(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 04 اردیبهشت 1392 - شماره 20472

نخست وزير مصر با موافقت مرسي در مقام خود ماند
اعتراض جمعيت وفاق ملي به گسترش نقض حقوق بشر در بحرين
جديدترين نظرسنجي ها نشان داد
اولاند منفورترين رئيس جمهور فرانسه
تشديد اختلاف ها در جبهه مخالفان سوريه معاذ الخطيب رفت، جرج صبرا آمد
انفجار خودرو بمب گذاري شده مقابل سفارت فرانسه در ليبي
تظاهرات ضد حكومتي در شهرهاي عربستان ؛ وزير كشور را محاكمه كنيد
يورش نظاميان صهيونيست به تظاهرات همبستگي با اسيران در قدس اشغالي
طالبان افغانستان 9 افسر آمريكايي را به گروگان گرفت
وزير خارجه ونزوئلا: واشنگتن تحريم كند انتقام مي گيريم
بمب گذاري در مدرسه آمريكايي
ادامه اعتصاب در لوفت هانزا 150 هزار مسافر را سرگردان كرد
دبير كل ناتو: در سوريه دخالت نظامي نخواهيم كرد
ناآرامي هاي كركوك عراق 32 كشته و 70 مجروح برجاي گذاشت
عفو بين الملل از آمريكا خواست زندانيان گوانتانامو را آزاد كند
   

نخست وزير مصر با موافقت مرسي در مقام خود ماند


رئيس جمهور مصر با ابقاي نخست وزيري هشام قنديل تا برگزاري انتخابات پارلماني موافقت كرد.
اين خبر را خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه الاهرام گزارش كرده است. محمد مرسي، رئيس جمهور با ابقاي نخست وزير درنظر دارد در جريان ترميم كابينه 8 وزير را بركنار كند.
هنوز مشخص نيست كدام يك از وزيران باقي مي مانند و كدام يك از سمت خود بركنار مي شوند.
خبر ديگر اينكه مصر و اتحاديه اروپا براي ايجاد يك منطقه آزاد تجاري به توافق رسيده اند.
اين توافق در سفر رئيس هيئت اقتصادي اتحاديه اروپا به قاهره امضا شده است.
همكاري هاي تجاري ميان مصر و اتحاديه اروپا سبب شده تا حجم تجاري از سال2004 تا 2012 به بيش از 34ميليارد يورو برسد.

 

اعتراض جمعيت وفاق ملي به گسترش نقض حقوق بشر در بحرين


جمعيت وفاق ملي اسلامي بحرين به آل خليفه درباره گسترش نقض حقوق بشر دراين كشور اعتراض كرد و خواهان رسيدگي مجامع بين المللي به اين مسئله شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، براساس گزارش جمعيت وفاق نيروهاي امنيتي بحرين ظرف 10 روز گذشته 132 نفر را بازداشت و 33 نفر را شكنجه كرده اند.دراين گزارش آمده كه ماموران آل خليفه در 27 منطقه عليه انقلابيون گاز سمي و اشك آور استفاده كرده اند.بحرين از دوسال پيش شاهد تظاهرات مردمي و انقلاب عليه رژيم آل خليفه است.نيروهاي امنيتي بحرين با همدستي نيروهاي اشغالگر سعودي به سركوب مردم پرداخته اند كه تاكنون در جريان اين سركوبگري صدها نفر شهيد، زخمي يا بازداشت شده اند.شواهد سازمان هاي حقوق بشري نشان مي دهد كه شماري از معترضان زيرشكنجه شديد رژيم آل خليفه جان خود را از دست داده يا دچار نقض عضو شده اند.

 

جديدترين نظرسنجي ها نشان داد
اولاند منفورترين رئيس جمهور فرانسه


نتايج جديدترين نظرسنجي ها نشان مي دهد رئيس جمهور فرانسه تبديل به «منفورترين» رهبر اين كشور در 50 سال اخير شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از روزنامه «ديلي تلگراف»، در بحبوحه مشكلات اقتصادي و بيكاري گسترده و بدهي عمومي فرانسه، تنها 25 درصد از مردم اين كشور از فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه رضايت دارند.
ميزان محبوبيت اولاند حتي از «شارل دوگل»، رئيس جمهوري اسبق فرانسه در سال 1968 نيز كمتر است. در آن سال ها ميليون ها تن از مردم فرانسه شورش كرده و خواستار تغيير كامل جامعه فرانسه شدند.
ژنرال «دوگل» افسر ارتش فرانسه بود كه در جنگ جهاني اول شركت داشت. وي در جريان جنگ جهاني دوم فرمانده نيروهاي فرانسه آزاد شد و پس از جنگ به مقام رياست جمهوري فرانسه رسيد.
تازه ترين نظرسنجي صورت گرفته توسط موسسه نظرسنجي فرانسه (ايفوپ) نشان مي دهد كه 38 درصد از مردم فرانسه از اولاند «به شدت ناراضي» و 36 درصد از مردم «خيلي ناراضي» هستند.
فرانسوا اولاند در ماه مه 2012 زمام امور فرانسه را به دست گرفت و متعهد شد تا بار ديگر به توزيع ثروت و بازسازي خدمات ضعيف جامعه بپردازد.
كنفدراسيون صنعت انگليس به «اولاند» هشدار داده كه فرانسه به خاطر سياست هاي اقتصادي «نامناسب» وي در خطر تبديل شدن به «فقيرترين كشور اروپا» است!

 

تشديد اختلاف ها در جبهه مخالفان سوريه معاذ الخطيب رفت، جرج صبرا آمد


در پي افزايش شكاف ميان مخالفان دولت سوريه، «جرج صبرا» به عنوان رئيس جديد ائتلاف مخالفان منصوب شد.
به گزارش خبرگزاري ها، اختلافات ميان جريان هاي مخالف دولت دمشق اين بار «معاذ الخطيب» را وادار به كناره گيري از رياست ائتلاف مخالفان سوريه كرد و «جرج صبرا» جاي وي را گرفت. براساس برخي گزارشات، الخطيب خودش اصرار بر كناره گيري داشت. به گفته ناظران، اين جابه جايي از اختلاف و دو دستگي ميان مخالفان سوري خارج نشين و ناتواني حاميان آنها در پايان دادن به اين اختلافات حكايت مي كند.
صبرا در سال 1947 در دمشق به دنيا آمد. او از مسيحيان سوريه است و در سال 1971 از دانشگاه دمشق در رشته جغرافي فارغ التحصيل شد و در سال 1978 نيز مدرك كارشناسي در رشته فناوري سيستم هاي آموزشي را از دانشگاه ايندياناي آمريكا دريافت كرد.
او در سال 2011 سوريه را به مقصد فرانسه ترك كرد و به معارضان خارج نشين پيوست، در نوامبر 2012 به رياست شوراي ملي سوريه انتخاب شد.
تظاهرات مردم
ساكنان شهر «سلقين» در استان ادلب سوريه عليه تروريست هاي مسلح به ويژه «جبهه النصره» تظاهرات كردند. اين تظاهرات در حالي صورت گرفت كه شهر سلقين تحت اشغال تروريست ها قرار دارد. اين شهر در نزديكي مرزهاي تركيه واقع است. براساس اين گزارش، عناصر جبهه النصره با مشاهده تظاهرات مردم، تير هوايي شليك و شماري از معترضان را دستگير كردند. مردم در تظاهرات فوق خواستار خروج عناصر تروريستي از منطقه فوق شده بودند.
اتحاديه اروپا
وزيران خارجه اتحاديه اروپا طي نشستي درباره سوريه، تصميم گرفتند از گروه هاي تروريستي فعال در سوريه نفت خام بخرند و از اين طريق هم خودشان سود ببرند و هم به مخالفان كمك مالي كرده باشند. گفته مي شود برخي چاه هاي نفت سوريه در دست مخالفان است.
اخيرا نيز آمريكا اعلام كرد، كمك هاي مستقيم و تجهيزات «نظامي-دفاعي» به مخالفان سوري را دو برابر مي كند. روسيه نيز به اتحاديه اروپا نسبت به پيامدهاي خريد نفت از مخالفان سوريه هشدار داد و اعلام كرد، اين اقدام، اقدامي غيرسازنده و مغاير با قوانين بين المللي است.
خبر ديگر اينكه به گزارش خبرگزاري مهر، ارتش سوريه روستاي مهم و استراتژيك «النهريه» واقع در منطقه مرزي سوريه و لبنان را آزاد كرد. در اين عمليات، تروريست ها متحمل خسارات و تلفات سنگيني شدند. اهميت اين روستا به خاطر ارتباط دادن تروريست هاي داخل سوريه به لبنان اعلام شده است.
علاوه بر آن، شمار زيادي از تروريست ها نيز در مناطق «جديد ه الفضل، داربا، صغير، كناكر، حجيره و حسينيه كشته شدند. تروريست هاي فعال در سوريه از حمايت هاي بي دريغ عربستان، قطر و تركيه بهره مند هستند.»
خبرگزاري ايسنا نيز گزارش داد، افراد مسلح دو اسقف كه عازم شهر «حلب» بودند را ربودند و كسي از سرنوشت آنها اطلاعي ندارد.
نشست اسلامبول
ائتلاف مخالفان سوريه كه خود را به اصطلاح «دوستان سوريه» مي نامند، با برگزاري كنفرانس در اسلامبول، اعلام كردند كه آماده مذاكره با دولت هستند. در بيانيه پاياني اين كنفرانس آمده است كه مخالفان حاضرند در چارچوب بيانيه ژنو با دولت مذاكره كنند.
برخي منابع به روزنامه «الحيات» گفتند، آمريكايي ها به همه رهبران مخالف ابلاغ كرده اند كه همه كمك ها از طريق رهبران «ارتش آزاد» با هدف بركناري افراطي ها صورت خواهد گرفت و هدف از آن تغيير موازنه قدرت است نه براندازي نظام از طريق نظامي و مخالفان بايد درك كنند كه براي آغاز مرحله انتقالي بايد با نظام وارد مذاكره شوند.
ساير رويدادها
¤ هزاران تونسي در حمايت از دولت سوريه و در مخالفت با دخالت هاي رياض و دوحه در سوريه تظاهرات كردند.
¤ كريستوفر واكر، تحليلگر انگليسي با اشاره به تسلط نيروهاي دولتي بر بخش هاي وسيعي از سوريه اعلام كرد ارتش سوريه قدرتمندانه عمل مي كند.
¤ عمران الزعبي، وزير اطلاع رساني سوريه گفت، سازمان ملل با ادعاي وجود سلاح هاي شيميايي در سوريه، مي خواهد سناريوي عراق را در اين كشور تكرار كند.

انفجار خودرو بمب گذاري شده مقابل سفارت فرانسه در ليبي


حمله يك ناشناس با خودروي بمب گذاري شده به سفارت فرانسه در پايتخت ليبي، دو مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، ديروز فردي ناشناس خودروي بمب گذاري شده خود را در مجاورت سفارت فرانسه در طرابلس منفجر كرد. در اين انفجار دو نگهبان فرانسوي سفارت به شدت مجروح شدند و به ساختمان سفارت نيز خسارات زيادي وارد و بخشي از ديوار سفارت كاملاً ويران شد. دو خودروي متعلق به سفارتخانه نيز منهدم شد. محل اقامت سفير فرانسه هم طي اين انفجار آسيب ديد. هيچ فرد يا گروهي مسئوليت اين حمله را برعهده نگرفته است ولي مسئولان ليبي شورشيان مالي را متهم كرده اند. همچنين مشخص نشده است كه حمله به شيوه انتحاري انجام شده است يا خير. فرانسه به خاطر اعزام نيروي نظامي به كشور مالي، هم اكنون در شمال آفريقا دشمنان زيادي دارد. علاوه بر آن، طالبان فرانسه را يكي از اهداف دايمي خود مي داند. لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه براي بررسي حادثه حمله به سفارت فرانسه به طرابلس پايتخت ليبي رفت.

 

تظاهرات ضد حكومتي در شهرهاي عربستان ؛ وزير كشور را محاكمه كنيد


مردم چند شهر عربستان از جمله رياض با تاكيد بر لزوم آزادي زندانيان سياسي خواستار بركناري «محمد بن نايف» وزير كشور عربستان و محاكمه وي شدند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه خبري الراصد، مردم عربستان در شهرهاي مختلف اين كشور، بر لزوم بركناري وزير كشور عربستان و آزادي زندانيان سياسي تاكيد كردند.
معترضان همچنين خواستار دخالت فوري مجامع بين المللي در موضوع شكنجه و نقض حقوق اساسي زندانيان شدند. معترضان با تاكيد بر لزوم بركناري «محمد بن نايف» وزير كشور عربستان خواستار محاكمه وي در مجامع بين المللي شدند.
تظاهرات روز دوشنبه در بريده در استان القصيم نيز به صورت گسترده برگزار شد و مردم بر ادامه اين اعتراضات تا زمان تحقق مطالبات خود تاكيد كردند.
معترضان معتقدند كه شاهزاده نايف در سركوب تظاهرات ضد آل سعود نقش فعالي دارد.
خبر ديگر اينكه كه رژيم عربستان از تركيه دو ميليارد دلار اسلحه خريداري مي كند. اين توافق در سفر اخير رئيس ستاد مشترك عربستان به آنكارا حاصل شده است. طبق اين توافق دولت آنكارا پهپاد و تانك ساخت تركيه به رياض مي فروشد.

 

يورش نظاميان صهيونيست به تظاهرات همبستگي با اسيران در قدس اشغالي


نظاميان رژيم صهيونيستي به تظاهرات همبستگي با اسيران فلسطيني در شهرك ابوديس در قدس اشغالي حمله كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، نظاميان صهيونيست به تظاهرات همبستگي با اسيران فلسطيني در قدس اشغالي يورش بردند كه در نتيجه تعدادي از معترضان مجروح شدند.
صهيونيست ها همچنين براي متفرق كردن تظاهر كنندگان از گلوله و بمب هاي صوتي و گاز اشك آور استفاده كردند.
درگيري ها پس از آن رخ داد كه تعدادي از مردم فلسطين در شهرك ابوديس به نشانه حمايت از اسيران تظاهرات كرده و با در دست داشتن پرچم هاي فلسطين و تصاوير اسيران شعارهايي عليه اقدامات اين رژيم سر دادند.
هنوز تلاش مسئولان فلسطيني براي آزادي اسيران راه به جايي نبرده است ولي رژيم صهيونيستي اخيراً يك اسير را پس از 10 سال آزاد كرده است.
خبر ديگر اينكه صهيونيست ها براي مهار مسلمانان معترض در مساجد فلسطيني دوربين مدار بسته نصب مي كنند.

 

طالبان افغانستان 9 افسر آمريكايي را به گروگان گرفت


فرماندهان طالبان افغانستان اعلام كردند، 9 فردي را كه در استان «لوگر» به اسارت گرفته اند، افسران آمريكايي هستند و حاضرند آنها را در قبال امتيازاتي آزاد كنند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، فرماندهان طالبان اعلام كردند 9 نفر از سرنشينان هلي كوپتري كه در استان «لوگر» افغانستان به گروگان گرفتند، از افسران آمريكايي هستند. به گفته رهبران طالبان اين افراد در سلامت كامل هستند و هم اكنون در جايي امن نگهداري مي شوند.
«عبدالولي وكيل» رئيس شوراي استان لوگر ديروز گفت، فرماندهان طالبان با وي تماس گرفتند و موارد فوق را گفتند.
عناصر طالبان دوشنبه پس از فرود اضطراري يك هلي كوپتر در استان لوگر افغانستان، 11 سرنشين آن را به گروگان گرفتند.طالبان با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، 9 افسر آمريكايي، و دو مترجم افغان سرنشينان اين هلي كوپتر بودند.
برخي گزارش هاي ديگر حاكي است سرنشينان اين هلي كوپتر شش مهندس ترك، دو مهندس ازبكستاني، يك مهندس افغان و يك نظامي ارتش ملي افغانستان بوده است.
از سوي ديگر وزارت خارجه تركيه به گروگان گرفته شدن هشت نفر از اتباع اين كشور در استان لوگر را تأييد كرده است.
سخنگوي استاندار لوگر نيز به رسانه ها گفت، هفت نفر از اتباع تركيه، يك مترجم افغان و دو خلبان اوكرايني سرنشينان اين هلي كوپتر بودند.
وكيل افزود: فرماندهان طالبان با من تماس گرفتند و اطمينان دادند كه ربوده شدگان در سلامت كامل به سر مي برند و با آنان برخورد مناسب مي شود.
براساس اين گزارش، فرماندهان طالبان به رئيس شوراي استاني لوگر گفتند روزهاي آينده تماس مي گيرند تا شرايط خود را براي رهايي ربوده شدگان اعلام كنند.
رئيس شوراي استاني لوگر گفت كه با فرماندهان محلي طالبان و حتي رهبران اين گروه در شوراي كويته پاكستان تماس گرفته و از آنان خواسته است تا گروگان ها را بدون هيچ قيد و شرطي آزاد كنند.
وكيل گفت: فرماندهان طالبان و رهبران اين گروه در شوراي كويته اطمينان دادند كه نيروهاي طالبان آنها (گروگان ها) را به قتل نمي رسانند.
براساس گزارش ها، شهرستان «ازره» كه گفته مي شود گروگان ها در آن منطقه نگهداري مي شوند، از خطرناك ترين مناطق استان لوگر به شمار مي رود. اين منطقه از 11 سال گذشته در كنترل نيروهاي طالبان بوده است و در حال حاضر نيز از اين منطقه به عنوان پايگاه نظامي و محل فرماندهي نيروهاي طالبان استفاده مي شود.«محمد هاشم فيضي» معاون استاندار لوگر هم به رسانه ها گفت: نيروهاي ويژه افغان و خارجي آماده اند كه براي نجات گروگان ها وارد عمل شوند و گروگان ها را نجات دهند.
اين در حالي است كه رئيس شوراي استان لوگر به شدت توسل به گزينه نظامي را رد كرد و هشدار داد با اين اقدام جان ربوده شدگان به خطر خواهد افتاد.

 

وزير خارجه ونزوئلا: واشنگتن تحريم كند انتقام مي گيريم


وزير خارجه ونزوئلا به واشنگتن هشدار داد، در صورت تحريم كاراكاس انتقام خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، «الياس خائوا» وزير خارجه ونزوئلا دوشنبه در واكنش به تهديدهاي آمريكا اعلام كرد، چنانچه آمريكا به تحريم هاي اقتصادي يا هر تحريم ديگري متوسل شود، كاراكاس نيز در زمينه هاي تجاري، انرژي، اقتصادي و يا سياسي انتقام خواهد گرفت.
گفتني است، آمريكا روزانه حدود 900 هزار بشكه نفت از ونزوئلا وارد مي كند. «نيكلاس مادورو»، معاون «هوگو چاوز»، رئيس جمهور فقيد ونزوئلا در انتخابات رياست جمهوري اين كشور كه در 14 آوريل برگزار شد، با كسب 8/50 آراء توانست «انريكه كاپريلس» رقيب و مخالف خود را كه 49 درصد آرا را كسب كرده بود، شكست دهد و به عنوان رئيس جمهور كشورش معرفي شود. كاپريلس نتيجه اين انتخابات را نپذيرفت و خواستار بازشماري آرا شد كه ستاد ملي انتخابات ونزوئلا با اين درخواست مخالفت كرد. در اين حال، «جان كري» وزير خارجه آمريكا اعلام كرد كه واشنگتن هنوز نتايج انتخابات رياست جمهوري ونزوئلا را معتبر نمي داند و تهديد به تحريم كرده است. خبر ديگري از ونزوئلا حاكي است، «مادورو» اعضاي جديد كابينه خود را معرفي كرده و برخي از وزراي كليدي كابينه «هوگو چاوز» را در دولت خود حفظ كرده است. كابينه جديد روز دوشنبه طي مراسمي در «كاراكاس» سوگند ياد كرد.

 

بمب گذاري در مدرسه آمريكايي


پليس ايالت يوتا آمريكا از كشف يك بمب اين بار از يك مدرسه ابتدايي خبر داد.
هنوز جنجال ها بر سر انفجارهاي تروريستي بوستون و كشف چندين بمب ديگر در اين ايالت فروكش نكرده، پليس ايالت يوتا، واقع در غرب آمريكا از كشف و انفجار يك بمب در مدرسه اي ابتدايي خبر داد.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، كاركنان مدرسه پس از مشاهده اين بمب كه روي سقف اين مدرسه كار گذشته شده بود، بلافاصله نيروهاي امنيتي را خبر كردند. نيروهاي امنيتي اين كشور نيز با استفاده از ماشين آب پاش اقدام به منفجر كردن اين بمب كردند. به نوشته خبرگزاري رويترز، در جريان اين حادثه به كسي آسيب نرسيد اما انتشار اين خبر بار ديگر فضاي اين كشور را «ملتهب» كرد.
در جريان بمب گذاري دوشنبه گذشته بوستون 3 نفر كشته و 176 تن نيز مجروح شدند.

 

ادامه اعتصاب در لوفت هانزا 150 هزار مسافر را سرگردان كرد


ادامه اعتصاب كاركنان بزرگترين شركت هواپيمايي اروپا دستكم 150 هزار مسافر اين شركت را در سراسر جهان سرگردان كرده است.
به نوشته روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز با ادامه اعتصاب ها و تظاهرات كاركنان شركت هواپيمايي «لوفت هانزا»، بزرگترين شركت هواپيمايي اروپا، دستكم 150 هزار مسافر در سرتاسر جهان دچار «دردسر» شده اند.
به گفته «لوفت هانزا» با آغاز اين اعتصاب ها كه با فراخوان اتحاديه هاي كارگري و با مشاركت 33 هزار خدمه اين شركت در جريان است دستكم 32 برنامه پروازي از 1700 برنامه در سرتاسر جهان لغو شده است. اين گزارش مي افزايد، اعتصابيون در سرتاسر جهان اعتصاب خود را به طور كامل آغاز نكرده اند بنابراين در صورت گسترش اين اعتصاب ها خسارات وارده به شدت افزايش خواهد يافت. در حال حاضر تنها فرودگاه هاي مونيخ، فرانكفورت و هامبورگ به طور كامل در اعتصاب به سر مي برند. برخي تصاوير و گزارش هاي منتشر شده حاكي است، اعتصابيون در فرودگاه هاي آلماني در داخل و خارج محوطه فرودگاه هاي فرانكفورت تظاهرات كرده اند. معترضان خواستار بهبود شرايط كاري و افزايش حقوق و دستمزد هستند. درخواستي كه از سوي مسئولان اين شركت آلماني به كرات رد شده است.

 

دبير كل ناتو: در سوريه دخالت نظامي نخواهيم كرد


دبير كل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) گفت به رغم وخامت فزاينده اوضاع در سوريه اين سازمان در اين كشور دخالت نظامي نخواهد كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، « آندرس فوگ راسموسن» روز گذشته پيش از حضور در نشست وزراي خارجه ناتو در بروكسل گفت: همه ما شاهد وخامت فزاينده اوضاع در سوريه هستيم و نمي توان احتمال گسترش اين درگيري در منطقه را ناديده گرفت چرا كه اين مسئله براي امنيت متحدان ما تاثير خواهد داشت .
«راسموسن» با تاكيد بر اين كه «بايد در مورد مسئله سوريه با هوشياري و احتياط وارد شد» افزود با همه اين تفاسير ناتو قصد ندارد در اين كشور مداخله نظامي كند.
دبير كل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي در ادامه با اشاره به تحولات اخير كره، اقدامات اخير پيونگ يانگ و «بيانيه هاي تهديد آميز» اين كشور را «چالشي جدي» براي منطقه شرق آسيا و صلح و ثبات بين المللي عنوان داشت.
وزراي خارجه ناتو در ديدار روز سه شنبه خود در بروكسل به بررسي مسائل مختلف از جمله حمايت از نيروهاي افغان پس از سال 2014 پرداختند . براساس توافق صورت گرفته با افغانستان، نيروهاي خارجي در سال 2014 خاك افغانستان را ترك خواهند كرد .
نشست وزراي خارجه ناتو ديروز با محوريت روابط اين سازمان با روسيه، ماموريت ناتو در افغانستان، چالش هاي تازه كره شمالي و توسعه در خاورميانه و شمال آفريقا آغاز شد. در اين نشست وزراي امور خارجه 28 كشور عضو ناتو درباره مذاكرات آتي براي تحكيم روابط آمريكا و كشورهاي اروپايي ومسائل امنيتي كه ناتو در سال 2014 و پس از آن، با آنها مواجه مي شود نيز تبادل نظر كردند. رياست اين نشست را آندرس فوگ راسموسن دبيركل ناتو برعهده دارد.

 

ناآرامي هاي كركوك عراق 32 كشته و 70 مجروح برجاي گذاشت


جنگ و گريز ميان نيروهاي دولتي و افراد مسلح در استان كركوك عراق، 32 كشته و 70 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، دولت عراق طي بيانيه اي اعلام كرد، ابتدا افراد مسلح ناشناس جمعه گذشته به پادگان مشترك ارتش و پليس عراق در «الحويجه» حمله كردند و آن را به اشغال خود در آوردند. اين مهاجمان سپس سلاح هاي موجود در پادگان را با خود بردند و ديروز با نفوذ به داخل صفوف تظاهركنندگان ضد دولتي، به سوي نيروهاي پليس و ارتش از درون معترضان آتش گشودند. اين تيراندازي به تبادل آتش ميان طرفين انجاميد.
در بيانيه دولت آمده است: نيروهاي پليس با استفاده از بلندگو از تظاهركنندگان غير مسلح خواستند محل تظاهرات را ترك كنند بسياري از معترضان ميدان را ترك كردند و تنها افراد مسلح و تندرو در محل باقي ماندند. در بيانيه مذكور به شمار تلفات طرفين اشاره نشده است. اما منابع خبري از مرگ 32 تن و جراحت 70 نفر خبر دادند. هنوز مشخص نيست چه تعداد از اين افراد نظامي و چه تعداد شورشي بوده اند.
براساس بيانيه فوق، افرادي كه در الحويجه با نيروهاي دولتي درگير شدند، از عناصر بعثي و شبكه القاعده عراق بوده اند.
ديروز انفجاري نيز در شهر بغداد روي داد و جان چهار نفر را گرفت و 13 مجروح بر جاي گذاشت.
آخرين خبرها حاكي است روز گذشته وزير خارجه عراق به همراه وزير تجارت اين كشور بركنار شدند. گزارش هاي منتشر شده غيبت اين دو از جلسه هيئت دولت را عامل اصلي بركناري شان از سوي «نوري مالكي» عنوان كرده اند. برخي گزارش ها نيز حاكي است اين تحولات متاثر از حوادث كركوك روي داده است.

 

عفو بين الملل از آمريكا خواست زندانيان گوانتانامو را آزاد كند


در پي انتشار گزارش هايي مبني بر وخامت حال زندانيان زندان مخوف گوانتانامو، عفو بين الملل از مقامات آمريكايي خواست به حبس نامحدود اين زندانيان پايان دهند.
به گزارش خبرگزاري ها، همزمان با انتشار خبر افزايش شمار اعتصابيون در زندان گوانتانامو، عفو بين الملل از مقامات آمريكايي خواست تا هر چه زودتر به حبس نامحدود زندانيان پايان دهند. عفو بين الملل همچنين اعلام كرد، مقامات نظامي آمريكا اذعان دارند كه 84 تن از 166 زنداني گوانتانامو از روز يكشنبه اعتصاب غذا كرده اند.
اين زندانيان از آغاز ماه فوريه (بهمن ماه) ودر اعتراض به اوضاع بسيار بد و «نامناسب» زندان و همچنين بازرسي هاي خشونت آميز دست به اعتصاب غذا زده اند.
در همين رابطه، «راب فريير»، كارشناس و پژوهشگر امور آمريكا در عفو بين الملل عنوان كرد: شرايط كنوني گوانتانامو گواهي ديگر بر شكست مفتضحانه آمريكا در مساله بازداشت هاي غير قانوني است . وي افزود: تغذيه اجباري و مصنوعي زندانيان از سوي زندانبانان آمريكايي به رفتارهاي سنگدلانه و غير انساني و گاهي توهين مي انجامد و اگر اين كار عمدي باشد نقض قوانين بين المللي است چرا كه اين نوع غذا دادن همراه با درد و رنج است .
عفو بين الملل با استناد به گزارش هاي نيروهاي نظامي آمريكا اعلام كرد 16 تن از زندانيان گوانتانامو كه اعتصاب غذا كرده اند به اجبار و خشونت و با لوله به آنان غذا داده مي شود طوري كه گزارش شده 5 تن از آنها به بيمارستان منتقل شده اند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10