(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 4  دی  1391 - شماره 20389

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
الزامات مصر پس از پيروزي در همه پرسي (يادداشت روز)
زور (گفت و شنود)
اعتراف رسانه ها و محافل غربي
ايران هنرمندانه تحريم هاي غرب را دور مي زند
هديه به خوانندگان
مهمانپرست: آمريكا و انگليس حق اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارند
كيهان و خوانندگان
شاباك: ايراني ها در جنگ سايبري از اسرائيل باهوش ترند (خبر ويژه)
مراحم راديو سيا به بيت آقاي منتظري (خبر ويژه)
فقط توبه كند ما انقلاب را نمي فروشيم (خبر ويژه)
وقتي بي سيم كودتا اصلاح طلب معرفي مي كند (خبر ويژه)
جان كري هم تحريم ها را دور زده است (خبر ويژه)
ادامه تحريم ها موجب گسست در بلوك ضد ايران خواهد شد (خبر ويژه)


الزامات مصر پس از پيروزي در همه پرسي (يادداشت روز)

مصر با برگزاري دور دوم همه پرسي قانون اساسي كه با مشاركت حدود 37درصد از واجدان شرايط راي برگزار و بيش از 70 درصد راي «آري» آورد، وارد مرحله جديدي شده است. در اين مرحله مصر روند حقوقي را تا حد زيادي پشت سر گذاشته و سرنوشت آينده اين كشور در مقياس وسيعي مشخص شده است اما در عين حال تصويب ملي قانون اساسي به معناي پايان يافتن فضاي منازعه آميز كنوني نيست. در اين خصوص گفتني هايي وجود دارد:
1-فضاي همه پرسي قانون اساسي در دو سطح توده ها و نخبگان متفاوت بود. در سطوح نخبگان شاهد حداكثر چالش بوديم. در اين صحنه گروه ها و احزاب و شخصيت هاي سياسي و كشورهاي حامي در دو سوي منازعه اي گرم ايستاده بودند. تقريبا هيچ گروه سياسي- اجتماعي از اين قاعده مستثني نبود و شامل همه چهره هاي فعال- كه با صفت هاي تندرو، كندرو و ميانه رو خطاب مي شوند- بود و در عين حال مي توان گفت اسلام گراها در يك سو و لائيك ها در سوي ديگر ميدان بودند و به همين نسبت كشورهاي حامي تفكر مقاومت در يك سو- همراهي با اسلام گراها و در سمت هواداري از تصويب قانون اساسي- و كشورهاي حامي سكولاريزم در سوي ديگر- همراهي با لائيك ها و در سمت مخالفت با تصويب قانون اساسي - قرار داشتند. اما در سطوح توده ها فضا به گونه ديگري بود. توده ها برخلاف نخبگان توجه چنداني به منازعه و موضوعي كه ماده نزاع را شكل داده بود، نداشتند. به نظر مي آيد از منظر اجتماعي، مسئله اولويت دار مصر، قانون اساسي نبود بلكه موضوعات عمده تري نظير وضع معيشت مردم و هويت بخشي به «مصر جديد» از اولويت بيشتري برخوردار بود. از منظر مردم اين قانون اساسي در اين دو موضوع اولويت دار تاثيرگذار نخواهد بود. شايد بتوان از يك جهت به مردم حق داد ولي از آن طرف بايد گفت كه نخبگان و بخصوص نخبگاني كه طرفدار راي «آري» به قانون اساسي بودند، نتوانستند توده ها را نسبت به «مهم بودن» قانون اساسي متقاعد نمايند.
2- تصويب قانون اساسي مصر كه بطور ميانگين با 64 درصد آراء حدود 37 درصد از مشاركت كنندگان مصري انجام شد اولين و مهمترين «سند حقوقي» پس از انقلاب اخير مصر است و از اين رو اين قانون فضاي جديدي را در مصر به وجود مي آورد. اگر مرسي براي مقاومت در برابر ساختار حقوقي رژيم گذشته و روندهاي خاص مشكل داشت، بعد از تصويب قانون اساسي اين مشكل تا حد زيادي رفع شده است. الان مرسي مي تواند درباره دادستان كل و يا اليگارشي نظامي- امنيتي مصر تصميم بگيرد و تصميم خود را به قانون اساسي استناد بدهد. علاوه بر اين اسلام گراها مي توانند براي بار سوم روي اكثريت آرايي كه به دست آوردند مانور كنند و اين، اميد آنان را براي انتخابات مهم مجلس افزايش مي دهد. با تصويب قانون اساسي، چالش لائيك ها با اسلام گرايان با دشواري هاي خاصي مواجه مي شود چرا كه مخالفت با جريان اسلام گرا به نوعي مخالفت با نظمي كه به تصويب ملت رسيده است، تلقي مي شود. اين در حالي است كه ايستادن اسلام گراها سر مواضع خود به نوعي ايستادن بر سر قرار ملت و ميثاق ملي به حساب مي آيد.
3- يك سوال اساسي فراروي وحدت طيف هاي اسلام گرا وجود دارد؛ سوال اين است آيا وحدت كنوني اسلام گراها كه حول محور تصويب قانون اساسي پديد آمد در ماه ها و سال هاي آينده نيز استمرار مي يابد يا خير. در حال حاضر اخوان و طيف هاي جدا شده از آن نظير حزب الوسط و جريانات موسوم به سلفي نظير حزب النور يك جبهه را تشكيل مي دهند و انصافا طي چند ماه گذشته وحدت آنان توانست مصر را از شرايط خطيري عبور دهد. اما اين وحدت از دو سوي جريان اسلام گرايي يعني جرياني كه با عنوان سلفي ديده مي شوند و جرياني كه با عنوان ميانه رو شناخته مي شوند با تهديداتي مواجه است. جريان شريعت گراي مصر اگر نتواند ضرورت كار دولت با گروه هاي مختلف را به رسميت بشناسد طبعا در ماه هاي آينده راه خود را از اخوان و دولت مرسي جدا مي كند. جريان اسلامي حكومت گرا هم اگر نتواند در روند تلاش براي جلب همكاري گروه هاي مختلف، طيف شريعت گرا را در كنار خود حفظ كند، دچار مشكل مي شود چرا كه جدايي شريعت گراها مي تواند به چالش هاي پيچيده اي منجر شود.
4- رفتار ارتش در انتخابات هاي گذشته و همه پرسي قانون اساسي نشان داد كه استفاده از حربه ارتش براي تغيير در معادله با حساسيت ها و محدوديت هاي زيادي مواجه بوده و كساني كه در پشت سر ارتش قرار دارند، راه حل استفاده از نظاميان را مناسب ارزيابي نكرده اند اين موضوع ضمن آنكه تا حد زيادي خيال اسلام گراها را از ورود يك عنصر ويژه به صحنه سياسي راحت مي كند در عين حال نشان مي دهد كه طي ماه هاي آينده، ارتش كاركرد سياسي نخواهد داشت.
طي روزهاي گذشته عوامل رژيم مبارك و بخصوص احمد شفيق تأكيد زيادي به وقوع تقلب داشت و همه پرسي و دستگاه برگزاركننده آن را ناعادلانه ارزيابي مي كرد همزمان، ديوانسالاري قضايي برجاي مانده از رژيم مبارك نيز با بيانيه هاي سياسي! از كمك به دولت در برگزاري همه پرسي طفره رفت ولي عليرغم آن، همه پرسي برگزار شد. قاعدتاً پس از برگزاري همه پرسي فضاي قضايي مصر تا حد زيادي به سمت همگرايي با دولت و يا لااقل سكوت در برابر اقدامات مرسي پيش خواهد رفت.
5- موافقان و مخالفان قانون اساسي مصر ابتدا به دو گروه تقسيم شدند گروهي با محوريت اسلام گراها و گروه ديگري با محوريت «جبهه نجات». موضع جبهه نجات عدم برگزاري همه پرسي و لغو كامل بيانيه رئيس جمهور بود و از اين رو جبهه نجات و بقاياي رژيم مبارك در يك موضع بودند. اسلام گراها تا آخر موضع خود را كه مبتني بر برگزاري همه پرسي بود حفظ كردند ولي مخالفان نتوانستند تا آخر در كنار هم بمانند. جبهه نجات كه مركب از احزاب وابسته به سه شخصيت سرشناس- شامل حمدين صباحي، عمروموسي و محمد البرادعي- بود در روزهاي منتهي به همه پرسي از مخالفت با اصل همه پرسي دست برداشت و اعلام كرد كه به آن رأي منفي مي دهد. بعضي از شخصيت هاي جبهه نجات پا را از اين هم فراتر گذاشتند و در روز بعد از برگزاري دور اول همه پرسي اعلام كردند كه از نظر آنان همه پرسي سالم و نتيجه آن قابل قبول است. عمروموسي و البرادعي از جمله اين چهره ها بودند. خود اين موضوع نشان مي دهد كه عناصر جبهه نجات نمي خواستند همه پل ها را پشت سر خود خراب كنند و اين مي تواند نقطه آغازي بر پايان بحران سياسي مصر كه طي دو ماه گذشته شعله ور شد، باشد.
6- شواهد و قرائن بيانگر آن است كه تغييرات عمده سياسي در مصر از همين حالا آغاز شده است. استعفاي محمد مكي معاون اول رئيس جمهور بلافاصله پس از رأي آوردن قانون اساسي در همه پرسي روز شنبه اولين اتفاق بود اما برخلاف تبليغات مخالفان مرسي، مكي به اين دليل استعفا داد كه پست معاون اولي در قانون اساسي جديد حذف شده بود از سوي ديگر سليم العوا از آغاز مذاكرات رئيس جمهور براي تشكيل دولت جديد خبر داد بر اين اساس قاعدتاً طي روزهاي آينده «هشام قنديل» جاي خود را به فرد جديدي خواهد داد در كنار اين مسئله، محمد المرسي بلافاصله پس از مشخص شدن نتايج همه پرسي، مجلس مشورتي مصر را با انتخاب 90 سناتور تشكيل داد. تركيب اين مجلس كه در شرايط فقدان مجلس احزاب مصر مي تواند به وضع قوانيني به طور موقت بپردازد، نشان مي دهد كه مرسي نمي خواهد روند امور را در غياب احزابي كه در همه پرسي قانون اساسي در نقطه مقابل او بوده اند، رقم بزند و اين از هوشمندي مرسي حكايت مي كند.
7- اما مهمترين موضوع پيش روي اخوان و مرسي، انتخابات مجلس النواب يا مجلس نمايندگان مصر است كه از نظر قانون اساسي جديد، پس از رئيس جمهور «مهمترين ركن» قدرت در مصر به حساب مي آيد. اين انتخابات طي دو ماه آينده برگزار مي شود. از همين حالا مي توان پيش بيني كرد كه طي دو ماه آينده مصر شاهد تشنجاتي در محور شكل گيري مجلس جديد خواهد بود. مسلما مخالفان مرسي تلاش مي كنند تا اسلام گراها را از به دست آوردن اكثريت كرسي هاي پارلماني محروم نمايند اما از آن طرف طبعا اسلام گراها و به خصوص اخواني ها هم تلاش مي كنند تا با كسب اكثريت كرسي ها در پارلمان حلقه پيروزي هاي خود را تكميل نمايند. براساس قانون اساسي، مصر نظامي رياستي- پارلماني است به اين معنا كه برخلاف دوره مبارك، پارلمان از قدرت زيادي برخوردار خواهد بود. وضع مالي و تشكيل دولت بخشي از صلاحيت اين مجلس است. نكته ديگري كه در اين خصوص وجود دارد اين است كه برخلاف آنچه در جريان همه پرسي شاهد بوديم، مخالفان مرسي همه تلاش خود را براي به ميدان آوردن مردم در روز انتخابات به كار مي برند بر اين اساس به نظر مي آيد كه انتخابات مجلس نمايندگان مصر برخلاف همه پرسي از مشاركت گسترده اي برخوردار باشد. از سوي ديگر مخالفان مرسي كه نتوانستند مانع تصويب قانون اساسي جديد شوند تلاش خود را به سمت تغيير در موادي از آن از طريق مجلس آينده معطوف مي كنند چرا كه در متن قانون اساسي چنين صلاحيتي به مجلس داده شده است بر همين اساس فهمي هويدي در مصاحبه اي اعلام كرد كه من با دكتر مكي- معاون مستعفي رئيس جمهور- صحبت كردم و جمع بندي ما اين بود كه حالا كه قانون اساسي رأي آورده بايد از طريق مجلس، بندهايي از آن را اصلاح كرد.
8- اخوان المسلمين از ماجراي قبل و بعد از همه پرسي بايد طبعا آموخته باشد كه دارا بودن رأي اكثريت نسبي كفايت نمي كند و براي اداره مصر به گفت و گو و جلب همكاري مخالفان هم نياز است. در اين انتخابات، اخواني ها تقريبا يك پنجم آراي واجدان شرايط راي را كسب كردند و اين نشان مي دهد كه چهارپنجمي هم وجود دارد كه اگرچه اكثريت آنها معاند نيستند ولي به هرحال هماهنگ هم نيستند. اين موضوع تا حد زيادي مانع رفتارهاي فردگرايانه مي شود و به موازات آن امكان مشاركت منتقدين قدرتمندي نظير حمدين صباحي را در حكومت فراهم مي كند.
سعدالله زارعي
 


زور (گفت و شنود)

گفت: يك سناتور آمريكايي گفته است «ايران نبايد تصور كند كه قدرت آمريكاي 2012 نسبت به آمريكاي 1979- سال پيروزي انقلاب اسلامي- فرق كرده است.»
گفتم: ولي شكست هاي آمريكا در حمله به عراق، حمله به افغانستان، شكست در جنگ 33 روزه لبنان و جنگ هاي 22 روزه و 8 روزه غزه، بحران بزرگ اقتصادي، جنبش وال استريت، انقلاب هاي اسلامي در منطقه و موج بيداري اسلامي، ديگر رمقي براي آمريكا باقي نگذاشته است.
گفت: به همين علت بود كه برژينسكي در اجلاس آتلانتيك در دسامبر 2011 با عصبانيت گفته بود كدام ديوانه اي آمريكا را از بلنداي قدرت 2001 به دره ضعف كنوني پائين آورده است؟!
گفتم: چه عرض كنم؟! آمريكا از اول انقلاب تا حالا دارد عليه جمهوري اسلامي رجز مي خواند و تا حالا نتوانسته است هيچ غلطي بكند.
گفت: تازه آن روزها هنوز پشم و پيلي اش مثل امروز نريخته بود...
گفتم: يارو پير و فرتوت شده بود ولي ادعا مي كرد كه هنوز قدرت جواني خود را حفظ كرده است! ازش پرسيدند آخه از كجا چنين ادعايي مي كني؟! و يارو يك سنگ بزرگ را نشان داد و گفت؛ در جواني هرچه زور زدم نتوانستم آن را تكان بدهم و حالا هم نمي توانم، پس معلوم ميشه حالا هم زورم مانند دوران جواني ام است!
 


اعتراف رسانه ها و محافل غربي

ايران هنرمندانه تحريم هاي غرب را دور مي زند

علي رغم تحريم هاي مكرر آمريكا و اروپا عليه ايران، رسانه ها و مراكز غربي بار ديگر بر ناكارآمدي تحريم ها تاكيد و اعلام كردند سناريوهاي ضدايراني براي متوقف كردن قطار هسته اي جمهوري اسلامي نتيجه اي جز شكست نداشته است.
تحريم هاي غرب عليه ايران از ژوئيه 2012 با ورود به حوزه نفت و بانك مركزي موج جديدي را آغاز كرد. طي روزهاي اخير نيز آمريكا و اروپا بار ديگر تحريم هاي جديدي را عليه جمهوري اسلامي وضع كردند. اتحاديه اروپا روز جمعه رسماً نامه يك مقام و 18 شركت ايراني را به ليست تحريم ها افزود و واشنگتن نيز چهار شركت و يك مقام ايراني را مورد تحريم قرار داد.
سناي آمريكا نيز بودجه بيش از 600 ميلياردي نظامي اين كشور را تصويب كرد كه بخشي از آن به اعمال فشارهاي بيشتر عليه ايران اختصاص دارد.
انتشار چنين اخباري درباره تحريم جمهوري اسلامي در حالي است كه رسانه هاي آمريكايي، اروپايي و حتي صهيونيستي بارها و بارها بر ناكارآمدي آنها اعتراف كرده اند.
در همين رابطه، انديشكده صهيونيستي «بگين-سادات» با انتشار مقاله اي درباره اوضاع سياسي خاورميانه و رويكرد آمريكا در اين مورد، فعاليت هسته اي جمهوري اسلامي را بزرگ ترين چالش پيش روي اوباما توصيف كرد.
«ديويد ماكووسكي» در اين مقاله با اظهار نگراني از تشديد اختلاف ميان واشنگتن و تل آويو، تحريم هاي اقتصادي را در مواجهه با جمهوري اسلامي و جلوگيري از پيشرفت هاي هسته اي آن ناكارآمد مي داند.
وي اعتراف مي كند كه ايران مجهز به فناوري هسته اي، اعتبار آمريكا در خاورميانه را خدشه دار مي كند و اوباما پس از سال 2013 ديگر نخواهد توانست ايران را متوقف كند.
شبكه بي بي سي عربي نيز در گزارشي به فعاليت هاي هسته اي ايران و تلاش هاي غرب براي جلوگيري از آن پرداخت. بي بي سي عربي در گزارش خود اذعان كرد؛ ايران توانايي گسترده اي در دور زدن تحريم هاي غرب دارد.
گزارشگر اين شبكه با بيان اينكه تحريم هاي اعمال شده از سوي اروپا، شديدترين تحريم هاي ممكن و در واقع آخرين تير تركش اروپا در قبال ايران است، در عين حال اعتراف مي كند؛ ايران تجربه اي طولاني در دور زدن تحريم ها از طريق شركت هاي مختلف دارد.
جنجال غرب درباره تحريم ها عليه ايران در حالي است كه طي هفته هاي اخير آمريكا عمده ترين كشورهاي مشتري نفت ايران را براي دومين بار از تحريم هاي نفتي معاف كرده است.
كارشناسان در مصاحبه با خبرگزاري رويترز در اين مورد گفتند؛ بزرگ نمايي تحريم ها عليه ايران اهداف تبليغاتي دارد و كاربرد اصلي آن كاهش قدرت چانه زني جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات هسته اي جاري و پيش رو است.
اين خبرگزاري همچنين اخيراً با انتشار گزارشي به راه هاي ايران براي بي اثر كردن تحريم ها پرداخت.
رويترز در گزارش خود مي گويد كه ايران «راه هاي خلاقانه اي» براي گريز از تحريم هاي غرب عليه صادرات نفت خود پيدا كرده است و يكي از اين راه ها فروش نفت كوره است.
اين خبرگزاري در گزارش خود اعلام مي كند ايران از اين طريق تا حد زيادي توانسته است تأثير تحريم نفتي عليه خود را از بين ببرد.
به گزارش رويترز درآمد ايران از محل فروش نفت كوره در ماه اوت بيش از دو برابر افزايش داشته است.
يك تحليل گر حوزه انرژي به رويترز گفته است كه شركت ملي نفت ايران در پيدا كردن راه هايي براي فروش نفت كوره به مشتريان آسيايي و دور زدن تحريم هاي نفتي غرب در ماه هاي اوت و سپتامبر موفق عمل كرده است.
از سوي ديگر در حالي كه اتحاديه اروپا و كاخ سفيد در مواضع رسمي خود هدف از اين تحريم ها را اعمال فشار بر ايران براي توقف برنامه هسته اي آن عنوان مي كنند، اما كارشناسان و رسانه هاي سرشناس غربي، هدف اصلي اين تحريم را افزايش فشار بر مردم ايران مي دانند.
به هر حال فارغ از آنكه هدف اصلي و واقعي اين تحريم ها چيست، آنها نتوانسته اند به اهداف خود برسند چرا كه جمهوري اسلامي همچنان مستحكم و قوي پابرجاست و فعاليت هاي صلح آميز هسته اي آن نيز بدون وقفه ادامه دارد.
تحليلگران سياسي معتقدند رمز افزايش فشارهاي غرب عليه ايران را بايد در تحولات دو سال اخير خاورميانه يافت. آمريكا و اروپا به درستي دريافته است در هم شكستن جمهوري اسلامي به عنوان سردمدار بيداري اسلامي در منطقه، برآيند نيروهاي منطقه را به سمت و سوي منافع آنها تغيير جهت خواهد داد ولي در اجرايي كردن اين دسيسه، طرفي نبسته اند.
در همين ارتباط شهر هوستون در ايالت تگزاس آمريكا ميزبان همايش انجمن اسلامي دانشجويان آمريكا و كانادا بود.
«محمدالعاصي» امام جمعه واشنگتن دي سي، در اين همايش با اشاره به وضعيت امروز مسلمانان در جهان گفت: امروز نيز مسلمانان با انواع فشارها و محدوديت ها مواجه هستند و همه ما وظيفه داريم در برابر سختي ها بايستيم و با بي عدالتي ها بجنگيم.
وي با اشاره به نقش پيروزي انقلاب اسلامي در بيداري اسلامي اظهار داشت: ايران امروز به عنوان ام القراي جهان اسلام در برابر انواع تهديدها، فشارها و تحريم ها ايستاده است.
العاصي اظهار داشت امام خميني(ره) از همان ابتدا مسئله دفاع از فلسطين را با جديت مطرح كرد و ايران به خاطر حمايت از فلسطين سخت ترين فشارها و تهديدها را تحمل كرده است.
وي با بيان اينكه امروز هم مسئولان جمهوري اسلامي ايران بر همان اعتقاد راسخ امام پايبند و مصمم هستند، خاطرنشان كرد: در واقع ما تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي يتيم بوديم و با انقلاب ايران صاحب شخصيت شديم و عزت پيدا كرديم.
امام جمعه منتخب واشنگتن دي سي با تأكيد بر اينكه امروز ايران يك تنه در مقابل ظلم و كفر جهاني ايستاده است، گفت: مسلمانان وظيفه دارند كه از رسالت امام كه همانا رسالت اسلام است، قاطعانه دفاع كنند.
همايش انجمن اسلامي دانشجويان آمريكا و كانادا از روز جمعه گذشته با حضور 500 دانشجو مسلمان از شهرهاي آمريكا و كانادا و شخصيت هاي مذهبي و سياسي در شهر هوستون تگزاس در حال برگزاري است.
 


هديه به خوانندگان

مرحوم علامه محمدتقي جعفري: «حركت كشتي نجات آدميان احتياجي به دريا ندارد. اين كشتي از روي قطره اشك مقدسي كه براي امام حسين(ع) ريخته مي شود، مي گذرد.»
 


مهمانپرست: آمريكا و انگليس حق اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارند

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي درباره خروج نام منافقين از ليست تروريست ها و قرار گرفتن سپاه پاسداران در اين ليست از سوي آمريكا ، بيان كرد: آمريكايي ها بيشترين ناقضان حقوق بشر هستند و حق اظهار نظر در اين زمينه را ندارند.
رامين مهمانپرست در بدو ورود به آنكارا گفت: سفر به تركيه با دعوت وزارت امور خارجه اين كشور صورت گرفته است و به همين منظور نيز در اين سفر ملاقات هايي با مقامات تركيه در نظر گرفته شده و كنفرانس هاي خبري نيز برگزار خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه ممكن است در بين مردم كشور تركيه سوالاتي وجود داشته باشد، اظهار داشت: اختلاف نظرهايي بين دو دولت به ويژه در مسئله سوريه وجود دارد كه در اين سفر در اين باره گفتگو خواهيم كرد.
مهمانپرست در پاسخ به سوالي درباره خروج منافقين از ليست تروريست ها و قرار گرفتن سپاه پاسداران در اين ليست از سوي آمريكا ، بيان كرد: آمريكايي ها بيشترين ناقضان حقوق بشر هستند و حق اظهار نظر در اين زمينه را ندارند.
وي با اشاره به زندان گوآنتانامو و ساير اقدامات ضد حقوق بشر آمريكا، تصريح كرد: منافقين با 16 هزار ترور در ايران مورد حمايت كشورهاي غربي قرار گرفتند واين حمايت به اين معناست كه در بين مقامات آمريكايي و اروپايي براي حمايت از تروريست ها تمايل وجود دارد.
به گفته سحنگوي وزارت امور خارجه، عملكرد سپاه پاسداران با اهداف آنها در منطقه و دفاع از حريم كشورها منافات دارد.
به گزارش مهر، وي تصريح كرد: در كشور خود هر جا اقدام تروريستي را مشاهده مي كنيم ردپاي آمريكايي و اروپايي را مي بينيم . حمايت آنها از ريگي و موضوعات ديگر نشان مي دهد كه بيشترين حمايت را از تروريست ها دارند همچنين ، دستيار ويژه وزير خارجه كشورمان در سخنان ديگري با محكوم كردن اظهارات مغرضانه و مداخله جويانه ويليام هيگ، وزير خارجه انگليس درباره وضعيت برخي از محكومان قضايي در جمهوري اسلامي ايران گفت: اين اظهارات خلاف واقع، تلاش ديگري از سوي دولتمردان انگليسي براي سوءاستفاده از موضوعات حقوق بشري است.
مهمان پرست افزود: دولت انگليس با سابقه طولاني استعماري و پرونده سنگين نقض حقوق بشر، صلاحيت دخالت در امور داخلي كشورها با ادعاي واهي مدعي حقوق بشر را ندارد.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ با توجه به اظهارات رئيس سازمان انرژي هسته اي كشورمان مبني بر عدم تغيير مواضع نمايندگان كشورهاي 1+5 در شوراي حكام سوال اين است كه تعيين تاريخ جديد مذاكره ايران با اين چند كشور در آينده چه معنايي دارد؟
9130---0911
¤ اينكه آمريكا اين شيطان بزرگ از يك طرف ادعاي مذاكره با ايران را مطرح و از سوي ديگر تحريم ها را عليه كشورمان و مردم تشديد مي كند عجيب نيست. تعجب در اين است كه افرادي داخل كشور فقط دستكش مخملي آمريكايي ها را مي بينند و به پنجه فولادين زير دستكش مخملي توجه ندارند يا نمي خواهند توجه بكنند.
1395---0917
¤ آمريكا زماني مي تواند ادعاي آمادگي براي انجام مذاكره با ايران را داشته باشد كه اولا اموال بلوكه شده ما را برگرداند و ثانيا دست از حمايت از رژيم صهيونيستي بردارد و قول بدهد در ديگر كشورها توطئه نكند. در غير اين صورت آمريكا دشمن شماره يك ملت ايران محسوب مي شود و بايد در مقابل چنين دشمني ايستاد و تزلزل نشان نداد.
اميدي
¤ همان گونه كه پيامبران در طول تاريخ بر دشمنان خويش پيروز شدند انقلاب اسلامي ايران هم بدون ترديد بر دشمنان پيروز خواهد شد.
6629---0913
¤ اگر مهدي هاشمي فرزند يك شهروند عادي جامعه بود تا حال او را به اشد مجازات رسانده بودند و آب هم از آب تكان نمي خورد اين واقعيتي است كه مردم به آن رسيده اند بنابراين مسئولين قوه قضائيه بپذيرند كه از سوي كانون قدرت و ثروت تحت فشار هستند.
0713---0913
¤ اصلاح طلبان شكست خورده در انتخابات هنوز قاعده دموكراسي و اخلاق پذيرش شكست و همچنين احترام به راي مردم را از پيام تبريك رقيب رئيس جمهور آمريكا و رقيب چاوز در ونزوئلا ياد نگرفته اند كه با تمكين به قانون منافع ملي كشور خويش را بر هر چيز ديگر ترجيح دادند.
5061---0919
¤ خطاب به كارگردان هايي كه هميشه ناهنجاري هاي معمول در زندگي عده اي خوشگذران جامعه را سوژه فيلم هاي سخيف خود قرار مي دهند و به آن مي پردازند، بنويسيد ايران فقط تهران نيست تهران هم فقط شمال آن نيست قدري از شمال تهران و پايتخت دور بشوند و ديد بسته خويش را باز كنند.
4972---0911
¤ چون علاقمند به مطالب روزنامه كيهان شده ام مي توانم بگويم نوعي اعتياد به اين روزنامه پيدا كرده ام. شايد اين مطلب كه عرض كردم براي بعضي ها مهم نباشد ولي واقعيت اين است كه هر روز بايد كيهان را تهيه بكنم و بخوانم. البته در اين راه از سوي بعضي افراد جاهل و غافل سرزنش نيز شنيده ام ولي معتقدم بايد در راهي كه به آن ايمان دارم مقاومت كرد.
اسماعيل نوراني از تهران
¤ چرا بايد دلارهاي نفتي كشور صرف واردات ماشين هاي لوكس گران قيمت براي استفاده مرفهين بي درد جامعه بشود و آثار سوء آن به مردم برسد، فرقي نمي كند الان باشد يا قبل از گران شدن ارز.
0950---0919
¤ مسئولين بانك سپه تكليف موضوع ادامه مشاركت يا عدم مشاركت اين بانك را در اجراي بازسازي طرح بافت هاي فرسوده شهري كه به دليل طرح تفصيلي شهرداري متوقف شده بود روشن و مشخص كنند.
1454---0912
¤ از قرار معلوم كارگران رفتگر شهرداري از بيمه و داشتن دفترچه درماني محروم هستند نمايندگان محترم مجلس كاري بكنند كه اين جماعت بيش از اين تحت فشار نباشند.
2148---0937
¤ تعدادي كارگر زحمت كش هستيم كه مدت يك سال تمام براي شركت عمران سرير در ايستگاه مترو قيطريه كار كرده ايم ولي بدون آنكه حق و حقوق ما را بدهند با ما تسويه حساب كرده اند تو را به خدا شكايت ما را به گوش مسئولين برسانيد.
محمدي
¤ جمعي از نيروهاي شركتي شاغل در صنايع شيميايي پارچين هستيم كه بعد از گذشت 8 سال هنوز تبديل وضعيت نشده ايم. ميزان حقوقي كه پيمانكار به ما پرداخت مي كند جوابگوي مخارج امروز زندگي نيست - چرا كسي به مشكلات نيروهاي شركتي رسيدگي نمي كند؟
0903---0919
¤ شهرستان اسلام شهر با جمعيت بالغ بر 500 هزار نفر و با داشتن 3 شهر و 3 بخش هنوز فاقد ايستگاه هواشناسي است. به عنوان مسئول ستاد حوادث غيرمترقبه تاكنون براي حل اين مشكل با مراكز ذي ربط مكاتبات زيادي كرده ام ولي نتيجه اي حاصل نشده است شايد چاپ اين مشكل در اين ستون باعث گره گشايي بشود. ان شاءالله
ذوالقدر
¤ كاركنان فروشگاه اتكا شهيد فكوري (خيابان پيروزي) قيمت اجناس روي كالاها را خط زده به قيمت بالاتر مي فروشند. اين كارها چه معنا دارد؟ چرا به جاي اينكه به فضاي ملتهب جامعه آرامش بدهند برعكس موجب تشويش اذهان مي شوند.
3095---0936
¤ از مسئولان تقاضا داريم بانكي را به نام بانك قرآن تأسيس كنند تا كساني كه ارثي، يا مهريه اي دارند آن را براي عقد مضاربه بگذارند و از حاصل و سود مضاربه اين پول كلاسهاي قرآني تأسيس شود. اين كار بهتر است از طريق جرايد تبليغ شود تا مورد توجه مسئولان قرار گيرد. چون آنچه مي ماند، قرآن است. نه طلا و مال و ثروت.
يك شهروند
¤ بانك رفاه بابت خانه هاي فرسوده وام 20ميليون توماني مي دهد به شرط اينكه در ابتدا 5/4ميليون تومان بپردازيم. اين مطلب را في البداهه اعلام كردند نمي دانيم اين پول را از كجا بايد تأمين كنيم. بهتر نيست اين وام را بدهند و همان 13درصد سود را از مردم بگيرند.
2870---0912
پاسخ شركت خدمات ارتباطي ايرانسل
در پاسخ به پيام مردمي شماره 20375، منتشر شده درخصوص «هزينه پيامك هاي ارسالي از خطوط ايرانسل» در مورخ 18/9/91، ضمن تشكر به آگاهي مي رساند: از تاريخ 16/3/89 با هدف حمايت از خط و زبان فارسي، نرخ پيامك فارسي براي پيامك هايي كه حجم غالب آن با فونت فارسي نگاشته شده باشد (حداكثر 70 كاراكتر فارسي در هر پيام) براي كليه سيم كارت هاي دائمي و اعتباري و كليه پيامك هاي سيم كارت پيام رسان، 100 ريال و پيامك با نوشتار لاتين (حداكثر 160 كاراكتر لاتين در هر پيام) براي سيم كارت هاي اعتباري و دائمي در ساعات اوج مصرف 160 ريال و براي سيم كارت هاي دائمي در ساعات كاهش مصرف (از ساعت 21 تا ساعت 59:7 دقيقه) 128 ريال است.
مشتركين سيم كارت هاي دائمي ايرانسل مي توانند هر زمان كه مايل باشند، از طريق ورود به سيستم درخواست صورت حساب در وب سايت ايرانسل و يا ارسال يك پيام كوتاه بدون متن به 5459 صورت حساب خود را مشاهده كنند.
همچنين ايرانسل به منظور رفاه حال مشتركين خود و در راستاي اثربخشي به ارزش هاي سازماني اين شركت، با راه اندازي سرويسي به نام «اطلاع از هزينه تماس» مشتركين سيم كارت هاي اعتباري خود را قادر ساخته است تا از ميزان دقيق هزينه آخرين مكالمه از طريق ارسال يك پيام مطلع شوند.
گفتني است، بررسي بيشتر موضوع مطرح شده از سوي اين مشترك محترم تنها با ارائه اطلاعات بيشتر از جمله شماره تماس و شماره ايرانسل مورد نظر مقدور مي باشد.
 


شاباك: ايراني ها در جنگ سايبري از اسرائيل باهوش ترند (خبر ويژه)

محافل امنيتي رژيم صهيونيستي مي گويند ايراني ها در حملات سايبري از اسرائيل باهوش ترند.
روزنامه لبناني الاخبار به نقل از رئيس بخش دفاع از سامانه هاي حساس الكترونيكي در شاباك نوشت كه ايراني ها در زمينه جنگ سايبري از ما باهوش تر هستند و براي همين نبايد آنها را دست كم بگيريم. آنها همان كساني هستند كه پنج هزار سال پيش شطرنج را اختراع كردند.
الاخبار در ادامه به مصاحبه رونين پرگمن، كارشناس امور امنيتي با روزنامه يديعوت آحارونوت اشاره كرد و نوشت: حملات شديدي كه ايران به تمامي سامانه هاي الكترونيكي منتشر شده در سراسر اسرائيل انجام داده است. به گفته مسئولان شعبه سايبري در شاباك (سرويس امنيت داخلي رژيم صهيونيستي) نشان از پيشرفته بودن واقعا بالاي ايراني ها در اين زمينه است كه ويژگي درخور توجهي به آنها مي دهد. به گفته كارشناسان علاوه بر صدها هزار حمله سايبري اي كه فعالان اسلام گرا در سراسر جهان انجام مي دهند، در سه سال اخير حملات پيشرفته اي صورت گرفتند كه در سطح يك كشور است و فراتر از توانايي هاي يك جريان كوچك فعال اسلامي است، وقتي كه اين حملات مورد بررسي قرار گرفتند مشخص شد كه چه طرفي پشت آنها است. منبع آن حملات ايران بود، آنها توانسته بودند توسط امكانات بالاي خود به تاسيسات زيربنايي ما دسترسي يابند، پس از آن كه منبع حمله كشف شد ما نيروي ويژه شعبه سايبري را براي اين كار بسيج كرديم تا جلوي اين حملات را بگيرد و تلاش كرديم كه اين حملات را خنثي كنيم. آنها واقعا قوي عمل كرده بودند و نيروهاي ما نتوانستند آن دفاع لازم را در برابر حملات آنها انجام دهند.
به گزارش ديپلماسي ايراني، وي درباره پشتيباني هايي كه از اين حملات الكترونيكي مي شود نيز مي گويد: پس از آن كه تاسيسات هسته اي ايران مورد حمله الكترونيكي قرار گرفتند، ايران مركزي را براي هماهنگي هاي الكترونيك در مراكز سايبري با هدف دفاع از تاسيسات الكترونيك حساس خود راه اندازي كرد، اما هدف مخفيانه ديگري نيز براي خود تعريف كرد كه حمله به تاسيسات الكترونيكي طرف هاي دشمن از جمله آنها بود. در همين چارچوب بود كه سه ماه پيش لئون پانه تا، وزير دفاع ايالات متحده آمريكا، ايران را متهم كرد كه يك سري حملات منظم الكترونيكي به تاسيسات الكترونيكي بانك هاي آمريكا انجام داده است.
الاخبار خاطرنشان كرد: اسرائيل براي حمايت از تاسيسات الكترونيكي اسراتژيك وابسته به نهادهاي مالي و بانكي خود فهرستي را تهيه كرده و گفته است كه اين تاسيسات نياز به حمايت هاي سايبري شاباك دارند، به همين منظور نيز قانوني را به كنست، پارلمان اسرائيل فرستاده كه در حال حاضر در كميسيون داخلي و كميته خارجي و امنيت وابسته به كنست قرار دارد و در دست بررسي است. در همين رابطه شعبه سايبري شاباك به خصوص در زمينه دفاع از سامانه هاي حساس الكترونيك در اين رژيم در حال استخدام مجموعه اي از هكرهاي جوان است تا در شعبه مركزي شاباك كه به همين منظور تدارك ديده شده است، به فعاليت بپردازند. هدف از فعاليت آنها تنها خنثي سازي حملات سايبري به تأسيسات الكترونيكي تاسيسات مهم كه مي توانند وضعيت اسرائيل را مختل كرده و اين رژيم را در حالتي از فلج قرار دهند، مانند شركت هاي برق، ارتباطات و آب و فاضلاب است. همچنين اين شعبه وظيفه دارد كه تمامي اطلاعات لازم درباره برخوردهاي الكترونيكي و جنگ در دنياي سايبري را جمع آوري كند.

 


مراحم راديو سيا به بيت آقاي منتظري (خبر ويژه)

برخي عناصر همكار يا گروهك هاي نفاق و ضد انقلاب از ارگان رسمي سازمان سيا تمجيد كردند.
راديو فردا در دهمين سال راه اندازي خود با برخي آلودگان به گروهك ها مصاحبه و از قول آنان، از خود تشكر كرد! شيرين عبادي، احمد منتظري، عبدالكريم لاهيجي (بغدادي- وكيل مدافع گروهك منافقين)، فاطمه حقيقت جو (نماينده فراري مجلس ششم)، ناصر زرافشان و فرج سركوهي از جمله اين افراد بودند. اما در ميان همه اين تعريف و تشكرها، اظهارات احمد منتظري پسر آقاي منتظري از سايرين قابل تأمل تر است. وي درباره ارزيابي اش از كار راديو فردا كه از سوي سازمان جاسوسي آمريكا سياستگذاري و تأمين بودجه مي شود، گفت: به نظر من راديو فردا بسيار مفيد بود. اين راديو براي بيت آيت الله منتظري يك دريچه بود و شخص ايشان با راديو فردا مصاحبه هايي مي كرد. از اين جهت واقعاً تشكر مي كنيم هر وقت كه به ما زنگ مي زديد در واقع مراحم ما بوديد و نه مزاحم ما.
يادآور مي شود دو تن از فرزندان آقاي منتظري به همراه برخي بقاياي باند جنايتكار مهدي هاشمي و گروهك نهضت آزادي عامل ايزوله كردن آقاي منتظري و ارائه تحليل ها و اطلاعات غلط به وي بودند تا جايي كه عناصر بدنامي نظير عليرضا نوري زاده نيز با بيت آقاي منتظري در تماس و مكاتبه بود.
 


فقط توبه كند ما انقلاب را نمي فروشيم (خبر ويژه)

برادر مهدي خزعلي گفت: قطعاً مادر و پدر بنده از رويه اي كه او در پيش گرفته، ناراحتند.
محمدحسين خزعلي فرزند آيت الله خزعلي درباره تماس همكار فراري نشريات زنجيره اي گفت: چند روز پيش يك خانمي [فرشته-ق] با منزل حاج آقا تماس مي گيرند و مادر بنده به گمان اينكه اين خانم واسطه مهدي است با وي گفتگو مي كند چرا كه حاج خانم جواب تلفن مهدي را نمي دهد و در اين مدت چند نفر را واسطه كرده است. در اين گفتگوي تلفني مادر بنده با قاطعيت پاسخ سؤال هاي اين خانم را مي دهد، اين خانمي كه بعدها مشخص شد خبرنگار يكي از رسانه هاي اپوزيسيون است برخي از قسمت هاي مصاحبه را حذف و يا تحريف كرده است.
وي به نسيم گفت: قطعاً مادر و پدر بنده از رويه اي كه مهدي در پيش گرفته است، ناراحتند. پدر من در ابتداي موضع گيري هاي مهدي بارها تلاش كرد كه وي رويه خود را اصلاح كند اما بعد از اينكه مشاهده كرد مهدي قصد اصلاح ندارد از وي قطع اميد كرد.
وي همچنين گفته است: وقتي به پدرم اطلاع دادند كه ظاهرا مهدي اعتصاب غذا كرده، حاج آقا گفتند حتي اگر اعتصاب غذا بكند، حتي اگر از اين اعتصاب غذا هم بميرد من كاري با وي ندارم، نه حمايتي مي كنم، نه سفارشي مي كنم، نه پيگير كارش هستم.
يادآور مي شود خانم كلباسي همسر آيت الله خزعلي اسفند ماه سال گذشته نيز در پاسخ به نامه فريبكارانه عروس آقاي منتظري با مضمون دلسوزي براي ايشان تصريح كرده بود: نامه جنابعالي خطاب به اينجانب از طريق سايت هاي بيگانه واصل گرديد. مسلماً ادب چيز ديگري حكم مي كرد. در اين نامه خاطرات خوش ايام انقلاب و بهمن 57 و روزهاي حماسي قبل از آن و ايام شهادت فرزندم حسين را يادآوري كرده بوديد و از شركت خويش در مراسم شهادت فرزندم ذكر به ميان آورده بوديد، اگر در آن مراسم حضور داشتيد حتماً حال و هواي بنده و خانواده ما را به ياد داريد و لابد به خاطر داريد كه خواهر شهيد خطابه اي عليه شاه ايراد نمود و از ايستادگي در برابر او و پيروي از حسين زمان سخن گفت كه اين نوار در دوران انقلاب با عنوان «پيام خواهر شهيد» منتشر شد؛ جا دارد كه بدانيد هنوز من و فرزندانم بر همان پيمان استوار و در تبعيت از حسين زمان و رهبر فرزانه انقلاب، ذره اي ترديد روا نمي داريم چرا كه استواري بر راه و نلغزيدن را از شروع حركت مهم تر و دشوارتر مي دانيم. و اگر يكي از 9 فرزندم (مهدي) با وسوسه شياطين داخل و خارج دچار لغزش و برخي توهمات گرديده، روز و شب براي هدايت و بازگشتش دعا مي كنم.
در بخش ديگري از اين نامه آمده است: از بنده خواسته ايد با توجه به موقعيتي كه دارم براي فرزندم كاري انجام دهم؛ اگر موقعيتي خداوند به بنده عطا كرده بخاطر اين ملت، رهبر بزرگوارش و خون شهيدان است و آن را جز براي ارزش هاي اين انقلاب عظيم هزينه نخواهم كرد، بحمدالله چه در منزل پدر بزرگوار روحاني ام و چه در خانه همسر مجاهدم پاي مكتبي و آموزش ديني قرار گرفته ام كه در مكتب مولايم علي(ع) مي فرمايد هيچ عاطفه اي حتي مادري را در برابر عظمت رحمت دين الهي قرار ندهم و ايمانم را با آن معامله نكنم.
خانم كلباسي در اين پاسخ تأكيد كرده بود: بايد بدانيد اينجانب با دلي پرخون از آنان كه در پي صيد طعمه هاي چرب براي دشمنان ديرينه و آشكار اين مملكت هستند و فرزند مرا وسيله مطامع خويش قرار داده اند و خود در سايه نشسته اند؛ براي هدايت، بازگشت و بصيرت فرزندم دعا مي كنم و بارها بنده و پدرش به او اعلام نموده ايم كه در صورتي از او رضايت داريم كه شيوه خويش را اصلاح نمايد و به رهبر عزيزم و نايب امام زمانم اعلام مي كنم كه در مسير اطاعت از شما و در پاسداشت چنين نعمت بي نظير الهي كه خدا نصيب اين امت نموده شاكر و خدمتگزارم.
 


وقتي بي سيم كودتا اصلاح طلب معرفي مي كند (خبر ويژه)

شبكه دولتي انگليس، علي مطهري را اصلاح طلب جديد معرفي كرد.
وبسايت بي بي سي فارسي در تحليلي به قلم «مرتضي-ك» (از اعضاي متواري و پاريس نشين گروهك ملي-مذهبي) نوشت: مفاهيمي چون اپوزيسيون و شبه اپوزيسيون پس از انتخابات سال 88 مضمون متفاوتي يافته اند. اين انتخابات بخش مهمي از شبه اپوزيسيون را در حوزه اپوزيسيون قرار داد. با خروج- يا شايد به تعبير دقيق تر اخراج- اصلاح طلبان از بلوك قدرت، و رفتن- يا به بيان عيني تر، سوق دادن- آنان به موقعيت اپوزيسيون، شبه اپوزيسيون در ساخت قدرت نيز وضع جديدي يافته است. مقصود از شبه اپوزيسيون در اينجا، به اجمال، منتقدان حاكميت در ساختار سياسي است. علي مطهري، نماينده مجلس از جمله افراد اردوگاه مقابل سبزها بود كه پس از انتخابات 88 و متعاقب رويدادهاي پس از آن، رويكردي متفاوت اتخاذ كرد.
عضو گروهك ملي-مذهبي با استقبال از حمله علي مطهري به دبير شوراي نگهبان و حمايت وي از برخي عوامل فتنه و اعضاي گروهك ها و برخي مواضع ديگر وي عليه قوه قضائيه مي نويسد: با چنين مواضعي و در هنگامه اي كه اصلاح طلبان «دوم خردادي» عملاً از حاكميت اخراج شده اند و نمايندگان بارز و مشهور اصلاح طلبي، پايي و جايي در ساختار سياسي قدرت ندارند، علي مطهري با رويكردي انتقادي، و از موقعيتي مستقل تر و متمايز با وابستگان به باندهاي قدرت و جريان هاي اقتدارگرا، ديدگاه هاي خود را بيان مي كند. اگر اصلاح طلبي با قرائت دوم خردادي پس از انتخابات رياست جمهوري 1388، با مشكلات متعدد درگير، و با موانع و مصائب جدي مواجه شده، به نظر مي رسد بتوان از اصلاح طلبي جديدي سخن گفت كه نماينده بارز آن، علي مطهري است.
بي بي سي با زدن مهر تأييد به عملكرد علي مطهري مي نويسد: در هنگامه اي كه برخي منتسبان به اصلاح طلبي در مجلس يا در حاشيه قدرت، سكوت پيشه كرده و ره عافيت مي جويند؛ در زمانه اي كه حتي برخي هم حزبي هاي ديروز مهدي كروبي، حاضر نيستند يادي از وي كنند و از وضع غيرقانوني تحميل شده به دبير كل اعتماد ملي انتقاد كنند؛ و در روزهايي كه برخي مدعيان اصلاح طلبي به فكر شركت در انتخابات و «گرم كردن انتخابات 92» هستند، و نه به ياد ميرحسين موسوي و ديگر زندانيان سبز؛ اين مطهري است كه از حقوق قانوني موسوي و كروبي دفاع و اصلاح طلبي مي كند.
ولخرجي بي بي سي (رسانه اي كه اسم رمز كودتاي 28 مرداد 32 را اعلام كرد) در اصلاح طلب خواندن علي مطهري در حالي است كه اين رسانه ها و ديگر رسانه هاي مغرض استعماري، براي نيروهاي وفادار به انقلاب و نظام، از تعابيري نظير محافظه كار، اقتدارگرا، تماميت خواه، بنيادگرا و... استفاده مي كنند.
«مرتضي-ك» البته در نوشته ديگري كه براي سايت ضد انقلابي روز آن لاين نگاشته، از اصلاح طلبان و فتنه گران خواست در صورت تداوم حبس موسوي و كروبي، قيد حضور در انتخابات را بزنند. وي خاطرنشان كرد: گام نخست براي مشاركت در انتخابات 92، آزادي سران جنبش سبز است. بدون آزادي آن دو چگونه مي توان از تغيير روندهاي سياسي مسلط در كشور مطمئن شد. اين مدعاي نگارنده، در واكنش به رويكردهايي مطرح مي شود كه معتقدند سخن گفتن از پيش شرط براي انتخابات آتي درست نيست.
وي مي افزايد: چنان كه بر تمامي ناظران و پيگيران سياست در ايران، مشخص و عريان است، تماميت خواهان حاكم هيچ نشانه اي از اين تغيير بروز نداده و نمي دهند. جديدترين اظهارنظرهاي رسمي نيز، دال بر تداوم و اقتدارگرايي است. دبير شوراي نگهبان تصريح كرده كه «امكاني براي حضور مجدد فتنه گران در انتخابات وجود ندارد و آنها حتي نبايد توهم اين حضور مجدد را داشته باشند. كساني هم كه از فتنه برائت نجستند و آنها را تأييد كردند نيز امكان حضور در صحنه انتخابات را نخواهند داشت.» و مصطفي پورمحمدي، رئيس سازمان بازرسي كل كشور، به نقل از رهبر جمهوري اسلامي گفته: «كساني كه سردمدار و تريبون دار فتنه 88 بوده اند، تا وقتي توبه نكنند، حق بازگشت به مجموعه نظام را ندارند.»
وي خواستار فشار سياسي و اجتماعي براي آزادي فتنه گران شد.
 


جان كري هم تحريم ها را دور زده است (خبر ويژه)

نشريه «ويكلي استاندارد» با استناد به اسناد فاش شده، از «جان كري» وزير خارجه جديد آمريكا به عنوان ثروتمندترين سناتور آمريكايي نام برد كه در شركت هاي متهم به انجام داد و ستد با ايران، سرمايه گذاري كرده است.
براساس اين گزارش، سرمايه كري دست كم بيش از 198 ميليون دلار است و شركت نفت و گاز «پترولئو برازيلريو پتروبراس» مستقر در برزيل، يكي از شركت هايي است كه وي بين 150 تا 350 هزار دلار در آن سرمايه گذاري كرده است.
گزارش سال 2009 واحد تحقيقات كنگره آمريكا حاكيست كه پتروبراس از سال 1999 در بخش انرژي ايران سرمايه گذاري كرده است. كنگره آمريكا در سال 2010، پتروبراس را در رديف شركت هايي قرار داد كه احتمالا ناقض تحريم هاي اعمال شده عليه ايران هستند.
وزارت خارجه آمريكا در پي اعتراض پنجاه تن از نمايندگان جمهوريخواه و دموكرات آمريكا به اجرا نشدن قانون تحريم هاي اعمال شده بر ايران از سوي برخي شركت ها، دستور انجام تحقيقات مقدماتي را در اين زمينه صادر كرد.
پتروبراس يكي از شركت هايي است كه نام آن در فهرست ارسال شده از سوي كنگره براي وزارت خارجه آمريكا آمده است. اين شركت كه تحت كنترل دولت برزيل است، سال گذشته دو ميليارد دلار وام از بانك صادرات- واردات آمريكا براي توسعه ذخاير نفتي در آب هاي ساحلي ريودوژانيرو دريافت كرد.
 


ادامه تحريم ها موجب گسست در بلوك ضد ايران خواهد شد (خبر ويژه)

روند 6 سال گذشته نشان مي دهد سياست فشار و تهديد عليه ايران موثر نبوده است.
موسسه خدمات متحد سلطنتي انگليس (RUSI) با انتشار اين تحليل تاكيد كرد «طولاني شدن تحريم ها، اتحاد بلوك ضد ايراني را به خطر خواهد انداخت». شاشنك جوشي در اين تحليل نوشت: 6 سال پيش در اواسط سال 2006 ايران هيچ سانتريفيوژ در حال كاري نداشت و هيچ اورانيوم غني شده اي نيز در اختيار نداشت. آن زمان «رابرت جوزف» معاون وزير امور خارجه آمريكا گفت «نمي توانيم كار حتي يك دستگاه سانتريفيوژ را در ايران قبول كنيم». اما امروز باراك اوباما در حالي دوره دوم رياست خود را آغاز مي كند كه ايران بيش از 9 هزار دستگاه سانتريفيوژ نصب كرده و 6 هزار و 876 كيلوگرم اورانيوم غني شده 5/3 درصدي توليد كرده است. ايران همچنين در حال غني سازي 20 درصد است.
تحليلگر موسسه انگليسي در ادامه با اشاره به فشارها و تهديدها و تحريم هاي آمريكا مي نويسد: در صورتي كه روند رسيدن به توافق هسته اي در سال 2013 آغاز نشود اين خطر وجود دارد كه تحريم ها براي مدت طولاني تري تثبيت شوند و اين امر به طور بالقوه مي تواند موجب سست شدن همبستگي بلوك ضد ايران شود.
وي اضافه كرد: در مدت طولاني تر، سياست تشديد آسيب ايران به واسطه تحريم ها و دنبال كردن تغيير رژيم با هم مخلوط و تحت شرايط خاصي تمايز آنها از هم ناممكن مي شود. اين امر ممكن است موجب افزايش ارزش سلاح هسته اي از نظر رژيم شود.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10