواني سازمان جاسوسي دولت انگليس (موسوم به بي بي سي) دارد. برخي از رسانه هايي كه تاكنون ارتباط يا وابستگي آنها به هسته موصوف، محرز شده است عبارتند از:
- سايت هاي جرس، كلمه، ملي مذهبي، نوروز، نداي سبز آزادي، روز آنلاين، گذار، خودنويس و سحام نيوز.
- شبكه هاي راديويي R.F.L (فرانسه)، دويچه وله (آلمان)، راديو فردا (آمريكا).
- شبكه هاي تلويزيوني B.B.C (انگليس)، V.O.A (آمريكا)، من و تو (انگليس).
ضمنا همچنانكه در اطلاعيه هاي پيشين اشاره شد، هسته مورد نظر از طريق برخي عوامل آگاه يا ناآگاه نسبت به منشأ خارجي و ماموريت سياسي آن و نيز از طريق برخي مجاري پوششي و به اصطلاح سفيد توانسته بود در تعدادي از رسانه هاي داخلي نيز رسوخ كرده و نقش خط دهنده و در عين حال دريافت كننده اطلاعات از آنها را ايفا كند كه اقدام قانوني لازم در مورد آنها انجام شده يا خواهد شد.
كار ويژه هاي غيررسانه اي
3- مستندات جديد و موثق حكايت از كارويژه هاي غيررسانه اي ديگر اين شبكه دارند؛ يكي از اين كارويژه ها، بهره گيري از پوشش ها و پايگاه هاي به ظاهر رسانه اي در خارج از كشور، به منظور ايجاد راه هاي ارتباطي با افراد رسانه اي نشان شده در كشور مي باشد. به عنوان مثال تشكلي موسوم به «انجمن بين المللي روزنامه نگاران ايراني» كه در پاريس مستقر است، نقش يكي از كارفرمايان شبكه را ايفا مي كرده است. همچنين يك شبكه اجتماعي با منشأ آمريكايي از پروژه هاي «مركز مطالعات ارتباطات جهاني» موسوم به «برنامه پژوهش رسانه در ايران» و تشكلي ديگر تحت عنوان «مدرسه روزنامه نگاري ميانه» و چندين انجمن، گروه و موسسه ديگر كه جملگي با سوءاستفاده از پوشش هاي رسانه اي و گروه هاي مردم نهاد، ماموريت هاي محوله از طرف سرويس هاي اطلاعاتي اروپايي و آمريكايي را دنبال مي كنند، شناسايي شده اند.
پروژه سوخته حقوق بشر
4- يكي ديگر از كارويژه هاي اين شبكه، ايفاي نقش جدي در پروژه هاي سوخته و رسواي موسوم به حقوق بشر است كه همواره عليه اسلام عزيز، فرهنگ و اعتقادات مردم مسلمان ايران و نظام مقدس جمهوري اسلامي به كار برده شده است.
اين ماموريت از طريق يك چرخه ضد ملي و مرتبط با محافل بيگانه دنبال مي شد؛ شبكه مورد بحث در مرحله اول بايد براي ماشين آوازه گري گوبلزي غرب به توليد سوژه و خبر اقدام مي كرد.
در مرحله دوم، حاصل جمع آوري ها را به سرپل هاي مشخص شده در خارج از كشور منتقل مي كرد و در مرحله سوم، محصول مونتاژ شده در كارگاه هاي تخصصي جنگ رواني غرب، اعم از آنچه در قالب ادعاهاي رسانه ها، ديپلمات ها، سازمان ها و محافل به اصطلاح حقوق بشري غربي يا گزارش هاي بي مبناي گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور ايران نمود پيدا مي كرد، به داخل كشور منتقل شده و از زبان برخي به اصطلاح عناصر روشنفكر، سازمان ها، گروه ها و دستجات سياسي يا رسانه هاي خاص مطرح و منتشر مي شد.
بدين ترتيب در جاي جاي اين چرخه متقلبانه، از سازمان هاي ظاهرا مردم نهاد همچون «سازمان گزارشگران بدون مرز» و «انجمن بين المللي روزنامه نگاران ايراني» گرفته تا مناديان دروغين حقوق بشر و مامورين تنظيم گزارش هاي ماهيانه حقوق بشر (عليه ايران) و تعداد قابل توجهي از فراريان فتنه و مشاوران سران فتنه مستقر در لندن، پاريس و چند ايالت آمريكا و... جملگي از همين چرخه، تغذيه مي شدند.
طبق اطلاعات موجود، ساختار «سازمان گزارشگران بدون مرز» با الگوگيري از ساختار سازماني بنگاه عمليات رواني BBC حوزه جغرافيايي ايران، افغانستان و تاجيكستان را در قالب يك واحد سازماندهي كرده و مسئوليت آن را به يكي از ضد انقلابيون فراري مرتبط با سازمان منافقين و برخي سرويس هاي اطلاعاتي اروپايي محول كرده است. اين فرد در عين حال ماموريت اخذ مجوز اقامت و پناهندگي براي عناصر متواري شبكه را به ويژه همزمان با فتنه 88 و براي فراريان فتنه، برعهده داشته و دارد.
وابستگي به سرويس هاي اطلاعاتي بيگانه
5- وابستگي سران شبكه به سرويس هاي اطلاعاتي بيگانه و خيانت هاي آنان به مردم و به عناصر بازداشت شده، چنان است كه تعدادي از اعضاي شناسايي شده شبكه تقاضا كرده اند اطلاعات و تجربيات خود از اين شبكه را بازگو و منتشر نمايند تا هشداري براي سايرين باشد. از سوي ديگر، شدت آوازه گري هاي كارگاه هاي حرفه اي مولد جنجال هاي رسانه اي غربي و به كار افتادن انبوه رسانه ها و مراكز پخش محصولات عمليات رواني آن كارگاه ها، شاهد ديگري است بر اهميت بالاي اين پرونده.
سربازان گمنام امام زمان(عج) اطمينان مي دهند كه جار و جنجال كارفرمايان غربي شبكه، نه تنها كمترين تاثيري بر ماموريت آنها نداشته، بلكه تشديد تبليغات غربي ها را نشانه هرچه نزديك تر شدن خود به هدف اضمحلال يكي از بزرگترين سرمايه گذاري هاي ماشين جنگ رواني دشمنان تلقي كرده و با توكل بر خدا و با عزمي راسخ تر و با جديت و سرعت هرچه بيشتر، به ماموريت مقدس خود ادامه خواهند داد.
 


فتنه انگيزي آمريكا با درخواست مذاكره همخواني ندارد

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در نشست هفتگي خود با خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي به سؤالات آنها در خصوص آخرين تحولات منطقه اي و جهاني پاسخ داد.
رامين مهمان پرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در نشست هفتگي خود با خبرنگاران، در خصوص پيشنهاد جديد گروه 1+5 به ايران كه قرار است در نشست قزاقستان ارائه شود، اظهار داشت: نمايندگان ايران و 1+5 قرار است به زودي در قراقستان با يكديگر ديدار كنند، تا قبل از برگزاري اين مذاكرات هيچ پيشنهاد رسمي به ايران داده نشده است، مطالبي هم كه عنوان مي شود مطالب رسمي از جانب مذاكره كنندگان نيست.
وي با اشاره به دخالت هاي پي در پي آمريكا در مسائل داخلي ايران، فتنه انگيزي و ايجاد مشكلات عديده براي جمهوري اسلامي ايران افزود: اينها نشانه هاي صداقت نداشتن طرف مقابل است و هيچ نشانه اي از عزم جدي مقامات آمريكا براي دست برداشتن از اين گونه اقدامات ديده نمي شود.
مهمان پرست با بيان اينكه آمريكا بايد براي احترام به ما اقدام عملي انجام دهد گفت: نشست آينده ايران با 1+5 فرصتي است براي مقامات آمريكايي و غرب تا حسن نيت خود را نشان دهند.
سخنگوي وزارت خارجه تأكيد كرد: اگر غرب و آمريكا حسن نيت دارند بايد حق ملت ايران را در غني سازي صلح آميز هسته اي به رسميت بشناسند، دشمني نكنند و در مذاكره با حفظ شرايط ويژه و حفظ حقوق طرفين تهديد را دنبال نكنند.
وي جمهوري اسلامي ايران را پيشتاز حركت بين المللي براي از بين بردن سلاح هسته اي دانست و افزود: در اين خصوص ما پيشنهاد برگزاري كنفرانس بين المللي خاورميانه عاري از سلاح هسته اي را دنبال مي كنيم كه متأسفانه آمريكا به علت حمايت از رژيم صهيونيستي مانع برگزاري اين نشست شد. مهمان پرست درباره ابراز نگراني وزير خارجه كانادا از روابط ايران و ونزوئلا اظهار داشت: روابط ايران و ساير كشورها از جمله كشورهاي آمريكاي لاتين بر عليه منافع هيچ كشوري نيست. ظرفيت هاي بزرگي در ايران و آمريكاي لاتين وجود دارد كه با همكاري هاي عميق ايران و اين كشورها منافع ملت ها بيشتر و بهتر دنبال خواهد شد و اين همكاري ها تهديد كننده منافع كشورهاي ثالث نيست.
مهمان پرست درباره گفت وگوي تلويزيون دولتي چين با فرزند شاه مخلوع، با اشاره به اينكه اين موضوع هم از طريق سفارت چين در تهران و هم از طريق سفارت ايران در پكن پيگيري شده است، اظهار داشت: ظاهراً اين اقدام موضع رسمي و تصميم جدي از طرف چين نبوده و سهواً از دست مديران تلويزيون چين خارج شده است لذا اين هوشمندي در رسانه ملي كشور چين وجود دارد كه به شخصيت هايي كه در بين ملت ما جايگاهي ندارند نپردازند.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره توافق ايران و آرژانتين بر سر پرونده آميا و احتمال بازجويي از مقامات ايراني در چارچوب اين توافق گفت: توافق بسيار مهمي بين ما و مقامات آرژانتين صورت گرفته تا پرونده اي كه سالها در ابهام قرار گرفته در مسيري قرار گيرد كه به واقعيت ها رسيدگي شود.
وي افزود: اينكه مقامات رژيم صهيونيستي نگرانند و دست به تهديد زدند نشان مي دهد كه توافق اخير به حل مسئله كمك مي كند و اقدام مقامات آرژانتيني كه مسير حل مسئله را فراهم كرده مقامات رژيم صهيونيستي را نگران كرده است.
مهمان پرست در واكنش به اظهارات وزير كشور بحرين كه اتهاماتي را به دولت ايران وارد كرده مبني بر اينكه ايران تروريست هايي را در عراق تعليم داده كه به بحرين حمله كنند، گفت: اظهاراتي كه توسط برخي مقامات كشورهاي منطقه كه درگير مطالبات مردمي شان هستند مطرح مي شود راه حل مشكلات داخلي اين كشورها نيست.
وي در ادامه با اشاره به طرح مصر براي حل بحران سوريه اظهار كرد: پس از نشست سه جانبه ايران، تركيه و مصر در حاشيه اجلاس قاهره، مرسي طرحي را در خصوص تحولات سوريه ارائه كرد.
مهمان پرست گفت: اين طرح داراي ويژگي هاي مثبت و نزديك به طرحي است كه قبلاً جمهوري اسلامي ايران ارائه كرده بود.
وي با بيان اينكه اين طرح بايد به دقت بررسي شود افزود: اين طرح در دست بررسي است و به محض اينكه بررسي ها درباره آن به اتمام برسد، پاسخ در اسرع وقت به اطلاع مقامات مصري خواهد رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها، مهمان پرست در پايان با تأكيد بر اينكه آمريكايي ها بايد در عمل ادعاي آمادگي خود براي مذاكره با ايران را اثبات كنند خاطرنشان كرد: در رابطه با ادعاي آمادگي آمريكا براي مذاكره با ايران، چارچوب ها توسط رهبر معظم انقلاب، روشن و شفاف ارائه شد.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ خدايا اين رهبر عاليقدر و بصيرمان را براي ما حفظ كن و از عمر ما بكاه و بر عمر پربركت او بيفزا
سرباز ناچيز رهبري اكبرزاده از رشت
¤ علي رغم تاكيد مكرر رهبر معظم انقلاب و درخواست از سران براي مبارزه با فساد اقتصادي متاسفانه عملكرد روشني از قوا طي قريب به 4 سال اخير ملاحظه نشده است. چرا؟
6960---0936و7789---0918و2846---0935و
¤ يادمان باشد وزير خارجه انگليس خبيث گفته بود با يك پيشنهاد جديد براي ايران به قزاقستان مي آيد. اين پيشنهاد چيزي جز خفت نيست و البته از آنها انتظار بيشتري نمي رود. گروه 1+5 علي رغم اختلافاتي كه در سطح جهاني با هم دارند ولي در موضوع هسته اي ايران حول محور رژيم صهيونيستي با هم منسجمند. و به زعم خودشان پيشنهاد جديد به ايران - لغو تحريم دادوستد فلزات گرانبها در ازاي توقف كامل هرگونه فعاليت در كارخانه فردو است. از اين زورگويانه تر نمي توانند چيزي را پيشنهاد دهند.
سعيد كيان منش
¤ سزاي گرانفروشي نخريدن است مردم بايد همان طور كه با وحدت در مقابل استكبار ايستادند،مبارزه منفي با گرانفروشان را هم آغاز كنند.
سليمي از قم
¤ در مقابله با گراني آجيل اهالي چندين روستاي كبودرآهنگ با هم، هم قسم شده اند كه در سر سفره عيد فقط سيب و پرتقال بگذارند و از خريدهاي رنگارنگ خودداري كنند.
1469---8091
¤ چرا فرستنده ديجيتال در 09 درصد شهرهاي خوزستان امكان دريافت ندارد. آيا راه مقابله با ماهواره هاي ايمان خراب كن جوانان اين گونه است؟ از مسئولين رسانه هاي ملي به طور جد درخواست حل مشكل ياد شده را دارم.
0957---6091
¤ بارها مسائل مختلفي را به سامانه 713 بازرسي شهرداري تهران اطلاع داده و كد پي گيري نيز دريافت كرده ام ولي تا به حال نتيجه اي از پي گيري هايم حاصل نشده است.
2930---2091
¤ عضو اتحاديه فروشندگان موتور و دوچرخه هستم حق جواز 5 هزار توماني به 03 تا 08 و 015 هزار تومان افزايش يافته است امروز هم براي اعضا پيامك كردند كه اگر پولهاي خود را نپردازيد جواز با نرخ جديد محاسبه مي شود. اين افزايش ها به چه دليل و براي چه كاري صورت مي گيرد؟
5849---2091
¤ ستاد مديريت حمل و نقل نسبت به از رده خارج كردن خودروها اقدام مي نمايد، اما براي از رده خارج كردن موتورسيكلت هاي فرسوده كي اقدام مي كند؟
بهزاد قدسي از تهران
¤ از نيروي انتظامي درخواست مي شود با فروشندگان مواد مخدر در شميران نو كوچه هاي يكم و دوم غربي برخورد نمايند. بارها با 011 و 719 تماس گرفتم ولي نتيجه اي حاصل نشد.
7046---2091
¤ كسر مبلغي معادل 5 درصد ماليات از كل دستمزد ناچيز كاركنان حق الزحمه اي در صدا و سيماي مراكز استان ها و شهرستان ها از جمله اصفهان به هيچ وجه با مصوبه قانون بخشودگي مالياتي وزارت امور اقتصاد و دارايي كشور مطابقت ندارد. لذا رسيدگي به اين مطلب مهم كه سالها است اعمال مي شود بسيار لازم و ضروري به نظر مي رسد.
3214---3091
¤ جاده آزادشهر-شاهرود جاده اي ترانزيتي محسوب مي شود ولي مسير پرپيچ و خم و پر تردد آن و همچنين دو طرفه بودن جاده خطر تصادف خودروهاي عبوري را دو چندان كرده است چرا براي بزرگراه ساختن و اصلاح نقاط خطرساز اين جاده اقدام نمي شود؟
5135---2091
¤ شهرداري تهران علاوه بر آنكه مبلغ عوارض را چند برابر كرده بعد از دريافت اين مبالغ برگه تسويه حساب به شهروندان نمي دهد و هميشه ما را بدهكار مي كند. آيا نبايد روي كارهاي شهرداري نظارت و كنترلي در كار باشد.
يوسفي
¤ جمعيت ساكن در شهرك زيباشهر در شهرستان گرگان فاقد پارك بازي و تفرجگاه هستند اين در حالي است كه قطعه زميني مربوط به وزارت راه وشهر سازي از سال 5135 يعني نزديك به 04 سال بلااستفاده مانده است. درخواست داريم به منظور رعايت حال خانواده هاي ساكن اين شهرك با مساعدت مسئولين اين قطعه زمين به فضاي سبز تبديل شود.
سلطاني به نمايندگي از ساكنين شهرك زيباشهر
¤ بيش از سه سال است كه با پرداخت 02 ميليون تومان در پروژه مسكن مهر سرم آباد پاكدشت ثبت نام كرده ايم. قرار بود سال گذشته تحويل بدهند اما هنوز هم از تحويل خبري نشده و صحبت از بالا بردن قيمت ها مي كنند. از مسئولين امر تقاضاي رسيدگي داريم.
حسيني
¤ برخي از واحدهاي توليدي علي رغم گرفتن اخطار براي پرداخت ماليات و يا پلمب نمودن واحد بلافاصله بدون دست زدن به پلمب وزارت امور اقتصادي و دارايي از راه ديگري اقدام به راه اندازي واحد توليدي خود نموده اند كه وزارت امور اقتصادي و دارايي نيز هيچ گاه، متوجه نخواهد شد. لذا شايسته است شماره تلفن هايي از طريق رسانه عمومي اعلام شود تا مردم اين متخلفان را معرفي نمايند.
جوادي
¤ بانك صادرات شعبه 1354 پاسداران در ازاي پرداخت وام به دو زوج جوان از هركدام 250 هزار تومان از مبلغ كل وام كه سه ميليون تومان بوده به عنوان كارمزد در ابتداي پرداخت كسر نموده است كه اين دور از انصاف است. يعني از 6 ميليون پنج ميليون و پانصد هزار تومان به دو نفر پرداخت كرده است. شايسته بود اين مبلغ پانصد هزار تومان به اقساط آنها اضافه مي شد تا مرهمي بر بخشي از مشكلات آغاز زندگي جوانان باشد.
8240---0912
¤ ما اهالي بزرگراه شهيد زين الدين (وفادار غربي) براي ورود به شهرك اميد از دوربرگردان شهيد باقري استفاده مي كرديم كه با افتتاح ادامه شهيد باقري بسته شده است. از شهرداري و راهنمايي و رانندگي منطقه درخواست مي كنيم زيرگذر پل قنات كوثر را كه در سال هاي اخير بسته شده است باز كنند و امكان ورود به خيابان شهيد مطهري و شهرك اميد را براي ما ساكنان فراهم نمايند تا هم صرفه جويي در وقت و سوخت شود و هم گرفتار سنگيني ترافيك نشويم.
صادقيان، مرداني
¤ چرا نمايندگان ملت نسبت به افزايش قيمت 100 تا 200درصدي خودروها هيچ واكنشي از خود نشان نمي دهند؟!
8894---0936
¤ رانندگي ماشين هاي سنگين يكي از شغل هاي سخت و زيان آور است ولي متاسفانه تاكنون سهام عدالت به اين قشر تعلق نگرفته و ظاهرا مسئولين بر اين باور نيستند كه اين قشر از مشاغل سخت است. از مسئولين امر درخو است تجديدنظر در مشاغل رانندگان پايه يك و پرداخت سهام عدالت را دارم. گويا اين قشر حامي فريادكن ندارند.
1377---0918
¤ چرا كار توزيع برنج به قيمت دولتي در بين مردم را از طريق اعلام كالابرگ انجام ندادند كه عدالت رعايت شده باشد و به دست همه شهروندان برسد؟
3959---0911
¤ مشكلات اصلي شهر جديد پرديس فعلا شامل موارد زير است كه از مسئولين امر انتظار رفع مشكل هاي ياد شده را داريم:
1-مسير فاز 4 به 1 فاقد روشنايي و آسفالت كامل است. 2-كمبود فضاي سبز در فاز 4 وجود دارد. 3- آب و برق در فاز 4 به طور مكرر قطع مي شود.
7805---0919
¤ از بانك مركزي درخواست مي شود اجازه ندهند دلالان براي بانك مركزي تعيين تكليف نمايند. چندين برابر نياز كشور برنج با ارز 1226 تومان وارد شده و حالا كه كارشان تمام شده و برنج را احتكار كرده اند ارز مرجع برنج را از اولويت خارج مي كنند تا به جاي 10درصد بتوانند 110درصد گرانتر بفروشند.
9923---0935
¤ بنده با 9سال سابقه كار در شركت گاز كرمان هنوز به صورت پيمانكاري حقوق دريافت مي كنم و از پاداش و مزايايي كه به كاركنان رسمي پرداخت مي شود محروم هستم. چرا ابلاغيه دولت در مورد تغيير وضعيت ما نيروهاي شركتي به اجرا درنمي آيد.
2969---0913
پاسخ شركت بهره برداري راه آهن شهري تهران و حومه
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه مورخ 15 بهمن 1391 با عنوان تقاضاي افزايش واگن مخصوص بانوان به آگاهي مي رساند: به خاطر كمبود واگن در ناوگان مترو، متاسفانه در حال حاضر امكان افزايش واگن اختصاصي به بانوان وجود ندارد. گفتني است كه در حال حاضر سه واگن در ابتدا و انتهاي قطارها به بانوان محترم اختصاص دارد.»
 


هدف تحريم ها جمهوري اسلامي بود اما باعث نفرت بيشتر از آمريكا شد (خبر ويژه)

تحريم ها برخلاف توقع آمريكا و غرب باعث توقف برنامه هسته اي يا تغيير رژيم ايران نشده است.
پايگاه اطلاع رساني ورلدنت ديلي ضمن انتشار اين تحليل تصريح كرد تحريم هاي غرب عليه ايران اثر معكوس داشته است.
به نوشته «مايكل مالوف»، مقام سابق وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون)، با آنكه تحريم هاي آمريكا و غرب عليه ايران براي توقف برنامه هسته اي و ترغيب براي تغيير رژيم اعمال شد اما در عمل به سرانجام نرسيد.
مالوف مي نويسد: ايران همچنان در عزم خود استوار است كه توسعه هسته اي اش را به رغم تهديد حمله نظامي اسرائيل يا هر دو ادامه دهد.
تحليلگر ورلدنت خاطرنشان كرد: فشار تحريم ها به جاي برانگيختن آنها عليه رژيم، باعث تشديد تنفر نسبت به آمريكا شده؛ واكنشي كه اغلب صاحب نظران پيش بيني آن را مي كردند. يك مقام ايراني با اشاره به سخنان «هيلاري كلينتون» وزير امور خارجه پيشين آمريكا، گفت، هدف وي مردم ايران بود و مي خواست براي آنها پيامي بفرستد. كلينتون گفت «اميدواريم مردم ايران خودشان نيز نگران شوند، بنابراين پيام من به ايراني ها اين است كاري بكنيد.»
مايكل مالوف معتقد است: تحريم ها نتيجه عكس داده و باعث تقويت جمهوري اسلامي شده است.
 


سرپاتر از رئيس بي عرضه استخبارات براي جانشيني شاه عربستان پيدا نشد (خبر ويژه)

مطبوعات صهيونيستي نسبت به آينده رژيم سعودي ابراز نگراني مي كنند. اين نگراني اكنون به آمريكا و انگلستان گسترش يافته است.
روزنامه جروزالم پست در اين باره به بحران پديد آمده اشاره كرد و نوشت: احتمال دارد كم سن ترين پسر ملك عبدالعزيز به اين مقام برسد.
سايمون هندرسون، مدير بخش خليج فارس و برنامه سياستگذاري انرژي در انديشكده واشنگتن در اين مقاله مي نويسد: گمانه زني ها در مورد حاكم بعدي عربستان، پس از نصب غيرمنتظره شاهزاده مقرن بن عبدالعزيز به سمت معاون دوم نخست وزير عربستان، شدت گرفت زيرا اين مقام به طور سنتي به وليعهد منتظر كه پس از وليعهد كنوني روي كار خواهد آمد، سپرده مي شود.
اين روزنامه يادآور شد: شاهزاده مقرن، كم سن ترين پسر باقي مانده از ابن سعود يا همان ملك عبدالعزيز، بنيانگذار كشور عربستان است. مقرن اكنون سومين شخصيت قدرتمند در اين كشور، پس از ملك عبدالله، كه مقام نخست وزيري را نيز در اختيار دارد و سلمان، وليعهد عربستان كه معاون نخست وزير اين كشور است، به حساب مي آيد. اين در حالي است كه هر دو شخصيت نامبرده بيمار هستند و از شرايط جسماني خوبي برخوردار نيستند. مثلاً ملك عبدالله كه 90 سال سن دارد، به ندرت ديده مي شود كه بتواند روي دو پاي خود مستقيم بايستد. وي حواس پرتي پيدا كرده و لذا قدرت تمركزش نيز كاهش يافته و بسيار محدود شده است. سلمان نيز از بيماري اختلال مشاعر و زوال عقل رنج مي برد.
جروزالم پست نوشت: در مقايسه با اين دو، مقرن هفتاد ساله از شرايط سلامتي نسبتاً خوبي برخوردار است اما انتصاب مقرن به مقام ياد شده، تحليلگران سياسي را گيج كرده است، زيرا وي در ماه ژوئيه از سمت خود به عنوان رئيس سازمان اطلاعات عربستان سعودي عزل شده بود. هرچند در آن زمان هيچ علت رسمي براي عزل وي از سوي مقامات سعودي عنوان نشد، فرض بر اين بود كه وي جربزه كافي براي تضعيف و ريشه كني رژيم اسد در سوريه كه حامي ايران است، نداشته است. اين در حالي است كه رياض و قطر در خصوص افزايش نفوذشان در سوريه و كنترل جنگجويان جهادي در اين كشور، با هم رقابت مي كنند.
اين روزنامه صهيونيستي مي افزايد: مخالفان مقرن مي گويند، مادر او كنيز يمني ملك عبدالعزيز بوده و اين در حالي است كه به طور سنتي، مادران پادشاهان عربستان بايد از قبايل عربستاني باشند. اما با توجه به شرايط بد بيماري و كهولت سن دو شخصيت اول و دوم در عربستان، احتمال رسيدن شاهزاده مقرن بن عبدالعزيز به پادشاهي اين كشور در آينده نزديك، چندان بعيد به نظر نمي رسد.
 


مهرورزي انتخاباتي از كيسه بيت المال (خبر ويژه)

حلقه انحرافي با اختصاص هزينه هاي هنگفت درصدد بسترسازي براي فعاليت هاي انتخاباتي است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر برخي اخبار، جريان انحرافي خود را براي برگزاري همايشي صدها نفري با رويكردي كاملا انتخاباتي و البته تحت لواي عنوان مهرورزي در اوايل اسفند ماه در جزيره قشم آماده كرده است.
در اين همايش كه قرار است تحت پوشش همايش مشاوران جوان برگزار شود، از ميهمانان چند صد نفري در بهترين هتل هاي جزيره قشم پذيرايي خواهد شد و البته هزينه هاي رفت وبرگشت ميهمانان با خطوط هوايي نيز از هزينه هاي بديهي ميليوني براي چنين همايشي خواهد بود.
اين گزارش مي افزايد: حال اگر تعداد كل ميهمانان چنين همايشي را دست كم 500 نفر در نظر بگيريم، با در نظر گرفتن هزينه رفت وبرگشت هر نفر معادل حداقل 350 هزار تومان، هزينه رفت وبرگشت ميهمانان چنين همايشي معادل 175 ميليون تومان خواهد شد و اگر هزينه اسكان مهمانان در يكي از هتل هاي متوسط قشم را نيز براي هر شب 200 هزار تومان در نظر بگيريم، هزينه اقامت هر نفر براي 2 شب حضور در اين همايش معادل 400 هزار تومان و سر جمع هزينه براي 500 ميهمان، رقمي معادل 200 ميليون تومان خواهد شد.
براي مخارج پذيرايي و 3 وعده غذايي نيز مي توان رقم هاي هنگفتي را پيش بيني كرد و سوال اينجاست كه در شرايط دشوار اقتصادي امروز تدارك براي برگزاري چنين همايش هاي بي حاصل و پرخرجي با كدام توجيه و منطقي در دستور كار قرار گرفته و چنين اقدامي با كدام يك از آرمان ها مطابقت دارد.
باشگاه خبرنگاران مي افزايد: البته نبايد برگزاري همايشي از سوي «مركز ملي مطالعات جهاني شدن» را نيز فراموش كرد كه اين همايش 2 روزه با عنوان «تبيين جهاني شدن» در هتل هماي تهران و با حضور مهمانان خارجي و البته با مخارج سرسام آور برگزار شد.
گفتني است خبرهاي دقيق تر از دعوت نزديك به 3 هزار نفر براي شركت در اين همايش حكايت دارد.
جالب اينكه با وجود چنين اقدامات و تحركات پرخرجي، هفته گذشته يكي از اعضاي حلقه انحرافي در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تحركات انتخاباتي مدعي شد: «آيا بحث انتخابات موضوعيتي دارد كه من درباره آن صحبت كنم، اصلا بحث تبليغات انتخاباتي چه چيزي هست؟!»
 


ملاقاتي كه اپوزيسيون را گيج كرده است (خبر ويژه)

ديدار چند تن از اصلاح طلبان با رهبر معظم انقلاب با واكنش هاي متفاوت در محافل مواجه شده است. پيش از اين روزنامه اعتماد از ديدار مجيد انصاري، عبدالواحد موسوي لاري و اسحاق جهانگيري با رهبر معظم انقلاب در روزهاي اخير خبر داد.
مجيد انصاري عضو مجمع روحانيون در اين باره به اعتماد گفته است: ديداري داشته ايم كه خوب بود. به هر حال خدمت ايشان رسيديم و در رابطه با مسائل كلي كشور صحبت كرديم.
وي درباره جزئيات اين ديدار افزود: ملاقات بسيار خوبي بود كه درباره جزئيات آن فعلاً حرفي نمي زنيم اما اصل اين ديدار انجام شده است.
انصاري گفت اين ديدار به هيچ وجه انتخاباتي نبوده و صرفاً پيرامون مسائل جاري كشور صورت پذيرفته است.
عباس عبدي در گفت وگو با اعتماد و درباره ديدار مذكور گفت: به نظر من دوستان اصلاح طلب كار بسيار خوبي كرده اند كه البته دير هم انجام شد. حتي مي توان اين جلسات را در سطح بالاتري در اصلاح طلبان انجام داد و هيچ مانعي براي آن نيست. اين كار را البته آقاي خاتمي و برخي ديگران بايد انجام دهند.
محمد جواد حق شناس، عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي نيز در گفت وگو با خبرگزاري آريا تأكيد كرد: به نظر مي رسد عدم انجام چنين ديدارهايي در هشت سال اخير از جمله مهمترين مشكلات بوده است البته بنده در گذشته به آقايان كروبي و خاتمي پيشنهاد داده بودم كه ايده هاي خود را با مسئولان عالي نظام به طور مستمر دنبال كنند زيرا در ديدارهاي حضوري بهتر و دقيق تر مي توان نقطه نظرات را مطرح كرد.
وي گفت: بنده گامي كه از سوي آقايان انصاري، جهانگيري و موسوي لاري برداشته شده است را مثبت ارزيابي مي كنم.
اغلب گروه هاي عضو جبهه اصلاحات در فتنه سال 88 با فتنه گران همراهي كرده و برخي از آنها نيز با انفعال عمل كرده و از ترس فتنه گران در برابر هجمه به اصل نظام سكوت اختيار كردند. اكنون كه احياي اين جريان سياسي صرفاً از طريق مرزگذاري با جريان آشوب طلب ساختارشكن ميسر است، بايد منتظر ماند و ديد آيا طيف سرخورده از بن بست فتنه شجاعت و جسارت ابراز برائت از فتنه گران را دارد يا صرفاً به عنوان پوشش و حاشيه امنيت براي تجديد حيات فتنه گران عمل مي كند.
رهبر معظم انقلاب پيش از اين بارها فتنه گران را مرتكب جنايت ها و خيانت هاي بزرگ معرفي كرده و تأكيد فرموده اند كه چنين خيانتگراني صلاحيت حضور در حاكميت را ندارند.
موضع آينده اصلاح طلباني كه به محضر رهبر معظم انقلاب رسيده اند نشان خواهد داد كه آيا اراده اي براي نجات جريان موسوم به اصلاح طلب در ميان آنان وجود دارد يا خير؟
در همين حال شبكه بي بي سي از قول احمد سلامتيان (از عناصر نزديك به بني صدر) گفت: ملاقات سه تن از اصلاح طلبان با رهبري ايران به اين معني باز شدن راه براي آنان نيست.
سلامتيان افزود: بايد مطمئن شد كه آيا اين ملاقات قبل از اقدام وزارت اطلاعات در ممانعت از كنگره اصلاح طلبان شده يا بعد از آن صورت گرفته است. در هفته هاي اخير، وزارت اطلاعات اعضايي از اصلاح طلبان را كه مي خواستند در كنگره شركت كنند احضار و براي آنها شرايطي معين كرد كه منجر به اين شد تا از برگزاري كنگره منصرف شوند.
سلامتيان اضافه كرد: علاوه بر اين، كنگره حزب اراده ملت كه مربوط به حسن روحاني مي شود به خاطر اينكه مي خواستند پيام خاتمي را به عنوان افتتاح بخوانند از سوي نيروهاي امنيتي متوقف شد.
وي گفت: همه اين ها نشانه اين است كه اگر اين ملاقات هم انجام شده، يك شكل معمول و عادي داشته و با استقبال زيادي از سوي حاكميت مواجه نشده است.
اما شبكه بالاترين كه در فتنه سبز فعاليت زيادي داشت به اصلاح طلبان هشدار داد كه به خاطر باز گرداندن چند نفر به درون حاكميت، باعث شكاف بيشتر در ميان سبزها نشده و به اعتبار اصلاح طلبان نزد اپوزيسيون [!؟] لطمه بيشتري نزنند. بالاترين افزود: اصلاح طلبان يكه و تنها به دريا نزنند و شرايط خطير را در نظر بگيرند. در زمان تحصن مجلس ششم هم، كروبي و خاتمي اقدام مشابهي كردند.
از سوي ديگر تقي رحماني از عناصر فراري گروهك ملي مذهبي و همكار شوراي هماهنگي سبز در مصاحبه با راديو فردا، ديدار اصلاح طلبان را صرفاً مشورتي توصيف كرد و نوشت: رهبري معمولاً مشاوره زياد مي گيرد ولي اينكه چه سياستي را اعمال كند، بحث ديگري است. اين ديدارها و مشورت ها در سيستم بيت بوده است. با اين حال همه علايم بر بسته بودن فضا براي اصلاح طلبان حكايت مي كند.


 


رايزني براي نحوه استتار پشت شعار انتخابات آزاد (خبر ويژه)

ائتلاف سلطنت طلبان و گروه هاي ماركسيستي منحله چند و چون شعار انتخابات آزاد را در كلن مورد بررسي قرار دادند.
گروه موسوم به اتحاد جمهوري خواهان از يك سال پيش با محوريت برخي سلطنت طلبان نظير شهريار آهي (از اعضاي دفتر و مشاور رضا پهلوي) و جواد خادم (از طراحان كودتاي نافرجام نوژه) و نيز عناصري نظير حسن شريعتمداري (پسرسيدكاظم شريعتمداري و از مرتبطين با لانه جاسوسي آمريكا) و جمشيد طاهري پور (عضو مركزيت گروهك منحله فدائيان خلق) نشست هايي را در استكهلم، بروكسل و پراگ تشكيل دادند. آنها اين بار نيز در كلن جمع شدند و به بررسي ادبيات مربوط به انتخابات آزاد پرداختند.
در اين نشست حسن شريعتمداري شرط ابتدايي براي اينكه بتوان از لفظ انتخابات آزاد به عنوان استراتژي گذار استفاده كرد را اين دانست كه جامعه در مرحله بحران باشد.
به عبارت ديگر وي لازمه تكرار و جا انداختن اين تعبير را القاي بحران در جامعه مي خواند و اين همان ضرورتي است كه برخي حلقه هاي فتنه گر و منحرف در تدارك آن هستند و از جمله فتنه گران مدام اصرار دارند جامعه را بحراني جلوه دهند.
همكار سابق لانه جاسوسي آمريكا در ادامه سخنانش در زمينه ايجاد همگرايي بين نيروهاي اپوزيسيون گفت: «چرا اصلاح طلبان به جاي تكيه بر قانون اساسي فعلي قوانين بين المللي را فصل الخطاب نمي دانند؟ ما مي گوييم قوانين بين المللي را اصل قرار دهيد همه مشكلات حل است و همگرايي هم حاصل مي شود.»
يكي از سران فتنه چندي پيش خواستار برگزاري انتخابات «براساس استانداردهاي مدرن جهاني» شده بود.
احمد پورمندي، سخنران بعدي اين نشست بود.
به گزارش دويچه وله وي در سخنان خود به سه درك و برداشت از «انتخابات آزاد» اشاره كرد: اول گروهي كه قائل به برگزاري انتخابات آزاد زير سقف قانون اساسي كنوني هستند و شاخص اين گروه را هاشمي رفسنجاني دانست. گروه دوم شاخص اصلي آن ميرحسين موسوي است كه مدعي شعار اجراي بي تنازل قانون اساسي است. اين شعار ما را يك قدم به جلو برده چرا كه اعلام كرده حكومت كنوني به قانون اساسي پايبند نيست و از حكومت خواسته به قانون اساسي خودش پايبند باشد.
احمد پورمندي درك سومي را كه از انتخابات آزاد وجود دارد متعلق به اپوزيسيون دانست كه معتقد است در درون حكومت اين ظرفيت وجود دارد كه انتخابات آزاد برگزار شود اما به گفته او اين گروه به اين نكته توجه نمي كند كه اگر قرار باشد حكومت تن به برگزاري انتخابات آزاد بدهد، يعني اينكه با اپوزيسيون بر سر تغيير بخشي از قانون اساسي به تفاهم رسيده و اين ديگر اسمش انتخابات آزاد نيست بلكه رفراندوم است.
پورمندي سپس ادامه داد بهتر است «بچه را به نام خودش بناميم» و با الفاظ بازي نكنيم. شعار «انتخابات آزاد» كافي نيست و اپوزيسيون بدون داشتن برنامه مشخص اقتصادي نمي تواند با مردم ايران به زبان مشترك برسد.
اما شهريار آهي در جلسه مذكور گفته است: حاكميت در حال حاضر راه اصلاح طلبان را بسته و با قدرت جلوي آن ايستاده است. تنها راه در اين مرحله داشتن يك شعار واحد از اپوزيسيون است و اين شعار مي تواند انتخابات آزاد با تكيه بر ديالوگ و گفت وگوي ملي باشد.
جمشيد طاهري پور، از سران پيشين سازمان فدائيان خلق نيز در سخنان خود بر اين نكته تاكيد داشت كه شعار انتخابات آزاد اگر تلاشي براي هدفمند كردن تلاش ها باشد خوب است اما «تجربه 33 ساله كاملا ثابت مي كند كه اين نظام در ساختارهاي خودش قابل اصلاح نيست، بنابراين ما نبايد انتخابات آزاد را با اولويت هاي مبارزه براي دموكراسي خلط كنيم. ما بايد با حركت هاي زنده جامعه تماس داشته باشيم بنابراين ما بايد مسير انتخابات آزاد را طوري انتخاب كنيم كه ما را از مسير واقعي مبارزه و از افرادي كه در اين راه اصيل هستند دور نكند.»
وي گفت: «ترديد دارم كه طرح انتخابات آزاد به مثابه استراتژي سياسي صحيح باشد. عقلاني اين است كه انتخابات آزاد يك شعار براي گسترش آگاهي شود نه استراتژي.»
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10