(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنج شنبه 7  دی  1391 - شماره 20392

كوتاه اقتصادي
كالاهاي اولويت 9 هم ارز مبادله اي مي گيرند
شركت ملي گاز:
گاز بهاي مناطق حادثه ديده بخشوده مي شود
وزير راه و شهرسازي:
بيش از يك ميليون و 600هزار خانه خالي در كشور وجود دارد
تخلف برخي شركت هاي توليد لوازم خانگي در ارائه ليست قيمت ها
يك مقام مسئول: هيچ نيازي به واردات ميوه نداريم
خودكفايي ايران در ساخت و نصب سازه هاي دريايي تا ظرفيت 5 هزار تن
رئيس اتحاديه دامداران كشور:
ايران از سال آينده گوشت صادر مي كند
رويانيان: رقم دقيق قاچاق سوخت از كشور مشخص نيست
معاون وزير صنعت و تجارت:
افزايش مجدد بليت پروازهاي خارجي تخلف است
معاون وزير نفت:
بنزين توليد پتروشيمي ها آلاينده نيست
با پذيرش گروه كالايي 8 در مركز مبادله
نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد كاهش مي يابد
امضاي تفاهم نامه بين سازمان فناوري اطلاعات و مركز ارتباطات رياست جمهوري
معاون فني مهندسي سازمان بنادر و دريانوردي خبر داد
پرداخت 3 هزار ميليارد ريال تسهيلات ارزان قيمت خريد شناور مسافري
وزير انرژي تركيه : تركيه كماكان به خريد نفت ايران ادامه مي دهد


كوتاه اقتصادي

¤ طبق مصوبه هيئت وزيران بازنشستگاني كه طبق قانون مديريت خدمات كشوري مجدداً بكارگيري شده يا مي شوند، در صورت تمايل، از مصاديق ماده (91) قانون استخدام كشوري تلقي و از زمان اشتغال مجدداً اعاده به خدمت محسوب مي شوند و چنانچه به اين افراد قبلاً پاداش پايان خدمت و خريد مرخصي پرداخت شده باشد، در صورت بازنشستگي جديد ناشي از اعاده به خدمت به ازاي مدت اشتغال مجدد نيز مشمول پاداش پايان خدمت و خريد مرخصي بوده و حقوق بازنشستگي آنان براساس وضع اخير تعيين، برقرار و پرداخت مي شود.
¤ قائم مقام صندوق بيمه كشاورزي اعلام كرد: سال زراعي گذشته بالغ بر هزار و 114و نيم ميليارد تومان به بيمه گذاران خسارت ديده غرامت پرداخت شد كه بخش عمده خسارت ها مربوط به خشكسالي، سرمازدگي و بيماري هاي طيور بوده است. محمدحسين صفرپورطاهر در گفت وگو با ايسنا با اشاره به پيگيري هاي مداوم صندوق بيمه كشاورزي براي ابلاغ بودجه سال جاري اين صندوق گفت: در حال حاضر 151مورد بيمه اي(محصول و فعاليت كشاورزي) در زيربخش هاي زراعت، باغباني، منابع طبيعي، دام، طيور و آبزيان تحت پوشش بيمه كشاورزي قرار دارند.
¤ معاون شركت كشتيراني از تحويل دومين كشتي كانتينربر ساخت داخل به شركت كشتيراني خبر داد. قاسم نبي پور در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه اين كشتي ساخت شركت ايزوايكو است افزود: اين كشتي ظرفيت حمل دو هزار و 200 كانتينر را داشته و وزن آن به 30 هزار تن مي رسد.
¤ تازه ترين گزارش گمرك از عملكرد تجارت خارجي در مناطق آزاد نشان مي دهد كه در هشت ماهه سال جاري 3ميليارد و 344 ميليون دلار انواع كالا از اين مناطق وارد كشور شده كه يك ميليارد و 860 ميليون دلار آن به منطقه آزاد انزلي اختصاص دارد. به گزارش مهر عمده كالاهاي وارداتي از منطقه آزاد انزلي شامل آهن آلات، چوب و محصولات شيميايي است؛ ضمن اينكه وزن كالاهاي وارداتي از مناطق آزاد به سرزمين اصلي در مدت ياد شده 3 ميليون و 309هزار تن بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 18درصد و به لحاظ وزن 15درصد كاهش يافته است.
¤ كوروش پرند معاون وزير كار در گفت و گو با مهر از مطالعه و طراحي مدل آموزش بازار محور، توليد و فروش در سال جاري در راستاي اجراي سياست هاي كلي اشتغال ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري خبر داد و گفت: آئين نامه نظام آموزش مهارت و فناوري مصوب آبان ماه سال گذشته هيئت وزيران نيز تدوين شد.
¤ سخنگوي وزير امور خارجه ارمنستان از لغو ممنوعيت هاي صادراتي ايران به ارمنستان پس از مذاكرات 2جانبه خبر داد. تيگران بالايان گفت: تهران ممنوعيت صادرات برخي از محصولات از ايران به ارمنستان را لغو كرده است. وي افزود: اين امر در نتيجه مذاكرات ارمنستان با ايران صورت گرفته است.براساس اين گزارش، در اوايل ماه نوامبر ايران صادرات 52 كالا به ارمنستان را براي حمايت از توليدكنندگان داخلي متوقف كرد. از جمله اين اقلام مي توان به گندم، احشام، گوشت،خوراك دام، پليمر اشاره كرد.
 


كالاهاي اولويت 9 هم ارز مبادله اي مي گيرند

وزير صنعت، معدن و تجارت توقف ثبت سفارش كالاهاي اولويت 9 را تكذيب كرد و گفت: اين گروه از كالاها هم ارز مبادله اي مي گيرند.
مهدي غضنفري در پاسخ به سوال ايسنا درباره احتمال توقف ثبت سفارش كالاهاي اولويت 9 گفت: در صورتي كه توليدكنندگان تضمين هاي لازم را به ما درباره تامين نياز بازار بدهند امكان بررسي توقف ثبت سفارش كالاهاي اولويت 9 وجود دارد.
او در عين حال با رد توقف ثبت سفارش كالاهاي اولويت 9 در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه آيا اولويت 9 نيز ارز مبادله اي دريافت مي كند يا خير گفت: براساس مذاكراتي كه با مركز مبادلات ارزي داشتيم همه كالاهاي موجود در اولويت هاي 3 تا9 مشمول دريافت ارز مبادله اي هستند و براي واردات بايد از ارز مبادله اي استفاده كنند.
به گزارش خبرنگار مهر، غضنفري همچنين در چهاردهمين همايش صنايع دريايي اظهار داشت: چند سال پيش كه 20 ميليارد دلاري شدن صادرات غيرنفتي را جشن گرفتيم، صادركنندگان درخواست داشتند كه 5 درصد قيمت ارزي را به ما بازگردانيد.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: تصميم داشتيم تا تورم را كنترل كنيم كه لنگر اين كنترل تورم قيمت ارز بود و حتي موفقيت آميز بودن مرحله اول هدفمندي نيز به دليل ثبات قيمت ارز بود.
وي با بيان اينكه قيمت ارز پايين مانده بود و واردات و مواداوليه قيمت چنداني نداشتند اما امروز همه چيز دگرگون شده است، اظهار داشت: تحليل هاي اقتصادي گذشته به كار امروز نمي آيد و شرايط امروز تحليل هاي خاص خودش را مي طلبد، زيرا ارز نسبت به گذشته 5/2 برابر شده است.
غضنفري با اشاره به اينكه با تشكيل اتاق مبادلات ارزي ناچار شديم قيمت دلار را در ابتدا روي 2500 تومان در نظر بگيريم تا در ادامه بتوانيم آن را كاهش دهيم، گفت: برخي صادركنندگان درخواست كردند تا با كاهش ارزش پول ملي و افزايش قيمت ارز صادرات رونق بگيرد كه اين موضوع در زمان جنگ تحميلي افتاد؛ مگر در آن زمان چقدر رونق صادراتي از آن حاصل شد.
 


شركت ملي گاز:

گاز بهاي مناطق حادثه ديده بخشوده مي شود

مدير امور گازرساني شركت ملي گاز از تشكيل يك كارگروه براي تدوين آيين نامه اي براي مشخص كردن جزئيات بخشش گازبهاي مناطق حادثه ديده خبر داد.
محمدرضا غروي در گفت و گو با ايسنا با بيان اين كه دولت براي كمك به زلزله زدگان خواستار بخشش گاز بهاي مصرفي اين مناطق شده است، گفت: البته تاكنون جزئيات اين طرح مشخص نيست.
وي با اشاره به اينكه بعد از اعلام اين خبر توسط هيئت دولت اين مسئله مطرح شد كه آيا امكان بخشش گاز بهاي مصرفي مناطقي كه دچار سيل شده اند نيز وجود دارند، گفت: به همين دليل نياز بود كه جزئيات طرح بخشودگي گازبهاي مصرفي مناطق حادثه ديده تدوين شود.
مدير امور گازرساني شركت ملي گاز ايران با اعلام اينكه يك كارگروه براي تعيين جزئيات آيين نامه طرح بخشودگي گازبهاي مصرفي مناطق حادثه ديده تشكيل شده، گفت: اين كارگروه مشخص مي كند كه بخشودگي گازبها در چه فاصله زماني، به كدام دسته از مصرف كنندگان (بخش خانگي، تجاري و صنعتي) و كدام حوادث اعطا شود.
غروي افزود: همچنين بايد مشخص شود كه بخشش گازبهاي مصرفي شامل كل مصرف مي شود يا اينكه بخشي از آن را در برمي گيرد.
مدير امور گازرساني شركت ملي گاز ايران در موردگازرساني به مناطق زلزله زده و سيل زده توضيح داد: در هر كجا عمليات اسكان انجام شده باشد، كارگازرساني هم انجام شده است.
وي افزود: تمامي روستاهاي زلزله زده در آذربايجان شرقي كه بازسازي شده اند و در آنها مردم ساكن شده اند گاز آنها نيز وصل شده است.
غروي خاطرنشان كرد: در باقي روستاهاي آسيب ديده نيز در صورت بازسازي يا بازگشت ساكنان آن براي ادامه زندگي در كمترين زمان شركت ملي گاز، گاز آنها را وصل خواهد كرد.
وسعت شبكه گاز ايران 265هزار كيلومتر شد
معاون وزير نفت با تشريح آخرين وضعيت توسعه صنعت گاز از افزايش شبكه انتقال، توزيع و تغذيه گاز كشور به مرز 265 هزار كيلومتر خبر داد و اعلام كرد: تا اسفند ماه سالجاري 1050 شهر و روستاي جديد به شبكه گاز متصل مي شوند.
جواد اوجي در گفت و گو با مهر درباره آخرين وضعيت توسعه صنعت گاز و شبكه هاي گازرساني در كشور، گفت: از ابتداي سالجاري تاكنون با بهره برداري از 447 كيلومتر خطوط لوله فشار قوي گاز، وسعت شبكه انتقال فشار قوي گاز كشور به بيش از 34هزار و 600 كيلومتر رسيده است.
مديرعامل شركت ملي گاز با يادآوري اينكه از ابتداي فروردين ماه سالجاري تاكنون حدود 11هزار كيلومتر شبكه توزيع و تغذيه گاز شهري و روستائي در استان هاي مختلف كشور راه اندازي شده تصريح كرد: هم اكنون كل وسعت شبكه توزيع گاز ايران از مرز 230هزار كيلومتر عبور كرده است.
معاون وزير نفت از اتصال 5 نيروگاه جديد به شبكه ملي گاز كشور در سال جاري خبر داد و افزود: در شرايط فعلي در مجموع 71 نيروگاه به شبكه گاز متصل شده اند ضمن آنكه عمليات اجرايي اتصال 4 نيروگاه ديگر به شبكه گاز آغاز شده است.
اين مقام مسئول با اشاره به برنامه ريزي براي اتصال 50 شهر و يكهزار روستاي جديد به شبكه ملي گاز تا پايان سالجاري، بيان كرد: تا اسفند ماه سالجاري در مجموع بيش از 14هزار روستا و 970 شهر كشور از نعمت گاز طبيعي بهره مند خواهند شد.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي گاز با تأكيد بر اينكه تاكنون به بيش از 400 واحد مسكن مهر گازرساني شده است، تبيين كرد: همچنين عمليات اجرايي گازرساني به 310 واحد جديد مسكن مهر هم در دستور كار قرار دارد.
وي با بيان اينكه از ابتداي سالجاري تاكنون 3500 كارخانه و واحد جديد صنعتي از نعمت گاز طبيعي بهره مند شده اند، گفت: با گازرساني به اين تعداد واحد صنعتي در مجموع بيش از 51 هزار و 200 كارخانه و صنعت بزرگ به شبكه گاز وصل شده اند.
اوجي همچنين جمعيت شهري بهره مند از گاز طبيعي كشور را 97 درصد و جمعيت روستائي را 57 درصد عنوان كرد و يادآور شد: امسال به 156جايگاه جديد CNG گازرساني شده و با اتمام مراحل ساختمان و نصب آمادگي گازرساني به ساير جايگاه هاي جديد CNG هم وجود دارد.
معاون وزير نفت در خصوص طرح هاي افزايش ظرفيت پالايش گاز كشور هم توضيح داد: هم اكنون ظرفيت توليد گازشيرين كشور به بيش از 600 ميليون مترمكعب رسيده ضمن آنكه تاكنون طرح افزايش ظرفيت پالايش گاز در پالايشگاه هاي بيدبلند يك و فجر جم با ظرفيت 30ميليون متر مكعب در روز به پايان رسيده است.
مدير عامل شركت گاز در پايان با بيان اينكه هم اكنون صنايع نفت و گاز در خط مقدم تحريم هاي اقتصادي قرار دارند، خاطرنشان كرد: با وجود محاصره اقتصادي ظرفيت توليد، انتقال، توزيع و ذخيره سازي گاز كشور هر ساله افزايش مي يابد.
 


وزير راه و شهرسازي:

بيش از يك ميليون و 600هزار خانه خالي در كشور وجود دارد

وزير راه و شهرسازي گفت: تعداد واحدهاي مسكوني كشور از تعداد خانوارها بيشتر است.
به گزارش فارس علي نيكزاد وزير راه و شهرسازي در پايان جلسه هيئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره ميزان واحدهاي مسكوني ساخته شده در استان تهران و نحوه توزيع آنها گفت: هم اكنون در ماه 800 هزار پروانه ساخت واحدهاي مسكوني صادر مي شود كه 25درصد آن در شهر تهران است.
وزير راه با بيان اينكه شهرك 100 هزار واحدي پرند و شهرك 80 هزار واحدي پرديس طرح مسكن مهر در تهران وجود دارد گفت: شهرك هشتگرد نيز هم اكنون در محدوده استان البرز قرار دارد اما بخش زيادي از ساكنان تهران در آن براي خريد واحدهاي مسكن مهر ثبت نام كرده اند.
نيكزاد ادامه داد: علاوه بر اين تعداد، مردم خود نيز به صورت خود مالك پروانه هاي ساخت و ساز را اخذ مي كنند كه همين ارقام نشانه حجم بالاي ساخت و ساز است.
وي در پاسخ به سوال ديگري درباره بحث تحقيق و تفحص از وزارت راه و شهرسازي ادامه داد: تحقيق و تفحص حق مجلس است اما تاكنون چنين مسئله اي به اين عنوان منعكس نشده است.
وزير مسكن و شهرسازي در پاسخ به سوال ديگري درباره ميزان واحدهاي مسكوني ساخته شده در كل كشور و نگراني از جهش ناگهاني آن گفت: بر طبق سرشماري آمار نفوس و مسكن در سال 90 تعداد واحدهاي مسكوني 2/21 ميليون و تعداد خانوارها 16/21 ميليون خانوار بوده است و براي اولين بار تعداد واحدهاي مسكوني از تعداد خانوارها پيشي گرفته است.
وزير مسكن و شهرسازي ادامه داد: به نظر من بايد ما بر روي مشكل خانه هاي خالي متمركز شويم چرا كه نزديك به يك ميليون و 663 هزار مسكن خالي وجود دارد كه 373 هزار عدد از آنها در تهران است.
وزير راه و شهرسازي همچنين از برخورد با كساني كه با خريد و فروش تراكم در بازار مسكن اخلال ايجاد مي كنند خبر داد.
علي نيكزاد همچنين در پاسخ به سوال مهر پيرامون گزارش كميسيون بهداشت مجلس مبني بر هزينه كرد بودجه دارو در بخش مسكن مهر اظهار داشت: مسكن مهر تماما توسط بخش خصوصي ساخته مي شود و من از اين اظهار نظر تعجب مي كنم، چنين چيزي نيست، حتي يك ريال از بودجه وزارتخانه ديگر و يا بودجه دولتي در مسكن مهر هزينه نشده است.
به گفته وزير راه و شهرسازي، مسكن مهر از طريق تسهيلات بانكي، آورده مردم و زمين رايگان پيگيري مي شود بنابراين بودجه دولتي در اين بخش وجود ندارد.
نيكزاد اضافه كرد: اگر پول جابجا شود اين يعني قانون وجود ندارد و براين اساس اين اظهارنظر درست نيست.
 


تخلف برخي شركت هاي توليد لوازم خانگي در ارائه ليست قيمت ها

رئيس اتحاديه كشوري لوازم خانگي از افزايش 250 درصدي قيمت برخي كالاهاي داخلي خبر داد و گفت: شركت هاي توليدي دو فهرست با دو قيمت متفاوت تهيه مي كنند.
محمد طحان پور در گفت وگو با فارس گفت: واردات لوازم خانگي همچنان ممنوع است و تنها كالايي كه مي تواند وارد كشور شود، كولر گازي است.
وي افزود: لوازم خانگي وارداتي از ابتداي سال تاكنون افزايش قيمت 50 تا 60 درصدي و لوازم خانگي داخلي افزايش قيمت 60 تا 100 درصد داشته اند.
رئيس اتحاديه كشوري لوازم خانگي گفت: شركت هاي توليدكننده دو فهرست تهيه مي كنند يك ليست را به سازمان حمايت مي دهند و يك ليست ديگر را به واحدهاي صنفي و بازار كه قيمت ها در دو ليست متفاوت است.
طحان پور گفت: كولر آبي نسبت به شهريور ماه سال جاري 100 درصد افزايش قيمت داشته است.
وي افزود: برخي برندهاي داخلي لباسشويي افزايش قيمت 200 تا 250 درصد داشته اند، به طوري كه يك لباسشويي 6 كيلويي خيلي لوكس و خيلي مدرن خارجي 100 هزار تومان ارزان تر از نوع داخلي است.
رئيس اتحاديه كشوري لوازم خانگي همچنين گفت: عمده محصولات لوازم خانگي در اولويت 10 قرار دارند و همچنان دولت وعده مي دهد كه اولويت اين كالاها كاهش پيدا مي كند.
 


يك مقام مسئول: هيچ نيازي به واردات ميوه نداريم

يك مقام مسئول از بي نيازي كشور نسبت به واردات ميوه خبر داد.
سيدرضا نوراني- رئيس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي- در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: با توجه به توليدات و ذخيره سازي بالاي ميوه در سال جاري هيچ نيازي به واردات نداريم چرا كه واردات در اين شرايط جز ارزبري و خسارت به توليدكننده حاصلي براي كشور نخواهد داشت.
نوراني برنامه ريزي براي افزايش توليد و صادرات محصولات كشاورزي ايران را كه پتانسيل هاي بالايي در توليد و اشتغال زايي دارد، ضروري دانست.
همچنين به گفته مختار مهدي زاده- نايب رئيس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي- توليد سيب و پرتقال در حد مطلوبي بوده و با توجه به ادعاهاي مسئولان مبني بر ذخيره سازي اين محصولات به واردات ميوه براي تنظيم بازار شب عيد نيازي نداريم.
مجتبي شادلو- رئيس اتحاديه باغداران- نيز با تاكيد بر اينكه در حال حاضر هيچ مشكلي براي تامين نياز كشور نداريم به ايسنا گفت: آنچه امروز در بازار مشاهده مي شود بيانگر عرضه محصولات كشاورزي و ميوه هاي داخلي به قيمت بسيار پايين است اما با نگاهي منصفانه مي توان گفت بسياري از اين قيمت ها حتي با هزينه تمام شده اش براي توليدكننده برابر نيست.
وي افزود: با توجه به ذخاير غني ميوه در سردخانه هاي كشور تا پايان فصل بهار اين محصولات در انبارها موجود است و نيازي به واردات نداريم.
شادلو با اشاره به ذخاير 800 هزار تني سردخانه هاي آذربايجان غربي از ميوه عنوان كرد: اگر امسال واردات محصولات كشاورزي در قالب ميوه و محصولات باغي صورت بگيرد، نهايت خيانت به اين بخش بوده و تيشه به ريشه توليد مي زند.
 


خودكفايي ايران در ساخت و نصب سازه هاي دريايي تا ظرفيت 5 هزار تن

مديرعامل شركت تاسيسات دريايي از خودكفايي كشورمان در ساخت و نصب سازه هاي دريايي خبر داد.
علي طاهري مطلق در همايش صنايع دريايي اظهار داشت: در بخش فراساحل و آبشور مشكل جدي در كشور نداريم و توسعه به خوبي انجام گرفته است و غير از چند حلقه مفقوده، مجموعه فعاليت هاي فراساحل آبشور به خوبي در كشور در حال انجام است.
مديرعامل شركت تاسيسات دريايي ادامه داد: تاسيسات دريايي در اغلب فازهاي پارس جنوبي فراساحل حضور دارد.
طاهري مطلق با بيان اينكه حفاري، لوله گذاري و ساخت سكوهاي دريايي سه محور مختلف است، افزود: در بخش حفاري كمبودهاي تجهيزاتي كلان (دكل هاي حفاري) داريم كه مجموعه كشور تلاش بسزايي در تامين و ساخت دارند.
مديرعامل سابق سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اين كه در نيروي كار حفاري مشكل خاصي نداريم، افزود: در بخش ساخت تجهيزات مربوط به استخراج نفت و گاز، 100 درصد سكوهاي نفتي، در حال اجرا توسط متخصصان داخلي است كه در اين باره مي توان گفت ساخت 12 سكو به طور همزمان انجام شد كه هم اكنون در حال جابه جايي يه سمت محل نصب در پارس جنوبي است.
مديرعامل شركت تاسيسات دريايي با بيان اين كه در بخش ساخت جك آپ ها بيش از 7 ماه زمان بيشتر نياز نيست، اظهار داشت: در بحث انتقال گاز و نفت به پالايشگاه ها و لوله گذاري، بيش از نياز موجود ظرفيت داريم.
وي افزود: ظرفيت اسمي كشور در لوله گذاري بستر دريا 6 كيلومتر لوله خام در روز است كه نياز كشور ما كمتر از اين ظرفيت است.
طاهري مطلق تصريح كرد: در بخش نصب سازه هاي تا ظرفيت 5 هزار تني به همراه تجهيزات در داخل كشور به خودكفايي رسيده ايم.
 


رئيس اتحاديه دامداران كشور:

ايران از سال آينده گوشت صادر مي كند

رئيس هيئت مديره اتحاديه سراسري دامداران كشور از سال آينده براي اولين بار صادرات گوشت خواهيم داشت.
سيروس روستا در گفت وگو با فاس اظهار داشت: ديروز تفاهم نامه سه جانبه تامين گوشت در داخل كشور بين وزارتخانه هاي صنعت، جهاد كشاورزي و اتحاديه سراسري دامداران به امضا رسيد.
رئيس هيئت مديره اتحاديه سراسري دامداران كشور افزود: براساس اين تفاهم نامه پيش بيني شده است نه تنها نياز 10 درصدي به واردات گوشت برطرف مي شود بلكه امكان صادرات گوشت به ساير كشورها نيز خواهد بود.
روستا افزود: همچنين قرار شد نهاده خوراك دام و تسهيلات به دامداران كشور داده شود و گوشت توليدي آنها را نيز به قيمت مناسب خريداري كنند.
وي ادامه داد: شركت پشتيباني امور دام نهاده سبوس را به قيمت 280 تومان، جو 590 تومان و ذرت 600 تومان در اختيار آنها قرار مي دهد و گوشت گوسفند را بعد از 6 ماه و گوشت گوساله را بعد از 9 ماه از آنها خريداري مي كند.
به گفته روستا، كارگروهي قيمت گوشت خريداري شده از دامداران را طي چند روز آينده اعلام مي كند.
رئيس هيئت مديره اتحاديه سراسري دامداران كشور با بيان اينكه اين طرح از روز شنبه در كل كشور اجرايي مي شود، گفت: دامداران قراردادي را با شركت پشتيباني امور دام مبني بر دريافت نهاده امضا مي كنند و با نظارت اتحاديه سراسري دامداران گوشت در دامداري ها توليد مي شود.
روستا گفت: با توجه به خالي بودن 30 درصد ظرفيت دامداري هاي كشور پرداخت تسهيلات براي فعال سازي اين دامداري ها كمك خواهد كرد.
رئيس هيئت مديره اتحاديه سراسري دامداران كشور تصريح كرد: همچنين با توجه به اينكه بخش زيادي از دام هاي كشور با وزن كمتري عرضه مي شوند با ارائه نهاده خوراك و تغذيه مناسب اگر 10 الي 20 درصد وزن لاشه هاي دام اضافه شود خودكفايي در گوشت رقم مي خورد.
 


رويانيان: رقم دقيق قاچاق سوخت از كشور مشخص نيست

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت تأكيد كرد رقم دقيق قاچاق سوخت از كشور مشخص نيست.
محمد رويانيان افزود: عددي درباره ميزان بنزين و گازوئيل قاچاق در كشور وجود ندارد و هر كس كه عددي ارائه كند، نمي توان با قطعيت آن را پذيرفت.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت با تأكيد بر اينكه برآورد 10 ميليون ليتري درباره قاچاق روزانه گازوئيل به خارج از مرزها درست نيست، تصريح كرد: بيشتر قاچاق در داخل كشور انجام مي شود، چنانكه مثلاً گازوئيل كشاورزي يا حمل و نقل به مصارف ديگر مي رسد.
وي اضافه كرد: ما روي روش هاي سخت افزاري و نرم افزاري مانند اختصاص گازوئيل بر اساس پيمايش كار و آن را تصويب كرده ايم، اما وزارت نفت بايد آن را اجرا كند.
رويانيان در گفت وگو با فارس همچنين اظهار داشت: قيمت بنزين در مرزها هنوز آزاد نشده است و بررسي ها در اين باره ادامه دارد.
آماده پاسخگويي هستيم
از سوي ديگر عبدالله جلالي قائم مقام ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت درباره تحقيق و تفحص مجلسي ها از ستاد مديريت سوخت اظهار داشت: ستاد مديريت سوخت آمادگي پاسخگويي به سؤالات نمايندگان مجلس و رفع ابهامات را دارد اما شأن خانه ملت بيش از اينها است كه به مسائل اين چنيني (تحقيق و تفحص از عملكرد ستاد سوخت) با توجه به اينكه سازمان ها و نهادهاي ديگر هم اكنون در حال بررسي اين موضوع هستند، بپردازد.
قائم مقام ستاد مديريت و حمل و نقل و سوخت كشور در ادامه با بيان اينكه فعاليت هاي ستاد سوخت در راستاي خدمت كردن به مردم است، گفت: ستاد با تحقيق و تفحص هيچگونه مشكلي ندارد و پاسخگوي سؤالات نمايندگان خواهد بود.
وي ابراز داشت: تحقيق و تفحص از ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت جرم نيست و نمايندگان خانه ملت احساس كرده اند كه بايد از عملكرد اين سازمان مطلع شوند و بررسي جدي تري در اين خصوص انجام دهند.
جلالي به فارس گفت: تحليلگران بايد نسبت به تمامي جوانب امر آگاهي كامل داشته باشند.
وي تصريح كرد: در برخي از بندهاي متن گزارش تحقيق و تفحص مشاهده مي شود كه تحليلگر نسبت به تمام مسائل آگاهي و اطلاع ندارد.
اين مقام مسئول در ادامه بيان داشت: اگر تحليل ها درست و آگاهانه باشد بدون شك مشكلات مرتفع خواهد شد.جلالي اذعان داشت: برخي از تحليل ها در خصوص گواهي اسقاط خودروها ناصحيح بوده چرا كه تنها به آمار ارائه شده از سوي گمرك توجه شده در حالي كه صدور گواهي اسقاط براساس واردات خودروهاي خارجي براساس ميزان مصرف سوخت متفاوت است به طوري كه براي خودروهاي با مصرف بيش از 10 ليتر، 3 گواهي اسقاط، با مصرف 10 تا 6 ليتر و كمتر از 6 ليتر به ترتيب 2 و يك گواهي اسقاط صادر مي شود.
 


معاون وزير صنعت و تجارت:

افزايش مجدد بليت پروازهاي خارجي تخلف است

معاون وزير صنعت و تجارت افزايش مجدد بليت پروازهاي خارجي را تخلف دانست.
جواد تقوي در گفتگو با مهر گفت: شركت هاي هواپيمايي براساس مجوز سازمان هواپيمايي كشوري از تاريخ 25 آبان ماه سال جاري اقدام به افزايش نرخ بليت پروازهاي خود كرده اند، بنابراين همان نرخ ها همچنان پابرجا است و تغييري در آن ايجاد نشده است و آژانس هاي هواپيمايي حق ندارند كه بدون مجوز، بيشتر از آن نرخ را به بهانه هاي مختلف اعمال كنند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: بر همين اساس، در صورتي كه مسافران قبل از تاريخ مذكور اقدام به خريد بليت كرده و كل مبلغ را نيز واريز نموده باشند، مشمول افزايش قيمت نخواهند شد؛ اما در صورت رزرو و پرداخت قسمتي از مبلغ بعد از تاريخ فوق، مشمول افزايش قيمت خواهند بود.وي تصريح كرد: تمامي مسافران كه بعد از تاريخ افزايش نرخ، اقدام به خريد بليت نمايند، يا به هر دليلي اقدام به لغو يا منتفي كردن بليت خود بعد از تاريخ ياد شده كرده باشند و حتي قصد تغيير تاريخ پرواز خود را داشته باشند، مشمول افزايش نرخ هاي جديد خواهند شد.
سازمان هواپيمايي كشوري در اواخر آبان ماه جاري قيمت هاي جديد بليت هواپيما را مصوب كرده است، در حالي كه برخي آژانس هاي مسافرتي به بهانه تعطيلات كريسمس و يا مواردي از اين دست، اقدام به افزايش مجدد قيمت بليت به صورت خودسرانه كرده اند.
 


معاون وزير نفت:

بنزين توليد پتروشيمي ها آلاينده نيست

معاون وزير نفت گفت: بنزين توليدي در پتروشيمي ها آلودگي زيست محيطي ندارد.
عبدالحسين بيات در گفت و گو با فارس با اشاره به توليد روزانه 8 تا 10 ميليون ليتر بنزين در برخي از مجتمع هاي پتروشيمي گفت: هم اكنون بنا به درخواست شركت ملي پالايش و پخش توليد بنزين ادامه دارد.
وي ادامه داد: بنزين توليدي پتروشيمي ها از نظر كيفيت يكي از باكيفيت ترين بنزين هاي توليدي در كشور است، اين بنزين نه تنها در تهران بلكه در تمام كشور مورد استفاده قرار مي گيرد بنابراين نمي توان گفت كه بنزيني كه پتروشيمي ها ارائه مي كنند موجب آلودگي هواي تهران شده است.
معاون وزير نفت در امور پتروشيمي در ادامه با اشاره به شايعاتي در مورد خروج شركت آفريقايي ساسول از صنعت پتروشيمي ايران به دليل مسائل تحريمي اظهار كرد: اين اظهارات تنها شايعه است و به طور كلي خروج اين شركت آفريقايي را از ايران تكذيب مي كنم.
 


با پذيرش گروه كالايي 8 در مركز مبادله

نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد كاهش مي يابد

سخنگوي مركز مبادله ارز پيش بيني كرد نرخ ارز در بازار آزاد كاهش مي يابد.
صمد كريمي در گفت وگو با فارس با اشاره به تامين ارز گروه كالايي 8 در مركز مبادلات ارزي، اظهار داشت: تامين ارز واردات اين گروه كالايي با عنوان كالاي سرمايه اي و ماشين آلات صنعتي به نرخ مبادله اي پس از تاييد مقامات بانك مركزي از روز چهارشنبه در مركز مبادلات عملياتي شد.
وي افزود: اين اقدام موجب انتقال تقاضاي ارز اين گروه از شبكه صرافي هاي مجاز به مركز مبادلات ارزي و كاهش نوسانات نرخ ارز در بازار خواهد شد.
سخنگوي مركز مبادلات تصريح كرد: متوسط ارزش دلاري اين گروه در مقايسه با ساير گروه هاي كالايي بالاتر بوده كه با پوشش تقاضاي ارز آن سهم مركز مبادلات در تامين ارز بخش توليد(گروه كالايي 3 تا 8) به طور چشمگيري افزايش خواهد يافت.
صمد كريمي همچنين با اشاره به افزايش ارز پرداختي به نرخ مبادله اي براي دانشجويان غيربورسيه، اظهار داشت: ميزان ارز پرداختي به دانشجويان غير بورسيه در مقاطع كارشناسي ارشد و بالاتر توسط بانك تجارت به عنوان بانك عامل، با ارز تخصيصي بانك مركزي از تاريخ 19 مهر ماه تا 5 دي ماه بالغ بر 133 ميليون دلار شده است.
 


امضاي تفاهم نامه بين سازمان فناوري اطلاعات و مركز ارتباطات رياست جمهوري

تفاهم نامه اي بين سازمان فناوري اطلاعات ايران و مركز ارتباطات مردمي رياست جمهوري به امضا رسيد.
روابط عمومي سازمان فناوري اطلاعات ايران ،ديروز گزارش داد كه در راستاي ارتقاي سامانه ارتباط مردم و دولت (سامد) و نيز در راستاي اجراي بخشي از مفاد ماده 46 برنامه پنجم توسعه كشور در خصوص بسط شبكه ملي اطلاعات، روز سه شنبه تفاهم نامه اي بين سازمان فناوري اطلاعات ايران و مركز ارتباطات مردمي رياست جمهوري به امضا رسيد.
هدف از اجراي اين تفاهم نامه رسيدگي سريع و دقيق موارد مردمي جهت افزايش سطح رفاه و آسايش عمومي با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در دستگاه هاي اجرايي، ايجاد بسترهاي لازم فني و مديريتي در خصوص مشاركت حداكثري مردم بر حوزه هاي نظارتي و تصميم گيري و نيز فراهم آمدن زمينه توزيع عادلانه خدمات و منابع ملي بين اقشار مختلف مردم اعلام شده است.
لازم به ذكر است در اين مراسم مهندس حكيم جوادي از سوي سازمان فناوري اطلاعات ايران و محمد هاشم غرقي از سوي مركز ارتباطات مردمي رياست جمهوري اين تفاهم نامه را امضا كردند.
 


معاون فني مهندسي سازمان بنادر و دريانوردي خبر داد

پرداخت 3 هزار ميليارد ريال تسهيلات ارزان قيمت خريد شناور مسافري

معاون فني مهندسي سازمان بنادر از پرداخت تسهيلات ارزان قيمت براي خريد شناور مسافري خبر داد.
عليرضا كبريايي اظهار داشت: وجوه اداره شده سازمان بنادر امري مطلوب و حركتي پيشرو است؛ 3 هزار ميليارد ريال از محل تسهيلات وجوه اداره شده اين سازمان براي تامين و ساخت انواع شناورهاي خدماتي و مسافري از سوي بانك عامل به بخش خصوصي ارائه شده است.
وي ادامه داد: 130 فروند انواع شناورها از محل اين وجوه، عقد قرارداد شده است كه همگي توليد داخل هستند.
به گزارش فارس معاون فني مهندسي سازمان بنادر و دريانوردي يادآور شد: از اين 130 فروند، 70 درصد آن تاكنون به بهره برداري رسيده است.
كبريايي اضافه كرد: در حوزه اعتبارات داخلي، براي حمايت از صنايع دريايي داخل، عقد قرارداد خريد 150 فروند انواع شناورهاي مورد نياز سازمان بنادر به ارزش 4 هزار ميليارد ريال با بخش خصوصي داخلي انجام شد كه اين شناورها در حال بهره برداري است.
معاون فني مهندسي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به خارج سازي تعدادي از شناورهاي مسافربري غير استاندارد در سال گذشته از ناوگان دريايي مسافري، گفت: اين امر موجب شد تقاضاي شناورهاي مسافربري افزايش يابد.كبريايي با بيان اينكه اخيرا قرارداد توليد 10 فروند شناور با بخش خصوصي داخلي منعقد شده است، تاكيد كرد: سازمان بنادر و دريانوردي در شرايط تحريم هاي ناجوانمردانه، محدوديت تناژ موسسات رده بندي را حذف كرد.
 


وزير انرژي تركيه : تركيه كماكان به خريد نفت ايران ادامه مي دهد

وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه گفت : خريد نفت تركيه از ايران همچنان ادامه دارد.
تانر ييلديز در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اينكه زمان دومين معافيت آمريكا در مورد برخي كشورهاي تامين كننده نفت از ايران به پايان رسيده است،افزود:با وجود اين معافيت ، تركيه خريد نفت خود از ايران را ادامه مي دهد. وي با اشاره به معافيت تركيه از تحريم نفتي آمريكا عليه ايران اظهار داشت : تركيه برخي كشورهاي اروپايي نيست كه فقط 3 تا 5 درصد نفت خود را از ايران تامين كند،تركيه سال گذشته نزديك به 50 درصد نيازهاي نفتي خود را از ايران تامين كرد و ايران يك بازار وارداتي بسيار مهم نفتي براي تركيه است. وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه افزود:تركيه ميزان خريد نفت خود را از ايران اندكي كاهش داده و اين ميزان را از كشورهاي ليبي، عربستان سعودي و روسيه جبران كرده است.
وي در پاسخ به سووالي پيرامون تغيير و تحول در خريد گاز از ايران گفت: تركيه 18 تا 20 درصدگاز مورد نياز خود را از ايران وارد مي كند و به واردات گاز از ايران همچنان ادامه خواهيم داد و اصولا درخواستي درخصوص كاهش واردات گاز از ايران از ما نشده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10