(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 3  دی  1391 - شماره 20388

تظاهرات ضد حكومتي در شهرهاي اردن
كمك 211 ميليون دلاري آمريكا به اسرائيل
براي برطرف كردن ضعف هاي گنبد آهنين
تظاهركنندگان خطاب به آل سعود زندانيان سياسي را آزاد كنيد
استقبال پرشور مردم مصر از مرحله دوم همه پرسي قانون اساسي
اوباما جان كري را به عنوان وزير خارجه آمريكا معرفي كرد
فروش 12 فروند جنگنده انگليسي به پادشاهي عمان
سخنراني رئيس جمهور فرانسه
در پارلمان الجزاير خشم نمايندگان را برانگيخت
حمايت مردمي از ارتش سوريه براي قلع و قمع تروريست ها
استعفاي نخست وزير و انحلال پارلمان، بحران ايتاليا جدي تر شد
اعتراض بوئنوس آيرس به انگليس درباره نقض حريم ارضي آرژانتين
دانشجويان تركيه در آنكارا و اسلامبول اردوغان را هيتلر خواندند
بازداشت محافظان وزير دارايي عراق
به جرم شركت در فعاليت هاي تروريستي
عفو بين الملل از حضور 80 كودك بحريني در زندان آل خليفه خبر داد
چها رسوي پنج قاره


تظاهرات ضد حكومتي در شهرهاي اردن

مردم اردن با برگزاري تظاهرات ضد حكومتي بار ديگر بركناري دولت اين كشور و انجام اصلاحات كامل را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از روزنامه اماراتي الخليج، مردم اردن روز جمعه با برگزاري تظاهرات پراكنده در استان ها و شهرهاي اين كشور برخواسته هاي خود در خصوص انجام اصلاحات كامل، متوقف شدن بازداشت هاي سياسي و آزادي همه زندانيان اردني كه در طول تظاهرات اعتراض آميز مردم اين كشور بازداشت شده اند، تاكيد كردند.شركت كنندگان در اين تظاهرات با سردادن شعارهايي عليه دولت عبدالله النسور، نخست وزير اردن، بركناري دولت وي از قدرت و انحلال پارلمان آينده اردن را پيش از انتخاب اعضاي اين پارلمان در 23 ژانويه آينده خواستار شدند.تظاهركنندگان همچنين اعلام كردند كه با قانون تك رايي در انتخابات و برگزاري انتخابات اين كشور در سايه بحران سياسي و اقتصادي موجود مخالفند.
 


كمك 211 ميليون دلاري آمريكا به اسرائيل

براي برطرف كردن ضعف هاي گنبد آهنين

سناي آمريكا براي برطرف كردن ضعف هاي سامانه گنبدآهنين كمك 211 ميليون دلاري را به رژيم صهيونيستي تصويب كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه صهيونيستي «تايمز اسرائيل»، سناي آمريكا در حالي با بودجه دفاعي 633 ميليارد دلاري اين كشور موافقت كرد كه در اين بودجه 211 ميليون دلار نيز براي كمك به برنامه توسعه گنبد آهنين اسرائيل اختصاص داده شده است.
ضعف هاي سامانه گنبد آهنين درجنگ هشت روزه غزه كه به شكست تحقيرآميز صهيونيست ها منجر شد باعث افزايش كمك هاي آمريكا به تل آويو شده است.
گنبد آهنين در هشت روز نبرد با غزه چند ميليارد دلار هزينه روي دست اسراييلي ها گذاشت و شايد همين مورد يكي از عوامل اصلي پذيرش آتش بس از سوي تل آويو بود.
رژيم صهيونيستي اكنون با همكاري آمريكا در حال ساخت دو سامانه دفاع موشكي ديگر با نام هاي «سپر داوود» و «پيكان» است؛ سپر داوود براي موشك هاي ميان برد و پيكان براي موشك هاي دور برد.
 


تظاهركنندگان خطاب به آل سعود زندانيان سياسي را آزاد كنيد

مناطق مختلف عربستان شاهد برگزاري تظاهرات براي درخواست آزادي زندانيان سياسي در اين كشور بود.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، تظاهركنندگان در «رياض»، «الدمام» و «القصيم» با سردادن شعارهايي با زندانيان موسوم به «فراموش شدگان» در زندان هاي آل سعود ابراز همبستگي كردند.
براساس اين گزارش، شركت كنندگان در اين تظاهرات كه «جمعه بازداشت شدگان» نامگذاري شده بود، بازداشت نزديكان خود بدون محاكمه را محكوم كردند و از سازمان هاي بين المللي مدافع حقوق بشر خواستند تا براي متوقف كردن شكنجه در زندان هاي آل سعود تلاش كنند.
شهرهاي مختلف عربستان از دو سال پيش تاكنون شاهد برگزاري تظاهرات براي درخواست آزادي افراد بازداشت شده و اصلاحات سياسي بود اما رژيم عربستان طي اين مدت با بكارگيري شيوه سركوب سعي در آرام كردن اوضاع را دارد و تاكنون ده ها تن از جوانان شيعه را شهيد و يا روانه زندان كرده است.
 


استقبال پرشور مردم مصر از مرحله دوم همه پرسي قانون اساسي

مردم مصر علي رغم بحران سياسي موجود در كشور با شور و اشتياق در مرحله دوم همه پرسي قانون اساسي شركت كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، نزديك به 25 ميليون نفر مصري روز شنبه در 17 استان در صف هاي طويلي ايستاده و راي خود را به صندوق هاي راي ريختند.
براساس اين گزارش مردم مصر در برخي از استان هاي اين كشور ساعاتي پيش از آغاز زمان رسمي راي گيري با تشكيل صف هاي طولاني، اقدام به انداختن راي خود براي نخستين قانون اساسي بعد از حسني مبارك كردند.
به نوشته روزنامه «الشروق» چاپ مصر، مناطق الدقي، العجوزه و المهندسين از نخستين ساعات بامداد روز شنبه شاهد صفوف راي دهندگان بود.
در استان الجيزه (جنوب غرب قاهره) نيز بسياري از راي دهندگان پيش از باز شدن درهاي حوزه هاي انتخابيه در مقابل آن تجمع كردند. برپايه اين گزارش، استان هاي الجيزه، القليوبيه، كفر شيخ، البحيره، الاقصر، قنا، المنيا، القيوم، بني سويف، سوئز، اسماعيليه، پورت سعيد، مطروح، وادي الجديد، دمياط، المنوفيه و بحرالاحمر روز شنبه شاهد دومين مرحله از انتخابات همه پرسي قانون اساسي در مصر بودند.
شبكه تلويزيوني الجزيره روز شنبه در حالي كه تصاوير مردم منتظر راي دادن را پخش مي كرد اعلام كرد: مردم پيش از گشوده شدن شعبه هاي اخذ راي، صف كشيده اند و منتظرند آراي خود را به صندوق هاي راي بيندازند.
به گفته شبكه الجزيره، بسياري از استان هاي 17گانه مصر تمايل زيادي به دولت اسلامگراي مرسي دارند و همان طور كه در انتخابات رياست جمهوري و مجلس به اسلامگراها راي دادند، در همه پرسي هم راي «آري» خواهند داد.
شبكه خبري العالم نيز گزارش داد: در استان سوئز، بسياري از مردم از نخستين ساعات آغاز راي گيري حضور يافتند و به همه پرسي قانون اساسي راي مثبت دادند.
به گزارش اين شبكه با توجه به نسبت بالاي راي دهندگان مصري در استان الجيزه پيش بيني ها نيز از حضور صددرصدي موافقان مرسي در پاي صندوق هاي راي در روز شنبه حكايت داشت.
در استان سوئز مشاركت راي دهندگان به قانون اساسي مصر بسيار زياد بود و واجدين شرايط پيش از آغاز همه پرسي به مراكز راي دادن، آمده بودند.
براساس اين گزارش، نيروهاي مسلح و پليس مصر براي تامين امنيت شعب اخذ راي و راي دهندگان و حمايت از نهادهاي دولتي با حدود 250 هزار پرسنل از دو روز قبل از انتخابات در صحنه حضور داشتند.
«سمير ابوالمعاطي» رئيس كميته عالي انتخابات مصر نيز در گفت وگو با خبرنگاران تاكيد كرد: معيار تائيد قانون اساسي، موافقت 50 درصد راي دهندگان به علاوه يك است.
اين در حالي است كه براساس نتايج غيررسمي مرحله نخست 57 درصد به پيش نويس قانون اساسي راي «آري» و حدود 43 درصد به آن نه گفتند.
در همين حال برخي از مخالفان دولت مصر اعلام كردند: حتي اگر مرحله دوم همه پرسي با موافقت اكثريت راي دهندگان به پايان برسد، آنان باز هم قانون اساسي جديد را نمي پذيرند.
در اين راستا مخالفان همه پرسي در تلاش براي ايجاد تنش و بر هم زدن اوضاع سياسي جمعه شب به تجمع اسلامگرايان در شهر ساحلي اسكندريه حمله كردند و چندين خودرو را به آتش كشيدند.
به نوشته روزنامه هاي مصر صدها تن از مخالفان مرسي در اطراف مسجد «القائد ابراهيم» در اسكندريه تجمع و با اسلامگراها درگير شدند.
سخنگوي استانداري مصر نيز از زخمي شدن 120 نفر از جمله چند پليس و نيروي امنيتي در اين درگيري ها در روز جمعه خبر داد.
پليس نيز با ورود به عرصه درگيري ميان دو طرف با پرتاب گاز اشك آور و بمب صوتي، سعي در متفرق كردن تظاهركنندگان داشت، اما با اين حال تظاهركنندگان چندين خودرو را در خيابان هاي اطراف مسجد و محل درگيري به آتش كشيدند.
 


اوباما جان كري را به عنوان وزير خارجه آمريكا معرفي كرد

«جان كري»، سناتور دموكرات ماساچوست رسما از سوي رئيس جمهور آمريكا براي تصدي پست وزير خارجه معرفي شد.
همانطور كه پيش بيني مي شد، «جان كري»، سناتور دموكرات و 69 ساله آمريكا از سوي «باراك اوباما»، براي تصدي پست وزير خارجه به مجلس سناي آمريكا معرفي شد.
پيش از اين رسانه هاي آمريكايي اعلام كرده بودند كه اوباما وي را براي جانشيني «هيلاري كلينتون» در نظر گرفته و به زودي اين تصميم خود را رسانه اي خواهد كرد.
اين اقدام اوباما پس از آن صورت مي گيرد كه «سوزان رايس»، نماينده آمريكا در سازمان ملل تحت فشارها در خصوص «افتضاح امنيتي بنغازي» مجبور به انصراف از تصدي اين پست مهم شد.
هزينه هاي حادثه كشته شدن سفير آمريكا در بنغازي ليبي، همچنان بر دوش مقامات فعلي آمريكا سنگيني مي كند.
اوباما در مراسم معرفي جان كري گفت كه به انتخاب خود «افتخار» مي كند و معتقد است روند زندگي «جان كري» وي را آماده گرفتن اين پست كرده است.
به گزارش فارس، «جان فوربز كري» متولد 11 دسامبر 1943، سناتور دموكرات ايالت ماساچوست در مجلس سناي آمريكا است كه از سال 2009 ميلادي رياست كميته روابط خارجي سناي اين كشور را برعهده دارد.
وي در 29 ژوئيه سال 2004 ميلادي رسما به عنوان نامزد حزب دموكرات در انتخابات رياست جمهوري سال 2004 معرفي شد اما در برابر «جورج دبليو بوش» مغلوب شد.
هيلاري كلينتون، وزيرخارجه فعلي آمريكا كه به دليل حادثه بنغازي تحت فشار زيادي قرار دارد چند روز پيش به دليل «بيماري» بستري شد.
عده اي از تحليلگران آمريكايي از جمله «جان بولتون» معتقدند كلينتون دچار «بيماري سياسي» شده و براي فرار از پاسخگويي درباره حادثه بنغازي خود را به «بيماري» زده است.
كلينتون اول ژانويه 2013 از سمت خود كناره گيري كرده و جاي خود را به «جان كري» خواهد داد. جان كري براي تصدي اين پست نياز به تاييد نمايندگان مجلس سنا دارد.
 


فروش 12 فروند جنگنده انگليسي به پادشاهي عمان

قرارداد فروش 12 فروند جنگنده انگليسي تايفون به پادشاهي عمان به امضا رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها ارزش اين قرارداد نظامي مبلغ دو ميليارد و 500 ميليون پوند برآورد شده است. اين جنگنده ها به همراه هشت جت آموزشي از نوع «هوك» چهار سال ديگر تحويل رژيم مسقط خواهد شد.
به گزارش العالم قرارداد جديد با دولت عمان موجب مي شود كه 6000 فرصت شغلي در انگليس ايجاد شود.
خبر امضاي قرارداد با عمان در حالي منتشر مي شود كه تحويل 72 فروند جنگنده تايفون به عربستان با مشكل رو به رو شده است. گفته مي شود كه اين قرارداد كه ارزش آن 20 ميليارد پوند است هنوز نهايي نشده است.
 


سخنراني رئيس جمهور فرانسه

در پارلمان الجزاير خشم نمايندگان را برانگيخت


خودداري رئيس جمهور فرانسه از عذرخواهي به خاطر جنايت هاي استعمارگرانه، خشم نمايندگان پارلمان الجزاير را برانگيخت.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، نمايندگان مجلس الجزاير از سخنراني «فرانسوا اولاند» رئيس جمهور فرانسه در پارلمان كشورشان و خودداري وي از عذرخواهي از مردم الجزاير به خاطر جنايت هاي پاريس در دوران اشغال و استعمار به شدت انتقاد كردند.
به گفته نمايندگان مجلس الجزاير، رئيس جمهور فرانسه در سخنراني خود فقط به زشتي جنايت هاي استعماري كشورش و رنج هايي كه براي مردم الجزاير به وجود آمده بود اشاره كرد و از عذرخواهي در اين مورد طفره رفت. اين در حالي است كه تنظيم كنندگان پيش نويس لايحه مجرم دانستن استعمارگر فرانسه بر ضرورت ارائه و تصويب آن به رئيس مجلس تاكيد دارند.رئيس جمهور فرانسه چهارشنبه هفته گذشته در راس يك هيئت بازرگاني و ديپلماتيك براي شركت در پنجاهمين سالگرد استقلال الجزاير وارد اين كشور شد.
 


حمايت مردمي از ارتش سوريه براي قلع و قمع تروريست ها

تظاهرات مردم سوريه عليه تروريست ها و در حمايت از عمليات ارتش گسترش يافت.
به گزارش خبرگزاري مهر، شهرهاي «بستان القصر»، «باب الحديد» و «حلب» شاهد تظاهرات مردمي عليه تروريست ها و در حمايت از عمليات ارتش بود. در اين تظاهرات مردم از نيروهاي دولتي خواستند تروريست ها را از شهرها و ديگر مناطق بيرون برانند. اواخر هفته گذشته نيز شهر حلب شاهد تظاهرات خودجوش مردمي عليه تروريست ها بود. اعتراض به حضور افراد مسلح خارجي و حمايت بيگانگان از عمليات تروريستي در داخل، از جمله شعارهاي تظاهركنندگان بود. علاوه بر آن، مردم شورشيان را به دزديدن اموال ديگران متهم كردند.
تروريست ها تاكنون سعي مي كردند كه مردم را به طرف خود بكشانند و يا آنها را تهديد مي كردند در صورت نپيوستن به جبهه ضددولتي، كشته مي شوند.
پاكسازي سوريه از اقليت مسيحي نيز از جمله سياست هاي اعلام نشده تروريست هاست. در اين راستا، تاكنون ده ها هزار نفر از مسيحيان شهرهاي «حمص»، و «القصير» مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شدند. افراد مسلح در آخرين اقدام خود عليه اقليت مسيحي، هفت مسيحي را از منطقه مرزي «ريله» (نزديكي مرزهاي لبنان) ربودند.چند سازمان حقوق بشر بين المللي نيز شورشيان فعال در سوريه را به ارتكاب جنايات ضدبشري متهم كرده اند.
تروريست ها در اقدامات ضدانساني خود اهالي «الصنمين» استان «درعا» را تهديد كرده اند طي سه روز بايد اين شهر را ترك كنند. مردم اين شهر از «بشاراسد» حمايت مي كنند.
عمليات ارتش
نيروهاي ارتش سوريه در مناطق «قصر ابوسمره»، «ريف»، «مزارع دوما»، «الذبابيه»، «حجيره»، «ميسلون» و «كراج العباسين» به افراد مسلح حمله و تلفات زيادي به آنها وارد كردند.
شماري از خودروهاي حامل سلاح دوشكا نيز در اين حملات منهدم شد.
در همين حال، دولت سوريه در مورد احتمال استفاده از سلاح هاي شيميايي توسط تروريست ها هشدار داد. «بشار جعفري» نماينده دايم سوريه در سازمان ملل با ارسال دو نامه رسمي به دبيركل سازمان ملل و رئيس دوره اي شوراي امنيت به آنها هشدار داد كه مخالفان درصدد استفاده از سلاح هاي شيميايي هستند.
خبر ديگر اينكه به گزارش خبرگزاري فارس، شماري از نمايندگان مجلس سوريه خطاب به كشورهايي كه خود را «دوستان سوريه» مي نامند، گفتند: شما كه شيرخشك و دارو را از مردم سوريه دريغ مي كنيد، چطور مي توانيد نام خود را دوستان سوريه بگذاريد. نشست به اصطلاح «دوستان سوريه» 10 روز قبل در كشور مغرب برگزار شد كه بازتاب چنداني نداشت.
موشك هاي استينگر
دولت قطر سومين محموله موشك هاي دوش پرتاب استينگر آمريكايي را به مخالفان مسلح سوريه تحويل داد. به گزارش خبرگزاري فارس، شمار اين موشك ها 37 فروند بوده و از طريق خاك تركيه به تروريست ها تحويل داده شده است. مجموع موشك هاي تحويل داده شده با دو مرحله قبلي، به 90 فروند مي رسد.
ساير رويدادها
¤ رسانه هاي لبناني از وجود يك تونل مخفي بزرگ متعلق به سلفي ها خبر دادند كه لبنان را به سوريه وصل مي كند.
¤ رئيس جمهور روسيه خواستار اجراي توافقنامه ژنو براي حل مسائل سوريه شد.
¤ اسماعيل هنيه حمله تروريست ها به اردوگاه فلسطينيان (يرموك) در دمشق را روز نكبت دوم براي فلسطينيان خواند. روز نكبت نخستين روز شكل گيري رژيم اسرائيل بود.
 


استعفاي نخست وزير و انحلال پارلمان، بحران ايتاليا جدي تر شد

نخست وزير ايتاليا پس از 13 ماه به دليل ناتواني در حل بحران مالي و نارضايتي هاي مردمي استعفا كرد.
طبق اعلام قبلي، ماريو مونتي - نخست وزير ايتاليا - روز جمعه پس از مشخص شدن تكليف بودجه سال 2013 از سمت خود استعفا كرد تا بدين ترتيب بر عمق بحران سياسي اين كشور مهم اروپايي همچون بحران اقتصادي افزوده شود.
«مونتي» چندي پيش به دليل اعلام كانديداتوري «سيلويو برلوسكني»، نخست وزير سابق اين كشور و همچنين رد حداقل دو طرح رياضتي دولت از سوي نمايندگان مخالف اعلام كرده بود، بلافاصله پس از تصويب بودجه رياضتي 2013 از سمت خود كناره گيري مي كند. بدين ترتيب پارلمان اين كشور نيز به طور خودكار منحل شده و اين كشور خود را آماده برگزاري انتخابات زودهنگام مي كند.
«مونتي» روز جمعه در جريان بازديد از كارخانه فيات شهر «ملفي» گفت: 13 ماه قبل ايتاليا دچار تب بالايي (بحران مالي) شده بود كه با خوردن آسپرين مداوا نمي شد، بلكه براي خروج از اين بيماري به داروي تلخ و بدهضم (رياضت اقتصادي) نياز داشت.
وي پيش از اين نيز اعتراف كرده بود كه مردم دولت وي را دوست ندارند و دولت وي اقداماتي داشته كه خوشايند آنها نبوده است. وي همچنين به صراحت اعلام كرده بود كه مردم ايتاليا به دولتمردان اين كشور اعتماد ندارند.
شوراي وزيران ايتاليا 11 دي ماه با برگزاري يك نشست فوق العاده حكم برگزاري انتخابات زودهنگام را صادر خواهد كرد. احزاب ايتاليايي نيز تا 13 ژانويه موظف به معرفي برنامه و رهبر خود خواهند بود.
گفتني است، مخالفان در ايتاليا حدود 13 ماه پيش به دليل رسوايي هاي مالي و اخلاقي برلوسكني در كنار سياست هاي رياضت اقتصادي وي، فشارها عليه او را به حداكثر رسانده و در نهايت توانستند از قدرت به زير بكشند اما اكنون با استعفاي «مونتي» كه جانشين وي شده بود، زمزمه نخست وزيري مجدد برلوسكني مجددا بر سر زبان ها افتاده است. سوال اينجاست كه آيا برلوسكني كه ناتواني هاي خود را قبلا به اثبات رسانده، خواهد توانست سومين كشور مهم منطقه يورو و اتحاديه اروپا را از اين وضع نجات دهد؟!
از سوي ديگر خبر مي رسد، ادامه بحران اقتصادي و تشديد سياست هاي رياضتي در اسلووني، بار ديگر هزاران نفر از مردم آسيب پذير اين كشور را به خيابان ها كشاند.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» در اين باره گزارش داد، اين تظاهرات روز جمعه در شهرهاي مختلف از جمله «ليوبليانا» و در ميان انبوهي از نيروهاي امنيتي و ضد شورش برگزار شد. پليس اعلام كرده در جريان برگزاري اين تظاهرات ضددولتي دو نفر را بازداشت كرده است.
معترضان با «دزد» خطاب كردن دولتمردان خود خواستار توقف فوري اجراي سياست هاي رياضتي و مبارزه جدي با «فساد گسترده» شدند.
ماه گذشته ميلادي نيز شهر «ليوبليانا» پايتخت اسلووني شاهد برگزاري يك تظاهرات گسترده ضددولتي بود كه مقابل ساختمان پارلمان به خشونت كشيده شد.
امروزه وضع بسياري از كشورهاي اروپايي مانند «اسلووني» است و اعتراض هاي مردمي نيز تاكنون نتوانسته دولتمردان اين كشورها را به توقف اجراي سياست هاي رياضتي تروئيكاي اروپا وادار كند.

 


اعتراض بوئنوس آيرس به انگليس درباره نقض حريم ارضي آرژانتين

آرژانتين تصميم دولت انگليس را درباره نامگذاري بخشي از قطب جنوب به عنوان «سرزمين ملكه اليزابت» محكوم كرد.
به گزارش ايسنا وزارت خارجه آرژانتين در بيانيه اي اعلام كرد اين كشور به شدت با تصميم انگليس در خصوص نامگذاري منطقه اي در بخش جنوبگان آرژانتين مخالف است.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: انگليس با نامگذاري اين منطقه اصل بيستم معاهده قطب جنوب را نقض كرده است، معاهده اي كه 50 سال پيش توسط چند كشور از جمله انگليس و آرژانتين به امضا رسيد تا مناقشات منطقه اي را در خصوص قطب جنوب از ميان بردارد.
در اين بيانيه اعلام شد كه دولت آرژانتين سفير انگليس را احضار كرده تا مخالفتش را در خصوص هرگونه ادعاي منطقه اي انگليس در قطب جنوب منتقل كند، دولت آرژانتين همچنين بر حاكميت خود بر بخش جنوبگان دوباره تاكيد كرد.
انگليس سه شنبه هفته گذشته بخش جنوبي منطقه جنوبگان را در بخش غربي قاره قطب جنوب كه 437 هزار كيلومتر مربع مساحت دارد؛ سرزمين ملكه اليزابت نامگذاري كرد.انگليس و آرژانتين بر سر جزاير مالويناس نيز با يكديگر اختلاف دارند.
اين جزاير در مسير قاره جنوبگان قرار دارد. اول ماه مه 2009 انگليس دعاوي خود را روي حدود مرزي مورد ادعاي خود در قطب جنوب به سازمان ملل متحد تسليم كرد كه عبارت است از يك ميليون كيلومتر مربع از قطب جنوب يعني از اقيانوس اطلس جنوبي تا اقيانوس جنوبگان، در مورد جنوبگان بايد دانست كه در زير سطح اين قاره منابع معدني و طبيعي بسياري وجود دارد. 90 درصد آب شيرين جهان در يخچال هاي قطب جنوب است.
معادن زغال سنگي كه از دوران اوليه روي اين قاره به جاي مانده و حجم آن تاكنون در حدود 500 ميليارد تن تخمين زده شده است، قطب جنوب با عظيم ترين منابع آب شيرين جهان و ذخيره انبوه ماهي مي تواند تمام كره زمين را تغذيه كند. وجود اين منابع عظيم انگيزه اي بسيار قوي براي قدرت هاي رقيب از جمله انگليس در اين منطقه ايجاد كرده است. استقرار انگليس در جزاير مالويناس براي دفاع از منافع خود در قاره جنوبگان بسيار ضروري است. وجود 60 ميليارد بشكه نفت در اعماق جزاير مالويناس، وجود 500 ميليارد تن ذخاير زغال سنگ، وجود ذخاير عظيم آب شيرين و ماهي در جنوبگان چيزي نيست كه به راحتي بتوان از آن صرفنظر كرد. حضور در اين جزاير براي دفاع از منافع نامشروع دولت انگليس در آمريكاي جنوبي و قطب جنوب بسيار ضروري است.
 


دانشجويان تركيه در آنكارا و اسلامبول اردوغان را هيتلر خواندند

صدها دانشجوي دانشگاه هاي آنكارا و اسلامبول عليه نخست وزير و سياست هاي سركوبگرانه دولت وي تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، دانشجويان دانشگاه هاي اسلامبول و آنكارا جمعه دست به تظاهرات ضددولتي زدند و حمله اخير نيروهاي پليس به دانشجويان را محكوم كردند.
در اين تظاهرات خشونت پليس عليه دانشجويان دانشگاه «خاورميانه» آنكارا كه هفته گذشته رخ داد، محكوم شد. طي درگيري مذكور (سه شنبه گذشته) 65 پليس و دانشجو زخمي شدند.
در آنكارا دانشجويان مقابل دفتر «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تجمع كرده و عليه وي شعار دادند. دانشجويان از اردوغان خواستند به اجراي سياست هاي آمريكا و ناتو در منطقه پايان دهد و موشك هاي پاتريوت را از خاك تركيه برچيند.
تظاهركنندگان با حمل پارچه نوشته هايي، آزادي چند دانشجويي كه سه شنبه گذشته دستگير شده بودند را خواستار شدند. در اين تظاهرات پرچم هاي ناتو و آمريكا به آتش كشيده شد.
در اسلامبول نيز دانشجويان از ميدان «تقسيم» تا «گالا تاسراي» راهپيمايي كردند و عليه نخست وزير شعار دادند و او را مشابه هيتلر دانستند.
 


بازداشت محافظان وزير دارايي عراق

به جرم شركت در فعاليت هاي تروريستي

نخست وزير عراق در واكنش به تلاش برخي مقامات اين كشور براي سياسي كردن قضيه دستگيري 9 محافظ وزير دارايي كه متهم به فعاليت هاي تروريستي هستند، گفت: برخي سياستمداران به تنش آفريني در عراق عادت كرده اند.
به گزارش خبرگزاري مهر، «نوري مالكي» ضمن اظهار تعجب نسبت به اظهارات برخي مقامات اين كشور در مورد دستگيري 9 محافظ «رافع العيساوي» وزير دارايي گفت: برخي سياستمداران عادت كرده اند زماني كه يك حكم قضايي يا غيرقضايي عليه برخي افراد سياسي صادر مي شود اوضاع سياسي در اين كشور را بحراني كنند.
مالكي گفت: دستگيري محافظان العيساوي يك مسئله حقوقي است و به هيچ وجه سياسي نيست.
در همين حال، «عبدالستار بيرق دار» سخنگوي دستگاه قضايي عراق اعلام كرد: فرمانده محافظان وزير دارايي به انجام عمليات تروريستي در عراق اعتراف كرده است.
وزير دارايي عراق نيز پس از دستگيري محافظانش گفته است: شبه نظاميان وابسته به مالكي با حمله به دفتر و منزل من بيش از 150 كارمند و محافظ مرا دستگير كرده اند.
مالكي نيز در واكنش گفت: شبه نظامي توصيف كردن نهادهاي دولتي و نيروهاي امنيتي در شأن كسي كه داراي سمت بلندپايه است، نيست.
العيساوي مثل «طارق الهاشمي» معاون فراري رئيس جمهوري عراق، عضو فهرست غربگراي «العراقيه» است. الهاشمي كه اكنون در تركيه به سر مي برد و تحت حمايت دولت آنكارا است، تاكنون پنج بار غيابا به اعدام محكوم شده است. محافظان الهاشمي نيز در ارتباط با فعاليت هاي تروريستي محكوم شده اند.
اين در حالي است كه هنوز در مورد ارتباط العيساوي با فعاليت هاي تروريستي خبري نرسيده است. مقامات قضايي بغداد گفتند ابتدا 50 تن از محافظان و نزديكان العيساوي دستگير شده و سپس آزاد شده اند. ولي اكنون فقط 9 تن از محافظان او همچنان در بازداشت هستند.
اظهارات عجيب اردوغان
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه، طي اظهارات مداخله جويانه اي مدعي شد: مالكي با برخورداري از حمايت هاي ويژه، يك دولت شيعه در عراق به وجود آورده و احتمال كشانده شدن عراق به جنگ داخلي را افزايش داده است.
اردوغان كه اكنون به مجري سياست هاي آمريكا در منطقه تبديل شده است، افزود: من به زودي به آمريكا مي روم و در اين سفر نه تنها در مورد سوريه، بلكه درباره عراق نيز با مقامات واشنگتن مذاكره خواهم كرد. چرا كه ما نگرانيم عراق به سوريه اي ديگر تبديل شود. گفتني است، حمايت هاي بي دريغ اردوغان از تروريست هاي سوري، باعث جنگ داخلي در سوريه شده است.
 


عفو بين الملل از حضور 80 كودك بحريني در زندان آل خليفه خبر داد

سازمان عفو بين الملل از بازداشت 80 كودك بحريني از آغاز قيام مردمي در اين كشور خبر داد.
به گزارش شبكه خبري العالم، سازمان عفو بين الملل با صدور بيانيه اي اعلام كرد: بيش از 80 كودك در زندان هاي رژيم بحرين در بازداشت به سر مي برند.
براساس اين گزارش، سازمان عفو بين الملل در بيانيه خود، خواستار آزادي كودكان بازداشت شده و محاكمه عادلانه زندانيان از سوي رژيم بحرين شد.
در همين حال، پارلمان اروپا بر حق ملت بحرين در برگزاري تجمع ها و بيان ديدگاه خود در تظاهرات مسالمت آميز تاكيد كرد و از سردمداران منامه خواست تا دست از سركوب هاي گسترده بردارد.
اين گزارش حاكي است؛ مستندات و شواهد سازمان هاي طرفدار حقوق بشر حكايت از زير پا نهاده شدن بسياري از حقوق اوليه مردم در بحرين دارد.
از سوي ديگر پس از تظاهرات گسترده روز شهيد عليه رژيم بحرين، شماري از نمايندگان پارلمان اروپا هم عليه سركوبگري رژيم حاكم سخن گفتند و از منامه خواستند تا به معيارهاي انساني تن دردهد.
«علي الشمطوط» نماينده پارلمان بحرين در اين راستا به العالم گفت: بعضي از شخصيت هاي رژيم حاكم بر بحرين نادان و احمق هستند و جز تفكرات خود چيزي را برنمي تابند و اين رژيم است كه كشور را به خطر مي اندازد، بازرسي و بازداشت در همه كشور وجود دارد و روستاها و شهرها را با شليك هزاران گلوله، پر از گاز اشك آور كرده اند.
وي گفت: سازمان عفو بين الملل به بازداشت بيش از 80 كودك و نوجوان در زندان هاي بحرين و ضرب و جرح آنان اعتراض كرده است و از حاكمان اين كشور خواسته است تا از شكنجه آنها جلوگيري كند.به گفته علي الشمطوط، مجمع حقوق بشر بحرين نيز اعلام كرد كه شكايت عليه پادشاه بحرين و مقامات بلندپايه خاندان آل خليفه را به اتهام دست داشتن در جنايت عليه بشريت مورد بررسي قرار خواهد داد.
در همين حال مردم نقاط مختلف بحرين روز شنبه با برگزاري مراسمي از خانواده شهداي انقلاب 14فوريه در اين كشور تقدير كردند.
در اين مراسم كه بسياري از خانواده هاي شهداي بحريني حضور داشتند، شركت كنندگان بر ادامه راه شهدا تا سقوط رژيم آل خليفه و به بار نشستن اهداف انقلاب مردمي اين كشور تاكيد كردند.
 


چها رسوي پنج قاره

شرط طالبان در نشست پاريس
دو تن از نمايندگان طالبان كه در نشست غيررسمي پاريس حضور داشتند اعلام كرده اند كه شرط اول مذاكره طالبان با دولت كابل، خروج اشغالگران است. طالبان همچنين خواستار تدوين يك قانون اساسي جديد براي افغانستان است.
نقض آتش بس و هشدار حماس
ارتش رژيم صهيونيستي ديروز با نقض آتش بس، به نوار غزه حمله كرد و در اين حمله پنج فلسطيني زخمي شدند. جنبش حماس نيز در واكنش به رژيم صهيونيستي هشدار داد اگر اين روند ادامه پيدا كند، مبارزان فلسطيني نيز حملات خود را از سر مي گيرند.
تظاهرات در ليبي
مردم ليبي با برگزاري تظاهرات در چند شهر اين كشور، از مقامات خواستند مسئولان بلندپايه رژيم سابق را از ادارات پاكسازي كنند. اين تظاهرات در شهرهاي طرابلس، عربان، اجدابيه، مصراته و بنغازي برگزار شد. ارتش ليبي نيز براي استقرار امنيت در بنغازي، در اين شهر مستقر شد.
خروج ژاپن از جولان
دولت ژاپن اعلام كرد، توكيو نيروهايش را از منطقه جولان سوريه خارج مي كند. هم اكنون 47نظامي ژاپني در قالب ماموريت حافظ صلح سازمان ملل، در بلندي هاي جولان مستقر هستند. اين نيروها در سال 1967 در جولان مستقر شده بودند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10