(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 3 اسفند  1391 - شماره 20436

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بدهكارترين به امام و رهبري (يادداشت روز)
يك مدينه دل (به جاي گفت و شنود)
سخنگوي دبيركل: واشنگتن پست تحريف كرده بود!
بان كي مون حرفش را پس گرفت
منظورم كره شمالي بود نه ايران
در حاشيه جلسه هيئت دولت انجام شد
پاسخ رئيس جمهور و وزرا به سوالات خبرنگاران
به رياست دادستان كل كشور
اولين جلسه ستاد مركزي پيشگيري از جرايم انتخاباتي برگزار شد
اقامه نماز جمعه اين هفته تهران به امامت آيت الله امامي كاشاني
كيهان و خوانندگان
چمدان هاي پر از پول رشوه براي كارآفريني بود! (خبر ويژه)
امريكن اينترپرايز: تحريم ها از عهده مهار ايران بر نيامد (خبر ويژه)
پليتيكن: آمريكا دنبال مذاكره نيست آنها به ملت ايران زور مي گويند(خبر ويژه)
نيكلاس برنز: ايران بزرگ ترين تهديد براي آمريكاست (خبر ويژه)


بدهكارترين به امام و رهبري (يادداشت روز)

«قدرت تشخيص را بايد از مردم و نخبگان گرفت». اين گزاره امروز به كليدي ترين هدفگذاري جريان هاي ناهمخوان با جمهوري اسلامي تبديل شده است. جريان معارض، يك شبكه چند ضلعي است كه طيفي از رژيم هاي استكباري، گروه هاي كينه دار ضد انقلاب، و حلقه هاي نفاق جديد را شامل مي شود. ضلع اخير شامل حلقه هاي جداگانه اي است كه در انتخاب ميان «استقامت بر صراط انقلاب» يا «انحراف و فتنه»، به مسير دوم گرويده اند. طيف هايي كه طي 4-3 سال اخير به عنوان جريان فتنه و حلقه انحراف شناخته مي شوند، در حقيقت اصالت ندارند و به عنوان چرخ دنده ماشين عمليات رواني دشمن عمل مي كنند. دشمن به واسطه رفتار آنهاست كه مي تواند فضا را غبارآلود كند و به زعم خود قدرت تشخيص را از مردم بگيرد.
امكان تشخيص و مشاهده دقيق صحنه كي سخت مي شود؟ آن هنگام كه روكش حق بر چهره باطل بكشند يا سيماي پاكيزه حق را به تيرگي باطل بيالايند تا زبان معارضان و معاندان حق دراز شود و زبان اصحاب جبهه حق كوتاه گردد. اكنون شبكه چند ضلعي ناهمخوان- يا معارض- با جمهوري اسلامي، براي سلب قدرت تشخيص از مردم به همين شيوه متوسل شده است. تلقي آنها ولو با اغراض و مطامع متنوع اين است كه اگر مه و غبار فضاي عمومي فرو بنشيند، مردم و نخبگان در خدمت اصل انقلاب و جمهوري اسلامي خواهند ماند بي آن كه به دشمنان و فرصت طلبان و امتيازخواهان و طعمه انگاران قدرت كمترين مجالي بدهند. گرد و خاك فتنه سال 88 با همين تلقي بلند شد و برخي فتنه هاي كوچك تر پس از آن ماجرا در ادامه همين انگاره است كه نبايد به مردم مجال مشاهده شفاف صحنه را داد. با اين ملاحظه، تصوير افق پيش روي سياست ما چگونه خواهد بود؟ آيا مثلا 6-5 ماه آينده، آبستن فتنه جديدي است؟ قطعا اين اراده و تصميم در ميان انواع جريان هاي معارض يا ناهمخوان با نظام امت و امامت قابل رصد است اما ميزان موفقيت يا ناكامي آنها، ارتباط مستقيم با مسئوليت شناسي يا بدعهدي و فتنه زدگي دوستان دارد؛ اين كه نقش آفريني آنها موجب بسط يد جبهه انقلاب و انفعال بدخواهان و يا برعكس باعث مزاحمت براي جبهه خودي و طمع و گستاخي معارضان انقلاب شود.
رويكرد مغشوش و آلوده اي كه به ماجراي روز استيضاح وزير كار انجاميد، مجددا استعداد فتنه پذيري را در ميان برخي سياسيون ما به رخ كشيد. اين ظرفيت قطعا موضوع محاسبات آتي معارضان اصلي انقلاب (جبهه شيطان بزرگ) قرار خواهد گرفت، همچنان كه برخي دست اندركاران فتنه سال 88 در كوره زمان براي فتنه گري ساخته و پخته شدند. در عين حال آنچه در فضاي رسانه اي و سياسي مشاهده مي شود، تمركز دشمن بر محور حيرت افكني و ترديدافزايي است. اين تمركز از آن جهت مهم است كه دشمن در جنگ نرم، اراده و ايمان و اميد ملت و نخبگان ما را هدف قرار داده است. سلاح دشمن در اين جنگ با كج رفتاري و بدعملي سياستمداران درون جبهه انقلاب خشاب گذاري مي شود. تيغ دشمن برش نخواهد داشت اگر تيغه بدعملي سياستمداران و مسئولان در محور قانون شكني و ماجراسازي و دهن كجي به مشكلات روزمره زندگي مردم، به كمك بدخواهان نيايد. هر سياستمدار و صاحب منصبي كه محور فعاليت خود را شكستن يا دور زدن قانون، ايجاد جنجال، قفل كردن و به بن بست رساندن امور، و خراشيدن اعصاب مردم قرار دهد، قطعا بر محوري مشترك با محور دشمنان حركت مي كند. آخرين هشدار و اتمام حجت رهبر معظم انقلاب، معطوف به اين واقعيت است كه حال كه دشمن عداوت و خباثت خود را شدت بخشيده، مسئولان نيز بايد عبور از پيچ مهم تاريخ در مسير پيشرفت و اقتدار كشور را وجهه همت خود قرار دهند.
شبكه سياسي- رسانه اي جبهه معارض كه اكنون به هم پوشاني كامل با جريان فتنه رسيده، ابهامات و سؤالاتي را ترويج مي كند. از جمله اين كه چرا رهبر معظم انقلاب از دولت و رئيس جمهور در طول سال هاي گذشته حمايت كردند؟ يا اين كه چرا رؤساي جمهور در ايران نوعاً مسئله دار شده اند؟ برخي ديگر مي گويند در حق طيفي كه به عنوان فتنه گر شناخته مي شوند، جفا شد وگرنه آنها نيز با رئيس دولت فعلي از قبل مسئله داشتند؟ در اين باره چند نكته مهم قابل تامل است.
1- حمايت از دولت جمهوري اسلامي و رئيس آن، ركن ثابت در سيره مديريت امام و رهبري است. اين حمايت، جانبداري از اشخاص نيست بلكه تلقي عقلاني اين است كه بار سنگين مسئوليت بر دوش «دولت جمهوري اسلامي» و رئيس آن است و بايد آنها را براي خدمتگزاري مردم حمايت كرد همچنان كه دولت، خط مقدم مواجهه با جبهه دشمن است. موضع حضرت امام در قبال ابوالحسن بني صدر- كسي كه بعدها معلوم شد مامور كددار لانه جاسوسي آمريكا بوده- چنان بود كه اشك برخي از نيروهاي انقلاب را درآورد و موجب نامه نگاري توأم با گلايه و اعتراض برخي از آنها شد. حضرت امام موضع صبورانه حمايت توأم با نصيحت را پيش بردند اما بني صدر به جاي جبران، راه رسوا كردن خود و خودكشي را در پيش گرفت. اين حمايت، در دولت بعدي كه مصادف با دوره جنگ بود، به مراتب پررنگ تر ديده شد ضمن اينكه زنهارها و عتاب و مؤاخذه ها نيز وجود داشت.
پس از رحلت حضرت امام(ره) نيز حمايت از نوع دولت ها با وجود فراز و فرود گفتماني هر يك از آنها- در كنار نصيحت و تذكر- سرلوحه منش رهبر معظم انقلاب بوده است. ايشان در دولت سازندگي بيشترين حمايت ها و در عين حال هشدار و نصيحت ها را متوجه دولت كردند. حتي در دولت اصلاحات كه از كليت گفتماني انقلاب و امام بيشترين فاصله را گرفته بود- و بعضا در تعارض و تزاحم گفتماني بود- رهبر انقلاب ضمن تذكر و زنهارها، از دولت كه به هرحال دولت جمهوري اسلامي و نه دولت اشخاص بود حمايت كردند. اين تعبير را «مسعود-ب» روزنامه نگار سلطنت طلبي كه بعدها همكار دايمي نشريات اصلاح طلبان و سپس شبكه بي بي سي شد، سال 83 در مصاحبه با نشريه قاصدك عنوان نمود كه اصلاح طلبان و نشريات آنها تسمه پاره كرده و با تندروي از چراغ قرمزها عبور مي كردند اما با اين حال «از حق نگذريم آقاي خامنه اي ايستاده و تا حالا نگذاشته خاتمي را بخورند(!) وگرنه مي خورندش اگر آقاي خامنه اي نباشد... آقاي خاتمي يكي از وفادارترين ها به دموكراسي است اما در دنيا به هيچ كس به اندازه آقاي خامنه اي بدهي ندارد. يعني او هر 5 روز يك بار، نجاتش داد». هاشمي و احمدي نژاد كه خوب است، آن هنگام كه خاتمي اعلام كرد جامعه مدني يعني مدينه النبي، رهبر معظم انقلاب از همين رويكرد گفتماني مثبت استقبال كرده و فرمودند اگر منظور از جامعه مدني همين است كه آقاي رئيس جمهور مي گويد كه جامعه مدني يعني مدينه النبي، ما حاضريم جانمان را براي اين شعار فدا كنيم.
انتخابات رياست جمهوري سال 48 در فضايي برگزار شد كه طيف سياسي حاكم بر دولت- و قبل از آن مجلس ششم- از يك سو در برابر دشمن خارجي دچار انفعال و تسليم طلبي بود و از سوي ديگر حاضر نبود شعارهاي راهبردي انقلاب را با افتخار سر دست بگيرد؛ از آن بدتر مطبوعات تابع جريان سياسي مذكور علنا از ختم انقلاب، رفتن امام به موزه تاريخ، تخطئه دفاع مقدس و تخريب مباني اسلامي انقلاب سخن مي گفتند. اگر احمدي نژاد در آن فضا مورد اقبال مردم قرار گرفت و پس از انتخاب، مورد حمايت رهبري واقع شد، به اعتبار رويكرد به ارزش هاي محبوب مردم و انقلاب بود.
همين جا بايد به حقيقت ديگري پرداخت كه ادعاي ترديدافكنان درباره مسئله داري نوع روساي جمهور را نقض مي كند. حضرت آيت الله خامنه اي، در 8 سال تصدي مسئوليت رياست جمهوري- به اعتبار نقص آن روز قانون اساسي- از كمترين اختيارات در مقايسه با روساي جمهور بعدي و حتي بني صدر برخوردار بودند اما با اين حال در تبعيت از حضرت امام(ره) ذره اي كم نگذاشتند و كوچكترين حاشيه و چالش را براي كشور و نظام ايجاد نكردند تا معلوم شود مي توان رئيس جمهور منتخب مردم بود و روزگار مسئوليت را با پاكيزگي و خدمتگزاري محض- بدون كمترين اعوجاج گفتماني- سر كرد.
2- موضوع ديگر زبان درازي فتنه گراني است كه به اعتبار برخي عمكردهاي رئيس جمهور، طلبكار شده و قيافه حق به جانب گرفته اند و بدين ترتيب مي خواهند خيانت هاي خود را بپوشانند. آنها در سال 48، از مردمي شكست خوردند كه به مدت 12-01 سال در حقشان جفا و خيانت كرده بودند. و در سال 88 مجددا تودهني اصلي را از مردم وفادار به امام و رهبري خوردند كه عاشق اسلام و انقلاب و امام حسين(ع) بودند. عملكرد 4 ساله دولت در آن مقطع هرچه كه بود- كه پر از خدمات كم سابقه و البته برخي نواقص بود- كجا مي توانست بهانه آشوبگري، شعار به نفع رژيم صهيونيستي در روز قدس (ميراث كم نظير حضرت امام)، هتاكي به تصوير حضرت امام و عصاره مبارزه ايشان (ولايت فقيه)، معارضه با اصل جمهوري اسلامي و سرانجام شكستن حرمت عاشوراي حسيني باشد؟ با اين وصف اگر خداي نكرده فرد جديدي دچار روند انحراف و ارتجاع گفتماني شود، نهايت سقوط او همين جايي خواهد بود كه فتنه گران به آنجا سقوط كردند و آن وقت مردم نيز همان معامله را مي كنند كه با فتنه گران كردند. در واقع روسياهان فتنه هرگز به خاطر كم گذاري ديگران روسفيد نخواهند شد.
درباره افق فضاي سياسي و ترسيم آينده پيش رو بايد در مجال ديگري نوشت. اما آنچه از بيانات اخير رهبر معظم انقلاب مستفاد مي شود دشمنان در مقابل موقعيت شناسي ملت ايران كه اين بار در راهپيمايي پرشكوه 22 بهمن جلوه كرد، دچار انفعالند و اين بصيرت ملت كه مانند بهمن بر سر دشمن فرود آمدند، شايسته تعظيم و شكرگزاري است. درباره سياسيون خاطي نيز اين عبارت كوتاه و گوياست؛ «بنده فعلا نصيحت مي كنم». اين تعبير با وجود عمق خيرخواهانه، بازدارنده و آميخته با هشدار درباره آينده است، از آن جنس كه شبيه آن درباره فتنه گران گفته شد. البته مي توان اميدوار بود كه نصيحت ولي امر مسلمين در دل مخاطبان اصلي آن اثر كند.
محمد ايماني
 


يك مدينه دل (به جاي گفت و شنود)

در سالروز رحلت كريمه اهل بيت، حضرت فاطمه معصومه (س) كه حوزه علميه قم يعني بزرگترين مركز تشيع و كانون اصلي گسترش اسلام ناب محمدي(ص)، به سراسر جهان، از بركت وجود آن بزرگوار است، اين ستون را به گزيده اي از سروده بلند يوسف رحيمي در رثاي حضرتش اختصاص مي دهيم؛
چشم دلم به سمت حرم باز مي شود
با يك سلام، صبح من آغاز مي شود
فهميده ام ز حكمت ايوان آينه
اين جا دل شكسته سبب ساز مي شود
كو چشم روشني كه ببيند در اين حرم
هر روز چند مرتبه اعجاز مي شود
اعجاز توست، اينكه دلم ياكريم توست
قلب تپنده حرم قم، حريم توست
اين جا بهشت دختر موسي بن جعفر(ع) است
از نفخه شهود و تجلي معطر است
برپا شده است مكتب قرآن و اهل بيت
دارالعلوم مريم آل پيمبر است
هر شب كنار مرقد تو يك مدينه دل
دنبال قبر مخفي زهراي اطهر است
صحن تو غرق بوي گل ياس مي شود
اينجا حضور فاطمه احساس مي شود
 


سخنگوي دبيركل: واشنگتن پست تحريف كرده بود!

 بان كي مون حرفش را پس گرفت
منظورم كره شمالي بود نه ايران

سرويس سياسي -
پنج شنبه گذشته بود كه رسانه هاي غربي گزارش دادند دبيركل سازمان ملل در گفت وگو با روزنامه واشنگتن پست مدعي شده كه ايران نيز مانند كره شمالي از مذاكرات به عنوان پوششي براي ساخت بمب استفاده خواهد كرد كه اين فضاسازي با واكنش قاطعانه و اعتراضي ايران روبرو شد.
پيش از اين نيز رسانه هاي غربي تلاش كردند تا با نزديك شدن به مذاكرات ايران و 1+5 در قزاقستان در هشتم اسفند، فضاسازي ها و تحركاتي را دنبال و پيگيري كنند.
اما مصاحبه دبيركل سازمان ملل با واشنگتن پست پاسخ قاطعانه و شديد ايران را در پي داشت.
محمد خزاعي نماينده جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل طي نامه اي به بان كي مون خاطرنشان كرد؛ اگر گزارش روزنامه واشنگتن پست صحت داشته باشد، اين مايه تاسف است كه دبيركل سازمان ملل، موضعي در تناقض با وظايف خود و برخلاف اصول مسلم بين المللي درباره ماهيت صلح آميز فعاليت هاي هسته اي ايران اتخاذ كرده است.
وي تاكيد كرد: موضعگيري جانبدارانه بان كي مون با وظايف دبيركلي او در تناقض و برخلاف موازين بين المللي است.
اين نامه با اشاره به هشتم اسفند امسال كه قرار است مذاكرات ايران و گروه 1+5 در قزاقستان برگزار شود، خطاب به بان كي مون يادآور شد: در اين مقطع حساس، اينگونه موضعگيري منتسب به دبيركل سازمان ملل، مغاير با روح حاكم بر فضاي قبل از مذاكرات است كه بايد به طرفها براي پيشرفت و حل اختلاف نظرها كمك كرد.
اكنون پس از يك هفته، سخنگوي دبيركل سازمان ملل ادعاي روزنامه واشنگتن پست را تكذيب كرد تا مشخص شود بان كي مون حرفش را پس گرفته است.
مارتين نسيركي سخنگوي دبيركل سازمان ملل در كنفرانسي خبري درباره گفت وگوي بان كي مون با روزنامه واشنگتن پست كه در آن ظاهرا گفته بود ايران مي تواند از مذاكرات به عنوان پوششي براي ساخت بمب استفاده كند، گفت: دبيركل چنين سخني نگفته است.
سخنگوي بان كي مون با رد بخش هايي از مصاحبه روزنامه واشنگتن پست با دبيركل سازمان ملل گفت: اين روزنامه با گزينش بخش هايي از مصاحبه، اظهارات بان كي مون درباره برنامه اتمي كره شمالي را به برنامه هسته اي ايران نسبت داده است.
نسيركي در پاسخ به اين كه آيا وي آنچه را كه اين روزنامه گزارش داد انكار مي كند، گفت: نه. اما اين نقل قول دقيقي از آنچه دبيركل گفت نبود.
سخنگوي سازمان ملل افزود كه آنچه بان كي مون به اين روزنامه آمريكايي گفت: اين بود «كه ما نبايد به ايران زمان بيشتري بدهيم و نبايد وقت را تلف كنيم. ما اتفاقي را كه در كره شمالي افتاد، ديديم».
نسيركي گفت: دبيركل معتقد است كه راه حل اين مشكل از طريق مذاكرات و گفت وگوست. چنين مذاكراتي قرار است اواخر اين ماه در قزاقستان (در تاريخ26 فوريه) در چارچوب گفت وگو با 1+5 انجام شود و وي بارها گفته است كه اين بر عهده ايران است به جامعه بين المللي ثابت كند كه برنامه هسته اي اش منحصرا براي اهداف صلح آميز است. آنها تاكنون اين كار را انجام نداده اند. بنابراين، اين وظيفه بر عهده ايران است و اين محتواي كلام دبيركل در گفت وگو با روزنامه واشنگتن پست بود.
سخنگوي سازمان ملل در پاسخ به اين كه چرا «بان كي مون» پرونده ايران را به كره شمالي ربط داد؟ گفت: به نظر من نبايد اين مسئله را بيش از حد تجزيه و تحليل كرد. دبير كل تنها به لزوم تسريع پيشرفت در مذاكرات اشاره كرد، اينكه قرار است دور جديدي از مذاكرات برگزار شود و اين كه ايران بايد جامعه بين المللي را راضي كند كه برنامه اش براي اهداف صلح آميز است. اين در حالي است كه ايران بارها صلح آميز بودن برنامه هسته اي را اعلام كرده و سازمان بين المللي انرژي اتمي نيز بارها تاكيد كرده است كه هيچ نشانه اي بر غير صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران وجود ندارد.
 


در حاشيه جلسه هيئت دولت انجام شد

پاسخ رئيس جمهور و وزرا به سوالات خبرنگاران

رئيس جمهور و وزرا پس از جلسه هيئت دولت در ميان خبرنگاران آمده و به سوالات آنان پاسخ گفتند.
«محمود احمدي نژاد» روز چهارشنبه پس از پايان جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در حال تنظيم نهايي لايحه بودجه 92 كل كشور هستيم و يك شنبه يا دوشنبه هفته آينده گفت وگوي خبري خواهيم داشت.
رئيس قوه مجريه در پاسخ به اين سوال كه گفته مي شود يارانه به همراه عيدانه به حساب سرپرستان خانوار در شهرستان ها واريز شده است، اظهار داشت: اين موضوع صحت ندارد، هفته آينده عيدانه، بهارانه يا هر نام ديگري كه روي آن مي گذاريد به حساب سرپرستان خانوار واريز خواهد شد.
احمدي نژاد در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه آيا قرار است به آفريقا سفري داشته باشيد، اظهار داشت: به چند كشور آفريقايي سفر داريم و در حال تنظيم آنها هستيم، البته مصر هم كه رفته بوديم كشور آفريقايي بود.
شعار انتخابات آينده
مصطفي محمدنجار نيز در جمع خبرنگاران، با اشاره به برگزاري دو انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا در سال آينده گفت: ابعاد كار بسيار وسيع و وظيفه مجريان سنگين است و ما تداركات ويژه اي را براي اين انتخابات اتخاذ كرده ايم.
وزير كشور آموزش مجريان برگزاري انتخابات در سطح استان ها و مناطق را از جمله اين اقدامات خواند و خاطرنشان كرد: ملزومات و امكانات سخت افزاري و سامانه جامع براي انتخابات آينده مدنظر قرار گرفته است.
نجار اضافه كرد: استانداران و فرمانداران در حال انديشيدن تمهيدات لازم براي برگزار شدن هر چه بهتر انتخابات هاي سال آينده هستند.
وزير كشور ضمن اينكه برگزاري انتخابات پرشكوه را راهبرد اصلي وزارت كشور دانست، اظهار كرد: امانتداري، عدالت محوري و اجراي مر قانون، شعار اساسي ما در انتخابات آينده خواهد بود.
در هم ريختگي اپوزيسيون
حجت الاسلام حيدر مصلحي وزير اطلاعات در پاسخ به سوالي درباره آخرين وضعيت پرونده روزنامه نگاران بازداشتي گفت: موفقيت اين كار مرهون همكاري مجموعه رسانه ها و خبرنگاران پايبند انقلاب بوده است كه توانسته اين مورد را با موفقيت جلو ببرد.
وي افزود: اين موفقيت توانسته است اقدام اپوزيسيون و شبكه هاي ماهواره اي را كه عليه نظام فعاليت مي كند در هم بريزد.
تعليق جلسات دولت و مجلس
همچنين لطف الله فروزنده معاون پارلماني رئيس جمهور با اشاره به سوال خبرنگاري درباره جلسات مشترك هيئت دولت و مجلس گفت: فعلا اين جلسات برگزار نمي شود و تاريخي نيز براي تشكيل مجدد آن معين نشده است.
وي درباره راي اعتماد به وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: زمان بررسي راي اعتماد به آقاي نامي هشتم اسفندماه تعيين شده است و ان شاالله با راي بالايي در مجلس انتخاب خواهد شد.
بازسازي زلزله آذربايجان
الگو شود
رئيس جمهور طي سخناني در جلسه هيئت دولت، عملكرد ستاد بازسازي زلزله آذربايجان شرقي را بي نظير و مثال زدني توصيف كرد و گفت: شيوه بازسازي در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي بايد الگو و در قالب نظام نامه اي جامع تدوين و به عنوان الگو در اين عرصه معرفي شود.
رئيس جمهور همچنين بر لزوم اطلاع رساني دقيق و صحيح به افكار عمومي در موارد مشابه براي دستيابي به يك همراهي و همبستگي عمومي تاكيد كرد.
احمدي نژاد با اشاره به يك ميليون و 500 هزار مسكن نوسازي شده در قالب مسكن مهر و دهها هزار واحد مسكوني بازسازي شده در مناطق مختلف زلزله زده تصريح كرد: هيچ يك از اين واحدها در زلزله هاي بعدي آسيب نديده و اگر خانوارهاي روستايي با كمك هايي كه از سوي دولت براي بازسازي و نوسازي در نظر گرفته شده نسبت به نوسازي واحدهاي خود اقدام كنند ضمن تامين رفاه خانواده، از ايجاد خسارت هنگام حوادث غيرمترقبه جلوگيري خواهند كرد.
رئيس جمهور همچنين با اشاره به خصلت قدرشناسي مردم آذربايجان شرقي، از همت اهالي مناطق زلزله زده در كمك به حل سريع تر مسائل ناشي از زلزله تشكر كرد.
 


به رياست دادستان كل كشور

اولين جلسه ستاد مركزي پيشگيري از جرايم انتخاباتي برگزار شد

اولين جلسه ستاد مركزي پيشگيري از جرايم انتخاباتي به رياست دادستان كل كشور برگزار شد.
به گزارش دفتر سخنگوي قوه قضائيه اولين جلسه ستاد مركزي پيشگيري از جرايم انتخاباتي روز اول اسفند به رياست دادستان كل كشور حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه اي و با حضور اعضاء در محل دادستاني كل كشور برگزار شد.
در اين جلسه ويژگي هاي انتخابات همزمان رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا تشريح شد و راهكارهاي لازم براي پيش بيني و پيشگيري از جرايم انتخاباتي سال 92 مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
همچنين در اين جلسه تركيب اعضاء ستادهاي ويژه استاني و شهرستاني و وظايف و اختيارات آنها به تصويب رسيد.
 


اقامه نماز جمعه اين هفته تهران به امامت آيت الله امامي كاشاني

مراسم اين هفته نماز جمعه تهران به امامت آيت الله امامي كاشاني در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي ستاد نماز جمعه تهران اين مراسم از ساعت 50/10 با تلاوت آياتي از كلام الله مجيد و مرثيه سرايي به مناسبت وفات حضرت فاطمه معصومه(س) در دانشگاه تهران آغاز و سپس حضرت حجت الاسلام والمسلمين شيخ علي احمد الكرب آبادي از علماي مبارز بحريني قبل از خطبه ها به ايراد سخنراني مي پردازد. در ادامه، بيانيه پاياني همايش يك روزه علما، فضلا و روحانيون داخلي و خارجي در حمايت از مردم مظلوم بحرين خطاب به سازمان ملل متحد، شوراي امنيت، كشورهاي عضو عدم تعهد، اتحاديه عرب، سازمان حقوق بشر در نماز جمعه اين هفته قرائت خواهد شد و در پايان آيت الله امامي كاشاني به ايراد خطبه هاي نماز جمعه خواهند پرداخت.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30323200
¤ امروز نسبت به دوران دفاع مقدس بيشتر به وحدت و همدلي نياز داريم. اگر بين مسئولين با يكديگر و همچنين بين ما مردم اتحاد و برادري حاكم باشد هيچ قدرتي توان آن را ندارد كه به ما يعني كشور و نظام آسيب برساند.
4799---0939
¤ از يك شهر كوچك با مشكلات فراوان تماس مي گيرم. به رهبر عزيزم مي گويم كه حاضرم هرچه دارم بدهم تا شما غصه نخوري و ما تا آخر ايستاده ايم از مسئولين هم مي خواهم كه اختلافات را كنار بگذارند به فكر حل مشكلات مردم باشند تا مورد رضايت حضرت حق و امام زمان(عج) و نايبش قرار گيرند و چشم دشمنان كور شود. ان شاءا...
سجاديان از آبدانان
¤ جواني 32 ساله هستم آخر بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با مردم غيرتمند آذربايجان جگرم را آتش زد. خواستم بگويم آقاجان ما رفاه آينده را بدون شما نمي خواهيم.ان شاءا... پرچم انقلاب اسلامي را باهم به دست صاحب الزمان(عج) خواهيم سپرد.
6277---0935
¤ خطاب به سران قوا عرض مي كنيم ما به هر مسئولي كه راي مي دهيم براي اين است كه در جهت فرامين رهبري حركت و مديريت كنند اگر چنانچه ذره اي زاويه بگيرند روز قيامت جلوي آنان را مي گيريم و تسويه حساب مي كنيم.
8160---0916
¤ مسئولان بايد در عمل به رهبر معظم انقلاب نشان دهند كه از حركات و رفتار اخير خود نادم هستند.
5591---0912
¤ از مسئولين قوا درخواست مي شود به جاي نامه نگاري هاي متعدد در عمل ثابت كنند كه تابع ولايتند و رهنمودهاي رهبري را در عمل نصب العين قرار دهند نه در شعار.
نرگسي از اصفهان
¤ ما به رئيس جمهور راي داديم تا رهنمودهاي رهبر را نصب العين خود قرار دهد و كوچك ترين تخطي از آن نكند. ليكن با دقت در نامه ايشان به رهبر معظم انقلاب مي گويم توقع ما از آقاي احمدي نژاد خيلي بيش از اينها است.
يك طلبه از قم
¤ مصالح نظام و حفظ دستاوردهاي گرانسنگ آن بر مصالح شخصي و حزبي و گروهي رجحان دارد و مسئولين بايد به اين مهم توجه جدي نمايند و براي مسائل جزئي و فرعي كه در سرنوشت عمومي نظام و مردم تأثيري ندارد به مقابله با يكديگر نپردازند چرا كه آگاهانه و ناآگاهانه براي رسانه هاي بيگانه و بوقهاي تبليغاتي دشمنان خبيث خوراك تهيه مي كنند و از طرفي باعث تضعيف روحيه مردم مي گردند.
بختياري
¤ همسران جانبازان 50 تا 70 درصد كه حق پرستاري براساس حداقل حقوق قانون كار دريافت مي كنند از عيدي و پاداش پايان سال محروم اند و دولت محترم گويا آنها را فراموش كرده است.
3419---0915
¤ از مسئولان زيباسازي شهرداري تقاضا داريم بنرهاي حاوي بيانات معصومين(ع) را كه بخصوص در روي پل هاي عابرپياده نصب شده است جمع نكنند و جاي آن آگهي هاي تبليغاتي كالاهاي لوكس و غيرضروري نگذارند.
سليمان بلغار
¤اين چه نوع بيمه طلايي بازنشستگان فرهنگي كشور است كه براي يك عمل جراحي پروستات از كل هزينه 2 ميليون توماني تنها 5/1ميليون تومان آن را بيمه تقبل كرده و مابقي آن را بايد خود بيمار بپردازد؟ در حالي كه هم پول بيمه خدمات درماني و هم پول بيمه تكميلي و هم پول بيمه طلايي از اين قشر فرهيخته و زحمت كش هر ماه كم مي شود.
يك بازنشسته فرهنگي
¤ از دولت خدمتگزار خواهشمنديم هر نوع پرداختي به كارگران را مستقيما به صورت پايه حقوق اعلام كنند چون بيشتر كارفرمايان مزاياي بن كارگري، حق تاهل، حق مسكن و... را پرداخت نمي كنند (به ويژه در استان گيلان) و متاسفانه بازرسان وزارت كار نيز گويا سكوت اختيار كرده اند.
8913---0911
¤ از شهرداري كرج درخواست مي شود نسبت به تعمير و آسفالت خيابان زامياد در بلوار قريشي جنوبي فرديس كرج اقدام نمايد. اين خيابان پس از 8 سال هنوز فاقد آسفالت است.
6742---0912
¤ چرا گوشت قرمز و مرغ ارزان در مناطق مستضعف نشين مشهد مقدس مثل كوي طلاب و فروشگاههاي زنجيره اي اتكا، فرهنگيان و... توزيع نمي شود؟
حسيني نژاد مشهد مقدس
¤ در شهرستان نهاوند تعدادي خانم ليسانس ولي پا به سن گذاشته به استخدام آموزش و پرورش درآمده اند. عرض بنده اين است كه چرا در اين استخدام شرط سني نگذاشته اند. خيلي از جوانان كشور كه ليسانسيه هستند بايد در استخدام دولت اولويت داشته باشند.
يك فرهنگي از نهاوند
¤ هر مسئولي كه مصاحبه مي كند اظهار مي دارد سرانه مصرف انرژي در كشور سه تا چهار برابر متوسط دنيا است. آيا خودشان در سازماني كه مسئوليت آن را بر عهده دارند جلوي اسراف در مصرف انرژي را مي گيرند يا اينكه اين حرف ها را فقط براي مردم بيان مي كنند؟ پس چرا پس از ساعت اداري در برخي از ادارات هنوز چراغ ها و وسايل گرمايشي روشن است؟
2066---0939
¤ براي دريافت وام تعميرات از بانك رفاه چند ماه دنبال پيدا كردن ضامن داراي شرايط خواسته شده بودم حال كه موفق به طي كردن اين مرحله از گرفتن وام شده ام مي گويند تا سال بعد جلوي پرداخت وام بسته شده است. تو را به خدا بنويسيد براي مردم احترام قائل بشوند و تا اين حد ملت را به بازي نگيرند. خدا را خوش نمي آيد.
7918---0912
¤ از استانداري تهران و فرمانداري ورامين و دادستان به عنوان مدعي العموم درخواست مي كنم با روندي كه برخي شهرداري ها در ساخت و ساز منازل افراد درپيش گرفته اند برخورد كنند و نگذارند چنين تخلفات بزرگي دامن افراد را بگيرد. متاسفانه با توجه به نزديكي انتخابات شوراها عده اي با زد و بند در كوچه هاي 3متري منازل 5 طبقه مي سازند در صورتي كه بنا به طرح تفصيلي چنين حقي به كسي داده نشده و تنها مي توانند سه طبقه بسازند. (در آينده قرار است اين كوچه ها به 6متري تبديل شوند).
بوربور
¤ سه روز است كه برق محله ما در بلوار فردوس براي دو فاز كردن قطع است با توجه به اينكه ساكنان اين مناطق اغلب پير هستند چرا مسئولان سازمان برق فكري براي رفع مشكل نمي كنند و برق ما را وصل نمي كنند؟
يكي از اهالي
پاسخ روابط عمومي شهرداري منطقه 7
در پاسخ به پيام شهروندي كه اظهار داشته پل پله برقي ايستگاه اتوبوس بي آرتي پيچ شميران خراب است به اطلاع مي رساند: «با توجه به اينكه بيش از 4 سال از ساخت پل روشندلان واقع در خيابان انقلاب پيچ شميران مي گذرد و در طول اين مدت پل هاي مكانيزه فوق فعال بوده و مستهلك شده است لذا به منظور پيشگيري از هرگونه خطر احتمالي براي شهروندان محترم لازم است جهت تعويض يا تعمير قطعات، پل فوق خاموش شود.»
پاسخ روابط عمومي شهرداري منطقه 10
در پاسخ به مطلب مندرج در ستون پيام هاي مردمي روزنامه وزين كيهان مورخ 9/11/91 در خصوص وجود موش در جوي هاي خيابان هاشمي به آگاهي مي رساند با توجه به ويژگي هاي منطقه، شيب كم انهار غربي- شرقي، عدم رعايت نكات بهداشتي و هدايت فاضلاب منازل به داخل انهار توسط برخي از شهروندان فضاهاي مناسبي براي تجميع جانوران موذي فراهم كرده است لذا ضمن درخواست از شهروندان محترم براي رعايت نكات بهداشتي بدينوسيله اعلام مي دارد اكيپ مبارزه با جانوران موذي، ناحيه3 منطقه 10 ضمن تدوين يك برنامه زمان بندي فشرده در اين محله طي طرحي فوريتي نسبت به شناسايي و طعمه گذاري نقاط آلوده، شناسايي و انسداد منافذ موش و نصب دريچه يك طرفه در محور خيابان هاشمي اقدام كرده است و اين عمليات به طور متوالي و با زمان بندي مشخص استمرار خواهد داشت تا نتيجه مطلوب حاصل گردد.»
 


چمدان هاي پر از پول رشوه براي كارآفريني بود! (خبر ويژه)

رسانه هاي بيگانه پس از يكسال بهره برداري از پرونده فساد بانكي 3 هزار ميليارد توماني، تغيير ريل داده و تبديل به وكيل مدافع متهمان محكوم به اعدام اين پرونده شده اند.
پيش از اين شبكه رسانه هاي بيگانه به همراه سايت ها و نشريات زنجيره اي از تخلفات وسيع شركت اميرمنصور آريا و مدير آن (مه آفريد) بهره جسته و چنين القا مي كردند كه با متهمان پرونده برخورد نخواهد شد. اما بدين ترتيب مي كوشيدند عملكرد دستگاه قضايي را زير سؤال ببرند. اما طي چند روز اخير و در پي صدور احكام 24 تن از متهمان پرونده و از جمله حكم اعدام براي 4 تن از آنان، شبكه هايي نظير- بي بي سي، راديو فردا، صداي آمريكا، شبكه بالاترين و برخي نشريات زنجيره اي داخلي فاز جديد جنگ رواني و تبليغاتي را كليد زده و اين بار وكيل مدافع مفسدان اقتصادي شده اند.
در اين زمينه عبدالكريم لاهيجي معروف به كريم بغدادي كه سالهاي طولاني با استخبارات عراق همكاري كرد و در خدمت گروهك تروريستي منافقين قرار داشت، به راديو فردا گفته است حكم اعدام متهمان فساد مالي حركت نمايشي است.
وي با بيان اينكه مخالف اعدام در هر پرونده اي است- و بي آن كه به 12هزار فقره جنايت و آدم كشي گروهك متبوع خود كمترين اشاره اي داشته باشد- مي گويد: كار دستگاه قضايي نمايشي است. آنها مي خواهند بگويند با فساد اقتصادي مبارزه مي كنند. من با اعدام متهمان مخالفم.
شبكه دولتي انگليس نيز محمد مصطفايي وكيل فراري را به صحنه فرا خواند تا به شكلي علني تر بگويد «متهمان اصلي اين پرونده مستحق مجازات اعدام نبودند». نامبرده پيش از اين در پوشش وكالت زني كه پس از ارتكاب زناي محصنه، شوهرش را با همدستي شريك جرم خود به قتل رسانده بود، اعادي حقوق بشري را متهم كرد و با سوءاستفاده از اين موقعيت در اروپا پناهندگي گرفت.
با وجود برگزاري جلسات متعدد دادگاه و حضور چندين وكيل مدافع متهمان كه به همراه خود متهمان از آنان دفاع كردند، مصطفايي مدعي شد: روند دادرسي پرونده درست نبود و اين امكان براي متهمان حتي وكلاي مدافع آنها وجود نداشت كه بخواهند از خود دفاع كنند!
اما قابل تأمل تر از همه اين تحليل ها اقدام روزنامه زنجيره اي قانون در دفاع از متهم اول پرونده به قلم يكي از نزديكان گروهك نهضت آزادي و مدعي اصلاح طلبي يعني صادق زيباكلام بود.
زيباكلام در مطلبي فاقد سند، قوه قضائيه را متهم به تبليغات سياسي در اين پرونده مي كند و با لحني به غايت نهي از استدلال مي نويسد: دادگاه از همان ابتدا مي خواست نشان داده شود كه مفسدين اقتصادي بزرگ، توطئه گران و ستون پنجم دشمن هستند... دادرسي بيش از آنكه براي كشف حقيقت و رسيدگي به عدالت باشد، اصراري بود براي اثبات گناهان كرده و ناكرده گروه اميرمنصور آريا و تطهير دامن نظام از شايعات و مطالب ناروايي كه بر سر زبان افتادن ماجراي اختلاس سه هزار ميليارد توماني به وجود آورده بود.
در حالي كه برادر متهم اول پرونده به عنوان يكي از متهمان اصلي اين فساد بزرگ متواري است، زيباكلام به يكي از برادران مه آفريد خسروي استناد(!) مي كند و مي نويسد: برادر متهم رديف اول يك نسخه از دفاعيات او را در اختيار بنده قرار داد. اگر حتي ثلث آنچه وي در آن 50 صفحه آورده درست باشد[!؟]، در آن صورت نه تنها جرمي مرتكب نشده بلكه بايد به وي نشان لياقت داده شود اما در عمل وي محكوم به اعدام شده است. دادگاه بيشتر قصدش سياسي و ارضاي افكار عمومي بود تا رسيدگي به اينكه واقعاً چه اتفاقي افتاده، مه آفريد خسروي بيش از دهه تلاش شبانه روزي داشته و توانسته با به راه اندازي 22 شركت فعال و قريب به 17 هزار حقوق بگير موفقيتي كم نظير از خود برجاي بگذارد.
وي مي افزايد: اين واقعيت بود كه مه آفريد اميرخسروي از نظر استعداد، توان بالاي مديريتي و شم اقتصادي، داشتن ضريب هوشي فوق العاده چيزي در رديف «بيل گيتس»، «استيو جابز»، «هنري فورد»، «حاج امين الضرب»، «حاج برخوردار» (صنايع پارس الكتريك را ايجاد كرده بود)، يا برادران خيامي (كه ايران خودرو را ايجاد كردند) است.
اين گونه نوابغ كه به آنها «آنتروپرونر» يا «كارآفرين» مي گويند اساساً كمتر اهل خلاف هستند [!؟] و به هر كجا هم كه مي رسند موفقيت شان مرهون هوش و استعداد فوق العاده از يكسو و تلاش هاي خستگي ناپذيرشان از سويي ديگر مي باشد. روحيه آنان اساساً از زد و بند، اختلاس و كارهاي خلاف بري است. همه اين خصوصيات در خصوص مه آفريد اميرخسروي به نحو بارزي وجود دارد. برخلاف آنچه كه عليه وي مطرح شده كه اهل فساد بوده از فساد به دور بوده است[!؟] زيباكلام توضيح نمي دهد كه بر مبناي كدام قاعده با اين قاطعيت متهم را تبرئه مي كند همچنانكه به عنوان مثال توضيح نمي دهد آيا انواع روش هاي كارچاق كني و چمدان هاي پر از پول كه به عنوان رشوه به برخي مقامات بانكي و... از سوي مديريت شركت آريا پرداخت مي شده تا در ازاي آن ال سي و گشايش هاي اعتباري فاقد اعتبار در حد صدها ميليارد تومان صورت گيرد، نشانه كارآفريني و پاكدستي اين مفسد بزرگ اقتصادي بوده است.
فارغ از شخصيت خاص زيباكلام كه باعث شده نامبرده ماننده ده ها نفر ديگر به خدمت توجيه خيانت هاي اين شبكه بزرگ فساد درآيد، نكته قابل تأمل تر ورود روزنامه هاي اجاره- زنجيره اي بر عرصه حمايت از مفسدان و اخلالگران نظام اقتصادي است كه وجه تازه اي از آلودگي هاي اقتصادي و سياسي را به رخ مي كشد.

 


امريكن اينترپرايز: تحريم ها از عهده مهار ايران بر نيامد (خبر ويژه)

يك انديشكده آمريكايي اعلام كرد تحريم هاي اقتصادي نتوانسته ايران را متوقف كند و زمان به نفع ايران پيش مي رود.
ارگان امريكن اينترپرايز در تحليلي به قلم ايلان برمن (معاون شوراي روابط خارجي) نوشت: واقعا چه چيزي مي تواند به جاه طلبي ايران پايان دهد؟
طي سال گذشته آمريكا و اروپا فشارهاي اقتصادي گسترده و شديدي را به ايران وارد كردند تا برنامه هسته اي آن را متوقف كنند. با اين حال ايران همچنان موضع مخالف خود را حفظ كرده است؛ رهبر عالي ايران، (آيت الله) خامنه اي براي پاسخ به تحريم هاي غرب اصطلاح «اقتصاد مقاومتي» را به كار مي برد.
برمن مي افزايد: اين شرايط سخت و گذشت زمان به نفع ايران تمام شده است. منابع اطلاعاتي غرب هشدار داده اند كه برنامه هسته اي ايران به سرعت پيش مي رود. احتمالا اقتصاد ايران به اين زودي ها فلج نشود و زماني كه ايران مجبور شود بين ادامه برنامه هسته اي يا اولويت هاي اقتصادي يكي را انتخاب كند، خيلي ديرتر از آن فرا برسد. شرايط كنوني به اين معناست كه ايران مي تواند به برنامه هسته اي خود ادامه دهد و در اين صورت توافق جهاني براي منزوي كردن ايران از بين مي رود و كشورها و شركت هاي مختلف روابط تجاري خود را با ايران از سر خواهند گرفت.
كارشناس شوراي روابط خارجي تاكيد مي كند سياست گذاران آمريكا بايد به تغيير حوزه جغرافيايي فعاليت هاي تجاري ايران توجه كنند.
برمن در اين خصوص مي نويسد: ايران به طور فزاينده اي به آسيا گرايش پيدا كرده و شاهراه حياتي خود را از اين منطقه گذر داده است. كشورهاي آسيايي از جمله ژاپن، هند و كره جنوبي، بخش عمده اي از منابع عمده درآمد ايران در بخش انرژي هستند اما از بين اين كشورها، چين قوي ترين متحد ديپلماتيك ايران در قاره آسيا است كه نقش شريك حياتي اين كشور را در بخش انرژي بازي مي كند.
در ادامه برمن با اشاره به آمار منتشر شده توسط «واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست» مبني بر اينكه چين در حدود 50 درصد از حجم صادرات نفت خام ايران را به خود اختصاص داده مي نويسد: روشن است كه پكن مي تواند در روند تشديد فشار اقتصادي بر ايران موثر واقع شود.
برمن مي نويسد: اگر پكن صادقانه با واحدها و شركت هاي تجاري سرگرم معامله با ايران برخورد كند، عواقب اين كار برنامه اتمي ايران را حداقل در كوتاه مدت فلج خواهد كرد اما تا به حال چنين كاري نكرده است و در عوض در قبال ايران سياستي افزايشي را در پيش گرفته است. در زمينه انرژي، چين حداقل اقدامات لازم را براي پايبندي به شروط محدوديت هاي اقتصادي روي كاغذ- و نه روح تحريم ها- انجام داده و در زمينه منع اشاعه هسته اي حتي از اين نيز كمتر اقدام كرده است.
همزمان به گزارش رويتر، نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي اعلام كرد: تحريم ها به تنهايي نمي تواند ايران را از پيشبرد برنامه هسته اي اش باز دارد، همان طور كه نتوانست حتي كره شمالي را مهار كند.
وي مي گويد: تحريم ها بايد با تهديد نظامي قوي و معتبر همراه باشد. از سوي ديگر وبسايت راديو فردا با اشاره به بيانات رهبرمعظم انقلاب در ديدار اقشار مختلف مردم آذربايجان، نوشت: سخنان آيت الله خامنه اي نشان داد ديپلماسي هسته اي ايران با وجود فشار تحريم ها بي تغيير مانده است.
 


پليتيكن: آمريكا دنبال مذاكره نيست آنها به ملت ايران زور مي گويند(خبر ويژه)

«سياست آمريكا در قبال ايران اشتباه است و نشان مي دهد كه فرهنگ طرف مقابل خود را درك نكرده است».
روزنامه دانماركي پليتيكن اين تحليل را درباره موضع آمريكا نسبت به ايران منتشر كرد و با اشاره به در پيش بودن دور جديدي از مذاكرات 1+5 با جمهوري اسلامي نوشت: اگر آمريكا راهبردي را كه در مذاكرات 8 ماه قبل در مسكو داشت، تغيير ندهد، مذاكره آتي نيز مانند گفتگوها در مسكو بي نتيجه خواهد بود.
اين روزنامه مي افزايد: سياست آمريكا در قبال ايران كاملاً اشتباه بوده و نشان مي دهد آمريكا فرهنگ طرف مقابل خود را درك نكرده است. واشنگتن سعي مي كند با اعمال فشار اقتصادي از طريق تحريم ها، تهديد به جنگ، ايران از پروژه هسته اي صرفنظر كند.
به نوشته اين روزنامه، آمريكا از سال 1979 ايران را تحريم اقتصادي كرده است و مردم ايران را در تنگنا قرار داده است با اين وجود هيچ نشانه اي دال بر عقب نشيني ايران مشاهده نشده است.
پليتيكن مي افزايد: تهديد به آغاز جنگ عليه ايران در صورتي كه تحريم ها نتيجه مطلوب نداشته باشند نيز روي ايران تأثير نگذاشته است، ايرانيان به برنامه هسته اي ادامه دادند و مقامات ايراني به بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي اطلاع داده اند كه قصد دارند تعداد دستگاههاي سانتريفيوژ را افزايش دهند.
روزنامه دانماركي در ادامه با اشاره به اينكه آمريكايي ها يك نكته را درك نكردند، يادآور شده: ايران معتقد است كه به يك نقطه عطف در تاريخ خود رسيده و از جمله قصد دارد عضو باشگاه هسته اي شود.
پليتيكن مي افزايد: ايرانيان معتقدند به خاطر قدمت چند هزار سال تاريخ و فرهنگشان شايسته احترامند و اگر در برابر اولتيماتوم آمريكا تسليم نشوند، به عزت و عظمت از دست رفته خود خواهند رسيد. اما ديپلماسي آمريكا راهبرد رويارويي با ايران را برگزيد و تاكنون به نتيجه مثبت نرسيده است.
روزنامه پليتيكن با اشاره به اينكه «واشنگتن تاكنون استدلال كرده ايران بايستي بدون پيش شرط تسليم شود و اين راهبرد ناموفق است» مي افزايد: آمريكايي ها بايستي متوجه شوند كه معني مذاكره، «بده و بستان» است و دولت آمريكا بايد در پي منافع مشترك باشد.
اين روزنامه همچنين با بيان اينكه اوباما دنبال ايجاد رشد اقتصادي و 20 ميليون شغل جديد است، نوشت: اين راهبرد با جنگ قابل جمع نيست بنابراين تهديد آمريكا عليه ايران نيز فاقد اعتبار و بلوف است.
 


نيكلاس برنز: ايران بزرگ ترين تهديد براي آمريكاست (خبر ويژه)

معاون سابق وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد: ايران نگران كننده ترين تهديد براي كاخ سفيد است.
نيكلاس برنز (عضو فعلي شوراي روابط خارجي آمريكا و استاد ديپلماسي سياست بين المللي در دانشكده «كندي» دانشگاه هاروارد) در تحليلي با عنوان «آمريكا چگونه بايد با ايران برخورد كند» مي نويسد: تمركز باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا در سخنراني «وضعيت كشور» بر موضوع ايران كاملا گويا بود. از ميان تمام تهديدهاي بين المللي كه آمريكا در سال جاري با آنها روبه رو است، ايران نگران كننده ترين است. دولت تندرو ايران در برابر تحريم هاي شديد مقاومت كرده است.
برنز در اين تحليل كه از سوي انديشكده «مركز بلفر» منتشر شده، تصريح مي كند: آمريكا بايد با در پيش گرفتن يك راهبرد پيچيده و دشوار مركب از سخت گيري و سازش در جهت حل و فصل ديپلماتيك مساله هسته اي ايران حركت كند.
وي مي افزايد: رهبر ايران ريسك مواجهه با آمريكا و اسرائيل را پذيرفته است. او يك «نه» قاطع به پيشنهاد واشنگتن درباره مذاكره داد.
برنز معتقد است روسيه و چين از پيوستن به آمريكا و اروپا در وارد كردن فشار بر ايران براي مذاكرات جدي خودداري مي كنند. هرچند ايران و پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل در ماه جاري در قزاقستان ديدار مي كنند، تهران احتمالا تا پس از انتخابات ماه ژوئن بطور جدي مذاكره نخواهد كرد.
معاون سابق وزارت خارجه آمريكا نوشت: با توجه به اين فضاي بدشگون، آيا اوباما مي تواند اقدامي براي رسيدن به بهترين نتيجه ممكن انجام دهد به اين معنا كه برنامه تسليحاتي هسته اي ايران را با مذاكره و بدون كاربرد زور متوقف كند؟ رسيدن به اين هدف دشوار خواهد بود. با اين وجود، دولت مي تواند چند اقدام را در بازي شطرنج پرمخاطره با تهران براي احياي ديپلماسي انجام دهد.
وي يادآور شد: تمام اين اقدامات با خطراتي همراه هستند و براي اينكه بخت موفقيت داشته باشند لازم است كه ليبرال دموكرات ها و جمهوري خواهان محافظه كار بردباري نشان دهند و رويكرد دولت را درك كنند؛ متاعي كه اين روزها در واشنگتن كمياب است. اول، اوباما و بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل بايد به اختلافات علني خود درباره ايران پايان دهند. دوم، اوباما بايد به «جان كري» وزير امور خارجه آزادي عمل بدهد تا راه حلي از طريق مذاكره با تهران را دنبال كند. اينجاست كه جمهوريخواهان محافظه كار بايد با دولت همراهي كنند.
برنز معتقد است: يكي از راه هايي كه آمريكا مي تواند ايران را وارد مذاكرات جدي كند اين است كه يك پيشنهاد بسيار فراگيرتر نسبت به پيشنهادهايي كه تاكنون ارائه داده است، مطرح كند و ايران را براي پذيرش آن به چالش بكشد. اين پيشنهاد مي تواند شامل مجاز دانستن غني سازي محدود براي برنامه هسته اي صلح آميز ايران در ازاي بازرسي هاي سرزده باشد.
وي اضافه كرده است: سوم، اوباما و نتانياهو بايد به افزايش اعتبار تهديد نظامي عليه ايران ادامه دهند. به بيان ديگر بايد براي ايران روشن سازيم كه اگر مذاكرات را رد كنند و براي عبور از خطوط قرمز ما تلاش كنند ما با زور نظامي جلوي آنها را مي گيريم.
برنز در پايان مي نويسد: اين يك راهبرد پيچيده و دشوار خواهد بود و نيازمند مهارت ديپلماتيك غيرمعمول آمريكا است. اما تركيب سخت گيري و سازش در چنين راهبردي ممكن است تنها راه موثر پيش رو باشد.
«مركز بلفر» كانون مطالعات مربوط به امور امنيت بين المللي در دانشكده «كندي» دانشگاه هاروارد آمريكا است.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10