(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 3 اسفند  1391 - شماره 20436

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پيام تسليت رهبر معظم انقلاب
به مناسبت درگذشت آيت الله خوشوقت
هديه به خوانندگان
آيت الله خوشوقت دعوت حق را لبيك گفت
چشم به راه سپيده
اخبار ادبي و هنري
با حضور رئيس جمهور صورت گرفت
افتتاح 16 بندر چندمنظوره در هرمزگان
در اعتراض به كشتار شيعيان كويته
دانشجويان و طلاب مقابل سفارت پاكستان تجمع كردند
عباسي: مذاكرات با 1+5 بايد پيرامون همكاري باشد
معاون نماينده ايران در سازمان ملل:
عمليات حفظ صلح نبايد به ابراز مداخله نظامي در كشورها تبديل شود
تأكيد سفير روسيه در تهران
 بر غيرقابل قبول بودن تحريم ها عليه ايران
وزير خارجه قزاقستان:
 قزاقستان مشتاقانه در انتظار ميزباني نشست ايران با 1+5 است
وزير امنيت داخلي آمريكا مدعي شد
ايران، روسيه و چين منشأ حملات سايبري عليه آمريكا هستند
اشپيگل خبر داد
اعتراض دولت آلمان به بستن حساب دانشجويان ايراني
يك مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش خبر داد
هوشمند شدن 33 هزار مدرسه در كشور
تجليل از 22قصه گوي برتر ايران و جهان در تبريز
نكوداشت شاعر آييني كردستان در حوزه هنري تهران
معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري:
اساسنامه مجمع خيرين كشور تدوين شد
معاون وزير راه خبر داد
اجراي 54 پروژه ريلي و جاده اي از محل اوراق مشاركت
82كيلومتر جاده چهارخطه در لرستان احداث شد
مدير كل آموزش و پرورش استان:
 19 مدرسه همدان آماده پذيرش مسافران نوروزي است
كرمانشاهي ها « سر به مهر» را بهترين فيلم جشنواره فجر دانستند
امام جمعه اصفهان:
مسائل فرهنگي را نبايد سليقه اي عمل كرد


پيام تسليت رهبر معظم انقلاب

 به مناسبت درگذشت آيت الله خوشوقت

در پي ارتحال آيت الله خوشوقت، رهبرمعظم انقلاب اسلامي در پيامي، درگذشت آن معلم اخلاق و معرفت را تسليت گفتند.
متن پيام حضرت آيت الله خامنه اي به اين شرح است:
با تأسف و اندوه فراوان خبر رحلت عالم رباني، سالك الي الله و عارف بالله مرحوم آيت الله آقاي حاج شيخ عزيز الله خوشوقت رضوان الله عليه را دريافت كردم. عمري با بركت، سرشار از معنويت و تهذيب، و گامهاي پيوسته در سلوك الي الله، همراه با مجاهدتي كم نظير در تربيت نفوس مستعد و دلهاي مشتاق، خلاصه اي از زندگينامه اين روحاني مهذب و اين معلم اخلاق و معرفت است. بي شك فقدان اين شخصيت ممتاز، براي آشنايان رتبه معنوي آن بزرگوار مصيبتي اندوهبار و براي شاگردان و مستفيدان محضر پرفيض او ثلمه اي بزرگ است. اينجانب تسليت صميمانه خود را به خانواده مكرم و فرزندان محترم و ديگر وابستگان و به همه ارادتمندان ايشان معروض مي دارم و علو درجات و شمول رحمت حق و حشر با اولياءالله را براي روح مطهرشان از خداوند متعال مسألت مي كنم.
سيدعلي خامنه اي
2 اسفندماه سال91
پيام تسليت روساي قوا
به مناسبت درگذشت آيت الله خوشوقت
روساي سه قوه در پيام هاي جداگانه اي، درگذشت آيت الله خوشوقت را تسليت گفتند.
رئيس جمهور در پيامي با اشاره اينكه ضايعه ارتحال عالم رباني، مرحوم حضرم آيت الله عزيزالله خوشوقت باعث تأثر و تألم فراوان گرديد خاطر نشان كرد: آن عالم رباني از افضل مجتهدان و اعاظم شاگردان امام راحل و علامه طباطبايي(ره) بودند كه عطر دل انگيز ارواح قدسي آن بزرگواران از مجالس دلنشين و اثرگذار دروس اخلاق و معارف ايشان استشمام مي شد و به جرأت مي توان گفت كه از مصاديق علماء زمان شناس و مخالف هواي نفس و موحدان عاشق و دلباخته حق و حقيقت به شمار مي آمدند و در پرتو اين ويژگي هاي ارزنده، همواره در كنار مردم و انقلاب حضور فعال داشته و منشأ خدمات ارزنده اي گرديدند. سرانجام نيز پس از عمري مجاهدت و ممارست در مسير احياي توحيد و معارف اسلامي در ساحت ملكوتي بيت الله الحرام دعوت محبوب خويش را لبيك گفته به لقاء جانان شتافتند.
رئيس مجلس نيز در پيام تسليت خود تصريح كرد: آيت الله خوشوقت به جهت ادراك عميق و فهم متعالي كه در آيات و روايات و ادعيه بويژه در صحيفه سجاديه و نهج البلاغه داشتند، گنجينه ارزشمند تقوا و زهد و معارف در زمان كنوني بودند و همچنين حضور مستمر ايشان در جبهه هاي نبرد در طي سالهاي دفاع مقدس نيز زبانزد خاص و عام بود.
همچنين رئيس قوه قضاييه در پيام تسليتي خاطر نشان كرد: ارتحال عالم رباني و استاد اخلاق حضرت آيت الله خوشوقت موجب تأثر و تأسف اينجانب گرديد.
اين ضايعه مألمه را به محضر حضرت ولي عصر(عج)، مقام معظم رهبري (مدظله العالي)، مراجع معظم تقليد و حوزه هاي علميه و همه مسلمانان تسليت عرض نموده، از خداوند متعال براي آن مرحوم علو درجات و براي خانواده محترم ايشان صبر جميل و اجر جزيل مسئلت دارم.
آيت الله نوري همداني: آيت الله خوشوقت عالمي مبارز و خوش فكر بود
آيت الله نوري همداني با تجليل از خدمات آيت الله خوشوقت از آن مرحوم به عنوان عالمي مبارز و خوش فكر ياد كرد.
به گزارش رسا، اين مرجع تقليد، پيش از ظهر ديروز در درس خارج فقه خود كه با حضور طلاب و روحانيون در مسجد اعظم قم برگزار شد، ارتحال حضرت آيت الله خوشوقت را به بازماندگان ايشان تسليت گفت.
اين مرجع تقليد، شيعه هراسي را توطئه استكبار جهاني دانست و كشتار شيعيان پاكستان در شهر كويته و سكوت سازمان هاي بين المللي و مدعيان حقوق بشر در قبال اين جنايات را محكوم كرد.
آيت الله نوري همداني با بيان اين كه يكي از مشكلات عمده پاكستاني ها زير سلطه بودن دولتمردان شان است، گفت: پاكستان جمعيت بسيار زيادي دارد و شيعيان با صفايي در آنجا زندگي مي كنند، اما دولت شان زير نظر استكبار است به همين دليل هر از چندگاهي شاهد اتفاقات و حوادث تروريستي ناگواري در اين كشور هستيم.
اين مرجع تقليد تأكيد كرد: مستكبران جهاني و دست نشاندگان آنان وهابيت را تقويت و حمايت مالي مي كنند تا كشتار و جنايت راه بيندازند و با دست زدن به اقدامات انتحاري مردم بيگناه را به خاك و خون بكشند.
آيت الله نوري همداني ايجاد تفرقه را توطئه هميشگي استكبار دانست و گفت: ما از جريان كويته و كشتار شيعيان ابراز تأسف و اين جنايت را محكوم و تأكيد مي كنيم مردم اين كشور بايد در مقابل وهابيت و استكبار قيام و حركت كنند.
وي در ادامه با اشاره به پاسخ مصري ها به نامه اعلام آمادگي شماري از نخبگان ايران براي كمك به مصر و استفاده از تجارب انقلاب اسلامي، گفت: متأسفانه اين اقدام بدون مشورت صورت گرفت و مصري ها نيز جواب سربالا و اهانت آميزي نوشته اند.
اين مرجع تقليد گفت: ما رهبري با قدرت، عظمت، با تدبير و شهامت همچون آيت الله خامنه اي داريم و شما اگر مي خواهيد كاري به نام ايران انجام دهيد بايد با مشورت ايشان انجام دهيد.
 


هديه به خوانندگان

مرحوم آيت الله بهجت خطاب به آيت الله مسعودي توليت سابق آستانه مقدسه حضرت معصومه (س): آقاي مسعودي! به خدام بگوئيد داخل حرم و دور ضريح سر و صدا نكنند، اينجا ملائكه براي زيارت مي آيند.
 


آيت الله خوشوقت دعوت حق را لبيك گفت

آيت الله عزيزالله خوشوقت از علماي تهران پس از طي دوره 17 روزه بيماري در بيمارستان ملك فيصل مكه مكرمه به ديار حق شتافت.
به گزارش خبرگزاري ها آيت الله خوشوقت براي زيارت خانه خدا عازم مكه شده بود كه دچار عارضه قلبي و در بيمارستان ملك فيصل بستري شد. ايشان متولد 1305 هجري شمسي و از جمله شاگردان امام خميني(ره) و علامه طباطبايي(ره) محسوب مي شدند. در پي درگذشت آيت الله خوشوقت رئيس جمهور، رئيس مجلس شوراي اسلامي، شوراي نگهبان قانون اساسي، وزير امورخارجه، رياست سازمان تبليغات اسلامي، فراكسيون روحانيون مجلس شوراي اسلامي در پيام هاي جداگانه اي درگذشت اين عالم رباني را به ملت ايران ومقام معظم رهبري تسليت گفتند. قابل ذكر است طي اعلام خانواده ايشان در صورت انجام مراحل اداري پيكر اين عالم جليل القدر روز پنجشنبه به ايران منتقل خواهد شد.
 


چشم به راه سپيده

Email: SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله» در آستانه آدينه اي ديگر كه با سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) همزمان است، با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.
بهانه غزل
من را نمي شناخت كسي اينجا، گمنامم و به نام تو مي نازم
شادم كه مثل عده معدودي، شعري براي نام نمي سازم
شعرم براي توست، شعاري نيست، كشتي براي موج سواري نيست
باور مكن كه دل به زمين دادم، وقتي تويي بهانه پروازم
هرجا كه نام نامي تو آنجاست، قلبم بهانه غزلي دارد
اين سوز ريشه اي ازلي دارد، پس با غم عزيز تو دمسازم
شعرم اگرچه هيچ نمي ارزد، سوزنده است نام و نشانم را
مي سوزم و به هيزم ابياتم، بيتي به عشق شعله مي اندازم
يا صاحب الزمان و زمين موعود داناي هركه آمد و هرچه بود
گمنامم و تويي، تو كه مي داني، تنها به نام سبز تو مي نازم
نغمه مستشار نظامي
¤¤¤
عشق است
از فكر گناه پاك بودن عشق است
از هجر تو سينه چاك بودن عشق است
آن لحظه كه راه مي روي، آقا جان
زير قدم تو، خاك بودن عشق است
سيدمجتبي شجاع
¤¤¤
طلوع پاياني
در امتداد خزان، روزها زمستاني
و در غياب شما، آفتاب زنداني
جسارت است ولي يك سؤال مي پرسم
چقدر در پس پرده، حضور پنهاني
ببين براي شما جمعه ندبه مي خوانند
نوادگان زمين، خسته از پريشاني
چه وقت مي رسد آقا، نگاهتان باشد
براي شب زدگان آيت غزل خواني
چرا نمي رسي اي منتقم، ببين امروز
به نيزه ها شده قرآن، به دست شيطاني
دوباره پنجره ها زل زده به غربت شهر
در انتظار شما اي طلوع پاياني
علي سليماني
 


اخبار ادبي و هنري

هزينه 10 ميليون دلاري سازندگان
فيلم ضد ايراني براي دستيابي به اسكار
يك روزنامه آمريكايي فاش كرد: كمپاني «برادران وارنر» تنها طي هفته هاي اخير بيش از 10ميليون دلار صرف تبليغات فيلم ضد ايراني «آرگو» كرده تا شايد پيروزي خود را در رقابت هاي اسكار تضمين كند.
به گزارش فارس، روزنامه «لس آنجلس تايمز» تخمين زده است كه كمپاني «برادران وارنر»، سازنده فيلم ضد ايراني «آرگو» و كمپاني «والت ديزني»، توزيع كننده فيلم «لينكلن»، طي هفته هاي اخير، هر كدام به طور جداگانه مبلغ 10ميليون دلار صرف تبليغات فيلمشان كرده اند، چيزي دو برابر آنچه كه در سال گذشته براي فيلم هايشان هزينه كرده اند. يكي از دلايل پرداخت چنين هزينه هاي هنگفتي به گفته رسانه هاي غربي رقابت هاي بسيار تنگاتنگي است كه وجود دارد؛ «لينكلن» محبوبيت بسيار زيادي دارد و «آرگو» اكثر جوايز پيش از اسكار را درو كرده است و هم اكنون «لينكلن» در مبارزه سختي است براي آنكه حقش را باز پس گيرد. دليل ديگر چنين هزينه هاي هنگفتي، پشت صحنه دو كمپاني «برادران وارنر» و «والت ديزني» است كه مدت زمان زيادي است كه براي غلبه بر يكديگر، متحمل هزينه هايي مافوق تصور مي شوند. در حالي كه هزينه زيادي صرف تبليغ دو فيلم «هنرمند» و «گنجه درد»، دو برنده سال هاي اخير اسكار نشده ولي به نظر مي رسد كه «ديزني» و «برادران وارنر» خود را از اين قاعده مستثني دانسته و براي پيروزي دست به هر كاري مي زنند.
تجليل از صداي انقلاب اسلامي
در كردستان
مراسم گراميداشت مرحوم شاهرخ اورامي عصر سه شنبه اول اسفند با حضور محسن مؤمني رئيس حوزه هنري و جمعي از شاعران كردستان در تالار مهر حوزه هنري برگزار شد.
رئيس حوزه هنري در مراسم گراميداشت مرحوم شاهرخ اورامي با تجليل از فعاليت هاي او در دفاع از انقلاب، او را صداي انقلاب اسلامي در استان كردستان ناميد.
در ابتداي اين مراسم نيز علي داوودي مدير دفتر شعر حوزه هنري در سخناني با اشاره به برگزاري بيش از 9 مراسم بزرگداشت براي شاعران انقلاب در شش ماهه دوم امسال گفت: برگزاري اين مراسم ها به معني آن است كه سرعت حركت روزگار بسيار بيشتر از ما است و بايد بيش از پيش قدر داشته هايمان را بدانيم.
به گزارش مهر، در پايان اين مراسم لوح سپاسي از سوي مجمع تقريب مذاهب اسلامي و حوزه هنري به خانواده مرحوم اورامي تقديم شد.
ارزش جوايز
مردمي ترين جايزه ادبي كشور
دوازدهمين دوره جايزه ادبي شهيد حبيب غني پور جوايز اين دوره خود را بر پايه كمك هاي مردمي ارائه شده به دبيرخانه جايزه اهدا مي كند.
به گزارش مهر، دوازدهمين دوره جايزه ادبي شهيد حبيب غني پور در حالي روز 14 اسفند سال جاري برگزيدگان خود را معرفي خواهد كرد كه جوايز اين دوره از جشنواره به دليل تنگناهاي مالي و نيز تأكيد شوراي نويسندگان مسجد جوادالائمه(ع) بر وابسته نبودن اين جشنواره به منابع مالي دولتي براي پرداخت هدايا، از محل كمك هاي مردمي تأمين شده است.
براساس تصميم شوراي نويسندگان مسجد جواد الائمه و دبيرخانه اين جايزه، برگزيدگان اين جشنواره در سال جاري دو ميليون تومان هديه نقدي و آثار شايسته تقدير نيز يك ميليون تومان هديه نقدي دريافت مي كنند. اين در حالي است كه ميزان هديه نقدي اين جايزه در بخش آثار برگزيده سال گذشته، سه ميليون تومان بوده است.
دوازدهمين دوره جايزه ادبي شهيد حبيب غني پور برگزيدگان خود را در هفت بخش و از ميان هزار و 233 عنوان كتاب به ترتيب شامل 77 عنوان كتاب در بخش خاطره، 270 عنوان در بخش رمان با موضوع آزاد، 141 عنوان كتاب در بخش داستان كوتاه با موضوع آزاد، 211 عنوان در بخش كودك، 55 عنوان در بخش زندگينامه داستاني، 73 عنوان در بخش نوجوان و 25 عنوان در بخش رمان دفاع مقدس و انقلاب اسلامي معرفي خواهد كرد.
مراسم اختتاميه اين جايزه امسال در تالار سوره حوزه هنري برگزار خواهد شد.
مجري تلويزيون آمريكا همسرش را
خفه كرد
مجري شبكه نيويورك تي وي آمريكا به دليل خفه كردن همسر خود توسط پليس دستگير شد.
به گزارش فارس به نقل از هرالدسون، راب موريسون 44 ساله مجري WCBS-TV پس از اختلاف و نزاع با همسرش در منزل خود در كانكتيكات توسط پليس متهم شناخته شد.
پليس گفت: موريسون به خفه كردن همسر خود متهم شده است. در مورد درمان پزشكي براي همسر وي گزارشي نبوده است اما نشانه هاي قرمزرنگي در روي گردن همسرش ديده شده است.
سروده هاي شاعران جشنواره شعرفجر
با موضوع خليج فارس كتاب مي شود
دبيران جشنواره هاي شعر فجر و خليج فارس از چاپ اشعاري كه با موضوع خليج فارس در هفتمين جشنواره بين المللي شعر فجر سروده شده اند، در قالب كتابي مستقل خبر دادند.
رضا حميدي دبير هفتمين جشنواره بين المللي شعر فجر گفت: امسال مضمون سروده هاي بعضي شاعران در جشنواره شعر فجر به ويژه در آئين افتتاحيه در خارك و نيز ابوموسي و قشم، موضوع هويتي خليج فارس و جزاير واقع در آن بود.
وي ادامه داد: همه ساله جشنواره اي با عنوان جشنواره ملي و فرهنگي هنري خليج فارس از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود كه يك بخش آن مربوط به شعر است و لذا ما تصميم گرفتيم آثار امسال جشنواره شعر فجر را كه موضوع محوري آنها خليج فارس بوده است، در اختيار اين جشنواره ملي قرار دهيم.
دبير هفتمين جشنواره بين المللي شعر فجر ابراز اميدواري كرد اين آثار به صورت يك كتاب مستقل و با موضوع خليج فارس تا پايان فصل بهار به چاپ برسد.
 


با حضور رئيس جمهور صورت گرفت

افتتاح 16 بندر چندمنظوره در هرمزگان

بندرعباس-خبرنگار كيهان:
رئيس جمهور با سفر به هرمزگان فاز 2 طرح توسعه بندر شهيد رجايي و 16 بندر چندمنظوره مردمي را افتتاح و در سومين اجلاس «وحدت و انسجام ملي جوانان ايران اسلامي» در بندرعباس سخنراني كرد.
محمود احمدي نژاد در مراسم افتتاح فاز 2 طرح توسعه بندر شهيد رجايي و 16 بندر چندمنظوره مردمي در بندرعباس گفت: اين طرح عظيم هديه ارزشمند متخصصان توانمند كشور به ملت ايران و ملت هاي منطقه است.
وي افزود: با بهره برداري از پروژه عظيم طرح توسعه بندر شهيد رجايي ظرفيت اين بندر به 6 ميليون كانتينر افزايش مي يابد.
احمدي نژاد اظهار اميدواري كرد: اين بندر بزرگ تجاري كه از قابليت پهلوگيري بزرگترين كشتي هاي اقيانوس پيما برخوردار است بتواند موجبات توسعه هرچه بيشتر مراودات مردم منطقه و جهان را فراهم آورد.
رئيس جمهور ساخت اين پروژه عظيم با طراحي پيشرفته و كار دقيق و پيچيده را حاصل مهارت و توانايي متخصصان ايراني دانست و گفت: با ساخت اين اسكله ها ساليان طولاني مي توان از ظرفيت آن براي صادرات، ترانزيت و واردات كشور استفاده كرد.
در ادامه با حضور رئيس جمهور از لوح يادمان طرح توسعه بندر شهيد رجايي توسط يكي از فرزندان شهيد اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان پرده برداري شد. سپس دكتر احمدي نژاد با اعلام شعار «يا مهدي يا مهدي يا مهدي» دستور تخليه و بارگيري كشتي ها را از طريق اسكله هاي جديد صادر كرد. همزمان با افتتاح اين طرح، بهره برداري از 16 بندر چندمنظوره مردمي نيز توسط رئيس جمهور آغاز شد.
معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در گزارش خود به رئيس جمهور با اشاره به عمليات اجرايي طرح توسعه مجتمع بندر شهيد رجايي گفت: اين طرح از سال 1383 در 2 فاز آغاز شده كه با اجراي فاز 1 آن 2 پست اسكله مجموعا به طول 850 متر و آبخور حدود 17 متر، براي پهلودهي به كشتي هاي نسل هفتم با ظرفيت 15 هزار TEU، ايجاد و زمين هاي به وسعت 67 هكتار احيا و به محوطه هاي عملياتي اين بندر اضافه شد.
سيدعطاءالله صدر اعتبار فاز اول و دوم طرح توسعه بندر شهيد رجايي را 750 ميليون دلار اعلام كرد و خاطرنشان كرد: تكنولوژي طراحي و ساخت اين اسلكه ها در گذشته در انحصار شركت هاي خارجي بود و براي اولين بار است كه چنين پروژه عظيمي به دست متخصصان داخلي ساخته و به بهره برداري مي رسد.
به گفته وي، مجتمع بندري شهيد رجايي 50 درصد صادرات و واردات را به عهده دارد.
ايران با منابع كشور ساخته مي شود
محمود احمدي نژاد گفت: ايران با منابع ايراني ساخته مي شود و هيچ ابرقدرتي در اين راه كمك نمي كند و حتي كارشكني هم مي كنند.
رئيس جمهور شامگاه سه شنبه در سومين اجلاس «وحدت و انسجام ملي جوانان ايران اسلامي» در بندرعباس با بيان اين مطلب افزود: آنها مي دانند اگر ايران اسلامي بال و پر بگيرد، ديگر در جهان جايي براي آنها نيست.
وي خاطرنشان كرد: ايران سرزميني پهناور و سرشار از منابع گوناگون است بايد ايران را با انديشه، اراده و الگويي ايراني ساخت.
به گزارش خبرنگار كيهان از بندرعباس، رئيس جمهور با بيان اينكه در تاريخ يك ملت حوادث مختلفي پيش مي آيد گفت: اين حوادث و مشكلات جزئي نمي تواند ما را از رسيدن به مقصد باز دارد، مشكلات جزئي در برابر هدف والا، مانعي به حساب نمي آيند. همان طور كه امروز دشمنان جمع شده اند تا ما را از رسيدن به هدف بازدارند اما اين افراد مانع به حساب نمي آيند و بايد آنها را كنار زد و ايران را ساخت و جوانان بايد ايران را بسازند.
احمدي نژاد تصريح كرد: افق نگاه ملت ايران فراتر از آن است كه كسي بتواند در جغرافياي ايران دست ببرد. هزاران سال، ايران، ايران بوده و اين دشمنان بوده اند، كه نمانده اند. هزاران سال ديگر ايران خواهد بود ولي آنها نخواهند بود.
رئيس جمهور با بيان اينكه ما دست دوستي به سمت همه ملت ها دراز مي كنيم تاكيد كرد: جغرافيا در طول تاريخ بر اساس فرهنگ و تمدن شكل مي گيرد و با چند شعار سياسي نمي شود فرهنگ، تمدن و اقتدار خلق كرد.
وي با بيان اينكه همه ملت هاي دنيا را براي ساختن دنيايي بهتر و عدالت به وحدت دعوت مي كنيم گفت: حكومت عدالت متعلق به همه ملت ها و انسان هاست و همه از حق و جايگاه يكسان برخوردارند و كساني كه در برابر عدالت مي ايستند، تنها خس و خاشاك هايي هستند كه فقط آب در هاون مي كوبند. گفتني است در اين مراسم تنديس صلح و دوستي به رئيس جمهور اهدا شد و از 3 نخبه به نمايندگي از ساير نخبگان تجليل به عمل آمد.
 


در اعتراض به كشتار شيعيان كويته

دانشجويان و طلاب مقابل سفارت پاكستان تجمع كردند

جمعي از تشكل هاي دانشجويي، دانشجويان و طلاب در اعتراض به كشتار شيعيان در پاكستان مقابل سفارت پاكستان تجمع كردند.
جمعي از دانشجويان، طلاب حوزه علميه قم و تعدادي از تشكل هاي دانشجويي به علت عدم برخورد جدي با عمليات تروريستي عليه شيعيان پاكستان در مقابل سفارت اين كشور تجمع كردند.
تجمع كنندگان با شعارها و پلاكاردهاي «لبيك يا حسين، يا علي يا حيدري، مرگ بر آل سعود، آل يهود» و «آمريكا + اسرائيل+ سعودي = تروريسم» حمايت خود را از مردم شيعه و سني پاكستان ابراز كردند.
اتحاديه تشكل هاي فرهنگي علما و طلاب جمهوري اسلامي افغانستان نيز با محكوم كردن جنايت هولناك و اسفبار كشتار شيعيان در پاكستان توسط عمال استكبار در اين تجمع شركت كردند.
غلام محمد فخرالدين رئيس وحدت مسلمين پاكستان در قم در حاشيه اين تجمع در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: هدف از قيام پاكستان مقابله با استكبار جهاني و ظلم و ستم روا داشته بر آنان است.
وي افزود: آن ها قبلا به صورت فردي دست به ترور مي زدند در حالي كه امروز شاهد نسل كشي و كشتار دسته جمعي از سوي آن ها هستيم. لازم به ذكر است تجمع كنندگان در پايان با برگزاري مراسم سينه زني براي شهداي كويته به تجمع خود در مقابل سفارت پاكستان پايان دادند.
 


عباسي: مذاكرات با 1+5 بايد پيرامون همكاري باشد


رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به تثبيت علم و فناوري در ايران بر لزوم همكاري در مذاكرات آتي با 1+5 تأكيد كرد.
فريدون عباسي در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص مذاكره ايران با 1+5، گفت: مذاكره در همه حال خوب است. بهتر است انسان ها به جاي دعوا و جنگ با يكديگر مذاكره كنند و اين امر در همه جاي دنيا پسنديده است. ما هم با دانش و فناوري خودمان با دنيا سخن مي گوييم و نيازي به پرخاشگري نيست.
وي افزود: ما اثبات فناوري كرديم و از اين به بعد بهتر است كه در مذاكرات در مورد سهم كشورها در انرژي آينده و تأمين زندگي و رفاه براي جامعه بشري صحبت كنيم، ديگران نيز بايد از زورگويي پرهيز كنند.
رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين سؤال كه برنامه جمهوري اسلامي ايران براي مذاكرات پيش رو چيست؟ گفت: مثل قبل ما با قوت راه خودمان را در تثبيت علم و فناوري در كشور ادامه مي دهيم و مابقي نيز بايد در حول اين موضوع با ما مذاكره كنند و مذاكرات بايد پيرامون همكاري باشد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه تا چه اندازه به نتايج مذاكرات خوشبين هستيد؟ گفت: تاكنون همواره به نتايج مذاكرات خوشبين بوده ام و همين كه مذاكرات ادامه يافته نتيجه اين است كه طرفين يك درك متقابل از هم پيدا كرده اند و صحبت هايي كه داريم و خبرهايي كه درباره فعاليت هاي ايران منتشر كرديم، همه گواه بر اين است كه ما هيچ خروجي از قوانين و مقررات نداشتيم و اگر آنها را سرلوحه كار و گفت و گو قرار دهند، ما هيچ مشكلي با طرفي كه روبرويمان نشسته اند نخواهيم داشت.
در همين حال كاترين اشتون، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا روز سه شنبه پس از ديدار با سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه گفت كه هر دو طرف «ابراز اميدواري كردند كه ايران با انعطاف پذيري به ميز مذاكرات بيايد و ما بتوانيم به پيشرفت قابل توجهي دست يابيم».
به گزارش خبرگزاري فرانسه اشتون در بيانيه اش ادعا كرد: ما همچنان مصمميم كه راه حلي براي موضوع هسته اي ايران پيدا كنيم و كليد آن اين است كه ايران به وظايف بين المللي اش عمل كند.
دور بعدي مذاكرات بين ايران و كشورهاي عضو 1+5 (آمريكا، انگليس، روسيه، فرانسه، چين و آلمان) در تاريخ 8 اسفند در قزاقستان برگزار مي شود.
 


معاون نماينده ايران در سازمان ملل:

عمليات حفظ صلح نبايد به ابراز مداخله نظامي در كشورها تبديل شود

معاون نماينده دائم ايران در سازمان ملل تاكيد كرد: عمليات حفظ صلح نبايد به عنوان ابزار مداخله نظامي در كشورها و پيگيري اهداف سياسي مورد سوءاستفاده قرار گيرد.
«غلامحسين دهقاني» طي سخناني در كميته ويژه عمليات حفظ صلح اين سازمان ضمن تاكيد بر اهميت حفظ جان غيرنظاميان و با اشاره به اينكه حمايت از غيرنظاميان در كشورهاي درگير جنگ در وهله اول برعهده كشور ميزبان مي باشد، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران تاكيد دارد حمايت از غيرنظاميان نبايد به عنوان بهانه اي براي مداخله نظامي در آن كشور از سوي سازمان ملل مورد استفاده قرار گيرد. سفير و معاون نماينده دائم كشورمان عمليات حفظ صلح سازمان ملل را روشي پويا و بي نظير براي كمك به كشورهايي دانست كه به واسطه درگيري ها دچار بحران شده اند.
وي افزود: با عمليات حفظ صلح مي توان صلحي پايدار را در كشورها به ارمغان آورد.
دهقاني گفت: جمهوري اسلامي ايران معتقد است عمليات حفظ صلح بايستي در چارچوب منشور ملل متحد و براساس اصول اساسي شامل توافق طرف ها، حفظ بي طرفي و عدم استفاده از زور مگر در موارد دفاع شخصي و يا دفاع از دستور كار نيروهاي حافظ صلح انجام گيرد البته شكي وجود ندارد كه هرگونه انحراف از اصول، باعث تضعيف ماموريت حفظ صلح سازمان ملل خواهد شد.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران تاكيد دارد حمايت از غيرنظاميان نبايد به عنوان بهانه اي براي مداخله نظامي در آن كشور از سوي سازمان ملل مورد استفاده قرار گيرد.
دهقاني در پايان خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران و ديگر اعضاي جنبش عدم تعهد تاكيد دارند كه مسئوليت اوليه و اصلي حفظ صلح و امنيت بين المللي با سازمان ملل متحد است و ديگر نهادها و سازمان هاي منطقه اي بايستي در چارچوب فصل هشتم منشور ملل متحد در اين رابطه ايفاي نقش نمايند و البته ترتيبات منطقه اي نبايد در عمليات حفظ صلح به عنوان جايگزين سازمان ملل عمل نمايند و يا باعث اختلال در ايجاد صلح و امنيت سازمان ملل شوند.
 


تأكيد سفير روسيه در تهران

 بر غيرقابل قبول بودن تحريم ها عليه ايران

سفير روسيه در تهران از مخالفت صريح كشورش با اعمال هر نوع اعمال فشار وتحريم يك جانبه عليه جمهوري اسلامي خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري-اينترنتي «رأس بالت»، «لوان جاگاريان» سفير روسيه در تهران در آستانه مذاكرات ايران و گروه «1+5» در قزاقستان اعلام كرد كه مقامات مسكو اطمينان دارند كه ايران مي تواند صلح آميز بودن برنامه هسته اي خود را به اثبات برساند.
جاگاريان گفت: روسيه به شدت مخالف اعمال فشار برخي كشورهاي غربي بر جمهوري اسلامي و اقدامات تحريم كننده يك جانبه عليه مقامات تهران است كه كاملاً خارج از چارچوب شوراي امنيت سازمان ملل متحد صورت مي گيرند.
به گفته سفير روسيه، مقامات مسكو بر اين عقيده هستند كه ايران با ادامه همكاري هاي سازنده خود با آژانس بين المللي انرژي اتمي قادر است جنبه صرفاً صلح آميز برنامه هسته اي خود را به اثبات برساند.
جاگاريان يادآور شد: در اين صورت ديگر دليلي براي اعمال هر نوع تحريم عليه اين كشور از بين خواهد رفت. علاوه بر اين كساني كه درصدد جايگزين كردن راه حل نظامي بجاي راه حل ديپلماتيك و سياسي مشكلات موجود در اين رابطه هستند، بهانه ديگري نخواهند داشت.
گفتني است، دور بعدي مذاكرات نمايندگان ايران و كشورهاي عضو گروه «1+5» در خصوص برنامه هسته اي اين كشور قرار است در تاريخ 26 فوريه (8 اسفند) در آستانه (قزاقستان) برگزار شود.
 


وزير خارجه قزاقستان:

قزاقستان مشتاقانه در انتظار ميزباني نشست ايران با 1+5 است

وزير خارجه قزاقستان اظهار داشت ا ين كشور مشتاقانه در انتظار ميزباني نشست آتي ايران با گروه 1+5 است.
وزير خارجه قزاقستان از اشتياق اين كشور براي برگزاري نشست 1+5 با ايران خبر داد.
«ارلان ادريس اف» وزير خارجه قزاقستان همچنين در يك تماس تلفني با «جان كري» وزير خارجه آمريكا ابراز اميدواري كرد كه همه شركت كنندگان اين مذاكرات در جهت حل سازنده مسائل مورد بحث كه به نفع منطقه و جهان خواهد بود، به نتايج مثبتي برسند.
بنا بر بيانيه دفتر مطبوعاتي وزارت خارجه قزاقستان، وزير خارجه آمريكا نيز با اشاره به سهم قزاقستان در ايجاد و تامين زمينه ثبات اوضاع در افغانستان، تلاش هاي آستانه درخصوص بازسازي اقتصادي و اجتماعي اين كشور را قابل توجه دانست.
به گزارش فارس جان كري همچنين از قزاقستان براي موافقت براي برگزاري دور آتي مذاكرات بين المللي در مورد برنامه هسته اي ايران كه در «آلماتي» برگزار مي شود، قدرداني كرد.
دور جديد مذاكرات ايران و 1+5 در تاريخ هشتم اسفند سال جاري در «آلماتي» قزاقستان برگزار مي شود.
 


وزير امنيت داخلي آمريكا مدعي شد

ايران، روسيه و چين منشأ حملات سايبري عليه آمريكا هستند

وزير امنيت داخلي آمريكا اذعان داشت كه منشأ اغلب حملات سايبري عليه آمريكا، ايران، روسيه و چين هستند.
به گزارش شبكه پي بي اس، «جانت ناپوليتانو» وزير امنيت داخلي آمريكا در يك مصاحبه تلويزيوني تاكيد كرد كه حملات سايبري به آمريكا به شدت افزايش يافته و به طور كلي سه كشور ايران، روسيه و چين بيشترين منبع حملات هستند. وي گفت: اين مشكل بسيار بزرگي است و رشد آن به صورت مكرر و پيچيده طي 4 سال اخير افزايش يافته است. اين مقام آمريكايي اظهار داشت: تهديدات مي توانند هر چيزي از هكرها گرفته تا بازيگران دولتي باشند كه تلاش مي كنند به آمريكا و زيرساخت هاي آن ضربه بزنند. ناپوليتانو افزود: چندين كشور هستند كه منشأ اين حملات هستند، اما من فكر مي كنم سه كشور ايران، روسيه و چين از بقيه مهمتر هستند.
 


اشپيگل خبر داد

اعتراض دولت آلمان به بستن حساب دانشجويان ايراني

به دنبال مسدود شدن حساب دانشجويان ايراني در آلمان، دولت اين كشور به مؤسسات و بانك هاي مذكور اعتراض كرد.
هفته نامه اشپيگل در گزارشي از بسته شدن حساب هاي بانكي دانشجويان ايراني توسط بانك هاي دويچه، كومرتس و ديگر مؤسسات مالي آلماني خبر داد.
براساس اين گزارش، دويچه بانك، كومرتس بانك و ديگر مؤسسات مالي آلماني شروع به بستن حساب هاي دانشجويان ايراني كرده اند و از گشودن حساب هاي جديد نيز خودداري مي كنند.
اين هفته نامه در وب سايت خود نوشته است، مشتريان ايراني نامه هايي از اين بانك ها مبني بر بسته شدن قريب الوقوع حساب هايشان دريافت كرده اند و هيچ دليلي براي اين تصميم به آنها ارائه نشده است.
به گزارش فارس، لوتز باكليتج يكي از مقامات سازمان مهاجران ايراني در برلين اعلام كرد: از نوامبر سال 2012، تعداد شكايت ها در مورد حساب هاي مسدود شده و خودداري از گشودن حساب جديد افزايش يافته است. صدها ايراني از اين اقدامات متأثر شده اند.
بستن پي درپي حساب هاي ايراني ها حتي سبب شده است تا دولت آلمان نيز با اين بانك ها تماس بگيرد. اميلي هاربر يك مقام وزارت امور خارجه آلمان از طريق نامه به بانك ها اعلام كرده است كه حركت اين بانك ها در مسدود كردن حساب هاي بانكي شهروندان ايراني پايه قانوني ندارد. وي خواستار بررسي مجدد مديريت حساب ها و گشايش حساب هاي جديد شده است.
 


يك مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش خبر داد

هوشمند شدن 33 هزار مدرسه در كشور

يزد- خبرنگار كيهان:
رئيس مركز فناوري اطلاعات و آمار وزارت آموزش و پرورش در مراسم آغازين دومين نمايشگاه «در مسير هوشمندسازي مدارس» در يزد، از هوشمند شدن 33 هزار مدرسه در سراسر كشور خبر داد.
يوسف نوري گفت: با پايه ريزي و ايجاد زيرساخت هاي مدارس هوشمند، تعداد مدارس هوشمند سراسر كشور از 450 مدرسه در سال 89 به حدود 33 هزار مدرسه در سال 91 افزايش يافته است.
وي افزود: براي تجهيز اين مدارس، حدود 700 ميليارد ريال از اعتبارات استانها (استاني وزارت آموزش و پرورش) هزينه شده است، اما سرمايه گذاري بخش خصوصي و كمك هاي خيرين بيشترين سهم را داشته است به نحوي كه بدون آنها اجراي اين طرح امكان پذيرنبود.
به گفته وي آموزش و پرورش نقش بي بديلي در توليد ملي دارد. وي افزود: مدارس هوشمند بايد بر اساس شاخص هاي مهم تعليم و تربيت و با استفاده از فن آوري هاي روز در جهت تربيت اجتماعي دانش آموزان گام بردارد.
نوري گفت: براساس سند تحول بنيادين نظام تعليم و تربيت، مدرسه هوشمند، مدرسه اي است كه در آن برنامه ريزي درسي و يادگيري به روش هاي نوين صورت مي گيرد و نتيجه (محصول) آن دانش آموز پژوهش محور و بالنده خواهد بود.
به گزارش خبرنگار كيهان، مدير كل آموزش و پرورش استان يزد نيز در اين مراسم گفت: 20 درصد مدارس استان يزد هوشمند(سازي) شده است.
محمد كاظم رحيمي نژاد گفت: از مجموع هشت هزار و 300 كلاس درس در استان كه شامل كلاس هاي 4 نفره تا كلاس هاي استاندارد در مركز استان مي باشد، يك هزار و 32 كلاس هوشمند شده است.

 


تجليل از 22قصه گوي برتر ايران و جهان در تبريز

قصه گوهاي برتر ايراني و خارجي حاضر در شانزدهمين جشنواره بين المللي قصه گويي ديروز معرفي و تجليل شدند.
به گزارش ايرنا، 22 قصه گوي برتر از ميان 700 قصه گوي شركت كننده در بخش هاي آزاد، برگزيدگان پيشين، راه يافتگان به جشنواره هاي منطقه اي و مربيان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و پس از رقابت در مراحل حوزه اي، استاني و منطقه اي به اين مرحله راه يافته بودند.
همچنين 400 قصه صوتي و بيش از 130 قصه بازنويسي و باز آفريني شده در بخش هاي جداگانه مورد ارزيابي داوران قرارگرفت.
پس از اعلام راي داوران، در بخش بازنويسي و بازآفريني متون كهن، «آناهيتا آروان» از گيلان براي بازنويسي قصه «پهلوان گريه مي كند» برگرفته از گلستان سعدي، «آتوسا شاملو» از تهران به خاطر بازنويسي قصه «چه طور مي توان يك ديو واقعي بود؟» از كليله و دمنه و «مهتاب ميرزاپور» از البرز با «داستان آتش» از متون كهن به عنوان برگزيدگان اين بخش معرفي شدند.
لوح تقدير، تنديس جشنواره و 10ميليون ريال جايزه برگزيدگان اين جشنواره بود و به برگزيدگان خارجي نيز علاوه بر اين جوايز، هدايايي از صنايع دستي آذربايجان شرقي اهدا شد.
در بخش قصه گويان صوتي نيز «نصرت نامور فرگي» با قصه «شغال باهوش» و «ليلي قوامي» با قصه «كبوتر بي صبر» هر دو از خراسان رضوي، «مهدي جاور» از يزد با قصه «چغندر مقتدر» و «مرضيه محمديان» از چهارمحال و بختياري به عنوان برگزيدگان اين بخش معرفي شدند.
هيئت داوران جشنواره شامل «غلامعلي كيومرثي»، «مهدي آرايي»، «ركسانا خان»، «معصومه باقري» و «مريم مهدوي» در بخش برگزيدگان بين الملل و برگزيدگان دوره هاي پيشين جشنواره «ماه بي بي صفري پور» از هرمزگان با قصه «حكم ناحق»، «آسيه رحمتي» از خوزستان با قصه «پرچمدار»، «سميه اصحاب صحف» از يزد با قصه «آسياب بچرخ»، «آنا صوفيا پيوا» از پرتغال با قصه «سالمندان»، «حسنيه بنت حسين ماماتو» از مالزي با قصه «كلاغ بد شانس» و «راجر واقان جنكيز» از سنگاپور با قصه «راجر پينه دوز و دنيز پادشاه» را به عنوان برگزيده معرفي كرد.
در همين بخش «آلومبه هلن نامايي» از كنيا با قصه «افسانه فومولينگو» شايسته تقدير شناخته شد.
در بخش برگزيدگان كشوري (گروه راه يافته به جشنواره هاي منطقه اي) «فريده محمودي» از استان مركزي با قصه «پهلوان دخت»، «زهره اكبر آبادي» از خراسان رضوي با قصه «به وسعت دريا» و «آرزو حقيقي» از استان فارس با قصه «بازرگان و دوست دانا» جوايز اين بخش را از آن خود كردند.
در بخش برگزيدگان كشوري (گروه مربيان كانون) نيز «مريم شفيع زاده» از تهران با قصه «چارتي چارانگله»، «وحيد خسروي»، از كرمانشاه با قصه «فرنگيس» و «صبري رحيمي» از كردستان با قصه «ماه همه» موفق به كسب جوايز اين بخش شدند.
گروه آزاد برگزيدگان كشوري نيز دو برگزيده داشت كه براساس راي هيئت داوران «مسعود شاهنگي» از اصفهان با قصه «رستم 10ساله و كك كهزاد» و «اسماعيل ذبيحي» از مازندران با قصه «دزد و حاكم» به عنوان برگزيده اين بخش معرفي شدند.
مرحله نهايي شانزدهمين جشنواره بين المللي قصه گويي كه با حضور 40 قصه گوي ايراني 10 قصه گو و يك داور خارجي از 29 بهمن امسال در تبريز آغاز شده بود، شامگاه يكم اسفند با معرفي برترين هاي خود، تجليل از شهيد مطهري به عنوان مروج قصه گويي و دو مدير شهيد كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آذربايجان شرقي و رونمايي از تمبر جشنواره در مجتمع فرهنگي هنري 29 بهمن تبريز به كار خود پايان داد.

 


نكوداشت شاعر آييني كردستان در حوزه هنري تهران

سنندج-خبرنگار كيهان:
با فقدان شاهرخ اورامي شاعر آييني كردستان ادبيات و هنر متعهد دچار خسارت جبران ناپذيري شد.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري كردستان، رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي كشور در مراسم نكوداشت مرحوم شاهرخ اورامي شاعر آييني و اديب متعهد كردستاني كه در تالار مهر حوزه هنري تهران برگزار شد با بيان اين مطلب گفت: جاي خالي اين شاعر متعهد و محب اهل بيت(ع) به اين زودي ها پر شدني نيست.
محسن مومني شريف افزود: خسارت فقدان اين شاعر به سادگي جبران نخواهد شد.
وي با اشاره به ويژگي هاي اين شاعر گفت: ويژگي هايي كه در اورامي بود به سختي ممكن است همه در وجود كسي جمع شود و اين شاعر ارزشمند از دشواري هايي كه در راه ارتقا و معرفي ادبيات و هنر انقلابي با آن مواجه و از سرزنش هايي كه به او مي شد درد دل ها مي كرد. رئيس حوزه هنري اظهار داشت: شايد تحمل چنين دشواري هايي در تهران راحت باشد اما در استاني همچون كردستان كار ساده اي نبود هر چند مرحوم اورامي هراسي از اين سرزنش ها نداشت و با جسارت و غيرت مثال زدني در برابر ناملايمات ايستادگي مي كرد. وي افزود: شاهرخ اورامي نماينده تام و تمام هنر و ادبيات متعهد كردستان و غرب كشور بود و دوستان اين شاعر متعهد با تلاش فراوان بايد كاري كنند تا اين صداي هنر و ادبيات متعهد باز هم از كردستان شنيده شود.
گفتني است در اين مراسم محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري، مجتبي رحماندوست نماينده مجلس شوراي اسلامي، علي موسوي گرمارودي، مصطفي محدثي، اميرحسين فردي، قادر طراوت پور، عباسعلي براتي پور، علي داودي، فاضل نظري، مهدي مظفري ساوجي، سعيد بيابانكي، محمود حبيبي كسبي، حجت الاسلام والمسلمين علم الهدي معاون امور ايران در مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين بهاري نماينده مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، رئيس حوزه هنري كردستان، جمعي از شاعران و نويسندگان كردستان و خانواده شاهرخ اورامي حضور داشتند.
 


معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري:

 اساسنامه مجمع خيرين كشور تدوين شد

كاشان- خبرنگار كيهان:
معاون حقوقي و پارلماني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از تدوين اساسنامه مجمع خيرين كشور خبر داد.
سيد جواد ساداتي نژاد در نخستين همايش ملي وقف در تالار آزادي دانشگاه كاشان با انتقاد از بي توجهي به موضوع وقف در سال هاي اخير گفت: بايد وقف را به سمت مراكز علمي جهت دهيم.
وي با رد اين مطلب كه خيرين علاقه مند ورود به عرصه علم و فناوري نيستند، بيان داشت: تجربه حضور خيرين كاشاني در دانشگاه كاشان و اقدامات ارزنده آنان خلاف اين نظريه را ثابت كرده است.
معاون وزير علوم، حضور خيرين در مراكز علمي را حركتي مثبت دانست و با اشاره به تدوين اساسنامه مجمع خيرين كشور در هفته گذشته، افزود: نزديك به 30 دانشگاه كشور داراي كميته خيرين و يا مجمع خيرين هستند و با 60 دستگاه كشور در اين زمينه ارتباط دارند.
وي با اشاره به اينكه تاكنون 220 خير در سطح كشور شناسايي شده است، اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر 200 ميليارد تومان توسط خيرين در مراكز علمي كشور هزينه شده است، اظهار داشت: براي حضور خيرين در تصميم سازي مراكز علمي با عضويت حداقل يك خير در هيئت علمي دانشگاه ها موافقت شده است.
ساداتي نژاد از فعاليت خيرين در زمينه هاي پژوهشي و تجهيزات تحقيقاتي از سال آينده خبر داد.
نخستين همايش ملي وقف با تأكيد بر آموزش عالي ايران با همكاري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، سازمان اوقاف و امور خيريه و انجمن ايراني مطالعات فرهنگي و ارتباطات در تالار آزادي دانشگاه كاشان برگزار شد.
 


معاون وزير راه خبر داد

اجراي 54 پروژه ريلي و جاده اي از محل اوراق مشاركت

مديرعامل شركت ساخت با اشاره به انتشار 700 ميليارد تومان اوراق مشاركت توسعه زيربناهاي حمل و نقل دولت، گفت: 54 طرح و پروژه بزرگ ريلي، آزادراهي، بزرگراهي و راه اصلي به طول 2600 كيلومتر از محل فروش هاي قبلي اجرا شد.
احمد صادقي در گفت وگو با فارس با اشاره به انتشار اوراق مشاركت توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور از هفته آينده، اظهار داشت: در سال 90 و اوايل سال 91، شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور اقدام به انتشار اوراق مشاركت كرد كه مردم استقبال مطلوبي از اين اوراق داشتند.
وي اضافه كرد: استقبال مطلوب مردم در خريد اوراق مشاركت، موجب شد كه 54 طرح و پروژه بزرگ ريلي، آزادراهي، بزرگراهي و راه اصلي به طول 2600 كيلومتر و با اعتبار 3000 ميليارد تومان افتتاح شده و مورد بهره برداري قرار گيرد.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: مرحله بعدي فروش اوراق مشاركت وزارت راه، 6 اسفندماه امسال است.
صادقي ادامه داد: در اين دوره، 700 ميليارد تومان اوراق مشاركت منتشر مي شود كه داراي سود 20درصد، بي نام و قابل انتقال و غير بوده و هر سه ماه يكبار سود آن پرداخت مي شود.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل با تأكيد بر اينكه اوراق مشاركت وزارت راه و شهرسازي تضمين دولت و بانك مركزي را به همراه دارد، اظهار داشت: اين اوراق در شعب منتخب بانك تجارت به عنوان بانك عامل توزيع مي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: اميدواريم با استقبال مطلوب مردم، منابع حاصل از فروش اين اوراق مشاركت به تكميل زيرساخت هاي راه آهن، آزادراه، بزرگراه و راه هاي اصلي اختصاص يابد و بتوان شبكه راه هاي ايمن و مطمئني را به مردم تحويل داد.
صادقي در پاسخ به اين سوال كه آيا در شرايطي كه بحث پيش فروش سكه داغ است و فروش اين دوره اوراق مشاركت وزارت راه با پيش فروش سكه همراه شده، آيا مردم از اين اوراق استقبال مي كنند؟ توضيح داد: مردم مجاز به انتخاب هستند، اما استقبال از فروش اوراق مشاركت توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل دو مزيت عمده دارد؛ يكي آنكه داراي سود تضمين شده و قطعي است و دوم اينكه نوعي منفعت معنوي عايد خريدار مي شود.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل اضافه كرد: با خريد اين اوراق، مردم در احداث زيربناهاي حمل و نقل كشور مشاركت مي كنند و اين امر در توسعه همه جانبه كشور، كاهش سوانح رانندگي، كاهش مصرف سوخت و كاهش توليد آلاينده هاي زيست محيطي مؤثر است.
 


82كيلومتر جاده چهارخطه در لرستان احداث شد

خرم آباد- خبرنگاركيهان:
پروژه جاده چهارخطه ازنا- اليگودرز به طول 28كيلومتر در استان لرستان به بهره برداري رسيد.
مديركل راه و شهرسازي لرستان افزود: چهارخطه ازنا- اليگودرز به طول 18كيلومتر كه در بازديد مهندس نيكزاد وزير راه و شهرسازي به لرستان احداث آن مورد تاكيد قرار گرفته بود تكميل شد و زير بار ترافيك قرار گرفت. وي گفت: با احداث اين پروژه تمام محور ازنا- اليگودرز چهارخطه شده است.
شهرام ملكي افزود: 5/10كيلومتر گردنه حادثه خيز زاغه كه كمين گاه مرگ لقب گرفته بود نيز چهار خطه شده كه در آينده نزديك با حضور وزير راه و شهرسازي به بهره برداري مي رسد.
وي با بيان اين مطلب كه پروژه هاي راه سازي در استان فعال هستند، خاطرنشان كرد: در حالي كه اعتبار امسال 24ميليارد تومان بوده است معادل 70ميليارد تومان كار انجام گرفته است.
 


مدير كل آموزش و پرورش استان:

 19 مدرسه همدان آماده پذيرش مسافران نوروزي است

همدان- خبرنگار كيهان:
مدير كل آموزش و پرورش همدان گفت: 198 مركز آموزشي استان براي اسكان مسافران نوروزي اختصاص مي يابد.
عباس حسني محتشم، با اشاره به اينكه مدارس و مراكز آموزشي مورد اشاره در قالب يك هزار و 692 كلاس درس براي اسكان مسافران نوروزي اين استان مهيا شده است، افزود: از اين تعداد كلاس درس، 90 اتاق ويژه، 451 اتاق مجهز، 351 اتاق نيمه مجهز و 800 كلاس غير مجهز است.
وي اعلام كرد: در همين راستا، 20 ستاد اسكان فرهنگيان در 19 منطقه آموزش و پرورش و يك ستاد اسكان مركزي در استان تشكيل شده است.
حسني محتشم با بيان اينكه 3 درصد از فضاهاي آموزشي اين ستاد از يكم تا 20 اسفند ماه به صورت رايانه اي پيش فروش مي شود گفت: بقيه مسافران بايد از طريق سامانه ستاد اسكان فرهنگيان اقدام كنند.
وي اظهار داشت: در نوروز گذشته 6 هزار و 535 خانوار فرهنگي و يك هزار و 659 خانوار از مشاغل ديگر در قالب 45 هزار و 717 نفر روز در ستاد اسكان فرهنگيان استان همدان پذيرش شدند.
مدير كل آموزش و پرورش استان همدان در پايان يادآور شد: تابستان امسال نيز در مجموع 175 هزار و 14 نفر روز در ستادهاي اسكان فرهنگيان پذيرش شدند كه از اين تعداد 162 هزار و 510 نفر روز فرهنگي بودند.
 


كرمانشاهي ها « سر به مهر» را بهترين فيلم جشنواره فجر دانستند

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
جشنواره بين المللي فيلم فجر با معرفي بهترين ها در كرمانشاه پايان يافت.
در مراسم اختتاميه جشنواره فيلم فجر كه با حضور تني چند از هنرمندان سينماي كشور در كرمانشاه برگزار شد مهدي حقيقي مدير امور استانهاي جشنواره در سخناني گفت: 28 فيلم جشنواره بين المللي فيلم فجر در 10 استان كشور اكران شد.
وي افزود: استانهاي كرمانشاه، قم، ايلام، كردستان و كرمان گرچه برگزاري جشنواره فيلم فجر را براي نخستين بار تجربه مي كردند اما حضور پرشور مردم از برگزاري اين جشنواره نمره قابل قبولي براي اين استانها به ثبت رساند. در پايان اين جشنواره با رأي هيئت داوران جايزه بهترين فيلمنامه به هادي نعمت الله براي فيلم سر به مهر و همچنين جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل زن به مريلا زارعي براي فيلم هيس دخترها فرياد نمي زنند، جايزه بهترين بازيگر زن به ليلا حاتمي براي فيلم سر به مهر و بهترين بازيگر مرد براي فيلم استرداد به حميد فرخ نژاد و همچنين جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل مرد به سيروس كهوري نژاد براي فيلم مرواريد و جايزه بهترين كارگرداني به علي غفاري براي فيلم استرداد و جايزه بهترين فيلم از نگاه تماشاگران به فيلم هيس دخترها فرياد نمي زنند به پوران درخشنده و همچنين لوح تقدير هيئت داوران به فيلم تابستان طولاني به تهيه كنندگي علي خزايي فر و سياوش حقيقي اهدا شد.
 


امام جمعه اصفهان:

مسائل فرهنگي را نبايد سليقه اي عمل كرد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه شهر اصفهان با بيان اينكه در مسائل فرهنگي نبايد سليقه اي عمل شود، گفت: چارچوب آموزش و پرورش بايد به گونه اي باشد كه در صورت تغيير مسئولان، روند خاص خود را از دست ندهد و از اين چارچوب خارج نشود.
آيت الله سيد يوسف طباطبايي نژاد در ديدار وزير آموزش و پرورش، بر روند تخصصي شدن نيروها در آموزش و پرورش تأكيد كرد و گفت: مدير بايد كار را به كاردان بسپارد و به آنان اعتماد داشته باشد و به آنان اختيار بدهد و آموزش و پرورش نيز بايد در امر جذب يا آموزش نيروهاي متخصص و متعهد تلاش بيشتري كند. وزير آموزش و پرورش نيز در اين ديدار گفت: در اجراي تحول بنيادين، استان اصفهان يكي از استانهاي موفق بوده است كه به صورت دقيق و منظم به اجراي اين سند تحول پرداخت.
دكتر حاجي بابايي افزود: جابه جايي نيروهاي انساني آموزش و پرورش، كار بسيار مشكلي است.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10