(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 21 فروردین 1392 - شماره 20461

كوتاه اقتصادي
رئيس انجمن صنفي لوازم خانگي:
تعرفه واردات كالاهاي اولويت 10 بايد دوبرابر شود
بازگشت قيمت بليت اتوبوس به نرخ هاي قبل از نوروز
كشكولي خبر داد
قيمت گازوئيل در مرزها تعادلي و شناور
بهمني: ارز مرجع اولويت هاي يك و دو حذف مي شود
معاون سازمان توسعه و تجارت:
واردات يك هزار خودرو با تعرفه 90 درصدي انجام شده است
معاون وزير اقتصاد:
رشد اقتصادي كشور سال 91 مثبت بوده است
وزير ارتباطات: امسال قطعي اينترنت نداريم
علي رغم تحريم هاي شديد غرب صورت گرفت
تجارت كشورهاي اروپايي با ايران
ساخت بزرگراه ترانزيتي براي اتصال بندرعباس به مشهد
جهش 538 واحدي شاخص بورس
معاون وزير جهاد كشاورزي:
گوجه فرنگي به زودي ارزان مي شود
امروز صورت مي گيرد
افتتاح رسمي قطعه 4 آزاد راه تهران شمال


كوتاه اقتصادي

¤ رئيس سازمان بورس در نخستين گردهمايي كانون كارگزاران علاوه بر تأكيد بر تقويت بورس انرژي گفت: ارزش بازار سرمايه به 171 هزار ميليارد تومان رسيد. علي صالح آبادي، تقويت بورس انرژي را يكي از اولويت هاي مهم اين سازمان در سال 92 اعلام كرد و گفت: چهارمين بورس كشور اواخر سال گذشته فعاليت خود را در بازار سرمايه آغاز كرد كه امسال تقويت آن در دستور كار سازمان بورس قرار دارد، تا بتواند جايگاه خود را در اين بازار به دست آورد.
¤ رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه تاكنون 241 هزار قطعه سكه پيش فروشي فاز دوم به بانك مركزي عودت داده شده است، گفت: خريداران، سكه هاي پيش فروشي را بازپس مي دهند. محمود بهمني در مورد اجراي طرح پيش فروش سكه در اواخر سال گذشته توسط بانك مركزي گفت: از پيش فروش سكه فاز دوم استقبال چشمگيري نشد و برخي از خريداران، سكه هاي پيش فروشي را بازپس مي دهند.
رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه تاكنون حدود 241 هزار قطعه سكه پيش فروشي به بانك مركزي عودت داده شده است، اجراي اين طرح را يكي از راهكارهاي بانك مركزي براي كاهش قيمت سكه در سال گذشته عنوان كرد و افزود: با توجه به ثبات قيمت سكه در بازار ديگر تصميم به پيش فروش سكه نداريم.
¤ براساس اعلام وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، تعداد كل اعضاء تعاوني ها 136 هزار و 810 نفر است.
به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، تعداد كل اعضاء تعاوني ها 136 هزار و 810 نفر و ميزان فرصت شغلي 222 هزار و 537 نفر و سرمايه اوليه حدود 524 ميليارد ريال است.
¤ دبير انجمن صنايع لبني با بيان اينكه افزايش قيمت محصولات لبني به سازمان حمايت پيشنهاد نشده است، گفت: در اولين جلسه ستاد تنظيم بازار، قيمت محصولات لبني با توجه به هزينه هاي توليد، بررسي مي شود.
رضا باكري در پاسخ به اينكه آيا پيشنهاد جديدي براي افزايش قيمت محصولات لبني ارائه شده است، گفت: در زمينه افزايش قيمت به سازمان حمايت پيشنهادي داده نشده است اما در اولين جلسه ستاد تنظيم بازار موضوع قيمت محصولات لبني با توجه به هزينه ها بررسي مي شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5569، 5557، 5558، 5580، 5581، 5589 و 5560 الي 5563 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ ارزش معاملات فرابورس با خريد و فروش 35 ميليون اوراق به رقم 218 ميليارد ريال رسيد. در معاملات ديروز بازارهاي فرابورس 35 ميليون اوراق در 10 هزار و 329 نوبت ميان سهامداران خريد و فروش شد و ارزش معاملات به رقم 218 ميليارد ريال رسيد. در ميان شركت هاي فرابورسي معامله 9 ميليون سهم ذوب آهن به ارزش 5/28 ميليارد ريال سبب شد كه اين شركت بيشترين حجم معاملات را به خود اختصاص دهد. در ميان ساير شركتها افرانت با معامله 200 سهم كمترين حجم معاملات را از آن خود كرد، اين در حالي است كه سهام اين شركت با رشد 9/0 درصدي روبرو شد و قيمت هر سهم به 17 هزار و 826 ريال رسيد.
 


رئيس انجمن صنفي لوازم خانگي:

تعرفه واردات كالاهاي اولويت 10 بايد دوبرابر شود

رئيس انجمن صنفي لوازم خانگي ايران با اشاره به بخشنامه اخير دولت مبني بر واردات مشروط برخي كالاهاي اولويت 10 كه قبض انبار دريافت كرده اند، گفت: تعرفه واردات اين كالاها بايد دو برابر شده و از كم اظهاري آنها جلوگيري شود.
محمدرضا دياني در گفتگو با مهر با اشاره به بخشنامه جديد دولت مبني بر واردات مشروط كالاهاي اولويت دهم به كشور گفت: بخشنامه اخير واردات كالاهاي اولويت دهم كه تا پايان فروردين ماه مجوز ترخيص گرفته اند، در شرايطي ابلاغ شد كه توليدكنندگان به واسطه ممنوعيت واردات كالاهاي لوكس براي سرمايه گذاري هاي جديد و تأمين نياز مردم برنامه هاي جامعي تعريف كردند.
رئيس انجمن صنفي توليد كنندگان لوازم خانگي با بيان اينكه اگر تمهيدات خاصي در نظر گرفته شود، بخشنامه جديد مي تواند به ضرر بنگاههاي صنعتي تمام نشود، افزود: تمام كالاهايي كه مجوز واردات گرفته اند و حجم آنها بسيار زياد است بايد با تعرفه دو برابر وارد كشور شود، چرا كه قرار بود در سال 92 تعرفه واردات كالاهاي نهايي كه ضرورتي براي ورود به كشور ندارند، افزايش پيدا كند.
وي ضمن درخواست از دولت براي ممانعت از كم اظهاري وارد كنندگان كالاهاي اولويت دهم تصريح كرد: برخي از وارد كنندگان با كم اظهاري كالاي خود در گمرك مشكلات متعددي را ايجاد مي كنند؛ لذا در شرايط حاضر دولت با رصد كامل كالاها بايستي مانع از بروز چنين اتفاقي شود تا وارد كنندگان مانند گذشته از واردات بي رويه سودهاي كلان نبرند.
دياني در ادامه خواستار شفاف سازي ارز وارد كنندگان كالاهاي اولويت دهم شد و گفت: عنوان شده ارزهاي مورد استفاده با منشأ خارجي است. اگر وارد كننده خارجي اقدام به واردات به ايران كرده در نهايت سرمايه ملي است كه خارج مي شود.
رئيس انجمن صنفي لوازم خانگي ايران گفت: زماني كه ممنوعيت واردات كالاهاي اولويت دهم تصويب شد دولت به اين جمع بندي رسيد كه واردات كالاهاي لوكس به كشور ضرورتي ندارد و توليدكنندگان داخلي مي توانند پاسخگوي نياز مردم باشند؛ لذا واردات اين قبيل كالاها كه تنها به واسطه لابي هاي واردكنندگان است به توليد و اقتصاد كشور ضربه سنگيني مي زند.
 


بازگشت قيمت بليت اتوبوس به نرخ هاي قبل از نوروز

شركت هاي تعاوني مسافري موظفند نرخ هاي خود را 20 درصد كاهش دهند.
به گزارش فارس اواخر اسفند ماه هر سال و پيش از آغاز طرح ترافيكي نوروزي كه اغلب از 24 الي 25 اسفند ماه آغاز مي شود و تا حداقل 14 فروردين سال بعد ادامه دارد، سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي نرخ بليت اتوبوس را تنها براي اين ايام حداكثر تا سقف 20 درصد افزايش مي دهد.
اين افزايش نرخ هاي بليت اتوبوس كه در ايام نوروز اعمال مي شود در راستاي جبران ضرر و زيان شركت هاي تعاوني مسافري به دليل وجود ترددهاي يك سر خالي است.
به عنوان مثال معمولا در اوايل نيمه اول و اوايل نيمه دوم نوروز هر سال تقاضاي سفر از مبدا تهران بسيار بالا است اما تقاضاي سفر به مقصد تهران چندان زياد نيست و اغلب اتوبوس هايي كه در مسير رفت با صندلي تكميل تردد مي كنند در مسير برگشت با ظرفيت هاي نيمه تكميل مواجه هستند.
البته اين موضوع در ناوگان حمل و نقل ريلي و تا حدي در ناوگان حمل و نقل هوايي نير مصداق دارد اما نمود آن در بخش حمل و نقل عمومي جاده اي بخصوص ناوگان اتوبوسي، بيشتر است.
طبق تعهد سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي پس از پايان طرح نوروزي نرخ هاي بليت اتوبوس به قيمت هاي قبل از نوروز باز مي گردد.
شركت هاي تعاوني مسافري نيز موظف هستند نرخ هاي خود را پس از پايان طرح نوروزي كاهش دهند.
بنابراين گزارش مسافران در صورت مشاهده هرگونه تخلف شركت هاي تعاوني مسافري مي توانند با شماره تلفن هاي دفتر رسيدگي به شكايات و بازرسي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي (88804439 و 88898398) تماس بگيرند.
 


كشكولي خبر داد

قيمت گازوئيل در مرزها تعادلي و شناور

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با اشاره به افزايش قيمت گازوئيل در بازارچه ها و مبادي مرزي كشور براي مقابله با قاچاق سوخت تا دو ماه آينده خبر داد.
مصطفي كشكولي ديروز در جمع خبرنگاران گفت: با مصوبه دولت قيمت گازوييل در مبادي مرزي به صورت قيمت تعادلي و شناور متناسب با فوب خليج فارس عرضه مي شود.
وي با تاكيد بر افزايش قيمت گازوييل در مبادي مرزي گفت: ريشه اصلي قاچاق فرآورده هاي نفتي، قيمت است و بايد قيمت ها به ويژه در مبادي مرزي براي مقابله با قاچاق سوخت اصلاح و منطقي شود.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اعلام اينكه با ايجاد كارگروهي در دولت با مشاركت وزارت نفت و چندين وزارتخانه ديگر دولت تصريح كرد: براساس مصوبه جديد اين كارگروه قيمت گازوييل بازارچه ها و مبادي مرزي كشور افزايش مي يابد.
اين مقام مسئول در تشريح فرمول جديد افزايش قيمت گازوييل در مبادي ارزي اظهار داشت: قيمت ها تا دو ماه آينده با نرخ هاي تعادلي و شناور محاسبه مي شود.
وي همچنين با تاكيد بر اينكه قيمت فوب خليج فارس معيار اصلي تعيين قيمت گازوييل در بازارچه هاي مرزي خواهد بود يادآور شد: پيش بيني مي شود در صورت اصلاح قيمت ميزان قاچاق سوخت به كشورهاي همسايه و به ويژه كشورهاي شرق ايران با كاهش قابل توجهي همراه شود.
كشكولي همچنين يكي از راهكارهاي مقابله با قاچاق سوخت را فروش سوخت به مرزنشينان بر اساس مصوبات دولت عنوان كرد و افزود: در حال حاضر علاوه بر قيمت پايين ترانزيت فرآورده هاي نفتي و صادرات برخي از مشتقات نفتي هم در انحراف فرآورده هاي نفتي تاثيرگذار است.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با اشاره به كاهش 650 ميليون ليتري ذخيره بنزين 400توماني كارت هاي سوخت خودروهاي شخصي در ايام نوروز اعلام كرد: فروش سوخت به مراكز بانكرينگ به جاي دلار 1226 تومان با دلار مركز مبادلاتي فروخته مي شود.
كشكولي با بيان اينكه از ابتداي سفرهاي نوروزي 24 اسفندماه 1391 تا پايان تعطيلات نوروزي حدود 8/1ميليارد ليتر بنزين در كشور مصرف شده است، گفت: اول فروردين ماه سال جاري حدود يك ميليارد و 175 ميليون ليتر بنزين شامل سهميه فروردين و عيدانه به كارت هاي سوخت واريز شده است.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با اعلام اينكه در ايام نوروز 90درصد فروش بنزين با قيمت 400 توماني و 10درصد با قيمت آزاد 700 توماني بوده است، تصريح كرد: در مجموع در ايام نوروز حدود 650 ميليون ليتر از حجم بنزين ذخيره سازي شده كارت هاي سوخت با نرخ نيمه يارانه اي كاسته شده است.
اين مقام مسئول تعداد كل كارت هاي هوشمند سوخت فعال كشور را بيش از 7/21ميليون قطعه عنوان كرد و افزود: در حال حاضر حدود 3/2 ميليارد ليتر بنزين 400توماني در كارت هاي هوشمند سوخت ذخيره سازي شده است.
وي همچنين با اشاره به مصرف 2/23 ميليارد ليتر نفت كوره و گازوييل در نيروگاه ها در كل سال گذشته، بيان كرد: سال گذشته ميزان تحويل سوخت مايع نيروگاه با رشدي 17درصدي همراه بود و در مجموع 4/3ميليارد ليتر بيش از سال 90 سوخت تحويل گرفته اند.
كشكولي در ادامه در خصوص ميزان فروش سوخت مايع از طريق مراكز بانكرينگ به كشتي هاي عبوري در خليج فارس توضيح داد: سال گذشته بيش از 2 ميليارد و 100ميليون ليتر نفت كوره به كشتي ها عرضه شده است.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با اشاره به فروش سوخت به مراكز بانكرينگ ايران در خليج فارس با ارز مبادلاتي به جاي ارز 1226 توماني، اظهار داشت: آمارها نشان مي دهد كه بهمن و اسفندماه سال گذشته در مجموع ميزان فروش سوخت از طريق مراكز بانكرينگ با رشد قابل توجه اي همراه شده است.
اين مقام مسئول در ادامه حجم بدهي بنزيني ايرلاين ها را حدود 460 ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: در اين بين سه شركت هواپيمايي هما، آسمان و ماهان به ترتيب با 188، 121 و 92 ميليارد تومان بيشترين ميزان بدهي بنزيني به دولت را دارند.
وي از قسط بندي دريافت بدهي هاي معوق شركت هاي هواپيمايي خبر داد و اعلام كرد: از ابتداي سال جاري تاكنون هم فروش سوخت به ايرلاين ها به صورت نقدي انجام مي شود.
وي در پايان تصريح كرد: يكي از برنامه هايي كه در سال جاري قصد داريم انجام دهيم صادرات بنزين و گازوييل به دو كشور افغانستان و عراق است كه مذاكرات در خصوص حجم و نحوه صادرات در حال انجام است.
 


بهمني: ارز مرجع اولويت هاي يك و دو حذف مي شود

رئيس كل بانك مركزي تك نرخي شدن ارز در آينده را تأييد كرد.
به گزارش ايسنا محمود بهمني تك نرخي شدن ارز و حذف ارز مرجع از اولويت هاي يك و دو كالايي را تأييد كرد و گفت: براي اين كالاها نيز برنامه هايي داريم كه اعلام خواهد شد.
همچنين رئيس مجمع واردات از تصميم دولت مبني بر حذف ارز مرجع به گروه هاي كالايي اولويت اول و دوم خبر داد و اظهار كرد: حذف ارز مرجع از كالاهاي اين دو اولويت بديهي بود زيرا در لايحه بودجه نيز چنين چيزي مطرح شده است. ولي هنوز لايحه بودجه مورد تصويب نمايندگان قرار نگرفته لذا تصميم گيري در مورد اين موضوع هنوز اعلام نشده است.
محمد حسين برخوردار، با تأكيد بر اين كه دو نرخي بودن ارز در قالب ارز مرجع و ارز مبادله اي مورد اعتراض بخش هاي دولتي واقع شده بود تصريح كرد: بخش هاي دولتي اعتقاد داشتند كه با ارز مرجع كالا وارد مي كنند ولي همان كالاها با نرخ آزاد به دست مردم مي رسد لذا چنين موضوعي باعث تصميم گيري براي حذف ارز مرجع شد.
رئيس مجمع واردات خبر داد: تصميم گرفته شده كه ارز مرجع به نرخ ارز مبادله اي نزديك شود و كالاهايي مثل گندم، دانه هاي روغني، سويا و غذاي دام و طيور كه در اولويت اول هستند با ارز نزديك به نرخ مبادله اي وارد شده و ارز مرجع از بقيه كالاها حذف شود.
وي گفت: البته در بودجه كاملاً مشخص شده كه در راستاي حذف ارز مرجع از كالاهاي اولويت اول و دوم اقشار آسيب پذير مورد توجه ويژه قرار گيرند.
در اين رابطه مجيدرضا حريري، رئيس كميسيون واردات اتاق ايران نيز ضمن تأكيد بر اين موضوع كه حذف ارز مرجع بديهي بوده است بيان كرد: حذف ارز مرجع و مبادله اي و حركت به سمت تك نرخي شدن آن به صلاح اقتصاد كشور است.
وي ادامه داد: البته يك واقعيتي است كه اقشار آسيب پذير جامعه با تك نرخي شدن ارز بايد فشارهاي تورمي را تحمل كنند لذا بايد تصميم گيري هاي ويژه اي نيز در جهت حمايت از اين اقشار گرفته شود.
 


معاون سازمان توسعه و تجارت:

واردات يك هزار خودرو با تعرفه 90 درصدي انجام شده است

معاون كل سازمان توسعه و تجارت جزئيات واردات يك هزار دستگاه خودرو را تشريح كرد.
كيومرث كرمانشاهي در پاسخ به اين سؤال كه گفته مي شود، وزارت صنعت مجوز واردات 1000 خودرو را داده است، گفت: اجازه دهيد اين موضوع را به طور كلامل تشريح كنم، در خصوص ثبت سفارش كالاهاي اولويت دهم برخي كالاها بودند كه ثبت سفارش آنها به قبل از اعمال محدوديتها مربوط مي شد، اما پرينت نهايي ثبت سفارش اخذ نشده بود لذا كالا وارد و در گمرك وجود داشت و بايد توجه داشته باشيم ارزي كه براي واردات اين كالاها بود با ارز منشأ خارجي بوده و قبض انبار آنها نيز تا پايان بهمن ماه بوده است، لذا وزارت صنعت تصميم گرفت تا با مأخذ كتاب، عوارض قبل از نصف شدن تعرفه ها را از اين كالاها دريافت كند، تا بتوانند وارد كشور شوند.
وي افزود: من از تعداد كالاها اطلاعي ندارم و اينكه 1000 خودرو بوده يا كالاي ديگري يا به هر تعداد كمتر و بيشتر بوده است بايد از گمرك سؤال كنيد.
كيومرث كرمانشاهي در گفت وگو با فارس، افزود: امسال استراتژي مديريت واردات ادامه خواهد داشت، تا در راستاي آن حمايت توليد داخل صورت گيرد و توليد داخل نيز در خدمت صادرات غيرنفتي باشد.
معاون كل سازمان توسعه و تجارت گفت: همواره برنامه و بودجه در كنار هم بوده است، لذا براي آن كه برنامه هاي توسعه صادرات صورت گيرد، بايد بودجه مناسبي در كنار آن باشد به همين دليل در لايحه پيشنهادي بودجه سال 92 براي آنكه منابع مطمئن و مستمري در راستاي حمايت از صادرات وجود داشته باشد، پيشنهاد داده ايم، تا نيم درصد از واردات عوارض اخذ شده و در راستاي حمايت از صادرات اختصاص پيدا كند.
معاون كل سازمان توسعه و تجارت در خصوص اخباري كه درباره حذف ارز مرجع و مبادله اي مطرح مي شود، گفت: آرزوي ما اين است تا ارز تك نرخي شود، اما تا اين لحظه تصميمي گرفته نشده است و ارز مرجع و مبادله اي سر جاي خودش است.
مخالفت واردكنندگان
با پيشنهاد وزارت صنعت
اما از سوي ديگر در شرايطي كه وزارت صنعت پيشنهاد اخذ عوارض از واردات به نفع صادرات غير نفتي را داده است رئيس مجمع واردات اين پيشنهاد را غير منطقي دانست.
محمد حسين برخوردار در گفت وگو با ايسنا درباره پيشنهاد فوق از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت) گفت: تنها 15 درصد از واردات به كالاهاي ساخته شده اختصاص مي يابد لذا به هيچ عنوان نمي شود از مواد اوليه توليد، ماشين آلات، تجهيزات پزشكي و حتي كالاهاي ساخته شده در راستاي صنعت عوارض دريافت كرد.
وي با بيان اين كه اخذ عوارض از ماشين آلات، خطوط توليد و امثال آنها باعث افزايش قيمت تمام شده اين كالاها مي شود تصريح كرد: بار افزايش عوارض به دوش مصرف كننده مي افتد زيرا با دريافت عوارض قيمت ها افزايش يافته و هزينه اضافي را به مصرف كننده تحميل مي كند.
رئيس مجمع واردات با تأكيد بر اين كه عوارض باعث ركود كارخانه ها مي شود، بيان كرد: از اين رو اخذ عوارض نيم درصدي از واردات صرفاً مي تواند به كالاهاي ساخته شده مصرفي تعلق گيرد نه كالاهاي پروژه هاي عمراني و تكميل خطوط توليدي.
 


معاون وزير اقتصاد:

رشد اقتصادي كشور سال 91 مثبت بوده است

معاون اقتصادي وزير امور اقتصادي و دارايي با رد رشد منفي اقتصادي كشور در سال گذشته، گفت: برآوردهاي مقدماتي از وضعيت حساب هاي ملي نشانگر رشد اقتصادي مثبت در سال 1391 است.
داوود منظور در گفت وگو با ايرنا افزود: با وجود فشارهاي اقتصادي، آمارها نشان مي دهد كه وضعيت بخشهاي اقتصادي كه به واردات كالاهاي واسطه اي، وابستگي كمتري دارند، تحت تاثير افزايش نرخ ارز و ايجاد فرصت هاي صادراتي بهبود يافته است.
وي با اشاره به اين كه، بخش معدن رشد ارزش افزوده اي مناسبي را در سال 91 تجربه كرد، گفت: همچنين شركت هاي صادراتي، شركت هاي فعال در حوزه بيمه، ترانزيت و حمل و نقل شاهد رشد ارزش افزوده در سال گذشته بودند.
منظور ادامه داد: در بخش كشاورزي نيز رشد نسبت به سالهاي قبل بيشتر بوده است و شرايط تحريم فرصت هاي خوبي را براي رشد بخش هاي خدماتي كه وابستگي كمتري به خارج از كشور داشتند، فراهم كرده است.
وي گفت: بانكها و بخش هاي خودروسازي كه وابسته به واردات هستند، تحت تاثير تحريم ها، سال گذشته، دچار رشد منفي شدند، اما در كل برآوردهاي مقدماتي نشان دهنده، رشد اقتصادي مثبت كشور در سال 91 است.
معاون امور اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اين كه، آمار رشد اقتصادي كشور بايد از سوي بانك مركزي و مركز آمار ايران اعلام شود، افزود: هنوز آمار رشد اقتصادي سال 90 به طور رسمي اعلام نشده است.
وي گفت: با توجه به اين كه، فرآيند حساب هاي ملي طولاني و پيچيده است، آمار حساب هاي ملي سال 90 هنوز نهايي نشده است.
منظور افزود: در مورد سال 91 نيز بايد فرآيند رسيدگي به حساب هاي ملي طي شود و هنوز براي اعلام ميزان رشد اقتصادي زود است.
وي با اشاره به اين كه، در حال حاضر برآوردهاي مقدماتي در مورد رشد اقتصادي كشور وجود دارد، اظهار داشت: برآوردهاي مربوط به سال 91 نشانگر كم رشدي اقتصادي نسبت به سالهاي قبل است، اما رشد اقتصادي منفي نبوده است.
وي تاكيد كرد كه رقم دقيق رشد اقتصادي سال 91 هنوز محاسبه نشده است، اما برآوردهاي مقدماتي كه قابل اعلام رسمي نيست، نشانگر كم رشدي است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي، علت كم رشدي در سال 91 را تحريم هاي اقتصادي بر ضد ايران عنوان كرد و گفت: سال گذشته با توجه به تشديد تحريم ها، به ويژه تحريم فروش نفت، بخش تجارت خارجي تحت تاثير قرار گرفت.
 


وزير ارتباطات: امسال قطعي اينترنت نداريم

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاكيد بر اينكه در سال 92 قطعي اينترنت نخواهيم داشت، گفت: تلاش وزارتخانه بر اين است كه پهناي باند و ظرفيت داخل افزايش يابد.
محمدحسن نامي تصريح كرد: قصد داريم با استفاده از بستر فيبرنوري و عبور يك خط بين المللي اينترنت از كشور پهناي باند را افزايش دهيم تا ظرفيت داخل و سرعت اينترنت افزايش يابد.
وي در پاسخ به اين سوال كه برخي در رسانه ها پايين بودن سرعت و ظرفيت اينترنت را مسائل امنيتي عنوان مي كنند گفت: اين ادعايي كذب است.او در ادامه توسعه خدمات عمومي اجباري روستايي، توسعه ارتباطات شبكه فيبرنوري كشور، شبكه ملي اطلاعات و حل مشكلات كارگزاران دفاتر مخابراتي را از مهمترين برنامه هاي اين وزارتخانه برشمرد و خاطرنشان كرد: راه اندازي كامل شبكه ملي اطلاعات موجب افزايش خدمت رساني به هموطنان مي شود.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات پشتيباني از شركت هاي دانش بنيان را از ديگر برنامه هاي مهم وزارتخانه متبوع خود برشمرد و افزود: به لحاظ اينكه بيشترين افراد هوشمند و توانا جذب دو رشته برق و كامپيوتر مي شوند بايد براي استفاده كامل از ظرفيت و پتانسيل داخل كشور از اين شركتها حمايت و پشتيباني كرد.نامي همچنين پشتيباني جامع از شركتهاي توليدكننده تجهيزات را از ديگر اقدامات وزارتخانه عنوان كرد و گفت: با توليدكنندگان مرتبط با صنعت ارتباطات و فناوري اطلاعات جلسات مستمري داريم و قصد داريم تا با پشتيباني از آنها تمام تجهيزات را در داخل كشور بومي كرده و مازاد آن را به ساير كشورها صادر كنيم و اين توانايي و ظرفيت در كشور ما وجود دارد.
وي همچنين در پايان با اشاره به بي اثر بودن تحريم ها افزود: تحريمها در كوتاه مدت شايد سختي هايي براي ما داشته اما در درازمدت به نفع ما بوده است.
 


علي رغم تحريم هاي شديد غرب صورت گرفت

تجارت كشورهاي اروپايي با ايران

علي رغم تحريم هاي شديد غرب بر ضد ايران، سال گذشته 5 كشور اروپايي در صدر تجارت با ايران قرار داشتند.
به گزارش ايسنا براساس تازه ترين آمار گمرك ايران در 11 ماهه سال گذشته امارات، چين، كره جنوبي، تركيه، سوئيس، آلمان، هلند، روسيه و ايتاليا 10 كشور اول در واردات كالا به ايران بودند.
از بين كشورهاي فوق بدون احتساب تركيه كشورهاي سوئيس، آلمان، هلند، روسيه و ايتاليا اروپايي هستند كه اين نشان مي دهد با وجود تحريم هاي بي سابقه اتحاديه اروپا عليه ايران اين كشورها هنوز هم به ادامه تجارت با ايران متمايل هستند.
نكته جالب اينجاست كه در مورد برخي كشورهاي اروپايي نيز طي 11 ماهه سال قبل رشد شديد تجارت حاصل شده است. به طوري كه واردات ايران از سوئيس، هلند، آلمان و روسيه در مدت زمان ياد شده از نظر وزني به ترتيب 70، 512، 87 و 173 درصد افزايش يافت. در اين بين واردات ايران تنها از ايتاليا معادل 7/31 درصد كاهش يافت.
ايران در 11 ماهه سال 1391 از كشورهاي سوئيس، آلمان، هلند، روسيه و ايتاليا به ترتيب معادل پنج ميليون تن (سه ميليون دلار)، 2/1 ميليون تن (6/2 ميليون دلار)، 9/2 ميليون تن (8/1 ميليون دلار)، 8/2 ميليون تن (6/1 ميليارد دلار) و 143 هزارتن (957 ميليون دلار) واردات داشت.
در 11 ماهه سال 1391 اروپا از نظر وزني و ارزشي به ترتيب 6/40 و 7/28 درصد از كل واردات ايران را به خود اختصاص داد.
 


ساخت بزرگراه ترانزيتي براي اتصال بندرعباس به مشهد

معاون ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه ها با بيان اينكه وزارت راه در حال احداث 4000 كيلومتر راه اصلي است، از اتصال ترانزيتي بندرعباس به مشهد با تكميل مسير بزرگراهي مذكور در استان هاي كرمان و يزد خبر داد.
خيرالله خادمي در گفت وگو با فارس درباره توسعه مسيرهاي بزرگراهي و ترانزيتي اظهار داشت: در حال احداث بزرگراهي از سمت يزد به سمت دهوك، راور و كرمان هستيم كه قسمت مركزي كشور را به كريدور شرق متصل مي كند.
معاون ساخت و توسعه بزرگراه هاي شركت ساخت گفت: اين پروژه بزرگراهي يزد و كرمان را طي مي كند و در راهور و دهوك به هم وصل مي شود، سپس به طبس، بجستان و تربت حيدريه متصل مي شود.
خادمي با بيان اينكه اين محور عملا بندرعباس را به مشهد مقدس متصل مي كند، اظهار داشت: اين مسير در واقع بزرگراه بندرعباس-يزد-كرمان-مشهد است كه بخش زيادي از آن در قالب بزرگراه و بخشي به صورت بهسازي راه اصلي در حال انجام است.
معاون ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه هاي شركت ساخت درباره اتمام و بهسازي و احداث باند دوم محور بندرعباس-باغات-سيرجان-انار-يزد گفت: سالانه 100 كيلومتر از اين مسير احداث و به بزرگراه تبديل شده است.
وي اضافه كرد: اميدواريم كل محور و در واقع از تهران تا بندرعباس كه حلقه هاي مفقوده اي وجود دارد، تكميل شده و به صورت آزادراه و بزرگراه داشته باشيم.
معاون ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه هاي شركت ساخت يادآور شد: براي تكميل مسير از انار تا سيرجان و بندرعباس 300 ميليارد تومان هزينه شده است.
خادمي درباره تبديل راه هاي اصلي به بزرگراه، اظهار داشت: طبق هدف گذاري ها مقرر بود تا پايان سال گذشته با توجه به منابع اعتباري اختصاص يافته حدود 2000 كيلومتر بزرگراه ساخته شود اما با توجه به محدوديت هاي اعتباري اختصاصي، حدود 1200 كيلومتر بزرگراه تا پايان سال تكميل شد.
وي تصريح كرد: در كل كشور حدود 9400 كيلومتر بزرگراه و راه اصلي در حال احداث است كه توسط شركت ساخت پيگيري مي شود.
خادمي ادامه داد: از اين 9400 كيلومتر مسير در حال احداث، 5400 كيلومتر بزرگراه است و 4000 كيلومتر آن نيز راه اصلي است كه به عنوان محورهاي جديد در حال احداث است.
معاون ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه هاي شركت ساخت اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازي هم اكنون در حال ساخت 5400 كيلومتر بزرگراه است.
 


جهش 538 واحدي شاخص بورس

شاخص بورس بازهم روند صعودي به خود گرفت.
به گزارش فارس، در پايان معاملات ديروز بازار سرمايه، شاخص بورس به 40 هزار و 606 واحد رسيد كه538 واحد نسبت به روز دوشنبه افزايش نشان مي دهد.ديروز ارزش بازار هم به 182هزار و 166 ميليارد و 538 ميليون تومان افزايش يافت و ارزش معاملات به 115 ميليارد و 744 ميليون تومان رسيد. همچنين حجم معاملات 231 ميليارد تومان و تعداد معاملات 30 هزار و 584 بار بوده است.
بر اين اساس شاخص صنعت با 90/561 واحد افزايش به 35 هزار و 231 واحد رسيد، شاخص 50 شركت فعال تر بورس به هزار و 714 واحد رسيد كه 24 واحد افزايش داشت، شاخص آزاد شناور با 401/29 واحد افزايش 47 هزار و 194 واحد شد.
در پايان معاملات روز گذشته بورس تهران شاخص بازار اول 319 واحد رشد كرد و به 31 هزار و 610 واحد صعود كرد و شاخص بازار دوم با رشد كم سابقه 1660 واحدي در عدد 70 هزار و 320 واحد ايستاد.
بيشترين تأثير در شاخص مربوط به شركت هاي سرمايه گذاري غدير با 189 واحد، پالايش نفت بندرعباس 82 واحد، گسترش نفت و گاز پارسيان 66 واحد، پتروشيمي پرديس 28 واحد و پتروشيمي شيراز 18 واحد تأثير مثبت بر بورس داشته است.
همچنين شركت هاي سرمايه گذاري غدير، صنايع شيميايي سينا، بين الملل محصولات پارس، نفت بهران و ايران ياساتايرورابر بيشترين افزايش قيمت را داشته اند.
 


معاون وزير جهاد كشاورزي:

گوجه فرنگي به زودي ارزان مي شود

معاون امور توليدات گياهي وزير جهاد كشاورزي گفت: با آغاز برداشت گوجه فرنگي از استان هاي جنوبي كشور قيمت تا چند روز آينده كاهش مي يابد.
ناصر توكلي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: پيش بيني مي شود يك ميليون و 160هزار تن برداشت بهاره گوجه فرنگي از استان هاي هرمزگان، جيرفت، كرمان و فارس آغاز شود كه قيمت اين محصول را كاهش خواهد داد.
معاون امور توليدات گياهي وزير جهاد كشاورزي افزود: همچنين 9هزار تن نيز از برداشت هاي زمستانه گوجه فرنگي باقي مانده است كه به تدريج وارد بازار مي شود.
وي درعين حال تصريح كرد: دليل افزايش اخير قيمت گوجه فرنگي به دليل كاهش توليد نبوده، بلكه تعطيلي ايام عيد باعث كندي شبكه حمل ونقل و اختلال در انتقال به بازار مصرف شد.
در ايام عيد قيمت گوجه فرنگي در تهران به كيلويي 4هزار و 500تومان و در برخي شهرستان ها تا 5هزار و 500تومان رسيد.
در حال حاضر قيمت گوجه فرنگي در تهران كيلويي 4هزار تومان است.
مردم نخرند تا ارزان شود
از سوي ديگر رييس شوراي اصناف گفت: تعديل قيمت گوجه فرنگي همكاري و همراهي مردم را مي طلبد و نبايد مردم اجازه دهند عده اي از اين وضعيت سوءاستفاده كنند.
قاسم نوده فراهاني در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه مردم نبايد گوجه فرنگي كيلويي 5000توماني بخرند، تصريح كرد: اگر مردم مراعات كنند و كمتر بخرند زمينه كاهش قيمت اين محصول فراهم مي شود.
رييس شوراي اصناف درباره زمان برداشت و توزيع مجدد گوجه فرنگي خاطرنشان كرد: تا چند روز ديگر محصول جديد گوجه فرنگي به بازار مي آيد و طبيعتا قيمت آن با افزايش عرضه كاهش يافته و قيمت آن مي شكند.
فراهاني درباره دلايل افزايش قيمت نارنگي نيز بيان كرد: ما درحال حاضر اصلا نارنگي نداريم و فصل آن گذشته است.
او با تأكيد بر اين كه توليد نارنگي در كشور در اين فصل از سال متوقف است، گفت: محصولي كه توليد آن در كشور متوقف شده و كمياب شده طبيعي است كه قيمتش افزايش يابد ولي اگر عده اي از مردم بر خريد آن پافشاري دارند طبيعتا بايد بهاي بيشتري را براي آن بپردازند.
وي در پايان گفت: كاهش قيمت نارنگي و گوجه فرنگي در بازار به رفتار اقتصادي مردم بازمي گردد. در شرايط فعلي كه توليد اين دو محصول كاهش يافته است خود مردم بايد به نحوي عمل كنند كه زمينه براي سوءاستفاده سودجويان فراهم نشود.
 


امروز صورت مي گيرد

افتتاح رسمي قطعه 4 آزاد راه تهران شمال

قطعه چهار آزاد راه تهران-شمال امروز (چهارشنبه 21 فروردين) با حضور مسئولان به طور رسمي افتتاح مي شود.
به گزارش ايسنا از 29 اسفند سال گذشته قطعه چهار آزاد راه تهران- شمال به عنوان كوچكترين قطعه از اين پروژه بزرگ، بدون افتتاح رسمي زير بار ترافيك رفت.
اين قطعه با اصرار مسئولان بنياد مستضعفان به عنوان بخش خصوصي سازنده آزاد راه تهران- شمال افتتاح شد تا به ترافيك جاده چالوس براي سفرهاي نوروزي كمك كرده و باعث روان تر شدن حركت خودروهاي حدفاصل مرزن آباد تا چالوس شود.
اقدام به بازگشايي قطعه چهار آزاد راه تهران- شمال براي تردد عموم خودروها با وجود نظر متفاوت بخش دولتي، انجام شد در حالي كه در اين قطعه كمبودهاي زيادي ديده مي شود.
قطعه چهار آزاد راه تهران- شمال هنوز روكش اصلي آسفالت ندارد. ضمن آن كه حفره هاي ايجاد شده به منظور نصب كيوسك عوارضي مشكلاتي براي تردد خودروهايي كه وارد اين قطعه مي شوند، ايجاد كرده است.
هر چند در اين قطعه روشنايي و تجهيزات آن نصب شده است اما هنوز به برق دسترسي ندارد و به اين ترتيب چراغ هاي نصب شده در اين آزاد راه هنوز بي استفاده هستند.
در اين قطعه 21 كيلومتري هيچ محلي به عنوان پاركينگ در حاشيه آزاد راه در نظر گرفته نشده و در صورت بروز مشكل براي هر وسيله نقليه بايد در يكي از باندهاي اين آزاد راه توقف كرد كه خود دليلي براي بروز سانحه و ترافيك خواهد بود.با وجود همه مشكلات، اين قطعه از آزاد راه تهران- شمال امروز به طور رسمي و احتمالاً با حضور رئيس جمهور افتتاح مي شود.
البته به گفته برخي مسئولان حفره هاي ايجاد شده براي نصب كيوسك عوارضي به منظور افتتاح پر مي شود تا افتتاح صورت گيرد. پس از آن روكش سوم آسفالت انجام شده و براي جلب نظر شركت برق منطقه اي براي روشن شدن چراغ هاي اين آزاد راه اقدام خواهد شد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10