(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 17  دی  1391 - شماره 20399

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
... كه عنقا را بلند است آشيانه ! (يادداشت روز)
امضاء (گفت و شنود)
ازسوي رئيس مجلس؛
قانون ممنوعيت ادغام وزارتخانه ها ابلاغ شد
صالحي عازم بنين شد
مرتضي نبوي تأكيد كرد
انتخابات آزاد كليدواژه فتنه جديد
چين دور جديد تحريم هاي آمريكا عليه ايران را محكوم كرد
سخنگوي اشتون خبر داد
مذاكره قريب الوقوع ايران و 1+5
كيهان و خوانندگان
استدلال ضد انقلاب براي حمايت از سران فتنه (خبر ويژه)
سي ان ان: قدرت موشكي ايران شگفت آور است (خبر ويژه)
سياست خارجي ايران با انتخابات تغيير نمي كند (خبر ويژه)
تعداد گرسنگان در آمريكا 10 برابر شده است (خبر ويژه)
خاتمي: شرايط فراهم نيست
عارف: تكليف مي دانم جلو بيايم (خبر ويژه)
تحريم ها باز هم دور خورد اين بار با خريد هواپيماهاي پيشرفته (خبر ويژه)


... كه عنقا را بلند است آشيانه ! (يادداشت روز)

اين روزها كه دولت آقاي احمدي نژاد به دليل برخي از اقدامات و مواضع بيرون از دايره اصولگرايي با انتقاد و اعتراض دلسوزان و دغدغه داران اسلام و انقلاب روبرو شده است، شماري از مسئولان و دست اندركاران سابق و اسبق دولت هاي سازندگي و اصلاحات در حركتي هماهنگ با دشمنان بيروني، فرصت را غنيمت شمرده و به بهانه انتقاد از دولت، بغض هاي فروخورده و كينه هاي در سينه مانده خويش از ناكامي در فتنه آمريكايي- اسرائيلي 88 را بيرون مي ريزند. اين جماعت كه در دوران حاكميت خود بر قوه اجرايي كشور به اندازه چند صدم خدمات دولت كنوني به عمران و آباداني كشور را نيز نداشته اند و برخي از آنها در جريان فتنه 88 آشكارا دست به وطن فروشي زده اند، اصرار دارند انتقادات خود به دولت احمدي نژاد را با اعتراض ها و انتقادات دلسوزان و دغدغه داران اسلام و انقلاب همسو نشان بدهند! و با زرنگي ناشيانه اي در پي القاي اين توهم به افكار عمومي هستند كه مخالفت آنان با انتخاب دكتر احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري نهم و دهم - و مخصوصا دهم- به اين علت بوده است كه پيشاپيش مسائل مورد انتقاد امروز اصولگرايان به دولت كنوني را مي ديده اند!! و خنده دار آن كه تعدادي از نوچه هاي دم دستي اين جماعت در برخي از مجامع و محافل با قيافه حق به جانب خطاب به مردمي كه با راي 25 ميليوني و مثال زدني خود آقاي احمدي نژاد را به رياست جمهوري انتخاب كرده بودند، مي گويند؛ «ديديد حق با ما بود كه مخالف او بوديم»؟!
و اما، اين ترفند اصحاب فتنه در حالي است كه انتقاد و اعتراض دلسوزان و دغدغه داران اسلام و انقلاب به دولت كنوني دقيقا نسبت به مواضع و مواردي است كه دولت به راه و روش مدعيان اصلاحات روي آورده است. به بيان ديگر، خدمات فراوان و كم نظير- و در پاره اي از موارد بي نظير- دولت احمدي نژاد را كه در هيچ سيستم محاسباتي با دولت هاي سازندگي و اصلاحات قابل مقايسه نيست نفي نمي كنند بلكه به حضور مؤثر حلقه انحرافي در دولت كه نسخه هاي همسو با مدعيان اصلاحات مي پيچد اعتراض دارند، يعني انتقاد اصولگرايان به برخي از اقدامات و مواضع دولت ادامه همان انتقادات و اعتراض هايي است كه به عملكرد دولت هاي سازندگي و اصلاحات داشته اند بنابراين، بديهي است انتقاد دغدغه داران اسلام و انقلاب و كساني كه دل در گرو مردم و منافع ملي دارند نه فقط با آنچه اين روزها از سوي مدعيان اصلاحات و برخي از اصحاب فتنه عليه دولت مطرح مي شود، كمترين همخواني و همسويي ندارد، بلكه اين دو نگاه انتقادي در دو نقطه كاملاً متفاوت قرار داشته و با يكديگر متضاد نيز هستند و در اين باره گفتني هايي هست؛
1- ابتدا بايد گفت حمايت يكپارچه و 25 ميليوني مردم وفادار به اصول و ارزش هاي نظام از آقاي احمدي نژاد- كه بسياري از هواداران ديگر نامزدها نيز پس از پي بردن به فريب سران فتنه به اين خيل عظيم پيوستند- نشانه هوشياري و دقت نظر آنها در گزينش نامزد اصلح بوده است، آنان به نامزدي رأي دادند كه آموزه هاي اسلامي و انقلابي، تأكيد بر دفاع از مستضعفين و منافع ملي، تصميم بر مقاومت در برابر باج خواهي بيگانگان، اصرار بر مقابله با رانت خواران و دهها آموزه ديگر از اين دست را نمايندگي مي كرد و در دوران تصدي شهرداري تهران، وفاداري خود به اين ارزش ها را نشان داده بود. بنابراين مردم در گزينش خود، از ميان نامزدهاي موجود، بهترين را برگزيده بودند و از اين روي، انتخاب آنها در خور تقدير بوده و هست. اما، بعدها، پس از مشاهده برخي از اقدامات و مواضع دولت دهم كه با آموزه هاي ياد شده همخوان نبوده و زاويه داشت، به همان اندازه كه اين مواضع با خط اصلي و اعلام شده فاصله گرفته بود، به انتقاد از دولت روي آوردند و اين اعتراض مردم نيز نه فقط مانند انتخاب قبلي ارزشمند تلقي مي شود، بلكه بارها بيشتر از آن در خور تقدير و تحسين است چرا كه اولاً؛ از حق گرايي، بصيرت و پايبندي آنان به اصول و ارزش ها حكايت مي كند و ثانياً؛ نشان دهنده آن است كه اصولگرايان برخلاف بسياري از مدعيان اصلاحات و سازندگي، در پيله تنگ نظرانه حزبي و گروهي گرفتار نشده و قبيله گرا نيستند كه آزادگي و آزادانديشي خود را با سرسپردگي و بردگي فلان حزب و قبيله و گروه تاخت بزنند و اين ويژگي يكي از خصوصيات برجسته انبياء و اولياء الهي و مردان و زنان آزاده و با بصيرت است. از اين روي، رأي دهندگان به آقاي احمدي نژاد هم در انتخاب ايشان و هم در انتقاد به برخي از مواضع و اقدامات دولت كنوني نه فقط هوشمندانه عمل كرده اند بلكه فراز برجسته و درخور تقديري از آزادگي خود را به نمايش گذارده اند، برخلاف كساني كه روزي داعيه خط امام(ره) داشتند و در سرسپردگي و بردگي حزب و قبيله خود تا آنجا پيش رفتند كه به پاره كردن تصوير حضرت ايشان، آتش زدن مسجد و اهانت به عاشورا، حمايت آشكار از اسرائيل، ائتلاف با منافقين و بهائيان و ده ها خيانت و جنايت ديگر نيز تن دادند و تازه امروز زبان به ملامت مردم اصولگرا و آزاده گشوده اند كه چرا مانند آنها قبيله گرا و برده نبوده اند؟!
2- مخالفت برخي از دست اندركاران سابق و اسبق دولت هاي سازندگي و اصلاحات با دولت احمدي نژاد نه فقط با انتقادات اين روزهاي اصولگرايان و دغدغه مندان اسلام و انقلاب و منافع مردم همخوان نيست بلكه نگاهي گذرا به علت مخالفت آنان به وضوح نشان مي دهد جماعت ياد شده با آن بخش از اقدامات و مواضع دولت هاي نهم و دهم كه اصولگرايانه، ضد استكباري و مردم دوستانه است مخالفت ورزيده و مي ورزند و نه با مواضع و اقداماتي كه اين روزها مورد انتقاد شماري از دلسوزان است.
و اما به جماعت مورد اشاره بايد حق داد كه از دولت كنوني عصباني باشند، چرا؟! پاسخ آن است كه احمدي نژاد منافع خصوصي و سيطره بادآورده بسياري از آنان را به نفع مردم بر باد داده است. دولت نهم، حلقه به هم پيوسته مسئولان كه مسئوليت ها را ارثيه خود مي پنداشتند و به يكديگر پاس مي دادند و از ورود نيروهاي تازه نفس و انقلابي به اين حلقه بسته جلوگيري مي كردند را شكست و راه را براي ورود نيروهاي انقلابي به مسئوليت هاي كليدي باز كرد. احمدي نژاد، با ورود به حياط خلوت رانت خواران، دست آنها را از برخي كانون هاي قدرت و ثروت كوتاه كرد، با سفرهاي استاني و پي درپي هيئت دولت، به اقصي نقاط كشور، فعاليت هاي عمراني و آباداني را از تمركز غيرمنطقي در تهران و تعدادي از شهرهاي بزرگ خارج كرد و برخورداري از امكانات نظام را به دورترين نقاطي برد كه تا آن هنگام پاي هيچ مسئول- حتي دست چندمي هم- به آنجا نرسيده بود. بيت المال را از انحصار جرياني كه فقط به شاخك هاي خود مي رسيد بيرون آورد و در ميان اقشار محروم و مستضعف جامعه كه تا آن هنگام كمتر مورد توجه بودند و يا اصلا مورد توجه نبودند، توزيع كرد. از مراكز علمي و تكنولوژيك با گشاده دستي حمايت كرد. در مقابل باج خواهي آمريكا و متحدانش ايستاد، افسانه هولوكاست را برباد داد و... آيا هر يك از اين نمونه ها به تنهايي نمي تواند خشم و كينه عميق جماعت ياد شده را در پي داشته باشد؟! جماعتي كه فقط يك قلم از وطن فروشي و جنايت آنها در فتنه آمريكايي-اسرائيلي 88 برملا شده است. همين جماعت كه امروزه اصرار دارند خود را در انتقاد از دولت كنوني با دلسوزان و دغدغه داران اسلام و انقلاب همسو جا بزنند، در مقابل تمامي اقدامات و مواضع ارزشمند ياد شده به شدت و با كينه توزي ايستادند. سفر به استان ها را حركت پوپوليستي ناميدند! ايستادگي در برابر باج خواهي آمريكا و متحدانش را ديپلماسي عوامانه خواندند! شكستن حلقه درهم تنيده مسئولان و سپردن مسئوليت ها به نيروهاي جوان و انقلابي را بي توجهي به پرستيژ كابينه دانستند!... اين كينه توزي ها كه قبل از برخي مواضع و اقدامات اخير دولت بوده است! بنابراين بدون كمترين ترديد مي توان نتيجه گرفت كه اعتراض ها و انتقادهاي امروزشان كينه هاي در سينه مانده ديروز است و هيچ همسويي و شباهتي با اعتراض و انتقاد اين روزهاي دلسوزان و دغدغه مندان اسلام و انقلاب و مردم ندارد و ديده اند و ديده ايم مردم مسلمان اين مرز و بوم هوشيارتر و با بصيرت تر از آنند كه اگر در دولت برگزيده خود انحرافي ديده و از آن دل بريدند، زمام امور كشور را به دست كساني بسپارند كه داغ ننگ خيانت به ملت را بر پيشاني دارند و با توجه به بصيرت و هوشياري مثال زدني مردم بايد خطاب به اين جماعت گفت؛
برو اين دام بر مرغي دگر نه
كه عنقا را بلند است آشيانه
3- و بالاخره، انحراف دولت كنوني از برخي آموزه هاي اسلامي و انقلابي و مردمي قابل انكار نيست و در اين ميان دست هاي حلقه انحرافي و نفوذ كرده در دولت به وضوح ديده مي شود. حلقه اي كه علاوه بر پيوندهاي نه چندان پنهان با جماعت ياد شده در مواضع و اقدامات خود نيز با آنان همسويي و همخواني دارد. كاش آقاي احمدي نژاد پاس رأي و حرمت انتخاب مردم را نگاه مي داشت و به قول دشمن پيمان دوست نمي شكست. مردم به احمدي نژاد 84 رأي داده اند و نه به حلقه انحرافي، بنابراين بايسته نبوده و نيست اعتماد مردم را كه امانت مقدسي در دست ايشان است به پاي يك حلقه انحرافي بريزد. آيا جناب احمدي نژاد نمي بيند كه هرچه به حلقه انحرافي نزديكتر مي شود، به همان اندازه از مردم و خط اصيل انقلاب فاصله مي گيرد؟

حسين شريعتمداري
 


امضاء (گفت و شنود)

گفت: گزارش اخير پنتاگون بدجوري باعث شك و ترديد گروه هاي اپوزيسيون نسبت به افرادي نظير اردشير اميرارجمند، علي افشاري، احمد باطبي، سازگارا، حنيف مزروعي، داوودي مهاجر و... شده كه قبل از فرار در ايران زنداني بوده اند.
گفتم: چرا...؟! مگه گزارش پنتاگون چيه؟
گفت: در گزارش پنتاگون آمده وزارت اطلاعات ايران برخي از افراد دستگير شده را با كسب ضمانت هايي كه نمي توانند آن را نقض كنند آزاد كرده و براي نفوذ در گروه هاي اپوزيسيون به آمريكا و اروپا مي فرستد.
گفتم: ديگه چي؟!
گفت: پنتاگون مي گويد؛ نفوذي هاي وزارت اطلاعات در اپوزيسيون بيشتر از بقيه عليه رژيم ايران موضع مي گيرند و از اين طريق مي توان آنها را شناسايي كرد.
گفتم: چه عرض كنم؟! معروف است كساني كه امضاهاي پيچيده دارند پول و مولي در حساب خود ندارند!
 


ازسوي رئيس مجلس؛

قانون ممنوعيت ادغام وزارتخانه ها ابلاغ شد

رئيس مجلس شوراي اسلامي قانون ممنوعيت ادغام وزارتخانه ها بدون مجوز مجلس را براي اجرا به رئيس جمهور ابلاغ كرد.
به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي قانون اصلاح ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه كشور كه درباره ادغام وزارتخانه ها با مجوز مجلس بود را براي اجرا به محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ابلاغ كرد.
طبق ماده يك قانون مدني، مصوبات مجلس شوراي اسلامي و نتيجه همه پرسي پس از طي مراحل قانوني، به رئيس جمهور ابلاغ مي شود. رئيس جمهور بايد ظرف مدت پنج روز آن را امضا و به مجريان ابلاغ نمايد و دستور انتشار آن را صادر كند و روزنامه رسمي موظف است ظرف مدت 72 ساعت پس از ابلاغ، منتشر نمايد.
در تبصره اين ماده مندرج است: در صورت استنكاف رئيس جمهور از امضا يا ابلاغ در مدت مذكور در اين ماده، به دستور رئيس مجلس شوراي اسلامي، روزنامه رسمي موظف است ظرف مدت 72 ساعت، مصوبه را چاپ و منتشر نمايد.
وكلاي ملت در اين قانون مصوب كردند كه از تاريخ تصويب اين قانون هر گونه ادغام و انحلال وزارتخانه هاي موجود و انتزاع و جابجايي و انحلال مؤسسات و سازمان ها و واحدهاي زيرمجموعه وزارتخانه ها كه به موجب قانون، تأسيس آنها تصريح گرديده، متوقف مي گردد.
در تبصره يك ماده واحده قانون مذكور نيز مقرر شد كه شورايعالي اداري مجاز به تغييرات خارج از چارچوب قوانين نيست.
در تبصره دوم اين قانون تصريح شده است: سرپرستي وزارتخانه فاقد وزير توسط وزير ديگر ممنوع است. اين حكم درمورد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز مجري است.
 


صالحي عازم بنين شد

علي اكبر صالحي وزير امور خارجه ايران، تهران را به مقصد بنين ترك كرد.
صالحي در آغاز سفر به چند كشور آفريقايي، روز گذشته عازم كوتونو پايتخت بنين شد.
گفتني است وزير امور خارجه قرار است به كشورهاي بوركينافاسو و غنا نيز سفر كند.
موضوعات دوجانبه و ارتباط با كشورهاي ياد شده از جمله برنامه هاي سفر صالحي به اين كشورهاي آفريقايي است.
سفر صالحي به بنين با هدف توسعه روابط حسنه دو كشور و در پاسخ به سفر سال گذشته وزير امور خارجه بنين به تهران صورت مي گيرد.
لازم به ذكر است در سفر سال گذشته وزير خارجه بنين به تهران چهار يادداشت تفاهم همكاري ميان دو كشور در زمينه توسعه همكاري هاي اقتصادي و ايجاد تسهيلات كنسولي به امضا رسيد.
 


مرتضي نبوي تأكيد كرد

انتخابات آزاد كليدواژه فتنه جديد

عضو هيئت مؤسس جامعه اسلامي مهندسين گفت: در انتخابات پيش رو كليد واژه فتنه انتخابات آزاد، شفاف و قانوني است.
مرتضي نبوي با اعلام اين مطلب ادامه داد: پروژه اي كه براي اين دوره از انتخابات كليد زدند و در نهايت در خارج و داخل روي آن كار مي كنند انتخابات آزاد، شفاف و قانوني است و مي بينيم كه اين واژه دائماً تكرار مي شود و يك عده اي هم در داخل شايد ناخودآگاه دارند اين واژه ها را تكرار مي كنند.
وي ادامه داد: متأسفانه ما بعد از پيروزي انقلاب شاهد جرياني بوديم كه اين جريان هميشه اگر نتيجه انتخابات را مي برد انتخابات قانوني، شفاف و آزاد بود و اگر مردم كس ديگري را انتخاب مي كردند اين جريان شوراي نگهبان و جريان انتخابات را زير سؤال برده و آن را غيرآزاد و توأم با تقلب معرفي مي كرد كه اوج آن را در فتنه 88 شاهد بوديم.
نبوي در بخش ديگري از سخنان خود به «مهر» گفت: در انتخابات مجلس گذشته با اينكه كل جريان اصلاح طلبي، رهبران آنها و نيروهاي تشكيلاتي شان در انتخابات رسماً شركت نكردند و تحليل شان هم اين بود كه اگر شركت نكنيم سطح مشاركت پايين مي آيد و مشروعيت نظام زير سؤال خواهد رفت؛ اما مردم نشان دادند كه از جريان راديكال اصلاحات كه چند بار ثابت كرده ساختارشكن است عبور كرده اند و يك رقابت جدي درون جريان اصولگرايي شكل گرفت كه يك محور آن جبهه پايداري با هدايت آيت الله مصباح و محور ديگر آن جبهه متحد اصولگرايي با هدايت آيت الله مهدوي كني بود كه شاهد مشاركت گسترده مردم حتي بيش از دوره هاي قبلي بوديم.
وي ادامه داد:طيف هاي اصلاح طلب بارها ثابت كردند كه به دنبال ساختارشكني هستند، ما نبايد از يك سوراخ چند بار گزيده شويم. جماعتي كه ثابت كردند اهل ساختارشكني و براندازي هستند و هر موقعي كه لازم است با آن طرف مرزها هماهنگ مي شوند نمي شود يك بار ديگر شانس خود را امتحان كند.
نبوي گفت: بالاخره بايد با فتنه و جريان فتنه مرزبندي كنند. از همين جريان بودند كساني كه از اول مرزبندي كردند و گفتند تقلب نشده، در انتخابات مجلس نهم هم كانديدا داشتند، رأي دادند، رأي گرفتند؛ بنابراين اين گروه مشكلي ندارند، تنها در كلان مي توانيم بگوييم جريان اصلاحات دچار بحران و خلأ رهبري است.
 


چين دور جديد تحريم هاي آمريكا عليه ايران را محكوم كرد

دولت چين دور جديد تحريم هاي آمريكا عليه ايران را محكوم كرده و خواستار از سرگيري گفت و گوهاي گروه 1+5 با ايران درباره برنامه هسته اي كشورمان شد.
«هوا چونينگ» سخنگوي وزارت امور خارجه چين گفت: كشورش همواره با تحريم هاي ضد ايراني كه به دليل برنامه صلح آميز انرژي هسته اي تهران به اين كشور تحميل مي شود، مخالف بوده است.
به گزارش پرس تي وي، چونينگ بار ديگر بر خواسته چين مبني بر از سرگيري مذاكرات درباره برنامه انرژي هسته اي جمهوري اسلامي بين ايران و گروه 1+5 (انگليس، چين، فرانسه، روسيه، آمريكا و آلمان) تأكيد كرد.
او افزود: ما همواره به مذاكرات و همكاري به عنوان بهترين راه براي حل (اختلافات درباره) مسئله انرژي هسته اي ايران نگريسته ايم.
در همين رابطه «شي يانچون» سفير پيشين چين در سوريه اظهار كرد: درباره مسئله ايران، چين بايد به اصول خودش عمل كند و از منافع خودش محافظت كند. آمريكا به دنبال سلطه جهاني است. چين بايد در مقابل اين تلاش هاي آمريكا بايستد و مقاومت كند. ما بايد در مسير عدالت حركت كنيم و اين كار را فقط به خاطر چين انجام ندهيم بلكه بايد منظر نگاه ما كل جهان باشد.
اين سخنان مقامات چين پس از آن مطرح مي شود كه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا، قانون جديد تحريم هاي ايران را امضاء كرد كه هدف از آن به اصطلاح وادار كردن ايران به متوقف كردن برنامه هسته اي اش است.
اين در حالي است كه ايران يكي از امضاءكنندگان پيمان منع گسترش جنگ افزارهاي هسته اي(ان پي تي) است. مراكز و تأسيسات هسته اي ايران نيز به صورت مستمر زيرنظر آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارد. ديده بان هسته اي سازمان ملل متحد نيز بارها اعلام كرده است هيچ نشانه و مدركي پيدا نكرده است دال بر اينكه ايران از برنامه صلح آميز هسته اي براي توليد انرژي منحرف شده باشد. اما آمريكا و متحدانش، ايران را متهم مي كنند كه به صورت مخفيانه به دنبال ساخت جنگ افزارهاي هسته اي است. ايران اين اتهامات را رد مي كند و تأكيد دارد كه برنامه هسته اي اش فقط براي مقاصد صلح آميز است.
دستگاه هاي اطلاعاتي آمريكا نيز اعلام كرده اند برنامه هسته اي ايران براي ساخت جنگ افزارهاي هسته اي نيست. در حالي آمريكا چنين موضعي درباره ايران دارد كه از تسليحات هسته اي اسرائيل محافظت مي كند. اسرائيل تنها دارنده زرادخانه تسليحات هسته اي در منطقه شمال آفريقا و غرب آسيا است. اسرائيل حاضر نيست به پيمان ان پي تي ملحق شود. در ماه دسامبر، مجمع عمومي سازمان ملل متحد با اكثريت آراء به طرحي راي داد كه در آن تأكيد شده بود اسرائيل بايد امكان بازرسي از مراكز هسته اي اش را براي بازرسان بين المللي فراهم كند. شش كشور به اين طرح راي منفي دادند. آمريكا از جمله كشورهايي بود كه به اين طرح راي منفي داد.
 


سخنگوي اشتون خبر داد

مذاكره قريب الوقوع ايران و 1+5

سخنگوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرد كه مذاكرات ايران و گروه 1+5 «خيلي زود» از سرگرفته خواهد شد.
«سباستين براهانت»، سخنگوي كاترين اشتون، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا روز شنبه در جمع خبرنگاران در بروكسل گفت: ايران و 1+5 در حال مذاكره درباره مداليته ها و جزئيات دور بعدي مذاكرات كه قرار است خيلي زود برگزار شود، هستند.
اظهارات براهانت در حالي مطرح شد كه «مايكل مان» يكي ديگر از سخنگويان كاترين اشتون اعلام كرد كه ما تاريخ ها و مكاني را پيشنهاد داديم، اما هنوز منتظر جواب ايران هستيم.
برزيل: تحريم بي فايده است غرب به ميز مذاكره برگردد
در همين رابطه وزير خارجه برزيل نسبت به احياي مذاكرات هسته اي بين ايران و گروه 1+5 ابراز اميدواري كرد و بيانيه تهران در سال 2010 را يك فرصت از دست رفته دانست.
آنتونيو دو آگويار پاتريوتا، در گفت و گو با روزنامه حريت در استانبول گفت: من فكر مي كنم (در سال 2010) تلاش ها حقيقتاً با حسن نيت و به منظور اتخاذ يك اقدام اعتمادساز بود كه مي توانست گامي به جلو در حل يك موضوع بسيار چالش آميز باشد.
وي افزود: آنچه ما از ماه مه سال 2010 ديديم اين است كه استراتژي هاي ديگر، يعني تحريم هاي يك جانبه يا تهديدهاي ديگري كه عليه ايران ابراز شد، نتايج بهتري به دنبال نداشتند.
وزير امور خارجه برزيل علاوه بر آن گفت كه از بسياري از منابع شنيده است كه مذاكرات بين ايران و كشورهاي عضو گروه 1+5 (انگليس، چين، فرانسه، روسيه، آمريكا و آلمان) مي تواند ديپلماسي را به صحنه بازگرداند.
ايران در ماه مه سال 2011 بيانيه اي را با تركيه و برزيل منتشر كرد كه براساس آن تهران آمادگي خود را براي تبادل 1200كيلوگرم اورانيوم با غناي پايين در خاك تركيه با ميله هاي سوخت هسته اي با غناي 20درصد ابراز كرد.
اين ميله هاي سوختي قرار بود در راكتور تحقيقاتي تهران كه براي درمان بيماري هاي مبتلا به سرطان ايزوتوپ هاي راديويي توليد مي كند مورد استفاده قرار گيرد.
آمريكا و متحدان اروپايي اش توجهي به اين بيانيه نكردند و از نفوذ خود در شوراي امنيت سازمان ملل براي اعمال تحريم ها عليه برنامه هسته اي ايران استفاده كردند.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ ضايعه درگذشت استاد اخلاق آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني را تسليت مي گوييم. استادان اخلاق بهترين اساتيد ما در جنگهاي نابرابر هستند. حاج آقا مجتبي تهراني يكي از اساتيد و سروران ما در مقابله با جنگ نرم دشمن بود. به اميد آنكه شاگردان ايشان بتوانند راه آن بزرگوار را ادامه دهند.
رضايي
¤ به برادران مسلمان عراقي كه در پي تحريك اجانب در مقابل دولت قانوني خود قرار گرفته اند، مي گويم كه از گذشته سياه و تاريك عبرت بگيرند و در مسير خواست نامسلمانان و دشمنان قرار نگيرند و فرمان قرآن را در نظر داشته باشند آنجا كه فرمود: از نزاع و جدال دوري كنيد. زيرا هر دو طرف صدمه مي بينند و فرصت تاريخي كنوني را از دست مي دهيد و در نهايت ديكتاتوري چون صدام از طرف ابرقدرتها بر شما مسلط خواهد شد كه بر هيچ چيز رحم نخواهد كرد.
قاضي
¤ مردم و مسئولان عراقي بايد هر فتنه اي را در نطفه خفه كنند و كشتي طوفان زده اين سرزمين مظلوم را به ساحل نجات برسانند.
غلامرضا امي
¤ آقاي اردوغان با توجه به رويكرد و دخالت بي مورد شما در امور سياسي كشورهاي همسايه خود چون عراق و سوريه، منطقه هرگز به ثبات و آرامش نخواهد رسيد و دود آن به چشم خودتان هم خواهد رفت.
يك شهروند
¤ دخالت ها و تجاوزات پنهان و آشكار سران تركيه نسبت به كشورهاي منطقه از جمله كشور مسلمان و دوست ما سوريه و عراق هرچه زودتر بايد قطع شود وگرنه اين دو كشور به ويرانه تبديل مي شود اما گويا تركيه از جانب آمريكا مامور است و معذور!
رضا سرابي
¤ وقتي مسئولان تركيه مدام خواب و خيال اروپايي شدن را در سر مي پرورانند و قوانين آن كشور زنان مسلمان آن كشور را حتي با داشتن يك روسري مورد بازخواست قرار مي دهد و در يك كلام الفباي اسلام را نمي دانند چگونه مي خواهند الگوي اسلامي براي ديگر كشورها باشند؟ آيا اين يك فريب نيست!
يك شهروند
¤ به خاطر آزمايش و پرتاب پيروزمندانه موشك رعد، به دست اندركاران صنايع دفاعي كشور دست مريزاد مي گويم. بحث پدافند به ويژه براي شناور ها و سازه هاي دريايي مهم ترين بحث است. چون به شدت در برابر حمله هوايي آسيب پذيرند. بومي سازي موشك هاي پدافندي كشور كار بسيار ارزشمندي است. آن قدر مهم كه روسيه هم دارد بخش پدافند دريايي خود را به عنوان يك نيروي جداگانه طراحي مي كند.
رضا كياني
¤ دستيابي به دستاوردهاي علمي مديون وجود زيرساختهاي علمي مناسب در كشور است. اين زيرساختهاي علمي در كنار مديريت ولايي و مكتبي و شجاع در كنار نيروهاي نخبه در كشور دست به دست هم مي دهند تا به راحتي بتوانيم به دانش هاي روز دنيا، اشراف داشته باشيم و در زمينه دانش راهبردي موفقيتهايي كسب كنيم. دانش راهبردي از نان شب هم واجب تر است و يكي از عواملي كه كمك مي كند تا به دانش ها دسترسي داشته باشيم داشتن الگو و نمونه است. امروز كه به لطف خدا مديريتي در بحث هسته اي انجام شده است، اين يك فرصت محسوب مي شود كه بايد از آن استفاده كرد.
حسين پوركيا
¤ به آن افسر بازنشسته آمريكايي بايد گفت ايران مثل كشور آمريكا نيست كه دموكراسي خود را به ضرب گلوله يا كشتار مردم بي گناه به ديگر كشورها تلقين كند. بلكه اين خود كشورها هستند كه حكومت الهي ايران را ماندگار و سرمشق خود قرار مي دهند، حال اين تلقين چه در آمريكاي لاتين يا آفريقا باشد.
يك ايراني
¤ آقاي رئيس جمهور در سخنراني خود برخي از موارد نادر در گزينش هاي دهه 60 را مطرح كرده است و به تحولاتي كه در دهه هاي بعد ايجاد شده هيچ توجهي نكرده است؟ آيا كسي نيست به ايشان بگويد؟!
شيخي
¤ عزل و نصب هاي بي مقدمه و ناگهاني و بهت آور دولت خاصه در اين شرايط اخذ نتايج عملكردها و پايان خط كاري تبعات منفي زيادي از قبيل هدر رفتن تجارب، بي ثباتي مديريتي و به بازي گرفتن شخصيت خادمان را در پي دارد و باعث مي شود افراد با شخصيت از قبول پست خودداري كنند.
قاضي
¤ مقاله «كم لطفي به گزينش» كاملا بجا است و از كيان گزينش خيلي خوب دفاع كرد. كارمند گزينش هستم از رئيس جمهور مي پرسم در كدام اداره ما دختر 16 ساله را استخدام كردند. ما كه خبر نداريم، اگر ايشان يك مورد را به ما نشان بدهند ما دسته جمعي استعفا مي كنيم.
قره باغي و 8234---0912
¤ در محدوده بازار شعبه 12 متري فقط يك پست بانك با چند كارمند وجود دارد. ما كه چك پست بانك داريم حداقل هر دو هفته بايد دو سه ساعت در صف بايستيم تا در نهايت به ما بگويند چك موجودي ندارد، امضاء مغايرت دارد و از مسئولان بانك مركزي تقاضاي رسيدگي داريم.
محمد نوروزي
¤ چند ماه قبل براي يك دستگاه اتومبيل تيبا ثبت نام كردم. قرار بود بعد از گذشت يك ماه تحويل بدهند ولي خلف وعده شد. با شركت سايپا تماس گرفتم گفتند دست پيمانكار است. پيمانكار هم موضوع را از اصل انكار مي كند. از همه جالب تر اين كه در سايت سايپا نوشته شده اتومبيل تحويل مشتري شده است. خلاصه ما را حسابي سر كار گذاشته اند و انگار نه انگار كه حق و حقوقي را ضايع كرده اند و بايد پاسخگو باشند.
4885-0910
¤ از مشاهده صحنه هايي از آماده سازي زمين بازي ورزشگاه شهرستان دورود متاثر شدم چرا بايد برخي از مسئولين تا اين حد در انجام وظيفه قانوني خود قصور داشته باشند و احساس مسئوليت نكنند.
9351-0913
¤ براي رفع بيكاري جوانان در جامعه پيشنهاد دارم كه افرادي كه بازنشسته مي شوند از نظر مالي به اندازه اي تامين شوند تا مجبور نباشند دوباره به كار ادامه دهند اگر اين افراد به معني واقعي بازنشسته شوند جوانان بيكار به راحتي مي توانند وارد بازار كار شوند.
8004-0919
 


استدلال ضد انقلاب براي حمايت از سران فتنه (خبر ويژه)

يك پايگاه اينترنتي وابسته به اپوزيسيون، از گروه هاي ضدانقلاب خواست به ميزان اصرار دست اندركاران فتنه سبز به عدم مرزبندي با جريان هاي ضددين و ضدانقلاب، آنها را مورد حمايت قرار دهند حتي اگر داراي سوابق انقلابي و حضور در نظام بوده باشند.
اخبار روز نوشت: در ميان نيروهاي اصلاح طلب و مدعي اصلاح طلبي، چهارگرايش مختلف در رابطه با انتخابات پيش رو پديد آمده است. 1- شركت در انتخابات به بهاي محكوم كردن جنبش سبز و رهبران ربوده شده آن (كواكبيان) 2- شركت بي قيد و شرط(عارف) 3-شركت بي قيد و شرط ولي با تاكيد بر ضرورت رفع حصر 4- شركت مشروط به رفع حصر و با مشاركت جنبش سبز در تصميم گيري.
در ادامه اين تحليل آمده است: به نظر مي رسد آقاي خاتمي به عنوان يكي از شخصيت هاي خوشنام [!] اصلاح طلبان، با درك شرايط وارد صحنه شده است. اظهارات اخير او در جريان ملاقات با دختران موسوي- رهنورد، همزمان با تلاش براي احياي جبهه متحد اصلاح طلبان، مي تواند اين گونه تعبير شود كه ايشان مي خواهند در چارچوب گرايش چهارم وارد بازي شوند و خطاي دماوند را تكرار نكنند. در عين حال، كاراكتر و سوابق جناب خاتمي و محدوده تنگي كه او براي سياست ورزي برگزيده- يا خطوط قرمز نظام در اختيارش مي گذارد- همواره اين نگراني را در ميان نيروهاي تحول خواه كشور دامن مي زند كه تا چه ميزان مي توان بر سر ايستادگي و استواري ايشان حساب باز كرد و تا چه حد مي شود به كارايي اهرم هاي در دسترس او اميدوار بود؟
اخبار روز در ادامه نوشت: بخش هاي بزرگي از نيروهاي چپ، غيرمذهبي، مليون و دين باوران سكولار كه فضاي سياسي خارج از كشور را تحت كنترل دارند، به درستي تاكيد مي كنند كه موسوي را كه دوران خميني را طلايي ناميد، رهبر خود نمي دانند. در عين حال واقع بيني سياسي و حركت با پاي واقعيت ها، اغلب ما را در مقابل گزينش هاي نامطلوب، ولي اجتناب ناپذير قرار مي دهند. اگر به اين واقعيت هم توجه كنيم كه موسوي و كروبي در تمام مدتي كه هدايت جنبش سبز را در دست داشتند، در مقابل انحصارطلبي هاي داخل جنبش و فشارهاي شديد حكومت براي مرزبندي با بخش هاي تحول خواه، چپ و غيرمذهبي مقاومت كردند و اگر به نتايج پيروزي در مبارزه براي آزاد كردن اين همراهان و تاثير عظيم آن در احياي جنبش سبز بينديشيم، قطعا به فراخوان فروتنانه موسوي، خطاب به ما سكولارها و دين ناباوران درون جنبش سبز كه «ميان بد و بدتر، بد را انتخاب كنيد» پاسخ مثبت خواهيم داد و حداقل به احترام سه سال ايستادگي در مقابل حكومت در پيكار براي آزادي آنها سهيم خواهيم شد.
 


سي ان ان: قدرت موشكي ايران شگفت آور است (خبر ويژه)

يك شبكه تلويزيوني آمريكا پيشرفت هاي موشكي و دريايي ايران را حيرت آور توصيف كرد.
شبكه سي ان ان در گزارشي كه به مرور رزمايش دريايي اخير ايران اختصاص داشت، گفت: ايران به بهينه سازي و ارتقاي سيستم موشكي خود پرداخته و نسل جديدي از اين موشك ها را به كار گرفته است. نيروهاي نظامي ايران طيف وسيعي از سامانه هاي دفاع موشكي را در رزمايش اخير آزمايش كردند. اين موشك ها قادر به هدف گرفتن جت هاي جنگنده، بالگردها و هواپيماهاي بدون سرنشين هستند.
«مايكل اوهالون» تحليلگر موسسه پژوهشي آمريكايي بروكينگز در گفت وگو با سي ان ان گفت: رزمايش دريايي اخير بيانگر اين موضع از سوي تهران است كه همچنان در جايگاه قدرت قرار دارد و صاحب اهرم فشار و آماده مقابله است و اين كه هشداري به آمريكاست در مورد هرگونه تلاشي كه احتمالا بخواهد عليه اين كشور صورت بدهد.
سي ان ان با شگفت آور توصيف كردن پيشرفت ايران در صنايع دفاعي و موشكي از جمله دقت هدف گيري و قدرت تخريب بالا، گفت: بررسي هاي پنتاگون نشان مي دهد موشك هاي دوربرد ايران از هر زمان ديگر دقيق تر و ويرانگرتر شده است.
«سي ان ان» خاطر نشان كرد كه ايران اين توانايي ها را بدون حمايت هيچ قدرتي كسب كرده است.
 


سياست خارجي ايران با انتخابات تغيير نمي كند (خبر ويژه)

خبرگزاري آلمان اعلام كرد سياست خارجي و اتمي ايران با انتخابات رياست جمهوري در اين كشور تغيير نمي كند.
اين خبرگزاري در گزارشي كه به انتخابات آتي رياست جمهوري اختصاص داشت، از قول يك ديپلمات خارجي مقيم تهران نوشت: با انتخاب رئيس جمهور جديد ايران نبايد انتظار داشت تغيير چنداني در سياست خارجي و اتمي ايران به وجود بيايد. هيچ دولتي مجاز به تغيير برنامه هسته اي يا تغيير رويكرد نسبت به آمريكا و اسرائيل نبوده است، حتي هنگامي كه اصلاح طلبان روي كار بودند.
اين خبرگزاري خاطرنشان كرد: تصميم گيري درباره مسائل كلاني اين چنين در حوزه اختيارات رهبر عالي ايران است.
خبرگزاري آلمان در بخش ديگري از گزارش خود درباره سناريو پوتين- مدودف نوشت: چنين سناريويي قابل الگوبرداري در ايران نيست و آقاي [م] نه تنها در ايران از حمايت روحانيت برخوردار نيست بلكه به صورت مزاحم و معارض درآمده است. نظرات وي درباره اسرائيل و مكتب ايراني، اصولگرايان را به مخالفت با وي كشاند و اكنون اصولگرايان از «حلقه انحرافي» سخن مي گويند.
 


تعداد گرسنگان در آمريكا 10 برابر شده است (خبر ويژه)

تعداد گرسنگان آمريكا كه نيازمند كمك غذايي هستند از دهه 1970 تا به امروز بيش از 10 برابر شده است.
پايگاه پژوهشي گلوبال ريسرچ با انتشار گزارشي به بهانه بحران اقتصادي و بدهي و كسري بودجه در آمريكا نوشت: بسياري از مردم آمريكا در شرايط فعلي نمي توانند به لحاظ اقتصادي تاب بياورند. فقر، بيكاري يا داشتن شغلي با درآمد كم، بي خانماني، گرسنگي و نااميدي زندگي بسياري از مردم آمريكا را تحت تاثير قرار مي دهد و اين در حالي است كه مقامات ثروتمندترين كشور جهان به اين وضع اهميتي نمي دهند. ثروت دوباره بين بانكداران، شركت هاي بزرگ و ثروتمندان توزيع مي شود و فقر بيش از پيش بر طبقه فقير جامعه آمريكا سايه مي افكند.
اين گزارش مي افزايد: در دهه 1970 ميلادي، از هر 50 آمريكايي، يك نفر كمك غذايي دريافت مي كرد. در پايان سال 2008 از هر 5/6 آمريكايي يك نفر يعني 31 ميليون نفر اين كمك را دريافت مي كردند اما امروزه اين تعداد به حدود 48 ميليون نفر رسيده و آمار همچنان رو به افزايش است. بيش از نيمي از جمعيت آمريكا به كمك فدرال نياز دارند و با گذشت يك يا دو دهه اين تعداد احتمالا افزايش مي يابد. در عين حال درآمد متوسط يك خانوار رو به كاهش است و نرخ بيكاري به 23درصد رسيده است. حدود صد ميليون آمريكايي در سن كار، بيكار هستند و شمار زيادي نيز درآمد بسيار كمي دارند. شرايط روز به روز بدتر مي شود.
گلوبال ريسرچ نوشت «طبقه متوسط آمريكا در حال ناپديد شدن است و اغلب كودكان در خانواده هايي با درآمد كم يا بسيار فقير زندگي مي كنند. آمارها نشان مي دهد ميزان نابرابري درآمدي در آمريكا بيشتر از ساير كشورهاي توسعه يافته است و شيلي، مكزيك و تركيه نيز در اين زمينه رتبه بالايي دارند. از سال 1989 ميلادي تاكنون، نابرابري و اختلاف طبقاتي در 49 ايالت آمريكا افزايش يافته است.»
در اين گزارش خاطرنشان شده است: در سال 2012 بيش از 50درصد از فارغ التحصيلان دانشگاهي آمريكا كمتر از 25 سال در آمريكا يا شغلي با درآمد كم داشتند يا بيكار بودند و پيش بيني مي شود اين وضع در سال ميلادي جديد بدتر شود.
 


خاتمي: شرايط فراهم نيست

عارف: تكليف مي دانم جلو بيايم (خبر ويژه)

 «معتقدم شرايط حضور اصلاح طلبان به عنوان كانديدا دادن چندان فراهم نيست».
اين مطلب را سيدمحمد خاتمي در ديدار با گردانندگان يك سايت زنجيره اي عنوان كرد. خاتمي با بيان اينكه خطرات بزرگي نظام و مردم و جامعه را تهديد مي كند، اظهار داشت: با اين روندي كه هست فقط يك راه وجود دارد. اينكه رويكرد عوض شود و در انتخابات سالم و فراگير نشان داده مي شود؛ ما هم كمك كنيم كه مشكل حل شود ولي متأسفانه نشانه هاي اميدواركننده اي براي تغيير رويكرد نمي بينم. چشم اندازي براي نامزد دادن فراهم نيست.
خاتمي اين مطالب را در واكنش به اظهارات يكي از حاضران گفته كه چند سال پيش در سايت بازتاب وابسته به محسن رضايي نفوذ كرده بود اما پس از مدتي از آن سايت كنار گذاشته شد و وي راساً با راه اندازي يكي دو سايت تلاش كرد از سوي فتنه گران و راديكال هاي جبهه اصلاحات به بازي گرفته شود.
با وجود اظهارات خاتمي، محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات در مصاحبه با نشريه مثلث درباره ابراز تمايلش به نامزدي گفته است: در طول اين 34سال بعد از انقلاب براي هيچ كاري كانديدا نشدم، ولي وقتي مسئوليتي به بنده پيشنهاد مي شد و فكر مي كردم توانايي اجراي آن را دارم جواب منفي نمي دادم.
بر همين اساس در شرايط فعلي كشور تكليف مي دانم كه جلو بيايم. شرايط منطقه و كشور، برگزاري يك انتخابات پرشور با مشاركت حداكثري را براي ما الزامي مي كند.
بنابراين همه افرادي كه در خود توانايي اداره كشور را مي بينند بايد در اين حركت ملي سهيم باشند و به صورتي مشاركت داشته باشند. تجربه ناموفق اجرايي در بخش هاي مختلفي كه كار كردم، ندارم و مشكلات كشور را خوب مي شناسم.
وي با بيان اينكه من به هر حال به جريان اصلاح طلب وابسته هستم و علي الاصول بايد با حمايت اين اردوگاه بيايم، درباره تعريف خود از اصلاح طلبي گفت: ما اصلاح طلبي را خط امام و پايبندي به قانون اساسي و ارزش ها مي دانيم.
بر همين اساس اگر كسي بگويد من اصلاح طلب هستم ولي دنبال براندازي باشد را اصلاح طلب نمي دانيم.
عارف درباره شرط گذاشتن براي نامزدي و از جمله آزادي افراد بازداشت شده گفت: من معتقدم نظام ما نظام شرط پذيري نيست و بايد طبق قانون جلو برويم. بر همين اساس شرط نمي گذارم.
عارف در پاسخ اين سؤال كه آيا در صورت حضور در انتخابات به نتيجه آن تمكين مي كند، گفت: حتماً اين كار را مي كنم و به رقيب پيروز در انتخابات تبريك مي گويم.
وي با بيان اينكه طرح دولت وحدت ملي عملي نيست، درباره احتمال نامزدي خود و رايزني با خاتمي گفت: من ياد نگرفته ام وارد بازي باخت شوم. من همه بازي هايي كه در آن شركت كردم بازي برد- برد بوده، يعني اگر آقاي خاتمي و ديگران بگويند بيا اما تحليلم اين باشد كه اگر بيايم به هر دليلي راي نمي آورم، نمي آيم. ضمن آنكه آقاي خاتمي در اين زمينه با من تاكنون صحبت نكرده و قطعاً مرا از آمدن منع نكرده، چون اصولاً ايشان آدم منفي باف و منفي گويي نيست.
عارف همچنين درباره اين سؤال كه رابطه شما در مقام رياست جمهوري با رهبري چگونه خواهد بود؟ گفت: مسئله سلسله مراتب در اصول قانون اساسي مشخص است. به آن اعتقاد دارم. ضمن آنكه هميشه در هر سمتي بودم با مافوقم مشورت مي كردم، نگاهم نگاه حركت جمعي بوده است، چون مي خواهيم كشور پيشرفت كند، مي خواهيم برنامه ها اجرا شوند. دولت به تنهايي نمي تواند كارها را انجام دهد. بايد همه قوا و همه نهادها پشت برنامه دولت قرار گيرند و در رأس اين نهادها مقام معظم رهبري هستند.
پيش از اين برخي حاميان تندرو خاتمي با حمله به عارف مدعي شده اند كه او از سوي نهادهاي امنيتي مديريت مي شود و اصلاح طلب بدلي است!
 


تحريم ها باز هم دور خورد اين بار با خريد هواپيماهاي پيشرفته (خبر ويژه)

ايران با خريد هواپيماهاي پيشرفته، تحريم ها را دور مي زند.
صداي آلمان در گزارشي اعلام كرد: شركت هواپيمايي آلماني لوفت هانزا، چندي پيش دو فروند هواپيماي A340 خود را به تايلند فروخت، اما اين هواپيماها از راه هاي غيرمستقيم در اختيار ايران قرار گرفته اند.
صداي آلمان به نقل از نشريه اينترنتي آلماني «آئرو تلگراف» افزود: اين دو هواپيما از راه كشورهاي ديگر به دست شركت هواپيمايي «ماهان اير» در ايران رسيده اند.
يورگن وبر، مدير كنسرسيوم لوفت هانزا پيش از اين در مورد هواپيماهاي A340 گفته بود كه اين مدل بخاطر كارايي، برد و اندازه اي كه دارد مي تواند سود زيادي را در بازار حاصل كند.
شركت هواپيمايي تايلندي «چابا» در ماه سپتامبر D-AIGK و در ماه نوامبر D-AIGA (دو نمونه از اين هواپيما) را خريد اما اين دو هواپيما براي مدت زيادي در تايلند نماندند و در ماه دسامبر اين دو هواپيما به قرقيزستان فرستاده شدند. منابع مختلف در اين مورد كه كدام شركت هواپيمايي در قرقيزستان اين هواپيماها را تحويل گرفته اطلاعات متفاوت مي دهند. برخي از «ماناس اير ويز» و برخي ديگر از «قرقيز ترانس آويا» نام برده اند.
آئروگراف مي افزايد: اين دو هواپيما سرانجام وارد فرودگاه امام خميني تهران مي شوند تا در اختيار «ماهان اير» قرار گيرند. فرود آمدن دو هواپيماي لوفت هانزا در تهران نشانگر آن است كه شركت هاي هواپيمايي در ايران مي توانند تحريم ها را دور بزنند و به كمك كشورهاي مختلف به هواپيماهاي جديد دست پيدا كنند.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10