(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 25  آذر  1391 - شماره 20381

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گلادياتورها و نمايش هاي نيابتي در سوريه (يادداشت روز)
پسر شجاع ! (گفت و شنود)
آمريكا 7 شركت و 5 شخصيت ايراني را تحريم كرد
افزايش تحريم ها همزمان با مذاكره در تهران
مخالفت چين و روسيه با اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران
گفت و گوي تلفني باقري و اشميت
براي از سرگيري مذاكرات ايران و 1+5
كيهان و خوانندگان
اپوزيسيون در انتخابات 92 هم كاسه چه كنم چه كنم دست مي گيرد (خبر ويژه)
ناوهاي آمريكا در برابر موشك هاي ايران بي دفاع هستند (خبر ويژه)
آمريكا فقط امتياز مي خواهد پس مذاكرات ژانويه هم بيهوده است (خبر ويژه)
موسويان: بر سر برنامه هسته اي در ايران اجماع حاكم است (خبر ويژه)


گلادياتورها و نمايش هاي نيابتي در سوريه (يادداشت روز)

طي يك سال گذشته تلاش زيادي براي وحدت و هم پوشاني گروه هاي معارض سوري، بخصوص دسته هاي مسلح صورت گرفته است از بهمن ماه سال گذشته كه آمريكا، اروپا، عربستان، تركيه و ... معارضان را در پايتخت تونس گرد هم آوردند تا امروز صحبت از اتحاد معارضان است ولي در عمل اين اتفاق نيفتاده و شواهد و قرائن بيانگر آن است كه اين اتفاق در ماه هاي آينده نيز نخواهد افتاد. در اين ميان، دسته هاي مسلح براي اين كشورها نقش گلادياتورهاي قرون وسطي را بازي مي كنند يعني مي كشند و كشته مي شوند در حالي كه هيچ منافعي براي آنان متصور نيست.
نه گروه هاي مسلحي كه تحت عنوان «ارتش آزاد» فعاليت مي كنند و تركيبي از نيروهاي اخوان المسلمين و سكولارها هستند و نه گروه هاي مسلحي كه تحت عنوان «جبهه نصرت» فعاليت مي كنند و تحت امر القاعده هستند، از آنچه در «پشت صحنه» مي گذرد، اطلاع ندارند و با تحليل هاي سطحي گمان مي كنند، جايگزين نظام كنوني سوريه اند در حالي كه فهم اين موضوع كه نيرويي كه از منظر اجتماعي «ويرانگر» و «آلت دست» قدرت هاي خارجي شناخته مي شوند، هيچ شانسي براي تشكيل دولت ندارند، چندان دشوار نيست.
معارضان سوريه در ادعاي «مذهبي بودن» نيز به رسميت شناخته نمي شوند چرا كه ديني كه آنان در ظاهر از آن دم مي زنند، به هيچ وجه توسل به قتل و كشتار مردم براي به قدرت رسيدن و ويران كردن خانه ها و ساير مراكز متعلق به مردم به بهانه ضربه زدن به دولتي كه در صدد تغيير آن هستند را برنمي تابد. به همين نسبت اسلام با دامن زدن به اختلافات دو طايفه و زمينه سازي كشتار بيشتر مردم ميانه اي ندارد و كشورهايي نظير عربستان و تركيه كه هر كدام به نوعي اين اقدامات را با وظيفه ديني پيوند مي زنند، در منظر ديني شريك جنايات شمرده مي شوند.
در آيه 9 سوره مباركه الحجرات، خداوند با صراحت مي فرمايد: «اگر دو طايفه از مومنين به قتال با يكديگر روي آوردند، پس مومنين بايد آنان را به ترك قتال فرا بخوانند و اگر يكي از آن دو طايفه بر ادامه قتال اصرار ورزيد، مومنين بايد به قتال با او بپردازند تا زماني كه ترك قتال را كه امر خداست، بپذيرد و پس از آن كه هر دو طايفه قتال را ترك كردند مومنين بايد با داوري عادلانه - و بررسي ريشه هاي قتال ميان آنان- قسط را برقرار سازند.» علماي برجسته اهل سنت در ذيل اين آيه عبارات و احاديث جالبي را ذكر كرده اند. «ابن كثير» در ذيل اين آيه از قول پيامبر اسلام(ص) آورده است كه دفع فتنه حتي به نفع آن طايفه اي كه به ظلم به قتال برخاسته نيز مي باشد چرا كه منع ظلم كمك به او نيز هست. «انس» نيز در كتاب خود (صحيح) به اين حديث استناد كرده است. «امام شوكاني» نيز در ذيل اين آيه شريفه آورده است «فعلي المسلمين ان يعدلوا بين الطائفتين و يتحروا الصواب لحكم الله و ياخذوا علي يدالطائفه الظالمه حتي تخرج من الظلم و تؤدي ما يحب عليها للاخري» يعني بر مومنين است كه بين دو طايفه درگير عدالت را برقرار كرده و امر صواب براي جاري شدن حكم خداوند انجام بدهند و مانع ظلم از سوي طايفه ظالم شوند تا زماني كه از ظلم - فتنه گري- خارج شده و ادا كند آنچه را كه از حقوق طرف مقابل بر گردن دارد. و اما، احمد شوكاني يمني - فقيه و قاضي قرن دهم هجري- يك گام از ابن كثير و انس بن مالك جلوتر برداشته است. در عين حال علماي برجسته شيعه، از جمله مرحوم علامه طبرسي در «مجمع البيان في تفسيرالقرآن» معتقدند اگر در جنگ بين دو طايفه كه يكي ظالم و يا فاسق و طرف ديگر مومن بود، مومنين بايد با نصرت طايفه مومن ريشه جنگ ظالم و فاسق عليه مومنين را بخشكانند. به هر حال با منطق فقهي و تفسيري بزرگان اهل سنت، عربستان، تركيه و ساير كشورهاي سني مذهب بايد طرفين را به ترك قتال فرا بخوانند و سپس حيات داوري براي برقراري عدالت و ريشه هاي درگيري تشكيل دهند بنابراين مي توان با قاطعيت گفت عملكرد اين كشورها هيچ توجيه ديني ندارد.
از آن طرف گروه هاي مسلحي كه در تبليغات «دينمدار» و «مذهبي» خوانده مي شوند، در درگيري كنوني به هيچ وجه اصول و قواعد ديني را رعايت نمي كنند. اين موضوع از چند جنبه قابل بحث مي باشد؛ در هيچ نحله و مذهبي از اهل سنت، استفاده از سلاح براي رسيدن به «قدرت» مشروع تلقي نمي شود و هيچ مومني نمي تواند به چنين گروهي كمك كند. اين در حالي است كه وقتي يك دولت مسلمان طرف مقابل را به گفت و گو و مصالحه فرا مي خواند، نمي توان دست بردن به سلاح را «دفاعي» قلمداد كرد در چنين شرايطي در واقع اين دولت سوريه است كه موضع دفاعي دارد و گروه مسلح در موضع تعدي و تجاوز قرار دارد. نكته ديگر اين است كه هيچ گروه مسلمان نمي تواند در جنگ عليه طايفه ديگر حتي اگر كافر و مشرك باشد- كه اين اتهامات به دولت سوريه كه در جبهه مجاهدان و مومنين قرار دارد، روا نيست- نيز انهدام ساختمان ها و شليك به مردم عادي توجيه كند اقدامي كه هر روزه توسط عناصر تروريست انجام مي شود. نكته ديگر اين است كه وقتي گروهي مسلمان از سوي سران كفر مورد پشتيباني قرار گرفته و به تهاجم خونين تر و بيشتر ترغيب مي شود، نمي تواند ادعاي ديني بودن داشته باشد .
يكي از علماي سني سوريه- كه در جريان اجلاس اخير اساتيد و علماي جهان اسلام به تهران سفر كرده بود- مي گويد: «از فرزند 51 ساله «شيخ عبدالله عدوان» - يكي از روحانيون اخواني مرتبط با ارتش آزاد- پرسيدم نظر پدرت راجع به علماي سني سوريه كه با تروريست ها همكاري نمي كنند چيست؟ پاسخ داد اگر اخواني ها به قدرت برسند اين علما را به دليل صوفي بودنشان بلافاصله به قتل مي رسانند بعد شروع كرد به نام بردن از روحانيون سرشناس سني و از جمله نام استاد خود «شيخ عبدالله سراج الدين» را برد و گفت او را من مي كشم!» در واقع منطق اين گروه قتل و تعدي و نتيجه كارشان هم «هرج و مرج» است. تا امروز اين گروه به هيچ نتيجه اي نرسيده اما البته جبهه كفر و نفاق با سردمداري آل سعود، آل ثاني، آمريكا و اروپا توانسته اند خسارت هاي زيادي به مردم سوريه و بطور كلي مسلمانان بزنند و گروه هاي محارب در اين ميان جز گلادياتورهايي نگون بخت نبوده اند.
دو گروه تروريست كه نتوانسته اند راه به جايي ببرند با حمايت و برنامه ريزي غربي عربي به برجسته سازي اقدامات بي ارزش روي آورده اند. تمركز اين گروه ها طي دو هفته اخير روي چند نقطه بود آنان فرودگاه، راديو - تلويزيون دولتي و كاخ رياست جمهوري را نشانه رفتند اما اين نشانه روي بيش از وقوع در ميدان واقعي روي صفحات تلويزيون نقش بست. آنان كه قادر به تصرف فرودگاه نبودند با اقدامات تروريستي جاده فرودگاه را هدف قرار دادند و دست آخر با دادن تلفات از اطراف آن پراكنده شدند. پروژه تصرف تلويزيون دولتي هم به جايي نرسيد اما البته آنان CNG سيار آن را منهدم كردند و نام آن را براي چند ساعتي تسخير تلويزيون گذاشتند. به جاي كاخ رياست جمهوري هم بمبي را جلوي وزارت كشور منفجر كردند و در نهايت با دادن بيش از 100 نفر تلفات به اطراف دمشق متواري شدند. پس از آن پروژه تبليغاتي ديگري را كليد زدند و آن تهديد اتباع ايراني، روسي و اكرايني در سوريه بود و حال آن كه در طول 12 ماه گذشته هيچ تبعه اي از اين سه كشور در جنگ با آنان حضور نداشته اند. در واقع برجسته نمايي اقدامات كوچك خود به تنهايي از شكست مفتضحانه گروه هاي تروريست و حاميان غربي عربي آنان حكايت مي كند.
از سوي ديگر اگر قطعات پازل درگيري هاي سوريه و اهداف شناخته شده كشورهاي حامي تروريسم ضدسوري را كنار هم قرار دهيم، درمي يابيم كه تنها دو نقطه اتفاق ميان آنان وجود دارد يكي از اين دو منزوي كردن ايران از طريق ايجاد درگيري سني- شيعه و ديگري نجات رژيم صهيونيستي از شرايط سختي كه طي 21 سال گذشته و بخصوص طي دو سال گذشته با آن مواجه است. در واقع در اين صحنه آمريكايي ها امنيت رژيم غاصب اسرائيل را نقطه اصلي همكاري در طرح ضدسوري و پرداخت هزينه براي آن قرار داده و تضمين آن را نه فقط از عربستان و تركيه كه از گروه هاي تروريستي كه همان گلادياتورهاي صحنه اند و خواب سيطره بر سوريه را مي بينند دريافت كرده اند و از اين رو يكي از مسئولان ارشد اخوان المسلمين سوريه با صراحت از موافقت اين جريان با برقراري رابطه همه جانبه با رژيم غاصب سخن گفت. در اين ميان سعودي ها از طرف هاي درگير خارجي و داخلي در سوريه براي قرار داشتن در جبهه اي ضدشيعي با محوريت رياض تضمين گرفته است و صد البته درباره اين كه كشورهايي نظير تركيه چنين تضمين هايي را به سعودي داده اند، ترديدهايي وجود دارد. حتي اگر در لفظ چنين تضميني هم داده شده باشد در عمل درباره پايبندي تركيه و... ترديد جدي وجود دارد. نكته ديگر در اين ميان «هم پيماني» چه حول محور حفظ رژيم غاصب صهيونيستي و چه حول محور ضديت با شيعه در زماني موضوعيت دارد كه به تضعيف و اسقاط نظام كنوني سوريه بيانجامد اما وقتي اين هم پيماني راه به جايي نبرد، پرداخت هزينه از سوي اين كشورها بي معني خواهد بود. بر اين اساس از يك سو تكليف ايران و هم پيمانان آن در ناكام گذاشتن آن جبهه هم پيمان مشخص است و پرداخت هزينه در اين رابطه انطباق كامل با منافع و امنيت ملي كشوري نظير ايران داشته و كاملا استراتژيك به حساب مي آيد و از سوي ديگر از همين الان مي توان شكست هم پيماني غربي عربي حول محور اسقاط نظام سوريه را پيش بيني كرد مگر نه اين است كه طي دو دهه گذشته همواره جبهه مقاومت بر جبهه استكبار و ارتجاع پيروز شده است.
دربار آل سعود در تبليغات سنگين سياسي كه با ظاهري مذهبي و از طريق ده ها شبكه تلويزيوني ارائه مي شود، تلاش دارد تا اهل سنت را متقاعد كند كه بايد براي آزادسازي دو پايتخت تاريخي خود يعني بغداد- پايتخت عباسيان- و دمشق- پايتخت امويان- حول محور رياض جمع شوند و البته بعضي شبكه هاي مشكوك شيعه نما نظير «الانوار»، «الزهرا»، «فدك»، «سلام» و... هم در خدمت اين طرح قرار داشته و مستندات شبكه هاي سعودي را فراهم مي نمايند.
اين در حالي است كه از يك سو بغداد و عباسيان ارتباطي با برادران اهل سنت ما نداشته اند و حكومت هاي جائر امويان، مروانيان و ثقفيان كه با اصل اسلام و نه فقط تشيع به ستيز برخاسته و علماي برجسته همه مذاهب شيعي و سني آن دوران را دوران تاريك مي دانند، ربطي به اهل سنت ندارند و از اين ها گذشته وهابي هايي كه همين امروز هم اهل سنت سوريه را صوفي خوانده و آنان را مهدور الدم مي دانند. چگونه مي توانند قباي مذاهب اربعه پوشيده و به جنگ شيعيان بيايند. آل سعود يك بار ديگر شكست مي خورد چرا كه گرم كردن نزاع بين مذاهب به نفع هيچ كشوري در منطقه نيست. قطعا تركيه كه در خود 32 ميليون علوي را جاي داده و كويت كه 03 درصد جمعيت شيعه را دارا مي باشد و يمن كه حدود 55 درصد شيعه دارد و... به جبهه سعودي مدد نخواهند رساند و اين يعني اين كه ماموريت ويژه سعودي ها از همين حالا باطل است.
مردم سوريه در اين ميان به درستي مي دانند كه سعودي، آمريكا و... دست اندركار طرحي خطرناك براي امت اسلام و بخصوص سوريه مي باشند و از اين رو علي رغم آن كه در معرض جنگي 12 ماهه قرار گرفته اند صفوف خود را در مقابل تروريست ها حفظ كرده اند و در واقع بر يك جنگ جهاني غلبه نموده اند.
سعد الله زارعي
 


پسر شجاع ! (گفت و شنود)

گفت: برخي از مدعيان اصلاحات كه در فتنه 88 دست به وطن فروشي زده بودند اين روزها به طور تلويحي اندك سوابق انقلابي خود را هم انكار مي كنند.
گفتم: «از كوزه همان برون تراود كه در اوست» سابقه بسياري از آنها نشان مي دهد كه از اول هم آدم حسابي نبودند.
گفت: يكي از آنها گفته است ما- فتنه گران- از ابتدا همين ديدگاه ها را داشتيم كه اكنون در جبهه اصلاحات داريم!
گفتم: يعني به خاطر نفاقشان بود كه خود را طرفدار نظام جا مي زدند؟ يا براي كسب قدرت و آلاف و اولوف هاي بعد از آن؟
گفت: چه عرض كنم؟! اصلا تا قبل از سال 76 گروه و جبهه اي به نام اصلاحات وجود نداشت!
گفتم: از يارو پرسيدند، قبل از اين كه پسر شجاع متولد شود، اسم پدر پسر شجاع چي بود؟!
 


آمريكا 7 شركت و 5 شخصيت ايراني را تحريم كرد

افزايش تحريم ها همزمان با مذاكره در تهران

سرويس سياسي-
مذاكره نمايندگان ايران و آژانس در حالي روز پنج شنبه (23 آذر) در تهران برگزار شد و طرفين ضمن ابراز رضايت از نتيجه گفت وگوها بر تداوم آن در 27 دي توافق كردند كه همزمان و در روز مذاكرات، آمريكا تحريم هاي جديدي عليه برخي ديگر از اشخاص و شركت هاي ايراني از جمله فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان اعمال كرد.
علي اصغر سلطانيه، نماينده دايم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي و سرپرست تيم مذاكره كننده كشورمان با آژانس پس از نشست تهران گفت: هيأت نمايندگان آژانس در سفر يك روزه به تهران در نشستي فشرده و در دو نوبت صبح و عصر با نمايندگان ايران مذاكره كردند.
وي ادامه داد: اين گفت وگوها پنجشنبه 23 آذر در فضايي مثبت و سازنده برگزار شد و پيشرفت خوبي بدست آمد.
سلطانيه همچنين اظهار كرد: در پايان اين نشست يك روزه مطابق توافق صورت گرفته ميان دو طرف، دور بعدي مذاكرات 27 دي ماه در تهران برگزار خواهد شد.
هرمان ناكارتس معاون مديركل آژانس و سرپرست تيم هفت نفره آژانس كه به تهران سفر كردند، پس از بازگشت از ايران ضمن «خوب توصيف كردن نشست تهران» گفت كه انتظار مي رود مذاكرات ميان آژانس بين المللي انرژي اتمي و ايران درباره چگونگي انجام تحقيقات از برنامه هسته اي ايران ماه آينده به يك توافق منجر شود.
خبرگزاري رويترز از وين با اعلام اين خبر گزارش داد: هرمان ناكارتس، معاون مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از مذاكرات روز پنجشنبه در تهران، روز جمعه در فرودگاه وين به خبرنگاران گفت كه ما توانستيم پيشرفت حاصل كنيم.
قرار است گفت وگوهاي بيشتري در تاريخ 16 ژانويه ميان دو طرف انجام گيرد.
ناكارتس گفت: ما انتظار داريم يك رويكرد ساختاري را نهايي كنيم و سپس بلافاصله پس از آن اجراي آن را آغاز كنيم. وي ادامه داد: ما نشست هاي خوبي داشتيم.
همچنين بنا بر گزارش خبرگزاري فرانسه، ناكارتس گفت: ما توافق كرديم در تاريخ 16 ژانويه سال آينده ميلادي بار ديگر با يكديگر ديدار كنيم، و انتظار داريم در آن نشست رويكرد ساختاري را نهايي و بلافاصله اجراي آن را آغاز كنيم.
وي افزود: پارچين «بخشي از اين رويكرد ساختاري است.»
براساس اين گزارش، «رافائل گروسي» دستيار مدير كل آژانس هم در مذاكرات تهران، ناكارتس را همراهي مي كرد.
موضوع مذاكرات
قبل از مذاكرات پنجشنبه در تهران، اعلام شده بود كه موضع اين مذاكرات «تدوين مداليته اي جديد» براي حل موضوع مطالعات ادعايي و امكان بازرسي آژانس از سايت پارچين است.
ناكارتس پيش از ورود به تهران گفت: هدف از اين سفر، رسيدن به توافق بر سر مسائل مهم مربوط به «جنبه هاي احتمالي نظامي» برنامه اتمي ايران است.
آژانس بين المللي انرژي اتمي كه به انجام بعضي از آزمايش هاي مربوط به برنامه اتمي ايران در مجتمع صنايع دفاعي پارچين مظنون است، خواهان بازديد از اين مركز نظامي است.
از نوامبر 2011 به اين سو كه آژانس «تحت فشار آمريكا» يك ضميمه 64 پاراگرافي حاوي ادعاهايي درباره وجود يك بعد نظامي در برنامه هسته اي ايران منتشر كرد اين مذاكرات براي رسيدن به چارچوبي براي حل و فصل موضوع آغاز شده ولي هنوز به تدوين يك سند نهايي منجر نشده است.
از ديد ايران، ورود به اين بحث- كه بازديد از پارچين تنها يكي از موارد آن است- تنها زماني امكانپذير است كه يك مداليته ميان ايران و آژانس كه معين كند وظايف و تعهدات هر يك دو طرف در هر مقطع چيست، نهايي شده باشد.
تهران اسناد مربوط به «ابعاد احتمالي برنامه هسته اي ايران» را كاملاً جعلي و ساختگي مي داند و اين موضوعي است كه دو روز پيش روزنامه گاردين هم آن را تأييد كرد و اسرائيل را مقصر اصلي آن معرفي نمود.
در اين باره بايد يادآور شد كه آژانس در گزارش اخير خود درباره سايت پارچين به گزارش I.S.I.S
- سايت فني وابسته به سيا- استناد مي كند و مي نويسد بعد از درخواست آژانس براي بازرسي از پارچين، در اطراف ساختمان مورد نظر آژانس در اين سايت نظامي فعاليت هايي صورت پذيرفته است و اين فعاليت ها باعث مي شود كه آژانس پس از دسترسي به پارچين هم قادر به «راستي آزمايي» درباره عدم فعاليت هسته اي نظامي در اين سايت نباشد!
تحليلگران سياسي در اين باره معتقدند: آژانس، اولاً در گزارش هاي قبلي اعلام مي كرد «اگر اجازه بازرسي از پارچين داده شود» ولي اين بار به جاي حرف اضافه «اگر» از كلمه «بعد از» استفاده شده و بازرسي را قطعي تلقي كرده اند! ثانياً؛ آورده است چون تغييراتي در سايت پارچين داده شده، آژانس بعد از بازرسي هم قادر به اعلام نتيجه نهايي «راستي آزمايي» نخواهد بود! يعني اين كه حتي پس از اجازه بازرسي هم، تغييري در ماجرا پديد نمي آيد! پس اين همه اصرار براي بازديد از مراكز نظامي به چه منظوري است؟! پاسخ را فقط به فقط در اين جمله مي توان يافت «ارزيابي توان نظامي جمهوري اسلامي ايران»! يعني دقيقاً همان خيانتي كه تاكنون درباره ساير مراكز مورد بازرسي مرتكب شده اند.
با توجه به اينكه جزئيات مذاكرات روز پنجشنبه منتشر نشده و طرفين فقط به ابراز رضايت از نتيجه مذاكرات و تداوم آن در 27 دي اكتفا كردند بايد منتظر ماند كه آيا در دور بعدي گفت وگوها، ايران و آژانس بر سر تدوين مداليته اي جديد كه خواست دو طرف را برآورده كند، به توافق خواهند رسيد يا اينكه آژانس بار ديگر تحت فشارهاي آمريكا و لابي صهيونيست مسير ديگري را در پيش خواهد گرفت؟

بازتاب مذاكرات تهران
خبر توافق ايران و آژانس براي تداوم گفت وگوها در 27 دي ماه تقريبا به عنوان خط خبري و تيتر يك اكثر رسانه هاي خارجي كه اين مذاكرات را انعكاس دادند، گزارش شد.
روزنامه «چاينا ديلي» با انتشار مطلبي به ديدگاه ايران نسبت به نتايج اين مذاكرات پرداخته و نوشته مقامات ايراني اين گفت وگوها را «سازنده» خوانده اند.اين روزنامه اشاره كرده كه هيئت ديپلمات هاي آژانس، شامل هفت نفر بوده كه «هرمن ناكارتس»، معاون مديركل اين نهاد، رياست آن را برعهده داشته است. چاينا ديلي همچنين به نقل از علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس نوشته گفت وگوها سازنده بوده و پيشرفت خوبي حاصل شده است. علاوه بر اين، به گفته وي، دو طرف توافق كرده اند كه دور بعدي مذاكرات را در تاريخ 16 ژانويه 2013 برگزار كنند.
روزنامه «ديلي استار» نيز از ديگر مطبوعاتي است كه به اين موضوع پرداخته و نوشته هرچند به بيان ايران، در مذاكرات روز پنج شنبه پيشرفت حاصل شده، اما هيچ جزئياتي به جز اينكه دو طرف بار ديگر در نيمه ژانويه با هم به مذاكره مي پردازند، منتشر نشده است. اين روزنامه مي افزايد آژانس بين المللي انرژي اتمي هيچ اظهارنظر فوري درباره اين مذاكرات نداشته و مشخص هم نيست كه آيا بازرسان آژانس آن گونه كه مي خواستند، اجازه دسترسي به مركز نظامي «پارچين» را يافته اند يا خير. اين روزنامه در ادامه مطلب خود با بيان تاريخچه اي از مذاكرات ايران و آژانس و مهمترين مباحث موجود فيمابين پرداخته است.
در همين رابطه خبرگزاري «اينترپرس» افشا كرده كه نمودار هسته اي منتسب به ايران كه اخيرا، از سوي خبرگزاري «آسوشيتدپرس» منتشر شده بود، از يك مقاله علمي قابل دسترسي در اينترنت كپي شده است. آسوشيتدپرس با انتشار نمودار مذكور كه مدعي بود از سوي مقامات يك كشور منتقد برنامه هسته اي ايران در اختيارش قرار گرفته، اين ادعا را مطرح كرده بود كه ايران در حال تحقيق براي انجام آزمايش هاي عظيم انفجاري هسته اي است. اكنون اينترپرس با انتشار تصويري فاش كرده كه نمودار مذكور در شماره 239 از مجله «طراحي ومهندسي هسته اي»
(Nuclear Engineering and Design) در ماه ژانويه سال 2009 به چاپ رسيده و آژانس هم كاملا از آن آگاه است.
تحريم هاي جديد آمريكا عليه ايران
در روز برگزاري مذاكرات ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي، دولت آمريكا در اقدامي خصمانه و برخلاف ادعاهاي اخير مقامات اين كشور مبني بر آمادگي براي تعامل و گفت وگو با ايران، تحريم هاي جديدي را عليه برخي ديگر از اشخاص و موسسات كشورمان اعمال كرد.
خبرگزاري رويترز در اين باره گزارش داد: وزارت خزانه داري آمريكا اعلام كرد كه با اعمال تحريم هاي جديد عليه اين شركت ها و افراد آنها از تجارت در شركتها يا شهروندان آمريكايي منع مي شوند و سرمايه هايي كه در آمريكا داشته باشند مسدود مي شود.
اين گزارش حاكي است: بانكهاي خارجي كه تبادلات اين شركت ها و افراد را مديريت كنند نيز مي توانند دسترسي به نظام بانكي آمريكا را براساس رژيم تحريم هاي اين كشور از دست بدهند.
ديويد كوهن، معاون خزانه داري آمريكا با ادعاي غيرقانوني بودن فعاليت غني سازي ايران در بيانيه اي اعلام كرد: آمريكا آنهايي را كه در فعاليت هاي غني سازي غيرقانوني ايران مشاركت دارند هدف خواهد گرفت. جهان به وضوح اعلام كرده است كه اين فعاليتها غيرقابل پذيرش هستند.
خزانه داري آمريكا اعلام كرد كه تحريم هاي تازه اعلام شده عملياتهاي بين المللي خريد توسط سازمان انرژي اتمي ايران، شركت فناوري سانتريفيوژ ايران و برنامه غني سازي اورانيوم ايران را هدف مي گيرد. بنا بر اين گزارش افرادي كه اين تحريم ها آنها را هدف گرفته شامل فريدون عباسي دواني، سيدجابر صفدري، مرتضي احمد علي بهزاد، اميرحسين رحيميار و محمدرضا رضوانيان زاده هستند.
شركتهاي تحريم شده شامل پوياكنترل، ايران پويا، صنايع دريانوردي آريانيكان، فاراتك، گروه صنعتي ندا، طرح و پالايش و توليد ابزار برشي ايران هستند.
بي بي سي نيز به نقل از «ويكتوريا نولاند» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گزارش داد: ايالات متحده تحريم هاي اعمال شده عليه ايران را با افزودن نام پنج فرد و هفت شركت مرتبط با برنامه هسته اي اين كشور گسترش داده است. وي افزود «اين موسسه ها و افراد به خاطر ارائه كالا، فناوري و خدماتي كه توانايي ايران را براي غني سازي اورانيوم يا احداث نيروگاه آب سنگين تحقيقاتي افزايش مي دهد، تحريم شده اند.» «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا نيز دو روز پس از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري اين كشور و به رغم ادعاي گفت وگو با ايران پنج مقام و چهار شركت ايراني را در ليست تحريم هاي يكجانبه آمريكا قرار داد.
 


مخالفت چين و روسيه با اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران

نمايندگان دائم چين و روسيه در شوراي امنيت بار ديگر با درخواست غيرقانوني نمايندگان آمريكا، انگليس و فرانسه مبني بر اعمال تحريم هاي جديد عليه جمهوري اسلامي ايران مخالفت كردند.
پانزده عضو شوراي امنيت عصر پنج شنبه به وقت محلي و در روزهاي پاياني سال ميلادي براي آخرين بار گزارش نستور اوسوريو نماينده دائم كلمبيا و رئيس كميته تحريم ها عليه ايران را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
اكثر نمايندگان عضو شوراي امنيت، از شروع مذاكرات جديد ميان كارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي و مسئولان هسته اي كشورمان، ابراز خوشحالي و خوش بيني كرده و همچنين خواستار شروع مذاكرات اصلي ميان تهران و گروه 1+5 شدند.
همچنان كه انتظار مي رفت، نمايندگان دائم آمريكا، انگليس و فرانسه خواستار اعمال تحريم هاي شديدتر عليه تهران شدند كه اين درخواست ها با انتقاد صريح نمايندگان دائم چين، روسيه، پاكستان و برخي ديگر از كشورهاي عضو شوراي امنيت روبرو شد.
ويتالي چوركين نماينده دائم روسيه در سازمان ملل با انتقاد از تحميل تحريم هاي يكجانبه از سوي غرب عليه جمهوري اسلامي گفت: ما بر اين باوريم كه چنين تحريم هاي يكجانبه و فراقانوني به اجماع بين المللي به پرونده هسته اي ايران آسيب زده است.
چوركين افزود: چنين تحريم هايي برخلاف قوانين بين المللي است.
نماينده دائم روسيه تصريح كرد: كميسيون نظارت سازمان ملل در دوره اخير هيچ گزارشي درباره انتقال غيرقانوني سلاح متعارف از سوي ايران دريافت نكرده است.
وي بر حل ديپلماتيك موضوع هسته اي ايران تاكيد كرد و گفت: هيچ جايگزيني براي گفت و گو و راه حل ديپلماتيك وجود ندارد.
چوركين در پايان ابراز اميدواري كرد كه دور آينده گفت وگوها ميان ايران و 1+5 به نتيجه خوبي برسد.
نماينده دائم چين در سازمان ملل نيز با تاكيد بر اين كه مسئله هسته اي ايران داراي ابعاد پيچيده و مهمي است گفت: همه طرف ها بايد به تعهدات خود پايبند باشند.
لي بادانگ تصريح كرد: جامعه جهاني بايد به طور جدي به گفت و گو با ايران ادامه دهد و چين به اين روند متعهد است.
نماينده چين افزود: چين به هيچ وجه خواهان افزايش تحريم يا استفاده از زور و فشار بيش از حد عليه ايران نيست و به راه حل ديپلماتيك وفادار است.
در همين ارتباط مسعودخان نماينده پاكستان در سازمان ملل نيز در جلسه شوراي امنيت ملي گفت: راه حل صلح آميز برنامه هسته اي ايران همچنان بر مبناي اقدامات اعتمادساز متقابل و گام هاي ضروري براي تامين حق ايران در زمينه مصارف صلح آميز از انرژي هسته اي همچنان ممكن است.
نماينده پاكستان در سازمان ملل افزود: در حالي كه ايران به تعهداتش در برابر پيمان منع اشاعه تسليحات هسته اي (ان.پي.تي) و اساسنامه آژانس متعهد است حقوقش تحت اين اسناد نيز بايد مورد توجه و احترام قرار گيرد.


 


گفت و گوي تلفني باقري و اشميت

براي از سرگيري مذاكرات ايران و 1+5

معاونان جليلي و اشتون، چهارشنبه شب گذشته درباره تاريخ و مكان دور بعدي مذاكرات ميان ايران و 1+5 تلفني گفت و گو كردند.
شبكه خبري المانيتور در اين باره گزارش داد: «هلگا اشميت»، معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با همتاي ايراني اش- «علي باقري»- درباره تاريخ و مكان دور بعدي مذاكرات ايران با كشورهاي 1+5 به صورت تلفني گفت و گو كرده است.
المانيتور اين خبر را از قول يك ديپلمات اروپايي كه با اين شبكه خبري گفت و گو كرده بود، اعلام كرد.
اين ديپلمات اروپايي گفته است هنوز اينكه اين مذاكرات پيش از آغاز سال نو ميلادي يا پس از آن برگزار شود، مشخص نيست.
دفتر كاترين اشتون در اين باره در بيانيه اي اعلام كرد: «اميدواريم به زودي بتوانيم با ايران درباره نحوه ادامه مذاكرات و دستيابي به پيشرفت هاي ملموس به توافق برسيم و با پيدا كردن راه حلي ديپلماتيك در مسير حل نگراني هاي بين المللي گام برداريم.»
در همين رابطه و به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، «ويكتوريا نولاند»، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت: معاون «كاترين اشتون»، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با يكي از مذاكره كنندگان ايراني گفت و گو كرده تا زمان و مكان احتمالي براي ديدار تهران با گروه 1+5 را مشخص كنند.
وي مدعي شد: ما كماكان به طور شفاف به طرف ايراني اعلام مي كنيم اگر آنها جدي باشند، باب مذاكره باز است به ويژه در چارچوب گفت و گوهاي دوجانبه.
اين ادعا در حالي مطرح شده كه دولت آمريكا در روز مذاكرات ايران و آژانس تحريم هاي جديدي عليه 5 فرد و 7 شركت ديگر ايراني مرتبط با برنامه هسته اي كشورمان اعمال كرد.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ با حوادثي كه در مصر شاهديم كاملا خلأ رهبري مقتدر در انقلاب مردم اين كشور احساس مي شود. بايد در كشور خودمان به خاطر برخورداري از نعمت رهبري هوشيار و مومن خداوند را شاكر باشيم.
0865---0911
¤ كشف و خنثي سازي شبكه استوديوهاي زيرزميني ضد انقلاب را به سربازان گمنام و ضابطان قضايي تبريك مي گويم قبلا اين شبكه ها كه به سفارش شبكه هاي جاسوسي برنامه سازي مي كنند نقش پررنگشان در فتنه 88 و خبرسازي هاي جعلي و جنگ نرم آشكار شده بود. اين كشف بخصوص در اين ايام كه نزديك انتخابات هستيم، گام بسيار مهمي در جهت خنثي سازي توطئه ها دارد و دست مريزاد دارد و سربازان گمنام بايد اين سر نخ ها را تا ريشه كني كامل دنبال كنند و به فرقه ضاله بهائيت در كشور كه پشت پرده هر خيانتي در داخل و خارج كشور هستند فرصت ندهند و هر زماني كه فرصت مناسبي پيش آمد ضربات كاري به اين شبكه و سران آن وارد كنند.
رضا مسعودي
¤ اوباما رئيس جمهور آمريكا با به رسميت شناختن تروريست هاي سوريه دنائت و پستي را به اوج خود رساند و سند آن را به نام خود ثبت كرد. سازمان ملل و ديگر متوليان حقوق بشر متوجه باشند كه اگر موضع شفاف و قاطع در برابر اين ددمنشي آشكار آمريكا نگيرند در ادامه كشتار مردم مظلوم و بي گناه سوريه شريك هستند و بايد در دادگاه الهي و جهاني جوابگو باشند. هرچند كه مظلومين بايد تمام قد در برابر ظالمين بايستند و حق خويش را بستانند.
محمودي
¤ اقتصاد غرب و اروپا رو به ورشكستگي گذاشته و غربي ها بقاي حكومت هاي خود را در خطر مي بينند لذا حتي به زور هم كه شده سعي دارند در صدد يغماي كشورهاي ثروتمند و مستقلي همچون مصر، سوريه، ليبي، يمن و عراق برآيند.
يك پيام
¤ به اعتقاد بنده ادغام وزارت فن آوري و اطلاعات در وزارتخانه راه و شهرسازي خواسته يا ناخواسته موجب تضعيف قدرت و اقتدار نظام در عرصه فعاليت سايبري خواهد شد.
8516---0919
¤ از اينكه يكي از هموطنان از طريق اين ستون نسبت به مصرف چند متر پارچه بيشتر از سوي يك وزارتخانه در ايام عزاداري سيدالشهداء به عنوان اسراف ياد كرده و انتقاد شديد كرده بود ناراحت شدم. به اين برادر يا خواهر بفرماييد ما هرچه داريم از امام حسين(ع) و شهادت آن بزرگوار داريم. اگر واقعا كسي مخالف اسراف است كافي است دستي به زندگي خودش بكشد و از خودش مايه بگذارد.
قطب زاده
¤ شماره 09640 براي پاسخگويي مردم به سوالات شرعي بود و مردم خيلي راحت مي توانستند مشكلات شرعي خود را برطرف كنند. اما الان مدتهاست كسي پاسخگو نيست. تقاضاي رسيدگي داريم. حيف است كه اين سيستم اطلاع رساني از كار بيفتد.
يك شهروند
¤ خيلي از مساجد به صورت قديمي اداره مي شوند و نياز است در اداره و مديريت آنها با توجه به نيازها و شرايط روز تغيير و تحول هايي به وجود بيايد مشروط بر اينكه مسئولين امور مساجد به اين باور برسند و براي انجام اين تحول مديريتي ورود پيدا كنند.
8539---0918
¤ آقاي حاجي بابايي اعلام كرده كه دانش آموزان به خارج اعزام مي شوند اولا ايشان كارآمدي پزشكان داخلي را زير سوال مي برد ضمن اينكه بهتر است ايشان به نصب بخاري استاندارد در مناطق محروم اقدام كند.
0682---0912
¤ تجهيز پايتخت به سيستم پخش اذان توسط شهرداري اقدامي بسيار قابل تقدير است چرا كه اقدامي در جهت ترويج و گسترش معنويت در جامعه است. تقاضا داريم اين طرح در سراسر كشور و حتي روستاها نيز اجرا شود.
سليمان بلغار
¤ ما بازنشستگان آموزش و پرورش در سنين كهنسالي احتياج به دارو و درمان داريم. حدود يك ماه است كه رئيس جمهور مشكل بيمه طلايي را حل كرده و خبر پرداخت مبلغ 100 ميليارد تومان بابت اين طرح در روزنامه ها درج شده است، اما متاسفانه از اجراي اين طرح خبري نيست. لطفا ما بازنشستگان را دريابيد.
موسوي
¤ دختر و دامادم از سمعك استفاده مي كنند و 90درصد شنوايي ندارند الان مدتهاست كه با گران شدن دلار توان تهيه سمعك براي فرزندانم را ندارم. ضمن اينكه هزينه هاي جانبي آن هم سرسام آور شده است. مسئولان نبايد به فكر ماشين هاي لوكس و زندگي مجلل ثروتمندان باشند. آيا درست است كه يك باطري سمعك براي يك فرد كم شنوا پيدا نشود و مادري نتواند صداي گريه فرزندش را بشنود!
يك مادر
¤ پله برقي پل مقابل شهرك شهيد محلاتي واقع در بزرگراه ارتش يك سال است كه خراب است و افراد ميانسال به سختي از آن بالا و پايين مي روند. چرا كسي به فكر افراد مسن نيست.
7743---0912
¤ با توجه به اينكه تمامي خودروهاي گازوئيلي به ويژه اتوبوس ها داراي جي پي اس مي باشند مسئولين ستاد سوخت به راحتي مي توانند ميزان تردد و مصرف سوخت آنها را رصد و كنترل نمايند. پس چطور هر روز در شيراز و شهرهاي ديگر شاهد استفاده افراد از كارت سوخت خودروهاي فرسوده و غيرقابل استفاده توسط ماشين هاي سنگين كه عازم سيستان و بلوچستان و به پاكستان و افغانستان هستند مي باشيم.
اصغر كردبچه
¤ يكي از مصوبات دور اول سفر رياست جمهوري آقاي احمدي نژاد به استان كرمان، اتصال راه آهن رفسنجان به كرمان بود كه هنوز به مرحله اجرا نرسيده است. چرا؟
6948---0913
¤ خطوط تلفن منطقه 3 تهران خيابان هاي جلفا، سيدخندان، شريعتي ارسباران چند روز است كه قطع شده است. در پي گيري هاي به عمل آمده مسئولان مخابرات اعلام مي كنند كه سيم هاي تلفن از سوي سارقين به سرقت رفته است. اين بار دومي است كه ساكنين محل با مشكل قطع سيم ها مواجه مي شوند. با توجه به وقوع اين حادثه طي 2 هفته اخير چرا مسئولين امر چاره اي براي حل اين معضل نمي كنند؟ آيا لازم نيست ناجا وارد عمل شود؟
يكي از ساكنين محل
¤ امكانات بيمارستان شهرستان بروجرد جوابگوي نياز امروز نيست. از مسئولين وزارت بهداشت تقاضاي رسيدگي داريم.
5158---0916
¤ فرماندار شهرستان سيرجان و مسئولين صدا و سيماي استان كرمان مشخص كنند ما سيرجاني ها چه زماني موفق به دريافت برنامه هاي راديو و تلويزيون به طريق ديجيتال خواهيم شد. اين بلاتكليفي، شهروندان اين شهر را رنج مي دهد.
2917---0913
¤ ايستگاه راه آهن پرند- گلستان يا سلطان آباد فاقد ديوار، صندلي و روشنايي است. از مسئولان تقاضا داريم براي رفاه حال مسافران اقدامات لازم را انجام دهند. يك سال است كه هيچ عكس العملي از سوي مسئولان نديده ايم حداقل يك بار از نزديك منطقه را بازديد كنند تا ببينند مردم چه مي كشند.
يكي از اهالي سلطان آباد
¤ در رسانه ها اعلام شد كه مشكل استخدامي ادارات حل شده است پس چرا نتيجه آزمون استخدامي استانداريها كه بهار 1391برگزار شده از جمله استانداري كرمانشاه اعلام نمي شود؟
6115---0918
پاسخ روابط عمومي شهرداري منطقه 12
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه مورخ 28/8/91 با عنوان «فعاليت نمايشگاه هاي ماشين در خيابان شهيد اسكويي منطقه پل چوبي» به اطلاع مي رساند: «طبق اعلام حوزه معاونت امور شهري و فضاي سبز اين منطقه طي بازديد به عمل آمده، هيچگونه فعاليت نمايشگاهي در اين خيابان مشاهده نگرديده است.»
 


اپوزيسيون در انتخابات 92 هم كاسه چه كنم چه كنم دست مي گيرد (خبر ويژه)

يك روزنامه نگار زنجيره اي و متواري در گزارشي تأكيد كرد اپوزيسيون جمهوري اسلامي پايگاه قابل توجهي ندارد و به خيال پردازي و توهم
رو كرده است.
«آرش-ب» در اين گزارش تحليلي خاطر نشان كرد: نيروهاي اپوزيسيون عملا پايگاه اجتماعي قابل توجهي ندارند. البته نبايد فراموش كرد كه درپيش گرفتن تاكتيك هاي خيال پردازانه و مبتني بر توهم و آنچه كه مايل به ديدن آن بودند- و نه آن چيزي كه در عالم واقع وجود داشت- نيز در از دست دادن تاثير بر عرصه سياست داخلي ايران، نقش داشته است. عرصه سياست، عرصه سير در خيالات نيست، بلكه مبتني بر استفاده از تجربه هاي پيشين و برنامه ريزي براي اتفاقات محتمل آينده است. تحليل و تصميم گيري براساس آرزوها، نيروي سياسي را به واكنش هاي انفعالي و شكست در برنامه ها مي رساند. اين همان اتفاقي است كه براي بسياري رخ داده است.
وي اضافه مي كند: نيروهاي نزديك به جنبش سبز با تاكيد يك جانبه بر انتخابات و شروط خود، سوي ديگر قضيه را فراموش كردند. هرگز پاسخي به اين سوال داده نشد كه اگر حاكميت، اين شروط را قبول نكرد، چه بايد كرد؟ جواب البته روشن، اما به همان اندازه نامشخص است؛ شركت نمي كنيم! اين كار البته دو ضرر عمده داشت- و دارد-: نخست آنكه كنش سياسي اصلاح طلبان در انتخابات پيش رو را به چيزي جز قهر سياسي تبديل نمي كند. همان قهري كه اصلاح طلبان پيش از آن با عنوان انفعال آن را نفي كرده بودند. از سوي ديگر، باعث اين نمي شد كه در آستانه انتخابات، با در دست گرفتن كاسه چه كنم، در پي اكسيري براي تاثيرگذاري بر انتخابات باشند. دوستان آن قدر بر آرزوهاي خود به عنوان تحليل تاكيد كرده اند كه از ياد بردند حاكميتي كه به طور رسمي از اسفند سال 81 پروژه اخراج اصلاح طلبان از حاكميت را رقم زده و با صرف هزينه هاي گزاف در خرداد 88 آن را به ثمر رسانده، صرفا با چند سخنراني و بيانيه، حاضر نيست از پروژه خود دست بكشد.
آرش-ب ياد آور شد: اصلاح طلبان حتي متوجه نيستند و تصور كردند شايد لابي هاي فردي كه قادر به دفاع از خود و فرزندانش نيز نيست، و اساسا حتي در تعلق وي به جنبش سبز نيز شك و شبهه فراواني وجود دارد، مي تواند هم چون اكسيري براي آنان عمل كند. عدم آمادگي لازم براي حالتي كه حاكميت شروط اصلاح طلبان را رد كند، باعث آن شده است كه هر روز بيانيه هاي شداد و غلاظ در ستايش تحريم فعال از سوي گروه هاي مختلف صادر شود. اين بيانيه ها با كلي گويي، پرگويي و لحني شعارگونه خواستار عدم حضور در انتخابات هستند.
وي در پايان تصريح كرد: كه خود از طرفداران تحريم انتخابات است اما به نظر مي رسد زمان براي تشويق اين امر دير شده است.
 


ناوهاي آمريكا در برابر موشك هاي ايران بي دفاع هستند (خبر ويژه)

ايران قادر است رزمناو و كشتي هاي جنگي آمريكا را در منطقه از كار بيندازد.
اين مطلب را پايگاه اينترنتي روز آن لاين وابسته به اپوزيسيون خارج كشور از قول يك كارشناس نظامي عنوان كرد و نوشت: ايران در زمينه جنگ نامتقارن به طور جدي و اصولي فعاليت كرده است و استراتژي نظامي خود را براساس تقويت توان موشكي و قدرت جنگ نامتقارن قرار داده است، گزارش ها نشان مي دهند ايران در سال هاي اخير به طور جدي در حال افزايش دقت موشك هاي خود چه كوتاه برد و چه ميان برد است و در اين زمينه به دستاورد هاي خوبي هم رسيده است. به عنوان مثال موشك نقطه زن فاتح 110 كه يك موشك كوتاه برد با 300 كيلومتر برد است با نصب كاوشگر ردياب در سر جنگي آن به طور قابل ملاحظه اي دقيق شده است. ايران با اين موشك مي تواند پايگاه هاي نظامي آمريكا در خليج فارس را به طور دقيق هدف قرار دهد.
اين كارشناس نظامي با بيان اين كه «ايران به جاي خريد سيستم هاي جديد، سيستم هاي الكترونيكي و رادارهاي پدافندهاي در اختيار خود را ارتقا داد و اين در مورد جنگ الكترونيك و موشك هاي ضد رادار كه اصلي ترين سلاح غرب است، راهبر مناسبي بود». وي اضافه كرد: با فرود آوردن دو هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي توسط ايران، به خصوص هواپيماي نخست كه تكنولوژي بسيار پيشرفته اي داشت، غرب هم اين پيام را گرفته كه پدافند هوايي ايران، پدافند هوايي عراق و ليبي نيست.
تحليلگر نظامي اين سايت وابسته به اپوزيسيون درباره قدرت دريايي ايران خاطر نشان كرد: در استراتژي جديد، ايران در سال هاي اخير دردريا هم شناورها را كوچك كرد اما با افزايش تحرك و قدرت آتش آنها به لحاظ داشتن موشك هاي متعدد، توان درگيري آنها در يك جنگ نامتقارن را بالا برد. قايق هاي ايران الان از قايق هاي معمولي بزرگتر و سرپوش دار هستند و مجهز به موشك هايي هستند كه مي توانند يك رزمناو يا كشتي جنگي متوسط را از حالت جنگي خارج كنند.
روز آن لاين همچنين نوشت: ايران در اين زمينه همكاري هاي زيادي با چين داشته است و حداقل 4 يا 5 مدل از موشك هاي ضد كشتي و هدايت شونده را كه عمدتا كروز هستند از اين كشور گرفت و پس از آن توانست قابليت مونتاژ و توليد انبوه اكثر آنها را به دست بياورد. اينكه ايران مي تواند موشك هاي مذكور را توليد انبوه كند و تعداد شناورهايش را بالا ببرد، اين تهديد را براي آمريكا ايجاد مي كند كه در دريا با 4 هزار موشك شليك شده روبرو باشد. شناورهاي ايران هم كوچك و پراكنده هستند. ايران البته يك طرح بلندپروازانه موشك ضد كشتي به نام خليج فارس هم دارد. چيني ها چند سال قبل اين طرح را شروع كرده بودند تحت عنوان DF21 كه يك موشك قوسي بالستيك ضدكشتي است. ايران ورژن تغيير يافته اي از موشك فاتح 110 كه در سر جنگي آن كاوشگر هدف گير قرار دارد را تحت عنوان خليج فارس حدود يك سال پيش آزمايش كرد. در مورد موشك هاي ضدكشتي يك نقطه قوت در نيروي موشكي ايران، موشك هايي از نوع موشك كروز پيشرفته روسي kh-41 سان برن هستند كه با سرعت سه برابر صوت در ارتفاع بسيار پايين يعني در 20 متري سطح دريا پرواز مي كنند و دفاع موشكي در مقابل آنها تقريبا غيرممكن است.
 


آمريكا فقط امتياز مي خواهد پس مذاكرات ژانويه هم بيهوده است (خبر ويژه)

«انتظار آمريكا از ايران در مذاكرات 1+5، دادن امتيازات يكجانبه است. با اين وصف آمريكا همچنان مشغول بيهوده گويي در جريان مذاكرات است و نتيجه اي نخواهد گرفت».
اين تحليل را وب سايت صداي آمريكا از قول اسكات لوكاس مدير سايت «اندورينگ آمريكا» و استاد دانشگاه بيرمنگام منتشر كرد. لوكاس در اين تحليل نوشت: لورا روزن نويسنده «المونيتور» اطلاعات دروني خود از مذاكرات نمايندگان كشورهاي 1+5 را در مقاله اي درج كرده است. ايالات متحده آمريكا و اروپاييان مايلند ايرانيان طرح «متوقف كنيد، درش را تخته كنيد و بفرستيد به خارج» را بپذيرند. طرحي كه در مذاكرات ماه ژوئن در مسكو، يعني در آخرين ديدار سطح بالاي طرفين كه به صورت پرسروصدايي بي نتيجه ماند، بر آن اصرار كردند. «متوقف كنيد» يعني ايران غني سازي اورانيوم 20 درصدي را متوقف كند. «درش را تخته كنيد»، به معناي تعطيلي دومين تاسيسات غني سازي اورانيوم ايران در «فردو» است. «بفرستيد به خارج» هم كنايه از آن است كه ايران بايد كل اورانيوم 20 درصدي خود را به خارج از كشور بفرستد.
وي مي افزايد: اما از پذيرش اين سه شرط، چه چيزي نصيب ايران مي شود؟ در مسكو، ايالات متحده و اروپاييان چيزي بيش از يك امتياز كم ارزش، يعني لغو تحريم لوازم يدكي هواپيما، پيشنهاد نكردند. اين از نظر تهران نه تنها «آجيل به جاي الماس» بلكه توهين آميز است. به بيان ديگر واشنگتن انتظار عقب نشيني يكجانبه را از ايران داشت.
مديريت سايت «اندورينگ آمريكا»: به نظر مي رسد مواضع طرفين نسبت به ان زمان تغييري نكرده است. داستان سرايي در آسوشيتدپرس و رويتر عليه برنامه هسته اي ايران ادامه دارد. اين رفتارها جاي بحث معقول را مي گيرد. مسئله همان طور كه در صحبت هاي ماه گذشته هيلاري كلينتون هم پيدا بود، انتظار دادن امتياز يكجانبه از سوي ايران است و نه صداقت متقابل. اين براي تهران پذيرفتني نيست. ايران اعلام كرده كه در ژانويه مذاكرات با 1+5 را از سر مي گيرد اما آمريكا مي گويد ايران بايد عقب نشيني كند و امتياز يكجانبه بدهد. به همين دليل است كه من شرط مي بندم كه هفته آينده، ماه آينده و پس از ژانويه ما همچنان در چنبره اين بيهوده گويي ها خواهيم بود. سپس «دريچه» اعلام شده ماه مارس هم به خاطر انتخابات رياست جمهوري ايران بسته مي شود.
 


موسويان: بر سر برنامه هسته اي در ايران اجماع حاكم است (خبر ويژه)

عضو تيم مذاكرات هسته اي در دوره اصلاحات اعلام كرد دولت آمريكا هيچ اختياري از خود براي حل و فصل قانوني چالش هسته اي با ايران ندارد.
حسين موسويان معاون حسن روحاني 4 سال پيش به خاطر برخي اتهامات بازداشت و محكوم شد. وي پس از يك سال بازداشت و ممنوعيت داشتن مسئوليت هاي ديپلماتيك براي 5 سال، به آمريكا رفت.
وي در مصاحبه با صداي آمريكا با بيان اينكه به مذاكرات آژانس در تهران خيلي اميدوار نيست و علت هم اين است كه مسئله هسته اي ايران، سياسي است و نه فني، اضافه كرد: آژانس به هيچ عنوان توان و اختيار لازم براي بحث و گفتگو و احياناً توافق بر سر موضوعات سياسي را ندارد. آژانس از ايران مي خواهد كه ابتدا پروتكل الحاقي را اجرا كند و نيز تقاضاي دسترسي بيشتر به مراكز مربوطه را دارد. ايران در حال حاضر از اعضاي امضاكننده پادمان است و آن را بطور كامل در چهارچوب آژانس رعايت مي كند. اما آژانس شش-هفت سالي است كه بر اجراي پروتكل الحاقي تأكيد مي گذارد. آژانس ابعاد احتمالي نظامي را مد نظر قرار داده كه دسترسي هايي فراتر از پروتكل الحاقي و نامحدود را مد نظر دارد. [اما] حتي اگر ايران آمادگي چنين كاري را داشته باشد، آژانس توانايي و اختيار كافي براي انجام عمل متقابل را ندارد. ابتدا بايد توافقي ميان ايران و 1+5 بر سر بسته اي فراگير حاصل شود تا بر مبناي طرحي گام به گام بتوانند روي مسائل سياسي به توافق برسند و بعد اين مأموريت به آژانس محول شود تا با سفر به تهران بتواند روي مسائل فني با ايران به توافق برسد. بازديد از پارچين مستلزم آن است كه ايران پروتكل الحاقي را عملاً اجرا كند. براي اين منظور، ايران قطعاً خواهان اقدامي متقابل خواهد بود. آنها نمي توانند پروتكل الحاقي را براي هيچ به اجرا درآورند.
وي با بيان اينكه كنگره آمريكا در برابر به رسميت شناختن حق غني سازي ايران مخالفت مي كند، گفت: درنتيجه توانايي اوباما در اين زمينه محدود است. كنگره با تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران موضع خود را نشان داد كه فقط خواهان اعمال فشار است.
موسويان با تأكيد بر اينكه اوباما اختياردار نيست، اضافه كرد: در ايران هم چنين اجماعي وجود ندارد اما يك نفر هست كه تصميم گيرنده نهايي است. حتي در صورت اختلاف بين دولت و مجلس، وقتي مقام رهبري تصميم مي گيرند، همه اطاعت مي كنند. امتيازي كه در ايران وجود دارد اين است كه عليرغم همه اختلافات در درون نظام، و بين مجلس و دولت، يك تصميم گيرنده نهايي وجود دارد كه رهبر انقلاب است. اما در واشنگتن نه اجماعي وجود دارد و نه كسي هست كه تصميم نهايي را بگيرد. اين يك مشكل است. مشكل دوم اين است كه اعضاي گروه 1+5 هم با هم اختلاف نظر دارند. اما براساس آنچه كه از منابع موثق شنيده ام، آمريكا و اروپايي ها «طرحي گام به گام» را تهيه كردند و آن را چند ماه پيش، در جريان اجلاس عراق، به تهران ارائه داده اند. هيچ امتياز عمده اي در آن براي ايران وجود ندارد. دليلش هم اين است كه دولت اوباما قدرت كافي براي برداشتن تحريم ها را ندارد. اين امر در توان و در حيطه اختيارات كنگره است. و كنگره هم قصدي براي انجام آن ندارد.
وي در پاسخ اين پرسش كه آيا اعمال تحريم ها مانع پيشروي فعاليت هاي هسته اي ايران نشده يا حداقل آن را كند نكرده اند؟ گفت: تهديد ايران و افزايش تحريم ها غير سازنده بوده اند. به دنبال تحريم ها بود كه ايران قابليت هاي غني سازي اش را ارتقا داد. برگرديد به سال 2006، ايران ذخيره اندكي از اورانيوم غني شده را داشت. امروزه بعد از چهار پنج سال، و بعد از تصويب چهار پنج قطعنامه و اعمال تحريم هاي بيشتر، ذخاير اورانيوم غني شده ايران به حدود 7 هزار كيلوگرم رسيده. در سال 2005 يا 2006، ايران حدود هزار سانتريفيوژ داشت، اما بعد از همه آن قطعنامه ها، ايران حالا حدود 10 هزار سانتريفيوژ دارد. حتي درجه غني سازي هم فرق كرده، آن زمان ايران تا سطح سه، چهار و پنج درصد غني سازي مي كرد، اما بعد از اعمال تحريم ها، الان در سطح 20 درصد غني سازي مي كند.
موسويان درباره اين پرسش كه «پس به دنبال تحريم ها، ايران سازشي از خود نشان نخواهد داد» گفت: دقيقاً، نتيجه معكوس هم دارد. رفتار سياسي ايران، زير فشار و تهديد، كاملاً متفاوت شده. اگر آنها مي خواهند كه ايران انعطاف پذيري بيشتري نشان دهد و همكاري كند، بايد اين را بفهمند كه تهران، تحت فشار و تهديد، نمي تواند چنين خواسته اي را اجابت كند. اين بدين خاطر است كه قدرت هاي غربي، واقعيت هاي درون ايران را درك نمي كنند. آنها فكر مي كنند كه مي توانند با افزايش تحريم ها و اعمال فشار، ايران را وادار كنند تا سياست هاي هسته اي اش را تغيير دهد. اما اين اتفاق رخ نخواهد داد.
وي پس از بيان اينكه ايران درباره تأسيسات اتمي خود قائل به شفافيت است، با اين سؤال مواجه شد كه «آيا فردو را تعطيل مي كند؟». موسويان در پاسخ اظهار داشت: شما مسائل را با هم قاطي مي كنيد؛ شفافيت هيچ ارتباطي به تعطيلي فردو ندارد. شفافيت بخرج دادن كه ارتباطي به تعليق ندارد. شفافيت يعني، ايران به آژانس اجازه بازرسي هايي كه مورد نيازش هست را بدهد. اگر بخواهيد ده تا سايت غني سازي بسازيد كه مي توانيد براساس NPT اين كار را بكنيد. اين حق مشروع تك تك اعضاي NPT است.
خبرنگار صداي آمريكا همچنين از موسويان پرسيد: «چرا در ايران در مورد برنامه هسته اي كسي مطلبي نمي نويسد و سكوت مطلق است؟» و او پاسخ داد: چون كه امروزه اجماعي در داخل كشور وجود داشته بدين ترتيب كه اين صرفاً موضوعي سياسي است؛ و گروه 1+5 هم در موقعيتي نيست كه براي برون رفت از اين بن بست توافقي واقعي داشته باشد، دقيقاً بخاطر همان دلايلي كه قبلاً گفتم. اول اين كه در واشنگتن اختلاف نظر هست و دوم اين كه در درون 1+5 هم اختلاف نظر وجود دارد.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10