(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 17  دی  1391 - شماره 20399

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ارسال نخستين محموله كمك هاي انسان دوستانه به ميانمار
حزب الله: رزمايش ولايت91
پيام دوستي ايران به همسايگان و هشدار به توطئه گران بود
منطقي خبر داد
راه اندازي خط توليد هواپيماهاي بزرگ مسافربري در كشور
دومين جلسه رسيدگي به شكايت مشايي عليه فضلي نژاد
قدري جميل: حضور ايران در نشست ژنو درباره سوريه مثبت است
رئيس طايفه مسيحيان انجيلي لبنان و سوريه:
طرح 6 ماده اي ايران براي سوريه منطبق با اصول دموكراسي است
واشنگتن پست : ايران را نمي توان تغيير داد غرب بايد تغيير كند
در مكتب امام
اينديپندنت تشريح كرد
ايران برنده تحولات منطقه در 10 سال اخير
رابطه مجاهدت وتوفيقات الهي(بخش سوم وپاياني)
باقيات صالحات
سخنگوي كميسيون امنيت ملي:
سياست هاي تحريمي دست و پا زدن بيهوده آمريكاست
معاون وزير دفاع:
بالگرد طوفان 2 پيشرفته ترين بالگرد رزمي ايران است
تحليلگر آمريكايي:
تحريم نفتي ايران به زيان سياست خارجي آمريكا است
رايزني سفير ايران با رئيس مجلس سناي عمان


ارسال نخستين محموله كمك هاي انسان دوستانه به ميانمار

رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران، گفت: نخستين محموله كمك هاي انسان دوستانه جمعيت هلال احمر ايران براي مردم مسلمان و مظلوم ميانمار شامگاه شنبه به اين كشور ارسال شد.
«محمود مظفر» در اين رابطه افزود: اين محموله كمك هاي انسان دوستانه شامل 30 تن انواع مواد غذايي و اقلام زيستي شامل چادر، موكت، پتو و زيرانداز است كه پس از ارسال از طريق مسير هوايي براي توزيع بين مسلمانان اين كشور تحويل صليب سرخ ميانمار خواهد شد.
رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر ادامه داد: به منظور ارزيابي از نيازهاي تغذيه اي و بهداشتي مردم مظلوم و مسلمان ميانمار يك گروه تخصصي ارزياب از كارشناسان خبره سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر نيز همراه اين محموله كمك هاي انساندوستانه به كشور ميانمار اعزام شدند.
مظفر افزود: اين گروه تخصصي پس از انجام ارزيابي هاي لازم، امكان ارسال كمك هاي توسعه اي و بهداشتي ايران براي مسلمانان ميانمار را فراهم مي سازند.
 


حزب الله: رزمايش ولايت91

 پيام دوستي ايران به همسايگان و هشدار به توطئه گران بود

يك عضو شوراي مركزي حزب الله لبنان ، رزمايش ولايت 91 را ضربه بزرگي بر دشمنان ايران دانست و گفت: اين رزمايش، پيام محبت و دوستي به همسايگان و دوستان و هشداري به كليه توطئه گران عليه نظام جمهوري اسلامي است.
شيخ محمد يزبك رييس شوراي ديني حزب الله در مصاحبه با ايرنا هدف از رزمايش ولايت 91 را افزايش توان دفاعي جمهوري اسلامي دانست و گفت: ايران همواره در جايگاه دفاع از تماميت ارضي و دستاوردهاي كشور و مردم خود قرار دارد و هيچ گاه در جايگاه تجاوزگر قرار نگرفته است.
وي در ادامه با محكوم كردن عمليات هاي اخير تروريستي در كشورهاي عراق و پاكستان اظهار كرد: گروههاي گمراه و فريب خورده براي اجراي طرح هاي صهيونيستي و آمريكايي با هدف ايجاد فتنه و بي نظمي به اسم دين دست به اين گونه عمليات هاي وحشي مي زنند ولي در حقيقت آنها بويي از انسانيت و اسلام نبرده اند.
 


منطقي خبر داد

راه اندازي خط توليد هواپيماهاي بزرگ مسافربري در كشور

مديرعامل سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع از راه اندازي خط توليد هواپيماهاي بزرگ مسافربري طي دو سال آينده در كشور خبر داد.
«منوچهر منطقي» در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، از رونمايي محصولات صنايع هوايي در حوزه هاي پهپادي و زيرمجموعه هاي اساسي مانند هواپيما خبر داد و اظهار داشت: در ايام الله دهه فجر خبرهاي غرورآفريني را به ملت شريف ايران خواهيم داد.
وي با اشاره به توانمندي ايران در ساخت هواپيما و خط توليد هواپيماهاي 52 نفره افزود: خط توليد هواپيماهاي بزرگ مسافربري تا 2 سال آينده در كشور راه اندازي خواهد شد.
مديرعامل سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع از ايجاد پايگاه هاي صنايع هوايي ايران در كشورهاي ديگر خبر داد و تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران در حوزه هوايي، توانمندي خود را به كشورهاي مختلف نشان مي دهد و تا 2 سال آينده پايگاه هاي صنايع هوايي كشورمان حداقل در سه كشور راه اندازي خواهد شد.
منطقي با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران به طور قطع از مطرح ترين كشورهاي منطقه در صنعت هواپيمايي محسوب مي شود، خاطرنشان كرد: حتي در برخي از رشته هاي اين صنعت در جهان نيز حرف هاي خوبي براي گفتن داريم و اكنون درصدد بالا بردن حجم فروش و صادرات صنايع خود به ساير كشورها هستيم.
 


دومين جلسه رسيدگي به شكايت مشايي عليه فضلي نژاد

دومين جلسه رسيدگي به شكايت «اسفنديار رحيم مشايي» عليه پيام فضلي نژاد، پژوهشگر موسسه كيهان روز يك شنبه (امروز) در شعبه 12 بازپرسي دادسراي فرهنگ و رسانه برگزار مي شود.
براساس احضاريه اين شعبه، فضلي نژاد امروز براي پاسخ به شكايت «نهاد رياست جمهوري، به سبب تحليل و بررسي حلقه انحرافي در مقالات و سخنراني هاي خود از جمله مقاله «نسبت مشايي و فراماسونري» در دادسرا حاضر مي شود تا به سوالات بازپرس پرونده پاسخ دهد.
شكايت «نهاد رياست جمهوري» در دفاع از اسفنديار رحيم مشايي عليه پژوهشگر كيهان همچنان در مرحله تحقيقات قرار دارد. پيش از اين روز 8 آذر 1391، فضلي نژاد در نخستين جلسه بازپرسي لايحه دفاعيه و مستندات خود را در 22 صفحه به شعبه 12 دادسراي فرهنگ و رسانه ارائه كرده بود. در جلسه نخست رسيدگي به اين شكايت عليرغم حضور پژوهشگر كيهان، وكيل معاونت حقوقي رئيس جمهور از حضور در جلسه خودداري كرد و ادامه رسيدگي به پرونده به امروز موكول شد.
 


قدري جميل: حضور ايران در نشست ژنو درباره سوريه مثبت است

دبيركل حزب مخالف موسوم به «اراده مردمي سوريه» بحران سوريه را رو به گشايش توصيف و اعلام كرد: حضور ايران در نشست ژنو در صورت صحت، امري مثبت است.
قدري جميل در گفتگو با روسيه اليوم اظهار داشت : بحران سوريه رو به گشايش سياسي است.
وي خاطرنشان كرد: مشاركت تمام كساني كه به نوعي با سوريه ارتباط دارند در گفتگوها براي حل بحران اين كشور به برون رفت از وضع موجود كمك مي كند.
جميل افزود: اگر اخبار منتشر شده مبني بر حضور ايران در دومين نشست ژنو صحت داشته باشد اين يك امر مثبت است چرا كه مشاركت گروه هاي تاثيرگذار در منطقه، زمينه رسيدن به يك طرح كلي براي حل بحران سوريه توسط قدرت هاي بزرگ را فراهم مي كند.
دبيركل حزب اراده مردمي سوريه تصريح كرد كه هيچكس چه آمريكا و چه روسيه به تنهايي نمي تواند بحران سوريه را حل و فصل كند و پيشنهادهاي ملموس، جدي و نهايي را در اين رابطه ارائه كند.

 


رئيس طايفه مسيحيان انجيلي لبنان و سوريه:

طرح 6 ماده اي ايران براي سوريه منطبق با اصول دموكراسي است

رئيس طايفه مسيحيان انجيلي لبنان و سوريه در ديدار سفير ايران در بيروت، طرح 6 ماده اي جمهوري اسلامي براي سوريه را كاملا منطبق با اصول دموكراسي برشمرد.
به مناسبت سال نو ميلادي و ميلاد حضرت عيسي مسيح(ع)، غضنفر ركن آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان با «سليم صهيوني» رئيس طايفه مسيحيان انجيلي لبنان و سوريه ملاقات كرد.
رئيس طايفه مسيحيان انجيلي در اين ملاقات با تمجيد از تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران براي تحقق عدالت در منطقه و جهان اظهار داشت: ايران كشوري است كه همواره از حق و عدالت در جهان حمايت مي كند و حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران از نظام و ملت سوريه نيز در راستاي توسعه عدالت است. وي افزود: برخي قدرت هاي جهاني صرفا نداي حمايت از حق و عدالت را سر مي دهند و هنگامي كه نوبت به حمايت از ملت فلسطين در برابر رژيم صهيونيستي مي شود، اين شعار خود را فراموش مي كنند؛ در حالي كه جمهوري اسلامي ايران و سوريه از مهمترين كشورهايي هستند كه همواره در كنار ملت فلسطين قرار داشته و مروج تفكر عدالت محور در مواجهه با رژيم صهيونيستي مي باشند.
سليم صهيوني با اشاره به طرح كشورمان براي حل بحران سوريه گفت: اين طرح كاملا منطبق با اصول دموكراسي است. عده اي تنها شعار دموكراسي را سر مي دهند و در عمل رفتاري مستبدانه دارند. آنان خواستار اجراي دموكراسي واقعي در سوريه نبوده و از اين جهت با اينگونه طرح ها مخالفت مي كنند.


 


واشنگتن پست : ايران را نمي توان تغيير داد غرب بايد تغيير كند

سرويس سياسي-
در حالي كه حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، رهبر معظم انقلاب طي ماه هاي گذشته بارها تأكيد فرموده اند كه محاسبات جمهوري اسلامي ايران تحت فشارها و تهديدهاي غرب تغيير نخواهد كرد، روزنامه واشنگتن پست اكنون در يادداشتي اذعان كرد كه تحريم ها نتوانسته است مواضع و رفتار رهبر ايران را تغيير دهد.
روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله روز پنج شنبه (14 دي 1391) خود نوشت: همزمان با آغاز سال نو ميلادي، دولت اوباما و شركاي ديپلماتيك آن انتظار دارند تا مذاكرات با ايران پيرامون برنامه اتمي اين كشور پس از يك وقفه شش ماهه بار ديگر آغاز شود. اما شواهد اندكي در مورد دستيابي به توافق و حل و فصل اين مسئله وجود دارد. ائتلاف بين المللي پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان قصد دارند تا نسخه اصلاح شده اي از پيشنهاداتي را به ايران ارائه دهند كه تهران، ژوئن گذشته با آن ها مخالفت كرده بود.
در ادامه اين يادداشت آمده است: اميد كشورهاي عضو گروه 1+5 اين است كه فشار و چالش تحريم هاي اقتصادي سبب نرم تر شدن موضع آيت الله علي خامنه اي، رهبر ايران شده باشد اما شواهد آشكاري در اين مورد وجود ندارند. در واقع، ايران براي موافقت با شركت در جلسه جديد كند عمل كرده است و بنا به گزارش نيويورك تايمز مقامات اين كشور به پيام هاي ضمني پس از انتخابات دولت اوباما براي شركت در مذاكرات مستقيم دوجانبه پاسخ نداده است.
روزنامه واشنگتن پست امروز در حالي اذعان به بي اثر بودن فشارها و تحريم ها براي تغيير رفتار و محاسبات ايران مي كند كه رهبر معظم انقلاب 4 مرداد سال جاري در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام تأكيد فرمودند: «دشمنان نظام و انقلاب به صراحت مي گويند بايد با تشديد فشارها و تحريم ها، مسئولان ايران را وادار كرد كه در محاسبات خود تجديد نظر كنند، اما ملاحظه واقعيات باعث مي شود كه ما نه تنها در محاسبات خود تجديد نظر نكنيم بلكه با اطمينان بيشتر به راه مورد نظر ملت ادامه دهيم.»
اين سخنراني تاريخي رهبر معظم انقلاب با وضوح و شفافيت تمام به طرف غربي نشان داد كه ايشان درصدد تغيير محاسبات راهبردي خود نيست و تصميمات استراتژيك نظام در حوزه هاي امنيت ملي به همان شكلي كه بود، باقي خواهد ماند.
بنابراين اگر آمريكايي ها قادر به تحليل درست اين سخنان مي بودند به سرعت بايد به اين نتيجه مي رسيدند كه صرف نظر از اين كه چقدر براي افزايش فشار بر ايران هزينه صرف مي كنند، اين افزايش فشارها مطلقاً منجر به تغيير محاسبات و نهايتاً رفتار ايران نخواهد شد و فقط آن را سرسخت تر و در تعقيب اهدافش مصمم تر خواهد كرد.
مقامات كاخ سفيد با ناديده گرفتن اين هشدار مقام معظم رهبري به تشديد فشارها براي تغيير محاسبات ايران ادامه دادند تا جائي كه «ديويد پترائوس به رئيس سابق سيا در گزارشي به مجلس سنا اعلام كرد كه ما كارمان را كرده ايم و حالا وقت آن است كه منتظر بمانيم و ببينيم در داخل ايران چه اتفاقي خواهد افتاد.
واشنگتن پست در بخش ديگري از اين يادداشت با ادعاي اينكه «در پيشنهاد 1+5، به خطرناك ترين بخش برنامه ايران پرداخته شده» مي نويسد: «در اين پيشنهاد، لزوم توقف غني سازي اورانيوم تا سطح 20 درصد كه فاصله كوتاهي تا سطح لازم براي ساخت بمب دارد و تعطيلي تأسيسات زيرزميني غني سازي موسوم به فردو مطرح شده است. ايران همچنين ملزم خواهد شد ذخيره كنوني اورانيوم با غناي متوسط را به خارج از كشور انتقال دهد. در ازاي اين پيشنهادها، ايران امتيازات اقتصادي خاصي مانند دريافت قطعات يدكي هواپيما و شايد تعديل جزئي برخي تحريم ها را دريافت خواهد كرد».
در بخش پاياني اين يادداشت آمده است: اگر مذاكرات در بن بست باقي بماند، اوباما بايد درصدد ارائه پيشنهادي جامع به ايران برآيد كه در ازاي لغو تحريم ها عمليات غني سازي اورانيوم در اين كشور را براي هميشه محدود و نظارت بين المللي شديد بر آن را ميسر سازد. چنين پيشنهادي با اين مزيت همراه خواهد بود كه رژيم ايران را در مقابل يك گزينه كاملاً روشن قرار مي دهد و اين مسئله را روشن مي كند كه آيا يك راه حل ديپلماتيك وجود دارد يا نه.
شبكه خبري بلومبرگ نيز درباره بسته پيشنهادي غرب نوشت: آنچه از بسته پيشنهادي غرب براي ايران به بيرون درز كرده، حاكي از آن است كه اين بسته، نسخه به روز شده پيشنهادهاي ارائه شده به ايران در بغداد است. در بهار سال جاري آمريكا و متحدانش درخواست تعليق غني سازي 20 درصدي را در مقابل لغو ممنوعيت فروش قطعات يدكي هواپيماهاي مسافربري به ايران، مطرح كردند. در بسته پيشنهادي قبلي سخني از موافقت با غني سازي 5/3 درصدي در ايران به ميان نيامده بود و از آنجا كه مقامات آمريكايي و اروپايي مي گويند، بسته جديد تغيير خاصي ندارد، به نظر نمي رسد اين نكته نيز در پيشنهادهاي جديد، مورد اشاره قرار گرفته باشد.
بلومبرگ با بيان اينكه «تعطيلات سال جديد و پس از آن انتخابات رياست جمهوري در ايران در پيش است كه عملاً مذاكره هسته اي در طول اين مدت را غيرممكن مي كند»، نوشت: به اين ترتيب غرب حدود دو ماه براي توافق هسته اي با ايران فرصت دارد و اين در شرايطي است كه تهران هنوز به درخواست غرب براي مذاكره پاسخ نداده است.
خبرهاي تأييد نشده از احتمال برگزاري مذاكرات در ماه ميلادي جاري خبر مي دهند و اين در حالي است كه چارچوب مذاكرات جديد با توجه به مذاكرات قبلي تدوين نشده است.
از سوي ديگر رابرت دريفوس تحليلگر انگليسي در روزنامه ژاپني ديپلمات خاطرنشان كرد: ايران هرگز حاضر نيست از غني سازي 20 درصد قابل استفاده در رآكتورهاي داراي مصارف پزشكي دست بكشد.
وي مي افزايد: ماه گذشته ميلادي يك ائتلاف از دو گروه ديپلمات، نظاميان و مقامات امنيتي سابق آمريكا و ديگر متخصصان امور ايران با صدور نامه اي به اوباما يك راه حل جديد براي حل اين بحران پيش پاي او نهادند. جيمز دوبينز، مشاور سابق وزارت خارجه آمريكا، توماس پيكرينگ معاون سابق وزارت خارجه و پاول پيلار افسر سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) در امور خاورميانه و جنوب آسيا در اين نامه مصرانه از اوباما خواسته بودند تا موافقت اوليه خود را براي توقف غني سازي 20 درصد اورانيوم از سوي ايران در قبال لغو تحريم هاي اقتصادي و مالي عليه آن كشور، بپذيرد. آنها نه بر توقف كامل غني سازي بلكه بر تحديد آن از 3 تا 5 درصد و در سطحي قابل استفاده در رآكتورهاي معمولي تأكيد كردند.
تحليلگران سياسي معتقدند كه چنانچه پيشنهاد جديد 1+5 به ايران، به نوشته واشنگتن پست كپي پيشنهاد بغداد با اندكي اصلاح كه خرداد سال جاري به ايران ارائه شد، باشد هيچ چشم انداز روشني براي تداوم نتيجه دادن گفت وگوهاي آينده وجود ندارد؛ چرا كه جمهوري اسلامي ايران در جريان مذاكرات بغداد (2 و 3 خرداد) و مسكو (29 و 30 خرداد9 هرگونه تعامل و همكاري در خصوص كوتاه آمدن از تداوم غني سازي 20 درصد را منوط به اعتراف رسمي غرب و 1+5 به پذيرش غني سازي 5/3 درصد در خاك كشور كرده است.
 


در مكتب امام

تناقضي بين رهبري مذهبي و سياسي نيست
اگر شما بتوانيد مفهوم مذهب را در فرهنگ اسلامي ما درك و دريافت كنيد، به روشني خواهيد ديد كه هيچ تناقضي بين رهبري مذهبي و سياسي نيست.
بلكه همچنان كه مبارزه سياسي بخشي از وظايف و واجبات ديني و مذهبي است، رهبري و هدايت كردن و مبارزات سياسي گوشه اي از وظايف و مسئوليت هاي يك رهبر ديني است.
آئين انقلاب اسلامي - ص 120
 


اينديپندنت تشريح كرد

ايران برنده تحولات منطقه در 10 سال اخير

رابرت فيسك روزنامه نگار كهنه كار آمريكايي با انتشار تحليلي در اينديپندنت ايران را برنده تحولات ده سال گذشته منطقه خاورميانه خواند.
وي در اين مقاله نوشت: درك ايرانيان از غرب بسيار بهتر از درك ما از ايرانيان است.
رابرت فيسك ادامه داد: آنها غرب را خوب مي شناسند و بسياري از آنان در آمريكا تحصيل كرده اند و راه هاي بسيار جالب و چشمگيري براي عبور از مشكلات و حل مسائل خود بلدند.
وي در ادامه با اشاره به حمله آمريكا و انگليس به افغانستان و عراق در يك دهه اخير نوشت: اين ايرانيان بودند كه بدون شليك حتي يك گلوله هر دو جنگ افغانستان و عراق را بردند.
رابرت فيسك افزود: بدون شك ايران به هرگونه حمله احتمالي آمريكا و اسرائيل به تأسيسات اتمي خود پاسخ خواهد داد ولي اسرائيل ديوانه نيست كه جنگي را با ايران آغاز كند كه در آن به صورت حتمي شكست خواهد خورد.
وي ادامه داد: آمريكا و اسرائيل دو جنگ گذشته در منطقه را باخته اند و نمي خواهند سومي را هم ببازند.
اين خبرنگار كهنه كار آمريكايي نوشت: آمريكا تاكنون با دستيابي كشورهايي نظير هند و پاكستان به انرژي هسته اي و حتي بمب اتمي مخالفت نكرده است، آمريكا همواره از دموكراسي حرف مي زند و... ولي از دستيابي ايران به انرژي هسته اي و انتخاب دولت مردمي در غزه هراسان است.
فيسك در ادامه تحليل خود به رويكرد اوباما در 4 سال آينده پرداخت و نوشت: در چهار سال آينده نيز هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا بچه هاي بد و يا همان غيرنظاميان بيگناه را درو خواهد كرد و همزمان نيز اوباما بنا به عادت عذرخواهي خواهد كرد ولي ديگر مثل ماجراي مدرسه نيوتاون ايالت كنتيك اشك نخواهد ريخت.
وي نوشت: لابي اسلحه براي توجيه جنايات صورت گرفته در آمريكا از جمله ماجراي مدرسه نيوتاون مي گويد اين اسلحه نيست كه مردم را مي كشد بلكه مردم هستند كه يكديگر را مي كشند ولي در گوشه ديگري از جهان و هنگامي كه مردم پاكستان و يا غزه توسط هواپيماهاي بدون سرنشين كشته مي شوند رويكرد تحليل عوض شده و مي گويند اين آمريكا نيست كه بيگناهان را مي كشد بلكه راكت ها و سلاح ها هستند كه آنها را از بين مي برند. نويسنده روزنامه اينديپندنت در ادامه با اشاره به بيداري اسلامي در منطقه خاورميانه نيز نوشت: بيداري اسلامي در سال 2013 نيز ادامه پيدا خواهد كرد چرا كه اين بيداري تقاضا براي شرف و آزادي است.
وي نوشت: اين بيداري ثبات ساختگي كشورهاي عربي خاورميانه را به هم خواهد ريخت و ترس را به واشنگتن و البته به كاخ هاي حكام خليج فارس خواهد انداخت.
رابرت فيسك ادامه داد: خيلي ها مي گويند پادشاهان خليج فارس ايمن هستند، اما جدي نگيريد و به عربستان نگاه كنيد كه در آستانه سقوط است.
 


رابطه مجاهدت وتوفيقات الهي(بخش سوم وپاياني)

باقيات صالحات

امام خميني در راه تربيت ديگران موفق بود و مبارزان و مجاهدان بزرگي را تربيت كرد. امام(ره) با روش هاي غلط و انحراف هايي مبارزه كرد كه در جامعه وجود داشت. ايشان در جوامع علمي با تفكرهاي نادرست مبارزه كرد و راه را براي پيشرفت هاي علمي و معنوي ديگران باز كرد. يكي از موفقيت هايي كه خداي متعال به امام مرحمت كرد اين بود كه شاگرداني مثل آقاي مطهري را نصيب امام كرد. مرحوم آقاي مطهري به صورت هاي مختلف ابراز مي كردند كه من تربيت شده دو استاد هستم: امام و علامه طباطبايي .مرحوم مطهري در سخنانشان يا حتي گاه در نوشته هايشان، وقتي اسم اين دو بزرگوار را مي بردند، معمولاً مي گفتند: روحي له الفداء. مرحوم آقاي مطهري افتخار مي كرد كه پرورش يافته چنين استاداني است و متقابلاً استادها نيز افتخار مي كردند كه چنين شاگردي دارند. همه مي دانيم، امام درباره ايشان فرمود: حاصل عمر من است. حرف بزرگي است كه استادي درباره شاگردش بگويد او حاصل عمر من است و اگر من هفتاد سال زحمت تدريس كشيدم، نتيجه اش را ديدم. همان طوركه مرحوم آقاي طباطبايي نيز به آقاي مطهري ابراز علاقه مي فرمودند. علامه مي گويد: وقتي آقاي مطهري وارد جلسه درس مي شد، من به وجد مي آمدم، لذت مي بردم و شاد مي شدم؛ زيرا هرچه مي گفتم، ايشان درك مي كرد و سخنانم هدر نمي رفت. اين تعبير را من از هيچ استادي و درباره هيچ شاگردي نشنيدم كه بگويد وقتي فلان شاگرد وارد جلسه درس من مي شد، من به وجد مي آمدم.
شهادت، مزد جهادگران الهي
اينها توفيق هاي الهي است براي كساني كه اهل جهادند. مرحوم مطهري سرانجام به آرزوي ديرينه خود رسيد و با فيض الهي در راه او شهيد شد. البته، شهادت عالمان شيعه مسبوق به سابقه و مايه افتخار شيعيان است. برخي از عالمان شيعه بين علم و شهادت جمع كردند. براي مثال دو شهيد بزرگوار، شهيد اول و شهيد ثاني. يكي از افتخارات ما طلبه ها كه هم بايد به آن بنازيم و بباليم و هم بايد از آن درس بياموزيم كتاب شرح لمعه است؛ درسي كه اكنون در همه حوزه هاي علميه شيعي عالم، تا آنجا كه ما خبر داريم، تدريس مي شود و به عنوان يكي از بهترين كتاب هاي درسي است، شرح لمعه است كه هم متن است و هم شرح. متن لمعه را عالمي بزرگ نوشته و استاد بزرگ ديگري آن را شرح داده است. هر دوي ايشان در راه خدا شهيد شدند. متن را شهيد اول و شرح را شهيد ثاني نوشته است. آيا چنين چيزي نشان بر اين امر نيست كه جهادگران در راه خدا پاداشي عظيم دارند؛ علاوه برآنكه شهادت نصيبشان مي شود، به كتاب و اثرشان بركتي داده مي شود كه ساليان سال تدريس مي شود. اين افتخار پاداش آن روح جهاد و روح اخلاصي است كه در اين بزرگواران بود.
حكايتي از شهيد ثاني
در احوال شهيد ثاني، شارح شرح لمعه، آمده است كه ايشان طلبه جواني بود و مشغول تحصيل. وقتي ايشان از خانه بيرون مي آمد و به سمت محل درس استاد مي رفت، كفش هايش را در مي آورد و پابرهنه راه مي رفت. كاري عجيب است كه فردي كه كفش دارد، هنگام رفتن به جايي خاص كفش هايش را دربياورد و پابرهنه برود. از ايشان پرسيدند: حكمت اين كار شما چيست؟ فرمود: مي خواهم روي بال ملائكه، با كفش پا نگذارم و سپس، اشاره كرد به حديثي از پيغمبر اكرم كه فرمودند: « ن الملائ كه لتضع أجن حتها ل طال ب الع لم». (الكافي (ط - السلاميه ) / ج 1 / 34 / باب ثواب العالم و المتعلم). پيامبر(ص)در مدح كسي كه تحصيل علم مي كند، فرمودند: وحوش بيابان و پرندگان هوا براي او استغفار مي كنند، «حتّي الحوت ف ي البحر»، سپس، فرمودند: كسي كه در راه تحصيل علم حركت مي كند، فرشتگان الهي بالشان را زير پاي او پهن مي كنند كه از روي بال آنها راه برود. شهيد ثاني در آن جواني اش چنين باوري داشت و شايد هم بال آنها را ديده بود. به هرروي، او چنين مي انديشيد كه اگر بناست من روي بال ملائكه پا بگذارم، دست كم با كفش نگذارم. اين همان جهاد اكبري است كه بزرگان ما داشتند و در پاسخ، خدا نيز اين همه بركت به وجودشان داد.
نشر آموز ه هاي بزرگان، از وظيفه هاي مهم
اينها نكته هاي آموزنده اي است كه بايد از اين نكته ها استفاده كنيم و حقيقتش را درك كنيم. بنده در سفر به شرق آسيا، به مالزي و اندونزي رفته بودم. مالزي كشوري كوچك است كه چند ايالت دارد و هريك از آنها نوعي حكومت مستقل دارند. هر ايالتي نخست وزيري و پارلماني مستقل دارد. در يكي از ايالت هايش به نام ايالت كلنتان، حدود بيست سال قبل كه من به آنجا رفتم، حزب اسلامي در انتخابات پيروز شده بود و نخست وزيرش روحاني اي بود به نام آقاي نيك عبدالعزيز. او روحاني اي بود ساده پوش كه در سفارت ايران در مالزي با ايشان آشنا شدم. اين حكايت را بدين دليل عرض مي كنم كه بدانيد نفوذ كلام امام خميني چقدر است. اين نخست وزير ايالتي مالزي كه از شرقي ترين كشورهاي دنياست، بيشتر از من با سخنان امام آشنا بود. دقت كنيد؛ بيشتر از من كه سال ها افتخار شاگردي امام را داشته ام. او در سخنان امام دقت مي كرد و عين جمله هاي ايشان را حفظ بود. او مي گفت من تحصيلكرده قاهره هستم و در دانشگاه الازهر درس خوانده ام، اما امروز اگر كسي بخواهد معارف اسلامي را ياد بگيرد، بايد به قم بيايد و در شهري اقامت كند كه امام آنجا وجود دارد و زير نظر او اداره مي شود. بنا داشت كه چند تا از دانشجوهاي آنجا را به قم بفرستد، اما متأسفانه آن وقت موفق نشديم.
شخص ديگري ديدم كه تاجر كامپيوتر بود. آن وقت ها هنوز خيلي كامپيوتر رواج پيدا نكرده بود و تازه وارد بازار شده بود. روزي او ما را براي صبحانه به سنگاپور دعوت كرد. از او پرسيدم: شما چه آشنايي اي با اسلام و ايران داريد؟ گفت: حقيقت اين است كه من سني و وهابي و ضدشيعه بودم، اما ازآن روزي كه با سخنان امام آشنا شدم، فهميدم اسلام حقيقي اين است؛ لذا دست از مذهب خودم و از وهابيت برداشتم و طرفدار شيعه شدم. امروزه هم من مروج شيعه در سنگاپور هستم. دقت كنيد، نه مبلغي آنجا تبليغ رفته و نه كتابي خوانده بود، فقط آهنگ دلنشين كلام امام كه از عمق جانش برمي خاست، آنچنان نفوذي داشته كه او را به تغيير واداشته بود. او مي گفت اگر كسي بخواهد اسلام را ياد بگيرد، اين اسلام مجسّم است و مذهب درست، مذهب شيعه است.
باقيات صالحات
امروز بعد از سي وچندسال در كشورهاي اسلامي، بيداري اسلامي رواج پيدا كرده است و حكومت هاي غيراسلامي و ضداسلامي در حال سرنگون شدن هستند. اين حركت ها نيز برگرفته از آموزه هاي امام خميني است. پيامبر اكرم(ص)مي فرمايد: »من سنّ سنّه ً حسنه ً كان له أجرها و أجر من عم ل ب ها«. (بحار الأنوار / ج 71 / 204 / باب 14).اين سخن در فقه قاعده اي قطعي است و ازلحاظ اعتقادي هم مورد قبول است. شيعه و سني هم آن را روايت كرده اند. معنا اين است كه اگر كسي كار خيري را در جامعه مطرح بكند و ديگران از او ياد بگيرند و اقتدا بكنند، تا روز قيامت هر كسي آن رفتار را بكند، پاداشي هم در نامه آن شخص اول مي نويسند. حال، شما حساب كنيد، تا روز قيامت، هر جا كساني اسلام خواه بشوند، مبارزه بكنند، احكام اسلام را اجرا كنند، دشمنان اسلام را نابود كنند، به شبهه هاي مردم پاسخ دهند و... به امام خميني هم پاداش مي رسد. اين حركت ها به بركت رفتار اوست، پس به او نيز پاداش مي دهند. چه كسي را مي توانيد در عالم پيدا كنيد كه كارش چنين بركتي داشته باشد، يعني پرونده اش تا روز قيامت باز باشد و هر روز صدها و هزارها ثواب برايش ضبط بشود؟ اين نتيجه جهاد الهي است. يعني، امام خودش را وقف كار خدا و راه خدا كرد و خدا هم به او گنجي شايان بخشيد. امام به خدا گفت: خدايا، تو دوست داري اين كار را بكنم، پس وظيفه من اين است؛ اينكه چه مي شود و به كجا مي رسد، به من مربوط نيست؛ زيرا وقتي تو مي گويي بكن، من انجام مي دهم. عزيزان! چنين رويكردي آسان نيست و جاي تأمل دارد. انسان امروز كاري بكند و تا هزاران سال اثرش بماند و به او ثواب بدهند. ما هم اگر همت كنيم، مي توانيم در حد خودمان چنين كاري بكنيم و به اصطلاح براي خودمان باقيات صالحات بسازيم. يكي از كساني كه در اين عرصه ظهور كرد و خدا به ما نشان داد كه يك نفر چقدر مي تواند در جامعه مؤثر باشد، مرحوم استاد شهيد مطهري(ره) است.
بيانات آيت الله مصباح يزدي (دام عزه) در جمع نيروهاي سپاه علي بن ابي طالب (ع) - 9/2/1391
زلال بصيرت دردهه آخر صفر روزهاي فرد منتشر مي شود.
 


سخنگوي كميسيون امنيت ملي:

سياست هاي تحريمي دست و پا زدن بيهوده آمريكاست

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه تحريم هاي جديد از نقطه ضعف آمريكايي ها برخاسته است گفت: دست وپا زدن غرب در حوزه سياست تحريمي بيهوده است.
سيدحسين نقوي حسيني با اشاره به اعمال تحريم هاي جديد آمريكا عليه ملت ايران اظهار كرد: يكي از هدف هاي آمريكايي ها از طرح سياست هاي تحريمي جديد و مطرح شدن آن در افكار عمومي اين است كه در مذاكرات ايران و 1+5 اثر بگذارند و به زعم خود، ايران را وادار كنند كه در مقابل مطالبات 1+5 كوتاه بيايد.
وي افزود: ما قبلا هم اعلام كرده ايم كه جمهوري اسلامي به هيچ درخواست فراقانوني 1+5 و هيچ قدرت ديگري پاسخ مثبت نمي دهد بلكه ما تنها در چارچوب ان پي تي و مقررات آژانس گفت وگو مي كنيم و بيش از آن به هيچ خواسته اي پاسخ نمي دهيم.
نماينده مردم ورامين در مجلس عدم موفقيت تحريم هاي گذشته آمريكا را موجب طرح تحريم هاي جديد دانست و يادآور شد: آمريكايي ها فكر مي كردند كه اگر عليه جمهوري اسلامي تحريمي اعمال كنند، ايران عقب نشيني مي كند يا با مشكلي روبرو مي شود، اما وقتي ديدند با تحريم هاي قبلي نتيجه نگرفتند در چند مرحله با هم پيمانان اروپايي خود اين تحريم ها را افزايش دادند، ولي باز هم نقشه هايشان نقش بر آب شد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: اگر آمريكايي ها بخواهند عقب نشيني كنند و بگويند تحريم ها تاثيري بر ايران ندارد اين به معناي پذيرفتن شكست سياست هاي تحريمي است؛ لذا براي اينكه چنين اتفاقي نيفتد هر از چند گاهي با چنين مصوباتي مي خواهند تنور تحريم هاي خود را روشن نگه دارند.
نقوي حسيني با تاكيد بر اينكه تحريم هاي جديد از نقطه ضعف آمريكايي ها برخاسته، تصريح كرد: در واقع اين تحريم ها به معناي شكست سياست هاي تحريمي است؛ چرا كه در عمل اغلب اين تحريم ها با شكست روبرو مي شود و اين تحريم ها مثل نوزادي است كه مرده به دنيا مي آيد.
وي تاكيد كرد: كشورهاي مختلف در حوزه اقتصادي جنوب شرق آسيا، شبه قاره هند، آمريكاي لاتين و آفريقا در مراودات اقتصادي به كشورمان نياز دارند و با توجه به اينكه با اين تحريم ها تحت فشار قرار مي گيرند يا بايد تحريم ها را رعايت نكنند يا آمريكايي ها خودشان مجبور مي شوند آنها را مستثني كنند لذا به اعتقاد ما دست و پا زدن غرب و آمريكا در حوزه سياست تحريمي، دست و پا زدن بيهوده اي است.
در همين حال؛ محمدحسن آصفري عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در گفت وگو با ايسنا، با تاكيد بر اينكه ايران به قدرت برتر منطقه تبديل شده است، گفت: آمريكا بازنده تحريم هاي اعمال شده عليه ملت ايران خواهد بود.
محمدحسن آصفري با اشاره به امضاي لايحه تشديد تحريم ها توسط باراك اوباما اظهار كرد: دليل اصلي اينكه آمريكايي ها تحريم ها عليه ايران را آغاز كرده اند و هر از گاهي دست به تشديد اين تحريم ها مي زنند وحشتي است كه از انقلاب اسلامي و ملت ايران دارند. با توجه به جايگاه ويژه اي كه امروز ملت ايران و جمهوري اسلامي در خاورميانه و كشورهاي منطقه دارند آنها از انقلاب اسلامي ايران وحشت كرده اند؛ چرا كه جمهوري اسلامي هيمنه و ابهت آنها را به خطر انداخته است.
وي افزود: آمريكايي ها از طرق مختلف به دنبال ايجاد سدي در مقابل ملت ايران و انقلاب اسلامي هستند تا نگذارند پيشرفتي ايجاد شود. هرچه ما در مسائل نظامي، علمي، سياسي و ديپلماسي خارجي موفق تر باشيم آنها هم تحريم ها را تشديد مي كنند.
نماينده مردم اراك با بيان اينكه آمريكا بازنده تحريم ها عليه ايران خواهد بود، تصريح كرد: امروز كشورهاي منطقه و حتي بعضا خود سياستمداران آمريكا نسبت به برخوردهاي دولت اين كشور در قبال جمهوري اسلامي اعتراض دارند؛ چرا كه ايران امروز به عنوان قدرت برتر منطقه مطرح است و با توجه به سرمايه گذاري ارزشمندي كه از حيث مسائل اقتصادي و تامين منابع زيرزميني در ايران وجود دارد، تعداد زيادي از كشورهاي منطقه نيازمند نفت، گاز و منابع زيرساختي ما هستند، لذا اين تحريم ها نمي تواند خيلي طولاني باشد.
آصفري خاطرنشان كرد: آمريكايي ها تحريم ها را بيشتر مي كنند به گمان اينكه بتوانند در انتخابات رياست جمهوري ايران به نتيجه برسند؛ غافل از اينكه ملت ايران دست آمريكا را خوانده اند و مي دانند كه تحريم ها تا انتخابات نه تنها كم نمي شود بلكه هر روز بيشتر هم خواهد شد.
 


معاون وزير دفاع:

بالگرد طوفان 2 پيشرفته ترين بالگرد رزمي ايران است

معاون امور صنعتي و تحقيقاتي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، گفت: بالگرد طوفان 2 پيشرفته ترين بالگرد رزمي كشور است كه مناسب حضور در عمليات هاي رزمي و پروازي در هر شرايط اقليمي است.
«محمد اسلامي» در گفت وگو با ايرنا، اظهار داشت: در بالگرد طوفان 2 مجموعه اي از فناوري هاي بومي صنايع وابسته به وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در حوزه هاي الكترونيك، اپتيك، ليزر و سلاح بكار گرفته شده كه از آن جمله مي توان به قدرت تهاجمي آن به واسطه قابليت هدف گيري بسيار دقيق اشاره كرد.
وي با بيان اين كه بالگرد طوفان 2 به سيستم هاي مختلف و پيشرفته براي رزم در هر نوع شرايط آب و هوايي مجهز است، افزود: طوفان 2 يك بالگرد رزمي مجهز به سيستم هاي پيشرفته پروازي براي حضور در عمليات رزمي و پروازي در هر شرايط اقليمي است. اسلامي اظهار داشت: بالگرد طوفان 2 همچنين با مجهز بودن به آخرين سيستم هاي پيشرفته، امكان مانور بسيار زيادي را به خلبان مي دهد و داراي قابليت هايي نظير هوشمندي، كارآمدي و تسلط كامل خلبان به صحنه رزم است.
معاون وزير دفاع، خاطرنشان كرد: بالگرد طوفان 2 مي تواند در ارتفاع و شرايط مختلف آب و هوايي و بدون توجه به موقعيت زماني شب يا روز، عمليات رزمي خود را انجام دهد.
اسلامي، تفاوت طوفان 2 با بالگردهاي نوع قبلي خود را مجهز بودن به سيستم هاي پيشرفته عنوان كرد و گفت: وجود اين سيستم ها اين امكان را به خلبان مي دهد كه بتواند كل صحنه رزم را در مانيتور كابين بالگرد خود ببيند و بر صحنه مسلط شود.
وي با بيان اين كه اين بالگرد مي تواند در زمين و دريا عمليات رزمي را با سرعت انجام دهد، افزود: حداكثر برد تيراندازي سلاح اين بالگرد نسبت به نوع قبلي بسيار متفاوت تر و پيشرفته تر است.
گفتني است، مراسم بهره برداري و تحويل دهي دو فروند بالگرد پيشرفته رزمي «طوفان 2» به ارتش جمهوري اسلامي ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي روز چهارشنبه (13 دي ماه) با حضور سرتيپ پاسدار «احمد وحيدي» وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح برگزار شد.
 


تحليلگر آمريكايي:

تحريم نفتي ايران به زيان سياست خارجي آمريكا است

يك تحليلگر آمريكايي با اشاره به تبعات تحريم نفتي ايران، چالش عميق تركيه در زمينه تأمين انرژي و نزديكي آنكارا به مسكو را از جمله اين تبعات دانست.
يك تحليلگر مؤسسه مطالعات استراتژيك ملي آمريكا طي گزارشي تحليلي در پايگاه اينترنتي ال مونيتور نوشت: تحريم هاي آمريكا عليه ايران كه اخيراً به تصويب رسيده، احتمالاً موانع جديد را براي انجام مبادلات اقتصادي با اين كشور به وجود خواهد آورد.
دنيس ناتالي افزود: اين تحريم ها علاوه بر تبعاتي كه براي ايران دارد، تأثيراتي نيز بر برخي از كشورهاي وارد كننده انرژي در منطقه از جمله تركيه خواهند داشت.
تركيه براي تأمين انرژي خود به روسيه روي آورده است. اين واكنش نه تنها استقلال آنكارا در سياست خارجي اش را تضعيف مي كند و نفوذ مسكو از نظر تأمين انرژي را افزايش مي دهد، بلكه تضاد بين اهداف سياست خارجي آمريكا و منافع امنيت و انرژي منطقه اي را افزايش مي دهد.
در حالي كه مشخص نيست كه آيا تحريم ها خواهند توانست تغييري در خط مشي هسته اي ايران ايجاد كنند يا خير، اما تحريم ها بر رفتار كشورهاي منطقه اي وابسته به انرژي ايران تأثيرگذار بوده اند.
براساس اين گزارش مهمترين كشور از اين جهت تركيه بوده كه تقريباً تمام نفت و گاز مورد نياز خود را از دو كشور ايران و روسيه تأمين مي كند و تحت فشار افزايش فزاينده تقاضا براي انرژي در داخل و افزايش قيمت سوخت قرار دارد و فاقد منابع زيرزميني كافي براي تأمين انرژي خود مي باشد.
آنكارا مانند ساير وارد كنندگان اصلي انرژي مشمول معافيت از تحريم هاي آمريكا عليه ايران شده است.
اين گزارش افزود: در شرايطي كه پيش بيني ها حكايت از كاهش رشد اقتصادي تركيه دارد، نفت ايران كه حدود 6 دلار در هر بشكه پايين تر از نفت ساير كشورهاست مي تواند براي تركيه منبعي حياتي به شمار رود. به همين دليل است كه اردوغان نخست وزير تركيه مسئله واردات انرژي از ايران را نه به مثابه يك نگراني اقتصادي صرف، بلكه به عنوان يك «موضوع امنيت ملي» تعبير مي كند.
از سوي ديگر تركيه براي پركردن هر چه بيشتر جاي خالي نفت ايران به روسيه روي آورده است. مسكو به تازگي پيشنهاد صدور 3 ميليارد متر مكعب گاز بيشتر را به آنكارا ارائه كرده است.
براساس اين گزارش پيوند تركيه و روسيه در زمينه انرژي از پيش از تحريم هاي ايران نيز وجود داشته و نشان دهنده هدف تركيه براي تبديل شدن به يك قطب انرژي منطقه اي و عدم وجود يك جايگزين منطقه اي براي تأمين مطمئن انرژي است.
حتي اگر جمهوري آذربايجان به منبع جايگزين گاز تركيه تبديل شود، روسيه احتمالاً همچنان به عنوان يك منبع انرژي با نفوذ منطقه اي براي تركيه باقي خواهد ماند. تركيه و روسيه مذاكراتي را در خصوص احداث خط لوله بين دو كشور و مبادلات گازي انجام داده اند.
به گزارش تسنيم، تحليلگر مؤسسه مطالعات استراتژيك ملي آمريكا در پايان گزارش خود نوشت: با توجه به آنچه گفته شد مي توان به اين نتيجه رسيد كه تشديد تحريم ها عليه ايران تركيه را از نظر انرژي با چالش مواجه خواهد ساخت و اين كشور را بيش از پيش به روسيه وابسته خواهد نمود. بنابراين آمريكا بايد يك گزينه را انتخاب كند. اگر آمريكا مي خواهد عليه ايران عمل كند، بايد تبعات تحريم هاي ضد ايراني را نيز بپذيرد كه همانا نزديكي هر چه بيشتر آنكارا و مسكو خواهد بود و اين چيزي نيست كه آمريكامي خواهد.
در عين حال، آمريكا بايد به گسترش معافيت آنكارا و ديگر متحدانش از تحريم ها ادامه دهد و اين واقعيت را بپذيرد كه روابط انرژي تركيه و روسيه حداقل در آينده اي نزديك تضعيف نخواهد شد.
 


رايزني سفير ايران با رئيس مجلس سناي عمان

در ديدار سفير ايران با رئيس مجلس سناي عمان راه هاي گسترش مناسبات تهران و مسقط مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت.
«علي اكبر سيبويه» سفير جمهوري اسلامي ايران در سلطنت عمان با «يحيي بن محفوظ المنذري» رئيس مجلس الدوله (سناي) عمان ملاقات كرد.
سيبويه در اين ديدار با اشاره به روابط ديرينه و علايق مشترك دو كشور و نيز درك مشترك از تحولات خطير منطقه اي و بين المللي، سنت ديرينه دو كشور را كه همواره بر مشورت و تبادل نظر پيرامون مسايل مورد علاقه و دستيابي به راه حل هاي مناسب براي كاهش بحران در منطقه بوده يادآور شد و آن را نشات گرفته از تدبير حكيمانه رهبران 2 كشور طي سه دهه گذشته عنوان كرد.
يحيي بن محفوظ المنذري نيز در اين ملاقات ضمن ابراز خرسندي از روابط ممتاز دو كشور و به ويژه همكاري و مشورت هاي مجالس دو كشور در نشست هاي اتحاديه مجالس كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي و اتحاديه بين المجالس آسيايي و نيز اتحاديه بين المجالس در ژنو اظهار داشت: عزم و اراده رهبران سياسي دو كشور بسترهاي لازم را براي رشد و توسعه همه جانبه مناسبات فراهم و با درايت و دورنگري خاصي نسبت به تحولات جاري در منطقه به ثبات و آرامش اوضاع در منطقه كمك كرده اند.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10