(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 17  دی  1391 - شماره 20399

چامسكي:
امارات متحده عربي بيشتر به موساد و سيا متكي است
مردم يمن:
چهره هاي طرفدار عبدالله صالح را از پست هاي دولتي و نظامي اخراج كنيد
تظاهرات 60 هزار نفري در آتلانتا عليه برده داري و قاچاق انسان در جهان
اعتراف مشاور اسحاق رابين ملت و ارتش به بشار اسد وفادارند
سقوط دولت سوريه ممكن نيست
آرژانتيني هاي معترض پرچم انگليس را آتش زدند
انحلال شاخه نظامي باسك درخاك فرانسه
معترضان در اسپانيا چندين بانك را اشغال كردند
فرياد تظاهركنندگان عليه آل خليفه سال جديد سال سرنگوني است
مسلمانان اتيوپي عليه سياست هاي ضد ديني حكومت به خيابان ها ريختند
سران سودان شمالي و جنوبي در آديس آبابا گردهم آمدند
مالكي: ملت هوشيار باشند
خارجي ها مي خواهند عراق را به آشوب بكشند
جشن سالگرد تاسيس جنبش فتح در غزه
زدو خورد سلطنت طلبان ايرلند شمالي با پليس در خيابان هاي بلفاست


چامسكي:

امارات متحده عربي بيشتر به موساد و سيا متكي است

نوام چامسكي استاد دانشگاه كلمبياي آمريكا گفت: امارات متحده عربي از نظر سياسي و اطلاعاتي متكي به موساد و سيا است.
به گزارش فارس، «چامسكي» در سميناري در دانشگاه «كلمبياي آمريكا» با اشاره به پيامدهاي انقلاب مردمي مصر براي كشورهاي حاشيه خليج فارس اظهار داشت: مصر با شرايط سياسي و چالش هاي دشواري رو به روست به خصوص كه برخي از كشورهاي عربي از جمله امارات از عناصر مخالف در اين كشور حمايت مي كنند.اين انديشمند آمريكايي پروژه توسعه منطقه كانال سوئز و تاثير آن بر روي اقتصاد امارات را از جمله چالش هاي موجود در روابط اين كشور ارزيابي كرد و گفت: يكي از علل تيرگي روابط مصر و امارات، پروژه توسعه منطقه، كانال سوئز است كه محمد مرسي رئيس جمهور مصر آن را در دستور كار خود قرار داده است. چامسكي اضافه كرد: در صورت اجراي اين پروژه از سوي مصر، اقتصاد متكي بر خدمات امارات طي يكي دو دهه آينده دچار ركود و فروپاشي خواهد شد.
 


مردم يمن:

چهره هاي طرفدار عبدالله صالح را از پست هاي دولتي و نظامي اخراج كنيد

ده ها هزار يمني با برگزاري تظاهراتي بركناري و محاكمه چهره هاي رژيم سابق اين كشور و لغو قانون مصونيت قضايي اين افراد را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از سايت شبكه الجزيره، ده ها هزار تن از مردم يمن روز جمعه در پي برگزاري نماز جماعت با تجمع در صنعا پايتخت يمن و شماري ديگر از شهرهاي اين كشور بار ديگر بر لزوم بركناري چهره هاي رژيم سابق از تمامي پست هاي دولتي و محاكمه آنها تاكيد كردند.تظاهركنندگان همچنين به عبد ربه منصور هادي، رئيس جمهوري يمن نسبت به تعيين افرادي كه مردم يمن از آنها به عنوان قاتلان انقلاب يمن ياد مي كنند، در مناصب نظامي هشدار داده و لغو قانون مصونيت قضايي را خواستار شدند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات شرط حضور در مذاكرات يمن را بركناري نزديكان علي عبدالله صالح، ديكتاتور سابق يمن از پست هاي نظامي اعلام كردند.
 


تظاهرات 60 هزار نفري در آتلانتا عليه برده داري و قاچاق انسان در جهان

بيش از 60 هزار نفر از مردم آمريكا عليه «برده داري و قاچاق انسان» تظاهرات كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني «سي ان ان»، بيش از 60 هزار نفر از جوانان مسيحي از كشورهاي مختلف جهان با برپايي يك تظاهرات گسترده با عنوان «مصائب مسيح 2013 در «آتلانتا» عليه پديده برده داري و قاچاق انسان در سراسر جهان شعار دادند.براساس اين گزارش معترضان با حمل شمع تلاش كردند نسبت به افزايش پديده برده داري جنسي، كارهاي اجباري و قاچاق انسان روشنگري كرده و به مسئولان كشورهاي جهان نسبت به اين امر هشدار دهند. براساس گزارش ها و آمارهاي منتشر شده، حدود 27 ميليون انسان در سراسر جهان قرباني اين پديده ها هستند و پيش بيني شده اين ميزان باز هم افزايش يابد.سال گذشته برگزاركنندگان اين تظاهرات موفق به جمع آوري 5/3 ميليون دلار كمك آوري براي مبارزه با اين پديده شوم شدند. خبر ديگر اينكه، شبكه تلويزيوني پرس تي وي ا علام كرد، بحران اقتصادي در آمريكا باعث شد مقامات محلي اين كشور فقط در ماه دسامبر 11 هزار نفر از معلمان و كاركنان مدارس دولتي را اخراج كنند. براساس اين گزارش اين خبر ابتدا از سوي سازمان كار آمريكا اعلام شد. كاستن از بار مالي با هدف جبران بخشي از كسري بودجه، مهمترين دليل اين اخراج ها عنوان شده است. بسياري از منتقدان بارها اعلام كرده اند آمريكا به جاي صرف بودجه خود در ميدان هاي جنگ، بايد به مشكلات مردم خود برسد. آمريكا در ميان تمام كشورهاي جهان بيشترين بودجه نظامي را داراست.
 


اعتراف مشاور اسحاق رابين ملت و ارتش به بشار اسد وفادارند

سقوط دولت سوريه ممكن نيست

يك مركز مطالعاتي رژيم صهيونيستي اعتراف كرد كه حمايت هاي مردم سوريه از «بشار اسد» بسيار گسترده و قوي است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «مركز مطالعات اسرائيل» واقع در بيت المقدس طي مقاله اي به قلم «ژاك تريا» از مقامات اطلاعاتي ارتش اسرائيل اعلام كرد، هرچند توطئه هاي زيادي براي براندازي نظام سوريه به اجرا درآمدند، ولي وحدت و وفاداري ارتش و ملت به رئيس جمهوري سوريه، تمام اين طرح ها را به شكست كشانده است.
«تريا» كه از مشاوران «اسحاق رابين» نخست وزير سابق رژيم صهيونيستي نيز بوده است، افزود: با تداوم محبوبيت مردمي گسترده اسد و وجود ارتش قوي و وفادار به رئيس جمهور سوريه و مخالفان ضعيف و متفرق، پايان دادن به حاكميت اسد در سوريه بسيار بعيد به نظر مي رسد.
اين مقام اطلاعاتي ارتش صهيونيستي با اعتراف به اينكه دولت دمشق بر اوضاع داخلي سوريه مسلط است، افزود: منصفانه بگوئيم كه ارتش سوريه همچنان به عنوان يك قدرت متحد مي جنگد و مؤسسات دولتي نيز فعاليت هاي عادي خود را ادامه مي دهند. علي رغم جدا شدن برخي چهره هاي سياسي، دولت و ملت همچنان پشت سر اسد قرار دارند و به وي وفادارند.
وي به كشته شدن وزير دفاع سوريه و برخي از شخصيت هاي ديگر سوري در انفجار دفتر امنيت ملي دمشق اشاره كرد و نوشت كه اسد براي پر كردن اين شكاف وارد عمل شد و مبارزه با افراد مسلح را ادامه داد.
«تريا» در مورد مخالفان مسلح نيز نوشت: ارتش [ به اصطلاح] آزاد نمي تواند در شهرها با ارتش دولتي بجنگد، چرا كه اين جنگ اوضاع را به نفع مخالفان مسلح عوض نمي كند. حداكثر نيرويي كه ارتش آزاد مي تواند (اكنون) تجهيز كند، 300 نفر است.
«تريا» در ادامه هر چند حتي دخالت نظامي براي حمايت از افراد مسلح را كم اهميت دانست، ولي توصيه كرد كه كشورهاي آمريكا، انگليس و فرانسه سلاح هاي پيشرفته و اطلاعات جاسوسي در اختيار مخالفان اسد قرار دهند.
نفرت مردم از سران مخالف دولت دمشق و شكاف ميان دو جناح سياسي و نظامي نيز از جمله چالش هايي دانسته شد كه مخالفان اسد در حال حاضر از آنها رنج مي برند.
سخنراني مهم
رسانه هاي سوري اعلام كردند اسد به زودي يك سخنراني مهم انجام خواهد داد و در مورد راه حل بحران جاري در اين كشور نظرات خود را اعلام مي كند. به گفته منابع آگاه، اسد در اين سخنراني بر نكاتي متمركز خواهد شد كه در نشست «ژنو-2» مطرح شده است.«اخضر ابراهيمي» فرستاده سازمان ملل به همراه نمايندگان روسيه و آمريكا در آن نشست شركت كرده بودند.
مذاكره با صهيونيست ها
پايگاه صهيونيستي «دبكا» فاش كرد، سران تل آويو با رهبران گروه هاي مخالف دولت اسد در اردن ديدار و گفت وگو كردند. در گزارش اين پايگاه آمده است كه حداقل پنج اردوگاه براي آموزش عناصر مسلح و جاسوسان مخالف دولت سوريه در خاك اردن و در نزديكي مرزهاي سوريه احداث خواهد شد. اين اردوگاه ها تحت نظارت آمريكا خواهد بود و مربياني از آمريكا، فرانسه، چك و لهستان به مخالفان اسد آموزش خواهند داد. پايگاه دبكا همكاري نظامي و اطلاعاتي فعلي اسرائيل ومخالفان اسد را گسترده خواند.
ساير رويدادها
¤ محمد رشيد قيطاني مفتي لبنان خواستار كمك همه جانبه به آوارگان سوري شد.
¤ در پي اعلام اسامي چهار خلبان ترك اسير شده در خاك سوريه توسط دمشق، آنكارا سوريه را به ايجاد جنگ رواني عليه تركيه متهم كرد!
¤ تري ميسان روزنامه نگار فرانسوي از احتمال متوقف شدن حمايت آمريكا از ارتش به اصطلاح آزاد سوريه خبر داد.
¤ نيروهاي دولتي توانستند، «محمد الظواهري» برادر «ايمن الظواهري» نفر شماره يك شبكه القاعده را در سوريه دستگير كنند.
 


آرژانتيني هاي معترض پرچم انگليس را آتش زدند

مردم و كهنه سربازان آرژانتيني با تاكيد بر حق حاكميت كشورشان بر جزاير مالويناس در بوينس آيرس راهپيمايي كردند و پرچم انگليس را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري ها اين راه پيمايي به نشانه صدوهشتادمين سالگرد اشغال اين منطقه از سوي انگليس در مقابل سفارت اين كشور در بوينس آيرس برگزار شد.
در اين تظاهرات مردم و كهنه سربازان جنگ 1982 با انگليس علاوه بر پرچم، نسخه هايي از روزنامه «سان» كه پرفروش ترين روزنامه انگليسي در آرژانتين است را نيز به آتش كشيدند.
اين روزنامه در سرمقاله اخير خود از حاكميت انگليس بر جزاير مالويناس كه لندن آن را فالكلند مي نامد دفاع كرده بود.
اين راهپيمايي پس از آن برگزار شد كه «كريستينا فرناندز» رئيس جمهور آرژانتين اخيرا با ارسال نامه اي سرگشاده به ديويد كامرون «نخست وزير انگليس از لندن خواست به استعمارگري جزاير مالويناس پايان دهد.
جزاير مالويناس كه 8700 مايل با انگليس فاصله دارند در سوم ژانويه 1833 به اشغال اين كشور درآمده اند. در سال 1982 آرژانتين براي باز پس گيري اين جزاير، جنگي را شروع كرد كه موفق نبود. آرژانتين و انگليس علاوه بر جزاير مالويناس در مورد حاكميت بر بخش هايي از قاره قطب جنوب نيز با يكديگر اختلاف دارند.
 


انحلال شاخه نظامي باسك درخاك فرانسه

شاخه نظامي حزب ملي گراي باسك اسپانيا اعلام كردند دفتر خود در فرانسه را منحل مي كنند.
به گزارش خبرگزاري ها، «باتاسونا»، شاخه نظامي حزب ملي گراي باسك اسپانيا كه از سال 2003 در اين كشور ممنوع الفعاليت شده است اعلام كرد از اين پس در فرانسه نيز فعاليتي نخواهد داشت. «باتاسونا» ضمن اعلام خبر فعاليت هاي نظامي خود تاكيد كرد ولي به فعاليت هاي سياسي در فرانسه ادامه خواهد داد و از اين پس براي استقلال اين منطقه كه بين فرانسه و اسپانيا واقع شده است، روي فعاليت هاي سياسي متمركز مي شود.
انحلال كامل فعاليت هاي «باتاسونا» پس از آن مطرح شد كه «اتا» در سال 2011 اعلام كرد قصد دارد از خشونت هايي كه تاكنون به مرگ 800 نفر منجر شده است دست بردارد.
دو تن از سخنگويان اين حزب روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران در منطقه باسك اين خبر را اعلام كردند.
گفتني است، باتاسونا در سال 2001 پايه ريزي و به عنوان جايگزين حزب اتحاد مردمي اعلام شد. حزب اتحاد مردمي از سال 1978 براي استقلال باسك مبارزه مي كند.
 


معترضان در اسپانيا چندين بانك را اشغال كردند

هزاران نفر از مردم اسپانيا در اعتراض به «فريبكاري بانك ها» چندين بانك در مادريد را اشغال كردند.
هزاران نفر از ميليون ها سرمايه گذار اسپانيايي در بانك هاي اسپانيا روز جمعه با برپايي تظاهرات و ورود به ساختمان بانك ها عليه «فريبكاري و تقلب بانك ها» شعار سردادند و از روساي بانك ها خواستند پول آنها را بازگردانند.
به گفته معترضان، مديران بانك ها با «تبليغات دروغين» آنها را به خريد سهام خود تشويق و اعلام كرده بودند به آنها سود زيادي خواهند پرداخت اما پس از گذشت چند ماه معلوم شد، همه اين وعده ها دروغ بوده است.
بانكداران در مقابل اعلام مي كنند بحران بي سابقه اقتصادي و ركود باعث ضرر و زيان آنها شده و هيچ تقلب و فريبي در كار نبوده است.
«پول مرا پس بده متقلب!، ما پولمان را مي خواهيم، شما دزد هستيد، شما شريك دولتيد و... » جملاتي بود كه روي دست نوشته هاي معترضان خشمگين اسپانيايي نظرها را به خود جلب مي كرد.
گفتني است اسپانيا يكي از كشورهاي بحراني اروپايي به لحاظ اقتصادي است طوري كه طي سال هاي گذشته بارها شاهد وقوع شورش و اعتصاب هاي سراسري بوده اما دولتمردان اين كشور همچنان به سياست هاي رياضتي كه غالبا به شكل اخراج كاركنان بخش هاي مختلف اعمال مي شود، تاكيد دارند. اين سياست اكنون نرخ بيكاري در اين كشور را به 25درصد رسانده است. اين نرخ البته در ميان جوانان اين كشور بسيار بالاتر است و رقم 51درصد را نشان مي دهد!
نرخ بيكاري كه شايد بزرگترين و جدي ترين مشكل جامعه امروز اسپانيا باشد حتي صداي پادشاه اين كشور را كه معمولا در رسانه ها ظاهر نمي شود هم درآورده است. جمعه شب «خوان كارلوس» در اقدامي نادر به مصاحبه با خبرنگاران پرداخت و نسبت به «مهاجرت جوانان اسپانيايي جوياي كار به خارج» به شدت ابراز نگراني كرد. وي از همه دست اندركاران و مردم اسپانيا خواست براي برون رفت از اين اوضاع همكاري كنند.
البته هستند تحليلگراني كه هدف از اين اقدام پادشاه را سرپوش گذاشتن به رسوايي هاي مالي خاندان سلطنتي مي دانند. افشاي رسوايي هاي مالي خاندان سلطنتي اسپانيا در سال گذشته، چهره اين شخصيت را در ميان قربانيان سياست هاي رياضت اقتصادي به شدت خدشه دار كرده است.
از فرانسه، يكي از اصلي ترين اعضاي اتحاديه اروپا نيز خبر مي رسد مديريت فروشگاه بزرگ و زنجيره اي «ويرژين» براي مقابله با بحران مالي و كسادي بازار، اقدام به اخراج دستكم هزار نفر از كاركنان خود كرده است. در همين رابطه «فدريك بوشار» كارشناس مسائل اقتصادي فرانسه در شبكه تلويزيوني يورونيوز گفت: بحران اقتصادي در سال 2013 هم جدي خواهد بود. «جيانيسيس ستامايكوس»، كارشناس مسائل اقتصادي در يونان نيز سال 2013 را سالي سخت و دشوار براي اروپاييان به خصوص مردم يونان پيش بيني كرد.
 


فرياد تظاهركنندگان عليه آل خليفه سال جديد سال سرنگوني است

ده ها هزار نفر از مردم بحرين با شعار سرنگوني رژيم آل خليفه در شهرهاي مختلف اين كشور تظاهرات كردند و سال جديد را سال بركناري آل خليفه دانستند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، اين تظاهرات در پايتخت بحرين و مناطق داركليب، جزيره ستره، والديه، جدحفص، النويدرات و عراد جمعه شب برگزار شد و ماموران و مزدوران آل خليفه با شليك گازهاي سمي و اشك آور به معترضان يورش بردند.
براساس اين گزارش معترضان بحريني خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند و شعار مي دادند: «مردم خواهان سرنگوني رژيم حاكم هستند.»
به گفته شاهدان عيني شعار ديگري كه انعكاس خواسته بسياري از مردم بحرين است، شعار مرگ بر «حمد» (پادشاه بحرين) بود كه در روز جمعه طنين انداز شد.
معترضان بحريني ضمن محكوم كردن جنايات آل خليفه، آمادگي خود را براي شركت در تظاهرات موسوم به «جمعه كرامت» اعلام كردند.
اين در حالي است كه رژيم سركوبگر آل خليفه، همانند گذشته با استفاده از گلوله هاي پلاستيكي و ساچمه اي و به كارگيري مفرط گازهاي سمي تلاش كرد تا به اعتراضات مردمي خاتمه دهد.
از سوي ديگر قيام مردمي بحريني ها عليه آل خليفه كه وارد دومين سال خود شده است، با وجود سركوب هاي شديد، همچنان ادامه دارد و معترضان خواستار بر روي كار آمدن يك حكومت مردمي در كشورشان هستند. تظاهركنندگان سال 2013 را سال سرنگوني رژيم آل خليفه ارزيابي كردند.
نيروهاي امنيتي بحرين با همدستي نيروهاي اشغالگر سعودي تاكنون صدها تن از معترضان را بازداشت، مجروح و به شهادت رسانده اند.
«سعيد الشهابي» دبيركل جنبش آزادگان بحرين تاكيد كرد كه سال جديد ميلادي با حركت انقلابي مردم بحرين و به دعوت «ائتلاف 14فوريه» آغاز شده است و رژيم سعودي ديگر نخواهد توانست، همتاي بحريني خود را از ورطه سقوط نجات دهد.
همچنين هزاران تن از بحريني ها روز جمعه با تجمع در منطقه «باربار» در غرب منامه، خواستار محاكمه قاتلان فرزندان خود و شكنجه گران زندان هاي آل خليفه شدند.
در اين تجمع بي سابقه كه با شعارهاي حماسي و به اهتزاز درآوردن پرچم هاي بحرين و سردادن شعارهاي «هيهات منا الذله و لبيك يا حسين(ع)» همراه بود، انقلابيون بحريني، احكام صادره در خصوص معترضان را در دادگاه هاي آل خليفه رد كردند.
در اين مراسم «عبدالرضا زهير» عضو جمعيت الوفاق بحرين طي سخناني بر محاكمه مسئولان و صادركنندگان دستور سركوب معترضان، تاكيد كرد و گفت: شهدا و قربانيان رژيم آل خليفه، سند مظلوميت ما هستند.
«احمد» فرزند شهيد «علي خضير» از قربانيان رژيم سركوبگر بحرين در اين مراسم، قتل، شكنجه، زندان و اخراج فعالان سياسي از كشورشان را از جمله اعمال سياه در كارنامه آل خليفه عنوان كرد.
 


مسلمانان اتيوپي عليه سياست هاي ضد ديني حكومت به خيابان ها ريختند

ده ها هزار تن از مسلمانان در اتيوپي با برگزاري تظاهرات، آزادي روحانيون زنداني و برداشته شدن محدوديت هاي مذهبي در اين كشور را خواستار شدند.
به گزارش مهر به نقل از شبكه خبري «الجزيره»، ده ها هزار نفر از مسلمانان اتيوپي روز جمعه پس از برگزاري نماز در مساجد تجمع كردند و با سردادن شعارهايي خواستار آزادي روشنفكران و روحانيوني شدند كه از سوي آنها براي مذاكره با دولت انتخاب شده بودند، اما اكنون آنها در زندان به سر مي برند.
براساس اين گزارش در تظاهرات مسلمانان كه تحت عنوان «360 روز به خاطر آزادي» برگزار شد، معترضان با سردادن شعارهايي دخالت دولت حاكم در امور ديني را به شدت محكوم كردند.
اين گزارش حاكي است: تظاهركنندگان از دولت خواستند تا به آزادي اديان الهي احترام بگذارد و دست از محدوديت ها براي مسلمانان بردارد.
به گفته سازمان هاي اسلامي اتيوپي، دولت حاكم در اين كشور، از قانون مبارزه با تروريسم براي زنداني كردن مسلمانان سوءاستفاده مي كند.
سازماندهي تظاهرات مردمي روز جمعه مسلمانان در اتيوپي اعلام كردند كه در بسياري از شهرهاي اين كشور تجمع و اعتراضات مشابهي نسبت به سياست هاي ضدديني دولت برگزار شده است.
اين در حالي است كه آمارهاي رسمي ارائه شده حكايت از اين دارد كه بيش از نيمي از مردم اتيوپي مسلمان هستند، اما به دليل حكومت مبتني بر مسيحيت از كوچكترين حقوق خود محروم هستند.
اعتراضات مسلمانان اتيوپي كه از ماه ژانويه سال گذشته ميلادي آغاز شده است به صورت دامنه دار در حال گسترش است، اما دولت توجهي به آن نشان نمي دهد.
اتيوپي با 5/82 ميليون جمعيت دومين كشور پرجمعيت قاره سياه به شمار مي رود.
 


سران سودان شمالي و جنوبي در آديس آبابا گردهم آمدند

نشست بين سران سودان جنوبي و سودان شمالي براي برون رفت از بحران جاري در پايتخت اتيوپي برگزار شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، سالواكر رئيس جمهور سودان جنوبي و عمر البشير رئيس جمهور سودان شمالي به همراه «هايله ماريام دسالين» ميانجي صلح از اتيوپي و تامبوامبكي رئيس جمهور سابق آفريقاي جنوبي روز جمعه اولين دور از گفت و گوهاي خود را براي حل مسائل في ما بين آغاز كردند.
براساس اين گزارش نشست بين دو سودان در حالي برگزار شد كه سودان جنوبي روز پنجشنبه خارطوم را به حملات هوايي و زميني به خاك خود متهم كرد.
اين گزارش حاكي است در اين دور از گفت و گوها، موضوع ايجاد منطقه حائل، صادرات نفت و امكان آوارگان مورد بحث و تبادل نظر رؤساي جمهور سودان شمالي و سودان جنوبي قرار گرفت.
رئيس هيئت سودان جنوبي با ابراز خوشبيني نسبت به اين دور از مذاكرات اظهار داشت: سالواكر رئيس جمهور سودان جنوبي اميدوار است كه همتاي سوداني وي در مورد اجراي توافق نامه هاي پيشين انعطاف بيشتري از خود نشان دهد.
به گفته هيئت سودان جنوبي مذاكرات رؤساي جمهور دو كشور در روز شنبه عمدتاً بر روي منطقه مورد مناقشه «ابيي» و علامت گذاري متمركز شده بود و دو طرف قول دادند كه از شورشيان و دخالت در امور داخلي يكديگر اجتناب كنند.
ديدار رؤساي جمهور دو سودان براي اولين بار از زمان امضاي توافقنامه هاي نفتي و امنيتي در سه ماه قبل كه هنوز به اجرا درنيامده انجام مي شود و پيش بيني ها از دستيابي به يك توافق سازنده بين دو كشور در آينده نزديك حكايت مي كند.
سودان جنوبي و سودان شمالي سال گذشته درگير يك جنگ خونين مرزي با خسارت هاي هنگفت مالي شدند كه با ميانجي گري سازمان ملل به پايان رسيد.
 


مالكي: ملت هوشيار باشند

خارجي ها مي خواهند عراق را به آشوب بكشند

نخست وزير عراق بر هوشياري ملت مقابل توطئه هاي تفرقه افكنانه تأكيد كرد و از نيروهاي مسلح نيز خواست با تظاهركنندگان مخالف درگير نشوند.
به گزارش خبرگزاري مهر، در پي تلاش مخالفان روند سياسي عراق براي تبديل كردن تظاهرات به شورش مدني، «نوري مالكي» به مردم عراق توصيه كرد كه نسبت به اين توطئه هوشيار باشند و مقابل درخواست تندروها بايستند.
نخست وزير عراق در بيانيه خود افزود: روند سياسي با چالش هاي بزرگي روبه رو است و هوشياري همه گروه هاي سياسي را مي طلبد تا طرح هاي خارجي براي سوق دادن كشور به سمت درگيري هاي طايفه اي را بي اثر كند.
مالكي از تظاهركنندگان نيز خواست با حفظ خويشتن داري و رفتار مسئولانه، از وحدت ملي حمايت كرده و مانع نفوذ تروريست ها و تفرقه افكنان به داخل صفوف خود شوند.
طي روزهاي اخير برخي شهرهاي غرب و شمال غرب عراق شاهد تظاهرات ضد دولتي بود.
در همين حال، «اياد علاوي» رهبر فهرست «العراقيه» طرف دشمنان دولت را گرفت و از نخست وزير عراق خواست كه استعفا كند. «عزت الدوري» معاون ديكتاتور سرنگون شده عراق نيز در پيامي ويدئويي كه از شبكه «العربيه» پخش شد، با تظاهرات مخالفان دولت اعلام همبستگي كرد و گفت هر كس كه از مالكي حمايت كند او را هدف قرار خواهيم داد!
«مقتدا صدر» رهبر جريان «صدر» هم از عراقي ها خواست وحدت خود را حفظ كنند.
ساير رويدادها
¤ ناآرامي و انفجار بمب در شمال شرق بغداد پنج شهيد و 11 زخمي برجاي گذاشت.
¤ علي الاحمد، كارشناس يك مؤسسه تحقيقاتي در واشنگتن گفت كه شبكه الجزيره درصدد دامن زدن به ناآرامي در عراق است.
 


جشن سالگرد تاسيس جنبش فتح در غزه

جنبش حماس برگزاري مراسم جشن سالگرد تاسيس جنبش فتح در نوار غزه را گامي براي وحدت فلسطيني ها دانست.
به گزارش واحد مركزي خبر، جمعه گذشته هزاران نفر از طرفداران جنبش فتح مراسم چهل وهشتمين سالگرد تاسيس اين جنبش را براي نخستين بار در نوار غزه برگزار كردند. در اين مراسم مردم غزه پرچم هاي زرد رنگ جنبش فتح را در دست گرفتند. حماس از زمان در دست گرفتن قدرت در نوار غزه (سال 2007) برگزاري جشن براي فتح را ممنوع اعلام كرده بود. اما اكنون اين دو جنبش به هم نزديك شده اند. اتحاد حماس و فتح، رژيم اسرائيل را به وحشت انداخته است.
در همين حال، «سامي ابوزهري» سخنگوي جنبش حماس گفت: تجمع طرفداران فتح پس از سال ها در غزه گامي مهم در جهت وحدت فلسطيني هاست.
وي گفت: اين جشن، جشن اتحاد ملي است و ما تلاش كرده ايم هرچه باشكوهتر برگزار شود و آنرا يك رويداد ملي مي دانيم.
«محد دحلان» از رهبران جنبش فتح نيز اين جشن را رويدادي تاريخي و استثنايي توصيف كرد. وي گفت، فلسطيني ها با برگزاري اين جشن، خالق يك تصوير زيبا و بي نظير بودند.
شبكه «فرانس-24» نيز با اشاره به اين مراسم، اعلام كرد كه اتحاد فتح و حماس صهيونيست ها را نگران كرده است.
محمود عباس، رئيس جنبش فتح نيز از رام الله گفت: ما (فتح و حماس) به زودي با يكديگر ملاقات خواهيم كرد و من دست تمامي شما (حماس و مردم غزه) را خواهم فشرد.
عباس طي تماس تلفني با «اسماعيل هنيه» نخست وزير دولت منتخب فلسطين، از وي به خاطر اين مراسم تشكر كرد.
خبر ديگر اينكه «ديويد هيل» فرستاده ويژه «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا سه شنبه (پس فردا) با عباس در رام الله ديدار و گفت وگو خواهد كرد.
 


زدو خورد سلطنت طلبان ايرلند شمالي با پليس در خيابان هاي بلفاست

صدها نفر از سلطنت طلبان ايرلند شمالي با پليس بلفاست به شدت درگير شدند.
پليس بلفاست جمعه شب نيز همچون روزهاي گذشته شاهد درگيري شديد بين سلطنت طلبان و نيروهاي امنيتي بود. در جريان اين درگيري ها حدود 400 نفر از معترضان با استفاده از بمب هاي آتش زا و سنگ و چوب به نيروهاي امنيتي حمله ور شده و با آنها درگير شدند.
به نوشته خبرگزاري «رويتر»، در جريان اين ناآرامي ها كه پس از به پائين كشيده شدن پرچم انگليس از بام ساختمان شوراي شهر تشديد شده، دستكم 10 تن از نيروهاي پليس مجروح شدند. شدت درگيري هاي جمعه شب به حدي بود كه پليس براي متفرق كردن معترضان از ماشين هاي آب پاش استفاده كرد.
چندي پيش اعضاي شوراي شهر بلفاست به اتفاق آرا اعلام كردند بايد پرچم ايرلند شمالي به جاي پرچم انگليس بر فراز ساختمان شوراي شهر نصب گردد. انتشار اين خبر خشم و اعتراض مخالفان استقلال ايرلند از بريتانيا را برانگيخته است.
به گزارش خبرگزاري مهر، پيش از اين حدود 40 پليس بلفاست در جريان اين اعتراض ها زخمي شده اند. در تاريخ 10 دسامبر سال گذشته ميلادي معترضان با بمب دست ساز و با هدف قتل شماري از نيروهاي پليس كه در يك پمپ بنزين حضور داشتند به آنها حمله كردند.
چندي پيش يكي از مقامات ارشد شهر بلفاست شورشيان طرفداران سلطنت بريتانيا را «افرادي بي آبرو» خوانده بود كه از سوي «شبه نظاميان» تحريك مي شوند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10