(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 18 بهمن 1388- شماره 19579
 

كاشان، مرواريدي در دل كوير
معاون رئيس جمهور: پنبه گلستان را احيا مي كنيم
كوتاه از دهه فجر
شهردار: بودجه 1500 ميليارد ريالي سال 89 شهرداري اروميه به شوراي شهر تقديم مي شود
معاون استاندار خبرداد مسكن مهر هزار ميليارد تومان ظرفيت براي قم ايجاد مي كند
امام جمعه رشت: كشاورزي يكي از دغدغه هاي بزرگ گيلان است
طرح مسكن مهر در مهران اجرايي شد
استاندار تأكيد كرد جلوگيري از ادامه كار چاه هاي غيرمجاز قزوين
اتصال الكترونيكي گمرك پل ولافت به صورت سيستمي
فعاليت بيش از 400 چايخانه غيرمجاز در كرج
تقدير از 65 دانش آموز فعال قرآني در تكاب
ارديبهشت ماه سال آينده برگزاري يادواره 81 شهيد روحاني اهل سنت غرب كشور در سنندج
با بهره گيري از امكانات پروازي جست جو و نجات دريايي در آبهاي هرمزگان سرعت مي گيرد
مديرعامل آب منطقه اي استان خواستار شد تسريع در عمليات آماده سازي عرصه هاي زراعي مازندران
نيكوكار دزفولي هزينه يك ميليارد ريالي ساخت يك كتابخانه عمومي را تقبل كرد
توليد برنامه با رويكرد حجاب در چهارمحال و بختياري



كاشان، مرواريدي در دل كوير

شهر كاشان با ارتفاع 955 متر در فلات مركزي ايران در شمال استان اصفهان واقع شده است. عناصر اصلي استخوان بندي اين شهر مشتمل بر مسجد جامع بقاع متبركه، بازار، كاروانسراها، مدرسه علميه، خانقاه، دارامتفاء، كتابخانه و ميادين شهري است.
هرچند كاشان يك شهر كويري است ليكن هرگز در برابر بادهاي كويري و طوفان هاي مهيب شني جا خالي نكرده. نه از گرماي طاقت فرساي كويري بيم داشته و نه از سرماي سوزنده زمستان لرزه بر اندامش افتاد. چرا كه فلسفه زندگي بقا و رنگ و بويي ديگر دارد. وجود يكي از قديمي ترين مراكز تمدن هاي كهن در حد فاصل بين كاشان و فين به نام تپه هاي سيلك نشان مي دهد كه حدود سال چهار هزار و پانصد ق.م اقوامي كه داراي تمدن قابل ملاحظه اي بوده اند و وسايل كار آنها را بيشتر سنگ و استخوان تشكيل مي داده است؛ در اين مكان مستقر شده اند.
در چهار هزار و دويست ق.م در زندگي اين مردم تغييري رخ داده و شكل و نوع و نقش و رنگ ظروف ساخته آنان به كلي تغيير يافته است. معلوم مي شود كه ساكنين اصلي منطقه مغلوب اقوام تازه واردي شده اند. تمدن اقوام تپه سيلك در سه هزار و پانصد سال پيش مغلوب تمدن آريايي شد، كه آثارشان در نقاط مختلف حفاري ظاهر شده است. از عناصر تاريخي اين شهر مي توان به آرامگاه سهراب سپهري، آرامگاه باباافضل، محتشم كاشاني، فيض كاشاني، مدرسه آقا بزرگ، خانه طباطبايي ها، خانه بروجردي ها و اشاره كرد. بررسي ميزان رشد جمعيت شهر و محدوده بافت نشان داد كه برعكس افزايش رشد جمعيت شهر از دهه 40 به بعد از ميزان رشد جمعيت محدوده بافت به شدت كاسته شده است. مطالعات اقليمي نشان مي دهد كه دماي سالانه شهر كاشان به صورت متوسط در يك آمارگيري 16 ساله 1/19 درجه سانتيگراد است. بيشترين دماي متوسط در طول سال C7/32 در تير ماه و كمترين آن 1/5 سانتي گراد در دي ماه است. مردم از قديم با روش ها و فنون مختلفي درصدد كاهش اثرات افزايش درجه حرارت بوده اند. به همين دليل مساكن قديمي كاشان داراي دو قسمت تابستان نشين و زمستان نشين بوده است.
منطقه كاشان از جمله مناطق خشك ايران به شمار مي رود ميزان كل بارندگي در اين منطقه به طور متوسط از 150 ميلي متر تجاوز نمي كند. به همين دليل كشاورزي در اين منطقه گسترش و رونق چنداني نيافته. كاشان به علت هم جواري با دشت و كوير و وجود ارتفاعات زاگرس به عنوان موانع طبيعي از رطوبت نسبي بالايي برخوردار نيست به همين علت وجود حوض، باغچه و پوشش گياهي در حياط منازل قديمي با توجه به عملكرد آنها شرايط مطلوب زيستي ويژه اي را فراهم مي آورده است. وجود ساعات آفتابي طولاني و تابش شديد آفتاب در منطقه كاشان باعث شده كه بافت اين منطقه متراكم و فشرده شود تا نه تنها سطوح سايه گير را بيشتر كرده بلكه پيوستگي و اتصال مجموعه با يكديگر سطوح خارجي را در مقابل تابش آفتاب و دريافت انرژي كمتر كرده و از نفوذ گرماي آفتاب به داخل مجموعه جلوگيري كند. اقليم در بافت قديم كاشان و معماري ساكن آن تاثير بسزايي داشته. شيوه ساخت، مصالح مورد استفاده در بافت قديم و تقابل آن با تكنولوژي و مصالح جديد، شيوه هاي ساخت و نوع مصالح مورد استفاده همواره در يك جريان دائمي و تدريجي تغيير و تحول بوده است. در سنت قديم ساخت، استفاده از سقف هاي گنبدي رايج بود كه كاملا با شرايط اقليم، كمبود مصالح و استفاده مناسب از مصالح خوانايي داشته است.
اتكاي بناها به يكديگر علاوه بر مناسب بودن با اقليم به مسائل اجتماعي مثل امنيت پاسخ مناسب مي داد. در برخي مناطق كاشان (جنوب و جنوب غربي) واحدهاي مسكوني جهت دسترسي به آب مجبور به خاك برداري و پايين بردن سطح حياط ها تا بيش از 10 متر از سطح معبر مجاور بودند. مصالح سنتي به كار رفته در كف حياط و ساختمان ها ازآن جا كه بصورت كامل عايق رطوبت نيستند امكان نفوذ رطوبت موجود در خاك و تبخير سطحي متعاقب آن را در سراسر خانه فراهم مي سازد، كه نه تنها باعث كاهش درجه حرارت ساختمان و حياط مي شود بلكه با مرطوب ساختن هوا شرايط مناسب جهت زيستن انسان را فراهم مي كند. مهمترين معابر قديمي بافت همان گذرهاي اصلي قديمي هستند. همچون گذر باباولي، ميان درب هود، درب نين، درب يلن و حامي سيدابراهيم، درب اصفهان، بازارچه سرداري و اين گذرها در سطح محلات فعلي خود حكم پخش كننده و جمع كننده ها را براي كوچه هاي فرعي يا بن بست ها بازي مي كنند. مسئله مهم در رابطه با اين گذرها همانا پيوندي است كه با معابر جديد شهري دارند، زيرا معمولا شبكه جديد پيوستگي معابر قديمي را از بين برده و يا در فاصله محدود به موازات آنها حركت كرده است.
مكان يابي عناصر تاريخ: 1-محك آباد 2-طاهر و منصور 3-ميدان كهنه 4-دروازه فين 5-كلاهر 6-درب باغ
برج و باروي شهر، قلعه جلالي
در كنار مركز تاريخي كاشان ديوارهاي بلند كاهگلي وجود دارد كه از بقاياي حصار معروف عهد سلجوقي است. كه به همت خواجه مجدالدين ابوالقاسم كاشاني ساخته شده است. تاريخ نشان مي دهد كه اين دژ مستحكم چندين بار اهالي كاشان را از دست حملات سخت دشمنان و قتل عام هاي وحشيانه نجات داده است. در كنار اين ديوار قلعه اي به نام قلعه جلالي وجود دارد. حمام سلطان امير احمد كه قدمت آن به دوران صفويه مي رسد كه بعد از زلزله 2119هـ.ق حمام اوليه تخريب و حمام فعلي در زمان قاجاريه سال 2129 هـ.ق روي بازمانده هاي آن ساخته شده و شامل ورودي، سربينه، خزينه، گرمخانه و محل نظافت است.
سحر منصوري

 



معاون رئيس جمهور: پنبه گلستان را احيا مي كنيم

گرگان - خبرنگار كيهان:
معاون اول رئيس جمهور گفت: به كمك مديران استان گلستان و مردم اين خطه، پنبه اين استان را احيا خواهيم كرد و به روزگار اوليه خود برمي گردانيم.
محمد رضا رحيمي در كارگروه بررسي مركبات، پنبه و ابريشم استان هاي شمالي در گرگان افزود: امروز پنبه گرگان بهترين پنبه جهان است، اگر توليد را بالا ببريم نقش خوبي در جهان مي توانيم اجرا كنيم.
وي با اشاره به اين كه استان گلستان حرف اول پنبه را در كشور مي زند، اظهارداشت: اين كارگروه با هدف احياي اين محصول مهم تشكيل شده است.
رحيمي با تاسف از اينكه چرا پنبه استان گلستان به اين جايگاه رسيده است ادامه داد: در گذشته 60 درصد نياز پنبه كشور در اين استان تامين مي شد كه امروز بايد با برنامه ريزي به اين رقم دست يابيم.
وي تصريح كرد: در مجموع 22 درصد پنبه كل جهان خارج از آسيا و بقيه پنبه در آسيا توليد مي شود كه در اين راستا سهم ما قبلا يك درصد بود اما در حال حاضر به جايي رسيده ايم كه ديگر در جدول جايي نداريم.
به گفته وي، اگر كل ايران را به 30 بخش تقسيم كنيم يكي از آن 30 بخش گلستان است كه كل پنبه كشور را تامين مي كند، بنابراين گلستان صادر كننده پنبه به 29 استان ديگراست.
رحيمي اظهارداشت: استاندار گلستان به عضويت كارگروه چهار محصولات كشاورزي شمال كشور درآمده است و از اين پس تنظيم بازار و اعلام تعرفه پنبه در اختيار استان گلستان است.

 



كوتاه از دهه فجر

افتتاح 40 واحد مسكوني
بناب- خبرنگار كيهان: همزمان با دهه فجر و طي مراسم با حضور فرماندار و بخشدار مسئولان ستاد دهه فجر شهرستان بناب 40واحد ساختمان هاي احداثي مددجويان كميته امداد امام خميني(ره) شهرستان بناب مورد بهره برداري قرار گرفت.
رشيد سليماني افزود: جهت احداث اين طرح ها بالغ بر يك ميليارد و 606 ميليون ريال از محل اعتبارات مصوب دور اول و دوم سفر رياست جمهوري هزينه شده است.
اجراي 750 برنامه
گناباد- خبرنگار كيهان: رئيس ستاد دهه فجر گناباد گفت: همزمان با دهه فجر 750 برنامه فرهنگي، خدماتي و عمراني در سطح شهرستان گناباد اجرا مي شود.
¤ حسن باقرزاده افزود: 17كميته مختلف براي اجراي اين برنامه ها تشكيل شده است.
بهره برداري از 49 طرح عمراني
دهلران- خبرنگار كيهان: فرماندار دهلران گفت: بهره برداري و كلنگ زني 49 طرح عمراني و اقتصادي در دهه فجر امسال در شهرستان دهلران اجرا مي شود. نعمت الله صفري افزود: براي اجرا و بهره برداري از اين طرح ها 150ميليارد ريال هزينه شده است.
اعزام 2 هزار مبلغ
قم- خبرنگار كيهان: سرپرست اداره كل روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي قم از رونمايي نرم افزار جامع شهداي روحاني در دهه فجر خبر داد. حجت الاسلام والمسلمين سعيد روستا آزاد گفت: همچنين اين دفتر با توجه به حساسيت زمان و ضرورت روشنگري آرمان ها و اهداف انقلاب 2 هزار و 500 مبلغ به سراسر كشور به مناسبت دهه فجر اعزام كرده است.
افتتاح 5 پروژه راه و ترابري
¤ همزمان با دهه مبارك فجر 5 پروژه راه و ترابري در شهرستان كوهرنگ افتتاح و به بهره برداري رسيد. وي مجموع اعتبارات هزينه شده پروژه هاي شهرستان كوهرنگ را 5 ميليارد و 200 ميليون ريال اعلام كرد.
افتتاح 3 طرح عمراني
شهركرد- خبرنگار كيهان: سه پروژه عمراني و يك طرح آموزشي به مناسبت دهه فجر در دانشگاه شهركرد بهره برداري مي شود. طرح آموزشي آماده بهره برداري دانشگاه شهركرد، دانشكده منابع طبيعي و علوم زمين است كه در سال جاري تاسيس و در ساختماني با زيربناي 1800 مترمربع در دهه مبارك فجر افتتاح خواهد شد.
اجراي 13طرح عمراني
اسفراين- خبرنگار كيهان: همزمان با دهه فجر از 13طرح عمراني در بخش مركزي اسفراين بهره برداري شد. براي اجراي اين طرح ها يك ميليارد و 660 ميليون ريال هزينه شده است.
افتتاح 9 پروژه برقرساني
¤ 9 پروژه برقرساني و اصلاح شبكه در شهرستان اسفراين با حضور امام جمعه و مسئولان دستگاه هاي اجرايي به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامي افتتاح شد. مهندس عليرضا عليخاني مدير توزيع برق اسفراين در مراسم افتتاح اين طرح ها گفت: براي راه اندازي اين طرح ها مبلغ 4ميليارد و 663ميليون ريال اعتبار هزينه شده است.
اجراي 10طرح عمراني خدماتي
مانه و سملقان- خبرنگار كيهان: همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامي با حضور مسئولان دستگاه هاي اجرايي 10طرح عمراني خدماتي، فرهنگي، هنري در مانه و سملقان به بهره برداري رسيد. فرماندار مانه و سملقان در مراسم افتتاح اين طرح ها گفت: براي اجراي اين طرح ها 254ميليون تومان هزينه شده است.
تجليل از برترين هاي كنكور
سنندج- خبرنگار كيهان: آيين جشن ستارگان با عنوان تجليل از برترين هاي كنكور و دانش آموزان نمونه استان كردستان به مناسبت دهه مبارك فجر در تالار مولوي دانشگاه كردستان برگزار شد. در اين مراسم از 62 تن از دارندگان رتبه هاي يك يا دو رقمي كنكور سراسري و فني و حرفه اي كردستان تجليل شد.
افتتاح 23طرح عمراني
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: همزمان با سي و يكمين سالگرد شكوهمند انقلاب اسلامي 23طرح عمراني توليدي و خدماتي در شهرستان گنبدكاووس افتتاح شد. احمد قاضي مدير جهادكشاورزي شهرستان گنبدكاووس ضمن اعلام خبر فوق اعتبار اين طرح ها را بالغ بر 26ميليارد و 414ميليون ريال اعلام كرد و افزود: اين ميزان طرح افتتاحي موجب اشتغالزايي براي 28نفر خواهد شد.
اجراي 1400برنامه
تبريز- خبرنگار كيهان: در دهه فجر 1400برنامه در سطح استان آذربايجان شرقي اجرا مي شود كه غير از برنامه هاي برخي از ارگان ها است. حجت الاسلام والمسلمين حسين تقي زاده: رئيس ستاد دهه فجر انقلاب اسلامي آذربايجان شرقي، با اعلام مطلب فوق گفت: 310كميته تخصصي و سياست گذاري در قالب 19 ستاد و شهرستان وظيفه هماهنگي و انجام امورات. دهه فجر را بر عهده دارند و صدها ستاد فرعي در مساجد و مدارس، فعاليت مي كنند.
برگزاري جشنواره شعر فجر
تبريز- خبرنگار كيهان: چهارمين جشنواره شعر دهه فجر روز 13بهمن در خسرو شهر برگزار شد. مرحله دوم اين جشنواره نيز 28 بهمن در تبريز برگزار مي شود. سومين دور اين جشنواره نيز در سيستان آباد برگزار خواهد شد و در آن از 60 شاعر استان آذربايجان شرقي تجليل مي شود.
اجراي 97 پروژه آموزشي
مشهد- خبرنگار كيهان: همزمان با دهه مبارك فجر 97 پروژه آموزشي و پرورشي با 636 كلاس درس و زيربناي 75 هزار مترمربع با 10 هزار متر ديواركشي و 90 هزار مترمربع محوطه سازي در خراسان رضوي به بهره برداري مي رسد.
به گزارش روابط عمومي آموزش و پرورش خراسان رضوي 265ميليارد و 500 ميليون ريال اعتبار براي اجراي اين پروژه ها هزينه شده است.

 



شهردار: بودجه 1500 ميليارد ريالي سال 89 شهرداري اروميه به شوراي شهر تقديم مي شود

اروميه - خبرنگار كيهان:
شهردار اروميه گفت: بودجه 1500 ميليارد ريالي شهرداري اروميه و سازمان هاي تابعه پيشنهادي براي سال 89 بزودي تقديم شوراي اسلامي شهر مي شود.
ابراهيم بازيان افزود: از اين رقم 920 ميليارد ريال براي شهرداري و 580 ميليارد ريال براي سازمانهاي شانزده گانه شهرداري اروميه پيشنهاد شده است.
وي گفت: ميزان بودجه محقق شده در سالجاري در مقايسه با مدت مشابه سال پيش 30 درصد، افزايش نشان مي دهد اما اين رقم نسبت به تعهدات سال جاري 50 درصد كاهش دارد.
وي ركود در اقتصاد شهري را از مهمترين دلايل عدم تحقق اهداف بودجه سال جاري دانست و گفت: بودجه سال جاري احتمالا تا پايان سال با 35 درصد كسري مواجه مي شود.
بازيان اظهارداشت: در سالجاري شاهد افتتاح پل عدالت، تقاطع غير همسطح شهيد قهاري، نوسازي و بهسازي كمربندي خاتم الانبيا، و افتتاح بخشي از مجموعه پل قويون به عنوان پروژه هاي فاخر خواهيم بود.
وي افزود: سال 89 براي شوراهاي دوره سوم سال پاياني كار خواهد بود و شهرداري نيز در سال آينده همه پروژه هاي نيمه تمام و در دست اجرا را تكميل خواهد كرد.
شهردار اروميه با اعلام اينكه بودجه سال 89 واقعي تر و قابل تحقق خواهد بود در كنار آن از پيش بيني بودجه 3 هزار ميليارد ريالي مشاركتي و براي ايجاد منابع پايدار درآمدي براي شهرداري خبر داد.

 



معاون استاندار خبرداد مسكن مهر هزار ميليارد تومان ظرفيت براي قم ايجاد مي كند

قم - خبرنگار كيهان:
معاون برنامه ريزي استانداري قم گفت: مسكن مهر بيش از هزار ميليارد تومان براي استان قم ظرفيت اقتصادي ايجاد مي كند.
سيدرضا دهناد ضمن بازديد از مجموعه سايت اداري و اداره كل مسكن و شهرسازي استان قم، آخرين وضعيت ساخت مسكن در استان به ويژه مسكن مهر را مورد بررسي قرار داده و از نزديك درجريان مشكلات آن قرار گرفت.
وي در نشستي مشترك با حضور رئيس سازمان مسكن و شهرسازي در سخناني اظهار داشت: خوشبختانه طي 2 ماهه اخير كه شوراي مسكن استان قم باجديت بيشتر و به رياست استاندار تشكيل مي شود، پيشرفت قابل ملاحظه اي در فرآيند اقدامات از جمله آماده سازي و تأمين وام مسكن انجام پـذيرفته كه جاي اميدواري بسياري دارد.
دهناد درپايان تصريح كرد: مسكن مهر براي استان قم بيش از هزار ميليارد تومان ظرفيت اقتصادي ايجاد كرده و مي تواند در پويايي اقتصادي استان بسيار مهم و موثر باشد.

 



امام جمعه رشت: كشاورزي يكي از دغدغه هاي بزرگ گيلان است

رشت- خبرنگار كيهان:
نماينده ولي فقيه در گيلان يكي از دغدغه هاي بزرگ استان را مسائل مربوط به بخش كشاورزي دانست.
وي گفت: در اين راستا حضور معاون اول رئيس جمهور در گيلان براي بررسي وضعيت كشاورزي منطقه نشانگر توجه دولت به رفع مشكلات مردم بخصوص در زمينه كشاورزي است.
آيت الله شيخ زين العابدين قرباني كه در ديدار با مديرعامل، معاونان و مديران شركت گاز استان گيلان در رشت سخن مي گفت با تاكيد بر اينكه مسئولان مربوطه بايد در راستاي رفع مشكلات بخش كشاورزي سياست گذاري كنند افزود: در اين رابطه ما نيز براي نجات و رفع مشكلات كشاورزي در گيلان كمك مي كنيم و امكانات لازم را در اختيار قرار مي دهيم.
امام جمعه رشت در اين ديدار هم چنين در خصوص رفع برخي مشكلات بخش گاز در استان مطالبي بيان داشت.
سيدجلال نور موسوي مديرعامل شركت گاز گيلان نيز در اين جلسه گفت: از 2 هزار و 700 روستاي استان در حال حاضر حدود 651 روستا گازدار هستند و همزمان با ايام دهه فجر 32 روستاي ديگر با 7 هزار و 900 خانوار از نعمت گاز برخوردار مي شوند.

 



طرح مسكن مهر در مهران اجرايي شد

ايلام - خبرنگار كيهان:
معاون عمراني استاندار ايلام گفت: با تلاش مردم و مسئولان طرح مسكن مهر در مهران اجرايي شده است.
«رضا اخباري» در جريان بازديد از طرح مسكن مهر در شهرستان مرزي مهران اظهارداشت: عمليات اجرايي طرح مسكن مهر شهرستان مهران در قالب 400 واحد در حال اجرا است.
وي افزود: با توجه به برآورد انجام شده كارشناسان مرتبط با موضوع اين طرح اكنون با 45 درصد پيشرفت فيزيكي در حال اجرا است.
اين مسئول اضافه كرد: با توجه به فراهم شدن مقدمات تهيه زمين مسكن مهر در شهرستان مهران اين طرح نيز در اين شهرستان اجرايي شده است.
اخباري تصريح كرد: اكنون اراضي موصوف به تعاوني هاي مربوطه واگذار شده و كار ساخت نيز تا 45 درصد پيشرفت فيزيكي در حال اجرا است.
معاون عمراني استاندار ايلام اظهارداشت: اكنون با همت تعاوني مسكن مهر شهرستان مرزي مهران اين پروژه پيشرفت قابل قبولي دارد و اميدواريم با حمايت هاي قانوني از پروژه مسكن كمك كنيم همچنان پيشرفت پروژه مطابق برنامه زمان بندي انجام شود.
اين مسئول اضافه كرد: تعداد واحدهاي اين پروژه 400 واحد مسكوني است كه اگر متقاضيان ديگري هم در شهرستان مهران واجد شرايط باشند اين آمادگي وجود دارد كه زمين مسكن مهر در اين منطقه به آنها واگذار شود.

 



استاندار تأكيد كرد جلوگيري از ادامه كار چاه هاي غيرمجاز قزوين

قزوين- خبرنگار كيهان:
استاندار قزوين گفت: با اتخاذ تصميمات قانوني بايد از ادامه فعاليت چاه هاي غيرمجاز استان جلوگيري شود.
احمد عجم در جلسه شوراي حفاظت از منابع آب زيرزميني استان قزوين بيان داشت: فعاليت چاه هاي غيرمجاز استان به منابع آب خسارت وارد مي كنند.
وي ادامه داد: بخش زيادي از منابع زيرزميني استان توسط چاه هاي غيرمجاز در حال از بين رفتن است و اگر به اين مسئله توجه نداشته باشيم وضعيت منابع آبي ما در آينده بدتر خواهد شد.
استاندار قزوين بر اطلاع رساني مناسب از مصرف بهينه و عواقب حفر چاه هاي غيرمجاز به مردم توسط رسانه ها تأكيد كرد و افزود: با شيوه هاي مدرن از جمله مكانيزه كردن، استفاده علمي و اقتصادي و مديريت درست منابع، مصارف بهينه، افزايش بهره وري و ترويج استفاده از آب هاي تحت فشار بايد در حفظ منابع آبي بكوشيم. وي تصريح كرد: جلوگيري و برخورد قانوني با متخلفان در بخش استفاده غيرقانوني از منابع آب استان امري ضروري است.
عجم تأكيد كرد: بايد از ادامه فعاليت شركت هايي كه به حفر چاه هاي غير مجاز مي پردازند و فروشندگان آب هاي زيرزميني جلوگيري شود.

 



اتصال الكترونيكي گمرك پل ولافت به صورت سيستمي

قشم خبرنگار كيهان:
رئيس گمرك قشم از اتصال الكترونيكي گمرك پل و لافت به صورت سيستمي خبر داد.
«محمدرضا قادر» در جمع خبرنگاران گفت: در راستاي ارائه خدمات آسان و سريع به مسافران و گردشگران، صدور برگه هاي كاپوتاژ خودروهاي شخصي مسافرين در اسكله پل به صورت الكترونيكي انجام مي شود.
وي افزود: با هدف حذف تشريفات زايد بزودي گواهينامه سيستم مديريت كيفيت ISO9001 ورژن 2008 توسط گمرك قشم كسب خواهد شد.
وي تصريح كرد: ميزان درآمد وصولي گمرك قشم طي 10 ماهه اول سال 88، بالغ بر 76 ميليارد و 962 ميليون ريال بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 61 درصد رشد داشته است. همچنين ميزان قطعي واردات از گمرك قشم بالغ بر 44 ميليون و 447 هزار دلار است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 64 درصد رشد داشته است.
رئيس گمرك قشم گفت: همچنين ساختمان قديمي گمرك در شهر درگهان قشم به زودي بازسازي شده و مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.
وي افزود: مردم بخش پل در بندر خمير تقاضاي راه اندازي رويه كاپوتاژ و ملواني و همچنين مرزنشيني و صادرات را از گمرك پل دارند كه اين موضوع در دست بررسي است.

 



فعاليت بيش از 400 چايخانه غيرمجاز در كرج

كرج - خبرنگار كيهان:
رئيس اتحاديه چايخانه داران كرج از فعاليت بيش از 400 چايخانه فاقد پروانه كسب در سطح اين شهرستان خبر داد.
«علي سرحدي» با اشاره به طرح برخورد ضربتي با واحدهاي صنفي فاقد پروانه كسب اظهار داشت: طرح برخورد ضربتي با چايخانه داران غيرمجاز براساس اهداف كلي اين اتحاديه و اجراي تبصره يك ماده 12 قانون نظام صنفي انجام مي شود.
رئيس اتحاديه چايخانه داران كرج تصريح كرد: عمده چايخانه داران غيرمجاز در مناطق داراي جاذبه گردشگري و شهرهاي اقماري كرج فعاليت مي كنند كه ناظران و بازرسان اين اتحاديه ضمن اخطار كتبي به آنان خواستار اقدام آنان براي اخذ پروانه كسب شده اند.
سرحدي با تاكيد بر اينكه در صورت بي توجهي واحدهاي صنفي غيرمجاز به اخطار كتبي اين اتحاديه، پلمب مي شوند افزود: ساماندهي چايخانه هاي شهرستان كرج قبل از شروع سال جديد انجام مي شود.

 



تقدير از 65 دانش آموز فعال قرآني در تكاب

تكاب- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي از 65 نفر از دانش آموزان فعال و برتر قرآني و برگزيدگان مسابقات فرهنگي و هنري شهرستان تكاب تجليل و قدرداني شد.
اين دانش آموزان در سال جاري در مسابقات مختلف قرآني و برنامه هاي فرهنگي و هنري در استان آذربايجان غربي موفق به كسب مقام هاي برتر و رتبه هاي اول تا پنجم شده اند.
مدير آموزش و پرورش شهرستان تكاب در اين مراسم با اشاره به پيشرفت هاي روزافزون دانش آموزان كشور در عرصه هاي ملي و بين المللي افزود اين موفقيت ها در سايه الهام گرفتن از تعاليم قرآني و علاقه دانش آموزان به توسعه و پيشرفت كشور بدست آمده است.
ابوالفضل فرجي گفت: توسل به قرآن كريم و پيروي از آموزه هاي ديني موجب استحكام راه موفقيت دانش آموزان در برابر هجمه هاي فرهنگي دشمنان مي شود.

 



ارديبهشت ماه سال آينده برگزاري يادواره 81 شهيد روحاني اهل سنت غرب كشور در سنندج

سنندج- خبرنگاركيهان:
ارديبهشت ماه سال آينده اولين يادواره 81 شهيد روحاني اهل سنت غرب كشور در سنندج برگزار خواهد شد.
دبير اولين يادواره شهداي روحاني اهل سنت غرب كشور در جمع خبرنگاران رسانه هاي گروهي كردستان با اعلام اين خبر گفت: شهداي روحانيت اهل سنت غرب كشور جان خود را در دفاع از ارزش ها و آرمان هاي والاي انقلاب و حفظ كيان اسلام و در دوران دفاع مقدس تقديم پيشگاه حق كرده اند.
حجت الاسلام والمسلمين «محسن حيدريان» با اشاره به چهار هزار شهيد روحاني در سراسر كشور اهداف برگزاري اين يادواره را در راستاي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه و حفظ و ماندگاري آثار شهدا و ايثارگري روحانيت و آشنا كردن نسل جوان بويژه طلاب جوان در حوزه هاي علميه از حماسه آفريني هاي روحانيت در 8 سال دفاع مقدس اعلام كرد و گفت: بايد اين ارزش ها و آثار دفاع مقدس كه بخشي از هويت ملي و فرهنگ ما است را حفظ كرده و براي انتقال به نسل هاي آينده اقدام كنيم.
وي از چاپ اولين ماهنامه درباره يادواره شهداي روحاني در بهمن ماه سال جاري خبر داد و گفت كتابي نيز از كليه آثار رسيده به دبيرخانه يادواره در پايان چاپ و توزيع خواهد شد.

 



با بهره گيري از امكانات پروازي جست جو و نجات دريايي در آبهاي هرمزگان سرعت مي گيرد

بندرعباس - خبرنگار كيهان:
رئيس اداره حفاظت و ايمني دريانوردي اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان گفت: با بهره گيري از امكانات پروازي جست جو و نجات دريايي در آب هاي هرمزگان سرعت مي گيرد.
قاسم عسكري نسب گفت: بر اين اساس قراردادي از سوي سازمان بنادر با يك شركت و نهادهاي داراي امكانات پروازي منعقده شده كه اين پس عمليات پروازي در برنامه كاري جستجو و نجات دريايي با سرعت بيشتري مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي افزود: افزون بر استفاده از اين امكانات در بخش ارزيابي سوانح و آلودگي، مانيتورينگ و تسريع در مقابله با آلودگي نيز از اين امكانات استفاده مي شود.
عسكري نسب با اشاره به اهميت انعقاد اين قرارداد و نقش آن در برقراري ايمني در يانوردي و حفظ محيط زيست تصويب كرد: ايران عضو كنوانسيون هاي SAR وOPRC و مارپل و ديگر كنوانسيون هاي مهم مرتبط با اين موضوعات است كه برهمين اساس و با توجه به الزامات و اهميت وجود چنين امكاناتي در سواحل و آب هاي تحت حاكميت ايران، سازمان بنادر اقدام به امضاي قرارداد همكاري در اين زمينه كرد.

 



مديرعامل آب منطقه اي استان خواستار شد تسريع در عمليات آماده سازي عرصه هاي زراعي مازندران

ساري- خبرنگار كيهان:
مديرعامل آب منطقه اي مازندران با اشاره به كاهش بارندگي ها در سال جاري خواستار تسريع در عمليات آب تخت كردن عرصه هاي زراعي اين استان شد.
عزيزالله واحد در جلسه بررسي مشكلات ناشي از خشكسالي در مازندران با اشاره به ميزان تنش آبي در حوزه هاي مياني مازندران كه احتمال بروز خشكسالي را تشديد كرده است و با تاكيد بر لزوم اتخاذ تدابيري اصولي براي برون رفت از شرايط خشكسالي افزود: انجام آب تخت اراضي و شخم و شيار، تسطيح و يكپارچه سازي اراضي و آماده سازي به موقع چاهها براي بهره برداري از آب هاي زيرزميني ضرورت دارد.
واحد همچنين اجراي نوبت بندي آب، مديريت اصولي بر نهاده هاي زراعي مانند كود و سم و آبگيري كامل تاسيسات آبي بويژه آب بندان ها و لايروبي و آماده سازي سردهنه ها را خاطرنشان كرد و افزود: شركت آب منطقه اي مازندران براي سرويس دهي شبانه روزي به زارعان و مهياسازي شرايط بهينه كشت آمادگي دارد.

 



نيكوكار دزفولي هزينه يك ميليارد ريالي ساخت يك كتابخانه عمومي را تقبل كرد

دزفول- خبرنگار كيهان:
سرپرست كتابخانه هاي عمومي دزفول گفت: يك بانوي نيكوكار دزفولي هزينه يك ميليارد ريالي ساخت كتابخانه عمومي اين شهر را تقبل كرد.
فروزان مهران پور افزود: زمين اين كتابخانه عمومي از سوي شهرداري دزفول تأمين شده و هزينه مساحت آن توسط بانوي نيكوكار دزفولي به نام شكري پور و به نيت دختر مرحومش «بيتا نيك منش» تقبل شده است.
وي با اشاره به برگزاري نشست اخير انجمن كتابخانه هاي عمومي دزفول گفت: در اين نشست درباره ساخت كتابخانه مزبور كه دومين كتابخانه عمومي اين شهر است بحث و تبادل نظر شد و مقرر گرديد پس از تعيين مكان مناسب مقدمات ساخت آن صورت گيرد.
مهران پور افزود: نخستين كتابخانه عمومي توسط خانواده مشاكيان از نيكوكاران اين شهر در محله 86 هكتاري دزفول درحال ساخت است. وي گفت: معاون استاندار و فرماندار ويژه شهرستان دزفول با تخصيص اعتباري افزون بر 200 ميليون ريال براي بهسازي كتابخانه عارف دزفولي موافقت كرد.
مهران پور رفع نيازهاي جاري كتابخانه هاي عمومي را منوط به واريز نيم درصد درآمد شهرداري به حساب انجمن دانست و گفت: شهرداري دزفول تا پايان سال نسبت به تسويه بدهي 110 ميليون ريالي خود به كتابخانه ها اقدام خواهد كرد.

 



توليد برنامه با رويكرد حجاب در چهارمحال و بختياري

شهركرد - خبرنگار كيهان:
نمايش راديويي «مينايي ميون دشت» با رويكرد پرداختن به اهميت پوشش اسلامي در شبكه استاني صداي مركز چهارمحال و بختياري توليد شد.
اين نمايش راديويي در 30 دقيقه به موضوع حفظ حريم خانواده با رعايت حجاب اسلامي، بازتاب آن و مقابله با حكم كشف حجاب رضاخاني و رشادت زنان و مردان ايل بختياري برابر اين حكم پرداخته است.
فيروزه بني طالبي تهيه كننده، زهرا اسماعيلي كارگردان، اعظم منصوريان نويسنده، رضا عليدادي گوينده و مصطفي شفيعي صدابردار ازجمله عواملي هستند كه در تهيه اين نمايش راديويي مشاركت داشته اند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14