(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 21 اسفند  1391 - شماره 20451

كره شمالي: جنگ شروع شود
واشنگتن و سئول را به آتش مي كشيم
حماس : انتفاضه سوم به اشغال فلسطين پايان مي دهد
پس از امضاي توافقنامه نهايي اسكاتلند
 يك قدم ديگر به استقلال از انگليس نزديك شد
معترضان در شهرهاي بحرين فرياد «قصاص» سر دادند
تشكيل كميته هاي مردمي در مصر
براي مقابله با آشوب طلبان
حامد كرزاي از گفت وگوهاي آمريكا و طالبان خبر داد
تداوم درگيري ارتش با تروريست ها در چند شهر سوريه
اعلام تاريخ برگزاري انتخابات رياست جمهوري در ونزوئلا
نا آرامي هاي خياباني به دنبال اعلام نتيجه انتخابات در كنيا
تظاهرات گسترده ضد دولتي در پرتغال و يونان
رئيس پارلمان ليبي:
 مكان امني براي تشكيل جلسه نمايندگان نداريم
تجمع اعتراض آميز در ژاپن و آلمان
نيروگاه هاي هسته اي را تعطيل كنيد
نتيجه همه پرسي در جزاير مالويناس امروز مشخص مي شود
جنايت زير پوشش دفاع از محيط زيست!


كره شمالي: جنگ شروع شود

واشنگتن و سئول را به آتش مي كشيم

كره شمالي در آستانه برگزاري رزمايش مشترك آمريكا و كره جنوبي هشدار داد در صورت وقوع جنگ، رژيم هاي اين دو كشور را تبديل به درياي آتش خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از يونهاپ، يك روز مانده به برگزاري رزمايش نظامي مشترك توسط سئول و واشنگتن، كره شمالي تهديد به يك جنگ تمار عيار هسته اي كرد.
دولت پيونگ يانگ تاكيد كرد؛ گروه هاي نظامي خط مقدم، ارتش، نيروهاي هوايي و دريايي، واحدهاي ضدزيردريايي و واحدهاي استراتژيك توپخانه اي ما آماده دريافت آخرين دستور براي حمله هستند. روزنامه رسمي كره شمالي نوشت: اگر جنگ شروع شود، رژيم هاي دست نشانده آمريكا و كره جنوبي در يك چشم به هم زدن تبديل به دريايي از آتش خواهند شد.
 


حماس : انتفاضه سوم به اشغال فلسطين پايان مي دهد

يكي از رهبران برجسته حماس تأكيد كرد، انتفاضه سوم در راه است و اين بار انتفاضه سراسر فلسطين را آزاد خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمود الزهار طي اظهاراتي اعلام كرد، انتفاضه سوم در همه شهرها و روستاهاي فلسطيني در كرانه باختري و نوار غزه شعله ور خواهد شد و تا نابودي اشغالگران ادامه خواهد داشت.
وي افزود: انتفاضه سوم به شيوه مقاومت غزه كه در سال 2005 به اشغالگري پايان داد، خواهد بود و كرانه باختري و فلسطين اشغالي مركز مقاومت براي مقابله با همه انواع خشونت ها خواهد شد.
الزهار تصريح كرد آنچه امروز اشغالگران انجام مي دهند، احمقانه و تكرار همان چيزي است كه شارون قبلاً انجام داد اما در نهايت انتفاضه الاقصي به وقوع پيوست.
 


پس از امضاي توافقنامه نهايي اسكاتلند

يك قدم ديگر به استقلال از انگليس نزديك شد

اسكاتلند در پي امضاي توافقنامه نهايي برگزاري «همه پرسي استقلال»، يك قدم به استقلال نزديك تر شد.
نخست وزير انگليس و وزير اول اسكاتلند توافقنامه نهايي برگزاري همه پرسي استقلال اسكاتلند را امضا كردند تا بدين ترتيب زمينه براي برگزاري يكي از حساس ترين رفراندوم ها در پاييز 2014 بيش از پيش مهيا شد. به نوشته خبرگزاري دانشجويان ايران، بر مبناي توافق امضا شده از سوي ديويد كامرون، نخست وزير انگليس و الكس سلموند، وزير اول اسكاتلند، اتباع اسكاتلندي كه حداقل 16سال دارند، امكان شركت در همه پرسي استقلال را خواهند داشت. اين در حالي است كه شرط سني راي دادن در انگليس حداقل 18 سال است.
به گفته ديويد كامرون، مطابق اين توافقنامه، همه پرسي سال 2014 شامل تنها يك «سوال ساده» در مورد جدا شدن از انگليس يا باقي ماندن در آن خواهد بود. با اين حال نخست وزير انگليس تاكيد كرده اولويت شماره يك او جلوگيري از استقلال اين منطقه خواهد بود.پيش از اين، نيكلا استرجن، معاون وزير اول اسكاتلند گفته بود كه براساس توافق با دولت مركزي انگليس، تصميم هاي اداري در خصوص برگزاري همه پرسي در اسكاتلند گرفته خواهد شد. وي همچنين تاكيد كرده شكي ندارد كه پس از 300سال يكپارچگي با انگليس، مردم اسكاتلند خواستار عدالت و ثروت بيشتر هستند كه رسيدن به آن فقط با استقلال ميسر خواهد بود.
به گزارش بي بي سي، مشكل عمده لندن اين است كه حزب اصلي حاكم (حزب محافظه كار) در ميان مردم اسكاتلند محبوبيت و پايگاه عمده اي ندارد. از ميان 59 نماينده حوزه هاي انتخابي اسكاتلند در پارلمان انگليس، تنها يك نماينده از حزب محافظه كار است كه او هم از يك حوزه انتخابي هم مرز با انگليس انتخاب شده است.
بدين ترتيب دولت انگليس در مقابله با طرح استقلال اسكاتلند به حمايت حزب ائتلافي ليبرال دموكرات و حزب مخالف كارگر به شدت نيازمند است.اسكاتلند به رغم جمعيت اندك در مقايسه با كل جمعيت انگليس، از منابع غني نفت و گاز در درياي شمال بهره مند است.
 


معترضان در شهرهاي بحرين فرياد «قصاص» سر دادند

سرويس خارجي-
در حمله نيروهاي امنيتي آل خليفه به تظاهركنندگان بحريني كه خواستار خروج اشغالگران سعودي و سقوط آل خليفه بودند تعداد زيادي مجروح و مصدوم شدند و معترضان در مقابل فرياد «قصاص» سر دادند.
بحريني ها روز گذشته در مناطق مختلف اين كشور تظاهراتي با عنوان «تسليم تاريكي نمي شويم» برگزار كردند كه در جريان آن نظاميان رژيم آل خليفه تظاهركنندگان را سركوب كردند.
شماري از تظاهركنندگان بر اثر اصابت گلوله و استنشاق گازهاي سمي زخمي و مصدوم شدند.
تظاهركنندگان خواستار قصاص و بازداشت قاتلان شهدا شدند و فرياد مي زدند «ملت خواهان سرنگوني نظام است.»
بحريني ها همچنين آمادگي خود را براي برگزاري تظاهرات گسترده در روز 14 مارس (24 اسفند) براي بيرون راندن نيروهاي اشغالگر سعودي اعلام كردند.
نيروهاي امنيتي بحرين با همدستي نيروهاي اشغالگر سعودي به سركوب مردم پرداخته اند كه تاكنون در جريان اين سركوبگري ها صدها نفر شهيد، زخمي يا بازداشت شده اند.
شواهد سازمان هاي حقوق بشري نشان مي دهد كه شماري از معترضان زير شكنجه شديد رژيم آل خليفه جان خود را از دست داده يا دچار نقص عضو شده و تعدادي از زنان بحريني نيز بر اثر استنشاق گازهاي سمي در جريان تظاهرات مسالمت آميز خود دچار سقط جنين شده اند.
اين در حالي است كه مردم بحرين با وجود اين سركوبگري ها همچنان با آمدن به خيابان ها بر مطالبات مشروع خود در دستيابي به حقوق از دست رفته خود از جمله اجراي عدالت اجتماعي و روي كار آمدن نظامي منتخب تأكيد مي كنند.
 


تشكيل كميته هاي مردمي در مصر

 براي مقابله با آشوب طلبان

با گسترش آشوب ها و ناآرامي هاي شديد در برخي از شهرهاي مصر، كميته هاي مردمي براي مقابله با آشوبگران تشكيل شد.
به گزارش خبرگزاري ها، ادامه اعتصاب ماموران پليس و افزايش هرج و مرج ها در شهرهاي پورت سعيد، اسكندريه و قاهره، مردم اين كشور را براي حفظ امنيت و حراست از تاسيسات و اموال عمومي به سوي تشكيل هسته هاي كوچك در جهت مقابله با آشوب طلبان واداشته است.
براساس اين گزارش، احزاب اسلامگراي مصر با صدور بيانيه هايي ضمن استقبال از تشكيل «كميته هاي مردمي» از دولت خواستند تا از آنها حمايت كند.
در اين بيانيه خاطر نشان شده است: دولت بايد با استفاده از كانال هاي ارتباطي با مردم از كميته هاي مردمي حمايت مالي و قضايي به عمل آورد تا مرحله سخت كنوني را پشت سربگذارد.
هشدار به آشوبگران
دولت مصر به خشونت طلبان و آشوبگران براي حمله به ساختمان هاي دولتي و تاسيسات عمومي هشدار داد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، «علاء الحديدي» سخنگوي دفتر نخست وزيري مصر با بيان هشدار شديد اللحن دولت به آشوب طلبان اعلام كرد: پليس و نيروهاي امنيتي با متجاوزان به تاسيسات عمومي و خصوصي به شدت برخورد خواهد كرد.
اين مقام مصري با اشاره به ناآرامي هاي يكشنبه شب گفت: نيروهاي امنيتي، برخي از افراد كه در به آتش كشيدن ساختمان فدراسيون فوتبال مصر و اتحاديه آفريقا در قاهره دست داشتند را بازداشت كرده است.
هشدار دولت مصر در حالي صورت مي گيرد كه در درگيري معترضان و نيروهاي پليس در شهرهاي مختلف مصر شماري كشته و زخمي شدند. در درگيري هاي روز شنبه و يكشنبه شب كه در برخي شهرها همچون قاهره و پورت سعيد رخ داد، حركت كشتي ها در كانال سوئز متوقف شد و چهار تن از معترضان كشته و 27 تن نيز زخمي شدند.
اين درگيري ها پس از تائيد حكم اعدام 21 تن از متهمان پرونده كشتار پورت سعيد به اوج خود رسيد.
با وجود اين روز يكشنبه مصر پس از گذشت يك روز ناآرامي و خشونت، بار ديگر روي آرامش را به خود ديد و فراخوان معترضان براي برگزاري تظاهرات خياباني تغيير چنداني در اوضاع و احوال سياسي پيش نياورد.
از سوي ديگر، حزب آزادي و عدالت شاخه سياسي جماعت اخوان المسلمين اعلام كرد كه تلاش براي سياسي كردن حكم مربوط به كشتار پورت سعيد، كشور را به آشوب خواهد كشيد.
در بيانيه اي كه از سوي حزب آزادي و عدالت منتشر شده بود از همه طرف هاي درگير در مسائل سياسي خواسته شده است كه به قانون احترام گذاشته و خويشتنداري خود را حفظ كنند.
در بيانيه حزب حاكم مصر تصريح شده است: هر كس كه بمصلحت كشور را در نظر دارد، اقدام به آتش زدن تاسيسات دولتي نمي كند.
در همين حال برخي منابع آگاه در داخل «جبهه نجات ملي» (مخالفان دولت) از تشديد اختلافات درون حزبي براي شركت در انتخابات خبر دادند.
اين منابع گفتند كه برخي از احزاب در داخل جبهه نجات ملي خواهان اخراج دو حزب «الوفد» و «كنگره» از اين جبهه در صورت مشاركت آنها در انتخابات هستند.
همچنين حزب الوفد و حزب كنگره به رهبري عمروموسي بر شركت در انتخابات پارلماني آينده اصرار دارند و تحريم آن را راهكاري منطبق با معيار دموكراسي نمي دانند.
 


حامد كرزاي از گفت وگوهاي آمريكا و طالبان خبر داد

رئيس جمهوري افغانستان خبر داد در حال حاضر نمايندگان آمريكا و طالبان در پايتخت قطر سرگرم مذاكره هستند.
به گزارش واحد مركزي خبر، «حامد كرزاي» گفت، اكنون طالبان و آمريكا هر روز در «دوحه» سرگرم گفت وگو هستند. كرزاي در اين مورد توضيحات بيشتري نداد.
آمريكا كه تاكنون سه بار در قطر و آلمان با گروه طالبان افغانستان مذاكره داشته است، طي ماه هاي اخير دولت كابل و اسلام آباد را براي مذاكره با طالبان آزاد گذاشته است.
به اعتقاد كارشناسان، كاخ سفيد جنگ در افغانستان را باخته است و به همين خاطر مي كوشد روند سياسي و گفت وگو با طالبان را جايگزين جنگ كند. طالبان نيز همزمان با مذاكره به حملات خود عليه آمريكايي ها و نظاميان ناتو ادامه مي دهد. جمعه گذشته همزمان با ورود «چاك هاگل» وزير دفاع آمريكا به كابل، يك شبه نظامي عضو طالبان در مجاورت وزارت دفاع افغانستان دست به عمليات انتحاري زد كه جان 9 نفر را گرفت و 13 تن ديگر را زخمي كرد. هم اكنون آمريكايي ها از عناصر القاعده در عراق و سوريه حمايت تسليحاتي مي كنند.
طالبان سال قبل با متهم كردن آمريكا به داشتن رفتار مبهم در قبال روند آشتي گروه هاي مختلف افغان، مذاكرات با واشنگتن را به حال تعليق درآورده بود.
خبرهاي مربوط به درگيري ها ميان نيروهاي دولتي و شبه نظاميان نيز حاكي است، 15 شبه نظامي طالبان در استان هاي هلمند و ننگرهار كشته شدند. در اين عمليات مقاديري سلاح و مهمات و حدود 300 كيلوگرم مواد مخدر از طالبان كشف و ضبط شد. حمله هوايي ناتو در استان هلمند نيز مرگ يك بازيگر تأتر افغانستان را در پي داشت.
 


تداوم درگيري ارتش با تروريست ها در چند شهر سوريه

نيروهاي ارتش سوريه با تروريست ها در مناطق مختلف شهرهاي دمشق، حلب، حمص و حماه درگير شدند و تلفات و خسارات زيادي به آنها وارد كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، ارتش سوريه به عمليات نظامي خود در شهر حمص و خارج از آن ادامه داد و با حمله به تجمع افراد مسلح توانست به آنها ضربه بزند.در مقابل گروه هاي مسلح نيز به پالايشگاه نفت حمص يورش بردند و خساراتي به آن وارد كردند.
اوضاع در شهرهاي حلب، حماه و دمشق نيز به همين منوال است و نيروهاي ارتش موفق شدند برخي مناطق تحت كنترل تروريست ها در حلب را از چنگ آنان بيرون آورند و خسارات و تلفات زيادي را به تروريست ها وارد كنند.برخي مناطق حلب از جمله الحلوانيه و ميدان شعار و مساكن هنانو نيز شاهد عمليات گسترده نيروهاي ارتش سوريه عليه تروريست ها بود.
شبكه تلويزيوني العالم نيز از درگيري بين گروه هاي مسلح و ارتش سوريه در اطراف محله هاي حسينيه و ديابيه واقع در منطقه حضرت زينب(س) در دمشق خبر داد.در شهرهاي ادلب و لاذقيه نيز نيروهاي ارتش توانستند تلفات و خسارات سنگيني به تروريست ها وارد كنند.
اين در حالي است كه هفته نامه المنار گزارش داد، آمريكا از رژيم صهيونيستي خواسته است خود را براي جنگ احتمالي با سوريه آماده كند.المنار به نقل از منابع آگاه افزود، اين اولين باري است كه آمريكا به اين صراحت از احتمال بروز جنگ بين دمشق و تل آويو سخن مي گويد.در همين رابطه بشار جعفري نماينده سوريه در سازمان ملل رژيم صهيونيستي را يك طرف اصلي در حمايت از گروه هاي تروريستي در كشورش دانست و با اشاره به ربودن نيروهاي صلحبانان سازمان ملل در بلندي هاي جولان گفت، به باور ما اسرائيلي ها سناريويي در سر دارند. به گزارش ايرنا، نماينده دائم سوريه در سازمان ملل افزود: ممكن است اسرائيلي ها اين سناريو را در ذهن داشته باشند كه با فراري دادن نيروهاي سازمان ملل در بلندي هاي جولان يك منطقه خالي در جولان ايجاد كرده و سپس نيروهاي مزدور خود را كه از تروريست ها تشكيل شده در آنجا مستقر كنند.جعفري كه در نشست شوراي امنيت سخن مي گفت تاكيد كرد: ما اين مسئله را به شوراي امنيت و دبيركل سازمان ملل منتقل كرده ايم و به آن ها درباره نقش اسرائيل در كمك به اين گروه هاي تروريستي هشدار داده ايم.وي اظهار داشت: ما از شوراي امنيت و سازمان ملل مي خواهيم كه به مسئوليت خود براي جلوگيري از دخالت برخي كشورها و حمايت آن ها از تروريست ها عمل كنند.بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد نيز طي اظهاراتي ضمن هشدار به كشورهاي غربي نسبت به خطرات كمك هاي تسليحاتي به مخالفان سوريه اعلام كرد، در صورتي كه اين سلاح ها به دست طرفين درگير سوري برسد نه تنها مشكلات سوريه حل نمي شود بلكه درگيري ها در اين كشور طولاني تر و تعداد قربانيان بيشتر مي شود.رئيس علماي بلاد شام و امام جمعه مسجد بزرگ اموي دمشق از همه مردم سوريه خواست براي ياري اين كشور و دفاع از آن در كنار ارتش به حال بسيج عمومي در آيند.
ساير رويدادها
¤ رئيس دفتر نماينده سازمان ملل متحد در دمشق اقدام گروه هاي مسلح در ربودن نيروهاي سازمان ملل در سوريه را محكوم كرد.
¤ يك رسانه غربي از حضور دست كم 70 تروريست بلژيكي در كنار گروه هاي مسلح در سوريه خبر داد كه در تشديد ناامني ها و خشونت ها در اين كشور سهيم هستند.
¤ معاون دبيركل حزب الله لبنان گفت، سوريه با يك تهاجم بين المللي، آمريكايي - اسرائيلي روبه رواست.
¤ برنامه جهاني غذا وابسته به سازمان ملل اعلام كرد به دليل ادامه جنگ داخلي در سوريه و افزايش آوارگان سوري تعداد افرادي كه تحت پوشش اين نهاد براي دريافت غذا قرار خواهند گرفت به حدود سه ميليون نفر خواهد رسيد.
 


اعلام تاريخ برگزاري انتخابات رياست جمهوري در ونزوئلا

تاريخ برگزاري انتخابات رياست جمهوري در ونزوئلا براي مشخص كردن جانشين «هوگو چاوز» اعلام شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، كميسيون انتخاباتي ونزوئلا اعلام كرد انتخابات رياست جمهوري اين كشور 14 آوريل (25 فروردين) برگزار مي شود. طبق قانون اساسي ونزوئلا، انتخابات رياست جمهوري بايد ظرف 30 روز از زمان مرگ «هوگو چاوز» برگزار شود.
در پي درگذشت چاوز، معاون وي «نيكلاس مادورو» طبق قانون اساسي به عنوان رئيس جمهور موقت (تا زمان برگزاري انتخابات) سوگند ياد كرد.به گفته كارشناسان سياسي، مادورو هم اكنون محبوبيت بسيار گسترده اي دارد و مردم او را به عنوان فرزند معنوي چاوز مي شناسند.
ونزوئلا در حال حاضر از جمله كشورهايي است كه سياست هاي دو كانديداي رقيب بسيار با هم متفاوت بوده و همين مسئله انتخابات را به واقعه اي حساس در اين كشور تبديل كرده است.
چاوز در سياست داخلي به نماد حمايت از فقرا و سياست هاي سوسياليستي و در خارج نيز به قهرمان مبارزه با امپرياليسم آمريكا در منطقه لاتين شهرت داشت.چاوز در آذر سال جاري قبل از آنكه براي عمل جراحي به كوبا سفر كند، مادورو را به عنوان فردي كه او تمايل دارد انقلاب را ادامه دهد، معرفي كرده بود. چاوز حتي از حاميان خود خواسته بود در صورت برگزاري انتخابات به مادورو راي بدهند.
ائتلاف مخالفان چاوز هم كابريليس داونسكي را بار ديگر به عنوان كانديداي انتخابات رياست جمهوري 25 فروردين معرفي كرده است.
 


نا آرامي هاي خياباني به دنبال اعلام نتيجه انتخابات در كنيا

نيروهاي امنيتي و پليس كنيا با يورش به معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوري در اين كشور شماري از آنان را مجروح كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران تن از مردم كنيا با سرازير شدن به خيابان هاي اصلي شهر بندري «كيسومو» نارضايتي خود را از نتيجه انتخابات اعلام كردند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، پليس به منظور متفرق كردن حاميان «رايلا اودينگا» (نخست وزير فعلي و نامزد شكست خورده) كه در انتخابات رياست جمهوري مغلوب معاون خود «اوهورو كنياتا» شده است، به سوي آنان گاز اشك آور شليك كرد.
به گفته شاهدان عيني، حاميان اودينگا با سر دادن شعارهايي با مضمون «بدون رايلا» صلحي وجود ندارد، به سوي پليس و نيروهاي امنيتي سنگ و بطري هاي آتش زا پرتاب كردند.
برپايه اين گزارش، رايلا اودينگا طي سخنان انتقادآميزي، نتايج انتخابات در كنيا را مزدورانه دانست و گفت: در انتخابات رياست جمهوري تقلب گسترده صورت گرفته است.
نخست وزير كنوني كنيا در عين حال از مردم كشورش خواست تا به حاكميت قانون احترام بگذارند و از درگيري و خشونت پرهيز كنند، تا وي از طريق شكايت به دادگاه موضوع را پيگيري كند.
براساس حكم صادره از سوي كميسيون انتخابات در كنيا، كنياتا كه پسر اولين رئيس جمهور اين كشور به شمار مي رود با كسب
7/50 درصد آرا به عنوان نامزد پيروز معرفي شد. وي از سوي دادگاه كيفري بين المللي متهم است كه به خاطر خشونت هاي مرتبط با انتخابات رياست جمهوري بحث انگيز سال 2007 در اين كشور، مرتكب جنايت عليه بشريت شده است و قرار است در ماه ژوئيه در لاهه محاكمه شود.در جريان خشونت هاي انتخابات دوره قبل رياست جمهوري كنيا، نزديك به 100 نفر كشته و صدها هزار نفر آواره شدند.
در همين حال منابع خبري روز يكشنبه اعلام كردند: «بان كي مون» دبير كل سازمان ملل با دو رقيب انتخابات رياست جمهوري كنيا تلفني گفت وگو و از آنها خواسته است تا از افزايش تنش ها خودداري كنند.
به گفته سخنگوي بان كي مون، دبير كل سازمان ملل همچنين از برگزاري آرام انتخابات استقبال كرده و مردم كنيا را به دليل حفظ آرامش در جريان برگزاري انتخابات رياست جمهوري مورد ستايش قرار داده است.
كشور كنيا با 42 ميليون نفر جمعيت در شرق قاره آفريقا قرار دارد و پايتخت آن نايروبي است و «مومباسا»، «كيسومو» و «ناكورو» شهرهاي مهم و پرجمعيت آن به شمار مي رود.
اكثر جمعيت اين كشور را مسيحيان تشكيل مي دهند ولي مسلمانان در مسائل سياسي مشاركت گسترده اي دارند. سيستم حكومتي اين كشور پارلماني است و هر چهار سال يك بار انتخابات در آن برگزار مي شود.
 


تظاهرات گسترده ضد دولتي در پرتغال و يونان

هزاران نفر از مردم پرتغال و يونان در اعتراض به «سياست هاي رياضت اقتصادي تروئيكاي اروپا» تظاهرات كردند.
اعتصابيون بخش حمل و نقل عمومي پرتغال روز شنبه با راهپيمايي به سمت ساختمان پارلمان اين كشور از دولت خود خواستند دست از پيروي بي چون و چرا از سياست هاي رياضتي تروئيكاي اروپا بردارد.
معترضان كه به دنبال اجراي چنين سياست هايي به شدت متضرر شده و به سختي گذران زندگي مي كنند تأكيد كردند، تا زماني كه دولت به اجراي اين سياست ها ادامه دهد، اعتصاب و تظاهرات نيز ادامه خواهد داشت.
صدها نيروي امنيتي هنگام تجمع معترضان پرتغالي مقابل ساختمان پارلمان مستقر شده و مانع از ورود آنها به داخل ساختمان شدند.
گروهي از افسران نيروي هوايي يونان نيز در اقدامي بي سابقه در حالي كه لباس فرم برتن داشتند عليه سياست هاي رياضت اقتصادي دولت راهپيمايي كردند.
نظاميان معترض يوناني سپس با تجمع در ميدان «كلتموناس» آتن، از دولت خواستند بدهي خود را از جيب آنها پرداخت نكند.
دولت يونان اين بار براي جبران گوشه اي از بدهي سر به فلك كشيده خود دستور داده از حقوق كاركنان و بازنشستگان نظاميان كسر شود.
دوشنبه هفته پيش بود كه خبر رسيد اين كشور بحران زده اروپايي براي جبران بخشي از كسري شديد بودجه 6 جزيره اش را به امير قطر فروخت!
هزاران نفر از شهروندان «اسلووني» نيز روز شنبه با برپايي يك تظاهرات گسترده ضد دولتي خواستار ريشه كن شدن «فساد» شدند. تظاهر كنندگان كه مسئولان سياسي «اسلووني» را به فساد محكوم مي كردند خواستار برگزاري انتخابات پارلماني زودهنگام شدند.
به اعتقاد معترضان اسلووني، اين كشور از سوي «مافيا» اداره مي شود. به گزارش واحد مركزي خبر اواخر ماه فوريه ائتلاف راستگراي ميانه كه به فساد متهم شده بود، رأي اعتماد پارلمان را از دست داد و پارلمان، رئيس ائتلاف چپ ميانه را به عنوان نخست وزير انتخاب كرد. قرار است وي كابينه اتحاد ملي خود را قبل از چهاردهم مارس تشكيل دهد. در صورت شكست در تشكيل كابينه، انتخابات پارلماني زودهنگام برگزار خواهد شد. تظاهركنندگان نيز خواهان برگزاري انتخابات هستند. پيشتر در هشتم فوريه نيز بيست هزار نفر در خيابان هاي پايتخت اين كشور تظاهرات كرده بودند. خشم مردم از ركود اقتصادي و سياست هاي رياضت اقتصادي دوچندان شده است.
مجارستان نيز روز شنبه شاهد يك تظاهرات گسترده ضد دولتي بود.
آن طور كه شبكه خبري «دويچه وله» آلمان اعلام كرده، هزاران نفر از مردم اين كشور در اعتراض به نشست آتي پارلمان براي تغيير قانون اساسي اين تظاهرات را به راه انداختند.
مجاري ها كه روز پنجشنبه نيز چنين تظاهراتي را برگزار كرده بودند معتقدند نتيجه تغييرات مد نظر دولتمردان مجارستان در نهايت به ديكتاتوري ختم شده و با معيارهاي دموكراسي در تضاد است.
 


رئيس پارلمان ليبي:

مكان امني براي تشكيل جلسه نمايندگان نداريم

رئيس كنگره ملي (پارلمان) ليبي اعلام كرد، هيچ مكان امني براي تشكيل جلسه اعضاي كنگره وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «محمد المقريف» ديروز با انصراف از برگزاري نشست كنگره گفت: كنگره نمي تواند نشست برگزار كند، زيرا هيچ مكان امني براي برگزاري نشست وجود ندارد و نمي توان امنيت و سلامت اعضاي كنگره را تامين كرد. وي افزود كه تحت فشار و در سايه تهديدات مسلحانه برگزاري نشست منتفي است.
هفته گذشته همزمان با بررسي قانون «انزواي سياسي» در جلسه كنگره، پارلمان در طرابلس هدف محاصره افراد مسلح قرار گرفت. محاصره كنندگان تهديد كرده بودند كه اگر پارلمان اين قانون را تصويب نكند، به نمايندگان اجازه خروج از مجلس را نمي دهند.
در اين ميان، يك نماينده كه اين تهديد را ناديده گرفت و قصد خروج داشت، مورد ضرب و شتم محاصره كنندگان واقع شد. محاصره كنندگان به اين بسنده نكرده و به داخل پارلمان حمله كردند و عده اي را مورد ضرب و شتم قرار دادند. خودروي ضد گلوله حامل المقريف هم هدف تيراندازي قرار گرفت ولي به وي آسيبي نرسيد.
قانون انزواي سياسي اگر تصويب شود، چهره هاي سياسي زمان «معمر قذافي» بايد از نهادهاي سياسي و اداري بركنار شوند.
خبر ديگر از ليبي اينكه، حدود 120 زنداني از ندامتگاه «الجديده» فرار كردند. برخي از زندانبانان به دريافت رشوه براي فراري دادن زندانيان متهم شدند.
ليبي طي دو سال اخير به شدت ناآرام بوده است. قبلا درگيري ها دور از پايتخت و در ميان قبايل رخ مي داده است، اما اكنون در درون شهرهاي بزرگي چون طرابلس و بنغازي هم افراد مسلح حضور دارند.
 


تجمع اعتراض آميز در ژاپن و آلمان

نيروگاه هاي هسته اي را تعطيل كنيد

مردم آلمان و ژاپن با برپايي تظاهرات گسترده ضددولتي در كشورهايشان خواستار تعطيلي نيروگاه هاي هسته اي شدند.
هزاران نفر از مردم «توكيو» پايتخت ژاپن ديروز در آستانه دومين سالگرد حادثه فوكوشيما با برپايي راهپيمايي ضددولتي از دولت اين كشور خواستند هرچه سريعتر نيروگاه هاي هسته اي را تعطيل كنند.
معترضان با زدن ماسك به صورت و حمل دست نوشته هايي كه روي آن نوشته شده بود:« نه به نيروگاه هسته اي» از دولت ژاپن خواستند از خساراتي كه اين نيروگاه ها در حادثه فوكوشيما به اين كشور وارد كرده، درس بگيرد.دو سال پيش در چنين روزي وقوع زمين لرزه بزرگ و به دنبال آن وقوع سونامي مرگبار در اين كشور باعث وارد آمدن آسيب جدي به برخي نيروگاه هاي اتمي اين كشور و انتشار مواد راديو اكتيو شد. حادثه اي كه اعتراض ها به نيروگاه هاي هسته اي در اين كشور را شدت بخشيد.روز شنبه، هزاران نفر از طرفداران محيط زيست در آلمان نيز در سالگرد حادثه اتمي ژاپن با راهپيمايي به سمت نيروگاه هسته اي «نكاروستيم» از دولت مركل خواستند، نيروگاه هاي هسته اي اين كشور را تعطيل كنند.معترضان آلماني اعلام كردند، دولت نبايد به بهانه مفيد بودن نيروگاه هسته اي، محيط زيست را از بين ببرد.
 


نتيجه همه پرسي در جزاير مالويناس امروز مشخص مي شود

ساكنان مجمع الجزاير مالويناس همه پرسي دو روزه اي را براي تعيين تكليف حاكميت اين جزاير برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري رويترز، ساكنان جزاير مالويناس (فالكلند) از روز گذشته در همه پرسي دو روزه اي كه هدف آن تعيين تكليف حاكميت اين جزاير است شركت كردند.
اين همه پرسي تا امشب ادامه دارد و بوميان جزاير و كساني كه براي مدت طولاني در اين جزاير اقامت دارند مي توانند در اين همه پرسي شركت كنند. انتظار مي رود ميزان مشاركت در اين همه پرسي بالا باشد. شركت كنندگان در اين همه پرسي به اين سؤال پاسخ مي دهند كه آيا با ادامه حمايت انگليس براين جزاير موافقند يا خير.
روابط ديپلماتيك ميان آرژانتين و انگليس از سه دهه قبل كه اين دو كشور بر سر مالكيت مجمع الجزاير «مالويناس» با هم وارد جنگ شدند، تيره بوده است. در نبرد سال 1982 كه 10 هفته طول كشيد، 650 آرژانتيني و 255 انگليسي كشته شدند. دو ماه قبل هم «ديويد كامرون» نخست وزير انگليس از احتمال اعزام جنگنده هاي اين كشور و استقرار در اين جزاير خبر داد.
دولت آرژانتين به رهبري «كريستينا فرناندز» تلاش زيادي كرده اند تا حق مالكيت اين جزاير به اين كشور بازگردد. مجمع الجزاير «مالويناس» با لندن حدود 13 هزار كيلومتر فاصله دارد، اما تنها با كمي بيش از يك ساعت پرواز مي توان از جنوب آرژانتين به اين جزاير رسيد.تنش بر سر اين جزاير پس از آن شدت گرفت كه منابع نفتي بزرگي نيز در اين جزاير كشف شد. رئيس جمهور آرژانتين بارها خواستار مذاكره با انگليس بر سر حاكميت اين جزاير شده، اما لندن اين امر را منوط به درخواست ساكنان اين جزاير كرده است.
 


جنايت زير پوشش دفاع از محيط زيست!

غربي ها معتقدند، اگرچه جنگ چيزي دردناك است، اما الزامي ندارد كه در عين حال «كثيف» هم باشد!
در واقع، سال هاست كه سازندگان تجهيزات نظامي و مشتريان آنها به روشي مي انديشند كه تكنولوژي به كمك آن بتواند جنگ ها را به فعاليتي «پايدار» مبدل سازند. بدين معنا كه، پروژه اوليه آن- يعني كشتن مردم و به دست گرفتن كنترل يك سرزمين و منابع آن- در تناقض آشكار با هدف گسترده تر «حفاظت از كره زمين» قرار نگيرد.
نخستين مرحله اين تغيير الگو را در سال هاي دهه 1960مي يابيم، كه طي آن اربابان نظامي به اين فكر افتادند سلاح هايي توليد كنند كه برخلاف تسليحات هسته اي متعارف، اجازه دهند تاثير يك بمباران به اشخاص فيزيكي- كه به راحتي «مي توان آنها را جايگزين كرد» (!)- محدود گرديده، به ساختارهاي زيربنايي و محيط زيست آسيب كمتري وارد آيد. به هر شكل، استفاده از سلاح هسته اي براي حل و فصل منازعات در نهايت اقدامي بسيار حاشيه اي باقي مانده، با توليد گلوله هاي فاقد سرب (فلزي فوق العاده سمي كه مي تواند ميدان نبرد را تقريبا غيرقابل استفاده سازد) است كه مجموعه نظامي- صنعتي از چندي پيش در انديشه توليد مهمات متعارف «سبز»تر افتاده است. اما، چه اهميت دارد كه تانكي در زمان صلح به تراكتوري قابل استفاده مبدل گردد، وقتي قرار باشد هيچ گياهي در زمين هاي كشاورزي آلوده رشد نكند؟!در سطح بين المللي، آگاهي به اين موضوعات در قالب اجراي «كنوانسيون ممنوعيت استفاده نظامي و يا هر روش خصمانه ديگري از تكنيك هاي تغيير محيط زيست» سازمان ملل در سال 1978مشاهده گرديده است، كه از جمله «حمله به محيط زيست طبيعي به عنوان اقدامي تلافي جويانه» را ممنوع مي سازد. زيرا كه، جنگ بايد به گونه اي انجام پذيرد كه «حفاظت از محيط زيست طبيعي در برابر خسارات گسترده، پايدار و مهم» هدف اوليه باشد. با اين حال، دستيابي به اين هدف به دليل كمبود بودجه، بسياري كشورها هميشه نيز ممكن نيست. به عنوان مثال، گلوله حاوي «تونگستن» بسيار گران تر از گلوله هاي سربي تمام مي شود، اما تاثير اصطكاك آن بسيار كمتر است، و بنابراين از سايش لوله توپ به شكلي قابل توجه مي كاهد.
مي توان گفت كه، تغييرات فوق در تانك ها بيشتر مشاهده مي گردد. و اگرچه گاه قابل توجه ترين پيشرفت هاي تكنولوژيك غيرنظامي از پژوهش هاي نظامي حاصل مي گردد، اما برعكس آن نيز گاه صادق است. بدين سان، پيدايش تانك هاي «پيوندي» را مديون شركت «بي اي سيستمز» انگليسي و شريك آمريكايي آن، «نورتروپ گرومن»، هستيم كه به دو موتور برقي (كه با باتري ليتيوم تغذيه مي شوند) و نيز دو موتور ديزل مجهزند كه به طور همزمان و يا جداگانه (برحسب موقعيت و شرايط) قابل استفاده اند. باتري هاي اين تانك ها -كه «جي سي وي» يا «خودروي جنگي زميني» خوانده مي شوند- به قدري نيرومندند كه مي توانند به كار تغذيه تجهيزات شخصي سربازان (تفنگ هاي ليزري، آي پد، ...) نيز بيايند.تانك هاي پيوندي همچنين مورد توجه ويژه نشريات تخصصي قرار دارند كه در اين باره مي نويسند: ارتش به تانك جديدي مجهز گرديده كه به روي افراد خبيث آتش مي گشايد و در عين حال در مصرف بنزين صرفه جويي مي كند!»، در حالي كه به توپ هاي اتوماتيك 25 ميليمتري و يك مسلسل 62/7 ميليمتري مجهز است كه همان قدرت تخريب رقيبان خود را كه توجهي به محيط زيست ندارند، دارا هستند.
اين خودرو كه در حال حاضر به بهاي 11ميليون دلار فروخته مي شود، به نسبت هنوز گران است و فعلا ارتش هاي «پولدارتر» قادر به استفاده از آن هستند. نتيجه آن كه، بي شك آينده نزديك شاهد ظهور ارتش هايي به طور كامل مجهز به بمب هاي «تميز»، مهمات بدون سرب و تانك هاي برقي نخواهد بود. اما، قدر مسلم آن كه جهان كاملا فراموش كرده است كه «تميز» يا «كثيف»، سلاح ها به هرحال مي كشند!
¤ سرويس خارجي كيهان
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10