(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 2 مرداد 1390- شماره 19981

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
3 هيئت از نخبگان مصري عازم ايران مي شوند
رقابت بين المللي فيزيكدانان جوان در تهران
امنيت كنوني خليج فارس و درياي عمان نتيجه حضور مقتدرانه ايران اسلامي است
صالحي: طرح روسيه هنوز رسما در اختيار ايران قرار نگرفته است
احضار كاردار آلمان به وزارت خارجه
روسيه: زمان راه اندازي نيروگاه بوشهر در اختيار ايران است
وزير نفت هند: به نفت ايرا ن نياز داريم و طلب آن را مي دهيم
كسب مدال نقره المپياد جهاني فيزيك توسط دانش آموز كرجي
استاد موسيقي مقامي سيستان و بلوچستان درگذشت
پيكر پاك شهيد عاصمي و همرزمانش در قم آرام گرفتند
معاون وزير آموزش و پرورش: توسعه هنرستان ها از اولويت هاي وزارت آموزش و پرورش است
اختصاص اعتبارات از محل افزايش درآمد نفت به نظام سلامت
جمعيت روستانشين كشور به 30 درصد افزايش يافت
با حضور معاون اول رئيس جمهوري بزرگ ترين پل كابلي كشوربه بهره برداري رسيد
در نخستين هفته ماه رمضان رئيس جمهور به تبريز سفر مي كند
وزير راه و شهرسازي كمربندي دامغان را افتتاح كرد
اخبار ادبي و هنري



3 هيئت از نخبگان مصري عازم ايران مي شوند

رئيس دفتر حافظ منافع كشورمان در مصر از سفر 3 هيئت جديد مصري به ايران خبر داد.
«مجتبي اماني» در گفت گو با فارس، از سفر دومين هيئت ديپلماسي مردمي مصر شامل برخي نخبگان مصري در قالب سه هيئت مجزا به ايران خبر داد و گفت: بعد از انقلاب مصر، مردم اين كشور بيش از گذشته خواهان برقراري رابطه با ايران و نزديكي بين دو تمدن اسلامي و تاريخي هستند.
اماني اضافه كرد: پس از سفر توأم با موفقيت اولين هيئت مردمي مصر و بازتاب مثبت آن، بخش بيشتري از جامعه نخبگان مصري خواستار نقش آفريني در روابط بين دو كشور شده اند و بر اين اساس هيئت هاي جديد كه شامل سه هيئت جداگانه نخبگان ديني، هنري و فعالان بخش بازرگاني است، به ايران سفر خواهند كرد.
رئيس دفتر حفاظت منافع ايران در خصوص هدف از اين سفرها، ضمن تأكيد بر نقش محوري «ديپلماسي مردمي» در ايجاد زمينه مناسب براي همكاري و رابطه حسنه با دولت ها و توجه به وزارت امور خارجه كشورمان به استفاده از ظرفيت هاي مردمي در پهنه روابط سياسي با كشورها، هدف اين سفر را آشنايي بيشتر نخبگان مصري با ايران و بررسي زمينه هاي همكاري مشترك دانست و تأكيد كرد: ادامه اين ديدارها تامين كننده منافع فراوان براي دو كشور و جهان اسلام خواهد بود.
اماني ادامه داد: اولين هيئت از بين سه هيئت ياد شده، هيئت بازرگانان مصري است كه به دعوت اتاق بازرگاني هم اكنون عازم ايران شده است. هيئت دوم نيز متشكل از شخصيت هاي محوري سادات مصر است كه مجمع جهاني اهل بيت(ع) ميزباني آنان را بر عهده خواهد داشت و از ديروز وارد ايران شده اند.
به گفته اماني هيئت سوم، هيئت هنرمندان مصري است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ميزبان آنان خواهد بود كه اواسط هفته عازم ايران خواهند شد.
رئيس دفتر حفاظت منافع ايران در مصر خاطرنشان كرد: اين هيئت ها، در واقع دومين سري از هيئت مردمي است كه اين بار به شكل گروه هاي تخصصي و متشكل از طيف هاي مختلف اجتماعي مصر وارد ايران خواهند شد.
لازم به ذكر است سفر هيئت قبلي مصري كه چندي پيش انجام شد پس از بازگشت از ايران با نخست وزير و همچنين وزير خارجه مصر ديدار و برداشت مثبت خود را از همكاري و رابطه با ايران به اطلاع آنان رساندند. نخست وزير مصر اينگونه سفرها را مكمل و نيروي پيش برنده سياست خارجي مصر عنوان كرد و وزير خارجه مصر نيز پس از ملاقات با هيئت مذكور از ادامه سفر اين هيئت ها استقبال كرد.

 



در دانشگاه اميركبير آغاز شد
 رقابت بين المللي فيزيكدانان جوان در تهران

بيست وچهارمين دوره مسابقات بين المللي فيزيكدانان جوان با حضور 23 تيم از كشورهاي مختلف به ميزباني دانشگاه صنعتي اميركبير آغاز به كار كرد.
به گزارش مهر، دكتر مهدي سهرابي - دبير اجرايي بيست وچهارمين دوره مسابقات بين المللي فيزيكدانان جوان امروز شنبه در حاشيه مراسم افتتاح اين دوره از رقابت ها در جمع خبرنگاران گفت: در اين دوره از رقابت ها 185 نفر شركت كردند كه حدود 80 نفر از آنها سرپرست تيم ها هستند.
وي افزود: علاوه بر ايران تيمهايي از كشورهاي كروواسي، كنيا، لهستان، چين، چين تايپه، اتريش اسلواكي، روسيه، سوئد، سنگاپور، بلاروس، مكزيك، بلغارستان، آلمان، كره جنوبي، پاكستان، برزيل، سوئيس، جمهوري چك، گرجستان، تايلند و اكراين شركت كردند.
دبير اجرايي مسابقات بين المللي فيزيكدانان جوان با بيان اينكه اين مسابقات از امروز آغاز و تا 9 مرداد ادامه دارد، خاطرنشان كرد: اين مسابقات در سال هاي گذشته در كره، چين و اتريش برگزار شد و سال قبل ايران پيشنهاد ميزباني اين دوره از مسابقات را ارائه داد كه مورد پذيرش قرار گرفت.
سهرابي به نحوه برگزاري اين مسابقات اشاره كرد و افزود: از 6 ماه قبل مسايل به تيم ها ارائه شد كه اين تيم ها در اين مدت با مطالعه تيمي، آن مسايل حل شده را در قالب مقاله ارائه مي دهند.
وي يادآور شد: در 7 سالن پيش بيني شده 3 تيم به طور مستقيم در برابر هم قرار مي گيرند و هر كدام از تيم ها در يك جنگ فيزيكي مسايل حل شده خود را ارائه مي دهند در پست سر اين تيم ها 8 داور از كشورهاي مختلف و تعدادي ناظر حضور دارند و براساس گفته هاي تيم ها، به آنها امتياز مي دهند.
وي تعداد سوالات ارائه شده را 18 مسئله ذكر كرد و ادامه داد: تيم هايي كه امتيازات بييشتري كسب كنند در روز فينال اين مسابقات كه در روز 6 مردادماه برگزار مي شود به رقابت مي پردازند و برترين تيم ها در اختتاميه اين مسابقات كه در روز پنجشنبه برگزار مي شود، معرفي خواهد شد.
عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي اميركبير، اضافه كرد: فرق اين مسابقات با مسابقات المپيادهاي علمي در اين است كه المپيادها به صورت مسئله اي و كلاسيك برگزار مي شود ولي اين مسابقات جنبه تحقيقاتي دارد و تيمها فرصت دارند تا بر روي مسايل مطالعه كنند و نتايج آن را ارائه دهند.
وي با بيان اينكه سال قبل ايران مدال نقره را كسب كرد، گفت: اين مسابقه يك رقابت عملي و تئوري است كه در آن دانش آموزان مقطع دبيرستان در قالب تيم هاي 5 نفره به زبان انگليسي به رقابت مي پردازند.
كسب 6 مدال براي ايران اسلامي درالمپياد جهاني آمستردام
تيم دانش آموزان ايراني در پنجاه و دومين دوره المپياد جهاني رياضي موفق به كسب دو مدال طلا و چهار مدال نقره و پس از 10 سال دومين دختر ايراني صاحب مدال طلا در المپياد رياضي شد.
به گزارش مهر، پنجاه و دومين دوره المپياد جهاني رياضي كه با شركت دانش آموزاني از 101 كشور جهان از 25 تير در شهر آمستردام برگزار شد، روز جمعه 31 تير اعلام شد و تيم ايران با كسب 151 امتياز و دستيابي به دو نشان طلا و چهار نشان نقره با شش رتبه ارتقا نسبت به دوره قبلي به مقام دهم اين دوره از مسابقات دست يافت.
كشورهاي چين، آمريكا و سنگاپور با كسب امتياز تيمي 189، 184 و 179 به ترتيب اول تا سوم شدند.
از ميان دانش آموزان ايراني شركت كننده در اين دوره از مسابقات مينا دلير روي فرد از دبيرستان فرزانگان تهران و مجتبي شكريان زيني از دبيرستان اژه اي اصفهان موفق به كسب نشان طلا و محمد پدرام فر از دبيرستان ميرزاكوچك خان رشت، عليرضا فلاح از دبيرستان علامه حلي تهران، سهند سيف نشري از دبيرستان انرژي اتمي تهران و عرفان توكلي از دبيرستان شهيد بهشتي آمل موفق به دريافت نشان نقره شدند.
اعضاي تيم المپياد رياضي ايران به سرپرستي دكتر آرش رستگار با كاظم غريب آبادي، سفير جمهوري اسلامي ايران در لاهه ديدار كردند كه در اين ديدار غريب آبادي از تلاش يكايك اعضاي تيم قدرداني كرد و اين موفقيت را موجب فخر مردم ايران دانست.

 



فرمانده كل قوا در بازديد از منطقه يكم نيروي دريايي ارتش تاكيد فرمودند
امنيت كنوني خليج فارس و درياي عمان نتيجه حضور مقتدرانه ايران اسلامي است

رهبر معظم انقلاب اسلامي با حضور در جمع افسران و كاركنان نيروي دريايي ارتش مستقر در بندرعباس، از كارخانجات اين نيرو بازديد كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح شنبه وارد بندرعباس شدند و از منطقه يكم و كارخانجات نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بازديد كردند.
فرمانده كل قوا در ابتداي ورود به قرارگاه مقدم نيروي دريايي ارتش- ناوگان جنوب، در محل يادمان شهدا حاضر شدند و با قرائت فاتحه، ياد و خاطره رشادت شهداي دفاع مقدس را گرامي داشتند.
حضرت آيت الله خامنه اي سپس از يگانهاي مختلف نيروهاي مسلح حاضر در ميدان سان ديدند.
مقام معظم رهبري در سخناني در جمع فرماندهان و نيروهاي قرارگاه مقدم نيروي دريايي ارتش و يگانهاي نمونه نيروهاي مسلح در منطقه، دريا را فرصتي بزرگ و راهبردي براي كشورها و ملتها دانستند و تاكيد كردند: منافع و امكانات اين درياها متعلق به ملتها است و نيروهاي دريايي ارتش و سپاه مظهر اقتدار ملت ايران در دفاع از منافع كشور در خليج فارس و درياي عمان هستند.
ايشان افزودند: حكومتهاي طاغوتي در سالهاي متمادي سيطره بر ايران مانع پيشرفت دريانوردي و حضور دريايي ايران در پهنه آبهاي منطقه اي و بين المللي بودند اما امروز شما بايد با تلاش مضاعف عقب افتادگي طولاني مدت گذشته را جبران كنيد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سابقه حضور قدرتهاي زورگو در منطقه بسيار حساس خليج فارس و درياي عمان خاطرنشان كردند: امروز شرايط با گذشته بسيار متفاوت است و ساحل ممتد و طولاني اين منطقه در اختيار دولتي مستقل و ملتي سرافراز و بيدار است كه قدرت و اراده ملي خود را مي شناسد و با اتكا به خداوند، اراده خود را بر هر قدرت سياسي و نظامي تحميل و او را مجبور به عقب نشيني خواهد كرد.
فرمانده كل قوا در همين زمينه افزودند: امروز خليج فارس و درياي عمان به بركت حضور مقتدرانه ايران اسلامي، يك منطقه آزاد و مستقل است.
رهبر انقلاب اسلامي حضور ناوهاي آمريكايي و كشورهاي اروپايي در منطقه را مضر و نامطلوب ارزيابي و تاكيد كردند: دوراني كه قدرتهاي مستكبر با حضور نظامي براي ملتها تعيين سرنوشت مي كردند گذشته است و اگر حتي برخي دولتهاي منطقه همچنان تمايل به تبعيت از دستورات قدرتهاي مستكبر را داشته باشند ولي ملتهاي منطقه هوشيار و بيدار شده اند و حضور نظامي بيگانگان، در منطقه را موجب ناامني مي دانند.
حضرت آيت الله خامنه اي اقتدار يك ملت را زمينه ساز بهره مندي از بركات و منافع دريا دانستند و خاطرنشان كردند: اين اقتدار را نيروهاي مسلح حاضر در منطقه مي توانند با جهاد و از خودگذشتگي تامين كنند.
فرمانده كل قوا تاكيد كردند: ما هيچ كشوري را به رويارويي و جنگ تشويق نكرده ايم و نخواهيم كرد و تا جايي كه بتوانيم از هر رويارويي تصادفي و يا حساب شده نيز پرهيز خواهيم كرد اما كساني كه پيشرفت خود را با تحكم و زورگويي تامين مي كنند بايد در مقابل خودشان يك ملت مقتدر را احساس كنند.
ايشان نيروهاي دريايي را مظهر اقتدار ملت ايران در دريا دانستند و خطاب به نيروهاي مسلح حاضر در منطقه جنوب توصيه كردند: صادقانه و مخلصانه، و با تمام توان، به مجاهدت خود ادامه دهيد.
ايشان تاكيد كردند: كشور و نظام جمهوري اسلامي ايران مديون جواناني است كه اقتدار ملت را تجسم مي بخشند.
حضرت آيت الله خامنه اي دستگاههاي دولتي و مسئولان را موظف كردند با نيروهاي مسلح حاضر در منطقه براي انجام كارهاي بزرگ خود همكاري كنند.
رهبر انقلاب اسلامي هدف از حضور خود در بندرعباس و منطقه يكم دريايي ارتش را ابراز صميمانه «خسته نباشيد و خدا قوت» به نيروهاي مسلح منطقه بيان كردند و افزودند: مجاهدت خاموش و مخلصانه و صادقانه جوانان ملت ايران در اين منطقه، يك حسنه و در نزد خداوند محفوظ است.
در ابتداي اين ديدار اميردريادار سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش در گزارشي با اشاره به نقش دريا در رشد و توسعه كشورها گفت: سيادت و اقتدار دريايي ايران با حضور قدرتمندانه در دريا و آبهاي آزاد تامين مي شود كه با نگرش راهبردي فرمانده كل قوا به نيروي دريايي، گامهاي استواري در اين زمينه برداشته ايم.
اميردريادار سياري افزود: در اين مدت، توجه به زيرساختها، حركت جهادي در صنايع دريايي و نوسازي ناوگان، تحقق آموزشها، بهره مندي از نيروهاي مؤمن و متخصص و جلب مشاركت دانشگاهها و مراكز علمي را در دستور كار قرار داده ايم.
فرمانده كل قوا در ادامه حضور در منطقه يكم دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، از يگانهاي سطحي و زيرسطحي، كارخانه هاي صنعتي، تعميراتي و مراكز آموزشي نيروي دريايي ارتش نيز بازديد كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين بازديد از نزديك با توانايي متخصصان و مهندسان نيروي دريايي ارتش در ارتقاي تجهيزاتي و بهينه سازي برخي ناوها، ناوچه ها، يگانهاي نيروبر و هواناوها آشنا شدند.
مركز آموزش زيرسطحي، مركز شبيه سازي هدايت زيرسطحي و شناور زيرسطحي يونس نيز مورد بازديد رهبر انقلاب اسلامي قرار گرفتند. شناور زيرسطحي يونس اخيرا از سفر 68 روزه به درياي سرخ، به ميهن اسلامي بازگشته است.
فرمانده كل قوا همچنين از مركز تعمير و نگهداري شناورهاي زيرسطحي بويژه زيردريايي هاي كلاس غدير بازديد كردند.
در اين مركز توانايي متخصصان نيروي دريايي ارتش در تعمير زيرسطحي ها و ساخت قطعات و تجهيزات پيچيده آن مورد بازديد قرار گرفت.

 



صالحي: طرح روسيه هنوز رسما در اختيار ايران قرار نگرفته است

وزير امور خارجه كشورمان پيشنهاد روسيه در بحث هسته اي را اقدامي مثبت ارزيابي و تاكيد كرد كه لازم است ايران به طور رسمي در جريان جزئيات اين طرح قرار گيرد.
«علي اكبر صالحي» روز گذشته در پاسخ به اين سؤال كه آيا درباره پيشنهاد جديد وزير خارجه روسيه براي حل مسائل بين ايران و آژانس با ايران نيز گفت وگويي انجام شده است يا خير؟ گفت: ايران پيشنهاد مطرح شده از سوي وزير خارجه روسيه را به طور مكتوب دريافت نكرده است اما من پيش از آن نامه اي از سوي لاوروف دريافت كردم كه در آن به اهميت رايزني بين ايران و روسيه تاكيد شده بود و پاسخ نامه را داديم و اميدوارم در آينده نزديك ملاقاتي با يكديگر داشته باشيم.
وي ادامه داد: در اين نامه خيلي از مسائل از جمله تحولات منطقه، روابط دوجانبه و مسائل بين المللي مطرح شده است و معتقدم رايزني هاي تهران- مسكو در ارتباط با اين موضوعات مي تواند موثر باشد.
صالحي با اشاره به سفر اخيرش به وين و ديدار با مديركل آژانس گفت: در ديداري كه با آمانو داشتم اعلام كردم كه ما به يك ابتكار جديد نياز داريم. به نظر مي آيد دو طرف به موضع خود پافشاري دارند و به يك ابتكار براي خروج از بن بستي كه آنها ايجاد كردند نياز است. از اين رو پيشنهادي را به مديركل آژانس ارائه كرديم كه در همان موقع مورد قبول هم قرار گرفت هرچند در بيانيه اي از سوي آمانو مطالبي متفاوت مطرح شد اما از نظر ما آن بيانيه خيلي نافي تفاهم و صحبت هاي ما در جلسه مشترك نيست و قرار شده كارشناسان دو طرف با يكديگر گفت وگو كنند و به مكانيزمي جديد در چارچوب توافقنامه مداليتي ميان ايران و آژانس (2007) برسند.
وي تصريح كرد: بعد از اعلام آمادگي ايران براي گفت وگو با آژانس شاهد پيشنهاد روسيه بوديم و ما اين اقدام مسكو را مثبت تلقي مي كنيم و نشان دهنده تلاش روسيه براي گشودن درهاست. البته نياز است تا ما در اين باره به طور رسمي در جريان قرار بگيريم و بايد بر روي آن كارشناسي شود اما در مجموع اين اقدام مسكو را مثبت مي دانيم.

 



احضار كاردار آلمان به وزارت خارجه

كاردار سفارت آلمان در جمهوري اسلامي ايران براي ارايه پاره اي توضيحات درباره حمايت دولت متبوعش از گروهك تروريستي پژاك به وزارت خارجه ايران احضار شد.
كادن باخ در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با تاييد خبر احضارش به وزارت خارجه ايران، تصريح كرد: پاسخ قانع كننده اي درباره حمايت دولت آلمان از اين گروهك تروريستي ندارد و در اين باره توضيحات لازم را به مقامات مسئول جمهوري اسلامي ارائه كرده است.
گفتني است، سال گذشته رحمان حاجي احمدي، سركرده گروهك تروريستي پژاك توسط پليس آلمان بازداشت شد، اما علي رغم روشن بودن ماهيت اين گروهك، دولت آلمان وي را بعد از مدت كوتاهي آزاد كرد.
حاجي احمدي هم اكنون به صورت آزادانه در آلمان هدايت گروهك پژاك را برعهده دارد.
خاطرنشان مي شود هفته گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در عملياتي مقتدرانه، مقر گروهك تروريستي پژاك در منطقه سردشت را متلاشي كرده و در پي اين اقدام ده ها تن از اشرار و تروريست هاي اين گروهك به هلاكت رسيدند.

 



روسيه: زمان راه اندازي نيروگاه بوشهر در اختيار ايران است

سخنگوي وزارت خارجه روسيه اعلام كرد كه مسكو منتظر تصميم ايران درباره تاريخ راه اندازي نيروگاه بوشهر است.
به گزارش خبرگزاري اينترفكس «الكساندر لوكاشويچ» سخنگوي وزارت خارجه روسيه گفت بوشهر در «آينده بسيار نزديك» راه اندازي خواهد شد، اما تاريخ دقيق آن هنوز مشخص نيست.
وي افزود: مسكو مي خواهد درخواست دقيق را از همكاران ايراني درباره اين كه چه زماني براي آغاز اين پروژه مناسب است، دريافت كند.
وزارت خارجه روسيه ماه گذشته در جمع خبرنگاران گفت كه نيروگاه بوشهر مي تواند در اوايل ماه اوت (شهريورماه) راه اندازي شود.

 



وزير نفت هند: به نفت ايرا ن نياز داريم و طلب آن را مي دهيم

سرويس سياسي-
به دنبال انتشار برخي شايعات مبني بر احتمال قطع صادرات نفت ايرا ن به هند بدليل پرداخت نشدن بدهي ها، وزير نفت هند اعلام كرد اين كشور به نفت ايران نياز دارد و طلب آن را نيز پرداخت خواهد كرد.
«اس.جيپال ردي» وزير نفت هند در جمع خبرنگاران در اين باره گفت: از آنجا كه هند قيمت نفت وارداتي خود را از ايران در طول چند ماه گذشته پرداخت نكرده است، مقام هاي ايراني احساس نااميدي مي كنند.»
وي افزود: تاكنون بيش از 5 ميليارد دلار به ايران بابت وارادت نفت خام ازاين كشور بدهكار است و ما سعي داريم كه حداقل بخشي از اين مبلغ پرداخت شود.
وزير نفت هند تاكيد كرد: «واردات نفت از ايران براي ما باارزش است و اميدواريم كه آن قطع نشود اما ما طرح هايي را براي خريد نفت از ديگر كشورهاي حوزه خليج (فارس) همچون عربستان سعودي، كويت و عراق و همچنين كشورهاي آمريكاي لاتين تهيه كرده ايم.»
وزير نفت هند گفت: «در حالي كه ما همه تلاش هاي خود را به منظور پرداخت بدهي خود به ايران انجام مي دهيم اميدواريم كه ارسال نفت همچنان ادامه داشته باشد.»
بر همين اساس منابع شركت هاي نفتي هندي گفته اند كه آنان تاكنون هيچگونه برنامه اي را از ايران در مورد ارسال نفت در طول ماه اوت دريافت نكرده اند.
در همين رابطه يك خبرگزاري غربي با اشاره به بحث هاي مطرح شده پيرامون احتمال قطع صادرات نفت ايران به هند اعلام كرد كه دهلي نو نمي تواند در درازمدت جايگزيني مناسب براي نفت ايران بيابد.
خبرگزاري رويترز در اين باره گزارش داد: در حالي كه به نظر مي رسد تشديد تنش در روابط ايران و هند بر سر صادرات نفت و مشكلات ارزي تاثير چنداني بر بازار انرژي نداشته ولي اين مساله تاثيرات و تبعات منفي زيادي بر بازار نفت آسيا خواهد داشت.
براساس اين گزارش ايران روزانه 400 هزار بشكه نفت به هند صادر مي كند ولي هند قصد دارد در صورت توقف صادرات نفت ايران طي ماه اوت نفت مورد نياز خود را از عربستان و كويت تامين كند. شايد اين گزينه مناسبي در كوتاه مدت باشد چرا كه پالايشگاه هاي هند در ماه اوت عمليات تعمير و نگهداري انجام مي دهند ولي در بلند مدت معلوم نيست هند چگونه مي خواهد 12درصد نفت مورد نياز خود را كه پيش از اين از سوي ايران تامين مي شد جبران كند.
رويترز افزود، هند بيش از 5 ميليارد دلار بدهي بابت واردات نفت از ايران دارد. بانك مركزي هند از دسامبر 2010 تاكنون هر گونه مبادلات ارزي با ايران در چارچوب اتحاديه پاياپاي پولي آسيا را متوقف كرده است.
اين مساله در بلندمدت تاثيرات زيادي بر بازار نفت و شرايط ژئوپليتيك خاورميانه و آسيا خواهد داشت. نخستين سوالي كه مطرح مي شود اين است كه هند نفت مورد نياز خود را در بلندمدت چگونه تامين خواهد كرد و ايران نيز با مازاد نفت صادراتي چه كار خواهد كرد؟
ايران پس از عربستان دومين تامين كننده نفت خام هند است. پالايشگاه هاي هند حدود 424 هزار بشكه نفت خام در روز يا حدود چهارده درصد از كل واردات نفت خود را از ايران تامين مي كنند.

 



كسب مدال نقره المپياد جهاني فيزيك توسط دانش آموز كرجي

كرج- خبرنگاركيهان:
در چهل و دومين المپياد جهاني فيزيك كه در كشور تايلند برگزار شد، دانش آموز كرجي موفق به كسب مدال نقره اين المپياد شد.
احمدعلي قنبر هراتي مدير آموزش و پرورش ناحيه 3 كرج با اعلام اين خبر گفت: دانش آموز مهرداد خاني شيركوي از دبيرستان شهيد سلطاني جزو تيم پنج نفره المپياد فيزيك ايران، مدال افتخارآميز نقره جهاني اين دوره از المپياد را به گردن آويخت.
وي افزود: كليه اعضاي تيم پنج نفره المپياد فيزيك كشورمان كه در اين مسابقات شركت كردند به كسب مدال جهاني نقره موفق شدند.

 



استاد موسيقي مقامي سيستان و بلوچستان درگذشت

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان گفت: استاد ماشاءالله بامري از چهره هاي ماندگار و مفاخر سيستان و بلوچستان درگذشت.
محمدرضا زاهد شيخي ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: استاد ماشاءالله بامري مقام هاي ارزنده اي را در سطح كشور و بين المللي كسب كرد و يكي از چهره هاي ماندگار و مفاخر در چند دهه اخير است.
وي افزود: اين هنرمند موسيقي، فعاليت هنري خود را از سن هشت سالگي نزد اساتيد مجرب دوران خود آغاز كرد و با توجه به استعداد و نبوغ خاص به درجه بزرگ ترين پژوهشگر موسيقي سيستان و بلوچستان در اين عرصه رسيد.
زاهد شيخي گفت استاد بامري در زمينه خوانندگي و آهنگسازي، آموزش به جوانان و همكاري با گروه هاي مختلف موسيقي فعاليت داشت و از جمله همكاري هاي وي با گروه «رستاك» مورد توجه علاقه مندان به موسيقي فولكلور قرار گرفته بود.
مديركل ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان گفت: استاد بامري مدتي بود كه با بيماري سرطان روده دست و پنجه نرم مي كرد و در ابتداي خرداد ماه 90 در بيمارستان افضلي پور كرمان تحت عمل جراحي قرار گرفته بود.
وي يادآور شد: استاد بامري مقام نخست جشنواره هايي چون ني نوازان، موسيقي حماسي، آيينه و آواز، موسيقي فجر، ذكر و ذاكرين و موسيقي نواحي كرمان را كسب كرده است و در مجموع بيش از 70 لوح تقدير و سپاس در كارنامه حرفه اي موسيقيايي خود داشت.
زاهد شيخي تصريح كرد: وي همچنين در كشورهاي فرانسه، آلمان، امارات، ونزوئلا، هلند و تركيه كنسرت هايي را برگزار كرده بود و از مشهورترين خوانندگان صوت يا ترانه هاي مردمي بلوچستان به سبك قديم به شمار مي رفت.
وي گفت: استاد بامري در طي برگزاري هفتمين جشنواره موسيقي نواحي به عنوان بزرگ ترين پژوهشگر موسيقي سيستان و بلوچستان مورد تقدير قرار گرفته بود.اين استاد بزرگ عرصه موسيقي، عصر جمعه پس از طي بيماري طولاني مدت در سن 60 سالگي در زادگاهش ايرانشهر درگذشت.
مراسم تشييع پيكر اين هنرمند ديروز صبح در محل مسجد نور شهرستان ايرانشهر برگزار شد.

 



پيكر پاك شهيد عاصمي و همرزمانش در قم آرام گرفتند

پيكر پاك شهيد عاصمي و پنج تن از همرزمانش بر گرد بارگاه ملكوتي كريمه اهل بيت(ع) در قم طواف داده شد و سپس در گلزار شهداي اين شهر آرام گرفتند.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، پس از تشييع باشكوه پيكر شهيد عاصمي و همرزمان شهيدش كه با حضور گسترده مردم خداجوي قم صورت گرفت، پيكر پاك اين شهدا، برگرداگرد بارگاه ملكوتي حضرت معصومه(س) طواف داده شد.
حجت الاسلام والمسلمين سعيدي، امام جمعه قم و توليت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) بر پيكر اين شهداي گرانقدر نماز خواند.
پيكر اين شهدا به سمت گلزار شهدا تشييع شد و در كنار ديگر شهداي انقلاب اسلامي و جنگ در آغوش خاك آرام گرفتند.
سرتيپ شهيد عباس عاصمي مسئول اطلاعات سپاه علي بن ابيطالب به همراه علي اكبر جمراسي، محمود احمدي تبار، ولي الله صحرايي، سيدعبدالحسين موسوي نژاد و مهدي خبير در منطقه سردشت به درجه رفيع شهادت نائل شدند.
استاندار قم نيز با صدور پيامي شهادت فرمانده اطلاعات سپاه علي بن ابيطالب و ياران شهيدش را به حضرت ولي عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب و ملت ايران تسليت گفت.
در اين پيام كه روز شنبه در اختيار ايرنا قرار گرفت، آمده است: اين نه اولين و نه آخرين باري است كه نورانيت شهادت مردان خدا بر سرزمين لبريز از عشق به آرمان هاي والاي انسانيت سايه مي افكند كه در فرهنگ حسيني اين گونه مردن يعني طي كردن مراتب كمال و رسيدن به قله انسانيت ناب، هنر مردان خداست.
حجت الاسلام والمسلمين «محمدحسين موسي پور» در اين پيام ادامه داده است: سرزمين هاي داغ خوزستان و گردنه هاي برافراشته كردستان سال ها شاهد آمادگي و فداكاري اين انسان هاي پاك نهاد و مصمم و شجاع بوده و جبهه هاي دفاع مقدس صدها خاطره از رشادت و از خودگذشتگي آنها حفظ كرده است.

 



معاون وزير آموزش و پرورش: توسعه هنرستان ها از اولويت هاي وزارت آموزش و پرورش است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با گلايه از كمبود اعتبار براي تجهيز هنرستان هاي فني و حرفه اي و كار و دانش گفت: توسعه هنرستان ها، سياست اين وزارتخانه است.
به گزارش ايسنا، ابراهيم سحرخيز در نشست شوراي آموزش وپرورش در خراسان شمالي اظهار داشت: در حالي كه بايد تا پايان برنامه چهارم توسعه 44 درصد از دانش آموزان در هنرستان ها تحصيل مي كردند اكنون اين رقم به حدود 38 درصد رسيده است.
وي با بيان اين كه در اين شاخص از برنامه عقب هستيم افزود: در پايان برنامه پنجم توسعه اين شاخص بايد به 50 درصد برسد و علاوه بر دانش آموزان فني و حرفه اي و كار و دانش، دانش آموزان رشته هاي نظري نيز بايد مهارتي را در اين زمينه بياموزند.
وي با تاكيد بر گسترش مراكز آموزش عالي رشته هاي فني و حرفه اي ادامه داد: هم اكنون تا حدودي اين زمينه نيز فراهم شده و علاوه بر استخدام 12 هزار مهندس در مراكز فني و حرفه اي، 160 ميليارد ريال اعتبار نيز براي خريد خدمات فني و حرفه اي اختصاص يافته است.
معاون آموزش و پرورش اضافه كرد: يك رديف اعتباري مستقل 100 ميليارد ريالي نيز براي نخستين بار در سال جاري به خريد تجهيزات اين مركز اختصاص يافته كه اين رقم بسيار ناچيز است و با نيازهاي اين بخش همخواني ندارد.
وي از عرضه 150 كتاب الكترونيكي در سال تحصيلي جديد خبر داد و با اشاره به قول مخابرات جهت آماده كردن 45 عنوان كتاب الكترونيكي ديگر، بر ضرورت توانمندسازي معلمان در اين راستا با برپايي كلاس هاي ضمن خدمت تاكيد كرد.

 



وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خبر داد
 اختصاص اعتبارات از محل افزايش درآمد نفت به نظام سلامت

وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي گفت: مجلس اعتبارات خوبي را از محل افزايش درآمد نفت به نظام سلامت اختصاص داده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از بجنورد، «مرضيه وحيد دستجردي» در آيين افتتاح دانشكده پرستاري و مامايي اين شهرستان اظهار داشت: وزارت بهداشت نيز طبق قانون براي توسعه خدمات بهداشتي و درماني در سطح كشور تلاش خواهد كرد.
وي با بيان اينكه نمايندگان مجلس نهايت همكاري را براي اختصاص بودجه به وزارت بهداشت و درمان داشتند، گفت: تصويب اين اعتبارات امكان ارائه خدمات بيشتر و بهتر را براي مردم فراهم كرده است.
وزير بهداشت و درمان با بيان اينكه كاهش هزينه هاي درماني بيماران از رويكردهاي اين وزارتخانه است، گفت: تمام اين كارها براي كاهش سطح پرداختي هاي مردم براي درمان بيماري ها بوده تا سطح اميد به زندگي ارتقا يابد.
وحيد دستجردي با اشاره به اينكه نقشه جامع علمي وزارت بهداشت با مشاركت 300 نفر از محققان كشور تدوين شده است، اظهار داشت: براساس اين نقشه دانشگاه هاي علوم پزشكي موظف بوده تا اين برنامه را تدوين و به وزارت بهداشت ارائه كنند.
وي گفت: براساس نقشه جامع علمي برنامه هاي توسعه وزارت بهداشت در بخش هاي مختلف هدف گذاري شده است.
وحيد دستجردي در پايان گفت: برنامه توزيع پزشكان متخصص به استان هاي مختلف كشور از مهرماه در دستور كار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي قرار دارد.

 



جمعيت روستانشين كشور به 30 درصد افزايش يافت

خرم آباد - خبرنگار كيهان:
30 درصد جمعيت كشور در روستاها زندگي مي كنند كه دولت برنامه هاي متنوعي براي رونق درآمد آنان تدوين و به مرحله اجرا گذاشته به گونه اي كه در روند مهاجرت معكوس و بازگشت از شهرها به روستاها اثر بسزايي داشته است.
معاون دهياري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور افزود: دولت با صدور مجوز فعاليت دهياري ها بستر ساماندهي خدمات به اين قشر مولد را مهيا كرده كه در اين راستا مجوز تعداد 24 هزار و 149 دهياري ابلاغ شده و مشغول فعاليت شده اند كه تا پايان برنامه پنجم توسعه، اين رقم به بيش از 37 هزار افزايش خواهد يافت.
منوچهر فراقي از اجراي طرح پايش روزانه و مستمر كالا و خدمات در روستاهاي كشور خبر داد و گفت: طي 6 ماهه اخير تعداد 11 هزار و 500 روستا تحت پوشش اين طرح قرار گرفته اند كه با اجراي آن به هرگونه نارسايي در ارائه خدمات و تامين نيازهاي اهالي اين روستاها بلافاصله رسيدگي مي شود.
وي گفت: سامانه نظارت و ارزيابي مستمر بر اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و ثبت داده ها نيز در حدود هفت هزار روستاي كشور طراحي و راه اندازي شده است.
فراقي گفت: در راستاي حمايت دولت از بخش حمل ونقل بار و مسافر روستايي، طرح تهيه و پايش آمار از 172 هزار و 676 دستگاه خودرو فعال به اجرا درآمده است.

 



با حضور معاون اول رئيس جمهوري بزرگ ترين پل كابلي كشوربه بهره برداري رسيد

با حضور معاون اول رئيس جمهوري بزرگ ترين پل كابلي كشور به نام «پل شهداي لالي» روز شنبه در استان خوزستان افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، در آيين افتتاح اين پل كه وزير نيرو نيز حضور داشت، مجري سد و نيروگاه گتوند گفت: اين پل به طول 460 متر و ارتفاع 75 متر، ارتباط شهرستان هاي مسجد سليمان و لالي را تسهيل مي بخشد.
«شيباني» افزود: از آنجايي كه با آبگيري سد گتوند عليا حدود 20 كيلومتر از جاده مسجد سليمان به لالي در درياچه قرار گرفته و مستغرق مي شود، احداث پل بزرگ لالي و جاده هاي طرفين آن با هدف جايگزين كردن محور موجود و برقراري ارتباط اين دو شهرستان و عبور لوله هاي نفت و گاز در منطقه اجرا شد.
معاون اول رئيس جمهوري در اين مراسم با بيان اينكه دولت از همه سرمايه گذاران دعوت مي كند تا در خوزستان سرمايه گذاري كنند، افزود: خوزستان از استان هايي است كه تمام معيارهاي لازم براي سرمايه گذاري را دارد ولي متاسفانه تاكنون آن طور كه بايد مورد توجه قرار نگرفته است.
رحيمي تصريح كرد: شخص رئيس جمهور توجه ويژه اي به خوزستان دارد و از اين رو در هفته آينده به خوزستان سفر مي كند.
گفته مي شود محوراصلي سفر احمدي نژاد به خوزستان براي آغاز آبگيري سد گتوند عليا است.
به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا، «محمدرضا رحيمي» صبح شنبه در بدو ورود به فرودگاه اهواز درگفت وگو با خبرنگاران يادآور شد: جنگ تحميلي خسارات زيادي به خوزستان كه در 8 سال دفاع مقدس نقش مهمي داشت، وارد كرد و اين استان دو دهه عقب افتاد.
معاون اول رئيس جمهوري در عين حال خوزستان را يكي از استان هاي ويژه و ممتاز كشور دانست و گفت: اين استان از مزيت هاي ويژه اي برخوردار است و بايد بعد ازبازسازي براي جبران اين عقب افتادگي و كمبودها تلاش مضاعف كرد.
مجتمع بزرگ پتروشيمي شهرستان مسجدسليمان نيز با حضور معاون اول رئيس جمهور، نماينده مسجدسليمان در مجلس، استاندار و پيمانكار چيني اين طرح صنعتي، ديروز كلنگ زني شد.
به گزارش خبرنگار فارس از شمال خوزستان، اين پروژه در زميني به مساحت 400 هكتار در نزديكي شهرستان مسجدسليمان و در محدوده ميدان گازي زيلايي واقع شده و شامل چهار فاز توليد اوره است كه فاز نخست آن امروز كلنگ زني شده است.
اين كارخانه با استفاده از گاز موجود در ميدان زيلايي آمونياك توليد كرده و سپس در مرحله بعد از آمونياك، اوره توليد مي كند.
به گزارش ايسنا اين پروژه كه از مصوبات سفر دوم هيات دولت به استان خوزستان است با هدف گسترش صنايع نوين، توسعه و افزايش رشد اقتصادي و اجتماعي و همچنين ايجاد اشتغال احداث مي شود و مي تواند باعث احياء و توسعه شهرستان مسجدسليمان شود.
ظرفيت توليد اين مجتمع در فاز اول يك ميليون تن اوره و 680 هزار تن آمونياك در سال است و قابليت توسعه تا 4 فاز در سطح يك هزار هكتار و توليد 4 ميليون تن اوره در سال را دارد.
سرمايه گذاري اين طرح معادل 700 ميليون دلار و مدت اجراي پروژه 48 ماه است و با بهره برداري از اين واحد صنعتي بيش از 2 هزار فرصت شغلي به صورت مستقيم ايجاد خواهد شد.

 



در نخستين هفته ماه رمضان رئيس جمهور به تبريز سفر مي كند

تبريز- خبرنگار كيهان:
رئيس جمهوري، بعد از سفر اخير و چند روز پيش خود به آذربايجان شرقي، در اولين هفته ماه مبارك رمضان، دوباره به تبريز سفر مي كند.
محمود احمدي نژاد، پيشتر گفته بود كه دو هفته ديگر، بار ديگر به تبريز مسافرت خواهد كرد. رئيس جمهوري در سفر رمضاني خود به اين شهر، در جشن ثبت جهاني بازار تبريز شركت و نيز در مراسم افتتاح قطعه پاياني آزادراه تبريز- زنجان، حضور خواهد داشت. در اين سفر 16 هزار واحد مسكن مهر استان نيز به بهره برداري مي رسد. سفر احمدي نژاد، يك روز به طول خواهد كشيد.

 



وزير راه و شهرسازي كمربندي دامغان را افتتاح كرد

وزير راه و شهرسازي در سفر به استان سمنان پروژه كمربند بزرگراهي دامغان را روز شنبه افتتاح كرد.
اين پروژه با هزينه 185 ميليارد ريال و به طول 18 كيلومتر و عرض 11 متر احداث شده است.
ساخت اين مسير كه مشتمل بر 86 دستگاه ابنيه فني و دو باند رفت و برگشت است تاثير بسزايي در توسعه زيرساختهاي راههاي استان سمنان و بهبود عبور و مرور به ويژه زائران بارگاه ملكوتي حضرت علي ابن الرضا(ع) دارد.
وزير راه و شهرسازي در اين سفر همچنين باند دوم كمربندي شاهرود به طول 16 كيلومتر و عرض 11 متر را افتتاح كرد.
اين كمربندي با هزينه 120 ميليارد ريال از محل اعتبارات ملي افتتاح و به بهره برداري رسيد.
همچنين 30 كيلومتر از بزرگراه مياندشت-عباس آباد شاهرود نيز به صورت نمادين در سفر وزير راه و شهرسازي افتتاح شد.
اين بزرگراه با هزينه 180 ميليارد ريال از محل اعتبارات ملي افتتاح شد.
«علي نيكزاد» وزير راه و شهرسازي در سفر يك روزه خود به استان سمنان و شهرستان شاهرود 40 كيلومتر از راه اصلي زيدر-بيارجمند و 20 كيلومتر از بزرگراه ميامي-جاجرم را افتتاح و از پروژه بهسازي و نوسازي محور شاهرود-مياندشت نيز ديدن كرد.
وي همچنين از واحدهاي مسكن مهر در شهرهاي شاهرود، دامغان، سمنان و گرمسار ديدن كرد و روند اجرايي اين طرحها را مورد بررسي قرار داد.
بازديد از بيمارستان هاي 220 و 160 تختخوابي سمنان و دامغان و نيز بيمارستان گرمسار از ديگر برنامه هاي سفر وزير راه و شهرسازي به استان سمنان بود.

 



اخبار ادبي و هنري

ادامه بي مهري ها به سياسي ترين
فيلم تاريخ سينماي ايران
فيلم برداري قلاده هاي طلا، پس از توقف چند روزه، بزودي از سر گرفته مي شود. به گزارش خبرنگار كيهان، پس از فيلمبرداري صحنه تجمع اراذل و اوباش و عمله ميداني فتنه 88 در ميدان هفت تير تهران، برخي اراده ها موجب متوقف شدن كار توليد فيلم ضد فتنه قلاده هاي طلا شدند اما، با پيگيري هاي عوامل فيلم، بزودي موانع ادامه توليد، برطرف خواهد شد.
با توجه به نوع برخورد بخشي از سينما با فيلم ضد فتنه پايان نامه و نيز بي مهري ها با قلاده هاي طلا در مرحله پيش توليد و فيلم برداري، پيش بيني مي شود در جشنواره سي ام فيلم فجر نيز، شاهد برخوردهاي تخريبي جريان ليبرالي نفوذ كرده در پيكره سينماي كشور با قلاده هاي طلا باشيم.
كارگرداني فيلم ياد شده بر عهده ابوالقاسم طالبي است.
اعتراض يك خواننده به سوء استفاده فتنه گران از صدايش
خواننده ترانه موسوم به «موج و خون» گفت: فتنه گران صداي مرا دزديدند و به نام شجريان منتشر كردند!
حسن شرقي در گفت وگو با رجا نيوز با بيان اينكه شعر اين ترانه از فريدون مشيري و آهنگساز آن هم رهام سبحاني است، گفت: فلسفه سرودن اين شعر توسط مشيري- كه در كتاب شعر او هم آمده است- كودكان مظلوم فلسطين و لبنان بودند كه او خود نيز به اين نكته اشاره كرده بود كه بعد از مشاهده صحنه هايي از كشته شدن كودكان فلسطيني و لبناني اين شعر را سرودم.
وي همچنين تأكيد كرد كه آهنگسازي و ضبط اين ترانه نيز مانند فلسفه سروده شدن شعر و هدف شاعرش در اعتراض ظلم به كودكان فلسطيني و لبناني بود. شرقي با بيان اينكه اين ترانه قبل از انتخابات رياست جمهوري ساخته شد و ربطي به حوادث انتخابات نداشت، افزود: آهنگسازي اين ترانه در سال 87 انجام شد و ضبط آن نيز در ارديبهشت سال 88 صورت گرفت.
وي با بيان اينكه سوءاستفاده از ترانه توسط فتنه گران مسبوق به سابقه است، گفت: نمونه كاري كه با اين ترانه كردند، همچون كاري است كه با ترانه «يار دبستاني من» كردند.
گفتني است به دليل شباهت صداي حسن شرقي با محمدرضا شجريان فتنه گران اين ترانه را به اسم شجريان در سايت هاي خود منتشر كرده و از آن به نفع دشمنان ايران سوءاستفاده كردند.
نردبان جهان به روايت محمدرضا سرشار
«نردبان جهان» با بهره گيري از حديثي از رسول اكرم(ص)، به قلم محمدرضا سرشار براي نوجوانان توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.
سرشار درباره محتواي كتاب توضيح داد: موضوع كتاب برگرفته از حديثي از رسول اكرم(ص) است كه در كتاب تحف العقول نقل شده است. اين حديث در قالب يك حكايت اسطوره اي بيان شده كه شخصيت محوري آن «مرگ» است. پاره اول داستان كه قسمت كوتاه آن است، در قالب يك داستان امروزي روايت شده تا داستان وارد روايت اصلي خود، يعني حديث نبوي شود.
تقدير از همسر كارگردان «مختارنامه»
مركز سيما فيلم به پاس هشت سال صبر، استقامت و حمايت از خالق «مختارنامه» از همسر داوود ميرباقري قدرداني كرد.
در متن اين تقديرنامه آمده است: «ذوالجناح كه خونين شد و گريست، زني آن سوي ميدان به جاي ضجه و گريه عهد كرد فاش كند كه پيروزي خون بر شمشير را صبوري كرد و صبوري تا «دمه»ها مختار بپرورانند در دامانشان و «عمره ها» باشند تا منتقم بزرگ كربلا تاوان خون «حسين» (ع) بستاند و حال پس از قرن ها راه «زينب» و صبوري و مادري او به نسل «كيان» مي رسد تا به تصوير درآيد حماسه تلخ عاشورا و تاريخ نظاره كند افتخار با حسين (ع) بودن و با او زيستن را.»
گفتني است، دست اندركاران اين برنامه در سيما فيلم، روز چهارشنبه 29 تير با حضور در منزل داوود ميرباقري از همسر وي تقدير كردند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14