(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 3 اسفند  1391 - شماره 20436

آغاز اعتصاب 2 روزه در سراسر هند
امارات متحده عربي از آمريكا
هواپيماي بدون سرنشين خريداري مي كند
بالا بردن عكس شهيد 16 ساله
جلسه پارلمان بحرين را به تعطيلي كشاند
رايزني لاوروف با فرستادگان عرب
 براي حل و فصل بحران سوريه
مردم مصر در اعتراض به سفر صهيونيست ها
پرچم اسرائيل را آتش زدند
بحران اقتصادي در بلغارستان
نخست وزير را مجبور به استعفا كرد
يورش ماموران آل سعود به خانه شيعيان در شرق عربستان
تظاهرات در رام الله به حمايت از اسيران فلسطيني
مسعود بارزاني
تروريست هاي القاعده را براي عراق و منطقه خطرناك دانست
اعتصاب سراسري يونان را فلج كرد
ابراز نگراني مقامات فرانسوي از طولاني شدن جنگ مالي


آغاز اعتصاب 2 روزه در سراسر هند

در اعتراض به بالا رفتن قيمت ها و نقض قانون كار، اعتصاب سراسري هند را فرا گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، به دنبال اعتصاب اتحاديه هاي تجاري هند در اعتراض به علت افزايش قيمت ها، بانك ها و سيستم حمل و نقل به ويژه در دهلي نو و بمبئي كه تحت تأثير شديد بازارهاي مالي هستند، تعطيل شدند.براساس گزارش رسانه ها، در ابتداي اين اعتصاب دو روزه، در بعضي از شهرها به علت بالا رفتن قيمت سوخت درگيري هايي رخ داده و رفت و آمد خودروها متوقف شده است. براثر اين درگيري ها يك عنصر اتحاديه تجاري در شمال شهر «آمبالا» نيز كشته شد.اعتصابات در حالي در هند شروع شده است كه دولت هند قرار است امروز يك بودجه رياضتي را به پارلمان ارائه كند.بخش هاي اصلي همچون بانك ها، حمل و نقل، بنادر، نيروگاه ها و ارتباطات دور نيز بخشي از اين اعتصاب هستند.
 


امارات متحده عربي از آمريكا

هواپيماي بدون سرنشين خريداري مي كند

امارات متحده عربي در راستاي تجهيز ارتش خود به جنگ افزارهاي پيشرفته اقدام به خريد هواپيماهاي بدون سرنشين از آمريكا كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه خبري «الجزيره انگليسي»، همزمان با برپايي نمايشگاه بين المللي صنعت دفاعي و جنگ افزارهاي پيشرفته در «ابوظبي»، سردمداران امارات، اقدام به انعقاد قراردادهاي خريد نظامي به ارزش بيش از يك ميليارد و چهارصد ميليون دلار كردند.
براساس اين گزارش، به موجب يكي از اين قراردادها كه 200 ميليون دلار ارزش دارد، امارات متحده عربي تعداد انبوهي از هواپيماهاي بدون سرنشين (پهپاد) را از آمريكا خريداري كرده است.انعقاد قراردادهاي كلان نظامي از سوي امارات با توجه به وسعت كم آن، كارشناسان مسائل نظامي را شگفت زده كرده است.مسئولان امارات از چندي پيش به بهانه حمايت از مرزهاي خود و در راستاي اجراي اهداف آمريكا به خريدهاي كلان نظامي مبادرت كرده اند.
 


بالا بردن عكس شهيد 16 ساله

جلسه پارلمان بحرين را به تعطيلي كشاند

جلسه پارلمان بحرين به دليل برافراشتن عكس شهيد 16 ساله كه در دومين سالروز انقلاب مردمي به شهادت رسيده بود تعطيل شد.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از روزنامه الوسط بحرين علي شمطوط نماينده پارلمان بحرين با برافراشتن عكس شهيد 16 ساله بحريني كه هدف گلوله ساچمه اي نيروهاي امنيتي آل خليفه قرار گرفت به ادامه جنايت هاي آل خليفه اعتراض كرد.وي دست نوشته اي را به نمايندگان نشان داد كه روي آن نوشته شده بود «ممنوعيت بين المللي استفاده از گلوله ساچمه اي» به عملكرد نيروهاي امنيتي در قبال راهپيمايي هاي مسالمت آميز مردم بحرين اعتراض كرد.شمطوط تاكيد كرد، اين اتفاق چيزي جز قتل عمد نيست. اين نوجوان بحريني تروريست نبود و اين اتفاق هيچ ربطي به طايفه گري ندارد.اين اقدام با اعتراض برخي نمايندگان حامي نظام آل خليفه مواجه و جلسه پارلمان تعطيل شد.
شهيد حسين الجزايري نوجوان 16 ساله بحريني در دومين سالروز آغاز انقلاب ملت بحرين با گلوله ساچمه اي نيروهاي آل خليفه به شهادت رسيد.از سوي ديگر اعتراض هاي بحريني ها عليه سركوبگري هاي رژيم آل خليفه همچنان ادامه دارد و مردم بحرين در مناطق مختلف اين كشور تظاهرات برگزار كردند.تظاهركنندگان در حالي كه شعار«مرگ بر حمد»، «قصاص قاتلان» سرمي دادند با نيروهاي امنيتي آل خليفه درگير شدند.
نظاميان آل خليفه با شليك گاز اشك آور و نارنجك هاي صوتي سعي كردند تظاهركنندگان را متفرق كنند كه در اين ميان چندين نفر مجروح شدند. درگيري و تنش در بحرين در روزهاي اخير كه مردم اين كشور به مناسبت دومين سالگرد اعتراضات ضددولتي خود تظاهرات اعتراض آميز را بيش از پيش گسترش داده اند افرايش يافته است.
 


رايزني لاوروف با فرستادگان عرب

براي حل و فصل بحران سوريه


وزير خارجه روسيه با استقبال از تغييرات به وجود آمده در مواضع مخالفان و دولت سوريه براي آغاز مذاكره اعلام كرد با اتحاديه عرب به توافق هايي دست يافته تا براساس آن مذاكرات مستقيم ميان دولت و مخالفان سوري آغاز شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از شبكه اسكاي نيوز عربي، سرگئي لاوروف در پايان نشستي با نمايندگاني از اتحاديه عرب كه در مسكو برگزار شد اظهار داشت، روسيه و اتحاديه عرب از خروج سوريه از بن بست استقبال مي كنند و خواستار آغاز هرچه سريع تر مذاكرات مستقيم ميان دولت و مخالفان هستند.
وي افزود، به نظر ما هيچ يك از دو طرف درگير در سوريه نمي تواند با استفاده از زور به پيروزي برسد و مذاكرات سياسي تنها راه براي پايان دادن به خشونت ها محسوب مي شود.
وي گفت: روسيه و اتحاديه عرب مواضع متناقض ندارند و مسكو اتحاديه عرب را يك طرف تأثيرگذار در جريانات سوريه مي داند و از نقش اتحاديه عرب در پايان دادن به بحران سوريه قدرداني مي كند.
لاوروف تأكيد كرد: ما از اعزام ناظران عرب به سوريه براي نظارت بر آتش بس در اين كشور حمايت مي كنيم اما در شرايط كنوني ظاهراً اين امر قابل اجرا نيست.
وزير خارجه روسيه افزود: مواضع ما با اتحاديه عرب درباره توقف فوري خشونت ها و آغاز مذاكرات شبيه به هم است و هر دو در اجراي توافقنامه ژنو متفق القول هستند.
نبيل العربي، دبيركل اتحاديه عرب نيز در اين كنفرانس مطبوعاتي كه وزراي خارجه عراق، مصر و لبنان نيز در آن حضور داشتند با مهم دانستن نقش روسيه در تحولات سوريه گفت: اتحاديه عرب از توافقنامه ژنو كه با حمايت پنج عضو دائم شوراي امنيت همراه بود حمايت مي كند و خواستار تشكيل دولتي انتقالي با اختيارات كامل در سوريه است اما مكانيسم هاي اجرايي اين طرح ظاهراً هنوز وجود ندارد.
وي افزود: اتحاديه عرب از طرح معاذ الخطيب، رئيس ائتلاف ملي مخالفان سوريه حمايت مي كند و ما اميدواريم مذاكراتمان با روسيه باعث شود روسيه نيز از اين طرح حمايت كند.
گفتني است كه اتحاديه عرب در ابتدا از حمله نظامي دفاع مي كرد و اكنون همچون آمريكا در يك عقب نشيني آشكار از راه حل سياسي در سوريه دفاع كرده است. اين در حالي است كه ائتلاف ملي مخالفان سوريه براي راي گيري درباره ديدگاه هاي سياسي به منظور حل و فصل بحران سوريه امروز نشستي را برگزار مي كند.
«وليد البني» سخنگوي رسمي ائتلاف ملي مخالفان سوريه با اعلام اين خبر تأكيد كرد اين نشست قرار است در قاهره پايتخت مصر برگزار شود.
دو تن از وزيران دولت سوريه نيز اعلام كردند كه سوريه حاضر است با مخالفان و حتي گروه هاي مسلح مذاكره كند. روزنامه الشرق الاوسط در اين باره نوشت: دو تن از وزيران دولت سوريه براي اولين بار و در نشستي غيرعادي با اعضاي پارلمان سوريه خواهان مذاكره غيرمشروط با همه گروه هاي مخالف براي حل و فصل بحران سوريه شدند.
در اين نشست علي حيدر، وزير آشتي ملي سوريه اعلام كرد كه دولت آماده است با مخالفان و حتي گروه هاي مسلح در سوريه گفت و گو كند.اين نخستين باري است كه نظام سوريه پذيرفته است با مخالفان مسلح وگروه هاي تروريستي به طور مستقيم گفت و گو كند.
همچنين عمران الزعبي، وزير اطلاع رساني سوريه از همه مخالفان در خارج از سوريه خواست به سوريه بازگردند. وي تأكيد كرد: تضمين هاي كافي براي اينكه اين افراد تحت پيگرد قضايي و امنيتي قرار نگيرند، ارائه داده شده است.
از سوي ديگر مسئولان استان هاي شرقي سوريه با برگزاري نشست هاي مقدماتي به منظور دستيابي به ديدگاه هاي مشترك و شفاف خود را براي شركت در گفت و گوي ملي آماده مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس مسئولان حسكه واقع در شمال شرق سوريه، نخستين نشست مقدماتي كه هدف از آن دستيابي به ديدگاه مشترك و شفاف است برگزار كرده و خود را براي گفت وگوي ملي آماده مي كنند.
در اين نشست، كميته فرعي گفت وگو و نيز احزاب سياسي كه مجوز فعاليت دارند، حضور داشتند.
«خضر الحسين» رئيس كميته فرعي گفت و گو در استان حسكه تأكيد كرد: اين كميته با حضور گروه هاي مختلف سياسي، مذهبي، اجتماعي، اقتصادي وخدماتي با گرايش هاي مختلف، 11 نشست مقدماتي برگزار خواهد كرد.
«مسعود حداد» نماينده وزارت آشتي ملي و عضو كميته فرعي گفت و گو نيز گفت: امكان مشاركت در گفت و گوها براي همه كساني كه به حل سياسي بحران سوريه ايمان دارند، فراهم شده و اين كميته آماده شنيدن ديدگاه هاي گروه هاي مختلف است.
انفجار مهيب در حلب
منطقه جبل بدور در شرق شهر حلب هدف يك موشك قدرتمند قرار گرفت كه احتمالاً از نوع اسكاد بوده و به كشته شدن ده ها تن انجاميد.
به گزارش خبرگزاري فارس بنا به گفته ساكنان محلي، تاكنون بيش از 20 جسد از زير آوارهاي ناشي از اين انفجار بيرون كشيده شده و 25 تن نيز كماكان مفقود هستند.
مخالفان اعلام كردند: اين موشك سه ساختمان در منطقه جبل بدور را به طور كامل تخريب كرده و بيرون كشيدن اجساد از زير آوار به صورت تدريجي ادامه دارد.
در همين حال، منابع محلي از اعزام كاروان هايي از خودروهاي زرهي و سلاح هاي سنگين و نيمه سنگين ارتش سوريه به حلب خبر دادند.
بنا به گفته اين منابع، ارتش سوريه در حال اعزام نيرو به شرق حلب است تا از فرودگاه بين المللي اين شهر و نيز فرودگاه نظامي النيرب كه مخالفان مدعي هستند آنها را به محاصره درآورده اند، حمايت كند.
خبرگزاري دولتي سوريه نيز از اصابت دو گلوله خمپاره به نزديكي يكي از كاخ هاي رئيس جمهور اين كشور در دمشق خبر داد.
اين حمله تلفاتي در برنداشت اما خسارت هاي مادي زيادي وارد كرد.
با توجه به اينكه رئيس جمهور سوريه دو كاخ ديگر به غير از كاخ تشرين در دمشق دارد احتمال اينكه وي در اين كاخ كه براي استقبال از مهمانان استفاده مي شود حاضر بوده باشد كم است.
ساير رويدادها
¤ وزارت دفاع روسيه اعلام كرد: ناوگاني متشكل از چهار ناو جنگي اين كشور عازم درياي مديترانه در نزديكي آب هاي سوريه شدند.
¤ پادشاه اردن در سفرش به مسكو و ديدار با رئيس جمهور اين كشور درباره آخرين تحولات منطقه و بحران سوريه گفت و گو كرد.
¤ وزير بازرگاني سوريه گفت، عاملان تحريم ظالمانه مردم اين كشور تحت پيگرد قرار خواهند گرفت.
¤ رژيم صهيونيستي براي افراد مسلح سوري بيمارستان صحرايي احداث مي كند.
¤ دو فروند هواپيماي روسي ده ها تن كمك هاي بشردوستانه در فرودگاه لاذقيه تخليه كردند.
 


مردم مصر در اعتراض به سفر صهيونيست ها

پرچم اسرائيل را آتش زدند

مردم و سياستمداران مصري سفر محرمانه هيئت امنيتي رژيم صهيونيستي به قاهره و ديدار با گروهي از مسئولان اطلاعاتي مصر را محكوم كردند.
به گزارش شبكه خبري «المصريه»، صدها تن از مردم مصر در اعتراض به سفر هيئت صهيونيستي اقدام به راهپيمايي و سر دادن شعارهاي ضد اسرائيلي در قاهره كردند.
براساس اين گزارش، تظاهركنندگان كه به نحو چشمگيري تعداد آنها رو به افزايش بود در روز چهارشنبه قصد داشتند تا در مقابل ساختمان سابق سفارت رژيم صهيونيستي تجمع كنند، اما پليس و نيروهاي امنيتي مانع از اين اقدام شدند.
اين گزارش مي افزايد: معترضان مصري خشمگين در ادامه اعتراضات خود به توطئه هاي رژيم صهيونيستي براي برهم زدن امنيت مصر و كشتار مردم غزه پرچم اسرائيل را لگدكوب و سپس به آتش كشيدند.
از سوي ديگر سفر هيئت رژيم صهيونيستي به قاهره با اعتراض سياستمداران اسلامگراي مصر روبه رو شده است و آنها بر اين باورند كه اسرائيل با سوء استفاده از بي ثباتي امنيتي در مصر، به دنبال گرفتن امتيازاتي از قاهره و براي تأمين امنيت مرزها به اضافه بستن تونل هاي زيرزميني ميان مصر و غزه است.
«مجدي احمدحسين» يك سياستمدار مصري به العالم گفت: متأسفانه مذاكراتي بين مسئولان امنيتي اسرائيل و مصر در زمينه تخريب كانال هاي زيرزميني غزه صورت گرفته است كه به سود رژيم تل آويو است.
يك روزنامه نگار مصري به نام «ثامر ابوجامع» نيز گفت: كوتاه آمدن دولت مصر در برابر مطالبات و خواسته هاي رژيم صهيونيستي، در درجه نخست از جايگاه دولت مصر نزد مردم اين كشور خواهد كاست و در مرحله بعدي جايگاه مصر در نزد افكار عمومي جهان اسلام و اعراب تنزل خواهد كرد.
در همين حال رسانه هاي خبري مصري از هم پيماني برخي كشورهاي مرتجع عرب با رژيم صهيونيستي براي ايجاد آشوب و بلوا و برهم زدن امنيت مصر خبر دادند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از روزنامه «الاخبار» چاپ مصر، امارات متحده عربي پس از صرف مبالغ هنگفت در انتخابات رياست جمهوري براي شكست اسلامگرايان و پيروزي «احمد شفيق» نامزد مورد حمايت اسرائيل و آخرين نخست وزير مبارك، اين بار اقدام به تأمين هزينه خريد 5 هزار قبضه سلاح از ليبي و قاچاق آن را به مصر به عهده گرفته است، تا از آنها براي حمله به انقلابيون مصري طرفدار دولت و آشوب گران استفاده شود. اين روزنامه همچنين از دست داشتن يكي از شخصيت هاي اماراتي در تأمين مالي خريد 20 هزار وعده غذايي براي تظاهركنندگان بر ضد مرسي در دومين سالگرد انقلاب مردمي اين كشور خبر داد.
سرلشكر «عماد حسين» مشاور رئيس جمهور مصر در واكنش به اين افشاگري ها اعلام كرد: سازمان هاي امنيتي مصر، جزئيات توطئه و عمليات قاچاق سلاح را در زمان مناسب فاش خواهند كرد.
اين در حالي است كه «فهمي هويدي» روزنامه نگار مشهور مصري، پيش از اين از تلاش كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس براي برهم زدن اوضاع داخلي مصر خبر داده بود.
فهمي هويدي اين سؤال را مطرح كرد كه چرا همه كساني كه از مصر فرار مي كنند به دوبي مي روند، مسئولان اماراتي تاكنون سخنان تندي را عليه مرسي و اخوان المسلمين بيان كرده اند و آنها را به حمايت از مخالفان خود متهم مي كنند.
از سوي ديگر مصر بار ديگر از پليس بين الملل خواست تا نخست وزير دوران مبارك را دستگير و تحويل مقامات قضايي اين كشور دهد. به گزارش فارس به نقل از شبكه تلويزيوني «المنار»، «طلعت ابراهيم» دادستان كل مصر از اينترپل خواست تا پرونده دستگيري و تحويل «احمد شفيق» آخرين نخست وزير حسني مبارك را در دستور كار قرار دهد.
احمد شفيق كه در رقابتي نفس گير با محمد مرسي براي رسيدن به كرسي رياست جمهوري مصر رقابت كرد، هم اكنون در امارات متحده عربي به سر مي برد و با بسياري از اتهامات از جمله كشتار مردم در جريان انقلاب مردمي 25 ژانويه مواجه است.
 


بحران اقتصادي در بلغارستان

نخست وزير را مجبور به استعفا كرد

اعتراضات مردمي و فشارهاي اقتصادي نخست وزير بلغارستان را هم وادار به استعفا كرد.
پس از ايتاليا، اسپانيا، پرتغال و فرانسه، نوبت به بلغارستان، ديگر كشور اروپايي رسيد كه تحت فشارهاي مردمي و بحران اقتصادي شاهد «سقوط يك دولت» باشد.
خبرگزاري ها روز گذشته اعلام كردند «بويكو بوريسوف»، نخست وزير بلغارستان چند روز پس از اعتراضات مردمي عليه «سياست هاي رياضت اقتصادي» رسما استعفا كرد. بلغارستان در 10 روز گذشته شاهد تظاهرات و درگيري هاي خشونت بار بين معترضان به افزايش هزينه برق و پليس ضد شورش بود. هرچند «بوريسوف» علت واقعي براي استعفاي خود را «نحوه برخورد پليس با معترضان» عنوان كرده است اما بسياري از كارشناسان فشارهاي اقتصادي و مردمي را عامل اين استعفا عنوان مي كنند. معترضان در شعارهاي خود خواستار بركناري دولت شده بودند! پيش از اين رهبران دولت هاي چند كشور اروپايي ديگر نيز به دليل بحران اقتصادي مجبور به استعفا شده بودند. در اين بين برخي مثل «نيكلا ساركوزي» كه استعفا نكرده بود نيز متحمل شكست سختي از رقيبان سوسياليست خود شد. ساركوزي درواقع قرباني اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي و بحران مالي شد.
 


يورش ماموران آل سعود به خانه شيعيان در شرق عربستان

رژيم سعودي از ترس قيام هاي فراگير مردمي در آستانه دومين سالگرد بيداري اسلامي در اين كشور، فاز جديد تعرض به شيعيان را آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، نيروهاي امنيتي سعودي روز سه شنبه با محاصره شهر شيعه نشين «العواميه» در شرق عربستان و يورش به خانه هاي مردمي تلاش كردند تا با ايجاد وحشت و ارعاب از آنها زهر چشم بگيرند.
به گزارش شبكه خبري «العام»، به نقل از پايگاه خبري «العواميه»، نظاميان سعودي و نيروهاي امنيتي با يورش به خانه «موسي آل ربح»، وسايل منزل را شكسته و خانه و اثاث آن را به هم ريختند.
بر پايه اين گزارش، نيروهاي امنيتي رژيم به اين اقدامات اكتفا نكرده و شهر العواميه را روز سه شنبه از داخل و خارج محاصره كردند و با تيراندازي به سمت رهگذران، در ميان ساكنان اين شهر رعب و وحشت ايجاد كردند.
به گفته شاهدان عيني، آنها سپس منازل شهروندان العواميه به ويژه فعالان سياسي را محاصره كردند و سبعانه به منازل شيعيان يورش بردند.
گفته مي شود نظاميان سعودي هنگام حمله به برخي از خانه ها، اموال و بعضي از وسايل آن را به سرقت بردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني «المنار»، هدف از حمله نيروهاي پليس بازداشت فعالان شيعه بوده است.
اسامي «فاضل صفواني»، «موسي رهوه»، و «محمد لباد» (از شيعيان مبارز منطقه) در فهرست اسامي 23 فرد تحت تعقيب در وزارت كشور عربستان است و آنها به مشاركت در تظاهرات مخالفان متهم هستند.
از سوي ديگر «محمد القحطاني» از مخالفان سرشناس رژيم عربستان در گفت وگويي با شبكه آمريكايي «سي ان ان» تصريح كرد: مردم عربستان به آخر خط رسيده اند و ديگر حاضر به تحمل اوضاع نيستند و اين كشور در انتظار وقوع انقلاب مردمي به سر مي برد.
اين مخالف آل سعود كه فعاليت هاي زيادي براي افشاي نقض حقوق بشر در عربستان سعودي انجام داده است اظهار داشت: فعالان عربستاني در فضاي مجازي بسيار فعال هستند و برخي از آن ها كه اقدام به راه اندازي انجمن هاي سياسي و حقوقي كرده بودند كار خود را از دست داده و به زندان افتاده اند.
به گفته اين فعال سياسي، محاكمه هايي كه درباره اين افراد در جريان است با انگيزه هاي سياسي صورت مي گيرد، چرا كه در عربستان سعودي، دستگاه قضايي مستقل نيست و در نتيجه بسياري از مخالفان بازداشت و زنداني مي شوند.
القحطاني گفت: سرعت تحولات در عربستان در حال افزايش و مردم ديگر ساكت نيستند و اطلاعات سياسي آنها نسبت به روند امور زيادتر از گذشته شده است.
يك تحليل گر فضاي مجازي در شبكه خبري سي ان ان نيز با اذعان به افزايش فعاليت هاي مخالفان آل سعود در فضاي مجازي اعلام كرد: بررسي هاي جديد نشان مي دهد كه رياض (پايتخت) يكي از فعال ترين شهرهاي جهان از نظر ميزان استفاده كاربران در زمينه سايت هاي اجتماعي است.
به گفته اين تحليل گر آمريكايي، در فضاي سايبري و اينترنتي، اعتراض هاي مردم عربستان در حال افزايش است و ميليون ها سعودي براي نشان دادن نارضايتي خود به آن پيوسته اند. خبر ديگر اينكه هزاران نفر از ساكنان شرق عربستان در اعتراض به يورش ماموران آل سعود به منازل شيعيان به خيابان ها ريختند و عليه سياست سركوب آل سعود شعار دادند.
انتصاب زنان
انتصاب 30 زن در مجلس مشورتي عربستان در سايه وجود تبعيض و نقض گسترده حقوق شهروندان در كشوري كه از حمايت گسترده تسليحاتي و سياسي غرب برخوردار است، شك بسياري از منتقدان و ناظران را در خصوص اين اقدام نمايشي آل سعود برانگيخته است.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، ملك عبدالله پادشاه عربستان پس از انتقادهاي گسترده بين المللي از نقض حقوق شهروندان و به ويژه زنان براي نخستين بار 30 زن را براي عضويت در مجلس مشورتي منصوب كرد.
در اين انتصاب 30 زن عربستاني در حضور عبدالله بن عبدالعزيز به مناسبت آغاز دور جديد مجلس مشورتي عربستان سوگند وفاداري ياد كردند.
منتقدان دولت عربستان انتصاب زنان به مجلس مشورتي كه تحت اختيار پادشاه و وليعهد است را نوعي نمايش سياسي و راهكاري براي برون رفت از انتقادهاي بين المللي عنوان كرده اند.
اين زنان كه يك پنجم شمار اعضاي مجلس مشورتي هستند، همانند 120 عضو ديگر انتخاب نشده اند و انتصاب آنها در برخي پايگاه هاي اجتماعي عربستان با انتقاد روبه رو شده است.
 


تظاهرات در رام الله به حمايت از اسيران فلسطيني

صدها فلسطيني در رام الله در حمايت از اعتصاب غذاي اسيران فلسطيني كه در زندان هاي رژيم صهيونيستي به سر مي برند تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، صدها فلسطيني در حمايت از اعتصاب غذاي «سامر العيساوي» زنداني فلسطيني و ديگر هم بندانش كه در اعتراض به وضعيت بد اسيران فلسطيني 211 روز است اعتصاب غذا كرده اند تظاهرات كردند و خواستار آزادي فوري آنان شدند.
سامر العيساوي در اعتراض به وضعيت نامناسب زندان هاي رژيم صهيونيستي و رفتار غيرانساني صهيونيست ها نسبت به زندانيان فلسطيني 211 روز است كه اعتصاب غذا كرده اند كه طولاني ترين اعتصاب غذا در تاريخ است.
سربازان اسرائيلي به سوي تظاهركنندگان كه در نزديكي زندان عوفر در غرب رام الله تظاهرات كرده بودند با گاز اشك آور و گلوله پلاستيكي يورش بردند.دادگاه اسرائيل روز سه شنبه با آزادي عيساوي مخالفت كرد و مادر عيساوي كه در دادگاه حاضر بود با شنيدن حكم دادگاه از هوش رفت.
در همين رابطه اتحاديه عرب در بيانيه اي اعلام كرد، اسرائيل مسئول اصلي جان عيساوي و ساير اسيران فلسطيني است كه دست به اعتصاب غذا زده اند.
بان كي مون دبيركل سازمان ملل نيز با ابراز نگراني از اعتصاب غذاي زندانيان فلسطيني از بلاتكليفي اين افراد در زندان هاي رژيم صهيونيستي انتقاد كرد و آزادي آنها را خواستار شد.
در همين رابطه خضر عدنان يكي از رهبران جنبش جهاد اسلامي فلسطين گفت، درگيري هاي كنوني ميان جوانان فلسطيني با نظاميان اشغالگر اسرائيلي در ابراز همبستگي با اسيران فلسطيني نشانه آغاز انتفاضه سوم فلسطينيان است.
 


مسعود بارزاني

تروريست هاي القاعده را براي عراق و منطقه خطرناك دانست

رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق عناصر تروريستي القاعده را براي كشورش و منطقه بسيار خطرناك دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس، «مسعود بارزاني» كه براي ديدار با مقامات روسيه به مسكو سفر كرده است، طي يك كنفرانس خبري گفت: سازمان القاعده در عراق حضور دارد و ميان شاخه هاي اين سازمان در عراق و برخي كشورهاي ديگر از جمله سوريه، همكاري و هماهنگي وجود دارد. بارزاني تاكيد كرد: بحران سوريه داراي پيامدهاي خطرناكي براي اوضاع كردستان عراق است، هرچند كه مرزهاي عراق با سوريه تحت كنترل است.اين نخستين بار است كه بارزاني عليه تروريست هاي فعال در سوريه و عراق موضعگيري مي كند.
اين مقام كردستان عراق تاكنون سعي مي كرد مواضع منطقه اي خود را به مقامات آنكارا و رياض نزديك كند.
رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق طي سفر چهار روزه اش به روسيه با «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري اين كشور و جمعي ديگر از مقامات روس ديدار و گفت و گو مي كند. بيشتر توجه بارزاني در اين سفر اقتصادي است و او سعي دارد شركت روسي «گاز پروم» و ديگر شركت هاي روسي را تشويق به سرمايه گذاري در كردستان عراق بكند.
انفجار در شهرك صدر
به گزارش ايسنا، براثر انفجار بمب در شهرك صدر بغداد دو شهروند عراقي شهيد و 11تن ديگر مجروح شدند. تاكنون هيچ گروهي مسئوليت اين حمله تروريستي را برعهده نگرفته است.
مردم ساكن در شهرك صدر شيعه هستند. اوايل هفته جاري نيز شيعيان بغداد هدف 10انفجار قرارگرفتند. اين انفجارها جان 55 تن را گرفت. و بيش از 100نفر ديگر را زخمي كرد.
شماري از نمايندگان مجلس عراق اعلام كردند اظهارات «اسامه النجيفي» رئيس پارلمان عراق با شبكه الجزيره محرك انفجارهاي فوق بوده است. النجيفي در گفت وگوي فوق نخست وزير عراق را مورد حمله قرارداده و خواستار استعفاي وي شده بود.
خبر ديگر اينكه يك دادگاه شهر «الكرخ» عراق يك تبعه سعودي را به اتهام فعاليت در شبكه هاي تروريستي به اعدام محكوم كرد.وهابي هاي سعودي شيعيان عراق را هدف حمله قرار مي دهند.
 


اعتصاب سراسري يونان را فلج كرد

اعتصاب بزرگ و سراسري مردم يونان در اعتراض به بحران اقتصادي و سياست هاي رياضتي دولت اين كشور را فلج كرد.
سرتاسر يونان روز گذشته به دنبال فراخوان همزمان وكم سابقه دو حزب اصلي كار اين كشور شاهد برپايي يك اعتصاب ضددولتي در اعتراض به اوضاع اقتصادي بود. ديروز مردم يونان در اعتراض به ادامه روند اخراج ها، افزايش افسارگسيخته ماليات، كاهش پي در پي حقوق و دستمزد و از همه مهمتر اظهارات مقامات دولتي مبني بر اجراي دور تازه اي از رياضت اقتصادي تصميم گرفتند به مدت 24 ساعت بر سر كارهاي خود حاضر نشوند.
كاركنان سيستم حمل ونقل زميني و هوايي و ريلي، سرويس هاي شهري، مدارس، دانشگاه ها، ادارات دولتي و خصوصي، دادگاه ها، بخش كشتي راني و اسكله ها ديروز را «روز اقدام» ناميده و با نرفتن سركارهاي خود بار ديگر دولت ائتلافي يونان را تحت فشار قرار دادند؛ دولت ائتلافي خود از سوي تروئيكاي اروپايي براي اجراي طرح هاي رياضتي تحت شديد ترين تهديدها و فشارهاست يونان تاكنون 10 بار شاهد چنين اعتصاب سازمان يافته و همه گير بوده است. پيش از اين و حتي تا يك روز قبل از آغاز اين اعتصاب نيز دانشجويان، خبرنگاران، كشاورزان، كاركنان مراكز درماني و... اين كشور به طور جداگانه دست به اعتصاب و بعضا تظاهرات مي زدند. اعتراض ها در اين كشور بحران زده روز گذشته پس از آن به اوج خود رسيد كه اعتصابيون يك تظاهرات گسترده در آتن برگزار كردند.
«كارلوس پايولياس» رئيس جمهور يونان يك روز قبل از آغاز «اعتصاب بزرگ» در جريان ديدار با همتاي فرانسوي خود گفته بود: «ما با يك انفجار اجتماعي روبه رو خواهيم شد اگر تنها يك شوك ديگر بر جامعه وارد شود.»!
گفتني است كشورهاي عضو اتحاديه اروپا تحت فشارهاي آلمان و تروئيكاي اروپا سال هاست اجراي سياست هاي سنگين رياضت اقتصادي را در دستور كار خود قرار داده اند. سياست هايي كه به نوشته «گلوبال ريسرچ» جز تحميل فشارهاي سنگين بر مردم هيچ نتيجه اي به دنبال نداشته است.«جيمز كلنسي» در گزارش خود در اين رسانه كانادايي نوشت: تدابير رياضتي در واقع كاهش هزينه هاي دولتي و افزايش ماليات ها براي تضمين بازپرداخت وام هاي دولت به بانك هاست. تدابير رياضت اقتصادي نه تنها روش ترجيحي گروه هاي راستگراست بلكه سياستمداران ميانه رويي مثل سران كشورهاي اروپايي نيز ترجيح مي دهند از اين روش استفاده كنند.
اعتراض در آلمان
گروهي از كاركنان مراكز آموزشي آلمان در «هانوفر» نيز روز گذشته در اعتراض به «شرايط نامساعدكاري و حقوق پائين» يك تجمع برگزار كردند. معترضان تهديد كردند در صورتي كه با افزايش 5/6 درصدي حقوقشان موافقت نشود، در سر كارهاي خود حاضر نخواهند شد. طي چند روز گذشته نيز معلمان آلماني در اعتراض به شرايط كاري اعتصاب كرده بودند. اين اعتصاب موجب تعطيلي ده ها هزار كلاس درس در اين كشور شد.
اعتصاب در فرودگاه هاي اين كشور مهم اروپايي نيز باعث لغو ده ها پرواز شد. خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه «ولت» نوشت: در دور جديد اعتصاب ها در فرودگاه هامبورگ كه از روز چهارشنبه (ديروز) آغاز شده حدود 110 پرواز از 181 پرواز لغو شدند! اعتصابيون خواستار افزايش 33 درصدي حقوقشان هستند.
 


ابراز نگراني مقامات فرانسوي از طولاني شدن جنگ مالي

مسئولان فرانسوي از گرفتار شدن ارتش فرانسه در دام جنگي چريكي با شورشيان مالي و طولاني شدن جنگ ابراز نگراني كردند.
به گزارش شبكه خبري «روسيه اليوم»، در حالي كه فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه در سفر خود به يونان از پيروزي ارتش فرانسه و تار و مار شدن شورشيان سخن گفته است، اما سياستمداران و نظاميان فرانسه از درگير شدن اين كشور در جنگ چريكي در اعماق صحراي مالي نگران هستند.
براساس اين گزارش، دولت فرانسه كه روز يازدهم ژانويه به بهانه كمك به دولت مالي و سركوب تروريسم در شمال آفريقا به اين كشور لشكركشي كرد، اكنون خود را با مشكل ترين مرحله جنگ با شورشيان مواجه مي بيند.
رئيس جمهور فرانسه روز سه شنبه در يك كنفرانس خبري در يونان گفت كه تعدادي از شورشيان در روزهاي اخير كشته شده اند و در مقابل فقط يك سرباز فرانسوي از هنگ چتر بازي 22 در درگيري با شبه نظاميان افراطي در شمال مالي كشته شده است.
از سوي ديگر «ماتيو گيدر،» كارشناس جنبش هاي اسلامگراي آفريقا در خصوص پيامدهاي مداخله فرانسه در شمال مالي اظهار داشت: پس از مداخله نظامي فرانسه در مالي به نظر مي رسد كه گروه هاي اسلامگراي محلي در آفريقا، دشمن واحدي يافته اند و عمليات خود را بر حمله به اتباع و منافع فرانسه متمركز كرده اند.
به گفته اين تحليلگر فرانسوي، با مداخله نظامي فرانسه، همه گروه هاي مسلح در برابر يك دشمن واحد متحد و با آن به مقابله برخاسته اند.
از سوي ديگر، دولت آلمان اعلام كرد: 330 تن از نيروهاي نظامي خود را براي آموزش نظاميان مالي و پشتيباني از عمليات نظامي به آفريقا اعزام مي كند. وزير خارجه آلمان گفت: به نفع اروپايي هاست كه شمال مالي به بهشتي امن براي تروريست ها تبديل نشود.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10