(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 28 اسفند 1391 - شماره 20457

كوتاه اقتصادي
عضو شوراي رقابت:
مردم را فداي دلالان خودرو نمي كنيم
معاون وزير راه و شهرسازي: براي خريد عجله نكنيد
قيمت مسكن كاهش مي يابد
سخنگوي ستاد تنظيم بازار:
قيمت ميوه شب عيد بازنگري مي شود
وزير نيرو:
قيمت آب و برق تا پايان خرداد 92 گران نمي شود
200 هزار تومان از مطالبات بازنشستگان كشوري واريز شد
110 ليتر بنزين نوروزي و سهميه فروردين
پس فردا در كارت هاي سوخت
مديرعامل دخانيات:
سيگار ايراني به بازارهاي منطقه صادر مي شود
رئيس اتحاديه خبر داد
كاهش فروش آجيل شب عيد
با افزايش نرخ بيكاري و تعطيلي مغازه ها صورت گرفت
تشديد بحران اقتصادي در ايتاليا و اتريش
ظبه منظور تسهيل در تجارت خارجي
ماخذ تعرفه اي 10درصد كاهش يافت
بهمني اعلام كرد
نرخ تورم سال 91 كمتر از 32درصد
صنعتگر پاكستاني:
اجراي خط لوله صلح هواي تازه اي در بخش صنعت پاكستان دميد


كوتاه اقتصادي

¤ بانك مركزي اعلام كرد: كارت هاي هديه و بن كارت ها بنا به درخواست مشتري صادر و حداكثر به مدت شش ماه داراي اعتبار است و مانده مصرف نشده كارت ها و بن كارت ها پس از انقضاي مدت مزبور، صرفاً در شعبه صادركننده قابل دريافت است. بر اين اساس صدور كارت هديه و بن كارت بي نام و بيش از مبلغ دو ميليون ريال نيز ممنوع اعلام شده است.
¤ سهم حامل هاي انرژي در درآمدهاي مربوط به اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها در لايحه بودجه سال آينده نسبت به سال جاري حدود دو برابر رشد كرده است. درآمد حاصل از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها در حالي در سال آينده 120هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده كه اين رقم در سال جاري 66 هزار ميليارد تومان بوده است.
¤ طي 11 ماه منتهي به بهمن ماه سال جاري ميزان توليد محصولات فولادي توسط بخش دولتي و خصوصي به 16ميليون و 76 هزار تن رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 2/3 درصدي را نشان مي دهد.
در بهمن ماه امسال توليد محصولات فولادي توسط بخش دولتي و خصوصي به يك ميليون و 513 هزار تن رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 5/1درصدي داشته است.
طي 11 ماه گذشته، توليد فولاد خام توسط بخش دولتي و خصوصي با رشد 2/5 درصدي نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته به 13ميليون و 596 هزار تن رسيد.
¤ بانك پاسارگاد، در آستانه سال نو، به 3 هزار هموطن زلزله زده در روستاهاي ورزقان، پتو هديه داد. خسرو رفيعي مشاور مديرعامل و مدير روابط عمومي بانك، ضمن اعلام اين خبر گفت: بانك پاسارگاد ضمن تبريك سال نو به تمامي هم ميهنان به خصوص هم ميهنان زلزله زده آذربايجان، 3000 پتو، به اهالي 11 روستاي ورزقان، هديه داد.
¤ نخستين سري از پروانه هاي اكتشاف، توسعه و توليد در راستاي اعمال حاكميت و مالكيت حكومت اسلامي بر مخازن نفت و گاز كشور از سوي وزير نفت صادر شد.
رستم قاسمي در ابلاغيه مربوط صدور اين پروانه به تحريم هاي وضع شده عليه كشور در چند سال اخير اشاره كرده و گفته است: ما مفتخر هستيم در ايامي كه تحريم هاي استكبار جهاني مجال بالندگي و درخشندگي صنعت نفت ايران را بيش از پيش فراهم كرده است، نخستين پروانه هاي بهره برداري از ميادين موجود را در راستاي تحقق صيانت از مخازن نفت و گاز در قالب 29 فقره پروانه صادر كنيم.
 


عضو شوراي رقابت:

مردم را فداي دلالان خودرو نمي كنيم

عضو شوراي رقابت با بيان اين كه نمي توانيم مردم را فداي چند دلال بازار خودرو كنيم، اظهار داشت: قيمت نهايي باقي خودروها بزودي مشخص و اعلام مي شود.
محمدعلي مددي در گفت وگو با ايرنا با بيان اين كه جلسه روز شنبه شوراي رقابت جلسه نهايي نبوده يادآور شد: ديروز قيمت پنج نوع خودرو براساس نرخ تورمي شش ماه دوم سال 91 اعلام شد و بزودي در مورد ساير خودروها تصميم گيري مي شود.
وي تصريح كرد: اين قيمت ها موقت بوده و فرمول كلي قيمت گذاري تا 25 روز آينده اعلام مي شود و خودروسازان نيز بايد از آن تبعيت كنند.
وي ضمن بيان اين كه در حال حاضر بازار خودرو در دست دلالان است، متذكر شد: اگر خودروسازان از اين قيمت ها تبعيت نكنند، بايد جريمه هاي كلاني را بپردازند، زيرا ما نمي توانيم مردم را فداي چند دلال بازار خودرو كنيم.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي افزود: فرمولي كه براي محاسبه قيمت خودروها ديده شده است، براساس دو نرخ ارز مبادله اي و ارز آزاد است و طوري طراحي شده كه سود كافي نيز براي خودروسازان در نظر گرفته شده و آنها متحمل ضرر و زيان نمي شوند.
وي با اشاره به اين كه شوراي رقابت تنها مرجع تصميم گيري در مورد قيمت خودرو است، اظهار داشت: بايد تعرفه واردات خودرو را به صفر برسانيم تا عده اي متوجه باشند نبايد اين گونه با مردم بازي كنند.
اين عضو شوراي رقابت درخصوص قراردادهايي كه طبق نرخ هاي افزايش يافته خودروسازان بسته شده است نيز بيان كرد: اين قراردادها بايد طبق فرمول محاسباتي شوراي رقابت مورد تجديد نظر قرار گيرند.
 


معاون وزير راه و شهرسازي: براي خريد عجله نكنيد

قيمت مسكن كاهش مي يابد

معاون امور مسكن وزير راه و شهرسازي پيش بيني كرد قيمت مسكن سال آينده كاهش مي يابد.
ابوالفضل صومعلو در گفت وگو با فارس در پاسخ به اين سوال كه آيا رشد قيمت مسكن را قبول داريد افزود: اگر روند قيمت مسكن را از آغاز سال 84 تا شهريور 91 مقايسه كنيد مي بينيد كه قيمت مسكن در برخي از سالها مثل سال 86 حدود 60 درصد رشد مي كند اما در سالهاي بعد ثابت و حتي در سال 88 و 89 براي اولين بار با رشد معكوس و منفي مواجه مي شود.
وي تاكيد كرد: از شهريور ماه سال 91 با افزايش قيمت نامتعارف ارز و سكه فشار رواني موجب تغيير قيمت مسكن شد البته اگر در مجموع نگاه كنيد قيمت مسكن نسبت به ساير بازارهاي رقيب از يك آرامش مناسبي نسبت به ساير كالاها برخوردار بود.
صومعلو ادامه داد: در بازار مسكن دو مولفه به عنوان شاخص اصلي و تعيين كننده است كه عرضه و تقاضا ناميده مي شود، در سمت عرضه مسكن با توجه به اعطاي مجوز ساخت از سوي شهرداري و وجود خانه هاي خالي از سكنه و واگذاري مسكن مهر دليلي براي رشد قيمت مسكن وجود ندارد.
به گفته وي، اتفاقا در سمت تقاضا نيز يك تقاضاي عمده اي به وجود نيامده است كه بخواهد موجب تعجيل و افزايش قيمت در بازار مسكن شود.
معاون امور مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: توصيه نمي شود كه مردم براي خريد مسكن عجله كنند، بنابراين پيش بيني مي شود كه قيمت مسكن پايين بيايد و هرچقدر هم كه تقاضا براي تهيه مسكن باشد با توجه به وفور عرضه و توليد مسكن، بازار مسكن قابل كنترل است.
وي تاكيد كرد: هنوز هم تاكيد مي كنم كه قيمت مسكن كمتر از تورم اعلام شده از سوي بانك مركزي است و مي توان گفت كه در سال 92 با ارائه يك ميليون واحد مسكوني مهر بتوانيم ثبات قيمت مسكن را در سال 92 بهتر داشته باشيم.
صومعلو در پاسخ به اين سوال كه آيا طرح تعزيرات اجاره بها در تابستان سال آينده اجرا مي شود؟ گفت: اتفاقا اجراي اين گونه طرح ها بايد اعلام عمومي شود چرا كه درصدي از خانواده ها از اعلام قيمت ها پيروي و آنرا رعايت مي كنند.وي ادامه داد: در سال جاري طرح تعزيرات اجاره بها اجرا شد و ميزان مجاز افزايش قيمت بين 14 تا 15 درصد اعلام شد و شايد تفاوت قيمت هاي اعلام شده از سوي ما با اتحاديه املاك به طور ميانگين 5 درصد بود.
صومعلو در پاسخ به اين سوال كه سال آينده چه ميزان به نرخ 15 درصد تعزيرات اجاره بها اضافه مي شود گفت: از روي سامانه املاك و مبايعه نامه ها خواهيم ديد كه آيا به ميانگين 20 درصد اجاره بها رسيديم آن وقت يك تجديدنظري در اين خصوص صورت مي گيرد.
وي ادامه داد: با رئيس سازمان تعزيرات، رئيس سازمان حمايت از مصرف كنندگان و اتحاديه املاك بايد نشستي در اين خصوص داشته باشيم اما معمولا مردم در خصوص اين طرح اعتراضي نداشتند.
وي اضافه كرد: طرح تعزيرات اجاره بها بايد در سال آينده نيز اجرا شود چون دولت موظف است براي حمايت از مصرف كننده ورود پيدا كند و زماني كه بازار مسكن بازاري آرام نباشد نياز است كه براي حمايت از مردم ورود پيدا كنيم.
صومعلو در پاسخ به اين سوال كه آيا از طرح بلوك بندي قيمت مسكن راضي هستيد؟ گفت: طرح بلوك بندي مسكن در تمام كشورهاي اروپايي اجرا مي شود و بايد اذعان كنم كه سال به سال اين سامانه به روز مي شود اما تلاش مي شود تا ماه به ماه نيز اين سامانه به روز شود.
معاون امور مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي افزود: بنده به دنبال اين بودم كه ضعف اين سامانه را شناسايي كنيم تا در سال 92 اين سامانه قيمت هاي مسكن را با خدمات بهتري ارائه كند.
 


سخنگوي ستاد تنظيم بازار:

 قيمت ميوه شب عيد بازنگري مي شود

سخنگوي ستاد تنظيم بازار با بيان اينكه نرخ گذاري ميوه شب عيد بر عهده شوراي كنترل 31 استان كشور گذاشته شده، گفت: نرخ هاي استان تهران مورد رسيدگي مجدد قرار خواهد گرفت.
علي اكبر پوركاوه در گفت و گو با ايرنا و در پاسخ به برخي انتقادات مبني بر اينكه در زمان حاضر نرخ ميوه در ميادين ميوه و تره بار تهران كمتر از نرخ هاي مصوب ميوه شب عيد است، گفت: مسئولان استاني در حال بررسي دوباره قيمت ها هستند.
وي در عين حال گفت: ميوه شب عيد، از نظر كيفيت بسيار بهتر از ميوه هايي است كه هم اكنون در سطح عرضه وجود دارد.
مديركل دفتر برنامه ريزي و تأمين و توزيع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه اين وزارتخانه هيچ نقشي در تعيين قيمت ها ندارد، گفت: چندي پيش ستاد تنظيم بازار دو تصميم در حوزه بازار شب عيد گرفت به اين صورت كه زمان توزيع و قيمت مصرف كننده ميوه شب عيد توسط شوراي كنترل استان ها گذاشته شود.
پوركاوه همچنين گفت: زمان توزيع ميوه شب عيد با توجه به شرايط خاص هر استان به خود آنها واگذار شده، به همين دليل برخي استان ها همچون خراسان رضوي از روزهاي 27 و 28 اسفند ماه نسبت به توزيع ميوه اقدام مي كنند و برخي استان هاي مسافرپذير نيز در يك دوره به توزيع اقدام مي كنند و با يك فاصله، مرحله دوم توزيع را انجام مي دهند.
سخنگوي ستاد تنظيم بازار با تأكيد بر اينكه قيمت گذاري ميوه هاي شب عيد با توجه به كيفيت، بسته بندي و نوع ميوه، قيمت مصرف كننده و كشش بازار انجام مي شود، گفت: توليد، توزيع و خريد ميوه توسط بخش خصوصي صورت مي گيرد و دولت فقط حق نظارت دارد.
براساس نرخ گذاري اعلام شده هر كيلوگرم سيب درختي درجه يك با قيمت يك هزار و 800 تومان و سيب درجه دو و سه با نرخ يك هزار و 200 تومان در ميادين عرضه مي شود كه اين مبلغ با 35 درصد سود در خرده فروشي ها هر كيلوگرم حدود دو هزار و 500 تومان به فروش مي رسد.
همچنين قيمت هر كيلوگرم پرتقال تامسون نيز بين يك هزار تا يك هزار و 500 تومان در ميادين عرضه مي شود كه قيمت اين محصول در خرده فروشي ها بين دو تا دو هزار و 200 تومان خواهد بود.
يادآور مي شود: توزيع ميوه شب عيد استان تهران از دو روز پيش آغاز شده و تا 15 فروردين ماه سال آينده از طريق واحدهاي صنفي و ميادين ميوه و تره بار ادامه دارد.
 


وزير نيرو:

قيمت آب و برق تا پايان خرداد 92 گران نمي شود

وزير نيرو از گران نشدن بهاي آب و برق در سه ماهه اول سال آينده خبر داد.
مجيد نامجو درخصوص افزايش قيمت آب و برق در سال آينده گفت: اگر فاز دوم هدفمندي يارانه ها اجرايي شود از اين موضوع منتفع خواهيم شد اما اگر اجرايي نشود افزايشي نخواهيم داشت كه با بودجه 3ماهه به نظر مي رسد اين امكان فراهم نشود.
وزير نيرو در واكنش به انتشار برخي اخبار مبني بر بدهكاري وزارت نيرو از بابت هدفمندي يارانه ها گفت: وزارت نيرو با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها نه تنها بدهكار نيست بلكه طلبكار نيز مي باشد.
مجيد نامجو با شفاف خواندن روال اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در حوزه هاي آب و برق، تصريح كرد: با اجراي اين قانون قيمت هاي آب و برق افزايشي داشت كه بخشي از آن بابت ضرر و زيان شركت ها و بخشي هم به صورت پرداخت مستقيم صورت مي گيرد و اين كار كاملا ساماندهي شده و در حال انجام است.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: وزارت نيرو بيش از 30 هزار ميليارد تومان گردش مالي دارد كه حاصل از پول هايي است كه از دولت مي گيرد و يا وام هاي صندوق توسعه ملي و بانكهاي خارجي است لذا بدهي هايي را رقم مي زند كه طبيعي هستند اما اين بدهي ها ارتباطي با قانون هدفمندي يارانه ها ندارند و حاصل جريانات مالي اين وزارتخانه است.
نامجو افزود: با استفاده از ظرفيت هاي قانون بودجه توانسته ايم بخش اعظمي از بدهي ها و تعهداتمان به پيمانكاران را بپردازم و توفيق خوبي در اين خصوص داشتيم.
 


200 هزار تومان از مطالبات بازنشستگان كشوري واريز شد

مبلغ 200 هزار تومان به حساب 730 هزار بازنشسته واريز شد.
ايراندخت عطاريان مدير عامل صندوق بازنشستگي كشوري درباره ميزان و نحوه پرداخت چهارمين مرحله مطالبات بازنشستگان افزود: با تلاش و پيگيري هاي صورت گرفته خوشبختانه منابع مالي مورد نياز تامين شد و از صبح روز دوشنبه 28 اسفند ماه مبلغ 200 هزار تومان به حساب بانكي 730 هزار بازنشسته مشمول اين قانون، واريز شد.
عطاريان افزود: با پرداخت چهارمين مرحله از مطالبات، كل مبلغ دريافتي هر يك از بازنشستگان مشمول قانون مديريت خدمات كشوري به 820 هزار تومان مي رسد.
وي تصريح كرد: خوشبختانه هماهنگي هاي لازم با بانك عامل به عمل آمده و بازنشستگان مشمول قانون فوق مي توانند از صبح امروز با مراجعه به بانك عامل نسبت به برداشت مطالبات خود اقدام كنند.
مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري تاكيد كرد: تاكنون با پرداخت هاي صورت گرفته مطالبات بيش از 100 هزار نفر از بازنشستگان كاملا تسويه شده و قطعا با پرداخت اين مرحله نيز مطالبه تعداد ديگري از بازنشستگان به طور كامل تسويه خواهد شد.
وي افزود: صندوق بازنشستگي كشوري تلاش دارد به محض تامين منابع مالي حاصل از فروش سهام شركت هاي دولتي در بورس توسط سازمان خصوصي سازي باقيمانده مطالبات بازنشستگان را پرداخت كند.
مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري در ادامه با اشاره به اجراي موفقيت آميز طرح ملي بيمه طلايي درمان براي بازنشستگان كشوري گفت: با حمايت دولت و اختصاص 100 ميليارد تومان اعتبار از سوي رئيس جمهور براي اجراي اين بسته حمايتي درماني بيش از يك ميليون و 150 هزار بازنشسته مشترك صندوق بازنشستگي كشوري از خدمات و مزاياي بيمه طلايي بستري درمان برخوردار شدند.
عطاريان افزود: در بيمه طلايي درمان بازنشستگان كشوري بدون پرداخت وجه و طي كردن مراحل اداري به راحتي در بيمارستان ها و مراكز درماني طرف قرارداد پذيرش شده و تحت مداوا قرار مي گيرند.
 


110 ليتر بنزين نوروزي و سهميه فروردين

پس فردا در كارت هاي سوخت

مسئولان دولتي اعلام كردند 50 ليتر بنزين ويژه نوروز به همراه 60 ليتر بنزين سهميه فروردين پس فردا شب در كارت هاي سوخت شارژ مي شود.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور در اين باره از موافقت رئيس جمهور با پيشنهاد اين ستاد براي اختصاص 50 ليتر بنزين ويژه نوروز خبر داد و گفت: اين سهميه ويژه بامداد چهارشنبه همراه با سهميه فروردين ماه خودروهاي شخصي به كارت هاي سوخت واريز مي شود.
سيد مجتبي شفيعي در گفت وگو با مهر افزود: با توجه به تأكيدات مقام معظم رهبري، رئيس جمهوري با پيشنهاد اين ستاد براي اختصاص 50 ليتر بنزين نوروزي موافقت كرد.
در همين حال مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اشاره به اتخاذ تدابير ويژه به منظور واريز 50 ليتر سهميه ويژه بنزين نوروزي مردم اعلام كرد: پيش بيني مي شود تا بامداد چهارشنبه 30 اسفند ماه و انجام برنامه نويسي در سامانه هوشمند سوخت امكان واريز 110 ليتر بنزين به كارت هاي سوخت فراهم شود.
مصطفي كشكوكي با تأكيد بر اينكه به منظور واريز سهميه ويژه بنزين نوروزي بايد يك برنامه نويسي در سامانه هوشمند سوخت انجام شود، بيان كرد: با توجه به اينكه برنامه نويسي جديد در سامانه هوشمند سوخت كمي زمان بر است، با تلاش شبانه روزي سعي مي كنيم 50 ليتر سهميه ويژه بنزين نوروزي را تا 30 اسفند ماه به كارت هاي سوخت واريز كنيم.
كشكوكي با اشاره به اين موضوع كه هم اكنون ذخاير بنزين كشور در شرايط مطلوبي وجود دارد، تأكيد كرد: هيچگونه نگراني براي تأمين بنزين مردم در ايام نوروز وجود ندارد و با موافقت دولت امكان تأمين سهميه ويژه بنزين هم وجود دارد.
مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با بيان اينكه در حال حاضر بيش از 5 هزار جايگاه بنزين، گازوئيل، گاز مايع و CNG در استانهاي مختلف كشور به طور همزمان در مدار بهره برداري و فعاليت قرار دارند، خاطرنشان كرد: با راه اندازي جايگاههاي سيار و انجام سه مرحله بازرسي هاي نوروزي اميدواريم كوچكترين خللي در تأمين سوخت مورد نياز مردم در ايام نوروز به وجود نيايد.
نظارت شبانه روزي بر پمپ بنزين ها
در همين حال رئيس انجمن جايگاه داران عرضه فرآورده هاي نفتي با تأكيد بر اين كه براي تأمين بنزين و گازوئيل مورد نياز در تعطيلات نوروز ذخيره سازي خوبي صورت گرفته است از نظارت شبانه روزي بر جايگاه هاي عرضه سوخت در روزهاي تعطيل رسمي عيد 92 خبر داد.
بيژن حاج محمدرضا در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه گروه هاي نظارتي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از 40 روز پيش نظارت كمي و كيفي بر جايگاه هاي سوخت را آغاز كرده اند گفت: اين گروه ها در صورت مشاهده عيوب در جايگاه هاي سوخت نسبت به رفع مشكل توسط جايگاه داران هشدار مي دهند ضمن آنكه در صورت بروز تخلفات احتمالي با آن برخورد خواهند كرد.
وي ادامه داد: البته گروه هاي بازرسي و نظارت از سوي انجمن جايگاه داران عرضه سوخت نيز فعاليت نظارتي خود را از دو ماه پيش آغاز كرده اند تا در صورت بروز مشكل و يا تخلف با آن برخورد كنند.
حاج محمدرضا افزود: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف مي توانند با شماره 80-77522678 تماس گرفته و نسبت به تخلف مشاهده شده گزارش دهند.
به گفته رئيس انجمن جايگاه داران عرضه فرآورده هاي نفتي مردم مي توانند در شش روز اول فروردين ماه 92 به صورت شبانه روزي با اين شماره ها تماس بگيرند. البته در هفته دوم تعطيلات تماس با اين شماره ها از ساعت 8 صبح تا 9 شب برقرار است.
وي در مورد ذخيره سازي سوخت مورد نياز در ايام تعطيلات عيد نيز خاطرنشان كرد: با اقدامات مديرعامل جديد شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي تاكنون ذخيره سازي خوبي صورت گرفته به طوري كه با اين ذخيره سازي مي توان سوخت مورد نياز سه ماه ديگر را نيز تأمين كرد.
حاج محمدرضا با تأكيد بر اين كه در تعطيلات نوروزي 92 مانند سابق آماده و پاسخگوي مردم هستيم گفت: جايگاه هايي كه تعميرات اندكي نياز داشتند با رفع عيوب شان آماده سرويس دهي در تعطيلات هستند.
رئيس انجمن جايگاه داران عرضه فرآورده هاي نفتي گفت: همچنين در جايگاه هايي كه ترافيك زيادي وجود دارد با افزايش تعداد نازل ها اين مشكل برطرف خواهد شد.
 


مديرعامل دخانيات:

سيگار ايراني به بازارهاي منطقه صادر مي شود

مديرعامل شركت دخانيات ايران گفت: با راه اندازي خطوط توليد دو برند سيگار مارليك و آسيا ضمن تامين بخشي از نياز داخل، مابقي اين توليدات به بازارهاي مصرف منطقه صادر خواهد شد.
معصوم نجفيان گفت: گاهي اين سوال پيش مي آيد كه چرا از ميزان مصرف 61 ميليارد نخ سيگار مصرفي كشور فقط نيمي از آن در اختيار شركت قرار دارد و مابقي يا واردات و يا قاچاق است؟ با نگاهي به مجتمع ها و ظرفيتهاي خالي در آنها براي امر توليد به جواب آن خواهيم رسيد كه نتوانسته ايم از امكانات، منابع و نيروي انساني به خوبي استفاده كنيم و به راحتي بازار بيش از 2 هزار ميليارد توماني را در اختيار رقبا قرار داده ايم.
نجفيان تصريح كرد: داشتن امكانات، منابع و نيروي انساني و ظرفيتها و پتانسيلهاي موجود جاي هيچ گونه بهانه اي را براي ما باز نمي گذارد كه كم كاري خودر ا توجيه نماييم. امروز اولياي شركت دخانيات در صدد هستند تا در كنار تامين نياز داخل گام را به سوي بازارهاي هدف بردارند كه با وجود مديران، مهندسان، كارشناسان و كارگران اين امر دور از دسترس نيست.
مديرعامل دخانيات با بيان اين كه صنعت خاكستري دخانيات امروزه در جهان در صدر برنامه اقتصادي كشورهاي پيشرفته قرار دارد و اين امر در كشورمان نيز نيازمند حمايت مسئولين است، تصريح كرد: نبايد چشم خود را بر واقعيت بازار مصرف كشور بست، زيرا با نگاه غيركارشناسانه به صنعت دخانيات، نه تنها زمينه نابودي اين صنعت را فراهم كرده و باعث بيكاري و از بين رفتن اشتغال بيش از 80 هزار نفر در كشور خواهيم بود بلكه بازار مصرف و منافع مالي آن را در اختيار كمپانيهاي خارجي قرار داده و حتي نمي توانيم بر مقوله سلامت جامعه نيز نظارت كنيم.
وي با بيان اينكه بخش كشاورزي صنعت دخانيات بايد فعال تر و حركت خود را سريع تر كند، زيرا ظرفيتهاي اين افزايش در اكثر نقاط كشور وجود دارد، تاكيد كرد: با توجه به نياز داخل به توتون و اهتمام در عدم خروج ارز از كشور، شركت دخانيات ايران 6000 هكتار اراضي تحت كشت توتون (با توليد حدود 10000 تن) در استانهاي گلستان، مازندران، گيلان، كردستان و آذربايجان غربي و 1100 هكتار اراضي براي كشت تنباكو در استانهاي اصفهان، خراسان رضوي، فارس، مركزي و بوشهر را در اختيار دارد كه اين رقم بايد افزايش يابد.
 


رئيس اتحاديه خبر داد

كاهش فروش آجيل شب عيد

رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار از كاهش حجم خريد آجيل نسبت به سال گذشته خبر داد.
مصطفي احمدي در گفت و گو با ايسنا، اظهار كرد: در يك ماه گذشته با شعارهاي «نمي خريم نمي خريم» توليد ملي و سرمايه ايراني را به حاشيه برديم و حجم خريد آجيل از سوي مردم با كاهش روبرو شد.
وي ادامه داد: 30 تا 40 قلم كالا كه در آجيل و خشكبارفروشي ها عرضه مي شود با 10 تا 20 درصد كاهش قيمت به دليل عدم خريد از سوي مردم روبه رو شده است.
او با اشاره به اين كه 80 درصد محصولات آجيل و خشكبار ايراني صادراتي است، افزود: برخي توليدات داخل در حوزه خشكبار به صورت قاچاق يا قانوني به ديگر كشورها صادر مي شود كه محاسبه قيمت اين محصولات تماما با دلار است و با توجه به افزايش قيمت دلار در سال جاري قيمت خشكبار داخلي افزايش يافت.
احمدي تصريح كرد: 80 درصد واسطه گران از معاملات توليدكننده داخلي و خريدار خارجي كنار گذاشته شده اند زيرا دلار مستقيما به دست توليد كننده مي رسد كه همين باعث تمايل كشاورزان به صادرات شده است.
رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار يادآور شد: حدود 45 روز پيش به مدت يك ماه تخمه كدو به دليل صادرات بيش از حد به تهران وارد نمي شد.
وي خاطرنشان كرد: از دولت خواستيم كه به واردكنندگان براي واردات آجيل و خشكبار دلار مبادلاتي بدهد. همچنين درخواست كرديم كه صادركنندگان اين صنف دلار خود را در مركز مبادلات ارزي عرضه كنند تا با افزايش قيمت آجيل روبرو نشويم.
 


با افزايش نرخ بيكاري و تعطيلي مغازه ها صورت گرفت

تشديد بحران اقتصادي در ايتاليا و اتريش

با افزايش نرخ بيكاري و تعطيلي روزافزون مغازه ها در ايتاليا و اتريش، بحران اقتصادي در اين دو كشور اروپايي شدت گرفت.
به گزارش ايرنا از اتحاديه كسبه ايتاليا، علاوه بر تعطيلي حدود 10هزار مغازه خرده فروشي در ماه هاي ژانويه و فوريه گذشته در اين كشور شمار گشايش مغازه هاي جديد نيز نسبت به مدت مشابه در سال 2012 ميلادي 50 درصد كاهش داشت كه بدترين آمار در 20 سال اخير محسوب مي شود.
اين اتحاديه اعلام كرد: در دو ماهه اخير روزانه 167 مغازه تعطيل شده اند و در صورت ادامه اين روند، تا پايان سال جاري ميلادي 60 هزار مغازه كركره هاي خود را براي هميشه پايين مي كشند.
به عقيده ناظران اقتصادي، سال 2013 ميلادي سالي وحشتناك و حتي بدتر از سال 2012 براي بخش تجاري ايتاليا خواهد بود.
تعطيلي مغازه ها همچنين باعث خلوت شدن شهرها نيز مي شود چرا كه حتي خدمات مانند رستوران ها و قهوه خانه ها نيز مستثني از تاثيرات منفي بحران نمانده و در اين بخش نيز 9500 باب در دو ماه اخير تعطيل شده اند.
اين انجمن افزود: پديده تكان دهنده ديگر مربوط به گشايش مغازه هاي جديد مي شود. در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي تنها حدود شش هزار مغازه خرده فروشي جديد باز شد در حالي كه در مدت مشابه در سال گذشته ميلادي بيش از 12 هزار مغازه جديد باز شده بود كه خود بدترين آمار در 20 سال اخير محسوب مي شود.
سالانه تا 22هزار مغازه در ايتاليا تعطيل مي شوند و بحران اقتصادي علاوه بر تعطيلي مغازه ها و فعاليت هاي تجاري بر روي گشايش مغازه هاي جديد نيز تاثير منفي گذاشته است.
موسسه ملي آمار ايتاليا «ايستات» نيز اخيرا در گزارشي با اشاره به تاثير منفي بحران مالي و ركود اقتصادي اعلام كرد كه شش ميليون و 700 هزار نفر در اين كشور با چالش هاي شديد اقتصادي دست و پنجه نرم مي كنند و شاخص محروميت در اين كشور طي سال هاي 2010 و 2011 ميلادي از 96. درصد به 1/11 درصد افزايش يافته است و سالانه دو ميليون و 500 هزار نفر به اين تعداد افزوده مي شود.
همچنين از اتريش خبر مي رسد كه ميزان بيكاري در اين كشور طي دو ماه نخست سالجاري ميلادي به نحوي افزايش يافته كه از سال 1945 تاكنون بي سابقه بوده است.
بنابراين گزارش: طبق جديدترين آمار منتشر شده بيش از 400 هزار نفر در اتريش بيكار هستند.
طبق اين آمار، تعداد بيكاران در اين كشور در ماه فوريه امسال 326 هزار و 401 نفر بوده است كه افزايش 5/3 درصدي را نشان مي دهد. علاوه بر اين تعداد افراد بيكاري كه در دوره هاي آموزشي اداره كار نيز مشغول به تحصيل هستند به 77هزار و 605 نفر رسيده است. بدين ترتيب در مجموع در اتريش طي ماه فوريه 404 هزار و شش نفر بيكار بوده اند كه اين رقم در مقايسه با سال 2012 حدود 6/2درصد افزايش داشته است.
در ماه نخست سال 2013 يعني در ماه ژانويه تعداد بيكاران 410 هزار و 662 نفر اعلام شده بود.
تعداد بيكاران در دو ماه نخست سال جديد به قدري بالاست كه رسانه هاي اين كشور نوشته اند اين نرخ بيكاري از سال 1945 تاكنون بي سابقه بوده است.
 


ظبه منظور تسهيل در تجارت خارجي

ماخذ تعرفه اي 10درصد كاهش يافت

رئيس كل سازمان توسعه تجارت از كاهش 10 درصدي ماخذ تعرفه اي خبر داد و گفت: ماخذ تعرفه اي به 15درصد مي رسد.
حميد صافدل در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: كتاب تعرفه زيرچاپ است و با اجازه هيئت دولت آمادگي توزيع آن وجود دارد.
وي افزود: سال 91 سياست متناسب سازي انجام شد كه طبقات ماخذ تعرفه اي كاهش يافت.
رئيس كل سازمان توسعه تجارت با تاكيد بر اينكه طبقات مأخذ تعرفه اي از 25 درصد به 15 درصد كاهش پيدا مي كند، گفت: اين عامل باعث تسهيل در تجارت خارجي، كاهش مراجعات مكرر صاحبان كالا به گمركات و همچنين موجب افزايش سرعت عمل ترخيص مي شود.
رئيس كل سازمان توسعه تجارت درخصوص كاهش تعرفه خودرو گفت: براساس مصوبه دي ماه دولت، تعرفه خودرو در سال 92 به 40 درصد مي رسد و غير از اين مصوبه دستور ديگري درخصوص كاهش تعرفه خودرو دريافت نكرده ايم.
بنابراين گزارش: از زماني كه مبناي محاسبه تعرفه گمركي از نرخ ارز مرجع 1226 تومان به نرخ مركز مبادلات تغيير كرد، تعرفه واردات از جمله خودرو نصف شد تا تغييري در محاسبه حقوق ورودي رخ ندهد، براين اساس تعرفه واردات خودرو از 90 درصد قبلي به 45 درصد رسيده بود، چون نرخ ارز تقريبا دو برابر شده است.
براساس مصوبه دولت، به منظور افزايش رقابت پذيري بازار خودرو سالانه 5درصد از تعرفه واردات خودرو كاسته مي شود.
 


بهمني اعلام كرد

نرخ تورم سال 91 كمتر از 32درصد

رئيس كل بانك مركزي دلايل افزايش نرخ تورم در سال جاري را اعلام كرد.
محمود بهمني در گفت وگو با مهر اظهار داشت: بررسي ها نشان مي دهد كه افزايش نرخ تورم در سال جاري ريشه در عوامل عرضه (كاهش توليد برخي از اقلام پرمصرف، كاهش واردات رسمي برخي اقلام واسطه اي و بروز مشكلاتي در تنظيم بازار كالاها و نظارت بر آنها) و وضعيت تقاضا (افزايش نقدينگي، افزايش نرخ ارز و فعال شدن انگيزه هاي سفته بازي و احتياطي در برخي بازارها) دارد.
وي با بيان اينكه علاوه بر آن فضاي اقتصاد ايران در دو سال اخير بيش از هميشه دستخوش نااطميناني، ريسكهاي غيرقابل پوشش و در نتيجه انتظارات تورمي بوده است، عنوان كرد: به رغم اين مسئله از شتاب تورم (سنجش تورم ماه به ماه) در ماه هاي اخير تا حدي كاسته شده است.
بهمني گفت: براساس تحليل هاي كارشناسي و روند گروه ها و اجزاي تشكيل دهنده شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي طي سال91 پيش بيني مي شود كه نرخ تورم امسال كمتر از 32درصد باشد.
بهمني اظهار داشت: باتوجه به اينكه نرخ تورم در كنار رشد اقتصادي، متغيرهاي كلان و فرابخشي اقتصاد ديده مي شود، پيش بيني اين متغير براي سال آتي بدون درنظر داشتن تصوير دقيقي از بودجه دولت، سياستهاي تجاري و تحولات بخش توليد، فضاي تصميمات سياسي با دنياي خارج و ديگر پارامترهاي خارج از كنترل بانك مركزي امكان پذير نيست.
به گفته وي، بانك مركزي در تلاش است در تنظيم مجموعه اقدامات سياستي خود در بازارهاي پول، ارز و اعتبار و بازنگري در مقررات مرتبط، هماهنگي عمومي سياست هاي اقتصادي را بيش از هميشه رعايت كرده و آمادگي دارد بر حسب مقتضيات در بازارها مداخله مؤثر كند.
رئيس كل بانك مركزي درمورد چالشهاي مهم بانك مركزي در سال91 و تدابيري كه اتخاذ شد، گفت: بدون شك اقتصاد ايران در سال91 به لحاظ شرايط پيراموني يكي از دشوارترين مقاطع تاريخ خود را گذراند. در اين ميان، تحريم هاي خارجي نه تنها شريانهاي ارتباطي اقتصاد كشور با دنياي خارج را تنگ كرده است، بلكه باعث شد اداره اقتصاد به يك تلاش همه روزه براي دور زدن تحريمها و تأمين نيازهاي عمومي كشور تبديل شود.
به گفته بهمني، بانك مركزي به دليل قرار گرفتن در صف نخست اين موانع، بيشترين فشار وارده را از بابت تحريمهاي خارجي متحمل شده و همزمان تلاش هاي بسياري را مصروف حفظ ثبات اقتصادي و مالي كشور كرده است.
وي اضافه كرد: كنترل فشارهاي تورمي، كاستن از شدت نوسانات دربازار ارز، به كارگيري تمامي اهتمام ممكن براي روان سازي جابه جايي ارزي و تأمين نيازهاي وارداتي، كمك به تأمين مالي نيازهاي توليدي و ساماندهي بيشتر عمليات موسسات اعتباري و بانكها در راستاي حفظ سلامت نظام بانكي بيشترين وجه اهتمام بانك مركزي را در سال 91 به خود اختصاص داد.
بهمني افزود: تلاش شد مجموعه سياستهاي پولي و اعتباري متخذه بر توان تجهيز منابع بانكها بيافزايد و سياستهاي اعتباري به صورت نسبتا هدفمند و قابل كنترلي به تأمين مالي طرحهاي توسعه اي حائز اولويت كمك كند، درعين حال سياست هاي ارزي در راستاي غلبه بر مشكل دسترسي محدود به ارز و خدمات ناشي از تورم، تنظيم شود و البته اقدامات خاص نيز براي اصلاح چرخش منابع بانكها به عمل آيد.

 


صنعتگر پاكستاني:

اجراي خط لوله صلح هواي تازه اي در بخش صنعت پاكستان دميد

يكي از فعالان بخش صنعت پاكستان گفت: تمامي بخش هاي صنعتي پاكستان در انتظار اجراي پروژه خط لوله انتقال گاز ايران به اين كشور بودند و اين پروژه هواي تازه اي در بخش صنعت پاكستان دميده است.
به گزارش فارس به نقل از پاكستان آبزرور، با اجراي پروژه خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان، بخش هاي صنعتي و اتحاديه هاي پاكستان يكي پس از ديگري نسبت به اجراي اين پروژه ابراز خشنودي كرده و حمايت خود را از آن اعلام مي كنند.
در اين راستا محمد يوسف، رئيس انجمن كارخانه هاي توليد منسوجات ملحفه و پرده اي پاكستان، گفت: اجراي پروژه ساخت خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان، هواي تازه اي در بخش صنعت اين كشور دميده است.
وي افزود: بحران انرژي، توليد بخش صنعتي پاكستان را به ميزان زيادي از بين برده است به طوري كه در زمستان امسال ميزان توليد اين بخش به بدترين وضعيت رسيد.
يوسف ابراز اميدواري كرد كه اين پروژه تا سال 2014 تكميل شود، كه در اين صورت گاز كافي در شبكه گازي پاكستان موجود خواهد بود و نياز داخلي تأمين خواهد شد.
رئيس انجمن كارخانه هاي توليد منسوجات ملحفه و پرده اي پاكستان تصريح كرد: اين پروژه باعث رونق اقتصاد و افزايش ارزش افزوده بخش صنعت خواهد شد.
محمد يوسف گفت: دوره ميان ماه هاي دسامبر 2012 تا فوريه 2013 كه پخش گاز بيش از 2 ماه به حالت تعليق درآمده بود، به مانند كابوسي براي بخش منسوجات پنجاب بود.
وي خاطرنشان كرد: از آنجايي كه پروژه ممكن ديگري وجود نداشت، تمامي بخش هاي صنعتي پاكستان در انتظار اجراي پروژه خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان بودند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10