(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 4  دی  1391 - شماره 20389

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
خارج از دستور
با مصوبه مجلس قهرمانان المپيك ،
جام جهاني و بازي هاي آسيايي از سربازي معاف شدند
در مكتب امام
بروجردي در ديدار با مقام پاكستاني:
دشمنان به دنبال تخريب مراودات ايران و پاكستان هستند
مصباحي مقدم : دولت در هدفمند كردن يارانه ها بايد تسليم قانون باشد
لاريجاني : سياست ايران تقويت ثبات و آرامش در منطقه است
ذوالقدرخبر داد
اعلام تاسيس مركز امور رسانه در قوه قضائيه
يك رسانه تايلندي تاكيد كرد
آمريكا بايد با ايران هسته اي كنار بيايد
نگراني صهيونيست ها از پيشرفت موشكي ايران
هيئت منصفه روزنامه شرق را مجرم ندانست
تقدير از كمك هاي ايران به سيل زدگان پاكستان


خارج از دستور

نبويان رئيس كميته تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد شد
حجت الاسلام سيد محمود نبويان به عنوان رئيس و علي اصغر زارعي و قاسم جعفري به عنوان هيئت رئيسه كميته تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد انتخاب شدند.
اعضاي هيئت رئيسه كميته تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد و عملكرد جاسبي طي 30 سال گذشته در اين دانشگاه انتخاب شدند.
بر اين اساس، حجت الاسلام سيدمحمود نبويان نماينده تهران به عنوان رئيس و علي اصغر زارعي نماينده تهران به عنوان نايب اول و قاسم جعفري نماينده بجنورد به عنوان نايب رئيس دوم اين كميته انتخاب شدند.
همچنين رضا صابري نماينده آزادشهر به عنوان دبير كميته تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد برگزيده شد.
قرار است اولين جلسه اين كميته بعد از انتخاب اعضاي هيئت رئيسه آن، صبح روز سه شنبه قبل از آغاز جلسه علني برگزار و در زمينه چگونگي روش كار تصميم گيري شود.
انتخاب ناظر در شوراي مركزي زكات
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز يكي از اعضاي كميسيون اقتصادي پارلمان را به عنوان ناظر در شوراي مركزي زكات موضوع بند ذ ماده 1 قانون زكات مصوب 8 آبان ماه 1390 انتخاب كردند.
حجت الاسلام روح الله بيگي و حجت الاسلام سيدجلال يحيي زاده، كانديداي عضويت در اين شورا بودند كه وكلاي ملت با 117 رأي از مجموع 211 آراء مأخوذه، حجت الاسلام سيدجلال يحيي زاده را به عنوان ناظر در شوراي مركزي زكات انتخاب كردند.
رئيس مجلس ميلاد حضرت مسيح را تبريك گفت
علي لاريجاني رئيس مجلس با صدور پيامي سالروز ميلاد حضرت مسيح(ع) و آغاز سال نو ميلادي را به هموطنان مسيحي تبريك گفت.
وي در اين پيام آورده است: در طليعه سال جديد ميلادي و تقارن آن با ميلاد آن حضرت، جهان با چالش هاي بزرگي مواجه است كه عمدتاً مربوط به ظلم و ستم نظام استكباري است، آنچه امروز در فلسطين مظلوم شاهد هستيم اين است كه رژيم صهيونيستي از هر فرصتي براي فشار بر مردم فلسطين بهره جسته و اخيراً در غزه در جنگ 8 روزه شاهد مجاهدت فلسطينيان عزيز بوديم كه به گستاخي آنان پاسخ دادند و همچنين فشارهاي تحريم بر ملت بزرگ ايران نمونه ديگري از رفتار ماجراجويانه آمريكا و غرب است و ده ها مورد ديگر همگي نشانگر آن است كه امروز جهان بيش از زمان هاي ديگر نيازمند روح كلي پيام حضرت مسيح(ع) است.
مجلس ممنوعيت بيمه فرزندان چهارم خانواده را لغو مي كند
لايحه دولت درباره لغو ممنوعيت بيمه فرزندان چهارم خانواده در كميسيون بهداشت مجلس بررسي و تصويب شد.
حسينعلي شهرياري نماينده مردم زاهدان و رئيس كميسيون بهداشت مجلس در گفت وگو با فارس، با اشاره به جلسه عصر امروز كميسيون بهداشت، گفت: طرح حمايت از كودكان كه به عنوان كميسيون فرعي به كميسيون بهداشت ارجاع شده بود، در جلسه امروز بررسي و تصويب شد. وي افزود: دولت لايحه اي درباره اصلاح قانون تنظيم خانواده به مجلس ارسال كرده كه به موجب آن، ممنوعيت بيمه فرزند چهارم لغو مي شود، اين لايحه در جلسه امروز كميسيون بررسي و تصويب شد.
شهرياري با بيان اينكه نمايندگان مجلس با توجه به فرمايشات رهبر معظم انقلاب اسلامي بر اصلاح قانون تنظيم خانواده تاكيد داشتند، اظهار داشت: لايحه دولت در لغو ممنوعيت بيمه فرزندان چهارم خانواده اقدام درستي بود كه با استقبال مجلس مواجه شد. وي افزود: اعضاي كميسيون بهداشت مجلس به لايحه دولت يك ماده الحاق كرده و مرخصي زايمان را از 6 به 9 افزايش دادند؛ در عين حال مقرر شد كه همسر خانمي كه زايمان كرده براي كمك به همسر خود به2 هفته مرخصي برود.
 


با مصوبه مجلس قهرمانان المپيك ،

جام جهاني و بازي هاي آسيايي از سربازي معاف شدند

نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز كليات و جزئيات طرحي را تصويب كردند كه براساس آن قهرمانان المپيك، جام جهاني و بازي هاي آسيايي از سربازي معاف شدند.
حميد رسايي نماينده تهران در جلسه علني ديروز در مخالفت با كليات اين طرح گفت: سال 76 قانون سرباز قهرمان تصويب شد و اين طرح نيازي به اصلاح ندارد. وي با بيان اينكه قهرمان المپيك و رقابتهاي ورزشي و جهاني براي ملت ايران افتخار هستند، اما سال 76 امتيازاتي كه به ورزشكاران قهرمان ارائه شده است را كافي مي دانيم.
رسايي همچنين گفت: با تصويب اين طرح ما اين پيام را به جامعه خواهيم داد كه براي كساني كه در رتبه هاي علمي مقام مي آورند بي توجه هستيم و در حقيقت ورزش را بهتر از علم مي دانيم.
رسايي افزود: كساني كه در حقيقت بحث فرار مغزها را مطرح مي كنند مي گويند كه نخبگان علمي در كشور درس خوانده اند و زحمت كشيده اند اما بايد به خدمت سربازي بروند و اين در حاليست كه اگر اين نخبگان سراغ ورزش مي رفتند از مزاياي زيادي برخوردار بودند.
وي با بيان اينكه معافيت قهرمانان ورزشي و بي توجهي به نخبگان علمي سبك زندگي غلطي را ترويج مي كند، افزود: اين طرح به لحاظ رواني تأثير بدي روي خدمت سربازي مي گذارد و نشان مي دهد كه امر سربازي مذموم است و به همين دليل معافيت سربازي بعنوان پاداش براي ورزشكاران در نظر گرفته شده است.
موافقت مطهري
با سخنان رسايي
براساس اين گزارش علي مطهري نماينده مردم تهران نيز در مخالفت با كليات طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان گفت: بنده در واقع مطالبي كه آقاي رسايي درباره نخبگان علمي گفتند را قبول دارم.
وي با بيان اينكه طرح اصلاح سرباز قهرمان عجولانه و احساساتي تنظيم شده است تاكيد كرد: در نظام اسلامي همه بايد سرباز باشند و براي اسلام سربازي كنند نه اينكه ما معافيت سربازي را يك پاداش تلقي كنيم.
مطهري با بيان اينكه معافيت قهرمانان ملي از خدمت سربازي موجب مذموم تلقي شدن خدمت سربازي در ذهن جوانان مي شود تأكيد كرد: در اسلام مسئله سربازي مجاهدت در راه خدا بوده و مقدس و ممدوح است. در نظام اسلامي ما بايد ارزش سرباز را بالا ببريم نه اينكه از آن بكاهيم.
مهرداد لاهوتي نماينده لنگرود نيز در موافقت با طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان گفت: وقتي يك ورزشكار ما مدال برنز بياورد اگر او را از خدمت سربازي معاف كنيم در رقابت هاي بعدي براي ملت ايران مدال طلا كسب مي كند.
نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه با بيان اينكه نبايد قهرمانان ملي با چالش هاي اقتصادي و اجتماعي مواجه شوند، افزود: براي انگيزه به جوانان كشور لازم است قهرمانان ملي و المپيك را از خدمت سربازي معاف كنيم تا شرايط براي رشد پيشرفت ورزش كشور ما هموار شود.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز پس از سخنان موافقان و مخالفان كليات طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان را بررسي و با 149 رأي موافق، 65 رأي مخالف و 16 رأي ممتنع تصويب كردند.
نمايندگان در ادامه و پس از تصويب كليات، جزئيات اين طرح را نيز به تصويب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس در تبصره 4 اين طرح، قهرمانان بازي هاي المپيك شامل نفرات اول تا سوم و قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرماني جهان و نفرات اول بازي هاي آسيايي در رشته هاي ورزشي تحت پوشش كميته بين المللي المپيك (IOC) برگزار مي شوند و مقام اول تا سوم مسابقات جام جهاني فوتبال، بسكتبال و واليبال و همچنين يكي از فرزندان قهرمانان پارالمپيك جهاني معاف از سربازي با معرفي وزارت ورزش و جوانان و موافقت ستاد كل نيروهاي مسلح پس از طي دوره آموزش نظامي در نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران از انجام خدمت دوره ضرورت معاف مي شوند.
نمايندگان ملت با 156 رأي موافق، 28 رأي مخالف و 16 رأي ممتنع از 234 نماينده حاضر در جلسه، جزئيات طرح مذكور را به تصويب رساندند.
درخواست براي جلسه غيرعلني
در ادامه جلسه علني ديروز احمد توكلي نماينده تهران طي اخطاري به اصل 67 قانون اساسي استناد كرد و گفت: رئيس جمهور در گفت وگوي ويژه تلويزيوني مطالبي را عنوان كرد كه با قانون اساسي مغاير بود.
توكلي ادامه داد: رئيس جمهور شب شنبه خواهان مديريت متمركز اقتصادي شد كه اين خطري محسوب مي شود كه ركن اصلي مردم سالاري ديني را تهديد مي كند.
نماينده مردم تهران خطاب به رئيس مجلس گفت: من از شما خواهش مي كنم يك جلسه غيررسمي غيرعلني تشكيل دهيد تا اين مسائل در آنجا مطرح شود، تا سرانجام اين اطلاعات ساده انگارانه اي كه رئيس جمهور داده اند، ببينيم كه چه مي شود.
توكلي اظهار داشت: برآورد ابتدايي نشان مي دهد رئيس جمهور بايد بنزين معمولي را 5 هزار تومان، بنزين سوپر 5هزار و 500 تومان و گازوئيل 1750تومان و نفت سفيد را 500تومان بفروشد تا مسائلي را كه مي خواهد دنبال كند.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در پاسخ به اخطار توكلي، گفت: بحث مديريت متمركز 3 سطح دارد، سطح سياست گذاري كه از شئونات رهبري است، سطح قانونگذاري كه مربوط به مجلس است و سطح اجرا هم مربوط به قوه مجريه است كه از طريق وزرا صورت مي گيرد.
وي افزود: بحثي كه شما مطرح كرديد جزو تذكرات آخر جلسه است و البته پيشنهادي كه شما داديد را هيئت رئيسه مجلس بررسي مي كند.
تصدي مرتضوي غيرقانوني است
تعدادي از نمايندگان مجلس طي تذكري به وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي انتصاب سعيد مرتضوي به عنوان رئيس سازمان تامين اجتماعي را به دليل غيرقانوني بودن اساسنامه اين سازمان باطل و بلااثر دانستند.
احمد توكلي، مسعود پزشكيان، محمد دهقان، الياس نادران، نجابت، دهدشتي و بهروز نعمتي طي تذكري به وزير راه، تعاون و رفاه اجتماعي انتصاب سعيد مرتضوي به عنوان رئيس سازمان تامين اجتماعي را به دليل آنچه غيرقانوني بودن اساسنامه اين سازمان خواندند باطل و بلااثر دانسته و تاكيد كردند كه در صورت ادامه تصدي سعيد مرتضوي بر سازمان تامين اجتماعي از ابزارهاي قانوني براي برخورد با وزير كار استفاده خواهند كرد.
فرصت سه ماهه مجلس به وزير كشاورزي
نمايندگان در جلسه علني ديروز سوال ملي محمد دهقاني نماينده طرقبه و چناران از وزير جهاد كشاورزي را مورد بررسي قرار دادند.
سوال دهقان از خليليان درخصوص نحوه اجراي بند و ماده 34 قانون برنامه پنجساله توسعه جمهوري اسلامي ايران بود.
محمد دهقان نماينده مردم طرقبه و چناران در مجلس شوراي اسلامي طي سخناني در تشريح سوال خود از وزير جهاد كشاورزي در صحن علني مجلس اظهار داشت: هر كسي كه وزير است همان اندازه كه به فكر توليد است بايد همان اندازه هم به فكر سلامت توليدات باشد.
وي ادامه داد: سبزيجات و مركبات كه بايد عامل سلامتي مردم ما باشند به دليل وجود سموم خودشان مردم را دچار بيماري مي كنند.
دهقان تاكيد كرد: ما اولين رتبه سرطان معده را در دنيا داريم كه البته گفتن اين مسئله بد است و نگفتن آن هم بدتر است.
اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: سرعت افزايش بيماري ها در كشور ما از سرعت اقداماتي كه مسئولين انجام مي دهند بيشتر است و در كل ما وضعيت خوبي در اين رابطه نداريم.
وزير جهاد كشاورزي نيز در پاسخ به سوال نماينده طرقبه گفت: در حال حاضر گلخانه ها در كشور تحت كنترل قرار گرفته است.
صادق خليليان افزود: براساس بند و ماده 34 قانون برنامه پنجساله وزارت بهداشت و درمان موظف است، با همكاري وزارت جهاد كشاورزي مقدار مصرف مجاز سموم و كودهاي شيميايي براي توليد محصولات باغي و كشاورزي را مشخص كند و عرضه محصولاتي كه به صورت غيرمجاز از سموم و كودهاي شيميايي استفاده كرده اند را ممنوع كند.
وي با بيان اينكه در بخش اول ماده مذكور وزارت بهداشت موظف شده كه با ما همكاري كند، افزود: يكي از مواردي كه ما در دوره مديريت مان به آن توجه كرديم بهينه سازي مصرف سم و كود بود تا توليدي داشته باشيم كه نياز مردم را به همراه سلامت آنها تضمين كند.
خليليان با بيان اينكه ما در راستاي اجراي اين ماده مهم از برنامه پنجم حركت مي كنيم، اظهار داشت: ما 5 سم را به عنوان سموم پرخطر اعلام كرديم و به مراجع مختلف هم اطلاع رساني داشته ايم و از سوي ديگر 43 سم كم خطر را به عنوان جايگزين آن اعلام كرديم تا از آنها استفاده شود.
وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه در حال حاضر گلخانه هاي ما تحت كنترل قرار گرفته گفت: برگزاري نمايشگاه هاي محصولات عرضه سالم از جمله مواردي است كه ما پيگير آن هستيم.
بعد از اظهار نظر خليليان و دهقان درخصوص سوال مطرح شده حجت الاسلام ابوترابي فرد كه رياست جلسه علني را بر عهده داشت ضمن تشكر از سوال دهقان خطاب به وي گفت: اگر موافق باشيد زمانه سه ماهه اي براي وزير پيش بيني كنيم تا مسائلي كه در جلسه امروز مطرح شد را اجرا و گزارش آن را به مجلس ارائه دهد.
دهقان نماينده طرقبه پيشنهاد ابوترابي فرد براي ارائه فرصت سه ماهه به وزير جهاد كشاورزي را پذيرفت.
 


در مكتب امام

حكومت قانون الهي نه اشخاص
حكومت اسلامي نه استبدادي است، نه مطلقه، بلكه مشروطه است. البته نه مشروطه به معني متعارف فعلي آن كه تصويب قوانين تابع آراي اشخاص و اكثريت باشد. مشروطه از اين جهت كه حكومت كنندگان در اجرا و اداره مقيد به يك مجموعه شرط هستند كه در قرآن كريم و سنت رسول اكرم(ص) معين گشته است. مجموعه شرط همان احكام و قوانين اسلام است كه بايد رعايت و اجرا شود. از اين جهت حكومت اسلامي، حكومت قانون الهي بر مردم است.
ولايت فقيه، ص 52
 


بروجردي در ديدار با مقام پاكستاني:

دشمنان به دنبال تخريب مراودات ايران و پاكستان هستند

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در ديدار با يك مقام پاكستاني در تهران گفت: دشمنان روابط دو كشور سعي در تخريب مراودات بويژه در عرصه هاي صنعتي و علمي دارند.
حليم عادل وزير امداد و امور غير مترقبه ايالت سند پاكستان روزيكشنبه با علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
بروجردي در ابتداي اين ديدار با اشاره به اهميت توسعه و تعميق روابط در عرصه هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي ميان جمهوري اسلامي ايران و پاكستان گفت: اراده مقامات عاليرتبه دو كشور بر تقويت و تحكيم ارتباطات دوستانه فيمابين است و مجلس شوراي اسلامي قويا از اين سياست حمايت مي كند.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاكيد بر ضرورت آسيب شناسي روابط فيمابين خاطرنشان كرد: دو كشور مسلمان و همسايه ايران و پاكستان بايد به رفع هرگونه آسيب و لطمه احتمالي به مناسبات فيمابين اهتمام داشته باشند.
بروجردي در پايان توافقات انجام گرفته بويژه ايجاد خط لوله گاز - ايران به پاكستان را يك محور اساسي براي توسعه روابط دانست و افزود: دشمنان روابط دو كشور سعي در تخريب مراودات بويژه در عرصه هاي صنعتي و علمي دارند.
در ادامه اين ديدار حليم عادل با قدرداني از كمك هاي جمهوري اسلامي ايران در سيل اخير پاكستان گفت: ايران اولين كشوري بود كه به كمك مردم سيل زده پاكستان شتافت و اين اقدام انسان دوستانه هيچگاه از ذهن ملت و دولت پاكستان فراموش نخواهد شد.
وي در ادامه با اشاره به پيشينه ديرينه روابط تاريخي و فرهنگي دو ملت مسلمان افزود: ملت در مقامات عاليرتبه پاكستان بر گسترش هرچه بيشتر مناسبات اقتصادي، سياسي و فرهنگي با جمهوري اسلامي ايران تاكيد دارند.
به گزارش فارس ، وي در پايان يادآور شد: پاكستان از حق جمهوري اسلامي ايران در استفاده از دانش و انرژي صلح آميز هسته اي حمايت مي كند.
 


مصباحي مقدم : دولت در هدفمند كردن يارانه ها بايد تسليم قانون باشد

رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه دولت در بحث هدفمند كردن يارانه ها بايد تسليم قانون باشد، گفت: هدفمند كردن يارانه ها طبق قانون بايد 5ساله و به تدريج باشد.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس در جمع خبرنگاران از اظهارات شنبه شب رئيس جمهور انتقاد كرد و گفت: رئيس جمهور بايد تسليم قانون باشد چرا كه در كشور ما همه بايد خود را با قانون هماهنگ كنند تا رويه كشور ادامه داشته باشد.
وي با بيان اينكه رئيس جمهور بايد تسليم قانون مجلس درباره هدفمند كردن يارانه ها باشد افزود: قانونگذاري در اختيار مجلس است نه دولت.رئيس جمهور رئيس دستگاه اجرايي است و بايد امور مربوط به خود را پيگيري كند.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه جمع قانونگذاري، اجرا و تعيين سياست هاي كلان در رئيس جمهور بي معناست، تصريح كرد: اگر قرار است به قانون اساسي عمل كنيم هر قوه اي بايد به وظايفش عمل كند مگر اينكه ما قانون اساسي را كنار بگذاريم و قانونگذاري را به رئيس جمهور بسپاريم.
وي با بيان اينكه قانون اساسي رئيس جمهور را به عنوان منتخب مردم در امور اجرايي و نمايندگان مجلس را به عنوان منتخبان مردم در امور قانونگذاري انتخاب كرده اند، خاطرنشان كرد: تاكيد آقاي رئيس جمهور بر اينكه يك دستگاه و يك نفر بايد مسئول امور اقتصادي كشور باشد و تمام مباحث اقتصادي متمركز بر قوه مجريه باشد در حاليست كه چنين چيزي در قانون اساسي نيامده است.
وي با بيان اينكه اقتصاد در حوزه اجرا ، مديريت واحد دارد و مسئول آن رئيس جمهور است تاكيد كرد: اينكه رئيس جمهور مي گويد امور را به من بسپاريد حرف درستي نيست چرا كه ايشان تنها 6 ماه در كشور مسئول هستند و نه بيشتر؛ رئيس جمهور نبايد مطالبه كند كه قانون مطابق ميل او باشد چرا كه رئيس جمهور بايد مطابق قانون مجلس عمل كند.
مصباحي مقدم در پاسخ به سوالي درباره اظهارات رئيس جمهور درباره امكان افزايش 5 برابري يارانه هاي پرداختي به مردم گفت: مقام معظم رهبري فرمودند تا روز انتخابات هر كس احساسات مردم را تحريك كند به كشور خيانت كرده است و گفتن اين حرفها، تحريك كردن احساسات مردم است. وي افزود: اين حرفها قرار دادن مردم در مقابل مجلس است و معنا و مفهومش اين است كه رئيس جمهور به جاي اينكه با مجلس صحبت كند با مردم صحبت مي كند و به آنها مي گويد كه مجلس در مقابل دولت است.
به گزارش فارس، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه توزيع پول بين مردم بايد مبتني بر مباني نظري، فكري و علمي و كارشناسي باشد خاطرنشان كرد: در هيچ كشور دنيا به شكلي كه دولت با هدفمند كردن يارانه ها برخورد مي كند برخورد نمي شود؛ دولت مي گويد يارانه ها پول ملت است اگر اينطور است خب ماليات هم پول ملت است. ما مي توانيم طرحي در مجلس مطرح كنيم كه نقدينه ماليات توزيع شود. آيا اين كار را مي توان پذيرفت؟
 


لاريجاني : سياست ايران تقويت ثبات و آرامش در منطقه است

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: سياست جمهوري اسلامي ايران تقويت ثبات و آرامش در منطقه است.
علي لاريجاني روزيكشنبه در ديدار با وزير دادگستري سريلانكا و هيئت همراه، ضمن ابراز خرسندي از روند گسترش همكاري هاي في مابين بويژه اجراي برخي پروژه هاي عمراني و اقتصادي در سريلانكا گفت: ظرفيت ها و توانمندي هاي وسيع جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي مختلف اقتصادي، فناوري و علمي پشتوانه مناسبي براي توسعه و پيشرفت سريلانكا خواهد بود و مجلس شوراي اسلامي از هرگونه اقدامي در اين زمينه حمايت مي كند.
وي در همين راستا تقويت و تحكيم روابط پارلماني را بسيار مهم برشمرد و خاطرنشان كرد: همكاري هاي پارلماني مي تواند به رفع موانع توسعه روابط و شناسايي ظرفيت هاي جديد در عرصه هاي گوناگون كمك نمايد.
لاريجاني همچنين با ابراز خرسندي از روند حل مشكلات سياسي و امنيتي سريلانكا افزود: سياست جمهوري اسلامي ايران تقويت ثبات و آرامش در منطقه از جمله سريلانكا است.
رئوف حكيم وزير دادگستري سريلانكا نيز در اين ديدار گفت وگوها و مذاكرات خود با مقامات سياسي و قضايي كشورمان را سازنده و مفيد خواند و افزود: سريلانكا براي توسعه و گسترش همه جانبه همكاري هاي دوستانه با ايران اهميت فراواني قايل است.
وي با قدرداني از كمك هاي انساني و بشر دوستانه كشورمان به كشورش افزود: مردم سريلانكا هيچ گاه حمايت هاي انساني جمهوري اسلامي ايراني را فراموش نخواهند كرد.
وزير دادگستري سريلانكا، بر اهميت افزايش رايزني ها و رفت و آمدهاي مقامات بلندپايه دو كشور تاكيد كرد و افزود: توسعه و همكاري هاي اقتصادي و تجاري دو كشور براي سريلانكا اهميت فراواني دارد.
 


ذوالقدرخبر داد

اعلام تاسيس مركز امور رسانه در قوه قضائيه

 معاون راهبردي قوه قضاييه تاكيد كرد كه ارتقاي كارآمدي اين قوه با الهام گيري از تدبير و منويات مقام معظم رهبري مهم ترين و موضوع نخست فرا روي ماست.
محمد باقر ذوالقدر روز يك شنبه در نشست با قضات و كاركنان دادگستري استان بوشهر افزود: براي ارتقاي كارآمدي قوه قضاييه سند راهبردي پنج ساله اين قوه در قالب 19 راهبرد تدوين و ابلاغ شده است كه مشاركت همه جانبه را طلب مي كند.
ذوالقدر اضافه كرد: با تدبير رييس قوه قضاييه زيرساخت ها و نهادهايي شامل معاونت هاي پيشگيري از وقوع جرم، راهبردي و فرهنگي و مركز پژوهش ها در اين قوه تشكيل شده است.
معاون راهبردي قوه قضاييه ادامه داد: با توجه به تنوع ماموريت و پيچيدگي كار در دستگاه قضا نمي تواند اين قوه را به صورت سليقه اي، آزمون و خطا و ديدگاه افراد اداره كرد، بلكه بايد اداره آن مبتني بر تفكر عملي باشد.
وي گفت: در خط مقدم بودن قوه قضاييه در مقابله با جرم باعث شده تا خودش در معرض آسيب باشد كه انجام كارهاي فرهنگي در قالب معاونتي با اين عنوان با رويكرد مسايل اخلاقي، اعتقادي و معرفتي زمينه مصونيت شاغلان را فراهم خواهد كرد.
ذوالقدر افزود: حجم بالاي پرونده در محاكم قضايي نيز باعث شده تا فرسودگي روحي و ذهني قضات را درپي داشته باشد و اگر براي كاهش ورودي پرونده ها تدبير نشود با افزايش جذب قضات، توسعه فضاي اداري و به كارگيري تجهيرات مشكل حل نخواهد شد.
وي يادآورشد: معاونت راهبردي نيز با هدف ارزيابي و نظارت برعملكرد دادگستري ها و سازمان هاي تابعه استاني دومين سفر استاني خود را آغاز كرده است و با برنامه ريزي هرماه در يك استان اين مهم انجام خواهد شد. ذوالقدر افزود: در آينده نزديك براي ارتباط موثر قوه قضاييه با جامعه، مركز رسانه در اين قوه تشكيل خواهد شد.
وي بيان كرد: هم اينك سيستم ارتباطي موثري بين سيستم قضايي و مردم وجود ندارد.
معاون راهبردي قوه قضاييه ادامه داد: در اين مركز موضوع انتشار روزنامه، سايت و برنامه هاي تلوزيوني و راديويي پيگيري خواهد شد.
 


يك رسانه تايلندي تاكيد كرد

آمريكا بايد با ايران هسته اي كنار بيايد

يك سايت خبري تايلندي نوشت يكي از چالش هاي دولت اوباما متوقف كردن برنامه هسته اي صلح آميز ايران است كه در صورت اشتباه و حمله نظامي به ايران، اقتصاد جهان و آمريكا دچار فروپاشي خواهد شد.
سايت تايلندي «بانكوك پست» در مقاله اي متذكر شد كه اگر اوباما بخواهد برنامه هسته اي ايران را با توسل به زور متوقف كند، آمريكا و جهان هزينه گزافي براي اين كار پرداخت خواهند كرد.
به نوشته اين سايت، متوقف كردن برنامه پيشرفته هسته اي ايران يكي از چالشهاي دولت اوباما در دوره دوم رياست جمهوري اش خواهد بود برنامه اي اكه اگر آمريكا نتواند آن را متوقف كند، سبب تزلزل جايگاه استراتژيك آمريكا در خاورميانه خواهد شد در عين حال هم متوقف كردن آن هم براي آمريكا و جهان هزينه هاي بسيار گزاف استراتژيكي و اقتصادي خواهد داشت.
به اعتقاد نويسنده مقاله، برخي از منتقدين سياستهاي اوباما معتقدند كه او در نهايت به خاطر پرهيز از تبعات سنگين متوقف كردن برنامه هسته اي ايران، مجبور است ايران هسته اي را بپذيرد و ايران هم با علم به اين موضوع سعي مي كند قدرت نفوذ خود را بالا ببرد.
به گزارش مهر، بانكوك پست مي نويسد : هرچند كه اوباما بارها تهديد كرده و مدعي شده است كه اجازه نخواهد داد كه ايران، هسته اي شود، اما اين تهديدها وعربده كشي ها سبب خواهد شد كه او با يك مسئله غامض، پيچيده و غيرقابل حل روبرو شود.
به نظر نويسنده، ايران بدون توجه به عربده كشي هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي مشغول پيش بردن برنامه هسته اي صلح آميز خود است، زيرا مي داند كه هزينه جنگ با ايران براي آمريكا و رژيم صهيونيستي بسيار بيشتر از هزينه كنترل برنامه هسته اي ايران خواهد بود. ايران تهديد كرده است در صورتي كه تاسيسات هسته اي اش مورد حمله قرار گيرد، تنگه هرمز را كه بيشترين نفت جهان از آن مي گذرد خواهد بست و تاسيسات نفتي و خطوط انتقال نفت كشورهاي منطقه را نيزهدف قرار خواهد داد و اين به معناي افزايش قيمت نفت به بشكه اي 200 دلار در زماني كوتاه خواهد بود. افزايش قيمت نفت تا اين حد به معناي كاهش درآمد يك ميليارد دلاري در هفته براي اقتصاد آمريكا است كه اين امر مي توانداقتصاد شكننده فعلي آمريكا را به مخاطره بيندازد.
همچنين افزايش قيمت نفت مي تواند اقتصاد اروپا، چين، هند، ژاپن و كره جنوبي را كه مصرف كنندگان عمده نفت هستند، تهديد كند.
در پايان نويسنده مي گويد درصورت بروزدرگيري نظامي بايد در چنين جنگي پيروزي را بازتعريف كرد. آيا آمريكا با هدف قرار دادن تاسيسات هسته اي ايران پيروز خواهد شد؟ اگر ايران دوباره شروع به بازسازي تاسيساتش كند چه خواهد شد؟ اگر ايران رژيم هاي وابسته به آمريكا را در منطقه تهديد كند چه اتفاقي خواهد افتاد؟ و همه اينها به معناي صرف هزينه هاي گزاف براي آمريكا و متحدانش در منطقه خاورميانه و ايجاد ناآرامي هاي گسترده در سرتاسر منطقه و افزايش تروريسم جهاني است.
نويسنده در پايان به دولتمردان آمريكا توصيه مي كند هرچند كنار آمدن با ايران هسته اي بسيار سخت و هزينه بر است، اما جنگ با ايران بسيار پرهزينه ترخواهد بود و منجر خواهد شد تا ايران سريعتر برنامه هسته اي خود را عملي كند و سبب بروز هرج و مرج هاي گسترده مالي و سياسي در منطقه و جهان شود.
 


نگراني صهيونيست ها از پيشرفت موشكي ايران

در پي اقدام اخير كره شمالي در پرتاب ماهواره اي به فضا به واسطه يك موشك دور برد، رسانه هاي اسرائيلي مدعي شدند، ايران در اين اقدام مشاركت داشته است.
به گزارش شبكه العالم ؛ «اور هيلر» نويسنده و تحليلگر مسائل سياسي در اين خصوص مدعي شد: كره شمالي با زيرپا نهادن مطالبات جامعه بين المللي، با يك موشك دور برد ماهواره اي را به فضا پرتاب كرد. گزارش منابع اطلاعاتي آمريكا حاكي از آن است كه ايران نيز در اين اقدام شركت داشته است.
اور هيلر گفت: ايراني ها با پرتاب اين موشك كره شمالي دريافتند كه تصميمات شوراي امنيت در محكوم كردن كره شمالي كارساز نيست و واكنش جامه جهاني به اقدام پيونگ يانگ، سست و ضعيف است و تحريم هاي بين المللي اثر چنداني ندارد.
وي افزود: آنچه حائز اهميت است اين كه پرتاب ماهواره به فضا به واسطه موشك دوربرد، ساخت موشكهاي قاره پيما با برد هزاران كيلومتر را ميسر مي سازد.اين تحليلگر مسائل سياسي اسرائيلي گفت: ويكيليكس با استناد به اطلاعاتي كه از سفارت امريكا دريافت كرده، گزارش داده است كه ايران موشك هايي از نوع بي ام 25 با برد 3500 كيلومتر در اختيار دارد.
به ادعاي اين تحليلگر صهيونيست، در حال حاضر ايراني ها با همكاري كره شمالي در صدد توليد موشكهاي قاره پيما هستند تا سواحل غربي آمريكا را تهديد كنند. وي با بيان اين كه در حال حاضر تهران با همكاري پيونگ يانگ در صدد ارتقاي برنامه موشكي خود است، تصريح كرد: موشك ماهواره بر اخير كره شمالي مي تواند از ايران، آمريكا را هدف قرار دهد.
ايران ادعاها پيرامون همكاري موشكي با كره شمالي را رد كرده است.
 


هيئت منصفه روزنامه شرق را مجرم ندانست

اعضاي هيئت منصفه دادگاه مطبوعات در جلسه ديروز خود روزنامه شرق را براي اتهام انتشار كاريكاتور توهين آميز ، مجرم ندانست.
جلسه رسيدگي به كيفرخواست هاي مطروحه عليه متهمان نشريات «شرق» و «همت و موج انديشه» در دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي مدير خراساني با حضور اعضاي هيئت منصفه دادگاه مطبوعات برگزار شد.
بر اين اساس، مدير مسئول روزنامه شرق در 2 مورد از اتهامات مجرم شناخته نشد و فقط در مورد اتهام تخلف از مصوبه شوراي امنيت مجرم شناخته شد.
اعضاي هيئت منصفه دادگاه مطبوعات مدير مسئول روزنامه شرق را در خصوص اتهام نشر مطالب خلاف واقع با اكثريت آرا مجرم نشناختند.
همچنين به گزارش فارس، اعضاي هيئت منصفه دادگاه مطبوعات به اتفاق آرا در خصوص اتهام توهين روزنامه شرق به ايثارگران و چاپ كاريكاتور با اكثريت آرا، اين روزنامه را مجرم ندانستند.
اعضاي هيئت منصفه دادگاه مطبوعات در خصوص اتهامات مدير مسئول نشريه همت و موج انديشه در خصوص انتشار مطالب خلاف واقع، توهين به مقامات، تبليغ عليه نظام، انتشار نشريه موج انديشه بدون مجوز، درج نكردن مشخصات مدير مسئول و استفاده از افراد مجعول و انتشار نشريه موج انديشه با لوگوي همت با اكثريت آرا مجرم شناختند.
 


تقدير از كمك هاي ايران به سيل زدگان پاكستان

وزير امداد ايالت سند پاكستان گفت: كمك هاي ايران توانست يك هزار واحد مسكوني براي سيل زدگان پاكستاني بنا كند.
به گزارش خبرگزاري فارس از قزوين، حليم شيخ عادل صبح ديروز در ديدار با آيت الله هادي باريك بين نماينده ولي فقيه و امام جمعه قزوين اظهار داشت: ملت ايران در وقوع حادثه سيل در پاكستان كمك هاي ارزشمندي داشتند كه بايد از رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران تشكر كنيم.
اين مسئول افزود: وقوع اين حادثه در پاكستان گرچه دردناك بود، ولي حمايت ها و كمك هاي كشور دوست و همسايه ايران و رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران موجب شد كه بتوانيم دوباره به زندگي خود ادامه دهيم.
وي با اشاره به كمك هاي كميته امداد امام خميني عنوان كرد: اين كمك ها پس از وقوع سيل در پاكستان بسيار ارزشمند بود و توانست براي آسيب ديدگان يك هزار واحد مسكوني به عنوان سرپناه در ايالت سند پاكستان بنا كند، زيرا اين ايالت بيشترين آسيب را در حادثه وقوع سيل ديده بود. وزير امداد و حوادث غيرمترقبه ايالت سند پاكستان با اشاره به همكاري ايران و پاكستان در همه زمينه ها ابراز داشت: اميدواريم همان طور كه دو كشور در تمام زمينه ها فعاليت چشمگير دارند، بتوانيم راهكار و تعاملي براي كمك به محرومان پاكستان داشته باشيم.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10