(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 2 اسفند  1391 - شماره 20435

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در ديدار مسئولان جشنواره مردمي فيلم عمار صورت گرفت
 بيانات مهم رهبر انقلاب درباره هنر اسلامي و سينماي ديني
هديه به خوانندگان
درپرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
صدور مدرك معادل ممنوع شد
شرط دانشگاه پيام نور
براي ثبت نام دانشجويان تحت پوشش بهزيستي
توسط رئيس جمهور صورت مي گيرد
بهره برداري از 16 بندر جديد در هرمزگان
ديدار صالحي با هيئت پارلماني الجزاير
رئيس جمهور در ديدار با وزير كشور پاكستان مطرح كرد
ضرورت گسترش روابط تجاري و امنيتي تهران و اسلام آباد
تمهيدات قزاقستان براي پوشش خبري مذاكرات ايران و 1+5
زمين شناس نمونه كشور درگذشت
برگزاري مراسم شب خاطره از شهيد شاطري در سمنان
وزير كشور در خوزستان:
توسعه كشور در گرو عمران روستاهاست
انتخابات رياست جمهوري با قانون مصوب جديد برگزار مي شود
نماينده مردم شهركرد در مجلس شوراي اسلامي:
بحث انتخابات آزاد، انحرافي است
عمليات اجرايي ساخت كارخانه كاشي
آنتي باكتريال گناباد آغاز شد
مديركل امور استان هاي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور
 142 ايستگاه مطالعه در كشور راه اندازي شده است
100هزار نفر طلبه در حوزه هاي علميه كشور
مشغول به تحصيل هستند
حاجي بابايي:
طرح تحول بنيادين آموزش و پرورش با موفقيت در حال اجراست
مخمل نقش برجسته كاشان مهر اصالت يونسكو گرفت
جانشين فرمانده نيروي انتظامي:
آمادگي كامل نيروي انتظامي براي برقراري امنيت انتخابات


در ديدار مسئولان جشنواره مردمي فيلم عمار صورت گرفت

بيانات مهم رهبر انقلاب درباره هنر اسلامي و سينماي ديني

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي روز سه شنبه در ديدار جمعي از مسئولان و دست اندركاران جشنواره مردمي فيلم عمار، توجه به موضوع دين و معارف ديني و همچنين انقلاب اسلامي و ارزش هاي انقلاب در اين جشنواره را اقدامي مبارك خواندند و تأكيد كردند: نگاه به هنر اسلامي و سينماي ديني بايد نگاهي بلند مدت و همراه با برنامه ريزي دقيق و اميد به آينده و بهره گيري مناسب از ابزار هنر براي تأثيرگذاري حداكثري باشد.
ايشان با اظهار خرسندي از برگزاري جشنواره مردمي فيلم عمار انتخاب نام « عمار»را كه از صحابه بزرگ پيامبر اسلام (ص) و ياران نزديك حضرت علي(ع) بود، انتخابي پسنديده دانستند و با اشاره به ويژگي هاي ممتاز اين صحابي بزرگ افزودند : تزلزل ناپذيري عمار در حوادث مختلف صدر اسلام و همچنين امتحان هاي سخت دوران بعد از پيامبر اسلام(ص)، موقع شناسي و حضور در وقت نياز، و نقش تبيين كننده او در مسائل و حوادث دوران حضرت علي (ع) از ويژگي هاي برجسته و بارز عمار بود.
رهبر انقلاب اسلامي نگاه اميدوارانه به آينده و بلند كردن افق ديد را در اهداف و آرمانهاي انقلاب اسلامي بسيار مهم ارزيابي و خاطر نشان كردند: حركت انقلاب اسلامي كه با پيروزي آن در سال 1357 آغاز شد و شكسته شدن هيمنه آمريكا و حوادث مختلفي كه در اين 34 سال روي داده است همه مقدمات رسيدن به اهداف اصلي نظام اسلامي است، بنابراين بايد با همت و تلاش مضاعف و نهراسيدن از دشمن و توطئه هاي او، پرهيز از سياه بيني و يأس، با سرعت بيشتر به سمت قله حركت كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي چنين نگاهي را در موضوع هنر اسلامي و سينماي ديني ضروري برشمردند و تأكيد كردند: در اين عرصه جوان هاي مومن، با طراوت و شاداب و داراي نگاه نو و همت بلند، موتور محرك براي حركت رو به جلو هستند و پيش كسوتان نيز بايد با بيان تجربيات خود و تربيت نيروهاي جديد و كارآمد به اين حركت شتاب بيشتري ببخشند.
ايشان، با اشاره به خاستگاه غربي هنر سينما بر ضرورت برنامه ريزي و تشكيل اتاق فكر براي حركت جوانان و استعدادهاي جديد در عرصه هنر اسلامي و سينماي ديني و همچنين ورود افراد متدين و انقلابي و صاحب تخصص و تجربه به اين عرصه تاكيد كردند.
رهبر انقلاب اسلامي در عين حال شرط اصلي ورود تأثيرگذار افراد متدين و انقلابي به عرصه سينما و تأثير نپذيرفتن از فضاي آن را مصونيت سازي برشمردند و تاكيد كردند: تنها راه مصون سازي نيز ارتباط مستمر با خدا، بجا آوردن نوافل و تضرع به درگاه الهي است، همانگونه كه عمار اينگونه خود را مصون و تزلزل ناپذير كرده بود.
بالاتر از هر لذت هنري
ايشان افزودند: عبادت و ذكر و توجه به خدا از هر لذت هنري بالاتر است.
رهبر انقلاب اسلامي نقش مسئولان و مراكز دانشگاهي مرتبط را در اثرگذاري بر فضاي سينمايي و رسانه اي كشور مهم دانستند و تأكيد كردند: اصلاح اين عرصه نيازمند اصلاح مبادي ورودي آن است.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطر نشان كردند: كساني كه امروز مشغول كار و فعاليت در عرصه فيلم هاي با مضامين انقلابي و دفاع مقدس هستند واقعا در حال جهاد هستند.
ايشان استفاده شايسته از ابزار هنر و بهره گيري از قصه و داستان و فيلم نامه قوي را يكي از ضروريات اساسي در فيلم سازي دانستند و تاكيد كردند: مقوله قصه نويسي و رمان در كشور با نقطه مطلوب فاصله زيادي دارد و بايد اين بخش تقويت شود.
رهبر انقلاب اسلامي، موضوعات مربوط به تاريخ انقلاب اسلامي، دفاع مقدس، فلسطين و بيداري اسلامي را از جمله موضوعات مهم و پر مايه براي استفاده در فيلم سازي برشمردند و افزودند: يكي از مسائل دروغي كه در دنيا تبليغ مي شود اين است كه مي گويند هنر نبايد با سياست آميخته شود، در حاليكه مجموعه هاي هنري غرب از جمله هاليوود كاملا سياسي هستند و اگر اينگونه نبود چرا به فيلم هاي ضد صهيونيستي ايران اجازه حضور در جشنواره هاي سينمايي را نمي دهند؟
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: ساخت فيلم هاي سياسي بر ضد ايران و يا اعطاي جايزه به فيلم هاي ضد ايراني نشانه هاي آشكار از آميخته بودن سياست و هنر در آمريكا و غرب است .
علوم انساني هواي تنفسي
مجموعه هاي نخبه كشور است
ايشان همچنين با اشاره به مطالب مطرح شده در اين جلسه در خصوص رابطه علوم انساني با هنر و سينما و لزوم تحول در علوم انساني افزودند: علوم انساني هواي تنفسي مجموعه هاي نخبه كشور است كه هدايت جامعه را بر عهده دارند بنابراين آلوده يا پاك بودن اين هواي تنفسي بسيار تعيين كننده است.
رهبر انقلاب اسلامي مشكل علوم انساني غربي را پايه هاي معرفتي غلط آن دانستند و تأكيد كردند:
اصلاح در علوم انساني و تحول در سينما و تلويزيون بدون اصلاح پايه هاي معرفتي علوم انساني غربي امكانپذير نيست و اصلاح اين پايه ها نيز در گرو ارتباط موثر با حوزه هاي علميه و علماي دين است.
حضرت آيت الله خامنه اي جريان هاي سينمايي علاقمند به دين و انقلاب را به پرهيز از كشيده شدن به حاشيه ها و مشغول شدن به اختلافهاي بي نتيجه توصيه و خاطر نشان كردند: معتقدين به دين و انقلاب در عرصه سينما كه ممكن است داراي سلايق مختلف باشند، بايد همت و تلاش خود را معطوف كارهاي اساسي و اصلي كنند.
محورهاي مطرح شده
در حضور رهبر انقلاب
گفتني است ، پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب، آقايان وحيد جليلي، نادر طالب زاده، حسن عباسي، مهدي نصيري، سيد جمال عود سيمين، ابوالقاسم طالبي، فرج الله سلحشور، محمد صادق باطني، ابراهيم فياض، سعيد قاسمي و مصطفي رضواني از داوران و منتخبان جشنواره فيلم عمار نكات و محورهاي زير را مطرح كردند :
- ضرورت مردمي كردن هنر بويژه در بخش سينما از مرحله توليد تا نمايش و خارج كردن آن از فضاي انحصاري
- تقويت و فعال سازي ظرفيت هاي مغفول هنري در راستاي اهداف انقلاب اسلامي
- ضرورت بهره برداري از رسانه سينما براي انتقال بيان دغدغه هاي ديني و انقلابي
- لزوم تقويت بنيان هاي اعتقادي فيلمسازان مذهبي براي مصون ماندن از آسيب ها
- ضرورت نقش قائل شدن براي سينما و رسانه در تنظيم سياست ها و برنامه هاي كلان كشور
- پرهيز از نگاه تقليل گرايانه در سطح فناوري به سينما و برنامه ريزي براي حركت هاي رو به آينده
- برنامه ريزي براي رويش نيروهاي جوان و خط شكن در عرصه سينما
 


هديه به خوانندگان

حضرت امام خميني(ره): ميزان علاقه است، ميزان دنيا آن علايقي است كه انسان به اين اشياء دارد و اين علايق ممكن است آن دم آخر كه انسان مي بيند دارد از علايقش جدا مي شود، دشمني بياورد با خدا، دشمن خدا بشود و از اين دنيا برود.حضرت امام خميني(ره): ميزان علاقه است، ميزان دنيا آن علايقي است كه انسان به اين اشياء دارد و اين علايق ممكن است آن دم آخر كه انسان مي بيند دارد از علايقش جدا مي شود، دشمني بياورد با خدا، دشمن خدا بشود و از اين دنيا برود.حضرت امام خميني(ره): ميزان علاقه است، ميزان دنيا آن علايقي است كه انسان به اين اشياء دارد و اين علايق ممكن است آن دم آخر كه انسان مي بيند دارد از علايقش جدا مي شود، دشمني بياورد با خدا، دشمن خدا بشود و از اين دنيا برود.
 


درپرتو وحي

اينطور با اهل كتاب برخورد كنيد
قرآن كريم:
با اهل كتاب،
جز به روشي كه از (همه روش ها) نيكوتر است
مجادله نكنيد!
مگر كساني از آنها كه ستم كرده اند.
و (به آنها) بگوييد: ما به تمام آنچه از جانب خدا بر ما و شما نازل شده ايمان آورده ايم.
و معبود ما و شما يكي است.
و ما در برابر او تسليم هستيم.
سوره عنكبوت
آيه 46
 


اخبار ادبي و هنري

برگزاري مجلس يادكرد استاد منذر
مجلس يادكرد استاد علي ابوالحسني منذر به مناسبت اولين سالگرد درگذشت اين عالم رباني برگزار مي شود.
اين مجلس، با حضور جمعي از انديشمندان، صاحبنظران و دوستداران وي، امروز ساعت 15 تا 18 در تالار شيخ مرتضي انصاري دانشگاه تهران برپا مي شود.
از آثار اين استاد وارسته مي توان به كتاب هاي «بوسه بر خاك پي حيدر(ع)»، «سياه پوشي در سوگ ائمه نور(ع)»، مجموعه «ذوق لطيف ايراني» در سه جلد، «حكمت؛ مهاري بر سركشي نفس»، «نگاهي به اصل ولايت فقيه» و ... اشاره كرد.
فريب هاليوود يا لابي با اسكار؟!
سخنان اخير رئيس سازمان سينمايي كشور درباره لابي گري براي كسب جايزه اسكار اصغر فرهادي با پرسش هاي متعدد و نيز واكنش منفي برخي افراد مواجه شده است.
جواد شمقدري به تازگي در گفت و گويي ادعا كرده كه با توصيه احمدي نژاد، او و همكارانش لابي كرده اند، تا «جدايي نادر از سيمين» اسكار بگيرد.
رئيس سازمان سينمايي در حالي خود را به عنوان «لابيست» و لابي كننده با آمريكايي ها طرح كرده است كه پيش از اين بيانيه شديد اللحن در واكنش به صحبت هاي فرهادي در جشن خانه سينما و لغو موقتي پروانه ساخت فيلم «جدايي نادر از سيمين» صادر كرده بود. البته برخي فعالان رسانه اي ساده انديش سعي دارند كه اقدام قبلي شمقدري در محكوميت اصغر فرهادي را اقدامي از قبل برنامه ريزي شده و نمايشي، براي جلب توجه محافل و جشنواره هاي سينمايي غرب جا بزنند.
گرچه برخي از مديران سينمايي كنوني ، از دوستان و حاميان اصغر فرهادي هستند و از هنگام توليد فيلم وي همواره در كنار و حامي او بودند، اما سناريونويسي ساده انگارانه برخي رسانه ها براي عمليات پيچيده معاون سينمايي با هدف فريب هاليوود اصل ادعاي «لابي گري شمقدري با آمريكايي ها» را نقض مي كند و معلوم نمي شود كه چرا اول شمقدري هاليوود را به خيال خود فريب داده و هم با آنها لابي كرده است!
همايش مادري و زن تراز انقلاب اسلامي
برگزار مي شود
همايش«مادري و زن تراز انقلاب اسلامي» با هدف بررسي آسيب هاي اجتماعي برآمده از نهاد خانواده و همچنين ترسيم چشم اندازهاي سبك زندگي ايراني- اسلامي برگزار مي شود.
اين همايش ملي كه ارديبهشت 92 از سوي دفتر مطالعات و تحقيقات زنان مركز مطالعات راهبردي و جبهه فكري انقلاب اسلامي برگزار مي شود، در 18 محور به بررسي اصلي ترين چالش هاي موجود در مباحث مربوط به زن و خانواده با محوريت تقويت جايگاه مادري در ايران اسلامي مي پردازد.
«مادري در نگاه اسلام، مادري در سنت رفتاري زنان برگزيده، مادري در انديشه امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب، مادري در گفتمان فردگرايانه و گفتمان خانواده گرايانه، فمينيسم و مادري، زمينه هاي تكويني در ايفاي نقش هاي مادرانه زن، جايگاه مادري در تمدن اسلامي، مادري و زن تراز انقلاب اسلامي، تحولات مادري در جامعه ايران و علل و پيامدهاي آن، مادري و نقش هاي اجتماعي زن انقلابي، اقتضائات مادري در عصر حاضر، الگوي سبك زندگي انقلابي مادران و...» از جمله محورهاي اين همايش ملي است. مهلت ارسال چكيده مقالات 15 اسفند 1391 و مهلت ارسال متن كامل مقالات 15 فروردين 1392 اعلام شده است.
انتقاد وزير ارشاد از برخي فعالان سينمايي هتاك
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با انتقاد از هتاكي برخي سينماگران تاكيد كرد: كساني ما را به رفتار سياسي متهم كردند كه خودشان تندترين بيانيه ها را در كارهاي فرهنگي، سينمايي و سياسي صادر مي كنند.
به گزارش فارس، دكتر محمد حسيني كه در مراسم اختتاميه بخش تجلي اراده ملي سي ويكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر سخن مي گفت، همچنين با اشاره به شركت 45 نهاد و سازمان در داوري بخش تجلي اراده ملي بيان كرد: امسال نسبت به سال قبل مشاركت نهادها و دستگاه ها 140 درصد رشد داشته است. انتظارمان اين است كه در سال هاي آينده همه نهادهاي دولتي و خصوصي نظام كه مي توانند در سينما مشاركت كنند و سال به سال شاهد رشد، پويايي و بالندگي سينما باشيم.
وي ادامه داد: تشويق هايي مانند تشويق نهادها و سازمان ها باعث دلگرمي سينماگران مي شود. ما بايد به جاي آن كه دائم نقاط منفي را ببينيم، بر نيكي ها صحه بگذاريم. اگر مي گوييم سينما يكي از دستاوردهاي باشكوه انقلاب ماست، همه بايد كمك كنيم تا زيبايي ها روي پرده سينما به نمايش درآيد. اگر مي خواهيم در سينما از اميد و زيبايي ها سخن گفته شود و تنها تلخي ها را روي پرده نبينيم همه بايد دست به دست هم بدهيم.
جواد شمقدري نيز در مراسم ياد شده، با اشاره به اهداي جايزه خرس نقره اي به فيلم مجرم ضد امنيتي- جعفر پناهي- گفت: در اولين فرصت اين فيلم را در جمع كارشناسان، سينماگران و اصحاب رسانه مي بينيم و بررسي مي كنيم تا متوجه شويم عيار خرس نقره اي برلين چقدر است.
شمقدري رئيس سازمان سينمايي كشور بيان كرد: وقتي افراد وارد جشنواره فجر مي شوند يعني همه قواعد آن را پذيرفته اند اما آفت اعتراض به داوري ها هر سال تكرار مي شود. اگر اعتراض به داوري داريد بهتر است در مجامع ديگر و رسانه ها راي مدنظر خود را بيان كنند مانند يكي از منتقدان كه در يك روزنامه اي ليستي از فيلم هاي مورد نظر خود را منتشر كرد. اين كار بهتر از متهم كردن داوران است.
وي در ادامه افزود: يكي ديگر از اشكالات اين است كه چرا جايزه اجنبي را بارها بوسه مي زنيم و سيمرغ وطني را تحقير مي كنيم اين رفتار پسنديده نيست خصوصا براي كساني كه الگوي جوانان هستند.
رئيس سازمان سينمايي با اشاره به جايزه جعفر پناهي در جشنواره برلين افزود: ما اعتراض خودمان را به جشنواره برلين اعلام كرديم و فكر مي كنيم مسئولين اين جشنواره بايد رفتار خود را اصلاح كنند. اين رفتار در تعاملات فرهنگي و سينمايي درست نيست.
جعفر پناهي به دليل تلاش براي مستندنمايي ادعاي يكي از سران فتنه، در زير زمين خانه اش دستگير شد. وي سعي زيادي براي برانگيختن مجامع بين المللي سينمايي عليه نظام ديني نمود. اما در مراسم اختتاميه بخش تجلي اراده ملي، فيلم سينمايي «تنهاي تنهاي تنها» به كارگرداني احسان عبدي پور، 11 جايزه اين بخش را به خود اختصاص داد.
همچنين، «دهليز» پنج جايزه، «زيباتر از زندگي» 5 جايزه، «هيس دخترها فرياد نمي زنند» چهار جايزه، «گهواره اي براي مادر» چهار جايزه، «خسته نباشيد» چهار جايزه، «حوض نقاشي» سه جايزه، «مستند آخرين روزهاي زمستان» سه جايزه، «دربند» دو جايزه، «رسوايي» دو جايزه، «فرزند چهارم» دو جايزه، «سر به مهر» دو جايزه و «ترنج» هم دو جايزه دريافت كردند.
اعتراض يك منتقد به جنايت اسكار
يك منتقد سينمايي در آمريكا در نامه اي خطاب به شش هزار عضو آكادمي اسكار نوشت: در دوره اي از رقابت ها كه شاهد حضور فيلم هاي برجسته اي هستيم، دادن جايزه اسكار به فيلمي چون «آرگو» يك جنايت است.
«اندرو اوهير»، منتقد سينمايي نشريه آمريكايي «سالن» در نامه اي تحت عنوان «چرا آرگو شايسته اسكار نيست؟» خطاب به شش هزار عضو آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي نوشت: شايد پيشتازي فيلم «آرگو» در رقابت هاي اسكار هوشمندانه به نظر برسد ولي در واقع «آرگو» قرار دادن يك واقعه دردناك تاريخي در قالب يك فيلم خوش آب و رنگ كاملا تبليغاتي است. اينكه يك فيلم كه فيلم خوبي هم نيست را به عنوان برنده اسكار اعلام كنيد، يك جنايت بزرگ است، بد بودن فيلم «آرگو»، همچون حشره اي آزاردهنده به جان من افتاده است. در سالي پر از فيلم هايي بزرگ با موضوعاتي از تاريخ، اخلاقيات و فلسفه، «آرگو» حتي به چشم هم نمي آيد. تجليل مكرر از فيلمي كه «تنها يك فيلم است» و تفاوت فاحشي با فيلم هاي خوب و برجسته دارد، چه معنايي مي تواند داشته باشد؟
گفتني است، با وجود نظرات منفي منتقدان سينمايي درباره فيلم «آرگو» اما اغلب جشنواره هاي غربي طي ماه هاي اخير، جوايز متعددي را به اين فيلم ضد ايراني داده اند. آنچه جشنواره هاي غربي را به چنين خطايي وادار كرده، تلاش تبليغاتي براي جبران تحقير تاريخي غرب در حماسه فتح لانه جاسوسي آمريكا در ايران است.
 


صدور مدرك معادل ممنوع شد

وزارت علوم براساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اعطاي مدرك معادل را ممنوع و تكليف دارندگان اين مدرك را معلوم كرد.
دفتر مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: براساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اعطاي مدارك تحصيلي معادل ممنوع اعلام شده و از تاريخ مذكور، هيچ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالي يا دستگاه دولتي حق برگزاري دوره معادل را ندارد و در صورت برگزاري، هيچ گونه مدرك معادل به دانشپذيران اعطا نخواهد شد و بر فرض صدور گواهينامه معادل، مدارك مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيست.
براساس اين اطلاعيه، دوره هاي آموزش عالي غير رسمي تنها به منظور افزايش مهارت هاي شغلي يا ارتقاي دانش تخصصي برگزار مي شوند و منجر به صدور مدرك رسمي دانشگاهي يا معادل نمي شوند و به شركت كنندگان اين دوره ها، صرفاً گواهينامه دوره از سوي مؤسسه برگزار كننده اعطا مي شود.
همچنين استفاده از عناوين دانشجو، نيمسال و واحد در دوره هاي ياد شده، ممنوع است و به جاي آن، واژگان دانشپذير، دوره و ساعت به كار مي رود.
دارندگان مدارك معادل كه تاريخ پذيرش آنها قبل از اين مصوبه باشد، صرفاً در صورتي كه دوره معادل با مجوز شوراي گسترش آموزش عالي برگزار شده و مدارك آنها مورد تأييد وزارت علوم باشد، مي توانند در آزمون هاي سراسري سازمان سنجش، شركت و در صورت قبولي، ادامه تحصيل دهند.
اين اطلاعيه براي اطلاع دانشپذيران دوره هاي معادل صادر شده و رعايت نكردن موارد فوق توسط دستگاه هاي مجري از طريق دفتر حقوقي وزارت علوم و نيز مراجع قضايي قابل پيگيري است.
 


شرط دانشگاه پيام نور

براي ثبت نام دانشجويان تحت پوشش بهزيستي

معاون امور توانبخشي معلولان سازمان بهزيستي كشور با تاكيد بر اينكه تحصيل دانشجويان تحت پوشش سازمان بهزيستي در دانشگاه هاي دولتي رايگان و هزينه تحصيل در دانشگاه هاي غيردولتي در ابتداي هر نيم سال تحصيلي توسط بهزيستي پرداخت مي شود، گفت: در حال حاضر دانشگاه پيام نور، دانشجويان تحت پوشش بهزيستي را «رايگان» ثبت نام نمي كند.
يحيي سخنگويي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به بخشنامه وزارت علوم در 11 دي ماه سال جاري، مبني بر ثبت نام رايگان دانشجويان تحت پوشش سازمان بهزيستي و كميته امداد در واحدهاي تابعه از جمله دانشگاه هاي پيام نور و دانشگاه جامع علمي كاربردي، اظهار داشت: براساس اين بخشنامه تحصيل دانشجويان تحت پوشش بهزيستي در موسسات آموزش عالي و دانشگاه ها رايگان است.
به گفته سخنگويي، براساس ماده 8 قانون جامع حمايت از حقوق معلولان، معلولان نيازمند واجد شرايط مي توانند با معرفي سازمان بهزيستي از آموزش رايگان در واحدهاي آموزشي تابعه وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، علوم، تحقيقات و فناوري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ديگر دستگاه هاي دولتي و نيز دانشگاه آزاد اسلامي بهره مند شوند.
وي همچنين به بخشي از بند «ك» ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه اشاره و يادآور شد: شهريه دانشجويان تحت پوشش سازمان بهزيستي و كميته امداد امام خميني(ره) از محل اعتبارات رديف مستقل معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري تامين مي شود.
 


توسط رئيس جمهور صورت مي گيرد

بهره برداري از 16 بندر جديد در هرمزگان

رئيس جمهور كه پيشتر سفر خود را به هرمزگان لغو كرده بود، عصر ديروز براي شركت در اجلاس وحدت و انسجام ملي جوانان وارد بندرعباس شد.
به گزارش خبرنگار مهر، دكتر محمود احمدي نژاد عصر سه شنبه در هفدهمين سفر به استان هرمزگان جهت شركت در اجلاس وحدت، در فرودگاه بين المللي بندرعباس مورد استقبال استاندار و مديران استان قرار گرفت.
سومين اجلاس وحدت و انسجام ملي جوانان ايراني عصر ديروز با حضور سه هزار نفر از نخبگان و جوانان برتر كشور آغاز به كار كرد.
گزارش ديگري از بندرعباس به نقل از خبرگزاري فارس حاكي است: همزمان با افتتاح فاز دو طرح توسعه بندرشهيد رجايي، 16 بندر چند منظوره مردمي در سواحل استان هرمزگان توسط رئيس جمهور به بهره برداري مي رسد.
مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان ظهر ديروز در نشستي گفت: اين بنادر با هدف توسعه پايدار، محروميت زدايي، ايجاد اشتغال مولد و رونق اقتصادي و گردشگري با اعتباري بالغ بر 100 ميليارد تومان و در كوتاه مدت توسط متخصصان ايراني طراحي و ساخته شده است.
علي اكبر صفايي با بيان اينكه اين بنادر در غرب، مركز و شرق استان قرار دارند افزود: بهره برداري از اين بنادر تاثير مستقيم بر اقتصاد منطقه و اشتغال مردم غيور ساحل نشين استان هرمزگان خواهد داشت.
وي ادامه داد: بنادري كه توسط رئيس محترم جمهور به بهره برداري مي رسد شامل بندر چند منظوره مغويه، مقام، ديوان، ابوموسي، بحل، ذاكري، شيب دراز، گرزه، فارور، كندالو، كلات، بنجي، يكبني، تبن، طاحونه و زيارت پارسيان است.
مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان همچنين با اشاره به فاز دو توسعه بندر شهيد رجايي افزود: با بهره برداري رسمي از فاز دو طرح توسعه بندر شهيد رجايي ظرفيت اين بندر به دو برابر افزايش مي يابد.
وي با بيان اينكه فاز دو طرح توسعه بندر شهيد رجايي از پروژه هاي مهر ماندگار است گفت: تمامي فرآيند طراحي و ساخت اين پروژه عظيم توسط متخصصان داخلي انجام شده و با بهره برداري از اين طرح متخصصان كشورمان و توانمندي طراحي و ساخت اسكله هاي مدرن كه قبل از اين در انحصار بيگانگان بود دست يافتند.
علي اكبر صفايي با اشاره به مشخصات طرح گفت: در اين طرح شش پست اسكله به طول دو هزار و 20متر و با عمق 16متر احداث شده است و هفت ميليون مترمكعب لايروبي در حوضچه ها صورت گرفته و 80 هكتار اراضي جهت محوطه سازي استحصال شده است.
وي اظهار داشت: با بهره برداري از اين طرح بندر شهيد رجايي به بنادر نسل سوم پيوسته و قابليت پهلودهي به كشتي هاي بزرگ سوپر پاناماكس را به دست مي آورد.
اين مسئول ادامه داد: همچنين ظرفيت تخليه و بارگيري اين بندر از سه ميليون TEU به شش ميليون TEU كانتينر در سال افزايش مي يابد.
مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان اعتبار فاز دو طرح توسعه بندر شهيد رجايي را 410 ميليون دلار عنوان كرد و گفت: طي دولت هاي نهم و دهم ظرفيت كانتينري بندر شهيد رجايي 5 برابر افزايش داشته است.
 


ديدار صالحي با هيئت پارلماني الجزاير

وزير امور خارجه كشورمان در ديدار با رئيس كميسيون امور خارجي مجلس ملي الجزاير و هيئت همراه بر گسترش روابط دوجانبه ايران و الجزاير تاكيد كرد.
علي اكبر صالحي وزير خارجه كشورمان ضمن ديدار و گفت وگو با «بلقاسم بلعباس» رئيس كميسيون امور خارجي مجلس ملي الجزاير و هيئت همراه با اشاره به جايگاه و شأن بالاي كشور و مردم و انقلاب الجزاير در نزد مردم و دولت ايران، بر روابط متين، ريشه دار و عميق دو كشور تاكيد كرد و با اشاره به تلاش همه جانبه دستگاه ديپلماسي با همكاري مجلس شوراي اسلامي براي توسعه اين روابط افزود: بين دو كشور مسلمان و برادر ايران و الجزاير روابط بسيار خوبي وجود دارد.
وزير امور خارجه در اين ديدار با ابراز تاسف از حادثه اخير تروريستي در الجزاير كه منجر به شهادت جمعي از مردم شد، بر موضع صريح و شفاف كشورمان به عنوان قرباني تروريسم در محكوميت اين گونه اقدامات غيرانساني و حمايت از دولت و مردم الجزاير تاكيد كرد.
به گزارش فارس، «بلقاسم بلعباس» رئيس كميسيون امور خارجي مجلس ملي الجزاير نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از فرصت ديدار با صالحي و ابلاغ سلام هاي رئيس مجلس كشورش به وزير امور خارجه كشورمان، آمادگي كشورش به ويژه مجلس الجزاير براي حمايت از روند توسعه روابط تاكيد كرد و در اين راستا خواستار تشكيل كميسيون عالي و مشترك پارلماني دو كشور شد.
 


رئيس جمهور در ديدار با وزير كشور پاكستان مطرح كرد

ضرورت گسترش روابط تجاري و امنيتي تهران و اسلام آباد

محمود احمدي نژاد در ديدار با «رحمان ملك» وزير كشور پاكستان امضاي قرارداد همكاري هاي امنيتي تهران-اسلام آباد را به نفع دو كشور و منطقه عنوان كرد.
رئيس جمهور در اين ديدار با بيان اينكه سفرهاي متقابل روساي جمهور و مقامات دو كشور ايران و پاكستان همواره خوب و پرثمر بوده است، گفت: خوشبختانه امروز برنامه هاي خوبي در عرصه همكاري هاي اقتصادي دو كشور در جريان است كه از جمله آنها قرارداد انتقال گاز و الكتريسيته از ايران به پاكستان است كه اميدواريم اين انرژي در خدمت پيشرفت و آباداني كشور دوست و همسايه قرار گيرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، رحمان ملك، وزير كشور پاكستان نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از انعقاد موافقت نامه همكاري هاي امنيتي بين ايران و پاكستان خاطر نشان كرد: پاكستان تمام تلاش خود را خواهد كرد تا ريشه گروهك هاي تروريستي و غير انساني را به هر قيمت در خاك خود از بين ببرد.
وي با بيان اينكه امروز تروريسم و حملات هواپيماهاي بدون سرنشين به خاك پاكستان اصلي ترين دغدغه و نگراني مسئولان و مردم اين كشور است، تاكيد كرد: صلح در منطقه با همكاري كشورهاي منطقه و بويژه ايران، پاكستان و افغانستان مستقر مي شود.
تقويت همكاري هاي
ايران و نيجر
همچنين رئيس جمهور در ديدار با «محمد بازوم» وزير امور خارجه نيجر بر تقويت همكاري هاي دو كشور تاكيد كرد.
احمدي نژاد در اين ديدار با اشاره به اينكه ايران و نيجر به لحاظ برخورداري از باور و ديدگاه هاي مشترك به هم نزديك هستند، گفت: تقويت روابط دو كشور به نفع هر دو كشور و ساير ملت ها خواهد بود و گسترش اين ارتباط به زيان هيچ كس نخواهد بود.
محمد بازوم وزير خارجه نيجر نيز در اين ديدار با اشاره به تشكيل كميسيون همكاري هاي مشترك اقتصادي دو كشور ابراز اميدواري كرد: براي عملي شدن سريعتر توافقات اين كميسيون، نيجر تمايل زيادي براي بهره مندي از دستاوردها و توانمندي هاي علمي و صنعتي ايران دارد.
همچنين علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان در ديدار با همتاي نيجري خود با اشاره به ظرفيت هاي ايران آمادگي جمهوري اسلامي براي ارائه تجارب و امكانات خود در زمينه هاي مختلف اقتصادي را به كشور نيجر اعلام كرد.
 


تمهيدات قزاقستان براي پوشش خبري مذاكرات ايران و 1+5

يك مقام قزاقستان اعلام كرد كه اين كشور بهترين شرايط را براي پوشش خبري مذاكرات ايران و گروه 1+5 درباره موضوع هسته اي تهران فراهم مي كند.
معاون رئيس جمهور قزاقستان در زمينه خدمات ارتباطات مركزي در اين باره گفت: مراكز خبري باز مي شوند و كنفرانس هايي در هتل بين المللي در آلماتي برگزار مي شود. در طول مذاكرات، نمايندگان رسمي به طور متناوب جلسات پرسش و پاسخ براي پوشش رسانه ها برگزار خواهند كرد.
وي افزود: بيش از 150 نماينده رسانه ها قرار است مذاكرات ايران و گروه 1+5 را پوشش دهند.
دور بعدي مذاكرات ايران و گروه 1+5 (آمريكا، انگليس، روسيه، فرانسه، چين و آلمان) قرار است در تاريخ 26 فوريه در آلماتي، يكي از شهرهاي قزاقستان برگزار شود.
 


زمين شناس نمونه كشور درگذشت

نايين- خبرنگار كيهان:
دكتر محمد علي جعفريان مؤسس موزه تاريخ طبيعي اصفهان و زمين شناس نمونه كشور درگذشت.
«دكتر جعفريان» در سال 1313 در محمديه نايين، در خانواده اي كشاورز متولد شد و تحصيلات دوره راهنمايي و دبيرستان را در نايين گذراند. سپس در كنكور دانشسراي كشاورزي دانشگاه شيراز شركت و رتبه اول اين آزمون در استان فارس را كسب كرد كه به پاس اين تلاش به وي اجازه داده شد كه در رشته علوم طبيعي نيز ديپلم بگيرد و در كنكور دانشكده علوم دانشگاه تهران شركت كند.
جعفريان ابتدا رشته علوم طبيعي و شيمي را به طور همزمان مي خواند، اما بعد از مدتي كه اين دو رشته از هم تفكيك شدند، رشته علوم طبيعي را كه شامل زمين شناسي و زيست شناسي بود برگزيد و پس از پايان تحصيلات كارشناسي به مدت شش سال در مدارس اصفهان و نجف آباد تدريس كرد.
وي بعد از پايه گذاري رشته هاي زيست شناسي و زمين شناسي در دانشگاه اصفهان به تدريس تمام دروس رشته زيست شناسي در اين دانشگاه پرداخت.
جعفريان سپس براي ادامه تحصيلات با هزينه شخصي به فرانسه رفت و موفق به دريافت درجه كارشناسي ارشد در رشته زمين شناسي با گرايش مجموعه هاي رسوبي و دكترا در رشته ديرينه شناسي از دانشگاه ليون شد.
بعد از آن به ايران بازگشت و در دانشگاه اصفهان مشغول به تدريس شد.
از افتخارات علمي جعفريان مي توان به كسب «عنوان استاد نمونه كشوري»، تأليف بيش از 75 عنوان مقاله به زبان هاي انگليسي و فرانسوي، ارائه 16 طرح پژوهشي در مورد آب و منابع طبيعي، ارائه طرح مناطق آزاد قشم و كيش، سمت استاد راهنمايي 72 رساله در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا، تأليف كتب متعدد در زمينه هاي مختلف علوم طبيعي و در نهايت تأسيس موزه تاريخ طبيعي اصفهان با هزينه شخصي اشاره كرد.
وي عضو هيأت علمي دانشكده علوم دانشگاه اصفهان با مرتبه علمي استاد تمام بود و در سال 1382 بازنشسته شد.
 


برگزاري مراسم شب خاطره از شهيد شاطري در سمنان

سمنان-خبرنگار كيهان:
مراسم «شب خاطره» به مناسبت شهادت سرتيپ حسن شاطري برگزار شد.
در اين مراسم كه دوشنبه شب در حرم امامزاده علي ابن جعفر صادق(ع) برگزار شد همرزمان و بستگان شهيد شاطري به ذكر خاطراتي از آن شهيد پرداختند.
يكي از همرزمان شهيد شاطري در لبنان گفت: پس از انتصاب شهيد بعنوان مسئول بازسازي لبنان اختلافاتي ميان مسئولان لبناني بر سر حضور شهيد شاطري بوجود آمد كه مسئولان لبناني بر اخراج شهيد شاطري از اين كشور اصرار كردند. اما سيدحسن نصرالله پس از آگاهي از اين امر خطاب به مسئولان لبناني گفت: اگر قرار است شاطري از لبنان برود سفير آمريكا هم بايد اخراج شود.
وي كه خواست نامش فاش نشود افزود: شهيد شاطري ويژگي برجسته اي داشت كه مي توان به ايمان قوي وي و يادآوري مرگ و احترام شديد به والدين، و از همه مهمتر باور به ولايت و ولايتمداري اشاره كرد.
برادر شهيد شاطري هم در اين مراسم گفت: در آغازين روزهاي پيروزي انقلاب حسن به جهاد سازندگي رفت و در تابستان با زبان روزه به كشاورزان در جمع آوري محصولشان كمك مي كرد و همواره دائم الوضو بود و براي مبارزه با دشمنان اسلام لحظه شماري مي كرد.

 


وزير كشور در خوزستان:

توسعه كشور در گرو عمران روستاهاست

وزير كشور با بيان اينكه محيط پاك و با طراوت روستاها و مردم باصفا مي تواند باعث توليد ثروت شود، گفت: مهاجرت روستاييان به شهرها بايد كنترل شود و توسعه كشور در گرو عمران و آباداني روستاها است.
به گزارش خبرگزاري فارس، مصطفي محمدنجار در مراسم واگذاري و بهره برداري از ماشين آلات كشاورزي، خدماتي و بهداشتي به روستاييان استان خوزستان اظهار كرد: در دولت نهم و دهم توجه ويژه اي به روستاها شده است و اگر بخواهيم كشور توسعه پيدا كند بايد به عمران و آباداني روستاها توجه بيشتري كرد.
وي افزود: رزق و روزي كه خداوند در خاك روستاها قرار داده بسيار ارزشمند بوده و بايد مد نظر قرار گيرد.
وزير كشور خاطرنشان كرد: اتفاقي كه امروز در كشور افتاده و بايد با جديت به آن رسيدگي شود، حركت جمعيت از روستاها به شهرهاي بزرگ است.
وي با بيان اينكه محيط پاك و با طراوت روستاها و مردم با صفا مي تواند باعث توليد ثروت شود، گفت: مهاجرت روستاييان به شهرها بايد كنترل شود.
نجار همچنين عنوان كرد: بايد كاري كرد كه در تمام نقاط ايران اسلامي، روستاييان قطب توليدكننده و محل فعاليت، توليد و كار باشند.
وي ادامه داد: بايد همه نقاط روستايي در جاي جاي كشورمان را مد نظر قرار داد تا در درازمدت كشور شكل شكيل تري به خود گيرد.
شايان ذكر است، مصطفي نجار پس از ورود به فرودگاه اهواز در جمع مسئولان استاني كه براي استقبال از وي در فرودگاه حاضر شده بودند با بيان اينكه يكي از راهبردهاي اساسي دولت و خدمتگزاران، رسيدگي و توجه به مردم به ويژه در خوزستان است، خاطرنشان كرد: ارتقاي كيفيت خدمات، توجه به شاخص ها، توجه مضاعف به پروژه هاي عمراني و توسعه اين خطه در دولت نهم و دهم با جديت مد نظر قرار گرفته است.
 


انتخابات رياست جمهوري با قانون مصوب جديد برگزار مي شود

مديركل دفتر انتخابات وزارت كشور گفت: انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري براساس قانون جديد برگزار و هيئت اجرايي مركزي انتخابات اسفند تشكيل مي شود.
«حسنعلي نوري» در حاشيه همايش توجيهي و آموزشي مجريان انتخابات سه استان كشور در نشستي با خبرنگاران در سمنان افزود: در اين مرحله از انتخابات، ارايه كارت ملي به همراه شناسنامه الزامي شده است.
وي گفت: مقدمات برگزاري انتخابات نيز بايد پنج ماه قبل از پايان دوره شروع شود كه اين امر در قانون قبلي سه ماه بوده است.
وي درباره برگزاري الكترونيكي انتخابات رياست جمهوري گفت: در وزارت كشور تمهيدات لازم براي برگزاري رايانه اي انتخابات انديشيده شده اما اين امر منوط به تاييد و موافقت شوراي نگهبان است.
نوري گفت: در اين زمينه رايزني با شوراي نگهبان در حال انجام است.
وي با اشاره به برگزاري دوره هاي آموزشي براي دست اندركاران برگزاري انتخابات در استان ها گفت: اين دوره ها تاكنون در 15 استان براي فرمانداران و بخشداران برگزار شده است.
وي گفت: طرح تربيت مربيان اجرايي و نيز فناوري اطلاعات نيز در تهران در حال اجراست كه اين مربيان با معرفي استانداري ها، دوره هاي آموزشي را گذرانده و با قوانين و دستورالعمل هاي انتخاباتي آشنا مي شوند.
نوري گفت: در اين برنامه در مجموع 260 مربي تحت پوشش آموزش قرار مي گيرند و اين مربيان به ازاي هر چهار فرمانداري انتخاب شده و آموزش مي بينند.
مدير كل انتخابات وزارت كشور گفت: آموزش نيروها تا بيست و هفتم اسفند به پايان مي رسد.
انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا به صورت همزمان بيست و چهارم خرداد ماه سال آينده برگزار مي شود.
 


نماينده مردم شهركرد در مجلس شوراي اسلامي:

 بحث انتخابات آزاد، انحرافي است

شهركرد- خبرنگار كيهان:
تمامي انتخابات سالم و صحيح در سراسر كشور برگزار شده است و اين كه افرادي انتخابات آزاد را مطرح مي كنند به دنبال مسائل انحرافي هستند.
نماينده مردم شهرستان هاي شهركرد، سامان و بن در مجلس شوراي اسلامي با اعلام مطلب فوق افزود: بعد از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران هميشه انتخابات رياست جمهوري، مجلس شوراي اسلامي، خبرگان رهبري و شوراهاي اسلامي شهرها و روستاها توسط خود مردم و به صورت كامل برگزار شده است.
وي ادامه داد: متاسفانه انتخابات آزاد از زبان بعضي افرادي گفته مي شود كه خودشان در زمينه هاي مختلف اجرايي مسئوليت هاي كلاني در كشور داشته اند.
سيد سعيد رمانيان دهكردي به مسئله وفاق ملي اشاره كرد و اظهار داشت: وفاق ملي در جامعه توسط مردم شكل مي گيرد و مردم راه ها را خوب تشخيص مي دهند و در همه صحنه ها حرف اول و آخر را مي زنند.
 


عمليات اجرايي ساخت كارخانه كاشي

 آنتي باكتريال گناباد آغاز شد

گناباد- خبرنگار كيهان:
رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: عمليات اجرايي ساخت اولين كارخانه كاشي آنتي باكتريال در محل شهرك صنعتي كاخك اين شهرستان آغاز شد.
مهندس محمدرضا رادفر افزود: اين كارخانه در زميني به مساحت 150 هزار متر مربع و زيربناي حدود 33 هزار متر مربع احداث مي شود.
وي ميزان توليدات اين كارخانه را 160 هزار تن در سال عنوان كرد و گفت: در فاز نخست اين كارخانه بيش از 350 نفر به صورت مستقيم مشغول به كار مي شوند.
رادفر بيان كرد كاشي آنتي باكتريال كه با تكنولوژي نانو و از نوع خود تميز كننده است و در بيمارستانها و اتاق هاي عمل، مكانهاي بهداشتي، سالن هاي غذا خوري، سالن هاي فراوري مواد غذايي و بهداشتي كاربرد دارد. براي راه اندازي فاز نخست اين كارخانه 285 ميليارد ريال بخش خصوصي و تسهيلات بانكي استفاده شده است.
وي مزيت هاي احداث اين كارخانه معافيت 10 ساله مالياتي بعد از توليد، فراواني مواد اوليه در معادن منطقه و نيروي كار تحصيل كرده و ناوگان حمل و نقل مناسب عنوان كرد.
 


مديركل امور استان هاي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور 142

ايستگاه مطالعه در كشور راه اندازي شده است

اهواز- خبرنگار كيهان:
مديركل امور استان هاي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در مراسم افتتاح هفتمين ايستگاه مطالعه خوزستان از راه اندازي 142 ايستگاه مطالعه در كشور خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي حسيني با بيان اين كه اين تعداد ايستگاه در فاز نخست راه اندازي شده اند گفت: سهميه خوزستان 7 ايستگاه در استانداري، فرودگاه، راه آهن و بيمارستان ها و با 100 هزار عنوان كتاب مي باشد.
وي هدف از ايجاد كتابخانه و ايستگاه هاي مطالعه را ارتقاي سطح مطالعه در كشور عنوان كرد و افزود: در راستاي ارتقاي مطالعه مفيد بايد به كيفيت مطالعه و اين كه انسان چه بخواند نيز توجه شود.
حجت الاسلام والمسلمين حسيني با بيان اين كه عناوين كتاب هايي كه در اين ايستگاه ها گنجانده شده مخصوص اين كار و براي سلايق و سنين مختلف است، اظهار كرد: در هر قفسه 15 عنوان كتاب در رده هاي مختلف سني و در جهت رسيدن به مطالعه مفيد در كشور ارائه شده است.
وي، با بيان اين كه ايران كشوري داراي سابقه فرهنگي و تمدني كهن بوده و به لحاظ نيروي انساني و دانش علمي در سطح قابل قبولي قرار دارد، خاطرنشان كرد:
مديركل امور استان هاي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور اذعان داشت: طرح راه اندازي ايستگاه هاي مطالعه از دهه فجر و با هدف ارائه الگويي مبني بر اين كه مطالعه تنها در كتابخانه ها انجام نمي شود آغاز شد.
 


100هزار نفر طلبه در حوزه هاي علميه كشور

 مشغول به تحصيل هستند

مدير حوزه علميه الحجت مشهد گفت: 100هزار نفر طلبه در حوزه هاي علميه كشور مشغول به تحصيل هستند.
به گزارش فارس از بردسكن، حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن طباطبايي ظهر ديروز در جمع طلبه ها و اعضاي خانواده آنان در بردسكن، با اشاره به جايگاه و مقام يك طلبه، اظهار كرد: تاكنون هيچ كسي جز ائمه معصومين موفق نشده است مقام طلبگي را به درستي بيان كند.
وي با بيان اينكه كار اصلي يك طلبه بيان احكام دين است، افزود: كار طلبگي شريف و كساني كه وارد حوزه هاي علميه مي شوند بايد بال تقوا و علم را داشته باشند و با پشتكار به تحصيل علوم حوزوي ادامه دهند.
در اين نشست حجت الاسلام والمسلمين حسين اميني امام جمعه بردسكن نيز روحانيون را سنگربانان مكتب دين عنوان كرد و اظهار داشت: امروز حوزه هاي علميه سالم ترين محيط براي پيشرفت علم و دانش هستند.
وي روحانيان را پيشگامان انقلاب و هدايتگران مردم دانست و افزود: دشمنان براي اينكه نقش روحانيت را در كشور ناكارآمد جلوه دهند بحث اسلام و سياست بدون روحانيت را مطرح كرده اند و مي خواهند از اين طريق به روحانيت ضربه وارد كنند.
امام جمعه بردسكن گفت: امروز روحانيون به عنوان سربازان امام زمان(عج) در مقابل هر فتنه ايستادگي مي كنند و اجازه نمي دهند كه به دين و ارزش هاي اسلامي خدشه اي وارد شود.
وي به مظلوميت و محروميت حوزه هاي علميه اشاره كرد و اظهار داشت: دشمنان بيشترين هجمه را عليه روحانيت انجام مي دهند و طلاب بايد همانند دوران 8 سال دفاع مقدس در راه حفظ دين و ارزش هاي اسلامي گام بردارند.
 


حاجي بابايي:

طرح تحول بنيادين آموزش و پرورش با موفقيت در حال اجراست

وزير آموزش و پرورش گفت: اجراي طرح تحول بنيادين آموزش و پرورش در كشور بيش از 96 درصد موفقيت داشته است.
به گزارش ايرنا، «حميدرضا حاجي بابايي» در همايش فرهنگيان شهرستان مباركه كه با حضور كاركنان آموزش و پرورش اين شهرستان برگزار شد، افزود: در ابتداي اجراي طرح تحول بنيادين آموزش و پرورش با مشكلات متعددي مواجه بوديم، و براي اجراي اين طرح 60 هزار كلاس ششم در كشور ايجاد و ساماندهي شد.
وي با اشاره به طرح هوشمندسازي مدارس در كشور نيز اظهار كرد: در سه سال گذشته طرح هوشمندسازي مدارس در 33 هزار مدرسه شروع شده است.
وي با بيان اينكه دولت، مجلس و همه نهادهاي نظام جمهوري اسلامي به دنبال اجرايي شدن كامل طرح هوشمندسازي مدارس در كشور هستند گفت: سال گذشته مجلس براي هوشمندسازي مدارس 40 ميليارد تومان اعتبار اختصاص داد.
وي با اشاره به مشكلات اقتصادي و كمبود بودجه در سال جاري گفت: امسال با توجه به مشكلات اقتصادي موجود مديريت كردن در آموزش و پرورش جزو سخت ترين دوره ها در طول تاريخ انقلاب اسلامي است.
حاجي بابايي با بيان اينكه اگر در سال جاري با كمبود بودجه و مشكلات اقتصادي مواجه نبوديم، در همه مدارس هوشمندسازي را شروع مي كرديم، گفت: در سال جاري 31 ميليارد تومان رديف بودجه به تجهيز هنرستانها اختصاص پيدا كرد اما با توجه به مشكلات اقتصادي اين امر محقق نشد.
وي افزود: در طرح تحول بنيادين آموزش و پرورش نقش كتاب، كلاس، هوشمندسازي و روش تدريس اهميت زيادي دارد.
 


مخمل نقش برجسته كاشان مهر اصالت يونسكو گرفت

كاشان- خبرنگار كيهان:
سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان كاشان از دريافت مهر اصالت يونسكو (نشان برتر و مرغوبيت صنايع دستي) در رشته مخمل نقش برجسته توسط دو هنرمند صنايع دستي و هنرهاي سنتي شهرستان كاشان خبرداد.
حسين يزدان مهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس اعلام نظر و راي نهايي هيئت داوران سازمان جهاني يونسكو در چهارمين آئين اعطاي نشان مرغوبيت صنايع دستي يونسكو كه در شهر تهران برگزار شد در راستاي اهداف نشان كيفيت و برتري صنايع دستي، مهر اصالت يونسكو در مخمل نقش برجسته به استاد سيدخليل ياالله با ارائه روميزي مخمل و علي همتي با عرضه محصول كوسن تعلق گرفت.
وي افزود: در دوره سوم هم جمشيد خداداد با ارائه محصول روميزي موفق شده بود مهر اصالت يونسكو را به نام خود و شهرستان كاشان ثبت كند.
به گفته وي، نشان مرغوبيت صنايع دستي يونسكو به منظور ترغيب صنعتگران صنايع دستي كشورهاي مختلف به بهره گيري خلاقانه مهارت ها، نقوش و موضوعات اصيل و سنتي و نيز حفظ و معرفي هويت هاي فرهنگي هر كشور در ساخت و توليد صنايع دستي بوده است.
يزدان مهر يادآور شد: قديمي ترين مخمل ايراني كه تاكنون شناخته شده مربوط به قرن دوازدهم يا پانزدهم ميلادي است كه در موزه هنرهاي تزئيني پاريس نگهداري مي شود.
شايان ذكر است شهرهاي بزرگ مخمل بافي ايران در سده هاي گذشته مناطقي نظير كاشان، يزد، تبريز، مشهد و هرات بوده و اين پارچه نفيس از قرن شانزدهم از جمله صادرات مهم اين سرزمين به شمار مي رفته است.
 


جانشين فرمانده نيروي انتظامي:

 آمادگي كامل نيروي انتظامي براي برقراري امنيت انتخابات

جانشين فرماندهي انتظامي كشور گفت: تعامل گسترده با دستگاه قضايي و استفاده از ظرفيت هاي سازمان ها براي كاهش جرايم و پيشبرد اهداف ضروري است.
به گزارش ايرنا، سرتيپ «احمدرضا رادان» در جلسه فرماندهي انتظامي استان لرستان افزود: شناسايي عوامل جرم و تلاش براي از بين بردن آن از وقوع جرم پيشگيري مي كند.
وي با بيان اينكه نيروي انتظامي در مقابل مردم مسئول است و بايد به حق الناس توجه ويژه داشت، گفت: تمام تلاش ها بايد در جهت رضايتمندي مردم باشد و در ارائه عملكرد، صداقت سرلوحه كار قرار گيرد.
وي ادامه داد: اجراي طرح ها و مانورها در زمينه كاهش جرايم و پيشگيري از وقوع جرم، بايد به گونه اي باشد كه مردم نتيجه آن را به خوبي لمس كنند.
رادان بر تعامل با دستگاه ها و نهادها به خصوص مجلس شوراي اسلامي براي رسيدن به اهداف به منظور كاهش جرايم تاكيد كرد.
جانشين فرماندهي نيروي انتظامي كشور همچنين گفت: برنامه ريزي مناسب با استفاده از امكانات براي آماده شدن در راستاي برقراري نظم و امنيت انتخابات سال آينده ضروري است.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10