(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 22 اسفند  1391 - شماره 20452

حزب الله : مقاومت لبنان فتنه داخلي را ريشه كن مي كند
الغنوشي از نقش زنان تونس در پيروزي انقلاب تمجيد كرد
اشتباه تاريخي
راشاتودي: مردم سوريه عليه تروريست ها هر روز متحدتر مي شوند
افزايش اعتراض ها عليه نقض حقوق بشر در عربستان
چها رسوي پنج قا ره
تظاهرات مردم مصر عليه دخالت هاي آمريكا، اسرائيل و قطر
احتمال جنگ در اروپا
نخست وزير لوكزامبورگ هشدار داد
زد و خورد خياباني معترضان
با پليس جمهوري آذربايجان در باكو
كرزاي: نظاميان ناتو حق ندارند وارد محوطه دانشگاه ها شوند
هزاران نفر در مغرب براي آزادي زندانيان سياسي به خيابان ها ريختند
تشديد بحران اقتصادي در اسپانيا
مردم 60 شهر به خيابان ها ريختند
تجمع ضدآمريكايي در كره شمالي عليه رزمايش مشترك واشنگتن -سئول


حزب الله : مقاومت لبنان فتنه داخلي را ريشه كن مي كند


معاون دبير كل حزب الله لبنان تأكيد كرد، مقاومت دست اجانب و ايادي فتنه را از لبنان قطع مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري المنار، شيخ نعيم قاسم تأكيد كرد، مقاومت مثل هميشه براي مقابله با فتنه و قطع دست عاملان آن تلاش مي كند و با همه طرف هايي همكاري مي كند كه به دنبال دفع فتنه هستند.وي اظهار داشت: وحدت بين مسلمانان اصلي شرعي و سياسي است و عمل به آن واجب ديني و ملي است.معاون دبير كل حزب الله گفت: عاملان تفرقه افكني در لبنان آمريكا و اسرائيل هستند كه از اختلاف بين مسلمانان براي نابود كردن كشورمان از داخل استفاده مي كنند.
 


الغنوشي از نقش زنان تونس در پيروزي انقلاب تمجيد كرد

رهبر اسلامگراي تونس از نقش زنان در پيروزي انقلاب مردمي 11ژانويه تمجيد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها «راشد الغنوشي» رهبر اسلامگراي تونس در جمع هواداران خود طي سخناني به مناسبت روز جهاني زن اظهار داشت: جنبش النهضه تمايل زيادي به دفاع از حقوق زنان دارد و در اين راه تلاش هاي زيادي به عمل آورده است.براساس اين گزارش، الغنوشي با تاكيد بر نقش زنان در مبارزه عليه ديكتاتوري و استبداد در تونس متذكر شد: ما از آزادي هاي عمومي زنان دفاع مي كنيم و دستاوردهاي آنان را پاس خواهيم داشت.به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي «النشره»، الغنوشي گفت كه النهضه مشكلي در رياست جمهوري يا نخست وزيري زنان در تونس ندارد.اين در حالي است كه كشور تونس اين روزها، شاهد حملات گسترده رسانه اي مخالفان دولت عليه جريان اسلامگراي حاكم در اين كشور به ويژه در مورد مسائل مربوط به زنان است.
 


اشتباه تاريخي

شبكه خبري «سي.ان.ان» در اعتراض ديرهنگام و براي كاستن از انتقادها از مقامات آمريكايي به خاطر اشغال عراق، اعلام كرد كه اين جنگ بزرگترين اشتباه اطلاعاتي تاريخ آمريكا بود.به گزارش واحد مركزي خبر، شبكه سي.ان.ان كه نزديك به كاخ سفيد است و در اصل، سخنگوي اليگارشي حاكم بر آمريكا محسوب مي شود، بالاخره پس از 11سال وقوع حمله به عراق اعلام كرد؛ اين حمله به خاطر اشتباهات نهادهاي اطلاعاتي آمريكا رخ داده است.نظاميان آمريكايي 19 مارس 2003 (28 اسفند 1382) به عراق حمله كردند.
سي.ان.ان در گزارش خود افزود كه «جرج بوش» 19 مارس 2003 گفت: هموطنان، در اين ساعت آمريكا و نيروهاي ائتلاف در حال آغاز عمليات نظامي براي خلع سلاح عراق، آزاد كردن مردم اين كشور و دفاع از جهان در مقابل خطري بزرگ هستند. اين شبكه در ادامه مي افزايد: اين جنگ با اين ادعا كه «صدام» رئيس جمهور وقت عراق تسليحات كشتار جمعي در اختيار دارد آغاز شد، اما پس از جنگ ( پس از سقوط رژيم صدام) تحقيقات گسترده اي براي كشف تسليحات كشتار جمعي صورت گرفت و اين تحقيقات بي نتيجه ماند.سي.ان.ان به جاي اينكه واقعيت را بگويد، در ادامه مدعي شد كه دستگاه هاي اطلاعاتي غرب و صدام باعث اين حمله شدند.در ادامه اين گزارش آمده است: نه تنها اشتباه سازمان هاي اطلاعاتي غربي باعث جنگ شد، بلكه قمار بزرگ صدام هم در (آغاز) اين جنگ نقش داشت. صدام به جاي اينكه بگويد تسليحات كشتار جمعي ندارد، روي حمله نظامي شرط بندي كرد و همه چيز خود را از دست داد.سي.ان.ان به نقل از كميسيون تحقيق آمريكا درباره جنگ عراق نتيجه گيري مي كند كه داستان سلاح هاي كشتار جمعي عراق يكي از بزرگترين و مشهورترين اشتباه اطلاعاتي در تاريخ آمريكا بوده است.به اعتقاد كارشناسان، اين نوع تحليل سي.ان.ان كاملاً هدفمند بوده و با چراغ سبز كاخ سفيد تهيه شده است.چرا كه علت واقعي حمله آمريكا كه همان تسلط بر نفت عراق بوده است را از نظرها پنهان مي كند.آمريكا به بهانه حملات 11 سپتامبر 2001 و سلاح هاي كشتار جمعي به عراق حمله كرد. تاكنون هيچ مدركي دال بر ارتباط ميان صدام و حملات 11 سپتامبر كشف نشده است. آمريكا اگر بتواند گناه حمله به عراق را به گردن مأموران اطلاعاتي خود بيندازد، در واقع به موفقيت بزرگي دست يافته است.چرا كه هم وجهه دولت آمريكا ترميم مي شود و هم سياستمداران سابق از هرگونه تعقيب قضايي درامان مي مانند.
 


راشاتودي: مردم سوريه عليه تروريست ها هر روز متحدتر مي شوند


شبكه راشاتودي اعلام كرد، اوضاع در سوريه روز به روز بهتر مي شود و سوري ها هر روز عليه تروريست ها متحدتر مي شوند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه راشاتودي، الياس ابراهيم يكي از تحليلگران نظامي سوريه با اشاره به توان ارتش سوريه در باز پس گيري شهر الرقه در مدتي كوتاه، از روشن شدن ماهيت تروريست ها براي مردم سوريه و اتحاد بيشتر سوري ها عليه آنها خبر داد.
اين كارشناس نظامي افزود، اوضاع داخلي سوريه روز به روز بهتر مي شود و اين موضوعي است كه سوري ها آن را احساس مي كنند.
وي تاكيد كرد، جامعه سوري روز به روز متحدتر مي شود زيرا مردم سوريه دريافته اند كه جنگ در سوريه جنگ با بيگانگان است.
الياس ابراهيم همچنين اظهار داشت، ارتش سوريه فعاليت خود در تقويت نيروهاي ويژه در شهر الرقه را براي انجام عمليات گسترده نظامي در اين شهر و باز پس گيري شهر كه در اختيار تروريست ها قرار گرفته آغاز كرده است در همين رابطه خلف المفتاح معاون وزير اطلاع رساني سوريه اظهار داشت، دشمنان سوريه براي تعيين سرنوشت بحران سوريه به راه حل نظامي مي انديشند و سخن گفتن از گزينه هاي ديگر فريب، دروغ و تلف كردن وقت است.اين در حالي است كه نيروهاي ارتش سوريه تلاش هاي شورشيان مورد حمايت خارجيان براي نفوذ به خاك اين كشور از طريق مرز لبنان را ناكام گذاشتند.
در همين رابطه گروه هاي ديپلماتيك در كشورهاي غربي خبر دادند كه گرداني از گروه نظامي «دلتا فورس» آمريكا در بيروت حضور دارد تا در عمليات خرابكارانه در سوريه شركت كند.
اين منابع تاكيد كردند اين گروه ها در منطقه بقاع و شمال لبنان حضور دارند و در سوريه عمليات خرابكارانه اجرا مي كنند و با گروه هاي ويژه نظامي انگليسي و فرانسوي ارتباط دارند.
گفته مي شود اين نيروها با گروهك هاي تروريستي موجود در سوريه ارتباط دارند كه اين گروهك ها نيز تحت نظارت فرانسه، انگليس و آمريكا در شمال اردن به كمك اسرائيل آموزش ديده اند.
گروه هاي ويژه دلتا فورس بخشي از سازمان جاسوسي آمريكاست كه متخصص امور خرابكاري و ترور است و تعداد زيادي از اتباع كشورهاي ديگر و كشورهاي عربي ميان نيروهاي آنها حضور دارند.
يكي از آخرين عمليات خرابكارانه اين نيروها از سوي روزنامه فيگارو چاپ فرانسه نيز فاش شده است كه منابع لبناني آگاه تاكيد كردند جريان «المستقبل» و واحدهاي امنيتي وابسته به اين جريان به صورت مستقيم در اين عمليات مشاركت دارند.
اخيرا نيز يك روزنامه انگليسي فاش كرد دولت اين كشور محموله هايي از سلاح به ارزش 30 ميليون دلار براي شورشيان سوري ارسال كرده است.
همچنين محمدعلي اديب نماينده مردم تركيه در مجلس از حزب جمهوريخواه خلق اين كشور با تاكيد بر آگاهي سوري ها نسبت به توطئه هاي خارجي عليه كشورشان گفت، 70 هزار نيروهاي افراطي خارجي از 23 كشور از طريق خاك تركيه به سوريه اعزام شده اند.
در همين رابطه مانوئل والس وزير كشور فرانسه در سخناني به حضور ده ها تن از اتباع فرانسوي در سوريه و همكاري آنها با گروه هاي تروريستي در اين كشور اعتراف كرد اين در حالي است كه هزاران تن از مردم شهر الحميديه در استان حلب در طرفداري از نظام سوريه تظاهرات و مخالفت خود را با اقدامات بيگانگان در تجهيز و تسليح تروريست ها اعلام كردند.
مردم اين شهر با سر دادن شعارهايي به طرفداري از بشار اسد رئيس جمهور سوريه اظهار داشتند كه حامي و پشتيبان ارتش هستند و براي مقابله با تروريست ها با آنها همكاري مي كنند.
ساير رويدادها
¤ وزير خارجه روسيه روز گذشته با نمايندگان هيئتي از سوي مخالفان داخلي سوريه ديدار و با آنان در مورد آخرين تحولات در اين كشور مذاكره كرد.
¤ اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه روز گذشته با وزيران خارجه اتحاديه اروپا درباره اوضاع سوريه گفت وگو كرد.
¤ تروريست ها با شليك خمپاره يك مهد كودك را در منطقه حرستا در اطراف دمشق هدف قرار دادند.
¤ ائتلاف ملي مخالفان سوريه بار ديگر نشست خود را براي تشكيل دولت موقت و انتخاب نخست وزير به تاخير انداختند.
 


افزايش اعتراض ها عليه نقض حقوق بشر در عربستان

افزايش فزاينده نقض حقوق بشر در عربستان سعودي با انتقادات بي شماري از سوي مخالفان آل سعود مواجه شده است.
به گزارش خبرگزاري ها، ادامه بازداشت و شكنجه منتقدان آل سعود واكنش هاي زيادي را در روزهاي اخير در پي داشته است و «انجمن مؤسسات جامعه مدني در كشورهاي عربي» روز دوشنبه با صدور بيانيه اي خواستار آزادي فوري زندانيان سياسي شد.
براساس اين گزارش، اين انجمن با هشدار درباره خطرات استفاده ابزاري از دادگاه ها براي تسويه حساب هاي سياسي اعلام كرد: اين موضوع طي دو سال گذشته به عنوان يك سياست در كشورهاي مختلف حوزه خليج فارس مورد استفاده قرار گرفته است.
در بيانيه انجمن آمده است: از سازمان هاي بين المللي مي خواهيم كه اجراي اين احكام سخت گيرانه را پيگيري كرده و مقامات عربستان را تحت فشار قرار دهند تا فعالان را آزاد كند.
«فواد ابراهيم» نويسنده و پژوهشگر سياسي سعودي نيز در گفت و گو با العالم، حمايت غرب از رژيم آل سعود و بي وجهي به نقض گسترده حقوق بشر در عربستان را لكه ننگي بر پيشاني هم پيمانان غربي آل سعود و مدعيان حقوق بشر دانست و گفت: در كشوري كه فاقد نظام سياسي چند حزبي است و اجازه تشكيل احزاب را نمي دهد، مجالي براي فعاليت مؤسسات و فعالان حقوق بشري وجود ندارد.
فواد ابراهيم با اشاره به اين كه احكام اخير عليه فعالان حقوق بشر، زمينه را براي تحركات جديد عليه آل سعود فراهم مي كند خاطرنشان كرد: رژيم سعودي فكر مي كند بازداشت شخصيت هاي فعال باعث ناكامي و شكست اعتراضات مردمي خواهد شد، در حالي كه هم اكنون با گسترش اعتراض ها از نقطه اي به نقطه ديگر غافلگير شده است.
در همين حال جمعيت «حسم» در عربستان كه دو تن از رهبران آن اخيراً بازداشت شده اند، آل سعود را به شكنجه و بازداشت 30 هزار نفر در اين كشور به دلايل سياسي متهم كرد.
 


چها رسوي پنج قا ره

تاريخ سفر اوباما به سرزمين اشغالي
دفتر نخست وزير رژيم صهيونيستي اعلام كرد سفر سه روزه رئيس جمهور آمريكا به سرزمين اشغالي 20مارس (30اسفندماه) انجام خواهد گرفت.اين اولين سفر اوباما از زمان انتخاب مجدد وي به مقام رياست جمهوري آمريكا محسوب مي شود.
درخواست موسسات فلسطيني از عباس
جمعي از موسسات فلسطيني از محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين خواستند تا براي مطرح كردن وضعيت اسيران فلسطيني دربند رژيم صهيونيستي به ديوان بين المللي كيفري مراجعه كند.وزير امور اسيران و آزادگان فلسطيني گفت، وقت آن رسيده كه قواعد بازي تغيير كند و از ملت فلسطين حمايت شود.
بهاي سنگين حضور آمريكا در عراق
سازمان عفو بين الملل در آستانه دهمين سالگرد حمله نظامي به عراق با انتشار گزارشي اعلام كرد، مردم عراق پس از گذشت 10سال از تجاوز تحت رهبري آمريكا به اين كشور، همچنان بهاي سنگيني را مي پردازند.اين سازمان تاكيد كرد، عراق هنوز در چرخه شوم خشونت، نقض حقوق بشر شكنجه و حمله به غيرنظاميان گرفتار است.
تلفن هاي جاسوسي براي تفنگداران
نظاميان آمريكايي براي تماس و گفت وگو با يكديگر در جبهه جنگ از تلفن هاي هوشمند استفاده مي كنند.اين تلفن ها نياز نظاميان آمريكايي در زمينه جمع آوري اطلاعات جاسوسي و ارزيابي موقعيت را انجام مي دهند.
 


تظاهرات مردم مصر عليه دخالت هاي آمريكا، اسرائيل و قطر

شماري از تظاهركنندگان مصري با حمل تصاويري از پادشاه قطر در كنار نمادهاي آمريكا و رژيم صهيونيستي، دخالت هاي قطر در امور كشورشان را محكوم كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، معترضان مصري با سردادن شعارهايي عليه قطر و عربستان آنها را به حمايت از آشوب طلبان متهم كردند. اين گزارش حاكي است تظاهركنندگان پادشاه قطر را به تلاش براي سلطه بر اوضاع سياسي و اقتصادي كشورشان متهم و اعلام كردند دوحه و رياض در پشت قضاياي ناامني در بسياري از كشورهاي منطقه قرار گرفته است. معترضان در مصر در حالي كه تصاوير امير قطر را كه پشت سر او نمادهايي از صهيونيسم و آمريكا قرار داشت حمل مي كردند، سياست هاي دوحه براي تغيير معادلات در مصر را شديداً محكوم كردند.«عماد جاد» كارشناس مركز مطالعات راهبردي مؤسسه «الاهرام» با انتقاد از دخالت هاي قطر اظهار داشت: قطر كشور كوچكي است كه جايگاهي راهبردي ندارد، به همين دليل تلاش مي كند تا جاي پايي براي خود در منطقه دست و پا كند.به گفته اين كارشناس مصري، امير قطر پاي خود را فراتر گذاشته و تلاش مي كند تا اقتصاد مصر را در دست بگيرد چرا كه دوحه نتوانست در اين زمينه در تونس و ليبي به جايي برسد.عماد جاد يادآور شد: ليبي به دليل اينكه كشور ثروتمندي است، پول هاي قطر در آن كارساز نبوده است و در تونس نيز توازن بين گروه هاي سياسي مانع از نفوذ روزافزون قطر شد.در همين حال با افزايش تنش ها در مصر و گسترش تظاهرات ضد دولتي، جريان هاي اسلامگرا در مصر تهديد كردند كه در صورت خروج نيروهاي پليس از خيابان ها، با ايجاد وزارت كشور جديد و مردمي، كنترل اوضاع را به دست خواهند گرفت.اين تهديد پس از آن عنوان شد كه در برخي محل ها از قاهره و شهرهاي اسكندريه و پورت سعيد مردم با تشكيل كميته هاي خودجوش مردمي مانع از تخريب تأسيسات عمومي و حياتي از سوي آشوبگران شده اند. از سوي ديگر «حسن ياسيني» رئيس دفتر دادستاني مصر از دادن اجازه به شهروندان اين كشور براي بازداشت عاملان جرايم كيفري خبر داد.به گزارش «الجزيره»، اين تصميم به منظور مقابله با ناامني ها در مصر اتخاذ شده است و شهروندان اين حق را خواهند داشت كه در صورت مشاهده عاملان اغتشاش، آنها را بازداشت و به نيروهاي پليس تحويل دهند.گزارش مهر به نقل از پايگاه اينترنتي روزنامه «اليوم السابع»، «عصام العريان» معاون حزب آزادي و عدالت مصر اعلام كرد: همه طرح ها براي نابودي مصر با شكست روبه رو خواهد شد و قاهره هرگز تسليم فشارها نخواهد شد.وي گفت: كساني كه به ايجاد بلوا و آشوب در مصر دل بسته اند و به دنبال بي ثباتي در كشور هستند، هرگز موفق نخواهند شد و راه به جايي نخواهند برد. معاون حزب آزادي و عدالت درباره تلاش ها براي بي ثبات كردن كشور هشدار داد و متذكر شد: دولت براي ايجاد امنيت و پرهيز از آشوب همه توان خود را به كار خواهد بست و با خشونت طلبان به شدت برخورد خواهد كرد.يك منبع نزديك به رياست جمهوري مصر نيز روز دوشنبه اعلام كرد كه در صورت تشديد اعتراضات، دولتي به رياست محمد مرسي تشكيل خواهد شد. اين منبع كه خواست نامش فاش نشود به اليوم السابع گفت: در صورتي كه فشارها افزايش يابد، تشكيل دولت جديد به رياست مرسي راه حل جايگزين خواهد بود.اين در حالي است كه تظاهرات و اعتراضات شبانه در قاهره، پورت سعيد و المحله براي چندين روز متوالي همچنان ادامه دارد و افراد پليس در اين سه استان در اعتصاب كامل به سر مي برند.
 


احتمال جنگ در اروپا

نخست وزير لوكزامبورگ هشدار داد


نخست وزير لوكزامبورگ با اشاره به اختلافات شديد در اتحاديه اروپا، از احتمال وقوع جنگ در اين قاره خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «ژان كلود يونكر»، مسئول سابق سياستگذاري واحد ارزي يورو و نخست وزير كنوني لوكزامبورگ در گفت و گو با هفته نامه آلماني اشپيگل، نسبت به اوضاع وخيم سياسي و اقتصادي حاكم بر اروپا هشدار داد. آنچه هشدار اين مقام بلندپايه اروپايي را «بي سابقه» مي كند، صحبت كردن از احتمال وقوع جنگ بين كشورهاي اروپايي است. «يونكر» با مقايسه اروپاي 1913 با اروپاي امروز گفت: در سال 1913 نيز اروپايي ها تصور مي كردند ديگر هرگز جنگي در اروپا رخ نخواهد داد و اين قاره به صلح ابدي رسيده است. در حالي كه در اشتباه بودند. ديوها و شياطين دور نشده اند بلكه خوابيده اند. وي در ادامه به شباهت هاي اروپاي 1913 با اروپاي امروز پرداخت و گفت: اين امر بسيار تعجب آور است اما امروز اروپا شباهت هايي با اروپاي سال 1913 دارد.
وي در توضيح اظهارات بي سابقه خود به انتخابات پارلماني اخير ايتاليا و انتخابات يونان اشاره كرد و اظهار داشت: در انتخابات اين دو كشور كساني روي كار آمدند كه ما فكر مي كرديم قطعا كنار گذاشته مي شوند!
وي سپس به انتخابات پارلماني پيش روي آلمان اشاره و ابراز اميدواري كرد در اين كشور مهم اروپايي صدراعظم آلمان در قدرت باقي بماند!
در همين رابطه خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد، حزب دموكرات مسيحي آلمان به رهبري آنگلا مركل در انتخابات شهرداري «ويسبادن» نيز شكست خورد. نامزد حزب سوسيال دموكرات توانست در اين انتخابات پيروز شود. شهر «ويسبادن» از گذشته اهميت زيادي به لحاظ سياسي براي احزاب آلماني داشته است.
اين دومين شكست حزب دموكرات مسيحي به رهبري آنگلا مركل در كمتر از يك سال اخير است و با توجه به برگزاري انتخابات صدارتي كه قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود، رقم خوردن اين شكست ها مي تواند آينده مركل را براي حضور در پست صدراعظمي آلمان به خطر بيندازد.
اين موضوع از آنجا حائز اهميت است كه «آلمان» در ميان 27 كشور اتحاديه اروپا داراي موقعيتي برتر است و تمام سياست هاي رياضت اقتصادي كه اين روزها كشورهاي اروپايي را با ناآرامي هاي اجتماعي و اعتصاب رو به رو كرده با مهندسي حزب حاكم بر اين كشور تحميل مي شود. تكرار انتخابات نافرجام ايتاليا و يونان در آلمان مي تواند بحران سياسي- اقتصادي حاكم بر اروپا را به مرحله حساس و خطرناكي برساند. به نظر مي رسد هشدارهاي بي سابقه نخست وزير لوكزامبورگ با توجه به اين مسائل بيان شده باشد!
 


زد و خورد خياباني معترضان

با پليس جمهوري آذربايجان در باكو

مردم جمهوري آذربايجان در اعتراض به كشته شدن سربازان ارتش اين كشور تظاهرات كردند و با پليس درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري ها باكو پايتخت جمهوري آذربايجان روز يكشنبه شاهد تجمع مردم در اعتراض به كشته شدن مشكوك يك سرباز ارتش در يك منطقه غيرنظامي بود كه به درگيري با پليس ضد شورش منجر شد.
پليس براي پراكنده كردن معترضان از گلوله هاي پلاستيكي و ماشين هاي آب پاش استفاده كرد و 60 نفر از تظاهركنندگان را نيز بازداشت كرد.
تظاهرات كنندگان از چند روز قبل برگزاري اين تجمع اعتراض آميز را براي متوقف كردن مرگ سربازان در پادگان ها برنامه ريزي كرده بودند.
براساس اعلام خبرگزاري آپا اين تظاهرات بدون مجوز فرمانداري باكو برگزار شد و وزارت كشور جمهوري آذربايجان هم اعلام كرده بود كه جلوي تجمعات بدون مجوز را خواهد گرفت. در دو ماه گذشته 15 سرباز آذربايجاني بر اثر عوامل گوناگون از جمله رفتار خشونت آميز افسران مافوق جان خود را از دست داده اند.
 


كرزاي: نظاميان ناتو حق ندارند وارد محوطه دانشگاه ها شوند

رئيس جمهور افغانستان ورود نيروهاي آمريكايي و ناتو به حريم دانشگاه ها و موسسات آموزشي و تحصيلي را ممنوع اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «حامد كرزاي» به نهادهاي امنيتي افغانستان دستور دارد از ورود نظاميان ناتو و آمريكايي به حريم دانشگاه ها و موسسات تحصيلي جلوگيري كنند. اخيرا نيروهاي آمريكايي با ورود به محوطه تعدادي از دانشگاه هاي افغانستان دانشجويان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و به دستگيري برخي از آنها اقدام كردند.
رئيس جمهور افغانستان ضمن محكوم كردن اين اقدام نظاميان خارجي، آن را نقض صريح حاكميت ملي و قوانين افغانستان دانست.
براساس بيانيه دفتر رياست جمهوري افغانستان، كرزاي خطاب به فرماندهي نظاميان خارجي، از وي خواست، جلوي تكرار چنين اعمالي را بگيرد.
رئيس جمهور افغانستان به وزارت كشور، اداره امنيت ملي و مسئولان دانشگاه ها دستور داد از ورود نظاميان خارجي به حريم دانشگاه ها و موسسات تحصيلي با جديت جلوگيري كنند.
در حكم كرزاي تصريح شده است: هرگاه نيروهاي ائتلاف با توسل به زور وارد حريم دانشگاه هاي افغانستان شوند، نيروهاي امنيتي افغان بايد آنان را مورد پيگرد قضايي قرار دهند.
كرزاي با اشاره به اذيت و آزار دانشجويان توسط نيروهاي خارجي گفت كه يكشنبه شب نيز در كابل چنين اتفاقي رخ داده است.
كرزاي تصريح كرد: نيروهاي خارجي يكي از دانشجويان افغان را دستگير و زنداني كردند، اما با تلاش هايي كه تا پاسي از شب انجام دادم، اين دانشجو آزاد شد.
رئيس جمهور افغانستان علاوه بر قضيه فوق، اوايل هفته جاري سخناني در مورد مذاكرات ميان آمريكا و طالبان بر زبان رانده بود كه با واكنش مقامات كاخ سفيد و پنتاگون مواجه شد؛ كرزاي گفته بود، هم اكنون ميان نمايندگان دولت آمريكا و نمايندگان طالبان افغانستان در پايتخت قطر گفت وگو جريان دارد. «چاك هاگل» وزير دفاع آمريكا در واكنش به اين اظهارات، منكر چنين مذاكراتي شد. ژنرال «ژوزف دانفورد» فرمانده كل نظاميان آمريكايي و ناتو در افغانستان نيز گفت ادعاي كرزاي واقعيت ندارد.
برخي منابع نيز پس از گذشت سه روز از سفر هاگل به افغانستان فاش كردند، اين سفر مناسبات ميان كابل و واشنگتن را بحراني تر كرده است. ظاهرا علت لغو كنفرانس خبري مشترك هاگل و رئيس جمهور افغانستان، علاوه بر شرايط امنيتي، اظهارات تند كرزاي عليه آمريكا نيز بوده است. كرزاي چند ساعت قبل از اين ديدار، قضيه مذاكرات روزانه آمريكا و طالبان در دوحه را مطرح كرده بود.
خبر ديگر از افغانستان اينكه، هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي با بمباران منطقه اي در استان «فراه» سه غيرنظامي افغان را كشتند.
 


هزاران نفر در مغرب براي آزادي زندانيان سياسي به خيابان ها ريختند

هزاران تن از مردم مغرب با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز، خواستار آزادي زندانيان سياسي در اين كشور شدند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «ايلاف»، هزاران تن از طرفداران جنبش 20 فوريه به همراه خانواده هاي افراد بازداشت شده، روز يكشنبه دست به تظاهرات خياباني زدند.
براساس اين گزارش، «مصطفي منصور» از اعضاي جمعيت حقوق بشر مغرب اظهار داشت: خواسته اصلي معترضان، آزادي هفت تن از اعضاي جنبش 20 فوريه است كه اخيرا به دليل اتهامات سياسي بازداشت و روانه زندان شده اند.
به گفته اين حقوقدانان، پرونده اين افراد پيشتر به اتهام تجمع مسلحانه، اهانت به نيروهاي دولتي و تهديد به كشتار، به دادگاه تحويل داده شده است و قرار است آنها طي روزهاي آينده محاكمه شوند.
مصطفي منصور تاكيد كرد: بازداشت شدگان به اين علت كه در مركز پليس مورد ضرب و شتم و شكنجه قرار گرفته بودند، دست به اعتصاب غذا زده اند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، فعالان حقوقي در كميسارياي پليس شهر «زايو» در مغرب در خصوص بازداشت يك جوان اعتراض كرده بودند كه نيروهاي امنيتي با خشونت عليه آنان وارد عمل شده و پس از ضرب و شتم اين هفت تن را بازداشت كردند.
اين در حالي است كه احزاب سياسي در شهر «زايو»، با امضاي بيانيه هايي، آزادي افراد بازداشت شده و ساير زندانيان سياسي در مغرب را خواستار شدند.
گفته مي شود ساكنان شهر زايو از حدود دو ماه قبل، اعتراضات عليه فساد برخي از مسئولان امنيتي را آغاز كرده و از بي توجهي دولت به خواسته هاي شان انتقاد كردند.
اعتراضات در مغرب كه همزمان با بهار عربي در اين كشور آغاز شده با سردادن شعارهاي ضدحكومتي، اصلاحات گسترده سياسي و اقتصادي را مدنظر قرار داده است.
 


تشديد بحران اقتصادي در اسپانيا

مردم 60 شهر به خيابان ها ريختند

تشديد بحران اقتصادي و بيكاري صدها هزار نفر از قربانيان سياست هاي رياضت اقتصادي در 60 شهر اسپانيا را به خيابان ها كشاند.
صدها هزار نفر از قربانيان سياست هاي رياضت اقتصادي تروئيكاي اروپا روز يكشنبه بار ديگر با ريختن به خيابان ها عليه «تشديد بحران اقتصادي و افزايش بيكاري» شعار دادند. در اين تظاهرات كه در 60 شهر اين كشور بحران زده برگزار شد، معترضان «وجود فساد گسترده مالي» در ميان مقامات كشورشان را نيز محكوم كردند.
بنا به اعلام شبكه تلويزيوني «راشاتودي» تظاهرات سراسري اسپانيا با سازماندهي 150 سازمان از جمله اتحاديه هاي كارگري و كارمندي، صنايع خودروسازي، بخش خدمات بهداشتي، تلويزيون، بخش ساخت و ساز و... برگزار شد.
اتحاديه بزرگ كارگري «يوجي تي» اسپانيا نام اين تظاهرات را «مبارزه با بيكاري» تجديد دموكراسي نامگذاري كرده بود. به گفته يكي از رهبران اتحاديه هاي كارگري اسپانيا مردم اين كشور به دنبال اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي فقير شده اند لذا به دنبال توقف فوري ادامه چنين روندي هستند. نرخ رسمي بيكاري در اسپانيا 26 درصد اعلام شده اما اين ميزان در ميان جوانان اسپانيا به عدد قابل توجه 50 درصد رسيده است اين امر باعث بروز معضل تازه اي به نام «مهاجرت» شده است. جوانان تحصيلكرده اسپانيايي اين روزها براي يافتن شغل در حال مهاجرت به خارج از اروپا هستند. از آتن نيز خبر مي رسد، يوناني هاي خشمگين كه سال هاست براي رهايي از «سياست هاي رياضتي» تظاهرات و اعتصاب مي كنند، روز يكشنبه بار ديگر مقابل ساختمان پارلمان اين كشور تظاهرات كردند.
به نوشته خبرگزاري جمهوري اسلامي، پليس ضدشورش يونان با حمله به جمعيت معترضان، اقدام به سركوب و دستگيري مردم كرد. برخي گزارش ها حاكي است، گروهي از تظاهركنندگان قصد برپايي چادر در ميدان «سينداگما» نزديك پارلمان را داشتند كه پليس با كمك گاز اشك آور و باتوم مانع شد.
به گزارش رسانه هاي خبري، يوناني هاي به ستوه آمده در شهرهاي بزرگ اين كشور همچون شهر تسالونيك واقع در شمال يونان، جزيره كرت و شهر پاتراس نيز تظاهرات كردند كه با برخورد شديد نيروهاي امنيتي مواجه شدند.
اين كشور در تلاش است با اجراي تمام و كمال خواسته هاي اتحاديه اروپا، بانك جهاني و صندوق بين المللي پول موسوم به تروئيكا بتواند به موقع وام مورد نظر هر مرحله را دريافت كند.
تروئيكاي اروپا سال گذشته موافقت كرد كه مبلغ 130 ميليارد يورو را منوط به اينكه دولت يونان تمام خواسته هاي آنان را اجرا كند، به صورت مرحله اي و هر سه ماه يك بار در اختيار دولت يونان قرار دهد.
اجراي چنين سياست هايي از سوي دولت راستگرا و محافظه كار يونان باعث خشم و نااميدي مردم شده و از اين رو به نشانه مخالفت با اين سياست، هر روز در گوشه و كنار اين كشور تظاهرات اعتراضي برپا مي شود.
اجراي اين سياست نه تنها باعث بهبود وضع اقتصادي اين كشور نشده، بلكه هر روز بر دامنه مشكلات معيشتي مردم افزوده مي شود.
بدهي هاي خارجي يونان در سال 2009 ميلادي يعني شروع بحران 120 درصد درآمد ناخالص ملي بوده و هم اكنون پس از سه سال و اندي تشديد و ادامه رياضت اقتصادي به 189 درصد درآمد ناخالص ملي رسيده است؛ بيكاري از هشت درصد به بيش از 27 درصد رسيده و فقر و خودكشي نيز به طور بي سابقه اي افزايش يافته است.
شمار زيادي از مردم بلغارستان نيز همزمان، در اعتراض به سوء مديريت در اين كشور تظاهرات كردند. معترضان خواستار ريشه كن شدن فوري فقر و فساد در اين كشور شدند.
 


تجمع ضدآمريكايي در كره شمالي عليه رزمايش مشترك واشنگتن -سئول

ده ها هزار نفر از مردم كره شمالي در اعتراض به رزمايش مشترك سئول - واشنگتن تظاهرات كردند و هشدار دادند كه اگر اين رزمايش ادامه پيدا كند برگزاركنندگان آن محو خواهند شد.
به گزارش خبرگزاري ها،رزمايش نظامي «پنجه عقاب» در حالي ديروز آغار شد كه پيونگ يانگ خط سرخ ارتباطي بين دو كره را قطع كرد و مردم كره شمالي نيز در اعتراض به برگزاري اين رزمايش در پايتخت تظاهرات كردند.
دولت پيونگ يانگ تاكيد كرد: يگان هاي نظامي و نيروي دريايي و هوايي و پدافندهاي ضدهوايي و يگان هاي راهبردي موشكي در انتظار صدور فرمان حمله به سر مي برند و تسليحات هسته اي ما نيز آماده جنگ است.كره شمالي پيش از اين نيز تهديد كرده بود كه در صورت شروع اين رزمايش تمامي توافقنامه هاي صلح در منطقه از جمله پيمان متاركه جنگ مربوط به سال 1953 را لغو خواهد كرد و در صورت شروع جنگ نيز در يك چشم به هم زدن آمريكا و كره جنوبي را به دريايي از آتش تبديل خواهد كرد.روزنامه رودونگ سينمون ارگان حزب حاكم كره شمالي نيز با تاييد لغو پيمان متاركه جنگ بين دو كره اعلام كرد جنگ در منطقه اجتناب ناپذير است.اين روزنامه همچنين خبر داد كه پيونگ يانگ در واكنش به اين رزمايش خط تلفن اضطراري براي حوادث و ارتباطات ضروري را با سئول از صبح ديروز قطع كرد.كره جنوبي و آمريكا از ديروز رزمايش نظامي «پنجه عقاب» خود را كه 11 روز به طول خواهد انجاميد آغاز كردند.در اين رزمايش 10 هزار نيروي نظامي كره جنوبي و 3500 تفنگدار دريايي آمريكا حضور دارند.در كره جنوبي نيز همزمان با شروع رزمايش پنجه عقاب مردم در سئول و شهرهاي ديگر اين كشور به خيابان ها ريختند و عليه برگزاري اين رزمايش تظاهرات كردند.تنش ها در شبه جزيره كره پس از آن شدت گرفت كه كره شمالي در بهمن ماه يك آزمايش هسته اي زيرزميني انجام داد كه واكنش تند ژاپن، كره جنوبي و متحدان غربي آنها را به دنبال داشت و شوراي امنيت نيز با صدور قطعنامه اي به اتفاق آرا با وضع تحريم هاي جديد اين اقدام پيونگ يانگ را محكوم كرد.
 


(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10