(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 9  دی  1391 - شماره 20393

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
امام جمعه قم:
پرشور كردن فضاي انتخابات با بدگويي عليه ديگران مورد قبول اسلام نيست
حجت الاسلام والمسلمين صديقي:
ملت ايران هيچ گاه قانون گريزي را نخواهد پذيرفت
درپرتو وحي
مقامات لبناني تأكيد كردند
طرح 6 ماده اي ايران راه حل بحران سوريه
هديه به خوانندگان
نيروي دريايي ارتش اقتدار خود را به رخ كشيد
رزمايش بزرگ ولايت 91 از تنگه هرمز تا شمال اقيانوس هند
اخبار ادبي و هنري
برگزاري آيين چهارمين سالگرد ارتحال آيت الله جمي در آبادان
خوزستان هم پنج شنبه ها تعطيل شد
معاون اول قوه قضائيه:
دادسراها آماده پيگيري گزارشات مربوط به مفاسد اقتصادي هستند
نخستين سالگرد ارتحال آيت الله شاه آبادي در قم برگزار شد
سرپرست فرمانداري شهرستان خبر داد
تردد انفرادي زائران عتبات عاليات از مرز مهران
پرداخت سهام عدالت كارگران در 15 استان
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
مكتب خانه هاي قرآني در كشور راه اندازي مي شود
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت:
كشور از نظر ذخيره سازي مواد غذايي در شرايط خوبي قرار دارد


امام جمعه قم:

پرشور كردن فضاي انتخابات با بدگويي عليه ديگران مورد قبول اسلام نيست

امام جمعه قم با انتقاد از شروع تخريب هاي انتخاباتي اظهار كرد: هواداران كانديداها نبايد با دروغ و تهمت و تخريب ديگران، از كانديداهاي مورد علاقه خود حمايت كنند زيرا اين رفتارها پسنديده شيعه نيست.
به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله رضا استادي در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه قم كه در شبستان امام خميني(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد به هواداران كانديداها توصيه كرد كه به جاي تهمت زدن و تخريب كردن ديگران، ويژگي ها و توانمندي هاي كانديداي مورد نظر خود را بيان كنند.
عضو جامعه مدرسين حوزه با ابراز تأسف از بي توجهي برخي افراد به ملاحظات انتخابات سالم تصريح كرد: امام خميني(ره) و همه دلسوزان نظام و انقلاب اسلامي بارها گفته اند كه شركت حداكثري مردم در انتخابات مهم است اما معنايش اين نيست كه به خاطر شركت حداكثري مردم در انتخابات مرتكب هرگناهي شويم.
آيت الله استادي تأكيد كرد: اسلام اين مسئله كه به خاطر بدگويي عليه ديگران، فضاي انتخابات پرشور شود را قبول ندارد.
وي به الزامات اعلام كانديداتوري در انتخابات اشاره كرد و گفت: افرادي بايد خودشان را به عنوان كانديدا معرفي كنند كه به قانون اساسي و ولايت فقيه اعتقاد داشته باشند و از توان مديريتي براي اداره كشور برخوردار باشند.
وي اضافه كرد: در جامعه ما افراد، محب و شيعه اهل بيت هستند ولي به خاطر اختلافات، آنچنان با هم رفتار مي كنند كه انگار كافر هستند. اگر قبول داشته باشيم كه شيعه هستيم اختلافات بدون بدگويي و فحاشي و تهمت حل مي شود.
آيت الله استادي گفت: كساني كه به بوق هاي خارجي گوش مي دهند و انتظار دارند در آينده مشكلي براي نظام به وجود آيد، اينها شريك دشمنان هستند.
امام جمعه قم در بخش ديگري از سخنان خود به تأكيد رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص ترويج سبك زندگي اسلامي اشاره و گرايش زندگي خانواده ها به سمت الگوهاي غربي را از مهم ترين مشكلات جامعه ذكر كرد.
آيت الله استادي به فرا رسيدن روز 9 دي اشاره كرد و با بيان اينكه 9 دي از روزهاي بسيار بزرگ است، اظهار كرد: عظمت اين روز از اين جهت است كه ملت ما يك بار ديگر ارادت و علاقه خاص خودشان را به سيدالشهدا نشان دادند.
وي تأكيد كرد: مردم ما در روز 9 دي نشان دادند كه به نظام و رهبري انقلاب علاقه دارند و با اين نقشه ها و توطئه هاي دشمنان دست از نظام و رهبري برنمي دارند.
وي افزود: دشمنان اين خواب را براي خود تعبير نكنند كه با اين كارها مي توانند مردم ما را از نظام و رهبري جدا كنند چرا كه مردم ما بيش از 3 دهه مشكلات را تحمل كردند ولي به ياوه گويي هاي دشمنان گوش نداده و نمي دهند.
 


حجت الاسلام والمسلمين صديقي:

ملت ايران هيچ گاه قانون گريزي را نخواهد پذيرفت

خطيب نمازجمعه تهران با اشاره به قيام ملت ايران در روز نهم دي ماه و مقابله تاريخي با فتنه گران قانون گريز گفت: ملت ايران هيچگاه قانون گريزي را نخواهد پذيرفت.
به گزارش فارس حجت الاسلام والمسلمين كاظم صديقي خطيب نماز عبادي سياسي جمعه تهران در خطبه دوم با اشاره به فرا رسيدن سالروز يوم الله 9 دي ماه و قيام عظيم ملت ايران عليه فتنه گران گفت: ايران در طول تاريخ خود پس از انقلاب شكوهمند اسلامي عامل حقايق، حوادث و رخدادهايي بوده است كه با همه تاريخ برابري مي كند.
وي افزود: دنياي استكبار خود را براي بحث فتنه آماده كرده بود تا خرمن اين انقلاب را به خيال خام خود با اين شعله بسوزاند. و برنامه ريزي خيلي قوي و حساب شده اي نيز در جريان بود كه مدارك آن نيز در دست ما است اما مردم به سرعت در ميدان حاضر شدند و با نشان دادن جلوه ديگري از استقامت، دلاوري و اعتقاد به ولايت فقيه، فتنه را در هم كوباندند.
خطيب نمازجمعه تهران با اشاره به تلاش فتنه گران براي قانون گريزي و اعلام تقلب پيش از برگزاري انتخابات گفت: آنان به صراحت اعلام كردند كه اگر در انتخابات پيروز نشوند تقلب شده است. رهبر معظم انقلاب به آنها اعلام كردند اگر جايي تخلف شده است از مجاري قانوني اقدام كنند و با ظرفيتي عظيم با آنان برخورد كردند و نماينده هاي آنان را به حضور پذيرفتند.
وي افزود: اما فتنه گران به صراحت قانون گريزي خود را نشان دادند و ملت ايران نيز هيچگاه قانون گريزي را نخواهد پذيرفت.
خطيب نمازجمعه تهران ادامه داد نكته بعدي هماهنگي سران استكبار با جريانات فتنه بوده است. رئيس جمهور آمريكا، رئيس جمهور فرانسه و اين زن آلماني به صورت واضح از فتنه گران حمايت كردند و از سفارت انگليس اشخاصي مي آمدند و در تجمعات حضور پيدا مي كردند.
حجت الاسلام صديقي افزود: يكي از خطوط اصلي امام (ره) مقابله با جريان استكبار بوده است و به صراحت اين نكته را اعلام كردند كه اگر جايي سران استكبار از جرياني حمايت كردند بدانيد كه مشكلي به وجود آمده است و ملت ايران با اعتقاد به آرمان امام راحل هرگروه و هر جرياني كه در خط استكبار، آمريكا، انگليس و دشمنان قسم خورده در پشت سر آن باشند با قاطعيت در مقابل آن خواهد ايستاد.
وي افزود: نكته بعدي فراهم كردن زمينه اي براي متمركز كردن تمام منحرفين در يك كانون براي فشار به نظام جمهوري اسلامي ايران بود.
حجت الاسلام صديقي افزود: مسئله ديگر كه سبب شد كه مردم ما اينگونه به صحنه بيايند و بار ديگر ذوب شدن خود را در اسلام نشان دهند توهين فتنه گران به مقدسات نظام اسلامي بود. ابتدا عكس امام (ره) را پاره كردند و سپس به طور دسته جمعي روزه خواري كردند و آب تقسيم كردند و شعارهاي آنچناني سر دادند.
وي گفت: اين در حالي است كه چنين كارهايي مقابله با اصول پذيرفته شده انقلاب اسلامي است كه حضرت امام راحل آن را مهندسي كرده اند.
خطيب نمازجمعه تهران ادامه داد: اي كاش در اين حد متوقف مي ماندند اما در روز عاشورا آنها به امام حسين(ع) جسارت كردند و مردم در يك حركت خودجوش كار را تمام كردند بدون آنكه نيازي به حضور دستگاه قضايي يا نيروهاي اطلاعاتي و انتظامي باشد.
حجت الاسلام صديقي تصريح كرد: حركت ملت ايران در حقيقت اداي دين به حضرت صاحب الزمان(عج) بود.
خطيب نمازجمعه تهران همچنين با گراميداشت شهادت عمار ياسر و محمد بن ابي بكر و همچنين يادآوري سالروز پيام تاريخي حضرت امام(ره) به گورباچف آخرين رهبري شوروي حضور آيت الله موحدي كرماني را به جمع خطباي جمعه تهران تبريك گفت.
حجت الاسلام صديقي هم چنين در خطبه اول نمازجمعه تهران همگان را به رعايت تقواي الهي در همه شئون زندگي توصيه كرد و اظهار داشت: قبله رمز وحدت، استقلال و ابتكار فرهنگي است.
وي افزود: خداوند متعال براي وحدت جامعه اسلامي سرمايه گذاري كلاني انجام داده است هم در دستورات و هم در برنامه هاي عملي.
خطيب موقت نمازجمعه ديروز تهران ادامه داد: توجه دادن عموم مسلمانان به قرآن كريم رمز وحدت دوم است و حج حركت فرامرزي است؛ قرآن دستورالعملي است كه مي خواهد جهان اسلام را با قانون واحده اداره كند و بايد بدانيم لازم است با تفسير واحدي جامعه بشري را با يك قانون اداره كنيم و به منازعات خاتمه دهيم.
 


درپرتو وحي

كاش با فلاني دوست نبودم !
قرآن كريم:
و (به يادآور) روزي را كه ستمكار دست خود را (از شدت حسرت) به دندان مي گزد و مي گويد:
اي كاش با رسول(خدا) راهي برگزيده بودم!
واي بر من!
كاش فلان (شخص گمراه) را به دوستي خود انتخاب نكرده بودم!
او مرا از يادآوري (حق) گمراه ساخت بعد از آنكه (ياد حق) به سراغم آمده بود.
و شيطان هميشه خواركننده انسان بوده است.
سوره فرقان - آيات 27 تا 29
 


مقامات لبناني تأكيد كردند

طرح 6 ماده اي ايران راه حل بحران سوريه

مقامات ارشد كشور لبنان ضمن ديدار با سفير كشورمان در بيروت از طرح 6 ماده اي ايران براي حل بحران سوريه تمجيد كردند و آن را موجب تقويت ثبات در منطقه دانستند.
نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان در ديدار خود با غضنفر ركن آبادي در خصوص طرح 6 ماده اي جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: اين طرح كاملاً جامع و فاقد هرگونه نقيصه بوده و در صورت اجرا، تحول بسيار مهم و مثبتي در پي خواهد داشت.
در همين راستا «عدنان منصور» وزير خارجه لبنان در ملاقات خود با سفير كشورمان در بيروت پيشنهادات جمهوري اسلامي ايران در تحولات سوريه را ستود و افزود: مفاد طرح 6 ماده اي ايران بسيار متوازن بوده و گام مهمي براي حل بحران سوريه به شمار مي رود.
همچنين همزمان با ايام ولادت حضرت عيسي(ع) و سال جديد ميلادي، سفير ايران در لبنان با «بشاره راعي» رهبر مسيحيان اين كشور ديدار كرد.
رهبر مسيحيان لبنان در اين ملاقات با بيان اينكه ايران همواره نسبت به تمامي گروه ها و طوايف مختلف با گشاده رويي برخورد مي كند و حضور فعالي در عرصه هاي مختلف دارد، طرح شش ماده اي ايران را براي حل بحران سوريه تحسين آميز دانست.
به گزارش ايسنا، بشاره راعي افزود: اين طرح گام مهمي براي حل بحران سوريه و مشكلات منطقه است.
 


هديه به خوانندگان

رهبر معظم انقلاب: فتنه معنايش اين است كه يك عده بيايند با ظاهر دوست و باطن دشمن وارد ميدان شوند، فضا را غبارآلود كنند، در اين فضاي غبارآلود دشمن صريح، بتواند چهره خودش را پنهان كند، وارد ميدان شود و ضربه بزند.

 


نيروي دريايي ارتش اقتدار خود را به رخ كشيد

رزمايش بزرگ ولايت 91 از تنگه هرمز تا شمال اقيانوس هند

رزمايش تخصصي دريايي با رمز «ياحسين» به مدت 6 روز از محدوده شرق تنگه هرمز تا مدار 18 درجه شمالي به وسعت بيش از يك ميليون كيلومتر مربع از آب هاي آزاد، توسط نيروي دريايي ارتش آغاز شد.
همزمان با صدور فرمان آغاز رزمايش انواع زيردريايي هاي سبك و سنگين، ناوها و ناوچه هاي لجستيك و موشك انداز از اسكله منطقه يكم نيروي دريايي ارتش جدا شده و عازم محل هاي استقرار در مناطق عملياتي رزمايش شدند.
دريادار دكتر حبيب الله سياري قبل از آغاز رزمايش تاكيد كرد كه درطول برگزاري رزمايش به هيچ عنوان وارد مرزهاي همسايگان نخواهيم شد و رزمايش در محيط آب هاي بين المللي برگزار مي شود.
بنابراين گزارش، تعدادي از يگان هاي نيروي دريايي متشكل از زيردريايي ها، ناوشكن ها، ناوها و سامانه هاي موشكي اين نيرو در مدار 18 درجه تحت عنوان نيروهاي نارنجي در نقش دشمن حاضر خواهند شد، بخش ديگري از نيروها با عنوان نيروهاي آبي يا خودي در تنگه هرمز، درياي عمان، شمال اقيانوس هند و در سواحل كشور از بندرعباس تا شرقي ترين ساحل ايران در پسابندر در مرز پاكستان مستقر خواهند بود.
تاكتيك هايي كه در زيرسطح و سطح دريا در جريان اين رزمايش استفاده خواهد شد كاملا بومي است در حالي كه قبل از انقلاب تاكتيك هاي غربي و شرقي مورد استفاده قرار مي گرفت. همچنين اقداماتي براي كشف، شناسايي و علامت گذاري به معناي نابود كردن در اين رزمايش انجام خواهد شد و عملكرد نيروها توسط داوران مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت.
تمرينات رزمايش رزم سطحي و زيرسطحي، موشكي، هوايي، استفاده از اژدرها، قطع ارتباطات و توجه خاص به جنگ هاي الكترونيك (جنگال) از جمله موارد مورد استفاده در رزمايش ولايت 91 خواهد بود.
زيردريايي طارق، غدير و هواناوهايي كه كاملا تعمير اساسي شده و در روز هفت آذر (روز نيروي دريايي) به ناوگان اين نيرو اضافه شده است در رزمايش ولايت 91 مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا توان آنها مورد ارزيابي قرار گيرد. همچنين موشك ها و اژدرهاي كاملا نوآوري شده در رزمايش امسال مورد استفاده قرار مي گيرد.
ناوگروه 23 نيروي دريايي ارتش متشكل از ناوشكن جماران و ناو بوشهر، كار اسكورت كشتي هاي تجاري و نفتكش را در طول برگزاري رزمايش انجام مي دهند و در برابر پديده شوم دزدي دريايي از آنها مراقبت به عمل خواهند آورد.
به گزارش مهر، فرمانده نيروي دريايي ارتش در خصوص مسير عبور ناوهاي بيگانه در حين برگزاري رزمايش ولايت 91 عنوان كرد: حضور در آب هاي آزاد با وسعت يك ميليون كيلومتر كار بسيار بزرگ و وسيعي است، اما هر يك از ناوهاي كشورهاي منطقه كه مطابق قوانين بين المللي در حركت هستند مسير خود را ادامه خواهند داد. قطعا ما اجازه نمي دهيم در منطقه عملياتي و حريم عملياتي كه مشخص مي كنيم بيگانگان وارد شوند. البته در رزمايش قبلي هم اين اتفاق افتاد كه با تذكر ما از منطقه دور شدند.
وي افزود: قطعا حضور در آب هاي آزاد به توانمندي نيروي دريايي مي افزايد، اما اكنون با توجه به حضور نيروي دريايي در منطقه خليج باب المندب و درياي سرخ توانمندي هاي علمي و صنعتي نيروي دريايي در درياها افزايش يافته است. پهلوگيري ناوهاي ايران در درياي سرخ كه ظرف دو هفته اخير در بندر سودان انجام شده است بسيار مهم و بيانگر توانمندي نيروي دريايي است.
دريادار سياري اظهار داشت: در منطقه رزمايش به صورت معمول از پهپادهاي ساخت داخل كشور استفاده مي كنيم و خوشبختانه در اين حوزه از توانمندي بسيار خوبي برخورداريم.
وي گفت: از سوي ديگر نيروي دريايي سپاه هم در كنار نيروي دريايي ارتش در حين برگزاري رزمايش حضور خواهند داشت و در بحث اطلاعاتي مكمل نيروي دريايي ارتش خواهد بود.
حضور پيشرفته ترين زيردريايي در رزمايش ولايت 91
از جمله بخش هاي مهم و كليدي رزمايش نقش آفريني زيردريايي سبك و سنگين كشورمان است كه همزمان با آغاز رزمايش به عمليات گشت زني، شناسايي و نيز مقابله با تهديدات خواهند پرداخت.
به گزارش فارس، فرماندهي زيرسطحي هاي رزمايش ولايت 91 بر عهده زيردريايي كيلو كلاس «طارق» خواهد بود. زيردريايي كه يكي از سه فروند يگان سنگين در اختيار نداجاست و به تازگي به صورت كامل توسط متخصصان صنعت دفاعي كشورمان اورهال شده است.
زيردريايي «كيلو» از جمله پيشرفته ترين نمونه هاي كلاس ديزل الكتريك در دنيا كه به «حفره سياه» مشهور است، در واقع يكي از كم سر و صداترين زيرسطحي هاي دنياست كه اين ويژگي به مددعايق بندي صوتي كامل بدنه آن ممكن شده است و البته در كنار پوشش هاي جاذب امواج سونار روي بدنه و استفاده از پروانه هاي هفت پره اي كه صداي بسيار كمي توليد مي كند، شناسايي آن بسيار سخت است.
اعزام شناورهاي سطحي و زيرسطحي ارتش به آب هاي آزاد
با آغاز رزمايش دريايي ولايت 91 شناورهاي سطحي و زيرسطحي نيروي دريايي ارتش براي شركت در اين رزمايش تخصصي عازم آب هاي آزاد شدند. به گزارش ايسنا در اين رزمايش نيروهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران پس از رصد لحظه اي تحركات نيروي مهاجم توسط ناوشكن جمهوري اسلامي ايران جماران و اعلام به قرارگاه مركزي رزمايش، يگان هاي شناور خود شامل زيردريايي ها شناورهاي سطحي، هواناوها و بالگردها را طي مانور تاكتيكي از محل استقرار به سمت منطقه ماموريت و به منظور مقابله با نيروي مهاجم حركت دادند.
اميردريادار رستگاري سخنگوي رزمايش، در اين خصوص اظهار داشت: در اين مرحله ناوگروه هاي نيروي مهاجم اعم از شناورهاي سنگين سطحي و زيرسطحي پس از نفوذ به معابر ورودي و با هدف حمله به سواحل خودي در حال نزديك شدن به آب هاي درياي عمان و خليج فارس بودند كه يگان هاي خودي با اشراف اطلاعاتي دقيق و رصد لحظه اي آنان تمامي جزييات عمليات ها و تحركات اين نيروها را زيرنظر داشتند.
وي با بيان اين كه «نيروهاي خودي متناسب با تحركات نيروي مهاجم تدابير و تاكتيك هاي عملياتي نوين را به اجرا مي گذارند» خاطرنشان كرد: ناوگروه بيست و سوم نيروي دريايي ارتش متشكل از ناوشكن جمهوري اسلامي ايران جماران و ناو بالگردبر بوشهر كه در حال انجام ماموريت و گشت زني در تنگه باب المندب و آب هاي آزاد است كليه اقدامات و تحركات نيروي مهاجم را به قرارگاه عملياتي رزمايش ارسال مي كنند.
تست موشك جديد سطح به هواي «رعد» در رزمايش ولايت 91
اميردريادار رستگاري سخنگوي رزمايش دريايي ولايت 91 در گفت وگو با فارس، با اشاره به تست و به كارگيري انواع تجهيزات رزم دريايي در اين رزمايش، از آزمايش جديدترين موشك سطح به هواي اين نيرو به نام رعد در روزهاي آينده رزمايش خبر داد و گفت: اين موشك مي تواند اهداف هوايي را در برد متوسط مورد هدف قرار دهد.
بنابراين گزارش، سال گذشته و در خلال رزمايش دريايي ولايت 90، اولين موشك هوشمند و بومي سطح به هواي ميانبرد «محراب» از شناور موشك انداز كلاس پيكان «گرز» شليك و هدف پروازي مورد نظر را منهدم كرده بود.
اهداف اصلي رزمايش دريايي ولايت 91
اميردريادار رستگاري سخنگوي رزمايش از جمله اهداف برگزاري رزمايش بزرگ ولايت 91 را حفظ آمادگي نيروي دريايي ارتش براي مقابله با تهديدات احتمالي دشمن در سال پيام صلح و دوستي براي كشورهاي منطقه اعلام كرد و افزود: «صلح، دوستي و امنيت» براي منطقه خليج فارس پيام اين رزمايش براي كشورهاي همسايه و «اراده جدي ملت ايران براي دفاع از منابع و منافع حياتي خود در تمام عرصه ها به خصوص در آب هاي آزاد» پيام اين رزمايش ولايت 91 براي دشمنان جمهوري اسلامي است.
نظارت و كنترل رزمايش از سوي ستاد فرماندهي كل قوا
سخنگوي رزمايش دريايي ولايت 91 درباره ارزيابي تخصصي اين رزمايش اظهار داشت: مراحل مختلف اين رزمايش توسط ستاد نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، ستاد فرماندهي كل ارتش و ستاد فرماندهي كل قوا نظارت و كنترل مي شود. دريادار رستگاري معاون هماهنگ كننده نيروي دريايي ارتش با بيان اينكه در اين رزمايش موضوع امدادرساني به يگان هاي شركت كننده به طور جدي دنبال مي شود، افزود: نيروي دريايي ارتش در اين رزمايش سامانه هاي آمادي و بيمارستاني متحرك را براي امدادرساني به مردم غيرنظامي و يگان هاي اين نيرو بكار مي گيرد.
سخنگوي رزمايش تخصصي دريايي ولايت91 اظهار داشت: بدين ترتيب اين سامانه ها حدود 800 كيلومتر طول خط ساحلي از تنگه هرمز تا پسابندر را به طور كامل تحت پوشش قرار مي دهد.
پرواز پهپادهاي شناسايي سپاه بر فراز منطقه رزمايش ولايت 91
به گزارش فارس، امير دريادار «غلامرضا بي غم» جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، در حاشيه برگزاري رزمايش تخصصي ولايت 91 كه از صبح جمعه در گستره يك ميليون كيلومتر مربع از شرق تنگه هرمز تا مدار 18 درجه شمالي آغاز شده است، با اشاره به همكاري هاي هميشگي نيروهاي دريايي ارتش و سپاه در ماموريت هاي مختلف گفت: اين دو نيرو مكمل يكديگر هستند و نيروي دريايي سپاه در محدوده خليج فارس و نيروي دريايي ارتش نيز از تنگه هرمز تا آبهاي آزاد و بين المللي را تحت پوشش قرار داده است.
وي در خصوص بكارگيري پهپادهاي شناسايي در اين رزمايش نيز تصريح كرد: امروز ما به تواني رسيده ايم كه تمامي پهپادهايمان را در داخل مي سازيم و در اين رزمايش نيز علاوه بر تمرينات دريايي، در حوزه پهپادي و شناسايي نيز برنامه هايي در دست داريم.
دريادار بي غم افزود: بنا بر همكاري هاي تنگاتنگي كه با سپاه پاسداران در اين حوزه داريم، از پهپادهاي سپاه نيز در اين رزمايش استفاده خواهيم كرد.
 


اخبار ادبي و هنري


ازغدي: جشنواره عمار مي تواند جهاني شود
رحيم پور ازغدي با بيان اينكه جشنواره عمار مي تواند جهاني شود، افزود: اين جشنواره مي تواند يك بمب باشد و جهان را تحت تاثير قرار دهد.
حسن رحيم پور ازغدي، نظريه پرداز و استاد دانشگاه در سومين جشنوار مردمي فيلم عمار با موضوع «سينما و سبك زندگي» سخنراني كرد و گفت: وقتي از سبك زندگي ديني و اسلامي در سينما صحبت به ميان مي آيد، اين پرسش مطرح مي شود كه نسبتش با سينما چيست؟ وي گفت: مي توان پيش فرض قرار داد كه سينما و رسانه نقش مهمي در فرهنگسازي ايجاد خواهند كرد، نه اينكه لزوما تمام ابعاد را؛ اما دخل و تصرف بسياري در دايره وسيعي مي تواند داشته باشد و حالا اين ادعا مطرح مي شود كه همين سينما و رسانه فعلي مي تواند نقش مهمي در افكارسازي، اخلاق سازي و فرهنگ سازي داشته باشد.
وي همچنين با بيان اينكه جشنواره عمار مي تواند جهاني باشد، افزود: در همين جشنواره عمار امسال آثار زيادي شركت كرده اند و شنيديم كه خيلي از آثار هم به جشنواره نرسيد و سال بعد شاهد آثار بيشتري در اين جشنواره خواهيم بود. اين جشنواره مي تواند يك بمب باشد و جهان را تحت تاثير قرار دهد. اما در حال حاضر خلأ ارائه مقالات ديني به سينماگران را احساس مي كنيم.
رحيم پور ازغدي اظهار اميدواري كرد با برطرف شدن خلأها، يك جبهه فرهنگي متحد جهاني تشكيل شود و با برنامه ريزي دقيق و ارائه اطلاعات مناسب به دانشجويان جوان، فيلم هاي خوب ديني ساخته شود.
پروانه معصومي: از بيضايي خوشم نمي آيد!
پروانه معصومي كه سابقه بازي در فيلم هاي بهرام بيضايي را دارد به تازگي درباره وي اظهارنظر كرده و گفته: هيچ خاطره اي از بيضايي ندارم و خوشبختانه ايشان را از ذهنم حذف كرده ام!معصومي در پاسخ به اين پرسش كه دليل اين حذف كردن چيست، گفت: به هرحال از ايشان خوشم نمي آيد و دلم نمي خواهد درباره شان حرف بزنم. همين، كافي نيست؟! براي خودم كه اين كافي است!
وي تصريح كرد: اسم ايشان را از خاطراتم حذف كرده ام و انگار اصلا هيچ گاه او را نديده ام و با ايشان برخورد نداشته ام! هر آنچه در گذشته بوده هم براي گذشته هاست و خوب يا بد در ذهن فعلي من اثري از بيضايي و فيلم هايي كه با ايشان كار كرده ام، نيست.
خبرنگار شبكه سحر آزاد شد
خبرنگار شبكه سحر جمهوري اسلامي ايران در آذربايجان روز پنجشنبه از زندان آزاد شد. به دنبال درخواست موسسات و مدافعان حقوق بشر، رئيس جمهوري آذربايجان طي فرماني حكم آزادي 87 نفر از زندانيان را صادر كرد كه در ميان آنها تعدادي زنداني سياسي و خبرنگار محبوس از جمله آنار بايراملي قرار دارند. اين فرمان براساس بند 22 ماده 109 قانون اساسي جمهوري آذربايجان (با اكثريت نزديك به مطلق مسلمان)، با ژست آرامش طلبي و صلح دوستي در آستانه سال نو ميلادي و براي جلب نظر كشورهاي اروپايي صورت گرفته است.
آنار بايراملي- كه در جمهوري آذربايجان «زنداني وجدان» لقب گرفته- و آيدين جاني اف خبرنگار و ودادي اسكندرلي و طالع خاص محمداف مدافع حقوق بشر و شاهين حسنلي عضو جبهه خلق از جمله كساني هستند كه به مناسبت فرا رسيدن سال جديد ميلادي و با فرمان رئيس جمهور آذربايجان آزاد شدند. آنار بايراملي از خبرنگاران متعهد و شناخته شده در جمهوري آذربايجان است كه 17فوريه گذشته (28 بهمن) با پاپوش پليس بازداشت و دادگاه بينه قدي باكو 11 ژوئن (22 خرداد) گذشته در حكمي ناعادلانه و سفارشي و در حاليكه اتهام وارده ثابت نشده بود، با استفاده از شاهدان دروغين پليس آنار بايراملي را به دو سال حبس محكوم كرد.
 


برگزاري آيين چهارمين سالگرد ارتحال آيت الله جمي در آبادان

آبادان-خبرنگار كيهان:
مدير حوزه هاي علميه كشور از آيت الله جمي به عنوان چراغ پر فروغ مردم آبادان به خصوص در روزهاي حساس هشت سال دفاع مقدس ياد كرد.
آيت الله حسيني بوشهري در آيين بزرگداشت آيت الله جمي در محل حسينيه ثارالله آبادان گفت: آيت الله جمي عالمي مجاهد، فردي زاهد، انساني وارسته، نماد وفاداري، خدمتگزار خوب مردم، پيرو راه امامت و ولايت بود.
او افزود: امروز مردم آبادان از يك مرام، يك رفتار، يك خلق انساني و از عظمت و بزرگواري تجليل و تكريم كردند.
نايب رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم يادآور شد: آيت الله جمي فردي با فضيلت، باصفا و با اخلاق كريمه چه در قبل از انقلاب و چه پس از آن بود كه با شخصيت هاي برجسته و بزرگي همچون مطهري و مفتح نيز رفت و آمد داشت و آنان وي را به عنوان فردي با كمالات يك انسان بزرگوار مي شناختند.
آيت الله حسيني بوشهري ادامه داد: آبادان يك شهر معمولي نيست كه آن را تنها به پالايشگاه و مراكز صنعتي و تجاري اش بشناسيم، بلكه آبادان به چهره علمايش شناخته شده است، شخصيت هايي كه از دست رفته اند و اكنون در ميان ما نيستند.
وي اظهار داشت: هنگامي كه امام خميني مي شنود كه آقاي جمي در آبادان نمازجماعت و جمعه برگزار مي كند ايشان علاوه بر نماز جمعه تهران به نماز جمعه آبادان نيز گوش فرا مي دادند.
به گفته آيت الله حسيني بوشهري در دوران دفاع مقدس پيام هاي آيت الله جمي اين شخصيت جليل القدر و روحاني از طريق راديو آبادان به گوش رزمندگان اسلام مي رسيد و به آنان قوت قلب مي داد. گفتني است، اين مراسم با حضور مسئولان كشوري استاني، محلي و علما و روحانيون و اقشار مختلف مردم آبادان و بوشهر با شكوه خاصي برگزار شد.
 


خوزستان هم پنج شنبه ها تعطيل شد

استاندار خوزستان از تعطيلي پنج شنبه ها در استان خوزستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، با اعلام تعطيلي پنجشنبه ها در خوزستان، ادارات تمام شهرهاي استان از هفته آينده در روزهاي پنجشنبه تعطيل مي شوند.
تعطيلي پنج شنبه ها در استان خوزستان باعث تغيير ساعت كاري در روزهاي ديگر هفته خواهد شد.
تعطيلي پنجشنبه ها در استان خوزستان در حالي از سوي استاندار خوزستان اعلام شده كه وي پيش از اين تعطيلي پنجشنبه ها را در خوزستان به دليل مخالفت ديوان عدالت اداري و ضرورت وحدت رويه در تمام استانها، منتفي اعلام كرده بود.
به گفته حجازي در صورت تعطيلي پنجشنبه ها، شروع ساعت كاري از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6 و45 دقيقه و پايان كار اداري نيز تا ساعت 15و15 دقيقه خواهد بود.
وي تصريح كرد: تغيير ساعت كاري تبعاتي به همراه دارد كه از جمله اين تبعات بحث ناهار كارمندان است كه با توجه به وضع موجود اعتبارات كه بسياري از دستگاه هاي اجرايي حتي توان پرداخت اضافه كاري و ديگر حقوق و مزاياي كارمندان را ندارند، امكانپذير نيست.
از سويي تابستان امسال براي سومين سال متوالي روزهاي پنج شنبه در خوزستان تعطيل اعلام شده بود.
 


معاون اول قوه قضائيه:

دادسراها آماده پيگيري گزارشات مربوط به مفاسد اقتصادي هستند

معاون اول رئيس قوه قضائيه گفت: دادسراها آماده اند تا گزارش هاي مربوط به مفاسد اقتصادي را بررسي و پيگيري كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس از شيراز، حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي بعدازظهر ديروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بحث معوقات بانكي نبايد فرافكني شود و آرامش جامعه برهم بخورد.
رئيسي اضافه كرد: البته اينكه عده اي تسهيلاتي گرفته اند و براي پرداخت آن اقدام نمي كنند چند موضوع مطرح است. نخست اينكه چرا بانك ها به افرادي تسهيلات پرداخت كردند كه خوش حساب نيستند. بانك ها مكلفند سرمايه مردم را در اختيار كساني قرار دهند كه خوش حسابي آنها آشكار باشد.
رئيسي بيان كرد: موضوع دوم اين است كه اگر بانك ها به افرادي تسهيلات دادند و آنها اين تسهيلات را پرداخت نمي كنند تكليف وثيقه هاي آنها چه شده است. به طور قطع بانك ها در زمان پرداخت تسهيلات بايد وثيقه هاي مطمئن دريافت كنند تا سرمايه آنها نابود نشود.
معاون اول قوه قضائيه ادامه داد: موضوع سوم اين است كه اگر عده اي تسهيلات دريافت كردند و پرداخت نمي كنند بايد نخستين مدعي خود بانك ها باشند.
وي گفت: اما سيستم قضايي آمادگي رسيدگي به هرگونه فساد اقتصادي را به طور قاطعانه دارد.
رئيسي همچنين ديروز در سخنراني پيش از خطبه هاي نمازجمعه شيراز اظهار داشت: در حماسه 9 دي تمام مردم ايران حماسه آفريني كردند.
معاون اول قوه قضائيه ابراز داشت: در 9 دي سال 88 تمام مردم با در دست داشتن عكس امام و رهبري پاسخ محكمي به فتنه جويان و دشمنان دادند.
وي گفت: دشمن قبل از انتخابات سال 88 از حضور باشكوه مردم احساس خطر مي كرد.
 


نخستين سالگرد ارتحال آيت الله شاه آبادي در قم برگزار شد

نخستين سالگرد ارتحال آيت الله محمد شاه آبادي فرزند مرحوم آيت الله محمدعلي شاه آبادي استاد امام خميني پنج شنبه شب در مسجد اعظم قم برگزار شد.
نخستين سالگرد ارتحال آيت الله محمد شاه آبادي از علماي برجسته قم و فرزند مرحوم آيت الله محمدعلي شاه آبادي استاد امام خميني، پنج شنبه شب در مسجد اعظم قم برگزار شد.
به گزارش ايرنا از قم در اين مراسم كه آيات شبيري زنجاني، نوري همداني، جوادي آملي، ابراهيم اميني، حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا ميرتاج الديني معاون رئيس جمهور، حجت الاسلام والمسلمين آشتياني نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي، اعضاي جامعه مدرسين، طلاب و اساتيد حوزه و مردم قم حضور داشتند، ياد و خاطره آن عالم جليل القدر گرامي داشته شد.
حجت الاسلام والمسلمين حسين فاطمي نيا استاد حوزه علميه قم در اين مراسم گفت: آيت الله مرحوم محمد شاه آبادي علم و معرفت را با هم جمع كرده و به مرحله بالايي از كمالات رسيده بود.
وي ادامه داد: ايشان در فقه و اصول مجتهد و در بسياري از علوم ديگر مانند عرفان، فلسفه، علام و نيز صاحب نظر بود.
به گزارش فارس مرحوم آيت الله حاج شيخ محمد شاه آبادي در سال 1305 شمسي در تهران متولد شد وي در سال 1320 وارد حوزه علميه شد و دروس مقدماتي و سطوح اوليه را خدمت اساتيدي چون آيت الله حاج سيد حسين احمدي علوم آبادي، آيت الله حاج شيخ محمدعلي لواساني و دروس سطح عالي را خدمت اساتيدي چون آيت الله حاج سيد عباس زواره و آيت الله حاج شيخ محمدتقي آملي و دروس معقول و عرفان را خدمت والد خود مرحوم آيت الله حاج شيخ محمدعلي شاه آبادي و آيت الله حاج شيخ مهدي مازندراني فرا گرفت.
وي پس ا ز ارتحال پدر بزرگوار خود، از تهران به قم مهاجرت كرده و دروس خارج فقه و اصول را خدمت آيت الله بروجردي، آيت الله محمدعلي اراكي، آيت الله گلپايگاني، آيت الله محقق داماد و امام خميني خواند. اين عالم رباني قبل از سال 1340 مشغول تدريس خارج فقه و اصول و فلسفه و عرفان و اخلاق شد و تا پايان عمر خود قريب به 50 سال به تدريس و تربيت شاگرد اشتغال داشت.
مرحوم آيت الله شاه آبادي در طول عمر خود 16 كتاب را از جمله تعليقه بر عروه الوثقي و تعليقه بر وسيله النجاه تاليف كرد.
وي سال گذشته در سن 85 سالگي در قم دار فاني را وداع گفت و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به خاك سپرده شد.
 


سرپرست فرمانداري شهرستان خبر داد

تردد انفرادي زائران عتبات عاليات از مرز مهران

سرپرست فرمانداري شهرستان مهران گفت: تردد زائران عتبات عاليات به صورت انفرادي از مرز بين المللي مهران آغاز شده است.
به گزارش خبرنگار مهر از ايلام، عباس نصراللهي افزود: از اين پس رواديد زائران و مسافراني كه به صورت انفرادي قصد سفر به عراق را دارند، صادر مي شود. وي تصريح كرد: براساس توافق و هماهنگي صورت گرفته با مقامات عراقي زائران انفرادي كه وارد مهران مي شوند با پرداخت 40 دلار مي توانند ويزاي خود را دريافت و به عراق سفر كنند.
تردد زوار عتبات عاليات پيش از اين، تنها در قالب كاروان هاي زيارتي زير نظر سازمان حج و زيارت امكان پذير بود و به هيچ وجه دريافت رواديد سفر زيارتي انفرادي به شهرهاي مذهبي عراق ميسر نمي شد.
از سوي ديگر سرپرست كاروان پياده طلاب و روحانيان زائر ديروز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در مرز مهران اظهار داشت: 900 طلبه و روحانيان 55 كشور جهان در سه مرحله وارد مرز بين المللي مهران شدند و به صورت پياده عازم عتبات عاليات هستند.
وي با اشاره به حضور پرشور 14ميليوني شيعيان در پياده روي روز اربعين گفت: ما نيز با توجه به تأكيد ائمه معصوم(ع) و بزرگان دين بر مقام و ارزش روز اربعين همراه با طلاب در اين بر نامه معنوي شركت خواهيم كرد.
 


پرداخت سهام عدالت كارگران در 15 استان

معاون فرهنگي، اجتماعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: سهام عدالت به كارگران فصلي و ساختماني در 15 استان كشور پرداخت مي شود.
به گزارش ايرنا، كاوه اشتهاردي در بيرجند از آغاز پرداخت نهايي اين سهام در استان هاي ايلام، كهكيلويه و بويراحمد، هرمزگان، چهارمحال و بختياري و خراسان جنوبي از هفته گذشته خبر داد. وي اضافه كرد: پرداخت اين سهام در 10 استان كرمان، يزد، مركزي، سمنان، زنجان، قزوين، بوشهر، اردبيل، قم و گلستان نيز تا چند هفته آينده آغاز مي شود.
معاون فرهنگي، اجتماعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: در راستاي پرداخت اين سهام در مجموع دو ميليون و 300هزار كارگر در سطح كشور مورد پايش اطلاعات قرار گرفته اند.
اشتهاردي از اعطاي كارت اعتباري خريد براي هر يك از كارگران به مبلغ 15 ميليون ريال خبر داد و گفت: كارگران با استفاده از اين كارت مي توانند كالاهاي توليد داخل را خريداري كنند.
معاون فرهنگي، اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينكه اين كارت ها به صورت تسهيلات قرض الحسنه اعطا مي شود، افزود: بانك هاي توسعه تعاون، رفاه كارگران و صندوق مهر امام رضا(ع) متولي اعطاي اين كارت ها است.
اشتهاردي يادآور شد: نخستين كارت هاي اعتباري خريد براي كارگران در دهه فجر امسال در استان خراسان جنوبي توزيع مي شود.
 


معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

مكتب خانه هاي قرآني در كشور راه اندازي مي شود

معاون قرآن و عترت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از احياي مكتب خانه هاي قرآن به شيوه سنتي در كشور خبر داد.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين حميد محمدي روز پنج شنبه در گردهمايي 2 روزه تشكل هاي قرآني كشور در مجتمع ياوران مهدي(عج) قم گفت: با اجراي اين طرح درصدد هستيم كه با استفاده از ظرفيت مردمي در خانه ها براي فعاليت هاي قرآني كودكان و زنان، مكتب خانه هاي قرآني قديمي را احيا كنيم.
وي اظهار كرد: طرح احياي مكتب خانه هاي قرآني ظرف 2 هفته آينده به عنوان زير مجموعه هاي موسسات قرآني ابلاغ مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر معاون قرآن و عترت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين از اجراي طرح ملي تلاوت در 16 استان كشور خبر داد.
وي با تاكيد بر ايجاد جهش قرآني در سراسر كشور تصريح كرد: بايد 10 ميليون حافظ قرآن در كشور تربيت شوند و اين نگاه راهبردي در برنامه هاي قرآني در تمامي استان ها وجود دارد و بايد تقويت شود و تاكنون بيش از 2 هزار موسسه قرآني مجوز فعاليت در سراسر كشور را گرفته اند.
وي اجراي طرح ملي تلاوت را از ديگر برنامه ها دانست و تصريح كرد: اين طرح در 16 استان براي شناسايي نوجوانان مستعد آغاز شده است.
اين مسئول با اشاره به برگزاري جشنواره قرآني آيات افزود: اين جشنواره در رشته هاي مختلف و نزديك به 30 رشته از جمله رشته هاي هنري و... برگزار مي شود كه خطاطي، فيلم نامه نويسي و... از جمله رشته هاي آن به شمار مي رود.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به وجود تعداد زيادي مهد كودك در كشور افزود: برنامه ريزي مي كنيم تا نيمي از اين مهدها قرآن محور شوند.
وي در پايان از ايجاد قرارگاه حجاب و عفاف در كشور خبر داد و اضافه كرد: با ايجاد معاونت قرآن در وزارت ارشاد معاونت هاي استاني نيز شكل مي گيرد.

 


معاون وزير صنعت، معدن و تجارت:

كشور از نظر ذخيره سازي مواد غذايي در شرايط خوبي قرار دارد

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت كشور گفت: كشورمان به لحاظ تامين مواد غذايي در شرايط مطلوبي قرار دارد به طوري كه در اين زمينه هيچ محدوديتي نداريم.
به گزارش خبرنگار مهر؛ عباس قبادي در جلسه ستاد تسهيل فعاليت واحدهاي توليدي و خدماتي مشكل دار استان كرمانشاه كه صبح پنجشنبه با حضور رحمت آبادي معاون وزير كشور در امور مجلس، در محل استانداري اين شهر برگزار شد گفت: خوشبختانه كشور در حال حاضر از نظر ذخيره سازي مواد غذايي ضروري مانند روغن، گوشت منجمد و مرغ، شكر و كنجاله در شرايط خوبي قرار دارد.
وي ادامه داد: مصرف كل برنج كشور 3/2دهم ميليون تن در سال است كه 2/2دهم آن در داخل كشور توليد مي شود و ما تنها يك ميليون تن برنج از خارج كشور وارد مي كنيم.
وي اظهار اميدواري كرد: در زمينه ذخيره سازي برنج در كشور نيز هيچ گونه مشكل و كمبودي وجود نخواهد داشت.
قبادي تصريح كرد: در زمينه ديگر مواد غذايي مردم نيز به اندازه كافي در انبارها و سردخانه هاي كشور براي ماه هاي باقي مانده پاياني سال ذخيره سازي صورت گرفته است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت كشور بيان كرد: در حال حاضر 110 تن گوشت منجمد و مرغ در كشور ذخيره سازي شده است به طوري كه مي توانيم گوشت مرغ را به كشور عراق صادر كنيم.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10