(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 25  آذر  1391 - شماره 20381

كوتاه اقتصادي
از سوي لاريجاني يك مصوبه هيات وزيران غيرقانوني اعلام شد
توضيح رئيس سازمان غذا و دارو
شاكي اصلي واردات لوازم آرايش به جاي دارو وزارت بهداشت است
پيشنهاد افزايش قيمت برق در بودجه 92
نيكزاد اعلام كرد
استقلال و خودكفايي كشور در تأمين زيرساخت هاي حمل و نقل و شهرسازي
كريمي خبر داد
پرداخت 4/1ميليارد دلار ارز دارويي
رئيس اتحاديه باغداران:
دلالان عامل اصلي گراني ميوه هستند
كشورهاي خارجي در صف امضاي قرارداد خريد گاز از ايران
در صورت تاييد سازمان دامپزشكي صورت مي گيرد
توزيع شير فله اي كيلويي 1200 تومان
هشدار رئيس صندوق بين المللي پول آمريكا
با خطرناكترين بن بست مالي و مشكلات داخلي روبروست
يك مقام دولتي مطرح كرد
اتفاق نظر مجلس و دولت در لغو ادغام وزارت ارتباطات


كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري از پرداخت وام ضروري به 60هزار بازنشسته واجد شرايط خبر داد. ايراندخت عطاريان با بيان اينكه پرداخت وام ضروري به بازنشستگان كشوري با هدف بهبود معيشت و كاهش هزينه هاي اقتصادي انجام مي گيرد، گفت: صندوق بازنشستگي كشوري در راستاي كمك به بازنشستگان و ارتقاي معيشت اقتصادي آنان با حمايت دولت تسهيلاتي را در قالب پرداخت وام بانكي براي بازنشستگان كشوري در نظر گرفته است كه براساس ضوابط و شرايط اعلام شده به بازنشستگان واجد شرايط پرداخت مي كند.
¤ رئيس كل بانك مركزي نرخ تورم در دوازده ماهه منتهي به آبان ماه امسال را 1/26 درصد اعلام كرد. محمود بهمني در پاسخ به اين پرسش كه آيا بانك مركزي نرخ تورم آبان ماه را نهايي كرده است؟ گفت: نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به آبان ماه 1391 نسبت به دوازده ماه منتهي به مهرماه 1390 معادل 1/26 درصد بوده است. به گزارش مهر، در حالي نرخ تورم در دوازده ماهه منتهي به آبان ماه امسال به 1/26 درصد رسيده كه اين نرخ در مدت مشابه در مهرماه 9/24 درصد بوده است.
¤ نايب رئيس كانون انجمن صنفي آموزشگاه هاي آزاد فني و حرفه اي با اشاره به تعطيلي 6 هزار آموزشگاه آزاد گفت: در حال حاضر به دليل عدم به روز بودن استانداردها، فاصله معناداري بين تقاضاي مهارت و نياز بازار وجود دارد. رحيم عابدي با اشاره به وضعيت آموزشگاه هاي آزاد فني و حرفه اي اظهار داشت: 17هزار آموزشگاه فعال در سطح كشور وجود دارد كه طي دو سال گذشته اين تعداد به 11 هزار آموزشگاه تقليل يافته است.
¤ آن دسته از افراد متقاضي دريافت مسكن مهر در شهر جديد پرديس كه تاكنون موفق به ثبت نام نشده اند، مي توانند با مراجعه به غرفه شركت عمران شهر جديد پرديس در نمايشگاه بزرگ راه و شهرسازي، نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي، شركت عمران شهر جديد پرديس امكان ثبت نام از افراد متقاضي دريافت مسكن مهر در شهر جديد را فراهم كرد.
¤ عضو هيئت مديره شركت مادر تخصصي عمران شهرهاي جديد با اشاره به بهره برداري از متروي پرند و هشتگرد در نيمه اول سال 92 گفت: 420 هزار واحد مسكن مهر در شهرهاي جديد ساخته مي شود.علي بزرگوار در جمع خبرنگاران با بيان اينكه برنامه ما اين است كه تا پايان امسال 300هزار واحد مسكن مهر را در شهرهاي جديد افتتاح كنيم، گفت 34 هزار و 200 واحد افتتاح شده است كه همين مقدار هم آماده افتتاح داريم؛ ضمن آنكه حدود 123 هزار واحد در مرحله پايان نازك كاري قرار دارد.
¤ مديرعامل آزمايشگاه مكانيك خاك، با اشاره به اينكه كيفيت آسفالت جاده هاي كشور طي 7 ماه گذشته، نسبت به مدت مشابه سال قبل، 14 درصد بهبود يافته است، از اتمام عمليات آسفالت 2000 متر از باند فرودگاه امام خميني(ره) خبر داد. كامران رحيم اف، در سومين نمايشگاه راه و شهرسازي با بيان اينكه سال گذشته در امر كنترل كيفي بر انجام وظايف حاكميتي تأكيد داشتيم، اظهار داشت: براساس دستور وزير راه و شهرسازي، اين شركت بر مجموعه بخش خصوصي فعال و آزمايش هاي كنترل كيفي، بر آنها نظارت دارد و ارزيابي انجام مي دهد.
 


از سوي لاريجاني يك مصوبه هيات وزيران غيرقانوني اعلام شد

رئيس مجلس شوراي اسلامي طي نامه اي به رئيس جمهور، «اعطاي مجوز به شركت ملي گاز ايران جهت سرمايه گذاري در طرح هاي پالايشگاه گاز بيدبلند» را غيرقانوني اعلام كرد.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نظر خود در مورد موضوع صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقي به «قانون نحوه اجراي اصول هشتادو پنجم (85) و يكصد و سي و هشتم (138) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران» را اعلام كرد.
لاريجاني طي نامه اي به شرح ذيل كه در روزنامه رسمي منتشر شد به رئيس جمهور چنين نوشت: جناب آقاي دكتر احمدي نژاد رياست محترم جمهوري اسلامي ايران، بازگشت به رونوشت تصويب نامه هيئت محترم وزيران به شماره ... مورخ 21/6/1389، موضوع: «اعطاي مجوز به شركت ملي گاز ايران جهت سرمايه گذاري در طرح هاي پالايشگاه گاز بيدبلند»، متعاقب بررسي ها و اعلام نظر مقدماتي «هيئت بررسي و تطبيق مصوبات دولت با قوانين» و مستندا به صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقي به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (85) و يكصد و سي و هشتم (138) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و اصلاحات بعدي» و ماده (10) آيين نامه اجرايي آن، مراتب متضمن اعلام نظر قطعي جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانوني و اعلام نتيجه به اين جانب ابلاغ مي گردد.
بديهي است پس از انقضاي يك هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه كه مورد ايراد قرار گرفته است، ملغي الاثر خواهد بود.
توضيح اينكه شماره هاي فوق مربوط به ترتيب درج در روزنامه رسمي كشور مي باشد.
1- از آنجا كه تصويب نامه شماره... مورخ 22/12/1388 به موجب راي قطعي هيئت، متضمن نظر قطعي رئيس مجلس شوراي اسلامي ابلاغي به شماره ... مورخ 15/4/1389 مغاير با قانون تشخيص گرديده و نظر به اينكه مصوبه مذكور بدون هرگونه اصلاحيه، مستند هيئت محترم دولت در صدور مصوبه اخير التصويب قرار گرفت و اين امر به منزله احياء مصوبه ملغي الاثر شده قبلي مي باشد، عليهذا، مبنيا بر مغايرت هاي اعلامي قبلي و با استناد به تبصره (4) الحاقي به «قانون نحوه اجراي اصول هشتادو پنجم (85) و يكصد و سي و هشتم (138) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و اصلاحات بعدي» - مصوب 1378 - مغاير با قانون است.
2- نظر به اينكه براساس ماده (87) قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت - مصوب 1380 - «شركتهاي دولتي موضوع ماده (2) اين قانون مكلفند كه تمام طرحها و پروژه هاي سرمايه گذاري از محل منابع داخلي بيش از هشت ميليارد (000/000/000/8) ريال خود را، براي يك بار به تاييد شوراي اقتصاد برسانند.» عليهذا مصوبه از حيث فقدان تاييد «شوراي اقتصاد» مغاير با قانون است»
رئيس مجلس شوراي اسلامي علي لاريجاني

 


توضيح رئيس سازمان غذا و دارو

شاكي اصلي واردات لوازم آرايش به جاي دارو وزارت بهداشت است

در پي انتشار خبري با عنوان يك مقام بانك مركزي فاش كرد، ارز دولتي گرفتند به جاي دارو لوازم آرايشي وارد كردند، در گفت و گو با خبرگزاري فارس، روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي توضيحي در اين باره به روزنامه ارسال كرد.
در اين توضيح دكتر شيباني رئيس سازمان غذا و دارو، ضمن رد اظهارات يكي از مسئولان بانك مركزي كه گفته ارز اختصاص يافته در اختيار وزارت بهداشت صرف خريد كالاهاي آرايشي شده است گفت: اين موضوع از طرف كسي كه خود را از مقامات بانك مركزي معرفي كرده و خواسته نامش فاش نشود كذب محض بوده و اتفاقاً ما شاكي هستيم كه چرا به جاي اينكه ارز مرجع را به داروهاي حياتي و مورد نياز و نيز برخي تجهيزات پزشكي كه امروز از مهمترين اولويت هاي كشور است اختصاص دهند آن را براي خريد و واردات لوازم آرايشي و خودروهاي لوكس اختصاص داده اند.
رئيس سازمان غذا و دارو همچنين گفت: از اسفند ماه سال 1390 كميته تدابير ويژه در وزارت بهداشت و درمان به شدت دنبال تأمين و ذخيره سازي داروهاي حياتي و مورد نياز كشور بود كه متأسفانه با وجود همه پيگيري ها و مكاتبات فراوان كه اسناد آن موجود است تا امروز فقط يك سوم ارز مورد نياز براي تأمين دارو در اختيار حوزه سلامت قرار گرفته و اميدواريم با تعامل خوبي كه با مسئولان بانك مركزي ايجاد شده است در ماه هاي آينده باقيمانده دو سوم ارز مورد نياز به موقع تأمين شود و ما همچنان براي وصول اين مطالبات كه حق مردم است پيگيري خواهيم كرد.
دكتر شيباني تصريح كرد: انتشار اخباري از منبع ناشناخته و يا كسي كه خود را از مسئولان بانك مركزي معرفي كرده، كه خواسته نامش هم فاش نشود سنديت ندارد و بيان غيرواقع چنين مطالب كذبي نشان مي دهد كه اين فرد يا اطلاع كافي در اين خصوص ندارد و يا اين احتمال وجود دارد كه مبالغ بسيار بيشتري از آنچه كه تاكنون تصور مي شد و همواره مورد گلايه و شكايت وزارت بهداشت و درمان بوده است بدون كسب نظر اين وزارتخانه و برخلاف توافقات قبلي به كالاهاي غيرضرور همچون كالاهاي آرايشي، غذاي سگ، زين اسب، دسته بيل و... داده شده است.
رئيس سازمان غذا و دارو همچنين افزود: كساني كه از الفباي تخصيص ارز اطلاع دارند مي دانند كه هيچگونه ارزي به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي توزيع داده نمي شود و ارز تخصيص داده شده از مبدأ در اختيار شركت هاي دارويي و ساير شركت ها قرار مي گيرد كه شركت هاي دارويي پس از گشايش اعتبار در بانك هاي عامل اقدام به خريد و وارد كردن فقط دارو مي نمايند و اينكه گفته شده است وزارت بهداشت و درمان ارز در اختيار شركت هاي واردكننده كالاهاي آرايشي قرار داده است دروغ محض است چرا كه اصولاً امكان جابجايي ارز بين شركت ها و حتي كالاها وجود ندارد.
دكتر شيباني افزود: مسئولان وزارت بهداشت و درمان مراتب اعتراض و ناخشنودي خود را در خصوص تخصيص ارز دارو به كالاهاي غيرضرور بدون اطلاع و هماهنگي سازمان غذا و دارو به مسئولين ذيربط اعلام نموده است اما به جهت جلوگيري از دامن زدن به التهابات بازار ارز اصراري بر رسانه اي كردن اين خبر نداشته و تلاش نموده با پيگيري منطقي موضوع از تكرار موارد مشابه جلوگيري كنند.
دكتر شيباني در پايان اظهار داشت: اينجانب تاكنون بنا نداشتم در اين خصوص با رسانه ها مصاحبه كنم اما در پاسخ به اظهارات ناصحيح فردي كه خود را از مجموعه بانك مركزي معرفي كرده و در رسانه هاي جمعي اتهاماتي را به مسئولان وزارت بهداشت و درمان وارد كرده است ناچار به بيان برخي واقعيات شدم. علي ايحال اينجانب و تمامي همكاران من در وزارت متبوع قدردان زحمات رئيس محترم بانك مركزي و ساير مديران زحمتكش اين بانك هستيم كه به خصوص در ماه هاي اخير و در شرايط حساس كنوني با تدبير و همدلي سعي در رفع برخي از كمبودهاي ارزي حوزه دارو و ملزومات پزشكي نموده اند.
 


پيشنهاد افزايش قيمت برق در بودجه 92

معاون وزير نيرو از پيشنهاد وزارتخانه متبوعش براي افزايش قيمت برق در بودجه سال آينده خبر داد.
محمد بهزاد در جمع خبرنگاران گفت:قيمت پيشنهادي وزارت نيرو در لايحه بوجه سال 1392 براي برق مصرفي 80 تومان به ازاي هر كيلووات ساعت است.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اعلام اينكه اساس كار وزارت نيرو واقعي شدن قيمت برق در كشور، تصريح كرد: در حال حاضر 4/26 تومان بابت فروش برق به وزارت نيرو تحويل مي شود، اين قيمت به هيچ وجه پاسخگوي نيازها نيست.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه اخيرا مدارك لازم براي افزايش قيمت برق را به مجلس ارائه كرده و نمايندگان مجلس قبول كردند كه قيمت برق بايد تغيير كند، اظهار داشت: اين در حالي است كه سازمان حسابرسي هم براي سال 90 قيمت 40 تومان را براي برق محاسبه كرده بود.
به گفته وي، عددي كه در مجلس تثبيت مي شود از 4/26 تومان بيشتر بوده و در نهايت عددي كه تثبيت مي شود، بودجه وزارت نيرو در بخش برق بوده كه در 200 ميليارد كيلووات ساعت ضرب مي شود.
بهزاد، افزايش قيمت برق را لازمه حفظ و افزايش پايداري شبكه برق در سال هاي آينده عنوان كرد و يادآور شد: در مجموع سال آينده محاسبه بهاي برق مشتركان قطعا بيشتر از هر كيلووات ساعت 4/26 تومان خواهد بود.
معاون وزير نيرو با تاكيد بر اينكه در شرايط فعلي براي هر انشعاب برق به طور متوسط 200 هزار تومان از مردم دريافت مي شود، در حالي كه اين انشعاب براي وزارت نيرو دو ميليون تومان تمام مي شود، افزود: قطعا افزايش قيمت برق منجر به حمايت بيشتر از صنعت برق و طرح هاي در دست اجرا خواهد شد.
اين مقام مسئول همچنين در خصوص آخرين وضعيت تامين سوخت زمستاني نيروگاه ها گفت: در حال حاضر مشكلي در تامين سوخت نيروگاه ها وجود ندارد و جلسات هماهنگي بين وزارت نفت و نيرو براي تامين سوخت نيروگاه ها برگزار مي شود.
بهزاد با اشاره به جايگزيني سوخت مايع با گاز طبيعي در نيروگاه ها به ويژه در فصل زمستان، گفت: هم اكنون با افزايش راندمان نيروگاه ها مصرف سوخت و انرژي هم در اين واحدها مديريت مي شود.
معاون وزير نيرو متوسط راندمان فعلي نيروگاه هاي برق را 40 درصد عنوان كرد و افزود: به استثناي 10 هزار مگاوات نيروگاه برق آبي و نيروگاه بوشهر، مابقي نيروگاه ها به سوخت فسيلي وابسته هستند.
اين مقام مسئول همچنين با اشاره به راه اندازي بورس انرژي و معاملات آزمايشي برق در بورس، يادآور شد: تنخواه مقدماتي و اوليه پيش بيني شده براي بورس انرژي 100 ميليارد تومان است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا معاملات برق در بازار بورس منجر به افزايش قيمت اين كالا نمي شود، گفت: براي حمايت از بخش خصوصي چاره اي نداريم كه قيمت واقعي برق را به توليدكننده ها بدهيم ضمن اينكه قيمت برق براي مصرف كننده تكليفي است.
معاون وزير نيرو درباره آخرين وضعيت صادرات برق ايران به كشورهاي لبنان و سوريه، توضيح داد: هم اكنون شبكه برق ايران به لبنان و سوريه متصل شده و بايد دولت عراق براي سنكرون برق اين كشورها اقداماتي را انجام دهد.
اين مقام مسئول، منتفي شدن صادرات برق به لبنان و سوريه را رد كرد و افزود: تاسيسات 230 كيلوولت و 400 كيلو ولت شبكه عراق و سوريه آماده است و فقط بايد اراده سياسي كشورهاي مسير بر انجام اين كار قرار گيرد.
 


نيكزاد اعلام كرد

استقلال و خودكفايي كشور در تأمين زيرساخت هاي حمل و نقل و شهرسازي

وزير راه و شهرسازي در مراسم افتتاح نمايشگاه راه و شهرسازي بر استقلال و خودكفايي ايران در تأمين زيرساخت هاي حمل و نقل و شهرسازي تأكيد كرد و خواستار حضور مردم در نمايشگاه و بازديد از توانمندي هاي متخصصان كشورمان شد.
مهندس علي نيكزاد با افتتاح سومين نمايشگاه راه و شهرسازي در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مردم و دست اندركاران براي اعتلاي ايران اسلامي به لحاظ رسيدن به دستاوردهاي ارزشمند در موارد سخت افزاري و نرم افزاري و مطلع شدن از توانمندي هاي بخش خصوصي بايد در نمايشگاه راه و شهرسازي حضور داشته باشند.
وي گفت: توانمندي بالاي كشور در توسعه نرم افزاري و سخت افزاري حوزه مسكن و حمل و نقل سند ديگري در عبور از تحريم ها است و بايد براي صدور خدمات فني و مهندسي در عرصه هاي مختلف مسكن و حمل و نقل برنامه ريزي كنيم.
وزير راه و شهرسازي با بيان آنكه در بحث مسكن و حمل و نقل، بخش صنعت و دانشگاه ها با يكديگر ارتباط نزديكي دارند، افزود: كشور در شرايط كنوني در باب تأمين زيرساخت هاي حمل و نقل و شهرسازي به استقلال و خودكفايي رسيده است.
وي با تأكيد بر حضور فعال بخش خصوصي در حوزه راه و شهرسازي گفت: اكنون با توجه به تأمين دانش و فن مورد نياز اين حوزه ها، بايد به دنبال صدور خدمات فني و مهندسي در عرصه هاي مختلف مسكن و حمل و نقل باشيم.
نيكزاد با تأكيد بر اينكه تعهدات مسكن مهر سال آينده به پايان مي رسد، گفت: دستورالعمل تعيين قيمت مسكن مهر كاملاً وضع افرادي را كه چند مرحله وام گرفته اند، مشخص كرده است.
وزير راه و شهرسازي گفت: دستورالعمل جديد وزارت راه و شهرساي به عنوان يك دستورالعمل جامع، در اختيار مديران كل راه و شهرسازي استانها و مديران عامل شهرهاي جديد است تا طرح مسكن مهر تا پايان دولت دهم به اتمام برسد.
وي درباره احتمال افزايش قيمت مصالح ساختماني و تأثير آن بر قيمت مسكن مهر افزود: اين مصالح گران نمي شود و قيمت مسكن مهر نيز تغييري نمي كند.
نيكزاد گفت: پيمانكاران و انبوه سازان كه كار مسكن مهر را پيش مي برند بايد كيفيت را رعايت كنند و سازمان نظام مهندسي و همچنين وزارت راه و شهرسازي بر كيفيت ساخت مسكن مهر نظارت جدي دارند.
وي گفت: تحويل به موقع خانه هاي مردم، اقدام ارزشمندي است و هيچ دولتي در تاريخ نظام جمهوري اسلامي بي توجه به مسكن نبوده، اما دولت احمدي نژاد به شكل ويژه با ديد معنوي و در جهت تحكيم بنيان خانواده ها، تسهيل در امر ازدواج و تسريع در خانه دار كردن مردم، به كار ساخت و ساز در مسكن مهر توجه كرده است.
وي تأكيد كرد: وزارت راه و شهرسازي در ساخت مسكن مهر، كيفيت، كميت و نظارت را در دستور كار دارد و انبوه سازان نيز در كار ساخت و ساز زبده شده اند و دانش فناوري تجربه مباحث فني و تجهيزات لازم براي ساختن مسكن را در اختيار دارند.
سومين نمايشگاه راه و شهرسازي و صنايع وابسته، با محوريت شناسايي و نمايش ظرفيت هاي بخش خصوصي و دولتي با شعار «عملكرد، توانمندي ها و ظرفيت سازي ها» روز پنجشنبه افتتاح شد و تا 26 آذر ماه همزمان با روز حمل و نقل در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) ادامه خواهد داشت. تبادل نظر، ارائه دستاوردهاي بخش دولتي و خصوصي، معرفي ظرفيت ها و توانمندي بخش خصوصي، فرصت هاي سرمايه گذاري و معرفي اقدامات دولت در دو حوزه راه و شهرسازي از جمله اهداف برگزاري اين نمايشگاه عنوان شده است.
بازديد از سومين نمايشگاه بزرگ راه و شهرسازي از ساعت 9 تا 17 براي عموم آزاد است.
 


كريمي خبر داد

پرداخت 4/1ميليارد دلار ارز دارويي

سخنگوي مركز مبادلات ارزي از پرداخت 4/1ميليارد دلار ارز دارويي به نرخ مرجع از ابتداي سال تا 22 آذر خبر داد.
صمد كريمي درگفت و گو با فارس با اشاره به پرداخت ارز براي دارو و اقلام دارويي اظهار داشت: بانك مركزي همواره اقدامات لازم را در جهت تأمين ارز كالاهاي اساسي و اقلام دارويي به نرخ ارز مرجع انجام داده است.
وي افزود: با توجه به نياز مبرم كشور به داروهاي ساخته شده و تجهيزات پزشكي، از ابتداي سال جاري تا 22 آذر ماه معادل يك ميليارد و 400 ميليون دلار براي واردات اقلام دارويي به نرخ مرجع تخصيص داده شده است.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي تصريح كرد: رقم پرداختي به دارو و اقلام دارويي از 15 آبان ماه تا 22 آذر ماه حدود 40 درصد رشد داشته است.
 


رئيس اتحاديه باغداران:

دلالان عامل اصلي گراني ميوه هستند

رئيس اتحاديه باغداران تاكيد كرد: ميوه بايد ارزان تر از آنچه در بازار مصرف است به دست مردم برسد اما دلالان نمي گذارند طعم شيرين ارزاني ميوه به كام مصرف كنندگان برسد.
مجتبي شادلو در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه امسال سالي پربار براي محصولات باغي بوده است، گفت: كيفيت محصولات باغي و ميوه ها بسيار بالا است و امروز شاهد تنوع سبد ميوه مصرف كنندگان هستيم.
او افزود: ميزان عرضه و تقاضاي بازار هميشه تعيين كننده قيمت ميوه و محصولات باغي بوده لذا امسال به جهت فراواني توليد، قيمت ها پايين و متعادل است كه اگر سيستم بازار مديريت شود و روش هاي علمي و جديد جايگزين بازار سنتي امروزي شوند، قيمت ميوه بسيار پايين تر از آنچه اكنون در بازار عرضه مي شود خواهد بود.
رئيس اتحاديه باغداران اعلام كرد: در حال حاضر واسطه ها به اندازه توليد، توزيع، حمل و نقل و نگهداري از قيمت محصول سهم مي برند و نمي گذارند كه ميوه به قيمت واقعي توليد به دست مصرف كننده برسد و مصرف كننده شيريني فراواني و ارزاني ميوه را بچشد.وي علت افزايش قيمت ميوه از توليد تا بازار مصرف را نداشتن روش هاي جديد در زمينه بازاررساني عنوان و اظهار كرد: دست به دست شدن محصولات باعث افزايش چند برابري قيمت آن از قطب توليد تا بازار مصرف شده است.
 


كشورهاي خارجي در صف امضاي قرارداد خريد گاز از ايران

وزير نفت از امضاي چند قرارداد خريد گاز ايران توسط كشورهاي خارجي در آينده نزديك خبر داد.
رستم قاسمي در مراسم اختتاميه پنجمين كنفرانس سي ان جي با تاكيد بر اينكه به زودي چند قرارداد جديد گازي بين ايران و كشورهاي خارجي امضا مي شود، از آغاز عمليات اجرايي خط لوله انتقال گاز ايران در خاك پاكستان تا 30 روز آينده خبر داد و يادآور شد: عمليات ساخت خط لوله صادرات گاز به عراق هم در دستور كار قرار دارد.
به گزارش مهر اين عضو كابينه دولت دهم همچنين با اشاره به پيشرفت بيش از 50 درصدي ساخت اولين كارخانه توليد LNG ايران در بندر عسلويه تاكيد كرد: علاوه بر توليد گاز LNG و ميعانات گازي، توليد نفت كشور هم با بهره برداري از طرح توسعه ميادين نفتي آذر، آزادگان شمالي، آزادگان جنوبي، يادآوران و چندين ميدان مشترك نفتي 5/1 ميليون بشكه در روز افزايش مي يابد.
اين مقام مسئول با اشاره به مشاركت مجموعه صنعت نفت با انجمن سازندگان تجهيزات نفتي از آغاز توليد بومي اكثر كالا و تجهيزات نفتي در داخل كشور خبر داد و تاكيد كرد: با توليد بومي اين كالا و تجهيزات علاوه بر كاهش وابستگي به خارجي ها زمينه اشتغال نيز فراهم مي شود.
قاسمي با اشاره به تدوين و ابلاغ سند راهبردي توليد انواع پمپ هاي صنعتي در صنعت نفت، نياز واقعي صنعت نفت و پمپ را 4 هزار قطعه در سال عنوان كرد و گفت: همزمان با توليد بومي كالاهاي نفتي، صادرات برخي از تجهيزات بومي صنعت نفت به خارج از كشور هم ممنوع شده است.
وزير نفت با تاكيد بر اينكه هم اكنون هيچ گونه نگراني براي مقابله با تحريم ها و توسعه صنعت نفت نداريم كيفيت توليد كالاهاي بومي در داخل كشور را بهتر از چين و كره جنوبي اعلام كرد و اظهار داشت: زمان تحويل كالا، كيفيت و قيمت تمام شده 3 معيار وزارت نفت براي توليد كالا و تجهيزات توسط سازندگان داخلي است.
وزير نفت همچنين با اعلام اين كه كناره گيري ايران به نفع نامزد عراقي براي سمت دبير كلي صحت ندارد، از تشكيل يك تيم بي طرف براي ارزيابي سه كانديداي ايران، عراق و عربستان در يك سال آينده خبر داد.
به گزارش ايسنا قاسمي با تاكيد بر اين كه ايران همچنان براي سمت دبير كلي يك كانديدا دارد، گفت: ايران به عنوان يكي از بزرگترين توليدكنندگان نفت خام در جهان در يكصدوشصت ودومين اجلاس اوپك داراي يك نامزد شايسته بود.
وي با اشاره به اين كه براي انتخاب دبير كل بايد اعضا بر سر يك نامزد اجماع كنند گفت: بحث هاي زيادي پشت درهاي بسته براي انتخاب نامزدهاي يكي از كشورهاي ايران، عراق و عربستان صورت گرفت اما اعضا بر سر هيچ كدام از اين كانديداها به توافق نرسيدند.
وزير نفت با اعلام اين كه در مجموع اعضا توافق كردند كه زمان دبير كلي سالم البدري به مدت يك سال ديگر تمديد شود، گفت: بر اين اساس يك تيم بي طرف براي ارزيابي سه كانديدا تشكيل شده است.
قاسمي با اشاره به اين كه در صدوشصت ودومين اجلاس اعضاي اوپك بحث هاي زيادي در مورد وضعيت بازار نفت صورت گرفت، گفت: با توجه به رشد اقتصادي جهان در سال آينده به خصوص اتحاديه اروپا و ژاپن تصميم گرفته شد كه اعضاي اوپك افزايش توليد نداشته باشند.
به گفته وي، سقف توليد 30 ميليون بشكه اي نفت اعضاي اوپك همچنان حفظ خواهد شد.
خاطرنشان مي شود رسانه هاي وابسته به رژيم آل سعود خصوصا العربيه در يك دروغ پردازي آشكار مدعي كناره گيري ايران به نفع عراق در موضوع دبير كلي اوپك شده بودند.
 


در صورت تاييد سازمان دامپزشكي صورت مي گيرد

توزيع شير فله اي كيلويي 1200 تومان

مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران گفت: درخواست صدور مجوز توزيع شير فله اي از دامپزشكي كشور با انگيزه كاهش قيمت براي مصرف كننده انجام شد.
سعيد سلطاني در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اعلام اين خبر اظهار داشت: در حال حاضر شير 930 توماني كه به كارخانه هاي لبني تحويل داده مي شود بعد از بسته بندي به قيمت 1850 تومان به مردم مي فروشند.
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران افزود: نگران اين هستيم كه با افزايش قيمت لبنيات سرانه مصرف لبنيات كه براي سلامتي بسيار ضروري است در كشور پايين بيايد.
سرانه مصرف لبنيات در كشور 80 كيلوگرم يعني نصف ميانگين جهان و يك سوم كشورهاي اروپايي و تا يك ششم برخي كشورهاي پرمصرف است.
براساس برنامه پنجم توسعه بايد سرانه مصرف كشور به 165 كيلوگرم برسد.
سلطاني پيش بيني كرد: در صورت اجراي اين طرح قيمت شير براي مصرف كننده به كيلويي 1200 تومان برسد.
وي ادامه داد: روزانه 2700 تن شير خام در تهران توزيع مي شود كه مي توان بخشي از آن را به صورت فله اي كه شرايط مناسب بهداشتي از نظر بار ميكروبي و ساير بيماري نظير سل و بروسلوز را دارد عرضه كرد.
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران تصريح كرد: درخواست صدور مجوز توزيع شير فله اي در جلسه اي كه اتحاديه دامداران با سازمان دامپزشكي كشور داشت مطرح شد.
سلطاني تاكيد كرد: اين طرح هنوز از سوي سازمان دامپزشكي كشور تصويب نشده و در حال بررسي است.
بنابر اين گزارش: محسن مشكات معاون سازمان دامپزشكي نيز در اين باره گفت: طرح توزيع شير فله اي در حال بررسي است.
معاون سازمان دامپزشكي افزود: در صورتي كه اين طرح تصويب شود محصول بايد به صورت بسته بندي و با برچسبي كه مشخص كننده نياز به جوشيدن شير است عرضه شود.
 


هشدار رئيس صندوق بين المللي پول آمريكا

با خطرناكترين بن بست مالي و مشكلات داخلي روبروست

وزارت دارايي آمريكا در تازه ترين گزارش خود از افزايش مجدد كسري بودجه اين كشور در ماه نوامبر خبر داده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز، وزارت دارايي آمريكا اعلام كرد: در حالي كه بن بست مالي آمريكا همچنان ادامه دارد و جمهوري خواهان كنگره و دولت اوباما هنوز بر سر راهكارهاي كاهش كسري بودجه و بدهي هاي اين كشور به توافق نرسيده اند اعلام خبر مربوط به افزايش كسري بودجه آمريكا در ماه نوامبر به نگراني ها نسبت به وضعيت اقتصادي اين كشور دامن زده است.
براساس اين گزارش: كسري بودجه آمريكا در ماه نوامبر به بيش از 172 ميليارد دلار رسيده است، اين رقم پيش از اين از سوي كارشناسان اقتصادي 150 ميليارد دلار پيش بيني شده بود. كسري بودجه آمريكا در نوامبر سال گذشته به كمتر از 137 ميليارد دلار رسيده بود. ميزان درآمدهاي دولت آمريكا در اين مدت به 162 ميليارد دلار رسيده است، اين رقم در مدت مشابه سال قبل به 152 ميليارد دلار رسيده بود.
ميزان هزينه هاي بودجه آمريكا نيز در اين مدت به بيش از 334 ميليارد دلار رسيد، اين رقم نيز در مدت مشابه سال قبل به 290 ميليارد دلار رسيده بود. كسري بودجه آمريكا نسبت به ماه اكتبر 2012 ميلادي نيز بيش از 19 ميليارد دلار افزايش نشان مي دهد.
ميزان بدهي هاي آمريكا تا پايان امسال به بيش از 4/16 تريليون دلار خواهد رسيد. رئيس صندوق بين المللي پول نيز در تازه ترين اظهارات خود هشدار داد، بن بست مالي آمريكا مهمترين تهديد بر اقتصاد اين كشور است و هيچ عاملي به اندازه بن بست مالي اقتصاد آمريكا را تهديد نمي كند.
وي گفت: من نمي گويم بحران مالي و بدهي منطقه يورو و آنچه در خارج از آمريكا مي گذرد تاثيري بر اقتصاد آمريكا ندارد، ولي به نظر من بن بست مالي آمريكا و مشكلات داخلي بزرگترين تهديد و خطر براي واشنگتن است.
كارشناسان مستقل اقتصادي بر اين باورند كه در صورت ادامه بن بست مالي آمريكا در سال 2013 ميلادي بيش از 500 ميليارد دلار هزينه بر اقتصاد اين كشور تحميل خواهد شد. سازمان توسعه و همكاري اقتصادي نيز در تازه ترين گزارش خود پيش بيني كرد، رشد اقتصادي آمريكا سال آينده به كمتر از 2 درصد خواهد رسيد.
آمريكا با بدهي سنگين 3/16 تريليون دلاري و كسري بودجه بالغ بر يك تريليون دلار روبرو است. موسسه رتبه بندي فيچ نيز در تازه ترين گزارش خود هشدار داد، ادامه بن بست مالي در آمريكا نرخ بيكاري اين كشور را به بيش از 10 درصد افزايش خواهد داد.
موسسه فيچ تاكيد كرد: بعيد به نظر مي رسد كنگره آمريكا با طرح دولت براي افزايش ماليات بر ثروتمندان موافقت كند و بن بست مالي در اين كشور طي ماه هاي آينده نيز ادامه خواهد يافت.
همچنين يك اقتصاددان آمريكايي تصريح كرد بحران مالي آمريكا، آينده انرژي اين كشور را تحت تاثير قرار مي دهد و مانع استقلالش از نفت خارجي مي شود.
به گزارش واحد مركزي خبر، جان شيلر در گفتگو با شبكه تلويزيوني فاكس نيوز گفت:حركت اقتصاد آمريكا به سمت لبه پرتگاه مالي ادامه دارد. بي ترديد، رسيدن آمريكا به چنين شرايطي بر قيمت نفت در بازارهاي جهاني تاثير مي گذارد. اين وضع مالي بر صنايع نفت و گاز آمريكا و حركتش براي رسيدن به استقلال انرژي تا سال 2020تاثير منفي مي گذارد زيرا منابع دولت براي سرمايه گذاري در اين بخش كاهش مي يابد. بي ترديد، عربستان سعودي از اينكه حركت آمريكا براي رسيدن به استقلال انرژي كند مي شود خوشحال خواهد شد. بايد توجه داشت كه مصرف انرژي در كشورهاي درحال توسعه افزايش قابل توجهي داشته حال آنكه اين رقم در كشورهاي توسعه يافته با سير نزولي همراه بوده است. آمريكا مي خواهد وابستگي اش را به منابع نفت و گاز در كشورهاي منطقه خاورميانه از بين ببرد. باتوجه به اين وابستگي، كاملا روشن است هر اتفاقي كه در منطقه خاورميانه رخ بدهد، آثار آن به سرعت در آمريكا بروز مي كند. آمريكا بايد وابستگي اش را به منابع نفت اين كشورها قطع كند. با وضعي كه پيش آمده بعيد است آمريكا تا سال 2020 از نظر انرژي به استقلال برسد و همچنان وارد كننده نفت از خارج خواهد بود.
 


يك مقام دولتي مطرح كرد

اتفاق نظر مجلس و دولت در لغو ادغام وزارت ارتباطات

معاون وزير ارتباطات گفت: به نظر مي رسد مجلس و دولت براي انجام نشدن ادغام وزارت ارتباطات در ساير وزارتخانه ها هم نظر شده اند.
علي اصغر عميديان در گفت وگو با فارس اظهار داشت: به گفته معاون اول رئيس جمهور، اگر مجلس اصراري بر ادامه كوچك سازي دولت با ادغام وزارتخانه ها نداشته باشد، دولت هم اصراري به ادغام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نخواهد داشت.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: از آنجا كه مجلس طرح دو فوريتي را براي عدم انجام اين كار تصويب كرده است بنابراين به ظاهر مجلس و دولت با هم هماهنگ هستند و خوب است كه به اين هم راستايي توجه شود.
عضو هيئت مديره مخابرات ايران ادامه داد: اگر صحبت هاي آقاي رحيمي منتقل شود، مجلس نيز آمادگي پذيرش اين خواسته را دارد.
گفتني است در مراسم توديع رضا تقي پور و معارفه سرپرست وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور گفت: اگر مجلس الزام كاهش تعداد وزارتخانه ها را بردارد، ادغام وزارت ارتباطات نيز منتفي است.
از سوي ديگر پس از بركناري رضا تقي پور از وزارت ارتباطات، كميسيون صنايع و معادن مجلس در اولين جلسه خود، طرحي دو فوريتي به منظور ممانعت از اين اقدام براي ارائه در مجلس آماده كرد كه در صحن علني به تصويب رسيد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10