(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 28 فروردین 1392 - شماره 20466

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پايگاه آمريكايي المانيتور:
 غرب فتواي هسته اي رهبر ايران را درك نكرده است
هديه به خوانندگان
درپرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
اعطاي جايزه ويژه جشنواره اختراعات ژنو به پزشك ايراني
با حضور رهبر معظم انقلاب آخرين شب مراسم عزاداري ايام فاطميه
در حسينيه امام خميني برگزار شد
جليلي در ديدار رئيس مجلس عمان :
حاميان سركوب در بحرين از تروريست هاي سوريه پشتيباني مي كنند
الاهرام: لغو تحريم ها، اولين گام براي ايجاد
موازنه در مذاكرات ايران و 1+5 است
توكلي خبر داد
 آغاز انتخاب رشته آزمون دكتري از فردا
جزئيات نقل و انتقال دانشجويان اعلام شد
بروجردي در ديدار با سفير سوريه:
مقاومت دولت و ملت سوريه آينده سياسي اين كشور را بيمه مي كند
ايران 12 پرونده مفتوح در لاهه دارد
سدهاي شهرستان حاجي آباد آبگيري شد
بهره برداري از طرح هاي عمراني و گردشگري در كيش
فرش ماشيني، رتبه نخست صادرات كاشان در سال گذشته را كسب كرد
استاندار خبر داد
اختصاص 30 ميليارد ريال اعتبار به آزادراه اردبيل - مشكين شهر
استاندار خوزستان:
قدرتمندترين شورا بايد در اهواز شكل بگيرد
كاهش 35 درصدي تصادفات منجر به فوت در خراسان رضوي
سرريز شدن آب از سد شهيد رجايي ساري
توليدكنندگان البرز قادر به پرداخت تسهيلات ارزي نيستند
نماينده مردم بناب در مجلس شوراي اسلامي:
دليل عقب ماندگي بناب به چالش نكشيدن عملكرد مسئولان است
فراخوان مشمولان متولد 1374 براي تعيين تكليف وضعيت خدمت
آيت الله جوادي آملي:
منظور اسلام از افزايش اولاد تربيت خليفه الله است
در اين هفته آغاز مي شود
بازسازي 2 هزار واحد مسكوني زلزله زده در استان بوشهر
كار احداث 10 كيلومتر از قطار شهري اصفهان پايان يافت
از آغاز عمليات پاكسازي تاكنون 105 نفر ارتشي
در ميادين مين غرب كشور شهيد شده اند


پايگاه آمريكايي المانيتور:

غرب فتواي هسته اي رهبر ايران را درك نكرده است

پايگاه آمريكايي المانيتور فتواي آيت الله خامنه اي در مخالفت با توليد سلاح هسته اي را از مظاهر بارز عقلانيت مذهبي عنوان كرد كه منافع غرب در گرو فهم آن است.
بنا بر گزارش ارزيابي جامعه اطلاعاتي آمريكا از خطرات جهاني، ظرفيت هسته اي ايران يك واقعيت است، ايران از ظرفيت توليد سلاح هسته اي برخوردار است و جامه عمل پوشاندن به آن صرفا به خواست سياسي اين كشور بستگي دارد، در اين گزارش همچنين ذكر شده كه دولت ايران يك بازيگر منطقي است: «قضاوت ما اين است كه روند تصميم گيري هسته اي ايران براساس يك رويكرد هزينه-فايده محور است...»
اما آن چه آمريكا بايد درك كند اين است كه رهبران ايران بيشتر پيرو عقلانيت مذهبي هستند تا نوعي عقلانيت سكولار.
به گزارش مشرق، پايگاه تحليلي المانيتور آمريكا - وابسته به ناتو - در گزارش خود از روند تصميم سازي كلان در مورد برنامه هسته اي فتواي رهبر انقلاب را راهگشا خوانده و كشورهاي غربي را به درك محتواي مذهبي اين فتوا فراخوانده است.
تحليل گر المانيتور مي نويسد: آيت الله خامنه اي فتوايي عليه توليد سلاح هسته اي صادر كرد و استفاده از آن را عليه بشريت نوعي جنايت خوانده است. اما گفتمان جامعه جهاني گفتماني سكولار است، از اين رو، تحليلگران و استراتژيست هاي آمريكايي همواره مي كوشند تصميم ها و رفتارهاي ايران را از دريچه اي سكولار و هزينه-فايده محور ارزيابي كنند.
عقلانيت مذهبي با عقلانيت سكولار بسيار متفاوت است. و ايجاد فضاي گفتگو ميان اين دو گفتمان، دشوار اما شدني است. بخش اعظمي از مخالفت ها با برنامه هسته اي ايران از جناح هاي محافظه كار جوامع غربي برمي خيزد، كه نسبت به جناح هاي ديگر مذهبي تر و با گفتمان ها و تعهدات مذهبي آشناترند. سكولاريزه كردن مذهب اما، اتفاقي است كه در غرب نيز شاهد آن هستيم، از اين رو، مي توان يك فتواي مذهبي را در چارچوب قوانين داخلي و توافقات بين المللي سكولاريزه كرد.
بنا بر دلايلي كه در ادامه شرح داده مي شود، كشورهاي غربي از تداوم اين بدفهمي رويكرد مذهبي-عقلاني ايران نسبت به مسائل بين المللي سودي نمي برند. جدي گرفتن فتواي آيت الله خامنه اي در مخالفت با توليد سلاح هسته اي، كه از مظاهر بارز عقلانيت مذهبي است، منافع آمريكا و اتحاديه اروپا را تامين مي كند:
تقدم قانون اسلامي
1. در اسلام، مشروعيت مذهبي به مراتب از مشروعيت سكولار مهم تر است. وقتي توليد و بكارگيري سلاح هاي هسته اي «حرام» (ممنوع) تلقي مي شود، زير پا گذاشتن اين فتوا، حتي اگر قوانين ديگر آن را مجاز بشمارند، پيامدهايي دارد.
2. بنا بر عقلانيت مذهبي، هزينه ها و فوايد هر عملي صرفا به اين جهان محدود نمي شود، و در جهان پس از مرگ بايد پاسخگو بود. اشخاص مذهبي اغلب به تحليل هاي هزينه-فايده محور توسل مي جويند. آنان به خداي واحدي معتقدند كه ابدي است و بر اين باورند كه در جهان پس از مرگ در برابر خداوند پاسخگوي تمامي اعمالشان خواهند بود، حتي آن اعمالي كه بر ديگران پوشيده است.
تجربه تاريخي
3. بزرگ ترين نگراني كه اغلب در رابطه با سلاح هاي كشتار جمعي مطرح مي شود، احتمال استفاده از آن ها عليه انسان هاي بيگناه است. بنا بر آموزه هاي قرآن، كشتن يك انسان بيگناه به مانند كشتن همه انسان هاست. مسلمانان اجازه كشتن افراد بيگناه را ندارند، حتي اگر ديگران اين كار را بكنند. بهترين مصداق اين آيه در طول جنگ ايران و عراق بود، كه ايران استفاده از سلاح هاي شيميايي عراق را تلافي نكرد، حتي با اين كه رژيم عراق به استفاده از آن عليه ايرانيان ادامه داد.
تضمين عملي فتوا
4. همان گونه كه در گزارش ارزيابي خطر نيز عنوان شده، بزرگ ترين نگراني مقاصد و تصميم هاي آتي ايران است. لازم به ذكر است كه عمل به يك فتواي مذهبي اجباري است و تصميم هاي آتي ايران را نيز دربرمي گيرد. اين فتوا نيز از سوي بالاترين مقام مذهبي و سياسي دولت ايران صادر شده است. بنابراين، تا زماني كه او و تصميم گيرندگان ديگر در جمهوري اسلامي قدرت را در دست دارند، عمل به فتواي او الزامي است.
5. اين فتوا عليه سلاح هاي هسته اي محدود به زمان و شرايط نيست، بلكه براساس اين اصل است كه كشتن انسان هاي بيگناه از نظر مذهبي ممنوع است.
6. براي يك جامعه مذهبي، تعهد به خداوند از تعهد به كشور نيز با اهميت تر است. با صدور اين فتوا، پيروان مذهبي نسبت به خداوند متعهد مي شوند، و اين تعهد چيزي نيست كه از يك دولت به دولت بعد تغيير كند. اين فتوا در تاريخ ايران ثبت خواهد شد و رهبران آينده نمي توانند بر آن چشم پوشي كنند.
جهاني صلح آميزتر
7. با صدور يك فتوا، ديگر رهبران مذهبي نيز به صدور فتواهاي مشابه تشويق مي شوند. گسترش ادبيات و عقلانيت مذهبي مي تواند به شكل گيري جهاني صلح آميزتر كمك كند. از اين فتواي مذهبي عليه سلاح هاي كشتار جمعي مي توان بطور بالقوه براي دستيابي به خاورميانه اي عاري از سلاح هاي كشتار جمعي و حتي جهان عاري از سلاح استفاده كرد. از اين زاويه، جدي گرفتن اين فتواي مذهبي و به رسميت شناختن مشروعيتش به بهترين شكل تأمين كننده منافع جامعه جهاني است.
8. استفاده از سلاح هاي كشتار جمعي در عمليات تروريستي موضوعي است كه تمام كشورهاي دنيا را نگران كرده است. با گسترش ادبيات مذهبي عليه توليد و بكارگيري سلاح هاي كشتار جمعي، مي توان هم گروه هاي مذهبي را از روي آوردن به اين سلاح ها و هم مردم را از پيوستن به چنين گروه هايي و حمايت از آن ها بازداشت. بدين ترتيب، مي توانيم با تقويت جوامع مدني بر تروريسم و افراطي گري سلطه يابيم و از آن پيشگيري كنيم.
ايران تسليم زور نمي شود
9. تجربه يك دهه گذشته نشان مي دهد كه ايران هرگز تسليم زور و قدرت نمي شود. اين فتوا ابتكار عملي از سوي ايران است و براي آمريكا و اتحاديه اروپا به مراتب آسان تر است كه به آن احترام بگذارند و از ايران بخواهند تا زماني كه موضوع برنامه هسته اي اين كشور مطرح است، متعهدتر و شفاف تر عمل كند.
.10 همان عقلانيت مذهبي كه با توليد و بكارگيري سلاح هاي كشتار جمعي مخالف است، به پيروانش نيز اجازه نمي دهد در برابر قدرت هاي جهاني سر تسليم فرود آورند. مقاومت ايرانيان نيز براساس نوعي عقلانيت مذهبي است و تغيير نخواهد كرد.
اين گزارش پس از برشمردن 10 راه كار فهم سياست هاي ايران در پايان توصيه مي كند آمريكا بيش از اين دشمني خود با ايران را ادامه ندهد: چنان چه آمريكا و اتحاديه اروپا به راستي نگران برنامه هسته اي ايران هستند، بايد از طولاني تر كردن دشمني با ايران در قالب اعمال هزينه هاي غيرضروري بر ايران و جوامع غربي از طريق تحريم هاي اقتصادي دست بردارد. مهم ترين دليلي كه براي مخالفت با سلاح هاي هسته اي مطرح مي شود، احتمال از دست رفتن جان انسان هاي بيگناه است.
شايد پرسشي كه بايد مطرح شود اين است كه: چه تفاوتي ميان كشتار انسان هاي بي گناه از طريق سلاح هاي كشتار جمعي و كشتار انسان هاي بي گناه از طريق اعمال تحريم هاي اقتصادي وجود دارد؟ اين پرسشي است كه جامعه جهاني بايد پاسخ دهد.
 


هديه به خوانندگان

رهبر معظم انقلاب: دست هاي پليد و مغزهاي شريري كه تروريسم كور و بي مهار را در عراق بنيان نهاده اند بدانند كه اين آتش دامان خود آنان را خواهد گرفت.
 


درپرتو وحي

تكليف هر كس
به اندازه توانايي اوست
قرآن كريم:
و ما هيچ كس را جز به اندازه توانايي اش تكليف نمي كنيم.
و نزد ما كتابي است كه (تمام كارهاي بندگان را ثبت كرده و) به حق سخن مي گويد.
و به آنان (مردم) هيچ ستمي نمي شود.
سوره مومنون
آيه 62
 


اخبار ادبي و هنري

ضربه شديد خواننده هاي زيرزميني
به موسيقي
«محمد گلريز» با اشاره به اينكه خوانندگان زيرزميني و مبتذل ضربه شديدي به بدنه موسيقي مي زنند گفت: سرودهاي انقلابي راه ترويج سرودهاي مبتذل را مي گيرد.
به گزارش فارس، نشست پژوهشي «موسيقي انقلاب اسلامي» با حضور پيروز ارجمند مدير مركز موسيقي حوزه هنري، محمد گلريز خواننده پيشكسوت سرودهاي انقلابي، سيدمحمد ميرزماني مدير سابق دفتر موسيقي ارشاد صبح ديروز به همراه اصحاب رسانه در تالار مهر حوزه هنري برگزار شد.
گلريز در اين نشست گفت: دشمن اين روزها با جنگ نرم خود در حال موفق شدن است و اين به دليل آن است كه خيلي از افراد خواسته و ناخواسته از موسيقي درآمدزدايي مي كنند. با اين شرايط حساسي كه ما در آن به سر مي بريم نبايد نگاه كنيم؛ توسعه اين روندها ضربات سنگيني به ما وارد مي كند.
وي افزود: چند سال پيش براي اجرا در هامبورگ از من درخواست اجراي موسيقي انقلابي كرده اند بايد بگويم كه اين سرودها و آهنگ ها تاثير خودش را حتي در ديگر كشورها به جاي گذاشته است.
اين خواننده با بيان اينكه موسيقي انقلاب يكي از راه هاي نجات هنري جوانان است، گفت: من در پاسخ به كساني كه مي گويند زمان اين نوع موسيقي گذشته است مي گويم كه اين گونه نيست و موسيقي انقلاب مي تواند پويايي خودش را ادامه دهد.
محمد گلريز در ادامه يادآور شد: انقلاب اسلامي به موسيقي خدمت كرده و هنرمندان در اين دوره وجهه شخصيتي و واقعي خود را پيدا كرده اند توسعه سرودهاي انقلابي راه ترويج سرودهاي مبتذل را گرفت.
يازدهمين جشنواره بين المللي امام رضا(ع) كليد خورد
يازدهمين جشنواره بين المللي امام رضا(ع) در دو بخش ملي و بين المللي، شامل 31 استان كشور و 75 نقطه جهان اعلام فراخوان كرد.
اين جشنواره كه در يك دهه اخير، عظيم ترين جشنواره فرهنگي، هنري و ولايي كشور محسوب مي شود، به مناسبت ميلاد فرخنده حضرت معصومه(س) و برادر بزرگوارشان امام علي بن موسي الرضا(ع)، از يكم تا يازدهم ذي القعده موسوم به «دهه كرامت» برگزار مي شود.
جشنواره مذكور كه با عنوان «جشنواره بين المللي امام رضا(ع)» و تحت اشراف بنياد بين المللي فرهنگي هنري امام رضا(ع) فعاليت دارد، در يازدهمين سال برگزاري خود، در دو بخش ملي و بين الملل فراخوان منتشر كرده است. در بخش ملي كه در 31 استان كشور برگزار مي شود، هشت بخش كلي در نظر گرفته شده كه عبارتند از علمي و پژوهشي، فرهنگي، هنري، دانشگاهي، سينمايي، مطبوعات و ديجيتال، كودك و نوجوان و بخش ويژه. در بخش بين الملل نيز 75 نقطه از چهار قاره جهان شامل كشورهاي آمريكا، آلمان، اتريش، آرژانتين، اسپانيا، اندونزي، امارات، الجزاير، انگلستان، ايتاليا، برزيل، ژاپن، روسيه، سوئد، هند، نيجريه و... مشاركت فعال دارند. همچنين پروژه برگزاري «هفته هاي فرهنگ رضوي» به كمك ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، كانون هاي پرورش فكري كودكان و نوجوانان و سازمان محيط زيست، از هفتم ارديبهشت ماه به ترتيب در 23 استان كشور كليد مي خورد.
اختتاميه يازدهمين جشنواره بين المللي امام رضا(ع) 25 شهريورماه، هم زمان با شب ميلاد مسعود آن امام همام در مشهد مقدس برگزار مي شود.
دبير جشنواره روحاني در قاب سينما:
مي خواهيم سوءتفاهم ميان سينما
و روحانيت برطرف شود
حجت الاسلام علي سرلك گفت: ابهام رابطه سينما و روحاني باعث آسيب جدي به كل جامعه مي شود نبايد به موضوع روحاني در سينما بي توجهي شود. بايد در اين زمينه ابهام زدايي صورت بگيرد تا خوب به اين مسئله پرداخته شود.
دبير اولين جشنواره -همايش روحاني در قاب سينما در نشست خبري اين جشنواره با تاكيد بر انجام فعاليت فرهنگي و روشنگري گفت: انقلاب اسلامي با كودتا به وجود نيامده است بلكه با كار فرهنگي امام خميني(ره) و شاگردان او انقلاب به پيروزي رسيد.
حجت الاسلام سرلك افزود: براي برگزاري اين جشنواره با بزرگاني از هر دو بخش سينما و حوزه گفتگو كرديم. اين موضوع را با مراجع تقليد هم مطرح كرديم و مدرسين حوزه را در جريان جزئيات آن قرار داديم.
دبير جشنواره روحاني در قاب سينما گفت: در بخش جشنواره به آثاري كه با موضوع روحانيت توليد شده خواهيم پرداخت و در بخش همايش به بايد ها و نبايدهاي رابطه سينما و روحانيت پرداخته مي شود.
جشنواره- همايش روحاني در قاب سينما از دهم تا دوازدهم ارديبهشت در سينما فلسطين برگزار خواهد شد.
واكنش مدير بي بي سي فارسي
به رسوايي هاي اخلاقي اين رسانه
مدير بخش فارسي بي بي سي در واكنش به افشاگري هاي اخير امواج سياه درباره پيوستن يكي از گزارشگران اين شبكه به همجنس گرايان لندن، وي را از بخش خبري تلويزيون به راديو بي بي سي منتقل كرد.
به گزارش جام، اين گونه تدابير قبلا نيز درباره دو نفر ديگر از مجريان اين شبكه كه دچار رسوايي اخلاقي شده بودند انجام شده بود. مديريت بخش فارسي بي بي سي بعد از رسانه اي شدن تجاوز وي به مجري زن اين شبكه و گسترش روابط نامشروع دو مجري، آنها را از برنامه نوبت شما به برنامه ديگري منتقل كرد.
مديران بي بي سي سعي مي كنند با اين ترفندها به نوعي صورت مسئله را پاك كرده و ذهن مخاطب را از واقعيت هاي موجود در بي بي سي منحرف نمايند.
برنامه ساز صهيونيست تلويزيون آمريكا خواستار قتل عام تمامي مسلمانان شد!
«اريك راش» مجري و برنامه ساز شبكه خبري آمريكايي - صهيونيستي «فاكس نيوز» همزمان با بمبگذاري در «بوستون» آمريكا با ارسال پيامي «اسلام ستيزانه» روي شبكه به اصطلاح اجتماعي «توئيتر» خواستار قتل عام تمامي مسلمانان جهان شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ديجيتال ژورنال، وي در اين پيام خصمانه نسبت به مسلمانان افزوده است: «آري، بايستي تمام مسلمانان را نابود كنيم(!)»
اين پيام در حالي منتشر مي شود كه تا اين لحظه اطلاعاتي در مورد عاملين اين بمبگذاري منتشر نشده اما همواره پس از هر انفجاري در آمريكا دولت آن كشور و رسانه هاي «اسلام ستيز» آمريكايي انگشت اتهامشان را به ناروا به سوي مسلمانان دراز مي كنند.
«سرباز كوچك امام (ره)»
به زودي منتشر مي شود
كتاب دفاع مقدس «سرباز كوچك امام(ره)» بزودي منتشر و عرضه مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، بيژن كياني مدير انتشارات پيام آزادگان، در نشست ديروز خود با خبرنگاران تأكيد كرد: كتاب خاطرات «سرباز كوچك امام (ره)» با روايت مهدي طحانيان و نگارش فاطمه دوست كامي، يكي از كتاب هاي مهم با موضوع آزادگان است كه به شرح زندگي و مخاطرات اين سرباز كوچك در اردوگاه هاي حزب بعث عراق مي پردازد.
كتاب ياد شده، در راستاي تأكيدات و دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره كاستي هاي حوزه نگارش خاطرات آزادگان صورت گرفته است.
 


اعطاي جايزه ويژه جشنواره اختراعات ژنو به پزشك ايراني

يك پزشك مخترع طبسي موفق شد با طراحي و ساخت سيستم تعيين ميزان تنگي عروق قلبي با روش هاي منحصر به فرد، جايزه ويژه چهل و يكمين جشنواره اختراعات ژنو را از آن خود كند.
هيئت داوران چهل و يكمين جشنواره اختراعات ژنو، جوايز ويژه اين جشنواره را از بين 2000 اختراع از 45 كشور جهان به 60 اختراع از كشورهاي مختلف اعطا كرد كه از اين ميان شش جايزه ويژه به مخترعان ايراني اختصاص يافت.
در اين بين دكتر زهرا عليزاده ثاني، متخصص قلب و عروق از بيمارستان شهيد رجايي تهران كه اهل طبس است توانست با طراحي و ساخت تعيين ميزان تنگي عروق قلبي با روش هاي منحصر به فرد جايزه ويژه جشنواره اختراعات ژنو را از آن خود كند.
از ايران 30 مخترع با 36 اختراع در اين جشنواره حضور يافته بودند.
 


با حضور رهبر معظم انقلاب آخرين شب مراسم عزاداري ايام فاطميه

در حسينيه امام خميني برگزار شد

آخرين شب مراسم عزاداري شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها دوشنبه شب با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي، اقشار مختلف مردم و جمعي از مسئولان نظام در حسينيه امام خميني برگزار شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري، آخرين شب مراسم عزاداري شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها شب گذشته (دوشنبه) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي، اقشار مختلف مردم و جمعي از مسئولان نظام در حسينيه امام خميني(ره) برگزار شد.
در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين پناهيان و آقاي مرتضي طاهري سخنراني و نوحه سرايي كردند و به ذكر مصائب و مناقب شخصيت والاي ام الائمه حضرت فاطمه سلام الله عليها پرداختند.
اين مراسم كه از پنجشنبه 22 فروردين در حسينيه امام خميني(ره) آغاز شده بود به مدت پنج شب ادامه يافت.
 


جليلي در ديدار رئيس مجلس عمان :

حاميان سركوب در بحرين از تروريست هاي سوريه پشتيباني مي كنند

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با هشدار به توطئه دشمنان براي ايجاد اختلاف هاي مذهبي و قومي در منطقه از موضع و رفتار متفاوت برخي كشورهاي عربي و غربي در قبال تحولات بحرين و سوريه انتقاد كرد.
«خالد بن هلال بن ناصر المعمولي»، رئيس مجلس عمان و هيأت همراه صبح ديروز ( سه شنبه) با سعيد جليلي، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفت وگو كرد.
سعيد جليلي در اين ديدار با اشاره به روابط راهبردي، عميق و گسترده تاريخي ميان دو كشور، جمهوري اسلامي ايران و عمان را دو ستون تامين امنيت در منطقه دانست و تاكيد كرد: امنيت انرژي مرهون تدابير و همكاري دو كشور براي حفظ امنيت تنگه هرمز است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي مناسبات ايران و عمان را نمونه موفق و بارزي از همكاري هاي منطقه اي در رد سلطه بيگانگان دانست و تصريح كرد: دو كشور داراي منافع، تهديدها و آرمان هاي مشتركي در جهان اسلام هستند.
جليلي با تاكيد بر نقش پارلمان ها در انعكاس خواست و فرياد مردم، نقشه دشمنان را ايجاد اختلاف هاي مذهبي و قومي و هدر دادن ظرفيت هاي فوق العاده جهان اسلام دانست و خاطرنشان كرد: غرب سعي دارد با استفاده از ابزارهاي رسانه اي مختلف، اذهان امت اسلامي را از جنايات رژيم صهيونيستي و نقض حقوق اساسي فلسطينيان منحرف سازد.
وي با تاكيد بر اهميت موضوع سوريه و بحرين اظهار داشت: كساني كه در برابر سركوب مردم بحرين و رد خواسته هاي مشروع آنها سكوت كرده اند، در سوريه از گروه هاي تروريستي كه مشغول كشتار مردم هستند حمايت مي كنند.
در اين ديدار خالد بن هلال بن ناصر المعمولي، رئيس مجلس عمان با تاكيد بر لزوم گسترش همكاري ها در همه زمينه ها ميان دو كشور به ويژه در موضوعات امنيتي گفت: عرصه هاي مشترك همكاري ميان ايران و عمان مي تواند بستر مناسبي براي حل اختلافات در منطقه نيز باشد.
وي با اشاره به جايگاه مهم و موثر ايران در روابط منطقه اي و جهاني افزود: همه كشورهاي عربي به مواضع با صلابت جمهوري اسلامي ايران در حمايت از مردم مظلوم فلسطين و مقابله با رژيم صهيونيستي افتخار مي كند.
 


الاهرام: لغو تحريم ها، اولين گام براي ايجاد

موازنه در مذاكرات ايران و 1+5 است

روزنامه الاهرام در گزارشي ابراز اميدواري كرد كه سال 2013، سال پايان حل و فصل مسئله هسته اي ايران باشد.
اين روزنامه مصري در گزارش خود آورده است: شكي نيست كه اعلام تهران در افتتاح تاسيسات جديد توليد اورانيوم همزمان با بزرگداشت روز ملي فناوري هسته اي، براي كشورهاي غربي مسئله غافلگير كننده اي نبود.
در ادامه اين گزارش آمده است: اين مسئله امري است كه از سوي مسئولان اروپايي مستقر در آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين مورد تاييد قرار گرفته است. كساني كه خواهان تبعيت ايران از قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل و هم چنين قطعنامه هاي آژانس در رابطه با فعاليت هاي هسته اي اش هستند به ويژه آنكه مذاكرات آلماتي 2 موجب شد تا ايران و گروه 1+5 براي تصميم گيري در خصوص نحوه ادامه مذاكرات به نيمه راه برسند و اين در حالي است كه نمايندگان شش كشور تصميم گرفتند تا براي اعلام مواضع شان نتايج مذاكرات را به پايتخت هاي كشورهاي شان منتقل كنند.
در ادامه اين گزارش آمده است: ايراني ها همواره تاكيد مي كنند كه طرح هاي شان را به منظور افزايش استخراج اورانيوم پنهان نمي كنند و اين مسئله خارج از چارچوب توافقنامه عدم اشاعه سلاح هسته اي هم نيست و قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل و آژانس بين المللي انرژي اتمي را نيز شامل نمي شود.
اين گزارش مي افزايد: ناظران معتقدند آنچه براي ايران در اين مذاكرات مهم بوده است اعتمادسازي به واسطه به رسميت شناختن حق ايران در داشتن غني سازي اورانيوم و پايان دادن به اقدامات خصمانه غرب عليه ملت ايران بود.
شرط ايران در اعتمادسازي هم اين است كه تاييد آژانس مبني بر نبود دليلي در اثبات انحرافي در برنامه هسته اي ايران در مذاكرات به تاييد برسد. در همين حال گروه 1+5 تضمين هاي لازم را از ايران مي خواهد و اينكه (ايران) بر انحراف نداشتن برنامه هسته اي اش تاكيد كرده و پاسخ روشني از آن در خصوص مسايل مطرح شده در ميز مذاكره دريافت كند.
در ادامه اين گزارش آمده است: دو طرف با مشكل بي اعتمادي مواجهند، طرف ايراني معتقد است كه اگر غرب مي خواهد پاسخ هاي سريع و روشني را دريافت كند بايد سريعا به سوالات ايران براي برطرف شدن نگراني هايش پاسخ دهد و اين اولين گام براي ايجاد موازنه در مذاكرات خواهد بود چرا كه ايران از توسعه چارچوب تحريم ها عليه خود ناراضي است.
 


توكلي خبر داد

آغاز انتخاب رشته آزمون دكتري از فردا

مشاور رئيس سازمان سنجش آموزش كشور با اشاره به آغاز انتخاب رشته داوطلبان آزمون دكتري از فردا پنجشنبه گفت: نتايج نهايي اين آزمون در نيمه دوم شهريورماه اعلام خواهد شد.
حسين توكلي مشاور رئيس سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با فارس، گفت: براساس اعلام نتايج اوليه آزمون دكتري نيمه متمركز سال 92 از تعداد 176 هزار و 185 داوطلب شركت كننده تعداد 45 هزار و 106 نفر مجاز به انتخاب رشته شدند كه براساس برنامه زماني پيش بيني شده بايد پس از دريافت دفترچه راهنما حداكثر 50 كد رشته محل را از ميان كد رشته محل هاي دوره هاي مربوط كه در آن مجاز به انتخاب رشته شدند به ترتيب اولويت علاقه انتخاب كنند.
وي افزود: اين داوطلبان از روز پنجشنبه 29 فروردين تا يكشنبه اول ارديبهشت ماه براي ثبت كد رشته محل ها فرصت دارند.
توكلي گفت: اين داوطلبان كه اسامي آنها در نيمه دوم ارديبهشت ماه اعلام مي شود بايد با توجه به جدول زماني ارائه شده كه به همراه فهرست اسامي بر روي سايت سازمان سنجش قرار مي گيرد با مدارك لازم مندرج در سايت و مدارك مورد نظر دانشگاه مذكور به موسسات آموزش عالي مراجعه كنند تا مصاحبه از آنها صورت گيرد.
مشاور رئيس سازمان سنجش آموزش كشور گفت: مصاحبه اين افراد از دهه سوم ارديبهشت و براساس برنامه زماني پيش بيني شده توسط موسسه پذيرنده دانشجو صورت مي گيرد.
وي گفت: پس از انجام مصاحبه و اعلام نمرات آن از سوي دانشگاه هاي پذيرنده دانشجو گزينش نهايي براساس نمره كل افراد به صورت 50درصد نمره علمي آزمون و 50درصد نمره مصاحبه گزارش مي شود.
 


جزئيات نقل و انتقال دانشجويان اعلام شد

سازمان امور دانشجويان وزارت علوم جزئيات نقل و انتقال دانشجويان در سال تحصيلي 93-92 را اعلام كرد.
دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي بايد در زمان شروع ثبت درخواست هاي ميهماني و انتقال، با استفاده از ابزارهاي مناسب از جمله سايت دانشگاه، تابلوهاي اطلاعات آموزشي در تمام دانشكده ها و پرديس هاي هر دانشگاه يا موسسه به دانشجويان اطلاع رساني كند.
لازم به ذكر است، دانشگاه هاي مبدا براساس مفاد آيين نامه 18503/ و مورخ 10 آبان سال 89 و اصلاحيه آن و اطلاعيه هاي بعدي درخواست دانشجو را بررسي كرده و در صورت داشتن شرايط در خردادماه تا 15 تيرماه نظر خود را اعلام و در صورت موافقت ريز نمرات دانشجو را به دانشگاه مقصد ارسال كنند.
همچنين دانشگاه هاي مقصد بايد حداكثر تا پايان مردادماه با اظهارنظر نتيجه را به دانشگاه مبدا و دانشجو اعلام كنند.
دانشجو بايد با اطلاع كامل از شرايط آئين نامه ميهماني و انتقال، درخواست خود را براساس 2 نيمسال ميهماني، تمديد ميهماني، ميهمان دائم و انتقالي، در سامانه خدمات آموزشي در اول ارديبهشت تا 31 ارديبهشت ثبت كنند و با اطلاع كامل از شرايط و ضوابط دانشگاه مقصد، رشته و مقطع تحصيلي، وضعيت دوره مورد تقاضا در دانشگاه مقصد، نسبت به انتخاب دانشگاه يا موسسه مقصد اقدام و مستندات خود را براي تقاضاي ارائه شده اسكن و ضميمه تقاضا كنند.
همچنين متقاضي ميهماني و انتقال مسئول صحت اطلاعات ارائه شده درباره شرايط خاص خود است و در صورت عدم احراز هر يك از اطلاعات ذكر شده امكان ميهماني يا انتقال را از خود سلب مي كند.

 


بروجردي در ديدار با سفير سوريه:

مقاومت دولت و ملت سوريه آينده سياسي اين كشور را بيمه مي كند

رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس در ديدار با سفير سوريه در تهران اظهار داشت: مقاومت ملت و دولت سوريه در مقابل قدرت هاي جهاني، اين كشور را در مقابل هرگونه چشم طمع بيگانگان بيمه خواهد كرد.
به گزارش اداره اخبار مجلس شوراي اسلامي، «علاءالدين بروجردي» رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ديدار با «عدنان محمود» سفير جديد سوريه در تهران با بيان اينكه ما با ملت سوريه زندگي مي كنيم، بر تداوم حمايت هاي همه جانبه دولت و ملت ايران از ملت و رهبري سوريه در مقابل توطئه هاي خارجي تاكيد كرد.
وي با اشاره به ايستادگي دولت و مردم سوريه در مقابل هجوم تروريست هاي خارجي به سرزمينشان و توطئه قدرت هاي استكباري ضد اين كشور، ابراز اطمينان كرد كه سرانجام دولت و ملت سوريه سربلند و سرافراز از اين بحران خارج خواهند شد و اجازه نخواهند داد كه توطئه هاي خارجي خدشه اي به استقلال و حاكميت ملي اين كشور وارد كند.
عدنان محمود سفير جديد سوريه در تهران نيز در اين ديدار با قدرداني از مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال بحران سوريه خاطرنشان كرد: ايران و سوريه در جبهه مقاومت ضد دشمن مشترك همواره متحد بودند و براي تحكيم اين جبهه، دو كشور بايد همكاري هاي خود را در تمام سطوح ادامه دهند.
وي با اشاره به موفقيت هاي اخير دولت و ملت سوريه در مقابل گروه هاي تروريستي تصريح كرد: تحولات جاري سوريه سبب شده كه كشورهاي منطقه و جهان در ديدگاه هاي خود نسبت به اين كشور تجديدنظر كنند و سوريه به عنوان كشوري مقتدر در داخل و خارج شناخته شود.
 


ايران 12 پرونده مفتوح در لاهه دارد

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از وجود 12 پرونده از ايران در دادگاه لاهه خبر داد و از بي تحركي براي به نتيجه رسيدن آنها انتقاد كرد.
مهدي دواتگري اظهار كرد: با انتقال وظايف سفارت هلند در سوئيس در رابطه با پرونده هاي لاهه به نهاد رياست جمهوري و تشكيل دفتري عريض و طويل در اين زمينه نه تنها تحركي در اين زمينه صورت نگرفته بلكه هزينه هاي سرسام آوري را نيز به بدنه اين سيستم وارد كرده است.
وي با اشاره به ايجاد دو دفتر در لندن و پاريس براي جذب وكلا و پيگيري دعاوي توسط دولت در سال هاي اخير گفت: بعد از بسته شدن سفارت انگليس در تهران، دفتر لندن نيز تعطيل شد و تنها دفتر پاريس داير است.
دواتگري، خواستار پاسخگو بودن دولت درباره هزينه هاي اين دفاتر در چنين وضعيت اقتصادي شد و گفت: پرونده مربوط به ايران در لاهه عملا با ركود مواجه است.
نماينده مردم مراغه و عجب شير در مجلس شوراي اسلامي تعداد پرونده هاي ايران در دادگاه لاهه را در حال حاضر 12 مورد اعلام كرد و گفت: اگر اقدامي عملي در مورد اين پرونده ها صورت مي گرفت هم اكنون بايد شاهد منتج به نتيجه شدن اين پرونده ها بوديم.
به گزارش فارس وي، عمده موضوع پرونده را مربوط به خريد تسليحات نظامي ايران از آمريكا در قبل از انقلاب دانست كه بعد از انقلاب آمريكا اين تجهيزات را بلوكه و از استرداد آنها به ايران خودداري كرده است.
رئيس كميته مطالبات ملي مجلس، در عين حال موضوع سفارتخانه هاي تهران و واشنگتن در كنار موارد ديگر را از موضوعات پرونده هاي مرتبط با ايران در دادگاه لاهه عنوان كرد.
 


سدهاي شهرستان حاجي آباد آبگيري شد

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
مدير جهاد كشاورزي شهرستان حاجي آباد از آبگيري سدهاي اين شهرستان خبر داد.
محمدعلي علي پور گفت: در پي بارش باران در فروردين ماه پنج سد خاكي و سنگي ملاتي در اين شهرستان آبگيري شد. وي افزود: اين سدهاي آبگيري شده شامل سد خاكي حاجي آباد، فرغوئيه، شميل بالا، چاه انجير و سد سنگي ملاتي آشكار هستند كه كل حجم مخزن اين سدها 30 ميليون مترمكعب است و بالغ بر 15 ميليون متر مكعب آبگيري شده است.
علي پور خاطرنشان كرد: در پي بارندگي هاي اخير و آبگيري سدها، آبهاي ذخيره سازي شده با نفوذ به سفره هاي زيرزميني تاثيرات چشمگيري در افزايش سطح آب چاه ها و قنوات دارد.
اراضي زراعي شهرستان حاجي آباد بيش از 22 هزار هكتار است و اين شهرستان به عنوان قطب توليد محصولات زراعي استان هرمزگان به شمار مي رود.
 


بهره برداري از طرح هاي عمراني و گردشگري در كيش

كيش- خبرنگار كيهان:
با حضور مسئولان سازمان منطقه آزاد كيش يك طرح عمراني و 2 طرح گردشگري در اين جزيره به بهره برداري رسيد.
مسئولان سازمان منطقه آزاد كيش با حضور در بيمارستان كيش بخش كودكان با 8 تخت و بخش مراقبت هاي ويژه نوزادان اين بيمارستان را افتتاح كردند. به گزارش خبرنگار ما، مركز خريد خانه هاي ويلايي ساحلي كيش از ديگر طرح هايي بود كه به بهره برداري رسيد. اين مركز خريد با سرمايه بخش خصوصي در زميني به مساحت 13هزار مترمربع تاسيس شده است.
همچنين فاز اول مجموعه تفريحي و گردشگري سافاري «تورهاي صحراگردي» در زميني به مساحت 86 هزار مترمربع به بهره برداري رسيد. اين مجموعه با سرمايه گذاري بخش خصوصي راه اندازي شده است. طرح توسعه فرودگاه بين المللي كيش از جمله پروژه هايي بود كه توسط مسئولان اين جزيره كلنگ زني شد. قرار است اين ترمينال براساس استانداردهاي جهاني تا پايان سال 1395 احداث و به بهره برداري برسد.

 


فرش ماشيني، رتبه نخست صادرات كاشان در سال گذشته را كسب كرد

كاشان- خبرنگار كيهان:
رئيس اداره استاندارد و تحقيقات صنعتي كاشان گفت: فرش ماشيني رتبه نخست صادرات اين شهرستان به ارزش 155 ميليون دلار در سال گذشته را كسب كرد.
محمدرضا آرين در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال گذشته فرش ماشيني كاشان با توليد بيش از 11 ميليون مترمربع بيشترين صادرات اين شهرستان را به خود اختصاص داد.
وي افزود: فرش ماشيني كاشان در بين كالاهاي صادراتي اين شهرستان در سال گذشته با حضوري فعال و مستمر در بازارهاي جهاني موفق شد با بيش از 155 ميليون دلار ارزآوري، بيشترين ميزان صادرات به خارج از كشور را به لحاظ ارزش به نام خود ثبت كند.
 


استاندار خبر داد

اختصاص 30 ميليارد ريال اعتبار به آزادراه اردبيل - مشكين شهر

مشكين شهر- خبرنگار كيهان:
استاندار اردبيل گفت: براي تكميل آزادراه اردبيل، مشكين شهر 30 ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافت.
اكبر نيكزاد در جريان سفر به مشكين شهر افزود: اين اعتبار براي زيرسازي و آسفالت اين پروژه اختصاص يافته است.
وي گفت: مشكل اصلي پروژه آزادراه اردبيل، مشكين شهر تملك اراضي واقع شده در محدوده آن است كه با اختصاص 50 ميليارد ريال اعتبار براي رفع اين مشكل اقدام شد. وي در ارتباط با روند احداث مصلاي مشكين شهر گفت: مشكل اصلي اين مكان تكميل نشدن سرويس بهداشتي و وضوخانه مربوط به خواهران است كه با اختصاص دو ميليارد ريال بزودي اين مشكل برطرف مي شود.
وي در پايان گفت: براي ادامه عمليات اجرايي سدهاي معيشتي قورت تپه حاجيلو و جبدرق پنج ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافته است.
 


استاندار خوزستان:

قدرتمندترين شورا بايد در اهواز شكل بگيرد

اهواز- خبرنگار كيهان:
استاندار خوزستان بر فرهنگ سازي از سوي رسانه ها جهت مشاركت افراد توانمند در شوراها و تقاضاي عمومي براي حضور اين افراد تاكيد كرد.
سيدجعفر حجازي در نخستين نشست خبري خود با خبرنگاران در سال جديد اظهار داشت: رسانه ها بايد با اطلاع رساني، افراد توانمند از نظر علمي، تخصصي و تجربه اجرايي و مديريتي را براي ورود به عرصه شوراها ترغيب كنند و در واقع بايد از ظرفيت رسانه ها براي دعوت مردم و نخبگان در انتخابات شوراها استفاده كرد.
وي با اشاره به تجربه 15 ساله فعاليت شوراها در شهرها و روستاها تصريح كرد: كارهاي خوب و مثبتي به ويژه در روستاها و شهرهاي كوچك انجام شده و شوراها در اين مدت توانسته اند در فعاليت هاي عمران و آبادي روستاها و شهرهاي كوچك انسجام مطلوبي ايجاد كنند. اما نكته اصلي اين است كه با شناختي كه از ظرفيت شوراها براي مردم حاصل شده و همچنين مشاهده شهرها و روستاها و استان هاي ديگر كه داراي شوراهاي موفق هستند، نوع نگاه و توقع مردم تغيير كرده است، بنابراين هر شورايي كه در اين دروه مي خواهد فعاليت كند بايد موفق تر از شوراي قبلي عمل كند.
حجازي با بيان اينكه نخبگان نبايد نگران نتيجه انتخاب باشند، بلكه بايد در صورتي كه احساس مي كنند مي توانند گره اي از مشكلات شهري و روستايي را باز كنند، به تكليف خود عمل كنند افزود: در غير اين صورت ممكن است نسبت به مردم مديون شوند چرا كه در استان خوزستان افراد توانمند بسياري در دانشگاه ها و خارج از دانشگاه ها وجود دارد كه مي توانند شوراها را بهتر اداره كنند و شوراها نيز مي توانند زمينه تحولي در زمينه عمران و آباداني خوزستان را فراهم كنند، ضمن آن كه شوراها ظرفيت ويژه اي براي كمك به جذب منابع ملي و رسيدن به حق و حقوق خوزستان هستند. وي با اشاره به اينكه نبايد نگاه قوميتي درحوزه شوراها وارد شود گفت: بايد فرهنگ و توقع انتخاب نخبگان توانمند در مردم ايجاد شود و در اين صورت كانديداهاي ضعيف به طور خودكار ثبت نام نمي كنند. استاندار خوزستان افزود: البته اگر يك شورا گرفتار درگيري هاي داخلي شود نه تنها نمي تواند حق خود را بگيرد، بلكه نمي تواند براي استان نيز كاري انجام دهد، بنابراين بايد از ظرفيت رسانه هاي استان براي تشويق و جذب نخبگان در انتخابات شوراها استفاده شود.»
 


كاهش 35 درصدي تصادفات منجر به فوت در خراسان رضوي

مشهد- خبرنگار كيهان:
تصادفات منجر به فوت طي تعطيلات نوروزي در خراسان رضوي، 35 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش يافت.
معاون حمل و نقل و امور پايانه هاي ستاد تسهيلات نوروزي خراسان رضوي در گفت وگو با خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: با اقدامات انجام شده در سطوح مختلف طي ايام نوروز، 24 فقره تصادف فوتي در محورهاي استان رخ داد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد كاهش يافته است. حميدرضا شهركي ثانوي اظهار داشت: از ابتداي تعطيلات نوروزي تا 16 فروردين بالغ بر چهار ميليون و 800 هزار مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومي اعم از جاده اي، ريلي و هوايي در محورهاي خراسان رضوي و مشهد جابه جا شدند.
 


سرريز شدن آب از سد شهيد رجايي ساري

ساري- خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت آب منطقه اي مازندران گفت: سد شهيد رجايي ساري به صورت كامل آبگيري و آب آن سرريز شد.
«رمضان طهماسبي» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سد شهيد رجايي كه از سال 76 به بهره برداري رسيده تاكنون 5 بار به صورت كامل آبگيري و آب آن سرريز شده است. وي با بيان اينكه سد شهيد رجايي ساري از نوع بتني دوقوسي بر روي رودخانه تجن سرشاخه دودانگه واقع شده است گفت: حجم ذخيره اين سد 162 ميليون مترمكعب است كه با استفاده از آب آن و آب ميان حوزه، نياز اراضي كشاورزي 52 هزار هكتار دشت تجن واقع در شهرستان هاي ساري و مياندورود تامين مي شود.
طهماسبي با اشاره به اينكه تكميل خط انتقال آب شرب ساري و تصفيه خانه آب شرب اين شهرستان از سوي شركت آب منطقه اي مازندران در دست اجرا است گفت: در حال حاضر پيشرفت اين طرح 67 درصد است كه اميدواريم مردم اين شهرستان به زودي بتوانند از آب اين سد در بخش شرب استفاده كنند.

 


توليدكنندگان البرز قادر به پرداخت تسهيلات ارزي نيستند

كرج- خبرنگار كيهان:
توليدكنندگان استان البرز قادر به پرداخت تسهيلات ارزي نيستند.
دبير و سخنگوي شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي استان البرز با بيان اين مطلب گفت: 95درصد واحدهاي صنعتي و توليدي استان البرز با مشكلات مختلفي روبرو هستند.
حسين طوسي افزود: اين مشكلات كه عمده ترين آن بازپرداخت تسهيلات ارزي است بايد در شوراهاي گفتگو مطرح و براي حل آنها چاره انديشي شود. دبير و سخنگوي شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي استان البرز با اشاره به تفاوت نرخ ارز مبادله اي و آزاد يادآور شد: بانك ها خواهان بازپرداخت تسهيلات ارزي به صورت ارز هستند، اما توليدكنندگان و فعالان اقتصادي قادر به بازپرداخت آن نيستند.
 


نماينده مردم بناب در مجلس شوراي اسلامي:

دليل عقب ماندگي بناب به چالش نكشيدن عملكرد مسئولان است

بناب- خبرنگار كيهان:
نماينده مردم بناب در مجلس شوراي اسلامي گفت: خبرنگاران بايد با به چالش كشيدن عملكرد مسئولين زمينه تحرك و مسئوليت پذيري آنها را فراهم كنند.
وي تصريح كرد: عدم به چالش كشيدن مسئولين در اين شهرستان باعث شده گاها عدم پاسخگويي از سوي برخي مسئولين را شاهد باشيم.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس سپس با انتقاد از عدم توجه به زيرساختهاي اساسي در استان آذربايجان شرقي طي هفت سال گذشته افزود: ما در بخش راههاي مواصلاتي بخصوص راه آهن و همچنين حمل و نقل هوايي مشكل داريم و بدليل تنگ نظري برخي مسئولين استان بعضي شركتهاي هواپيمايي خواستار همكاري در اين استان نيستند و برخي تنگ نظري ها در استان دست به دست هم داده تا شاهد عقب ماندگي در آذربايجان شرقي باشيم.
 


فراخوان مشمولان متولد 1374 براي تعيين تكليف وضعيت خدمت

اراك - خبرنگار كيهان:
متولدين 1374 براي تعيين تكليف وضعيت خدمتي فراخوانده شدند.
معاون وظيفه عمومي فرمانده انتظامي استان مركزي گفت: متولدين ذكور 1374 كه در سال 1392 به سن مشموليت مي رسند مي بايست نسبت به تعيين تكليف وضعيت مشموليت خود اقدام كنند.
سرهنگ حسن آبادي افزود: برابر ماده (2) قانون خدمات وظيفه عمومي، هر فرد ذكور ايراني از اول ماهي كه طي آن به سن 18 سال تمام مي رسد، مشمول مقررات خدمت وظيفه عمومي بوده و مي بايست به منظور تعيين تكليف وضعيت خدمتي خويش، از طريق دفاتر خدمات الكترونيك انتظامي (پليس+10) اقدام كنند. وي اظهار داشت: مشمول در همين رابطه نسبت به موارد زير آگاهي داشته و مطابق ضوابط مطرح شده عمل كنند.
حسن آبادي ادامه داد: افرادي كه قبل از ورود به سن مشموليت ترك تحصيل كرده اند، انصراف داده، اخراج شده و يا فارغ التحصيل شده اند، پس از رسيدن به 18 سال تمام (سن مشموليت) ظرف مدت شش ماه مهلت دارند تا خود را معرفي كنند. دانش آموزان، دانشجويان و طلاب علوم ديني كه پس از رسيدن به 18 سال تمام (سن مشموليت)، همچنان از معافيت تحصيلي بهره مند بوده، در صورت ترك تحصيل، انصراف، اخراج و يا فراغت از تحصيل حداكثر به مدت يك سال مهلت داشته تا وضعيت خدمتي خويش را مشخص كنند.
معاون وظيفه عمومي فرماندهي انتظامي استان مركزي يادآور شد: مشمولان در صورتي كه در موعد تعيين شده وضعيت خدمت خود را مشخص نكنند، غيبت محسوب شده و با محروميت هايي نظير: ممنوعيت خروج از كشور، عدم امكان ادامه تحصيل، عدم اخذ گواهينامه راهنمايي و رانندگي و امثال آن مواجه خواهند شد.
 


آيت الله جوادي آملي:

منظور اسلام از افزايش اولاد تربيت خليفه الله است

آيت الله جوادي آملي گفت: منظور اسلام از افزايش اولاد و انسان پروري، تربيت خليفه الله است.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از روابط عمومي مركزي مديريت حوزه هاي علميه خواهران، آيت الله عبدالله جوادي آملي در ديدار مدير و اعضاي هيئت علمي مركز تحيقات زن و خانواده وابسته به مركز مديريت حوزه علميه خواهران با اشاره به اينكه نيمي از جامعه را بانوان تشكيل مي دهند افزود: مردان جامعه همان احتياجاتي را دارند كه زنان دارند و به منظور پرهيز از اختلاط بايد خانم ها اداره امور مربوط به خود را به دست گيرند و تمام نيازهاي مربوط به زن ها را خود زن ها انجام دهند.
وي با بيان اينكه خانم ها بايد مطالبات خود را بفهمند اظهار داشت: زنان بايد اين واجب مطلق را كه مقدمات آن تحصيلي است به دست آورند و اين مطالبه رسمي جامعه زنان شود.
وي گفت: مادر شدن مسئوليتي است بر عهده زنان و دولت بايد در اين راه گام بردارد.
آيت الله جوادي آملي با بيان اينكه سكينت جامعه بر عهده زنان است، ادامه داد: اگر زن نتواند سكينت جامعه را تأمين كند، رسالت الهي خود را انجام نداده است.
وي با اشاره به حديثي از حضرت زهرا(س) كه زينت زن را در نديدن هيچ مردي و نديدن او از سوي هيچ مردي بيان كرده است، گفت: معناي اين سخن آن نيست كه زن از منافع جامعه محروم شود، بلكه آن است كه همه كارهاي خود را به وسيله خود انجام دهد.
استاد حوزه علميه قم با اشاره به فرار مغزها از كشور به دليل برخي كمبودها گفت: اگر در كارهاي اجتماعي كه واجب كفايي است كوتاهي كنيم همه در روز قيامت مسئوليم.
آيت الله جوادي آملي با اشاره به مسئوليت خانواده ها و دولت در تكثير نسل اظهار داشت: اگر دولت در تكثير نسل مسئول است بايد تمام جوانب آن را در نظر بگيرد.

 


در اين هفته آغاز مي شود

بازسازي 2 هزار واحد مسكوني زلزله زده در استان بوشهر

استاندار بوشهر گفت: بازسازي دو هزار واحد مسكوني در مناطق زلزله زده شهرستان دشتي استان بوشهر هفته جاري آغاز مي شود.
به گزارش ايرنا از بوشهر، فريدون حسنوند ديروز در نشست ستاد مديريت بحران مناطق زلزله زده شهرستان دشتي اظهار داشت: اين واحدهاي مسكوني كه به همت بنياد مسكن انقلاب اسلامي احداث مي شود، در كوتاه ترين زمان به پايان خواهد رسيد.
وي افزود: طبق توافق و برنامه ريزي، واحدهاي مسكوني مزبور با اسكلت فلزي و زيربناي 80 متر مربع ساخته مي شود.
استاندار بوشهر ادامه داد: همه روستاهاي خسارت ديده در دشتي كه واحدهاي مسكوني آن تخريب شده اند، بازسازي خواهند شد.
وي با بيان اين كه اعتبارات لازم براي ساخت واحدهاي مسكوني از سوي هيأت دولت تأمين شده است، افزود: اين اعتبارات در اختيار بنياد مسكن قرار مي گيرد و با هماهنگي هاي لازم در كوتاه ترين زمان براي ساخت واحدها هزينه مي شود. از سوي ديگر معاون فني صدا و سيماي مركز بوشهر گفت: به منظور اطلاع رساني در بخش هاي مختلف شامل اعلام نيازها، خدمات رساني، ايجاد شور و نشاط و اميد به زندگي ميان زلزله زدگان راديو صداي همدلي در شهر شنبه راه اندازي شد. عليرضا خليفه اضافه كرد: براي راه اندازي صداي همدلي در اين منطقه، يك واحد سيار راديويي به همراه يك دستگاه فرستنده اف ام در شنبه مستقر شده است و برنامه هاي آن همه روزه از ساعت 10 صبح تا اذان ظهر و از ساعت 16 و 30 تا اذان مغرب پخش مي شود. برنامه هاي اين راديو روستاهاي اطراف شهر شنبه را تحت پوشش قرار مي دهد.
 


كار احداث 10 كيلومتر از قطار شهري اصفهان پايان يافت

اصفهان- خبرنگار كيهان:
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان گفت: كار احداث 10 كيلومتر از فاز نخست قطار شهري اصفهان پايان يافته است.
عباس حاج رسوليها همچنين از ورود 5 واگن متروي شهر اصفهان خبر داد و پيش بيني كرد ظرف دو ماه آينده اين واگن ها وارد اصفهان شود. وي اظهار اميدواري كرد با ورود اين واگن ها مسير خط يك ايستگاه پاسداران به ايستگاه باهنر راه اندازي شود.
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان افزود: براي خط شمال- جنوب متروي اصفهان 105 واگن نياز است كه تاكنون 5 واگن از اين تعداد از سوي شركت چيني ساخته شده و مقدمات ورود اين واگن ها به اصفهان فراهم شده است.
وي با اشاره به اينكه 315 واگن توسط شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي براي سه شهر اصفهان- تبريز و مشهد در چين در حال ساخت است، اضافه كرد: 70 درصد واگن هاي مترو اصفهان از سوي شركت هاي داخل كشور ساخته مي شود.
حاج رسوليها گفت: قرارداد راه اندازي خط تراموا با شركت داخلي منعقد شده است.
وي با بيان اينكه براساس برنامه ريزي انجام شده تراموا در50 كيلومتر از سطح كلان شهر اصفهان راه اندازي مي شود، افزود: مرحله اول تراموا حد فاصل ايستگاه پاسداران و ميدان جمهوري راه اندازي مي شود. همچنين در مراحل بعدي تراموا از ميدان جمهوري به سمت ميدان شهدا و سپس به مركز شهر مي رسد.
 


از آغاز عمليات پاكسازي تاكنون 105 نفر ارتشي

در ميادين مين غرب كشور شهيد شده اند

فرمانده قرارگاه عملياتي منطقه غرب ارتش از شهادت 105 نفر در ميادين مين از آغاز عمليات پاكسازي تاكنون، خبر داد.
به گزارش ايرنا، سرتيپ منوچهر كاظمي روز سه شنبه در نشست خبري در كرمانشاه افزود: در اين راه همچنين 227 تن ديگر از پرسنل پاكسازي ارتش به درجه رفيع جانبازي نايل شده اند.
وي گفت: سال گذشته و با پاكسازي 348 هزار و 980 هكتار از اراضي آلوده به مين توسط يگان هاي مهندسي- رزمي نيروي زميني ارتش در منطقه غرب كشور، جشن پاكسازي را برگزار كرديم اما اين به معناي نبود هيچ گونه ميني در منطقه غرب نيست.
كاظمي همچنين مراقبت از آسمان غرب كشور را از ديگر فعاليت هاي ارتش عنوان كرد و افزود: يگان هاي پدافند هوايي ارتش به طور شبانه روزي آسمان استان را تحت كنترل و رصد خود دارند. وي گفت: بخشي از مرزها را نيروهاي مرزباني و بخشي ديگر را سپاه پاسداران تحت مراقبت دارند و هم افزايي خوبي ميان ما با ساير نيروهاي دست اندركار در اين زمينه وجود دارد اما ارتباطات و تفاهم نامه هايي كه با طرف عراقي امضا مي شوند را فرماندهي مرزباني برعهده دارد و ما نقشي در آنها نداريم.
فرمانده ارتش منطقه غرب كشور همچنين از آمادگي ارتش براي ايفاي نقش در خلق حماسه اقتصادي و سياسي كشور خبر داد و با اشاره به انتخابات 24 خرداد، گفت: ما نيز همچون ساير هموطنان در اين روز پاي صندوق هاي رأي خواهيم آمد و اگر جايي مسئولان صلاح بدانند براي پشتيباني از فرايند برگزاري انتخابات به خصوص تأمين بالگرد براي مناطق صعب العبور، آمادگي داريم.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10