(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 17 اسفند  1391 - شماره 20448

سلسله انفجارهاي عراق
 18 شهيد و 35 مجروح بر جاي گذاشت
فلسطيني ها در همبستگي با اسيران
فردا جمعه خشم برگزار مي كنند
تحت فشار افكار عمومي
دولت سعودي 100 زنداني سياسي را آزاد كرد
ونزوئلا در سوگ
مردم: راه چاوز را ادامه مي دهيم
چاوز در يك نگاه
شركت كنندگان در مراسم تشييع شهيد بحريني
آل خليفه رفتني است
انگليس اسناد دخالت ماموران سيا
در شكنجه زندانيان را منتشر مي كند
افشاگري يك روزنامه روسي
نيروهاي ناتو در خاك اردن مخالفان بشار اسد را آموزش مي دهند
مرسي براي خروج از شرايط حساس كنوني
از مردم مصر كمك خواست
پارلمان ليبي در محاصره معترضان
عوامل رژيم قذافي را پاكسازي كنيد
هزاران فرانسوي عليه سياست هاي رياضتي «اولاند»
 به خيابان ها ريختند
چهارسوي پنج قاره


سلسله انفجارهاي عراق

 18 شهيد و 35 مجروح بر جاي گذاشت

انفجار چهار خودروي بمب گذاري شده در پايتخت و دو شهر ديگر عراق 18 شهيد و 35 زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، تروريست ها در شمال شهر كركوك با انفجار دو خودروي بمب گذاري شده در يك خيابان پرتردد، جان هفت غيرنظامي را گرفتند و 18 نفر ديگر را زخمي كردند. يك عضو شوراي شهر كركوك و يك كارمند نيز در جنوب اين شهر به ضرب گلوله افراد مسلح كشته شدند. انفجار دو خودروي بمب گذاري شده در بعقوبه و بغداد نيز شش شهيد و 17 مجروح بر جاي گذاشت.در بغداد علاوه بر انفجار مذكور، دو نفر در منطقه «التاجي» هدف تيراندازي قرار گرفتند و جان باختند. يك كارمند دولت نيز در منطقه «سعيديه» بغداد به ضرب گلوله كشته شد. فعاليت هاي تروريستي طي هفته هاي اخير در عراق به طرز محسوسي افزايش يافته است.
 


فلسطيني ها در همبستگي با اسيران

فردا جمعه خشم برگزار مي كنند

در پي شهادت يك اسير فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي و ادامه اعتصاب غذاي اسيران فلسطيني جمعي از اسيران خواستار برگزاري «جمعه خشم» شدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، اسيران فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي از مردم فلسطين خواستند براي پيروزي زندانيان فلسطيني فردا تظاهراتي با عنوان جمعه خشم برگزار كنند.جنبش «الاسير» در بيانيه اي از ملت فلسطين در سراسر سرزمين هاي فلسطيني خواست تا براي ابراز همدردي با اسيران و ياري رساندن به آنها در مبارزاتشان عليه رژيم صهيونيستي در اين تظاهرات شركت كنند.گروه ها و موسسات فلسطيني نيز از رهبران مصر خواستند تا براي ملزم كردن رژيم صهيونيستي براي عمل به تعهداتش در قبال اسيران فلسطيني اقداماتي جدي اتخاذ كنند. تعداد اسيران فلسطيني و عرب در زندان هاي رژيم صهيونيستي بالغ بر 8000 نفر است.
 


تحت فشار افكار عمومي

 دولت سعودي 100 زنداني سياسي را آزاد كرد

مقامات عربستان سعودي تحت فشار افكار عمومي 100 معترض را كه هفته گذشته بازداشت كرده بودند آزاد كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، سخنگوي پليس عربستان اعلام كرد 100 نفر از 176 نفري كه در شهر بريده واقع در منطقه القصيم در اعتراض به زنداني شدن معترضان مسلمان تحصن كرده و دستگير شده بودند آزاد شدند.
وي افزود، آزادي ديگر زندانيان نيز در دستور كار قرار دارد و در مرحله بعد آزاد خواهند شد.
خبرگزاري رسمي عربستان اخيراً اعلام كرده بود پليس اين كشور 176 نفر از جمله 15 زن را به خاطر اعتراضات ضد حكومتي بازداشت كرده است.
آزادي زندانيان سياسي از سوي مقامات عربستان سعودي در پي برگزاري تظاهرات مردم در مكه، رياض، جيزان و بريده صورت گرفت. مردم اين شهرها با حضور در خيابان هاي شهر به بازداشت گسترده زنان و مردان از سوي وزارت كشور و پليس عربستان اعتراض كردند.
به رغم ممنوعيت اعتراضات در عربستان مردم شهرهاي مختلف تقريباً هر روزه به خيابان ها مي آيند و آزادي زندانيان سياسي را خواستار مي شوند.
طي روزهاي اخير مقامات عربستاني فشار خود را بر تظاهركنندگان اين كشور افزايش داده اند و بسياري از افراد را به بازداشتگاه منتقل كرده اند.
 


ونزوئلا در سوگ

مردم: راه چاوز را ادامه مي دهيم

هزاران نفر از مردم ونزوئلا به دنبال درگذشت هوگوچاوز به خيابان ها ريختند و اعلام كردند كه راه رئيس جمهور محبوب خود را ادامه خواهند داد.
به گزارش خبرگزاري ها درگذشت چاوز پس از 2 سال دست و پنچه نرم كردن با بيماري سرطان بازتاب هاي بسيار گسترده اي در سطح جهاني و منطقه آمريكاي لاتين داشت.
در ونزوئلا هفت روز عزاي عمومي اعلام شد و هزاران نفر در كاراكاس پس از شنيدن خبر درگذشت چاوز با تجمع مقابل كاخ رياست جمهوري و بيمارستان نظامي محل بستري وي فرياد «زنده باد چاوز» و «فرمانده به پيش برو» سردادند.
بسياري از مردم ونزوئلا كار را رها كردند و پس از شنيدن مرگ رئيس جمهور خود به سمت خانه دويدند و مغازه ها نيز همه بسته شد و مردم به خيابان ها آمدند.
مردم با تجمع در خيابان هاي كاراكاس اعلام كردند راه چاوز را ادامه خواهند داد.
سران و مقامات كشورهاي آمريكاي لاتين نيز همبستگي خود را با دولت و ملت ونزوئلا اعلام كردند.روساي جمهور كوبا و آرژانتين نيز در كشورشان عزاي عمومي اعلام كردند. دبيركل سازمان ملل نيز با صدور بيانيه اي از مرگ چاوز ابراز تاسف و از اقدامات مثبت وي تقدير كرد.
باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا هم با انتشار بيانيه اي كوتاه اعلام كرد كه كاخ سفيد در اين لحظات بحراني پس از درگذشت چاوز، پشتيباني و حمايت خود از مردم اين كشور را اعلام مي كند و اميدوار است كه روابط سازنده ميان دولت هاي دو كشور بهبود يابد.
بيانيه اوباما در حالي صادر شد كه «مادورو» معاون چاوز آمريكا را تلويحا به دست داشتن در بيماري سرطان چاوز متهم كرد.
وي عصر روز سه شنبه همزمان با اعلام خبر مرگ چاوز تاكيد كرد كه دشمنان تاريخي ما همواره به دنبال راهي براي بيمار كردن رهبر ما بودند وي گفت: كميته اي علمي براي بررسي اين مسئله تشكيل خواهد شد.
«مادورو» همچنين از اخراج يك مقام نظامي آمريكا به دليل توطئه عليه امنيت ملي خبر داد.
معاون رئيس جمهور ونزوئلا اعلام كرد كه يك مقام مسئول نظامي در سفارت آمريكا در كاراكاس پس از اتهام به تلاش براي برقراري تماس با مقامات مسئول نظامي ونزوئلا و پيشنهاد اجراي طرح هايي براي ناامن كردن اين كشور، اخراج شد.
وي افزود: نام اين شخص «ديويد ديل موناكو» از مقامات نيروي هوايي آمريكا است كه به او 24 ساعت مهلت داده شده تا از ونزوئلا خارج شود.
«مادورو» رئيس جمهور موقت ونزوئلا
ساعاتي پس از درگذشت چاوز در ساعت 25/16 روز سه شنبه به وقت محلي در بيمارستان نظامي كاراكاس، وزير امور خارجه ونزوئلا رسما اعلام كرد كه مادورو معاون چاوز به عنوان رئيس جمهور موقت اين كشور منصوب شده است.
الياس خائو همچنين گفت: انتخابات رياست جمهوري ملي 30 روز آينده برگزار خواهد شد و مادورو كانديدا براي حزب حاكم سوسياليست در انتخابات پيش رو خواهد بود.
ارتش ونزوئلا نيز با اعلام وفاداري به مادورو اعلام كرد كه براي حفظ نظم و آرامش نيروهاي امنيتي در سراسر كشور مستقر مي شوند.
طبق ماده 233 قانون اساسي ونزوئلا، اگر رئيس جمهور كنوني فوت كند و يا فاقد توانايي لازم براي اداره امور كشور باشد، در اين صورت، معاون وي جانشين موقت او خواهد شد.
اما اگر چنين اتفاقي براي رئيس جمهور منتخب پيش از برگزاري مراسم تحليف بيفتد رئيس مجلس ملي ونزوئلا، به طور موقت عهده دار امور دولتي خواهد شد.
دولت ونزوئلا اعلام كرده است كه چاوز فردا در حضور سران كشورهاي جهان به خاك سپرده مي شود.

 


چاوز در يك نگاه

«هوگو رافائل چاوز» فرزند پدر و مادري آموزگار از طبقه متوسط در سال 1954 به دنيا آمد. چاوز در 17 سالگي و پس از گذراندن دوران تحصيلي خود به آكادمي علوم نظامي در كاراكاس پايتخت رفت وي در دوران اقامتش در كاراكاس به عنوان افسر نظامي شاهد بي عدالتي گسترده بين اقشار مختلف و به ويژه طبقه كارگر بود. در همان زمان در سفري كه به پرو داشت تحت تاثير افكار « خوان ولاسكو آلوارادو» رئيس جمهور وقت پرو كه به شدت ضدفساد و طرفدار طبقه كارگر بود قرار گرفت.
چاوز در سفري ديگر به پاناما، با «عمر توريخوس» رهبر چپگراي اين كشور آشنا شد و تحت تاثير ايده وي براي اصلاحات ارضي قرار گرفت.
وي پس از فارغ التحصيلي از آكادمي به عضويت واحد مبارزه عليه شورشيان ارتش ونزوئلا درآمد.
نام چاوز براي نخستين بار در 1992 بر سر زبان ها افتاد؛ هنگامي كه كودتايي نافرجام را بر ضد رهبر وقت، «كارلوس آندرس پرز» به انجام رساند.
او پيش از رفتن به زندان، در جلوي دوربين هاي تلويزيوني گفت كه كودتايش براي حالا ناموفق بوده است.
چاوز پس از آزادي از زندان، با تاسيس حزب جمهوري پنجم به فعاليت هاي سياسي پرداخت و با استفاده از مهارت در سخنوري و قدرت كاريزماتيك خود در بين توده مردم، در 6 دسامبر سال 1998 به عنوان رئيس جمهور ونزوئلا انتخاب شد.
وي در سال 1999 به طور رسمي قدرت را در اختيار گرفت و دست به اصلاحات گسترده سياسي و اقتصادي زد. يكي از اقدامات مهم وي در راستاي سياست هاي ضدليبرالي، ملي كردن صنايع بزرگ و كاهش قدرت شركت هاي چندمليتي بود كه نقش مهمي در افزايش ثروت طبقه فقير ونزوئلا داشت.چاوز همچنين با اعمال سياست هاي ضدامپرياليستي در منطقه آمريكاي لاتين تلاش كرد آمريكا را از حياط خلوت سنتي خود دور كند، كه در اجراي اين سياست نيز موفق بود.
در سال 2000، چاوز دوباره به عنوان رئيس جمهوري كشور كه از اين پس جمهوري بوليواري ونزوئلا ناميده مي شد، انتخاب شد اما سقوط بهاي نفت پس از حادثه 11 سپتامبر سال 2001، موجب بحران اقتصادي در سومين كشور صادركننده نفت جهان شد.
وي در سال 2012 براي چهارمين بار پياپي در انتخابات رياست جمهوري شركت كرد و پس از 14 سال حكومت همچنان از طرف مردم به عنوان رئيس جمهور انتخاب شد اما در هشتم دسامبر يك ماه قبل از آغاز چهارمين دوره رياست جمهوري خود از بازگشت بيماري خود خبر داد و براي چهارمين بار در كوبا تحت عمل جراحي قرار گرفت و در نهايت 2 سال پس از دست و پنجه نرم كردن با بيماري، تسليم سرطان شد و روز سه شنبه در يك بيمارستان نظامي در كاراكاس در 59 سالگي چشم از جهان فروبست.
 


شركت كنندگان در مراسم تشييع شهيد بحريني

آل خليفه رفتني است

هزاران تن پيكر محمود الجزيري را كه 14 روز پيش براثر استنشاق گاز اشك آور به شهادت رسيد تشييع كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران بحريني روز سه شنبه پيكر جوان 20 ساله بحريني را در جزيره النبيه صالح تشييع كردند.
رژيم آل خليفه 12 روز از تحويل دادن پيكر اين شهيد بحريني خودداري كرد و تلاش داشت با تحويل ندادن پيكر وي از حضور گسترده مردم در مراسم تشييع و شكل گيري تظاهرات جلوگيري كند.
در اين مراسم شماري از چهره هاي انقلابي از جمله شيخ علي سلمان دبير كل جمعيت الوفاق اسلامي و برخي از اعضاي اين جمعيت حضور داشتند و مردم با سردادن شعار «آل خليفه بايد برود» و «انتقام خون شهدا را مي گيريم» خاطرنشان كردند كه راه انقلاب ادامه دارد.
مزدوران آل خليفه در جزيره النبيه صالح مستقر شدند و براي جلوگيري از ورود سوگواران برخي راه هاي منتهي به روستاي الديه را بستند.
در همين رابطه يك فعال بحريني گفت، همسايگان عرب غيرت داشته باشند و به اخلاق و غيرت عربي بازگردند.
وي افزود، اين اولين بار نيست كه رژيم آل خليفه از تحويل پيكر يك شهيد خودداري مي كند زيرا قبلاً نيز همين كار را انجام داده است. از سوي ديگر، احزاب و جريان هاي مخالف در بحرين با ارسال نامه اي به شاه بحرين بر لزوم حضور نماينده حكومت در جلسات گفت وگو براي به موفقيت رسيدن آن تأكيد كردند.
اين احزاب و جريان هاي مخالف اعلام كردند در ششمين جلسه گفت وگوها كه روز گذشته برگزار شد شركت مي كنند مشروط بر آنكه نماينده شاه در اين جلسه حضور داشته باشد و خواسته هاي مخالفان در نظر گرفته شود.
 


انگليس اسناد دخالت ماموران سيا

در شكنجه زندانيان را منتشر مي كند

انگليس به زودي اسناد طبقه بندي شده در مورد اقدامات غيرقانوني و شكنجه زندانيان از سوي سازمان سيا در زمان جرج بوش را منتشر مي كند.
چند روز پس از درخواست گزارشگر ويژه سازمان ملل مبني بر لزوم پيگرد قانوني مقامات رسمي و ماموران سازمان سيا به خاطر «دستگيري و شكنجه زندانيان بي گناه»، نماينده لندن در شوراي حقوق بشر سازمان ملل اعلام كرد به زودي اسناد طبقه بندي شده اي درباره عمليات بازداشت و انتقال مظنونان خارجي جرايم تروريستي به آمريكا را منتشر مي كند.
«بن امرسون» گزارشگر ويژه سازمان ملل گفته بود، انگليس و آمريكا بايد اسناد مربوط به اين عمليات را از طبقه بندي خارج كنند چرا كه محرمانه باقي ماندن اين اسناد موجب شده تا مقامات آمريكايي كه در دولت «بوش» مظنونين را شكنجه مي كردند، در مصونيت باقي بمانند. به گفته «امرسون» رهبران 49 كشور در جابجايي اين زندانيان با دولت بوش همكاري كرده اند و اسناد اين اقدامات غيرقانوني موجود است.
«كارن پرايس» نماينده انگليس در شوراي حقوق بشر سازمان ملل گفته است كه كشورش به زودي حداقل بخشي از نتايج بررسي هاي قاضي «پتر گيبسون» در مورد اين عمليات را منتشر مي كند. گيبسون در سال 2012 احتمال دست داشتن دستگاه هاي اطلاعاتي انگليس در اين عمليات را بررسي كرد، اما نتايج اين تحقيقات تاكنون منتشر نشده است.
 


افشاگري يك روزنامه روسي

نيروهاي ناتو در خاك اردن مخالفان بشار اسد را آموزش مي دهند

يك روزنامه روسي از آموزش عناصر ارتش آزاد در خاك اردن توسط نيروهاي ناتو براي حمله به مقر بشار اسد خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه «كومسوموسكايا» با اعلام اين خبر افزود، نيروهايي از ارتش آمريكا و نيروهاي ناتو در اردوگاهي سري در مركز آموزش نيروهاي ويژه اردن استقرار يافته و بر آموزش عناصر ارتش آزاد براي حمله به مقر بشار اسد نظارت مي كنند.
اين در حالي است كه طي روزهاي اخير و پس از نشست مخالفان دولت سوريه در رم آمريكا، عربستان سعودي و قطر از ارسال بيشتر تسليحات و كمك هاي مالي و نظامي به مخالفان دولت دمشق حمايت كردند. از سوي ديگر، شاه اردن از حكومت سوريه خواست كه به سوي انتقال سياسي قدرت در سوريه گام بردارد و اين انتقال همه طرف هاي سياسي سوري را شامل شود.
عبدالله دوم در نشست خبري مشترك با همتاي تركيه اي خود بر لزوم انتقال قدرت در سوريه براي توقف خونريزي و حفظ وحدت اين كشور تأكيد كرد. با بالا گرفتن تنش هاي مرزي ميان عراق و سوريه، رئيس پارلمان عراق از ارتش اين كشور خواست تا در تحولات سوريه دخالت نكند و به مأموريت خود در پاسداري از مرزهاي عراق بپردازد.
بنابر اعلام وزارت كشور عراق تروريست هاي سوري قصد داشتند از مرز سوريه و عراق در استان الانبار وارد خاك عراق شوند كه با مقاومت گارد مرزي اين كشور رو به رو شدند و پس از رخ دادن درگيري هايي مقاديري سلاح از جمله خمپاره انداز و سلاح هاي دوربين دار به دست نيروهاي عراقي افتاد.
چند روز پيش 65 نظامي و كارمند سوري كه براي مداوا به عراق منتقل شده بودند هنگام بازگشت به كشورشان توسط تروريست هايي كه در خاك عراق در كمين مخالفان مسلح نشسته بودند گرفتار شدند كه اين امر به كشته شدن 50 تن از نظاميان سوري و 9 سرباز عراقي انجاميد.
وزارت خارجه روسيه نيز كشته شدن نظاميان سوري در خاك عراق به دست مخالفان دولت دمشق را دليلي بر خارج شدن بحران سوريه از مرزهاي اين كشور خواند و نسبت به آن هشدار داد. از سوريه نيز خبر مي رسد كه دو بمب هر كدام به وزن 500 كيلوگرم زماني كه تروريست ها در حال آماده سازي آنها بودند در شهرك الباب در حلب منفجر شد كه در جريان آن تعدادي از تروريست ها به هلاكت رسيدند.
همچنين شماري از تروريست ها در حمله نيروهاي ارتش سوريه در چندين منطقه در حومه حلب كشته شدند.
نيروهاي مسلح سوريه به مقرهاي تروريست ها در پنج منطقه يورش بردند كه در جريان آن شماري از تروريست ها كشته و زخمي شدند.
ساير رويدادها
¤ نخست وزير مصر با رد هر گونه دخالت نظامي در سوريه تأكيد كرد موضوع سوريه بايد از طريق گفت وگو حل و فصل شود.
¤ سازمان ملل متحد اعلام كرد، تعداد پناهندگان سوري به كشورهاي همجوار در طول بحران 23 ماهه اين كشور به يك ميليون نفر رسيده است.
¤ روزنامه لبناني الاخبار از برخي جزئيات حمايت نظامي جريان 14 مارس لبنان از مخالفان تروريست نظام سوريه پرده برداشت.
¤ نشست اتحاديه عرب با حضور وزيران خارجه كشورهاي عضو در قاهره آغاز شد، بحران سوريه در دستور كار اين نشست قرار دارد.
 


مرسي براي خروج از شرايط حساس كنوني

از مردم مصر كمك خواست

رئيس جمهور مصر با اعلام اينكه كشورش «حساس ترين مراحل تاريخي را تجربه مي كند» از مردم كشورش خواست براي برون رفت از اين مرحله با دولت همكاري كنند.
به گزارش فارس، به نقل از پايگاه خبري «اليوم السابع»، محمد مرسي، رئيس جمهور مصر در ديدار با نمايندگان قبايل عرب از استان هاي مختلف اين كشور كه در كاخ رياست جمهوري برگزار شد، گفت: اين ديدار با هدف برقراري ارتباط با «همه فرزندان ملت مصر» است.
مرسي افزود: مصر اكنون حساس ترين مرحله تاريخي خود را تجربه مي كند و هيچ چيزي نمي تواند جاي همكاري ملت را براي غلبه بر مشكلات و پشت سر گذاشتن اين مرحله حساس بگيرد.
نمايندگان قبايل عرب نيز در اين ديدار اعلام كردند آنها نيز جزئي از بافت اين كشور هستند و از رئيس جمهور خواستند تا در راستاي تحقق امنيت و ثبات در مصر گام بردارد و به كساني كه سعي دارند آرزوهاي ملت را به نابودي بكشانند، توجه نكند.
آنها همچنين خواستار تأمين امنيت بيشتر مناطق مرزي به عنوان امتداد امنيت ملي مصر و توجه به شهروندان مصري در استان هاي مرزي شدند و گفتند كه تمايل دارند رئيس جمهور به خواسته هاي آنها عمل كند تا آنها نيز احساس كنند كه ظلم چند دهه در مصر به پايان رسيده است.
گفتني است، با گذشت بيش از 2 سال از انقلاب مصر، اين كشور هنوز از سوي طرفداران رژيم سابق، سكولارها و طرفداران غرب با مشكلات امنيتي و اجتماعي روبه رو مي شود. درگيري هاي روز سه شنبه در شهر «پورت سعيد» كه به گفته وزارت بهداشت مصر 210 زخمي برجاي گذاشت يكي از اين موارد است.
در همين رابطه «حامد مختار» از اعضاي حزب آزادي و عدالت مصر روز سه شنبه در گفت و گو با شبكه تلويزيوني «العالم» دليل وقوع حوادث پورت سعيد را «نبود بينش روشن در برخي جريان ها» دانست و تصريح كرد اين دسته از افراد بايد قانونمدار باشند. وي در ادامه با اعلام اينكه «حوادث پورت سعيد نتيجه سردرگمي سياسي و هم صدا نبودن جريانات مختلف است» افزود: مردم مي خواهند حقيقت را درباره قتل 72 شهروند در سال گذشته در پورت سعيد و ديگر كشته شدگان درگيري هاي اخير بدانند. مختار خاطرنشان كرد: برخي گروه ها تلاش كردند با القاي عجز مقامات دولتي از حل اين مشكل، به آن ابعاد سياسي بدهند و همين امر باعث خشم مردم و ايجاد درگيري هاي شديد بين آنها و نيروهاي پليس شد. اين فعال سياسي مصر افزود: عوامل ديگري نيز در شدت گرفتن اين بحران تأثير داشت كه از آن جمله مي توان به نبود اعتماد بين اقشار مختلف مردم و دستگاه قضايي و نيز اختلاف نظر درباره ساز و كارهاي مربوط به اداره كشور اشاره كرد. وي ادامه داد: علاوه بر موارد فوق، دشمني ديرينه ميان اهالي برخي مناطق با دستگاه امنيتي كشور باعث شده كه پس از رخ دادن هر حادثه اي، برخي وزارت كشور يا مديران امنيتي استان هاي مختلف را هدف انتقادهاي خود قرار دهند كه بايد با نگاه عقلاني به ابعاد حوادث، راهي براي برون رفت از اين بحران پيدا كنيم.
مختار با تأكيد بر اين كه حزب آزادي و عدالت خواهان استقلال قوا و تحكيم نظام قانون مدار و قصاص قاتلان كشته شدگان سال گذشته و امسال پورت سعيد است، گفت: بايد در اين زمينه تحقيقات دقيقي صورت گرفته و دادگاهي عادلانه تشكيل شود تا عاملان اين جنايت به سزاي عمل خود برسند. از ماه ژانويه و بعد از صدور حكم اعدام براي متهمان قتل 72 تماشاچي مسابقه فوتبال در پورت سعيد موجي از اعتراضات در اين شهر شكل گرفت كه هر از گاهي شعله ور مي شود.
 


پارلمان ليبي در محاصره معترضان

عوامل رژيم قذافي را پاكسازي كنيد

صدها تن از معترضان ليبيايي با محاصره پارلمان در پايتخت، خواستار بركناري چهره هاي دوران رژيم «معمر قذافي» از نهادهاي دولتي و لشكري شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، ديروز صدها معترض ليبيايي با محاصره پارلمان اين كشور در طرابلس، ساعت ها مانع خروج نمايندگان از يكي از جلسات خود شدند. معترضان از نمايندگان خواستند قانون عزل سياسي چهره هاي زمان قذافي را تصويب كنند. ظاهرا لايحه اي در دسامبر (آذر) گذشته براي عزل سياسي اين افراد تصويب شده بود، اما نمايندگان تاكنون آن را تصويب نكرده اند. «جمعه الصايغ» يكي از نمايندگان كه در تلاش بود از پارلمان خارج شود، در چنگال معترضان گرفتار شد و كتك خورد.
دولت ليبي نيز ديروز از نيروهاي امنيتي خواست منطقه را محاصره كنند، ولي عليه معترضان به زور متوسل نشوند. علاوه بر درگيري هاي قومي و قبيله اي در ليبي، شهرهاي بزرگ اين كشور نيز شاهد اعتراضات ضددولتي است و معمولا ساختمان هاي دولتي و تاسيسات نفتي هدف اعتراضات قرار مي گيرند.
 


هزاران فرانسوي عليه سياست هاي رياضتي «اولاند»

به خيابان ها ريختند

هزاران نفر از مردم پاريس در اعتراض به قوانين جديد رياضت اقتصادي، عليه دولت «فرانسوا اولاند» تظاهرات كردند.
خيابان هاي پاريس روز سه شنبه مملو از جمعيت معترضان به قوانين جديد كاري دولت سوسياليست فرانسه بود. هزاران نفر از قربانيان سياست هاي رياضت اقتصادي به دعوت دو اتحاديه بزرگ كارگري فرانسه به خيابان ها آمدند و خواستار توقف قوانين جديد كار شدند. دولت «اولاند» كه با حمله به سياست هاي رياضتي «ساركوزي» به قدرت رسيد، قوانين جديدي را تصويب كرده كه شرايط كار و زندگي براي كارگران و كارمندان را بيش از پيش سخت مي كند. اتحاديه هاي كارگري فرانسه اعلام كردند براي حفاظت از حقوق كارگران و اقشار آسيب پذير اين راهپيمايي ضد دولتي را راه اندازي كرده اند.
هزاران نفر از كارگران و كارمندان دولت آلمان نيز براي چندمين روز پياپي در اعتراض به «كمي حقوق و دستمزد» و «شرايط نامناسب» كاري تظاهرات كردند. در تظاهرات اخير آلماني ها كه روز سه شنبه در شهر «مگدبرگ» انجام شد معترضان اعلام كردند براي افزايش 5/6 درصدي حقوق مبارزه خواهند كرد. اتحاديه هاي كارگري و كارمندي آلمان اعلام كرده در صورت اصرار مسئولان به افزايش يك درصدي حقوق ها، علاوه بر ادامه تظاهرات، اعتصاب خواهند كرد. به گفته معترضان حقوق آنها متناسب با تورم بالا نمي رود و ادامه چنين وضعي براي آنها غير قابل تحمل است.
كشاورزان يوناني نيز براي چندمين بار طي ماه هاي اخير تظاهرات ضد دولتي برگزار كردند. گزارش هاي دريافتي حاكي است «افزايش مجدد ماليات» باعث خشم و اعتراض كشاورزان در آتن شده است.
كشاورزان يوناني پيش از اين نيز چندين بار با تراكتورهاي خود تظاهرات ضد دولتي برگزار كرده اند. دولت بحران زده يونان كه براي جبران كسري سر به فلك كشيده بودجه روز دوشنبه مجبور به فروش 6 جزيره خود به امير قطر شد، مدت زماني است به محصولات كشاورزان نيز چشم دوخته و از كشاورزان انواع و اقسام ماليات ها را مي گيرد. امير قطر براي اين 6 جزيره فقط 5/8 ميليون پوند پرداخت كرده است!
 


چهارسوي پنج قاره

شكايت از تركيه بر سر دجله
در پي تلاش تركيه براي كنترل جريان آب دجله دولت بغداد عليه آنكارا به سازمان ملل شكايت مي كند. آب رودخانه هاي دجله و فرات از خاك تركيه سرچشمه مي گيرد و سپس وارد سوريه و عراق مي شود. مذاكرات مقامات بغداد با مقامات آنكارا تاكنون به نتيجه نرسيده است.
75 درصد فلسطيني ها طرفدار مقاومت
براساس نظرسنجي يك نهاد آمريكايي، 75 درصد فلسطيني ها خواستار ادامه مقاومت عليه رژيم صهيونيستي هستند و تمايلي به مذاكرات سازش ندارند. طبق اين نظرسنجي، فقط 25درصد از مردم فلسطين با گزينه مذاكره با رژيم صهيونيستي موافق هستند.
10 كشته در گينه بيسائو
انفجار بمب در يك روستاي گينه بيسائو، جان 10 عضو يك خانواده را گرفت. به گفته منابع امنيتي، اين انفجار احتمالاً ناشي از مواد منفجره باقي مانده از زمان جنگ هاي داخلي بوده است. تاكنون غيرنظاميان بسياري در انفجارهاي مشابه كشته شده اند.
استقبال كرزاي از خروج اشغالگران
«حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان طي سخناني در جمع نمايندگان پارلمان اظهار داشت: از خروج نيروهاي خارجي از افغانستان استقبال مي كنيم. وي افزود: تصميم درباره ادامه حضور نيروهاي خارجي در صلاحيت دولت و مجلس نيست، بلكه تنها
«لويه جرگه» و مردم افغانستان در اين مورد تصميم مي گيرند.
درخواست اعزام نيرو به كنگو
«بان كي مون» دبير كل سازمان ملل، شرايط امنيتي در جمهوري دموكراتيك كنگو را به شدت وخيم توصيف كرد و از شوراي امنيت خواست براي جلوگيري از گسترش بحران، در مورد اعزام نيرو به اين كشور تصميم بگيرد. در صورت موافقت شوراي امنيت، اين نيروها در چارچوب نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل اعزام مي شوند.
مسئله زندانيان مصري در عراق
«نوري مالكي» نخست وزير عراق با آزادي همه زندانيان مصر در عراق موافقت كرد. اين زندانيان 33 نفر هستند و اتهام آنها ارتكاب جرم هاي جنايي است. مالكي در ديدار با همتاي مصري خود «هشام قنديل» اين تصميم را گرفت. تقويت همكاري هاي اقتصادي، از محور مذاكرات دو طرف در بغداد بود.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10