(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 2  دی  1391 - شماره 20387

تل آويو: ما نگران موشك ها و پهپادهاي حزب الله هستيم
حمله كماندويي فلسطيني ها
به يك پايگاه نظامي صهيونيست ها در قدس اشغالي
تيراندازي افراد ناشناس به روي ماموران امنيتي آل سعود در شرق عربستان
سازمان ملل اعتراف كرد
اكثر تروريست ها در سوريه اتباع بيگانه هستند
شهادت يك مبارز بحريني بر اثر استنشاق گازهاي سمي
شوراي امنيت دخالت نظامي در كشور آفريقايي مالي را تصويب كرد
آغاز مرحله دوم همه پرسي قانون اساسي در 17 استان مصر
گردهمايي سران روسيه و اتحاديه اروپا در اجلاس بروكسل
پوتين: سيلي آمريكا را با سيلي پاسخ مي دهيم
بازداشت گسترده دانشجويان مخالف اردوغان در آنكارا
اعتراض هاي ضددولتي بار ديگر اسپانيا، يونان و پرتغال را فرا گرفت
چها رسوي پنج قاره


تل آويو: ما نگران موشك ها و پهپادهاي حزب الله هستيم

سفير رژيم صهيونيستي در سازمان ملل به نگراني و وحشت سران اين رژيم نسبت به مقاومت لبنان اذعان كرد و گفت، گسترش زرادخانه هاي حزب الله را تحمل نمي كنيم.
به گزارش خبرگزاري ها، ران پروسور نماينده رژيم صهيونيستي در سازمان ملل در نامه هايي جداگانه به دبيركل سازمان ملل و رئيس شوراي امنيت اعلام كرد، حزب الله 50 هزار موشك در اختيار دارد كه از موشك هاي برخي كشورهاي عضو ناتو هم بيشتر است و اين مسئله باعث نگراني سران تل آويو شده است.وي افزود، ما از سازمان ملل مي خواهيم تا مانع گسترش زرادخانه نظامي حزب الله شود و نام اين حزب را در ليست سازمان هاي تروريستي قرار دهد.نيروي هوايي رژيم صهيونيستي نيز اعلام كرد مقامات اين رژيم از تلاش هاي حزب الله براي ارسال هواپيماهاي بدون سرنشين بيشتر به حريم هوايي اسرائيل بسيار نگران هستند.
 


حمله كماندويي فلسطيني ها

 به يك پايگاه نظامي صهيونيست ها در قدس اشغالي

مبارزان فلسطيني با حمله به يك پايگاه نظامي رژيم صهيونيستي در شمال شهر قدس اشغالي تعدادي از نظاميان را مجروح و پس از ربودن سلاح آنان فرار كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، تعدادي از مبارزان فلسطيني در يك عمليات كماندويي به پايگاه نظامي رژيم صهيونيستي در شمالي شهر قدس اشغالي با گاز اشك آور حمله و پس از ربودن سلاح سربازان و زخمي كردن تعدادي از آنان سالم به پايگاه خود بازگشتند.راديو رژيم صهيونيستي با تاييد اين خبر اعلام كرد مجروحان اين عمليات فلسطيني به بيمارستان منتقل شده اند.راديو رژيم صهيونيستي از آمار دقيق كشته ها يا مجروحان خبري نداد ولي شاهدان عيني اعلام كردند كه تا مدت ها دود و آتش از اين پايگاه اسرائيلي مشاهده مي شده است.از سوي ديگر روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت از مفقود شدن يك نظامي صهيونيست در منطقه شرقي شهر تل آويو خبر داده است.اين سرباز اسرائيلي در حين ماموريت ربوده شده و هنوز اطلاعي از وي در دست نيست.
 


تيراندازي افراد ناشناس به روي ماموران امنيتي آل سعود در شرق عربستان

منابع خبري از زخمي شدن دو نيروي امنيتي سعودي از سوي افراد ناشناس در شرق عربستان خبر دادند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري يونايتد پرس، يك منبع رسمي سعودي گفت: دو نيروي امنيتي به ضرب گلوله در «العواميه» در شرق عربستان زخمي شده اند.
براساس اين گزارش سرگرد «زياد الرقبطي» سخنگوي اطلاع رساني پليس العواميه پنجشنبه شب در بيانيه اي اعلام كرد كه دو نيروي امنيتي شهر العواميه روز چهارشنبه، هدف تيراندازي افراد ناشناس قرار گرفتند و به بيمارستان منتقل شدند.
وي بدون اشاره به جزئيات زخمي شدن اين دو نيروي امنيتي، افراد مسلح را عامل اين حادثه توصيف كرد، در حالي كه منابع غيررسمي از درگيري در محل خبر دادند.
اين در حالي است كه به دليل سركوبگري رژيم آل سعودي و حمله به خانه و نواميس مردم، ساكنان منطقه هر از چند گاه به مقابله با نيروهاي امنيتي اقدام مي كنند.
مسئولان سعودي، سوم سپتامبر گذشته اعلام كرده بودند كه يك نيروي امنيتي توسط افراد مسلح در يكي از خيابان هاي شهر القطيف توسط افراد مسلح از پاي درآمده است.
رژيم آل سعود مدعي است كه در هفته هاي گذشته برخي از افراد آشوبگر را به دليل اقدام عليه امنيت ملي كشور بازداشت كرده است.
 


سازمان ملل اعتراف كرد

اكثر تروريست ها در سوريه اتباع بيگانه هستند

بازرسان حقوق بشر سازمان ملل نسبت به ورود مزدوران خارجي به خاك سوريه به منظور شركت در جنگ عليه دولت دمشق هشدار دادند.
به گزارش پرس تي وي، بازرسان حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام كردند بيشتر جنگجويان خارجي كه براي پيوستن به شورشيان وارد سوريه شده اند از كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا هستند. اين بازرسان افزودند، اين اقدام نقض قوانين بين المللي است و به خشونت ها در سوريه دامن مي زند.
روزنامه انگليسي اينديپندنت در اين باره نوشت، عناصري از 29 كشور مختلف با حمايت آمريكا و هم پيمانان منطقه اي آن به ويژه عربستان، قطر و تركيه وارد سوريه شده اند تا به جنگ داخلي در اين كشور دامن بزنند.
اينديپندنت هشدار داد، انتقال افراد مسلح خارجي به سوريه جنگ را در اين كشور تشديد مي كند و احتمالاً دامنه آن به كشورهاي همسايه نيز كشيده مي شود.
اين روزنامه انگليسي به نقل از يكي از بازرسان سازمان ملل خاطرنشان كرد، بيشتر اين عناصر از كشورهاي همسايه سوريه، شمال آفريقا، اروپا و آمريكا به سوريه اعزام مي شوند.
از سوي ديگر، يك تروريست تونسي كه از سوريه به تونس بازگشته در يك گفت وگوي تلويزيوني از رفتارهاي بي شرمانه گروه هاي مسلح در سوريه خبر داد و تأكيد كرد كه 40 درصد مزدوران خارجي تونسي هستند.
وي اظهار داشت، ارتش آزاد سوريه هيچ فرد خارجي را كه در درگيري ها زخمي مي شود مداوا نمي كند تا بميرد.
روزنامه كامرسانت چاپ روسيه نيز در مطلبي به نقل از يك منبع ديپلماتيك نوشت تروريست هاي سوري كه مهندسان روسي و ايتاليايي را در حمص ربوده اند براي آزادي آنها 700 هزار دلار درخواست كرده اند.
اين در حالي است كه ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در جمع خبرنگاران در مسكو گفت، ما با تجزيه سوريه مخالفيم و اشتباه آمريكا در ليبي را تكرار نخواهيم كرد.
وي افزود، ما از اين روش كه ابتدا رئيس جمهور بركنار شود و سپس ساير كارها انجام شود حمايت نمي كنيم.
پوتين تأكيد كرد، تغييرات در سوريه الزامي است اما مسئله اصلي اين است كه طرفين درگير بايد به توافق برسند.
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه نيز با تأكيد بر اينكه اين كشور مخالفان در سوريه را به رسميت نخواهد شناخت اظهار داشت، جنگ داخلي ويران كننده است و جنگ سوريه طرف پيروز ندارد.
وي افزود، راهكار سياسي و روي آوردن به مذاكرات ملي مطمئن ترين شيوه براي حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه است.
لاوروف همچنين تأكيد كرد، سرنوشت اين كشور را بايد مردم آن تعيين كنند. از سوريه نيز خبر مي رسد كه در درگيري هاي شديد بين ارتش سوريه و تروريست ها در ادلب بيش از 100 نفر كشته شدند.
شمار زيادي از افراد مسلح تروريست مرتبط با شبكه القاعده در اين شهر كشته و مقادير زيادي سلاح و مهمات از آنان مصادره شد. در شهرهاي حمص، حلب و ريف دمشق نيز تعداد زيادي از تروريست ها كشته و زخمي شدند و خسارات سنگيني به تجهيزات و تسليحات آنان وارد شده است.
ساير رويدادها
¤ آوارگان فلسطيني اردوگاه يرموك در جنوب دمشق با اخراج افراد مسلح به اين اردوگاه بازگشتند.
¤ معاون رئيس جمهور عراق در ديدار با هيئتي از مخالفان سوري تأكيد كرد كه كشورش هرگز گذرگاه ارسال سلاح و پول به سوريه نخواهد بود.
¤ وزير دفاع لبنان اعلام كرد تروريست ها هيچ پناهگاه امني در لبنان نخواهند داشت.
¤ زنان در حلب با برگزاري تظاهراتي به سوي تروريست هاي مسلح سنگ پرتاب كردند.
¤ دبيركل حزب ملي جوانان سوريه گفت، مخالفان در مصر، تركيه و اروپا براي گفت وگوي ملي سوريه دعوت شده اند.
¤ يك منبع ارتش روسيه اعلام كرد، ناوگان هاي دريايي اين كشور به زودي مانور مشتركي در سواحل سوريه برگزار خواهند كرد.
 


شهادت يك مبارز بحريني بر اثر استنشاق گازهاي سمي

در پي استنشاق گازهاي سمي شليك شده توسط نيروهاي امنيتي آل خليفه يك شهروند فلسطيني به شهادت رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها، رئيس شوراي مركزي جمعيت الوفاق بحرين اعلام كرد، «باسل القطان» 44 ساله در منطقه ابوصيع بر اثر استنشاق گازهاي سمي شليك شده از سوي نيروهاي امنيتي به شهادت رسيد.
رضي الموسوي معاون دبيركل جمعيت وعد بحرين در اين باره گفت، نظاميان رژيم آل خليفه گازهاي سمي و اشك آور به سمت شهروندان بحريني شليك مي كنند كه استفاده از آنها در اماكن بسته ممنوع است.
وي افزود، اين گونه خشونت ها مجازات دسته جمعي به شمار مي رود كه هم اكنون در منطقه و هم در سطح بين المللي جرم محسوب مي شود.
الموسوي در تحليل رفتار رژيم آل خليفه خاطرنشان كرد: رويكرد امنيتي در مقابله با اعتراضات مردمي در بحرين رويكردي كاملا كوته بينانه و اشتباه است و هر قدر ادامه يابد نمي تواند به برقراري ثبات و صلح منجر شود. در واقع تنها هدف مسئولان رژيم آل خليفه از به كارگيري اين سياست، نجات خودشان است كه در تنگنا قرار گرفته اند.
وي تاكيد كرد: هيئت اعزامي پارلمان اروپا همچنان در بحرين به سر مي برد و در كنار آنها شماري ديگر از هيئت هاي بين المللي در اين كشور حضور دارند و به دنبال اطلاع از اوضاع بحرين از نزديك هستند. رژيم آل خليفه نمي تواند جنايتگري و سركوب ملت را پنهان كند زيرا جنايت هاي آن آشكارا در جريان است.
گفتني است هيئت پارلمان اروپا كه از سه شنبه هفته گذشته سرگرم ديدار از بحرين است از مقامات آل خليفه خواسته است كه زندانيان سياسي را آزاد كند و شرايط گفت وگوي ملي با مخالفان را فراهم آورد.
هيئت پارلماني اروپا تاكيد كرد همه طرف ها بايد بحران كنوني را از راه مذاكره حل و فصل كنند.
از سوي ديگر، عده اي از كارگران اخراجي از سوي آل خليفه با تظاهرات در مقابل وزارت كار بحرين از مقامات اين رژيم خواستند آنان را به سركار بازگرداند.
رژيم آل خليفه بسياري از كارگران و كارمندان دولتي را به دليل شركت در تظاهرات از كار اخراج كرده است، اين در حالي است كه مدعي است 98 درصد از آنان را به سر كار برگردانده است.
 


شوراي امنيت دخالت نظامي در كشور آفريقايي مالي را تصويب كرد

شوراي امنيت سازمان ملل با صدور قطعنامه اي به دخالت نظامي در مالي راي داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، شوراي امنيت سازمان ملل روز پنجشنبه با اجماع كامل به قطعنامه 2089 كه منابع ديپلماتيك آن را بسيار مهم و سرنوشت ساز توصيف كردند براي مداخله نظامي در شمال مالي رأي داد.
اين گزارش مي افزايد: «ديو نكندا ترائوره» مشاور رياست جمهوري مالي با استقبال از تصويب قطعنامه سازمان ملل متحد اظهار داشت: ما از جامعه بين المللي سپاسگزاريم كه به اجماعي درباره اوضاع سياسي مالي دست يافته است.
براساس قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل كه روز پنجشنبه صادر شد به يك نيروي نظامي به فرماندهي كشورهاي آفريقايي براي كمك به دولت مالي يك سال ماموريت داده است.
برپايه اين مصوبه، همه طرح هاي نظامي بايد پيش از شروع هرگونه تهاجمي اصلاح شده و به تصويب برسد.
اين در حالي است كه كشورهاي غرب آفريقا در واكنش به تحولات مالي، نيرويي بالغ بر3300 نفر را تشكيل و آماده اعزام به مالي براي كمك به بازسازي ارتش اين كشور و حمايت از عمليات نظامي كرده اند كه انتظار نمي رود پيش از ماه سپتامبر سال آينده آغاز شود.
همچنين شوراي امنيت كه 15 عضو دارد، استفاده از نيروي نظامي را تنها در صورتي مجاز دانسته است كه تلاش هاي سياسي به سرانجام و نتيجه نرسيده باشد.
شوراي امنيت در چند ماه گذشته همواره در حال بررسي دخالت نظامي در مالي براي سركوب شورشيان و خارج كردن گروه هاي تندرو اسلامگرا از شمال آن كشور هستند.
 


آغاز مرحله دوم همه پرسي قانون اساسي در 17 استان مصر

مرحله دوم انتخابات پيش نويس قانون اساسي امروز در 17 استان مصر آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري ها، پس از برگزاري موفقيت آميز مرحله اول انتخابات قانون اساسي در 10 استان و راي مثبت 57 درصد از مردم به آن، دولت مصر روز شنبه مرحله دوم اين همه پرسي را در نزديك به 7000 حوزه انتخابيه برگزار كرد.
به نوشته روزنامه «المصري اليوم»، تعداد راي دهندگان مرحله دوم همه پرسي پيش نويس قانون اساسي را 25 ميليون و 500 هزار نفر اعلام كرد.
اين گزارش حاكي است؛ انتخابات همه پرسي قانون اساسي امروز در استان هاي الجيزه، البحيره، المنيا، القليوبيه، المنوفيه، الفيوم، قنا، بني سويف، اسماعيليه، الاقصر، دمياط، كفرشيخ، سوئز، بحرالاحمر، مرسي مطروح و الوادي جديد برگزار مي شود.
به گفته صاحبنظران مسائل مصر، بيشتر راي دهندگان در اين استان ها را هواداران دولت اسلامگراي مرسي تشكيل مي دهند و راي مثبت به پيش نويس قانون اساسي در آن از 65 درصد فراتر خواهد رفت.
بر پايه اين گزارش، استان الجيزه با چهار ميليون و 383 هزار و 701 نفر، بيشترين و استان الوادي جديد با 143 هزار و 584 نفر داراي كمترين تعداد شركت كننده در انتخابات پيش نويس قانون اساسي مصر هستند.
همچنين بيش از 51 ميليون نفر از جمعيت 82 ميليون نفري مصر در مرحله اول و دوم انتخابات قانون اساسي واجد شرايط براي حضور در پاي صندوق هاي راي تشخيص داده شده اند.
مرحله نخست همه پرسي پيش نويس قانون اساسي مصر، شنبه گذشته (25 آذر) در 10 استان قاهره، اسكندريه، الغربيه، الشرقيه، اسيوط، سوهاج، اسوان، سيناي شمالي و جنوبي برگزار و 57 درصد از مردم به آن راي مثبت دادند.
اين در حالي است كه با وجود پايان مرحله اول راي گيري و انتخابات در خارج از مصر هنوز نتايج اعلام نشده است و دولت مرسي قول داده است پس از پايان آن، به طور رسمي نتايج آراي مردم در همه پرسي قانون اساسي را اعلام كند.
«محمد مرسي» رئيس جمهور مصر نيز اعلام كرد در صورت راي مثبت مردم، دولت مقدمات انتخابات پارلماني را فراهم خواهد كرد اما در صورت شكست انتخابات مجلس موسسان دوباره تشكيل خواهد شد.
ادامه مذاكرات آشتي ملي
در همين حال دفتر رئيس جمهور مصر در چهارمين دور از نشست گفت وگوي ملي اعلام كرد كه بعد از پايان همه پرسي، از تمام گروه هاي مخالف براي حضور در اين نشست دعوت خواهد كرد.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه خبري «محيط»، در بيانيه پاياني چهارمين دور از نشست هاي مذاكرات ملي مصر آمده است: شركت كنندگان در اين نشست توافق نظر حاصل كردند تا در صورت موافقت با پيش نويس قانون اساسي جديد كشور، مفاد پيشنهادي براي اصلاح آن در پارلمان بررسي شود.
گفته مي شود دور بعدي نشست آشتي ملي چهارشنبه اين هفته، و با توجه به نتايج حاصل شده از همه پرسي پيش نويس قانون اساسي با حضور مرسي برگزار شود.
در زمينه تحولات داخلي مصر نيز، مخالفان مرسي از طرفداران خود خواستند در مرحله دوم همه پرسي به آن راي منفي بدهند. در بيانيه اين جبهه از مردم خواسته شده است تا براي جلوگيري از هرگونه تلاش براي تصويب قانون اساسي در مراكز راي گيري حضور پيدا كنند.
در همين حال سرلشكر «عبدالفتاح السيسي» وزير دفاع مصر در چارچوب تلاش براي كنترل التهاب و تنش ها، خواستار اتحاد مردم مصر در برابر توطئه هاي داخلي و خارجي شد.
از سوي ديگر، هزاران تن از طرفداران دولت اسلامگراي مرسي، روز جمعه در دومين شهر بزرگ مصر اسكندريه تجمع و از همه پرسي حمايت كردند.از ديگر تحولات داخلي مصر، بازگشت دادستان مصر به سر كار خودش است كه پس از استعفاي هفته گذشته «طلعت ابراهيم عبدالله» صورت گرفت. وي علت عدول از استعفاي خود را همراهي و همگامي با دولت اسلامگراي مرسي براي پيشبرد اهداف انقلاب 25 ژانويه عنوان كرد.
 


گردهمايي سران روسيه و اتحاديه اروپا در اجلاس بروكسل

رئيس جمهور روسيه با سفر به بروكسل با سران اتحاديه اروپا ديدار و در خصوص مسائل مختلف بين المللي گفت و گو كرد.
«ولاديمير پوتين»، روز گذشته نخستين سفر خود به بروكسل را پس از به دست گرفتن مجدد پست رياست جمهوري روسيه با هدف ديدار با مقامات اتحاديه اروپا به انجام رساند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، پوتين در سفر روز گذشته خود به بروكسل، با مقامات اتحاديه اروپا در خصوص مسائل مختلف از جمله تجارت و انرژي، حقوق بشر، بحران سوريه، دورنماي بدون رواديد براي سفرهاي كوتاه اتباع روسي- اروپايي، اولويت هاي مسكو در گروه 20 و ... گفت و گو كرد. رياست گروه 20 در سال آتي بر عهده روسيه خواهد بود.
پوتين پنج شنبه شب نيز با «هرمان وان رمپوي»، رئيس شوراي اروپا و «خوزه مانوئل باروسو»، رئيس كميسيون اروپا ديدار كرده بود.
روسيه با قدرت هاي غربي در خصوص بحران سوريه به شدت اختلاف نظر دارد. كشورهاي غربي به دليل وتو كردن سه قطعنامه ضد سوري از سوي روسيه در شوراي امنيت به شدت از اين كشور انتقاد دارند.
 


پوتين: سيلي آمريكا را با سيلي پاسخ مي دهيم

رئيس جمهور روسيه با انتقاد شديد از سياست هاي «خصمانه آمريكا» در قبال كشورش تصريح كرد، هر سيلي آمريكا را با سيلي پاسخ خواهد داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، به نقل از شبكه تلويزيوني «روسيه 24»، ولاديمير پوتين- رئيس جمهور روسيه- در جمع خبرنگاران به انتقاد از «مداخلات آمريكا در امور داخلي روسيه» به ويژه در مسائل مرتبط با حقوق بشر اين كشور پرداخت.
وي با اشاره به تصويب قانون ضد روسي «ماگنيتسكي» از سوي آمريكا گفت: «من مسيحي خوبي نيستم چرا كه معتقدم در صورت دريافت سيلي نبايد طرف ديگر صورت را هم به سمت وي برگرداند. من ترجيح مي دهم سيلي را با سيلي پاسخ دهم و در روابط بين الملل نيز بر اين اصل اعتقاد دارم.» پوتين ادامه داد، «اگر پاسخ سيلي را ندهي در آينده هم سيلي خواهي خورد.»
رئيس جمهور روسيه همچنين به قانوني اشاره كرد كه دوماي روسيه در مقابل قانون ضد روسي «ماگنيتسكي» در حال آماده كردن آن است. وي گفت: دوماي روسيه قانوني با نام «ديماياكوولف» را براي پاسخ به قوانين ضد روسي آمريكا تدوين مي كند كه در آن تحريم مقام هاي ناقض حقوق بشر آمريكايي گنجانده شده است.
پوتين سپس به تشريح موارد نقض حقوق بشر در آمريكا و نيز نواقص در قانون اساسي اين كشور پرداخت و يادآور شد آمريكا معمولا حق حاكميت كشورها را نقض مي كند و در سال هاي اخير شاهد ايجاد زندان هاي مخفي سازمان سيا در برخي كشورها بوديم.
رئيس جمهور روسيه در اين نشست 6 ساعته مطبوعاتي درخصوص اختلافات روسيه با ژاپن بر سر جزاير مورد مناقشه كوريل، بهبود روابط روسيه گرجستان، موضوع عضويت روسيه در سازمان تجارت جهاني و مسائل اقتصادي اين كشور هم صحبت كرد.
ايالات متحده چندي پيش با تصويب قانون «ماگنيتسكي» گروهي از مقامات روسي را تحريم كرد كه اين امر خشم توأم با اقدام متقابل روسيه را برانگيخت.
روز گذشته شبكه دولتي بي بي سي اعلام كرد، پارلمان روسيه قانون ضدآمريكايي را به تصويب رساند. در يكي از بندهاي اين قانون، فعاليت هاي سازمان هاي غيردولتي آمريكا كه در حوزه مسائل سياسي فعاليت مي كنند، در روسيه ممنوع اعلام شده است. طبق قانون جديد روس ها، آمريكايي ها از اين پس حتي نمي توانند كودكان روسي را به فرزندخواندگي بپذيرند و اين كار ممنوع است.
 


بازداشت گسترده دانشجويان مخالف اردوغان در آنكارا

پليس آنكارا دستگيري گسترده دانشجويان مخالف نخست وزير تركيه را آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، پليس آنكارا ديروز طي عمليات گسترده اي با يورش به منازل دانشجويان معترض، 12 تن از آنان را بازداشت كرد. اين دانشجويان متهم هستند كه سه شنبه هفته قبل همزمان با حضور «رجب طيب اردوغان» در دانشگاه «خاورميانه» آنكارا عليه او تظاهرات كردند. عمليات دستگيري دانشجويان ادامه دارد و اين عمليات توسط نيروهاي امنيتي ويژه مبارزه با تروريسم اجرا مي شود.
دانشجويان ترك، اردوغان را عامل اجراي سياست هاي امپرياليستي آمريكا و ناتو در تركيه مي دانند و به استقرار سيستم هاي موشكي پاتريوت در خاك تركيه معترض هستند.
همسويي حزب حاكم تركيه با سياست هاي توسعه طلبانه آمريكا و ناتو در خاورميانه، از محبوبيت اين حزب در ميان اقشار مختلف مردم كاسته است.
 


اعتراض هاي ضددولتي بار ديگر اسپانيا، يونان و پرتغال را فرا گرفت

اعتصاب و تظاهرات عليه سياست هاي رياضت اقتصادي بار ديگر كشورهاي يونان، اسپانيا و پرتغال را فرا گرفت.
شمار زيادي از قربانيان سياست هاي رياضت اقتصادي در يونان بار ديگر به اميد متوقف كردن روند تصويب و اجراي لوايح جديد رياضتي در خيابان هاي پايتخت اين كشور تظاهرات كردند.
بنابر اعلام شبكه دولتي بي بي سي، اين تظاهرات و اعتراض ها در حالي ادامه مي يابد كه اتحاديه اروپا همه مبلغ وام خود را در اختيار يونان قرار داده و كاركنان بخش هاي دولتي اين كشور به خاطر طرح هاي جديد رياضتي دولت به اعتصاب ها و تظاهرات ادامه مي دهند.
گزارش ها و تصاوير منتشر شده از آتن نشان مي دهد، شمار زيادي از بازنشستگان اين كشور كه به دنبال اجراي سياست هاي رياضتي درآمدهاي اندك آنان به شدت تحت تاثير قرار گرفته روز پنجشنبه نيز مقابل ساختمان پارلمان و خيابان هاي شهر عليه دولت و صندوق بين المللي پول تظاهرات كردند.
دولت يونان به تازگي اعلام كرده قصد دارد بار ديگر از حقوق بازنشستگان كاسته و به هزينه هايي كه آنها براي درمان پرداخت مي كنند نيز اضافه كند.
كاركنان شبكه حمل و نقل شهري پرتغال نيز در اعتراض به اجراي همين سياست هاي رياضتي از سوي دولت دست از كار كشيدند.
خبرگزاري «شين هوا» در اين باره گزارش داد، روز پنجشنبه كاركنان ناراضي بخش خدمات حمل و نقل عمومي پرتغال براي وادار كردن دولتمردان خود به توقف اجراي سياست هاي رياضتي صبح ديروز خدمات دهي به مسافران را تعطيل كردند. انتخاب پررفت وآمدترين ساعت براي اين اعتصاب، باعث سرگرداني هزاران مسافر شد. در ماه جاري ميلادي كاركنان حمل و نقل عمومي دو بار اعتصاب كرده اند. همزمان هزاران نفر از مردم اين كشور بحران زده نيز در «ليسبون» و مقابل كاخ رياست جمهوري اين كشور تظاهرات كردند. اين تظاهرات بنا به دعوت اتحاديه كاري «سي جي تي پي» و در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادي صورت گرفت. از اسپانيا، ديگر كشور بحران زده اروپايي نيز خبر مي رسد، پارلمان اين كشور همزمان با تجمع گسترده مردم بودجه رياضتي 2013 را تصويب كرد.سايت شبكه تلويزيوني پرس تي وي در اين باره گزارش داد، پارلمان اسپانيا در ادامه سياست هاي رياضت طلبانه اقتصادي دولت و براي جبران كسري بودجه اين كشور بودجه 52 ميليارد دلاري سال 2013 را تصويب كرد.در اين بودجه، كاهش هزينه ها در بخش آموزش و مراقبت هاي بهداشتي و همچنين مستمري بازنشستگان در نظر گرفته شده است.
همزمان با جلسه نمايندگان پارلمان اسپانيا، هزاران نفر از مردم خشمگين اين كشور مقابل ساختمان مجلس سفلاي اين كشور مخالفت هاي خود را با آنچه «بودجه گرسنگي و بدبختي» مي ناميدند، ابراز داشتند.
هزاران نفر از ايتاليايي هاي ساكن «رم» روز پنجشنبه نيز در اعتراض به ادامه سياست هاي رياضتي دولت «مونتي» تظاهرات كردند. خبرگزاري فارس به نقل از شبكه تلويزيوني پرس تي وي ضمن اعلام اين خبر نوشت: معترضان با تجمع در اطراف وزارت خزانه داري به برنامه دولت مبني بر كاهش حدود 25/1 ميليارد دلاري در بخش درماني رم اعتراض كردند. يكي از معترضان گفت: «اين موضوع براي افرادي كه درمان بيماري خود را پيگيري مي كنند، مهم است. بسياري از خدمات در حال حاضر قطع شده است. ما بيمارستان هاي بسيار خوبي داريم و آنها مي خواهند اين بيمارستان ها را تعطيل كنند. اين كار به سود چه كسي است؟»
 


چها رسوي پنج قاره

دو انفجار در شمال غرب پاكستان
ديروز دو ايالت وزيرستان شمالي و وزيرستان جنوبي پاكستان شاهد انفجار بمب بود. مجموع كشته شدگان اين دو انفجار شش نفر و مجروحان نيز 27 تن اعلام شد.
افشاگري هاي جديد ويكي ليكس
جوليان آسانژ بنيانگذار پايگاه اينترنتي جنجالي ويكي ليكس اعلام كرد اين پايگاه قصد دارد در سال آينده ميلادي (كه حدود 9 روز ديگر شروع مي شود) بيش از يك ميليون سند جديد را منتشر كند.
وي گفت اين اسناد همه كشورهاي جهان را تحت تاثير قرار خواهد داد.
طالباني در بيمارستان برلين
جلال طالباني رئيس جمهور عراق كه دچار سكته مغزي شده، پنج شنبه براي ادامه معالجه به برلين منتقل شده است. وي كه در وضعيت «كما» قرار دارد در بيمارستان «شرتيه» بستري شده است. يك تيم پزشكي از جمهوري اسلامي ايران نيز قبل از اعزام طالباني، به برلين، او را در بغداد تحت معاينه قرار داده بود.
فرمان كاخ سفيد به عبدالله صالح
سفير آمريكا در صنعا از علي عبدالله صالح ديكتاتور سابق يمن خواست اين كشور را ترك و به رئيس جمهور كنوني (عبد ربه منصور هادي) اجازه دهد به وظايف خود عمل كند و مديريت كشور را به درستي انجام دهد. مردم يمن، آمريكا و عربستان را به دخالت مداوم در امور داخلي يمن متهم مي كنند.
خبرنگاران محبوس در باكو
«كريستوفر اشتراسر» گزارشگر شوراي اروپا از حبس شماري از خبرنگاران در زندان هاي دولت جمهوري آذربايجان خبر داد و گفت برخي از اين زندانيان كهولت سن و بيماري دارند. «اشتراسر» شمار زندانيان سياسي در جمهوري آذربايجان را 85 نفر اعلام كرده است.
منع دخالت نظاميان در سياست
دولت تركيه لايحه منع دخالت نظاميان اين كشور در سياست را به مجلس ارائه كرد. طبق اين لايحه، نظامياني كه در سياست دخالت كنند، از ارتش اخراج مي شوند، تركيه طي يك سده اخير بارها شاهد كودتاي نظاميان عليه دولت بوده است.
موشك هاي پاتريوت
مجلس نمايندگان هلند ارسال سيستم موشكي پاتريوت اين كشور به تركيه را تصويب كرد. دو كشور آلمان و آمريكا نيز طرح مشابهي را تصويب كرده اند. هر يك از سه كشور مذكور دو سيستم موشكي پاتريوت در خاك تركيه و در نزديكي مرزهاي سوريه مستقر مي كند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10