(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 4  دی  1391 - شماره 20389

رئيس قوه قضائيه:
اجراي نادرست قانون منشأ بسياري از مشكلات اقتصادي است
كوتاه اقتصادي
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي:
بسته حمايتي بيمه طلايي از هفته آينده اجرايي مي شود
به منظور مقابله با قاچاقچيان قيمت بنزين در مرزها آزاد شد
از سوي سازمان ملل متحد
اول فروردين روز بين المللي جنگل نامگذاري شد
با تصويب دولت انجام شد
بخشودگي بدهي ماليات بر درآمد مناطق زلزله و سيل زده
رشد 757 واحدي شاخص بورس طي 2 ساعت
مركز آمار گزارش داد
 20 تا 24 ساله ها بيكارترين گروه سني كشور
تعرفه خدمات پستي 30 درصد افزايش يافت


رئيس قوه قضائيه:

اجراي نادرست قانون منشأ بسياري از مشكلات اقتصادي است

رئيس قوه قضائيه گفت: دستگاه قضا مخالف سرمايه داري سالم نيست؛ برخي قصد دارند قوه قضائيه را مخالف سرمايه داري نشان دهند.
آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه پيش از ظهر ديروز در هفدهمين نشست اتاق بازرگاني ايران با اعلام اين مطلب افزود: عدالت اقتصادي از دو واژه عدالت و اقتصاد ايجاد شده كه هر كدام از اين دو واژه مفهومي وسيع در خود دارد.
آملي لاريجاني با اشاره به اين مطلب كه دستگاه قضايي به عنوان مرجع تظلم خواهي شناخته شده و از سوي قانون اساسي برعهده وي وظايفي قلمداد شده است، گفت: يكي از اين وظايف ايجاد عدالت است.
آملي لاريجاني به يكي ديگر از وظايف دستگاه قضايي كه همانا احياي حقوق عامه و نظارت بر حسن اجراي قوانين است اشاره كرد و گفت: بسياري از مشكلات اقتصاد امروز جامعه ناشي از عدم اجراي صحيح قوانين است.
وي تصريح كرد: متاسفانه در برخي از موارد شاهد بوده ايم كه دستگاه هاي اجرايي به واسطه قدرتي كه در اختيار دارند قانون را آن گونه كه مورد علاقه خودشان است اجرا كرده اند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع پيشگيري از وقوع جرم و بحث كشف جرم به عنوان دو وظيفه اساسي ديگر دستگاه قضايي اشاره كرد و گفت: شايد در نگاه اول مسائل اقتصادي در اين تعاريف و مسئوليت ها قيد نشده باشد اما زماني كه اين سرفصل ها را توسعه و آنها را مورد بررسي قرار مي دهيم مي بينيم كه مفاهيم اقتصادي نيز در آنها نهفته است.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به اين مطلب كه امروز در نگاه مردم، دستگاه قضايي به دستگاه بگير و ببند معروف شده و متاسفانه چهره خوبي از اين دستگاه وجود ندارد، گفت: برخلاف نظر عامه مردم ما در قوه قضائيه نگاه خاصي نسبت به سرمايه دار و نظام سرمايه نداريم.
وي گفت: ما معتقديم يكي از وظايف دستگاه قضايي تامين امنيت اقتصادي است تا در اين بستر فعالان عرصه اقتصادي بتوانند كسب و كار مناسبي داشته و فضاي اقتصادي را رونق ببخشد. هرچند اگر در جايي هم اقدامي مي شود و با مفسدي برخورد مي شود به سبب ايجاد امنيت و توسعه فضاي سالم اقتصادي است.
آملي لاريجاني با تاكيد اين نكته كه اگر سرمايه دار بخواهد در فضايي سالم به كار اقتصادي بپردازد دستگاه قضايي حامي وي بوده و بستر را براي وي فراهم خواهد كرد، گفت: به هيچ عنوان نمي توان در جايي كه يك سرمايه دار رقيبي دارد كه از رانت و رشوه براي پيشرفت خود استفاده مي كند، اين اميد را داشته باشيم كه سرمايه گذار سالم ما موفق شود؛ زيرا در اين بازي رقابت ناسالم بوده و يكي از رانت و رشوه استفاده كرده است.
وي تصريح كرد: متاسفانه عده اي در اوايل انقلاب راه افتادند و عنوان كردند كه بايد با سرمايه دار برخورد شود؛ در حالي كه نه براساس قانون و نه براساس دين مبين اسلام سرمايه داري و به كار بستن سرمايه خلاف نيست. آنجايي كه با سرمايه داري مخالفت شده جايي است كه سرمايه دار براي ظلم و فساد از سرمايه خود استفاده مي كند.
رئيس قوه قضائيه خاطرنشان كرد: عوام فريبي است كه عده اي مي گويند بايد براي كمك به قشر مستضعف پول ها را بين آنها تقسيم كنيم بلكه بايد تلاش كرد تا يك كار مولد ايجاد شود و هركسي براساس تلاشي كه مي كند، بهره اقتصادي ببرد و ما كمك كنيم تا شرايط يكسان كار و فعاليت اقتصادي براي افراد فراهم شود.
وي گفت: برخي با عوام فريبي مي خواهند به گونه اي القا كنند كه دستگاه قضايي مخالف سرمايه و سرمايه داري است؛ در حالي كه اين نگاه در دستگاه قضايي وجود ندارد و ما معتقديم اين نوع برخورد حتي در دين نيز مورد اشاره قرار نگرفته است؛ هرچند كه زهد در همه درجات آن امري مفيد و توصيه شده است.
آملي لاريجاني به تلاش دستگاه قضايي در سالم سازي فضاي اقتصادي از طريق رسيدگي به برخي پرونده هاي مفاسد از جمله پرونده فساد 3 هزار ميلياردي اشاره كرد و گفت: در بررسي اين پرونده با دو جريان مواجه بوديم. جريان اول جريان غلط رسانه اي بود كه تلاش داشت اين پرونده را يك اختلاس قلمداد كند؛ در حالي كه به هيچ عنوان اختلاسي در كار نبود و جريان دوم تلاش داشت تا بر روي اين فساد سرپوشي بگذارد و بگويد اتفاقي نيفتاده است.
آملي لاريجاني خاطرنشان كرد: ما از ابتدا قصد نداشتيم كه حتما رسيدگي هايمان منجر به صدور حكم قضايي و محكوم كردن افراد باشد بلكه تلاش داشتيم تا رسيدگي عادلانه اي به اين پرونده شود، هرچند كه در جريان اين رسيدگي از تخلفات بزرگي نظير رشوه و بازگشايي اعتبارات صوري پرده برداشته شد.
آملي لاريجاني گفت: آن دسته اي كه مي گويند ما نفهميديم چه شد، خودشان را به نفهمي مي زنند و عوام فريبي مي كنند. آنجايي كه كيف هاي پر پول به افراد داده شده تا كارشان راه بيفتد، مشخص است كه چه اتفاقات و چه جرايمي رخ داده است، وقتي يك كسي پول مي دهد و راهي پيدا مي كند تا كل فولاد كشور را به دست بگيرد، مشخص است كه فسادي رخ داده است.
رئيس قوه قضائيه در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع معوقات بانكي اشاره كرد و گفت: من شخصا معتقدم تا زماني كه جرم فردي مشخص نشده آن هم يك فعال اقتصادي نبايد نام او را بر زبان برد زيرا در بازار فعاليت اقتصادي، اعتبار گاهي از پول نقد هم بيشتر ارزش پيدا مي كند.
وي با اشاره به اينكه دو سال است دادستاني كل كشور به بانك ها نامه زده است و از آنها درخواست كرده تا اسامي بدهكاران بانكي را معرفي كنند، گفت: اين اتفاق هنوز هم نيفتاده و هرچند كه ما مي توانيم براساس اختيارات قانوني مان به اين موضوع ورود پيدا كرده و آن را بررسي كنيم.
رئيس قوه قضاييه به سخنان احمدي نژاد اشاره كرد و گفت: رئيس جمهور مي گويند نام 300 نفر كه معوقات بانكي دارند در دست ايشان است در حالي كه اولين جايي كه بايد به آن نام دارندگان معوقات بانكي داده شود، دستگاه قضايي است.
وي گفت: در بسياري از معوقات بانكي دليلش تعهداتي است كه دستگاه هاي اجرايي و دولتي به وام گيرندگان داده اند اما به آنها عمل نكرده است. در جاي ديگر هم موضوع مربوط به كساني مي شود كه تسهيلات بانكي را از راه غيرقانوني گرفته اند و اما دسته سوم كساني هستند كه به واسطه نوسانات بازار بدهكار بانكي شدند.
وي به يكي ديگر از مسئوليت هاي دستگاه قضايي به عنوان مبحث نظارت اشاره كرد و گفت: در بخشي از اين نظارت ها و بررسي ها تخلفاتي مشخص و در بخشي ديگر اجراي ناصحيح قانون مشخص مي شود.
وي گفت: عده اي آمدند و شايعه كردند كه دستگاه قضايي جلوي اعطاي تسهيلات را گرفته در حالي كه ما به هيچ رئيس بانكي نگفته ايم تسهيلات ندهيد.
آملي لاريجاني تصريح كرد: آن چيزي كه ما بر روي آن تاكيد كرديم اعطاي تسهيلات ناصحيح بوده و الا ما خودمان موافق دادن تسهيلات درست هستيم و اگر در جايي اين تسهيلات داده نمي شود در آنجا تخلف صورت گرفته است.
رئيس قوه قضاييه به موضوع نظارت ها اشاره كرد و گفت: در برخي از كشورها دستگاه هاي نظارتي و همچنين قوه قضاييه منصوب رئيس جمهور هستند؛ در حالي كه در ايران اين گونه نيست و رئيس قوه قضاييه منصوب رئيس جمهور نيست و بلكه در كنار دستگاه اجرايي كار مي كند.
دولتي ها هم
ممنوع الخروج شوند
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران با انتقاد شديد از ممنوع الخروج كردن فعالان اقتصادي از سوي برخي بنگاه هاي دولتي به خصوص بانك ها گفت: قوه قضاييه شرايطي را فراهم كند كه فعالان اقتصادي بتوانند دولتي ها را به دليل بدهي هايشان ممنوع الخروج كنند.
محمد نهاونديان گفت: در سالي كه نام توليد ملي به خود گرفته، مجموعه نظام بايد رويكرد راهبردي در اين زمينه داشته باشد.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران افزود: تعبير اقتصاد مقاومتي اين است كه همه اركان نظام كمك كنند كه مقاومت بر تحريم ها صورت گيرد و تسهيل در برابر تحريم به عنوان ركن اصلي سياستگذاري ها در دستور كار قرار گيرد.نهاونديان با ذكر اين سوال از رئيس قوه قضاييه اظهار داشت: قوه قضاييه يكي از سه ركن نظام است كه درخواست فعالان اقتصادي اين است كه چگونه مي خواهد تسهيل در برابر تحريم را ساماندهي كند، چرا كه به نظر مي رسد بهترين پاسخ براي آنهايي كه مي خواهند در اقتصاد ايران التهاب ايجاد كنند افزايش امنيت اقتصادي است، زيرا آنها مي خواهند در اقتصاد اضطراب ايجاد كنند اما ما بايد با هرگونه عاملي كه فعالان اقتصادي را با عدم قدرت برنامه ريزي مواجه مي كند، مقابله و پيام آرامش به اقتصاد بدهيم.
رئيس پارلمان بخش خصوصي ادامه داد: ايجاد روابط اقتصادي قابل اتكا و نيز اطمينان بر عدالت در برخورد از جمله درخواست هاي فعالان اقتصادي از قوه قضاييه است به نحوي كه اين قوه محلي براي رفع مرافعات به نحو صحيح و سريع باشد و لذا مقابله با التهاب در اقتصاد، زمينه ساز افزايش عدالت است.
 


كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل شركت بورس، عملكرد مطلوب شركت ها و ركود بازارهاي رقيب را از مهمترين دلايل رشد بورس دانست و به سرمايه گذاران، سهامداران عمده، شركت هاي بورسي و غيربورسي توصيه هاي مهمي كرد.حسن قاليباف اصل به سرمايه گذاران توصيه كرد، با مطالعه و آگاهي وارد بازار سرمايه شوند و توضيح داد: هم در افت قيمت و هم در رشد قيمت ها سرمايه گذاران حتماً بايد با مطالعه و آگاهي وارد بورس شوند.
¤ مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران از سرمايه گذاري 460 ميليون دلاري سرمايه گذاران خارجي در شهرك هاي صنعتي سراسر كشور خبر داد. فخرالله مولايي جلب و حمايت از سرمايه گذاري خارجي را به عنوان يكي از سياست هاي مهم دولت برشمرد وگفت: به رغم تحريم هاي اقتصادي، هم اكنون كشورهاي مختلف اعم از اروپايي و آسيايي در شهرك هاي صنعتي سراسر كشور سرمايه گذاري كرده اند.
¤ سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) اعلام كرد: بهره برداري از چهار طرح فولادي در نيمه نخست 1392 حدود چهارميليون تن به ظرفيت توليد آهن اسفنجي كشور خواهد افزود. چهار طرح از پروژه هاي استاني، فولاد سپيددشت چهارمحال و بختياري، قائنات خراسان جنوبي، شادگان خوزستان و ني ريز استان فارس را شامل مي شود كه قرار است تا نيمه نخست سال آينده عمليات اجرايي آنها به اتمام برسد.
¤ بانك صادرات ايران در آبان ماه سال جاري در راستاي اشاعه فرهنگ قرض الحسنه در جامعه، رفع گرفتاري هاي نيازمندان و انجام تكاليف و رسالت هاي اجتماعي بيش از 5 هزار و 520 ميليارد ريال تسهيلات قرض الحسنه ازدواج و تهيه جهيزيه پرداخت كرده است. به گزارش روابط عمومي اين بانك، گزارش آمارهاي عملكردي در خصوص وام هاي قرض الحسنه تا پايان آبان ماه نشان مي دهد كه اين بانك مبلغ 5 هزار و 520 ميليارد ريال تسهيلات در قالب قرض الحسنه ازدواج پرداخت نموده است. همچنين تا پايان آبان ماه سال 91 مبلغ 62 ميليارد ريال وام مسكن روستايي، بيش از 292 ميليارد ريال بابت اشتغال زايي و مبلغ 75 ميليارد ريال را در قالب عقد قرض الحسنه درمان به بيماران نيازمند پرداخت كرده است و حدود 10هزار ميليارد ريال را به سر فصل هايي همچون؛ تجهيز مدارس، كمك به زلزله زدگان، كمك به مددجويان كميته امداد امام خميني(ره) و... اختصاص داده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 750 7 الي 7753، 7760 الي 7765، 2240 الي 2243، 2217، 2218، 6690 الي 6694، 6642، 6643، 6656، 6657، 6659، 3390 الي 3399 و 3311 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي:

بسته حمايتي بيمه طلايي از هفته آينده اجرايي مي شود

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام كرد: بسته حمايتي بيمه طلايي از شنبه آينده اجرايي مي شود
به گزارش روابط عمومي صندوق بازنشستگي كشوري، عبدالرضا شيخ الاسلامي گفت: در راستاي تاكيد رياست جمهور مبني بر تسهيل ارائه خدمات درماني به بازنشستگان كشوري مقدمات اجراي اين طرح بزرگ طي يك ماه گذشته در صندوق بازنشستگي كشوري آماده شد.
اين مقام مسئول اظهار داشت: براساس برنامه ريزي و هماهنگي هاي به عمل آمده با مراكز درماني و بيمارستان هاي طرف قرارداد اجراي بسته حمايتي بيمه طلايي از نهم ديماه در سراسر كشور آغاز مي شود.
وي با اشاره به تصويب اين خدمت جديد در هيأت وزيران افزود: اجراي اين بسته حمايتي در دولت دهم نشان دهنده افزايش سهم اعتبارات مربوطه به خدمات بيمه تكميلي بازنشستگان است.
وزير كار افزود: هدف دولت از اجراي بيمه طلايي كاهش هزينه هاي درماني و ارتقاي خدمات بهداشتي و پزشكي براي بازنشستگان كشوري است.
شيخ الاسلامي با اشاره به اختصاص 100 ميليارد تومان اعتبار براي اجراي بيمه طلايي اظهار داشت: ساز و كار بسته حمايتي طلايي در صندوق بازنشستگي كشوري طوري طراحي شده كه تمامي بازنشستگان بدون پرداخت وجهي يا طي مراحل اداري در بيمارستان ها و مراكز درماني طرف قرارداد با سازمان بيمه گر، پذيرش و مداوا مي شوند.
به گفته وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي جزئيات و نحوه استفاده بازنشستگان كشوري از بيمه طلايي توسط صندوق بازنشستگي كشوري طي روزهاي آينده اطلاع رساني خواهد شد.
 


به منظور مقابله با قاچاقچيان قيمت بنزين در مرزها آزاد شد

وزير نفت از آزادسازي قيمت بنزين در مرزها به منظور مقابله با قاچاقچيان خبر داد.
رستم قاسمي در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اينكه در شرايط فعلي بنزين با قيمت آزاد در مرزها عرضه مي شود، اظهار داشت: آزادسازي قيمت بنزين در مرزها يكي از راهكارهاي مقابله با قاچاق سوخت است. قاسمي درباره احتمال افزايش قيمت بنزين در سال 1392 گفت: هم اكنون طرح پيشنهادي افزايش اصلاح قيمت بنزين در قالب بودجه سال 92 مراحل بررسي خود را در هيات دولت پشت سر مي گذارد.
وي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر هيچ سناريوي قيمتي براي بنزين در سال آينده قطعي و نهايي نشده است، تصريح كرد: با اين وجود، بهاي اين فرآورده نفتي در مبادي مرزي آزاد شده است.
وي همچنين در خصوص آخرين وضعيت فروش اوراق صكوك نفتي به مردم توضيح داد: تاكنون مذاكراتي با سازمان بورس و بانك عامل براي عرضه اوراق صكوك نفتي انجام شده است.
قاسمي با يادآوري اينكه براساس ضوابط بودجه سال جاري به وزارت نفت مجوزي براي فروش 10 ميليارد دلار اوراق صكوك نفتي (نفت كاغذي) داده شده است، تاكيد كرد: با نهايي شدن مذاكرات امكان فروش و عرضه اين اوراق با نماد ريالي و دلاري در آينده نزديك فراهم مي شود.
وزير نفت در خصوص اظهارنظر برخي از رسانه هاي غربي مبني بر تحريم بيمه كشتي و نفتكش هاي حامل نفت خام صادراتي ايران اظهار داشت: هم اكنون مشكلي با تحريم بيمه كشتي هاي نفتكش نداريم و تمامي كشتي هاي حامل نفت صادراتي ايران توسط شركت هاي بيمه داخلي مورد پوشش قرار گرفته اند.
وي با مطلوب ارزيابي كردن قيمت هاي فعلي نفت در بازارهاي جهاني، خاطرنشان كرد: اگر بهاي نفت به كمتر از 100 دلار در هر بشكه سقوط كند، اوپك نشست اضطراري برگزار خواهد كرد.
ارزش ذخاير نفت و گاز كشور
37 هزار ميليارد دلار
معاون پژوهش و فناوري وزارت نفت، ارزش ذخاير نفت و گاز كشور را 37 هزار ميليارد دلار اعلام كرد.
محمدرضا مقدم در چهارمين همايش ملي ارتقاي توان داخلي در بخش ذخاير باقيمانده هيدروكربوري كشور گفت: حدود 100 ميليارد بشكه نفت، 94 بشكه ميعانات گازي و معادل 207 ميليارد بشكه گاز باقيمانده است.
مقدم ادامه داد: از زماني كه نخستين چاه حفر شده، تاكنون معادل 97 ميليارد بشكه نفت و گاز در كشور برداشت شده است.
وي اظهار كرد: اين منابع شامل: 67 ميليارد بشكه نفت، هفت ميليارد بشكه ميعانات گازي و معادل 22 ميليارد بشكه گاز است.
وي ارزش نفت خام و گاز طبيعي توليد و مصرف شده تاكنون را 9 هزار ميليارد دلار عنوان كرد.
به گفته معاون پژوهش و فناوري وزارت نفت، در آغاز حفاري و برداشت منابع هيدروكربوري تنها 16 درصد از درآمد حاصله عايد كشور مي شد.
مقدم تصريح كرد: با اين شرايط صنعت نفت پيشرو اقتصادي كشور قرار گرفته كه با دانش فني و توليد تجهيزات ارزش افزوده اين بخش گسترش پيدا مي كند.
چهارمين همايش ملي ارتقاي توان داخل با هدف شناسايي حلقه هاي مختلف ايجاد ارزش افزوده در حوزه هاي صنعتي، ايجاد بستري براي مشاركت بين بخشي، ارزيابي توان مهندسي و پيمانكاري مجريان پروژه هاي كلان كشور و كمي و كيفي سازي شاخص هاي ارتقاي توان داخل در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.
گفتني است، مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي اعلام كرده، در حال حاضر بنزين در جايگاه هاي مرزي مطابق با فوب خليج فارس و قيمت دلار در مركز مبادلات قيمت گذاري شده است.
 


از سوي سازمان ملل متحد

اول فروردين روز بين المللي جنگل نامگذاري شد

مجمع عمومي سازمان ملل متحد، از سال جديد ميلادي، 21 مارس (يكم فروردين ماه) را روز بين المللي جنگل نامگذاري كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري، بزرگداشت اين روز از سال 2013، به منظور افزايش آگاهي از اهميت جنگل ها و تمامي درختان خارج از جنگل ها صورت مي گيرد.
سال بين المللي جنگل ها كه در سال 2011 برگزار شده بود، اين امكان را به كشورها داد تا با فعاليت هاي مربوط به مديريت پايدار، توسعه پايدار جنگل ها و درختان در حفظ و احياي جنگل ها بكوشند.
همچنين روز بين المللي جنگل، كشورها را در قبال ساماندهي فعاليت هاي محلي، ملي و بين المللي مربوط به جنگل، از جمله راه اندازي برنامه هاي حمايتي (كمپين هاي) درخت كاري و تعهداتشان تشويق مي كند.
سازمان خوار بار و كشاورزي سازمان ملل متحد (فائو) برگزاري روز بين المللي جنگل ها را مورد پشتيباني قرار داده تا كشورهاي عضو مجمع عمومي سازمان ملل متحد براي برگزاري اين روز به مذاكره بنشينند.
براساس اين گزارش: سازمان خوار بار و كشاورزي سازمان ملل متحد حمايت خود را در همكاري با سازمان هاي بين المللي مرتبط با جنگل از جمله تشكل هاي همكاري هاي مشاركتي در امور جنگل ها (CPF) اعلام كرد و خواستار كمك اين تشكل ها براي بزرگداشت اين روز شد.
 


با تصويب دولت انجام شد

 بخشودگي بدهي ماليات بر درآمد مناطق زلزله و سيل زده

با تصويب دولت، بدهي ماليات بر درآمد مؤديان در مناطق زلزله و سيل زده آذربايجان و مازندران براي سال جاري بخشيده مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران، تصويب نامه درخصوص بخشودگي بدهي ماليات بر درآمد مؤديان مناطق زلزله زده استان آذربايجان شرقي و مناطق سيل زده استان مازندران براي اجرا به وزارت امور اقتصادي و دارايي ابلاغ شد.
هيئت وزيران در جلسه مورخ
8/9/1391 بنا به پيشنهاد مورخ
21/8/1391 وزارت امور اقتصادي و دارايي و به استناد ماده (165) اصلاحي قانون ماليات هاي مستقيم-مصوب 1371- تصويب نمود: بدهي ماليات بر درآمد مؤديان مناطق زلزله زده استان آذربايجان شرقي و همچنين مناطق سيل زده استان مازندران كه بيش از پنجاه درصد (50%) اموال آنها در اثر وقوع زلزله و سيل از بين رفته است، با رعايت ماده (8) اصلاحي آيين نامه اجرايي ماده (165) قانون ماليات هاي مستقيم، موضوع بند (1) تصويب نامه مورخ
11/10/1385، تا پايان عملكرد سال 1390 بخشوده مي شود.
اين تصويب نامه از سوي محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور ابلاغ شده است.
 


رشد 757 واحدي شاخص بورس طي 2 ساعت

با افزايش 757 واحدي شاخص بورس در دو ساعت اول معاملات كه معادل 2درصد است، ركورد بيشترين جهش روزانه تاريخ اين متغير هم شكسته شد.
به گزارش فارس، رونق بازار سهام كشور روز به روز و هفته به هفته بيشتر مي شود و شاخص بورس به مدد افزايش قيمت سهام شركت هاي بزرگ با ركوردهاي تاريخي تازه اي مواجه مي شود.
براساس اين گزارش: درحالي شاخص بورس روز شنبه براي نخستين بار از مرز 36 هزار واحدي عبور كرد و ركورد جديدي را به جا گذاشت كه ديروز هم اين متغير به روند صعودي و شتابان خود ادامه داد و با رسيدن به بالاترين رقم ممكن، موفق به ثبت ركورد ديگري شد.
اين متغير مهم طي دو ساعت اول با 757 واحد رشد به 36 هزار و 795واحد رسيد تا ركورد بيشترين جهش روزانه شكسته شود. چرا كه پيش از اين بيشترين رشد روزانه شاخص مربوط به 8 مهر با 696 واحد رشد بود و تاكنون سابقه نداشت در عرض يك روز ( طي دو ساعت كاري) شاخص بورس با جهش 757 واحدي مواجه شود.
از طرفي ديگر درحالي ميانگين بازدهي سرمايه گذاري در بورس طي سال جاري از مرز 41درصد هم عبور كرد كه ارزش روز بازار سهام هم به بيش از 7/167 هزار ميليارد تومان بالغ شد.
در اين جهش تاريخي شركت هاي فولاد مباركه، ملي مس، سرمايه گذاري هاي اميد، غدير و توسعه معادن و فلزات، گل گهر، چادرملو، نفت و گاز پارسيان، پتروشيمي پرديس و فولاد خوزستان با اثر 99 تا 31 واحدي بيشترين نقش را داشتند.
 


مركز آمار گزارش داد

 20 تا 24 ساله ها بيكارترين گروه سني كشور

نرخ بيكاري جوانان 20 تا 24 ساله در كشور 8/29 درصد است كه اين ميزان نسبت به ساير گروه هاي سني بيشتر است.
به گزارش ايرنا، براساس گزارش طرح آمارگيري از نيروي كار تابستان 91 كه از سوي مركز آمار ايران انتشار يافته، نرخ بيكاري مردان و زنان در گروه سني ياد شده به ترتيب 8/24 و 5/48 درصد است.
بي ترديد، سنين ياد شده بيشترين مراجعان به بازار كار را به خود تخصيص مي دهند زيرا بيشترين فارغ التحصيل دانشگاهي در اين سنين قرار دارند.نرخ بيكاري براي زنان در سنين ياد شده در نقاط شهري 2/56 درصد گزارش شده است.همچنين نرخ بيكاري جوانان در سنين 25 تا 29 سال نيز بالا است، به طوري نرخ بيكاري براي اين گروه سني 5/22 درصد گزارش شده است.هم اكنون نرخ بيكاري جوانان در جهان بيش از ساير گروههاي سني است، زيرا بيشترين متقاضيان كار در اين سنين قرار دارند. نمي توان اذعان داشت كه بيكاري براي جوانان در ايران طبيعي است زيرا ساختارهاي اقتصادي متناسب با زاد و ولدي كه در دهه 60 رخ داده است، بايد خود را تغيير مي داد به طوري كه اين جوانان هم اكنون بازوان توانمندي براي اقتصاد كشور محسوب مي شدند.
براساس نتايج ياد شده، هرچه كه به سن افراد افزوده مي شود تقاضاي آنها براي يافتن شغل كمتر مي شود به طوري كه نرخ بيكاري روند نزولي مي يابد.
نتايج اين طرح نشان مي دهد، نرخ مشاركت اقتصادي در گروههاي سني 20 تا 24 و 25 تا 29 سال كمتر از ساير گروههاي سني است، به طوري كه اين ارقام نشان مي دهند نرخ مشاركت اقتصادي همواره با نرخ بيكاري رابطه اي معكوس دارد و هر وقت كه نرخ بيكاري افزايش يابد، نرخ مشاركت اقتصادي كاهش و اگر بيكاري كاهش يابد نرخ مشاركت اقتصادي افزايش مي يابد.بي ترديد توسعه پايدار كه شاخص هايي نظير آموزش، اشتغال، ساخت مسكن، افزايش رفاه اجتماعي، بهبود شرايط زيست محيطي و بسياري موارد ديگر را در برمي گيرد نياز به برنامه ريزي دارد و نمي توان بي برنامه به توسعه انديشيد.
 


تعرفه خدمات پستي 30 درصد افزايش يافت

رگولاتوري به شركت پست اجازه داد، تعرفه خدمات پستي را به 70 درصد قيمت تمام شده سال 89 برساند و از 20 آذرماه امسال نيز 30 درصد بر تعرفه ها افزود.
به گزارش فارس، با ابلاغ سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، تعرفه خدمات پستي پس از افزايش 40درصدي تعرفه درسال گذشته، از 20 آذرماه سال 91 به ميزان 30درصد افزايش يافت.
براساس اين گزارش: سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به شركت پست جمهوري اسلامي ايران اجازه داد، تا امسال تعرفه هاي خدمات پستي را به ميزان 70درصد قيمت تمام شده سال 89 برساند.شركت پست پيش از اين و درسال گذشته با افزايش 40درصدي نرخ خدمات، تعرفه خدمات پستي را 40درصد به قيمت تمام شده نزديك كرده بود و با مجوز اخير رگولاتوري از 20 آذرماه نيز 30درصد بر تعرفه هاي جاري افزوده است.
به اين ترتيب درحال حاضر تعرفه خدمات پستي 70درصد قيمت تمام شده سال 89 است و بنابراين هنوز تعرفه خدمات پستي به قيمت واقعي تمام شده از مردم اخذ نمي شود، اين موضوع به اين معني است كه هنوز دو مرحله تا واقعي شدن نرخ خدمات پستي باقي مانده است.
قدم نخست پرشدن فاصله قيمت 70درصدي تا 100 درصدي قيمت تمام شده و قدم دوم رسيدن از قيمت تمام شده سال 89 به قيمت تمام شده سال 91 است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10