(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 23 اسفند 1391 - شماره 20453

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پشت اين ويترين چه خبر است؟ (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
ويزيت (گفت و شنود)
در اجلاس ژنو از سوي نماينده جمهوري اسلامي مطرح شد
همراهي گزارشگر حقوق بشر با قاتلان 20هزار شهروند ايراني
مهمان پرست: شبكه قدرتمند رسانه اي در بين كشورهاي منطقه تشكيل شود
در رويكردي متناقض اتحاديه اروپا 9 مقام ايراني ديگر را تحريم كرد
انتخابات آزاد نيست فقط دوره پهلوي! (خبر ويژه)
معلق بازي تازه اين بار به خرج سعودي در لندن (خبر ويژه)
فارين پاليسي: ايران برنده نهايي تبليغات شيعه هراسي رژيم هاي خودكامه است (خبر ويژه)
دبير كل مجمع روحانيون چگونه دور خورد؟ (خبر ويژه)


پشت اين ويترين چه خبر است؟ (يادداشت روز)

دو هفته قبل كه احمد شهيد گزارشگر به اصطلاح حقوق بشر در امور ايران، چهارمين گزارش ضد ايراني خود را در وب سايت شوراي حقوق بشر منتشر كرد، شواهد و قرائن نشان مي داد كه او فراتر از انتشار اين گزارش مأموريت ويژه اي در اين مقطع زماني دارد. دو روز پيش- 11 مارس 2013- نيز وي خلاصه اي از آن گزارش را در اجلاس شوراي حقوق بشر سازمان ملل در ژنو قرائت كرد و جمهوري اسلامي را به نقض حقوق بشر متهم نمود و البته هرچند در اين اجلاس كوشيد تا ژست حقوقي بگيرد ولي با پاسخ مستدل و مستند هيئت ايراني در ژنو مواجه شد كه جزئيات اين پاسخ در رد ادعاهاي احمد شهيد و خالي بودن دست آقاي گزارشگر در ارائه «دلايل» در كيهان امروز منتشر شده است.
از همين روي؛ موضوع اصلي يادداشت پيش روي واكاوي ادعاهاي واهي احمد شهيد يا پاسخ حقوقي به اتهامات مطرح شده ضد ايراني نيست. ضمن آنكه چندين بار و در يادداشت هاي متعدد در همين ستون به نقد حقوقي ادعاهاي احمد شهيد پرداخته ايم. تنها از باب يادآوري خاطرنشان مي شود كه ماجراي احمد شهيد و مكانيسم تعيين گزارشگر ويژه براي ايران غيرقانوني بوده است.گفتني است؛ بعد از آنكه كميسيون حقوق بشر سازمان ملل به «شوراي حقوق بشر» ارتقاء يافت، در ادامه آنچه در اين شورا تصويب شد مكانيسم يوپي آر (Universal Periodic Review)- بررسي دوره اي و جهاني حقوق بشر- بود كه از قضا جمهوري اسلامي ايران تعامل همه جانبه اي با شوراي حقوق بشر در قالب مكانيسم ياد شده داشت.
نكته حائز اهميت اين است كه در خرداد سال 89، گزارش نهايي حقوق بشر ايران در بستر «يوپي آر» با اجماع در صحن شوراي حقوق بشر در ژنو تصويب شد و بهانه اي باقي نگذاشت ولي در فروردين 90، شوراي حقوق بشر با صدور قطعنامه 16/9 تعيين گزارشگر ويژه براي وضعيت حقوق بشر ايران را تصويب كرد. بنابراين صرفنظر از اينكه تصويب همين قطعنامه با لابي و كارگرداني آمريكا بود و حتي رسانه هاي آمريكايي نيز به اين مسئله در همان ايام اذعان داشتند؛ آنچه كه محرز است و جاي كمترين ترديدي در آن نيست غيرقانوني بودن تعيين گزارشگر حقوق بشر براي ايران است. كار بدين جا نيز ختم نشد و بعد از آن آغاز غيرقانوني در روند پرونده سازي حقوق بشري بر ضد ايران، اقدامات مغرضانه و نامشروع ديگري نيز پي در پي رقم خورد تا به وضوح نشان بدهد يك پروژه حقوق بشري عليه كشورمان را كليد زده اند.
برخي از آن تحركات را مي توان اين طور فهرست كرد؛
1- انتخاب احمد شهيد وزير خارجه سابق مالديو به عنوان گزارشگر ويژه حقوق بشر ايران در خرداد 90 كه به اذعان VOA - صداي آمريكا- نقش كاخ سفيد در اين انتخاب غير قابل انكار است.
2- انتشار 4 گزارش به اصطلاح حقوق بشري بر ضد ايران در بازه زماني اكتبر 2011 تا مارس 2013
3- مصاحبه ها و گفت وگوهاي جهت دار احمد شهيد با رسانه هاي مخالف و معاند با نظام جمهوري اسلامي
4- شركت احمد شهيد در نشست ها و اجلاس هاي ضدايراني در كشورهاي اروپايي و...
در اين ميان آنچه قابل اعتناست محتواي اصلي و حجم مفصل گزارش هاي احمد شهيد است كه به حمايت از قاچاقچيان موادمخدر، قاتلان و عاملان جرايم خطرناك، همجنس گراها، سلب كنندگان امنيت اجتماعي و فتنه گران اختصاص دارد.
بنابراين ساده لوحانه است كه بخواهيم فقط مواجهه حقوقي با احمد شهيد داشته باشيم و از پروژه اصلي و ماموريت كنوني آقاي به اصطلاح گزارشگر ويژه در حقوق بشر غافل باشيم.
دراين باره كه موضوع اصلي اين نوشته است گفتني هايي هست؛
يكم- احمد شهيد در گزارش اخير كه 10 اسفند آن را منتشر كرد و در 21 اسفند- 11 مارس- در شوراي حقوق بشر سازمان ملل در ژنو آن را ارايه و قرائت كرد بصورت ناشيانه ماموريتي را كه از سوي اربابان خود- آمريكا و چند كشور اروپايي- بر عهده داشته لو داده است. چطور؟ او در اين گزارش 77 صفحه اي برخلاف سه گزارش قبلي كه تنها به بيست و چند صفحه مي رسيد بصورت مستقيم به انتخابات سال آينده ايران پرداخته است.
احمد شهيد بدون آنكه توضيح بدهد چه ارتباطي ميان گزارش او و انتخابات خرداد 92 در ايران وجود دارد نسبت به برگزاري انتخابات سال آينده در كشورمان ابراز نگراني كرده است! طرفه آنكه آقاي گزارشگر به صراحت اين مسئله را مطرح كرده كه انتخابات بايد «انتخابات آزاد» باشد و با تاكيد بر كليدواژه «انتخابات آزاد» اعلام كرده چون استفاده از اين واژه در ايران با انتقادهايي روبرو بوده، بنابراين ايران دچار نقض حقوق بشر شده است!
اين در حالي است كه چندماه پيش در نشست پراگ كه ضدانقلاب و سلطنت طلب ها و اپوزيسيون خارج نشين حضور داشتند مصوب مي شود كه اين واژه در داخل ايران با هدف تاثيرگذاري بر انتخابات مورد استفاده قرار بگيرد.
بطور خلاصه، سناريوي استفاده از عبارت «انتخابات آزاد» اين هدف را دنبال مي كرد كه القاء نمايد با توجه به شرايط حاكم در جمهوري اسلامي انتخابات در ايران آزاد نيست و مقارن با اين فضاسازي، جماعتي در داخل اين خط را ادامه دادند ولي با هشدار حكيمانه رهبر انقلاب و هوشياري مردم و اطلاع رساني رسانه اي اين ترفند ناكام ماند. بنابراين اكنون احمد شهيد به بهانه حقوق بشر و انتشار گزارش حقوق بشري بر ضد ايران مي خواهد شكست آن سناريو را جبران نمايد. گزارش اخير احمد شهيد دقيقا 50 صفحه بيش تر از گزارش هاي قبلي است و اين 50 صفحه اختصاص به نام و اتهام افرادي است كه پس از فتنه و اغتشاشات 88، با راي دادگاه و مرجع صلاحيت دار قضايي بخاطر جرايم امنيتي و اجتماعي محكوم شده اند.
جالب اينجاست كه بلافاصله پس از گزارش چهارم احمد شهيد، سازمان هاي به اصطلاح حقوق بشري كه همواره سعي مي كنند با صدور بيانيه ها و گزارشات خود به حمايت از آقاي گزارشگر بپردازند اين بار بر انتخابات سال 92 در ايران متمركز شده و انتخابات را به مقوله آنچه كه نقض حقوق بشر ناميده اند گره زده اند.!
همچنين «هادي - ق» سخنگوي كمپيني موسوم به كمپين حقوق بشر كه معمولا در مقام مفسر گزارش هاي احمد شهيد با رسانه هاي ضدانقلاب و مخالف نظام مصاحبه مي كند به سياق مشابه بر مقوله «انتخابات آزاد»! و انتخابات سال آينده در ايران اشاره مي نمايد.
بنابراين آنچه روشن است تلاش و تحركات افراد و جريان هايي است كه در فتنه 88 سيلي محكمي از ملت ايران خوردند و اكنون گمارده اي چون احمد شهيد ماموريت يافته تا در پوشش حقوق بشر، انتخابات ايران را نشانه بگيرد و در آستانه اين انتخابات، فشارها بر نظام را با صدور قطعنامه حقوق بشري عليه كشورمان افزايش بدهد.اما مشكل احمد شهيد اين است كه نشست و برخاست او با ضدانقلاب و دشمنان نشان دار ايران و حتي همكاري با گروهك هاي بدنام تروريستي، جايگاه همان گزارشگر ساختگي را به يك آلت دست دشمنان ملت ايران و گروهك هاي ورشكسته تنزل داده است.
دوم- به موازات اقدامات مغرضانه و سياسي كارانه احمد شهيد در موضوع حقوق بشر ايران، اتحاديه اروپا نيز پازل ديگري از اين پروژه را رقم مي زند و دقيقا در همان روز دوشنبه -21 اسفند- كه احمد شهيد در شوراي حقوق بشر در ژنو ايران را به نقض حقوق بشر متهم مي كند، 9 مقام ديگر ايراني و يك نهاد را به نقض حقوق بشر متهم كرده تا اين فهرست كذايي را به عدد 87 برساند. شبكه پرس تي وي و پليس سايبري ايران در زمره تحريم هاي جديد اتحاديه اروپاست كه با ادعاي توخالي نقض حقوق بشر صورت گرفته است. آيا اين تحركات اتفاقي است؟ مي شود اين تلاش ها و ادعاها را در قالب نگاه حقوقي تحليل و آناليز كرد؟
پاسخ پيچيده نيست، رصد هوشمندانه تحركات اخير به وضوح رد پاي توطئه ها و سناريوهاي دشمن در قالب مسايل حقوق بشري را عيان و نمايان مي سازد.
سوم- و بالاخره بايد گفت هدف ديگر دشمنان نشان دار كشورمان از طرح اتهامات حقوق بشري عليه ايران و تحركات ويژه احمد شهيد در اين شرايط خاص كه انتخابات خرداد 92 را نشانه رفته، تاثيرگذاري بر مذاكرات هسته اي است. بطور غيرمستقيم دشمن تلاش مي كند موضوع برنامه هسته اي را نيز به انتخابات سال آينده مرتبط سازد.
اتهامات حقوق بشري با اين هدف پيگيري مي شود كه فشار مضاعفي بر ايران تحميل شود تا بستري را براي بالا بردن قدرت چانه زني غرب در مذاكرات آلماتي فراهم نمايد.اما اشتباه محاسباتي آنها اين است كه ملت ايران و نظام تحت تاثير اين هياهوها و ترفندها قرار نمي گيرد و ان شاءالله انتخابات 92 با سلامت و با شكوه برگزار خواهد شد.
حسام الدين برومند
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ همان خدايي كه معجزه انقلاب را با رهبري پرصلابت امام خميني(ره) پيروز ساخت و آن را در روح و جان بندگانش عجين كرد تا سرافراز شوند همان خدا در انتخابات رياست جمهوري پيش روي محبت نامزد اصلح و متناسب با دهه چهارم انقلاب يعني دهه پيشرفت و عدالت را بر دلهاي ملت در سراسر كشور خواهد نشاند و انشاءالله همگي موفق از اين آزمون بيرون خواهيم آمد.
9005---0913
¤ فتنه گران و انحرافي ها بدانند كه حركت خزنده و نفاق گونه آنها از چشم ملت به ويژه دانشجويان پنهان نمي ماند. مطمئن باشند مردم به موقع و سر فرصت دست رد به سينه هر دو گروه خواهند زد.
0963---0939
¤ رئيس جمهور به فردي مدال داده است كه صهيونيست هاي آدم كش و غاصب سرزمين فلسطين را ملت اسرائيل خطاب كرد. به طور قطع كسي كه مدال بر سينه اش نصب شد مورد وثوق و اعتماد هيچ يك از عاشقان ولايت و پيروان نظام نيست.
عليمرداني
¤ اينگونه به نظر مي رسد كه بعضي از مسئولين به عمد براي حل مشكل گراني كاري و اقدامي نمي كنند كه مردم از نظام ناراحت بشوند و الا چرا بايد با كمرشكن بودن اين وضعيت گراني و تورم هيچ اقدام جدي ديده نشود و زمان از دست برود.
5587---0912
¤ از وزير خارجه درخواست مي شود بيش از اندازه به دشمن اعتماد نداشته باشند و واقع بينانه تر به دشمن بنگرند. خيلي راحت اعلام مي كند كه تحريم ها سال آينده برداشته مي شود دشمن اگر از اقدامي دست برمي دارد به دنبال توطئه اي جديد است.
رسولي از كرج
¤ سياه نمايي هاي آقاي هاشمي از چهره كشور را در يكي از روزنامه ها خواندم و افسوس خوردم. ايشان با اين سياه نمايي ها قطعا نمي توانند گفتمان اصول گرايي را به زمين بزنند ولي در پيشگاه شهدا و امام شهدا بايد پاسخگو باشند.
نيك نام
¤ اينكه نيروي انتظامي با اقتدار و صلابت ساعت كار كسبه را نامحدود اعلام كرده و امنيت آن را نيز برعهده گرفته است جاي بسي تقدير و تشكر دارد. اين امر ثابت مي كند عرصه بر اراذل و اوباش و سارقين واقعا تنگ شده است. اي كاش ساير مسئولين نيز به سهم خويش با صلابت و حسن مديريت به رفع مشكلات مردم به ويژه حل مشكل گراني و تورم مي پرداختند.
طالعي
¤ يكي از سخت ترين و پركاربردترين حرفه و شغل، تعمير هارد ديسك كامپيوتر است و از طرفي دستگاه هاي مربوط به اين كار هم گران و هم در كشورمان موجود نيست هيچ حمايتي از ما نمي شود تا به توليد آن مبادرت ورزيم كه هم صرفه جويي اقتصادي دارد هم حفظ اطلاعاتي كه نقش حياتي براي كاربران دارد.
1501---0911
¤ اخيرا پيامك هايي در مورد نخريدن پسته به تلفن هاي همراه اول و ايرانسل مي رسد. چرا فقط به پسته گير مي دهند مگر كارمندان و بسياري از مردم بيشتر از يكبار در سال اقدام به خريد مقداري پسته مي كنند؟ چرا نسبت به قيمت هاي سرسام آور لبنيات، حبوبات، كيف و كفش، مانتو و مطلبي نمي نويسند و چرا مسئولين هيچ واكنشي نشان نمي دهند؟ با پاداش 400 هزار توماني و داشتن 4-3 فرزند چگونه اقدام به خريد مانتوهاي 200هزار توماني و بي كيفيت نمائيم؟ براي بقيه چگونه اقدام كنيم؟ و چه كسي مسئول كنترل قيمت هاست؟
خانم صالحي-تهران
¤ آقايان نمايندگان توجه داشته باشند، شروع انحراف و تحريف از همين جا آغاز مي شود. تعطيلي تاسوعا به چه دليل و چرا؟ ما هر چه داريم از محرم و صفر است.
5417---0912
¤ كساني كه مي خواهند در انتخابات آينده آب به آسياب دشمن بريزند و شيطنت كنند بايد بدانند نه عددي هستند و نه چيزي، فقط فريب مي خورند و خود را رسوا خواهند كرد.
عليمرداني
¤ چرا مسئولان فرهنگي نسبت به وضعيت بدحجابي و بي بند و باري كه در پاركها و بوستانها زننده است اقدام جدي به عمل نمي آورند.
قاسمي
¤ از عزيزان شير دل نيروي انتظامي مصرانه خواهشمنديم در چهارشنبه آخر سال امسال با تدابير فوق العاده امنيتي با اخلال گران برخورد جدي نمايند .
سليمان بلغار
¤ خودرو را به يكباره چندين ميليون تومان گران كرده اند حال منت سر مردم گذاشته و مبلغ 500 هزار تومان قيمت آن را كاهش داده اند. واقعا بايد به مسئوليني كه اين گونه خدمت مي كنند خسته نباشيد گفت و قدر زحمت هاي شبانه روزي آنان را دانست!
1143---0913
¤ شركت هاي توليدكننده بستني با چراغ خاموش قيمت ها را تا سه برابر افزايش داده اند. مسئولين مبارزه با گران فروشي پاسخ بدهند كجاي كار هستند و خود را به چه كاري مشغول ساخته اند؟
6293---0919
¤ نخريدن، گراني را به زمين مي زند. اين كار نه علم اقتصاد لازم دارد نه كار كارشناسي كه نمايندگان مجلس بخواهند براي اين كار وقت بگذارند. بنويسيد مردم از دست اين دو شركت توليدكننده خودرو در داخل كشور به ستوه آمده اند.
1833---0917
¤ از مردان و زنان مسلمان تركيه مي خواهيم در اعتراض به حمايت مسئولين كشورشان از كشتار مردم مظلوم سوريه كاري بكنند و اين ننگ را پاك نمايند.
2773---0913
¤ جريان نرم و مرموزي با توجه به فشار اقتصادي كه به مردم مي آيد تمركز روي ترويج بي بند و باري اخلاقي و بدحجابي گذاشته و با تكيه روي اختلاف بين مسئولين سعي در عادي سازي حركت خود و در نهايت ايجاد بدبيني نسبت به نظام دارد. بايد همگان هوشيار باشند.
5764---0912
¤ وزير كشور بلژيك به طور رسمي اعلام مي كند عده اي تروريست را به سوريه فرستاده ايم. سوالي كه در ذهن هر انسان آزاده اي خطور مي كند اين است پس اين حقوق بشري كه با آن چماقي ساخته اند و بر سر كساني كه با آنها نيستند مي كوبند كجاست؟ وظيفه سازمان بي خاصيت عريض و طويل ملل چيست؟
يك پيام
¤ از دولتمردان مي خواهم با توجه به تورم و گراني نسبت به افزايش وام ازدواجي كه نمي دهند اقدام نمايند. آخر با 3 ميليون چه مي شود كرد؟
5844---0914
¤ از وزارت راه و شهرسازي درخواست مي شود اگر مطالعه جاده ساري به دامغان از طريق كياسر، اكره و چشمه علي شروع نشده نسبت به مطالعه و كار كارشناسي آن اقدام تا با احداث اين جاده ارتباط مهم گيلان-مازندران در كمترين فاصله ممكن به مناطق غربي و مركزي خراسان و پهنه شرقي كشور به ويژه مشهدالرضا(ع) برسد كه نقش مهمي در حمل و نقل كالا و مسافر و حتي ترانزيت بين المللي دارد.
7902---0919
¤ بنده يك كارگر شاغل در فرودگاه امام خميني(ره) هستم و حقوق ماهيانه ام 480 هزار تومان است. دغدغه و نگراني من براي عيد نيست چرا كه به همه فاميل گفته ام براي ديد و بازديد مراجعه نكنند اما ترس من كارگر از اين است كه با تورم حدود 40% امسال فقط 20% قرار است به حقوقم اضافه شود اين يعني فاجعه براي من؟
7769---0935
پاسخ روابط عمومي شهرداري منطقه 12
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه مورخ 7/12/91 با عنوان «خطر برخورد با گاردريل بزرگراه شهيد محلاتي» به اطلاع مي رساند:
«طبق اعلام حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك منطقه، ابتدا و انتهاي پل در طراحي، با رفيوژ بتني جداسازي شده است.»
 


ويزيت (گفت و شنود)

گفت: يك سناتور آمريكايي طي مقاله اي در نيويوركر نوشته است، نتانياهو مي داند كه توان حمله به ايران را ندارد ولي من نمي دانم چرا اينهمه از ضرورت حمله به ايران حرف مي زند.
گفتم: از يك سگ پرسيدند چرا اينقدر زود پير شدي؟ گفت از بس كه واق الكي زدم!
گفت: همين سناتور آمريكايي نوشته است، آقاي نتانياهو عادت ندارد كه با صراحت بگويد مشكل اصلي او چيست؟ و نوشته ظاهرا دنبال كمك هاي مالي بيشتر آمريكاست.
گفتم: چه عرض كنم؟! يارو رفته بود دكتر ديد ويزيتش گرونه، به دكتر گفت؛ اگر تخفيف ميدي، بگم كجام درد مي كنه، وگرنه خودت بگرد پيدا كن!
 


در اجلاس ژنو از سوي نماينده جمهوري اسلامي مطرح شد

همراهي گزارشگر حقوق بشر با قاتلان 20هزار شهروند ايراني

هيئت ايراني حاضر در بيست و دومين نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل به رياست محمدجواد لاريجاني رئيس ستاد حقوق بشر كشورمان به اتهامات مطرح شده از سوي احمد شهيد گزارشگر ويژه در امور ايران پاسخ داد.
محمدجواد لاريجاني در پاسخ به گزارش گزارشگر ويژه درباره وضعيت حقوق بشر در جمهوري اسلامي ايران گفت: تهاجم كنوني به فرهنگ بشري بزرگترين جنايتي است كه تا به حال در حقوق بشريت صورت گرفته است. ما به عنوان يك كشور مسلمان و بخشي از جامعه بزرگ مسلمان جهان، به طور يكسان اين حق خدادادي را داريم كه يك سبك زندگي براساس عقلانيت اسلامي و فرهنگ ارزشمند خود داشته باشيم.
وي همچنين چهارمين گزارش احمد شهيد به شوراي حقوق بشر سازمان ملل را محصول يك اقدام غيرسازنده، مغرضانه و ناسالم دانست كه بانيان آن ايالات متحده آمريكا و متحدان اروپايي آن هستند. لاريجاني با ابراز تأسف از اينكه آرم سازمان ملل بر روي چنين گزارشي نقش بسته است اظهار كرد: اقداماتي از اين دست، از لحاظ فني، تنها ارتقاي قابليت هاي درون سيستم را ناديده مي گيرد و فضا را به سمت قطبي شدن و سياسي شدن بيشتر حقوق بشر در سازمان ملل هدايت مي كند.
رئيس ستاد حقوق بشر كشورمان تأكيد كرد: قطعنامه هايي از اين دست كه برخي كشورها را به صورت گزينشي هدف مي گيرد مكانيزم هاي ارزشمند حقوق بشري را تا سطح ابزارهايي براي رقابت سياسي در دست كشورهاي قدرتمند تنزل مي دهد.
لاريجاني افزود: گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل تلاش مي كند موافقت مسئولان كشورمان براي سفر به ايران را جلب كند اما هنوز موفق نشده است.
احمد شهيد
گزارشگر يا رقيب سياسي
رئيس ستاد حقوق بشر در ادامه خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران صريحاً با تعيين گزارشگر ويژه مخالف است و در آينده نيز بر اين موضع صحيح خود باقي خواهد ماند. با اين همه اين نبايد به عنوان عدم همكاري ايران با مكانيزم حقوق بشر سازمان ملل تلقي شود. برعكس ما همواره تمايل خود براي برقراري همكاري سازنده با مكانيزم هاي حقوق بشري سازمان ملل را كه قابل درك و شامل همه اعضاي سازمان ملل مي شود، اعلام كرده ايم.
مشاور امور بين الملل رئيس قوه قضائيه رفتار وكردار گزارشگر ويژه را مغاير با استانداردهاي بي طرفي و انصاف دانست وگفت: او به عنوان يك گزارشگر لازم است اصول بي طرفي، صداقت، شفافيت و انصاف را رعايت كند و از تأثير فشارهاي سياسي بر كار خود اجتناب ورزد. گزارشگر با انجام مصاحبه هاي غيراصولي با رسانه هاي جهت دار و پيش داوري نسبت به ادعاها، برخلاف شرح وظيفه مأموريت داران، سطح خود را در حد يك رقيب سياسي كه عليه جمهوري اسلامي ايران عمل مي كند، پايين آورده است.
مأمور آمريكا و همكار تروريست ها
همكاري احمد شهيد با گروه هاي تروريستي و دشمنان شناخته شده نظام جمهوري اسلامي بخش ديگري از اظهارات جواد لاريجاني در پاسخ به گزارش احمد شهيد بود. لاريجاني گفت: گزارشگر به صورت فعال براي تهيه گزارش خود، با گروه هاي مشخص و بدنام تروريستي كه دستشان به خون بيش از 20 هزار شهروند ايراني بيگناه آلوده است همكاري كرده است. اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريكا به خاطر اهداف سياسي خود اين بدنام ترين فرقه تروريستي را از ليست گروه هاي تروريستي خود خارج كرده اند و حالا براي حقوق بشر ايران اشك تمساح مي ريزند؛ و اين بيش از پيش رويكرد رياكارانه آنها به موضوع حقوق بشر را نشان مي دهد.
رئيس ستاد حقوق بشر با اشاره به اينكه يكي از بارزترين نقايص گزارش احمد شهيد بي توجهي كامل او به تحريم هاي يك جانبه و سنگين كشورهاي غربي عليه مردم ايران بود اظهار كرد: مايه تأسف است كه در اين گزارش هيچ اشاره اي به تحريم هاي يكجانبه و ضد حقوق بشري كشورهاي غربي عليه ايران نشده است، تأسف بارتر اينكه گزارشگر ويژه به جاي اينكه از تحميل كنندگان تحريم ها انتقاد كند و آنها را ناقض حقوق بشر شهروندان ايراني بنامد، كشور مورد هدف تحريم ها را نقد مي كند.
وي افزود: شرم آورتر اين است كه در سراسر اين گزارش طولاني، گزارشگر ويژه حتي يك بار به تحريم هاي يكجانبه تحميل شده عليه ايراني ها توسط ايالات متحده و اتحاديه اروپا اشاره نكرده، چه رسد به اينكه آنها را محكوم كند، چنين تحريم هايي در تعارض آشكار با اصول قانون بين المللي و نيز روح و پيام منشور سازمان ملل است. امكان ندارد كه او از تحميل تحريم هاي يكجانبه عليه مردم و شهروندان ايراني آگاه نباشد يا از تأثير چنين تحريم هايي بر حقوق بشر آنها بي خبر باشد. آيا نبايد اين سكوت حساب شده گزارشگر ويژه را همسويي با نقض حقوق بشر همه مردم ايران تفسير كرد؟
لاريجاني با تأكيد بر ناآشياني گزارشگر ويژه از فرهنگ و مذهب حاكم بر ايران تصريح كرد: واضح است كه گزارشگر نه از پيشينه مذهبي و فرهنگي ايران و تعهداتش باخبر است و نه حتي با زبان و ادبيات مرسوم بين المللي. به طور مثال او ايران را محكوم مي كند كه حقوق همجنسگرايان را به رسميت نمي شناسد. هيچ يك از تعهدات حقوق بشري ما را ملزم به انجام اين كار نمي كند. ارجاعات ايشان به اصطلاحاتي مانند زناي محصنه يكي ديگر از اين موارد است. نكته خطرناك، تحميل يك سبك زندگي خاص توسط برخي جوامع غربي به ساير ملل جهان فارغ از تفاوت هاي فرهنگي و تجربيات بشري ارزشمند آنها است. عجيب اينكه اين تهاجم و ظلم فرهنگي خشن با نام حقوق بشر و جهان شمولي آن دنبال مي شود.
ايران قدرتمندترين دموكراسي منطقه
وي افزود: ايران قدرتمندترين دموكراسي منطقه و يكي از پيشرفته ترين كشورهاي منطقه از نظر علم و فناوري است. رئيس ستاد حقوق بشر در پايان سخنراني خود خاطرنشان كرد: ارائه اتهامات بي پايه و گسترده درباره وضعيت حقوق بشر جمهوري اسلامي ايران در اين گزارش مانند گزارش هاي قبلي در ارائه هرگونه نكته مثبتي كه بتواند باعث ارتقاء و حمايت از حقوق بشر و نيز ارتقاء اعتبار مكانيزم هاي حقوق بشري سازمان ملل شود بسيار ناتوان است.
 


مهمان پرست: شبكه قدرتمند رسانه اي در بين كشورهاي منطقه تشكيل شود

سخنگوي وزارت امور خارجه ايران بر ضرورت استفاده كشورهاي منطقه از ابزارهاي رسانه اي و فرهنگي براي معرفي چهره واقعي اسلام و واقعيت كشورهاي اسلامي تاكيد كرد.
رامين مهمان پرست سخنگو و رئيس مركز ديپلماسي عمومي و رسانه اي وزارت امور خارجه با «عبدالمنعم بن منصور بن سعيد الحسني» وزير اطلاع رساني عمان ديدار و گفت وگو كرد.
مهمان پرست فرهنگ و رسانه را دو ابزار موثر و كارآمد در جهت تعميق و گسترش روابط بين كشورها و ملت ها دانست و افزود: در برهه اي كه شاهد هجمه شديد تبليغاتي و فرهنگي دشمنان جهان اسلام و صهيونيست ها عليه اسلام و مسلمين هستيم ضرورت بهره برداري از اين ابزارهاي رسانه اي و فرهنگي براي معرفي چهره واقعي اسلام و واقعيت هاي كشورهاي اسلامي بيش از پيش احساس مي شود و كشورهاي منطقه بايد با استفاده از توانمندي هاي تبليغاتي و فرهنگي خود با توطئه هاي دشمنان كه درصدد تفرقه افكني و دامن زدن به درگيري هاي قومي و مذهبي هستند، مقابله كنند.
سخنگوي وزارت امور خارجه نقش رسانه هاي گروهي، نخبگان ديني، فرهنگي، علمي و دانشگاهي را در اين راستا بسيار موثر و مهم دانست و آمادگي همه جانبه كشورمان را براي همكاري و تعامل سازنده بين بخش هاي فرهنگي و رسانه اي كشورهاي منطقه به خصوص ايران و عمان مورد تاكيد قرار داد. همچنين وزير اطلاع رساني عمان در اين ديدار ايران را كشوري بزرگ با تمدن و فرهنگي كهن و تاريخي توصيف كرد و روابط بين جمهوري اسلامي ايران و سلطنت عمان را روابطي ممتاز و ديرينه دانست و از فضاي دوستي و برادري حاكم بر روابط بين مردم و دولت هاي دو كشور ابراز خرسندي كرد.
 


در رويكردي متناقض اتحاديه اروپا 9 مقام ايراني ديگر را تحريم كرد

در نشست بروكسل وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا، 9 شخصيت ايراني ديگر به ليست تحريم هاي آنها اضافه و اين تحريم ها به مدت يكسال ديگر تمديد شد.
وزراي خارجه اتحاديه اروپا در نشست خود در بروكسل، تحريم ها عليه مقامات ايراني را يكسال ديگر تمديد كردند.
در اين نشست همچنين نام 9 مقام ايراني ديگر به فهرست تحريم ها افزوده شد. افرادي كه نام آن ها در اين ليست باشد، از ورود به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا منع شده و حساب هاي آن ها در بانك هاي اروپايي مسدود مي شود.
«علي اشرف رشيدي» رئيس زندان اوين، «محمد سرفراز» مدير شبكه «پرس تي وي» و يك مدير ديگر اين شبكه، «مرتضي كياستي» و «محمدباقر موسوي» دو قاضي خوزستاني، دادستان ساري، معاون دادستان شيراز، دبيركارگروه تعيين مصاديق مجرمانه رايانه اي، يك قاضي دادگاه تبريز، نفراتي اند كه نام آنها وارد اين ليست شده است. پليس فتاي ايران هم نهادي است كه اتحاديه اروپا نام آن را در ليست سياه خود قرار داده است.
اتحاديه اروپا تحريم هاي جديد را به بهانه آنچه «نقض جدي حقوق بشر» خوانده به تصويب رسانده است. با اضافه شدن نام هاي جديد به اين ليست، تعداد شخصيت هاي حقيقي و حقوقي ايراني كه در فهرست تحريم هاي اتحاديه اروپا قرار گرفته اند، به 87 نفر رسيد. اين تحريم ها از تحريم هاي اعمال شده به بهانه برنامه هسته اي ايران، جدا است.
اقدام اتحاديه اروپا پس از آن انجام مي شود كه هفته گذشته «احمد شهيد» گزارشگر ويژه سازمان ملل نيز در اقدامي هماهنگ، با انتشار جديدترين گزارش خود مدعي افزايش نقض حقوق بشر در ايران شد. «جواد لاريجاني» رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه اين گزارش را پرونده سازي خوانده و مي گويد اين گزارش فاقد روش شناختي است.
 


انتخابات آزاد نيست فقط دوره پهلوي! (خبر ويژه)

وكيل مدافع رژيم خودكامه پهلوي گفت چون انتخابات در ايران آزاد نيست، در آن شركت نخواهد كرد.
شيرين عبادي كه اكنون در لندن اقامت دارد، در روزگار رژيم پهلوي جزو خدمتگزاران مطبوعاتي آن رژيم بود و حتي با اوباش خواندن مردم انقلابي، خواستار سركوب آنها از سوي ساواك و ارتش شده بود. او چند سال پيش به پاس خوش خدمتي هايش به محافل ضدانقلاب، از سوي كريم لاهيجي (از همكاران سازمان تروريستي منافقين) براي دريافت جايزه نوبل معرفي شد. عبادي در مصاحبه با يك همكار ضد انقلاب خود در نشريه لوپوئن مدعي شده: از آنجا كه انتخابات در ايران آزاد نيست، من شركت نخواهم كرد؛ به ويژه آن كه رئيس جمهور قدرت مانور كمي دارد.
وي همچنين گفته است: سياست خارجي و مداخلات ايران در امور كشورها خطرناك تر و نگران كننده تر از بمب اتمي است.
عبادي خواستار تحريم سياسي مقامات ايراني از سفر به اروپا و همچنين تحريم ماهواره اي ايران شد.
وي در مصاحبه ديگري با «لاكروا» و درباره اينكه آيا انتخابات مي تواند آغازگر تغييراتي در درون حكومت باشد، نااميدانه مي گويد: قطعا انتخابات برگزار خواهد شد ولي نتيجه آن چندان اهميتي ندارد. هيچ چيز تغيير نخواهد كرد. زيرا قانون اساسي اين اجازه را نمي دهد. مشكل از قانون اساسي است.
 


معلق بازي تازه اين بار به خرج سعودي در لندن (خبر ويژه)

مزدوري علني مدير يك شبكه ماهواره اي تازه تأسيس براي رژيم سعودي، خشم ساير محافل اپوزيسيون را كه معتقدند نبايد به نوكري علني تظاهر كرد برانگيخته است.
اخيراً شماري از سلطنت طلبان با بودجه رژيم سعودي و مشورت هاي سرويس جاسوسي انگليس شبكه ماهواره اي موسوم به ايران فردا را راه اندازي كرده و آن را به عليرضا نوري زاده و شماري از همكاران اخراجي صداي آمريكا سپردند. نويسنده پايگاه اينترنتي اخبار روز وابسته به گروهك اتحاد جمهوري خواهان در واكنش به اعترافات بي پرده نوري زاده نوشت: روز شنبه براي يك گفتگوي راديويي به راديوي همبستگي در استكهلم دعوت شده بودم. در ادامه گفتگوها، مدير اين راديو، ضمن خبر راه اندازي تلويزيون ايران فردا صداي نوري زاده، را پخش كرد كه از وليعهد عربستان تشكر مي كرد و مي گفت مانند يك برادر و رفيق، قولي كه براي تأمين هزينه هاي مالي اين تلويزيون به او داده بوده عمل كرده است. او، همچنين مدعي شد كه بدون كمك نيروهاي خارجي نمي توان تلويزيون راه انداخت.
اخبار روز مي نويسد: در يك ويدئو، نوري زاده را در حال اجراي برنامه در تلويزيون ايران فردا مي بينيم كه در رابطه با حمايت مالي عربستان سعودي از شبكه اش، مي گويد: هيچ كدام از ما در خارج كشور داراي امكانات مالي نيستيم كه بتوانيم خودمان يك تلويزيون راه بيندازيم. اصلاً چنين چيزي محال است... اين بودجه را دولت ها مي دهند. شايد يكي دو تلويزيون باشند كه نيمه دولتي، از ميانبر (مثلاً) وزارت دفاع، وزارت فلان و... كمك مي گيرند.»
نوري زاده، درباره پشتيبانان تلويزيون ايران فردا، مي افزايد: «كساني كه حامي اين تلويزيون هستند، در اين زمينه تأكيد دارند كه علاقمندند اين تلويزيون را همه ايرانيان و همه فارسي زبانان ببينند... از وليعهد سعودي، بسيار سپاسگزارم. در تمام لحظات يك رفيق و برادر خوب، مشفق و ناصح بوده؛ هر حرفي به من زده درست و دقيق بوده و واقعاً از او سپاسگزارم.»
ارگان اتحاد جمهوري خواهان در ادامه خاطرنشان كرد: «نوري زاده جزء آن ژورناليست هايي است كه سفت و سخت از حكومت شاه دفاع مي كرد. اما پس از سرنگوني حكومت پهلوي، همانند بسياري از عناصر طرفدار حكومت سرنگون شده به خارج كشور آمد. نوري زاده در اين سال ها، به مناسبت هايي اقرار كرده است كه او با دولت هاي اسرائيل، آمريكا، انگلستان، عربستان سعودي و... روابطي دارد. از طرف ديگر، با روي كار آمدن دولت محمد خاتمي، او ناگهان طرفدار اين جناح شد و در تحولات سال 88 نيز طرفدار موسوي و كروبي و... سال گذشته او، سال ها گفتگوهايي با فرد ناشناسي داشت كه از عناصر امنيتي حكومت اسلامي است. به اين ترتيب، نوري زاده شخصيت جالبي است كه براي رسيدن به پست و مقام و پول هم طرفدار احياي سلطنت در ايران است؛ هم با نمايندگان دولت هاي اسرائيل، عربستان، آمريكا، انگلستان و... رابطه نزديكي دارد و از آن ها امكانات مادي و معنوي مي گيرد؛ او، هم طرفدار حقوق بشر و دموكراسي است؛ هم طرفدار كودتاست! او، هم طرفدار تماميت ارضي ايران و هم طرفدار گروه هاي ناسيوناليست منطقه اي است و ... بنابراين، نوري زاده، در جهت منافع شخصي خود، دست هيچ كس را رد نمي كند از اين رو، مي تواند در ظاهر با كسي دوستي كند و در پشت سر به او خنجر بزند».
اخبار روز ضمن مرور فهرستي از بي ثباتي هاي فكري و كاري نوري زاده نوشت: يكي ديگر از عملكردهاي نوري زاده و طيف متبوع وي داستان «الماسي براي فريب» بود. «الماسي براي فريب»، نام فيلمي است كه شامگاه 18 خرداد 1390، از تلويزيون جمهوري اسلامي پخش شد، موضوعش افشاگري برنامه هاي براندازانه اپوزيسيون خارج از كشور بود. نوري زاده در اين سناريو در خدمت محمدرضا مدحي قرار داشت. در آن مستند تصاويري از نشست اپوزيسيون در پاريس پخش شد كه عليرضا نوري زاده، محسن مخملباف، اميرحسين جهانشاهي، حسن شرفي سخنگو و جانشين دبيركل حزب دموكرات، عبدالله مهتدي دبيركل حزب كوموله، مهرداد خوانساري، رضا حسين بر موسي شريفي نماينده حزب همبستگي اهواز و علاوه بر اين افراد تعدادي از طيف هاي مختلف توده اي- اكثريتي، سلطنت طلبان، جمهوري خواهان و غيره نيز حضور دارند. الماس فريب نشانگر حقيقتي آشكار در مورد بي مايگي سياسي و اجتماعي اين بخش وسيع از نيروهاي اپوزيسيون رژيم اسلامي است.
 


فارين پاليسي:

ايران برنده نهايي تبليغات شيعه هراسي رژيم هاي خودكامه است (خبر ويژه)

تلاش آمريكا و رژيم هاي خودكامه خاورميانه براي ترويج فرقه گرايي عليه ايران، عملا به نفع جمهوري اسلامي تمام مي شود.
نشريه آمريكايي فارين پاليسي با انتشار اين تحليل نوشت: قدرت در حال اوج گيري ايران در ميانه دهه حاضر به تمركز بر هويت عمومي مقاومت و بيداري اسلامي گرايش دارد تا ويژگي هاي شيعه گرايي. قدرت ايران با سرنگوني رقيبان عمده راهبردي آن در افغانستان و عراق افزايش يافت.
فارين پاليسي افزود: اوج نفوذ ايران در منطقه شايد در سال 2006 بود كه پرچم هاي حزب الله در خيابان هاي قاهره كه به شدت سني است، در پي پيروزي نظامي آن بر اسرائيل، به اهتزاز درآمد. از ديد تهران، حتي در جايي كه ايران از حمايت جوامع شيعه برخوردار است، هر قدر كمتر كه در مورد تشيع بحث شود و هر مقدار بيشتر بر مقاومت تمركز كنند، بهتر است.
مارك لينچ استاد علوم سياسي و مدير بخش مطالعات خاورميانه در دانشگاه جرج واشنگتن در ادامه اين تحليل يادآور شده است: در مقابل مشي ايران، رسانه ها و سياست هاي كشورهاي حوزه خليج فارس گرايش به تمركز بسيار بيشتري بر فرقه گرايي دارند. رسانه هاي مورد حمايت سعودي اقدام به پخش ميزان پايان ناپذيري از مطالب ضد ايراني مي كنند كه همگي آنها به آساني به سوي فرقه گرايي ضد شيعه گرايش دارند. حكومت هاي مذكور بارها اهريمني جلوه دادن مخالفان داخلي را به عنوان ابزار دست ايران يا ستون پنجم خائن، مفيد يافته اند. سركوب در بحرين شامل يك مبارزه رسانه اي بود كه براي تبديل تصوير يك جنبش مردمي براي مردمسالاري و حقوق بشر به مبارزه شيعيان مورد حمايت ايران طراحي شده بود.
تحليلگر فارين پاليسي در عين حال تاكيد كرد: ادعاهايي نظير هلال شيعي كه توسط شاه اردن مطرح شد، ممكن است در كوتاه مدت براي بقاي داخلي حكومت هاي حوزه خليج فارس يا محدودسازي و مهار منطقه اي ايران مفيد باشد، اما در دراز مدت خطرناك و عميقا بي ثبات كننده هستند و ممكن است به نفع ايران تمام شود.
دامن زدن به شعله هاي نفرت فرقه اي ممكن است براي حكومت هايي كه خواستار وادار كردن جمعيت هاي شيعه به پذيرش غم انگيز فرمانبرداري آنها هستند، مفيد باشد، اما تقريبا دربردارنده نارضايتي طولاني مردم و وقوع مجدد قيام ها خواهد بود.
لينچ با بيان اينكه رژيم بحرين مشروعيت خود را به خاطر سركوب مردم از دست داده، مي نويسد: استفاده از فرقه گرايي براي جلب مخالفت اعراب نسبت به ايران، تاييد سركوب در بحرين يا تقويت حمايت از شورشيان در سوريه، ممكن است در جنگ سرد منطقه اي عليه ايران مفيد به نظر برسد. اما هزينه هاي درازمدت آن بسيار زيادتر هستند. آمريكا نبايد تمايل داشته باشد كه حتي به صورت ضمني از فرقه گرايي سودمدارانه استفاده كند.
نويسنده فارين پاليسي در توجيه علت مخالفت خود نوشت: ترويج فرقه گرايي بنياد شهروندي برابر را سست كرده و عميقا عليه روح تحولات دمكراتيك در كشورهاي عربي است. هرچند اين ممكن است با استقبال حاكمان عرب حوزه خليج فارس روبرو شود اما براي واشنگتن عميقا مشكل ساز خواهد بود.
 


دبير كل مجمع روحانيون چگونه دور خورد؟ (خبر ويژه)

عضو مستعفي مجمع روحانيون علت جدايي مهدي كروبي از اين مجمع را بازگو كرد.
رسول منتجب نيا كه پس از تشكيل حزب اعتماد ملي توسط كروبي به وي پيوست و قائم مقام اين حزب شد، درباره علت جدايي كروبي از مجمع روحانيون در سال 84 مي گويد: انتخابات دوره هشتم رياست جمهوري در حالي برگزار شد كه آقاي كروبي از مجمع روحانيون مبارز كانديدا شده بود، ايشان دبير كل مجمع روحانيون مبارز بودند، و من در جلسه اي كه براي كانديداتوري ايشان راي گيري شد، بودم. با كانديداتوري ايشان با راي بالايي موافقت شد. بعد از آنكه آقايان معين و هاشمي هم اعلام كانديداتوري كردند، بعضي از اعضاي مجمع در حمايت از آقاي كروبي مردد شدند و در ايام تبليغات انتخابات، مجمع حاضر به حمايت از كروبي نشد، ابتدا اعلام كردند كه كروبي كانديداي ما است ولي بعد هيچ حمايتي از ايشان نكردند.
وي همچنين به روزنامه اعتماد گفته است: بعد از انتخابات آقاي كروبي به شدت از دوستان مجمع روحانيون مبارز گله مند شد، و گفت ديگر در مجمع نمي مانم و هرچه اصرار كردند ايشان قبول نكردند. حتي در جلسه اي در دفتر آقاي موسوي خوييني ها در جماران، ايشان با رفتن آقاي كروبي مخالفت كردند و گفتند كه شما موسس اين مجمع هستيد و به هيچ عنوان خروج شما از مجمع صلاح نيست اما آقاي كروبي زيربار نرفتند و از مجمع خارج شدند.
وي با بيان اينكه اصلاحات تعريف و ليدر ندارد، خاطر نشان مي كند: مشكلي كه ما در دوران اصلاحات داشتيم و هنوز هم رفع نشده اين است كه اصلاح طلبان نيامدند تعريف روشني از اصلاحات ارائه كنند. من بارها در دوران اصلاحات از دوستان اصلاح طلب خواستم كه تعريف دقيقي از اصلاحات ارائه دهند.
منتجب نيا در پاسخ اين سوال كه «شما به عنوان فردي كه سال ها فعاليت اصلاح طلبانه انجام داده هم نمي دانستيد چه مي كنيد؟» مي گويد: ما خودمان مي دانستيم چه مي كنيم، مجموع فكر و انديشه ما هويت ما را مشخص مي كرد، انديشه هاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي منش و تفكر ما بود، منتها ما بايد يك جريان را تعريف مي كرديم، جريان همواره فراتر از فرد است.
وي پس از بيان اينكه «جريان اصلاحات يك جريان مواج و سيال است كه ليدر ندارد»، با اين سوال مواجه مي شود كه «وقتي جرياني ليدر ندارد چطور مي تواند مرزبندي مشخصي داشته باشد يا اهدافش را تبيين كند؟» و در پاسخ مي گويد: نه اينكه ليدر نداشته باشد، ليدر شخصي ندارد يعني يك فرد در راس آن وجود ندارد، عرض كردم يك مجموعه تاثيرگذار و مقبول مي تواند جنبه رهبري جريان اصلاحات را داشته باشد به اين شرط كه اينها كنار هم باشند و مشورت بگيرند و با هم رقابت نكنند يكي از مشكلات ما اين است كه هسته تاثيرگذار اصلاحات در انتخابات هاي مختلف با هم رقابت داشتند اتفاق نظر نداشتند.


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10