(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 20 فروردین 1392 - شماره 20460

كوتاه اقتصادي
هشدار بانك مركزي
به متقاضيان تأسيس بانك و مؤسسات اعتباري
رئيس كانون سراسري انبوه سازان خبر داد
موافقت دولت با ساخت شهرك هاي اقماري
رئيس سازمان توسعه و تجارت خبر داد
حذف كشورهاي واسطه در تجارت ايران
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت خبر داد
بررسي سناريوهاي افزايش قيمت گازوئيل
ماجراي واردات هزار دستگاه خودرو در ابهام
برنامه هاي 9 گانه صندوق توسعه ملي براي سال جاري
تيرماه امسال انجام مي شود
 بهره برداري از فاز نخست بزرگترين تصفيه خانه آب در تهران
انجمن صنايع چرم:
وزارت صنعت جلوي صادرات سالامبور را بگيرد
گمرك اعلام كرد:
كاهش 7/13 درصدي واردات ايران در سال 91
دبير شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي:
تورم نقطه به نقطه بالاي 40 درصد است


كوتاه اقتصادي

¤ دبير هيئت داوري بورس عملكرد اين هيئت در سال 91 را تشريح كرد.غلامعلي ميرزايي منفرد گفت: سال گذشته تعداد 62 پرونده به هيئت داوري وارد شد، كه در اين مدت هيئت داوري 86 جلسه برگزار كرد و در خصوص 52 پرونده رأي «قطعي» و «لازم الاجرا» صادر كرد.وي افزود: از ميان آراء صادره براي 52 پرونده اي كه هيئت داوري در سال 91 مورد رسيدگي قضايي قرار داد، در خصوص 11 پرونده، رأي به محكوميت خواندگان صادر شد.
¤ سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با توجه به نامگذاري سال 92 از سوي مقام معظم رهبري، دستور تشكيل كارگروه تدوين برنامه اجرايي وزارت مذكور را با رويكرد شعار ملي سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي صادر كرد. اين كارگروه موظف شده است برنامه عملياتي اين وزارتخانه را در حوزه هاي مختلف با تبيين موارد مرتبط با حماسه سياسي و اقتصادي تدوين كند.
¤ وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اظهار اميدواري كرد كه پروژه هاي نيمه تمام در حوزه اين وزارتخانه تا پايان دولت دهم به پايان برسد. محمدحسن نامي در ديدار با مديران و كاركنان مجموعه وزارت ارتباطات اظهار كرد: اين وزارتخانه مهمترين بستر به منظور تأثيرگذاري در سطوح مختلف كشوري و بين المللي محسوب مي شود و بر همين اساس كشورهاي مختلف در اين حوزه سرمايه گذاري زيادي كرده اند.
¤ ميزان صادرات صنايع نساجي و پوشاك كشور در 11 ماه سال گذشته با افزايش حدود 24 درصدي روبرو شد و واردات اين صنايع كاهش 9 درصدي را تجربه كرد.در 11 ماه سال 91، صادرات نساجي بالغ بر حدود 664 ميليون دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 99/23درصد رشد داشته است و اين رقم با احتساب فرش دستباف و رنگ و ماشين آلات به يك ميليارد و 80 ميليون دلار رسيده است.
¤ قائم مقام وزير نيرو در امور بين الملل از رشد سه برابري ارزش صادرات خدمات فني و مهندسي صنعت آب و برق در مقايسه با برنامه مصوب خبر داد. اسماعيل محصولي گفت: هم اكنون پروژه هاي در دست اجراي صنعت آب و برق در خارج از كشور 59 پروژه به ارزش سه ميليارد و 198ميليون دلار، در حال مذاكره 88 پروژه به ارزش سه ميليارد و 219 ميليون دلار و خاتمه يافته 213 پروژه به ارزش يك ميليارد و 453 ميليون دلار است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2254 الي 2259، 2276 الي 2279، 6613، 6620 الي 6624، 6630 الي 6632، 7754 الي 7759، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 7725، 7726، 7728، 7769، 7799، 7781 الي 7782، 8814، 8810، 8818، 8829، 8845، 8847، 8848 و 8601 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


هشدار بانك مركزي

به متقاضيان تأسيس بانك و مؤسسات اعتباري

بانك مركزي به اعضاي هيات موسس بانك ها هشدار داد تا پيش از اخذ مجوزهاي لازم حق دريافت هيچ گونه وجهي از مردم را ندارند.
بانك مركزي در بخشنامه اي اعلام كرد: مطابق قوانين و مقررات، اعضاي هيات موسس بانك ها و موسسات اعتباري حق دريافت هيچ گونه وجهي تحت عناوين مختلف از عموم مردم را نداشته و صرفا مي توانند از طريق انجام پذيره نويسي عمومي پس از اخذ مجوزهاي لازم از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و ساير مراجع ذي صلاح و همچنين طي تشريفات قانوني ذي ربط نسبت به تكميل سرمايه لازم اقدام نمايند.
لذا به افرادي كه علي رغم ابلاغ سياست ها و ضوابط بانك مركزي، همچنان بدون توجه به ضوابط ابلاغي، مرتكب تخلفات عديده اي از جمله: دريافت وجوه غيرقانوني از مردم، استفاده از نام و سربرگ بانك پيش از اخذ مجوز از بانك مركزي و... شده اند، هشدار داده مي شود در صورت ادامه اين فعاليت ها، ضمن ارجاع پرونده به مراجع قضايي، تقاضاي ايشان نيز از فهرست متقاضيان تاسيي بانك حذف مي گردد.
 


رئيس كانون سراسري انبوه سازان خبر داد

موافقت دولت با ساخت شهرك هاي اقماري


رئيس كانون سراسري انبوه سازان از ارائه پيشنهاد جديد به دولت براي ساخت مسكن هاي ويژه و شهرك هاي اقماري با سرمايه گذاري كامل بخش خصوصي خبر داد.
ايرج رهبر در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: در جلسه اي كه اواخر سال گذشته با وزير راه و شهرسازي برگزار شد موافقت اوليه دولت را براي ساخت شهرك هاي اقماري كه به نوعي بعد از انقلاب به فراموشي سپرده شده بود اخذ كرديم تا مجددا اين مدل ساخت از سر گرفته شود.
وي اضافه كرد: در اين طرح مقرر شده تا زمين، سرمايه، طراحي و اجرا توسط بخش خصوصي تامين و انجام شود و اگر انبوه سازان قصد اخذ وام و تسهيلات دارند خودشان بصورت مستقيم با بانكها وارد مذاكره شوند.
رهبر با بيان اينكه در اين طرح، دولت پشتيبان كننده بخش خصوصي خواهد بود و مسيرهاي مصوب براي شهرك سازي را تسهيل خواهد كرد، اظهار داشت: پيشنهاد ساخت شهرك هاي اقماري در دولت نهم و در زمان سعيدي كيا نيز ارائه شده بود و حتي 40 تا 50 ارگان بخش خصوصي نيز اعلام آمادگي كرده بودند اما به دلايلي راه به جايي نبرد.
رئيس كانون سراسري انبوه سازان افزود: در اين طرح راهكارهايي پيش بيني شده تا از كلاهبرداري هاي احتمالي نيز جلوگيري شود تا مردم و متقاضيان اينگونه واحدهاي مسكوني به موقع واحدهاي مسكوني خود را تحويل بگيرند.
رهبر با بيان اينكه در اين طرح مطمئنا به دليل پايين بودن هزينه ها قيمت واحدهاي مسكوني ارزان تر خواهد بود، گفت: ساخت شهركهاي اقماري و شهرك هاي اجتماعي علاوه بر اينكه به كمك دولت براي پاسخ به تقاضاي مسكن خواهد بود، به نوعي رقابت براي ساخت مسكن بهتر و با كيفيت را افزايش خواهد داد.
به گفته وي، براي ساخت شهرك هاي اقماري به تازگي 300 هكتار زمين در اطراف تهران شناسايي شده است تا به عنوان شهرك نمونه احداث و تحويل متقاضيان شود.
رئيس كانون سراسري انبوه سازان همچنين با اشاره به ثبات قيمت در بازار مصالح ساختماني گفت: افزايش قيمت ساخت مسكن مهر در تمام كشور يكسان است و براساس ابلاغيه وزارت راه و شهرسازي انجام مي گيرد.
رهبر در گفتگو با مهر در خصوص بازار مصالح ساختماني با توجه به نرخ ارز اظهار داشت: در حال حاضر قيمت ها در بازار مصالح ساختماني تفاوتي با قبل از عيد ندارد و با همان نرخ خريد و فروش مي شود.
وي با بيان اينكه مصالح ساختماني در ماه هاي آخر سال گذشته با افزايش قيمت مواجه شده بود، گفت: پس از افزايش يكباره قيمت ها، كاهش پيدا كرد اما همچنان از نرخ قبلي بالاتر است و تنها كاهش 300 تا 400 توماني داشته است.
رئيس كانون سراسري انبوه سازان در خصوص افزايش قيمت ساخت مسكن مهر بيان كرد: هم اكنون هزينه ساخت براساس ابلاغيه وزارت راه و شهرسازي انجام مي شود و در سراسر كشور هم اين نرخ يكسان است.
رهبر با اشاره به اينكه تفاوتي ميان قيمت هر متر مربع مسكن مهر در شهرهاي جديد تهران و ديگر شهرها وجود ندارد، افزود: انبوه سازان در سراسر كشور با همان ابلاغيه ساخت و ساز مي كنند و عدم اعلام قيمت ها در شهر پرند مربوط به انبوه سازان نمي شود.
 


رئيس سازمان توسعه و تجارت خبر داد

حذف كشورهاي واسطه در تجارت ايران

رئيس سازمان توسعه تجارت، از حذف كشورهاي واسطه در واردات ايران خبر داد.
تازه ترين آمار گمرك ايران حاكي از كاهش قابل ملاحظه حجم تجارت ايران با امارات در سال 1391 است. به طوري كه در 11ماهه سال قبل واردات ايران از امارات از نظر وزني نزديك به 52 درصد و صادرات به امارات نيز بالغ بر 5/14درصد كاهش يافت. ضمن اين كه مجموع ارزش تجارت دو كشور نيز طي مدت زمان ياد شده بالغ بر 7/37 درصد كاهش يافت.
به گزارش ايسنا، آمار گمرك ايران نشان مي دهد كه در 11ماهه سال گذشته واردات ايران از امارات از نظر وزني و ارزشي به ترتيب 9/51 و
4/5 4 درصد كاهش يافته و به حدود 1/6ميليون تن و 7/9ميليارد دلار رسيد. اين در حالي است كه صادرات ايران به امارات نيز در همين مدت از نظر وزني و ارزشي به ترتيب 5/14و چهاردرصد كاهش يافت و به
9/3ميليون تن و 9/3 ميليارد دلار رسيد.
كاهش حجم تجارت ايران و امارات در حالي رخ داده است كه چندي پيش شوراي اقتصادي دوبي در تازه ترين گزارش خود ضمن اذعان به وابستگي شديد اقتصاد اين منطقه به ايران و هند اعلام كرد: 70درصد از تجارت غيرنفتي دوبي با ايران و هند انجام مي شود و از نظر ارزشي نيز عمده اين تجارت مربوط به طلا و جواهرآلات است.
در گزارش اين شورا عنوان شده بود كه هرگونه تحريمي عليه ايران يا هرگونه تغييري در سياست هاي واردات طلاي هند مي تواند آسيب جدي به اقتصاد و تجارت دوبي بزند.
در همين حال روزنامه فايننشال تايمز نيز به تازگي گزارش داده كه تجارت بين ايران و دوبي در سال 2012 ميلادي با كاهش حدود 30درصدي نسبت به سال 2011 به 25 ميليارد درهم رسيد. اين روزنامه نوشت: با وجودي كه كاهش تجارت بين ايران و دوبي از قبل نيز قابل پيش بيني بود اما بازرگانان دو كشور سال گذشته تلاش كردند با دور زدن تحريم ها زمينه ورود محصولاتي مانند، كشاورزي و ماشين آلات را به ايران از طريق دوبي و امارات فراهم كنند. همچنين برخي شركت هاي غربي نيز كه در پي صادرات به ايران بودند كالاهاي خود را ابتدا به دوبي ارسال كرده و از آنجا به صورت ري اكسپورت به ايران صادر كردند.
بسياري از كارشناسان تبعيت امارات از تحريم هاي غرب عليه ايران را عامل اصلي كاهش حجم تجارت اين كشور با ايران دانسته اند، موضوعي كه رئيس سازمان توسعه تجارت نيز بر آن صحه مي گذارد.
حميد صافدل در گفت وگو با ايسنا درباره دلايل كاهش شديد حجم تجارت ايران و امارات در سال گذشته اظهار كرد: برخي سياست هاي تجاري ما سال گذشته تغيير كرد، از آن جمله مي توان به خريد و واردات كالا از كشورهاي اصلي توليدكننده اشاره كرد، به اين صورت كشورهاي واسطه در واردات ايران مانند امارات حذف شدند.
وي افزود: به طور كلي امارات كشور توليدكننده اي نيست و از زيرساخت هاي تجاري اش استفاده مي كند.
زيرساخت هاي تجاري امارات مانند سرويس هاي پولي، خدمات ترانزيت و حمل و نقل است و از آنجايي كه بخش عمده اي از كالاي تامين شده از امارات مربوط به ساير كشورها است، بخشي از تامين اين كالاها به سمت كشورهاي مبدأ رفته كه در مواردي منجر به خريد كالاي ارزانتر شده است.
صافدل عنوان كرد: به عنوان مثال بخشي از خريدي را كه قبلا به واسطه امارات انجام مي داديم هم اكنون به صورت مستقيم از هند انجام مي دهيم يا در مورد برخي از شركاي تجاري، ما به سمت خريد مستقيم و منابع اصلي رفته ايم.
رئيس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به اين سوال كه خريد مستقيم بيشتر مربوط به چه كالاهايي بوده است؟ اظهار كرد: در مورد برخي كالاها مانند مواد غذايي و اساسي و دارويي خريد مستقيم انجام مي شود.
 


رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت خبر داد

بررسي سناريوهاي افزايش قيمت گازوئيل

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت با اشاره به بررسي سناريوهاي قيمتي و غيرقيمتي گازوئيل به منظور مقابله با قاچاق سوخت از تثبيت قيمت و سهميه هاي بنزين تا اطلاع ثانوي خبر داد.
سيدمجتبي شفيعي در گفت وگو با مهر گفت: سناريوهاي افزايش احتمالي قيمت گازوئيل به طور مشترك در ستاد سوخت، هدفمندي يارانه ها و مقابله با قاچاق كالا و ارز در حال بررسي است.
وي درباره راهكارهاي دولت به منظور مقابله با قاچاق سوخت و مديريت مصرف گازوئيل به ويژه در ناوگان حمل و نقل كشور، گفت: در حال حاضر سناريوهاي مختلف قيمتي و غيرقيمتي براي مقابله با قاچاق سوخت در دستور كار قرار دارد.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور با اعلام اينكه در كنار اعمال سياست هاي قيمتي بايد اهرم هاي نظارتي و بازرسي هم براي مقابله با قاچاق گازوئيل مورد توجه قرار بگيرد، تصريح كرد: هم اكنون مجموعه اي از پيشنهادها در حال بررسي است.
اين مقام مسئول در پاسخ به اين سوال كه افزايش قيمت گازوئيل به ويژه در مبادي مرزي تا چه حدي جدي است؟ اظهار داشت: در شرايط فعلي پيشنهادهاي افزايش احتمالي قيمت گازوئيل در ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت، ستاد هدفمندي يارانه ها و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در حال بررسي كارشناسي است.
اين عضو كابينه دولت با بيان اينكه در كنار بسته هاي قيمتي تاكنون راهكارهاي مكانيزه همچون پايش و رصد مصرف گازوئيل متناسب با پيمايش خودروها در حال اجرا است، تبيين كرد: به زودي كليات جديدي براي مديريت مصرف گازوئيل به ويژه در مبادي مرزي توسط ستاد مقابله با قاچاق كالا و ارز و با مشاركت ستاد سوخت تدوين و اعلام مي شود.
شفيعي همچنين درخصوص احتمال افزايش قيمت بنزين و يا تغيير در سهميه سوخت خودروهاي سواري، يادآور شد: فعلا بحثي درخصوص افزايش قيمت بنزين و يا تغيير سهميه هاي سوخت خودروها مطرح نشده است.
وي همچنين خاطرنشان كرد: هرگونه تغيير در قيمت و يا سهميه بنزين توسط ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور اطلاع رساني خواهد شد.
بنابراين گزارش، پس از اجراي فاز اول قانون هدفمندسازي يارانه ها گازوئيل در داخل كشور به صورت دو نرخي 150 و 350 تومان به ناوگان حمل و نقل، صنايع و نيروگاه ها تحويل داده مي شود.
به عبارت ديگر، هم اكنون قيمت هر ليتر گازوئيل در ايران در مقايسه با بازار فوب خليج فارس حدود 16 سنت است اما در كشوري همچون پاكستان قيمت هر ليتر گازوئيل حدود يك دلار و 6 سنت تحويل مصرف كنندگان مي شود.
 


ماجراي واردات هزار دستگاه خودرو در ابهام

ماجراي واردات هزار دستگاه خودرو پس از كاهش تعرفه در ابهام است.
خبرنگار كيهان براي دستيابي به صحت و سقم اين خبر تماسهايي با گمرك ايران و مسئولان سازمان توسعه تجارت داشت.
مسئول روابط عمومي گمرك ايران دراين باره گفت: گمرك مسئوليتي در قبال ثبت سفارش و مسائل قانوني واردات ندارد و با بررسي اسناد مثبته اقدام به ترخيص هرگونه كالا مي كند.
اما مديركل ثبت سفارش و سرپرست روابط عمومي سازمان توسعه تجارت دراين باره اعلام كردند: بزودي سازمان، اطلاعيه اي رسمي درباره واردات هزار دستگاه خودرو منتشر خواهد كرد.
اصل خبر
به گزارش خبرگزاري ها، دولت سال گذشته مصوبه اي داشت كه براساس آن مقرر شد تعرفه واردات خودرو اواخر سال 45 درصد باشد و هر سال نيز 5درصد كاهش يابد.
ساعاتي پس از تصميم دولت به كاهش تعرفه واردات خودرو به 45 درصد، يك هزار دستگاه خودرو بالاي 2500سي .سي با اين شرايط از گمرك ترخيص شد؛ خودروهايي كه در گمرك مانده بودند با اين تعرفه ترخيص شدند تا سودهاي هنگفت نصيب سوءاستفاده كنندگان از رانت اطلاعاتي كند. اين در حالي بود كه دولت به طور ناگهاني در مصوبه جديدي واردات خودرو با حجم موتور بالاي 2500سي سي را ممنوع كرد. حال اين پرسش مطرح است كه اين 1000 دستگاه خودرو چرا در يك روز خاص از گمرك ترخيص و ناگهان واردات اين نوع خودروها ممنوع شد. گزارش ها حاكي از آن است كه يك هزار دستگاه خودرو بيشتر پورشه، بنز و بي .ام.و بودند كه با قيمت و سودهاي بسيار بالا در بازار عرضه شدند. در همين زمينه ايسنا به نقل از مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت نيز واردات خودروهاي ياد شده را تاييد كرد. مهدي غضنفري درباره اخبار منتشر شده مبني بر واردات چند هزار دستگاه خودرو با حجم موتور بالاي 2500سي .سي در فروردين ماه امسال توضيح داده كه دولت سال قبل مصوبه اي داشت كه براساس آن قرار شد كالاهاي اولويت 10 كه براساس قوانين و مقررات گذشته وارد گمرك هاي كشور شده اند بتوانند ثبت سفارش كرده و ترخيص شوند.
وي افزود: اين مصوبه تاريخ محدودي داشت و قرار شد ثبت سفارش كالاي اولويت 10 با زمان محدود آزاد شوند.
وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اين سوال كه آيا كالاهاي اولويت 10 ترخيص شده در فروردين ماه امسال داراي ثبت سفارش قبل از مهرماه 91 بوده اند يا خير؟ عنوان كرد: كالاهايي كه ثبت سفارش آنها آزاد شده كالاهايي بوده اند كه تاريخ ثبت سفارش آنها مربوط به قبل از مهر 91 بوده يا كالاهايي كه اصطلاحا بدون انتقال ارز وارد كشور شده اند كه در اين حالت واردكننده پس از واردات كالا اقدام به ثبت سفارش مي كند.
در همين باره جمشيد پژويان رئيس شوراي رقابت گفت: شايعه واردات هزار دستگاه خودروي لوكس با كاهش تعرفه، اين شورا را بر آن داشت تا كارگروهي براي رسيدگي به اين موضوع تشكيل دهيم.
 


برنامه هاي 9 گانه صندوق توسعه ملي براي سال جاري

مديرعامل صندوق توسعه ملي محورهاي 9 گانه برنامه صندوق در سال جاري را تشريح كرد.
محمدرضا فرزين با بيان اينكه برنامه هاي مشخصي جهت تحقق اهداف موردنظر رهبر معظم انقلاب در سال جديد تعريف شده است گفت: محورهاي 9 گانه برنامه هاي كلان صندوق توسعه در سال 92 عبارتند از 1- تخصيص متوازن بين بخشي و بين استاني با همكاري بانك هاي عامل،2- افزايش تعداد بانك هاي عامل و تعديل قراردادها براساس درجه اعتباري و عملكردي بانك هاي عامل. 3- ساماندهي بانك جامع منابع ورودي و خروجي صندوق به صورت مكانيزه و آنلاين جهت سرعت بخشي به تخصيص و نيز رصد كردن كليه نودهاي عملياتي در فرآيند تخصيص. 4- ارتقاء درجه شفافيت و رتبه دارائي ها در سطح بين المللي. 5-تنوع بخشي در دارائي هاي صندوق در بازار هاي مختلف مالي خارجي به منظور توزيع ريسك. 6- تقويت همكاري صندوق با سرمايه گذاران و فعالين اقتصادي بين الملل. 7- بسط همكاري هاي بين المللي با نهادهاي مالي و پولي بين المللي از جمله بانك جهاني، صندوق بين المللي پول و بانك توسعه اسلامي. 8- فعال شدن در بازارهاي دارائي هاي خارجي و خصوصا صكوك در بازارهاي خاورميانه و آسيايي. 9- تدوين و نهايي سازي مدل نظارت و اعتبارسنجي نهادهاي همكار.
فرزين همچنين با اشاره به عملكرد صندوق توسعه ملي در سال 1391 گفت: عملكرد صندوق توسعه ملي در سال 1391 منطبق بر برنامه هاي مدون، محقق شد به نحوي كه نقش توسعه اي صندوق در اقتصاد كشور نهادينه شد. با توجه به افزايش سطح دارائي هاي صندوق به بيش از 5/48 ميليارد دلار، بدون ترديد، صندوق توسعه ملي به يكي از بزرگترين و موثرترين نهادهاي مالي كشور تبديل شده است.
رئيس هيئت عامل صندوق توسعه ملي افزود: همچنين شفافيت در ارائه اطلاعات و عملكرد صندوق توسعه ملي باعث شد در رتبه بين المللي شفافيت، صندوق در سال گذشته 32 واحد بهبود يابد. تداوم بهبود رتبه شفافيت و نيز دارائي ها در سال 1392 در دستور كار قرار دارد.
وي افزود: مطابق برنامه مصوب در نظر است كه تنوع در دارائي هاي صندوق توسعه ملي با خريد دارائي هاي درآمد ثابت كه كمترين ريسك را دارا هستند، صورت پذيرد. از جمله مهم ترين برنامه هاي صندوق توسعه ملي در سال 1392 تنوع بخشي به سبد دارائي هاي صندوق با سرمايه گذاري در دارائي هاي با بازدهي ثابت در بازارهاي مالي منطقه خواهد بود. اين دارائي ها در واقع از نوعي خواهند بود كه خود از بالاترين درجه اعتبار (AAA) برخوردار هستند و موسسه صادركننده آن نيز به همين منوال داراي رتبه اعتباري بالا (AAA) است.
فرزين با بيان اينكه «ميزان تخصيص داخلي و خارجي دارائي هاي صندوق مبتني بر اصول مديريت پيشرفته دارائي هاي مالي است» گفت: ميزان خريد دارايي ها از بازارهاي مالي خارجي در سال 1392 در سطح 10 درصد منابع صندوق برنامه ريزي شده است و اين رقم به تدريج افزايش خواهد يافت.
 


تيرماه امسال انجام مي شود

بهره برداري از فاز نخست بزرگترين تصفيه خانه آب در تهران

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران از اجراي دو شاهكار مهندسي آب در ايران خبر داد و گفت: فاز نخست بزرگترين تصفيه خانه آب خاورميانه در شمال غرب تهران تيرماه سال جاري به بهره برداري مي رسد و آب سد تنظيمي اميركبير از طريق تونل به تهران انتقال مي يابد.
خسرو ارتقايي، تصفيه خانه ششم را بزرگترين تصفيه خانه خاورميانه و چهارمين تصفيه خانه بزرگ دنيا عنوان كرد و اظهار داشت: در مرحله اول ظرفيت تصفيه خانه 5/7 مترمكعب در ثانيه و در مرحله دوم نيز 5/7 مترمكعب در ثانيه آب منتقل مي شود كه در مجموع 15مترمكعب در ثانيه خواهد شد.
وي افزود: اين تصفيه خانه در درازمدت بالغ بر 30 درصد آب مورد نياز شهر تهران را تصفيه و تامين مي كند كه در ابتدا بخشي از مناطق 21 و 22 و شمال و شمال غرب تهران بهره مند خواهند شد و به تدريج تمام اين مناطق را تحت پوشش قرار خواهد داد.
ارتقايي با اشاره به اين كه، در فاز اول 5/2 مترمكعب در ثانيه آبرساني انجام مي شود، افزود: اميدواريم بتوانيم 5/7مترمكعب در ثانيه را در نيمه اول سال 93 به بهره برداري برسانيم، ضمن اين كه حداقل سه سال زمان نياز است تا 5/7مترمكعب بعدي به بهره برداري برسد.
وي اظهار داشت: با برنامه ريزي هاي انجام شده و در صورت تامين به موقع اعتبارات و رفع موانع در تيرماه سال جاري، آبرساني به ميزان 5/2مترمكعب در ثانيه آغاز مي شود.
مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران ادامه داد: همچنين آبرساني از سد تنظيمي اميركبير به منظور ايجاد سيستم انتقال جديد آب از منابع غربي تهران احداث مي شود.
وي اضافه كرد: تونل انتقال آب در دو قطعه 16 و 14كيلومتري بالغ بر 30كيلومتر در منطقه 22 تهران احداث شده و آب را از سد اميركبير به مناطق شمال و شمال غرب تهران منتقل مي كند.
مديرعامل آب منطقه اي تهران، اين طرح را يكي از فني ترين پروژه هايي دانست كه در صنعت تونل سازي و زودتر از برنامه زمان بندي به اجرا درآمده و افزود: در اجراي اين تونل كه از پيشرفت 98درصدي برخوردار است، با تكميل بند انحراف، قادر خواهيم بود در هر ثانيه بالغ بر 16مترمكعب بر ثانيه آب را از سد تنظيمي اميركبير به تهران منتقل نماييم.
به گفته اين مقام مسئول، با راه اندازي اين تونل، بسياري از هزينه هاي مصرف برق و پمپاژ آب كم شده و آلودگي هاي مسير نيز حذف مي گردد.
وي احداث تصفيه خانه ششم آب تهران و تونل آبرساني را يكي از شاهكارهاي مهندسي آب عنوان كرد و افزود: با اتمام اين طرح، كه توسط متخصصان داخلي در دست اجراست، آب سد اميركبير از طريق تونل تازه احداث شده و آب سد طالقان از خطوط انتقال قبلي كه شامل 4 خط لوله مي باشد، وارد تهران مي شود.
 


انجمن صنايع چرم:

وزارت صنعت جلوي صادرات سالامبور را بگيرد

انجمن صنايع چرم ايران با ارسال نامه اي به وزير صنعت، معدن و تجارت خواستار جلوگيري از صادرات سالامبور شد.
در بخشي از نامه انجمن صنايع چرم ايران با انتقاد شديد از ادامه صادرات بي رويه مواد اوليه صنعت چرم از كشور اعلام كرد: سرمايه گذاران چيني با هجوم به چرمشهر تهران در حال جمع آوري پوست هاي توليدي كشور و تبديل آن به سالامبور و كراست و خارج كردن مواد اوليه صنعت چرم از كشور هستند.
به گزارش ايسنا، انجمن صنايع چرم اعلام كرده است كه ايران با اتكا به منابع پوستي بي بديل داراي سهم قابل توجهي از پوست سبك جهان است، به طوري كه با 54 ميليون جمعيت گوسفندي، معادل 9/11 درصد سهم جهاني آن و با 5/25 ميليون راس بز 9/2 درصد از سهم جهاني آن را در اختيار دارد. به علاوه ايران با حدود 5/8 ميليون راس گاو معادل 6/0 درصد از جمعيت جهاني آن را دارا است. از اين جمعيت با كشتار حدود 20-18 ميليون گوسفند، 8 ميليون بز و 5/2 ميليون راس گاو، حدود 240-230 ميليون فوت مربع، پوست استحصال مي شود.
از سوي ديگر براساس برنامه هاي دولت هاي بعد از انقلاب، شركت هاي چرمي متعددي در تهران، تبريز، مشهد و همدان با صدها ميليارد تومان سرمايه هاي دولت و بخش خصوصي راه اندازي شد تا از اين نعمت هاي خدادادي در جهت توليد، ايجاد ثروت و اشتغال براي فرزندان كشور استفاده شود. در حال حاضر حدود 350 كارخانه چرم سازي با حدود 40 درصد ظرفيت اسمي خود، چرم موردنياز صنايع كفش، كيف و كمربند و پوشاك چرمي را جمعا بيش از 500 هزار نفر اشتغال مستقيم و غيرمستقيم تامين مي كنند.»
انجمن صنايع چرم در ادامه اعلام كرده است: متاسفانه از سال ها پيش به سبب برنامه ريزي هاي غلط و اتكا نكردن بر مزيت هاي خدادادي، حدود 95 درصد پوست سبك خود را با يك فرآوري بسيار اوليه و آلوده ساز براي محيط زيست كشور، تبديل به سالامبور كرده و با حداقل ارزش افزوده و درآمدي قليل معادل 150 ميليون دلار به كشورهاي اروپايي همچون ايتاليا، تركيه، هند و چين، صادر مي كنيم.
به علاوه طي چند سال اخير، برخي انسان هاي غيرمتعهد با بداظهاري، حجم عظيمي از پوست بزي كشور (صادرات پوست بزي تا كراست ممنوع است) را همراه با پوست گاوي (صادرات وت بلوي گاوي، هر كيلو 4200 تومان عوارض دارد) تحت نام سالامبور گوسفندي (صادرات سالامبور گوسفندي تا چندي پيش بدون عوارض و اخيرا با عوارض 5 درصدي آزاد است) و در بعضي موارد، به نام كراست، صادر مي كنند.
اين هجمه به منابع خام كشور در كنار مجوزهاي اخير به سرمايه گذاران چيني كه در كمتر از دو ماه اقدام به اجاره 5 كارخانه در چرمشهر تهران كرده و با پشتيباني هاي دولت خود و ارز قوي خارجي در اختيار و چراغ سبز وزارت صنعت اقدام به جمع آوري پوست در حجم بالا و تبديل آن به سالامبور و وت بلو با كارگر و مواد چيني مي كنند، دو چندان شده است. به شكلي كه كارخانه داران چرمساز موفق به تامين پوست موردنياز براي توليد عادي و روزانه خود نيز نمي شوند.
انجمن صنايع چرم ايران با توجه به اين كه منابع پوست در جهان بسيار محدود بوده و در همه كشورها جزو سرمايه هاي ملي تلقي مي شود از آن مي ترسد كه ادامه سياست هاي غلط موجود و كمبود پوست سنگين كه طي يك سال گذشته از 2600 تومان به حدود 7000 تومان به ازاي هر كيلو رسيده و همچنين افزايش سرسام آور قيمت پوست گوسفندي كه از 14 تا 15 هزار تومان در سال پيش به 25 تا 30 هزار تومان در ماه هاي اخير رسيده، بخش توليد چرم كشور با دست هاي ناپاك از دور رقابت خارج و به تبع آن در مدتي كوتاه، صنعت كفش و ديگر صنايع نيز به دست خارجي ها بيفتد. اين در حالي است كه در دو سه سال اخير اقبال بسيار خوبي به چرم و محصولات چرمي شده است و با برندسازي در محصولات اعم از كفش و كيف و پوشاك و غيره شاهد تحول و رشد كيفي و كمي بسيار خوبي در اين صنايع وابسته به صنعت محوري چرم هستيم كه يكي از اين نشانه ها در كنار تامين نياز بازار داخلي، ورود تدريجي اين برندها به بازارهاي خارجي محصولات چرمي است.
انجمن صنايع چرم همچنين خواستار اين شده است كه سياست هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص پوست به عنوان ماده اوليه موردنياز صنعت چرم، به عنوان تامين كننده اصلي مواد اوليه صنعت كفش و ديگر مصنوعات چرمي، اعم از پوشاك و كيف و كمربند، براساس سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري اعلام شود. اين انجمن ضمن اعلام خطر نسبت به عواقب سياست هاي غلط جاري، خواهان اجرايي شدن هر چه سريع تر ابلاغيه مقام معظم رهبري در خصوص سياست هاي كلي توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني براي پوست، صنعت چرم، كفش و پوشاك و كيف و محصولات چرمي به خصوص در بندهاي 1، 2، 4، 5، 6، 13 و 15 شده است.
 


گمرك اعلام كرد:

كاهش 7/13 درصدي واردات ايران در سال 91

گمرك ايران گزارش كاملي از ميزان تجارت خارجي كشور در سال 91 ارائه كرد.
بنابراين گزارش صادرات غيرنفتي ايران در سال گذشته به 41 ميليارد و 334 ميليون دلار رسيد و در مدت ياد شده 53 ميليارد و 348 ميليون دلار انواع كالا نيز وارد كشور شد.
ارزش صادرات غيرنفتي كشورمان بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمداني 6 درصد و واردات كشورمان 7/13 درصد نسبت به سال 1390 كاهش يافته است.بنابراين گزارش، در اين مدت 78 ميليون و 715 هزار تن انواع كالاهاي غير نفتي صادر و 39 ميليون و 391 هزار تن وارد شد كه به لحاظ وزني صادرات و واردات كشورمان به ترتيب يك درصد و 6/2 درصد افزايش نشان مي دهد.
بنابراين گزارش، اقلام عمده وارداتي كشورمان در اين مدت به ترتيب شامل، گندم به ارزش 2 ميليارد و 574 ميليون دلار و سهم ارزشي 8/4 درصد از كل واردات، شمش از آهن و فولاد غير ممزوج به ارزش 2 ميليارد و 15 ميليون دلار و سهم ارزشي 8/3 درصد، ذرت دامي به ارزش يك ميليارد و 801 ميليون دلار و سهم ارزشي 4/3 درصد، كنجاله سويا به ارزش يك ميليارد و 532 ميليون دلار و سهم ارزشي 9/2 درصد و برنج به ارزش يك ميليارد و 309 ميليون دلار و سهم ارزشي 5/2 درصد بوده است.
عمده واردات كشورمان به ترتيب از كشورهاي امارات متحده عربي با 20 درصد سهم از كل واردات، چين با 15 درصد، جمهوري كره با 9 درصد، تركيه با 5/8 درصد و سوئيس با 6 درصد صورت گرفته است.
اين گزارش مي افزايد، اقلام عمده صادرات كشورمان نيز در اين مدت به ترتيب به متانول با 7/3 درصد سهم از كل صادرات، پروپان مايع شده با 5/3 درصد و قير نفت با 4/3 درصد اختصاص دارد.
همچنين عمده صادرات ايران در سال 1391 به عراق با 6 ميليارد و 250 ميليون دلار، چين با 5 ميليارد و 501 ميليون دلار، امارات متحده عربي با 4 ميليارد و 213 ميليون دلار، افغانستان با 2 ميليارد و 874 ميليون دلار و هند با 2 ميليارد و 607 ميليون دلار صادر شده است.
اين گزارش مي افزايد: در سال گذشته متوسط قيمت هر تن كالاي صادراتي 470 دلار و هر تن كالاي وارداتي يك هزار و 354 دلار بود.
 


دبير شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي:

تورم نقطه به نقطه بالاي 40 درصد است

دبير شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي با تأكيد بر اينكه اجراي فاز دوم به صلاح نيست، گفت: تورم نقطه به نقطه بالاي 40 درصد است.
محمد نهاونديان ديروز در نشست خبري پس از سي امين جلسه شوراي گفت وگوي بخش خصوصي با اشاره به نامگذاري سال جديد اظهار داشت: بخش خصوصي بايد سهم خود را در اين حماسه سازي به خوبي ايفا كند و شوراي گفتگو هم بايد بسترسازي لازم را در اين حماسه آفريني فراهم كند.
نهاونديان گفت: با توجه به اينكه درآمد حاصل از فاز اول اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها 28 هزار ميليارد تومان بوده و يارانه مصرفي 42 هزار ميليارد تومان بوده، مي توان اين گونه نتيجه گرفت كه فاز اول نتوانسته است هزينه هاي خود را تأمين كند و از هزينه هاي ديگري استفاده كرده است، لذا شوراي گفت وگو به اين نتيجه رسيده است كه در شرايط فعلي اجراي فاز دوم هدفمند كردن يارانه ها مساعد نيست، چرا كه در زمان اجراي فاز اول نرخ تورم كمتر از 15 درصد بود، اما امروز نرخ تورم بيش از 30درصد است و تورم نقطه به نقطه بالاي 40 درصد است، لذا به نظر مي رسد طرح اصلاح قيمت ها بايد در شرايط ثبات اقتصاد كلان اتفاق بيافتد.
رئيس اتاق ايران افزود: اجراي فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه ها بايد زماني صورت گيرد كه رويكرد مصرف گرايي به توليدگرايي تغيير كند.وي با اشاره به ضرورت اجراي مصوبه ارزي كه اسفند ماه سال گذشته به تصويب رسيد، گفت: گزارش هايي مبني بر عدم اجراي دقيق و جامع اين مصوبه از سوي تعدادي از بانك ها ارائه شده است. در اين جلسه از بانك مركزي درخواست شد كه نظارت هاي جدي تري بر اجراي سريع و دقيق اين مصوبه داشته باشد.
رئيس اتاق بازرگاني ايران با بيان اينكه برخي از واردكنندگان كالاي خود را ترخيص كرده و در بازار فروخته اند، اما هنوز بانك نتوانسته است ارز مورد نياز آنها را تأمين كند و يا محموله اي در گمرك وجود دارد كه به لحاظ فسادپذير بودن واردكننده مشكلاتي در پرداخت ارز دارد، از جمله مواردي است كه بانكها به تعهدات ارزي خود عمل نكرده اند.دبير شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي با بيان اينكه قرار است جلسه اي با بانكها براي رسيدگي به اين كاستي ها برگزار تا مشخص شود كه اين موضوع مربوط به بانك هاست يا مربوط به تعهدات بانك مركزي گفت: اگر قرار است در سال حماسه اقتصادي جهش اقتصادي داشته باشيم، بايد موانع موجود در مسير بانكها برداشته شود.نهاونديان با بيان اينكه سال گذشته از ظرفيت و منابع صندوق توسعه ملي استفاده نشد، گفت: به دليل مقررات موجود و لزوم ارائه وثيقه از سوي متقاضي به اين صندوق، جهت استفاده از منابع آن، مشتريان به دليل معوقات بانكي و بدهي هاي گذشته وثيقه جديدي به منظور ارائه به صندوق ندارند و به همين دليل نمي توانند از اين ظرفيت بهره بگيرند لذا بايد از ظرفيت صندوق توسعه ملي براي حمايت از توليد ملي استفاده شود.
8 درخواست بخش خصوصي از رئيس جمهور آينده
رئيس اتاق بازرگاني ايران 8 درخواست بخش خصوصي از رئيس جمهور آينده را مطرح كرد و گفت: حماسه اقتصادي يعني براي عدالت، عزت و سربلندي ملت ايران كار اقتصادي كردن چرا كه پيوند زدن ارزش هاي الهي و انساني با اقتصاد، اقتصاد را حماسي مي كند.
محمد نهاونديان در نشست هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران، با اشاره به نامگذاري سال جديد به حماسه اقتصادي، حماسه سياسي اظهار داشت: حماسه حاوي معناي شور و شوق است و بايد در اقتصاد با شور و شوق كار كرد كه شور و شوق از ارزش ها برمي خيزد.
وي ادامه داد: كسي كه براي خودخواهي كار اقتصادي كند نامش حماسه نيست، پس حماسه اقتصادي يعني براي عدالت، عزت و سربلندي ملت ايران كار اقتصادي كردن چرا كه پيوند زدن ارزش هاي الهي و انساني با اقتصاد، اقتصاد را حماسي مي كند.
وي افزود: در هر حماسه اي مردمي بودن مهم است و اين به معناي مشاركت مردم در بخش هاي مختلف اقتصادي است، امسال هر مديري، هر صنعتگري و هر معدنكاري با حفظ اشتغال موجود بايد حماسه آفريني كند و وظيفه دولت است تا بستر حماسه آفريني را فراهم كند.
وي با بيان اين كه حماسه هاي ارزشي جامعه بايد تقدير از حماسه آفرينان باشد خاطرنشان كرد: بازارهاي جديد، بالا بردن كيفيت، جذب سرمايه گذاري هاي جديد و حمايت از توليد، حماسه اقتصادي است و وظيفه حاكميت و دولت اين است كه بستر را فراهم كند.
رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: امسال سال انتخاب بزرگ سياسي است و حماسه سياسي امسال مي تواند تاثير مهمي براي 4 يا 8 سال آينده اقتصاد داشته باشد پس رويكرد رئيس جمهور آينده بايد تاثيرگذار و تعيين كننده باشد.رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: دولت آينده بايد مشخص كند كه اثر سياست بر اقتصاد بيشتر مي شود يا كمتر و آيا روند آينده اقتصادي به سمتي مي رود كه تلاطمات سياسي اقتصاد را گروگان بگيرد.نهاونديان با بيان اين كه دولت آينده بايد تاثير سياست بر اقتصاد را كمتر كند نه بيشتر گفت: نقد اقتصاد در انتخاب سياسي بايد در دستور كار كارشناسان اقتصادي قرار گيرد چرا كه مسئله اصلي اقتصاد ما تورم و بيكاري است و رئيس جمهور آينده بايد برنامه و تحليل روشني از تورم و بيكاري ارائه كند و نبايد آرمان هاي متناقض داشته باشد.
رئيس اتاق بازرگاني ايران در تشريح 8 درخواست بخش خصوصي از رئيس جمهور آينده گفت: رئيس جمهور آينده بايد از مسابقه وعده هاي غيرعملي اجتناب كند چرا كه وعده هاي غيرعملي دو اثر دارد اول آن كه عدم تحقق آن دلسردي ايجاد مي كند و دوم براي تحقق آن بايد قانون گريزي كرد كه حاصل قانون گريزي خودكامگي است.
رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: دومين موضوع مطالبه راهكار به جاي شعار است، ما در اين سالها شعار كم نديده ايم پس رئيس جمهور آينده بايد نشان دهد كه از تجارب گذشته بهره مي گيرد و راهكار مناسب ارائه كند.
وي افزود: نحوه تعامل با فعالان اقتصادي و نحوه تصميم گيري اقتصادي چگونه بايد باشد و آيا به دنبال شگفت زدگي فعالان اقتصادي و عدم امكان برنامه ريزي خواهيم بود يا فضاي تعامل و مشاركت بين فعالان اقتصادي و دولت ايجاد مي شود.وي افزود: پنجم ايجاد شرايط رقابت مساوي در دستور كار فضاي جديد اقتصاد قرار گيرد و ششم، نوسازي اعتماد، جايگاه مهمي دارد چرا كه رئيس جمهور آينده بايد تعيين كند چگونه اعتماد در اقتصاد كشور نوسازي مي شود.نهاونديان افزود: نكته هفتم اين است كه حماسه سازي اقتصادي با رانت جويي سازگاري ندارد و نكته هشتم، نگاه جامع نگر، بلند مدت و برنامه محور است كه بايد جانشين نگاه پروژه اي، بخشي و گذرا شود.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10