(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 25  آذر  1391 - شماره 20381

گورباچف: آمريكا هم به سرنوشت شوروي دچار مي شود
انفجار خودرو بمب گذاري شده
مقابل پايگاه اشغالگران در جنوب افغانستان
وزير خارجه رژيم صهيونيستي استعفا كرد
دمشق:
به رسميت شناختن جهاني مخالفان جنگ رواني عليه سوريه است
نمايندگان موافق و مخالف در مجلس اوكراين به جان هم افتادند
فلسطيني ها در جشن بي سابقه مقاومت:
موشك هاي بيشتري به تل آويو شليك كنيد
400 نظامي آمريكايي در مرز تركيه - سوريه مستقر مي شوند
تروريست ها در سوريه غيرنظاميان را به خاك و خون كشيدند
منتقد سياست هاي اسرائيل بهترين شهروند اروپا شد
آغاز همه پرسي جنجالي در 10 استان مصر
مخالفان آل سعود در شرق عربستان
خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند
تظاهرات عليه طرح رياضت اقتصادي در 30 شهر اسپانيا


گورباچف: آمريكا هم به سرنوشت شوروي دچار مي شود

آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروي سابق گفت كه آمريكا نيز به سرنوشت شوروي دچار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «ميخائيل گورباچف» طي همايشي در اسلامبول گفت: اشغال افغانستان اشتباه بسيار بزرگي بود كه شوروي (در سال 1979) مرتكب شد و اين اشتباه نابخشودني را آمريكا نيز تكرار كرد.
وي افزود: اشتباهاتي را كه شوروي مرتكب شد و به فروپاشي آن انجاميد هم اكنون آمريكا آنها را تكرار مي كند و با اين روند سرنوشت شوروي در انتظارش خواهد بود.
رهبر اتحاد شوروي سابق با اذعان به اينكه بلشويك ها ارزش هاي اسلامي را تخريب كرده بودند، گفت كه غربي ها نيز از دين به عنوان يك سلاح در جنگ سرد عليه شوروي استفاده كرده اند. گورباچف البته اين را هم گفت كه در زمان رياست جمهوري وي تلاش هايي براي جبران اشتباهات صورت گرفت.

 


انفجار خودرو بمب گذاري شده

مقابل پايگاه اشغالگران در جنوب افغانستان

عمليات انتحاري مقابل پايگاه اشغالگران در جنوب افغانستان، سه كشته و 21 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، پنج شنبه گذشته لحظاتي پس از بازديد «لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا از يك پايگاه هوايي ارتش اين كشور در استان قندهار افغانستان، يك فرد ناشناس خودرو مملو از مواد منفجره خود را مقابل اين پايگاه منفجر كرد. اين انفجار مرگ سه نفر و جراحت 21 تن ديگر را در پي داشت. در ميان كشته شدگان، يك نفر از نظاميان آمريكايي است. در همين حال، سخنگوي طالبان ضمن پذيرش مسئوليت عمليات مدعي شد در اين حمله هشت نظامي آمريكايي كشته شدند. عمليات مذكور در حالي رخ داد كه دو نماينده طالبان اخيرا در پاريس با نمايندگان دولت افغانستان مذاكرات غيررسمي داشته اند. هفته گذشته نيز پايگاه ناتو در جلال آباد افغانستان هدف حمله قرار گرفته بود.
 


وزير خارجه رژيم صهيونيستي استعفا كرد

وزير خارجه رژيم صهيونيستي در پي اتهامات مبني بر فساد مالي و اخلاقي اش از سمت خود استعفا كرد.
به گزارش فارس، آويگدور ليبرمن، وزير خارجه رژيم اسرائيل كه به سوء استفاده از اعتماد عمومي متهم شده بود، رسماً از سمتش استعفا داد.
پرونده ليبرمن به يك رسوايي مالي در يك دهه پيش برمي گردد؛ وي ابتدا به پولشويي متهم شد اما به علت نبود ادله كافي براي اثبات جرم، اتهامش به سوء استفاده از اعتماد عمومي تخفيف يافت.
اين اتهام او به سوء استفاده از منصب وزارت خارجه و دريافت اسناد و مدارك محرمانه از سفير سابق اسرائيل در بلاروس در باره تحقيقات عليه پرونده خود مربوط است.
ليبرمن، علي رغم اين، در بيانيه اي كه دفترش منتشر كرده، گفته است: «اگرچه جرمي مرتكب نشده ام، اما تصميم گرفتم از سمت هاي خود در مقام وزير امور خارجه و معاون نخست وزير كناره گيري كنم».
اين گزارش حاكيست دادستاني كل رژيم صهيونيستي روز پنجشنبه پرونده جديدي را عليه آويگدور ليبرمن وزير خارجه رژيم اشغالگر قدس باز كرد و وي را به خيانت در امانت و كلاهبرداري متهم كرد.
ليبرمن پيشتر نيز به اتهام درآمدهاي نامشروع، پولشويي و كلاهبرداري در دوره نمايندگي وي در كنست (پارلمان) متهم شده بود كه دادستاني رژيم صهيونيستي پرونده وي را مختومه اعلام كرده بود.
با اين حال با باز شدن پرونده جديد پرونده هاي قبلي ليبرمن نيز به جريان خواهد افتاد و اگر مدارك و اسناد كافي درباره اين اتهامات وجود داشته باشد و اتهامات او اثبات گردد به 10 سال زندان محكوم خواهد شد.
به جريان افتادن اين پرونده ها سبب شده آينده سياسي حزب «اسرائيل خانه ما» به رهبري ليبرمن به خطر بيفتد و به همين دليل گروه هاي اپوزيسيون رژيم صهيونيستي خواستار كناره گيري وي از سمت وزارت خارجه شده اند.
اين در حالي است كه ليبرمن اتهامات وارده را رد و مدعي شده است كه اين اتهامات توطئه اي از سوي رقباي سياسي اوست و در صورتي كه درباره هر يك از اين اتهام ها محكوم شود از سمت خود به عنوان وزير خارجه استعفا خواهد كرد.
 


دمشق:

به رسميت شناختن جهاني مخالفان جنگ رواني عليه سوريه است

معاون وزير خارجه سوريه ضمن انتقاد شديد از به رسميت شناختن ائتلاف مخالفان در اجلاس مغرب گفت، كشورهاي خارجي موجوديتي ساختگي را به رسميت شناختند كه به ترويج اهداف آمريكا و كشورهاي اروپايي در سوريه كمك خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، فيصل المقداد در گفت وگو با روزنامه انگليسي اينديپندنت درباره اجلاس مغرب و به رسميت شناختن ائتلاف مخالفان از سوي كشورهاي خارجي با اعلام مطلب فوق افزود، اين گام از جانب آمريكا هيچ چيزي را به همراه نخواهد داشت و اين اقدام تنها يك تبليغ و جنگ رواني عليه مردم و دولت سوريه و تحريك گروه هاي مسلحي است كه نتوانستند در سوريه به پيشرفت واقعي برسند.
المقداد گفت: دشمني با سوريه به خاطر حمايت دمشق از فلسطيني ها و ائتلاف طولاني مدتش با ايران است.
معاون وزير خارجه سوريه تاكيد كرد، مردم سوريه در كنار بشاراسد رئيس جمهور خود مي مانند و دولت و ارتش پيروز خواهند شد و سوريه از انحرافي كه خارجي ها براي اين كشور درست كرده اند سربلند بيرون خواهد آمد.
وي يادآور شد كه بشاراسد به تمام طرف هايي كه مخالف دخالت بيگانگان در امور داخلي سوريه هستند پيشنهاد كرده است كه به طور جدي وارد گفت وگو شوند و در عين حال تاكيد دارد كه اين گفت وگوها شامل كساني نخواهد شد كه با گروه هاي مسلح در ارتباط هستند.
از سوي ديگر، سخنگوي وزارت خارجه روسيه اعلام كرد، مواضع روسيه درباره اوضاع جاري در سوريه تغيير نكرده است و هرگز تغيير نخواهد كرد.
بسياري از تحليلگران و سياستمداران سوري تاكيد كردند كه ائتلاف مخالفان سوريه در بين مردم جايگاهي ندارد و اين اقدام درچارچوب تشديد فشار عليه سوريه صورت مي گيرد.
«شريف شحاده» از اعضاي مجلس سوريه گفت، سخن گفتن از به رسميت شناختن مخالفان سوريه، تبليغات رسانه اي بوده كه در عمل هيچ گونه تاثيري ندارد.
وي تاكيد كرد، سخنگوي مردم سوريه فقط دولت سوريه است و به هيچ وجه نمي توان ائتلاف موسوم به ائتلاف دوحه را كه مشروعيت خود را از غرب مي گيرد نماينده مردم دانست.
شحاده همچين اظهار داشت، غرب نمي تواند با به رسميت شناختن ائتلاف دوحه، متحدان دمشق را تحت فشار قرار دهد زيرا آنان در خط غيرقابل برگشت يا همان دفاع از سوريه قرار داشته و از موفقيت برنامه غرب به رهبري آمريكا جلوگيري خواهند كرد.
گفتني است 130 كشور شركت كننده در كنفرانس موسوم به دوستان سوريه كه در مغرب برگزار شد ائتلاف مخالفان سوريه را به عنوان تنها نماينده ملت سوريه به رسميت شناختند.
ائتلاف ملي سوريه به رهبري معاذالخطيب يك ماه پيش شكل گرفت اما به دليل وجود اختلاف نظرهاي فراوان ميان گروه هاي اپوزيسيون سوريه، كشورهاي عضو در گروه دوستان سوريه به رسميت شناختن اين ائتلاف را تاكنون به تعويق انداخته بودند.
در اين نشست كشورهاي شركت كننده اعلام كردند كه نشست بعدي گروه هاي دوستان سوريه در ايتاليا برگزار خواهد شد.
سعود الفيصل وزيرخارجه عربستان تشكيل ائتلاف مخالفان را به منزله اندك اميدي براي حل بحران سوريه دانست.
الفيصل در اين نشست از كمك مالي 100 ميليون دلاري به ائتلاف ملي سوريه خبر داد.همچنين «خالد خوجه» عضو ائتلاف مخالفان سوري گفت، ائتلاف مخالفان سوريه پس از قاهره در اسلامبول دفتر تاسيس مي كند.
ساير رويدادها
¤ شبكه راديويي ان پي آر آمريكا اعلام كرد، آمريكا به شورشيان سوري در اردن آموزش نظامي مي دهد.
¤ وزارت خارجه پاكستان سفير و كاركنان ديپلماتيك خود را از سوريه فرا خواند.
¤ پادشاه اردن نسبت به محور مصر، تركيه و قطر كه بعد از بهار عربي تشكيل شده است ابراز نگراني كرد.
¤ وزارت خارجه سوريه ادعاهاي آمريكا و ناتو مبني بر استفاده ارتش سوريه از موشك هاي اسكاد عليه مخالفان را تكذيب كرد.
¤ يك منبع نزديك به آيت الله سيستاني اخبار مربوط به دعوت ايشان از بشاراسد براي كناره گيري از قدرت را رد كرد.
¤ شماري از فعالان صلح ايتاليايي عليه مداخلات غرب در امور داخلي سوريه در رم تظاهرات كردند.
¤ يكي از سركرده هاي گروهك تروريستي جبهه النصره وابسته به القاعده در سوريه به هلاكت رسيد.
 


نمايندگان موافق و مخالف در مجلس اوكراين به جان هم افتادند

نمايندگان پارلمان اوكراين علي رغم درگيري موافقان و مخالفان به دو تن از متحدان رئيس جمهور براي پست هاي نخست وزيري و رياست پارلمان راي دادند.
به گزارش آسوشيتدپرس، نمايندگان پارلمان جديد اوكراين پنجشنبه دو تن از متحدان رئيس جمهور را براي پست هاي نخست وزيري و رياست پارلمان انتخاب كردند. در اين رأي گيري كه تحت الشعاع زد و خورد موافقان و مخالفان دولت انجام شد، «ولاديمير ريباك» به رياست پارلمان رسيد و «ميكولاس آذروف» نيز نخست وزير شد.
ريباك شهردار سابق شهر «دونتسك» در شرق اوكراين بود و آذروف نيز قبلا به مدت سه سال پست نخست وزيري را در دولت «ويكتور يانكوويچ» رئيس جمهور اوكراين داشت.
ظاهرا مخالفان يانكوويچ هنگام رأي گيري سالن مجلس را ترك كرده بودند، اما برخي از آنها به موافقان دولت پيوستند.
درگيري زماني رخ داد كه نمايندگان مخالف به تريبون اداي سوگند منتخبان هجوم آوردند.
پارلمان اوكراين طي سالهاي اخير شاهد درگيري هاي مشابه بوده است.
 


فلسطيني ها در جشن بي سابقه مقاومت:

موشك هاي بيشتري به تل آويو شليك كنيد

سرويس خارجي-
هزاران فلسطيني با برگزاري راهپيمايي و تظاهرات پيروزي جنبش حماس در جنگ 8 روزه رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه راجشن گرفتند و تاكيد كردند كه حماس تفنگ و ملت فلسطين گلوله آن است.
هزاران فلسطيني در يك جشن كم سابقه در شهر نابلس واقع در كرانه باختري به مناسبت بيست و پنجمين سالروز تأسيس حماس تظاهرات كردند و حمايت خود را از جنبش حماس اعلام و تاكيد كردند كه ملت فلسطين هميشه پشتيبان اين جنبش خواهد ماند.
تظاهركنندگان نمونه هاي چوبي از موشك هاي مورد استفاده حماس عليه رژيم صهيونيستي را با خود حمل كرده و شعار مي دادند كه «حماس موشك هاي بيشتري به تل آويو شليك كن» شركت كنندگان فلسطيني همچنين پرچم هاي سبز جنبش حماس را تكان مي دادند و پارچه نوشته هايي با خود حمل مي كردند كه روي آن نوشته شده بود: ما با حماس هستيم، شما تفنگ و ما گلوله هستيم. اين گردهمايي كه تاكنون در كرانه باختري منحصر به فرد به شمار مي آيد با مجوز تشكيلات خودگردان فلسطين برگزار شد.
تشكيلات خودگردان فلسطين نخستين بار است كه به حماس اجازه داده سالگرد تشكيل خود را در كرانه باختري جشن بگيرد.
جشن سالگرد تأسيس حماس در حالي برگزار شد كه در درگيري فلسطيني ها با نظاميان اسرائيلي در الخليل دست كم پنج فلسطيني مجروح شدند.
به گزارش فارس به نقل از راشاتودي، هزاران فلسطيني در مراسم خاكسپاري نوجوان فلسطيني كه روز چهارشنبه توسط ارتش اسرائيل به شهادت رسيده بود مشاركت كردند اما اين تظاهرات به درگيري با نظاميان اسرائيلي منتهي شد.
در اين تظاهرات كه روز پنج شنبه و در شهر الخليل كرانه باختري برگزار شد، تظاهر كنندگان پرچم هاي سبز حماس را به اهتزاز درآورده و شعارهاي ضداسرائيلي سردادند.
در تمام طول روز درگيري هايي ميان نظاميان و جوانان فلسطيني صورت گرفت و جوانان فلسطيني اقدام به پرتاب سنگ و بطري به سوي اسرائيلي ها كرده و آنها نيز با گاز اشك آور و گلوله پاسخ دادند.
محمد زياد عوض السلايمه جوان 17 ساله فلسطيني و داراي مشكل شنوايي روز چهارشنبه در سالروز تولدش به دست يك نظامي زن اسرائيلي به شهادت رسيد.
السلامه كه براي خريد شيريني روز تولدش به بازار رفته و در حال تردد از ايست بازرسي نزديك حرم ابراهيمي در شهر الخليل بود دستور ايست سرباز اسرائيلي را متوجه نشد و از سوي اين نظامي اسرائيلي هدف گلوله قرار گرفت.
نيروهاي اشغالگر از حضور آمبولانس اين نوجوان به بيمارستان جلوگيري كردند و پدر وي نيز از سوي سربازان اسرائيلي به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت به صورتي كه براي درمان به بيمارستان منتقل شد.
به دنبال شهادت اين فلسطيني و آغاز موج گسترده تظاهرات ضدصهيونيستي، در كرانه باختري ارتش رژيم صهيونيستي از بيم شعله ورشدن انتفاضه سوم فلسطين به حالت آماده باش درآمد.
از سوي ديگر هيئتي از اعضاي حماس به رياست خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس و عضو كميته مركزي جنبش فتح با رئيس سازمان اطلاعاتي مصر ديدار و درباره مسئله آشتي ملي گفت وگو كردند.
 


400 نظامي آمريكايي در مرز تركيه - سوريه مستقر مي شوند

وزير دفاع آمريكا به ارتش اين كشور دستور داد، دو سامانه موشكي پاتريوت به همراه 400 پرسنل نظامي را در خاك تركيه مستقر كند.
به گزارش خبرگزاري ها، «لئون پانتا» دستور اعزام دو سامانه موشكي پاتريوت به همراه 400 نظامي آمريكايي را به تركيه صادر كرد. اين دو سيستم قرار است در مناطق مرزي نزديك سوريه مستقر شوند. علاوه بر آمريكا، كشورهاي هلند و آلمان نيز هركدام دو سيستم به تركيه ارسال مي كنند. هر سيستم موشكي شامل بخش هاي رادار، كنترل آتش، پرتاب كننده و حمل كننده موشك است.
تركيه مدعي است پاتريوت در اين كشور نقش تدافعي خواهد داشت. اين ادعا با سياست فعلي تركيه كه مداخله فعال در امور داخلي سوريه است، همخواني ندارد.
هر شش سيستم پاتريوت كه قرار است تا اوايل بهمن در تركيه نصب شوند، تحت كنترل و فرماندهي ناتو خواهند بود. پاتريوت يك سيستم ضدهوايي است و علاوه بر هواپيماها، موشك هاي بالستيك را نيز در هوا هدف قرار مي دهد.
علاوه بر نظاميان آمريكايي، آلمان نيز 170 نظامي به تركيه اعزام مي كند.
واكنش حزب سعادت
حزب اسلامگراي سعادت، در واكنش به استقرار پاتريوت، دولت آنكارا را به شدت مورد انتقاد قرار داد؛ «ياشار جانباي» معاون حزب سعادت طي اطلاعيه اي اعلام كرد: تركيه تحت اشغال سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) است. در اين اطلاعيه همچنين آمده است كه تركيه طرح اشغال كشورهاي اسلامي (به دست ناتو) را به مورد اجرا گذاشته است و با اين اقدام خود، جزو اقمار غرب شده است. حزب سعادت از آنكارا خواست به همسويي با غرب پايان دهد.
ياشار جانباي از نهادهاي دولتي و مردم تركيه نيز خواست عليه استقرار موشك هاي ناتو در خاك خود دست به اعتراض بزنند.
روسيه و ايران نيز به آنكارا در مورد استقرار موشك هاي پاتريوت در خاك خود هشدار داده اند.
 


تروريست ها در سوريه غيرنظاميان را به خاك و خون كشيدند

سلسله بمب گذاري ها در دمشق و حومه آن دست كم 50 كشته و ده ها تن زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در منطقه مسكوني راس النبع در منطقه قطنا در ريف دمشق در روز پنجشنبه دست كم 16نفر كشته و بيش از 25 نفر مجروح شدند كه هفت تن از آنها كودك و تعدادي زن بودند.
اين انفجار تروريستي همچنين خسارت هاي مالي به خودروها و اماكن تجاري و مسكوني وارد آورد.
جبهه النصره در بيانيه اي كه خبرگزاري آناتولي تركيه آن را منتشر كرد مسئوليت اين انفجار و همچنين انفجار در مقر وزارت كشور را برعهده گرفت.
بر اثر انفجار سه بمب در بيرون از وزارت كشور روز چهارشنبه نيز 11نفر كشته و بيش از 50 تن ديگر مجروح شدند.
عصر روز چهارشنبه نيز انفجار بمبي در يك خودرو در منطقه المزه در غرب دمشق نيز سه تن كشته و 20 تن ديگر مجروح شدند.
در بمب گذاري هاي ديگر در دمشق نيز دو نفر كشته و شماري ديگر زخمي شدند.
در يك حادثه بمب گذاري در شهر جديده عرطوز در نزديكي دمشق نيز دست كم هشت تن كشته و تعدادي ديگر مجروح شدند.دولت سوريه كشورهاي خارجي را عامل اصلي اين جنايات معرفي كرد.
همچنين وزارت كشور سوريه در واكنش به انتشار اخباري مبني بر زخمي شدن وزير كشور و فرمانده ارشد سوريه اعلام كرد كه آنان در سلامت كامل هستند.
 


منتقد سياست هاي اسرائيل بهترين شهروند اروپا شد

منابع خبري از انتخاب منتقد بزرگ رژيم صهيونيستي به عنوان بهترين شهروند اروپا خبر داد.
به گزارش ايرنا به نقل از رسانه هاي دانمارك، عنوان بهترين شهروند اروپايي كه همه ساله و در روزهاي پاياني سال از سوي تشكلي به عنوان «جنبش اروپايي هاي دانمارك» به يك شخصيت برگزيده اهدا مي شود، در سال 2012 به «گونتر گراس» شاعر و نويسنده معروف آلماني اختصاص يافت.
براساس اين گزارش، جنبش اروپايي هاي دانمارك با تقدير از گونتر گراس به خاطر صراحت بيان وي و شجاعت مثال زدني در انتشار بي پرواي عقايدش، به عنوان بهترين شهروند اروپا در سال 2012 معرفي كرده است.
هنرمند پرآوازه آلماني و دارنده نوبل ادبيات در ماه مارس (فروردين) 1999 با سرودن يك شعر انتقادي و انتشار آن در رسانه هاي اروپايي، سياست هاي جنگ طلبانه رژيم صهيونيستي را به شدت به باد انتقاد گرفته بود.
 


آغاز همه پرسي جنجالي در 10 استان مصر

مرحله اول همه پرسي پيش نويس قانون اساسي جنجالي مصر از امروز در 10 استان اين كشور آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري ها، در مرحله نخست انتخابات همه پرسي قانون اساسي، مردم 10 استان قاهره، اسكندريه، دقهليه، الغربيه، الشرقيه، اسيوط، سوهاج، اسوان، نياي شمالي و جنوبي با حضور در پاي صندوق ها، رأي خود را به درون آن انداختند.
براساس اين گزارش از جمعيت 82 ميليون نفري مصر حدود 52 ميليون نفر واجد شرايط حضور در نخستين پيش نويس قانون اساسي پس از سقوط رژيم مبارك و پيروزي انقلاب مردمي 25 ژانويه هستند.
اين گزارش حاكي است: مرحله دوم همه پرسي نيز يك هفته بعد و در روز 22 دسامبر (دوم دي) در استان هاي «الجيزه، القليوبيه، المنوفيه، البحيره، كفرالشيخ، دمياط، اسماعيليه، پورت سعيد، سوئز، مطروح، وادي الجديد، بني سويف، الفيوم، المنيا، الاقصر و قنا برگزار خواهد شد.
محمود ابوشوشه عضو دبيرخانه كميته عالي انتخابات مصر شرايط رأي دادن به قانون اساسي را دارا بودن 18 سال تمام و نداشتن محكوميت سياسي پس از انقلاب 25 ژانويه عنوان كرد و گفت: رئيس جمهور به دليل كمبود وقت و شرايط خاص كشور با دو مرحله اي بودن انتخابات موافقت كرده است.
اين در حالي است كه رأي گيري براي آري يا نه گفتن به پيش نويس قانون اساسي مصر از روز چهارشنبه در سفارتخانه و كنسولگري هاي آن آغاز شده است و شمار شهرونداني كه مي توانند خارج از مصر در همه پرسي شركت كنند 586 هزار نفر اعلام شده است كه تا عصر روز شنبه پايان خواهد يافت.
گفته مي شود اگر به اين پيش نويس رأي مثبت داده نشود، محمد مرسي رئيس جمهور مصر خواستار برگزاري انتخابات ظرف سه ماه آينده با هدف تشكيل شوراي مؤسسان جديد خواهد شد، اما قراين در مصر از اين حكايت مي كند كه مردم اين كشور استقبال خوبي از نخستين قانون اساسي به عمل خواهند آورد. از سوي ديگر، به دنبال حمايت احزاب، گروه ها و اقشار مختلف مردم مصر از دولت اسلامگراي اين كشور، مرسي وعده داد كه فضاي كشور را در زمان برگزاري همه پرسي امن كند. مرسي روز پنجشنبه تأكيد كرد: «مردم بايد در همه پرسي قانون اساسي آزادي كامل داشته باشند و در فضايي امن در حوزه هاي رأي گيري حاضر شوند.» رئيس جمهور مصر اين سخنان را پس از ديدار با وزير دفاع و بازديد از وزارت كشور ابراز كرد.
در همين حال از نخستين ساعات روز جمعه، ده ها دستگاه تانك و زرهپوش ارتش مصر با استقرار در خيابان هاي اصلي قاهره، از تأسيسات و اماكن حساس در پايتخت حراست كردند. گفته مي شود بيش از 120 هزار افسر و سرباز مصري و 600 دستگاه تانك، نفربر، زرهپوش و خودرو، امنيت همه پرسي را تأمين خواهند كرد.
حضور پررنگ نيروهاي مسلح مصر در خيابان هاي قاهره در پي درخواست مرسي در تأمين امنيت روز همه پرسي صورت گرفته است.
از سوي ديگر كليساي مصر از تمامي مسيحيان قبطي خواست تا در همه پرسي قانون اساسي شركت كنند، چرا كه مشاركت در انتخابات و آزادي انديشه حق تمامي مصري ها است.
«پاپ توئودورس» دوم، رهبر قبطي هاي مصر نيز با اعلام اينكه مسيحيان مصر امنيت و ترقي كشور را مي خواهند از برگزاري همه پرسي روز شنبه استقبال كرد و از ميليون ها مسيحي درخواست كرد كه با رأي خود، سرنوشت آينده مصر را رقم بزنند.
در همين حال «جبهه نجات ملي» كه بيشترين گروه ها و احزاب مخالف دولت در آن حضور دارند پس از كش و قوس هاي فراوان اعلام كرد كه در همه پرسي شركت مي كند ولي به آن رأي منفي خواهد داد.
اين جبهه در تازه ترين موضعگيري خود اعلام كرد: برگزاري همه پرسي در دو مرحله و با فاصله يك هفته، با قانون اساسي مصر مغايرت دارد و جبهه نجات ملي خواهان اين است كه همه پرسي در دو روز متوالي برگزار شود.
«عمرو موسي» از رهبران مخالف دولت از طرفداران خود خواست تا با شركت در همه پرسي پيش نويس قانون اساسي جديد به آن رأي منفي دهند.
«محمدالبرادعي» رئيس حزب الدستور و از شخصيت هاي مهم جبهه نجات ملي مخالف دولت نيز اعتراف كرد كه انقلابيون سابق مصر براي مقابله با اسلامگرايي در اين كشور با بقاياي رژيم حسني مبارك و اعضاي حزب او همپيمان شده اند. اين تكنوكرات غربگرا از هواداران خود خواست تا به همه پرسي قانون اساسي مصر رأي منفي بدهند.»
«احمد الزند» رئيس باشگاه قضات مصر و از اعضاي جبهه نجات ملي نيز اعلام كرد كه بيش از 90 درصد از قضات اين باشگاه در نظارت بر همه پرسي قانون اساسي مشاركت ندارند.
در زمينه تحولات داخلي مصر، بسياري از مخالفان مرسي با برپايي چادرهاي خود در ميدان التحرير همچنان بر لغو پيش نويس قانون اساسي اصرار مي ورزند.
 


مخالفان آل سعود در شرق عربستان

خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند

 معترضان در شرق عربستان براي چندمين بار در روزهاي اخير با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، صدها عربستاني در شهر «القطيف» در شرق اين كشور عليه حكومت اين كشور تحت عنوان «اقمار 9گانه» تظاهرات برگزار كردند.
برپايه اين گزارش، معترضان ادامه دستگيري مخالفان توسط نيروهاي امنيتي را محكوم كردند و آن را نشانه اي بر مشروعيت نداشتن رژيم آل سعود در اين كشور دانستند.
معترضان از رژيم آل سعود خواستند تا ده ها تن از افراد بازداشت شده شيعه را كه ماه ها بدون محاكمه در زندان به سر مي برند را آزاد كنند.
در اين تظاهرات كه در همبستگي با زندانيان در روز «كرامت اسرا» برگزار شد، صدها تن از شيعيان، شعار سرنگوني رژيم آل سعود را سر دادند و از مجامع بين المللي خواستار محكوميت آن شدند.
رژيم سعودي بيش از 18 ماه است كه تظاهرات مردم را سركوب مي كند و تاكنون بيش از 10 نفر از معترضان كشته و شمار بيشتري هم زخمي شده اند.
نيروهاي امنيتي همچنين هزاران نفر را بدون محاكمه بازداشت كرده اند و به گفته گزارشگر ديدبان حقوق بشر، هر سال هزاران تن در عربستان سعودي خودسرانه و بدون محاكمه بازداشت مي شوند.
منتقدان حكومت سعودي با اشاره به ادعاي دروغين حمايت از حقوق بشر از سوي آمريكا معتقدند: حمايت واشنگتن از رژيم سركوبگر عربستان نشاندهنده رياكاري آمريكاست. به گفته اين منتقدان، آمريكا به عنوان متحد نزديك آل سعود، مدعي حمايت از اصلاحات و دموكراسي در منطقه است، اما در مورد سركوبگري آن سكوت اختيار مي كند.
 


تظاهرات عليه طرح رياضت اقتصادي در 30 شهر اسپانيا

مردم در مادريد و 29 شهر اسپانيا بار ديگر عليه برنامه هاي رياضتي دولت در كاهش بودجه آموزش تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها روز پنجشنبه دانش آموزان، معلمان و خانواده هاي اسپانيايي با راهپيمايي در خيابان هاي 30 شهر اين كشور به تأثير منفي برنامه هاي رياضتي دولت بر كيفيت آموزش عمومي اعتراض كردند.
تظاهر كنندگان خواستار استعفاي «خوزه ايگناسيو ورت» وزير آموزش اسپانيا بودند و سياست هاي وي را عامل نابودي ساختار آموزشي اسپانيا اعلام كردند. حاضرين خشم خود را از برنامه افزايش هزينه هاي دانشجويي اعلام كردند چرا كه دانشجويان چنين اقدامي را مانعي در استفاده همگان از آموزش عمومي مي دانند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات همچنين از دولت اسپانيا خواستند مصوبه جديد خود مبني بر افزايش نسبت دانش آموز به معلم و افزايش ساعات كار معلمان را لغو كند. دانشجويان حاضر در اين تظاهرات نيز خشم خود را از افزايش شهريه هاي دانشگاهي ابراز كردند.
بودجه آموزشي اسپانيا در سال جاري ميلادي بيش از يك ميليون يورو كاهش داشته است كه اين اقدام باعث افزايش شهريه هاي دانشگاهي شده است.
بودجه سال 2013 اين كشور نيز براي سومين سال جاري افزايش دستمزدها در بخش عمومي را متوقف مي كند و از هزينه وزارتخانه ها حدود 9/8 درصد مي كاهد. به اين ترتيب هزينه هاي اسپانيا در بخش درمان هم تا 7 ميليون يورو كاهش خواهد داشت.
اقتصاد اسپانيا از نيمه دوم سال 2008 ميلادي تاكنون دچار ركود شده از آن زمان تاكنون بر شمار بيكاران اين كشور افزوده شده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10