(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 19 اسفند  1391 - شماره 20449

تظاهركنندگان يمني:
عبدالله صالح را محاكمه و مجازات كنيد
پايان رزمايش 34 كشور در سواحل پاكستان
برلوسكني به جرم انتشار اخبار محرمانه
به يك سال زندان محكوم شد
وداع آخر مردم ونزوئلا
پيكر چاوز موميايي مي شود
تدارك مردم بحرين
براي برپايي تظاهرات عليه اشغالگران سعودي
مجروح شدن 60 نمازگزار فلسطيني
در پي يورش نظاميان صهيونيست به مسجدالاقصي
اعتراض هاي عراق ، لبنان و الجزاير
طرح ضدسوري اتحاديه عرب را ناكام گذاشت
درگيري پليس مصر با آشوب طلبان در شهر پورت سعيد
در پي تصويب قطعنامه جديد عليه پيونگ يانگ
ارتش كره شمالي به حال آماده باش درآمد
زد و خورد شديد پليس با كارگران در شمال فرانسه
«جان برنان» با رأي مجلس سنا رئيس «سيا» شد


تظاهركنندگان يمني:

عبدالله صالح را محاكمه و مجازات كنيد

هزاران يمني در پايتخت اين كشور محاكمه ديكتاتور سرنگون شده و معاونانش را خواستار شدند.
به گزارش شبكه خبري العالم، مردم صنعا بعد از ظهر روز پنجشنبه با شركت در تظاهرات بر ضرورت محاكمه علي عبدالله صالح و معاونانش تأكيد كردند و از رئيس جمهور اين كشور خواستند در تحقق اين امر كوتاهي نكند. تظاهركنندگان گروه القاعده و جنبش جنوب را به ائتلاف با ديكتاتور سرنگون شده و ايجاد حوادث اخير با هدف مانع تراشي در مسير گفت وگوهاي ملي متهم كردند.اخيراً گروهي از هواداران علي عبدالله صالح تأكيد كرده اند كه همچنان وي را به عنوان رئيس حزب كنگره مي شناسند.در همين رابطه عبدربه منصور هادي رئيس جمهور يمن رهبران نظامي و امنيتي را به اتخاذ برنامه هاي امنيتي مناسب براي گفت وگوي ملي فراخواند.وي در مورد اهميت گفت وگوي ملي اظهار داشت: اين گفت وگو يك مناسبت ملي، تاريخي و استثنايي است و آينده يمن به موفقيت اين گفت وگو بستگي دارد.
 


پايان رزمايش 34 كشور در سواحل پاكستان

رزمايش دريايي 34 كشور در سواحل پاكستان روز گذشته پايان يافت.
رسانه هاي محلي پاكستان هدف از برپايي اين رزمايش پنج روزه را ارائه بستري مشترك براي تبادل اطلاعات، درك متقابل و شناخت حوزه هاي مورد علاقه بين كشورهاي شركت كننده عنوان كرد.
آمريكا، استراليا، انگليس، ايتاليا، امارات عربي متحده، اندونزي، بنگلادش، تركيه، چين، ژاپن، سريلانكا و مالزي از جمله كشورهايي بودند كه در اين رزمايش شركت داشتند.
به گزارش ايرنا، پاكستان در حالي اين رزمايش را برگزار مي كند كه در حوزه سياسي و اجتماعي، دچار چالش هايي جدي است.
پايگاه اطلاع رساني نيروي دريايي پاكستان اعلام كرد در اين رزمايش 43 ناظر از 26 كشور حضور داشتند.
 


برلوسكني به جرم انتشار اخبار محرمانه

به يك سال زندان محكوم شد

نخست وزير سابق ايتاليا به اتهام انتشار محتواي يك فايل صوتي مربوط به «استراق سمع محرمانه تلفني» به يكسال زندان محكوم شد.
«سيلويو برلوسكني»، نخست وزير سابق ايتاليا روز پنجشنبه از سوي دادگاه ميلان به اتهام انتشار محتواي استراق سمع محرمانه تلفني دبير حزب دموكرات ها و رئيس يك شركت بيمه در سال 2005 به يك سال زندان و پرداخت 80 هزار يورو جريمه محكوم شد.
اين مكالمه تلفني در مورد رسوايي خريد سهام يك بانك ايتاليايي بود كه «محرمانه» تلقي مي شد اما برلوسكني آن را در اختيار برادرش براي انتشار در روزنامه قرار داد. انتشار اين خبر در روزنامه برادر برلوسكني خسارت شديدي به حزب دموكرات ها در سال 2006 وارد آورد.
«پائولو برلوسكني» نيز از سوي قاضي اين دادگاه به دو سال و سه ماه زندان محكوم شد. برلوسكني كه گويا رسوايي هاي مالي و اخلاقي اش پايان ندارد، پيش از اين نيز در دو دادگاه ديگر به كلاهبرداري مالياتي و روابط نامشروع جنسي متهم شده است. وي تمام اتهامات را رد مي كند!
 


وداع آخر مردم ونزوئلا

پيكر چاوز موميايي مي شود

ميليون ها نفر از مردم ونزوئلا با حضور در كاراكاس با هوگو چاوز رئيس جمهور فقيد كشورشان وداع كردند.
به گزارش خبرگزاري ها بيش از دو ميليون نفر از مردم ونزوئلا از شهرهاي مختلف اين كشور خود را به پايتخت رساندند و با چاوز در سالن تشريفات آكادمي نظامي كاراكاس وداع كردند.
پيكر چاوز از روز چهارشنبه با لباس نظامي از بيمارستان به آكادمي نظامي كاراكاس منتقل شد و در تابوتي شيشه اي و پوشيده با پرچم ونزوئلا قرار گرفت و مردم و مقامات كشورها اين فرصت را پيدا كردند تا با او پيش از قرار گرفتن در تابوت خداحافظي كنند.
خبرگزاري رسمي ونزوئلا نيز به نقل از ارنستووبيگاس وزير اطلاع رساني اين كشور گزارش داد: بيش از دو ميليون نفر در چهار صف طولاني و موازي طي سه روز گذشته براي آخرين بار با چاوز در تابوت شيشه اي وداع كردند.
تشييع نمادين هوگو چاوز
در حالي كه سران و روساي جمهور 33 كشور و 55 هيئت بلندپايه از سرتاسر جهان ديروز با حضور در كاراكاس قصد داشتند كه در مراسم خاكسپاري چاوز شركت كنند؛ معاون رئيس جمهور ونزوئلا اعلام كرد كه پيكر چاوز موميايي مي شود.
نيكلاس مادورو رئيس جمهور موقت ونزوئلا گفت: تصميم گرفته شد پيكر فرمانده موميايي شود و براي هميشه در موزه انقلاب در معرض ديد عموم قرار گيرد.
«الياس خاوا» وزير خارجه ونزوئلا ضمن اعلام اين خبر در تلويزيون دولتي اين كشور از حضور سران كشورها براي شركت در مراسم تشييع جنازه هوگو چاوز تقدير كرد و آن را نمونه اي از موفقيت رئيس جمهور كشور ونزوئلا در ترويج عشق و محبت و همچنين نشانه اي از اهميت رهبري سياسي وي عنوان كرد.
مراسم تشييع نمادين جنازه هوگو چاوز ساعت 11 صبح روز جمعه به وقت محلي (برابر با 19 تهران) با حضور سران 33 كشور و 55 هيئت بلندپايه بين المللي برگزار شد.
جانشين چاوز سوگند ياد كرد
نيكلاس مادورو معاون چاوز با حضور در جلسه فوق العاده پارلمان ونزوئلا به عنوان جانشين موقت جاوز سوگند ياد كرد. وي تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري اين كشور كه به موجب قانون بايد ظرف 30 روز آينده برگزار شود، رئيس جمهور موقت ونزوئلا خواهد بود. چاوز در دسامبر گذشته پبيش از عزيمت به كوبا براي انجام عمل جراحي بيماري سرطان خود اعلام كرده بود در صورتي كه فوت كند مادورو بايد دوره رياست جمهوري وي را تكميل كند و از مردم خواسته بود كه وي را به عنوان رئيس جمهور انتخاب كنند.
سه شنبه هفته گذشته نيز بعد از درگذشت چاوز وزيرخارجه ونزوئلا اعلام كرد مادورو نامزد حزب حاكم سوسياليست در انتخابات رياست جمهوري آتي خواهد بود.
مادوروي 50 ساله پيش از آنكه وارد دنياي سياست شود راننده اتوبوس در كاراكاس بوده است.
هوگو چاوز رئيس جمهور فقيد ونزوئلا سه شنبه هفته گذشته در 59 سالگي و پس از 2 سال دست و پنجه نرم كردن با بيماري سرطان درگذشت، وي از سال 1999 به مدت 14 سال رئيس جمهور ونزوئلا بود. چاوز نماد مبارزه با سلطه طلبي آمريكا و امپرياليسم در آمريكاي لاتين بود و سياست كنترل منابع و ثروت هاي ملي از سوي دولت براي توزيع ثروت كه از سوي وي در ونزوئلا در 14 سال گذشته به اجرا درآمد محبوبيت زيادي را براي چاوز در بين اقشار فقير اين كشور آمريكاي لاتين به همراه آ ورده بود.
 


تدارك مردم بحرين

براي برپايي تظاهرات عليه اشغالگران سعودي

مردم بحرين با برگزاري تظاهرات در مناطق مختلف آمادگي خود را براي شركت در تظاهرات 14 مارس (24 اسفند) سالگرد ورود اشغالگران سعودي به اين كشور اعلام كردند.
به گزارش شبكه خبري العالم، مردم شهرهاي منامه، الدير، الدراز و شهرهاي ديگر بحرين با برگزاري تظاهرات گسترده مخالفت خود را با حضور اشغالگران سعودي در اين كشور و همدستي آنان با نيروهاي آل خليفه در سركوب مردم بحرين ابراز كردند.
تظاهركنندگان با سردادن شعار عليه آل خليفه خواستار آزادي زندانيان سياسي و مجازات قاتلان شهداي انقلاب بحرين شدند.
اين در حالي است كه نيروهاي آل خليفه به سوي تظاهركنندگان گازهاي سمي و گلوله هاي ساچمه اي شليك كردند.
در جريان اين حمله وحشيانه تعدادي از تظاهركنندگان مجروح شدند.
نيروهاي رژيم آل خليفه همچنين به داخل يك مدرسه دخترانه در بحرين گاز سمي شليك كردند.
مسئولان اين مدرسه تاكيد كردند نيروهاي رژيم آل خليفه هيج دليلي براي اين اقدام نداشتند.
به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از شبكه العالم كميسيون فرعي حقوق بشر پارلمان اروپا در نخستين جلسه پس از سفر كميته حقيقت ياب هيئت اروپايي به بحرين، با ابراز ترديد درباره اظهارات نمايندگان رژيم بحرين در اين جلسه مبني بر خوب بودن اوضاع اين كشور، از آنها خواست ادعاهاي خود را اثبات كند.
اين كميسيون از رژيم بحرين خواست علاوه بر آغاز گفت وگوي ملي فراگير، همه بازداشت شدگان سياسي را آزاد كند.
اين جلسه نشان داد كه كشورهاي اروپايي در خصوص تعامل با حوادث بحرين با يكديگر اختلاف نظر دارند؛ با وجود تلاش راستگرايان براي جلب رضايت هيئت بحريني، ديگر اعضا با مطرح كردن انتقادهايي شديد، درباره عملي شدن وعده هاي دولت بحرين و همچنين توقف روند تغيير در اين كشور ابراز تاسف و نااميدي كردند.
 


مجروح شدن 60 نمازگزار فلسطيني

در پي يورش نظاميان صهيونيست به مسجدالاقصي

نظاميان رژيم صهيونيستي پس از اقامه نمازجمعه به مسجدالاقصي يورش بردند كه در جريان آن بيش از 60 نمازگزار فلسطيني زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري سما، «محمد غرابلي» رئيس انجمن اتحاديه امداد و اورژانس عربي گفت كه در جريان يورش نظاميان صهيونيست به مسجدالاقصي روز گذشته حدود 60 نفر زخمي و 15 نفر نيز در اثر استنشاق گاز اشك آور بي هوش شدند.
شاهدان عيني گفتند كه نيروهاي زيادي از يگان هاي ويژه پليس رژيم اشغالگر به مسجدالاقصي يورش برده و ده ها نفر از نمازگزاران را در نتيجه شليك گاز اشك آور مصدوم كردند.
يورش نظاميان صهيونيست به مسجدالاقصي به دنبال برگزاري تظاهرات مسالمت آميز نمازگزاران در صحن مسجدالاقصي در اعتراض به هتك حرمت مسجدالاقصي و قرآن كريم از سوي افسر صهيونيست، صورت گرفت.
صهيونيست ها از قبل براي يورش به مسجدالاقصي آمادگي داشتند و سريعا به سمت نمازگزاران يورش آورده و شروع به تعقيب آنها در صحن مسجدالاقصي كردند.
گفتني است درگيري هاي پراكنده بين نظاميان اشغالگر و ساكنان بخش قديمي قدس كه سعي دارند محاصره نمازگزاران را بشكنند، همچنان ادامه دارد.
 


اعتراض هاي عراق ، لبنان و الجزاير

طرح ضدسوري اتحاديه عرب را ناكام گذاشت

سرويس خارجي -
عراق، لبنان و الجزاير در واكنش به اقدام اتحاديه عرب براي واگذاري كرسي سوريه به مخالفان آن را بدعتي خطرناك در تاريخ اتحاديه عرب و مغاير با اساسنامه دانستند و نسبت به آن هشدار دادند.
در پي تصميم اتحاديه عرب مبني بر واگذاري كرسي سوريه در اين اتحاديه به مخالفان مقامات كشورهاي عراق، الجزاير و لبنان نسبت به اين تصميم واكنش نشان داده و تاكيد كردند كه اين اقدام داراي پيامدهاي ويژه اي در حوزه هاي حقوقي و امنيتي خواهد بود.
نوري مالكي نخست وزير عراق ضمن محكوم كردن اين موضع اتحاديه عرب آن را بسيار عجولانه خواند و خواستار تغيير موضع اتحاديه عرب درباره سوريه شد.
هوشيار زيباري وزيرخارجه عراق نيز واگذاري كرسي سوريه به ائتلاف مخالفان خارج نشين را برخلاف قوانين اتحاديه عرب دانست و در مورد سرايت بحران سوريه به كشورهاي منطقه هشدار داد.
عدنان منصور وزير خارجه لبنان خواستار رفع تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب شد و اين واكنش با اعتراض جريان 14 مارس در بيروت روبه رو شد.
موضع گيري وزيرخارجه عراق و لبنان و الجزاير با واكنش تند وزير خارجه قطر و عربستان رو به رو شد و با تكرار ادعاهاي خود نسبت به سوريه بر تصويب اين پيشنهاد تاكيد كردند.
نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب نيز با وجود فضاي سنگيني كه عربستان و قطر با همكاري مصر در اين نشست ايجاد كرده بودند اجازه نداد كه اتحاديه عرب اين پيشنهاد را تصويب كند و آن را مشروط به تشكيل شوراي اجرايي موقت براي اداره سوريه كرد.
اگرچه اتحاديه عرب براي واگذاري كرسي سوريه به مخالفان نظام اين كشور شرط تشكيل شوراي اجرايي موقت براي اداره سوريه را قائل شد اما به هر حال اين بدعت در تاريخ اتحاديه عرب ثبت شد و به باور ناظران سياسي در آينده طراحان و موافقان آن خود از اين بدعت در امان نخواهند بود.
عربستان و قطر با همكاري مصر رهبري جريان اصلي ضدنظام سوريه را در اين نشست كه در قاهره برگزار شد برعهده داشتند و تلاش كردند كه دولت بشاراسد را از طريق واگذاري كرسي سوريه به اتحاديه مخالفان از مشروعيت بيندازند كه با مخالفت و واكنش تند عراق، لبنان و الجزاير عملا اين اقدام صورت نگرفت.
دولت هاي عرب ضد سوريه در اين نشست تنها به اين مسئله اكتفا نكردند و به كشورهاي عضو اجازه دادند تا در صورت تمايل با كمك نظامي مخالفان نظام سوريه را مسلح كنند.
اين در حالي است كه وزارت خارجه سوريه در واكنش به تصميم اتحاديه عرب براي اعطاي كرسي دمشق به گروه هاي مخالف اين كشور اعلام كرد كه اين اتحاديه هيچ نقشي در حل وفصل سياسي بحران سوريه نخواهد داشت.
به گزارش سايت شبكه المنار، وزارت خارجه سوريه با صدور بيانيه اي اعلام كرد اتحاديه عرب بر اساس مواضع سياسي و جانبدارانه كشورهاي حوزه خليج فارس از جمله قطر و عربستان عمل مي كند.
در ادامه اين بيانيه آمده است: اتحاديه عرب نمي تواند سهمي در حل وفصل سياسي بحران سوريه براساس خواست و اراده ساكنان اين كشور داشته باشد.
شبكه خبري روسيه اليوم نيز گزارش داد، مردم سوريه به شدت با تصميمات اتحاديه عرب كه از سوي غرب حمايت مي شود در نشست اخير در مورد سوريه مخالفند.
كارشناسان سوري چنين تصميمي را نقض حاكميت دولت سوريه و ايجاد زمينه براي ارسال سلاح بيشتر در خاك سوريه دانستند.
از سوي ديگر، نماينده دائم سوريه در سازمان ملل از جامعه جهاني خواست تا اقدامات تركيه و ديگر كشورهاي حامي گروه هاي تروريستي در سوريه را محكوم كنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از سايت شبكه الميادين، بشار جعفري، نماينده دائم سوريه با ارسال دو پيام به دبيركل سازمان ملل و رئيس شوراي امنيت از ورود صدها تن از نيروهاي مسلح به سوريه از طريق تركيه و رساندن محموله هاي حاوي سلاح به اين نيروها از طريق گذرگاه ها، فرودگاه ها و بنادر تركيه خبر داد.
در اين نامه ها آمده است: دولت سوريه معتقد است تمامي اين تجهيزات به طور رسمي و قانوني و نه به صورت قاچاق وارد سوريه مي شود و مرزهاي تركيه به محل تجمع و حمايت از گروهك هاي تروريستي تبديل شده است.
در همين راستا سوريه معتقد است، ناديده گرفتن اين حقايق، به تداوم بحران و كشته شدن بسياري از مردم بي گناه اين كشور مي انجامد.
جعفري از دبيركل سازمان ملل و رئيس شوراي امنيت خواست تا به وظايف خود در اين خصوص عمل كرده و اقدامات تركيه و ديگر دولت ها را در حمايت از تروريست ها در سوريه محكوم كنند چرا كه اين اقدامات به سطح تجاوز نزديك شده است.
بشار اسد رئيس جمهور سوريه نيز دولت تركيه را به حمايت از تروريسم و افراطي گري و ايجاد بي ثباتي در منطقه متهم كرد.
وي در ديدار با هيئت پارلماني حزب جمهوريخواه خلق تركيه به رياست حسن آق گل اظهار داشت، مردم سوريه از مواضع قوي احزاب مردمي تركيه كه مخالف سياست هاي اردوغان هستند قدرداني مي كنند.
نماينده مجلس تركيه نيز طي اظهاراتي در مجلس ملي تركيه گفت، با كاميون هاي تركيه، سلاح و مهمات در اختيار مخالفان سوري قرار مي گيرد.
اين در حالي است كه دولت تركيه در واكنش به نامه هاي نماينده دائم سوريه در سازمان ملل به بان كي مون و رئيس شوراي امنيت اعلام كرد تركيه روش خود را در قبال سوريه تغيير نخواهد داد.
گفتني است ائتلاف ملي مخالفان سوريه روز سه شنبه اين هفته نشستي را در اسلامبول به منظور انتخاب نخست وزير موقت برگزار مي كنند.
رئيس هيئت ملي هماهنگ كننده مخالفان سوريه نيز از تشكيل ائتلاف جديد اين مخالفان تحت عنوان ائتلاف دموكرات مدني خبر داد و گفت: بدون كمك كشورها توانايي براندازي نظام دمشق را نداريم.
ساير رويدادها
¤ دولت عراق شماري از نيروها و تجهيزات نظامي خود را براي كنترل مناطق مرزي با سوريه به اين مناطق اعزام كرد.
¤ روزنامه لبناني الاخبار نوشت: مخالفان سوري در كشورهاي مختلف آموزش مي بينند.
¤ كارشناسان روس اظهار داشتند، حمايت غرب از تروريست ها عامل اصلي تشديد بحران در سوريه است.
¤ سازمان ملل خواستار آزادي فوري صلحبانان گروگان گرفته شده از سوي گروه هاي تروريستي در سوريه شد.
¤ روسيه و آلمان از مخالفان سوري خواستند كاركنان سازمان ملل را هرچه سريع تر آزاد كنند.
¤ دولت سوئد با راي پارلمان با افزايش سطح روابط ديپلماتيك فلسطين و اعطاي امتيازات ديپلماتيك به نمايندگان فلسطيني در استكهلم موافقت كرد.
¤ منابع سوري از كشف سيستم هاي جاسوسي اسرائيل در سواحل سوريه خبر دادند.
 


درگيري پليس مصر با آشوب طلبان در شهر پورت سعيد

آشوب طلبان در مصر با زد و خورد هاي خياباني با پليس و نيروهاي امنيتي شهر «پورت سعيد» را به آشوب كشيدند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران تن از مخالفان دولت در شهر پورت سعيد با تجمع در مقابل ساختمان استانداري قصد داشتند، آن را به آتش بكشند، اما با واكنش پليس مواجه شدند.
براساس اين گزارش آشوب طلبان مصري در شهر پورت سعيد كه براي دومين هفته متوالي با تاريك شدن هوا در خيابان ها تجمع مي كنند، پنجشنبه شب با تجمع در مقابل استانداري قصد داشتند، پليس را براي آزاد كردن شماري از بازداشت شدگان قانع كنند، ولي پس از ناكامي اين تلاش ها، درگيري با شدت از سر گرفته شد. به گفته شاهدان عيني نيروهاي پليس براي متفرق كردن تظاهركنندگان و توقف پرتاب سنگ، به سوي آنها گاز اشك آور شليك كرد و در جريان اين درگيري ها، بارها صداي شليك گلوله به گوش رسيد.
در جريان اين درگيري ها، بيش از 90 نفر مجروح شدند و منابع پزشكي در شهر پورت سعيد تاكيد كردند بيشتر مصدومان بر اثر اصابت گلوله يا استنشاق گاز اشك آور زخمي شده اند.
در درگيري هاي هفته گذشته در شهر پورت سعيد دستكم شش تن از جمله سه سرباز كشته و شمار زيادي نيز مجروح شدند.
به گزارش شبكه خبري نيل در پي انتقال 39 تن از متهمان در قضيه كشتار استاديوم پورت سعيد از زندان اين شهر به زنداني دورتر، درگيري ها از يكشنبه گذشته تاكنون به اوج خود رسيده است. همچنين با وجود اينكه از زمان صدور حكم، بيش از 40 نفر در درگيري هاي معترضان اين شهر با پليس در اطراف زندان شهر و مقرهاي امنيتي آن كشته شدند و پيش بيني مي شود در هفته جاري با صدور حكم دادگاه تجديد نظر خشونت ها افزايش يابد. در واقعه موسوم به استاديوم بيش از 72 تن از تماشاچيان كشته و هزاران نفر زخمي شدند.
در همين حال نيروهاي امنيت مركزي در استان هاي «دلتا، كانال سوئز» و بخشي از مراكز پليس قاهره، «الدقهليه، سوهاج، النيا و اسيوط» اعتصاب كرده و نيروهاي تامين امنيت منزل محمد مرسي رئيس جمهور در منطقه «الشويفات» نيز به جمع تظاهركنندگان پيوستند. پليس هاي معترض دولت هشام قنديل را متهم كردند كه از آنها براي تحقق اهداف سياسي استفاده شده است و خواستار پوشش حمايتي گسترده قانوني هستند.
به گفته سخنگوي معترضان، اعتصاب كنندگان خواهان مشخص شدن حدود اختيارات و تعهدات خود به همراه مجهز شدن به سلاح و تجهيزات لازم براي توانايي به منظور مقابله با تظاهرات مستمر در مصر هستند.
 


در پي تصويب قطعنامه جديد عليه پيونگ يانگ

ارتش كره شمالي به حال آماده باش درآمد

ارتش كره شمالي پس از تصويب قطعنامه تحريم عليه پيونگ يانگ در شوراي امنيت به حال آماده باش در آمد.
به گزارش ايرنا، «كيم جونگ اون» رهبر كره شمالي كه فرماندهي نيروهاي مسلح را نيز برعهده دارد پنجشنبه شب و در پي تصويب تحريم هاي جديد عليه كشورش در شوراي امنيت دستور آماده باش را صادر كرد.
در دستور فرماندهي عالي نظامي كره شمالي آمده كه كليه پرسنل در نيروهاي زميني، دريايي و هوايي و نيروهاي استراتژيك در حالت آماده باش كامل قرار گيرند.
شوراي امنيت سازمان ملل تحت فشار آمريكا روز پنجشنبه به اتفاق آرا تحريم هاي جديدي عليه كره شمالي به تصويب رساند.
كره شمالي پيش از اين بارها هشدار داده كه اگر دشمني هاي آمريكا و متحدانش در منطقه عليه اين كشور ادامه يابد دست به اقدامات عملي خواهد زد.
رهبري كره شمالي در آستانه برگزاري يك رزمايش مشترك بين نيروهاي آمريكايي و كره جنوبي اعلام كرده كه پيمان متاركه جنگ امضا شده در سال 1953 ميلادي را از روز دوشنبه هفته آينده و همزمان با آغاز اين رزمايش لغو مي كند.
كره شمالي ماه گذشته و پس از آنكه آمريكا موفق شد قطعنامه 2078 را عليه اين كشور از تصويب شوراي امنيت بگذراند دست به آزمايش هسته اي زد.
قطعنامه روز پنجشنبه در واقع چهارمين اقدام از اين نوع عليه كره شمالي است كه علاوه بر تحريم هاي قبلي محدوديت هايي در رابطه با معاملات و حساب هاي بانكي كره شمالي و همچنين پرواز هواپيماها و كشتي هاي اين كشور در نظر گرفته است.
با تصويب اين قطعنامه اوضاع شبه جزيره كره يك گام ديگر به سوي درگيري و تنش هاي بيشتر نزديك شده است.
در پي آماده باش ارتش كره شمالي تنش در شبه جزيره كره بالا گرفته و ناظران سياسي منطقه احتمال وقوع جنگ تازه را بعيد نمي دانند.
كره شمالي اخيرا واشنگتن را به حمله پيشگيرانه تهديد كرده و در مقابل كاخ سفيد نيز گفته كه آماده دفاع از خود در برابر حمله احتمالي كره شمالي است.
با بالا گرفتن اين تنش ها، نماينده دايم چين در سازمان ملل از غرب و كره شمالي خواسته به تنش ها پايان دهند.
نماينده چين اين تنش ها را نگران كننده خوانده است.
همزمان وزارت امورخارجه روسيه از كره شمالي خواسته برنامه هسته اي خود را متوقف كند.
قطعنامه تحريم كره شمالي روز پنجشنبه با راي 15 عضو شوراي امنيت به تصويب رسيد.
نماينده چين و روسيه از قطعنامه حمايت كرده اند.
 


زد و خورد شديد پليس با كارگران در شمال فرانسه

پليس ضد شورش فرانسه، كارگران معترض كارخانه لاستيك سازي را به شدت سركوب كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني «يورونيوز»، همزمان با برگزاري جلسه مديران كارخانه آمريكايي «گودير» در شمال فرانسه براي تصميم گيري در مورد تعطيلي اين كارخانه لاستيك سازي صدها نفر از كاركنان همين كارخانه در محل برگزاري جلسه با پليس ضد شورش به شدت درگير شدند.
براساس تصاوير و گزارش هاي منتشر شده، پليس ضد شورش فرانسه با استفاده از خودروهاي آب پاش، گاز فلفل، باتوم و مشت و لگد اقدام به سركوب و دستگيري كارگران كردند. تعطيلي اين كارخانه باعث بيكاري حدود 1200 نفر مي شود و اين افراد اعلام كرده اند در صورت بيكاري ديگر قادر به ادامه زندگي نخواهند بود.
اواخر ماه ژانويه بود كه مديران اين كارخانه آمريكايي اعلام كردند «به دليل نداشتن صرفه اقتصادي» تصميم دارند برخي كارخانه هاي خود را در اروپا، آفريقا و خاورميانه تعطيل كنند. آنطور كه سايت «يورونيوز» نوشته، در جلسه روز پنجشنبه مديران «گودير» در مورد «راه هاي به حداقل رساندن اثرات سوء تعطيلي اين كارخانه» در شهر «آمينز»، نزديك پاريس تصميم گيري شده است.
براساس اين گزارش، پليس ضد شورش نيز براي جلوگيري از نزديك شدن معترضان به ساختمان محل برگزاري اين جلسه به خشونت متوسل شده است.
معترضان براي نشان دادن اوج نارضايتي هاي خود اقدام به آتش زدن تعدادي لاستيك خودرو در خيابان هاي منتهي به محل برگزاري جلسه كردند.
از شركت بزرگ خودروسازي «پژو سيتروئن» فرانسه نيز خبر مي رسد كاركنان كارخانه اين شركت در حومه شمالي پاريس همچنان در اعتصاب به سر مي برند. كاركنان اين كارخانه به دليل تصميم مديران به تعطيلي و اخراج 8000 كارگر بيش از 2 ماه است كه در اعتصاب به سر مي برند. مديران اين شركت مهم خودروسازي در اروپا اعلام كرده اند براي جلوگيري از زيان مجبورند تا پايان سال 2014 اين كارخانه را تعطيل كنند. تاكنون تلاش هاي اتحاديه هاي كارگري و حتي مداخلات دولتي نتوانسته تصميم صاحبان اين كارخانه براي تعطيلي را تغيير دهد. گفتني است چندي پيش رهبر يكي از اتحاديه هاي كارگري فرانسه اذعان كرد، قطع روابط تجاري پژو سيتروئن با جمهوري اسلامي ايران باعث تعطيلي اين كارخانه شده است. ايران يكي از مهمترين بازارهاي مصرف محصولات اين كارخانه بود.
فرانسه يكي از مهمترين كشورهاي اروپايي است اما اين روزها مثل بسياري از كشورهاي اين قاره دچار مشكلات جدي اقتصادي شده است. ادامه اين وضع باعث شد سال گذشته مردم با راي دادن به «فرانسوا اولاند» كه يك سوسياليست است، ساركوزي را از صحنه سياسي اين كشور محو كنند. اما ناتواني اولاند در عمل كردن به شعارهاي ضد سرمايه داري اش اكنون باعث سرخوردگي فرانسوي ها شده است.
در همين رابطه موسسه نظرسنجي «ب وآ» نتايج نظرسنجي خود در مورد «اعتماد فرانسوي ها به برنامه هاي اقتصادي اولاند» را منتشر كرده كه حقايق مهمي را آشكار مي كند. براساس اين نظرسنجي 75درصد فرانسوي ها اعتماد كمي به برنامه هاي دولت «اولاند» براي رفع معضلات اقتصادي دارند. اين ميزان نارضايتي نسبت به يك ماه پيش حدود 6درصد افزايش نشان مي دهد!
از «مادريد»، پايتخت اسپانيا نيز خبر مي رسد، بحران مالي و سياست هاي رياضتي مردم اين كشور را به «اعتصاب و تظاهرات خياباني» واداشته است.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس» روز پنجشنبه نيز كاركنان شركت هواپيمايي «ايبريا» براي نشان دادن عزم جدي خود در جهت مقابله با سياست هاي رياضتي، يك راهپيمايي گسترده برگزار كردند. كاركنان اين شركت بزرگ هواپيمايي كه با «بريتيش ايرويز» همكاري نزديكي دارد در اعتراض به تصميم مديران براي اخراج 3800 نفر از كاركنان، چند روزي است كه در اعتصاب به سر مي برند. اين اعتصاب كه امروز به پايان مي رسد در مدت 15 روز موجب لغو هزاران پرواز و سرگرداني ده ها هزار مسافر شد.
خبرهايي هم از برگزاري تظاهرات هاي مشابه در شهرهاي آلمان منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري ها، روز پنجشنبه هزاران نفر از كاركنان چند كارخانه آلماني در اعتراض به «حذف 1500 فرصت شغلي» كه با هدف جلوگيري از «ضرر و زيان» صورت مي گيرد، در خيابان هاي برلين تظاهرات كردند.
آلمان طي روزهاي گذشته نيز شاهد برگزاري چندين تظاهرات گسترده براي افزايش حقوق و دستمزد و بهبود شرايط كاري بود. يادآور مي شود، آلمان در ميان 27 كشور اروپايي بهترين شرايط اقتصادي را دارد!
 


«جان برنان» با رأي مجلس سنا رئيس «سيا» شد

«جان برنان» با راي مثبت مجلس سناي آمريكا رياست سازمان سيا را برعهده گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، پس از هفته ها سرانجام مجلس سناي آمريكا روز پنجشنبه با 63 راي موافق در مقابل 34 راي مخالف به «جان برنان»، نامزد پيشنهادي اوباما براي تصدي پست رياست سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) راي اعتماد داد.
پيش از اين كميته اطلاعات سناي آمريكا با 12 راي مثبت در مقابل سه راي منفي موافقت خود براي نامزدي «برنان» كه پيش از اين مشاور اوباما براي مقابله با تروريسم بود را اعلام كرده و نتيجه راي خود را براي راي گيري نهايي به سنا ارسال كرده بود.
از جمله دلايل را ي آوري ديرهنگام «برنان» موضوع صدور مجوز «حمله به شهروندان آمريكايي مرتبط با گروه هاي تروريستي در خاك آمريكا« از سوي اين افسر با سابقه سيا بود كه از سوي جمهوريخواهان مورد بهره برداري سياسي قرار گرفت.
«چاك هاكل»، وزير دفاع آمريكا نيز به سختي و پس از حمايت از اسرائيل توانست راي اعتماد سنا را بگيرد! وي از سوي جمهوريخواهان متهم به نشان دادن نرمش در مقابل جمهوري اسلامي ايران شده بود.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10