(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 04 اردیبهشت 1392 - شماره 20472

كوتاه اقتصادي
اتكاي 70درصدي ساخت پالايشگاه هاي نفت و گاز به سازندگان داخلي
حسيني در جمع غيرمتعهدها: اقتصاد ابزار سلطه سياسي غربي ها شده است
وزارت صنعت و تجارت: نان گران نمي شود
رئيس سازمان حفظ نباتات خبر داد
حذف 3 هزار تن سم از چرخه توليد محصولات كشاورزي
واكنش دولت به مصوبه كميسيون تلفيق درباره بودجه هدفمندي يارانه ها
به علت فرسودگي هواپيماها فعاليت يك شركت هوايي متوقف شد
رئيس مركز تحقيقات مسكن و شهرسازي: 20 درصد بتن توليدي غيراستاندارد است
انگليس به «شل» اجازه نداد
طلب نفتي ايران را بپردازد
معاون وزير راه خبر داد
اجراي راه آهن چابهار ـ مشهد در 15 قطعه
   

كوتاه اقتصادي


¤ مديركل آمارهاي اقتصادي بانك مركزي درباره آمار اعلامي از سوي بانك مركزي تأكيد كرد: آماري كه بانك مركزي توليد و منتشر مي كند واقعي است و بانك مركزي هيچوقت آمار غيرواقعي منتشر نمي كند. عليرضا مقتدايي با بيان اينكه حوزه آمار و اطلاعات داراي سطوح مختلف محرمانگي است گفت: ممكن است بانك مركزي آماري را اعلام نكند و اين موضوع مختص كشور ما نيست ولي از آنجا كه به اصول علمي توليد آمار مقيد است هيچوقت آماري اشتباه اعلام نمي كند.
¤ مديركل كنترل و هماهنگي مديريت شبكه و مهندسي عمليات سوييچ شركت ارتباطات زيرساخت گفت: هم اكنون مسير تماس از هيچ كشوري با ايران مسدود نيست و از ايران تنها به سمت رژيم صهيونيستي مسير به طور كامل مسدود است.حسين معدني پور در پاسخ به سؤالي در خصوص مسدود شدن موقت تماس از برخي كشورها با ايران و بالعكس اظهار داشت: هم اكنون به سمت مسير ايران هيچ مسيري مسدود نيست.
¤ رئيس كل بيمه مركزي ايران با اعلام اينكه به زودي 30 شركت بيمه اي در كشورمان به فعاليت خواهند پرداخت گفت: تعداد واحدهاي شبكه فروش بيمه در آينده از 30 هزار واحد فعلي بيشتر خواهد شد.
¤ توليد فولاد خام ايران در ماه گذشته ميلادي با رشد 3/14درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل به يك ميليون و 330 هزار تن رسيد.انجمن جهاني فولاد در تازه ترين گزارش خود توليد فولاد خام ايران را در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي سه ميليون و 640 هزار تن اعلام كرد كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال 2012 ميلادي افزايش 4/0درصدي را نشان مي دهد.
¤ رئيس كل سازمان توسعه تجارت از تاييد كتاب تعرفه سال 92 توسط دولت خبر داد.حميد صافدل در خصوص تعيين تكليف كتاب تعرفه سال 92 اظهار داشت: كتاب تعرفه سال 92 به تأييد هيئت دولت رسيده است و در حال چاپ نهايي مي باشد.وي افزود: دولت اصلاحاتي را در كتاب تعرفه سال 92 لحاظ كرده است.رئيس كل سازمان توسعه تجارت در پاسخ به اين سؤال كه اصلاحات دولت در چه زمينه اي بوده است، گفت: دولت در برخي از موارد رديف تعرفه جديد تعريف كرده وحتي بعضي از رديف هاي تعرفه اي را نيز حذف كرده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2670، 2284 الي 2289، 2270 الي 2275، 5518، 5504 الي 5509، 5530 الي 5535، 7728، 7769، 7799، 7725، 7726 و 7781 الي 7784 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.

 

اتكاي 70درصدي ساخت پالايشگاه هاي نفت و گاز به سازندگان داخلي


رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت ايران از اتكاي 70 درصدي ساخت پالايشگاه هاي نفت و گاز به سازندگان داخلي خبر داد.
رضا پديدار در گفت وگو با ايرنا، افزود: درخصوص ساخت بخش هاي غيرمتصل پالايشگاه به صورت جداگانه نظير مخازن، سيستم هاي انتقال، پمپ ها، بخش هاي تجهيزات برقي توان مناسبي در كشور وجود دارد و پيمانكاران زيادي در اين بخش ورود پيدا كرده اند.
رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت، ادامه داد: براي هماهنگ كردن اين پيمانكاران، مجموعه اي توسط انجمن سازندگان داخلي تشكيل شده است.
به گفته پديدار، در اين راستا پيشنهاد ساخت پالايشگاه تمام ايراني مطرح شد كه بعد از تائيد وزارت نفت به امضاي تفاهم نامه اي با وزارت نفت انجاميد؛ در اين خصوص فرآيند ساخت تجهيزات هم اكنون تا حدود 70درصد پيش رفته و براي مابقي نيز كه بخشي انتقال دانش است، حركت خود را آغاز كرده ايم.
وي اظهار اميدواري كرد: در سال جاري مجموعه قطعات مورد نياز پالايشگاه تمام ايراني را كامل خواهيم كرد.
رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت ايران افزود: استفاده از شركت هاي ايراني در صنعت نفت رشد كرده و نقش توليدكنندگان و سازندگان داخلي در اين بخش بركسي پوشيده نيست؛ به نوعي كه در فاز 1، 2،3 پارس جنوبي تنها 20 درصد تجهيزات توسط سازندگان داخلي تامين مي شد و اين رقم در فازهاي 9 و 10 به 50 درصد رسيد.
به گفته وي، اين در حالي است كه بخش قابل توجهي از طراحي، ساخت و اجرا توسط شركت هاي داخلي انجام مي شود.

 

حسيني در جمع غيرمتعهدها: اقتصاد ابزار سلطه سياسي غربي ها شده است


وزير اقتصاد در نشست غيرمتعهدها در سازمان ملل تاكيد كرد: اقتصاد ابزار سلطه سياسي آمريكا و اروپا بر ساير كشورها شده است.
سيدشمس الدين حسيني طي سخناني در نشست فوق با اشاره به اقدامات اقتصادي ايران طي سال هاي اخير گفت: ملت ايران در مسير پيشرفت خود با ناهمواري هايي مواجه بوده و هست.
حسيني با بيان اينكه حلقه تحريم هاي اقتصادي بر ايران تنگ تر شده است اظهار داشت: گويي اينكه اقتصاد ايران نيز از ورود به عرصه و عصر اقتصاد دانش بايد منع شود و بهاي پيشرفت خود را با تحمل و مقابله با تحريم ها بپردازد؟! ما با تحريم اقتصادي آشنا بوديم، ولي با تفسيرهاي مغرضانه از قطعنامه هاي غيرمنصفانه، به شديدترين تحريم ها بر عليه ايران دست زدند.
وي اضافه كرد: اين تحريم ها با تحريم هاي تجاري نفتي و بانك مركزي ايران اوج گرفته است البته چنين مواردي در قطعنامه هاي شوراي امنيت به صراحت نيامده است، ولي متون تفسيرپذير، اين فضا را براي دولت هاي معدودي چون آمريكا و اروپا فراهم كرده است و جالب آن است كه اين دولت اراده خود را به دليل سلطه مالي به ساير كشورها تحميل مي كنند و حتي به مناسبات توسعه اي ايران با نهادهاي برتوون وودز چون بانك جهاني نيز توسعه مي دهند و در عمل حتي براي تامين داروهاي خاص براي بيماران دشواري ايجاد مي كنند.
به گزارش فارس وزير امور اقتصادي و دارايي بيان داشت: البته آنها اعلام كردند كه اين تحريم ها فلج كننده اند، اما بار ديگر در محاسبات خود اشتباه كردند؛ آري اين تحريم ها دردسرزا هستند، تبعات انساني دارند، اما ترديدي نداريم كه ملت ايران در مسير استقلال سياسي، علمي و اقتصادي خود پيش مي رود، اهل گفت وگو است، اما در چارچوب عقل، حق و عدالت، تصريح مي كنم كه اين فشارها، مسير گفت وگو و حل مسائل را پيچيده تر و مشكل تر مي كند.
وي خطاب به حضار گفت: اگر از من بپرسيد كه بالاترين حوزه هاي اثرگذاري تحريم هاي اخير در كدام بخش بوده است، پاسخ مي دهم ارز، تجارت خارجي و بودجه است.
حسيني تاكيد كرد: در سياست ارزي و تجاري بازبيني شد و نيازهاي اساسي چون غذا و دارو از شوك هاي ارزي مصون شدند، در واقع دولت پذيرفت كه تامين اين نوع نيازها با نرخ ترجيحي و ارزانتر ارز صورت پذيرد.
حسيني تصريح كرد: البته با گذشت زمان فوايد شوك ارزي، افزايش نرخ ارز خارجي نيز در كشور هويدا شد؛ محصولات داخلي رقابتمندتر شدند و علاوه بر كاهش واردات، صادرات غير نفتي، صنعتي، معدني و كشاورزي افزايش يافت و كل واردات حدود 14 درصد كاهش يافت و صادرات كالاهاي غير نفتي در بخش هاي صنعتي، معدني و كشاورزي حدود 20 درصد افزايش يافتند.
وي با اشاره به اينكه موازنه بين واردات با صادرات غير نفتي در سال گذشته از 18 ميليارد دلار به 12 ميليارد دلار به نفع صادرات كاهش يافت، افزود: به دليل رونق گرفتن گردشگري و مسافرت هاي داخلي و جايگزيني آن به سفر سياحتي به خارج، تراز خدمات به شدت بهبود يافته است و در كل افزايش نرخ ارز سبب بهبود ساختار تراز تجاري شده است.
وزير امور اقتصادي و دارائي گفت: روايت استقلال، عدالت طلبي و مقاومت مردم ايران درس آموز و دربردارنده خاطرات سخت و دستاوردهاي پرارزش و شيرين است و ما هيچگاه از ظرفيت هايي چون عرضه نفت به عنوان ابزاري سياسي استفاده نكرديم، ولي گواهيد كه چگونه با خريد نفت از ايران سياسي رفتار مي كنند كه باعث كمبود نفت و بي ثباتي در بازار انرژي مي شود.
وي تصريح كرد: ما به تجارت و معامله تجاري مانند مذاكره و ابزارهاي تعامل انساني مي نگريم، ولي آنها تجارت و اقتصاد را به ابزار سلطه سياسي تبديل كرده اند و نتيجه آن جز كاهش رفاه براي همه مردم جهان و منطقه ما نيست.

 

وزارت صنعت و تجارت: نان گران نمي شود


قائم مقام وزير صنعت و تجارت تأكيد كرد قيمت نان افزايش نمي يابد.
مسعود موحدي ديروز در يك نشست خبري با بيان اينكه فعلاً هيچ تصميمي براي افزايش قيمت نان گرفته نشده است گفت: نه تنها تصميمي درباره افزايش قيمت نان گرفته نشده، بلكه هيچ مذاكره اي هم در اين زمينه انجام نشده است. در ماههاي آينده هم با رشد قيمت نان مواجه نخواهيم شد.
وي ادامه داد: ما بايد به موضوع قيمت نان از جوانب مختلف نگاه كنيم. به طور مثال گندم علاوه بر اين كه با قيمت مناسب از كشاورزان خريده شود از سوي ديگر نبايد به معيشت مردم نيز آسيب برساند.
موحدي با بيان اين كه اگر ما ملاك را عدم افزايش قيمت نان قرار دهيم گندم كاران ضرر كرده و انگيزه كافي براي توليد را از دست مي دهند، تصريح كرد: از سوي ديگر بايد معيشت مردم و ثبات آن را نيز در نظر بگيريم.
به گفته قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين در مورد موضوع گندم و نان مواردي نظير فرآورده هاي آن، مديريت واردات و خروج به شكل قاچاق گندم و غيره را نيز بايد در برنامه هاي خود مد نظر قرار دهيم.
موحدي همچنين درباره مصوبه شوراي رقابت براي قيمت گذاري خودروها اظهار داشت: پس از اعلام فرمول قيمت گذاري خودرو از سوي شوراي رقابت، خودروسازان ابهاماتي را در مورد اين فرمول مطرح كردند كه قرار است در مذاكرات آنها با اعضاي شوراي رقابت برطرف شود.
وي در مورد اين ابهامات توضيح داد: يكي از مسائل اين بود با توجه به اينكه قيمت خودرو در اول فروردين 91 و يا اسفند سال 90 به عنوان مبناي قيمت گذاري قرار گرفته است، آيا در آن زمان قيمت خودرو در شرايط متعادل بازار تعيين شده بود يا خير.
موحدي ادامه داد: يكي ديگر از ابهامات اين است كه آيا هزينه هاي توليد مالي يا تأمين كالا براي خودروسازان از خارج از كشور در تورم بخشي مورد توجه قرار گرفته يا خير.
وي با بيان اينكه خودروسازان با شوراي رقابت در روزهاي آينده بحث خواهند كرد گفت: زمان اعلام قيمت جديد خودروها را بايد از شوراي رقابت پرسيد ولي ما بعيد مي دانيم كه قيمت هاي جديد تا روز چهارشنبه مشخص شود.
وي تصريح كرد: كيفيت خودرو از جمله معيارهايي است كه در فرمول قيمت گذاري مورد توجه شوراي رقابت بوده در حالي كه مؤسسه استاندارد در جريان كيفيت نيست و بايد منتظر باشيم تا ابهامات موجود برطرف شود.
موحدي در پاسخ به اين سؤال كه ارزيابي وزارت صنعت در مورد فرمول قيمت گذاري خودرو چيست اظهار داشت: ما به طور دقيق در جريان تصميم گيري شوراي رقابت نيستيم و منتظريم تا ابهام خودروسازان برطرف شود.
وي در مورد تعرفه واردات خودرو در سال جاري نيز گفت: تعرفه واردات خودرو در كتاب تعرفه هاي امسال 5 درصد كاهش يافته به طوري كه از 45 به 40 درصد رسيده است.
موحدي تأكيد كرد: اين تعرفه در مورد خودروهاي با حجم موتور كمتر از 2500 سي سي كه واردات آنها مجاز است اعمال مي شود.
وي در مورد حذف ارز مرجع برخي كالاهاي اساسي نيز گفت: حذف ارز مرجع يك اتفاق تدريجي بود و سياست حمايتي توسط تزريق ارز مرجع به واردات كالا در سال گذشته متناسب با شرايط بازار اتخاذ شد.
اين مسئول با اشاره به قطع ارز مرجع روغن نباتي و كره در روزهاي اخير نيز گفت: با توجه به رانت موجود در اين زمينه و يكسري گرايش هاي منفي و در نتيجه قاچاق صادراتي كه در سال گذشته شاهد بوديم، تصميم گرفتيم ارز مرجع برخي كالاهاي اساسي حذف شود.
موحدي با بيان اينكه حذف ارز مرجع براي واردات برنج و گوشت قبلاً اتفاق افتاد، افزود: حال نيز ارز مرجع واردات روغن حذف شده و تغييرات قيمتي در اين مورد به صورت تدريجي و پلكاني اعمال خواهد شد.
وي تأكيد كرد: باز هم به سمت تك نرخي شدن ارز برخي كالاها حركت خواهيم داشت ولي در مورد گندم و نهاده هاي دامي هيچ تصميمي اتخاذ نشده و همچنان ارز مرجع به اين كالاها اختصاص خواهد يافت.
وي افزود: در حال حاضر تركيبي از قيمت ارز مبادله اي و ارز مرجع در قيمت گذاري روغن مد نظر است و به اين ترتيب، يك قيمت تلفيقي براي روغن اعمال مي شود.
قائم مقام وزير صنعت در مورد بحث هاي مطرح شده در خصوص واردات خودروهاي آمريكايي به ايران نيز گفت: تغييري در سياست مديريت واردات اتخاذ نشده و كالاهاي گروه 10 همچنان ممنوع الورود هستند.
وي ادامه داد: البته ممكن است در آينده، اين ممنوعيت ها در يك شرايط با ثبات به محدوديت هاي خيلي شديد با تعرفه هاي خيلي بالا تبديل شود.
موحدي افزود: ثبت سفارش خودروهاي با حجم موتور بالاي 2500 سي سي، چه آمريكايي و چه غيرآمريكايي ممنوع است، مگر اينكه برخي استثناها مانند ورود كالا از طريق برخي مبادي وجود داشته باشد.
وي ادامه داد: من در مورد واردات خودروهاي آمريكايي چيزي نشنيده ام، هر چند در مورد مبدأ واردات، ممنوعيت و يا محدوديتي وجود ندارد.
موحدي سپس با اشاره به واردات 53 ميليارد دلاري كالا در سال گذشته به كشور، گفت: در اين مدت، ارزش صادرات به 41 ميليارد دلار رسيد كه به اين ترتيب در حوزه غيرنفتي كسري 12 ميليارد دلاري را در تراز تجاري داشته ايم هر چند در كل، تراز تجاري كشور مثبت بوده است.
موحدي با بيان اينكه در سال جاري بايد بخشي از كسري تراز تجاري در حوزه غيرنفتي از طريق كاهش واردات تأمين شود، افزود: در اين جهت بايد بخش قابل توجهي از نياز كشور از طريق توليدات داخلي تأمين شود.
به گفته وي، با در نظر گرفتن 3 ميليارد دلار بابت واردات مواد اوليه و تجهيزات به كشور، كسري تراز تجاري در حوزه غيرنفتي به 15 ميليارد دلار مي رسد كه بايد 20 درصد از آن را از طريق كاهش واردات و 80 درصد آن را از طريق افزايش صادرات جبران كنيم.
وي افزود: البته تحقق اين هدف در سال 92 كار مشكلي است ولي مي توانيم طي يك يا دو سال به آن دست يابيم.
قائم مقام وزير صنعت تصريح كرد: كانديداهاي رياست جمهوري بايد در اين زمينه برنامه مشخصي را ارائه و عنوان كنند كه چگونه مي توانند كسري تراز تجاري را رفع كنند و يا اينكه چطور مي خواهيم در شرايط تحريم براي توسعه روابط با كشورهاي ديگر عمل كنيم.
وي افزود: نامزدها بايد اعلام كنند براي دستيابي به اهداف چشم انداز چه برنامه اي دارند و يا اينكه چطور بايد نقدينگي به سمت توليد مديريت شود و رابطه نقدينگي و تورم چگونه باشد.

 

رئيس سازمان حفظ نباتات خبر داد
حذف 3 هزار تن سم از چرخه توليد محصولات كشاورزي


رئيس سازمان حفظ نباتات كشور گفت: طي سال گذشته در راستاي بهينه سازي مصرف سم و كودهاي شيميايي، 25 درصد ميزان مصرف سموم كاهش يافت.
آقا رضا فتوحي در نشست خبري با اشاره به اينكه سال گذشته 3 هزار تن سم پرخطر از چرخه توليد حذف و 18 قلم آفت كش با منشأ گياهي جايگزين شده افزود: كاهش مصرف سموم در بخش كشاورزي يك اقدام انقلابي بوده كه همچنان ادامه مي يابد.
وي اضافه كرد: اطلاع رساني دقيق، آموزش و ترويج كشاورزان و انتقادهاي مؤثر بر بخش كشاورزي مي تواند در كاهش مصرف سموم شيميايي و توليد محصول سالم اثرگذار باشد.
وي ادامه داد: هيأت نظارت متشكل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سازمان دامپزشكي، محيط زيست، مؤسسه استاندارد و محيط زيست بخش هاي دخيل در اين موضوع بايد اين سموم را تأييد كنند.
فتوحي گفت: سال گذشته توسعه مبارزه غيرشيميايي و سطوح مبارزه بيولوژيك در
3/2ميليون هكتار تحت پوشش مديريت تلفيقي و مبارزه غيرشيميايي قرار دارد.
وي افزود: براساس برنامه پنجم توسعه بايد حدود 4 ميليون هكتار يعني 25 درصد سطح زيركشت محصولات زراعي و باغي كشور را تحت پوشش مديريت تلفيقي قرار دهيم كه تاكنون 3/2 ميليون هكتار آن محقق شده و مابقي نيز در دست اجرا است.
به گفته اين مقام مسئول، با توجه به اقدامات انجام شده از سوي اين سازمان هم اكنون تمامي گلخانه هاي كشور تحت مديريت تلفيقي قرار گرفته اند، به طوري كه ناظران كشاورزي به طور مستمر بر توليد محصولات گلخانه اي سراسر كشور نظارت مستمر دارند.
رئيس سازمان حفظ نباتات كشور تصريح كرد: هم اكنون تمامي محصولات كشاورزي كشور به طور سالم توليد مي شود و اين محصولات جز برترين در دنيا است.
وي ادامه داد: در حال حاضر مصرف تمامي آفت كش ها در بخش كشاورزي تحت كنترل است و نتايج بدست آمده از آن مطلوب بوده است.
فتوحي بر افزايش توليد توأم با كيفيت تأكيد كرد و گفت: توليدات بخش كشاورزي كشور براي رقابت با توليدات ساير كشورهاي جهان بايد كيفيت را بيش از گذشته مد نظر قرار دهد.
وي اين سازمان را حاكميتي و واكنش سريع دانست و اضافه كرد: سازمان حفظ نباتات از لحاظ تشكيلاتي نيز نسبت به گذشته ارتقاي خوبي داشته است و در اين راستا حداقل اداره كل در بخش هاي پيش آگاهي، مقابله با سموم، بازرسي، آمار و اطلاعات و فناوري، تحليل خطرها، قرنطينه اضافه شده است.
فتوحي گفت: سال گذشته به طور جدي كنترل آفات و بيماري ها، قرنطينه محصولات وارداتي و صادراتي، كيفيت و سلامت غذا دنبال شده است و هم اكنون رديف اعتباري مديريت تلفيقي مصوب شده است.
به گفته وي، در راستاي اجراي مديريت تلفيقي، علاوه بر 4500 نفر در كلينيك هاي گياه پزشكي كشور، 1200 مركز خدمات جهاد كشاورزي در روستاها فعاليت دارند.

 

واكنش دولت به مصوبه كميسيون تلفيق درباره بودجه هدفمندي يارانه ها


معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور نسبت به مصوبه كميسيون تلفيق مبني بر كاهش بودجه هدفمندي يارانه ها واكنش نشان داد.
رحيم ممبيني در گفت و گو با ايسنا با بيان اين كه در جلسه روز دوشنبه كميسيون تلفيق بودجه 92 مجلس شوراي اسلامي اعتبارات مربوط به اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها با كاهش 70 هزار ميليارد توماني تصويب شد، اظهار كرد: در لايحه بودجه سال 92 درآمد 120 هزار ميليارد توماني را براي اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها پيشنهاد داده بوديم اما روز دوشنبه در كميسيون تلفيق رقم 50 هزار ميليارد تومان به تصويب رسيد.
وي افزود: از درآمد 120هزار ميليارد توماني پيشنهاد شده 90 هزار ميليارد تومان براي پرداخت يارانه نقدي، 15 هزار ميليارد تومان براي توليد و همچنين 15 هزار ميليارد تومان براي كمك به طرح هاي عمراني و هزينه هاي جاري كه عمدتاً مربوط به حقوق كاركنان مي شد، در نظر گرفته شده بود.
معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري تأكيد كرد: با وجود طولاني شدن بحث و ارائه توضيحات در ابعاد مختلف و آثار اقتصادي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و شيوه اجرا در نهايت كميسيون تلفيق مبلغ 50 هزار ميليارد تومان را تصويب كرد.
ممبيني با بيان اين كه هنوز ابعاد موضوع باز نشده است، تصريح كرد: در واقع مشخص نشده كه چه ميزان به پرداخت يارانه نقدي، بودجه دولت و توليد اختصاص يابد و چگونگي آزادسازي قيمت حامل هاي انرژي نيز مشخص نيست.
وي افزود: بنا به قانون هدفمندي يارانه ها 30درصد از منابع مربوط به هدفمندسازي يارانه ها براي بخش توليد، 20درصد كمك به بودجه دولت و 50درصد براي پرداخت اقشار بايد هزينه شود.
معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري تأكيد كرد: هنوز چگونگي اجراي گام دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها و ميزان پرداخت يارانه نقدي مشخص نيست.
ممبيني در پايان با تأكيد بر اين كه بايد بر روي اين رقم تجديدنظر شود اضافه كرد: اگر بنا باشد قانون هدفمندسازي يارانه ها با اين منابع اجرا شود تغييرات اساسي در روند اجراي آن ايجاد خواهد شد.

 

به علت فرسودگي هواپيماها فعاليت يك شركت هوايي متوقف شد


رئيس سازمان هواپيمايي كشوري از توقف فعاليت يك شركت هواپيمايي داخلي خبر داد.
حميدرضا پهلواني در گفت وگو با فارس اظهار داشت: از 20 فروردين ماه امسال يكي از شركت هاي هواپيمايي با وجود آنكه مجوز عملياتي دارد عملاً از صحنه هوانوردي كشور حذف شد و با همين مقوله همه هواپيماهاي اين شركت هواپيمايي زمين گير شدند.
وي با تأكيد بر اينكه عمر ناوگان هوايي كشور بايد كاهش يابد، تصريح كرد: به آن دليل كه ساختارهاي تعمير و نگهداري هواپيماهاي فرسوده در حد شاخص ها و استانداردهاي سازمان هواپيمايي كشوري نيست، سازمان هواپيمايي كشوري كمك مي كند تا شركت هاي هواپيمايي نوسازي ناوگان داشته باشند اما اين سازمان مانع پرواز چنين هواپيماهاي فرسوده كه شاخص هاي ايمني را ندارند مي شود.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري تصريح كرد: حداكثر عمر ناوگان براي سال جاري در ورود هواپيما 11 سال است كه با اين رقم يك هواپيما مي تواند دو سوم عمر خود را در صنعت حمل و نقل هوايي پرواز كند اما اين رقم قطعاً براي سالهاي آينده تغيير خواهد كرد.
توضيحات ساها
مديرعامل شركت هواپيمايي ساها با بيان اينكه هواپيماهاي فرسوده اين ايرلاين نظير بوئينگ هاي 707 از رده خارج شده است، از جايگزيني 2 فروند بوئينگ MD و 2 فروند ايرباس 600-300 به جاي هواپيماهاي از رده خارج شده تا نيمه خرداد امسال خبر داد.
والي اويسي در گفت و گو با فارس درباره توقف پروازهاي شركت هواپيمايي ساها، اظهار داشت: اين شركت هواپيمايي لغو امتياز نشده، اگر لغو امتياز شده بود بايد به صورت كتبي از سوي سازمان هواپيمايي كشوري به اين ايرلاين اعلام مي شد.
مديرعامل شركت هواپيمايي ساها تصريح كرد: لغو امتياز مشمول ايرلايني مي شود كه تخلف كرده در صورتي كه ما تخلف نكرده ايم.
وي با بيان اينكه بوئينگ هاي 707 اين ايرلاين فعلاً كنار گذاشته شده است، تصريح كرد: 2 فروند هواپيماي ايرباس 600-300 اين شركت هواپيمايي در حال اورهال است كه به زودي وارد ناوگان هوايي كشور مي شود.
مديرعامل شركت هواپيمايي ساها تصريح كرد: يكي از هواپيماهاي اين ايرلاين را خود به دليل فرسوده بودن از رده خارج كرده ايم، اما 4 فروند هواپيماي بوئينگ MD و ايرباس 600-300 در حال اورهال هستند كه به زودي وارد ناوگان ساها مي شود.

 

رئيس مركز تحقيقات مسكن و شهرسازي: 20 درصد بتن توليدي غيراستاندارد است


رئيس مركز تحقيقات مسكن و شهرسازي 20 درصد بتن توليدي كشور را غيراستاندارد دانست.
سيد محمود فاطمي عقدا در جمع خبرنگاران گفت: براي استانداردسازي بتن مبحث مستقلي در مقررات ملي ساختمان و آئين نامه بتن در ايران داريم كه توسط معاونت نظارت راهبردي رياست جمهوري تدوين و ابلاغ شده است.
وي با بيان اينكه ايران 20 سال است عضو مجمع عمومي فدراسيون جهاني بتن است، ادامه داد: سعي شده است ميان مبحث مقررات ملي ساختمان و آئين نامه بتن ايران همخواني باشد.
فاطمي عقدا گفت: در بحث استانداردسازي بتن اگر بتن آماده به عنوان شاخص استاندارد مبنا قرار گيرد بايد اذعان شود كه 80 درصد بتن هاي آماده استاندارد و 20 درصد باقيمانده نيز به علت قديمي بودن و مشكل در خط توليد غيراستاندارد است.
رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي با بيان اين كه استانداردهاي حمل بتن نيز دچار مشكل است ادامه داد: موانعي كه بر سر راه صنعت بتن است رفع شده است و تلاش مي شود تا استاندارد توليد بتن به 100 درصد برسد.
وي در پاسخ به سؤال فارس مبني بر ميزان توليد بتن و عمر مفيد بتن هاي توليدي در كشور گفت: ميزان مشخصي از توليد بتن در كشور وجود ندارد اما سرانه توليد سيمان در كشور در حال حاضر يك تن است.
اين مسئول ادامه داد: عمر مفيد بتن بسته به نوع توليد است بنابراين براي توليد بتن دانه بندي ها بسيار مهم است.
وي اضافه كرد: اگر بتن را بر مبناي پيشرفته ترين اختلاط ها به كار بگيريم عمر مفيد بتن در ساختمان ها بايد 100 سال باشد.
فاطمي عقدا با بيان اينكه ميزان توليد بتن در كشور به ازاء هر نفر يك تن در سال است، گفت: سرانه مصرف سيمان در سال 57 حدود 220 كيلوگرم بوده است اما امروز اين عدد به 600 كيلوگرم رسيده است.
به گفته وي، سرانه توليد بتن حداقل 3 برابر بيشتر از متوسط جهاني است كه بالا بودن آن به استفاده ناصحيح و دور ريز زياد آن باز مي گردد.
فاطمي عقدا خاطر نشان كرد: بتن به عنوان مهم ترين ماده ساختماني و به عنوان شاخصه توسعه كشورها لحاظ مي شود و عليرغم ويژگي هاي خوبي كه براي استحكام ساخت سازها دارد از لحاظ زيست محيطي دچار ضعف هايي است.
وي افزود: به ازاء هر تن سيمان يك تن CO2 توليد مي شود لذا جزء صنعت هاي ناسازگار با محيط زيست است به همين علت استفاده از بتن بايد منطبق بر ضوابط و مقررات باشد.
رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي گفت: چهارمين كنفرانس بين المللي بتن و توسعه از 9 تا 11 ارديبهشت ماه جاري در تهران برگزار مي شود.
وي افزود: در اين كنفرانس سعي شده است با تكنولوژي هاي روز دنيا آشنا شويم و از آنجا كه بحث صنعتي سازي و توسعه سيستم هاي سازه هاي بتني و ارزان بودن سازه هاي بتني در مقابل سازه هاي فولادي مهم است، صنعت بتن نيازمند توجه جدي به تحول است.
فاطمي عقدا گفت: در چهارمين كنفرانس بين المللي بتن و توسعه سه كشور اتريش، آلمان و ژاپن حضور دارند كه نسبت به كنفرانس قبلي حضور متخصصان خارجي 70 درصد كاهش نشان مي دهد. به گفته وي، حضور متخصصان كانادا، آمريكا و مصر در اين كنفرانس منتفي است.

 

انگليس به «شل» اجازه نداد
طلب نفتي ايران را بپردازد


دولت انگليس با هدف تحت فشار قرار گذاشتن ايران و اجبار تهران به كوتاه آمدن در مذاكرات هسته اي از ارسال غله و دارو در برابر بدهي شركت نفتي شل به ايران خودداري كرد.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، منابع آگاه انگليسي خبر دادند كه دولت اين كشور مانع تلاش هاي شركت نفتي شل براي پرداخت بدهي 3/2 ميليارد دلاري خود به ايران در قالب غلات يا دارو شده است.
اين در حالي است كه رستم قاسمي وزير نفت ايران، چند روز پيش اعلام كرد كه اخيرا توافقاتي با شركت شل صورت گرفته و مجوزهايي در اين زمينه از اتحاديه اروپا و سازمان ملل براي تسويه بدهي شل دريافت شده است.
براساس اين گزارش: شركت شل، ماه ها در پي يافتن راهي است تا بتواند پول نفتي را كه پيش از تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه ايران در جولاي 2012 از شركت ملي نفت ايران خريداري كرده با اين شركت تسويه كند.
منابع انگليسي اعلام كردند: دولت انگليس تمايلي ندارد تا با موافقت براي تسويه اين بدهي به بهبود وضعيت اقتصادي ايران كمك كند.
يكي از اين افراد مطلع توضيح داد: اعتقاد دولت انگليس بر اين است زمانيكه دولت تلاش مي كند تا با تحت فشار قرار دادن ايران، تهران را مجبور به مذاكره در مورد مسئله هسته اي كند، تسهيل راه چنين پرداختي بي معني است و نبايد صورت گيرد.
سخنگوي دولت انگليس از اظهارنظر در مورد مسئله شركت شل خودداري كرد اما تاكيد كرد: دولت انگليس كاملا از تحريم هاي سختگيرانه اتحاديه اروپا عليه ايران حمايت مي كند.
به گفته منابع آگاه انگليسي، شركت شل در ماه فوريه، امكان ارسال دارو از طريق شركت داروسازي «جي اس كي» به ايران در مقابل تسويه بدهي نفتي خود به اين كشور را با دولت انگليس مطرح كرد. شركت داروسازي
«جي اس كي» در اين باره گفت: هيچ درخواستي در اين باره دريافت نكرده و هيچ مذاكره اي نيز صورت نگرفته است، شركت شل از اظهارنظر در اين زمينه خودداري كرد.
اين گزارش مي افزايد: شركت انگليسي-هلندي شل در اكتبر سال گذشته تلاش كرده بود تا مجوز ارسال غله شركت آمريكايي «كارگيل» به ايران را دريافت كند.
فرانس تيمرمانز وزير امور خارجه هلند با ارسال نامه اي به پارلمان از حمايت دولت هلند از اين طرح خبر داده و نوشته بود: از آنجا كه در تمام رژيم هاي تحريمي، استثناهايي وجود دارد، دولت هلند از اين مورد حمايت مي كند؛ اما در نهايت، دولت انگليس مانع اجراي اين معامله تهاتري شد.
منابع آگاه در مورد تلاش هاي شل گفتند: اين شركت تلاش مي كند تا با تسويه بدهي خود به شركت ملي نفت ايران روابط خود با اين كشور به عنوان يكي از بزرگترين توليدكنندگان اوپك را همچنان حفظ كند.
يكي از اين افراد آگاه گفت: سياست مي آيد و مي رود اما به نفع شل و سهامداران آن است كه بدهي هاي خود را بپردازند و رابطه خود با ايران را حفظ كنند.
به نوشته اين گزارش: بدهي 3/2 ميليارد دلاري شركت شل به ايران مربوط به خريد نفت از تهران در سال هاي 2011 و 2012 است.
مواد غذايي و دارو از جمله كالاهاي بشردوستانه است و آمريكا و اتحاديه اروپا نمي توانند آنها را در فهرست هاي تحريمي خود قرار دهند از اين رو مخالفت دولت انگليس با تسويه بدهي شركت شل با ايران در قبال غله و دارو مي تواند ادعاهاي لندن در حمايت از حقوق بشر و مردم ايران را به چالش بكشد.

 

معاون وزير راه خبر داد
اجراي راه آهن چابهار ـ مشهد در 15 قطعه


معاون وزير راه و شهرسازي گفت: راه آهن چابهار، زاهدان، بيرجند و مشهد در قالب 15 قطعه اجرا مي شود.
احمد صادقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس درباره طرح راه آهن چابهار-زاهدان-بيرجند-مشهد در استان هاي سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي و رضوي، اظهار داشت: طرح راه آهن چابهار-زاهدان-بيرجند-مشهد از بندر چابهار در سواحل شمالي درياي عمان آغاز مي شود و پس از عبور از شهرهاي ايرانشهر، خاش، زاهدان، نهبندان، بيرجند به محور راه آهن بافق-مشهد ختم مي شود.معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: از اهداف طرح مي توان به ايجاد يك مسير ترانزيت ريلي از درياي عمان تا كشورهاي آسياي ميانه اشاره كرد ضمن آنكه توسعه منطقه اي، اجتماعي و امنيتي جنوب شرق كشور از مزاياي برگزاري اين خط ريلي است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه حمل ونقل كشور به توسعه روابط بين الملل با اجرا و تكميل اين مسير ريلي اشاره كرد و گفت: ساخت اين خط آهن به افزايش درآمد ناخالص ملي مي انجامد.
معاون وزير راه و شهرسازي در تشريح مشخصات فني و عمومي پروژه توضيح داد: طول كل مسير 1420 كيلومتر و عرض آن شش متر است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه حمل و نقل كشور با بيان اينكه اين پروژه در 15 قطعه در حال اجرا است، اضافه كرد: قطعه يك (چابهار-ايرانشهر) به طول 84 كيلومتر داراي حداكثر شيب و فراز 15 در هزار است.
صادقي با بيان اينكه حداقل شعاع قوس اين قطعه 200 متر است، تاريخ آغاز عمليات اجرايي اين پروژه را 15 آذر ماه 89 اعلام كرد.
معاون وزير راه و شهرسازي در تشريح احجام و مزاياي طرح در حد فاصل چابهار-ايرانشهر توضيح داد: اين مسير داراي 13 دستگاه تونل، 65 دستگاه پل بزرگ و 889 دستگاه پل كوچك است.
صادقي با تاكيد بر اينكه در يك دوران طلايي از احداث زيربناهاي حمل و نقل كشور قرار داريم، اظهار داشت: توسعه خطوط ريلي كشور يكي از سياست هاي اصلي دولت و وزارت راه و شهرسازي است.
وي با بيان اينكه در زمينه توسعه شبكه ريلي فعاليت هاي بهينه اي انجام شده است، اضافه كرد: در حال حاضر 11 هزار كيلومتر خط آهن در كشور وجود دارد، ضمن آنكه بيش از 11 هزار كيلومتر خط آهن در دست مطالعه و اجرا داريم.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در فاصله زماني بسيار كوتاه طول خطوط ريلي كشور حداكثر ظرف پنج سال آينده به دو برابر افزايش خواهد يافت كه اين امر موجب توسعه اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و رونق كشور خواهد شد. مديرعامل شركت ساخت و توسعه حمل و نقل كشور تصريح كرد: طرح عظيم مهر ماندگار و اختصاص اعتبار ويژه به اين طرح موجب شده كه در سال گذشته حداقل بتوانيم يك هزار كيلومتر شبكه ريلي را مورد بهره برداري قرار دهيم كه اين امر درتاريخ كشور ركورد محسوب مي شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10