(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه  01 اردیبهشت 1392 - شماره 20469

كوتاه اقتصادي
قاسمي: با افزايش صادرات گاز پارس جنوبي درآمد كشور 25 ميليارد دلار افزايش مي يابد
ايران براي عراقي ها كارخانه سيمان مي سازد
نامجو اعلام كرد
شيرين سازي آب و تغيير وضعيت نيروگاه ها برنامه وزارت نيرو
صالح آبادي: مخفي سازي اطلاعات شركت هاي بورسي جرم است
شرايط خريد هواپيماي دست دوم اعلام شد
واحدهاي مسكوني در مقابل زلزله بيمه مي شوند
براي دريافت مجوز كسب واحدهاي بدون پروانه تا مردادماه مهلت دارند
با تغيير نرخ ارز قيمت روغن نباتي 40 درصد افزايش مي يابد
8 ميليارد تومان مطالبات مانده چايكاران پرداخت مي شود
شركت نفت و گاز پارس 3 قرارداد همكاري امضا كرد
   

كوتاه اقتصادي


¤ شركت ملي گاز ايران و انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت تفاهمنامه همكاري امضا كردند.
در اين تفاهمنامه كه بعدازظهر ديروز و براي نخستين بار بين شركت ملي گاز و انجمن سازندگان به امضا رسيد، مقرر شد تا تجهيزات مورد نياز صنعت گاز توسط انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت توليد شود. جواد اوجي مديرعامل شركت ملي گاز تصريح كرد: هم اكنون 2 ميليارد دلار قرارداد با شركت هاي داخلي درخصوص ساخت توربين هاي گازي منعقد شده است كه قرار است 200 دستگاه توربين توسط سازندگان داخلي توليد و در اختيار شركت ملي گاز ايران قرار بگيرد، هم اكنون 50 دستگاه توربين تحويل اين شركت شده است.
¤ براساس مصوبه دولت، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران مجوز سرمايه گذاري در يكي از طرح هاي توليدي خراسان شمالي را با شرايط خاص دريافت كرد. براساس مصوبه هيات وزيران، بنا به پيشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل 138 قانون اساسي، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) مجاز شده است كه نسبت به سرمايه گذاري در طرح توليد مقاطع فلزي با ظرفيت 80 هزار تن در استان خراسان شمالي تا سقف 49 درصد با مشاركت بخش غيردولتي اقدام كند.
¤ مديرعامل شركت عمران شهر جديد پرديس از مهلت 15 روزه به متقاضيان مسكن مهر پرديس براي واريز مبلغ حداقلي ثبت نام اين واحدها خبر داد و گفت: تنها در اين صورت ثبت نام متقاضيان از سر گرفته مي شود. مهدي هدايت با اشاره به توقف ثبت نام مسكن مهر پرديس، اظهار كرد: به آن دسته از متقاضياني كه ثبت نام آنها متوقف شده 15 روز مهلت تكميل مدارك و واريز حداقل مبلغ ثبت نام (پنج ميليون تومان) داده شده است.
¤ بانك صادرات ايران در راستاي افزايش سطح دسترسي هموطنان به خدمات الكترونيكي و كاهش وجوه نقد در جامعه تا پايان مهر ماه سال گذشته 4 ميليون و 113 هزار بن كارت را صادر و در اختيار شركت ها، سازمان ها و اشخاص قرار داده است.
به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، اين بانك به منظور پاسخگويي به نياز شركت ها و سازمان هايي كه قصد پرداخت مزاياي غيرنقدي به كاركنانشان را دارند بن كارت سپهر را به عنوان ابزاري كه جايگزين بن كالا و حواله هاي غيرنقدي است طراحي نموده است.
¤ دبير انجمن صنفي صنعت سيمان از ارائه پيشنهاد اين انجمن به سازمان حمايت براي افزايش قيمت سيمان براساس نرخ تورم سال 91 خبر داد. عبدالرضا شيخان اظهار داشت: براي افزايش قيمت سيمان در حال مذاكره با سازمان حمايت هستيم و پيشنهاد ما در اين مورد رشد قيمت سيمان به اندازه نرخ تورم سال 91 است.
¤ 43 ميليون اوراق به ارزش 8/607 ميليارد ريال در معاملات ديروز فراربورس دست به دست شد. بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان داشت به طوري كه 23 ميليون سهم اين شركت در 2149 نوبت مورد معامله قرار گرفت و در نهايت قيمت هر سهم به 2838 ريال رسيد. از سوي ديگر گسترش تجارت و سرمايه ايرانيان با داد و ستد 528 سهم كمترين حجم معاملات را در ميان شركت هاي فرابورسي به خود اختصاص داد.

 

قاسمي: با افزايش صادرات گاز پارس جنوبي درآمد كشور 25 ميليارد دلار افزايش مي يابد


وزير نفت با تشريح دستاوردهاي نفتي ايران از افزايش درآمدهاي گازي كشور در سال جاري خبر داد.
رستم قاسمي ديروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته علي رغم همه شرايط سخت صنعت نفت فقط در شركت ملي نفت 25 ميليارد دلار سرمايه گذاري كرديم كه با توجه به شرايط سال گذشته رقم بسيار خوبي محسوب مي شود.
وي اضافه كرد: بودجه اي كه الان در مجلس در حال بررسي است از عدد سرمايه گذاري پارسال بزرگتر است و با لايحه خوب و حمايتي دولت و موافقت مجلس اميدواريم امسال بتوانيم تا 30 ميليارد دلار سرمايه گذاري در نفت داشته باشيم.
وي با بيان اينكه اعضا اوپك روي نفت 100 دلاري توافق دارند و آن را منطقي مي دانند، گفت: قيمت انرژي رابطه مستقيمي با رشد اقتصاد جهاني دارد و افزايش قيمت نفت، رشد اقتصادي و مصرف انرژي را كم مي كند، به همين دليل بعضي اعضاي اوپك به دليل فشارهاي سياسي ممكن است مايل باشند قيمت نفت پايين تر بيايد كه با توجه به نشست آتي اوپك اين امر را مورد بررسي قرار خواهيم داد.
قاسمي با ابراز اميدواري نسبت به راه اندازي صندوق حمايت از داخلي سازندگان صنعت نفت در نيمه نخست سال جاري، گفت: درباره تغيير نرخ دلار بخش نامه اي صادر كرديم چنانكه اگر قبل از تغيير نرخ ارز شركتها قرارداد ريالي بسته اند اما مي خواهند كالا وارد كنند براساس اين بخشنامه ما با نرخ ارز در تاريخ بستن قرارداد براي وارد كردن كالاهاي مورد نظر، دلار پرداخت مي كنيم.
وي افزود: قراردادهاي دلاري امروز به نفع سازندگان و پيمانكاران است و در قراردادهاي دلاري و ريالي ما دلار واردات كالا را تامين مي كنيم و ريال آن براساس محاسبات وزارت نفت تعديل مي شود.
قاسمي اظهار داشت: قرارداد فاز 11 با شركت چيني CNPC به دليل تعلل اين شركت، سال گذشته از آن گرفته شد و در ماه جاري فاز 11 به پيمانكار ايراني كه احتمالا شريك خارجي نيز خواهد داشت، واگذار مي شود.
وي در ادامه با بيان اينكه يكي از خصلت هاي جمهوري اسلامي ايران ارتباط با كشورهاي همسايه است، گفت: با اتمام پارس جنوبي، گاز مازاد مصرف كشور خواهيم داشت كه بايد صادر شود.
وزير نفت افزود: صادرات به دو شيوه گاز مايع LNG و خط لوله انجام مي شود كه اولين پروژه LNG ايران به ظرفيت 50 ميليون متر مكعب در عسلويه در حال اجرا است و خط لوله ما با پاكستان نيز وارد عمليات اجرايي شده است، صادرات به عراق از طريق خط لوله نهايي شده و با كشورهاي ديگر منطقه هم در حال مذاكره هستيم كه بعد از نهايي شدن اعلام مي شود.
وي تاكيد كرد: اگر روزانه 200 ميليون متر مكعب گاز صادر كنيم،20 تا 25 ميليارد دلار به درآمد كشور اضافه خواهد شد.
قاسمي اظهار داشت: دستاورد تحريم ها، ساخت بسياري از كالاها در داخل كشور بوده است، چه در نمايشگاه امسال ابزار دقيق پالايشگاه كه بسيار پيچيده است را قرارداد بسته ايم يا واردات انواع كابل را متوقف كرده ايم و كمپرسورها را داخلي سازي كرده ايم.
وي تاكيد كرد: با روند ملي ساخت داخل، زمان زيادي طول نخواهد كشيد كه نسبت به كالاهاي خارجي بي نياز شده و بعد از آن بايد درباره صادرات اين تجهيزات كار كنيم.
وي افزود: براي صادرات اين تجهيزات با عراق به صورت مستقيم مذاكراتي داشتيم و در عين حال از طريق مشاركت با ديگر كشورها مانند چين مي توانيم براي صادرات قطعات نفتي ايراني اقدام كنيم.
وزير نفت در ادامه با بيان اينكه غربي ها 3 هدف از تحريم ها دنبال مي كردند، گفت: هدف اول، حذف ايران از بازار نفت، فرآورده نفتي و محصولات پتروشيمي بود حتي بيمه كشتي ها به سمت ايران را حذف كردند و حتي كشتي هاي ايراني نيز كه نيازمند بيمه هاي
I P بودند براي چند ماه دچار مشكلات جدي شدند.
وي تصريح كرد: در عين حال ما امروز توانايي انتقال نفت به ميزان قبل از تحريم ها و يا حتي بيشتر از آن را بدون نياز به كشتي غربي ها و ارسال آن به هر نقطه اي از جهان را داريم.
وي افزود: بسياري از پالايشگاه هاي اروپايي مانند ايتاليا به دليل استفاده نكردن از نفت مرغوب ايران دچار كاهش بازدهي شدند.
قاسمي دومين هدف تحريم ها را ندادن سوخت هايي مانند بنزين و گازوئيل به ايران براي ايجاد مشكل براي مردم دانست و گفت: حاصل اين هدف، توسعه پالايشگاه هاي ما و توسعه كمي و كيفي توليد بنزين و گازوئيل ايران بود.
وي تأكيد كرد: ما عملاً از جمله صادركنندگان برخي فرآورده ها مانند نفت كوره، نفت گاز و سوخت جت هستيم و با بهره برداري از پالايشگاه بزرگ ستاره خليج فارس، صادركننده بنزين خواهيم بود.
قاسمي با بيان اينكه سومين و مهمترين هدف تحريم ها جلوگيري از توسعه صنعت نفت ايران بود، گفت: امروز پارس جنوبي در بهترين شرايط توسعه قرار دارد، چنانكه دو سال پيش قبل از جدي شدن تحريم ها تنها 8 دستگاه ريگ حفاري در اين منطقه فعال بودند كه تنها 2 ريگ آن مالكيت با ايران بود و با جدي شدن تحريم ها، خارجي ها حفاري در پارس جنوبي را رها كردند اما امروز 18 ريگ حفاري كه اغلب مالكيت ايراني دارند در پارس جنوبي فعال هستند.
وي با اشاره به بزرگ بودن پروژه هاي وزارت نفت و اهميت مالي آنها گفت: قرارداد دو فاز پارس جنوبي 6 ميليارد دلار است كه با تبديل امروز دلار 15 ميليارد تومان مي شود و كل بودجه عمراني كشور اندكي از اين رقم بيشتر است.
قاسمي افزود: سازمان پيمانكاري كشور را در اين شرايط سخت، ساختيم و همزمان كار توسعه را انجام داديم چنانكه امروز پيمانكاراني داريم كه مي توانند در طرح بين المللي كار كنند.
وي با اشاره به هزينه شدن بخش زيادي از دلارهاي نفتي براي واردات كالاهاي ساده صنعت نفت، گفت: به زودي توربو كمپرسور ايراني كه مهمترين ماشين دوار است را خواهيم داشت و به زودي بيش از 80 درصد از كالاهاي نفتي داخلي سازي مي شوند.
وزير نفت در ادامه اظهار داشت: ما از وزراي بسياري از كشورها از جمله وزير انرژي كره شمالي براي بازديد از نمايشگاه امسال دعوت كرده بوديم كه ايشان با قبول اين دعوت به ايران آمدند.
وي افزود: كره شمالي مايل به واردات نفت از ايران است و رايزني ها در اين باره ادامه دارد.
وي در ادامه گفت: ما براي فروش نفت به بخش خصوصي صددرصد آماده هستيم چنانكه 300 گروه بخش خصوصي به نفت مراجعه كرده اند و 10 تا 15 مورد قرارداد منعقد شده است.
قاسمي افزود: ما براي فروش نفت دو شرط داريم كه يكي از آنها پرداخت پول نقد پيش از بردن آن يا ارائه ضمانت نامه بانكي معتبر است و ديگري آنكه بايد پول را جايي كه وزارت نفت مي گويد پرداخت كند و به مشتري دائمي ما هم نفت نفروشد.
وي اضافه كرد: ما كشتي را خودمان به آنها مي دهيم و حتي مجوز گرفته ايم كه خريداران ايراني ضمانت نامه ريالي پرداخت كنند اما به دليل بزرگ بودن رقم ضمانت نامه، بخش خصوصي به سختي مي تواند وارد شود و تاكنون بسيار محدود نفت فروخته است.
وزير نفت در پاسخ به پرسش فارس درباره معرفي نامزد ايران براي مقام دوم اوپك يعني پژوهشگاه اين سازمان، اظهار داشت: اولويت اول ايران، گرفتن دبيركلي است و روي معرفي نماينده و مقام دوم اوپك بررسي مي كنيم، اما نامزد ما براي اين مقام يعني تصدي پژوهشگاه اوپك هنوز قطعي نشده است.
قاسمي همچنين با بيان اينكه شركت شل بعد از تحريم از ما نفت نمي خرد و ما هم آنها را تحريم كرده ايم، گفت: بدهي شل به ما بابت معاملات سابق نفت است و افزايش نيافته كه به دليل تحريم ها اين پول ما بلوكه شده است.
وزير نفت اضافه كرد: اخيراً توافقاتي با شل داشته ايم و مجوزهايي از اتحاديه اروپا و سازمان ملل براي تسويه بدهي شل گرفته ايم.
وي در مورد تغيير و تحولات اخير در مديريت برخي از شركت ها گفت: تغيير و تحول در هر سازماني طبيعي است اما در سازمان هاي تكنيكالي مانند صنعت نفت بايد از تغييرات مداوم پرهيز شود.
وي با اشاره به اين كه در سال هاي گذشته تغييرات زياد مديريتي در صنعت نفت كشور رخ داد گفت: سعي شده تا پايان دولت دهم اين تغييرات به حداقل برسد مگر آن كه مديري به سن بازنشستگي رسيده باشد.

 

ايران براي عراقي ها كارخانه سيمان مي سازد


ايران نخستين كارخانه سيمان با ظرفيت توليد سالانه دو ميليون تن را در عراق با فناوري و نيروي متخصص كشورمان به مورد اجرا مي گذارد.
كارخانه سيمان مذكور كه در استان المثني عراق با سرمايه گذاري كارخانه سيمان آذرآبادگان خوي احداث مي شود، اكنون پيشرفت 10 درصدي دارد.
تجهيزات 4 خط اصلي اين واحد صنعتي به دست متخصصان ايراني و نيروي كار متخصص كارخانه سيمان خوي طراحي و ساخته شده است.
شبكه اطلاع رساني وزارت صنعت، معدن و تجارت در اين گزارش خاطرنشان كرد: براي احداث اين واحد توليدي ظرف مدت دو سال از سوي كارخانه سيمان خوي 245 ميليون دلار سرمايه گذاري شده است.
قرار است كلينكر اين كارخانه از ايران تامين و محصولات آن با برند ايراني توليد شود.
پيش از اين مسئول امور تجاري عراق در سازمان توسعه تجارت ايران از صادرات 6 ميليارد دلاري كالا و خدمات به عراق در سال گذشته خبر داده بود.
مجيد قرباني فراز در اين خصوص گفت: حجم صادرات غيرنفتي ايران به عراق سال گذشته حدود 6 ميليارد دلار بوده كه نسبت به سال 1390 رشدي به ميزان 19 درصد داشت.
وي ارزش صادرات خدمات فني و مهندسي ايران به عراق در سال گذشته را حدود يك ميليارد و 500 ميليون دلار ذكر كرد.
قرباني فراز، ايجاد نيروگاه، كانال كشي شهري براي شهرداري ها، ساختمان سازي و ايجاد خطوط لوله نفت و گاز را از جمله پروژه هاي فني و مهندسي در عراق برشمرد.
ارزش صادرات خدمات فني و مهندسي ايران سال گذشته بيش از دو ميليارد و 300 ميليون دلار اعلام شد.

 

نامجو اعلام كرد
شيرين سازي آب و تغيير وضعيت نيروگاه ها برنامه وزارت نيرو


شيرين سازي و انتقال آب به فلات مركزي و تبديل نيروگاه هاي گازي به سيكل تركيبي از مهمترين اولويتهاي وزارت نيرو در سال حماسه سياسي، حماسه اقتصادي است.
مجيد نامجو وزير نيرو در نخستين نشست شوراي مديران آب وزارت نيرو در سال 92، اولويت هاي مهم اين وزارتخانه در خلق حماسه اقتصادي را تلاش براي جذب رضايت بيشتر مردم از خدمات صنعت آب و برق و به حداقل رساندن شكايت هاي مردمي عنوان كرد.وي از وزارت نيرو به عنوان محور اصلي كشور براي خلق حماسه اقتصادي نام برد و اظهار داشت: پيگيري شيرين سازي و انتقال آب به فلات مركزي و تبديل نيروگاه هاي گازي به سيكل تركيبي گام مهمي در خلق حماسه اقتصادي است.
وزير نيرو، واگذاري شركت هاي توزيع برق، يكپارچه سازي شركت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي و پروژه آبياري و زهكشي 10 ميليارد دلاري فاينانس چين را از ديگر اولويت هاي اين وزارتخانه در سال 92 خواند و افزود: اين پروژه آخرين مراحل را طي مي كند و اجراي آن مي تواند به عنوان يك گام بزرگ و تأثيرگذار در بخش آب كشور مطرح شود.
نامجو تصريح كرد: براي تعيين اولويت هاي وزارت نيرو در سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي، دو راهبرد در دستور كار قرار گرفته است كه از يك سو توسط معاونان وزير نيرو و از سويي ديگر در نشست شوراي مديران پيگيري مي شود تا موضوع ها جمع بندي شده و به نتايج مطلوبي برسد.وزير نيرو با بيان اين كه، بارندگي هاي سال آبي جاري كمك فراواني براي بخش آب كشور بوده است، گفت: خداوند را از اين بابت شكر كرده و اميدواريم سال هاي آينده نيز سال هاي پرباري براي بخش آب كشور باشد.
وي با اشاره به آغاز خوب بخش آب كشور در سال حماسه اقتصادي اظهار داشت: بهره برداري از چند سد و از همه مهمتر كلنگ زني عمليات اجرايي سد بختياري كه از مدت ها پيش برنامه ريزي شده بود، از جمله اقداماتي است كه با تلاش فراواني انجام شد.
به گفته وي، آخرين نشست بحث شيرين سازي و انتقال آب از درياي خزر به فلات مركزي نيز انجام شده و قرار است در سه جبهه از سمت مازندران، سمنان و خطير كوه كارگاه تجهيز و كار آغاز شود.
نامجو تصريح كرد: انتظار داريم بخش آب كشور با قوت اين موضوع را پيگيري كند تا اين كار عملياتي شود.به گفته وي، از سوي درياي جنوب نيز بخش خصوصي به همراه گل گهر و مس سرچشمه كرمان كار خوبي را آغاز كرده است.

 

صالح آبادي: مخفي سازي اطلاعات شركت هاي بورسي جرم است


رئيس سازمان بورس تأكيد كرد: همه شركت هاي بورسي بايد اطلاعات خود را به طور شفاف عرضه كنند.
علي صالح آبادي گفت: اگر در شركت هاي بورسي اطلاعات مخفي وجود داشته باشد. طبق مقررات برخورد مي كنيم چون جرم تلقي مي شود و جريمه نقدي و زندان دارد و تاكنون 30 نفر در اين موارد محكوم شده اند.
وي در يك گفت وگوي راديويي عنوان كرد: در همه كشورها درباره اطلاع رساني، شفاف سازي اطلاعات و حسابرسي مالي شركت ها استانداردهاي مشخصي وجود دارد و در كشور ما هم قوانين و مقررات پيشرفته اي اعمال مي شود.
صالح آبادي با بيان اينكه حسابرس شركت ها موظفند صورت هاي مالي را رسيدگي و به مردم اطلاع رساني كنند، افزود: اميدنامه شركت ها نيز اعلام مي شود و اطلاعات همه شركت ها در سايت سازمان بورس قرار دارد.
وي تأكيد كرد: فروش سهام شركت ها با روش حراج است و هر خريداري كه بيشترين قيمت را ارائه كند سهام را خريداري مي كند.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار به افرادي كه در بازار سرمايه، حرفه اي نيستند يا فرصت كافي براي حضور حرفه اي در بازار سهام را ندارند توصيه كرد از روش هاي غير مستقيم مانند صندوق هاي سرمايه گذاري استفاده كنند.
صالح آبادي افزود: اين صندوق ها از مديريت حرفه اي برخوردارند و با نظارت سازمان بورس فعاليت مي كنند.
وي گفت: افراد حرفه اي مي توانند از طريق مراجعه به كارگزاران بورس اقدام كنند يا به صورت آنلاين و از طريق سايت مجازي بورس وارد شوند.
صالح آبادي افزود: براي همه سليقه ها متناسب با ميزان ريسك پذيري يا ريسك گريزي آنها در بازار سرمايه خدمات مالي ارائه مي شود و افراد ريسك گريز مي توانند در اوراق مرابحه، صكوك و اوراق مشاركت سرمايه گذاري كنند تا از سود ثابت و مطمئني برخوردار شوند.
وي همچنين از كساني كه ريسك پذير هستند خواست به طور حتم براي كاهش ريسك از سبد سهام استفاده كنند.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به رشد شاخص بورس گفت: با وجود افزايش ها اما شاخص هاي بورس حبابي نيستند و بازدهي بازار سرمايه از ابتداي سال جاري تاكنون به بيش از 7 درصد رسيده است. صالح آبادي افزود: بخشي از اين افزايش شاخص ها مربوط به افزايش قيمت محصولات شركت هاي بورسي به ويژه شركت هاي صادراتي است و بخش ديگري نيز از افزايش ظرفيت هاي توليدي و بهره برداري طرح هاي توسعه اي اين شركت ها ناشي شده است.
وي تأكيد كرد: بايد روند تغييرات شاخص ها را در بلند مدت ارزيابي كنيم و حداقل يك ساله باشد.
وي گفت: بازدهي بورس سال 88 حدود 57 درصد، سال 89 برابر 85 درصد، سال 90 برابر 11 درصد و سال 91 معادل 47 درصد و در ابتداي سال جاري هم 7 درصد بوده است.

 

شرايط خريد هواپيماي دست دوم اعلام شد


شركت هاي هواپيمايي اجازه خريد هواپيما با عمر بيش از 11 سال را ندارند.
حميدرضا پهلواني رئيس سازمان هواپيمايي كشوري در گفت وگو با ايسنا تاكيد كرد: هواپيماهايي كه سال ساخت آنها قبل از 2002 باشد مورد قبول سازمان نيست.
وي افزود:هرچند ممكن است برخي شركت هاي هواپيمايي هواپيماهايي را وارد كنند كه يك يا دو سال قبل از تاريخ مورد نظر سازمان هواپيمايي كشوري ساخته شده باشد كه در صورت داشتن تمامي استانداردها، ورود اين هواپيماها به ناوگان هوايي كشور مانعي ندارد.
معاون وزير راه و شهرسازي درباره ورود هواپيماهاي جديد به ناوگان هوايي كشور نيز اظهار كرد: بسترسازي براي ورود تعدادي هواپيماي جديد به كشور انجام شده است.
پهلواني از بيان مشخصات و نوع اين هواپيماها خودداري كرد و گفت: بيش از اين، چند شركت هواپيمايي از خريد هواپيماهاي جديد و ورود آنها به كشور خبر داده بودند اما با توجه به مسائلي هم چون نرخ ارز نتوانستند هواپيما وارد كنند بنابراين تا زماني كه ورود اين هواپيماها نهايي نشود، درباره مشخصات آنها اظهارنظر نمي كنم.معاون وزير راه و شهرسازي درباره سن هواپيماهايي كه شركت هاي جديد هواپيمايي بايد وارد كنند، تاكيد كرد: سازمان هواپيمايي كشوري مشخصات خاصي براي هواپيماهايي كه وارد مي شوند، تعيين و اعلام كرده است و ايرلاين ها بايد براساس مشخصات در نظر گرفته شده هواپيما بخرند.
وي افزود: براي تاسيس شركت هواپيمايي جديد در ايران در شرايطي مجوز صادر مي شود كه اين شركت ها حداقل پنج فروند هواپيما به ناوگان هوايي كشور وارد كنند.
پهلواني گفت: سازمان هواپيمايي كشوري براي خريد هواپيما به شركت هاي هواپيمايي موجود و كساني كه قصد تاسيس شركت هواپيمايي جديد دارند، كمك هاي لازم را خواهد كرد.

 

واحدهاي مسكوني در مقابل زلزله بيمه مي شوند


مردم مي توانند، بيمه زلزله را از شركت هاي بيمه گذار خريداري كنند.
رحيم مصدق معاون بيمه مركزي ايران در گفت وگو با فارس با بيان اينكه بهترين روش براي جبران خسارت هاي مالي، بيمه است، افزود: زلزله يكي از واقعيت هاي اجتماعي است كه اتفاق مي افتد و بايد براي مقابله با آن آماده باشيم.
وي گفت: روش صحيح اين است كه زماني كه حادثه طبيعي اتفاق مي افتد به جاي اينكه تلاش و بودجه دولت معطوف به بازسازي منازل مسكوني مردم شود، دولت بودجه خود را به بازسازي زيرساخت هاي شهري صرف كند و مردم هم با مبلغي كه از شركت هاي بيمه بابت خسارت دريافت مي كنند به بازسازي منازل بپردازند.
وي اضافه كرد: اين كار پس از زلزله آذربايجان شرقي و بوشهر هم انجام شد و واحدهايي كه پوشش بيمه زلزله داشتند با حضور نمايندگان شركت هاي بيمه، خسارت خود را دريافت كردند. معاون طرح و توسعه بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: البته در حال حاضر هم شركت هاي بيمه، بيمه زلزله را به عنوان يكي از پوشش هاي اختياري بيمه نامه آتش سوزي ارائه مي كنند.
وي افزود: با توجه به اينكه حق بيمه، بيمه آتش سوزي بسيار ناچيز است، مردم مي توانند پوشش زلزله اين بيمه نامه را نيز خريداري كنند.
وي در مورد ميزان پرداخت خسارت شركت هاي بيمه در زلزله آذربايجان و بوشهر گفت: در آذربايجان شرقي بخش اعظم خسارت ها پرداخت شده و در بوشهر هم تيمي از بيمه مركزي با مديران عامل چند شركت بيمه به محل زلزله زده رفتند و تأكيد ما به همه شركت ها اين است كه در اسرع وقت خسارت ها را پرداخت كنند.
مصدق در مورد آخرين وضعيت لايحه تأسيس صندوق بيمه حوادث طبيعي در مجلس گفت: اين لايحه در چندين جلسه كميسيون اقتصادي مجلس مورد بررسي قرار گرفته است.
وي ادامه داد: مقرر شده است ابعاد فني اين اقدام بررسي شود و مركز پژوهش هاي مجلس نيز تحقيق جامعي با مشاركت صنعت بيمه و دستگاه هاي ذي ربط در اين زمينه داشته باشد و منتظر جمع بندي مركز پژوهش ها در اين باره هستيم.

 

براي دريافت مجوز كسب واحدهاي بدون پروانه تا مردادماه مهلت دارند


شوراي اصناف كشور در اطلاعيه اي از واحدهاي بدون پروانه كسب خواست تا پايان مردادماه امسال با مراجعه به مراجع صدور پروانه كسب نسبت به اخذ پروانه كسب موقت و يا دائم اقدام كنند.
به گزارش ايرنا، اين اطلاعيه براساس مصوبه هيات وزيران و در راستاي اجراي بند ب ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه منتشر شده است.
در ادامه اين اطلاعيه آمده است: بديهي است در صورت عدم مراجعه واحدهاي فاقد پروانه كسب در مهلت مقرر به مراجع صدور پروانه كسب و يا تشكيل پرونده مطابق ماده هشت مصوبه ياد شده با آنها برخورد قانوني خواهد شد.دستگاه هاي اجرايي ذيربط موظفند در سال هاي سوم، چهارم و پنجم برنامه پنج ساله توسعه به ترتيب معادل 50 درصد، 75 درصد و 100 درصد نرخ هاي ماليات و يا تعرفه مصوب را به عنوان جريمه وصول و به حساب درآمدهاي عمومي كشور نزد خزانه واريز كنند.

 

با تغيير نرخ ارز قيمت روغن نباتي 40 درصد افزايش مي يابد


دبير انجمن صنايع روغن نباتي از افزايش 40درصدي قيمت روغن نباتي خبر داد و گفت: امروز واردات روغن خام با فرمول جديد صورت مي گيرد.
قاسم فلاحتي در گفت و گو با ايسنا، با اشاره به وابستگي 90 درصدي كشور به واردات روغن خام افزود: تغيير نرخ ارز تاثير مستقيمي بر قيمت تمام شده كالا دارد، بنابراين براساس مصوبه ستاد تنظيم بازار و هماهنگي به عمل آمده بين انجمن روغن نباتي و وزارت صنعت، معدن و تجارت افزايش 40 درصدي قيمت روغن نباتي تصويب شد.
وي، توقف تخصيص ارز مرجع به واردات روغن نباتي را عامل اصلي و مهمي براي افزايش قيمت روغن نباتي ذكر كرد
به گفته وي ميزان افزايش قيمت روغن نباتي از محاسبه تلفيقي قيمت روغن با ارز مرجع و ارز مبادله اي حاصل شده است كه در راستاي حمايت از مصرف كننده و كاهش فشار بازار است.
فلاحتي با بيان اينكه افزايش قيمت روغن در حدي است كه به خانواده ها فشار نيايد، خاطرنشان كرد: انواع روغن از فردا اول ارديبهشت ماه با افزايش 40 درصدي در قيمت عرضه خواهد شد.
دبير انجمن صنايع روغن نباتي توضيح داد: تاكنون قيمت روغن براساس ارز مرجع محاسبه مي شد، اما از اين پس 50 درصد روغن خام با قيمت ارز مرجع و 50 درصد ديگر كه توسط بخش خصوصي وارد شده است با ارز مبادله اي محاسبه و تامين خواهد شد.
بنابراين گزارش: سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان آخرين بار در مهرماه پارسال با افزايش قيمت روغن خوراكي موافقت كرده بود.
بر اين اساس قيمت چهار محصول روغن خوراكي پرمصرف شامل: روغن بطري 675 گرمي، بطري 810 گرمي، حلب پنج كيلويي و حلب 16 كيلويي به ترتيب 2100، 2700، 17 هزار و 750 و 48 هزار تومان تعيين شده بود.

 

8 ميليارد تومان مطالبات مانده چايكاران پرداخت مي شود


رئيس سازمان چاي كشور، از پرداخت مابقي مطالبات 8ميليارد توماني چايكاران شمال كشور در روز چهارشنبه هفته جاري خبر داد.
علي محرر در گفت و گو با ايرنا افزود: سال گذشته حدود 110هزار تن برگ سبز چاي با مبلغ 52 ميليارد تومان از چايكاران شمال كشور خريداري شد كه هنوز 8 ميليارد تومان آن به حساب چايكاران واريز نشده است.
وي اظهار كرد: از اين ميزان 25 درصد برگ سبز درجه يك و 75 درصد برگ سبز درجه دو بدست آمده است.
اين مقام مسئول تصريح كرد: سال گذشته 25 هزار تن چاي خشك از كارخانجات شمال كشور استحصال شده است.
وي از آغاز برداشت برگ سبز چاي از روز پنج شنبه گذشته در شمال كشور خبر داد و گفت: قيمت خريد تضميني برگ سبز چاي براساس مصوبه هيات دولت مبلغ 900 تومان براي چاي درجه يك و 500 تومان براي چاي درجه دو خواهد بود، در صورت افزايش قيمت در تعيين نرخ خريد تضميني مابه التفاوت آن به چايكاران پرداخت مي شود.وي در خصوص پرداخت تسهيلات به چايكاران نيز گفت: هم اكنون بخش عمده چايكاران شمال به بانك هاي عامل به ويژه بانك كشاورزي بدهكارند كه همين امر در عدم پرداخت تسهيلات به چايكاران موثر است به طوري كه سازمان چاي، كشاورزان را براي استفاده از تسهيلات به بانك ها معرفي مي كند اما نمي توانند از اين تسهيلات بهره مند شوند.

 

شركت نفت و گاز پارس 3 قرارداد همكاري امضا كرد


شركت نفت و گاز پارس سه قرارداد همكاري با شركت هاي ملي حفاري ايران، پترو ايران و شركت Deep Seaامضا كرد.
شركت نفت و گاز پارس ديروز و در حاشيه هجدهمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي، سه قرارداد همكاري با شركت هاي ملي حفاري ايران، پترو ايران و شركت ايراني Deep Sea امضا كرد.
محمدرضا زهيري مدير عامل شركت نفت و گاز پارس، در مراسم امضاي اين سه قرارداد، گفت: يكي از اين سه قرارداد با شركت ملي حفاري ايران و به منظور حفاري4حلقه چاه در فاز يك پارس جنوبي امضا شد.
وي با بيان اين كه، حفاري چاه هاي توليدي در اين ميدان به دليل اهميت اين فاز ميدان مشترك آغاز شده است، افزود: با حفر اين 4حلقه چاه توسعه اي ظرفيت توليد گاز از فاز يك به 400 ميليون فوت مكعب افزايش مي يابد.
زهيري در مورد قرارداد دوم اين شركت نيز گفت: طبق اين قرارداد حفاري، ساخت سكو، جكت و خط لوله بخشي از فاز 11 پارس جنوبي به شركت پترو ايران واگذار شد.
وي در اين باره توضيح داد: بخش دريا فاز 11 پارس جنوبي از دو قسمت تشكيل شده است و هر بخش آن داراي 11 حلقه چاه، سكو،4 پايه، مشعل و خط لوله اي به طول 110 كيلومتر است كه قرارداد بخش اول فاز 11 پارس جنوبي با اعتباري بالغ بر يك ميليارد و 230 ميليون دلار با شركت پترو ايران منعقد شده است.
مدير عامل شركت نفت و گاز پارس همچنين در مورد سومين قراردادي كه اين شركت منعقد كرده است، گفت: قراردادي نيز با شركت ايراني Deep Sea به منظور شناسايي بستر حوزه خليج فارس امضا شد. وي اضافه كرد: اعتبار اين قرارداد همكاري 3ميليون يورو و مدت اجراي آن نيز 3سال خواهد بود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10