(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 25  آذر  1391 - شماره 20381

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله جنتي:
فتنه گران حتي توهم حضور مجدد در انتخابات را نداشته باشند
خطيب نماز جمعه تهران:
ديكتاتوري را نمي توان نام برد كه از حمايت آمريكا برخوردار نبوده است
درپرتو وحي
صالحي:
منطق گفت و گو جايگزين منطق خشونت و اسلحه در سوريه شود
امام جمعه قم:
ناقوس مرگ رژيم جعلي صهيونيستي به صدا درآمده است
عصام درويش:
قدردان تمامي اقدامات ايران در لبنان هستيم
اولين رسانه مجازي كودك و نوجوان افتتاح شد
نصرت الله تاجيك آزاد شد
رايزني هاي ايران و گرجستان درباره همكاري هاي اقتصادي
پاكستان عقب نشيني از پروژه خط لوله گاز ايران را تكذيب كرد
وزارت خارجه خواستار شد
آزادي فوري استاد دانشگاه شريف از آمريكا
اخبار ادبي و هنري
با حضور وزير آموزش و پرورش صورت گرفت
برگزاري يادواره شهيد طالبيان و 4900 شهيد فرهنگي در همدان
ششمين نمايشگاه بين المللي صنايع هوايي و هوانوردي ايران
در كيش پايان يافت
با پيام آيت الله صافي گلپايگاني
هشتمين دوره رقابت هاي قرآني ويژه كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور
در اهواز پايان يافت
گزارش خبرنگار كيهان از وداع مردم ايران با ضريح مطهر در آخرين منزل
تو مي روي به سلامت، سلام ما برسان ...
پيكر عالم رباني آيت الله سيدمرتضي علوي خوانساري به خاك سپرده شد


آيت الله جنتي:

فتنه گران حتي توهم حضور مجدد در انتخابات را نداشته باشند

دبير شوراي نگهبان گفت: امكاني براي حضور مجدد فتنه گران در صحنه انتخابات وجود ندارد و آنها حتي نبايد توهم اين حضور مجدد را داشته باشند.
آيت الله احمد جنتي در گفت وگو با مجله آدينه تهران ارگان ستاد نماز جمعه افزود: فتنه گران بزرگترين خيانت را به نظام اسلامي و مردم كردند و لطمه سنگيني به كشور زدند.
وي ادامه داد: اينها نشان دادند نه به قانون اساسي، نه به فقه اسلامي و نه به اخلاق اسلامي اعتقاد و التزامي ندارند.
آيت الله جنتي گفت: امروز ارتباط فتنه گران با خارج و دشمنان انقلاب كاملا محرز شده است و اين مسئله در پرونده هاي اين افراد كه در دادگاه ها تشكيل شده در اعترافات آنها كاملا روشن است. دبير شوراي نگهبان افزود: آيا اين افراد حائز شرايط سنگين اصل 115 هستند كه مجددا بخواهند در عرصه انتخابات حاضر شوند؟ آيت الله جنتي همچنين گفت: اينها به نظام و مردم خيانت كردند، دشمنان انقلاب را شاد كردند، مساجد و پايگاه هاي بسيج را آتش زدند، به دستگاه عزاداري اباعبدالله(ع) در عاشورا جسارت و به ساحت مقدس امام خميني(ره) اهانت كردند و مطمئنا امكان حضور مجدد اينها در صحنه انتخابات وجود ندارد.
وي ادامه داد: مردم اين افراد را به عنوان مجرم مي شناسند و هيچ وقت حاضر نمي شوند حضور دوباره آنها را بپذيرند.
آيت الله جنتي در مورد كساني كه از فتنه برائت نجستند نيز گفت: اين افراد هم امكان حضور در صحنه انتخابات را نخواهند داشت، چرا كه «من رضي بفعل قوم فهو منهم». ما قاتلين امام حسين(ع) را در زيارت عاشورا لعن مي كنيم به كساني هم كه به اين جنايت در عاشورا رضايت دادند لعن مي فرستيم.
آيت الله جنتي در بخش ديگري از سخنان خود به نامزدها و جريانات سياسي توصيه كرد: از ريخت وپاش و اسراف به شدت پرهيز كنند، در شرايط كنوني كه كشور در معرض تحريم هاي بين المللي است همه بايد به حداقل ها اكتفا كنند، اگر نامزدي بخواهد پول هاي بي حساب و كتاب خرج بكند، راي بخرد، تبليغات بيش از حد لازم بكند و راه درستي را براي حضور در انتخابات و كسب محبوبيت در پيش نگرفته است. لذا جريانات سياسي حتما از اسراف و تبذير پرهيز كنند.
دبير شوراي نگهبان ادامه داد: جريانات و نامزدها در آشكار و پنهان رعايت قانون را بكنند، از بيت المال به هيچ وجه براي تبليغات انتخاباتي استفاده نكنند، استفاده از آب، برق، تلفن و بيت المال براي انتخابات خلاف شرع و قانون است. حتي افراد از وقت اداري براي استفاده انتخاباتي بايد پرهيز كنند چرا كه براي اين وقت از دولت حقوق مي گيرند كه هيچ ربطي به انتخابات ندارد.
 


خطيب نماز جمعه تهران:

ديكتاتوري را نمي توان نام برد كه از حمايت آمريكا برخوردار نبوده است

خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به درپيش بودن انتخابات رياست جمهوري، از كانديداها و هواداران آنها خواست تا اخلاق اسلامي را در جريان تبليغات خود رعايت كنند.
به گزارش فارس، آيت الله سيداحمد خاتمي خطيب نماز جمعه ديروز تهران در خطبه دوم با اشاره به تلاش دشمنان انقلاب اسلامي براي تحريم مردم ايران ادامه داد: دشمنان روزي كه تحريمها را آغاز كردند انتظار داشتند كه در كوتاه مدت چراغ سبزي از بين ملت ايران به سوي دشمنان روشن شود. اما احسنت به شما ملت عزيز كه اسلام و قرآن را سربلند كرديد.
وي افزود: اين كشور، كشور اهل بيت است و شما نظام اسلامي را ترجيح داديد و سختي ها را به جان خريديد. به خدا كه ما بند بند وجودمان سختي هايي راكه شما تحمل مي كنيد احساس مي كند.
خطيب نمازجمعه تهران ادامه داد: اما اين هزينه عزت شماست و خود خداوند آن را جبران خواهد كرد. اين صبوري ها نزد خداوند حساب مي شود و در روز قيامت مورد حساب قرار مي گيرد.
آيت الله خاتمي در ادامه با اشاره به شكار پهپاد آمريكايي توسط نيروهاي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: شكار پهپاد جاسوسي آمريكا كار بسيار بزرگي از سوي نظام اسلامي بود كه از سوي برادران عزيز سپاه پاسداران انقلاب اسلامي انجام شد.
وي افزود: اينكه يك پهباد را سالم بر روي زمين بنشانند به معناي اقتدار است و نشانه آن است كه ملت ايران تنها شعار نمي دهد بلكه در زمان لازم اقتدار خود را به رخ مي كشاند.
خطيب نمازجمعه تهران با اشاره به فرا رسيدن انتخابات رياست جمهوري يازدهم و تلاش كانديداها و طرفداران آنها گفت: دو نكته در اين خصوص لازم به ذكر است كه البته مطابق با سبك زندگي اسلامي است نكته اول آنكه فضاي انتخابات در داخل جامعه اسلامي با فضاي انتخابات در بيرون از اين فضا بايد تفاوت داشته باشد در فضاي انتخاباتي غربيها، هيچ حد و مرزي وجود ندارد اما آن فضا نبايد در جامعه اسلامي حاكم باشد، در جامعه اسلامي نبايد تهمت و افترا رايج باشد.
آيت الله خاتمي گفت: كساني كه براي شركت در انتخابات كانديد مي شوند خود را مسلمان مي دانند و براي خدمت وارد صحنه مي شوند، در نهايت شوراي نگهبان آنها را قبول يا رد مي كند اما نبايد فعاليت در اين فضا ملازم با توهين باشد.
وي با ذكر احاديثي در خصوص اهميت آبروي مؤمن گفت: ما امروز شاهديم كه دامنه تخريب در بين روزنامه ها از افراد گذشته و به گروه ها مي رسد و مثلا گفته مي شود فلان گروه از زمانه عقب است. اين تخريب در شأن نظام اسلامي نيست.
خطيب نمازجمعه تهران ادامه داد: نكته ديگر اينجاست كه كانديداها و هواداران آنها خدمات 34 ساله نظام را زير سؤال نبرند وادعا نكنند كه همه جا خراب است و ما همان فرشته نجاتيم كه مي خواهيم همه چيز را از نو بسازيم.
آيت الله خاتمي ادامه داد: آنها بهتر است به جاي مطالب خلاف واقع برنامه هاي خود را ارائه دهند و بر اساس قانون اساسي عمل كنند و رفتار آنها در شأن جامعه اسلامي و يك كانديدا باشد.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به فرا رسيدن روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه روزي همسال با جمهوري اسلامي است و از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي مطرح شد.
خطيب نمازجمعه تهران ادامه داد: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه اين است كه اين دو در خدمت اهداف مقدس نظام جمهوري اسلامي ايران باشند. بيش از 200 هزار شهيد براي حفظ نظام اسلامي به ميان آمدند و وحدت حوزه و دانشگاه بايد فرصتي براي تحكيم نظام باشد. البته وحدت حوزه و دانشگاه به معناي تعريف مداوم نيست بلكه بايد دانشگاه و حوزه به عنوان چشمي بيدار و بازوي فرهنگي اين نظام نقاط مثبت و منفي را ديده و انتقاد و نقد سازنده داشته باشند.
آيت الله خاتمي تصريح كرد: از حوزه و دانشگاه انتظار مي رود كه در علوم انساني تحولي ايجاد كنند و علوم انساني را نه بر اساس مباني غربي بلكه بر اساس مباني اسلامي عرضه كنند.
وي خاطر نشان كرد: شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه ما نيز در سالگرد آن قرار داريم در عرصه زندگي اسلامي فعال شود و از توان حوزه و دانشگاه استفاده كند.
خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به فرا رسيدن روز دهم دسامبر سالروز حقوق بشر گفت: روز بين المللي حقوق بشر مي توانست زمينه بررسي دقيق عملكرد مدعيان حقوق بشر باشد و چگونه اين مدعيان در خط مقدم ناقضين حقوق بشر هستند كه در رأس آنها نيز دولت استكباري آمريكا قرار دارد.
آيت الله خاتمي گفت: به 10 دليل دولت آمريكا خود در رأس ناقضان حقوق بشر قرار دارند اول آنكه طبق اعلاميه حقوق بشر هيچكس را نمي توان مورد آزار و شكنجه قرار داد اما امروز بيش از 380 هزار تبعه خارجي در بازداشت هاي مخفي و غيرمخفي و در داخل و خارج آمريكا شكنجه مي شوند و بازداشتگاه هاي گوانتانامو نمونه واضح آن است.
وي افزود: دليل دوم اين است كه در حمله آمريكا به عراق نزديك به 285 هزار نفر كشته و زخمي شدند بيش از 60درصد كشته شدگان زنان باردار ، پيرمردهاي سالخورده و حتي بيماران بودند. اين نهايت نقض حقوق بشر است. دليل سوم آنكه كميسيون حقوق بشر سازمان ملل از شكنجه زندانيان و خشونت پليس آمريكا ابراز نگراني كرده است. دليل چهارم آمريكا 350 پايگاه نظامي در گوشه و كنار كشورهاي دنيا دارد كه شمار اين پايگاه ها نشان از نقض حقوق بشر و نقض حقوق ملتها است.
خطيب نمازجمعه تهران ادامه داد: آمريكا حامي اصلي دولت تروريستي است كه با كمال وقاحت اعلام مي كند كه ما قصد ترور فلان شخص را داريم و دولت آمريكا نيز به صراحت از آن حمايت مي كند و ما ديديم كه دو كانديداي آمريكا چگونه مسابقه حمايت از رژيم صهيونيستي را گذاشته بودند.
آيت الله خاتمي گفت: آمريكا حامي اصلي كشورهاي كودتاچي است كدام كشور كودتايي است كه حامي دولت آمريكا نبوده است. كدام ديكتاتور بوده است كه از حمايت دولت آمريكا برخوردار نبوده همچون بن علي، نامبارك و قذافي كه تا همين اواخر تحت حمايت آمريكا بودند.
وي اظهار داشت: بر طبق گزارش سازمان ملل 176مورد نقض حقوق بشر در بحرين گزارش شده است آيا اين نقض حقوق بشر نيست كه در روز روشن حقوق انسانها از سوي حكام مستبد بحرين زير پا گذاشته شود؟
خطيب نمازجمعه تهران ادامه داد: در سوريه مدام وحشي هاي تروريستي جنايت مي كنند. ديروز بمبي در مقابل وزارت كشور سوريه منفجر شده است و 18 نفر كشته شده اند. طفل هاي معصوم و كساني كه براي خانواده خود تلاش مي كنند اين جنايت همگي با حمايت آمريكا صورت مي گيرد. آنچه در سوريه مي گذرد يك جنايت بزرگ بشري است آنها مخالفين دولت را به سلاح شيميايي مسلح كردند تا از مردم سوريه انتقام مقاومت آنها را بگيرد.
وي افزود: البته ملت مسلمان و مظلوم سوريه نيز به فضل خدا تاكنون مقاومت كرده و پس از اين نيز مقاومت خواهد كرد.
آيت الله خاتمي گفت: تحريم همه جانبه ملت ايران يكي ديگر از موارد نقض حقوق بشر است. تحريم دارويي تنها با هدف تحت فشار قرار دادن ملت ايران انجام مي شود، مردمي كه دست سازشكارانه شما را قطع كرده و از غارت ايران جلوگيري كردند.
وي افزود: البته به فضل خدا دولت استكباري آمريكا نخواهد توانست كه چنين كاري را جلو ببرد.
خاتمي تصريح كرد: دليل دهم برخورد دولت آمريكا با معترضان خودشان است. برخورد با كساني كه براي اعتراض آمدند و تا زماني كه آمريكا و برخي قدرتها در سازمان ملل باشند اميدي به اين سازمان نيست و ملتها بايد به دنبال سازمان ملل واقعي متشكل از ملت ها باشند.
آيت الله خاتمي گفت: به تعبير عاميانه ،آمريكا هم اكنون عين لات چاله ميدان آمده است و مي گويد كه هر كه با ما نيست عليه ماست.
آيت الله خاتمي در خطبه اول نماز جمعه با اشاره به فرمايشات رهبري در مورد سبك زندگي اسلامي اظهار داشت: نبايد به فرمايش رهبري فقط شعاري نگاه كرد و شوراي عالي انقلاب فرهنگي، رسانه ملي و رسانه هاي مكتوب بايد با جديت به اين موضوع بپردازند.
وي افزود: متفكران جامعه بايد در رابطه با سبك زندگي اسلامي، آسيب شناسي كنند و بعد با كمك حوزه و دانشگاه موضوعات مورد نياز در اين زمينه را تبيين و در مرحله بعد الگوي مناسب سبك زندگي اسلامي عرضه شود و در مرحله آخر هم زمينه هاي اجرايي سبك زندگي اسلامي ارايه شود.
خطيب موقت نماز جمعه تهران گفت: نفس طرح موضوع سبك زندگي اسلامي از سوي مقام معظم رهبري معنايش اين بود كه اسلام برنامه زندگي است و از قبل از ولادت تا بعد از وفات بشر برنامه دارد.
خاتمي با بيان اينكه جريان سكولار نقطه مقابل اين تفكر است و مي گويد دين نبايد در زندگي مردم دخالت داشته باشد، ادامه داد: امام خميني (ره) در سال 1348 درس ولايت فقيه را مطرح كردند و گفتند اينكه برخي مي گويند اسلام دين زندگي نيست يك تفكر صهيونيستي است؛ اسلام آئين نامه زندگي است.
سخنان پيش از خطبه هاي نمازجمعه تهران
سخنران پيش از خطبه هاي نمازجمعه اين هفته تهران، در آستانه ماه صفر و پايان ماه محرم، به موضوع سيره عملي و اخلاقي اباعبدالله الحسين و اهل بيت(ع) پرداخت. به گزارش واحد مركزي خبر حجت الاسلام و المسلمين محمد همتيان با بيان اينكه محرم و صفر ماههاي تجليل و تكريم اهل بيت عصمت، بويژه اباعبدالله الحسين(ع) و ياران اوست گفت: تكريم اهل بيت(ع) لوازمي دارد كه يكي از آنها شناخت آنان است؛ تا انسان ويژگيها و كمالات آنان را نشناسد، نمي تواند حق ايشان را ادا كند. وي بهترين منبع را براي شناخت اهل بيت(ع)، قرآن و خود اهل بيت دانست و افزود: اگر جامعه بشري مي خواهد از ارزشهاي اخلاقي برخوردار باشد، بايد اصل و زيربناي اخلاقي را درست كند كه يكي از آنها توجه به حقوق ديگران، خدمات و فداكاري انسانهاست. حجت الاسلام والمسلمين همتيان گفت: اگر اين حق پذيرفته و رعايت شود، جامعه بشري به رعايت اخلاق الهي متعهد خواهد شد. وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه خانواده، اساس جامعه است ادامه داد: بايد تلاش كنيم اصول اخلاقي در جامعه احيا و بنيان خانواده در جامعه مستحكم شود تا نهاد خانواده رشد كند. سخنران پيش از خطبه هاي نمازجمعه تهران با اشاره به نقش اهل بيت(ع) در احياي فضايل انساني گفت: فريادهاي آزادي خواهي كه هم اكنون در كشورهاي اسلامي مطرح شده و به فلسطينيان قدرت داده،از قيام امام حسين(ع) الگو گرفته است.
 


درپرتو وحي

فراموش كنندگان خدا در دنيا
در قيامت كورند!
قرآن كريم:
و هر كس از ياد من روي گردان شود، زندگي (سخت و) تنگي خواهد داشت و روز قيامت او را نابينا محشور مي كنيم.
مي گويد:
پروردگارا! چرا نابينا محشورم كردي؟! من كه (در دنيا) بينا بودم!
(خداوند) مي فرمايد:
آنگونه كه آيات ما برايت آمد و تو آنها را فراموش كردي امروز نيز تو فراموش خواهي شد!
سوره طه
آيات 126-124
 


صالحي:

منطق گفت و گو جايگزين منطق خشونت و اسلحه در سوريه شود

وزير امور خارجه گفت: اصلاحات و رسيدگي به مطالبات مردمي بايد در فضايي آرام و از طريق راي مردم سوريه انجام پذيرد و منطق گفت و گو هر چه سريع تر جانشين منطق خشونت و اسلحه شود.
جمعي از اعضاي هيئت موسس و شوراي مركزي «انجمن بين المللي علمي كارشناسان و تحليل گران سياسي» با علي اكبر صالحي وزير امور خارجه ديدار و گفت و گو كردند.
وزير امور خارجه با اشاره به برخوردهاي دوگانه غرب، گفت: در بحرين اعتراضات مسالمت آميز مردم را ناديده مي گيرند و در سوريه وقتي ديدند كه اعتراضات و تظاهرات گسترده مردمي به خصوص در پايتخت روي نداد، با فراهم سازي زمينه اعزام افراد خارجي و دادن سلاح به آنها زيرساخت هاي اين كشور را نابود و برخلاف قوانين و ارزش هايي كه خود وضع كرده اند درصدد براندازي حكومت قانوني در اين كشور هستند.
صالحي افزود: در بحران سوريه كشورهاي غربي همه ارزش ها و قوانيني را كه خود وضع كرده بودند و سالها از آنها به عنوان اهرم فشار عليه ديگر كشورها استفاده مي كردند به طور آشكار نقض كردند. مسائلي مثل تغيير حكومت از طريق غيردموكراتيك، اعزام مزدور به يك كشور مستقل و حمايت مسلحانه از آنها، ناديده گرفتن اعمال خشونت آميز و خلاف بشر عليه مردم بي گناه توسط برخي از معارضين مورد حمايت آنها، مبادرت به اقدامات خصمانه يكجانبه عليه يك كشور عضو سازمان ملل هر چند كه سازمان ملل و شوراي امنيتي كه خود وضع كرده اند و همه را به پذيرفتن و اجراي تصميمات آن مجبور مي كنند اين اقدامات را تصويب نكرده است.
وزير امور خارجه با تاكيد بر ضرورت رسيدگي به مطالبات مردمي و انجام اصلاحات در سوريه، اظهار داشت: ما بارها اعلام كرده ايم اصلاحات و رسيدگي به مطالبات مردمي بايد در فضايي آرام و از طريق راي مردم سوريه كه مردمي فهيم و با فرهنگ و داراي تمدني غني هستند انجام پذيرد. به همين منظور تاكيد داشته ايم كه منطق گفت و گو بايد هر چه سريع تر جانشين منطق خشونت و اسلحه كه امري تحميلي و بيگانه با فرهنگ مردم سوريه است، شود و اقدامات چندي را هم به عمل آورده ايم كه آخرين آن برگزاري نشست گفت و گوي ملي سوريه در تهران با شعار خشونت نه، مردم سالاري آري، بود.
انتقاد از نشست مراكش
حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه با انتقاد از موضع باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در حمايت از تصميم نشست مداخله گران موسوم به دوستان سوريه در مراكش اظهار داشت: كسي نمي تواند از بيرون اراده خود را بر مردم فهيم و مقاوم سوريه تحميل كند.
وي اظهارات اخير اوباما در مورد سوريه را شتاب زده و خطايي راهبردي خواند و به برخي طرف هايي كه با كمك به اتخاذ ديپلماسي خونين عليه سوريه، امنيت اين كشور و منطقه را هدف قرار داده اند، هشدار داد.
معاون وزير خارجه همچنين در گفت و گو با فارس با انتقاد جدي از تداوم كشتار و سركوب مردم مظلوم بحرين و حمايت آمريكا و برخي طرف ها از نقض سيستماتيك حقوق بشر در اين كشور، اظهار داشت: آقاي اوباما بداند كه سرنوشت سوريه و بحرين را راهكار واحدي رقم خواهد زد و هرگونه ايجاد رويه اي نادرست در سوريه بر منطقه و از جمله بحرين اثر خواهد گذاشت.
 


امام جمعه قم:

ناقوس مرگ رژيم جعلي صهيونيستي به صدا درآمده است


امام جمعه قم گفت: امروز به بركت بيداري اسلامي و خون شهداي مظلوم در جهان اسلام، ناقوس مرگ رژيم جعلي صهيونيستي به صدا درآمده است.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين «محمد سعيدي» در خطبه هاي نماز جمعه افزود: امروز همه مسلمانان بايد با معرفت، مقاومت، انجام عمل صالح و همبستگي زمينه ساز قيام جهاني حضرت وليعصر(عج) باشند.
وي با اشاره به برگزاري اجلاس استادان دانشگاههاي جهان اسلام و بيداري اسلامي خاطرنشان كرد: در ديدار شركت كنندگان در اين اجلاس با رهبر معظم انقلاب اسلامي، ايشان بر ضرورت نظام سازي در كشورهاي اسلامي كه از مهمترين اهداف خيزش موج بيداري اسلامي است، تاكيد فرمودند.
متولي آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با بيان اين كه مستكبران غربي از گسترش اسلام ناب محمدي(ص) در جهان بشدت هراس دارند، اظهار داشت: دشمنان اسلام و انقلاب از اسلامي كه برده دلار بوده و در غفلت و فساد غرق شده باشد، احساس خطر نمي كنند زيرا با منافع غرب در تضاد نيست.
وي همچنين تصريح كرد:امروز پيروان اسلام آمريكايي جنايات بسياري را در بحرين رقم زده و در حالي كه عمليات تروريستي در عراق و سوريه و پاكستان انجام مي دهند حتي حاضر نمي شوند يك فشنگ براي پيروزي مقاومت و دفاع از مسلمانان مظلوم به غزه ارسال كنند.
سعيدي در پايان خاطرنشان كرد: به بركت انقلاب اسلامي، مسلمانان و همه مردم جهان با اسلام ناب آشنا شدند، از اين رو سردمداران كشورهاي غربي با نظام مقدس جمهوري اسلامي كه يار و ياور همه مظلومان و آزاديخواهان جهان است، دشمني و عداوت مي كنند.
 


عصام درويش:

قدردان تمامي اقدامات ايران در لبنان هستيم

رئيس طايفه روم كاتوليك لبنان در ديدار با غضنفر ركن آبادي سفير ايران در بيروت گفت: ما قدردان تمامي اقدامات جمهوري اسلامي ايران در لبنان هستيم.
غضنفر ركن آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان در پاسخ به دعوت عصام درويش رئيس طايفه روم كاتوليك منطقه زحله، فرزل و بقاع لبنان و رئيس كميته گفت و گوي اسلام ومسيحيت، به آن استان سفر كرده و ضمن شركت در ضيافت نهار، با شخصيت هاي سياسي و مذهبي استان ديدار كرد.
عصام درويش رئيس طايفه روم كاتوليك در اين ديدار ضمن قدرداني از جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: اين ديدار سرآغازي براي دوستي و محبت بيشتر خواهد بود. كليساي روم كاتوليك در طول تاريخ خود همواره منادي گفت وگو ميان مسلمانان و مسيحيان بوده و در راستاي تقويت روابط ميان مردم و ايجاد فرهنگ گفت وگو خصوصاً گفت وگوي اسلام و مسيحيت تلاش كرده است. ما قدردان تمامي اقدامات جمهوري اسلامي ايران در لبنان هستيم.
غضنفر ركن آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان نيز در اين ديدار ضمن تأكيد بر اصول ثابت و اوليه جمهوري اسلامي ايران در تعامل با پيروان همه مذاهب و اديان الهي اظهار داشت: استان زحله داراي قدمتي طولاني است كه تاريخ آن به قبل از ميلاد مسيح برمي گردد. اين استان الگويي براي همزيستي مسالمت آميز پيروان اديان مختلف سماوي است. ادياني كه در تعاليم خود ما را دعوت به همزيستي مسالمت آميز، گفت وگو، صلح و دوستي مي كنند و بر روحيه تسامح و برادري تأكيد دارند.
سفير جمهوري اسلامي ايران ضمن تبيين دستاوردهاي كشورمان در زمينه هاي مختلف علمي و فناوري اظهار داشت: بدون شك تنها عامل بازدارنده در برابر طمع ورزي هاي رژيم غاصب صهيونيستي، افزايش توان دفاعي است.
به گزارش مهر، در اين ملاقات سليم جريصاتي وزير كار، نقولا فتوش نماينده مجلس و وزير مشاور، شيخ محمد يزبك عضو شوراي مركزي حزب الله و وكيل شرعي رهبر معظم انقلاب در لبنان، ايلي اسكاف نماينده سابق مجلس و جوزف معلوف استاندار زحله حضور داشتند.
گفتني است، استان زحله مهمترين استان مسيحي نشين لبنان به شمار مي رود و شخصيت هاي سياسي اين استان جايگاه ممتازي در ساختار سياسي لبنان دارند. در بعد فرهنگي نيز اين استان به عنوان پايتخت مسيحيان روم كاتوليك جهان به شمار مي رود.
 


اولين رسانه مجازي كودك و نوجوان افتتاح شد

اولين رسانه مجازي كودك و نوجوان در شبكه دو سيما افتتاح شد.
سياهكلي معاونت رسانه مجازي صدا و سيما در اين مراسم گفت: بايد بپذيريم كه ديگر نمي توان با يك ابزار رسانه اي، نياز مخاطبان به ويژه كودكان و نوجوانان را برطرف كنيم. بنابراين بايد عرصه اي ايجاد شود كه كودكان ما ديگر نيازي به رسانه هاي ديگر نداشته باشند كه من فكر مي كنم با راه اندازي اين رسانه مجازي، به سمتي خواهيم رفت كه براي طيف كودك طيف رسانه اي تعريف كنيم.
وي با تأكيد بر اينكه دوستان برنامه ساز در حوزه كودك كه به شكل تخصصي كار مي كنند، نياز است كه كارشان را چند رسانه اي كنند گفت: لازم است كه در اين زمينه به شكل 360 درجه اي توليد داشته باشيم تا بتوانيم محتوا در تلويزيون را چند رسانه اي كنيم. ضمن اينكه از تيم هاي قوي برنامه كودك اين خواهش را دارم كه از همين جا كليد تحليل گري توليد محتوا را بزنند و در برنامه هايشان از مردم بخواهند تا نيازهايشان را درميان بگذارند.
در بخشي از اين مراسم نيز محمد ميركياني، مدير گروه كودك شبكه جام جم، گفت: هر فضايي كه براي كودكان و نوجوانان طراحي مي شود بايد توجه به شأن آنها را در نظر بگيريم و آنها را ارزشمند بدانيم. كودكان قدشان كوتاه تر است و صدايشان كمتر اما با اين طرح پيش آمده اميدواريم به آنها بيشتر توجه و خواسته هايشان را برآورده كنيم. در واقع كودكان با قرار گرفتن در فضاي شبكه مجازي مي توانند هر لحظه خودشان را كشف كنند اما به جاي كشف نادرست به دنياي بهتري راه پيدا كنند و چيزهاي خوبي را كشف كنند.
در اين مراسم همچنين امير محمد، مجري نوجوان برنامه هاي كودك سيما كه به عنوان يكي از نماينده هاي كودك و نوجوان جهت افتتاح شبكه مجازي كودك و نوجوان حاضر شده بود، با اعلام آدرس سايت شبكه مجازي اين شبكه را به طور رسمي افتتاح كرد.
سپس وي بخش هايي از شبكه مجازي كودك و نوجوان را معرفي كرد و گفت: تماشاخانه بخش كارتوني اين شبكه است كه بيش از 100 ساعت كارتون براي بچه ها پخش مي كند ضمن اينكه بايد بگويم كه بچه ها با مشكل سرعت مواجه نخواهند شد. همچنين بازي سرا يكي از ديگر بخش ها و پربازديدترين قسمت شبكه مجازي كودك و نوجوان محسوب مي شود كه نزديك به 120 بازي براي كودكان دارد. همچنين نگارخانه يكي ديگر از بخش هاي اين شبكه است كه حدود 12 هزار عكس دارد و در واقع مكاني است براي رد و بدل كردن عكس ها كه بچه ها مي توانند از آن استفاده كنند. بخش ديگر به آموزش زبان انگليسي اختصاص دارد. شبكه اجتماعي رود به عنوان اولين شبكه اجتماعي براي كودكان در اين شبكه طراحي شده است كه كودكان از طريق آن مي توانند با مجريان دلخواه خود صحبت كنند و برايشان پيام بگذارند. همچنين رصدخانه، بانك، فروشگاه، كتابخانه، از ديگر آيتم هاي اين شبكه مجازي است كه هنوز راه نيفتاده است اما به زودي فعال خواهند شد. همچنين ترنم هم يكي ديگر از بخش هاي شبكه مجازي كودك ونوجوان است كه در واقع بچه ها را با مسايل مذهبي آشنا مي كند و به پرسش هايشان پاسخ مي دهد.
 


نصرت الله تاجيك آزاد شد

با تلاش وزارت امور خارجه ايران نصرت الله تاجيك ديپلمات سابق كشورمان آزاد شد.
نصرت الله تاجيك سفير اسبق ايران در اردن كه به اتهام واهي دوربين ديد در شب به مدت 6 سال در انگلستان در حبس خانگي به سر مي برد، با تلاش وزارت خارجه كشورمان پس از صدور حكم دادگاه آزاد و حبس خانگي وي لغو شد.
براساس اين حكم استرداد تاجيك به آمريكا نيز لغو و گذرنامه وي به او تحويل خواهد شد تا به زودي به ايران بازگردد.
سفير پيشين كشورمان پس از دريافت حكم آزادي خود در بيانيه اي اعلام كرد كه قصد دارد از وزارت كشور انگليس شكايت كند.
تاجيك در اين بيانيه تاكيد كرد كه حكم صادره درباره درخواستش براي تجديدنظر كه پس از شش سال حصر خانگي صادر شد نشان داد كه تصميم وزارت كشور انگليس براي استرداد وي «ناعادلانه و بي مورد» بوده است.
ديپلمات سابق ايراني با اشاره به اينكه دولتهاي آمريكا و انگليس با حبس خانگي من كاري شبيه گروگان گيري انجام داده اند، خاطر نشان كرد: از سازمان هاي حقوق بشري مي خواهم كه به اتهامات انگليس و آمريكا در اين پرونده رسيدگي كنند.
وكلاي تاجيك نيز در بيانيه اي اعلام كردند كه عصر پنجشنبه دادگاه مجستريت وست مينيستر حكم لغو استرداد او به آمريكا را صادر كرد.
كارشناسان معتقدند حكم آزادي و رفع اتهام از نصرت الله تاجيك، پيروزي ديپلماتيك جمهوري اسلامي ايران بر آمريكا است.
 


رايزني هاي ايران و گرجستان درباره همكاري هاي اقتصادي

سفير كشورمان در گرجستان در راستاي توسعه همكاري اين كشور با جمهوري اسلامي در زمينه صنعت برق با وزير انرژي و منابع طبيعي گرجستان ديدار و گفت وگو كرد.
مجيد صابر سفير جمهوري اسلامي ايران در تفليس با «كاخا كالادزه» وزير انرژي و منابع طبيعي گرجستان ديدار و گفت وگو كرد.
سفير كشورمان در اين ديدار سلام و تبريك همتاي ايراني را به وي ابلاغ و با اشاره به توانمندي هاي كشورمان در زمينه توليد برق گزارشي از آخرين وضعيت توليد برق در ايران،افتتاح بزرگترين نيروگاه سيكل تركيبي خاورميانه و همچنين مبادلات برق بين ايران و همسايگان را ارائه كرد و خواستار پيگيري جدي اتصال خطوط انتقال برق بين دو كشور شد.
كالادزه نيز با استقبال از پيشنهادات طرف ايراني ايجاد كارگروه بين كارشناسان دو كشور براي انجام مذاكرات كارشناسي و فني و آماده كردن زمينه هاي لازم براي عملياتي كردن پروژه هاي مورد نظر را مطرح كرد.

 


پاكستان عقب نشيني از پروژه خط لوله گاز ايران را تكذيب كرد

پاكستان شايعات مربوط به عقب نشيني اين كشور از پروژه خط لوله گاز ايران را تكذيب كرد.
روزنامه تريبيون گزارش داد معظم احمدخان سخنگوي وزارت امور خارجه پاكستان در نشست خبري هفتگي خود درباره خط لوله گاز ايران پاكستان گفت كه اين پروژه اي است كه در جهت منافع ملي ماست و ما مصمم به دنبال كردن آن هستيم.
وي همچنين گزارشات مربوط به لغو سفر آصف علي زرداري به تهران را تكذيب كرده و گفت: تا جايي كه من مي دانم ما هيچ اعلاميه اي درباره سفر رئيس جمهور به ايران نداشتيم، همه آنچه مي توانم بگويم اين است كه انتظار اين سفر مي رود و ما در حال كار كردن در اين باره هستيم.
 


وزارت خارجه خواستار شد

آزادي فوري استاد دانشگاه شريف از آمريكا

وزارت خارجه با صدور بيانيه اي از دولت آمريكا خواست اقدامات لازم براي آزادي فوري و بازگشت استاد دانشگاه صنعتي شريف به آغوش خانواده و ملت ايران را با جديت مدنظر قرار دهند.
در اين بيانيه آمده است: يك سال از بازداشت دكتر سيد مجتبي عطاردي از اساتيد شناخته شده بين المللي دانشگاه صنعتي شريف به اتهامات واهي توسط پليس و مقامات وزارت دادگستري آمريكا گذشت، در حاليكه خانواده و فرزندان ايشان و نيز جامعه علمي ايران همچنان چشم به راه آزادي سريع و بازگشت وي به وطن شان مي باشند.
در اين بيانيه تاكيد شده است: وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران از ابتداي بازداشت ايشان موضوع احقاق حقوق كنسولي، تسهيل شرايط بازداشت و فراهم كردن زمينه آزادي فوري نامبرده را در اولويت كار خود قرار داد و تاكنون تلاش هاي متعدد و مستمري در اين جهت به عمل آورده است. وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ضمن يادآوري مسئوليت دولت آمريكا جهت رعايت همه حقوق و تضمين سلامتي نامبرده، تاكيد كرد: دولت آمريكا با توجه به شخصيت علمي و بين المللي، وضعيت جسماني و نيز بي گناهي نامبرده، اقدامات لازم براي آزادي فوري و بازگشت ايشان به آغوش خانواده و ملت بزرگ ايران را با جديت مدنظر قرار دهد.
 


اخبار ادبي و هنري

بزرگداشت خليل عمراني توسط بسيج هنرمندان برگزار مي شود
رئيس سازمان بسيج هنرمندان كشور از برگزاري يادواره بزرگ استاد خليل عمراني با همراهي نهادهاي فرهنگي كشور خبر داد.
حسين قناديان با اعلام اين مطلب افزود: با توجه به فقدان شاعر ارجمند ادبيات انقلاب اسلامي و اين كه نهادهاي مختلفي براي اجراي نكوداشت هاي مختلف اعلام آمادگي كردند، با هماهنگي خانواده عزادار عمراني مقرر شده برنامه نكوداشت ايشان به اهتمام بسيج هنرمندان و با همكاري و مشاركت نهادها و سازمان هايي مانند سازمان بسيج مستضعفين، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، سازمان بسيج دانشجويي، بسيج دانشجويي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران، با حضور خانواده، شاگردان و علاقمندان آن مرحوم برگزار گردد.
وي ضمن دعوت از اقشار مردم هنردوست براي شركت در اين مراسم اظهار داشت: اين مراسم از ساعت 30:14تا 30:16 روز سه شنبه 28 آذر در مسجد دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و در كنار طلب رحمت و مغفرت پروردگار براي روح بلند اين شاعر دلسوخته اهل بيت(ع) از مقام ادبي و خدمات رئيس فقيد انجمن شعر بسيج تجليل مي گردد.
گفتني است استاد خليل عمراني متخلص به پژمان ديري شاعر آييني، صبح روز يكشنبه (19 آذر) پس از يك دوره بيماري در سن 48 سالگي در بيمارستان قلب تهران درگذشت.
واكنش رسانه هاي خارجي به سريال حضرت موسي(ع)
در حالي كه پروژه ساخت سريال حضرت موسي(ع) به كارگرداني فرج الله سلحشور هنوز به مرحله تصويربرداري هم نرسيده، رسانه هاي غربي و عربي به خبرسازي عليه آن مشغول شده اند.
پايگاه خبري روزنامه الشروق الجزاير در گزارشي با اشاره به خبر ساخت سريال حضرت موسي(ع)، مدعي شد كه اين پروژه دو سريال است و قرار است يكي از آنها در رمضان 2013(1392) پخش شود.
به گزارش فارس، اين پايگاه با اشاره به مخالفت علماي جهان اهل سنت با به تصوير كشيدن انبياي الهي، با اقدامي موذيانه با اشاره به توصيه رهبر معظم انقلاب به سلحشور براي ساخت سريال حضرت موسي(ع) سعي كرده است اين دو مسئله را به هم مربوط كند!
در همين حال الشروق از به راه افتادن صفحات فيس بوك در مخالفت با به تصوير كشيدن حضرت موسي(ع) خبر داده است و مدعي انتظار براي تنش جديدي پس از سريال الفاروق عمر شده است.
بزرگترين آئين تعزيه خواني ايران برگزار مي شود
آئين تعزيه خواني روايت وقايع عاشورا به مناسبت ماه محرم و صفر از 26 آذر در منطقه ازگل در شميرانات برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، سرتيپ حسن حسن زاده فرمانده تيپ امنيتي آل محمد(ص) در ناحيه مقاومت اميرالمؤمنين(ع) سپاه محمد رسول الله (ص) گفت: اين برنامه كه از حيث عظمت و وسعت مي توان آن را بزرگترين آئين تعزيه خواني ايران از ابتدا تاكنون دانست توسط گروه فرهنگي ايثار اجرا مي شود. اين گروه، يكي از حرفه اي ترين گروه هاي تعزيه خواني در كشور محسوب مي شود و در آن از بهترين تعزيه خوان ها استفاده شده است.
وي افزود: اين تعزيه ها با همكاري ناحيه مقاومت اميرالمؤمنين(ع) سپاه محمد رسول الله (ص)، گروه فرهنگي ايثار و شهرداري منطقه يك تهران از 26 آذر به مدت يك هفته اجرا مي شوند.
استقبال 71 كشور براي شركت در جشنواره فيلم فجر
71 كشور براي شركت در جشنواره سي و يكم فيلم فجر اعلام آمادگي كردند.
دبير جشنواره بين المللي فيلم فجر با اعلام اين خبر افزود: خوشبختانه، در اين دوره شاهد استقبال چشم گير فيلم سازان داخلي و خارجي بوده ايم.
به گفته محمدرضا عباسيان، مطابق آمار نهايي اعلام شده از سوي كميته بين الملل جشنواره، در مجموع 383 عنوان فيلم از 71 كشور جهان براي شركت در اين دوره از جشنواره ارسال شده و اين آماري است كه در مهلت دريافت آثار بين الملل در دبيرخانه به ثبت رسيده است.
وي خاطرنشان كرد: در بخش سينماي ايران هم در مجموع 272 عنوان فيلم شامل 102فيلم سينمايي و 172 اثر مستند براي شركت در جشنواره ارائه شده است.
در اين دوره از جشنوار فيلم سازاني از كشورهاي اتريش، سوئيس، ژاپن، انگلستان، آمريكا، ايرلند، اسپانيا و... شركت كرده اند.
 


با حضور وزير آموزش و پرورش صورت گرفت

برگزاري يادواره شهيد طالبيان و 4900 شهيد فرهنگي در همدان

همدان-خبرنگار كيهان:
يادواره بزرگ معلم شهيد محمد طالبيان و 4 هزار و 900 شهيد فرهنگي كشور در همدان برگزار شد.
در اين يادواره باشكوه كه با حضور نماينده ولي فقيه و امام جمعه همدان، خانواده هاي معظم شهداي فرهنگي، جمع كثيري از فرهنگيان، استاندار، نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي و تعدادي از مسئولان و مديران استان در محل حسينيه امام خميني(ره) همدان برگزار شد، وزير آموزش و پرورش گفت: علت موفقيت همه شهدا و به ويژه شهيد شاخص فرهنگي كشور محمد طالبيان اين بود كه سر سوزني از ولايت منحرف نشدند.
حاجي بابايي افزود: ريشه اطاعت پذيري از ولايت، پيروي بي چون و چراي حضرت اسماعيل از پدرش به عنوان ولي است كه چون فرمان خدا را شنيد بي درنگ آماده ذبح شد.
وي تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران امروز به بركت خون شهيدان و وجود بسيجيان و نيروهاي مسلح انقلابي، آن چنان پر قدرت است كه هر كسي بخواهد كوچكترين ضربه اي به آن بزند طوري سيلي خواهد خورد كه نتواند از جاي خود بلند شود.
وي همچنين با ذكر خاطره اي از شهيد محمد طالبيان، گفت: شهيد طالبيان در اعتقاد به اسلام و نظام و انقلاب استحكام خاصي داشت و اهل اما و اگر و ترديد در عمل به امر ولايت نبود، او با معلمي، مسير و خط را براي گروه انقلابي ابوذر و دانش آموزان و معلمان ديگر باز كرد كه اين خط نه براي خودش بلكه راهي به صراط مستقيم الهي و مسير اصلي بود و البته همه شهيدان فرهنگي ما اين گونه بودند و اسير دنيا و قدرت و مقام نشدند.
در اين يادواره ملي ضمن گراميداشت ياد همه شهداي فرهنگي كشور، لوح تقدير از سوي وزير آموزش و پرورش به خانواده شهيد محمد طالبيان به عنوان شهيد شاخص فرهنگي تقديم شد.
¤ يادآوري مي شود معلم شهيد محمد طالبيان متولد 1316 در شهر نهاوند و از مبارزان دوران انقلابي بود كه در تشكيل گروه انقلابي ابوذر در سال 1351 نقش اساسي داشت و در سال 52 نيز توسط نيروهاي رژيم شاه دستگير و در زندان بارها تحت شكنجه قرار گرفت.
وي در سال 1370هنگامي كه به منظور مقابله با حملات منافقين كوردل به غرب كشور، به منطقه رفت و ديگر بازنگشت. اين معلم بزرگ و رزمنده غيور و فرهنگي در سال 1385 شهيد اعلام شد و به عنوان شهيد شاخص فرهنگي كشور نيز معرفي شد.
 


ششمين نمايشگاه بين المللي صنايع هوايي و هوانوردي ايران

در كيش پايان يافت

قشم-خبرنگار كيهان:
با آخرين پروازهاي نمايشي هوايي در آسمان خليج فارس ششمين نمايشگاه بين المللي صنايع هوايي و هوانوردي ايران در جزيره كيش به كار خود پايان داد.
اين نمايشگاه كه با هدف افزايش غرور ملي، خودباوري توسعه صنعت هوانوردي، استفاده از علوم و فناوري پيشرفته و روزآمد، تحقيقاتي، توليدي و تعميراتي و تأمين نيازهاي هوايي- دفاعي برپا شده بود جمعه با انجام آخرين پروازهاي نمايشي به كار خود پايان داد.
مشاور معاونت علوم و فناوري رياست جمهوري در حاشيه ششمين نمايشگاه بين المللي صنايع هوايي و هوانوردي ايران در كيش گفت تاكنون 36ميليون دلار صادرات از محل صنايع هوايي به خارج از كشور داشته ايم.
اميري نيا افزود: اين ميزان صادرات در صنايع هوايي و هوانوردي گام مثبتي به شمار مي رود و اميدواريم كه در آينده جمهوري اسلامي ايران يكي از بازيگران در صنايع هوايي در خاورميانه و جهان باشد.
 


با پيام آيت الله صافي گلپايگاني

هشتمين دوره رقابت هاي قرآني ويژه كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور
در اهواز پايان يافت

هشتمين دوره رقابت هاي قرآني ويژه اعضاي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور موسوم به مدهامتان با پيام آيت الله صافي گلپايگاني پايان يافت.
به گزارش خبرگزاري مهر از اهواز آيت الله صافي گلپايگاني در اين پيام عنوان كرد: وجود فساد، گناه و چاپلوسي در جامعه به دليل فاصله گرفتن از قرآن و احكام نوراني آن است.
در پيام آيت الله صافي گلپايگاني به اختتاميه هشتمين دوره رقابتهاي مدهامتان كه پنج شنبه شب توسط حجت الاسلام محمدحسين بلك مديركل تبليغات اسلامي خوزستان قرائت شد، آمده است: اين مراسم و مسابقات قرآني و همايشهاي ديگري كه مربوط به قرآن كريم است و همچنين مراكز و موسسات قرآني كه انتساب به قرآن، آنها را برتر و صاحب امتياز كرده است اشرف و افضل از ديگر مراكز و همايشها است.
اين پيام مي افزايد: گرايش مقدسي كه در جامعه ما و نسل حاضر به خصوص جوانان ما در هر قشر و صنفي به سوي قرآن مجيد فراهم شده است بسيار مغتنم و سبب افتخار است.
در پيام اين مرجع شيعيان تصريح شده است: امروز اگر در جامعه متاسفانه آثار فساد و گناه را مشاهده مي كنيم، اگر ربا و رشوه و دروغ و چاپلوسي را مي بينيم، اگر فقر و گراني و بيكاري و اعتياد، بلاي خانمان سوز شده است، براي اين است كه از قرآن و احكام نوراني آن دور هستيم. جامعه و نظام بايد در عمل نشان دهند كه حاكميت دين و قرآن و آيات حجاب و عفاف و صداقت و راستي مقدم بر همه چيز است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم گفت: امسال جشنواره قرآن همانند جشنواره فيلم فجر در 22 رشته در كشور برگزار مي شود.
سيدمحمد حسيني پنج شنبه شب در مراسم اختتاميه هشتمين دوره مسابقات سراسري قرآن كريم (مدهامتان) در اهواز از ايجاد معاونت امور قرآن و عترت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد و گفت: با ايجاد اين معاونت بيش از گذشته به بحث قرآن و عترت در كشور پرداخته مي شود كه منافاتي با نقش معاونت هاي هنري، فرهنگي و سينمايي در تبليغ و ترويج قرآن و آموزه هاي اهل بيت در چارچوب فعاليت هاي آنها ندارد.
وي افزود: امسال قصد داريم جشنواره قرآن را در 22 رشته در كشور برگزاركنيم كه مراسم اهداي آثار سيدنعمت الله موسوي جزايري كه اسفندماه در اهواز برگزار مي شود يكي از آنهاست.
حسيني همچنين به مصوبه اخير شوراي فرهنگ عمومي كشور اشاره كرد و گفت: در اين شورا تصويب شد هر استان مكلف است يك امام را به صورت ويژه در قالب، برگزاري مراسم مختلف و ساخت فيلم، تئاتر، انتشار كتاب، برگزاري انواع جشنواره ها و همايش ها براي كشور معرفي كند و تنها به شهادتها و ولادتها بسنده نكنيم.
وي همچنين به درخواست نماينده ولي فقيه، استاندار و مديركل ارشاد خوزستان براي انتقال دائمي دبيرخانه مسابقات قرآني مدهامتان به اين استان موافقت كرد و گفت: رقابتهاي مقدماتي اين رقابتها بايد در همه استانها برگزار شود اما استان خوزستان مسئول برگزاري و هدايت رقابتهاي نهايي آن خواهد بود.
مراسم اختتاميه هشتمين دوره مسابقات سراسري قرآن كريم (مدهامتان) كه به مدت چهارروز در اهواز برگزار شد پنج شنبه با معرفي نفرات برتر به كار خود پايان داد.
هشتمين دوره مسابقات قرآني ويژه اعضاء كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور موسوم به مدهامتان، روزهاي بيست و يكم تا بيست و چهارم آذرماه با حضور 220 شركت كننده در رشته هاي حفظ، قرائت، ترتيل، تفسير و اذان در تالار آفتاب اهواز برگزار شد.
 


گزارش خبرنگار كيهان از وداع مردم ايران با ضريح مطهر در آخرين منزل

تو مي روي به سلامت، سلام ما برسان ...

اهواز- خبرنگار كيهان:
ضريح مطهر جديد حرم سيدالشهدا«ع» روز پنج شنبه در حالي از ميهن اسلامي و از شلمچه در استان خوزستان خارج شد كه در طي مسير دور و درازش از قم و شهرهاي گوناگون، ميليونها ايراني براي زيارت آن خود را به آب و آتش زدند، اشك ها ريختند، سينه زني ها كردند و از اين مسافر كربلا خواستند سلامشان را و عرض ادبشان را به ساحت مولايشان برساند.
از همان هنگام كه كاروان ضريح مطهر از مبدأ حركت خود را آغاز كرد، مردم خوزستان شمارش معكوس را براي ميزباني شروع كردند چرا كه ارادت اين مردم به اهل بيت عصمت از ريشه هاي عميق تاريخي برخوردار است و خوزستان اولين قدمگاه ائمه معصومين و دروازه ورود تشيع به ايران است و اين محبت در طول اعصار با وجود آنان عجين شده و در مقاطع حساس، چون خوني تازه به رگهايشان مي دمد و صحنه هاي بديعي خلق مي كند.
پس از روزها چشم انتظاري بالاخره ضريح مطهر وارد خاك خوزستان شد و از همان بدو ورود، تصاويري خلق شد كه در باور هيچ كس نمي گنجيد. الله اكبر از اين همه شيدايي و دلبستگي! هيچ چيز مانعشان نبود، گرفتاريهاي زندگي، ازدحام شديد جمعيت، ترافيك، حرف و حديث هاي بهانه جويان، هيچ يك مانع نشد تا خود را به ضريحي كه مي رفت تا سلامشان را به امام شهيدشان برساند و در محضر ثارالله گواهي دهد كه تك تك آنها ارادتشان را خالصانه تقديم آستانش كرده اند برسانند.
پيرمرد ويلچرسوار، پير زن عصا به دست كه پسرش زير بازويش را گرفته بود، زنان آبستن، بيماران و معلولاني كه به نيت شفا از صاحب ضريح آمده بودند، كودكان خردسال و حتي نوزادان، بچه دبستانيها، جوانان و نوجوانان كه در استقبال از ضريح مطهر غوغا كردند و چنان بيرق هاي عزا را در آسمان چرخاندند كه بر همگان تصاوير عاشورا و مظلوميت اباعبدالله(ع) مصور شد، هنوز ضريح وارد شهر نشده بود و تنها اندكي از سياهي كاروان از دور نمايان بود كه فرياد «لبيك يا حسين» آتش عشق را در دلها شعله ور كرد و سيل اشك و آه بود كه راه افتاد ديگر كسي اختياردار اشكهايش نبود، گرم مي جوشيد، هم عشق، هم اشك.
«استقبال مردم خوزستان متفاوت بود. آنها مشخص است كه عاشق ترند و دوست دارند كه ضريح بيشتر پيششان بماند. در خوزستان مردم با شيوه خاص و بيرق هاي متفاوت به جلوي ماشين مي آمدند و شروع به سينه زني به سبك محلي خودشان مي كردند. اما در شهرهاي ديگر اينچنين نبود و همه در كنار ضريح سينه زني مي كردند.» اينها نظرات راننده مركبي است كه مسئوليت حمل ضريح عشق به او سپرده شده بود و قضاوت او قابل استناد است زيرا هم بي طرف است و هم در گذر از شهرهاي مختلف از نزديك شاهد عرض ارادتهاي مردم بوده قطعاً عزاداري مردم خوزستان در نوع خود متفاوت بوده كه تا اين حد در ذهنش حك شده كه اين گونه درباره آن سخن مي گويد. مردم خوزستان هيچ گاه اجازه نداده و نمي دهند كس يا كساني به آساني به حساب جهل خود هر انگ و برچسبي را كه اراده كنند به مردم شريف اين استان نسبت دهند و بچسبانند، پيوند ما با آرمانها و ارزش ها اسلامي پيوندي ناگسستني است و خيال هاي خام آنان كابوسي است كه رؤيا مي پندارند و حضور ميليوني و بي نظير خوزستاني ها به نوعي پاسخي محكم و دندان شكن به سم پاشي هاي صورت گرفته بود؛ آمدند تا ثابت كنند كه حرف و حديث ها و شايعاتي كه در طول مدت سفر كاروان ضريح مطهر از سوي جريانها و افراد معلوم الحال مطرح شد هيچ تأثيري بر اعتقادات عميق و ريشه دار آنها نداشته و نخواهد داشت.
تا جايي كه بي بي سي يكي از سردمداران رسانه هاي ضد اسلامي كه دشمنيش با اسلام و انقلاب اسلامي ايران بر همگان محرز است را نيز وادار به اعتراف كرد تا بگويد: «رويكرد به مذهب در ايران رو به فزوني است.» «همچنين اين شبكه در تحليلي با اشاره به استقبال بي نظير مردم شهرهاي مختلف ايران از ضريح مطهر حضرت امام حسين«ع» مي نويسد: بهانه نگارش اين تحليل، نه فقط مشاركت بخش هاي مهمي از جامعه ايران در آيين هاي عزاداري دهه نخست محرم و عاشورا كه همچنين حضور معنادار و تأمل برانگيز درصد قابل توجهي از شهروندان ايران در شهرهاي مختلف و در مراسم استقبال از ضريح امام حسين در مسير انتقال آن به كربلاست. گزارش هاي تصويري و خبري كه خبرگزاري هاي مختلف داخل ايران از اين رخداد (استقبال از ضريح در مسير) منتشركرده اند، بسيار قابل تأمل و نشان دهنده واقعيت هايي غيرقابل انكار در كشور است.
علي رغم اقرار رسانه هاي بيگانه بر عظمت اين حركت، متأسفانه شاهد بوديم كه روزنامه جمهوري اسلامي به عنوان يك روزنامه قديمي و مدعي در كشور در اقدامي تأمل برانگيز در مطلبي تحت عنوان «آيا امام حسين به ايجاد مشكلات براي مردم رضايت دارند؟!» كه در مورخ 21/9/91 خود به چاپ رساند بدون توجه به حماسه بزرگي كه شكل گرفت و خط بطلاني بر تمام برنامه هاي دشمنان اسلام كشيد با قلمي تيره، تمامي اين تصاوير بكر و عاشقانه را مخدوش كرد در حالي كه تمامي مسائلي كه در اين مطلب مطرح شده دقيقاً از جنس همان سم پاشي هايي است كه طي روزهاي اخير تلاش شد تا از سوي جريانهاي وابسته به وهابيت در فضاي معنوي خوزستان تنفس را براي مردم سخت كند.
اگر در ميان ازدحام جمعيت و شلوغي و سيل خروشان مردم كه براي خوش آمدگويي به ضريح امامشان سر از پا نمي شناختند كسي متحمل فشار و يا ضربه اي شده و يا بر زمين افتاده كه يك امر كاملاً طبيعي در مكان هاي شلوغ است قصور متوجه كيست؟ اگر كسي آسيبي ديده باشد كه نامش آسيب نيست و جراحت عشق است به اختيار خودش به آنجا رفته و كسي مجبورش نكرده است اما عده اي به بهانه آنها كاسه داغ تر از آتش شده اند. همچنين اين مراسم خودجوش و ابتكاري نبود سفري بود كه برنامه ريزي خاص خود را داشت و ارگان مسئول آن يعني سپاه متحمل زحمات بسياري در رابطه با آن شده بود آيا تأمين امنيت و سلامت ضريحي كه محصول 4 سال كار شبانه روزي است در عبور از شهرهاي مختلف و مصاف با مسائل پيش بيني نشده كار سهل و آساني است؟
و اما نظر علما كه نويسنده مطلب كذايي سعي داشته تا با اتصال و انتساب برخي موارد به اين بزرگواران زمينه توجيه مطالب مطرح شده خود را فراهم كند. آيت الله موسوي جزايري نماينده ولي فقيه در خوزستان كه از علماي طراز اول استان و عضو خبرگان رهبري است در اين باره اظهار مي دارد: وهابيون كارهايي را كه شيعيان در توسل، زيارت و تبرك جستن از اهل بيت انجام مي دهند خلاف اسلام مي دانند.
استاد درس خارج حوزه علميه اهواز تصريح كرد: سلفي ها اعتقاد دارند كه بايد فقط خدا را شناخت و به او احترام گذاشت و توجه و توسل به اهل بيت(ع) وابراز ارادت به پيغمبر را شرك مي دانند در حالي كه ما روايات زيادي از پيغمبر(ص) مبني بر احترام به علما و بزرگان داريم.
وي تأكيد كرد: آيات بسياري مانند آيه مودت كه مختص اهل بيت است همچنين آياتي مثل آيه خمس در قرآن وجود دارد اما وهابيون به آنها عمل نمي كنند و خمس نمي دهند. وهابيون آدم هاي لجبازي هستند و حاضر به صحبت با كسي نيستند.
نماينده خوزستان در مجلس خبرگان رهبري نيز در اين مورد گفت: ضريح جديد اسباب ابراز محبت به امام حسين(ع) است.
آيت الله دكتر محسن حيدري تصريح كرد: قرآن در باب تعظيم شعائر مي فرمايد گوسفندي كه قرار است در روز دهم ذي الحجه در راه خدا ذبح شود و گردنبندي كه به آن متصل است از شعائر الله (نشانه هاي خدا) است.
زماني كه اين گردنبند يعني نخي كه به گردن گوسفند بسته شده است قداست دارد با اينكه هنوز گوسفند در راه خدا ذبح نشده معلوم است اين ضريحي كه بر قبر مبارك امام حسين(ع) نصب خواهد شود ارزشش كمتر از گردنبند گوسفند نيست. چون اين ضريح كه بر قبر انساني كه ذبيح الله و ثارالله است نصب خواهد شد قداست خود را پيشاپيش مي گيرد. بنابراين مردم وقتي احترام مي گذارند اين طبق آيه قرآن است.
مدير حوزه هاي علميه استان خوزستان استقبال از ضريح امام حسين(ع) را نشان از بلوغ فكري و عقلانيت ملت ايران دانست و گفت: بايد در عاقل بودن كساني كه شبهاتي در اين زمينه مطرح مي كنند شك كرد.
حجت الاسلام والمسلمين ميراحمدرضا حاجتي نيز در گفتگو با خبرنگار كيهان اظهار داشت: مردم ما به خاطر اينكه اين ضريح مقدس، يك نشان از مولايشان حضرت سيدالشهدا(ع) است به آن تبرك مي جويند.
وي افزود: اين شور و حالي كه در ملت ايران مشاهده مي كنيم به خاطر اين است كه مردم ما چيزي را مشايعت مي كنند كه هديه آنها به امام حسين(ع) و قرار است براي هميشه در جوار حضرت سيدالشهدا(ع) باقي بماند.
وي با بيان اينكه شبهاتي از سوي برخي از شبكه هاي ماهواره اي در خصوص تبرك جستن از ضريحي كه هنوز بر قبر حضرت امام حسين(ع) نصب نشده مطرح مي شود اظهار داشت: آنهايي كه در شبكه هاي ماهواره اي شبهه را مطرح مي كنند نگراني شان اين نيست كه چرا مردم ضريح و فلزات به كار رفته در آن را احترام مي كنند بلكه نگراني آنها اين است كه چرا مردم ايران به اباعبدالله الحسين(ع) اين قدر علاقه مند هستند و الگو و مولايشان حسين(ع) است.
نويسنده كتاب «عصر امام خميني» عشق و ارادت به معصومين(ع) را باعث ترس ظالمان و دشمنان دانست و گفت: امروز مردم ما پيرو اباعبدالله الحسين(ع) هستند و مولايشان آن حضرت مي باشد و لحظه اي هم در اين راه ترديدي نمي كنند.
وي در مورد پيام حضور حماسي مردم به مسئولين نيز اظهار داشت: اين شور و عشق نشان مي دهد كه بستر كار فرهنگي در مردم به ويژه در نسل جوان بسيار بسيار فراهم است.
اما نكته ديگري كه در مطلب ناشيانه روزنامه جمهوري زير سؤال رفته پوشش مراسم به صورت مستقيم توسط صدا و سيما است، رسانه ملي يكي كشور اسلامي وظيفه اي بالاتر از انعكاس چشمه هاي ناب معرفت الله ندارد و مشخص نيست كه نويسنده در جستجوي چه قصد و غرضي در اين كار بوده است؟ بسياري از مشتاقان اهل بيت كه به هر دليل امكان حضور در گرداگرد مضجع شريف اباعبدالله(ع) را نداشتند از طريق امواج و از راه دور دلهاي خود را به مشبك هاي ضريح عشق گره زدند و البته مشخص است كه اين اقدام صدا و سيماي مركز خوزستان چه كساني را خوش نيامد! اگر پخش مستقيم مراسم باشكوه استقبال روحتان را آزرد مي توانستيد تلويزيونتان را خاموش كنيد، نه اينكه با درج مطالبي ضعيف و سطحي و دشمن شادكن، ناشيانه كل اين اقدام كاملاً مثبت را زير سؤال ببريد.
گزارش از فاطمه زورمند
 


پيكر عالم رباني آيت الله سيدمرتضي علوي خوانساري به خاك سپرده شد

خوانسار-خبرنگار كيهان:
پيكر آيت الله سيدمرتضي علوي خوانساري روز پنج شنبه در شهرستان خوانسار تشييع و در جوار امامزاده احمد(ع) اين شهر به خاك سپرده شد.
مراسم تشييع پيكر اين عالم برجسته و نويسنده مجموعه شعر آواي دل با حضور مسئولان لشكري و كشوري از شهرهاي تهران، قم، اصفهان و علما، روحانيان و مردم خوانسار برگزار شد.
پيكر اين عالم رباني از حسينيه دوراه شهرستان خوانسار تا امامزاده احمد(ع) تشييع و پس از اقامه نماز توسط حجت الاسلام والمسلمين صالحي خوانساري بر پيكر ايشان در مسجد ميرعظيم كه مكان اقامه نماز همه روزه ايشان بود به خاك سپرده شد.
به همين مناسبت مراسم بزرگداشتي از سوي دفتر امام جمعه خوانسار، بيت معظم له، فرمانداري و حوزه هاي علميه امروز از ساعت 14 تا 17 در حسينيه شهداي خوانسار برگزار مي شود.
عليرضا ذاكراصفهاني استاندار اصفهان در پيامي ضمن ابراز تأسف و تسليت ضايعه جانگداز رحلت آيت الله موسوي علوي خوانساري سه روز عزاي عمومي در اين شهرستان اعلام كرد.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10