(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 17 فروردین 1392 - شماره 20457

11 شهيد و 18 مجروح در عمليات تروريستي عراق
درخواست مردم يمن از دولت صنعا
زندانيان سياسي را آزاد كنيد
تظاهرات مردم آذربايجان
در حمايت از شريعت اسلامي و حجاب
موشك ها آماده شليك شدند
 آمريكا و كره شمالي در آستانه جنگ
ارتش سوريه حومه دمشق را از تروريست ها پاكسازي كرد
تجمع اعتراضي در نيويورك
عليه ماموريت جنگي پهپادهاي آمريكايي
تظاهرات همبستگي با آيت الله نمر در شرق عربستان
فرياد انتقام، انتقام در مراسم تشييع پيكر اسير فلسطيني
درگيري خياباني با مأموران آل خليفه در حومه منامه
كاركنان بانك هاي قبرس
عليه طرح رياضتي دولت به خيابان ها ريختند
رسوايي تازه در كاخ اليزه
 اولاند وزير سابق را دروغگو خواند
چهارسوي پنج قاره


11 شهيد و 18 مجروح در عمليات تروريستي عراق

انفجار بمب و ناآرامي در سه منطقه عراق 11 شهيد و 18 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، تروريست هاي فعال در عراق در سه استان بابل، كركوك و ديالي دست به حملات تروريستي زدند.در استان ديالي و شهر بعقوبه نيروهاي پليس و شوراي بيداري عراق كه با دولت همكاري مي كنند، هدف قرار گرفتند و طي اين حملات و انفجارها هشت تن شهيد و 9 نفر ديگر زخمي شدند.در انفجار كركوك نيز سه تن از نيروهاي امنيتي جان خود را از دست دادند. تروريست ها همچنين در استان بابل يك خودروي بمب گذاري شده را منفجر كردند كه به شهادت حداقل يك تن و جراحت 9 نفر ديگر انجاميد. همزمان با تشديد عمليات نيروهاي دولتي عراق عليه بازمانده هاي رژيم بعث عراق و عناصر القاعده، حملات تروريستي نيز افزايش يافته است.
 


درخواست مردم يمن از دولت صنعا

 زندانيان سياسي را آزاد كنيد

مردم يمن با برگزاري تظاهراتي با عنوان روز اسير خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از آناتولي، مردم استان هاي جنوبي يمن با برگزاري تظاهرات خواستار توجه دولت به خواسته هاي آنان از جمله آزادي زندانيان سياسي شدند.
معترضان با اشاره به اقدامات سركوبگرانه دولت تاكيد كردند در گفت وگوهاي ملي شركت نخواهند كرد.مردم جنوب يمن پس از آنكه دولت جديد اين كشور به رهبري عبدربه منصور هادي كه جانشين دولت علي عبدالله صالح شد به مطالبات آنها توجهي نداشت به اعتراضات خود ادامه دادند و خواستار جدايي شدند.در همين رابطه فرستاده ويژه سازمان ملل در يمن نسبت به تجزيه يمن هشدار داد و گفت، مردم جنوب يمن خواستار اصلاحات هستند و در صورتي كه دولت به وعده هاي خود عمل نكند مشكلات بزرگي به وجود خواهد آمد.
 


تظاهرات مردم آذربايجان

در حمايت از شريعت اسلامي و حجاب

صدها تن از مردم آذربايجان با برگزاري تظاهرات خودجوش در مركز اين كشور حمايت خود را از حجاب و شريعت اسلامي اعلام كردند.
به گزارش شبكه سحر به نقل از خبرگزاري «فاكت خبر» از باكو، بيش از پنجاه تن از جوانان آذري مدافع حجاب بدون اعلام قبلي، از مترو ميدان نظامي به سمت ساختمان وزارت امور خارجه جمهوري آذربايجان در مركز اين كشور تظاهرات كردند.
براساس اين گزارش تظاهركنندگان با در دست داشتن تصاوير تعدادي از زندانيان مدافع حجاب و شريعت اسلامي، شعارهاي آزادي براي حجاب و بازداشت شدگان مدافع حجاب سر دادند.
اين تظاهرات پس از آن صورت مي گيرد كه اول آوريل (12 فروردين) نيز صدها نفر از مردم جمهوري آذربايجان با برگزاري تظاهرات در «نارداران» در حومه باكو به ممنوعيت حجاب و دستگيري مجدد «حاج باقر طالع اف» روحاني مدافع حجاب و شكنجه شدن وي در بازداشتگاه اعتراض كردند.
بر اساس اين گزارش قرار بود روز جمعه نيز در نارداران تظاهرات ديگري در اين خصوص برگزار شود، كه به دليل جو شديد پليسي به تعويق افتاد.
به گزارش خبرگزاري آپا «ايلقار عباس اف» يكي از ساكنان نارداران گفت: دينداران از طريق «شيخ الله شكور پاشازاده» رئيس اداره مسلمانان قفقاز مشغول مذاكره با ارگان هاي دولتي هستند و از اين رو تظاهرات به تاخير انداخته شده است.
منابع خبري ديگر جمهوري آذربايجان از جمله «مديافوروم» نيز گزارش دادند كه از نخستين ساعات روز جمعه صدها نيروي پليس و لباس شخصي عازم نارداران شده و با ايجاد پست ايست و بازرسي در مبادي ورودي تدابير شديد امنيتي را به اجرا گذاشتند.
بر اساس اين گزارش، نيروهاي پليس كه مجهز به ماشين هاي آب پاش و تفنگ هاي مخصوص شليك گلوله هاي پلاستيكي بودند روز جمعه، با بازرسي خودروها از ورود خبرنگاران و افراد غير بومي به منطقه جلوگيري كردند.
همچنين به گفته شاهدان عيني ميدان امام حسين(ع) نارداران نيز كه محل اعلام شده براي برگزاري تجمع بود به شدت تحت تدابير امنيتي قرار داشت.
در عين حال سايت «تلگراف آذ» نيز گزارش داد: نيروهاي پليس از ترس تظاهرات نمازگزاران نماز جمعه در اعتراض به حبس روحاني مدافع حجاب حاج طالع باقراف، مسجد «حضرت ابوالفضل» در منطقه «مشتاقا» در حومه باكو را محاصره و اقدام به پراكنده كردن نمازگزاران كردند.
بر پايه اين گزارش اعتراض ها به ممنوعيت حجاب در جمهوري آذربايجان كه از دسامبر 2010 ميلادي آغاز شده است، از هفته گذشته با بازداشت و شكنجه حاج طالع باقراف روحاني مدافع حجاب، وارد مرحله جديدي شده است.
همچنين از ژانويه سال 2011 تاكنون بيش از ده ها نفر از فعالان مسلمان و روحانيون مدافع حجاب از جمله رئيس و تعدادي از اعضاي «حزب اسلام» جمهوري آذربايجان به علت اعتراض به ممنوعيت حجاب، با اتهامات ساختگي بازداشت و به حبس هاي طولاني مدت محكوم شده اند.
وزارت تحصيل جمهوري آذربايجان نيز دسامبر 2010 در آيين نامه اي مغاير با قانون اساسي اين كشور، به بهانه اجراي پوشش يكسان، حضور دانش آموزان محجبه در مدارس متوسطه را ممنوع كرد كه اعتراضات گسترده اي در پي داشت.

 


موشك ها آماده شليك شدند

 آمريكا و كره شمالي در آستانه جنگ

با صدور مجوز حمله هسته اي به آمريكا، تنش ها در شبه جزيره كره به اوج خود رسيد و آمريكا و كره شمالي در آستانه جنگ قرار گرفتند.
به گزارش خبرگزاري ها ارتش كره شمالي پنجشنبه اعلام كرد كه موافقت نهايي براي حمله نظامي به آمريكا را كه شامل استفاده از سلاح هسته اي پيشرفته نيز مي شود را از سوي رهبر اين كشور دريافت كرده است.
رئيس ستاد مشترك ارتش كره شمالي در بيانيه اي اعلام كرد، رسما به واشنگتن اطلاع داده است كه تهديدات آمريكا «با ابزار تهاجمي هسته اي به شدت پاسخ داده خواهد شد.»
در بيانيه ارتش كره شمالي آمده است: عملياتي كه نيروهاي مسلح ما انجام خواهند داد، بررسي و تصويب شده است. و زمان اين انفجار نزديك است و جنگ در شبه جزيره كره ممكن است هر آن آغاز شود.
ارتش كره شمالي آمريكا را مسئول كامل بحران كنوني معرفي كرده و در اين خصوص به ارسال بمب افكن هاي بي-2 آمريكا به رزمايش مشترك آمريكا و كره جنوبي اشاره كرده است.
ارتش كره شمالي علاوه بر اين بيانيه شديداللحن دو موشك ميان برد خود را نيز در سواحل شرقي كشور مستقر كرد كه به گفته كارشناسان نظامي هدف پيونگ يانگ از اين اقدام مقابله با استقرار سيستم موشكي آمريكا در جزيره گوام است.
در همين حال كره جنوبي يك ناو جنگي مجهز به سيستم هاي راداري پيشرفته را به منظور رصد تحركات موشكي كره شمالي روانه آب هاي شبه جزيره كره كرد.
به گفته مقامات نيروي دريايي كره جنوبي، سئول يك ناوشكن 7600 تني با يك رادار جاسوسي كه مي تواند صدها هدف تا شعاع 1000 كيلومتري را رصد كند عازم سواحل غرب و شرق شبه جزيره كره كرد.
يك مقام ارتش كره جنوبي گفت: اگر كره شمالي موشكي شليك كند ما مي توانيم آن را رهگيري كنيم.
واكنش آمريكا به تهديد هسته اي پيونگ يانگ
پنتاگون اعلام كرد كه ارتش آمريكا تهديد هسته اي كره شمالي را جدي گرفته و تمام تدابير لازم را براي مقابله با پيونگ يانگ اتخاذ خواهد كرد.
ارتش آمريكا گفته است در راستاي تلاش براي مقابله با آنچه چاك هاگل وزير دفاع اين كشور آن را «خطر واقعي و آشكار از سوي كره شمالي خواند» به زودي دفاع موشكي پيشرفته خود را در جزيره گوام در اقيانوس آرام مستقر خواهد كرد.
در بيانيه پنتاگون آمده است طي چند هفته آينده سيستم دفاعي موشك هاي بالستيك دوربرد «تاد» را به جزيره گوام مي فرستد.
سيستم «تاد» در بردارنده كاميون هاي پرتاب كننده موشك، موشك هاي رهگير و رادارهاي اي ان/تي پي واي2 و نيز سيستم كنترل آتش است.
در اين بيانيه آمده است: آمريكا در برابر تحريك هاي كره شمالي هشيار و آماده خواهد بود تا از مرزهاي آمريكا، متحدانش و منافع ملي خود دفاع كند.
در هفته هاي گذشته، كره شمالي، پايگاه هاي نظامي در جزيره گوام در داخل مرزهاي آمريكا و نيز ايالت هاوايي را به عنوان اهداف محتمل حمله خود ذكر كرده است.
واشنگتن همچنين گردان بيست و سوم ويژه جنگ هاي شيميايي خود را براي مقابله با حمله احتمالي هسته اي در كره جنوبي مستقر كرده است. اين يگان مجهز به تجهيزات لازم براي جنگ هسته اي، شيميايي و ميكروبي است.
جي كارني سخنگوي كاخ سفيد نيز در پاسخ به سوالي درباره اقدام آشكار كره شمالي مبني بر استقرار يك موشك ميان برد در سواحل شرقي خود گفت: دولت باراك اوباما از اين گزارش ها آگاه است ولي از اظهارنظر درباره آنها خودداري كرد.
خبر ديگر از كره شمالي اين كه اين كشور در اعتراض به موضع روسيه در خصوص بحران در شبه جزيره كره از مسكو خواست كه سفارت خود را در پيونگ يانگ تخليه كند.
الميادين نيز گزارش داد اين درخواست تنها از كادر ديپلماتيك روسيه نبوده بلكه از ساير كشورهاي همسو با غرب نيز كره شمالي خواسته است كه خاك اين كشور را تخليه كنند.
الكساندر لوكاشويچ سخنگوي وزارت خارجه روسيه روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفته بود: مسكو تلاش هاي كره شمالي براي تحكيم موقعيت خود به عنوان قدرت هسته اي نظامي را غيرقابل قبول مي داند.
مقام هاي روسيه با تشديد تنش ها در منطقه شبه جزيره كره، به تلاش هاي ديپلماتيك براي حل و فصل بحران در اين منطقه افزوده اند و در اين راستا در هفته هاي اخير بارها از طرف هاي مسئله هسته اي كره شمالي از جمله آمريكا دعوت به خويشتنداري به منظور جلوگيري از گسترش دامنه مناقشه پيرامون اين مسئله كرده اند.
گريگوري لوگوينوف سفير سيار وزارت امورخارجه روسيه در اين رابطه خواستار از سرگيري مذاكرات شش جانبه درباره مسئله هسته اي شبه جزيره كره براي حل و فصل اختلافات ميان كره شمالي و جنوبي شد. ناظران سياسي منطقه ضمن ابراز نگراني از افزايش تنش ها در شبه جزيره كره اين سوال را مطرح كرده اند كه چه كسي موشك اول را شليك خواهد كرد؟
 


ارتش سوريه حومه دمشق را از تروريست ها پاكسازي كرد

نيروهاي ارتش سوريه با پيشروي در منطقه داريا در حومه دمشق منطقه مقام حضرت سكينه(س) را كه تروريست ها به تصرف خود درآورده بودند آزاد كردند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از شبكه خبري العالم، نيروهاي ارتش سوريه از طريق كانال ها توانستند افراد مسلح را كه در حرم حضرت سكينه(س) مستقر شده بودند غافلگير كنند. ارتش سوريه با ورود به داخل حرم و پشتيباني تك تيراندازها موفق شدند آنان را به هلاكت برسانند.
نيروهاي ارتش سوريه همچنين با تصرف بخش هاي وسيعي از داريا مانع از سيطره تروريست ها به جاده فرودگاه دمشق شدند.
جاده فرودگاه دمشق يكي از محورهاي اصلي است كه مخالفان مسلح مي كوشند توجه خود را بر آن متمركز و آن را منطقه نظامي اعلام كنند اما ارتش با استقرار در اين جاده مخالفان مسلح را وادار به عقب نشيني كرد و اكنون رفت و آمد به صورت عادي در اين جاده در جريان است.
عمليات گسترده ارتش در حومه دمشق به كشته شدن بيش از 100 نفر از تروريست ها و مخالفان مسلح منجر شد.
در ميان كشته شدگان تعداد زيادي از عناصر جبهه النصره وابسته به القاعده به چشم مي خورد.
همچنين منابع خبري اعلام كردند گروهك هاي تروريستي از موشك هاي ساخت برخي كشورهاي عربي و سلاح هاي گران قيمت ساخت انگليس استفاده مي كنند.
از آغاز بحران سوريه، برخي كشورهاي غربي و هم پيمانان منطقه اي آنها به ويژه قطر، تركيه، عربستان به صورت گسترده در حال ارائه حمايت هاي مالي، تسليحاتي، لجستيكي و آموزشي به تروريست ها و اعزام آنها به سوريه هستند.
اين كشورها با وجود رسوايي گروه هاي مسلح در كشتار شهروندان با استفاده از انواع سلاح هاي ارايه شده به آنها و حتي استفاده از سلاح شيميايي در برابر اين جنايت ها سكوت كرده و دولت سوريه را مسئول ادامه اين جنايت ها دانسته اند.
در همين رابطه مركز مطالعات بين المللي بنيادگرايي در لندن اعلام كرد بين 140 تا 600 شهروند اروپايي براي كمك به شورشيان به سوريه رفته اند.
در گزارش اين مركز مطالعاتي آمده است، حضور داوطلبان اروپايي در سوريه به كابوس سرويس هاي اطلاعاتي غرب تبديل شده است.
از سوي ديگر، بشاراسد رئيس جمهور سوريه در گفت وگو با رسانه هاي تركيه در واكنش به اقدام اتحاديه عرب مبني بر اعطاي كرسي سوريه به مخالفان اظهار داشت اتحاديه عرب نماينده كشورهاي عربي است اما بيانگر اراده ملت هاي عرب نيست و مشروعيت ندارد.
ساير رويدادها
¤ محافل پارلماني و سياسي سوريه اقدام اتحاديه عرب در اعطاي كرسي اين اتحاديه به مخالفان سوري را با اعلاميه بالفور مشابه دانستند.
¤ دبيركل سازمان ملل گفت، تشكيل هيئت تحقيق درباره استفاده از سلاح هاي شيميايي در حلب درخواست دولت سوريه بود.
¤ وزير خارجه يمن گفت، صنعا تصميمي براي تحويل سفارت سوريه به مخالفان اين كشور را ندارد.
¤ عضو عرب تبار پارلمان رژيم صهيونيستي تاكيد كرد، اسرائيل رسما با جبهه النصره وابسته به القاعده در سوريه همكاري مي كند.
¤ روزنامه لبناني السفير از سفر محرمانه پادشاه اردن به سوريه قبل از سفر باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا به منطقه خبر داد.
¤ وزيرخارجه مصر اعلام كرد كشورش و فرانسه درباره اتخاذ يك راه حل سياسي براي بحران سوريه توافق كرده اند.


تجمع اعتراضي در نيويورك

عليه ماموريت جنگي پهپادهاي آمريكايي

تجمع هاي اعتراضي عليه سياست هاي جنگ طلبانه دولت اوباما از شهر نيويورك آغاز شد.
كمپين مبارزه با «حملات هواپيماهاي بدون سرنشين» چند روزي است كه از شهر نيويورك آمريكا آغاز شده و طبق اعلام سازمان دهندگان آن تا يك ماه آينده اين نوع تظاهرات در سرتاسر اين كشور برگزار خواهد شد.
معترضان نيويوركي با حمل ماكت هاي پهپاد و دست نوشته از دولت اوباما خواستند هرچه سريعتر قتل عام مردم بي گناه پاكستان، يمن و ديگر نقاط جهان را متوقف كند.
معترضان همچنين جاسوسي از شهروندان آمريكايي توسط اين پهپادها را محكوم كردند و عليه سازمان «سيا» شعار دادند.
گفتني است ايالات متحده با استفاده از اين هواپيماها و به بهانه مبارزه با تروريسم غيرنظاميان زيادي را در كشورهاي مختلف جهان به ويژه پاكستان و يمن قتل عام كرده است. اين كشور در بهترين حالت پس از كشتار غيرنظاميان به يك عذرخواهي ساده بسنده كرده اما هرگز اين جنايات متوقف نشده است.
 


تظاهرات همبستگي با آيت الله نمر در شرق عربستان

اهالي مناطق شرق عربستان با برگزاري تظاهرات همبستگي با آيت الله نمر روحاني مبارز شيعه، خواستار آزادي وي و ساير زندانيان سياسي شدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، مردم شهر القطيف در شرق عربستان با برگزاري تظاهرات گسترده حمايت خود را از آيت الله نمر اعلام كردند.
در اين تظاهرات كه دستكم 5000 تن از ساكنان منطقه حضور داشتند، تظاهركنندگان با سر دادن شعار «نمر پيروز است» و «استبداد محكوم است» سرنگوني رژيم آل سعود را خواستار شدند.
برپايه اين گزارش در تظاهرات روز پنجشنبه مردم القطيف كه در پي شايعه محاكمه و احتمال اعدام آيت الله نمر برگزار شد، معترضان نسبت به هرگونه آسيب رساندن به اين روحاني شيعه هشدار دادند.
تظاهركنندگان شيعه همچنين قصاص قاتلان و عاملان شهادت شماري از جوانان القطيف را خواستار شدند و شعار «مرگ بر آل سعود» و «زنداني سياسي آزاد بايد گردد» را سردادند.
نيروهاي امنيتي سعودي تيرماه 91 آيت الله نمر را در عملياتي خشونت آميز بازداشت كردند. اين روحاني مبارز پس از جراحات شديد در شهر القطيف به بيمارستان و پس از آن به بازداشتگاه منتقل شد و از آن زمان تاكنون از سرنوشت وي اطلاع دقيقي در دست نيست.
سازمان هاي طرفدار حقوق بشر و بسياري از نهادهاي بين المللي رژيم عربستان را به بازداشت گسترده شهروندان و زنداني كردن آنها به مدت طولاني و بدون محاكمه متهم مي كنند.
براساس آمارهاي غيررسمي بيش از 30 هزار تن از مخالفان رژيم آل سعود هم اكنون در زندان به سر مي برند، در حالي كه دولت عربستان اين موضوع را تاكنون انكار كرده است.

 


فرياد انتقام، انتقام در مراسم تشييع پيكر اسير فلسطيني

هزاران تن از مردم الخليل با سر دادن شعار انتقام انتقام پيكر شهيد «مسيره ابوحمديه» اسير فلسطيني شهيد شده در زندان رژيم صهيونيستي را تشييع كردند.
به گزارش شبكه خبري العالم، مردم الخليل پيكر اين شهيد فلسطيني را در ميان ابراز انزجار و خشم نسبت به اعمال وحشيانه اشغالگران قدس تشييع كردند.
تظاهركنندگان از مبارزان فلسطيني خواستند مقابله به مثل كند.
فلسطيني هاي ساكن مناطق اشغالي طي روزهاي گذشته در اعتراض به كوتاهي اشغالگران در درمان شهيد ابوحمديه در زندان كه به شهادت وي منجر شد در مناطق مختلف دست به تظاهرات زدند كه به دنبال آن درگيري هايي با نظاميان رژيم اشغالگر روي داد.
جوانان فلسطيني با پرتاب شيشه و سنگ به سمت سربازان اسرائيلي با حمله نظاميان اين رژيم مقابله مي كردند و آنها نيز در مقابل اقدام به شليك گلوله و گاز اشك آور كردند كه بر اثر آن چندين تن مجروح شدند.
در طولكرم نيز مراسم تشييع پيكر سه شهيد فلسطيني به صحنه درگيري تبديل شد و نيروهاي اشغالگر تعدادي از فلسطيني ها را به بهانه پرتاب سنگ دستگير كردند.
اسيران فلسطيني در زندان ريمون رژيم صهيونيستي كه به شكنجه گاه فلسطيني ها معروف است براي نخستين بار پرچم اسرائيل را لگدكوب كرده و سپس آن را آتش زدند و دوربين هاي نظارتي زندان را شكستند.
اين در حالي است كه گروه ها و جنبش هاي فلسطيني براي شروع انتفاضه سوم فراخوان داده و از مردم خواستند در مقابل جنايات رژيم صهيونيستي به پا خيزند.
در همين رابطه جنبش جهاد اسلامي فلسطين اعلام كرد، تا زماني كه دشمن صهيونيستي به جرايم و جناياتش ادامه مي دهد آتش بس هيچ مفهومي ندارد و بايد انتفاضه را از كرانه باختري، غزه و زندان هاي اسرائيل آغاز كرد.
از سوي ديگر دانشجويان فلسطيني در اعتراض به سياست هاي قطر در منطقه آدمك امير قطر را آتش زدند.
گردان هاي شهداي الاقصي شاخه نظامي جنبش فتح نيز وعده داد كه شهادت ابوحمديه در زندان هاي صهيونيستي را بي پاسخ نخواهد گذاشت.
ساير رويدادها
¤ سازمان ملل متحد توزيع كمك هاي مواد غذايي به مردم غزه را متوقف كرد.
¤ جنبش حماس از سازمان ملل خواست در تعليق كمك هاي غذايي براي آوارگان فلسطيني تجديدنظر كند.
¤ خانواده هاي قربانيان كشتي مرمره عذرخواهي رژيم صهيونيستي را بي معني خواندند.
¤ خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس قول داد براي پايان دادن به اختلافات بين فتح و حماس تلاش كند.
 


درگيري خياباني با مأموران آل خليفه در حومه منامه

نيروهاي امنيتي رژيم بحرين با يورش به معترضان و پرتاب گاز اشك آور تعدادي از تظاهركنندگان را مجروح كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين درگيري كه در روستاي الدراز به وقوع پيوست نيروهاي امنيتي بحرين براي متفرق كردن معترضان از گاز اشك آور استفاده كردند و در مقابل تظاهركنندگان نيز با بمب هاي آتش زا به مقابله با نيروهاي امنيتي پرداختند.
اين درگيري ها كه از روز دوشنبه آغاز شد پس از آن به وقوع پيوست كه يك شهروند بحريني در پي بازداشت پسرش توسط نيروهاي امنيتي جان باخت.
دادگاه كيفري بحرين نيز روز پنجشنبه 15 معترض از جمله دو نوجوان 16 و 17 ساله را به 10 و 15 سال زندان محكوم كرد.
اين معترضان به دليل شركت در تظاهرات مردمي دستگير و بازداشت شده بودند.از سوي ديگر مخالفان بحريني در حمايت از شيخ نمرباقرالنمر روحاني عربستان بازداشت شده در زندان هاي رژيم آل سعود در مقابل مقر سفارت عربستان سعودي در لندن تظاهرات كردند.تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي بازداشت شيخ نمر را محكوم كردند و خواستار آزادي وي و ديگر بازداشت شدگان سياسي از زندان هاي رژيم آل سعود شدند.معترضان بحريني همچنين خواستار خروج نيروهاي اشغالگر سعودي از كشورشان و محاكمه آنها به اتهام ارتكاب جنايات عليه مردم بحرين شدند.
مردم بحرين در ناآرامي سياسي دو ساله خواستار بركناري رژيم آل خليفه هستند.
اين ناآرامي دست كم 80 كشته و صدها زخمي بر جاي گذاشته است.
 


كاركنان بانك هاي قبرس

عليه طرح رياضتي دولت به خيابان ها ريختند

كاركنان بانك هاي قبرس در اعتراض به «سياست هاي رياضت اقتصادي» دولت تظاهرات كردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني «يورونيوز» كارمندان بانك هاي قبرس به خاطر وحشت از تصميم جديد دولتمردان اين كشور براي «كاهش حقوق بازنشستگي» كه در قالب سياست هاي رياضتي اعمال مي شود، در خيابان هاي «نيكوزيا» تظاهرات كردند.
اين تظاهرات پس از آن برگزار شد كه وزير دارايي قبرس اعلام كرد براي تغيير اوضاع اقتصادي كشور دست به هر اقدامي خواهد زد. خبرها درباره «كاهش حقوق بازنشستگي» در حالي باعث نگراني كارمندان بانك هاي قبرس شده كه پيشتر رئيس جمهور اين كشور وعده داده بود به پس اندازهاي بازنشستگي كارمندان دست نخواهد زد!
قبرس و مقامات اتحاديه اروپا به همراه صندوق بين المللي پول چند روز پيش طرح جديد نجات مالي را به امضا رساندند كه طي آن «نيكوزيا» 10 ميليارد يورو كمك مالي دريافت مي كند. البته اين وام به شرط تأمين 6 ميليارد يورو از سوي طرف وام گيرنده و از منابع داخلي پرداخت خواهد شد. نحوه تأمين اين مبلغ نيز اين روزها تبديل به يك چالش جدي سياسي و امنيتي براي اين كشور كوچك اروپايي شده است. دولتمردان اين كشور تصميم گرفته اند 60 درصد پس انداز افرادي كه بيش از 100 هزار يورو در حساب هاي خود دارند را برداشت كنند. انتشار اين خبر طي روزهاي گذشته باعث هجوم مردم اين كشور به بانك ها براي برداشت پس اندازهايشان شد. اما مردم پس از حضور در بانك ها با درهاي بسته مواجه شدند! به عبارت بهتر، بانك هاي قبرس حاضر به پس دادن دارايي هاي مردم نبودند. البته با وعده هاي تازه اي كه داده شده، چند روزي است بانك ها كار خود را از سر گرفته اند.
از يونان، ديگر كشور بحران زده اروپايي نيز خبر مي رسد، قربانيان سياست هاي رياضت اقتصادي در اعتراض به سفر تني چند از مقامات اروپايي به اين كشور تظاهرات كردند.
به نوشته واحد مركزي خبر، معترضان با رساندن خود به خيابان محل عبور اين مقامات سعي كردند مسير آنها را مسدود كنند اما پليس ضدشورش مانع اين كار شد.
برخي گزارش ها حاكي است بين معترضان و پليس ضد شورش درگيري شده و شماري بازداشت شده اند. مردم كشورهاي بحران زده اروپايي مقصر اصلي اوضاع حاكم بر زندگي شان را ا تحاديه اروپا مي دانند. آنها معتقدند اتحاديه اروپا دولتمردانشان را وادار به اجراي چنين سياست هاي طاقت فرسايي مي كند. از همين روست كه معترضان هر از چند گاهي پرچم اتحاديه اروپا را در جريان اعتراض ها به آتش مي كشند.
رسوايي جديد دربار اسپانيا
پس از رسوايي هاي مالي پادشاه اسپانيا و داماد وي، چند روزي است پاي دختر پادشاه اين كشور نيز در رسوايي هاي مالي دربار باز شده تا بدين ترتيب به قول وزير خارجه اين كشور به جايگاه بين المللي اين كشور لطمه وارد شود.
ماجرا از اين قرار است كه يك قاضي دادگاه اسپانيا پس از دو سال تحقيق و بررسي درباره پرونده اتهامات داماد پادشاه اسپانيا كه متهم به كلاهبرداري 6 ميليون يورويي است متوجه شد همسر وي نيز در اين كلاهبرداري مشاركت داشته است. روز چهارشنبه خانم كريستينا دختر پادشاه به دليل وجود «شواهد روشن» به همدستي با شوهرش متهم شد. وي بايد هفتم ارديبهشت براي اداي توضيحات در دادگاه حاضر شود. شخص پادشاه نيز متهم است ماليات ارثيه كلاني كه از پدرش به وي رسيده است را پرداخت نكرده و آن را به طور پنهاني در بانك هاي سوئيس نگه داشته است.
انتشار چنين اخباري از آنجا حائز اهميت است كه اسپانيا يكي از كشورهاي بحران زده اروپايي است و مردم آن اين روزها به بهانه نجات از بحران مالي سخت ترين سياست هاي رياضت اقتصادي را تحمل مي كنند. بسياري از مردم اين كشور به دليل تحميل چنين سياست هايي قادر به پرداخت اقساط بانكي خود نيستند و طبق اعلام منابع رسمي اين كشور روزانه 500 خانواده به دليل اين مشكلات از خانه هايشان اخراج مي شوند. طبيعي است كه تحمل چنين وضعي پس از آنكه مردم خبر فساد مالي كلان رهبران خود را بشنوند تقريبا غيرممكن مي شود!
 


رسوايي تازه در كاخ اليزه

اولاند وزير سابق را دروغگو خواند

رسوايي تازه در كاخ اليزه دامن فرانسوا اولاند، رئيس جمهور را هم گرفت.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از يورونيوز، پايگاه اينترنتي «همكاري بين المللي روزنامه نگاران» با انتشار بيش از دو ميليون سند محرمانه از ثروتمندان جهان اعلام كرد اين افراد تحت پوشش شركت هاي فرا ساحلي اقدام به فرار مالياتي كرده اند.
بر پايه اين گزارش، «ژان ژاك اوژيه» از دوستان نزديك اولاند، رئيس جمهور فرانسه و خزانه دار تبليغات انتخاباتي وي از جمله معروف ترين اين افراد است.
ذكر نام وزير بودجه سابق اولاند در ميان اسامي بسياري از مقامات بلندپايه سياسي و حكومتي بيش از 120 كشور جهان مشكلات جنجالي جديدي را براي اولاند و كاخ اليزه به بار آورده است.
در همين رابطه، رئيس جمهور فرانسه در مصاحبه مطبوعاتي كه در دومين روز سفرش به مغرب برگزار كرد در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره فساد مالي وزير بودجه سابق فرانسه، با دروغگو خواندن خزانه دار انتخاباتي اش، اقدام وي را شوك آور توصيف كرد و اين وزير سابق فرانسوي را دروغگو به رئيس جمهور، وزرا و پارلمان ناميد. اولاند تخلفات وي را مستحق تصميمي جدي دانست.
 


چهارسوي پنج قاره

تعقيب قضايي رافع العيساوي
دادگاه مبارزه با فساد عراق حكم دستگيري «رافع العيساوي» وزير دارايي سابق اين كشور را صادر كرد. العيساوي متهم به فساد مالي است. پيش از اين العيساوي خود از پست وزارت استعفا داده بود.
«تمام سلام» نامزد نخست وزيري لبنان
گروه 14 مارس لبنان «تمام سلام» را به عنوان نامزد نخست وزيري اين كشور معرفي كرد. اين در حالي است كه از اين فرد به عنوان گزينه سعودي ها نام برده مي شود. «سعدالدين حريري» كه متحد نزديك عربستان است با نامزدي اين فرد موافق نبود، ولي پس از ديداري كه حريري با «بندربن سلطان» شاهزاده سعودي انجام داد، به پذيرش «تمام سلام» به عنوان نامزد نخست وزيري متقاعد شد.
افزايش فرار از ارتش صهيونيستي
به نوشته روزنامه «يديعوت آحارونوت»، افزايش فرار از ارتش اسرائيل به لشكر «جفعاتي» يكي از مهمترين واحدهاي ارتش نيز كشيده شد. تنها طي دو هفته اخير 28 نظامي از ارتش فرار كرده اند. لشكر جفعاتي يكي از قديمي ترين و مهمترين يگان هاي پياده ارتش رژيم صهيونيستي است.
واهمه كرزاي
حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان، براي آنكه به سرنوشت سلف خود دكتر «نجيب الله» دچار نشود، سعي مي كند كه انتقادها عليه غرب را افزايش دهد و با گروه طالبان مصالحه كند.
شبكه آلماني «ان.تي.وي» در تحليل خود افزود، نگراني ها درباره به قدرت رسيدن مجدد طالبان افزايش يافته است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10