(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 17  دی  1391 - شماره 20399

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با حضور رئيس جمهوري
بزرگترين مخزن گازي خاورميانه در قم به بهره برداري رسيد
پاي درس علي (ع)
اخبار ادبي و هنري
سوابق تحصيلي مبناي پذيرش
تشريح پذيرش بدون كنكور دانشجو در دانشگاه آزاد
هديه به خوانندگان
به دليل آلودگي هوا مجمع تشخيص تشكيل جلسه نداد
امتحانات 16 دي به 26 دي ماه موكول شد
با حضور مراجع تقليد، علما و طلاب
مراسم بزرگداشت آيت الله تهراني در قم برگزار شد
پنتاگون :
عوامل اطلاعات ايران به بهانه زندان در اپوزيسيون نفوذ مي كنند
نماينده سابق دوماي روسيه:
تهران و مسكو صادقانه براي حل بحران سوريه تلاش مي كنند
قدرداني آنكارا از نقش آفريني ايران درباره مسائل پ.ك.ك
دانشجو: اجازه ورود مسايل سياسي در كار مميزي اساتيد را نمي دهم
پس از 18 سال اختلاف طايفه شهنوازي و گمشادزهي در زاهدان صلح كردند
ساخت دستگاه كاهنده ارتعاشات جريان آب در اصفهان
اختراع داروي جلوگيري از پوسيدگي دندان با استفاده از نانو
عزيمت 4 هزار هيئت مذهبي براي عزاداري در مشهد
كارگران فصلي و ساختماني ساماندهي شدند
پيمانكار اجراي پروژه انتقال آب خزر به سمنان مشخص شد
فعاليت پايانه مرزي مهران از سر گرفته شد
به مناسبت اربعين 100 هزار زائر حسيني از مهران به عراق رفتند
با وجود تحريم هاي غرب در سال 2012 انجام شد
افزايش 800 درصدي صادرات طلا از تركيه به ايران
گمرك اعلام كرد
لزوم ثبت پيش نويس اظهارنامه واردات كالا
رئيس مركز سوانح سوختگي اصفهان:
وضعيت جسمي 2 دانش آموز حادثه آتش سوزي پيرانشهر مناسب نيست
امدادرساني هلال احمر به 3 هزار حادثه ديده


با حضور رئيس جمهوري

بزرگترين مخزن گازي خاورميانه در قم به بهره برداري رسيد

نخستين و بزرگترين مخزن ذخيره سازي گاز خاورميانه روز شنبه توسط رئيس جمهوري در سراجه قم به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، نخستين مخزن ذخيره سازي گاز كشور در سراجه قم كه از طرح هاي مهر ماندگار است در 40 كيلومتري جنوب شرقي شهرستان قم واقع شده كه ظرفيت ذخيره سازي كنوني آن 5/1ميليارد مترمكعب و ظرفيت نهايي ذخيره سازي آن 3/3 ميليارد مترمكعب گاز است.
مخزن ذخيره سازي سراجه داراي 5/12 ميليون بشكه ذخيره مايعات گازي قابل استحصال مي باشد و قرار است كه در مرحله اول روزانه 3/7 ميليون مترمكعب گاز به مخزن تزريق و در ماه هاي سرد سال روزانه 10ميليون مترمكعب برداشت و پس از عبور از تاسيسات فراورش به مبادي مصرف ارسال شود.
تزريق گاز در مخزن سراجه قم در ارديبهشت ماه سال گذشته به صورت پراكنده آغاز و تاكنون 700 ميليون مترمكعب دراين مخزن ذخيره شده است.
دراين مخزن يك سيستم تزريق و يك پالايشگاه 10 ميليون مترمكعبي پيش بيني شده است كه در زمان نياز و در مرحله اول امكان برداشت گاز روزانه تا 10ميليون مترمكعب از آن وجود دارد.
رئيس جمهوري همچنين پس از بهره برداري رسمي از نخستين و بزرگترين مخزن ذخيره سازي گاز خاورميانه از بخش هاي مختلف آن ديدن كرد.
ميدان گازي سراجه در سال 1337 كشف شد و ميزان گاز آن 340 ميليارد فوت مكعب برآورد شده بود.
هزينه اجراي حفاري چاه ها، تزريق و فراورش گاز، 450 ميليارد تومان برآورد شده است.
افزايش 2 برابري برداشت گاز
از پارس جنوبي
به گزارش خبرگزاري ها، رئيس جمهوري ظهر روز شنبه در آيين بهره برداري از نخستين و بزرگترين مخزن ذخيره سازي گاز خاورميانه در سراجه قم بر ضرورت ايجاد بستر مناسب براي پيشرفت و ساخت كشور تاكيد كرد و افزود: از آنجا كه همه بخش هاي اقتصادي نياز به انرژي دارند، انرژي بايد با قيمت مناسب در دسترس همگان باشد به طوري كه با تغييرات آب و هوايي و بروز نوسان در بازار اين امر دچار مشكل نشود.
احمدي نژاد با بيان اينكه ايران يكي از مخازن اصلي انرژي دنياست، ادامه داد: توسعه شبكه گازي كشور يكي از اقدامات زيربنايي بسيار خوب مي باشد كه تاكنون در نقاط مختلف كشور انجام شده است.
وي گفت: ايران يكي از مخازن اصلي انرژي دنيا به شمار مي رود و دومين ذخاير گازي جهان را در اختيار دارد.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون 14 هزار روستاي كشور شامل 55 درصد جمعيت روستايي ايران از نعمت گاز طبيعي بهره مند هستند و تاكنون به 5 هزار واحد صنعتي در سطح كشور گازرساني صورت گرفته است، افزود: در حال حاضر 925 شهر ايران از گاز طبيعي استفاده مي كنند كه شامل 96 درصد خانوارهاي شهري مي شود. وي گفت: 70 نيروگاه در سراسر ايران به شبكه گاز سراسري وصل شده اند و توسعه شبكه گازرساني به معناي فراهم شدن امكان سرمايه گذاري در اقصي نقاط كشور است.
رئيس جمهوري اظهار داشت: ميزان برداشت از پارس جنوبي توسط ايران تا پايان دولت دهم به دو برابر افزايش خواهد يافت.
رئيس قوه مجريه با بيان اينكه هم اكنون روزانه 68 هزار مگاوات برق در كشور توليد مي شود، افزود: 65 درصد انرژي گاز در نيروگاه ها هدر مي رود و حدود 16 درصد اتلاف نيز در هنگام انتقال برق صورت مي گيرد؛ اگر براي احداث نيروگاه هاي كوچك در كنار مناطقي كه نياز به برق دارند برنامه ريزي شود 20 درصد در مصرف انرژي صرفه جويي خواهد شد.
شناسايي 40 مخزن گازي
وزير نفت نيز در اين مراسم با تاكيد بر ذخيره گازي گاز در تابستان و تزريق بخشي از گاز به چاه هاي نفت كشور براي ذخيره سازي از مطالعه و شناسايي 40 مخزن گاز در كشور خبر داد و افزود: نخستين مخزن گازي شناسايي شده در سراجه قم به بهره برداري رسيد و بهره برداري از دومين مخزن ذخيره سازي گاز در سرخس تا پايان امسال انجام مي شود كه با بهره برداري از اين مخازن عملا توازن برداشت گاز در زمستان و تابستان تنظيم خواهد شد.
رستم قاسمي افزود: مخزن سراجه نخستين مخزن براي ذخيره گاز طبيعي در سطح ايران و خاورميانه به شمار مي رود كه هدف از ساخت آن ذخيره كردن گاز برداشت شده از منابع جنوبي كشور در فصول گرم سال و تزريق آن به شبكه سراسري در فصل هاي سرد است.
وي تصريح كرد: به طور مثال در زمستان 450 ميليون متر مكعب گاز در كشور مصرف مي شود در حالي كه اين رقم در فصل تابستان 150 ميليون متر مكعب است.
احداث مخزن گازي سراجه با 220 ميليارد تومان اعتبار از جمله طرح هاي مهر ماندگار به شمار مي رود و 80 درصد تجهيزات آن توسط متخصصان ايراني بومي سازي شده است.
 


پاي درس علي (ع)

هوشيار عاقل
از دنياي حرام مي گريزد
دنياي حرام مثل:
مار سمي است، پوست آن نرم ولي سم كشنده در درون دارد.
نادان فريب خورده به آن مي گرايد
و هوشمند عاقل از آن مي گريزد.
نهج البلاغه
حكمت 119
 


اخبار ادبي و هنري


اعتراف بي بي سي به سياسي بودن
انتخاب فيلم هاي ايراني در جشنواره هاي خارجي
پايگاه خبري بي بي سي فارسي در يادداشتي با بررسي سه فيلم ايراني راه يافته به جشنواره هاي خارجي اعتراف كرد كه انتخاب اين فيلم ها در اين جشنواره ها سياسي است.
نويسنده بي بي سي دراين باره مي نويسد: پس از وقايع اعتراضي سال 88 ايران، انتخاب آثار ايراني شركت كننده در جشنواره هاي خارجي بيش از پيش سياسي و شعارزده شده است. از اين جهت حاميان حكومت ايران مي توانند بنابر شواهد موجود بر گفته هاي قبلي خود پافشاري كنند كه «غرب در انتخاب فيلم هاي ايراني به دنبال تصويري سياه از جامعه ايران است.»
در اين يادداشت، با شبيه هم توصيف شدن داستان فيلم هاي ايراني راه يافته به جشنواره هاي خارجي، تصريح شده است: تصوير ساخته شده از جامعه به طرز غريبي در هر سه فيلم [«يك خانواده محترم»، «به اميد ديدار» و «شرايط»] باسمه اي و سطحي است. گويا شخصيت ها در سياره ديگري زندگي مي كنند كه دكوري از ايران در آن نصب شده است. هر سه فيلمساز راهي را كه براي تاثيرگذاري در مخاطب (ايراني و غربي) انتخاب كرده اند، اغراق در نابساماني ها بوده است.
آغاز پخش نخستين برنامه صداوسيما
درباره ريشه هاي بيداري اسلامي در مصر
پخش مجموعه «در مسير نيل» به كارگرداني سعيد مستغاثي در شبكه خبر آغاز شد.
به گزارش خبرنگار كيهان، اين برنامه كه نخستين مجموعه مستند رسانه ملي با موضوع ريشه ها و زمينه هاي تاريخي-فرهنگي بيداري اسلامي در مصر محسوب مي شود در 26 قسمت به تاريخ حضور اسلام، گسترش و تعميق آن در مصر و نقش محوري آن در بيداري و انقلاب اخير اين كشور مي پردازد.
در اين مستند با 50 كارشناس، روزنامه نگار و استاد دانشگاه هاي مصر و همچنين از جوانان فعال انقلابي مصر و ليبي و يمن به همراه برخي اساتيد و صاحب نظران ايراني گفت وگو شده است. همچنين راوي اين مجموعه مصطفي الحسيني خبرنگار مصري و يكي از اولين جوانان فعال در جنبش مردم اين كشور است كه از نخستين لحظات برپايي تظاهرات و اعتصابات در سال 2010 تا سرنگوني حسني مبارك در مراحل مختلف انقلاب مصر حضوري دائم و فعال داشته و تمامي اين لحظات را در كنار نمايش فيلم هايي كه خود فيلمبرداري كرده، روايت مي كند.
اين مجموعه به نويسندگي و كارگرداني سعيد مستغاثي و تهيه كنندگي رضا جعفريان از 16دي ماه در ساعات 15/18 و 15/23 روزهاي زوج (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) از شبكه خبر پخش شده و روزهاي فرد(يكشنبه، سه شنبه و پنجشنبه) در همان ساعات ياد شده از اين شبكه تكرار مي شود.
گفتني است، سعيد مستغاثي، رئيس سابق انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي و كارگردان مجموعه مستندهايي چون «راز آرماگدون»، «اينك آخرالزمان»، «آب در هاون»، «اشغال» و ... بوده است.
ايستادگي جشنواره فجر
در مقابل فيلم هاي مشكل دار
از ورود فيلم هاي مشكل دار به سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر جلوگيري شده است.
به گزارش خبرنگار كيهان، كار هيئت انتخاب سي و يكمين جشنواره فيلم فجر براي بازبيني آثار متقاضي شركت در اين جشنواره در حالي پايان يافت كه تعدادي از اين فيلم ها به خاطر پرداختن به مضامين مشكل دار يا عبور از خط قرمزها موفق به راه يابي به بخش مسابقه جشنواره نشدند. مديريت جشنواره فجر از سازندگان برخي از اين فيلم ها تقاضاي اصلاح كردند، اما گزارش هاي خبرنگار ما حاكي است كه اين تقاضا با پاسخ منفي مواجه شده است. روال جشنواره فجر در سال هاي قبل به اين ترتيب بود كه اين گونه فيلم ها در بخشي مجزا به نمايش در مي آمدند، اما امسال جشنواره فيلم فجر در اقدامي قاطع، نمايش هرگونه فيلم مشكل داري را مانع شده است.
در همين حال، دبير جشنواره فيلم فجر تاكيد كرد: اگر نسخه اصلي فيلمي تا پايان مهلت زمان بندي شده به جشنواره نرسد، جشنواره معطل هيچ فيلمي نمي ماند، حتي اگر فيلم «چمران» آقاي حاتمي كيا باشد.
محمدرضا عباسيان دبير جشنواره بين المللي فيلم فجر گفت: يكي از اركان حفظ نظم، پايبندي به زمان بندي هاي اعلام شده است و همان گونه كه ديده شد تا به امروز به اين زمان بندي متعهد بوده ايم. اين امر در صدور كارت هاي هنرمندان، مهمانان و خبرنگاران و همچنين مراحل دريافت فيلم هاي جشنواره، برنامه ريزي پيش فروش اينترنتي و انتشار دفترچه جامع برنامه هاي اكران و... رعايت شده و خواهد شد.
يك تهيه كننده سينما: اول پول، بعد فرهنگ!
يكي از تهيه كننده هاي سينما كه سابقه زيادي در توليد فيلم فارسي هاي مبتذل دارد، در تازه ترين اظهار نظر خود گفت: اول اقتصاد، بعد فرهنگ. اگر پول نباشد، فرهنگ هم نخواهد بود!
به گزارش خبرنگار كيهان، محمدحسين فرحبخش در برنامه «هفت» گفت: فيلم هاي سينمايي دو نوع هستند؛ يك نوع فيلم هاي اجتماعي هستند كه در سينماي ما اجازه ساخت ندارند. يك نوع هم فيلم هاي روياپرداز هستند كه آن ها هم در سينماي ما اجازه ساخته شدن ندارند!
وي كه همواره عليه منتقدان سينما الفاظي توهين آميز را به كار مي برد، اين بار نيز مخالفت با اكران فيلم هاي غيراخلاقي و خانواد ه ستيز را نوعي شارلاتانيسم دانست. گفتني است، فرحبخش امسال با فيلم «خصوصي» كه به زعم بسياري از كارشناسان، از مبتذل ترين فيلم هاي پس از انقلاب در ايران است جنجال برانگيز شد.
بازجويي از يك فيلمساز در آمريكا
به خاطر انعكاس واقعيات
كميته اطلاعات مجلس سناي آمريكا تحقيقات گسترده خود را با احضار مسئولان سيا و سازندگان فيلم «نيم ساعت پس از نيمه شب» آغاز كرده است.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري الجزيره، در جديدترين اتفاق براي فيلم «كاترين بگلو» درباره كشته شدن بن لادن رهبر گروه القاعده با نام «زيرو دارك ترتي» يا «نيم ساعت پس از نيمه شب»، كميته اطلاعات مجلس سناي آمريكا تحقيقات خود را با احضار مسئولان سازمان اطلاعات آمريكا (سيا) و سازندگان فيلم آغاز كرد. بنابر اين گزارش، رئيس كميته اطلاعاتي سناي آمريكا با عصبانيت شديد مي گويد: جلسات بازجويي و استيضاح سخت و شديد است و اين كميته تلاش مي كند با به دست آوردن قرائني ارتباط بين مسئولان سيا و كاترين بيگلو و مارك پل سناريست اين فيلم را كشف كند.
يك منبع آگاه در اين زمينه گفته است بازجويان تلاش مي كنند بفهمند آيا سيا اجازه دسترسي سازندگان فيلم به اطلاعات سري به صورت غيرمعمول را داده است يا نه؟ و آيا مسئولان سيا مسئول تصاوير پخش شده از اقدامات وحشيانه بازجويان سيا در فيلم بوده اند يا نه؟
آغاز ساخت فيلم
شهيدان تهراني مقدم و صياد
ساخت فيلم زندگي دو شهيد بزرگوار حسن تهراني مقدم و صياد شيرازي در دستور كار عوامل برنامه ساز قرار گرفت.
علي دارابي معاون سيما درخصوص ساخت زندگي دو شهيد بزرگوار ديگر در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بحث مربوط به دفاع يكي از رويكردها و راهبردهاي جدي ما در تلويزيون است.
وي با بيان اين مطلب كه رويكرد جدي ما دفاع مقدس بوده، تصريح كرد: رويكرد جدي ما در سيما و تلويزيون دفاع مقدس است و علاوه بر ساخت آثار نمايشي ديگر به تصوير در آوردن آثار دفاع مقدس نيز در اولويت برنامه سازان قرار مي گيرد. دارابي با اشاره به ويژگي هاي مستند شهيد حسن باقري اظهار داشت: تيم سازنده مستند «آخرين روزهاي زمستان» سه سال و نيم وقت خود را صرف تحقيق و پژوهش، مراحل پيش توليد و توليد كردند.
دارابي با اشاره به بحث دفاع مقدس و اهميت آن گفت: ساخت آثار دفاع مقدس و شخصيت هاي هشت سال جنگ تحميلي جزء اولويت بندي اول ما است و به زودي مخاطبان شاهد آثار ديگري با محتواي جنگ خواهند بود.
وي درخصوص ساخت چند مستند فاخر افزود: چند مستند فاخر مربوط به پيروزي انقلاب اسلامي در دست توليد بوده كه با فرا رسيدن دهه فجر مخاطبان شاهد آن خواهند بود.
دارابي با اشاره به ساخت آثار نمايشي تا سال 1394 اظهار داشت: آثار نمايشي سيما تا دو سال آينده در حوزه تله فيلم و سريال در دستور كار قرار گرفته كه حوزه دفاع مقدس نيز شامل آن مي شود.
 


سوابق تحصيلي مبناي پذيرش

اقبالي افزود: پذيرش مقطع كارشناسي پيوسته دانشگاه آزاد بر مبناي سوابق تحصيلي و معدل كتبي و نوع ديپلم است.
وي ادامه داد: تمام افرادي كه داراي مدرك ديپلم نظام قديم و پيش دانشگاهي هستند و دانش آموزاني كه تا 30بهمن امسال فارغ التحصيل مي شوند، مي توانند در اين مقطع متقاضي باشند.
رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد گفت: پذيرش در هر مرحله براي همان نيمسال انجام مي گيرد و براي نيمسال بعد ذخيره نمي شود.
اقبالي اظهار داشت: دارندگان مدرك ديپلم فني- حرفه اي وكار و دانش مجاز به ثبت نام در مقطع كارشناسي پيوسته نيستند و مي توانند دركارداني پيوسته شركت كنند.
وي عنوان كرد: البته دارندگان مدرك كارداني كه تا 30 بهمن فارغ التحصيل شوند، مي توانند در كارشناسي پيوسته ثبت نام كنند.
رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد گفت:ظرفيت كل پذيرش داوطلبان در نيمسال دوم دانشگاه آزاد 220 هزار نفر است و در اين مقطع 5 هزار رشته محل بدون آزمون پذيرش مي شوند.
وي گفت: اولويت حذف كنكور با شهرستان ها است و در مراكز استان ها از جمله تهران كنكور حذف نشده است، البته سياست حذف كنكور به سمت تمام رشته محل ها مي رود.
اقبالي ادامه داد: در پذيرش بدون كنكور امكان تحصيل همزمان در دو رشته ممنوع است ولي اميدواريم اين مانع نيز حذف شود.
وي گفت: تاكنون بيش از 90درصد رشته ها بدون كنكور دانشجو مي پذيرد ولي ظرفيت حذف كنكور در 95 درصد رشته ها وجود دارد.
20 دي تكميل ظرفيت دكتري
اقبالي گفت: اسامي پذيرفته شدگان 31 رشته تكميل ظرفيت دكتري تخصصي با آزمون نيمسال دوم 91 چهارشنبه 20 دي ماه از طريق سايت www.azmoon.com اعلام مي شود.
 


تشريح پذيرش بدون كنكور دانشجو در دانشگاه آزاد

رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد با تشريح نحوه پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي پيوسته بدون آزمون اين دانشگاه، گفت: ثبت نام پذيرش داوطلبان آغاز شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، ناصر اقبالي رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد در نشست خبري گفت: پذيرش داوطلبان براي مقطع كارشناسي پيوسته بدون آزمون اين دانشگاه از ساعت 14 ديروز آغاز شده و تا شنبه 30 دي ماه ادامه دارد.
وي افزود: داوطلبان مي توانند با مراجعه به سايت www.azmoon.org با انتخاب 4 گزينه از يك مجموعه آموزشي براي ثبت نام اقدام كنند و نتيجه نيمه بهمن ماه اعلام مي شود.
اقبالي گفت: پذيرش بدون آزمون كارشناسي پيوسته دانشگاه آزاد براي نخستين بار با سياست تسهيل ورود داوطلبان به آموزش عالي در دو مرحله در سال انجام مي شود به طوري كه ثبت نام هر نيمسال يك ماه قبل از شروع ترم تحصيلي است. يعني ثبت نام نيمسال اول در مرداد ماه هر سال و ثبت نام نيم سال دوم در دي ماه صورت مي گيرد.

 


هديه به خوانندگان

حضرت امام خميني(ره): حضرت سيدالشهداء(ع) مي فرمايند؛ عميت عين لا تراك عليها رقيباً، آن چشمي كه نمي بيند تو- خدا- حاضري و مراقبي كور باشد و كور هم هست.
 


به دليل آلودگي هوا مجمع تشخيص تشكيل جلسه نداد

جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام به دليل آلودگي هوا برگزار نشد.
قرار بود اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام به روال معمول شنبه ها، گرد هم آيند.
آلودگي هوا و تعطيلي تهران دامن مجمعي ها را هم گرفت و جلسه روز شنبه صحن اين نهاد، برگزار نشد.
ديروز تمام ادارات دولتي و مراكز آموزشي تهران به دليل آلودگي هوا تعطيل اعلام شده بود.
 


امتحانات 16 دي به 26 دي ماه موكول شد

مديركل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تعطيلي اخير پايتخت به دليل آلودگي هوا اعلام كرد: براي جبران درسهاي عقب افتاده دانش آموزان كلاسهاي جبراني در صورت نياز برگزار مي شود و والدين هيچ نگراني در اين زمينه نداشته باشند.
سيد علي يزدي خواه در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب گفت: محتواي كتابهاي درسي هر پايه تا پايان سال تحصيلي تدريس مي شود و اينگونه تعطيلات نمي تواند منجر به عقب افتادن دانش آموزان از مباحث درسي شود.
وي افزود: معلمان مي بايست اموزش كتابهاي درسي را تا پايان سال به اتمام برسانند و اگر معلم تشخيص دهد كه در برخي از دروس دانش آموزان نياز به برگزاري كلاسهاي جبراني دارند، قطعاً اين كلاسها براي دانش آموز با هماهنگي مدير و خانواده برگزار خواهد شد.
يزدي خواه به امتحانات نيم سال اول دانش آموزان اشاره كرد و گفت: هم اكنون دانش آموزان در حال برگزاري امتحانات نيم سال اول هستند و امتحان تاريخ 16 ديماه دانش آموزان به دليل تعطيلي آلودگي هوا، در تاريخ 26 ديماه برگزار مي شود.
به گفته يزدي خواه، معلمان موظف هستند در نيمسال اول يك دوم محتواي كتابها را تمام كنند اما تعدادي از آنها سه پنجم كتاب را آموزش مي دهند تا در نيمسال دوم، زمان كافي براي مرور دروس براي امتحانات پايان سال داشته باشند.

 


با حضور مراجع تقليد، علما و طلاب

مراسم بزرگداشت آيت الله تهراني در قم برگزار شد

مراسم بزرگداشت آيت الله مجتبي تهراني با حضور مراجع تقليد، علما، طلاب حوزه هاي علميه و مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ها از قم، اين مراسم يادبود جمعه شب با حضور مراجع، آيات جوادي آملي، نوري همداني، آيت الله شبيري زنجاني و جعفر سبحاني و آيات سيد محمد علي علوي گرگاني و ابراهيم اميني، مرتضي مقتدايي و مردم برگزار شد.
آيت الله محمد يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، آيت الله خرازي، آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري مدير حوزه هاي علميه، آيت الله دري نجف آبادي، آيت الله عباس كعبي، حجت الاسلام سيد محمد سعيدي، كريم رضا پيريايي استاندار قم و جمعي از مسئولان كشوري از ديگر شخصيت هاي حاضر در اين مراسم بودند.
در اين مراسم مداحان و ذاكران اهل بيت عصمت و طهارت(ع) ضمن ذكر مصيبت براي امام حسين(ع) و ياران ايشان، به تبيين ابعاد مختلف زندگي آيت الله تهراني پرداختند.
آيت الله سيد احمد خاتمي امام جمعه موقت تهران نيز در اين مراسم به ايراد سخن پرداخت و گوشه هايي از زندگي مرحوم آيت الله تهراني و ويژگي هاي شخصيتي ايشان را بازگو كرد.
خاتمي باگراميداشت جايگاه برجسته علمي و معنوي مرحوم آيت الله تهراني، اين عالم رباني را از شاگردان مبرز امام خميني(ره) و از استوانه هاي علمي و اخلاقي حوزه هاي علميه دانست و گفت: اين فقيه وارسته نه فقط در شعار، بلكه در عرصه عمل، ولايتمداري خود را به اثبات رسانده بود و در دوران عمر با بركت خود به حوزه هاي علميه و جامعه ديني كشور نورانيت بخشيد.
وي با اشاره به اينكه بسياري از شخصيت هاي علمي و اجرايي كشور در محضر اين عالم بزرگوار تربيت شدند و از علم و اخلاق ايشان بهره گرفتند، اضافه كرد: يكي از مؤثرترين دروس اخلاق در حوزه هاي علميه كشور با حضور آيت اله تهراني تشكيل مي شد و ايشان در تنظيم رساله علميه و استفتائات امام خميني ايفاي نقش كرد.
امام جمعه موقت تهران به ارتباط آيت الله تهراني با رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و گفت: ايشان ولايت فقيه را به شكل مبنايي قبول داشت و تا پايان عمر در اين مسير ايفاي نقش كرد و وي حضور در خط ولايت فقيه را براي خود افتخاري بزرگ مي دانست.
آيت الله مجتبي كلهر تهراني از اساتيد اخلاق و درس خارج فقه و اصول روز چهارشنبه 13 دي ماه در سن 75 سالگي دارفاني را وداع گفت و پيكر مطهرش در تهران تشييع و در حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) به خاك سپرده شد.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در آيين تشييع پيكر اين فقيه وارسته و معلم اخلاق حضور يافتند و بر پيكر آن عالم جليل القدر نماز اقامه كردند.
برگزاري
مراسم بزرگداشت
آيت الله تهراني
در مسجد جامع بازار
مراسم بزرگداشت آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني با حضور شخصيت هاي كشوري و لشكري، طلاب و شاگردان آن عالم رباني در مسجد جامع بازار تهران برگزار شد.
مراسم بزرگداشت آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني روز شنبه با حضور شخصيت هاي كشوري و لشكري، طلاب، شاگردان، روساي حوزه هاي علميه، فضلاي حوزه، نمايندگان مراجع عظام و قشرهاي مختلف مردم در مسجد جامع بازار تهران برگزار شد.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، محمدباقر قاليباف شهردار تهران، حجت الاسلام صديقي امام جمعه موقت تهران، آيت الله امامي كاشاني امام جمعه موقت تهران، برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و شخصيت هاي فرهنگي و ديني از جمله شخصيت هاي حاضر در مراسم بزرگداشت آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني بودند.
همچنين ديروز مراسم بزرگداشت آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني ويژه بانوان در مدرسه عالي شهيد مطهري برگزار شد.
 


پنتاگون :

عوامل اطلاعات ايران به بهانه زندان در اپوزيسيون نفوذ مي كنند

«گزارش پنتاگون نشان مي دهد وزارت اطلاعات رژيم در ميان اپوزيسيون نفوذ كرده است. بدين ترتيب ما نبايد هر كس را كه از سوي رژيم بازداشت مي شود به عنوان اپوزيسيون تلقي كنيم و در جمع خود راه دهيم».
اين مطلب را شبكه صهيونيستي بالاترين در واكنش به گزارش 64 صفحه اي وزارت دفاع آمريكا درباره وزارت اطلاعات جمهوي اسلامي ايران منتشر كرد. در گزارش پنتاگون تصريح شده كه شبكه اطلاعاتي ايران در دنيا بالغ بر 30 هزار نفر است و از جمله برخي اتباع انگليس و اسرائيل به استخدام وزارت اطلاعات ايران درآمده اند. اما آنچه در اين ميان، مورد توجه محافل اپوزيسيون قرار گرفت نفوذ اطلاعاتي ايران در ميان گروه هاي معارض است.
شبكه بالاترين در اين باره نوشت: وزارت دفاع آمريكا گزارشي در خصوص جزئيات فعاليت وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي ايران تهيه كرده كه ماه گذشته توسط بخش پژوهش هاي فدرال كتابخانه كنگره آمريكا منتشر شده است. اين گزارش هرچند بسيار دير منتشر شد اما حاوي نكات تأمل برانگيزي است. هر چند كه در بخش هايي از اين گزارش اين احساس وجود دارد كه عامدانه از كنكاش در رسانه هايي نظير راديو فردا، صداي آمريكا، روزآنلاين، راديو زمانه و علي الخصوص بي بي سي فارسي خودداري شده است يا لاقل از ذكر جزئيات صرف نظر شده اما در مجموع مي تواند زنگ بيدارباش خوبي براي اپوزيسيون باشد.
بالاترين همچنين اين بخش از گزارش پنتاگون را مورد توجه و تأكيد قرار داد: «يكي از برنامه هاي نفوذ در نيروهاي مخالف جمهوري اسلامي ايران از طريق زنداني كردن افراد خودي و مطرح كردن آنها در فضاي سياسي مي باشد. اندكي پس از زنداني شدن اين افراد، معمولاً با اعلام اينكه پس از آزادي از كشور گريخته عوامل اين وزارت خانه آنها را بعنوان فعالان ضد رژيم جا مي زنند كه در واقع استفاده از اين روش علاوه بر نفوذ در گروه هاي اپوزيسيون امكان ايجاد بي اعتمادي افكار عمومي به فعالين واقعي را نيز علي الخصوص در خارج كشور افزايش مي دهد. در نگاه اپوزيسيون عمدتاً زنداني بودن شخص كافيست تا به وي به عنوان يك فعال سياسي ضد رژيم اعتماد كند و مخالفان عموماً به دنبال سابقه فعاليت هاي سياسي قبلي اين افراد نمي روند».
وزارت اطلاعات ايران فعال ترين سازمان اطلاعاتي خاورميانه
مركز تحقيقات كنگره آمريكا نيز در گزارشي وزارت اطلاعات ايران را فعالترين سازمان اطلاعاتي خاورميانه خوانده و دستگيري عبدالمالك ريگي را يكي از موفق ترين عمليات هاي اين سازمان توصيف كرد.
«مركز تحقيقات فدرال كتابخانه كنگره» آمريكا كه مسئوليت تهيه گزارش هاي به روز شده و تحليلي از موضوعات داخلي آمريكا و بين المللي را به عهده دارد، در گزارشي كه درباره وزارت اطلاعات ايران منتشر كرده سرويس اطلاعاتي ايران را يكي از «بزرگترين و فعالترين سازمان هاي اطلاعاتي خاورميانه» دانسته است.
در گزارش اين مركز تصريح شده «وزارت اطلاعات و امنيت ايران از تمامي ابزارهايي كه در اختيار دارد براي محافظت از انقلاب اسلامي ايران استفاده مي كند.»
مركز تحقيقات فدرال كتابخانه كنگره در يكي از بخش هاي اين گزارش 64 صفحه اي از دستگيري «عبدالمالك ريگي» به عنوان يكي از «موفق ترين عمليات وزارت اطلاعات و امنيت ايران» نام برده است.
به علاوه، در بخشي با عنوان «رويدادها و موانع تاريخي اصلي» در اين گزارش، كشف كودتاي موسوم به نوژه در سال 1980 (مصادف با 1358 شمسي) يكي از مهم ترين عمليات دستگاه اطلاعاتي ايران پس از انقلاب اسلامي ايران عنوان شده است.
اين گزارش افزوده با اينكه ساختار دستگاه اطلاعاتي ايران در آن زمان نوپا بود، مأموران اطلاعاتي ايران كشف كردند كه گروهي از افسران سابق هوايي نظام سابق قصد براندازي حكومت اسلامي اين كشور را دارند.
 


نماينده سابق دوماي روسيه:

تهران و مسكو صادقانه براي حل بحران سوريه تلاش مي كنند

نماينده سابق دوما و رئيس مركز مطالعات خاورميانه روسيه با اشاره به حسن نيت ايران و روسيه براي حل و فصل مسايل سوريه بدون مداخله جويي در اين كشور گفت: تهران و مسكو بر خلاف غرب و برخي كشورهاي منطقه صادقانه براي حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه تلاش مي كنند.
شاميل سلطانف افزود: جمهوري اسلامي ايران طرح شش ماده اي براي حل مسايل سوريه ارائه كرده است كه مذاكرات طرف هاي سوري بدون مداخله خارجي محور اصلي آن را تشكيل مي دهد.
نماينده سابق دوماي روسيه با اشاره به اهميت اين طرح براي حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه اضافه كرد: جامعه جهاني بايد به اين طرح توجه كند، زيرا كه ناديده گرفتن طرحهاي قبلي در باره حل و فصل سياسي مسايل سوريه منجر به تشديد مناقشه در اين كشور و افزايش تلفات انساني و خسارات زيرساخت هاي حياتي آن شده است.
وي با بيان اين كه ايران از همان ابتداي بحران سوريه موضع سازنده اي در باره آن اتخاذ كرد، افزود: سياست هاي ايران در امور خاورميانه به ويژه سوريه ارزنده و قابل تحسين است.
نماينده سابق دوماي روسيه گفت: روسيه نيز در يك و نيم سال اخير از تمام امكانات سياسي خود براي حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه و برقراري آشتي ملي در اين كشور استفاده كرده است.
رئيس مركز مطالعات خاورميانه روسيه با اشاره به حمايت كشورهاي غربي و متحدان منطقه اي آنها در خاورميانه از گروه هاي تروريستي در سوريه افزود: محور غربي-عربي در راستاي تشديد بحران سوريه تلاش كرده است و سعي دارد از وضعيت جاري اين كشور براي نيل به اهداف ژئوپليتيكي خود استفاده كند.
نماينده سابق دوماي روسيه در ادامه مصاحبه خود با ايرنا با اشاره به پشتيباني اكثريت ملت سوريه از حكومت اين كشور گفت: بر خلاف ادعاهاي غرب و تلاش هاي آنها، حمايت مردم سوريه از دولت اسد عامل اصلي تعيين وضعيت اين كشور است.
وي افزود: ملت سوريه اجازه نخواهد داد دشمنان اين كشور با كمك چند رژيم دست نشانده حكومت مردمي بشار اسد را سرنگون و بجاي آن رژيم دست نشانده روي كار آورند.
سلطانف اضافه كرد: امروز فقط سربازان سوري نيستند كه در خط مقدم مقابله با تروريست هاي خارجي قرار دارند و ملت سوريه نيز با حمايت از آنها در اين جنگ مشاركت دارد.
سلطانف با اشاره به آغاز روند استقرار موشك هاي پاتريوت در تركيه به بهانه مقابله با تهديدهاي احتمالي از جانب سوريه گفت: هيچ عقل سليمي باور نمي كند سوريه كه درگير مقابله با هجوم وحشيانه تروريست ها به قلمرو سرزميني خود است به تركيه تجاوز كند.
وي افزود: متاسفانه تركيه راه خيانت به همسايه جنوبي خود را در پيش گرفته است و دولت اين كشور در حالي كه ادعاي حركت در راستاي اسلام گرايي دارد، به كشور مسلمان ديگر تجاوز مي كند.
سلطانف در پايان گفت: دولت تركيه بايد به تلاش هاي صادقانه ايران و روسيه و چين براي حل مسايل سوريه بپيوندد و به متجاوزان غربي امكان سوء استفاده از موقعيت اين كشور و همسايگي با سوريه را ندهد كه در غير اين صورت عواقب غيرقابل پيش بيني در انتظار منطقه و اين كشور خواهد بود.
 


قدرداني آنكارا از نقش آفريني ايران درباره مسائل پ.ك.ك

سفير جمهوري اسلامي در تركيه گفت: آنكارا از همكاري تهران در زمينه مسائل مربوط به حزب كارگران كردستان (پ.ك.ك) سپاسگزار است.
«بهمن حسين پور»، سفير ايران در تركيه در گفت وگو با شبكه خبري پرس تي وي گفت كه ايران روابط بسيار خوبي با تركيه دارد و «ارتباطات و تبادلات اطلاعاتي تهران با مقامات تركيه قطع نشده است».
وي افزود: روابط در حال توسعه بين ايران و تركيه در سال جاري به بالاترين سطح خود رسيده اند و اين توسعه روابط روي همه حوزه ها از جمله روابط امنيتي تاثير گذاشته است.
سفير ايران در تركيه در ادامه گفت كه سازمان اطلاعات ملي تركيه به طور مرتب با وزارت اطلاعات ايران ارتباط دارد و هر دو طرف از روابط خود راضي هستند.
حسين پور با اشاره به ناآرامي ها در سوريه گفت كه تهران و آنكارا در زمينه بحران سوريه اختلاف نظرهايي با يكديگر دارند.
سفير ايران در تركيه در عين حال افزود كه تهران و آنكارا درباره بخش اعظمي از مساله سوريه توافق دارند و اختلاف نظرشان بيشتر به انتقال قدرت در سوريه ربط دارد.
گفتني است، گروه پ.ك.ك از دهه 80 ميلادي براي تشكيل يك منطقه كردنشين خودمختار در داخل تركيه جنگيده است و اين درگيري ها موجب كشته شدن ده ها هزار نفر شده است.
ديدار سفير ايران
با وزير توسعه تركيه
بهمن حسين پور سفير جمهوري اسلامي ايران در آنكارا در راستاي ارزيابي روابط اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و تركيه و پيگيري توافقات انجام شده بين 2 كشور در عرصه هاي اقتصادي با «جودت ييلماز» وزير توسعه تركيه و رئيس تركيه اي كميسيون مشترك اقتصادي و كارگروه ويژه اقتصادي ايران و تركيه، 15دي ماه ديدار و گفت وگو كرد.
جودت ييلماز در اين ديدار ضمن اعلام آمادگي براي سفر به جمهوري اسلامي ايران جهت شركت در بيست و چهارمين نشست كميسيون مشترك اقتصادي 2 كشور كه اسفندماه آينده در تهران برگزار خواهد شد، از توسعه همكاري هاي اقتصادي و افزايش حجم مبادلات تجاري بين 2 كشور و رسيدن آن به بيش از 22 ميليارد دلار در 11ماه اول سال 2012 ابراز خرسندي كرد.
جودت ييلماز در پايان ضمن تاكيد بر گذرا بودن تحولات منطقه اي و بين المللي بر ماندگاري روابط ايران و تركيه در طول تاريخ اشاره و خواستار تلاش هاي بيشتر مقامات 2 كشور براي توسعه روابط و همكاري هاي اقتصادي و تجاري به عنوان موتور توسعه همه جانبه روابط شد.
 


دانشجو: اجازه ورود مسايل سياسي در كار مميزي اساتيد را نمي دهم

وزير علوم با بيان اينكه اجازه نمي دهم در كار مميزي مسايل سياسي وارد شود، گفت: پرونده هاي ارتقاي استادان كه بي دليل از سوي هيئت مميزه رد شده اند، را بررسي مي كنم.
كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگو با خبرگزاري فارس درباره مميزي پرونده هاي ارتقاي استادان، گفت: پرونده هاي ارتقاي استادان كه بي دليل از سوي هيئت مميزه رد شده اند را بررسي مي كنم زيرا من شرعا در آن دنيا نمي توانم پاسخگو باشم.
وزير علوم بيان داشت: اگر فردي در مميزي نمره كسب كند نمي توان پرونده ارتقاي وي را رد كرد، حتي اگر فردي باشد كه صد درصد از نظر سياسي متفاوت باشد.
دانشجو با بيان اينكه اجازه نمي دهم در ارتقاي علمي استادان حق كسي ضايع شود، گفت: در بررسي پرونده هاي ارتقا حساسيت به خرج مي دهم.
وي خاطرنشان كرد: اجازه نمي دهم در كار مميزي مسايل سياسي وارد شود، اما در كار سياستگذاري در حوزه هاي آموزشي، علمي و پژوهشي دانشگاه ها بر مبناي سياست هاي دولت پيش مي روم.
دانشجو در ادامه با بيان اينكه تريبون آزاد مكاني نيست تا حريم ها شكسته شوند، افزود: تريبون آزاد مكاني است كه دانشجويان آزادانه حرف ها و نظرات خود را مطرح كنند.
وي بيان داشت: تريبون آزاد جايي نيست كه برخي افراد بتوانند با فاصله گرفتن از شأن و منطق بالاي دانشجويي آزادانه هتك حرمت و اهانت كنند. تريبون آزاد جايي نيست كه هيچ مقرراتي بر آن حاكم نباشد بلكه تريبون آزاد مكاني است كه قرار است حريت انسان به منصه ظهور برسد.
 


پس از 18 سال اختلاف طايفه شهنوازي و گمشادزهي در زاهدان صلح كردند

دو طايفه بزرگ گمشادزهي و شهنوازي سيستان و بلوچستان پس از 18 سال اختلاف و درگيري ديروز طي مراسمي در محل نهاد نمايندگي رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت در زاهدان آشتي كردند.
آيين صلح و آشتي دو طايفه شهنوازي و گمشادزهي با حضور رئيس كل دادگستري، ائمه جمعه و جماعات و روحانيون شيعه و سني، سران و بزرگان طوايف مختلف و جمع كثيري از اعضاي اين دو طايفه برگزار شد.
بزرگ طايفه گمشادزهي نيز در حاشيه اين مراسم به خبرنگار ايرنا در زاهدان گفت: اختلاف بين دو طايفه شهنوازي و گمشادزهي از حدود 18 سال پيش تاكنون ادامه داشت و افزون بر 40 نفر از طرفين در درگيري هاي مختلف كشته شده اند.
محمدحسين گمشادزهي از نماينده ولي فقيه در سيستان و بلوچستان، استاندار، رئيس كل دادگستري و تمامي اعضاي شوراي تامين استان كه در برقراري صلح و آشتي ميان اين دو طايفه تلاش كردند، تقدير و تشكر كرد. در اين مراسم نماينده رهبر معظم انقلاب در سيستان و بلوچستان با اشاره به ثواب برقراري صلح ميان مسلمانان گفت: سران، بزرگان و معتمدان طوايف نقش مهمي در برقراري صلح و دوستي در بين مردم منطقه دارند و تاكنون گام هاي خوبي در اين زمينه برداشته اند.


ساخت دستگاه كاهنده ارتعاشات جريان آب در اصفهان

دستگاه كاهنده ارتعاشات جريان آب در سازه هاي هيدروليكي نخستين بار در كشور در دانشگاه صنعتي اصفهان طراحي و ساخته شد.
روابط عمومي دانشگاه اصفهان روز شنبه اعلام كرد: «حامد پورصالحي» دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي عمران اين دانشگاه موفق به طراحي و ساخت دستگاه كاهنده ارتعاشات و نيروهاي ناشي از جريان آب در سازه هاي هيدروليكي شد.
پورصالحي گفت: اين طرح، ارتعاشات و نيروهاي ديناميكي ناشي از جريان آب در پايين دست سازه هاي هيدروليكي را تا حد قابل توجهي كاهش خواهد داد.
توليد ارتعاش بسيار شديد در سرريز و بدنه اين سازه ها هنگام جريان يافتن آب را از بزرگترين مشكلات در طراحي سازه هاي هيدروليكي از جمله سدها دانست.
اين طرح با عنوان «فرآيند استهلاك انرژي آب در سازه هاي انتقال آب توسط سرريز پلكاني به همراه ميراگر» در اداره ثبت اختراعات و مالكيت صنعتي ثبت شده است.
طرح مزبور، رتبه برتر دهمين جشنواره ملي ايده هاي برتر در سال جاري و همچنين عنوان برگزيده جشنواره منطقه اي اختراعات بنياد ملي نخبگان استان البرز را نيز به دست آورده است.

 


اختراع داروي جلوگيري از پوسيدگي دندان با استفاده از نانو

ملكان- خبرنگار كيهان:
پژوهشگر ملكاني موفق به اختراع نانو سيلور پروماسيس روكش هاي دنداني با تركيب پامپتيناسول براي جلوگيري از پوسيدگي دندان شد.
دكتر شاهين زوارقي محقق گياهان دارويي درباره اين داروي صددرصد گياهي كه در علم پزشكي كاربرد دارد مي گويد: اين دارو با تركيب 9 گياه مختلف كه مهمترين آنها گياه «صبر زرد» نام دارد به دست مي آيد كه مي تواند در برابر عوامل هوازي و غير هوازي مقاومت كند.
وي خاطر نشان كرد: اين طرح در مرحله آزمايشگاهي موفقيت آميز بوده، و در اداره ثبت شركت ها و مالكيت هاي معنوي به ثبت رسيده و قرار است در مسابقات علمي كه 12 فروردين ماه سال 92 در آمريكا برگزار خواهد شد، ارائه شود.
زوارقي در مورد زمان استفاده از اين تركيب مي افزايد بهترين سن استفاده از آن 7 تا 10 سالگي است.
دكتر شاهين زوارقي 26 ساله بوده و 57 اختراع در كارنامه علمي، پژوهشي خود دارد. وي طي 3 سال اخير از سوي وزارت ورزش و جوانان و ستاد رياست جمهوري به عنوان جوان نمونه پژوهش كشور برگزيده شده است.
 


عزيمت 4 هزار هيئت مذهبي براي عزاداري در مشهد

رئيس شوراي هيئت هاي مذهبي استان خراسان رضوي گفت: بيش از چهار هزار هيئت مذهبي از داخل و برخي كشورهاي اسلامي براي شركت در آيين هاي عزاداري دهه آخر صفر به مشهد عزيمت مي كنند.
حجت الاسلام والمسلمين حسن صباغيان در گفت وگو با ايرنا گفت: هيئت هاي عزاداري خارج از كشور را بيشتر كشورهاي افغانستان، پاكستان و عراق تشكيل مي دهند.
وي اظهار كرد: اين هيئت ها در كنار بيش از يك هزار هيئت عزاداري مشهد در اين دهه و سالروز ارتحال پيامبر گرامي اسلام(ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبي(ع) و حضرت امام رضا(ع) به عزاداري و سوگواري مي پردازند.
رئيس شوراي هيئت هاي مذهبي استان خراسان رضوي گفت: از اين تعداد حدود 130 هزار زائر در قالب يك هزارو 300 كاروان و هيئت عزاداري به صورت پياده به سوي مشهد در حركت هستند.
وي اظهار كرد: علاوه بر اين تعداد، حدود 10 هزار زائر با پاي پياده از قم و برخي شهرستان هاي كشور همزمان با اربعين به مشهد رسيده و در آيين عزاداري اين روز شركت كردند.
صباغيان ابراز داشت: بيش از 100 پايگاه براي اسكان، اطعام و پذيرايي از كاروان هاي زائران پياده در محورهاي منتهي به مشهد در نظر گرفته شده و بسته هاي آموزشي و فرهنگي در اختيار آنان قرار مي گيرد.
وي افزود: در مدت سفر كاروان هاي مزبور ارزاقي شامل برنج، گوشت و قند به قيمت تعادلي در اختيار زائران پياده قرار مي گيرد.
صباغيان اظهار كرد: در دهه آخر صفر 300 ايستگاه صلواتي نيز در مشهد و معابر منتهي به حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) برپا مي شود.
وي برگزاري همايش ها و نشست هاي توجيهي با مضامين آشنايي با آسيب ها و انحراف ها در عزاداري و حمايت از توليد ملي و كار و سرمايه ايراني، براي دست اندركاران هيئت هاي عزاداري را از ديگر اقدام هاي در دست انجام از سوي شوراي هيئت هاي مذهبي استان در اين مدت برشمرد.
 


كارگران فصلي و ساختماني ساماندهي شدند


شهردار منطقه 8 از اجراي طرح ساماندهي كارگران فصلي و ساختماني در شرق تهران خبر داد.
محمد مهدي شادالوئي با اعلام اين مطلب گفت: طرح ساماندهي كارگران فصلي به منظور جلوگيري از اجتماع آنها در ميادين، پيشگيري از ناهنجاري ها و حفظ زيباسازي منظر شهري اجرا مي شود.
وي افزود: در راستاي ساماندهي كارگران بانك اطلاعاتي از مشخصات فردي و شغلي كارگران تهيه و سپس شناسنامه ويژه آنها در سامانه در دسترس قرار دارد.
شهردار منطقه 8 گفت: بر همين اساس كارگران فصلي و ساختماني براي شركت در آزمونهاي فني و حرفه اي و تعيين سطح مهارت معرفي مي شوند.
شادالوئي تصريح كرد: سامانه كارگران فصلي با رويكرد حفظ هويت و شأن اين كارگران، افزايش امنيت شغلي و جلوگيري از تبعات تجمع اين كارگران در سطح منطقه با اطلاع رساني گسترده سعي در ساماندهي هرچه بيشتر اين كارگران دارد.
شهردار منطقه 8 اظهار داشت: به همين منظور با طراحي و چاپ بنرها و بروشورهاي اطلاع رساني، اطلاع رساني درخصوص ثبت نام كارگران در سامانه صورت گرفته است.

 


پيمانكار اجراي پروژه انتقال آب خزر به سمنان مشخص شد

سمنان- خبرنگار كيهان:
معاون سياسي امنيتي استاندار سمنان گفت: مناقصه اجراي پروژه انتقال آب خزر به سمنان برگزار و پيمانكار آن مشخص شده است.
عليرضا خلخالي با اشاره به سنگ اندازي برخي بر سر راه اجراي اين پروژه افزود: با كمك وزير نيرو و رئيس مجلس تمام موانع اجراي اين پروژه برطرف شده است.
وي اظهار كرد: اعتبار اوليه اجراي اين پروژه 2 هزار ميليارد ريال پيش بيني شده كه از محل فروش سهام پتروشيمي تأمين شده است.
خلخالي گفت: با اجراي اين پروژه بخش مهمي از مناطق مركزي ايران آباد خواهد شد و با اشتغال زايي و رونق بخش كشاورزي و صنعت از مهاجرت روستائيان به شهر نيز جلوگيري مي شود.
گفتني است پروژه انتقال آب خزر به كوير مركزي ايران از مصوبات دور سوم سفر استاني دولت به سمنان است كه فروردين سال جاري كار احداث آن توسط رئيس جمهوري آغاز شد.

 


فعاليت پايانه مرزي مهران از سر گرفته شد

سرپرست اداره كل گمركات استان ايلام گفت: كار صادرات كالا در پايانه بازرگاني مرزي مهران به كشور عراق از سر گرفته شد.
به گزارش ايرنا از ايلام، خليل حيدري ديروز افزود: بازرگانان دو كشور مي توانند از راه مرز تجاري مهران و زرباتيه در عراق بار ديگر فعاليت هاي اقتصادي خود را ادامه دهند. وي با اشاره به برگزاري مراسم اربعين حسيني در كربلا گفت: به همين مناسبت فعاليت پايانه مرزي مهران پنجشنبه و جمعه هفته گذشته متوقف شد.
پايانه مرزي بازرگاني و مسافري بين المللي مهران در 85 كيلومتري جنوب باختري شهر ايلام قرار دارد.
نزديك به يك هزار دستگاه كاميون حامل كالاي ايراني روزانه از راه مرز بازرگاني مهران به كشور عراق صادر مي شود. بيش از 500 ميليون دلار انواع كالا از جمله مصالح ساختماني، ساخته هاي صنعتي، ميوه و تره بار و انواع خودروهاي توليد جمهوري اسلامي ايران در 6 ماه نخست امسال از پايانه مرزي مهران به كشور عراق صادر شده است.
 


به مناسبت اربعين 100 هزار زائر حسيني از مهران به عراق رفتند

سرپرست فرمانداري مهران گفت: 100هزار زائر در هفته منتهي به اربعين حسيني(ع) از مرز بين المللي مهران به كشور عراق تردد كردند.
به گزارش ايرنا از مهران عباس نصراللهي افزود: اين زوار در قالب كاروان هاي حج و زيارت و به صورت انفرادي از مرز رسمي مهران تردد كردند. وي ادامه داد: اين افراد بيشتر براي شركت در آيين سوگواري اربعين حسيني(ع) از راه مرز زميني مهران راهي شهرها و مكان هاي مقدس عراق شدند.
نصراللهي افزود: امكانات لازم در پايانه مرزي مهران براي پذيرش زائران ايراني به داخل كشور فراهم شده است.
براساس گزارش همين منبع خبري، بازگشت زائران حسيني از كربلاي معلا از پنجشنبه شروع شده و تاكنون هزاران نفر از زائران ايراني از طريق مرز شلمچه وارد كشور شده اند.
 


با وجود تحريم هاي غرب در سال 2012 انجام شد

افزايش 800 درصدي صادرات طلا از تركيه به ايران

وزير اقتصاد تركيه گفت: با وجود تحريم هاي غرب، صادرات طلاي تركيه به ايران در سال 2012، افزايشي معادل 800 درصد داشته است.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، ظفر چاغلايان وزير اقتصاد تركيه گفت: به رغم تحريم هاي آمريكا عليه ايران، صادرات طلا از تركيه به تهران در سال گذشته ميلادي، حدود 800 درصد افزايش يافته است و اين تجارت ادامه خواهد يافت.
اين مقام ترك توضيح داد: صادرات طلاي تركيه در 11 ماه سال 2012 به 7/12 ميليارد دلار رسيد كه در مقايسه با صادرات 47/1 ميليارد دلاري سال 2011، با افزايشي بيش از 11 ميليارد دلار همراه بوده است.
براساس اين گزارش، حدود نيمي از اين صادرات، برابر با 5/6 ميليارد دلار، مستقيماً به ايران و 2/4 ميليارد دلار ديگر به امارات ارسال شده است. آنكارا سال 2011 تنها 54 ميليون دلار طلا به ايران صادر كرده است.
چاغلايان تصريح كرد: ما به هر كشوري كه خواهان خريد طلا از ما باشد، اين فلز گران بها را مي فروشيم. من به تمام توافق هاي بين المللي كه امضا كرده ام، وفادار هستم اما نسبت به تحريم هاي ديگر كشورها ملزم به پايبندي نخواهم بود.
تركيه به عنوان بزرگ ترين خريدار گاز ايران، بيش از 90 درصد صادرات گاز اين كشور را، برابر با سالانه حدود 10 ميليارد متر مكعب، براساس يك قرارداد 25 ساله با تهران به خود اختصاص داده است، اما تحريم هاي غرب مانع پرداخت پول گاز به دلار و يورو شده است. آنكارا اين پول را به ليره پرداخت مي كند و تهران از آن براي خريد طلا از تركيه استفاده مي كند.
واردات نفت بدون تغيير
واردات نفت تركيه از ايران در ماه دسامبر نسبت به ماه نوامبر بدون تغيير، برابر با 100 هزار بشكه در روز باقي ماند.
به گزارش فارس به نقل از پرس تي وي، در ماه دسامبر، «توپراس» تنها پالايشگاه تركيه 2 محموله نفتي را از ايران با حجم هاي 145 و 140 هزار تن در بندر «توتانسيفت ليك» دريافت كرده است.
بنابر اين گزارش: در ماه نوامبر، يك محموله نفتي ايران در بندر «توتانسيفت ليك» و يك محموله در بندر «علي آقا» تخليه شده، اين در حالي است كه در ماه اكتبر 3 محموله نفتي ايران به بندر «توتانسيفت ليك» ارسال شده است.
تمامي 20 كشور بزرگ وارد كننده نفت ايران از سوي آمريكا معافيت از تحريم هاي اين كشور را دريافت كرده اند. در 7 دسامبر 2012، تركيه نيز معافيت 180 روزه اي دريافت كرد.
 


گمرك اعلام كرد

 لزوم ثبت پيش نويس اظهارنامه واردات كالا

براساس اعلام گمرك، واردكنندگان و ترخيص كنندگان كالا از 16دي ماه قبل از اظهار كالا بايد نسبت به ثبت پيش نويس اظهارنامه وارداتي اقدام كنند.
گمرك جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: به اطلاع واردكنندگان و ترخيص كنندگان كالا مي رساند براساس هماهنگي هاي به عمل آمده با سازمان توسعه تجارت، از 16 دي ماه سال جاري همه واردكنندگاني كه اقدام به ثبت سفارش كالاي وارداتي و درج اطلاعات آن در سامانه ثبتارش كرده اند، لازم است قبل از اظهار كالا به گمرك در خصوص مجوز ثبت سفارش هايي كه مجاز به «حمل به دفعات» نيستند، به سامانه ثبتارش مراجعه و نسبت به ثبت پيش نويس اظهارنامه وارداتي در سامانه مزبور در يك مرحله و براساس اطلاعات موجود در فرم ثبت سفارش اوليه اقدام كنند.
بنابراين گزارش؛ در خصوص مجوز ثبت سفارش هاي مجاز به «حمل به دفعات»، لازم است قبل از اظهار كالا به گمرك به سامانه ثبتارش مراجعه و نسبت به ثبت پيش نويس اظهارنامه وارداتي، براساس اسناد حمل در هر مرحله (منطبق بر فرم ثبت سفارش اوليه) در سامانه مزبور اقدام كنند.
اين گزارش حاكيست: متقاضيان براي كسب اطلاعات از نحوه ايجاد و تكميل فرم پيش نويس اظهارنامه مذكور در سامانه ثبتارش به راهنماي مربوطه در سامانه به آدرس www.sabtaresh.tpo.ir مراجعه كنند؛ راهنماي مذكور پس از ورود به سامانه توسط شناسه كاربري در اختيار بازرگانان با عنوان «راهنماي درج اطلاعات اعتبار اسنادي و اظهار گمركي» قابل دسترس خواهد بود.
بخشنامه جديد براي مبارزه با قاچاق
گمرك با صدور بخشنامه جديدي پلمپ دريچه هاي آدم رو تانكرهاي سوخت ترانزيتي عراقي و كنترل اين دريچه ها توسط ماموران گمرك هاي ورودي و خروجي را اجباري اعلام كرد.
پيش تر معاون ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز با ارسال نامه اي به معاون گمرك ايران نسبت به پلمپ نشدن دريچه آدم رو تانكرهاي عراقي حامل محموله ترانزيت از كشور عراق به افغانستان و فراهم بودن بستر قاچاق براي راننده هاي مذكور هشدار داده بود.
در نامه مهدي ابويي به محدرضا نادري هشدار داده شده بود كه اين تانكرها در قاچاق مشروبات الكلي از عراق به ايران، قاچاق سوخت از ايران به افغانستان، قاچاق موادمخدر از افغانستان به ايران و غيره نقش دارند.
در همين حال گمرك ايران در تازه ترين تصميم خود دستور داد براي جلوگيري از احتمال قاچاق سوخت و مشروبات الكلي از طريق دريچه آدم روي تانكرهاي عراقي، اين تانكرها همانند تانكرهاي ايراني دريچه هايشان پلمپ و مورد كنترل ماموران گمرك هاي ورودي و خروجي قرار بگيرند. همچنين حسن اجراي اين بخشنامه بر عهده بالاترين مقام مسئول گمرك هاي كشور است.
 


رئيس مركز سوانح سوختگي اصفهان:

وضعيت جسمي 2 دانش آموز حادثه آتش سوزي پيرانشهر مناسب نيست

اصفهان-خبرنگار كيهان:
درمان 6 دانش آموز مصدوم آتش سوزي مدرسه شين آباد پيرانشهر كه در بخش مراقبت هاي ويژه مركز آموزشي درماني سوختگي امام موسي كاظم(ع) اصفهان بستري شده بودند، آغاز شده است.
دكتر فريدون عابديني رئيس بيمارستان سوانح سوختگي امام موسي كاظم(ع) اصفهان با اشاره به اينكه ادامه درمان اين 6 دانش آموز از اين پس در اصفهان پيگيري خواهد شد، گفت: از آنجا كه اين مركز به امكانات روز پزشكي و تيم تخصصي و مجرب مجهز است، تصميم بر آن شده كه 6 دانش آموزي كه در تبريز مداوا مي شدند براي تكميل درمان و بهره مندي از امكانات پزشكي به اصفهان منتقل شوند.
وي افزود: طبق روال معمول براي اين دانش آموزان مصدوم نيز يك پرستار شخصي و تيم سوختگي شامل متخصصان داخلي، اطفال و سوختگي در نظر گرفته شده است كه به اتفاق، ويزيت اين مصدومان را به بهترين شكل ممكن انجام مي دهند.
رئيس بيمارستان سوانح سوختگي امام موسي كاظم(ع) اصفهان، حال دو نفر از دانش آموزان شين آباد را نامناسب اعلام كرد و گفت: متأسفانه درصد سوختگي دو نفر از اين دانش آموزان شديد و بين 35 تا 45درصد است و به علت شدت سوختگي، عفونت هايي نيز در كليه، قلب و ريه اين دو بيمار مشاهده شده است.
وي همچنين افزود:حال چهار نفر از اين بيماران نيز در شرايط نسبتاً مناسب قرار دارد كه بين 5 تا 25درصد سوختگي دارند و زخم هاي عفوني اين چهار بيمار در ناحيه سر، صورت، دست و پا مشاهده شده است.
عابديني با بيان اينكه مدت زمان مورد نياز براي درمان چهار نفر از اين بيماران بين 7 تا 10روز پيش بيني شده است اظهار داشت: مدت زمان مورد نياز براي درمان دو بيمار ديگر بستگي به واكنش بدن آنها به روش هاي درماني است.

 


امدادرساني هلال احمر به 3 هزار حادثه ديده

رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر اعلام كرد: امدادگران از زمان آغاز طرح ملي امداد زمستاني تاكنون با اجراي يكهزار و 785 عمليات امداد و نجات به سه هزار و 793 مصدوم و حادثه ديده انواع حوادث خدمات پايه و اوليه امداد و نجات را ارائه كردند.
«محمود مظفر» در گفت وگو با ايرنا، افزود: اين تعداد خدمات ارائه شده از سوي نيروهاي امدادي مستقر در يكهزار و 172 پايگاه ثابت و سيار شامل 310 پايگاه جاده اي، 48 پايگاه كوهستان، 21 مركز آنست، 16 پايگاه دريايي و ساحلي و 777 شعبه و مركز جمعيت هلال احمر در سراسر كشور انجام شده است.
رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر ادامه داد: همچنين در مدت زمان ياد شده يكهزار و 89 عمليات جاده اي، 121 عمليات برف و كولاك، 53 عمليات كوهستان و 64 عمليات از سوي امدادگران و نجاتگران هلال احمر با موفقيت صورت پذيرفته است.
وي اضافه كرد: همچنين با تلاش امدادگران و نجاتگران هلال احمر سه هزار و 880 نفر از افراد گرفتار و مضطرب در برف و كولاك و انواع حوادث طبيعي، غيرطبيعي و انسان ساخت از خدمات اسكان و تغذيه اضطراري گروه هاي امدادرسان هلال احمر استفاده كرده اند.
مظفر افزود: امسال شمار نيروهاي امدادي، پايگاه ها، تجهيزات و امكانات ارائه خدمات امداد و نجات به آسيب ديدگان و متاثرين از انواع حوادث و سوانح جاده اي و ترافيكي نسبت به سال گذشته 45 درصد رشد داشته است.
رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر ادامه داد: در اجراي طرح ملي امداد زمستانه دو هزار و 737 خودروي امدادي به همراه 100 دستگاه موتور آمبولانس و 10 دستگاه خودروي ارتباطات راديويي حضوري فعال و تاثيرگذار خواهند داشت.
وي از تمام هموطنان خواست، در صورت وقوع حوادث با شماره تلفن 147، مركز پاسخگويي اضطراري سازمان امداد و نجات تماس بگيرند.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10