(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 23 اسفند 1391 - شماره 20453

نيكزاد اعلام كرد
تدابير دولت براي كنترل بازار مسكن
از نيمه فروردين سال آينده
سهميه بنزين موتورسيكلت هاي فاقد پلاك ملي قطع مي شود
عدم رضايت نماينده كارگران از ميزان افزايش حقوق سال 92
جزئيات كامل افزايش دستمزد سال 92 كارگران
رشد 74 واحدي شاخص بازار سرمايه
تسهيلات بانك هاي توسعه اسلامي و تجارت اكو به طرح هاي آب ايران
عباسي اعلام كرد
افزايش هزينه هاي درمان در بخش هاي دولتي و خصوصي
بازده 43 درصدي بورس در سال جاري
بيمه راننده وسيله نقليه اجباري شد
اجراي 345 پروژه برق رساني در تهران
مدير هماهنگي نواحي شهرك هاي صنعتي كشور خبر داد
افزايش 20 درصدي اعتبارات زيرساختي در شهرك هاي صنعتي
استاندار گيلان: سازمان چاي بايد پيگير دريافت مطالبات چايكاران باشد
كوتاه اقتصادي


نيكزاد اعلام كرد

تدابير دولت براي كنترل بازار مسكن

وزير راه و شهرسازي از تمهيدات دولت براي كنترل بازار مسكن خبر داد.
علي نيكزاد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درخصوص تمهيدات وزارت راه و شهرسازي براي كنترل قيمتها در بازار مسكن گفت: اگر بازار مسكن نوسان بيشتري پيدا كند، ما به طور حتم طرح ماليات بر خانه هاي خالي و بر معاملات مكرر را اجرا خواهيم كرد.
وي افزود: با افرادي كه بخواهند با افزايش قيمتهاي بازار مسكن را به هم بريزند، برخورد مي كنيم.
نيكزاد در پاسخ به سوالي در باره مشكلات بازار مسكن اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به تحولات اقتصادي كشور بازار مسكن آشفته نشده است، ضمن آنكه تهران همه كشور نيست.
وي تصريح كرد: هر سال قبل از نوروز چنين صحبتهايي از سوي عده اي سودجو مطرح مي شود اما ما با ساخت و افتتاح واحدهاي مسكن مهر از افزايش قيمتها جلوگيري مي كنيم.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه برنامه گسترده اي براي افتتاح هاي پس از نوروز داريم، گفت: اتمام پروژه ها در شش ماهه اول سال آينده و افتتاح ها در تهران در دستور كار وزارت راه و شهرسازي قرار دارد و اگر لازم باشد از اختيارات قانوني خود به نفع مردم دريغ نمي كنيم.
وي در پاسخ به سوال ديگري درخصوص كم كاري وزارت نيرو در پروژه هاي مسكن مهر گفت: وزير نيرو دستورات لازم را داده است و همكاران وزارت نيرو بايد به سرعت آب و برق واحدهاي مسكن مهر را تامين كنند، ضمن آنكه شركت ملي گاز هم در حال تامين گاز واحدهاي مسكن مهر است.
نيكزاد با بيان اينكه ما ساختمانها را ساخته ايم اما آب و برق آن با سرعت تامين نمي شود، افزود: بنده هر دو هفته يك بار وزير نيرو را سر جلسات هيات دولت مي بينم و به او هم موضوع خدمات رساني به واحدهاي مسكن مهر را تاكيد كرده ام.
 


از نيمه فروردين سال آينده

سهميه بنزين موتورسيكلت هاي فاقد پلاك ملي قطع مي شود

سهميه بنزين موتورسيكلت هاي فاقد پلاك ملي و خودروهاي توقيفي توسط پليس قطع مي شود.
سيدمجتبي شفيعي رئيس جديد ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور در نخستين نشست خبري خود در پايان سال 91 گفت: صاحبان موتورسيكلت تا 15 فروردين سال آينده مهلت دارند نسبت به شماره گذاري موتورسيكلت خود اقدام كنند، در غير اينصورت سهميه سوخت آنها قطع مي شود. وي افزود: همچنين سهميه سوخت خودرو و موتورسيكلت هايي كه بيش از 2 ماه در پاركينگ پليس مانده باشد قطع مي شود. شفيعي تاكيد كرد، صاحبان اين نوع وسايل نقليه هرچه سريعتر نسبت به رفع توقيف و خارج كردن وسائط نقليه خود از پاركينگ پليس اقدام نمايند. وي در ادامه اين نشست در باره سهميه نوروزي بنزين گفت: پيشنهادي را در خصوص اختصاص 50 ليتر بنزين عيدانه ارائه كرده ايم كه اين پيشنهاد در حال بررسي است و در صورت تاييد نهايي اين ميزان بنزين براي سفرهاي نوروزي در كارت سوخت رانندگان شارژ مي شود.
وي يكي از مهمترين اقدامات انجام شده طي 8 سال اخير را بهبود نسبي وضعيت ايمني در بخش راه و خودرو ذكر كرد و گفت: سال 84 پارامتر ضريب تلفات تصادفات ترافيكي به ازاي هر 10 هزار خودرو 28 بود كه در پايان سال 90 اين عدد به 9 كاهش يافته و نشان دهنده بهبود سه برابري وضعيت ايمني است.
شفيعي تصريح كرد: در اتوبوسراني شهري طي 7 سال گذشته بيش از 12 هزار و 300 اتوبوس به ناوگان اتوبوسراني اضافه شده كه اين عدد نسبت به گذشته كه 4700 دستگاه بود رشد 6/2 برابري را نشان مي دهد.
وي گفت: در حال حاضر كل ناوگان اتوبوسراني شهري كشور به عدد 26000 رسيده و عمر مفيد آنها نيز شش سال است، در حالي كه متوسط جهاني بالاي 8 سال است و توانستيم در حوزه اتوبوسراني عمر ناوگان را كيفيت دهيم.
وي با اشاره به خدمات صورت گرفته در حوزه مترو نيز گفت: در حال حاضر خطوط مترو در 9 شهر كشور در حال ساخت است، اين درحاليست كه در ابتداي سال 84 تنها در پايتخت كشور خطوط مترو وجود داشت اما در حال حاضر ناوگان مترو در دو شهر در حال بهره برداري است و تا پايان دولت دهم در 7 شهر به بهره برداري خواهد رسيد.
شفيعي در ادامه با بيان اينكه امسال موفق ترين سال در حوزه اسقاط خودروهاي فرسوده بود، افزود: از ابتداي سال جاري تاكنون 150 هزار و 483 دستگاه خودروي فرسوده اسقاط شده كه شامل طرح هاي نقدي و جايگزيني است كه بر اساس آمار بيش از 101 هزار خودرو در طرح نقدي و بيش از 47 هزار خودرو نيز در طرح جايگزيني خودروها اسقاط شده اند.وي ادامه داد: طرح اسقاط خودرو در حوزه تاكسيراني پاسخگو نيست و با توجه به خدماتي كه اين خودروها به شهروندان ارائه مي دهند بايد طرح جايگزيني براي اين خودروها در نظر گرفته شود و با توجه به اينكه در حال حاضر 30 هزار تاكسي فرسوده در كشور وجود دارد بايد براي جايگزيني آنها تدابير لازم اتخاذ شود.
به گفته رئيس ستاد حمل ونقل و سوخت كشور از ابتداي سال 84 تاكنون يك ميليون و 335 هزار و 36 دستگاه خودروي فرسوده اسقاط و از رده خارج شده است. همچنين 530 كاميون فرسوده نيز در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده از رده خارج شده است.
وي در ادامه با اشاره به اجراي طرح جايگزيني خودروها به نام «طرح ويژه فجر» اعلام كرد: محور اصلي در اجراي اين طرح، افزايش سقف مبلغ دريافتي بود كه از يك ميليون و 500 هزار تومان به يك ميليون و 700 هزار تومان افزايش يافته و طي يك ماه گذشته با استقبال خوبي مواجه شده است.
شفيعي با بيان اينكه سال آينده تحول قابل توجهي را در حوزه خودروهاي فرسوده خواهيم داشت، عنوان كرد: جزئيات اين طرح نهايي نشده و سال 92 اعلام خواهد شد و با توجه به طرح هاي تشويقي كه در نظر گرفته ايم قطعا بيش بيني مي شود خودروهاي فرسوده بيشتري از رده خارج شود. وي به ارائه تسهيلات براي رانندگان در بخش حمل ونقل عمومي اشاره كرد و گفت: تخفيف بيمه شخص ثالث رانندگان حمل ونقل عمومي، يكي از برنامه هاي تكريم اين رانندگان است كه تمامي رانندگان تاكسي و وانت بارها و همچنين آژانس هاي داراي پروانه مي توانند با مراجعه به دفاتر بيمه ايران از تخفيف 35 درصدي بيمه شخص ثالث استفاده كنند.
رئيس ستاد حمل ونقل و سوخت كشور همچنين از پيگيري بيمه خدمات درماني و تامين اجتماعي رانندگان خبر داد و گفت: بسته هاي حمايتي در حوزه هاي رفاهي براي رانندگان در نظر گرفته شده كه در سايت جامعي كه رونمايي خواهد شد اين خدمات رفاهي اعلام مي شود.
وي گفت: رانندگان مي توانند هرگونه انتقاد، پيشنهاد و يا شكايت را با سامانه پيامكي 3000020 به ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور اعلام كنند و مطمئن باشند كه به مشكلات آنها رسيدگي خواهد شد. وي در پايان با بيان اينكه ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت برنامه ويژه اي را براي پايش سوخت دارد، از مردم خواست تنها از كارت سوخت خود به ويژه در حوزه سوخت گازوئيل استفاده كنند، چرا كه در پايش سوخت آن دسته از كارت هايي كه مصرف سوخت آنها غير متعارف باشد، ابطال خواهد شد. لذا افراد از قرض دادن و يا كرايه دادن كارت خود به ديگران خودداري كنند.
وي ادامه داد: البته اين روند در خودروهاي سنگين مشاهده مي شود كه افراد بايد براي جلوگيري از مشكلات بعدي كه ممكن است براي آنها ايجاد شود از اين اقدام بپرهيزند.
 


عدم رضايت نماينده كارگران از ميزان افزايش حقوق سال 92

عضو ستاد دستمزد با اعلام عدم رضايت از ميزان افزايش حقوق كارگران گفت: نفوذ و قدرت كارفرمايان مانع تحقق خواسته هاي كارگران مي شود.
حسين حبيبي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به جلسه روز دوشنبه شوراي عالي كار اظهار كرد: متاسفانه قدرت چانه زني كارگران همواره در چنين جلساتي پايين است و كارفرما بودن دولت و قرار گرفتن دولت در كنار كارفرمايان هم موجب مي شود تا وزن جلسه از حالت تعادل خارج شود.
حبيبي ادامه داد: وقتي آمار و ارقامي كه نماينده دولت در جلسه ارائه مي دهد يك سويه و دولتي است و امكان دسترسي به اين اطلاعات براي ديگران وجود ندارد و مركز آمار و بانك مركزي هم بسته عمل مي كنند طبعا نمي توان آمارها را در اختيار داشت.
اين عضو ستاد دستمزد گفت: در طول چند ماه گذشته برخي كارفرمايان قيمت محصولات خود را چند برابر كردند ولي هنگامي كه به افزايش دستمزد كارگران مي رسيم كسي زير بار افزايش نمي رود و زيركي يا نفوذ قدرت كارفرمايان در شوراي عالي كار مانع از تحقق خواسته هاي كارگران مي شود.
حبيبي ادامه داد: شايد اگر صورت جلسه روز دوشنبه شوراي عالي كار به امضا نمي رسيد در سطح كشور بازتاب بهتري داشت و نتايج ديگري به دست مي آمد ولي متاسفانه عوامل متعددي در اين جلسه دست به دست هم داد و در نهايت منجر به امضاي آن صورت جلسه شد به نحوي كه اعضاي شوراي عالي كار با وجود آن كه نهايت تلاش خود را به كار گرفتند اگر به همين رقم رضايت نمي دادند شايد كمتر از آن تصويب مي شد.
وي گفت: در جريان تعيين دستمزد بند يك و دو ماده 41 قانون كار ملاك عمل قرار نگرفت و كمتر از آنچه مورد نظر ما بود به تصويب رسيد.
به گفته حبيبي با توجه به واگذاري هاي دولتي به بخش خصوصي دولت براي ايجاد توازن بايد به گروه ها و تشكلهاي كارگري اجازه اعتراض را بدهد و اين حق صنفي را براي آنان لحاظ كند.
عضو هيئت مديره كانون هماهنگي شوراي اسلامي كار استان تهران با بيان اينكه حق شكايت به ديوان عدالت براي كارگران محفوظ است، افزود: در هيئت هاي حل اختلاف هم عليرغم آن كه آراي صادره قطعي و لازم الاجراست ولي به ديوان مي رود و برگشت مي خورد، بنابراين در مورد قوانين كارگري هم اين امكان وجود دارد و جامعه كارگري مي تواند نسبت به استيفاي حقوق خود از طريق مراجع حقوقي اقدام كند.
حبيبي در پايان گفت: اعضاي شوراي عالي كار و نمايندگان ما در جلسه روز دوشنبه تمام تلاش خود را براي تحقق مطالبات جامعه كارگري به كار گرفته اند.
 


جزئيات كامل افزايش دستمزد سال 92 كارگران

جزئيات افزايش 25درصدي دستمزد سال آينده كارگران منتشر شد.
براساس مصوبه اخير شوراي عالي كار، حداقل دستمزد كارگران در سال 92 معادل 487 هزار و 125 تومان است كه اين رقم براي سال جاري 389 هزار و 700 تومان تعيين شده بود.
حق اولاد نيز براي سال آينده 62 هزار تومان درنظر گرفته شده كه اين ميزان سال جاري معادل 38 هزار و 970تومان بود.
پايه سنوات حداقل حقوق كارگران نيز سال 92 معادل 300 تومان تعيين شده است كه اين رقم سال جاري 250 تومان بود.
حداقل مزد روزانه براي سال آينده 1948 تومان به اضافه 10درصد تعيين شده است كه اين عدد امسال 1293 تومان به اضافه 7درصد درنظر گرفته شده بود.براساس مصوبه شوراي عالي كار، بن كارگري سال آينده بدون تغيير همان 35 هزار تومان خواهد بود، ضمن اينكه حق مسكن نيز همان 10هزار تومان امسال تعيين شده است.
گفتني است، مصوبه فوق پس از ساعت ها رايزني و گفت وگو ميان نمايندگان شوراي عالي كار، كارفرمايان و نمايندگان كارگران به تصويب رسيد.
 


رشد 74 واحدي شاخص بازار سرمايه

شاخص كل بورس تهران با رشد 74 واحدي به عدد 37 هزار و 300 نزديك شد.
به گزارش ايسنا بازار سرمايه در ادامه روند رو به رشد خود پس از توقف چند هفته گذشته در معاملات ديروز با رشد نامحسوس 74 واحدي روبرو شد.
ديروز شركت هاي توسعه معادن و فلزات، معدني و صنعتي گل گهر، گسترش نفت و گاز پارسيان و بانك پاسارگارد با رشد شاخص خود در بالا رفتن شاخص كل تاثير مثبتي ايفا كردند در عين حال شركت هاي پالايش نفت اصفهان، آلومينيوم ايران، پالايش نفت و فولاد مباركه اصفهان با سقوط درصدي از سهام خود در شاخص كل نيز تاثير منفي گذاشتند.
در بازار، شركت هاي صنعتي بهشهر، مارگارين، سراميك هاي صنعتي اردكان و ايران مرينوس از بيشترين تقاضاي خريد برخوردار بودند و شركت هاي سايپا، تايد واتر خاورميانه، فرآورده هاي غذايي و قند پيرانشهر و پتروشيمي فارابي نيز بهترين عرضه را داشتند.
در پايان معاملات روز سه شنبه، بازار سرمايه حدود 232 ميليون سهم به ارزش يك ميليون و 190 هزار ريال معامله شد و ارزش كل بازار به بيش از يك ميليارد و 673 ميليون ريال رسيد.
 


تسهيلات بانك هاي توسعه اسلامي و تجارت اكو به طرح هاي آب ايران

معاون برنامه ريزي و توسعه شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور از اختصاص 377 ميليون يورو تسهيلات توسط بانك هاي توسعه اسلامي و توسعه و تجارت اكو به طرح هاي آب و فاضلاب ايران خبر داد.
حسين بنكداري در گفت وگو با ايرنا، ضمن تشريح اقدامات شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور براي تامين منابع مالي غيردولتي در سال جاري، افزود: با استفاده از روش هاي نوين تامين مالي، زمان اجراي طرح هاي آب و فاضلاب در كشور به ميزان قابل توجهي كاهش مي يابد.
وي گفت: استفاده از منابع بانك هاي توسعه اسلامي و توسعه و تجارت اكو، فاينانس داخلي و خارجي، عرضه اوراق مشاركت خريد تضميني آب و پساب و انعقاد قراردادهاي بيع متقابل از مهمترين راهكارهاي در دست اجراي صنعت آب و فاضلاب كشور است.
وي با اشاره به اخذ تسهيلات از بانك توسعه اسلامي گفت: در سال گذشته دو فقره وام كم بهره به ميزان 342 ميليون يورو از محل اعتبارات بانك توسعه اسلامي براي طرح هاي آب و فاضلاب دريافت شد.
به گفته معاون برنامه ريزي و توسعه شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور، يك فقره از اين وام ها به ميزان 195 ميليون يورو براي فاضلاب روستايي به تصويب رسيد كه اين وام بالاترين ميزان تسهيلات پرداخت شده بانك توسعه اسلامي است كه براي نخستين بار در بخش روستايي جذب مي شود.وي اضافه كرد: همچنين 147 ميليون يورو از تسهيلات اين بانك براي توسعه شبكه فاضلاب تهران به تصويب رسيده است.
بنكداري به تخصيص 35 ميليون يورو از تسهيلات بانك توسعه و تجارت اكو به طرح هاي آب و فاضلاب شهرهاي شهريار و بيرجند اشاره كرد و گفت: اين مبلغ نيز براي نخستين بار از بانك توسعه و تجارت اكو دريافت مي شود كه در حال طي مراحل اجرايي است.
وي ادامه داد: همچنين 400 ميليون يورو از محل اعتبارات فاينانس خارجي و 300 ميليارد تومان از محل اعتبارات فاينانس داخلي در حال اخذ مراحل عامليت و صدور مجوز از سوي بانك مركزي است.
وي خاطرنشان كرد، تاكنون 277 هزار انشعاب و يك هزار و 700 كيلومتر شبكه فاضلاب در 27 شهر كشور با استفاده از فاينانس جاري احداث شده و حدود 350 ميليارد تومان نيز با اين روش سرمايه گذاري شده است.
بنكداري به جذب يك هزار و 336 ميليارد تومان سرمايه از طريق خريد تضميني آب و پساب اشاره كرد و گفت: در سال جاري بحث رديف خريد تضميني آب و پساب نقش مهمي در جذب منابع ملي در اين بخش داشته به طوري كه منابع مالي مورد نياز آب شيرين كن هاي واقع در جنوب و شمال كشور اغلب از همين محل تامين مي شود.
 


عباسي اعلام كرد

افزايش هزينه هاي درمان در بخش هاي دولتي و خصوصي

سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: تعرفه خدمات درماني در بخش دولتي و غيردولتي 18درصد، هتلينگ 15درصد و بخش خصوصي 29 درصد افزايش يافت.
اسدالله عباسي ديروز پس از برگزاري نشست شوراي عالي خدمات درماني در جمع خبرنگاران افزود: نتايج مثبتي از نشست امروز حاصل شد و به رغم سالهاي گذشته توانستيم در اسفند ماه با نظرات كارشناسي در خصوص تعرفه هاي خدمات درماني تصميم گيري كنيم.
وي تأكيد كرد: دراين نشست همه نظرات موضوع سلامت مورد بررسي قرار گرفت و تلاش شد كه هزينه هاي درماني مردم افزايش زيادي نيابد.
عباسي گفت: سال گذشته تعرفه ها 20درصد افزايش يافته بود كه امسال اين ميزان فقط 18درصد است.
سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اظهار اميدواري كرد كه تعرفه ها به درستي عمل شود و تعرفه هاي تعيين شده در راستاي برنامه هاي توسعه كشور باشد.
اين نشست با حضور «محمدحسن طريقت منفرد» سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و معاونين وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي برگزار شد.
يادآور مي شود؛ ميزان افزايش تعرفه هاي خدمات سلامت و نرخ سرانه حق بيمه خدمات درماني براي ساير گروه ها(صندوق بيمه ايرانيان، ساير اقشار از جمله طلاب و دانشجويان) همه ساله پس از بررسي هاي كارشناسي در دبيرخانه شوراي عالي خدمات درماني با حضور همه ذي نفعان در صحن شوراي عالي بيمه خدمات درماني تصويب و پس از تائيد هيئت وزيران جهت ابلاغ به مراجع ذيربط ارسال مي شود.


بازده 43 درصدي بورس در سال جاري

مديرعامل شركت بورس عملكرد بازار سرمايه در سال 91 را تشريح كرد.
حسن قاليباف اصل در نشستي خبري گفت: ارزش بازار سرمايه هم اكنون 170 هزار ميليارد تومان است كه نسبت به ارزش 128 هزار ميليارد توماني آن در سال گذشته، 33 درصد رشد داشته است.
وي با بيان آن كه، شاخص كل هم اكنون 37 هزار و 100 واحد است افزود: اندازه اين شاخص در ابتداي سال 25 هزار و 900 واحد بوده است.
قاليباف اصل، كل ارزش معاملات بورس در سال جاري را 24 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: در مقايسه با ارزش كل 21 هزار ميليارد توماني كل معاملات بورس در سال گذشته، امسال در اين بخش 14 درصد رشد داشته ايم.
مديرعامل شركت بورس اوراق بهادار، معاملات خرده بلوك امسال و سال گذشته را به ترتيب 20 و 16 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: اين بخش نيز با 22 درصد رشد همراه بوده است.
وي عمده معاملات در سال جاري را معاملات خرد عنوان كرد و اظهار داشت: معاملات بر خط (آنلاين) در سال گذشته دو هزار و 700 ميليارد تومان بوده است كه اين رقم با 93 درصد رشد، به پنج هزار و 100 ميليارد تومان رسيد.
قاليباف اصل با اشاره به عرضه دو اوراق مشاركت «سايپاي كاشان» و «شهرداري شيراز» بيان داشت: 710 ميليارد تومان اوراق مشاركت به فروش رسيده است.
به گفته وي، دفعات معاملات در سال گذشته چهار ميليون و 400 هزار معامله بوده كه امسال با 15 درصد رشد به پنج ميليون دفعه رسيده است.
مديرعامل شركت بورس اوراق بهادار، نسبت قيمت به عايدي را هم اكنون 4/5 درصد اعلام كرد و افزود: اين رقم در ابتداي سال شش درصد بوده است.
سخنگوي شركت بورس گفت: سود اعلامي شركتها در سال گذشته 22 ميليارد تومان بوده كه اين رقم در سال جاري با 36 درصد رشد، به 30 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.
وي درباره اقدامات انجام شده در شركت بورس افزود: پذيرش سه شركت پالايشگاه بندرعباس، بيمه ملت و سرمايه گذاري خوارزمي، پذيرش هلدينگ خليج فارس و انتقال شركت همراه اول از فرابورس به بورس از مهمترين اقدامات بوده است.
قاليباف اصل با بيان آن كه، 920 ايستگاه معاملاتي در بورس وجود دارد اظهار داشت: مجوز برخي از اين ايستگاه ها در سال جاري صادر شده است.
وي آموزش 152 هزار نفر ساعت و طبقه بندي شركتها را از ديگر اقدامات شركت بورس اعلام كرد و گفت: 20 شركت لغو پذيرش شده و شش شركت نيز در حال لغو پذيرش هستند.
مديرعامل شركت بورس اوراق بهادار اضافه كرد: 322 شركت در بورس پذيرفته شده اند و در حال انجام معامله هستند.
به گفته وي، بهره گيري از اوراق اختيار فروش تبعي، اوراق عادي سهام، اوراق اختيار فروش سهام از ابزارهاي قابل استفاده براي بورس است.
قاليباف اصل درباره برنامه هاي سال آتي شركت بورس گفت: پذيرش 10 شركت، پنج فقره اوراق مشاركت، برگزاري چهار ميز صنعت، طراحي شاخص راهبري شركتي و ارزيابي ناشران از مهمترين برنامه ها براي سال آتي است كه در حوزه مقررات نيز قرار است دستورالعمل پذيرش بازنگري شود.
وي شاخص كل شركت بورس را 476 ريال اعلام كرد و ادامه داد: اين رقم در بودجه سال بعد 509 ريال براي هر سهم است.
به گزارش ايرنا مديرعامل شركت بورس اوراق بهادار همچنين از بازده 43 درصدي بازار سرمايه در سال جاري خبر داد و گفت: البته 15 درصد از اين بازده مربوط به سود نقدي شركت ها و 28 درصد به دليل رشد قيمت ها بوده است.
قاليباف اصل با اشاره به نوسانات بازار ارز و سكه بر بازار سرمايه گفت: نوسانات بازار سرمايه از بازار ارز و سكه جدا است هرچند كه اثرگذار است.
وي افزود: اين دو بازار با يكديگر قابل مقايسه نيستند، زيرا مگر چه قدر اسكناس و سكه وجود دارد كه سرمايه گذار بتواند وارد آن بازار شود.
مديرعامل شركت بورس اوراق بهادار اظهار داشت: اخبار رسيده به بازار منجر به عكس العمل مي شود، ضمن آن كه نوسان جزو ذات بازار است.
وي با اشاره به تصويب و نهايي شدن بودجه دولت گفت: با نهايي شدن بودجه، بازار مي تواند تثبيت شود و برنامه ريزي كند.
قاليباف اصل با اشاره به نوسانات بازار ارز گفت: تضعيف پول ملي بر بازار سرمايه نيز اثر گذاشته است.
نخستين اوراق مرابحه منتشر مي شود
رئيس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهي سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور نخستين مجوز اوراق مرابحه خبر داد. مهسا رادفر گفت: مجوز انتشار اولين اوراق مرابحه به منظور تامين مالي شركت گروه صنعتي بوتان براي خريد مواد اوليه جهت مصرف در توليد محصولات شركت به مبلغ 301 ميليارد ريال از سوي سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد.
وي خاطرنشان كرد: اوراق مرابحه گروه صنعتي بوتان با سررسيد 2 ساله، با پرداخت نرخ 20 درصد در هر سه ماه منتشر خواهد شد.
رادفر اظهار داشت: اين اوراق با ضمانت بانك خاورميانه و بازارگرداني شركت تامين سرمايه نوين و از طريق شركت فرابورس ايران عرضه مي شود.
وي اضافه كرد: اوراق مرابحه در طبقه بندي كلي اوراق، همانند اوراق اجاره در طبقه ابزارهاي انتفاعي با بازدهي معين قرار دارد. اين اوراق براي تامين مالي جهت خريد دارايي ها مورد استفاده قرار مي گيرد.
 


بيمه راننده وسيله نقليه اجباري شد

رئيس كل بيمه مركزي از اجباري شدن حق بيمه راننده وسيله نقليه در بيمه نامه شخص ثالث سال 92 خبر داد.
سيدمحمد كريمي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: سال گذشته اگر كسي مي خواست خودروي خود را با حداقل قيمت بيمه كند از بيمه كردن راننده خودرو خودداري مي كرد.
وي افزود: هم چنين شركت هاي بيمه با يادداشتي كه از فرد بيمه گذار مي گرفت حق بيمه شخص ثالث را براساس حداقل محاسبه كرده و حق بيمه راننده خودرو را لحاظ نمي كرد اما از سال 92 چنين كاري ممنوع اعلام شده است.
رئيس كل بيمه مركزي تصريح كرد: بر همين اساس هيچ شركت بيمه اي حق ندارد يادداشتي مبني بر نخواستن بيمه نامه راننده از فرد بيمه گذار بگيرد و موظف هستند راننده خودرو را نيز در بيمه نامه شخص ثالث لحاظ كنند.
كريمي خاطرنشان كرد: در بيشتر تصادفات راننده خودرو كه مقصر هم ممكن است باشد آسيب ديده و يا فوت مي كند و خانواده آنها اگر بيمه نامه شخص ثالث همراه با بيمه راننده نباشد هيچ حق بيمه اي دريافت نخواهند كرد، بنابراين اين اجبار بيمه راننده خانواده ها را نجات خواهد داد.
براساس مصوبه شوراي عالي بيمه و بيمه مركزي شركت هاي بيمه موظف شدند كه رانندگان خودروها را نيز بيمه شخص ثالث كنند كه بر اين اساس حداكثر حق بيمه پوشش حوادث راننده براي خودروهاي سواري 45 هزار و 600 تومان، اتوبوس و باركش 152 هزار تومان و موتورسيكلت 38 هزار تومان است كه به حق بيمه شخص ثالث اضافه مي شود.


اجراي 345 پروژه برق رساني در تهران

مديرعامل شركت برق منطقه اي تهران گفت: تامين برق 390 هزار واحد مسكن مهر در استان هاي تهران، البرز و قم با اعتباري افزون بر 4 هزار ميليارد ريال برنامه ريزي و اجرا شده است.
سيدزمان حسيني افزود: در زمان كنوني، 354 پروژه با اعتباري افزون بر 17هزار و 610 ميليارد ريال در شركت برق منطقه اي در دست اجراست.
مديرعامل برق منطقه اي تهران، مجموع ظرفيت توليد نيروي برق در حوزه عملياتي برق تهران را با احتساب 316 مگاوات ظرفيت نيروگاه هاي برق آبي، 10هزار و 544 مگاوات اعلام كرد.
وي افزايش بازده فاز دوم نيروگاه دماوند از 5/30درصد به 8/45 درصد را از مهمترين اقدامات انجام شده در برق منطقه اي تهران طي سال جاري عنوان كرد.
به گفته رئيس ستاد برق منطقه اي تهران، همچنين در سال جاري ميزان خروج اضطراري واحدهاي نيروگاهي از 2/5 درصد در سال 90 به 7/3درصد در سال 91 كاهش يافت.
حسيني با اشاره به طرح هاي تامين برق پروژه هاي مسكن مهر و با توجه به آثار اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها بر صنعت برق گفت: با اجراي اين طرح، با وجود رشد 5درصدي مشتركان، نياز مصرف 572 مگاوات كاهش يافته است.
مديرعامل برق منطقه اي تهران تصريح كرد: سال 89 مصرف انرژي 4/41 ميليارد كيلووات ساعت بوده كه در مقايسه با سال پيش از آن معادل 87/5 درصد رشد داشته اما در سال 90 مصرف انرژي 2/41 ميليارد كيلووات ساعت بوده كه با وجود افزايش 5 درصدي مشتركان، در مقايسه با سال پيش از آن كاهش داشته است.
وي احداث نيروگاه سيكل تركيبي نيزار قم، نيروگاه سيكل تركيبي تهران، توسعه نيروگاه گازي رودشور و توسعه و احداث دو واحد بخار 600 مگاوات در نيروگاه شهيد رجايي را از اهم برنامه هاي پيش روي برق منطقه اي تهران بزرگ طي 4 سال آينده عنوان كرد.
 


مدير هماهنگي نواحي شهرك هاي صنعتي كشور خبر داد

افزايش 20 درصدي اعتبارات زيرساختي در شهرك هاي صنعتي

مدير هماهنگي نواحي شهرك هاي صنعتي كشور گفت: در سال آينده اعتبارات زيرساختي شهرك هاي صنعتي 10 تا 20 درصد افزايش پيدا خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، عليرضا جعفري ضمن عنوان مطلب فوق، اظهار داشت: شركت شهرك هاي صنعتي در استان ها شركت 100 درصد دولتي است كه با استفاده از منابع بيت المال تلاش مي كند تا واگذاري ها را انجام داده و خدمات مطلوب ارائه كند تا بهره برداران بتوانند از اين فضا در روند توسعه اي استفاده كنند.
وي در جريان بازديد از طرح هاي توسعه شهرك هاي صنعتي اردبيل با اعلام ممنوعيت هرگونه انتقال مالكيت زمين به صاحبان واحدهاي ديگر تصريح كرد: ما براساس قانون مجاز هستيم كه يك بار مجوز واگذاري زمين به واحد توليدي و صنعتي مورد نظر را انجام دهيم و به هيچ وجه در اين واگذاري امر اجاره و يا تغيير نام مطرح نيست؛ چرا كه شركت شهرك هاي صنعتي به دنبال بورس بازي و يا خريد و فروش زمين دولتي در شهرك هاي صنعتي نيست كه بخواهد اجازه داده و يا تغيير نام مستمر انجام دهد.
جعفري هرگونه زمين خواري و رانت در اين حوزه را حركتي نكوهيده و غيرقابل قبول توصيف كرد و ادامه داد: در مورد زيرساخت ها در شهرك هاي صنعتي ما با بهره گيري از منابع دولتي سعي مي كنيم اين زيرساخت ها را اعم از آب، برق، گاز، مخابرات، تصفيه خانه و... مهيا كنيم تا بهره برداران از اين شهرك هاي صنعتي بتوانند از ارائه خدمات بهره مند شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، مدير هماهنگي نواحي شهرك هاي صنعتي كشور در مورد تعيين تكليف بدهي و دادن تنفس به واحدهاي توليدي و صنعتي به ويژه مستقر در شهرك هاي صنعتي ادامه داد: اين موضوع تا شش ماه در اختيار بانك ها قرار داده شده است تا بتوانند با يك تعامل مثبت نسبت به تعيين تكليف بدهي ها اقدامات لازم را انجام دهند.
 


استاندار گيلان: سازمان چاي بايد پيگير دريافت مطالبات چايكاران باشد

رشت- خبرنگار كيهان:
با كارخانه داران بدهكار به چايكاران كه مطالبات را پرداخت نمي كنند بايد به صورت جدي برخورد شود.
استاندار گيلان با اعلام اين خبر در ستاد راهبردي چاي در رشت افزود: پرداخت بخش قابل توجهي از مطالبات چايكاران به دليل بي توجهي كارخانه داران بدهكار باقيمانده است از اين رو سازمان چاي بايد به شدت از طريق مراجع قانوني پيگير دريافت اين بدهي ها باشد.
كيهان هاشم نيا اضافه كرد: در حالي كه چايكاران در آستانه عيد با مشكلات معيشتي مواجه اند نبايد با كارخانه دار بدهكار مماشات كرد. وي همچنين از تعيين بازرسي ويژه براي بررسي نحوه صادرات چاي سنواتي فرآوري شده خبر داد و گفت: حتي يك كيلو از اين چاي نبايد در داخل كشور توزيع شود و اگر كارخانه داري در اين زمينه اقدامي انجام داد با نيروي انتظامي و تعزيرات به سراغ آنان خواهيم رفت.
گفتني است 31 ميليارد و 600 ميليون تومان مطالبات چايكاران تاكنون پرداخت شده و 16 ميليارد و 320 ميليون تومان مطالبات باقيمانده سهم كارخانه داران است.
لازم به ذكر است چاي دومين محصول كشاورزي استراتژيك استان گيلان است و اين استان با داشتن 90 درصد از باغ هاي چاي كشور مهمترين استان توليد كننده چاي در كشور محسوب مي شود.
 


كوتاه اقتصادي

¤ معاون اول رئيس جمهور با تاكيد بر اهميت كنترل بازار در روزهاي پاياني سال گفت: دستگاه هاي نظارتي بايد با تشديد نظارت ها و اشراف بر وضعيت بازار، دست سوءاستفاده كنندگان و گران فروشان را كوتاه كنند.
¤معاون بازار برق ايران از حضور 11 شركت توزيع در بورس انرژي خبر داد و گفت: ماهيانه مبلغ 150 ميليارد ريال از طرف توانير به شركت هاي فعال در بورس تخصيص مي يابد تا نسبت به معاملات برق اقدام كنند. «رضا رياحي» افزود: در مرحله راه اندازي بورس انرژي به 15 نيروگاه خصوصي با مجموع ظرفيت مطمئن حدود 10 هزار مگاوات اجازه حضور در بازار داده شده است و اين نيروگاه ها 40 درصد از ظرفيت خود يعني حدود چهار هزار مگاوات را در بورس انرژي عرضه خواهند كرد.
¤سرپرست وزارت كار، رفاه و تامين اجتماعي از به پايان رسيدن كار ساماندهي نيروهاي شركتي فعال در مجموعه دستگاه هاي دولتي خبر داد. اسدالله عباسي درباره آخرين وضعيت تبديل كاركنان شركيت فعال در مجموعه دولت گفت: كار ساماندهي نيروهاي شركتي تا حدود زيادي جلو رفته و به پايان خود نزديك شده است. وي افزود: تمام نيروهايي كه در مجموعه دولت داراي شناسه حقوقي هستند و از مجموعه دولت حقوق دريافت مي كنند، در چهارچوب اين طرح قرار مي گيرند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5557، 5558، 5569، 5580، 5589، 5560 الي 5563، 7754 الي 7759، 6510، 6511، 6519، 6559 و 6514 الي 6517 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: دو مجتمع توليدكننده محصولات پتروشيمي به اتهام گرانفروشي و عرضه توليدات خود خارج از شبكه (بورس كالا) محكوم به پرداخت جزاي نقدي به ارزش بيش از دو هزار و 304 ميليارد ريال در حق دولت شدند.سيدجواد تقوي گفت: به دنبال كنترل عملكرد شركتهاي توليدكننده محصولات پتروشيمي و برخورد با واحدهاي متخلف، بازرسان ويژه يك واحد توليدي را بدليل توزيع و عرضه از خارج شبكه بورس و گرانفروشي مقداري از محصولات توليدي منجمله TEXILLE و بطري BOTTLE متخلف شناخته و با پرونده تخلف متشكله، جهت رسيدگي به تعزيرات حكومتي معرفي كردند.وي افزود: پس از جمع آوري مستندات لازم و سير مراحل قانوني پرونده شركت متخلف جهت صدور راي به شعبه 16 بدوي تعزيرات حكومتي استان تهران ارسال شد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10