(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 21 فروردین 1392 - شماره 20461

وزيران خارجه 8 كشور صنعتي
 امروز در لندن گردهم مي آيند
ناآرامي هاي شمال لبنان با حضور ارتش فروكش كرد
اولتيماتوم تازه پيونگ يانگ
اتباع خارجي خاك كره جنوبي را ترك كنند
نخست وزير سوريه:
انفجار دمشق انتقام از دستاوردهاي ارتش در سركوب تروريست ها بود
تجمع اعتراض آميز عليه اخراج كارگران در شمال آلمان
تظاهرات مردم آمريكا عليه جنگ طلبي كاخ سفيد
وارد هفته دوم شد
رايزني گسترده محمد مرسي
براي پايان دادن به خشونت ها در مصر
پايكوبي در شهرهاي انگليس به دنبال انتشار خبر مرگ تاچر
رئيس جمهور مونته نگرو در مقام خود ماند
چهارسوي پنج قاره
ترور رهبران مقاومت فلسطين
 در دستور كار موساد قرار گرفت
سالگرد واقعه هولناك دير ياسين
آمريكا و 30 كشور ديگر در خليج فارس رزمايش برگزار مي كنند


وزيران خارجه 8 كشور صنعتي

امروز در لندن گردهم مي آيند

لندن امروز و فردا ميزبان نشست وزيران خارجه هشت كشور صنعتي (گروه 8) با هدف بررسي مهمترين تحولات بين المللي است.
به گزارش خبرگزاري ها، وزيران خارجه هشت كشور صنعتي امروز در لندن جمع مي شوند تا در خصوص مهمترين تحولات بين المللي به ويژه تحولات سوريه گفت وگو كنند.وزير خارجه انگليس با صدور بيانيه اي ضمن اعلام اين خبر افزود: «ويليام هيگ»، وزير خارجه انگليس در اين نشست با وزيران خارجه آمريكا، روسيه، ژاپن، كانادا، فرانسه، آلمان و ايتاليا ديدارهايي خواهد داشت.در بيانيه وزارت خارجه انگليس همچنين آمده شركت كنندگان در نشست گروه 8 كه با حضور نمايندگان كشورهايي با مواضع مشابه برگزار مي شود، در خصوص اوضاع منطقه خاورميانه به طور كلي و نيز مسائلي چون امنيت و ثبات در سراسر شمال و غرب آفريقا و پرونده هسته اي كره شمالي نيز بحث و تبادل نظر خواهند كرد.
 


ناآرامي هاي شمال لبنان با حضور ارتش فروكش كرد

با بالا گرفتن تنش ها در شهر طرابلس ميان اهالي منطقه علوي نشين جبل محسن با گروه هاي مسلح، ارتش لبنان در خيابان هاي اين شهر مستقر شد و كنترل اوضاع را به دست گرفت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، اهالي منطقه جبل محسن در شهر طرابلس در شمال لبنان در اعتراض به تجاوزهاي مكرر گروه هاي مسلح منطقه باب التبانه عليه آنها اقدام به مسدود كردن راه هاي اصلي شهر كردند و همچنين تمامي مراكز تجاري و مغازه هاي مناطق ديگر در اين شهر تعطيل شد.گروه هاي مسلح با پرتاب نارنجك به سوي مناطق مسكوني ساكنان علوي شهر طرابلس و تيراندازي به سوي آنان سعي در به آشوب كشيدن اين شهر داشتند كه با استقرار به موقع ارتش و به دست گرفتن كنترل اوضاع تنش ها كاهش پيدا كرد.بر اثر درگيري ميان علوي هاي جبل محسن و ساكنان منطقه باب التبانه در روز دوشنبه يك نفر كشته شد. پنج تن نيز در اين حادثه زخمي شدند.
 


اولتيماتوم تازه پيونگ يانگ

اتباع خارجي خاك كره جنوبي را ترك كنند

كره شمالي در جديدترين تهديد خود از همه خارجي هايي كه در كره جنوبي زندگي مي كنند خواست خاك اين كشور را ترك كنند.
به گزارش خبرگزاري ها پيونگ يانگ ديروز از سازمان هاي بين المللي، توريست ها، تاجران و همه خارجي هايي كه در خاك كره جنوبي مستقر هستند اولتيماتوم داد كه اين كشور را ترك كنند.
كميته صلح آسيا و اقيانوسيه وزارت خارجه كره شمالي در بيانيه اي اعلام كرد؛ ما نمي خواهيم به خارجي هايي كه در كره جنوبي زندگي مي كنند آسيبي وارد شود.
اين بيانيه توسط خبرگزاري رسمي كره شمالي منتشر شده است و از همه سازمان هاي خارجي از جمله سازمان هاي توريستي نيز خواسته است تخليه خارجي ها را جدي بگيرند.
پيونگ يانگ همچنين اعلام كرد تمامي كاركنان خود را از منطقه صنعتي مشترك با كره جنوبي خارج مي كند و اجراي عمليات را به حالت تعليق درمي آورد.
كيم يانگون، يكي از مقام هاي ارشد حزب حاكم در بيانيه اي كه توسط خبرگزاري رسمي كره شمالي منتشر شد، اعلام كرد: كره شمالي تمامي كارمندان خود را از منطقه صنعتي «كائسونگ» خارج خواهد كرد. پيونگ يانگ همچنين به طور موقت انجام عمليات در اين منطقه را به حالت تعليق درمي آورد و اين مسئله را بررسي مي كند كه آيا اين منطقه مي تواند به كار خود ادامه دهد يا آن را تعطيل كند.
در اين مجتمع بزرگ بيش از 5000 تن از شهروندان كره شمالي كار مي كنند اما مديريت آن برعهده شركت هاي كره جنوبي است.
همزمان با افزايش تهديدات كره شمالي وزارت دفاع ژاپن موشك هاي رهگير پاتريوت را در مركز توكيو براي محافظت از 36 ميليون ساكن اين شهر مستقر كرد.
وزارت دفاع ژاپن اعلام كرد اين اقدام براي مقابله با موشك هاي بالستيك كره شمالي انجام شده است. در همين حال گزارش مي رسد كه كشتي هاي جنگي ژاپن با سيستم دفاع موشكي نيز در دريا مستقر شده اند.
 


نخست وزير سوريه:

انفجار دمشق انتقام از دستاوردهاي ارتش در سركوب تروريست ها بود

نخست وزير سوريه انفجار مهيب دمشق را محكوم و تاكيد كرد تروريست ها اين انفجار را به تلافي دستاوردهاي ارتش سوريه انجام داده اند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، وائل الحلقي، نخست وزير سوريه در محل وقوع انفجار روز دوشنبه دمشق در مصاحبه با خبرنگاران اعلام كرد: دستاوردهاي چشمگيري كه نيروهاي مسلح شجاع ما در جنگ عليه تروريسم رقم زدند و همچنين ورشكستگي و شكست گروه هاي تروريستي و حاميان آن انگيزه اين قبيل اقدامات جنايتكارانه است.
وائل الحلقي با بيان اينكه سوريه تا پايان با قدم هاي استوار در جهت جنگ عليه تروريسم گام برمي دارد اعلام كرد كه تمام اقشار و مردم سوريه به جنگ خود عليه تروريسم تا زمان تحقق پيروزي ادامه مي دهند.
وي همچنين در زمان بازديد از مسجد «بعيرا» كه در نزديكي محل وقوع انفجار قرار داشت، اعلام كرد: تروريست ها و تاريك انديشان از هدف قرار دادن خانه خدا ابا ندارند، همان گونه كه اخيرا مسجد الايمان را در دمشق هدف قرار دادند. دليل اين اقدامات آن است كه آنها مي خواهند اسلام را از بين ببرند، اسلامي كه مردم سوريه را طي چندين قرن برجسته ساخته است.
نخست وزير سوريه افزود: اين اقدام تروريستي كه در نزديكي بانك مركزي دمشق نيز رخ داد، با هدف ضربه زدن به اقتصاد سوريه بود كه دو سال در مقابل تحريم ها و محاصره اقتصادي ظالمانه از خود پايداري نشان داده است.
قدري جميل، معاون نخست وزير سوريه نيز در مصاحبه با شبكه المنار لبنان گروه هاي تندرو در سوريه را به تلاش براي ممانعت از حل و فصل سياسي بحران سوريه متهم كرد.
وي گفت: زبان مذاكره و متوقف شدن خشونت ها دو مسئله اي است كه براي متوقف كردن بحران سوريه براي ملت و همه احزاب سياسي سوريه در اولويت قرار دارند اما در اين ميان برخي از متضرران در غرب و كشورهاي عربي و نيز مخالفان مسلحي كه آرزوهايشان را برپايه دخالت هاي خارجي قرار داده اند تلاش مي كنند تا با برهم زدن اوضاع از حل و فصل سياسي بحران سوريه ممانعت كنند.
وي تاكيد كرد: انفجارهاي تروريستي در سوريه نه تنها ملت سوريه را نمي ترساند بلكه تصميم آنها براي حل و فصل سياسي بحران را مصمم تر مي كند و بايد بگويم كه مهمترين پيروزي كه مردم سوريه محقق مي كنند توقف خشونت و آغاز مذاكرات ملي است.
جميل در ادامه به دستاوردهاي ارتش سوريه اشاره و اعلام كرد: اقدامات شجاعانه ارتش مانع از دخالت غيرمستقيم قدرت هاي خارجي شده و نتايج مهمي را براي سوريه به دنبال دارد.
وي همچنين به اظهارات اخير جان كري، وزير خارجه آمريكا در خصوص سوريه اشاره كرده و گفت: موضع آمريكا از زمان ورود كري به وزارت خارجه اين كشور به فرانسه و انگليس در خصوص مسئله مسلح كردن مخالفان نزديك تر شده است.
وي گفت: آمريكايي ها در وهله اول نتوانستند اهداف سياسي خود را به دخالت مستقيم در سوريه مبدل كنند و در حال حاضر تلاش مي كنند تا اهداف سياسي خود را با استفاده از ابزار سياسي محقق سازند چرا كه در مداخله مستقيم و غيرمستقيم در سوريه شكست خوردند.
وزارت خارجه روسيه نيز حمله تروريستي روز دوشنبه در پايتخت سوريه را به شدت محكوم كرده و از جامعه بين الملل خواست نسبت به اقدامات غيرانساني گروه هاي تندرو و مسلح در اين كشور واكنش قاطع نشان دهد.
الكساندر لوكاشويچ، سخنگوي وزارت خارجه روسيه ضمن ابراز همدردي با خانواده هاي قربانيان اين انفجار تروريستي اعلام كرد: اين دومين انفجار بزرگ تروريستي ظرف يك ماه و نيم گذشته در دمشق و در نزديكي سفارت روسيه است لذا اين مسئله خطري واقعي براي زندگي و امنيت كارمندان روسيه به شمار مي رود. ما خواهان واكنشي كوبنده و متحد از سوي اعضاي جامعه جهاني در برابر تروريست هايي هستيم كه دست به انفجار در مناطق مسكوني مي زنند.
گفتني است بر اثر انفجار تروريستي در مركز دمشق كه روز دوشنبه صورت گرفت دست كم 25 نفر كشته و 80 نفر مجروح شدند.
جنايت جديد تروريست ها
عناصر وابسته به گروه تكفيري «جبهه النصره» و گروه تروريستي «ارتش آزاد سوريه» در جديدترين جنايت هاي خود دست به دو قتل عام در دو روستا در استان هاي ديرالزور در شرق و الرقه در شمال سوريه زدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، شماري از عناصر تروريستي وابسته به جبهه النصره روز دوشنبه بيش از 35 نفر از اهالي روستاي «المسرب» از توابع ريف ديرالزور در شرق سوريه را كشته و زخمي كردند.
در ميان كشته ها و زخمي هاي اين قتل عام زنان و كودكان نيز مشاهده مي شدند. اين عناصر جهادي تكفيري پس از اقدام به اين جنايت شمار زيادي از منازل اين روستا را نيز به آتش كشيدند.
از سوي ديگر عناصر يك گروه تروريستي كه خود را «جبهه اسلامي آزاديبخش الرقه» مي نامند، در جنايتي ديگر اقدام به قتل عام شماري از اهالي روستاي «الجبلي» از توابع «السبخه» در استان الرقه كردند كه در نتيجه آن ده ها نفر از اهالي اين روستا به قتل رسيدند.
ساير رويدادها
¤ وزارت خارجه سوريه با رد درخواست دبيركل سازمان ملل متحد براي انجام تحقيقات درباره استفاده از سلاح شيميايي در تمامي خاك سوريه اعلام كرد بان كي مون اين تصميم را با فشار برخي كشورهاي مشخص اتخاذ كرده است.
¤ ديويد كامرون نخست وزير انگليس ممنوعيت ارسال سلاح براي مخالفان سوري را ناعادلانه خواند و خواستار تجهيز بيشتر تروريست ها شد.
 


تجمع اعتراض آميز عليه اخراج كارگران در شمال آلمان

صدها نفر از مردم آلمان در اعتراض به سياست هاي سختگيرانه اقتصادي كمپاني هاي آلماني تظاهرات كردند.
صدها نفر از ساكنان شهر «كيل» واقع در شمال آلمان روز دوشنبه با برپايي تجمع مقابل محل برگزاري كنفرانس با عنوان «كنفرانس ملي دريانوردي» از سياست هاي اقتصادي شركت هاي متعلق به اين شركت كنندگان در اين كنفرانس انتقاد كردند.
در اين تجمع كه فرماندار ايالت «اشلسويگ- هولشتاين» نيز مشاركت داشت معترضان خواستار افزايش حقوق و توقف سياست تعديل نيرو شدند.
طي ماه هاي گذشته كارگران و كارمندان شهرهاي مختلف آلمان به دليل مشابه دست به تجمعاتي زدند. آلمان قدرتمندترين عضو اتحاديه اروپا و منطقه يورو است!
 


تظاهرات مردم آمريكا عليه جنگ طلبي كاخ سفيد

وارد هفته دوم شد

تظاهرات ضد دولتي در شهرهاي آمريكا در اعتراض به سياست هاي جنگ طلبانه اوباما وارد هفته دوم شد.
صدها نفر از دانشجويان و شهروندان آمريكايي اين بار در «فلوريدا» و «مينياپوليس» تظاهرات كرده سياست هاي جنگ طلبانه دولت «باراك اوباما» را به شدت محكوم كردند.
دانشجويان در فلوريدا با حمل تصاويري از قربانيان حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا در كشورهاي مختلف جهان، از دولتمردان خود خواستند غيرنظاميان را قتل عام نكنند. گزارش هاي دريافتي حاكي است تظاهرات كنندگان قصد دارند طي روزهاي آينده نيز دست به اعتراض بزنند.
معترضان در شهر «مينياپوليس» نيز خواستار «پايان ماجراجويي هاي نظامي» آمريكا در جهان شده و اين اقدامات را به ضرر «مردم» آمريكا دانستند.شهرهاي مختلف آمريكا حدود هشت روز است كه صحنه برپايي تظاهرات عليه كشتار غيرنظاميان از سوي پهپادهاي آمريكايي است. در طي اين چند روز معترضان با تجمع مقابل دفاتر شركت هاي توليد كننده اين هواپيماها خواستار تعطيلي آنها شدند.ايالات متحده آمريكا از اين هواپيماها براي جاسوسي از شهروندان خود نيز استفاده مي كند؛ اقدامي كه طي روزهاي گذشته بارها از سوي معترضان محكوم شده است.
 


رايزني گسترده محمد مرسي

براي پايان دادن به خشونت ها در مصر

رئيس جمهور مصر به همراه شيخ الازهر و اسقف اعظم قبطي هاي اين كشور تلاش هاي خود را براي پايان دادن به خشونت هاي متقابل مسلمانان و مسيحيان مصري آغاز كردند.
به گزارش شبكه «العالم»، «محمد مرسي» براي مهار بحران جاري مصر ديروز هيئتي را به كليساي قبطي ها اعزام كرد. مرسي علاوه بر آن، دستور داد در مورد عاملان حوادث اخير تحقيقات آغاز شود. جمعه گذشته در شهرك «الخصوص» واقع در 50 كيلومتري شمال قاهره ميان مسلمانان و مسيحيان (قبطي ها) درگيري روي داد و مرگ چهار قبطي و يك مسلمان را در پي داشت. طي ناآرامي هاي روزهاي بعد نيز دو تن كشته و بيش از 80 نفر زخمي شدند.
 


پايكوبي در شهرهاي انگليس به دنبال انتشار خبر مرگ تاچر

با انتشار خبر مرگ «مارگارت تاچر» صدها نفر از مردم انگليس در خيابان هاي اين شهر به جشن و پايكوبي پرداختند.
خبر مرگ مارگارت تاچر، نخست وزير اسبق انگليس كه روز دوشنبه منتشر شد با واكنش هاي كاملاً متفاوتي از سوي رهبران و مردم اين كشور مواجه شد. در حالي كه بسياري از رهبران كشورهاي غربي به تعريف و تمجيد از «بانوي آهنين» پرداختند، صدها نفر از مردم شهرهاي لندن، ليدز، گلاسكو و برخي مناطق ولز و ايرلند شمالي با ريختن به خيابان هاي شهر به جشن و پايكوبي پرداختند.
در حالي كه منتقدان «تاچر» وي را زني «ديكتاتور، بي رحم و فاقد قلب و روح» مي خواندند كه با سياست هاي نئوليبرالي و افراطي اش زندگي مردم طبقات پائين را ويران كرد، رؤساي جمهور و نخست وزيران كشورهاي انگليس، آمريكا، فرانسه، كانادا به همراه هنري كسينجر، جرج بوش، بيل كلينتون و خوزه مانوئل باروسو، به تجليل از وي پرداختند.
شمار زيادي از مردم منطقه محروم «بريكستون» در جنوب لندن كه سياست هاي تاچر را عامل اصلي اوضاع بد زندگي خود مي دانند نيز ديروز جشن گرفتند. اين محله در دهه 1980 و در دوره نخست وزيري «بانوي آهنين» شاهد دو شورش بزرگ در اعتراض به سياست هاي افزايش ماليات و بد رفتاري پليس با سياهپوستان بود. منتقدان اين منطقه فرياد مي زدند: بانوي بي رحم رفت، جادوگر پير مرد و...
مردم دست نوشته هايي حمل مي كردند كه در آنها شعارهايي عليه سياست هاي تاچريسم و خصوصي سازي نوشته شده و از مرگ وي ابراز خشنودي شده بود.
«كلايو بارگر» يكي از اهالي منطقه بريكستون درباره حضور خود در اين جشن خياباني به روزنامه گاردين گفت: من به خاطر اينكه يكي از بدترين سياستمداران تاريخ انگليس مرده است، به خيابان آمده ام تا اين مناسبت را جشن بگيرم.
وي افزود: تاچر تجسم اعمال فشار فزاينده طبقه بالا بر طبقات پايين جامعه بود، او يك جنگ طبقاتي را در كشور رهبري مي كرد.
«فيليپ لوييس» يك كارگر ساختماني 47 ساله نيز گفت: تاچر زندگي بسياري از مردم را نابود كرد و متأسفانه آثار و عواقب سياست هاي وي همچنان در جامعه انگليس باقي است.
همچنين عصر ديروز صدها نفر از مردم اسكاتلند در ميدان «جرج» شهر گلاسكو تجمع كردند و مرگ تاچر را جشن گرفتند.
به گزارش تلويزيون اسكاي نيوز، بيش از 300 نفر در اين تجمع كه به صورت خودجوش و از طريق شبكه هاي اجتماعي برپا شده بود، شركت داشتند و به طور دسته جمعي آهنگ هاي قديمي را كه در انتقاد از دوره تاچريسم ساخته شده است، مي خواندند.
فعالان مدني مخالف افزايش ماليات ها، برخي از اعضاي حزب كمونيست و كارگران سوسياليست در اين تجمع حضور داشتند.
در برخي از اين تجمعات، مخالفان تصاوير تاچر را به آتش كشيدند.
يادآور مي شود تاچر روز دوشنبه بر اثر سكته مغزي در 88 سالگي درگذشت. مراسم دفن خانم تاچر روز چهارشنبه (19 آوريل) برگزار مي شود.
 


رئيس جمهور مونته نگرو در مقام خود ماند

رئيس جمهور مونته نگرو در انتخابات رياست جمهوري اين كشور با كسب 21/52 درصد از آرا در مقام خود ماند.
گزارش هاي منتشر شده از نتايج رسمي انتخابات رياست جمهوري مونته نگرو نشان مي دهد «فيليپ وويانوويچ» 58 ساله با كسب بيش از 52 درصد از آرا براي سومين دور رئيس جمهور اين كشور اروپايي شد.
كميسيون انتخاباتي وزارت كشور مونته نگرو ضمن اعلام اين خبر افزود «ميودراگ لكيچ» از حزب مخالف اين كشور نيز در انتخابات روز يكشنبه كمتر از 49 درصد را از آن خود كرد. با وجود اعلام رسمي خبر پيروزي «وويانوويچ» خبرهايي از اعلام مخالفت رقيب وي با نتايج اعلام شده منتشر شده است. «لكيچ» يك روز قبل از اعلام نتايج رسمي اين دور از انتخابات رياست جمهوري نيز گفته بود پيروز اين انتخابات است.
 


چهارسوي پنج قاره

سقوط هلي كوپتر ناتو در افغانستان
يك فروند هلي كوپتر نظامي ناتو در استان ننگرهار افغانستان سقوط كرد و تمام سرنشينان آن كشته شدند. ناتو در مورد شمار كشته شدگان اين حادثه و مليت آنها چيزي نگفته است. سخنگوي طالبان ادعا كرد كه شبه نظاميان وابسته به اين گروه هلي كوپتر فوق را سرنگون كرده اند.
ادعاي پ.ك.ك
«مراد كارابيلان» يكي از رهبران حزب كارگران كرد تركيه ( پ.ك.ك) مدعي شد كه ترك ها عليه كردها مرتكب نسل كشي شده اند. وي در ادامه اظهاراتش از كردهاي تركيه خواست دولت اين كشور را به خاطر جنايت مزبور عفو كنند.
احضار مشرف به دادگاه
«پرويز مشرف» توسط ديوانعالي پاكستان احضار شد. وي پرونده هاي متعددي در مورد فساد مالي و تروريسم دارد. اخيراً كميته انتخاباتي پاكستان صلاحيت مشرف را براي كانديداتوري در انتخابات پارلماني اين كشور تأييد كرده بود. مشرف در دهه 0199 از طريق انجام كودتا به رياست جمهوري پاكستان رسيده بود.
هشدار در مورد بازگشت بعثي ها
«عمار الحمد» سياستمدار عراقي و عضو برجسته ائتلاف دولت قانون در مورد بازگشت بعثي ها به مناصب اداري و دولتي عراق هشدار داد. وي گفت: فشارهاي زيادي از طرف جريان هاي سياسي به دولت وارد مي شود تا قانون حسابرسي و عدالت را ناديده بگيرد. بر اساس اين قانون، بعثي ها از دستگاه بوروكراسي عراق پاكسازي مي شوند.
 


ترور رهبران مقاومت فلسطين

در دستور كار موساد قرار گرفت

رژيم صهيونيستي در ادامه جنايات خود عليه ساكنان نوار غزه بار ديگر رهبران فلسطيني در اين منطقه را به ترور تهديد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، راديو رژيم صهيونيستي به نقل از برخي منابع نظامي در فرماندهي منطقه جنوبي ارتش اين رژيم گزارش داد كه اسرائيل مجازات هاي زيادي را عليه نوار غزه اتخاذ خواهد كرد كه از جمله آن بستن گذرگاه ها و دستگيري رهبران فلسطيني است.
راديو رژيم صهيونيستي همچنين اعلام كرد در صورت ادامه شليك موشك ها به شهرك هاي اسرائيلي رهبران فلسطيني ترور خواهند شد.
گفتني است رژيم صهيونيستي هفته گذشته با نقض آتش بس غزه، مناطقي از شمال غزه را بمباران كرد و در پاسخ به اين تجاوز، مقاومت فلسطين نيز چندين موشك به شهرك هاي اطراف نوار غزه شليك كرد.
خبر ديگر اينكه روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت نوشت كه دادگاه نظامي رژيم صهيونيستي روز گذشته «عمر جبار» يكي از رهبران حماس را به 30 سال زندان محكوم كرد.
دادگاه نظامي رژيم صهيونيستي اين رهبر حماس را به دست داشتن در عمليات انفجار هتل پارك در شهر ساحلي نتانيا در سال 2002 كه طي آن 36 صهيونيست به هلاكت رسيدند و 150 نفر ديگر مجروح شدند متهم كرده است.
در اين عمليات كه بزرگترين عمليات استشهادي در طول تاريخ فلسطين به شمار مي رود مجري اين عمليات جواني 25 ساله به نام عبدالباسط محمد قاسم عوده بود كه با پرتاب چندين نارنجك به سوي صهيونيست هايي كه براي خوشگذراني به اين هتل آمده بودند ده ها تن از صهيونيست ها را به هلاكت رساند و مجروح ساخت.
وزارت جنگ رژيم صهيونيستي در آن تاريخ آن را شكستي براي اسرائيل و عملياتي هولناك توصيف كرد.
عمر جبار در اين عمليات به جرم كمك به طراحي عمليات و همدستي با محمد قاسم عوده متهم شده است.
از سوي ديگر شماري از سرنشينان كشتي مرمره تركيه اعلام كردند كه عذرخواهي رژيم صهيونيستي زماني قابل باور خواهد بود كه فرماندهان و نظاميان رژيم صهيونيستي محاكمه و مجازات شوند.
به گزارش ايرنا، شماري از فعالان صلح تركيه كه در حمله نيروهاي رژيم صهيونيستي به كشتي كمك رساني به غزه حضور داشتند در يك كنفرانس خبري اين مطلب را عنوان كردند.
فعالان صلح كه در داخل كشتي مرمره در اسلامبول گرد هم آمده بودند گفتند: از شكايت عليه رژيم صهيونيستي صرف نظر نخواهند كرد.
در حمله نيروهاي رژيم صهيونيستي به كشتي مرمره در سال 2010 ميلادي 9 شهروند تركيه كشته و شماري زخمي شدند.
اين در حالي است كه وزير خارجه آمريكا در ديدار با رئيس رژيم صهيونيستي خواستار بازگشت اسرائيل و فلسطين به ميز مذاكره شد.
دبير كل اتحاديه عرب نيز از اعزام هيئتي از اتحاديه عرب به واشنگتن درباره بررسي راه هاي احياي روند سازش اسرائيل و فلسطين با مقامات آمريكايي خبر داد.
نبيل العربي افزود، اين هيئت شامل وزيران خارجه مصر، اردن، مغرب، قطر، عربستان و برخي مقام هاي فلسطين خواهد بود.
ساير رويدادها
¤ رسانه هاي صهيونيستي از تصميم رژيم صهيونيستي براي استقرار سامانه گنبد آهنين به مناطق جنوبي و هم مرز با غزه خبر دادند.
¤ معاون اول رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين از جنبش فتح دعوت كرد به مذاكرات سازش با دشمن صهيونيستي پايان داده و به گزينه مقاومت پايبند باشد.
¤ يكي از رهبران جنبش فتح اعلام كرد محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين طي روزهاي آينده فرد جديدي را به جاي سلام فياض به عنوان نخست وزير در كرانه باختري انتخاب خواهد كرد.
 


سالگرد واقعه هولناك دير ياسين

مردم فلسطين با گراميداشت شصت و پنجمين سالروز كشتار دير ياسين جنايتي كه در پي آن بيش از 100 فلسطيني قتل عام شدند تأكيد كردند كه اسرائيل كنوني همان رژيم جنايتكار قبلي است و تفاوتي نكرده است.
احزاب، گروه ها، شخصيت هاي فلسطيني و مردم فلسطين در كرانه باختري و غزه با گراميداشت سالروز كشتار ديرياسين اعلام كردند، فاجعه ديرياسين يادآور درنده خويي و نژادپرستي رژيم صهيونيستي است رژيمي كه اكنون نيز به جنايات خود عليه فلسطيني ها ادامه مي دهد و اين جنايات در سايه سكوت مجامع بين المللي و حقوق بشري صورت مي گيرد.
65 سال قبل در روستاي ديرياسين كه 600 نفر جمعيت داشت حادثه اي رخ داد كه در پي آن صهيونيست ها دست كم 100 فلسطيني كه بيشتر آنان زنان و كودكان بودند را به خاك و خون كشيدند؛ كشتاري كه به عقيده ناظران سياسي علت اصلي مهاجرت فلسطيني ها به كشورهاي همجوار بود، برخي منابع فلسطيني تعداد كشته ها را بين 250 تا 360 نفر اعلام كردند.
سازمان آرگون به رياست مناخيم بگين و سازمان اشترن در اين كشتار بي رحمانه به طور مستقيم نقش داشتند.
گروه هاي وابسته به اين دو گروه شبه نظامي صبح روز 9 آوريل به روستاي ديرياسين حمله كردند.
ساكنان اين روستا كه در شرق قدس قرار دارد اعم از كودكان و مردان و زنان كه مجبور به ترك اين روستا شده بودند ناگهان ديدند كه نظاميان صهيونيست به سوي آنان آتش گشودند. نظاميان ددمنش همچنين خانه هايي را كه ساكنان آنها هنوز در آنجا باقي مانده بودند، به رگبار بستند، عناصر «آرگون» به هيچ جنبنده اي رحم نكردند. انفجار خانه ها و تيراندازي به سوي آنها تا قبل از ظهر ادامه پيدا كرد، سپس شماري از نيروهاي هاگانا آمده و يك قبر دسته جمعي حفر و 250 تن را در آن دفن كردند كه بيشترشان زن و پير و كودك بودند. فرمانده يگان هاگانا در اين باره گفته است: «روز بهاري زيبايي بود، درختان بادام شكوفه داده بودند همه جا آثار ويراني مشهود بود و بوي جنازه كشته شدگان در فضا پيچيده بود.»
خبر كشتار ديرياسين نه تنها در فلسطين، بلكه در كل جهان منتشر شد، مقامات هاگانا و آژانس يهود و خود بن گورين سعي كردند تا از مسئوليت خود در قبال اين جنايت شانه خالي كنند.
 


آمريكا و 30 كشور ديگر در خليج فارس رزمايش برگزار مي كنند

يك فرمانده نيروي دريايي آمريكا اعلام كرد اين كشور با مشاركت 30 كشور جهان در خليج فارس رزمايش دريايي برگزار مي كند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «سيمون انگونا» معاون فرمانده نيروي دريايي آمريكا با اعلام اين خبر افزود: رزمايش فوق با مشاركت 30 كشور جهان در خليج فارس و درياي عمان برگزار مي شود و هدف آن، عمليات مين ريزي، جمع آوري مين و بالا بردن توانايي براي اقدامات هماهنگ ميان نيروهاي شركت كننده در اين رزمايش است.
وي گفت: رزمايش مذكور طي ششم تا سي ام ماه مه (16 ارديبهشت تا 9 خرداد) برگزار خواهد شد و كشتي ها، زيردريايي ها و هواپيماهايي از كشورهاي شركت كننده در آن مشاركت خواهند داشت.
معاون فرمانده نيروي دريايي آمريكا ادامه داد: مهمترين چيزي كه ما در اين رزمايش نظامي بزرگ به دنبال آن هستيم بالا بردن امنيت تجارت دريايي و تبادل تجاري در خليج فارس است.
در همين حال، روزنامه نيويورك تايمز طي گزارشي اعلام كرد، نيروي دريايي آمريكا درصدد تجهيز يك ناو رزمي به سلاح ليزري و اعزام آن به خليج فارس است. اين سلاح پيشرفته قادر به اختلال در دستگاه هاي الكترونيك و ردگيري است و گفته مي شود كه تحولي در جنگ هاي آتي دريايي ايجاد خواهد كرد. اين نخستين بار است كه يكي كشتي جنگي آمريكا در آبهاي بين المللي به چنين جنگ افزاري مجهز مي شود.
نيروي دريايي آمريكا اعلام كرده است كه نمونه اوليه اين سلاح ليزري قادر به انهدام هواپيماهاي جنگنده و موشك هاي بزرگ نيست، اما هدف مهندسان تكميل اين سلاح ليزري و دست يابي آن به قابليت هاي بيشتر است.
دريادار «ماتيو كلوندر» سرپرست بخش پژوهشي نيروي دريايي آمريكا درباره اين سلاح جديد مدعي شد: اين سامانه ليزري پاسخي بسيار ارزان به مشكلاتي بسيار گران است. سلاح ليزري قادر به دفاعي موثر در برابر تهديدها و جنگ هاي نامتقارن محسوب مي شود.
فرمانده نيروي دريايي مذكور نام هيچ كشور شركت كننده در رزمايش فوق را ذكر نكرد.
به اعتقاد كارشناسان، تبليغات آمريكايي ها در مورد سلاح ليزري فوق غير واقعي است و واشنگتن با راه انداختن تبليغات در اين مورد، مي خواهد شكست هاي پي در پي خوددر منطقه طي يك دهه اخير ر ا كمرنگ جلوه دهد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10