(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنج شنبه 05 اردیبهشت 1392 - شماره 20473

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
با حضور رئيس جمهور2 پروژه بزرگ صنعتي در ذوب آهن اصفهان به بهره برداري رسيد
اخبار ادبي و هنري
چشم به راه سپيده
حاشيه سفر رئيس جمهور
احمدي نژاد در ديدار وزيرخارجه گينه كوناكري: هيچ مانعي براي گسترش روابط ايران و گينه وجود ندارد
هافينگتون پست: حكومت انگليس بايد تغيير كند ،نه ايران
رئيس مجلس در ديدار مقام روسي: معيار برنامه هسته اي ايران فتواي رهبري است
در كميته اطلاع رساني سازمان ملل
دهقاني: ممنوعيت پخش شبكه هاي ماهواره اي ايران نقض آشكار قوانين بين المللي است
دور جديد جنگ رواني واشنگتن عليه ايران در آستانه انتخابات
اعتراف مقام نظامي صهيونيستي: قابليت هاي ايران فرامنطقه اي است
توافق تهران- قاهره براي راه حل سياسي در سوريه
رئيس سازمان حج خبر داد
8 ميليون زائر ايراني در انتظار اعزام به عمره
 
 
نهمين دوره مسابقات سراسري قرآن كريم بنياد شهيد در مشهد برگزار شد   
بهره برداري از مركز پايش زيست محيطي كشور در اصفهان   
تشييع پيكر 2 شهيد در بهشهر و چابهار   
نماينده ولي فقيه در استان يزد: معلمان ، دانش آموزان را متدين بار بياورند   
دبير انجمن صنايع لبني خبر داد
طرح ملي ايجاد زيرساخت هاي توليد كره
 
 
يك مسئول: اعتبارسنجي مشتريان بانك ها استاندارد مي شود   
وجود صخره هايي از فسيل هاي دريايي در سرخه   
گزينش سازمان زمين شناسي ايران به عنوان يكي از نهادهاي برتر جهاني   
رونمايي از«صحيفه رضويه» امام رضا(ع) در نمايشگاه بين المللي كتاب   
برگزاري يادواره شهداي توپخانه سپاه در تبريز   
   

هديه به خوانندگان


شهيد محراب، حضرت آيت الله صدوقي(ره): ملت ما بدانند آن عامل مهمي كه دشمن را نااميد و مايوس مي سازد، حضور مردم در صحنه است. پس اكنون يكي از وظايف ديني و الهي مردم، حضور آنان در صحنه هاي سياسي كشور است.

 

با حضور رئيس جمهور2 پروژه بزرگ صنعتي در ذوب آهن اصفهان به بهره برداري رسيد


اصفهان-خبرنگار كيهان:
رئيس جمهوري در سفر يك روزه و چهارمين سفر استاني خود به استان اصفهان دو پروژه بزرگ توليدي را در ذوب آهن اين شهر افتتاح كرد.
پروژه كك سازي شماره 3 كه جزو بزرگ ترين كارخانه كك سازي خاورميانه به شمار مي آيد به همراه دو نيروگاه برق با ظرفيت هركدام 55 مگاوات از جمله طرح هايي بود كه با حضور محمود احمدي نژاد به بهره برداري رسيد.
پروژه كك سازي شماره 3 كه 900 هزار تن كك در سال توليد مي كند بالغ بر 300 ميليون يورو در سال صرفه جويي ارزي به همراه دارد. ميزان صرفه جويي ريالي دو نيروگاه جديد ذوب آهن نيز بيش از 333 ميليارد و 590 ميليون ريال در سال است.
پروژه كك سازي كه به منظور تامين كك مورد نياز كوره بلند شماره 3 و امكان استفاده از گاز توليدي در جهت تامين سوخت مورد نياز نيروگاه هاي داخلي اين شركت احداث شده است براي 481 نفر به صورت مستقيم و براي بيش از 12 هزار نفر به صورت غيرمستقيم اشتغال ايجاد مي كند.
پروژه نيروگاه نيز كه ميزان اشتغالزايي آن 56 نفر به صورت مستقيم و 1400 نفر به صورت غيرمستقيم است موجب رفع نياز انرژي الكتريكي اين كارخانه مي شود و با استفاده از گازهاي فرآيندي (گاز كوره بلند و كك سازي) تاثير مهمي در كاهش آلودگي زيست محيطي دارد.
پروژه كك سازي شماره 3 ذوب آهن و همچنين احداث دو نيروگاه جديد ذوب آهن توسط متخصصان ذوب آهن و پيمانكاران ايراني اجرا و ساخته شده است.
هزينه ريالي كك سازي شماره 3 بيش از يك هزار و 679 ميليارد و 630 ميليون ريال و هزينه ارزي آن 93 ميليون دلار و هزينه ريالي پروژه نيروگاه بيش از 502 ميليارد و 670 ميليون ريال و هزينه ارزي آن 32 ميليون و 400 هزار دلار است.
رئيس جمهور همچنين از كوره بلند شماره 2 كه توسط متخصصان داخلي در حال تعمير است ديدن كرد.
رئيس جمهور در ادامه بزرگترين و پيشرفته ترين كارخانه توليد اكسيژن كشور با ظرفيت 60 هزار نرمال متر مكعب در ساعت را در شركت فولاد مباركه اصفهان افتتاح كرد.
اين پروژه با تلاش و همت متخصصان داخلي و به منظور تامين اكسيژن، نيتروژن، آرگن و هواي فشرده مورد نياز جهت افزايش توليد تختال فولاد تا سقف 2/7 ميليون تن در سال، در زميني به مساحت 2 هكتار و با هزينه اي بالغ بر 7 هزار ميليارد ريال اجرا شده است.
ساخت اين كارخانه از 23 دي ماه سال 88 آغاز شد و تجهيزات مورد نياز آن نيز در داخل كشور ساخته شد.
ميزان اشتغال در اين واحد به طور مستقيم 150 نفر و به طور غيرمستقيم 300 نفر است.
به گزارش خبرنگار ما، رئيس جمهور در سفر به اصفهان از چند پروژه ملي از جمله ورزشگاه نقش جهان به عنوان طرح ماندگار بازديد كردو مسائل و مشكلات آن را مورد بررسي قرار داد. وي همچنين از پروژه بزرگ سالن اجلاس ها كه توسط شهرداري در دست ساخت است ديدن كرد و با نحوه پيشرفت احياي ميدان بزرگ امام علي(ع) آشنا شد.
در سفر رئيس جمهور به اصفهان مشكل كم آبي اصفهان سرلوحه برنامه ها قرار گرفت و نمايندگان استان اصفهان به نمايندگي از مردم بر رفع حل مشكلات كم آبي اصفهان تاكيد كردند.
سخنراني احمدي نژاد در ميدان امام
رئيس جمهور در سفر به اصفهان در ميدان امام(ره) اين شهر در جمع مردم حضور يافت و طي سخناني گفت: امروز چشم ملت ها به ملت ايران دوخته شده است و ما در سال حماسه سياسي و اقتصادي بايد با حضور يكپارچه خود و با يك حركت بزرگ و هوشمندانه اين شعار را كه از سوي رهبري اعلام شده است، محقق سازيم.
وي با بيان اين كه برخي مي گويند نشسته ايم و براي انتخابات نقشه كشيده ايم، افزود: كار ملت ايران نقشه ها را نقش بر آب كردن است.
محمود احمدي نژاد اضافه كرد: همان طور كه در اقتصاد برخي مي خواهند، گلوگاه را در دست خود بگيرند در عرصه سياست نيز برخي مي خواهند گلوگاه سياست را در اختيار خود بگيرند.
وي گفت: نمي دانم اينها از كجا آمدند و خود را اصل نظام و انقلاب مي دانند و مي گويند رهبري متعلق به ماست در حالي كه رهبري متعلق به 75 ميليون ملت ايران است و همه عاشق ايران، نظام و رهبري اند.
احمدي نژاد با بيان اين كه برپايي عدالت سخت است و نيازمند ايستادگي است، ادامه داد: زياده خواهان مي گويند كه رها كن، كسي كه 500 ميليارد تومان برده و سراغ او مي رويم، مي گويند به او دست نزن چون اقتصاد خراب مي شود.
احمدي نژاد افزود: يقين دارم با حضور نزديك به 50 ميليوني ملت ايران در انتخابات و انتخاب رئيس جمهوري منتخب با 30 تا 40 ميليون راي، جمهوري اسلامي ايران مي تواند قدرت خود را به دنيا نشان دهد و مشكلات را به نفع ملت ايران تغيير دهد.
رئيس دولت دهم اضافه كرد: امسال از سوي رهبر معظم انقلاب به نام «حماسه سياسي و حماسه اقتصادي» نامگذاري شده است كه براي تحقق اين امر نيازمند حضور هوشمندانه و شجاعانه همه ملت هستيم تا بتوانند تبليغات را شكسته و صحنه را به نفع ملت عوض كنند.
رئيس دولت دهم با بيان اين كه دور چهارم سفرهاي استاني بنا به دليلي به تاخير افتاد كه در زمان مناسب دلايل آن را بيان خواهم كرد، اظهار داشت: با بررسي هاي انجام شده متوجه شديم كه دور چهارم سفرهاي استاني به 20 استان هنوز باقي مانده است كه اگر هفته اي دو سفر استاني انجام دهيم، مي توانيم آن را به پايان برسانيم.
رئيس جمهور همچنين گفت: اجراي عدالت نيازمند مراقبت و حضور دائمي است، اما امروز كسي كه بر عدالت پافشاري مي كند خود او را متهم مي كنند. اينها تكرار تاريخ است، بايد مراقب باشيم و در به پا داشتن عدالت پافشاري كنيم و خدا نيز ما را ياري خواهد كرد.
وي در ادامه سخنانش به سفر سال 89 خود به لبنان اشاره كرد و گفت: يك ماه قبل از اين سفر يكي از سران صهيونيستي در مصاحبه اي گفت بايد كاري كنيم احمدي نژاد تبديل به ننگ شود و كسي جرأت دفاع از او را نداشته باشد.
احمدي نژاد افزود: سال گذشته نيز قبل از آنكه به سازمان ملل بروم دو مقام بلندپايه آمريكايي در ديدار با صهيونيست ها اشاره كردند كه ما حريف دولت احمدي نژاد نشديم چون شهر به شهر و كشور به كشور حقانيت ملت خود را اثبات و آمريكا را منزوي كرد البته اين مقام هاي آمريكايي به صهيونيست ها اطمينان دادند كه احمدي نژاد نابود خواهد شد. رئيس جمهور گفت: در پاسخ به اينها مي گويم اولا احمدي نژاد قطره اي از اقيانوس بيكران ملت ايران و نوكر آنهاست و در اين ملت صدها هزار و ميليونها انسان فاضل تر، برجسته تر، شجاع تر، مومن تر و انقلابي تر از احمدي نژاد وجود دارند.
احمدي نژاد افزود: شما مي خواهيد بنده را نابود كنيد بدانيد كه من كسي نيستم بلكه زمين خورده ملت ايران هستم و شما با اين ملت طرف هستيد و البته اين از اشتباهات تاريخي است كه بدخواهان انقلاب پي در پي در گوشه و كنار جهان مرتكب مي شوند و خيال مي كنند با يك فرد، حزب و يا گروه طرف هستند اما اين گونه نيست.
رئيس جمهور گفت: خيال كرديد كه اگر جو تبليغاتي در داخل و خارج درست كنيد و فشار اقتصادي به ملت وارد كنيد اين ملت را منزوي مي كنيد اما همين جا به شما اين اطمينان را مي دهم كه ملت ايران ريشه همه بدخواهان خود را برخواهد كند.
به گزارش خبرنگار كيهان از درچه، رئيس جمهوري در سفر به اصفهان به طور همزمان 36 هزار واحد مسكن مهر را افتتاح كرد.
1288 واحد از اين واحدها در خميني شهر به بهره برداري رسيد.
براساس اين گزارش، براي تكميل يك دبستان در خميني شهر مقرر شده است نيمي از هزينه آن را وزارت راه و شهرسازي پرداخت كند. همچنين براي تكميل بيمارستان خميني شهر 7 ميليارد تومان هزينه نياز است كه مقرر شده است اين وزارت 5/4 ميليارد تومان به پيمانكار براي تكميل آن پرداخت كند.
وزير راه و شهرسازي در سفر به خميني شهر سالن ورزشي به مساحت 2 هزار متر مربع و 1300 متر مربع زير بنا را كه با اعتبار 800 ميليون تومان احداث شده بود را افتتاح كرد.

 

اخبار ادبي و هنري


شاعران به بزرگداشت شاعر انقلاب رفتند
نكوداشت مقام ادبي و اخلاقي شاعر و ترانه سراي انقلاب اسلامي، قادر طهماسبي (فريد) برگزار شد.
در اين مراسم كه سه شنبه شب در محل سازمان اوج برگزار شد، جمعي از شاعران به تجليل از طهماسبي پرداختند. يكي از اين شاعران عليرضا قزوه بود كه گفت: «فريد» يك خط شكن در شعر متعهد، انقلاب و آييني و دفاع مقدس است. وي از جمله شاعراني است كه بنده شعرهايش را از حفظ هستم و هيچ كدام از ما به او نمي رسيم.
مصطفي محدثي خراساني نيز بيان كرد: فريد در شعر انقلاب چهره منحصر به فردي است؛ همان گونه كه سيدحسن حسيني، قيصر امين پور، ميرشكاك، علي موسوي گرمارودي جزء چهره هاي منحصر به فرد انقلاب هستند.
رضا اسماعيلي نيز گفت: قادر طهماسبي در سه حوزه آثار فاخري دارد؛ او در عرصه شعر چهره اي معترض و ابوذرگونه دارد و در جبهه مردم، بازي مي كند و هرگاه انحرافي در انقلاب به وجود آمده در شعرهايش به آن اشاره كرده و خواستار اصلاح آن انحراف شده است.
در ادامه علي محمد مودب گفت: در شعر «فريد» مغازله و معاشقه با شهادت را مي بينيم كه در ادبيات قبل و اوايل انقلاب وجود نداشت.
علي انساني، مداح اهل بيت(ع) هم درباره قادر طهماسبي اظهار داشت: شعراي امروز نوآوري دارند، اما به محافل ادبي كمتر راه پيدا كرده اند در حالي كه اشعار «فريد» هم اغناي ادبي دارد و هم در زندگي مردم راه يافته است.
در ادامه اين مراسم اميري اسفندقه گفت: «فريد» در حافظه زمانه حضور دارد و هيچ گاه كسي نديده فريد شعرش را براي رسيدن به خواسته هاي دنيوي قرار دهد.
قادر طهماسبي(فريد) نيز در مراسم نكوداشتش گفت: شعر چيزي نيست جز عرق شرم من براي آنان كه رفتند و از اينكه دوستان اين گونه راجع به من صحبت كردند، خجالت مي كشم.
وي افزود: خود را شاعر نمي دانم و اين تعارف نيست، بلكه خودم را در نقطه صفر مرزي مي بينم كه تازه مي خواهم وارد عالم شعر شوم ولي باز هم نمي توانم و در آنجا مانده ام.
در ادامه قادر طهماسبي شعري در وصف شهادت حضرت فاطمه(س) خواند. در پايان اين مراسم، با اهداي لوح تقدير و هدايايي از مقام ادبي و اخلاقي طهماسبي تقدير و قدرداني به عمل آمد. در اين مراسم همچنين مستندي از زندگي اين شاعر به كارگرداني حميد عبدالله زاده به نمايش در آمد.
علت ماندگار شدن سعدي، حافظ و مولانا
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به بهره مندي شاعران بزرگ ايران زمين از معارف عميق قرآن كريم علت ماندگار شدن آنها در تاريخ را بيان كرد.
به گزارش فارس، «سيدمحمد حسيني» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور در آيين اختتاميه هفدهمين دوره مسابقات سراسري اذان، ابتهال، مديحه سرايي و همخواني قرآن كريم طي سخناني مديحه سرايي، اذان و ابتهال را از مضامين قرآني برشمرد و گفت: هرچقدر اين مضامين در جامعه عرضه شود، باعث جذب انسان ها به اين معارف بلند مي شود، زيرا هنگامي كه يك قطعه زيبا از قرآن كريم بيان شود همه مجذوب آن شده و تاثير مي گيرند.
وي با اشاره به اينكه بايد از همه ابزارها براي ترويج فرهنگ قرآن كريم استفاده كرد، گفت؛ قاريان قرآن و هنرمندان قرآني همواره در طول تاريخ تلاش كرده اند اين جاذبه را ايجاد كنند، امروز هم بايد از همه ابزارها براي ترويج معارف ناب قرآن استفاده كرد.
حسيني با اشاره به ايام بزرگداشت سعدي شاعر بلند آوازه فارسي زبان گفت: اين روزها ايام بزرگداشت سعدي است و اگر بزرگاني چون حافظ، سعدي و مولانا ماندگار شدند به اين دليل است كه آنها ابتدا با قرآن مأنوس بوده و اشعارشان را با محتواي قرآني مي سرودند، همچنين امروزه پس از گذشت بيش از 700 سال از وفات سعدي آثار او روز به روز جذاب تر شده و كتاب گلستان بيشتر مورد اقبال قرار مي گيرد تا جايي كه اين كتاب به بيش از 60 زبان ترجمه شده است.
در پايان اين مراسم از برگزيدگان هفدهمين دوره مسابقات سراسري اذان، ابتهال، مديحه سرايي و همخواني قرآن كريم با اهداي جوايز تقدير شد.
حمايت بازيگران سريال غيراخلاقي تركيه
از پادشاه بحرين!
بازيگران يك مجموعه تلويزيوني غيراخلاقي ساخت تركيه براي رونق دادن به مسابقات فرمول يك بحرين، به اين كشور بحران زده رفتند.
به گزارش مشرق، مسابقه ساليانه جايزه بزرگ فرمول يك كه در كشور بحرين برگزار شد امسال شاهد پروپاگانداي تبليغاتي آل خليفه براي ترميم وجهه اين رژيم با حمايت دولت هاي هم پيمان آن بود و در راستاي اين كار، از هزاران هنرپيشه سينما از كشورهاي مختلف، رقاصه ها، ملكه هاي زيبايي از قاره هاي مختلف جهان و شومن هاي تلويزيوني، دعوت به عمل آورد.
در اين راستا، جمعي از بازيگران يك سريال غيراخلاقي از جمله خالد ارگونش، اوكان يالابيك، نور فاتح اوغلو و سلمي ارگونش نيز در سفر يك روزه به منامه كه به دعوت ديكتاتور آل خليفه و به بهانه تماشاي مسابقات فرمول يك از نزديك، انجام شد به ديدار وي شتافتند و از او نشان كفايت گرفتند كه پخش تصاوير اين اقدام تحريك آميز، خشم مردم بحرين را برانگيخت و آنها را در مناطق مختلف به خيابان ها كشاند در برخي از اين تظاهرات ها، شعارهايي عليه دولت تركيه و شخص رجب طيب اردوغان نيز سر داده شد. اين در حالي است كه مردم مسلمان بحرين، از زمان آغاز پخش اين سريال از شبكه هاي مختلف تحت مديريت شاهزادگان آل خليفه كه روابط نامشروع و غيراخلاقي را به تصوير كشيده و سعي در مثبت نشان دادن دوران استبداد سياه امپراتوري عثماني دارد، بارها اعتراضات خود را از طرق مختلف به پخش اين سريال، نشان داده اند.
ژنرال حمد بن عيسي آل خليفه، پادشاه رژيم آل خليفه در ديدار با عوامل اين سريال كه در كاخ شخصي وي به نام الصافريه در منطقه خوش آب و هواي الصخير بحرين برگزار شد، علت تقدير از اين هنرپيشه ها و اعطاي نشان به آنها را تقدير از نقش خوب آنان در حمايت از درام و مجموعه هاي تلويزيوني تاريخي اسلامي(!) عنوان كرد و براي آنان آرزوي توفيق نمود.
هنرپيشه هاي ترك در ديدار با پادشاه بحرين، تشكر و تقدير خالصانه خود را نثار ژنرال حمد آل خليفه كردند و از ديدار با او و سبك ضيافت عربي وي، ابراز رضايت نمودند.
تقدير آمريكا از فيلم ضد فلسطيني
فيلم سينمايي «حمله» به كارگرداني «زياد الدويري» لبناني كه در تقبيح عمليات استشهادي و براي همزيستي اعراب و اسرائيل ساخته شده و از دو ماه پيش تحت تحريم گسترده توسط اتحاديه عرب قرار دارد، در آمريكا جايزه گرفت.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري العربيه، فيلم سينمايي «حمله» ساخته «زياد الدويري» كارگردان لبناني در هفدهمين جشنواره فيلم فرانسوي هاليوود موسوم به «كولكوا» جايزه منتقدان را دريافت كرد. انتخاب اين فيلم كه داستان يك زن فلسطيني است كه در اسرائيل عمليات استشهادي انجام داده پس از آن صورت مي گيرد كه مردم آمريكا در هفته گذشته درگير حادثه بوستون آمريكا بوده اند. بنابر اين گزارش، داستان اين فيلم درباره يك زن فلسطيني و مرد اسرائيلي است كه با هم ازدواج كرده اند اما بعد از مدتي مرد متوجه مي شود كه همسرش در يك عمليات انتحاري در تل آويو شركت كرده كه موجب كشته شدن كودكان شده است!
فيلم «حمله» در حالي برنده جشنواره آمريكايي قرار مي گيرد كه در اسفند گذشته تحت تحريم گسترده جريان هاي فرهنگي هنري جهان عرب قرار گرفت چرا كه به اعتقاد تحريم كنندگان در تلاش براي ايجاد همزيستي بين صهيونيست ها و اعراب ساخته شده است. داستان از آنجايي شروع مي شود كه تحريم كنندگان اين فيلم، آن را جزئي از تلاش ها براي «همزيستي رسانه اي، فرهنگي و هنري» با رژيم صهيونيستي دانسته و «كمپين تحريم حاميان اسرائيل در لبنان» فيلمبرداري «حمله» در اسرائيل و همچنين استفاده از گروه و بازيگران اسرائيلي را محكوم كرده و از همه هنرمندان لبناني و عرب خواسته تا علاوه بر تحريم اين فيلم به تحريم همه نوع همكاري با صهيونيست ها اعم از همكاري اقتصادي، هنري، فرهنگي، دانشگاهي و ورزشي ادامه دهند. اين فيلم البته تنها در لبنان تحريم نشده بلكه «عبدالملك سكريه» رئيس «جمعيت لبناني حامي تحريم اسرائيل» و از فعالان تحريم رژيم صهيونيستي اعلام كرد: فيلم «حمله» به كارگرداني «زياد دويري» توسط دفتر مركزي تحريم [اسرائيل] در دمشق وابسته به اتحاديه عرب اكران اين فيلم در لبنان را ممنوع كرد.

 

چشم به راه سپيده


Email: SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

ستاره سحر
فروغ ديده تو آيت شكوفايي است
نگاه لطف تو اي گل بهار زيبايي است
مگر به خواب گل از گلشنم نصيب آيد
خيال وصل چه شور آفرين و رؤيايي ست
تو از تبار كدامين ستاره سحري
كه چهر مهر مثالت چنين تماشايي ست
پيام عشق تو درمان تلخ كاميهاست
كلام ناب تو تفسيري از شكر خايي است
فروغ صبح اميدي، حصار شب بشكن
سپيده تو نهان در كران تنهايي است
بهار عشق نگر در سروده «صائم»
كه واژه واژه آن گلخروش شيدايي ست
صائم كاشاني
¤¤¤
اشك دل
در سينه ام ز دوري تو غير آه نيست
ما را به غير سايه ات، آقا پناه نيست
وقتي كه هست جلوه خورشيدي شما
اصلاً مجال جلوه انوار ماه نيست
اي سينه زن ترين غم مادرت بيا
اين انتظار سينه ما كه گناه نيست
اي روضه خوان پهلوي مادر، نگاه كن
اشك دل است مي چكد، اشك نگاه نيست
آقا ببخش! روز دگر حرف مي زنم
امروز حال مادرتان رو به راه نيست
¤¤¤
غروب دلگير
بگذشت غروب و چشم ها خيس و تر است
بيچاره دلم هنوز چشمش به در است
ارباب به جان دوستانت سوگند
اين هفته غروب جمعه دلگيرتر است
محمدعلي رحيمي
¤¤¤
خاك حاصلخيز
هر چند برايتان ملال انگيزيم
اين جمعه هم از ياد شما لبريزيم
بر سينه ما نوشته از روز ازل
خاكيم ولي هميشه حاصلخيزيم
محمدعلي رحيمي
¤¤¤
ميهمان خورشيد
مي دونم يه شب ميآيي، خاكو چراغون مي كني
شيشه عمر شبو مي شكني، داغون مي كني
شنيدم وقتي ميآيي، از آسمون گل مي ريزه
كوچه باغارو پر از بيداي مجنون مي كني
شنيدم وقتي بيآي، غصه ها مون تموم ميشه
قحطي گريه ميشه، خنده رو ارزون مي كني
آسمون به احترامت پا ميشه، به اون نشون
كه تو سفره زمين، خورشيد و مهمون مي كني

 

حاشيه سفر رئيس جمهور


¤ خودروي رئيس جمهور در مسير فرودگاه به ميدان امام در منطقه حصه متوقف شد و در حالي كه گروهي از مردم اجتماع كرده بودند، به حرف هاي آنها گوش كرد. مردم محروم منطقه حصه بر رفع مشكلات اقتصادي و نيازهاي روزمره خود تاكيد داشتند. همچنين در خيابان جي چهارراه پروين گروهي ديگر از مردم در انتظار ورود وي بودند آنها با سردادن شعارهايي خواستار رفع مشكلات معيشتي و تلاش دولت در رفع كم آبي اصفهان شدند.
¤ گروهي از طلاب در مقابل كتابخانه اميرالمومنين(ع) واقع در چهارراه شكرشكن اجتماع كرده بودند كه به محض ديدن خودروي رئيس جمهور با شعارهايي از جمله «حزب فقط حزب علي، رهبر فقط سيدعلي» سر دادند.
¤ در حالي كه قرار بود رئيس جمهور مقارن ساعت 10 صبح در ميدان امام با مردم ديدار كند اين كار با يك ساعت تاخير صورت گرفت و مسئولان با اجراي مداحي به مناسبت وفات حضرت ام البنين(ع) و اجراي برنامه هاي مختلف، مردم را در ميدان نگه داشتند.
¤ گروهي از كشاورزان شرق اصفهان با برافراشته كردن پلاكاردهايي از رئيس جمهور درخواست كمك داشتند. اين گروه با توجه به تداوم خشكسالي اصفهان نوشته بودند: رئيس جمهور، به دادمان برس. بر روي پارچه نوشته اي عنوان شده بود با توجه به تداوم خشكسالي ما در معيشت خود مانده ايم و خجالت زده خانواده خود هستيم.
¤ مردم شهر ورزنه نيز در روي پارچه نوشته اي خواهان استقرار فرمانداري در اين شهر شدند.
¤ هواداران تيم ذوب آهن نيز با يك طومار 5 هزار امضايي خواستار حضور اين تيم در ليگ برتر شده بودند.
¤ تصاوير شهداي هسته اي در مقابل جايگاه استقرار رئيس جمهور حمايت همه جانبه مردم اصفهان از پيشرفت هسته اي در كشور را به نمايش گذاشته بود كه مردم قدردان اين شهدا هستند.
¤ به رغم فراخوان عمومي از سوي ستاد استقبال رئيس جمهوري جمعيت اندكي به محل سخنراني آمده بودند كه ستاد تصميم به تعطيلي برخي از مدارس و ادارات دولتي اصفهان گرفت.
¤ رئيس جمهوري در خلال سخنان خود از عدم اطلاع رساني ستاد استقبال گلايه كرد.
¤ مردم ايزدخواست نيز براي الحاق شهر خود به اصفهان به ميدان امام آمده بودند تا پرده دست نويس خود را به نمايش بگذارند ضمن آن كه مردم خوراسگان الحاق شهر خود به اصفهان را مورد تقدير قرار داده بودند.
¤ در پايان سخنان رئيس جمهوري در حالي كه سرودي درباره ايران پخش مي شد، مشايي در كنار احمدي نژاد ايستاده بود و پرچم ايران را تكان مي داد و با نثار بوسه و ابراز احساسات به مردم، تلاش داشت سمت و سوي مردم را به خود جلب كند.

 

احمدي نژاد در ديدار وزيرخارجه گينه كوناكري: هيچ مانعي براي گسترش روابط ايران و گينه وجود ندارد


رئيس جمهور كشورمان در ديدار با وزير امور خارجه گينه كوناكري بر تقويت روابط و مناسبات بين دو كشور تاكيد كرد.
محمود احمدي نژاد در ديدار لونسئي فال وزير امور خارجه گينه كوناكري گفت: گرچه دو كشور ايران و گينه كوناكري داراي فاصله جغرافيايي هستند، اما دلها و انديشه هاي دو ملت در كنار هم قرار داد.
وي افزود: انديشه و باورهاي دو ملت يكي است و روابط ميان دو كشور بايد در حد امكان و توان تقويت شود.
رئيس جمهور بر گسترش و تقويت همكاريهاي اقتصادي و تجاري ميان دو كشور تاكيد كرد و اظهار داشت: بايد موانع اداري و اجرايي بر سر راه اين روابط برداشته شود تا به راحتي در مسير گسترش همكاريهاي دو كشور گام برداريم.
احمدي نژاد با تاكيد بر تقويت روابط و مناسبات بين ايران و گينه كوناكري گفت: هيچ مانع و محدوديتي براي گسترش روابط ميان دو كشور وجود ندارد.
وزير امورخارجه گينه كوناكري نيز با تاكيد بر تمايل و علاقه زياد مقامات كشورش براي تقويت و تحكيم روابط بين دو كشور در زمينه هاي مختلف، تصريح كرد: ما همواره از مواضع جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين المللي حمايت كرده چرا كه اين مواضع را همان خواسته هاي خود مي دانيم.
«فانسئي فال» با بيان اينكه اشتراكات زيادي ميان ايران و كشورش وجود دارد، افزود: ملت ما همواره براي دستيابي به صلح و آزادي تلاش كرده و اين ملت براي عدالت و آزادي، رنج و زحمت زيادي كشيد و به همين دليل مواضع استقلال طلبانه و آزاديخواهانه جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين المللي را به خوبي درك مي كند.

 

هافينگتون پست: حكومت انگليس بايد تغيير كند ،نه ايران


نويسنده انگليسي روزنامه هافينگتون پست در مقاله اي نوشت، بايد به جاي تغيير حكومت ايران، به دنبال تغيير حكومت انگليس باشيم.
روزنامه آمريكايي «هافينگتون پست» در مقاله اي به قلم «ريچارد سودان» مي نويسد؛ يك باور خطرناك درباره ايران وجود دارد كه ظاهرا نمي خواهد از بين برود. اين باور توسط افراد بسياري در رسانه ها تكرار مي شود كه يادآور تبليغات نو محافظه كاران در آستانه حمله غيرقانوني آمريكا به عراق در سال 2003 است.
همه جا از اين باور سخن مي گويند، از صفحات اول نشريات زرد گرفته تا صحبت هاي روزمره مردم عادي، اما بايد با استدلال و حقايق با اين باور مقابله كرد. باور مذكور اين است؛ ايران تهديدي است براي ما در اينجا، در انگليس؛ اين افسانه اي است كه پايه و اساس آن دروغ و اطلاعات گمراه كننده است.
نويسنده انگليسي هافينگتون پست در ادامه مي افزايد: به رغم تبليغات جنگ طلبان در واشنگتن كه نوميدانه تلاش مي كنند يك جنگ سودآور ديگر براي ارضاي اشتهاي سيري ناپذير بودجه دفاعي به راه بيندازند، دولت «اوباما» هنوز (كاملا) تسليم خواسته كميته امور عمومي آمريكا-اسرائيل موسوم به ايپك و فشار بي امان «نتانياهو» و اسرائيل براي آغاز يك جنگ تمام عيار نشده است. اما افسانه تهديد بودن ايران همچنان پا بر جاست و هرچه بيشتر بگذرد و اگر به چالش كشيده نشود بيشتر رنگ و بوي مشروع بودن به خود مي گيرد.
اگر بتوانيم خود را از باتلاق رسانه هاي صنفي بيرون بكشيم و تنها روي مسائل مهم تمركز كنيم مي بينيم كه حقايق پديدار مي شوند. آژانس بين المللي انرژي اتمي ( IAEA) اعلان نكرده كه ايران سلاح هسته اي دارد؛ از سوي ديگر مي دانيم كه ايران از امضاكنندگان پيمان منع تكثير سلاح هاي هسته اي است، برخلاف اسرائيل كه اكثرا اذعان مي شود داراي تسليحات هسته اي است. اما در هر صورت اين عقيده مضحك است كه چون ممكن است ايران سلاح هسته اي داشته باشد ما بايد از حمله به ايران حمايت كنيم.
كدام تهديد؟!
اين روزنامه مي نويسد؛ در حالي كه همسايه هاي ايران در خليج فارس ميزبان پايگاه هاي نظامي آمريكا هستند آيا مي توان ايران را به خاطر بودن در موضع دفاع و داشتن نيروهاي بازدارنده سرزنش كرد؟ از سوي ديگر ايران طي اين سال ها شاهد دو اشغال امپرياليستي در كشورهاي هم جوار خود، عراق و افغانستان، نيز بوده است. حال از چه كسي بايد بيشتر ترسيد: ايراني كه صدها سال است به كشوري حمله نكرده يا آمريكايي كه در همه جاي جهان از تروريسم حمايت مي كند و در گذشته عملا از سلاح هاي هسته اي خود در ناكازاكي و هيروشيما استفاده كرده است؟
آمريكا هيچ گاه از مردم سالاري در ايران حمايت نكرده است. زماني كه «مصدق» در ايران در قدرت بود و مي خواست نفت ايران را ملي كند تا دست شركت هايي مانند BP را از اين صنعت كوتاه سازد، آمريكا و سيا از كودتا براي سرنگوني دولت حمايت كردند و حكومتي تابع منافع خود را روي كار آوردند. من طرفدار دولت ايران نيستم، اما اين عقيده مضحك است كه ما بايد حرف آنهايي كه هيچ گاه حامي مردم سالاري در ايران نبوده اند و هميشه از حكومت هاي ديكتاتوري جهان حمايت كرده اند را جدي بگيريم.
حكومت انگليس بايد تغيير كند
به گزارش اشراف، نويسنده، مقاله خود را اين گونه به پايان مي برد؛ قبل از اينكه به مداخله در امور مردم كشورهاي ديگر دست بزنيم و از حمله به آنها (هرچند به طور ضمني) سخن بگوييم ابتدا بايد نظم را در كشور خود برقرار كنيم. صرف منابع مالي براي حفظ حضور نظامي در همه جاي دنيا در حالي كه حتي نمي توانيم مستمري بگيران خود را در زمستان گرم كنيم يا به آموزش و پرورش رايگان براي فقراي خود اولويت دهيم كاري عبث و بي معني است. نيازي نيست كه به حمايت از حمله آمريكا و اسرائيل يا تغيير حكومت در كشورهاي ديگر فكر كنيم. بلكه در واقع ما بايد به تغيير حكومت در كشور خود، انگليس، فكر كنيم.

 

رئيس مجلس در ديدار مقام روسي: معيار برنامه هسته اي ايران فتواي رهبري است


الياس اوماخونوف نائب رئيس شوراي فدراسيون روسيه با علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت و گو كرد.
علي لاريجاني در اين ديدار، با اشاره به موضوع هسته اي گفت: بر كسي پوشيده نيست كه جمهوري اسلامي ايران در راستاي برنامه هسته اي از خود صداقت كامل نشان داده است كه نقاط و معيار حقيقي آن فتواي شرعي رهبر معظم انقلاب مبني بر حرام بودن توليد و استفاده از سلاح هسته اي است.
رئيس مجلس در همين ارتباط افزود: با تحقق كامل حقوق هسته اي ايران براساس ان پي تي مي توان به توفيقات مورد انتظار در مذاكرات گروه 1+5 خوش بين بود.
در اين ديدار لاريجاني همچنين روابط بين دو كشور جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه را دوستانه خواند و با اشاره به سوابق طولاني اين روابط گفت: دو كشور همسايه ايران و روسيه از روابط نزديك راهبردي با يكديگر برخوردارند و منافع مشترك آنها ايجاب مي كند همكاري ها و رايزني هاي في مابين استمرار يابد.
وي در ادامه گفت: زمينه هاي مشترك متعددي براي همكاري هاي منطقه اي و بين المللي بين دو كشور اعم از مقابله با خطرات ناشي از تروريسم و قاچاق مواد مخدر وجود دارد كه با منافع و نيز دغدغه هاي آنها پيوند دارد.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تحولات منطقه اي به ويژه سوريه گفت: طرح هاي خطرناكي براي ايجاد تغييرات طولاني مدت در منطقه جريان دارد و دشمنان منطقه اي و فرامنطقه اي ايران و روسيه به دنبال ماجراجويي و مشكل آفريني در سوريه هستند كه اين وضعيت استمرار همكاري ها و رايزني هاي گسترده ميان دو كشور را اقتضا مي كند.
در ادامه اين ديدار همچنين الياس اوماخونوف نايب رئيس شوراي فدراسيون روسيه از ايران به عنوان كشوري مهم در منطقه و يك دولت واقعي براي روسيه نام برد و گفت: در روابط و مناسبات بسيار مهم بين دو كشور افق هاي بسيار روشني وجود دارد كه ريشه در پيوندهاي عميق دوستي بين آنها است.
نايب رئيس شوراي فدراسيون روسيه در زمينه مسائل هسته اي نيز گفت: پارلمان ها صداي ملت ها هستند و بر اين اساس پارلمان ايران، حق دارد فارغ از هرگونه ملاحظات ديپلماتيك صداي مردم ايران را در موضوع حقوق هسته اي با اشاره به بانگ رسا به گوش تمام جهان برساند تا بدين طريق مانع از تحريف هاي رسانه اي غرب شود.
در اين ديدار اوماخونوف مراتب دعوت همتاي روسي رئيس مجلس شوراي اسلامي را جهت انجام سفر رسمي به مسكو به ايشان ابلاغ كرد.

 

در كميته اطلاع رساني سازمان ملل
دهقاني: ممنوعيت پخش شبكه هاي ماهواره اي ايران نقض آشكار قوانين بين المللي است


سفير و معاون نماينده دائم كشورمان نزد سازمان ملل در نيويورك، ممنوعيت پخش شبكه هاي ماهواره اي ايران را نقض آشكار حقوق و مقررات بين المللي و در تناقض با ادعاهاي كشورهاي غربي در دفاع از آزادي بيان دانست.
غلامحسين دهقاني طي سخناني در كميته اطلاع رساني اين سازمان، اقدام كشورهاي غربي در ممنوعيت پخش برنامه هاي بيش از 20 شبكه راديو و تلويزيوني جمهوري اسلامي ايران از طريق ماهواره را محكوم كرد و از نهادهاي ذيربط سازمان ملل به ويژه كميته اطلاع رساني خواست تا نقش خود را در جهت حمايت از آزادي بيان ايفا كنند.
وي افزود: كشورهاي در حال توسعه از بي عدالتي، نابرابري و انحصاري بودن فضاي جهاني رسانه اي رنج مي برند.
سفير و معاون نماينده دائم كشورمان از اينكه برخي كشورهاي توسعه يافته از انحصار فناوري نوين ارتباطي در جهت تحريف واقعيات و دستكاري در حقايق استفاده مي كنند، ابراز تاسف كرد.
دهقاني تاكيد كرد: يك نمونه بارز از حركت غير قابل توجيه كشورهاي غربي، ممنوعيت پخش شبكه هاي ماهواره اي جمهوري اسلامي ايران مي باشد كه نقض آشكار حقوق و مقررات بين المللي بوده و در تناقض با ادعاهاي كشورهاي غربي درخصوص دفاع از آزادي بيان و آزادي رسانه است.
سفير و معاون نماينده دائم كشورمان تصريح كرد: ما از كشورهايي كه مشكلاتي براي پخش شبكه هاي جمهوري اسلامي ايران ايجاد كرده اند، مي خواهيم تا به اصول و موازين دموكراسي احترام گذاشته و در تصميم غير منطقي خود فورا تجديدنظر كنند. همچنين جمهوري اسلامي ايران از نهادهاي ذيربط سازمان ملل متحد به ويژه كميته اطلاع رساني اين سازمان مي خواهد تا در اين رابطه نقش تاثيرگذار خود را در ارتقاء و حمايت از آزادي بيان و عقيده ايفاء كنند. وي همچنين با اشاره به وخيم تر شدن شرايط انساني و اقتصادي مردم بيگناه فلسطين خاطرنشان كرد: كميته اطلاع رساني سازمان ملل در افزايش آگاهي بين المللي درخصوص موضوع فلسطين مسئوليت مهمي دارد و اين كميته بايستي تاثيرات منفي اشغال غير قانوني بر شرايط انساني در سرزمين هاي اشغالي فلسطين را به خوبي منعكس كند.
غلامحسين دهقاني در پايان سخنراني خود حمايت كامل جمهوري اسلامي ايران از تلاش در جهت اينكه زبان هاي گوناگون در يك سطح ديده شوند و براساس آن اخبار و اطلاعات نه تنها به زبان هاي رسمي سازمان ملل، بلكه به ساير زبان ها از جمله زبان فارسي كه ريشه فرهنگ ها و تمدن هاي بزرگ است، منتشر شوند را اعلام كرد.
وي تاكيد كرد: زبان فارسي منبع منحصر به فرد همبستگي و پيوستگي در بين چندين ملت در منطقه است و داراي با ارزش ترين معيارهاي فرهنگ و تمدن در جهان به شمار مي رود.

 

دور جديد جنگ رواني واشنگتن عليه ايران در آستانه انتخابات


سخنگوي فارسي زبان وزارت خارجه آمريكا در مصاحبه اي با راديو فردا مدعي شد كه نقض حقوق بشر، به نفع ايران نيست.
آلن اير طي مصاحبه اي با راديو «فردا» باز هم به اظهارات ضد ايراني خود پرداخته و وضعيت را در ايران وخيم دانسته است اين در حالي است كه آمريكايي ها با نقض آشكار حقوق بشر در سراسر جهان اقدام به جنايات وكشتار ملت هاي بي گناه مي كنند.
آلن اير در اين مصاحبه برخي ادعاهاي ضد ايراني و نخ نماي «احمد شهيد» را مجدداً تكرار كرده است. مقامات آمريكايي در شرايطي از چيزي كه وضعيت وخيم حقوق بشر در ايران مي خوانند، ابراز نگراني مي كنند كه هنوز زندان گوآنتانامو را جمع نكرده اند و در حال حاضر بيش از نيمي از زندانيان اين زندان در اعتصاب غذا به سر مي برند.
به گزارش تسنيم، افزون بر اين به باور كارشناسان حقوق بين الملل استفاده از پهپاد توسط ايالات متحده در كشورهاي ديگر و كشتار غيرنظاميان بي گناه نقض آشكار حقوق بشر است. ادعاهاي ضد ايراني مقامات آمريكايي در شرايطي در آستانه انتخابات ايران تشديد شده است كه آمريكا يكي از بيشترين ميزان آمار اعدام ها را در سطح جهان دارد. بيشتر افرادي كه در آمريكا به جوخه هاي مرگ سپرده مي شوند را رنگين پوستان اين كشور تشكيل مي دهند.

 

اعتراف مقام نظامي صهيونيستي: قابليت هاي ايران فرامنطقه اي است


رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي گفت: ايران در حال تلاش براي دست يابي به هژموني منطقه اي است و در هر جايي كه وارد شده، قابليت هايي فراتر از قابليت هاي داخلي و منطقه اي از خود بروز داده است.
به گزارش روزنامه صهيونيستي «جروزالم پست»، «بني گانتز»، رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي در سخناني مدعي شد كه ايران مركز توجهات ارتش اسرائيل است و تا آينده قابل پيش بيني نيز خواهد بود.
وي افزود: «ايران بايد به خاطر برنامه هسته اي و فعاليت هاي تروريستي جهاني خود تحت فشار قرار گيرد، تمركز فعاليت هاي ما در آينده پيش رو و در حالت كلي ايران خواهد بود.»
گانتز كه در آنچه موسسه امنيت ملي اسرائيل خوانده مي شود سخن مي گفت، ادامه داد: «ايران در حال تلاش براي دست يابي به هژموني منطقه اي است و در هر جايي كه وارد شده است، نشانه هاي قابليت هايي فراتر از قابليت هاي داخلي و منطقه اي از خود بروز داده است.»
رئيس ستاد مشترك ارتش صهيونيستي سپس به سوريه اشاره كرد و اظهار داشت كه اين كشور با بي ثباتي در مناطقي مواجه است كه زماني تحت حاكميت بشار اسد بود.
بنابر ادعاي بني گانتز: «ايران و حزب الله لبنان به طور كامل در تلاش براي حفظ رژيم سوريه و همچنين آماده سازي خود براي دوران پس از اسد هستند.»

 

توافق تهران- قاهره براي راه حل سياسي در سوريه


وزارت امور خارجه مصر بر ضرورت دستيابي به يك راه حل سياسي در خصوص بحران سوريه تأكيد كرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه مصر با اشاره به تماس تلفني محمد كامل عمرو، وزير امور خارجه مصر با علي اكبر صالحي همتاي ايراني اش گفت كه عمرو اهميت فزاينده دستيابي به يك راه حل سياسي در قبال بحران سوريه را به همتاي ايراني اش يادآور شد. به گزارش ايسنا، بنابر گزارش روزنامه الوطن چاپ كويت، وي افزود كه وزيران خارجه مصر و ايران در خصوص ادامه رايزني ها در قبال تحولات سوريه در آينده توافق كردند.

 

رئيس سازمان حج خبر داد
8 ميليون زائر ايراني در انتظار اعزام به عمره


حجت الاسلام موسوي با اشاره به اينكه همه متقاضيان حج تمتع در كشورمان كه تعداد آنها يك و نيم ميليون نفر است به نوبت به حج تمتع مشرف مي شوند گفت: براي عمره نيز هشت ميليون متقاضي ثبت نام كرده اند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام سيداحمد موسوي، رييس سازمان حج و زيارت كشور در ديدار معاون رئيس شوراي فدرال روسيه با استقبال از انتقال اين تجربيات گفت: بارها مسئولان عربستان سعودي نظم زوار ايراني را به عنوان زبانزد همگان مطرح كرده اند و ما تجربيات خود را در زمينه حمل و نقل ، مسكن و بهداشت و درمان حجاج به شما انتقال خواهيم داد.
حجت الاسلام موسوي خاطرنشان كرد: حاجيان ما آسوده خاطر از همه مسائل در حج تمتع بدون هيچ نگراني در پي كسب معنويت هستند و ما طوري برنامه ريزي مي كنيم كه همه اعمال حج در زمان مقرر خود انجام شود.
وي افزود: از ايران سالانه 800 تا يك ميليون زائر به حج تمتع و عمره مشرف مي شوند و در دو ماه گذشته 240 هزار نفر به عمره مفرده مشرف شده اند.
رئيس سازمان حج و زيارت در باره اعزام زائران ايراني به كشورهاي سوريه و عراق گفت: قبل از بحران سوريه ما يك ميليون زائر به اين كشور داشتيم و اكنون سالانه يك ميليون زائر به كشور عراق و عتبات عاليات اعزام مي شود.
حجت الاسلام موسوي با اشاره به اينكه همه متقاضيان حج تمتع در كشورمان كه تعداد آنها يك و نيم ميليون نفر است به نوبت به حج تمتع مشرف مي شوند گفت: براي عمره نيز هشت ميليون متقاضي ثبت نام كرده اند.
وي گفت همه زائران عمره و تمتع با حمل و نقل هوايي به كشور عربستان سفر مي كنند و اخيرا طرحي براي عمره دريايي پيشنهاد داده ايم كه در دست بررسي است.
حجت الاسلام موسوي خاطرنشان كرد: ايران براي زائران ايراني خارج از كشور نيز ظرفيت 23 تا 25 كاروان را مهيا مي كند تا از مشكلات احتمالي براي آنان در طول سفر جلوگيري شود.
نام نويسي در كاروان هاي دوره جديد عتبات
آغاز شد
نام نويسي در كاروان هاي دوره جديد اعزام هاي عتبات عاليات از ديروزچهارشنبه آغاز شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، متقاضيان دوره جديد مي توانند بر اساس اولويت هاي اعلامي با مراجعه به سايت عتبات به نشاني www.atabat.haj.ir ، در كاروان ها ثبت نام كنند.
با توجه به اينكه مشكلي براي اعزام زائران ايراني به دوره جديد عتبات وجود ندارد، همه متقاضيان بدون قرعه كشي از 24 ارديبهشت تا 16 تير ماه امسال به عتبات عاليات اعزام خواهند شد.
هزينه هاي اعزام به دوره جديد مانند دو دوره قبلي با 10 درصد كاهش در اعزام هاي زميني و 15 درصد كاهش در اعزام هاي هوايي همراه خواهد بود.
اين گزارش حاكي است هم اكنون حداقل و حداكثر هزينه اعزام زميني به عتبات 750 تا 950 هزار تومان و اعزام هاي هوايي نيز به ترتيب يك ميليون و 50 هزار تا يك ميليون و 350 هزار تومان است.
در دوره جديد پيش ثبت نام هاي عتبات عاليات حدود 80 هزار نفر نام نويسي كرده اند.

 

نهمين دوره مسابقات سراسري قرآن كريم بنياد شهيد در مشهد برگزار شد


مشهد-خبرنگار كيهان:
نهمين دوره مسابقات سراسري قرآن كريم و اذان كاركنان شاغل و بازنشسته بنياد شهيد و امور ايثارگران و خانواده ايشان برگزار شد.
نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران با تاكيد بر فراگير شدن پيوند و انس قرآن در جامعه، گفت: مسئله ولايت از ابتداي رسالت پيامبر(ص) همزاد با نبوت بوده است.
حجت الاسلام والمسلمين محمدحسن رحيميان گفت: امام خميني ولايت فقيه را كه در متن فقه اسلامي وجود داشت اما در طول تاريخ مغفول مانده بود احياء كرد.
وي افزود: در شرايط كنوني ولي فقيه همان نقش پيامبر(ص) را در جامعه اسلامي برعهده دارد.
معاون توسعه بنياد شهيد و امور ايثارگران كشور نيز با بيان اينكه اين دوره از مسابقات در رشته هاي حفظ، قرائت، مفاهيم و اذان برگزار شده، اظهار داشت: طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته از سال آينده، مسابقات موضوعي قرآن كريم نيز در كنار اين رشته ها برگزار مي شود.

 

بهره برداري از مركز پايش زيست محيطي كشور در اصفهان


اصفهان-خبرنگار كيهان:
نخستين مركز پايش زيست محيطي كشور با حضور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در اصفهان به بهره برداري رسيد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور در مراسم افتتاح اين مركز گفت: مسائل پسماند پساب هاي صنعتي و مسائل مربوط به آزمايشگاه ها در اين مركز پايش و مانيتور مي شود.
محمدجواد محمدي افزود: مركز پايش در شهرهاي تهران و مشهد هم در حال آماده سازي است و اين مركز بايد فعاليت تمام ارگان هاي استاني مرتبط با محيط زيست را رصد كند و بر ارگان هايي مانند آب منطقه اي، آبفا و مديريت پسماند شهرداري ها نظارت دقيقي داشته باشد و از ايجاد يك معاونت جديد با عنوان معاونت نظارت در سازمان محيط زيست خبر داد و گفت: سازمان محيط زيست بايد شاخص ها، قوانين و مقررات و نظارت و ارزيابي را به دقت مورد بررسي قرار دهد.

 

تشييع پيكر 2 شهيد در بهشهر و چابهار


سرويس شهرستان ها-
پيكر دو شهيد با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان در شهرهاي بهشهر و چابهار تشييع شدند.
به گزارش خبرنگار كيهان از ساري، پيكر شهيد «مرتضي پورحبيب» خلبان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران عصر سه شنبه از مقابل بيمارستان امام خميني بهشهر تا پارك ملت اين شهر با حضور اقشار مختلف مردم بهشهر و مسئولان استان مازندران تشييع شد.
امام جمعه و نماينده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبري در اين مراسم با بيان مقام و منزلت شهدا گفت: شهدا مقام والايي در نزد خداوند دارند.
آيت الله سيدصابر جباري اظهار كرد: نظام ما در هر زمان شهيدي براي انقلاب دارد و به نوعي در باغ شهادت براي افرادي كه مقرب درگاه الهي و برگزيده خداوند هستند، باز است.
پيكر شهيد پورحبيب پس از تشييع در گلزار شهداي بهشت زهرا(س) بهشهر و در جوار ساير شهداي سرفراز انقلاب اسلامي به خاك سپرده شد.
شهيد پورحبيب هفته جاري در پي سقوط يك فروند جنگنده اف5 در شهرستان آبدانان به شهادت رسيد.
از سوي ديگر خبرگزاري فارس از چابهار گزارش داد: پيكر استوار دوم شهيد محمد شهبازي كه در جريان درگيري چند روز قبل با اشرار در چابهار به شهادت رسيده بود، با حضور مردم و مسئولان در اين شهر تشييع شد. پيكر اين شهيد نيروي انتظامي براي خاكسپاري در زادگاهش به منطقه سيستان انتقال يافت.

 

نماينده ولي فقيه در استان يزد: معلمان ، دانش آموزان را متدين بار بياورند


يزد-خبرنگار كيهان:
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه يزد گفت: ارزش معلم به اين است كه دانش آموزاني متدين و دين دار تربيت كند.
آيت الله ناصري با تجليل از استاد شهيد مطهري، اظهار داشت: شهيد مطهري به تربيت در كنار علم اهتمام ويژه اي داشت و تنها به انباشته هاي علمي نپرداخت بلكه در ميدان تربيت از علم هم بهره كامل برد.
به گفته وي، آنچه مورد نظر اسلام، قرآن و پيامبر اكرم(ص) است، همان بعد معنوي تربيت است كه چهره اي الهي، ايماني دارد و عظمت، شخصيت و جايگاه معلم به جنبه هاي تربيت معنوي و الهي مربوط مي شود.
آيت الله ناصري افزود: اگر تربيت علمي با تربيت الهي ممزوج نشود، قطعاً از آن نتيجه اي حاصل نمي شود و مسئولان مدارس و معلمان بايد به اين موضوع توجه داشته باشند.
نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد، عملكرد آموزش و پرورش در سال هاي اخير، به ويژه در رابطه با ترويج قرآن و مدارس قرآني را ستود و اظهار داشت: براي تقويت بنيه اعتقادي، ديني، هويت الهي و رشد عقلي دانش آموزان به تلاش بيشتري نياز است.
وي، جايگاه و مسئوليت دانشگاه فرهنگيان در تربيت معلم را بسيار خطير و حساس خواند و تصريح كرد: تربيت ديني دانش آموزان بايد دغدغه معلمان ما بشود و كار فرهنگي اصلي و اساسي آن است كه معلميني تربيت بشوند كه فرزندان ما را بنيادي، تربيت كنند.
به گزارش خبرنگار ما، محمدكاظم رحيمي نژاد، مديركل آموزش و پرورش استان يزد نيز با تجليل از مقام علم و معلم به ارائه گزارشي از برنامه هاي هفته تكريم و تجليل از مقام معلم پرداخت و بهره مندي از فرصت ها براي معرفي آثار و افكار استاد شهيد مطهري، معرفي اهميت و جايگاه تعليم و تربيت و تجليل از زحمات 28 هزار نفر از معلمان شاغل و بازنشسته و گل باران تربت 124 معلم شهيد استان را از جمله اين برنامه ها دانست.

 

دبير انجمن صنايع لبني خبر داد
طرح ملي ايجاد زيرساخت هاي توليد كره


دبير انجمن صنايع لبني كشور با بيان اين كه كره صنعتي مورد نياز كشور وارداتي است، گفت: پيشنهاد ايجاد زيرساخت هاي لازم براي توليد اين محصول را در قالب طرح ملي ارائه كرده ايم.
رضا باكري در گفت وگو با ايرنا افزود: هم اكنون اين طرح در حال مطالعه و بررسي است تا سرمايه گذاري لازم در اين بخش مشخص شود.
وي دليل توليد نشدن كره در كشور را نبود نژاد دامي داراي شير خام با چربي بالا عنوان كرد و گفت: هم اكنون شير خام توليدي داراي 2/3 درصد چربي است كه از اين ميزان چربي نمي توان كره ارزان قيمت تهيه و توليد كرد، بنابراين توليد اين محصول در كشور صرفه اقتصادي ندارد.
باكري افزود: بنابراين در صورتي كه اين طرح در اولويت برنامه هاي دولت قرار گيرد، زيرساخت هاي توليد اين محصول مي تواند براي حدود هشت سال آينده مهيا شود.
وي ادامه داد: هم اكنون تنها بخش اندكي از كره مورد نياز روستائيان به صورت سنتي و براي خود مصرفي توليد مي شود و هم اكنون كره صنعتي موجود در بازار از خارج كشور تامين و وارد مي شود.
دبير انجمن صنايع لبني كشور واردات سالانه كره مصرفي كشور را بيش از 60 هزار تن اعلام كرد و گفت: سرانه مصرف روزانه كره صنعتي براي هر نفر در كشور 25/2 صدم گرم است كه با توجه به اين ميزان مصرف سالانه آن حدود 730 گرم مي شود.
باكري افزود: تغيير ارز مرجع به مبادله اي براي واردات كره موجب تغيير نرخ اين فرآورده براي مصرف كنندگان خواهد شد و در نهايت نرخ محصولات جانبي همچون شكلات و شيريني كه به وسيله كره صنعتي توليد مي شد را افزايش مي دهد.
وي با بي مورد اعلام كردن ادعاي برخي مبني بر اين كه حذف ارز مرجع كره وارداتي بر نرخ شير و محصولات لبني موثر است، اظهار كرد: به طور قطع حذف ارز مرجع كره وارداتي تاثيري بر افزايش نرخ شير خام و محصولات لبني ندارد.
وي اضافه كرد: هم اكنون نهاده هاي دامي براي توليد شير خام با ارز مرجع وارد كشور مي شود و مشكلي در توليد شير خام و ساير محصولات لبني نداريم.

 

يك مسئول: اعتبارسنجي مشتريان بانك ها استاندارد مي شود


مديرعامل شركت مشاوره رتبه بندي و اعتبارسنجي مشتريان بانك ها، از استاندارد شدن اعتبارسنجي مشتريان بانك ها در سال جاري خبر داد.
محمد جليلي در گفت وگو با ايرنا، افزود: براساس استانداردهاي جهاني، بررسي اعتبارسنجي مالي افراد بايد در دوره 5 ساله مدنظر قرار بگيرد.
وي با اشاره به راه اندازي سامانه اعتبارسنجي مشتريان در چهار سال گذشته در ايران گفت: با توجه به اينكه سامانه عملكرد مشتريان در پايان سال 1391، چهار ساله شد، اطلاعات مشتريان بانك ها در سال 1392 مطابق با استانداردهاي جهاني مي شود.
مديرعامل شركت مشاوره رتبه بندي و اعتبارسنجي مشتريان بانك ها، اظهار داشت: همچنين قرار است، امسال برنامه هايي براي بهبود كيفيت در زمينه اعتبارسنجي مشتريان اجرايي شود.
جليلي با بيان اينكه اطلاعات اعتباري يكي از شاخص هاي اقتصادي است كه همه ساله بانك جهاني كشورها را براساس آن رتبه بندي مي كند، گفت: هم اكنون بخشي از اطلاعات اعتباري مردم نزد بانك ها و موسسات اعتباري داراي مجوز از بانك مركزي و بخشي ديگر در اختيار موسسات اعتباري بدون مجوز از بانك مركزي است.
وي با اشاره به برنامه بانك مركزي براي ارائه مجوز به اين گونه موسسات اعتباري، گفت: اطلاعات مشتريان اين موسسات پس از ساماندهي در اختيار شركت رتبه بندي قرار مي گيرد و بر همين اساس اطلاعات در اين سيستم دوبرابر مي شود.
جليلي، تعداد شركت هاي بدون مجوز از بانك مركزي را حدود 15 موسسه اعلام كرد و اظهار داشت: حجم فعاليت اين موسسات بسيار بالا است، به نحوي كه حجم تسهيلات خردپرداختي اين موسسات برابر با برخي از بانك هاي بزرگ كشور است.
مديرعامل شركت مشاوره رتبه بندي و اعتبارسنجي مشتريان بانك ها گفت: در صورت ساماندهي اين موسسات توسط بانك مركزي اطلاعات اين مشتريان نيز وارد سامانه مي شود.
وي با بيان اينكه اعتبارسنجي داراي سه وجه مردم، بانك و سامانه اعتبارسنجي است، افزود: هر چند بانك ها آموزش هاي لازم را در اين زمينه دريافت كرده اند، اما در بخش مردم و شركت ها نياز به ارائه خدمات آموزشي داريم.

 

وجود صخره هايي از فسيل هاي دريايي در سرخه


صخره هايي از فسيل هاي دريايي در قلب كوير سرخه مشاهده شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان، در شهرستان سرخه كه داراي مناطق كويري است، با صخره هايي مواجه مي شويد كه پوشيده از فسيل هاي دريايي است.
در سفر به مناطقي در جنوب سرخه، نرسيده به بيابانك، با صخره هايي مواجه مي شويد كه داراي فسيل هاي زيادي از جانوران دو كفه اي دريازي است و اين امر، نظريه وجود دريا در زمان هاي پيشين را در اين منطقه به خوبي اثبات مي كند.
اين منطقه از شهرستان سرخه محل مناسبي براي مطالعه علاقه مندان به علوم زيستي و زمين شناسي و همچنين گردشگران است.
صخره هاي فسيلي دريايي سرخه در هفت كيلومتري غرب سرخه و نرسيده به ريل راه آهن قرار دارد.

 

گزينش سازمان زمين شناسي ايران به عنوان يكي از نهادهاي برتر جهاني


معاون سازمان زمين شناسي و اكتشافات كشور گفت: ايران مسئوليت بررسي هاي اكتشافي و زمين شناسي خاورميانه را برعهده دارد.
به گزارش ايرنا، بهروز برنا روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در زنجان، افزود: هم اكنون در سطح جهان نزديك به 180 سازمان زمين شناسي وجود دارد كه فقط 8 سازمان به عنوان نهادهاي برتر جهاني انتخاب شده اند.
وي گفت: سازمان زمين شناسي جمهوري اسلامي ايران نيز يكي از اين 8 سازمان برتر جهاني به شمار مي آيد كه در برنامه ها و اقدامات جهاني در اين عرصه نقش ايفا مي كند.
برنا اظهار كرد: سازمان زمين شناسي ايران در خاورميانه تنها سازماني محسوب مي شود كه علاوه بر استفاده از بالگرد در تهيه نقشه هاي هوايي، مجهز به فناوري ژئوفيزيك است.
معاون سازمان زمين شناسي و اكتشافات كشور، ايران را يكي از 6 كشور برتر جهان در عرصه تهيه نقشه هاي زمين شناسي با مقياس يك 25 هزارم برشمرد و اطلاعات آماده شده با استفاده از اين روش را در پايگاه داده هاي علوم زمين قابل دسترسي خواند.
وي با اعلام اينكه سازمان زمين شناسي و اكتشافات ايران يكي از 10 سايت برتر جهان در زمينه علوم زمين بوده و بيشترين كاربر را به خود اختصاص داده است. افزود: اين پايگاه بيش از 40 پايگاه تخصصي دارد و مي تواند اطلاعات بسيار مناسبي را در اختيار كاربران و افرادي كه تخصص لازم را در اين زمينه دارند قرار دهد.
معاون سازمان زمين شناسي و اكتشافات كشور اعلام كرد: اين سازمان داراي وظيفه آماده سازي بسترهاي معدني و اكتشافي براي ورود متخصصين و سرمايه گذاران جهت بهره برداري است.

 

رونمايي از«صحيفه رضويه» امام رضا(ع) در نمايشگاه بين المللي كتاب


از«صحيفه رضويه« امام رضا(ع)، در بيست و ششمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران رونمايي مي شود.
سيد جواد جعفري مديرعامل بنياد بين المللي فرهنگي و هنري امام رضا(ع) با اعلام اين خبر گفت:«صحيفه رضويه» شامل ادعيه امام رضا (ع) است كه توسط آيت ا... سيد محمدباقرموحد ابطحي اصفهاني گرد آوري شده وانتشارات بنياد بين المللي امام رضا(ع)با نظارت پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آن را به صورت نفيس چاپ و منتشر كرده است.
وي افزود: ترجمه فارسي«صحيفه رضويه»، توسط دكتر سيدعدنان لاجوردي صورت گرفته است و به زودي اين كتاب ارزشمند به زبانهاي زنده دنيا از جمله توسط مترجمان باتجربه كشورترجمه مي شود واين ترجمه ها پس از چاپ و نشر توسط انتشارت بنياد بين المللي امام رضا(ع)، در اختيار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

 

برگزاري يادواره شهداي توپخانه سپاه در تبريز


تبريز- خبرنگاركيهان:
يادواره سرلشكر حسن شفيع زاده و شهداي توپخانه سپاه عصر ديروز طي مراسمي در تالار اجتماعات مصلاي تبريز آغاز شد.
سالگرد و يادواره فرمانده و شهداي توپخانه سپاه امروز صبح نيز در مسجد جامع شهرستان تبريز برگزار مي شود.
در آيين بزرگداشت شهداي توپخانه سپاه، از دلاوري ها و حماسه آفريني اين شهدا و همرزمان آنها تجليل مي شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10