(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 28 اسفند 1391 - شماره 20457

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
شماره بعدي روزنامه چهارشنبه 14 فروردين منتشر مي شود
پيچ تاريخي و فتح هاي بهاري (يادداشت روز)
پشه (گفت و شنود)
صالحي: توافق ايران و آرژانتين در رابطه با آميا
در زمان خود اطلاع رساني خواهد شد
شوراي روابط خارجي آمريكا اعلام كرد
جهان در انتظار سخنان نوروزي آيت الله خامنه اي
بيانيه 6 ماده اي ايران در رد گزارش احمد شهيد
دادستان تهران:
 18 متهم ترورهاي هسته اي به زودي محاكمه مي شوند
كيهان و خوانندگان
لطفاً در باره نوه و پسر ديكتاتور جوك نگوييد!(خبر ويژه)
ناوهاي آمريكايي بازي دو سر باخت مقابل ايران (خبر ويژه)
اسرائيل: پيروزي بزرگ در انتظار ايران است(خبر ويژه)
پاسخ هاشمي به درخواست نامزدي (خبر ويژه)
بازي چند سر باخت تركيه در بحران سوريه(خبر ويژه)


شماره بعدي روزنامه چهارشنبه 14 فروردين منتشر مي شود




 


پيچ تاريخي و فتح هاي بهاري (يادداشت روز)

1- ماهيت ايدئولوژيك نظام جمهوري اسلامي مبتني بر ساختار «نه شرقي، نه غربي» اكنون به الگويي تبديل شده كه دشمنان نشان دار آن به صراحت و عجزآلود اذعان مي كنند مهم ترين مشكل «الگو و الهام بخش بودن ايران» است.
از همين روي؛ روزنامه آمريكايي واشنگتن تايمز به تصميم گيران و سياستمداران كاخ سفيد هشدار مي دهد راهي كه آيت الله خميني با انقلاب 1979 آغاز كرد به الگويي در منطقه تبديل شده كه خروجي آن كمرنگ شدن نفوذ آمريكا است.
جروزالم پست، سوي ديگر اين معادله را تشريح مي كند و دان مريدور معاون نتانياهو در اين روزنامه صهيونيستي مي نويسد؛ مشكل آنجاست كه گسترش نفوذ ايران در مقابل هژموني آمريكا قرار گرفته است.
و روزنامه «هاآرتص» به جان مطلب اعتراف كرده و مشكل را در محاق رفتن اسلام آمريكايي مي داند و مي نويسد موج اسلام خواهي اخير در منطقه اسلامي است كه خطري واقعي براي موجوديت اسرائيل به شمار مي رود و به تعبير يواف گالانت فرمانده سابق ارتش اسرائيل، موج بيداري اسلامي، آينده تل آويو را به شماره انداخته است.
همه اين اتفاقات از منظر دشمنان ملت ايران و تحليلگران رسانه هاي غربي و صهيونيستي ناظر به «ايران اسلامي» است. بنابراين راه حل آنها اين است كه بايد يك مواجهه راهبردي با ايران صورت بگيرد و به قول فريد زكريا- روزنامه نگار آمريكايي نزديك به محافل قدرت- در اين مواجهه بايد از «استراتژي تركيبي» ( افزايش فشارها و تلاش براي خارج كردن ايران از مقاومت) بهره برد.
از همين منظر است كه هرچند طي 34 سال گذشته، همه سال ها، سال هاي حساسي بوده و هيچ گاه دشمن، دشمني را ترك نكرده و بلكه لحظه به لحظه بر خصومتش افزوده و براي اين دشمني در بسترهاي مختلف تدارك ديده است ولي سال 1391يك سال ويژه است و دشمني دشمنان نظام جمهوري اسلامي در اين سال به يك نقطه عطف رسيد و با تمام تلاش ها و تحركات و كارشكني ها به صحنه آمدند تا به اصطلاح كار را تمام كنند اما چرا طرفي نبسته و ناكام ماندند؟
2- انديشكده بروكينگز از مراكز استراتژيك در آمريكاست كه بودجه خود را از نهادهاي وابسته به سيا- CIA- دريافت مي كند و خروجي آن طراحي و ايده هاي راهبردي براي دموكرات ها است كه اكنون بيش از چهار سال است به كاخ سفيد راه يافته اند. اين انديشكده كه نقش آن در تصميم سازي هاي استراتژيك براي حزب دموكرات مانند نقش انديشكده آمريكن اينترپرايز براي جمهوري خواهان است در روزهاي ابتدايي سال 91 يك ارزيابي راهبردي درباره ايران را به بيرون درز داد.
بروكينگز در آناليز مواجهه ايران و آمريكا بر نقطه اصلي دست گذاشت و نوشت؛ «واشنگتن آنجا كه بايد كم آورده است و آن ايجاد تغييرات اساسي در رفتار ايران است.» و البته بلافاصله خاطرنشان كرد؛ «ايران در طول تاريخ نشان داده است كه ظرفيت مقابله با مشكلات را براي رسيدن به اهداف مورد نظر خود دارد.»
بنابراين بدون كمترين ترديدي دشمن در سال 91 چشم انداز ويژه اي را درباره ايران تعريف كرده و «تغيير رفتار» ايران را نشانه رفته بود.
گفتني است؛ پيش از اين و در سال 88 و با استفاده از بزنگاه انتخابات رياست جمهوري دوره دهم، دشمن به زعم خودش «تغيير رژيم» را برآورد كرده بود.
چون فتنه 88 به شكست انجاميد و حماسه 9 دي پيوند بي بديل مردم و نظام اسلامي را در ساختار «امت- امامت» به جهانيان نشان داد معلوم شد كه راهبرد دشمن تغيير خواهد كرد.
هرچند يك سال پس از فتنه 88، جرج سوروس- طراح و نظريه پرداز انقلاب هاي مخملي- در سي ان ان مدعي شد كه حاضر است شرط ببندد ايران اسلامي تا يكسال ديگر (پايان 90) سقوط خواهد كرد ولي انتهاي سال 90، مردم در انتخابات مجلس نهم حماسه اي ديگر آفريدند و بلوف و توهم امثال جرج سوروس عيان و نمايان شد.
پس سال 91، سالي است كه دشمن فهميده بايد راهبردش را تغيير بدهد و «تغيير رفتار» ايران را برآورد كرده بود و هم مي خواست انتقام فتنه 88 را بگيرد تا با پيروزي اين سناريو بتواند بر انتخابات سال 92 تأثيرگذاري داشته باشد اما آيا چنين شد يا اينكه «نقشه راه» دشمن نقش برآب شده است؟
3- پازل دشمن در سال 91 براي «تغيير رفتار» -Behavior change- ايران چه بود؟ چه سناريوها و توطئه هايي را دشمن براي امسال در نظرگرفته بود؟ اكنون كه در آستانه سال 92 مي باشيم و سال 91 را سپري كرده ايم بهتر مي توان تحركات و نقشه راه دشمن در سالي كه رو به پايان است را واكاوي كرد.
بدون شك بخشي از پازل دشمن در يكسال گذشته گره زدن سه موضوع «برنامه هسته اي»، «تحريم »ها و «حقوق بشر» بود.
ابتداي سال 91 مذاكرات هسته اي ايران و 1+5 از سرگرفته شد و در ادامه از تيرماه-ژوئيه 2012- تحريم هاي وحشيانه دشمن با مختصات به اصطلاح فلج كنندگي و گزندگي به پيش كشيده شد و در انتهاي امسال همزمان با دور جديد مذاكرات هسته اي در آلماتي قزاقستان، پرونده سازي حقوق بشري براي ايران با تحركات احمد شهيد گزارشگر حقوق بشر پي گرفته شد.
در اين ميان منطق متناقض و مضحك اردوگاه استكبار و دشمنان ملت ايران قابل تامل است.
از يكسو بنابر يك ادعاي كاملا واهي و اثبات نشده ايران را متهم به حركت در مسير ساخت سلاح هسته اي مي كنند و اين در حالي است كه براي اين ادعاي بزرگ تاكنون هيچ دليلي و يا حتي نشانه و قرينه اي ارايه نكرده اند.
از سوي ديگر، با اين فرض باطل، ايران را مورد تحريم هاي پي در پي قرار مي دهند و جالب تر آنكه ايران را به نقض حقوق بشر متهم مي كنند چون تحريم ها را ناديده گرفته است!
و اين سيكل معيوب در حالي است كه اولا؛ ادعاي آنها درباره برنامه هسته اي ايران نه تنها هيچ گاه ثابت نشده بلكه تهمت بزرگي است كه براي كشورمان هزينه داشته است و به تعبير فارين پاليسي اتهام هسته اي به ايران مردود است و ايران به اين دليل كه از آمريكا سرپيچي مي كند مورد غضب قرار گرفته است.
ثانيا؛ تحريم هاي يكجانبه آمريكا و اتحاديه اروپا كه اوج آن از اول ژوئيه -11تير91- عليه ايران بخصوص در حوزه نفتي و بانك مركزي تصويب و اعمال شده برخلاف منشور ملل متحد و مقررات حقوق بين الملل بوده و از اين جهت نقض حقوق آشكار ملت ايران است و از عجايب روزگار به اصطلاح مدرن است كه به بهانه اين تحريم ها- كه خود نقض حقوق بشر است- ايران به نقض حقوق بشر متهم مي شود!
4- خب، همه اين كارشكني ها و توطئه ها و خصومت هاي نظام سلطه عليه ايران به كجا انجاميده است؟
آيا در موضوع هسته اي، نظام سلطه و غرب توانسته اند خواسته هاي زياده خواهانه و افزون طلبانه خود را به ملت بزرگ ايران تحميل كنند؟ آيا تحريم هاي به اصطلاح فلج كننده، حركت رو به پيشرفت ايران اسلامي را فلج كرده است؟
آيا با پرونده سازي حقوق بشري بر ضد ايران، توانسته اند سيماي ايران اسلامي را در محيط بين المللي مخدوش نمايند؟
و بالاخره آيا با اهرم هسته اي، تحريم و حقوق بشر توانسته اند سال 91 را با فشارها و مشكلات به شب انتخابات (خرداد 92) بكشانند و خط تأثيرگذاري بر انتخابات رياست جمهوري را دنبال كنند؟
پاسخ «آري» به تمامي سوالات بالا در يك صورت محتمل است و آن اينكه توانسته باشند با حربه تحريم، هسته اي و حقوق بشر و سناريوي افزايش فشارها، «مردم» را از «نظام» جدا نمايند و اكنون سوال كليدي اين است كه در اين توطئه موفق بوده اند؟ دراين باره بايد گفت دشمن در محاسبات خود در سال 91 عليه ايران دچار اشتباهات استراتژيك شده است. غرب در مواجهه هسته اي با ايران نه تنها به اهداف و خواسته هاي مغرضانه خود نرسيد بلكه مذاكرات آلماتي به آنها اثبات كرد كه بايد رويكردشان را در برابر جمهوري اسلامي تغيير بدهند و از همين روي است كه از قضا رسانه هاي غربي نظير نيويورك تايمز تا اينترنشنال ست پيشنهاد دادند كه غرب رويكردش را تغيير دهد و در مقابل ايران زور نگويد. در مقوله «تحريم »ها نيز وضعيت به همين شكل است و كافي است- از باب نمونه- ارزيابي چند روز پيش بنياد مطالعات استراتژيك كارنگي مورد تامل قرار بگيرد كه به صراحت مي نويسد؛ «اميد داشتن به تأثيرگذاري تحريم ها بر ضد ايران ساده لوحي و احمقانه است.»
در پرونده سازي حقوق بشري عليه ايران نيز كاملا ناكام بوده اند چرا كه همراهي احمد شهيد گزارشگر حقوق بشر با قاتلان بيش از 20 هزار ايراني و رونويسي گزارشهاي ضدايراني او از رسانه هاي ضدانقلاب برملا شده است.
و از همه مهم تر اينكه سناريوي دشمن در جدايي مردم از نظام با يك شكست بزرگ روبرو بوده است كه پس از آنهمه تحركات و تلاش هاي توطئه آميز، مردم در 22بهمن امسال با حضوري گسترده تر و پرشورتر از هميشه خط بطلاني بر توهم و آرزوي دشمن كشيدند.
تحليل موسسه «واشنگتن براي سياست خاور نزديك» نيز خواندني است كه مي نويسد؛ اتكا به فشار اقتصادي و تحريم ها براي وادار كردن مردم ايران به رويارويي با نظام شكست خورده است.
جيمز جفري نويسنده در تحليل موسسه واشنگتن براي سياست خاور نزديك اضافه مي كند؛ فشار آمريكا هرگز قادر به تغيير رفتار و اهداف ايران نخواهد بود.
بنابراين سال 91، با همه سختي ها و فشارها، سال شكست سناريوهاي دشمن بود و مقاومت ملت ايران همچون كاتاليزوري خواهد بود كه از پيچ حساس انتخابات سال 92 نيز به سلامت و با قوت ان شاءالله عبور خواهد كرد.
وحسن ختام اين يادداشت اينكه؛
آمد بهار و بخت كه عشرت فزا شود
از هر طرف هزار گل فتح وا شود
عيد قدم مبارك نوروز مژده داد
كامسال تازه از پي هم فتح ها شود

حسام الدين برومند
 


پشه (گفت و شنود)

گفت: يكي از ضدانقلابيون فراري در سايت بالاترين نوشته است؛ ماموران آمريكايي مثل يك حيوان از ما كار مي كشند ولي حقوقي كه مي دهند فقط در حد «بخور و نمير» است.
گفتم: پس انتظار دارد به حيوانات، پست و مقام هم بدهند!
گفت: همين ضدانقلاب فراري نوشته است؛ به همين علت دعوت يك شبكه تلويزيوني فارسي زبان را براي همكاري با قاطعيت رد كردم.
گفتم: كار خوبي كرده! از پشه پرسيدند چرا زمستون ها پيدات نمي شه؟ گفت؛ نه اينكه تابستون ها خيلي تحويلم مي گيرين!

 


صالحي: توافق ايران و آرژانتين در رابطه با آميا

در زمان خود اطلاع رساني خواهد شد

وزير امورخارجه سال آينده را به لحاظ بين المللي سال مهمي دانست كه تلاشهاي دشمنان عليه كشورمان با بن بست مواجه خواهد شد.
علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه عصر يك شنبه در حاشيه افتتاح مركز كنسولي جديد وزارت امور خارجه گفت: سال آينده سال گشايش خواهد بود.
وي افزود: روابط بين الملل در سال آينده در شرايطي قرار خواهد گرفت كه تلاشي كه براي قرار دادن ايران در انزوا صورت مي گيرد با بن بست روبه رو خواهد شد و در سال آينده شاهد تحولات مهمي خواهيم بود
صالحي تكميل خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان در هفته گذشته را يك نمونه از شكست اقدامات جهت منزوي كردن ايران دانست و افزود: در چند ماه آينده شاهد نمونه هاي ديگري از اين دست خواهيم بود.
وي درباره تحت تعقيب قرار داشتن برخي اتباع ايراني درخصوص پرونده آميا گفت: توافق ايران و آرژانتين در رابطه با آميا درزمان خود اطلاع رساني خواهد شد. يكي از مواردي كه در يادداشت تفاهم دو كشور ذكر شده همين مورد است كه دو كشور درحال پيگيري آن هستند.
هم چنين در اين مراسم حسن قشقاوي، معاون كنسولي، امور ايرانيان و مجلس وزير خارجه بخش كنسولي را ويترين دستگاه ديپلماسي دانست و گفت: دستگاه سياست خارجي خود را موظف به خدمت رساني به اتباع كشور مي داند.
وي تصريح كرد: اميدواريم با انتقال مركز كنسولي به محل جديد شاهد بهبود خدمت رساني به ارباب رجوع باشيم. وزارت امور خارجه خود را موظف به حداكثر خدمات رساني به اتباع كشور مي دانست و خدا را شاكريم كه با آغاز به كار اين دفتر لبخند رضايت را بر لبان هموطنان مي بينيم .
قشقاوي در پاسخ به سوالي درباره آخرين وضعيت حل مسائل كنسولي اتباع ايران در كانادا و انگليس گفت: هنوز تفاهمي براي ايجاد دفتر حفاظت منافع در كانادا صورت نگرفته است اما با انگليس اقداماتي صورت گرفته است.
 


شوراي روابط خارجي آمريكا اعلام كرد

جهان در انتظار سخنان نوروزي آيت الله خامنه اي

انديشكده شوراي روابط خارجي آمريكا نوشت: جهان در انتظار سخنراني نوروزي آيت الله خامنه اي است.
انديشكده شوراي روابط خارجي آمريكا در تشريح مهمترين رويدادهاي خبري هفته آينده، از سخنراني رهبر انقلاب در آغاز سال نو در مشهد مقدس با عنوان اتفاق مهم هفته پيش رو نام برده است.
اين انديشكده آمريكايي كه چاك هيگل وزير دفاع جديد آمريكا رياست آن را بر عهده دارد در خصوص سخنراني اول فروردين رهبر انقلاب نوشته است:
آيت الله خامنه اي در روز 21 مارس و در اولين روز از سال نو ايرانيان در حرم امام رضا(ع) سخنراني خواهد كرد و همزمان به 5 زبان به صورت زنده پخش خواهد شد.
به گزارش مشرق، شوراي روابط خارجي در تحليل خود از سخنراني نوروزي مقام معظم رهبري از آن به عنوان سنت ايرانيان نام برده است كه معمولا به رهنمودهاي رهبر انقلاب براي مردم ايران اختصاص مي يابد.
تحليلگر اين انديشكده با اشاره به اهميت و تفاوت سخنراني اول فروردين امسال تصريح مي كند: جهان در انتظار سخنراني رهبر ايران در سال جديد خواهد بود تا از مواضع ايشان درباره انتخابات رياست جمهوري و برنامه هسته اي اين كشور باخبر شوند.
ديگر اتفاقات مهم كه در اين گزارش آمده است، سفر اوباما به سرزمين هاي اشغالي، دهمين سالگرد حمله آمريكا و اشغال عراق و سفر رئيس جمهور جديد چين به روسيه است.
 


بيانيه 6 ماده اي ايران در رد گزارش احمد شهيد

هيئت عالي رتبه حقوق بشري ايران با صدور يك بيانيه 6 ماده اي دلايل رد گزارش احمد شهيد در خصوص جمهوري اسلامي را تشريح كرد و آن را در اختيار شوراي حقوق بشر سازمان ملل قرار داد.
ستاد حقوق بشر قوه قضائيه در بخشي از بيانيه خود كه پس از ترجمه از سوي نمايندگي دايم كشورمان در مقر اروپايي سازمان ملل در اختيار كليه نمايندگي ها قرار گرفت، آورده است؛ يكي از دلايل عمده تأسيس شوراي حقوق بشر مقابله با اعمال استانداردهاي دوگانه و برخوردهاي گزينشي با موضوع حقوق بشر براساس انگيزه هاي سياسي بوده و مكانيزم «يوپي آر» دقيقاً براي رفع اين اشكالات ايجاد شده است. لذا بايد اجازه بدهيم كه يوپي آر چند دور تجربه شود نه اينكه با چنين اقداماتي به عقب برگرديم. اين پيش نويس قطعنامه يك عقبگرد كامل نسبت به اهداف تأسيس شوراي حقوق بشر است.
در ادامه اين بيانيه بر لزوم رأي منفي اعضا به پيش نويس قطعنامه تجديد مأموريت گزارشگر ويژه ايران تأكيد شده است. ستاد حقوق بشر كشورمان احمد شهيد را داراي مجموعه وسيعي از اتهامات دانست و تأكيد كرد: فردي كه به عنوان گزارشگر ويژه توسط آمريكا و دول اروپايي پيشنهاد و با حمايت آنها تعيين شده است از همان آغاز مسئوليت به شكل وسيعي در شبكه هاي تلويزيوني به تبليغات عليه جمهوري اسلامي ايران پرداخته و كاملاً از موضع بي طرفي خارج شده، در حالي كه يكي از ضروريات اين مسئوليت بي طرفي كامل است. اين بيانيه مي افزايد: گزارشگر تعيين شده فاقد متدلوژي قابل اعتنا و موجه است. وي برخلاف شرح وظايف مأموريت داران شوراي حقوق بشر مجموعه وسيعي از اتهاماتي كه امروزه در فضاي مجازي راجع به هر موضوعي به وفور يافت مي شود كنار هم گذاشته و گزارش خود را حجيم مي كند. در حالي كه گزارشگر مي بايست روش كاري خود را به صورت روشن و آشكار براي ارزيابي اوليه هر اتهامي معرفي كند، لذا انباشته كردن تعداد زيادي ادعاي بي اساس ارزش بررسي و پاسخ گويي ندارد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني ستاد حقوق بشر قوه قضائيه، در پايان اين بيانيه آمده است؛ تجديد مسئوليت گزارشگر ويژه نه تنها هيچ كمكي به توسعه و تعميق حقوق بشر نخواهد كرد بلكه درست در جهت عكس، باعث ايجاد سوء ظن عدم كارآمدي تضعيف اعتبار سازمان ملل و شوراي حقوق بشر خواهد بود. بنابراين ارتقاء حقوق بشر فقط از طريق رهيافت هاي مبتني بر همكاري و تعامل و گفتگوي سازنده قابل تحقق است.
 


دادستان تهران:

 18 متهم ترورهاي هسته اي به زودي محاكمه مي شوند

دادستان تهران با بيان اينكه يكي از كارهاي مهم دستگاه قضا در سال جاري تعقيب متهمان ترورهاي دانشمندان هسته اي بود گفت: تاكنون 18 نفر از متهمان ترورهاي هسته اي تحت تعقيب قرار گرفته اند.
عباس جعفري دولت آبادي، در مراسم توديع و معارفه دادستان شميران اظهار كرد: براي 60 اخلالگر ارزي كيفرخواست صادر شده است و 20 نفر ديگر از اين اخلالگران نيز منتظر صدور كيفرخواست هستند.
وي همچنين از تاسيس دادسراي نفتي و دادسراي پولي- بانكي در سال آينده در تهران خبر داد.
دادستان تهران در ادامه خاطرنشان كرد: 200 نفر در پرونده فساد بزرگ بانكي تحت تعقيب هستند و پرونده متهمان بانك صادرات يكي از پرونده هاي مهم فساد بزرگ مالي است كه 46 متهم دارد و اخلال در نظام اقتصادي و چند مورد ديگر عناوين اتهامي اين متهمان است.
وي يادآور شد: اين پرونده به دادگاه ارسال شده است و انشاءالله از سال آينده مورد رسيدگي قرار مي گيرد.
به گزارش ايسنا، جعفري دولت آبادي تصريح كرد: در سال جاري، كار مهمي صورت گرفت كه اكنون آن را اعلام مي كنم و آن تعقيب تعدادي از متهمان ترورهاي شهداي هسته اي بود كه كار بسيار بزرگي است.
وي افزود: فعلا 18 نفر از آنها را تحت تعقيب قرار داده ايم و براي آنها قرار مجرميت صادر شد و كيفرخواست آنها به زودي اعلام مي شود و در سال آينده محاكمه مي شوند. آنها نقشه هاي زيادي كشيده بودند، نخبه هاي هسته اي ما را مدنظر قرار داده بودند كه اين اقدام با حضور نيروهاي وزارت اطلاعات و همكاري دادستاني كل تهران و دادسراي شهيد مقدس انجام شد.
دادستان عمومي و انقلاب تهران در حاشيه اين مراسم با اشاره به نامه فاضل لاريجاني و اقدامات دادستاني تهران تاكيد كرد: در اين پرونده جز دو نفر كه احضار شده اند، از همه متهمان مرتبط تحقيق كرديم. از اين دو نفر يكي از همكاران قضايي بود كه طبق مقررات داريم اقدام مي كنيم و يكي از متهمان ديگر در شهرستان بود كه به دنبال آدرس بوديم و آن را احضار مي كنيم. تحقيقات مفصلي در اين پرونده انجام شده است و اميدواريم در سال آينده به نتيجه برسند. ما در مجموع در اين خصوص از 5 نفر تحقيق كرديم.
وي در مورد فائزه هاشمي نيز گفت: محكوميت وي 30 اسفندماه به اتمام مي رسد و بنابراين پس از پايان دوران محكوميت آزاد مي شود.
دادستان تهران در مورد پرونده مهدي هاشمي يادآور شد: همانطور كه پيش از اين گفتيم، كيفرخواست اين پرونده صادر شده و به دادگاه ارسال شده است و در اين رابطه دادگاه بايد تعيين تكليف كند.
جعفري دولت آبادي در پاسخ به سؤالي كه چرا با توجه به اصرار طرفين پرونده كهريزك براي برگزاري علني دادگاه جلسات اين دادگاه به صورت غيرعلني برگزار شد پاسخ داد: تشخيص علني بودن يا غيرعلني بودن با قاضي است. قانون در ماده 188 و برخي موارد ديگر در اين خصوص پيش بيني كرده است.
وي در خصوص پرونده خبرنگاران بازداشتي به اين پاسخ كه تمامي خبرنگاران بازداشت شده آزاد شده اند، اكتفا كرد.
دادستان تهران در پايان خاطرنشان كرد: از رسانه ها و كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري سال آينده مي خواهيم كه در چارچوب قانون عمل كنند.

 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ روزها نو نشده كهنه تر از ديروز است
گر كند يوسف زهراء نظري، نوروز است
لحظه ها در تپش تاب و تب آمدنش
آسمان چشم به راه قدمش هر روز است
اي خدا كاش شود سال نوام عيد فرج
كه نگاهم نگران منتظر آن روز است
اللهم عجل لوليك الفرج
2515---0914
¤ پيشاپيش سال نو را به تمام هموطنان و شما كيهاني ها تبريك عرض مي كنم. مي خواستم به هيئت تيم مذاكره كننده هسته اي كشورمان يادآوري كنم ملت ايران همراه با رهبر انقلابي خويش 34 سال است كه مقابل زيادي خواهي هاي دشمنان ايستاده و به كسي باج نمي دهد هيچ تزلزلي به خود راه ندهند و در هيچكدام از مذاكرات آتي از مواضع بر حق كشور كوتاه نيايند.
اصغر كردبچه
¤ با نظر به تاكيدات مهم رهبر معظم انقلاب بر طراحي شهرها بر مبناي معماري اسلامي و قابل دسترس بودن مساجد در شهرك ها شايسته است در مسكن مهر از جمله پروژه پرديس در اين مورد توجه جدي صورت بگيرد.
8949---0912
¤ با ناامن كردن اسرائيل غاصب، جهان امن خواهد شد. به دكتر بشاراسد پيشنهاد مي كنم چند موشك روانه تل آويو نمايد تا اين گرگ صفت ها به لانه هاي خود بخزند و جهان را آرامش فراگيرد.
5587---0912
¤ از هموطنان ايراني خودم در سراسر كشور مي خواهم كه در دعاي تحويل سال جديد از خداوند بخواهند سال جديد را سال پيروزي مردم سوريه بر كفار و نابودي آل سعود در عربستان قرار بدهد. ان شا ءالله.
6275---0913
¤ از مديران شبكه هاي 20گانه سيما انتظار مي رود نسبت به پخش دعاي كميل در شبهاي جمعه اقدام نمايند و از برخي دعاهاي معتبر مثل ابوحمزه فقط به ماه مبارك رمضان اكتفا ننمايند بلكه در طول سال گزيده هاي كوتاهي تهيه و نسبت به پخش آن اقدام نمايند.
2257---0916
¤ با توجه به كشتار فجيع شيعيان مظلوم پاكستان، سوريه و عراق به دست وهابي ها كه از ناحيه عربستان پشتيباني شده و مي شوند حق اين است كه در صورت صلاحديد مسئولين كشور روابط ما با عربستان مورد تجديدنظر قرار بگيرد.
4949---0930
¤ وقتي دولت مي داند نرخ بالاي ارز كاذب است چرا از طريق مبادله ارزي نرخ را پايين نمي آورد تا بازار آزاد از آن تبعيت كند. با وضع فعلي در واقع اين افراد دلال هستند كه اتاق مبادله ارزي را هدايت مي كنند در صورتي كه بايد برعكس باشد.
8157---0915
¤ از مسئولين بيمارستان خاتم الانبياء(ص) شوشتر درخواست مي شود نسبت به ايجاد فضاي سبز در بيمارستان، راه اندازي 2 دستگاه ميني بوس جهت تردد همراه و ملاقات كنندگان، صندلي و سايبان، سرويس هاي بهداشتي، آب سردكن و... بيمارستان عنايت ويژه اي نمايند.
2148---0937
¤ از معاونت حمل و نقل و ترافيك منطقه 12 درخواست مي شود نسبت به نصب گاردريل در قسمت سراشيبي غربي و شرقي پل روگذر تقاطع شهيد محلاتي- 17 شهريور اقدام تا در هنگام عبور خودروها با پايه چراغ ها برخورد ننمايند. اين بزرگراه از معبر اصلي واحد ترافيك اين منطقه است.
شاه محمدي
¤ به دولت پيشنهاد مي كنم حال كه دو شركت خودروسازي به هيچ صراطي مستقيم نيستند بازار ورود خودروهاي خارجي را باز كنيد تا آنها بفهمند از يك كيلو ماست چقدر كره درمي آيد؟!
يك پيام
¤ 3 قوطي شير خشك «نان 2» براي فرزندم گرفتم وقتي قيمت آن را شنيدم تعجب كردم 50% افزايش قيمت؟! با اين افزايش ها مي خواهيم به ازدياد جمعيت فكر كنيم؟!
4751---0916
¤ كساني كه در عيد غدير امسال اقدام به پيش خريد اتومبيل تندر 90 كرده اند اگر در رديف تحويلي هاي بهمن ماه قرار گرفته باشند با مبلغ 21 ميليون تومان و تحويلي هاي اسفندماه با 34 ميليون تومان بايد تسويه حساب كنند. چرا با شهرونداني كه در يك روز و يك ساعت اقدام به پيش خريد كرده اند چنين اجحافي صورت مي گيرد.
8166---0915
¤ در شهرستان خور و بيابانك غير از اينكه از گاز شهري محروم هستيم آب شيرين هم وجود ندارد. از گيرنده ديجيتال هم خبري نيست. لطفا محروميت هاي اين شهرستان را منعكس نماييد.
9814---0913
 


لطفاً در باره نوه و پسر ديكتاتور جوك نگوييد!(خبر ويژه)

معركه گيري هاي طنز آلود برخي نوچه هاي رضا ربع پهلوي در خارج كشور، صداي طيفي از اپوزيسيون را درآورد.
گويانيوز در واكنش به يكي از حمايت هاي نچسب درباره شاهزاده ناكام پهلوي نوشت: آقاي نوري علا چگونه و با اتكا به كدام آمار و اسناد، آن هم از قول ملت ايران اعلام مي دارد كه رضا پهلوي معرف آرزوهاي ملت ستم كشيده و بلاكشيده ايران هستند؟ آيا معيار «شاهزاده» بودن و معروفيت آن هم به خاطر نام و پول و پله خانداني مستبد كافيست؟
نويسنده خاطرنشان كرد: پس از گذشت 34 سال از سرنگوني حكومت و رژيم استبدادي پهلوي و عليرغم تجربه ها، بحث ها، سمينارها، مقالات متعدد و برنامه هاي رسانه هاي وسيع ايراني در خارج از كشور عده اي نمي توانند و يا نمي خواهند باور كنند كه علل واژگوني سلسله پهلوي چه بوده و چگونه محمدرضا شاه پهلوي علي رغم اينكه «صداي انقلاب مردم را شنيده» بود براي بار دوم مجبور به فرار از كشور شد.
وي مي افزايد: آيا به راستي علت انقلاب ايران توطئه ابرقدرتها و كمپاني هاي نفتي بود يا حاكميت استبداد و نتيجه 58 سال حكومت پدر و پسري ديكتاتور و بي هويت كردن مردم سرزمينمان؟ آيا سانسور و شكنجه هاي ساواك كه بطور عمده زيرنظر و تحت فرماندهي محمدرضا شاه پهلوي انجام مي شد از علل انقلاب بود، يا آزادي و دمكراسي زيادي شاهانه براي محققين و نويسندگان و روشنفكران كشورمان؟
گويانيوز مي پرسد: آيا كساني كه باعث اين فلاكت و سقوط انساني و فاجعه در جامعه ما شده اند، به جاي تخطئه مردم و گفتن اينكه «ملت ايران نمك نشناس هستند» چرا نقش خودشان در رابطه با جنايات و كشتار گذشته، فساد مالي شخص محمدرضاشاه پهلوي و بستگان و فاميل و اطرافيان ايشان و نقش حكومت پهلوي در بروز انقلاب اسلامي را نمي بينند؟ آيا سلطنت طلبان باقي مانده و منجمله آقاي رضا پهلوي كه مي گويد درباره «كوتاهي هايي كه در رژيم گذشته شده است»، و نيز بي هويت كردن مردم و بي عدالتي ها و كشتار حكومتي دوران پهلوي نقد و سخني گفته است؟ اين چگونه درك دموكراتيكي است كه از يك ديكتاتور نه فقط يك دموكرات حتي از نوه اش هم يك سرمايه ملي مي سازد؟!
مهدي ذوالفقاري نويسنده اين تحليل همچنين يادآور شده است: بفرماييد آقاي رضا پهلوي با پول ملت ايران كه انگار ارث پدرشان است، چكار كرده اند؟ آيا جناب رضا پهلوي در اين 34 سال «سنگي را روي سنگي»گذاشته اند؟ كه به حساب آن «سرمايه ملي» به حساب بيايند؟ او داراي كدام «امتياز اجتماعي» مي باشد و به غير از فرزند پدر و پسري «مستبد» بودن چه دسته گلي به سر مردم زده است؟
 


ناوهاي آمريكايي بازي دو سر باخت مقابل ايران (خبر ويژه)

يك انديشكده آمريكايي حضور ناوهاي پنتاگون در خليج فارس را به زيان آمريكا و به سود ايران دانست.
موسسه سياست خاور نزديك واشنگتن، در تحليلي به قلم مايكل آيزنشتات (تحليلگر نظامي) نوشت: لغو اعزام دومين ناو هواپيمابر آمريكا به خليج فارس يك توفيق اجباري است و خارج كردن ناو ديگر آمريكا از خليج فارس به نفع سياست واشنگتن در قبال تهران است.
در اين تحليل آمده است: يكي از مزاياي احتمالي و ناخواسته كاهش بودجه نظامي آمريكا تصميم به لغو اعزام ناو هواپيمابر «هري اس.ترومن» به خليج عربي(فارس) است. نيروي دريايي آمريكا به مدت بيش از 20 سال به طور گاه و بيگاه يك ناو هواپيمابر در خليج(فارس) داشته و از سال 2010 تاكنون نيز تقريبا به طور دائم در آن منطقه حضور داشته است و اين در حالي است كه يك ناو هواپيمابر ديگر در خليج عمان(درياي عمان) از عمليات در افغانستان پشتيباني مي كند. منطق مرسوم حاكي از اين است كه حضور يك ناو هواپيمابر آمريكا در خليج(فارس) خاصيت بازدارندگي در برابر ماجراجويي يا تجاوز ايران دارد.
آيزنشتات تصريح مي كند: در حالي كه تهران بدون شك ترجيح مي دهد كه نيروهاي آمريكا منطقه را ترك كنند، اما حضور ناو هواپيمابر آمريكا در خليج(فارس) مزيتي نيز براي ايران دارد؛ اين امر جمهوري اسلامي را قادر مي سازد كه يكي از دارايي هاي راهبردي آمريكا را در معرض خطر قرار دهد. مقامات نظامي ارشد ايران در چند مناسبت چنين حرفي زده اند.
تحليلگر آمريكايي اضافه كرد: هر زمان كه ناو هواپيمابر آمريكا در خليج(فارس) فعاليت مي كند، در واقع در تيررس شمار زيادي از سامانه هاي ضد كشتي بسيار كارآمد ايران از جمله موشك هاي مدرن ضد كشتي كروز، اژدرها و مين هاي دريايي قرار دارد. در يك مناقشه با ايران، احتمال زيادي وجود دارد كه ناو هواپيمابر آمريكا متحمل خساراتي شود و اين امر ايران را قادر مي سازد كه به يك پيروزي تبليغاتي دست يابد چرا كه اولين كشوري است كه از زمان جنگ جهاني دوم تاكنون توانسته به ناو هواپيمابر آمريكا در صحنه نبرد ضربه بزند. با توجه به اين مسائل، حركت دادن ناوهاي هواپيمابر در امتداد سواحل ايران حاصل زيادي نداشته است جز اينكه خدمه و پرسنل نظامي و دارايي هاي حياتي آمريكا را در خطر قرار داده است. ناوهاي آمريكا هدفي وسوسه كننده براي ايران در صورت درگيري با اسرائيل است و ايران از اين طريق مي تواند ضربه اي دردناك به آمريكا بزند.
آيزنشتات در اين تحليل نوشت: آمريكا در حالي كه مكرراً و به مدت چندين دهه از كاربرد زور عليه ايران اجتناب كرده است، به يك كسري اعتبار در برابر ايران دچار است. بر اين اساس، اظهارنظرهاي مكرر مقامات آمريكا مبني بر اين كه «تمام گزينه ها روي ميز است» خيلي در پايتخت ايران جدي گرفته نمي شود.
وي اضافه كرد: آنچه مورد نياز است، يك تلاش بلندمدت براي تغيير محاسبه خطر ايران و درك اين كشور از ميزان اعتبار و عزم آمريكا است. در مورد ايران، ظرافت و زيركي و بيان غيرمستقيم بهتر از رجزخواني و تهديد مستقيم كار مي كند. ديپلماسي موفق همچنين نيازمند پيشنهادي معتبر به تهران براي داشتن يك برنامه هسته اي صلح آميز است كه نتواند به عنوان مسيري به سوي بمب عمل كند.
 


اسرائيل: پيروزي بزرگ در انتظار ايران است(خبر ويژه)

يك مركز مطالعات امنيتي رژيم صهيونيستي اعلام كرد در چالش هسته اي با غرب، موفقيتي بزرگ در انتظار ايران است.
به گزارش القدس العربي، پروفسور افرايم اسكولاي از پژوهشگران ارشد مركز مطالعات امنيت ملي اسرائيل (وابسته به دانشگاه تل آويو) در گزارشي نوشت: در هفته پاياني فوريه گذشته چند اتفاق افتاد كه به طور جدي و غير قابل ترديدي ثابت كرد، كشورهاي بزرگ مواضع خود را در برابر برنامه هسته اي ايران تغيير داده اند و اكنون بيش از هر زماني آمادگي دارند تا ايران هسته اي را در جمع كشورهاي هسته اي جهان بپذيرند. اتفاق اول، گزارش هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته اي ايران است كه به روشني اين نظر را تأييد مي كند. اتفاق دومي كه او به آن اشاره مي كند، انجام مذاكرات در آلماتي قزاقستان است كه در آن حداقل مطالبات بر سر برنامه هسته اي ايران ارائه شد. اتفاق سوم انتشار مقاله اي توسط جك استراو، وزير امور خارجه اسبق بريتانيا در روزنامه تلگراف است كه در آن توصيه مي كند جامعه جهاني وضعيت فعلي پرونده هسته اي ايران را بپذيرد و اين كشور را جزء خانواده كشورهاي برخوردار تكنولوژي انرژي هسته اي بداند و اذعان كند كه برنامه هسته اي ايران به هيچ وجه راه حل نظامي ندارد و نمي توان مانع هسته اي شدن ايران شد.
به گزارش «ديپلماسي ايراني» اسكولاي مي گويد: براساس گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي به اين نتيجه حتمي مي رسيم كه ايران مرحله توسعه برنامه هسته اي اش را سپري كرده است. ايران در حال حاضر 9000 سانتريفيوژ نسل قديم دارد كه در تأسيسات نطنز كار گذاشته شده اند و علاوه بر آن در تأسيسات فردو نيز حداقل 2700 سانتريفيوژ پيشرفته نصب شده است. ايران همچنين توانسته 280 كيلوگرم اورانيوم غني شده توليد كند. همچنين ايران توانسته است كه 111 كيلوگرم اورانيوم غني شده را به تأسيسات هسته اي اصفهان براي توليد سوخت مورد نياز رآكتور تهران منتقل كند. اين نشان مي دهد كه ايران تا چه اندازه در توليد اورانيوم غني شده موفق بوده و چه توانايي هاي بالايي در تكنولوژي برخورداري از انرژي هسته اي به دست آورده است. رسيدن به اين مرحله اين نكته را به ما يادآور مي شود كه ايران به نقطه غير قابل بازگشت در برنامه هسته اي اش رسيده است. در اين صورت براساس عرف هاي جامعه جهاني به هيچ وجه نمي توان به كشوري كه به اين مرحله از فعاليت هسته اي نزديك شده باشد، حمله كرد.
وي تأكيد مي كند: علي رغم اين كه از مفاد مذاكرات آلماتي چيزي به بيرون درز پيدا نكرده، اما آن چه از مطالبات مذاكره كنندگان به ايران مطرح شده، اين است كه براي نخستين بار از ايران نخواسته اند كه غني سازي اورانيوم را متوقف كند. همچنين به نظر نمي رسد كه از ايران خواسته شده باشد كه غني سازي پلوتونيوم را متوقف كند يا در آينده نيز خواسته شود كه متوقف كند. اين بدان معنا است كه ايراني ها به پيروزي بزرگي دست يافته اند كه براساس آن چه تاكنون منتشر شده مي توان نتيجه گرفت آنها با غني سازي 5/3 درصدي ايران موافقت كرده اند.
اسكولاي مي نويسد: از اظهارات مقام هاي مذاكره كننده با ايران نيز مي توان چنين چيزي را دريافت. اين در ذات خود پيروزي بزرگي براي ايران محسوب مي شود. بدين ترتيب ايران ثابت كرد كه مي تواند تحريم هاي بين المللي را تحمل كند و هم زمان به پيشرفت هسته اي اش بپردازد. در عين حال وقتي كه جك استراو، وزير امور خارجه اسبق بريتانيا مي گويد راه حل، قبول ايران هسته اي است و بازتاب آن را در مواضع آمريكا، چين و روسيه به روشني مي بينيم، مي توان نتيجه گرفت كه استفاده از گزينه نظامي عليه برنامه هسته اي ايران به هيچ وجه مطرح نيست و ايران مي تواند پروسه هسته اي شدنش را تا آن جا كه برايش مقدور باشد تا آخر تكميل كند.

 


پاسخ هاشمي به درخواست نامزدي (خبر ويژه)

هاشمي رفسنجاني در ديدار شماري از نمايندگان سابق مجلس گفت توان جسمي براي نامزدي انتخابات ندارد.
به گزارش مشرق هاشمي رفسنجاني در ديدار شماري از نمايندگان ادوار مجلس كه از وي خواستند در انتخابات رياست جمهوري كانديدا شود گفته است: «ديگر توان جسمي لازم را ندارم. امروز داشتم خاطرات دوران جنگ را مي خواندم كه در يك روز به كرمانشاه و ايلام و خرمشهر رفتم و شب به تهران برگشتم اما الان راه رفتن برايم مشكل شده است.»
همچنين 10 تن از اعضاي مجمع روحانيون مشهد اخيرا با محمد خاتمي و هاشمي رفسنجاني ديدار كرده اند. خاتمي در پاسخ به دعوت آنان براي نامزدي رياست جمهوري گفته است: «شرايط براي نامزدي من مهيا نيست و سراغ هاشمي رفسنجاني برويد.» هاشمي هم در پاسخ گفته «بايد به جوانها ميدان داد. من از نظر جسمي آمادگي لازم را ندارم.»
 


بازي چند سر باخت تركيه در بحران سوريه(خبر ويژه)

تركيه به دلايل مختلف در بحران سوريه شكست خورده است.
روزنامه لبناني السفير با ارائه تحليلي نوشت: با وجود اينكه احمد داود اوغلو بعد از انجام ده ها سفر و توصيه كه آخرين آن در ماه اوت بود؛ همچنان تكرار مي كند كه تركيه موضع خودش را در قبال مخالفان نظام سوريه قطعي و يكسره نكرده است اما آنكارا بعد از دست كم يك ماه از آغاز بحران در راستاي تشكيل «آغوشي گرم» براي مخالفان سياسي سوريه حركت كرد و اندكي بعد نيز «آغوشي گرم» براي مخالفان مسلح سوري موسوم به ارتش آزاد سوريه ايجاد كرد. تركيه اين گزينه را انتخاب كرد كه نوك پيكان براي سرنگوني نظام سوريه باشد زيرا مقر فرماندهي ارتش آزاد سوريه بود و اولين شوراي مخالفان موسوم به «شوراي ملي سوري» در استانبول تاسيس شد، السفير در عين حال افزود: دل بستن به گروه هاي مسلح بدون محاسبه احتمال شكست آن باعث ورود سياست تركيه به تنگنا و بن بستي شد كه نه تنها آنكارا آن را با بازنگري در محاسبات اصلاح نكرد بلكه در مسير سياست فرار به جلوي بيشتر حركت كرد. روشن شد كه يكي از بزرگترين اشتباهات در سياست آنكارا در قبال دمشق و شكست آن همان كوته نظري در سياست خارجه تركيه در ارزيابي واقعيت داخلي سوريه و موازنه هاي داخلي در آن بود و تركيه همچنين به درستي جايگاه منطقه اي سوريه و نقش آن، رويكردهاي سياسي خارجي روسيه و چين، درگيري براي ترسيم موازنه هاي نظم نوين جهاني و اهميت سوريه در اين درگيري را درست ارزيابي و بازخواني نكرد و قدرت نظام سوريه در داخل و خارج از نظر سران تركيه دور ماند. السفير افزود: نتيجه اين امر بروز خطراتي براي تركيه بود كه پيش بيني آن را نمي كرد كه نخستين خطر همان افزايش التهاب مذهبي بين اهل سنت و علوي ها در داخل تركيه و افزايش شدت برخوردهاي نظامي با حزب كارگران كردستان تركيه و حضور كردها در شمال سوريه بود.
اين تحليل با بيان اينكه تركيه به دنبال احياي امپراتوري عثماني بود خاطرنشان مي كند: تركيه روابط گذشته خود با كشورهاي همجوار را قرباني كرد و اعتماد موجود را از بين برد و به عنوان كشوري مداخله گر در امور داخلي ساير كشورها نمايان گشت زيرا به طور عملي در تلاش ها براي سرنگوني نظام در سوريه مشاركت كرده و در نتيجه سياست صفر كردن مشكلات به سياست سرنگون كردن نظام هايي كه تركيه از آنها راضي نيست تبديل شد. اين امر نيز تحول خطرناكي در نقش تركيه به شمار مي رود كه در گذشته به هم پيماني با غرب و اسرائيل اكتفا مي كرد اما اكنون به طرفي در درگيري هاي داخلي در هر كشوري مبدل شده است. باقي ماندن نظام در سوريه شكست براي سياست ها در تركيه به شمار خواهد رفت. امروز حتي عربستان و قطر و امارات نيز از سياست هاي اخواني تركيه ناراضي اند.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10