(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 24 فروردین 1392 - شماره 20463

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله موحدي كرماني در خطبه هاي نماز جمعه تهران:
 رياست جمهوري امانت است نه لقمه شيرين
هديه به خوانندگان
درپرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
انحلال دانشگاه علوم پزشكي ايران - تصميم بدون كارشناسي
پيامدها و چالش ها
اقامه عزاي فاطمي در حسينيه امام خميني(ره)
در جلسه مجمع عمومي سازمان ملل مطرح شد
حمايت ايران از تشكيل دادگاه ويژه نسل كشي و جنايات جنگي
امام جمعه قم: ملت ايران در حماسه سازي
حضرت زهرا (س)را الگوي خود قرار دهند
رويكرد خصمانه واشنگتن ادامه دارد
تحريم هاي جديد آمريكا عليه افراد و شركت هاي ايراني
اتحاديه اروپا خواستار تجديدنظر در لغو تحريم بانك ملت شد
شبكه العالم دوباره به مدار نايل ست بازگشت
تاكيد هند بر تداوم واردات نفتي از ايران
تحريف بيانيه شوراي تبيين بسيج دانشجويي
توسط روزنامه دولت
فردا همزمان با سالروز شهادت صديقه كبري(س) انجام مي شود
 تشييع پيكر شهدا در كردستان ، خوزستان و آذربايجان غربي
استاندار فارس و سازمان انرژي اتمي
تفاهم نامه همكاري منعقد كردند
علاء الدين بروجردي:
آمريكا بازنده اصلي بازي هسته اي ايران است
سخنگوي وزارت خارجه روسيه:
ايران هيچ محدوديتي براي استخراج اورانيوم ندارد
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي:
دولت آذربايجان از همگرايي مردم آن كشور با مردم ايران اسلامي واهمه دارد
اميدواري قزاقستان به ادامه گفت و گوها ميان ايران و 1+5
ائمه جمعه شيعه و سني گنبدكاووس:
مسئولان در خدمت صادقانه به مردم ، لحظه اي كوتاهي نكنند
درگذشت مادر 3 شهيد در اصفهان
جانباز تنكابني به قافله شهدا پيوست
نايب رئيس كميسيون كشاورزي و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي:
250 الگوي كشت روي ميز كميسيون كشاورزي است


آيت الله موحدي كرماني در خطبه هاي نماز جمعه تهران:

 رياست جمهوري امانت است نه لقمه شيرين

امام جمعه موقت تهران با اشاره به انتخابات رياست جمهوري پيش رو گفت: كانديداها بايد بدانند مسئوليت رياست جمهوري را مي خواهند برعهده بگيرند و اين رياست يك امانت است نه يك لقمه شيرين.
به گزارش فارس، آيت الله محمد علي موحدي كرماني در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته تهران در سخناني ضمن تسليت به زلزله زدگان بوشهر و ابراز همدردي با خانواده جان باختگان، از مسئولان امر خواست كه خدمات رساني خود را به اين زلزله زدگان بيشتر كنند و گفت: البته طبق گزارش مسئولان خدمات قابل توجهي به زلزله زدگان بوشهر ارائه شده است.
وي در ادامه به بيان نكاتي درباره انتخابات رياست جمهوري پرداخت و تصريح كرد: كانديداها بايد بدانند مسئوليت رياست جمهوري را مي خواهند برعهده بگيرند و اين رياست يك امانت است نه يك لقمه شيرين.
خطيب موقت نماز جمعه ديروز تهران در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: همه مردم مأمورند كه امانت را به انسان هاي لايق بسپارند و مردم بايد بدانند وظيفه اي بسيار سنگين پيش رو دارند، مردم هم بايد بگردند و اهلش را پيدا كنند و به او رأي دهند، با تك تك آراي شما، يك نفر برگزيده مي شود و 4 سال امور كشور را به دست مي گيرد، بنابراين ملت نيز بايد در اين موضوع دقت لازم را داشته باشند.
وي خطاب به كانديداهاي رياست جمهوري گفت: بايد بدانيد كه رياست امانت الهي است و امانت چيز كمي نيست و در آخرت از شما در اين باره سؤال مي شود.
امام جمعه موقت تهران با بيان اينكه مردم بايد در آرايشان مراقبت كنند و به كسي كه اهلش است، رأي دهند، در توصيه اي به ملت گفت: سوابق كانديداها را به دست آوريد، ببينيد رابطه انقلابي و وفاداري اش به ولايت فقيه چقدر است، اگر كسي را نمي شناسيد به هيچ وجه رأي ندهيد، بايد سوابق را بشناسيد و ببينيد به دين و انقلاب خدمت كرده است، چقدر وفاداري خود را به ولايت فقيه اثبات كرده است، مردم به كساني رأي دهند كه ولايت مداري و حسن سابقه خودشان را ثابت كرده باشند.
وي در ادامه سخنانش با اشاره به نامگذاري سال جديد از سوي رهبر معظم انقلاب به نام «حماسه سياسي؛ حماسه اقتصادي»، تأكيد كرد: انتظار رهبر معظم انقلاب اين است كه مردم در انتخابات حماسه خلق كنند، نكته اول در انتخابات، حضور گسترده و چشم گير است و ان شاءالله با اين حضور گسترده مشت محكمي به دهان دشمنان خارجي و داخلي خواهيد زد و آنها را از ضربه زدن به انقلاب مأيوس خواهيد كرد.
وي همچنين با اشاره به قطع رابطه ايران با آمريكا، گفت: ما در اين ايام، سالگرد قطع رابطه سياسي ايران با آمريكا را داشته ايم الحمدلله هيچ ضرري از اين قطع رابطه نكرديم و برخلاف تصور دشمن نفع هم برديم، دشمن فهميد كه ما رو به رشد شده ايم و از اين قطع رابطه استفاده كرديم و به خودسازي مشغول شديم و الحمدلله نيروهاي ما هم از اين قطع رابطه استفاده كردند و دشمن را به حيرت وادار كردند.
وي با بيان اينكه سقوط اخلاق در غرب به مراحل نهايي خود رسيده است، گفت: اخلاق در غرب در حال رسيدن به اوج انحطاط است، سناي فرانسه قانون ازدواج همجنس گرايان را تصويب كرد، بايد فساد به اوج خود برسد تا سرنگون شود.
امام جمعه موقت تهران در خاتمه سخنانش در خطبه دوم در تذكري به زائران خانه خدا، گفت: وهابيت كثيف جزوه هايي را به دست حجاج مي دهد كه پر از دروغ و تهمت و افتراست، توصيه مي كنم به زائران كه اين جزوه ها را حتماً نگيرند تا وهابيت عقب نشيني كند، غير از دروغ و غير از اينكه ذهن انسان هاي بي خبر از مباني ديني را خراب كند، محصولي ندارد، توصيه مي كنم حتماً و قطعاً اين جزوه ها را نگيريد چرا كه در اين صورت آنان خود به خود عقب نشيني مي كنند.
به گزارش فارس، آيت الله موحدي كرماني در سخنان كوتاهي در خطبه اول نماز جمعه اين هفته تهران ضمن توصيه همگان به رعايت تقوا، گفت: انسان بي تقوا بي سرمايه است، تقوا چراغ راه زندگي انسان هاست.
وي همچنين ضمن تسليت شهادت حضرت زهرا(س)، به بيان برخي از ويژگي هاي آن حضرت پرداخت و اظهار داشت: حضرت زهرا(س) پيامبر نبود اما روح و جان پيامبر بود، امام نبود اما هم كفو امام بود.
وي با ذكر اين نكته كه بعد ديگري كه بايد در زندگي حضرت زهرا(س) بياموزيم جهاد زهراست، تصريح كرد: در روايات داريم كه دو چيز را خداوند با هم قبول مي كند، نماز و زكات؛ اگر فردي نماز بخواند و به ياد فقرا و مستحقان نباشد، آن نماز قبول نيست، هر دو بايد با هم باشند، در روايات داريم كه سه روز خانواده اميرالمؤمنين (ع) روزه كردند و با آب افطار كردند، يك روز قرص نان شان را به فقير، يك روز به يتيم و يك روز به اسير دادند، در مقابل اين خدمت 18 آيه در قرآن آمده است، سه شبانه روز به خانواده اميرالمؤمنين غذا نرسيده بود، اينها درس هايي است كه اگر مي خواهيم فضاي زندگي مان شيرين شود بايد بياموزيم.
قرارگاه پدافند 24 ساعته چشمانشان به رادار
و انگشتشان بر روي ماشه است
فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: هر دشمني كه بخواهد خيال خام تهديد و تجاوز را عملي كند، نادم و پشيمان مي شود و سربازان فدايي و فداكار ولايت، صلابت و استحكام خود را به جهانيان نشان مي دهند.
به گزارش فارس، اميرسرتيپ احمدرضا پوردستان فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي كه در نمازجمعه اين هفته تهران به مناسبت روز ارتش جمهوري اسلامي ايران سخنراني مي كرد، ضمن تبريك اين روز اظهار داشت: روز ارتش جمهوري اسلامي ايران و نيروي زميني را تبريك عرض مي كنم و ياد و خاطره 48 هزار لاله گلگون كفن را گرامي مي داريم و از خداوند توفيق ادامه راه اين شهيدان را مسئلت مي كنيم.
وي افزود: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و از زماني كه امام با انشايي ارتش را به ملت پيوند زدند، ارتش را به ارتش مردمي تبديل كردند و به جز محدود ياران باوفاي ايشان مانند شهيد بهشتي، مطهري و مفتح كسي با اين تصميم امام موافق نبود و خيلي از نخبگان بي بصيرت مخالف پيوند ارتش به ملت بودند.
فرمانده نيروي زميني ارتش تصريح كرد: تعيين 29 فروردين 1358به عنوان روز ارتش جمهوري اسلامي ايران زماني بود كه ارتش در آستانه انحلال پيش رفته بود اما نفس مسيحايي حضرت امام (ره) آن را براي خدمتگذاري دوباره آماده كرد.
فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران در خصوص ويژگي هاي اخلاقي سپهبد علي صيادشيرازي گفت: من شاگرد ايشان بودم و ايشان عليرغم بلوغ نظامي، تلاش خستگي ناپذير و رافت و تواضع دو ويژگي منحصر به فرد داشت كه سبب عاقبت به خيري ايشان شد. يكي از اين ويژگي ها اخلاص در عمل بود و فقط خداوند را مدنظر داشت و دوم ولايتمداري و تبعيت محض از ولايت بود و علاقمند بود همواره در سخنراني ها و محافل خود اين ويژگي خود را نشان دهند و مرتب مي فرمود بزرگترين نعمت خداوند را ولايت مي دانم.
وي با تأكيد بر اينكه اولين مأموريت ارتش تأمين امنيت آسمان كشور از طريق كنترل تمامي پروازها است، اظهار داشت: روزانه ده ها پرواز داخلي و خارجي در تمامي 24 ساعت انجام مي شود و كوچكترين تخلف و حركت مشكوكي مورد رصد قرار مي گيرد و مدافعان آسمان ولايت در قرارگاه پدافند 24 ساعته چشمانشان به صفحه رادار است و انگشت شان بر روي ماشه كه هر حركت مشكوكي را در آن واحد مورد پاسخ قرار دهند.
وي در پايان خطاب به دشمنان ايران اسلامي گفت: هر دشمني كه بخواهد خيال خام تهديد و تجاوز را عملي كند، نادم و پشيمان مي شود و سربازان فدايي و فداكار ولايت، صلابت و استحكام خود را به جهانيان نشان مي دهند.
 


هديه به خوانندگان

حضرت امام خميني(ره): مسئله فرود آمدن جبرئيل يك مسئله ساده اي نيست... گمان ندارم غير از طبقه اول انبياء عظام، درباره كسي اينطور وارد شده باشد. من اين شرافت و فضيلت (نزول جبرئيل بر حضرت فاطمه«س») را از همه فضايل عظيمي كه براي حضرت زهرا ذكر كرده اند بالاتر مي دانم.
 


درپرتو وحي

چنين كسي آمرزيده مي شود
قرآن كريم:
و من (خداوند بخشنده) هر كس را كه:
توبه كند
و ايمان آورد
و عمل صالح انجام دهد
سپس هدايت شود، مي آمرزم.
سوره طه
آيه 82
 


اخبار ادبي و هنري

هنرمنداني كه در روز هنر انقلاب اسلامي تقدير شدند
همايش بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامي با تجليل از بزرگان عرصه ادب و هنر ايران بعدازظهر روز چهارشنبه 21 فروردين در تالار وحدت برگزار شد.
در اين همايش از علي نصيريان، سعيد كشن فلاح، نصرالله قادري، حسين مسافر آستانه، كوروش زارعي، حسين فدايي حسين و مالك حدپور سراج در حوزه نمايش، كاظم چليپا و مرتضي اسدي در حوزه نقاشي، سيدمسعود شجاعي طباطبايي در حوزه كاريكاتور، سيد عباسي ميرهاشمي در حوزه عكاسي، احمد راغب، علي معلم دامغاني، محمد علي گلريز، اسفنديار قره باغي و سيدحسام الدين سراج در حوزه موسيقي و علي وزيريان در حوزه گرافيك تقدير شد. در اين آئين محمود حميدي از آزادگان سال دفاع مقدس و نويسنده نيز تقدير شد.
گفتني است، مراسم بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامي با حضور سيدمحمد حسيني (وزير ارشاد)، محمدرضا باهنر (نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي)، محسن مومني شريف (مدير حوزه هنري) و ... برگزار شد.
شركت نفتي انگليس
حامي شبكه ضدايراني آذربايجان شد!
اداره يك شبكه تلويزيوني جمهوري آذربايجان كه در بخش فارسي و آذري خود به تبليغات ضدايراني مشغول است، با واگذاري به شركت دولتي نفت جمهوري آذربايجان (وابسته به انگليس) به شبكه «سي بي سي» تغيير نام داد.
شركت دولتي نفت جمهوري آذربايجان از شركاي نفتي شركت بي پي انگليس در بهره برداري از نفت كشور آذربايجان محسوب مي شود.
شبكه جهاني سحر گزارش داد: در كنفرانس خبري اي كه روز چهارشنبه، 10 آوريل براي اعلام اين خبر در باكو تشكيل شد، وقار قار اداغلي، رئيس شبكه آ.ت.و. جمهوري آذربايجان اعلام كرد: «شبكه آ.ت.و. اينترنشنال كه از سال 2009 در زمينه تبليغ «هويت ملي» جمهوري آذربايجان و امور دياسپورا فعاليت موفقي داشته است، به علت اينكه ماهيت تجاري ندارد، با مشكلات مالي و فني مواجه است و به همين علت به فروش گذاشته شد و شركت دولتي نفت جمهوري آذربايجان نيز آن را خريداري كرد.»
معاون شركت دولتي نفت جمهوري آذربايجان با خودداري از اظهار نظر در خصوص بودجه شبكه «سي بي سي» گفت: «رهبري شركت نفت تصميم گرفته است كه بودجه مورد نياز اين شبكه تامين شود و اين شبكه به جديدترين فناوري هاي روز تجهيز شود. از اين پس اين شبكه به اولين شبكه منطقه تبديل خواهد شد»!
در اين كنفرانس خبري همچنين اعلام شده است شوراي ملي راديو و تلويزيون جمهوري آذربايجان مجوز شش ساله پخش از ماهواره را براي شبكه سي بي سي صادر كرده است.
اخبار ضد ايراني اين شبكه در بخش فارسي آن تشابه زيادي به اخبار بخش فارسي راديو اسرائيل داشته است و موجب بي رغبتي مخاطب مي شود. واگذاري اين شبكه به شركت دولتي نفت جمهوري آذربايجان كه به خاطر قراردادهاي استعماري با شركت نفتي بريتيش پتروليوم (بي پي) انگليس به طور غيررسمي از اقمار منافع نفتي انگليس محسوب مي شود و نيز نام گذاري سي بي سي كه تشابه اسمي نزديكي به شبكه بي بي سي دارد، قابل تامل به نظر مي رسد.
سانسور رسانه ها در غرب
براي خوشايند اسرائيل
يك تحليل گر رسانه اي معتقد است: هجمه اي تحت رهبري و هدايت آمريكا و به دستور اسرائيل و كساني كه در آمريكا به دنبال تقابل و نه راه حل صلح آميز هستند، عليه رسانه هاي ايراني در جريان است. آنها در تلاش هستند صداي رسانه هاي ايران را در نقاط مختلف جهان و اكنون در آمريكاي لاتين خاموش كنند.
دني شكتر دبير تارنماي مدياچنل به پرس تي وي گفت: آمريكا و اربابان صهيونيست اين كشور در حال هدايت هجمه اي جهت بدنام كردن رسانه هاي ايران هستند.
وي افزود: اين در حقيقت اعمال فشار عليه شركت هاي ماهواره اي براي توقف پخش رسانه هاي ايران است. تا جايي كه مي دانم اين اقدامات كاملا غيرقانوني و برخلاف آزادي بيان است. براساس سياستي كه غرب در پيش گرفته، ادعا مي شود تمام رسانه هاي ايران ابزار تبليغاتي دولت اين كشور هستند. اين در حالي است كه همين ادعا در بسياري از شبكه هاي آمريكايي مي تواند مطرح شود. اگر ديروز در آمريكا بوديد و پوشش خبري مرگ مارگارت تاچر را مي ديديد، متوجه تبليغات رسانه اي درباره وي مي شديد. اين رسانه ها شخصيت وي را همانند يك الهه جلوه دادند.
شركت هاليوودي كاركنانش را اخراج مي كند
كمپاني «ديسني» قصد دارد تعدادي از كاركنان «استوديو والت ديسني» را اخراج كند.
به گزارش ايسنا، كمپاني ديسني از روز چهارشنبه اقدام به اخراج حدود 150 نفر از كاركنان خود در بخش هاي سرگرمي خانگي، توليد، توزيع، بازاريابي و همچنين بخش موسيقي و تئاتر كرده است.
اين تعديل نيرو شامل پنج درصد از كاركنان كمپاني در «ديسني»، «پيكسار»، «مارول»، «لوكاس فيلم» و بخش موسيقي و تئاتر اين كمپاني مي شود.
سخنگوي كمپاني «ديسني» روز چهارشنبه اعلام كرد به عنوان بخشي از بازبيني ساختار عملكردي كمپاني و به منظور تطبيق با تقاضا در بازار كنوني، تصميم سختي مبني بر كاهش تعداد كاركنان در برخي از بخش هاي استوديو گرفتيم. اين تعديل نيرو همزمان با تمركز بيشتر كمپاني ديسني بر روي محصولات «مارول»، «پيكسار»، «لوكاس فيلم» و «دريم وركس» روي مي دهد.
بسياري از كاركنان كمپاني ديسني انتظار داشتند كاهش نيرو پيش از انتشار درآمد كمپاني در سه ماهه دوم روي دهد، اين در حالي است كه مسئولان ارشد اين كمپاني معتقدند اين تعبيرات و سازماندهي مجدد موجبات رشد كمپاني را درآينده فراهم مي كند.
عصبانيت مردم استراليا از تلويزيون اين كشور
پخش برنامه تلويزيوني «دوربين مخفي» كه دو دختر جوان را از شدت ترس تا سرحد مرگ پيش برد، خشم استراليايي ها را برانگيخت.
به گزارش ايسنا، در اين برنامه دوربين مخفي، يك راننده تاكسي دو دختر جوان را كه از جشني برگشته اند سوار كرد و پس از طي مسافتي به آنها گفت كه روح يك گرگ وارد جسم او شده است. راننده سپس شروع به گاز گرفتن خود و زوزه كشيدن كرد و سپس با ماسكي به شكل صورت يك گرگ، به دو دختر مسافر در صندلي عقب حمله كرد. در نهايت راننده تاكسي ماسك را از صورتش برمي دارد و به دو دختر جوان كه تا سرحد مرگ ترسيده اند، مي گويد كه آنها بخشي از يك برنامه تلويزيوني دوربين مخفي هستند.
به گزارش هرالد سان، پخش اين برنامه تلويزيوني دوربين مخفي در روزهاي گذشته خشم استراليايي ها را برانگيخته و در اين ميان عده اي خواستار وضع قوانيني براي ساخت برنامه هايي از اين دست شده اند.
 


انحلال دانشگاه علوم پزشكي ايران - تصميم بدون كارشناسي

پيامدها و چالش ها

دكتر سيد مسعود خاتمي¤
بيش از دو سال از انحلال دانشگاه علوم پزشكي ايران و ادغام مركز آموزشي و درماني آن در دو دانشگاه تهران و شهيد بهشتي مي گذرد. اين زمان براي مشاهده پيامدهاي نهايي و تاثيرات آن بر سلامت كافي نيست. اما حتي در اين زمان محدود نيز مي توان پيامدهاي كوتاه مدت و مياني آن را بررسي نمود. در اين نوشتار به بررسي پيامدهاي اين سياست از نظر اهداف ادغام، فرآيند انجام ادغام، رعايت عدالت در توزيع منابع و پيش بيني پيامدهاي آتي در حيطه هاي سلامت استان تهران و وضعيت پژوهشي و آموزشي دانشگاه هاي مرتبط مي پردازيم، براي ورود به بحث، ابتدا تاريخچه مختصري از دانشگاه علوم پزشكي ايران بيان مي شود.
دانشگاه علوم پزشكي ايران
دانشگاه علوم پزشكي ايران در مرداد سال 1352 تحت عنوان يك مركز پزشكي تاسيس شد. در سال 1353 كتابخانه آن تاسيس شد و در طول 2 سال در رديف مراكز مهم اطلاعات پزشكي در سطح بين المللي قرار گرفته و توسط سازمان جهاني بهداشت به عنوان كتابخانه و مركز اطلاعات منطقه مديترانه شرقي تعيين گرديد.
همچنين براساس تصميمات كميسيون منتخب يكصد و سومين نشست شوراي گسترش آموزش عالي مورخ 6/5/1354، مجاز به تاسيس دانشكده پزشكي و دانشكده علوم پزشكي در رشته هاي مختلف علوم پايه پزشكي و دانشكده پرستاري و علوم پيراپزشكي و مديريت موسسات پزشكي و بهداشتي گرديد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي و تصويب وزارت بهداشت و درمان در سال 1356 اين مركز با ادغام چند دانشكده و موسسه عالي رسما تحت عنوان دانشگاه علوم پزشكي ايران فعاليت خود را ادامه داد.
در واقع اين اولين دانشگاه علوم پزشكي بود كه به طور مستقل تشكيل شد و از وزارت علوم منفك شد، به همين دليل آن را مولود منحصر به فرد ادغام آموزش پزشكي و وزارت بهداري سابق مي دانند.
در آبان ماه سال 1389 دانشگاه علوم پزشكي ايران منحل و با حكم وزير وقت بهداشت درمان و آموزش پزشكي كليه واحدهاي آموزشي پژوهشي و دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي ايران به دانشگاه علوم پزشكي تهران و واحدهاي ديگر اين دانشگاه به دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و دانشكده علوم پزشكي كرج منتقل شد.
(دانشنامه ويكي پديا-16/11/1391)
الف) اهداف ادغام
اول: وزير وقت بهداشت درمان و آموزش پزشكي اين ابلاغ را در راستاي اجراي تصميمات دولت مبني بر خروج دستگاه هاي اجرايي از استان تهران و در جهت تامين يكپارچگي در ارائه خدمات آموزشي و بهداشتي، درماني استان تهران و كاهش تصدي گري امور موازي اعلام كرده و به ابلاغ مصوبه شماره 110/677 معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري اشاره كرده است (روزنامه جم شماره خبر 100889700075) حال سوال اين است كه با تشكيل استان البرز و نياز اين استان به يك دانشگاه علوم پزشكي براي ارائه خدمات سلامت، آيا نياز به انحلال يك دانشگاه در استان ديگر بود؟ با اين انحلال و انتقال عمده كاركنان و اعضاي هيئت علمي آن به دو دانشگاه ديگر استان تهران چه تعداد نيرو از تهران خارج شدند؟ - ممكن است تعداد كمي از كاركنان بهداشتي و درماني منتقل شده باشند - ولي آنچه مسلم است قسمت انتقال يافته به دانشگاه علوم پزشكي البرز در صورت عدم انحلال دانشگاه ايران هم به علت جدايي جغرافيايي استان البرز، به اين استان انتقال مي يافت. اين دانشگاه مي توانست با جذب اعتبارات و رايزني هاي مناسب، دانشگاه معتبري شود و لزومي نداشت كه دانشگاهي با چهار دهه سابقه كاري و حدود 800 عضو هيئت علمي و چند هزار كارمند و دانشجو منحل شود.
نكته حائز اهميت آنكه هيچ يك از اعضاي هيئت علمي و كاركنان پژوهشي و آموزشي به استان البرز منتقل نشدند.
از طرف ديگر يكي از اهداف اين اقدام، بحث تامين يكپارچگي در ارائه خدمات آموزشي و بهداشتي، درماني و كاهش تصدي گري امور موازي اعلام شده است. اولين سوالي كه در اين خصوص بايد پاسخ داده شود اين است كه آيا تنها استاني كه داراي بيش از يك دانشگاه علوم پزشكي است استان تهران است؟ در حال حاضر 42 دانشگاه علوم پزشكي در 30 استان داريم. آيا در اين استان ها موازي كاري و بحث يكپارچگي مطرح نيست، اگر اين اقدام به عنوان پايلوت براي سايرين صورت گرفته آيا بهتر نبود با يك دانشگاه محيطي كوچك مورد ارزيابي قرار مي گرفت؟ البته انجام ادغام بدون كارشناسي لازم حتي در استان كوچك نيز مي تواند منجر به كاهش سطح سلامت مردم شود. آنچنان كه يكي از اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفته است آيا اين توجيه قابل تسري به دانشگاه هاي وزارت علوم نيز هست؟ آيا دانشگاه هاي صنعتي شريف، علم و صنعت و اميركبير نيز با اين توجيه قابل ادغام هستند (خبرگزاري مهر 15/8/1389)
دوم: يكي از اهداف و استدلال هاي وزارت بهداشت اين بود كه تجميع امكانات به دنبال اين ادغام منجر به ارتقاي جايگاه دانشگاه ها شده و اين ادغام براي رسيدن به رتبه اول منطقه لازم بوده است (همشهري آنلاين كد خبر 120174). در نقد اين هدف بايد مشخص كرد جايگاه كدام دانشگاه ها بعد از اين ادغام ارتقا يافته است.
تنها دانشگاهي كه از اين حيث منتفع شد، دانشگاه علوم پزشكي تهران بود كه همان گونه كه در بندهاي پيشين آمد كليه مراكز آموزشي و پژوهشي و اعضاي هيئت علمي به آن دانشگاه منتقل شدند. سوال بعدي كه مسئولين ذي ربط بايد پاسخ دهند اين است كه ارتقاي جايگاه علمي دانشگاه تهران به چه بهايي بايد انجام شود؟ در ميان سه هدف مهم نظام هاي سلامت (الف: ارائه خدمات سلامت، ب: پاسخگويي به نيازهاي غير سلامت گيرندگان خدمت و ج: مشاركت مالي عادلانه در سلامت) آنچه مقدم بر همه اهداف وزارت بهداشت است سلامت مردم است. پژوهش و آموزش در دانشگاه ها در راستاي دستيابي به اين هدف است. اما در اين ادغام مي بينيم كه اهداف اصلي قرباني اهداف فرعي شدند. شاهد اين مدعا تحميل بار ارائه خدمات درماني و بهداشتي به دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي است كه در بند «ج» و «د» به تفصيل در مورد آن بحث خواهد شد.
ب) فرآيند انجام ادغام
در فرآيند ادغام، شتاب انجام آن، مخفي ماندن موضوع از سياستگذاران و مديران ارشد نظام سلامت و اعضاي هيئت علمي تا روز ادغام و تحميل آن به جامعه علمي بدون نظرخواهي از آنان به عنوان ذي نفعان اصلي اين موضوع جاي تامل دارد. امروزه سياست گذاري مبتني بر شواهدي بسيار مورد تاكيد است اما هيچ گونه شواهد از طرف مسئولين ذي ربط براي اقناع جامعه علمي ارائه نشد. از طرف ديگر تصميم گيري و اجراي آن در روز تعطيل بدون كارشناسي لازم مزيد بر علت شد. اعضاي هيئت علمي دانشگاه ايران به عنوان افراد فرهيخته حوزه سلامت از آنكه بدون انتخاب و به جبر بايد مسيري معين شده را بروند احساس حقارت نمودند.
نكته جالب آنكه زمان انحلال دانشگاه علوم پزشكي ايران تنها يك ماه بعد از آغاز سال تحصيلي بود! انتقال دانشجويان به دانشگاه تهران موجب نارضايتي دانشجوياني كه رتبه اي بالاتر از دانشجويان ايران داشتند و در دانشگاه تهران قبول نشده بودند، گرديد (سياست روز كد مطلب 52098) در حالي كه مدير كل وزارتي وقت وزارت بهداشت اين عدم رعايت عدالت را مايه خوشحالي و رضايت دانشجويان ذكر كرده است (خبرگزاري مهر 8/8/1389)
فرايند ادغام در ساير كشورها نيز مورد توجه بوده است. ايرلند، ايسلند، فنلاند، ايالات متحده آمريكا و دانمارك از جمله كشورهايي هستند كه برنامه ادغام دانشگاه هاي خود را برنامه ريزي و بعضي اجرا كرده اند. با بررسي تجربيات اين كشورها مي بينيم كه تقريبا تمام آنها به دنبال بحران هاي مالي و براي كاهش هزينه ها دست به ادغام زده اند. از طرف ديگر اين ادغام ها با برنامه ريزي وسيع براي ارتقاي استانداردهاي آموزشي بوده و بعضي علي رغم تصميم و اعلام عمومي بعد از ماه ها آن را اجرايي نكرده اند. اما هيچ يك با اين سرعت و با اين اهداف انجام نشده است.
ادامه دارد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
¤ فوق تخصص جراحي عروق و ترمالوژي و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله(عج)
 


اقامه عزاي فاطمي در حسينيه امام خميني(ره)

همزمان با فرا رسيدن ايام سوگواري دخت گرامي پيامبر اسلام، حضرت صديقه كبري(سلام الله عليها)، اولين شب از مراسم عزاداري و سوگواري بانوي عصمت و طهارت، با حضور حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در حسينيه امام خميني(ره) برگزار شد.
در اين مراسم كه اقشار مختلف مردم و مسوولان حضور داشتند، سخنرانان و مداحان اهل بيت عليهم السلام به تبيين شخصيت والاي ام الائمه حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها) و ذكر مصائب و مناقب ايشان پرداختند.
اين مراسم به مدت پنج شب و تا دوشنبه 26 فروردين 1392 در حسينيه امام خميني(ره) ادامه خواهد داشت.
 


در جلسه مجمع عمومي سازمان ملل مطرح شد

حمايت ايران از تشكيل دادگاه ويژه نسل كشي و جنايات جنگي

نماينده ايران نزد سازمان ملل در جلسه مجمع عمومي اين سازمان تصريح كرد ايران معتقد است، نتيجه متجاوزان و مرتكبان جنايات فجيع بين المللي، صلح و آرامش ملت هاي جهان را در پي خواهد داشت.
«غلامحسين دهقاني»، سفير و معاون نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك، در جلسه مجمع عمومي اين سازمان كه درباره عدالت كيفري بين المللي برگزار شده بود گفت: در ميان انواع جرائم و جنايات بين المللي، تجاوز به عنوان مادر و منشاء همه جنايت ها شناخته مي شود و دادگاه كيفري بين المللي بايد با اين موضوع برخورد كند.
دهقاني اظهار داشت: برخورد با تجاوز مي تواند تلاش ها براي مبارزه با فرار از مجازات را تقويت كرده و كل شاكله حقوق و روابط بين المللي را تحت تاثير قرار دهد.
وي ادامه داد: اولين كنفرانس بازنگري اساسنامه ديوان كيفري بين المللي تلاش كرد تا تعريفي از جنايت تجاوز ارائه دهد، هرچند اين امر با مقاومت برخي از اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل براي فرار از مسئوليت شان مواجه شد ولي اقدامي بود كه بدون ترديد به اين كشورها يادآوري مي كند اقدام آنان در تجاوز يا تهديد به كاربرد زور عليه ديگران بدون مجازات باقي نخواهد ماند.
دهقاني با تاكيد بر اين كه تجاوز مهم ترين جنايت و نگراني بين المللي محسوب مي شود، اضافه كرد تا زماني كه دادگاه هاي بين المللي از جمله دادگاه كيفري بين المللي نتواند مرتكبان جنايت تجاوز را تعقيب و مجازات كنند، كسي نمي تواند مطمئن شود كه يك دادگاه كيفري بين المللي موثر وجود دارد.
سفير و معاون نماينده كشورمان نزد سازمان ملل افزود: بدون شك واكنش فوري و مناسب جامعه بين المللي از عوامل موثر در جلوگيري از اقدام به تجاوز در عرصه بين المللي است. در اين رابطه همواره اين سؤال در ذهن ايرانيان وجود دارد كه چرا اقدام به تجاوز و جنايات صدام حسين و حاميان آن عليه جمهوري اسلامي ايران در طول 8 سال جنگ تحميلي بدون مجازات باقي ماند و بر اين اساس برخي كشورها بايد از گذشته درس بگيرند و متجاوزان بايد بدون ملاحظات سياسي به دادگاه سپرده شوند.
وي در پايان با اشاره به حمايت جمهوري اسلامي ايران از برقراري دادگاه ويژه مربوط به جنايت هايي مانند نسل كشي، جنايات جنگي و جنايت عليه بشريت، جلسه مجمع عمومي سازمان ملل در مورد عدالت كيفري بين المللي را فرصت مناسبي براي بحث و تبادل نظر براي درس گرفتن از تجربيات گذشته و تقويت روند رسيدگي عادلانه، غيرسياسي و بي طرفانه نسبت به مجازات همه جنايتكاران از جمله آمران و عاملان عمل تجاوز دانست.
 


امام جمعه قم: ملت ايران در حماسه سازي

حضرت زهرا (س)را الگوي خود قرار دهند

امام جمعه قم گفت: ملت ايران همانند دوران دفاع مقدس تا پاي جان از حقوق خود دفاع خواهد كرد و ذره اي از حق هسته اي عقب نشيني نمي كند .
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد سعيدي ديروز در خطبه نخست نماز جمعه اين هفته قم كه در حرم حضرت معصومه «س» برگزار شد با اشاره به آيه نهم سوره مباركه تغابن اظهار داشت: از جمله حوادث مهم روز قيامت حضور باشكوه حضرت زهرا«س» در محشر است و بر اساس روايات، همگان بايد چشم فرو بندند تا ايشان از محشر عبور كنند. ضمن اينكه در آن روز بانوي بزرگ اسلام از خداوند مي خواهند ميان خود و كساني كه به او ظلم كردند حكم كند و علاوه بر اين، درخواست شفاعت براي شيعيان گناهكار نيز خواهند داشت چراكه اذن شفاعت را در هنگام عقد با اميرالمؤمنين »ع« به عنوان مهريه خويش طلب كردند و پس از دعاي حضرت محمد «ص» اين امر از سوي خداوند مورد پذيرش قرار گرفت.
وي در خطبه دوم با اشاره به سالروز شهادت حضرت زهرا «س» گفت: شروع و پايان امسال با ايام فاطميه تقارن يافته و سالي فاطمي را رقم زده است؛ شيعيان و مردم ايران بايد با تأسي به زندگي سياسي و اجتماعي و سيره اخلاقي دختر رسول خدا و تلاش ايشان براي بازپس گيري فدك كه در خطبه فدكيه منعكس شده، شعار سال جاري را كه از سوي رهبر انقلاب «حماسه سياسي، حماسه اقتصادي» تعيين شده محقق سازند چرا كه حركت بانوي بزرگ اسلام در اين مسئله يكي از بهترين نمونه هاي اقدامات سياسي و اقتصادي در صدر اسلام به شمار مي رود.
سعيدي در بخش ديگري از سخنان خود وقوع زلزله در بوشهر و كشته و زخمي شدن جمعي از هموطنان در اين استان را مورد توجه قرار داد و ضمن تشكر از رهبر معظم انقلاب به دليل صدور پيام و اعزام نماينده ويژه به منطقه اظهار داشت: مسئولان استان بوشهر هم به كمك نماينده ولي فقيه در صدد رفع مشكلات و نجات مصدومان و بازسازي شهرها و روستاها هستند؛ مردم سراسر كشور هم بايد كمك هاي خود را متناسب با نيازهاي زلزله زدگان و در قالب هاي سازمان يافته و هماهنگ ارسال كنند تا بهترين كمك به آن ها صورت گيرد.
متولي آستان مقدس حضرت معصومه «س» تأكيد كرد: در ساخت خانه ها بايد از برخي صرفه جويي هاي بي مورد پرهيز كرد و مهندسان ناظر و مسئولان نيز بدانند امضاي آنها در پاي برگه فني ساختمان آنها را تا پايان عمر زير بار مسئوليت مي برد و نبايد بدون اطمينان اين كار را انجام دهند.
سعيدي با اشاره به دور دوم مذاكرات آلماتي ميان ايران و گروه 1+5 گفت: جمهوري اسلامي پيشنهادات روشن و راهكارهاي عملي را با طرف مقابل در ميان گذاشت اما گروه غربي نه تنها موضوعات قابل توجهي را مطرح نكرد بلكه اختيارات لازم براي پاسخگويي هم نداشت و فرصتي را براي مذاكره با سران دولت هاي خود درخواست كرد.
امام جمعه قم با بيان اين كه ملت ايران همانند دوران دفاع مقدس تا پاي جان از حقوق خود دفاع خواهد كرد، عنوان كرد: دشمنان بدانند كه مردم ايران ذره اي از حق هسته اي خود كوتاه نمي آيند و آمريكا و اسرائيل هم بهتر است اين گونه ايران را تهديد نكنند هرچند غرب مايل نيست ايران هسته اي را در كنار خود ببيند و اين مسئله را خاري در چشم خود مي داند؛ امروز آمريكا بيش از هفت هزار و 600 كلاهك هسته اي قاره پيما در اختيار دارد و كشورهايي چون فرانسه، انگليس و اسرائيل هم صدها كلاهك دارند و هزاران آزمايش هسته اي هم انجام داده اند اما اين در حالي است كه كشوري همچون كره شمالي تنها 10 كلاهك هسته اي ساخته و سه بار آزمايش انجام داده است و اين هياهوها و شايعات مبني بر در گرفتن جنگ هسته اي لايه هاي پنهاني همچون ايران هراسي را دنبال مي كنند.
وي اظهار داشت: ظاهراً كره شمالي هم فريب برخي افراد و گروه ها را خورده و آن ها اين كشور را تحريك مي كنند .
سعيدي در خطبه دوم، انتخابات رياست جمهوري را مورد توجه قرار داد و افزود: به بركت اعتقاد مردم ايران به امامت و ولايت فقيه، مردمي ترين حكومت جهان در سايه نظام اسلامي شكل گرفته است؛ در دوره يازدهم رياست جمهوري هم كانديداها بايد با آگاهي كامل به اختيارات و وظايف خود و نيز سوگندي كه رئيس دولت آينده براي دفاع از حقوق كشور و پيشرفت ايران ياد مي كند سودايي جز خدمت نداشته باشند و همان گونه كه رهبري فرمودند علاوه بر اين كه همه نقاط قوت دولت هاي قبلي را دارند از نقاط ضعف بر حذر باشند چراكه عكس اين قضيه فاجعه بار خواهد بود .
 


رويكرد خصمانه واشنگتن ادامه دارد

تحريم هاي جديد آمريكا عليه افراد و شركت هاي ايراني

وزارت خزانه داري آمريكا چندين شركت ايراني را تحريم و سناي اين كشور نيز به دنبال اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران است.
آمريكا در حالي كه از يك سو در تبليغات رسانه اي خود از تمايل براي مذاكره و تفاهم با ايران دم مي زند، در عمل در حال افزايش فشارها به جمهوري اسلامي و ادامه رويكرد خصمانه خود است.
در همين راستا وزارت خزانه داري آمريكا روز پنج شنبه يك ايراني و نيز اولين بانك سرمايه گذاري اسلامي را با اتهام ارائه كمك هاي مالي به شركت نفتي ايران در فهرست سياه قرار داد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، اين وزارتخانه مدعي شد كه اين ايراني و شبكه اي از شركت ها ميلياردها دلار پول را از طرف دولت ايران جابه جا كرده اند.
ديويد كوهن، معاون وزير امور خزانه داري آمريكا در زمينه تروريسم و اطلاعات مالي مدعي شد: از آن جا كه تحريم هاي بين المللي بسيار دست و پاگير شده است ايران به تكنيك هاي پول شويي روي آورده است و نفت و پولش را تحت اسم هاي دروغين جابه جا مي كند.
از سوي ديگر به نتيجه نرسيدن مذاكرات آلماتي 2 سبب شده است نمايندگان سناي آمريكا در پي تصويب تحريم هاي جديدي عليه ايران باشند.
بنابر گزارش ها يكي از سناتورهاي جمهوري خواه به زودي طرحي را مطرح خواهد كرد كه تحريم بيشتر ايران را در پي خواهد داشت. انتظار مي رود در اين طرح براي برخي از مقامات دولتي ايران ممنوعيت سفر به كشورهاي خارجي و توقيف اموال مطرح شود.
اين طرح همچنين تحريم فروش سلاح به ايران، كره شمالي، سوريه و سودان را نيز در برخواهد گرفت.
خبرهاي منتشر شده حاكي است همچنين اين طرح به دنبال رفع كردن نقاط ضعف تحريم هاي پيشين و مسدود كردن راه هاي دور زدن آنهاست.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در واكنش به تهيه طرح اعمال و گسترش تحريم هاي جديدتر عليه ايران گفت كه آمريكايي ها در اين توهم غلطي هستند كه با تحريم ها جمهوري اسلامي از اصول خود عدول مي كند.
سيدحسين نقوي حسيني به ايسنا گفت: كنگره آمريكا قبل از برگزاري دومين دور مذاكرات در قزاقستان طرح تحريم هاي جديد را در دستور كار قرار داده بود طرحي كه مشتركا توسط جمعي از نمايندگان جمهوري خواه و دموكرات براي اعمال تحريم هاي جديد تهيه شده است.
وي با بيان اين كه «طرح كنگره آمريكا اتفاق و موضوع جديدي نيست» افزود: كنگره آمريكا هر از چند گاهي طرح تحريمي را عليه ايران دنبال مي كند كه اين كار از توهم غلط غربي ها و آمريكايي ها نشات مي گيرد؛ آن ها فكر مي كنند با تحريم و اعمال فشارهاي بيشتر مي توانند بر عزم و اراده ملت ما اثر بگذارند.
وي خاطر نشان كرد: آمريكايي ها بايد بدانند كه به ميزان افزايش تحريم و فشار عليه جمهوري اسلامي ايران ملت ما بر حركت خود براي دستيابي به هدف راسخ تر و عزمش بيشتر مي شود.
 


اتحاديه اروپا خواستار تجديدنظر در لغو تحريم بانك ملت شد

اتحاديه اروپا از دادگاه عمومي اين اتحاديه خواست در رأي خود براي لغو تحريم ها عليه بانك ملت ايران تجديدنظر كند.
اتحاديه اروپا از قضات دادگاه عمومي اين اتحاديه خواسته است در رأي خود مبني بر لغو تحريم ها عليه بانك ملت ايران تجديدنظر كند.
دادگاه عمومي اتحاديه اروپا در ژانويه سال جاري از دولتهاي اروپايي خواست مصادره اموال عليه بانك ملت و بانك صادرات را لغو كنند.
اين دادگاه استدلال كرد كه اتحاديه اروپا نتوانسته است شواهد كافي درباره ارتباط اين دو بانك با برنامه هسته اي ايران فراهم آورند.
احكام دادگاه عمومي اتحاديه اروپا نگراني شديد مقامات آمريكايي را در پي داشت كه مي گفتند نگرانند لغو تحريم ها عليه اين دو بانك ايراني تحريم هاي تجاري و مالي عليه ايران را تضعيف كنند.
رسانه دولتي بي بي سي گزارش كرده است اتحاديه اروپا روز 20 فروردين كه آخرين مهلت تقاضاي تجديدنظر در رأي دادگاه بود تقاضا كرده است بار ديگر تصميم براي لغو تحريم ها عليه بانك ملت را مورد تجديدنظر قرار دهند.
 


شبكه العالم دوباره به مدار نايل ست بازگشت

پخش شبكه العالم مجددا از طريق ماهواره يوتل ست 7، از سر گرفته شد و برنامه هاي اين شبكه در مدار ماهواره نايل ست نيز در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
اين شبكه طي چند روز گذشته، روي ماهواره Eutelsat 7w آپلينك شد. فركانس و پارامترهاي پخش العالم از طريق يوتل ست 7، در مدار ماهواره نايل ست قرار دارد.
پخش برنامه هاي شبكه العالم دهم اسفند 1391 با فشارهاي لابي صهيونيستي از ماهواره AB7 متوقف شد.
شبكه العالم كه نقش موثر و فعالي را در اطلاع رساني و آگاهي افكار عمومي مخاطبان عرب در رويدادهاي مهم منطقه اي و فرامنطقه اي به ويژه در جريان تحولات بيداري اسلامي در منطقه، حمله غرب به عراق، و همچنين تجاوز نظامي رژيم اشغالگر به غزه و لبنان و توطئه غرب و رژيم صهيونيستي عليه سوريه داشته است، حدود 6 ماه قبل نيز از ماهواره هاتبرد قطع شده بود. ولي پس از پيگيري هاي بسيار العالم موفق شد دوباره به اين ماهواره بازگردد.
ممانعت از انتشار ديدگاه ها و نظرات مخالف با جريان هاي صهيونيستي و غربي پيشتر نيز همواره ادامه داشته، به صورتي كه حتي قبل از آغاز انقلاب ها در منطقه و اوج گرفتن بيداري اسلامي، ارسال پارازيت روي فركانس هاي شبكه العالم وجود داشته، و اين امر همچنان ادامه دارد. شبكه خبري العالم به دليل انعكاس حقايق بحران سوريه و افشاي دروغ پراكني هاي برخي شبكه هاي عربي و غربي در مورد رويدادهاي اين كشور، همواره از سوي تروريست ها و اربابان منطقه اي و بين المللي آنها در معرض تهديد قرار داشته است.
كاركنان العالم در سوريه نيز به دفعات مورد تهديد جاني قرار گرفته اند، همچنين خبرنگار اين شبكه در سوريه بارها مجروح شده است.
مخاطبان شبكه العالم اكنون اين شبكه را روي مدار نايل ست ماهواره آتلانتيك برد 7 و هاتبرد و گالاكسي دريافت مي كنند.
 


تاكيد هند بر تداوم واردات نفتي از ايران

منابع خبري از تاكيد مقامات دولتي ارشد هند بر تداوم واردات نفتي از جمهوري اسلامي ايران خبر دادند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «اكونوميك تايمز»، مقامات ارشد دولت هند اعلام كردند كه اين كشور تمايلي به محدود كردن يا قطع واردات نفت از ايران ندارد و روابط تجاري با تهران را تا زمانيكه حمايت هاي لجستيكي و معامله خوبي دريافت كند، ادامه مي دهد. براساس اين گزارش، تاكيد «دهلي نو» بر ادامه واردات نفت از ايران در شرايطي است كه واردات نفت خام ايران در نتيجه تحريم هاي آمريكا براي كاهش روابط با تهران كاهش يافته است.
هند حدود 12 درصد از نياز نفتي خود را از ايران تامين مي كند. دو شركت بيمه هند اخيرا موافقت كرده است، تسهيلات بيمه اي براي واردات نفت ايران قائل شود و به همين منظور مانع بسيار بزرگي كه در مسير واردات نفت از ايران بوده است را لغو كرده اند.
گفتني است، عليرغم صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران و عدم وجود هرگونه شواهد مبني بر انحراف هسته اي ايران، آمريكا و شركاي اروپايي آن تحريم هاي يكجانبه اي را عليه ايران تحميل كرده اند.
 


تحريف بيانيه شوراي تبيين بسيج دانشجويي

توسط روزنامه دولت

روزنامه رسمي دولت در راستاي اهداف و اغراض سياسي خاص ، بيانيه شوراي تبيين بسيج دانشجويي را تحريف كرد.
روز چهارشنبه روزنامه رسمي دولت با تحريف بيانيه شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي در صفحه سوم
خود تحت مطلبي با عنوان پيام « روشن يك نامه » نوشته بود: «شوراي تبيين بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران با صدور بيانيه اي اعلام كرد هيچ يك از افرادي كه تاكنون اعلام كانديداتوري كرده اند را حائز تمام ويژگي هاي مثبت محمود احمدي نژاد نمي داند»
به گزارش فارس ،اين در حالي است كه در بيانيه ي اين شورا اسمي از احمدي نژاد يا فرد ديگري برده نشده بود و تنها شاخص ها مطرح شده بودند، و دست اندركاران آن روزنامه به دنبال سواستفاده از نام بسيج دانشجويي در راستاي اهداف و اغراض سياسي خاص خود ، دچار بداخلاقي و تحريف اين بيانيه شده اند.
در همين راستا شوراي تببين مواضع بسيج دانشجويي كشور طي نامه اي اعتراض خود را به اين مسئله اعلام كرده است كه متن آن در ذيل مي آيد:
بسم الله الرحمن الرحيم
مدير مسئول محترم روزنامه ايران
سلام عليكم
با احترام به استحضار مي رساند در پي درج بخش هاي گزينشي و تحريف شده از بيانيه ي شوراي تبيين
مواضع بسيج دانشجويي تهران بزرگ در تاريخ 21/1/92، بدين وسيله اعتراض خود را اعلام مي نماييم.
در بيانيه مذكور آمده بود كه «در نظر ما قريب به اتفاق گزينه هاي مطرح جهت شركت در انتخابات رياست جمهوري فاقد اين شاخصه هاي حداقلي و با فاصله بسيار زياد از آن قرار دارند.»، اما روزنامه مذكور اين متن را به گونه اي ديگر پوشش داده بود: »هيچ يك از افرادي كه تاكنون اعلام كانديداتوري كرده اند را حائز تمام ويژگي هاي مثبت محمود احمدي نژاد نمي دانيم.» همچنين در بيانيه، مجموع دولت مدنظر بوده و نام شخص خاصي نيامده است اما با عباراتي تحريف شده اطلاع رساني شده بود، لذا جهت حفظ امانت و صداقت لازم است عين بيانيه مذكور و با همان عبارات به همراه متن اين شكوائيه براي مخاطبين محترم و در همان صفحه (طبق قانون مطبوعات) به چاپ برسد.
 


فردا همزمان با سالروز شهادت صديقه كبري(س) انجام مي شود

 تشييع پيكر شهدا در كردستان ، خوزستان و آذربايجان غربي

سرويس شهرستانها-
همزمان با سالروز شهادت ام ابيها حضرت فاطمه زهرا(س)، پيكرهاي مطهر 176 شهيد دوران دفاع مقدس در 29 استان كشور تشييع مي شود كه تعدادي از اين شهدا مربوط به استان هاي كردستان، خوزستان و آذربايجان غربي است.
به گزارش خبرنگاران كيهان در استان هاي مختلف، 4 شهيد گمنام در استان كردستان تشييع خواهند شد كه پيكر مطهر دو تن از اين شهدا در دانشگاه كردستان و دو تن ديگر در كامياران به خاك سپرده خواهند شد.
همچنين 31 شهيد مربوط به استان خوزستان بوده كه از اين تعداد 19 شهيد داراي هويت و 12شهيد گمنام هستند و در 11 شهرستان به خاك سپرده مي شوند.
در استان آذربايجان غربي نيز 6 شهيد گمنام در شهرهاي چالدران، شاهين دژ و مهاباد تشييع شده و مراسم خاكسپاري انجام خواهد شد. لازم به ذكر است مراسم وداع با شهدا در شهرهاي مذكور، در شب شهادت حضرت صديقه كبري(س) انجام خواهد شد.
تفحص پيكر شهدا در خاك عراق سرعت مي گيرد
اهواز- خبرنگار كيهان:
مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس خوزستان گفت: روند تفحص پيكر شهدا در خاك عراق با سرعت بيشتر ادامه مي يابد.
عبدالمجيد عقيلي در نشست خبري در جمع خبرنگاران با بيان اين كه هنوز پيكر هفت هزار شهيد دوران دفاع مقدس كشف نشده است، اظهار داشت: با توجه به توافق اخير ميان كميته جستجوي مفقودان ستاد نيروهاي مسلح و مسئولان عراقي، پيش بيني مي شود از اين پس روند تفحص با سرعت بيشتري انجام شود.
وي با بيان اين كه تفحص پيكر شهدا پس از پايان جنگ تحميلي در داخل خاك ايران بود كه اين بخش به طور كامل انجام و به اتمام رسيد، گفت: بخش دوم تفحص در خاك عراق صورت مي گيرد كه سالهاست شروع شده اما به دليل شرايط ويژه اين كشور به نحو مطلوبي پيش نرفت.
عقيلي در ادامه از فعاليت سه گروه تفحص در سه نقطه خاك عراق به صورت همزمان خبر داد و افزود: اين گروه ها كه داراي تجربه 20 ساله هستند، با دريافت اطلاعات كامل از محورهاي جنگ و محيط سرزميني اقدام به شناسايي و تفحص مي كنند.
مديركل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس خوزستان خاطرنشان كرد: استان خوزستان در كشف و تفحص شهداي دفاع مقدس در كشور جايگاه پنجم را دارد و شهرهاي اهواز، دزفول و بهبهان در استان خوزستان به ترتيب بيشترين شهدا را داشته اند.
 


استاندار فارس و سازمان انرژي اتمي

 تفاهم نامه همكاري منعقد كردند

فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان و حسين صادق عابدين استاندار فارس تفاهم نامه همكاري امضا كردند.
به گزارش ايرنا، رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان در حاشيه انعقاد اين تفاهم نامه به خبرنگاران گفت: تمامي تجهيزات ساخت راكتور استخري در داخل كشور موجود است و هيچ گونه احتياجي به كشورهاي ديگر نداريم.
فريدون عباسي تصريح كرد: امروز ساخت جرثقيل قطبي، نوع بتن، اتاق كنترل و... براي ساخت يك راكتور در داخل كشور انجام مي شود.
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در ادامه سخنان خود با اشاره به توافق نامه استان فارس و سازمان انرژي اتمي ايران، گفت: فارس قطب توليد محصولات كشاورزي است و در اين راستا با توجه به سياست هاي جديد سازمان انرژي اتمي در خصوص استفاده از اين انرژي در بخش كشاورزي اين توافق نامه به انجام رسيد.
عباسي تصريح كرد: سياست ما استفاده از انرژي اتمي كاربرد پرتو و ترويج كشاورزي هسته اي است تا از اين راه بتوانيم به نمونه هاي مقاوم در برابر خشكي و شوري دست پيدا كنيم.
وي ادامه داد: استان فارس به دليل اينكه از داشتن درياچه و يا نزديك بودن به آب هاي آزاد ظرفيت ايجاد نيروگاه براي توليد برق را ندارد اما با توجه به سوابق فني و دانش هاي موجود در اين استان توانايي پذيرش راكتور تحقيقاتي كوچك را دارد.
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به زمان راه اندازي راكتور فارس تأكيد كرد: بايد توجه داشت كه كار تجربي نياز به آزمايش هاي قوي دارد، امروز طراحي راكتور رو به اتمام است و ما در انتظار نهايي شدن زمين راه اندازي اين راكتور هستيم.
عباسي تصريح كرد: چنانچه اعتبارات به موقع تأمين شود و اتفاقي خارج از روند عادي روي ندهد حدود سه تا پنج سال ديگر اين راكتور قابل بهره برداري است.
استاندار فارس افزود: اين تفاهم نامه همكاري شامل هشت موضوع اصلي است كه بخش پرتودهي گاما براي افزايش ماندگاري موادغذايي از جمله موضوعات آن است.وي ادامه داد: در بحث پرتودهي گاما بايد از توان و ظرفيت بخش خصوصي و همچنين كمك بانك ها استفاده شود.
 


علاء الدين بروجردي:

آمريكا بازنده اصلي بازي هسته اي ايران است

اردبيل - خبرنگار كيهان:
آمريكا و هم پيمانان آن بازنده اصلي بازي هسته اي ايران اسلامي است.
علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در همايش ناگفته هاي شنيدني در اردبيل با اعلام مطلب بالا گفت: آمريكا و هم پيمانان آن اقدامات زيادي براي جلوگيري از موفقيت ايران اسلامي در بحث انرژي هسته اي انجام داده اند اما به دليل محقق نشدن اهداف آنها و درخشش چشمگير جوانان دانشمند و متعهد ايران اسلامي بايد گفت كه بازنده اصلي اين ميدان آمريكا و كشورهاي غربي هستند.
وي با اشاره به موضع قدرتمند ايران اسلامي گفت: در تمامي مذاكرات هسته اي كه تاكنون انجام پذيرفته است هيئت هاي آمريكايي مصرا از هيئت ايراني براي انجام مذاكره درخواست كرده اند كه به دليل نگاه استكباري آنها اين درخواست ها مورد قبول ايران قرار نگرفته است. وي موفقيت ايران اسلامي در صحنه هاي مختلف رامورد تاكيد قرار داد و گفت: ملت ايران به رغم تحمل 34 سال فشارهاي سياسي و انواع تحريم ها به موفقيت هاي چشمگيري از قبيل پرتاب ماهواره، دانش هسته اي و فناوري نانو دست يافته كه همه اينها نشان از ظرفيت بسيار بالاي جمهوري اسلامي ايران است.

 


سخنگوي وزارت خارجه روسيه:

 ايران هيچ محدوديتي براي استخراج اورانيوم ندارد

سخنگوي وزارت خارجه روسيه تأكيد كرد كه استخراج اورانيوم از سوي ايران، كاملاً قانوني است.
به گزارش روسيا اليوم «الكساندر لوكاشيويچ» در گفت و گو با رسانه هاي اين كشور با بيان اينكه ايران طرح هاي خود را براي بالا بردن استخراج اورانيوم مخفي نمي كند، افزود: اين اقدام از سوي ايران خارج شدن از چارچوب توافقنامه هاي عدم اشاعه سلاح هسته اي و قطعنامه هاي شوراي امنيت و آژانس بين المللي انرژي اتمي به شمار نمي آيد.
 


نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي:

دولت آذربايجان از همگرايي مردم آن كشور با مردم ايران اسلامي واهمه دارد

اردبيل-خبرنگار كيهان:
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس گفت: دولت آذربايجان از توسعه روابط با ايران اسلامي گريزان است و به بحث ايران هراسي در آن كشور دامن زده مي شود.
منصور حقيقت پور نماينده مردم اردبيل، نير، نمين و سرعين در جمع دانشجويان مراكز آموزش عالي استان گفت: تاكنون اقدامات مثبت و قابل توجهي از طرف جمهوري اسلامي ايران از قبيل برقراري تسهيلات تردد براي مرزنشينان، بازگشايي بازارچه ها و گذرگاه هاي مرزي و لغو رواديد انجام پذيرفته ولي آذري ها در قبال اينهمه اقدامات حركت متقابلي انجام نداده اند.
وي با اشاره به برخي ادعاهاي مطرح شده در نشست اخير باكو گفت: كشوري كه 20درصد از خاك آن در اختيار ارامنه بوده و بيش از يك ميليون نفر از جمعيت 7 ميليوني آن نيز آواره شده است چگونه مي تواند در منطقه ادعاي ارضي داشته باشد.
وي افزود: 17 شهر قفقاز جدا شده از پيكر ايران مي باشد و چنانچه قرار بر الحاق باشد بايد جزء به كل ملحق گردد و با انجام رفراندوم 17 شهر قفقاز به آغوش مادر بازگردند.
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي گفت: تاكنون 9 نامه با عنوان «از پارلمان ايران اسلامي به پارلمان بادكوبه» خطاب به نوروزاف نماينده پارلمان آذربايجان توسط اينجانب ارسال شده كه متأسفانه تاكنون جواب نامه هاي ارسالي از طرف آنها داده نشده است.
وي در پايان با اشاره به تاريخ كشور آذربايجان گفت: آنچه براساس اسناد تاريخي كاملاً آشكار مي باشد اين است كه شمال ارس هيچ وقت آذربايجان نبوده است.
 


اميدواري قزاقستان به ادامه گفت و گوها ميان ايران و 1+5

وزير خارجه قزاقستان در تماس تلفني با همتاي ايراني خود خواستار تداوم گفت و گوها ميان تهران و گروه 1+5 شد.
«يرلان ادريسف» در اين تماس ضمن رايزني و تبادل نظر در خصوص گفت وگوهاي ايران و كشورهاي 1+5 در نشست آلماتي2 ابراز اميدواري كرد كه اين گفت و گوها هرچه سريع تر ادامه يابد.
وزير امور خارجه قزاقستان در اين گفت و گوي تلفني همچنين از صالحي براي شركت در سومين نشست وزيران امور خارجه پروسه استانبول در مورد افغانستان كه قرار است در تاريخ ششم ارديبهشت (26 آوريل) در شهر آلماتي برگزار شود، دعوت كرد.
 


ائمه جمعه شيعه و سني گنبدكاووس:

مسئولان در خدمت صادقانه به مردم ، لحظه اي كوتاهي نكنند

گنبدكاووس-خبرنگار كيهان:
ائمه جمعه شيعه و اهل سنت شهرستان گنبدكاووس بر لزوم خدمت صادقانه مسئولان به مردم و پرهيز از هرگونه كوتاهي و غفلت در اين خصوص تاكيد كردند.
ائمه شيعه و اهل سنت گنبدكاووس در نخستين جلسه شوراي اداري اين شهرستان در سال جاري كه در محل آستان امامزاده يحيي بن زيد(ع) برگزار شد، رعايت تقواي الهي و مراقبت از رفتار و كردار را از ملزومات خدمت صادقه به مردم ذكر كرده و بر آن تاكيد كردند.
حجت الاسلام والمسلمين محمدحسين سبحاني امام جمعه گنبدكاووس با تسليت سالروز شهادت حضرت فاطمه الزهراء(س) و با بيان اينكه خداوند متعال همواره ناظر بر اعمال و رفتارهاي انسان است، خطاب به مديران اين شهرستان، گفت: فرصت خدمتگزاري در جمهوري اسلامي فرصت مغتنمي است كه بايد به بهترين شكل از آن استفاده شود تا در آخرت و در پيشگاه الهي سرافكنده نباشيم.
وي همچنين با اشاره به انتخابات 24 خرداد امسال، افزود: شركت در انتخابات يك وظيفه ملي و شرعي است و همه واجدان شرايط بايد در آن شركت كنند زيرا عزت، قدرت و شوكت جمهوري اسلامي به حضور حداكثري مردم در انتخابات است.
آخوند عبدالباسط نوريزاد امام جمعه اهل سنت گنبدكاووس نيز در اين جلسه با تسليت سالروز دخت نبي مكرم اسلام حضرت فاطمه مرضيه(س) اعطاي مال، ثروت و مسئوليت به بندگان از سوي خداوند متعال را آزمايش الهي دانسته و گفت: تنها انسان هايي از اين آزمايش الهي سربلند بيرون مي آيند كه تقواي الهي را پيشه خود سازند.
آخوند عبدالباسط نوريزاد با بيان اينكه اين نعمت هاي الهي غرور آور است، افزود: انسان نبايد با مال، ثروت و مسئوليت دچار منيت و غرور شود بلكه بايد با غلبه بر نفس و پيشه كردن تقواي الهي از اين نعمت ها در مسير صحيح استفاده و در آخرت پاسخگو باشد.
 


درگذشت مادر 3 شهيد در اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
پيكر مادر سه شهيد در اصفهان تشييع و به خاك سپرده شد.
حاجيه خانم «سكينه خرسندي» مادر شهيدان عبدالرسول، فرج و علي محمد شاه سنايي به علت عارضه قلبي در 81 سالگي درگذشت.
اين مادر سه شهيد در سال 87 در همايش سراسري اعطاي نشان ايثار به والدين معظم شهدا از دست رئيس جمهور نشان ملي ايثار دريافت كرده بود.
پيكر اين مادر ايثارگر با شكوه فراوان و با حضور جمعي از خانواده هاي معظم شهدا و اقشار مختلف مردم تشييع و در گلزار شهداي جنيران واقع در خيابان كهندژ اصفهان به خاك سپرده شد.
 


جانباز تنكابني به قافله شهدا پيوست

تنكابن - خبرنگار كيهان:
جانباز عبدالرحيم مرشدي كارمند بانك ملي تنكابن و برادر شهيد عليرضا مرشدي پس از تحمل سالها درد و رنج ناشي از مجروحيت در جبهه ها سرانجام به سوي حق شتافت و در جوار شهيدان گلگون كفن آرميد.
 


نايب رئيس كميسيون كشاورزي و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي:

250 الگوي كشت روي ميز كميسيون كشاورزي است

بردسكن- خبرنگاركيهان:
نماينده مردم كاشمر، بردسكن و خليل آباد در مجلس شوراي اسلامي گفت: 250 پيشنهاد الگوي كشت و مكانيزاسيون كردن كشاورزي روي ميز كميسيون كشاورزي است.
محمد اسماعيل نيا در جمع كشاورزان و نخبگان كشاورزي شهرهاي حوزه انتخابيه كه در محل جهاد كشاورزي بردسكن برگزار شد، اظهار داشت: كار بررسي اين طرح ها با توجه به بررسي بودجه كشور آغاز شده است كه معتقديم، حماسه اقتصادي اهم آن در دل كشاورزي نهفته است.
نايب رئيس كميسيون كشاورزي و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي افزود: چنانچه مديران شهرستان هاي كاشمر، خليل آباد و بردسكن طرح هاي اجرايي آب و خاك را در مدت يك هفته ارائه كنند، بعضي از طرح ها به عنوان نمونه آزمايشي از اين شهرستان مورد بررسي قرار مي گيرد. وي گفت: حماسه يعني رو به جلو حركت كردن و اينكه همگي دست در دست يكديگر براي كشورمان تلاش كنيم، لذا كشاورزي و دامپروري مي تواند موتورمحركه اقتصاد كشور باشد.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10