(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنج شنبه 21  دی  1391 - شماره 20403

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در صحن علني مجلس
نمايندگان جزئياتي از طرح ممنوعيت تصدي دو شغل را تصويب كردند
خارج از دستور
آيت اله آملي لاريجاني:
با بصيرت مردم، خواب و خيال جريان فتنه و انحرافي در انتخابات تعبير نخواهد شد
در مكتب امام
راز نياز به امام معصوم
واكنش چهره هاي سياسي به استخدام هاي جنجالي
دادستان تهران : كيفرخواست مهدي هاشمي صادر شد
غلامحسين الهام از جبهه پايداري حذف شد
محسن رضايي : مردم عذرخواهي فتنه گران را نمي پذيرند
دولت درس « قانون اساسي» را براي كاركنانش الزامي كرد
طرح فراكسيون محيط زيست براي حل مشكل آلودگي هواي تهران
رئيس سازمان اوقاف:
فراواني وقف موقوفات در دوران انقلاب اسلامي در تاريخ اسلام بي سابقه است


در صحن علني مجلس

 نمايندگان جزئياتي از طرح ممنوعيت تصدي دو شغل را تصويب كردند

نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز خود طرح يك فوريتي ممنوعيت كارمندان و مديران دستگاه هاي اجرايي از عضويت در هيئت هاي مديره و مديريت عامل را بررسي و موادي از آن را تصويب كردند.
نمايندگان با بررسي ماده يك اين طرح مصوب كردند مديران، روسا و كاركنان دستگاه ها و نهادهاي ذيل ماده و موسسات و شركت هاي وابسته به آنها نمي توانند در دستگاه ها و نهادها بيش از يك شغل داشته باشند.
دستگاه هاي اجرايي موضوع ماده 5 قانون مديريت خدمات كشوري، دستگاه هايي كه تمام يا قسمتي از سرمايه آنها متعلق به دولت است، نهاد ها و موسسات عمومي غيردولتي، شوراهاي اسلامي شهر و نهادها و سازمان هايي كه به نحوي از بودجه عمومي استفاده مي كنند مشمول اين ماده هستند.
نمايندگان همچنين مقرر كردند در مورد نمايندگي مجلس شوراي اسلامي، وكالت دادگستري، تصدي و اشتغال در دفاتر اسناد رسمي و ازدواج و طلاق، مسئوليت هاي اجرايي و ستادي در دانشگاه هاي دولتي و غيردولتي، مشاوره حقوقي و مديريت عامل يا عضويت در هيئت مديره انواع شركت ها اعم از خصوصي و دولتي، حكم فوق مجري است.
مجلسي ها در تبصره اين ماده مصوب كردند، شركت هاي تعاوني مسكن و مصرف ادارات و موسسات و سرپرستي موضوع ماده 94 قانون مديريت خدمات كشوري از شمول حكم اين ماده مستثني است.
تدريس و پژوهش مستثني شد
نمايندگان در ماده 2 اين طرح تدريس و پژوهش را از شمول قانون ممنوعيت دوشغله بودن مستثني كردند.
به موجب مصوبه مجلس، تدريس و پژوهش در دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتي داراي مجوز از وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از شمول اين قانون مستثني است.
وكلاي ملت با 176 راي موافق، 15 راي مخالف و 12 راي ممتنع از 243 نماينده حاضر در جلسه، اين ماده را به تصويب رساندند.
نمايندگان با تصويب ماده 3 اين طرح مقرر كردند منظور از شغل در اين قانون تصدي هر نوع پست مديريتي اعم از سياسي، حرفه اي و آموزشي، پست قضايي اجرايي، اداري و عضويت در هيئت مديره و مديريت عامل، مشاور و مشاور ارشد و ساير عناوين مشابه اعم از دائم و موقت، تمام وقت و پاره وقت و موظف و غيرموظف است.
خانه ملتي ها با 162 راي موافق، 14 راي مخالف و 15 راي ممتنع از 223 نماينده حاضر در مجلس، اين ماده را به تصويب رساندند.
محدوديت پرداخت و دريافت حقوق
و مزايا براي دوشغله ها
نمايندگان در ادامه با تصويب ماده 4 اين طرح محدوديت هايي را براي پرداخت و دريافت حقوق و مزايا براي دو شغله ها تعيين كردند.
براساس اين ماده شركت و عضويت در شوراهاي عالي، هيئت امنا، مجامع عمومي و موسسات و شركت هاي وابسته به دستگاه ها و نهادهاي موضوع ماده يك اين قانون كه به عنوان نمايندگان قانوني سهام دستگاه ها و نهادها و به موجب قانون و مقررات و يا در ارتباط با وظايف و مسئوليت هاي پست و يا شغل سازماني صورت مي گيرد، شغل ديگر محسوب نمي گردد اما پرداخت و يا دريافت هرگونه حقوق و مزايا از قبيل حقوق سابق، پاداش و هديه، حق حضور در جلسه، بابت شركت و يا عضويت در موارد فوق ممنوع است.
هرگونه پاداش و مزاياي مالي كه به عضو منتخب در اين موسسات به شركت ها تعلق مي گيرد، بايد مستقيما به حساب آن دستگاه و يا نهاد واريز شود.
ماده 4 از طرح ممنوعيت اشتغال به بيش از يك شغل با 124 راي موافق، 11 راي مخالف و 16 راي ممتنع از مجموعه 208 نماينده حاضر در جلسه علني به تصويب مجلس رسيد.
مجلسي ها در ادامه رسيدگي به جزئيات طرح ممنوعيت اشتغال به بيش از يك شغل وارد بررسي ماده 5 اين طرح شدند و با حذف ممنوعيت اشتغال همزمان پزشكان در بخش دولتي و خصوصي مخالفت كردند.
براساس مصوبه مجلس اشتغال همزمان پزشكان پيماني و يا رسمي مراكز آموزشي- درماني، دولتي و عمومي غيردولتي در ساير مراكز تشخيصي، آموزشي- درماني و بيمارستان هاي خصوصي و خيريه ممنوع است.
گزارش تفريغ بودجه 90 تقديم مجلس شد
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني چهارشنبه پارلمان اعلام كرد: طي نامه اي، رئيس ديوان محاسبات كل كشور در راستاي تحقق اصل 55 قانون اساسي و بند يك ماده 221 آئين نامه داخلي، گزارش تفريغ بودجه سال 1390 را به عنوان بيست و سومين گزارش پس از انقلاب اسلامي و پنجمين گزارش متوالي در دوره هاي 8 و 9 پيش از موعد مقرر تقديم مجلس كرد.
دولت و مجلس درگير جزئيات نشدند
آيت الله علي محمد موحدي كرماني امام جمعه موقت تهران و استاد اخلاق نيز صبح ديروز در جلسه علني مجلس حضور يافت و در جمع نمايندگان گفت: دولت و مجلس در طرح ها و لوايح به مسائل اساسي توجه كنند و درگير جزئيات نشوند.
موحدي كرماني توجه به فرهنگ ديني و اقتصاد را از مسائل اصلي و ريشه اي كشور دانست و تصريح كرد: مسائل اقتصادي مسائل مهمي است. اميرالمومنين(ع) نيز وقتي حكومت مصر را به مالك اشتر داد، در يكي از بندهاي حكم خود به وي تاكيد كرد كه درآمدها را زياد كنند و با آن درآمدها شهرها را آباد سازند.
قول وزير ارشاد
براي توبيخ رئيس سازمان حج
در جلسه علني ديروز هنگام قرائت دستور كارها از سوي هيئت رئيسه مجلس اعلام شد منصور حقيقت پور نماينده اردبيل از سوال خود از وزير ارشاد منصرف شده است.
اين نماينده در گفت وگو با فارس در اين زمينه گفت: سوال من از وزير ارشاد در ارتباط با تخلفات صورت گرفته در سازمان حج و زيارت بود كه رئيس اين سازمان در قرارداد خود با عربستان سعودي در ارتباط با مراسم حج مرتكب آن شده و دستاوردهاي انقلاب اسلامي را ناديده گرفته بود.
وي افزود: در اين قرارداد برگزاري مراسم وحدت ميان مسلمانان، تبليغ شيعه، حمايت از مردم فلسطين و مواردي از اين قبيل جرم دانسته شده بود كه اگرچه اين مساله اجرايي نشد اما قرارداد آن به عنوان يك سند باقي ماند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: ما اين موارد را به دفتر مقام معظم رهبري، وزارت اطلاعات و ساير بخشها اطلاع مي دهيم تا ارگانهاي مربوطه در جريان تخلف رئيس سازمان حج قرار بگيرند، اما به دليل قول وزير ارشاد مبني بر توبيخ كتبي رئيس سازمان حج و زيارت من از سوال خود از وزير انصراف دادم و وزير بايد قول بدهد كه در سال آينده اين موارد تكرار نشود.
 


خارج از دستور

تهيه طرحي براي جدا نشدن ري
از تهران
جمعي از نمايندگان مجلس طرح يك فوريتي عدم جدايي ري از تهران را تهيه كردند كه به زودي تقديم هيئت رئيسه مجلس خواهد شد.
به گزارش مهر در جلسه علني روز چهارشنبه مجلس براي طرح عدم جدايي ري از تهران با قيد يك فوريت كه قرار است تقديم هيات رئيسه مجلس شود امضا جمع آوري شد.
به گفته يكي از نمايندگان تاكنون 130 امضا براي اين طرح جمع آوري شده است.
استيضاح وزير آموزش و پرورش
با 30 امضا تقديم هيئت رئيسه شد
سيدرمضان شجاعي كيا سري از ارائه تقاضاي استيضاح وزير آموزش و پرورش با 30 امضا به هيئت رئيسه خبر داد.
وي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: امروز استيضاح حاجي بابايي، وزير آموزش و پرورش با 30 امضا به هيات رئيسه ارائه شد تا در دستور كار مجلس قرار گيرد.
وي در توضيح مهم ترين بندهاي استيضاح وزير آموزش و پرورش گفت: اين استيضاح حول محورهايي همچون نحوه جذب و استخدام نيروهاي آموزش و پرورش معلمان، مسائل و مشكلات مربوط به مدارس و نحوه پيگيري اين مشكلات و همچنين شيوه جديد آموزش در مدارس ابتدايي است.
دو روي سكه
مرحله دوم هدفمندي يارانه ها
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: بسيار خوب است كه رئيس جمهور به مجلس بيايد از راه اقناع نمايندگان به نتيجه برسد.
وي ادامه داد: بايد منتظر ماند تا اين جلسه برگزار شود چرا كه كارشناساني هم در داخل و هم خارج از مجلس هستند كه نسبت به ديدگاه هاي احمدي نژاد نظرات مخالف دارند. وي درباره نگاه دولت به مرحله دوم هدفمندي يارانه ها و مبالغ احتمالي پرداختي به مردم گفت: رقم هايي كه اخيرا مطرح شده بسيار وسوسه انگيز است و قطعا تعداد زيادي را خوشحال مي كند اما اين موضوع هزينه هايي در پي خواهد داشت كه خوشحالي ها را نيز به شدت تحت تأثير قرار مي دهد.
وي اضافه كرد: يك سكه دو رو دارد و با ديدن يك روي سكه نمي توان همه مسائل را تحليل كرد چرا كه روي ديگر سكه بالا رفتن هزينه توليد است كه در نتيجه آن بالا رفتن هزينه هاي عمومي را شاهد خواهيم بود.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس، ميزان هزينه هاي مردم را در صورت اجراي مرحله دوم هدفمندي در عين حال غيرقابل پيش بيني دانست اما گفت: طبيعتا يكي از اتفاقات بالا رفتن نرخ تورم و افزايش تقاضاست زيرا زماني كه مردم نقدينگي دريافت مي كنند تقاضايي ايجاد خواهد شد اين در حالي است كه از عرضه حمايت نمي شود.
وي در همين زمينه اشاره اي به مرحله نخست هدفمندي يارانه ها كرد و گفت: خبرهايي داريم مبني بر اينكه بر اثر پرداخت يارانه نقدي در مرحله اول كه مبلغش چندان بالا نيست بخشي از كارگران روستاها و كشاورزان ديگر سر كار نمي روند و دستكم نيمي از ماه را سر كار نيستند.
مصباحي مقدم افزود: اگر قرار بر افزايش پنج برابري يارانه نقدي باشد ديگر براي كشاورزي نيازمند كارگر افغاني خواهيم بود.
 


آيت اله آملي لاريجاني:

با بصيرت مردم، خواب و خيال جريان فتنه و انحرافي در انتخابات تعبير نخواهد شد

رئيس قوه قضائيه با تأكيد بر اينكه انتخابات سال آينده همچون گذشته به بهترين شكل برگزار خواهد شد گفت: مردم با بصيرت ايران، با اقتدار اجازه نخواهند داد تا خواب و خيال جريان فتنه و انحراف تعبير شود.
آيت آملي لاريجاني در جلسه چهارشنبه مسئولان عالي قضايي توجه همه مسئولان و رسانه ها را به سخنان روز سه شنبه رهبر معظم انقلاب فراخواند و افزود: همانگونه كه رهبر معظم انقلاب اعلام كردند همگان بايد حواسشان جمع باشد و كاري نكنند كه مكمل تلاش دشمنان براي تضعيف حضور جدي مردم در انتخابات و توجه به حواشي و فرعيات شود.
رئيس دستگاه قضا با تأكيد بر اين كه در انتخابات دو ركن «صلاحيت كانديداها و نظارت درست و تمام عيار دستگاه هاي ناظر» بسيار مهم است، گفت: انتخابات كه در واقع نقطه روشن و اقتدار نظام اسلامي است، نبايد با سخناني حتي از سر دلسوزي كه ممكن است برداشت هاي نامناسبي از آن صورت گيرد، خدشه دار شود.
آملي لاريجاني با اشاره به شرايط لحاظ شده براي كانديداهاي رياست جمهوري و تأكيد بر اين كه به صورت طبيعي و منطقي در هر دوره از ميان ثبت نام كنندگان تعداد زيادي رد صلاحيت مي شوند، گفت: باتوجه به عدم محدوديت در ثبت نام كانديداهاي رياست جمهوري، در هر دوره عده زيادي ثبت نام مي كنند كه حتي برخي از آنها، سواد درست و حسابي نيز ندارند و طبيعي است كه چنين افرادي ردصلاحيت مي شوند و اين رد صلاحيت ها كاملاً معقول و منطقي است.
وي افزود: طبيعي است كه اداره كشور با اداره يك فرمانداري يا حتي يك وزارتخانه متفاوت است و رئيس جمهور بايد بتواند برتمام امور اجرايي نظارت كند و بلكه خود در امور اجرايي سهيم باشد و اگر چنين تواني در اداره كشور ندارد، نمي تواند قسم دروغ بخورد و بگويد همه استعداد و صلاحيت خويش را در راه ايفاي مسئوليت هايي كه برعهده گرفته ام به كار مي گيرم و نمي تواند سوگند ياد كند كه پاسدار مذهب رسمي كشور خواهد بود و بعد از انتخاب بگويد كه با علماي ديني كاري ندارد؛ در حالي كه اين علما و روحانيون هستند كه خبرگان و متخصصان شناخت دين و پاسدار آن هستند.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به اين كه در اوايل انقلاب كساني در مقام رياست جمهوري قرار گرفتند و عليه علما و مرجعيت شيعه و ولايت فقيه جبهه گيري كردند كه با هوشياري حضرت امام(ره) و مجلس از كار بركنار شدند، گفت: اگر به صلاحيت هايي كه در قانون اساسي براي كانديداهاي رياست جمهوري و نحوه اجرا و نظارت بر انتخابات وجود دارد، توجه شود؛ قطعاً انتخابات همچون گذشته به بهترين شكل برگزار خواهد شد و همانطور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند ما مطمئنيم كه در اين نوبت هم همچون گذشته انتخاباتي سالم و پرشور خواهيم داشت.
آيت الله آملي لاريجاني «شوراي نگهبان» را مرجع بي بديل نظارت بر انتخابات دانست و اظهار كرد: در قوانين موجود راهكارهاي مناسبي براي شناخت صلاحيت كانديداها وجود دارد و در كنار نظارت بي بديل شوراي نگهبان بر انتخابات، وظيفه هر دستگاه ديگري نيز بخوبي مشخص شده و اگر به همين قوانين عمل شود، انتخابات سالم برگزار مي شود.
وي افزود: برخي ها ممكن است بخواهند از راه هاي غيرمعمول و غيرمعقول وارد صحنه انتخابات شوند كه در آن صورت مسئولان قانوني انتخابات و البته مردم با بصيرت، آنها را سر جاي خود خواهند نشاند و همانطور كه جريان فتنه را با بصيرت سر جاي خود نشاندند از اين به بعد نيز هر نوع جريان فتنه و انحرافي را سر جاي خودشان مي نشانند.
به گزارش روابط عمومي قوه قضائيه، رئيس قوه قضاييه با اشاره به اين كه از ابتداي انقلاب تاكنون در هر دوره، گروه ها و جرياناتي به دنبال ناسالم كردن فضاي انتخابات بودند، گفت: اكنون نيز اگر كساني گمان مي كنند مي توانند از راه هاي غيرمعقول و غير معمول و غير قانوني كانديدايي را به نظام تحميل كنند، خواب و خيالشان تعبير نخواهد شد.
در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي، پيش نويس آيين نامه اجرايي نحوه اداره و نظارت بر بازداشتگاه هاي انتظامي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
 


در مكتب امام

نه ظلم كنيم
نه زير بار ظلم برويم!
ملت اسلام پيرو مكتبي است كه برنامه آن مكتب خلاصه مي شود در دو كلمه:
لاتظل مون ولا تظلمون
(يعني: نه ستم كنيد نه مورد ستم واقع شويد.(1))
آئين انقلاب اسلامي - صفحه 093
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- سوره بقره آيه 972
 


راز نياز به امام معصوم

مسلمانان علي رغم اتفاق نظري كه در كليات دين مانند اصول و عقايد و اخلاق و احكام (اعمّ از مناسك عبادي و احكام مدني و حقوقي و قوانين قضائي و جزائي و سياسي و ساير شئون اسلام) دارند در پاره اي از عقايد جزئي و تفاصيل احكام و قوانين، اختلافاتي دارند كه آنان را به صورت پيروان مذاهب و فرقه هاي مختلف درآورده است. براي اين اختلافات مي توان دو محور عمده را در نظر گرفت: يكي محور عقايد كه مربوط به علم كلام مي شود، و ديگري محور احكام (به معناي عام) كه مربوط به علم فقه مي گردد. نمونه بارز اختلاف پيرامون محور اول، اختلاف اشعري و معتزلي در مسائل كلامي؛ و نمونه اختلاف پيرامون محور دوم، اختلاف مذاهب چهارگانه اهل سنّت در مسائل فقهي است.
يكي از اختلافات معروف بين مذاهب اسلام، اختلاف شيعه و سنّي در مسأله امامت است كه شيعيان (اماميّه) بعد از رحلت پيامبر اكرم،(صلي الله عليه و آله) علي بن ابي طالب(عليه السلام) را امام و جانشين آن حضرت مي دانند برخلاف اهل سنّت كه آن حضرت را خليفه چهارم مي شمارند.در واقع، مشخّصه اصلي مذهب اماميّه، اعتقاد به امامت امامان دوازده گانه با سه ويژگي (عصمت، علم خدادادي و نصب از طرف خداي متعال) است.
اختلاف ميان مذاهب،كلامي يا سياسي؟
در اينجا اين سؤال مطرح مي شود كه آيا اصل اين اختلاف، مربوط به حوزه عقايد و كلام است و اختلافات فقهي مربوط به آن، جنبه فرعي دارد يا اينكه اين اختلاف صرفاً يك اختلاف فقهي است(1)؛ و يا اختلافي سياسي درست شبيه اختلافي كه بين دو حزب سياسي بر سر انتخاب كانديداي رياست وجود دارد؟
حقيقت اين است كه اين مسأله (دست كم از ديدگاه شيعه) يك مسأله اعتقادي و كلامي است و ابعاد فقهي و سياسي آن، جنبه فرعي دارد. به ديگر سخن: نظام اعتقادي شيعه داراي حلقات مترتب و هماهنگي است كه مسأله امامت يكي از حلقات آن را تشكيل مي دهد و با حذف آن، سلسله مزبور، انسجام و تماميّت خود را از دست مي دهد. براي روشن شدن اين مطلب بايد نگاهي اجمالي به نظام اعتقادي شيعه بيفكنيم تا جايگاه امامت در اين نظام متسلسل، آشكار شود و وجه اهتمام شيعه به اين مسأله و دليل ضرورت آن، معلوم گردد:
نخستين حلقه در نظام اعتقادي اسلام، اعتقاد به وجود خداي يگانه و سپس اعتقاد به صفات ذاتيّه و فعليّه است. در بينش اسلامي، خداي متعال همانگونه كه آفريننده تمام پديده هاي هستي است، ربّ و اداره كننده آنها نيز هست و هيچ موجودي از قلمرو خالقيّت و ربوبيّت او خارج نيست. خداي متعال هيچ چيزي را گزاف و بيهوده نيافريده است بلكه همگي برطبق نظام حكيمانه آفريده شده اند و مجموع آنها كه در سلسله هاي طولي و عرضي قرار دارند و گستره آغاز شده از ازل بسوي ابد را فرا مي گيرند نظام واحد و هماهنگي را تشكيل مي دهند كه به مقتضاي حكمت الهي به وسيله قوانين عليّت اداره مي شوند.
از جمله مخلوقات بي شمار الهي، انسان است كه با ويژگي هاي شعور و آگاهي و اراده و اختيار شناخته مي شود و در نتيجه، مسيري دوسويه (به سوي سعادت يا شقاوت جاوداني) خواهد داشت و به همين جهت، مشمول ربوبيّت ويژه اي (علاوه بر ربوبيّتي كه شامل پديده هاي بي اختيار مي شود) به نام ربوبيّت تشريعي خواهد بود. يعني مقتضاي ربوبيّت جامع الهي نسبت به انسان اين است كه اسباب و مقدّمات حركت اختياري و از جمله شناختن هدف و شناختن راه رسيدن به آن را در دسترس او قرار دهد تا انتخاب آگاهانه براي او ميسّر شود و در اين راستا مقتضاي حكمت الهي اين است كه نارسايي شناخت هاي حسّي و عقلاني او را به وسيله معارف وحياني جبران كند.
بدين ترتيب، ضرورت دستگاه وحي و نبوّت، روشن مي شود زيرا اگر خداي متعال انسان را به حال خود واگذاشته بود و راه صحيح رسيدن به سعادت ابدي را به وسيله انبيا به او نياموخته بود مانند ميزباني مي بود كه ميهماني را براي پذيرايي دعوت كند اما آدرس مهمانسرا را به او ندهد!
فلسفه خاتميت اسلام
تعاليم انبيا با گذشت زمان و تحت تأثير عوامل مختلف، دچار تغييرات و تحريفات عمدي و غير عمدي مي گرديد و به حدّي مي رسيد كه خاصيت هدايت و روشنگري خود را از دست مي داد و از اين روي نياز به بعثت پيامبر ديگري پديد مي آمد كه تعاليم گذشته را احيا كند و در صورت لزوم، تعاليم ديگري بر آنها بيفزايد يا جايگزين تعاليم سابق نمايد.
در اينجا سؤالي مطرح مي شود كه آيا اين روند تا ابد ادامه خواهد يافت يا ممكن است شريعتي كامل باشد و از آفت تحريف نيز مصون بماند و ديگر نيازي به آمدن پيامبر ديگري نباشد؟ پاسخ اسلام، گزينه دوم است و همه مسلمانان اتفاق دارند كه اسلام، آخرين شريعت آسماني، و پيامبر اسلام خاتم پيامبران الهي است و قرآن كريم به عنوان منبع اصلي اين شريعت، سالم و بدون تحريف به دست ما رسيده و همچنان باقي خواهد ماند.
جايگاه واهميت امامت
اما قرآن كريم همه تعاليم مورد نياز بشر را تفصيلاً بيان نكرده و بيان تفصيلي را به عهده پيامبر اكرم (ص) گذاشته است چنانكه مي فرمايد: «و أنزلنا ليك الذّ كر ل تبيّ ن ل لنّاس ما نزّ ل ليه م» ( نحل، 44)؛ و بدين ترتيب منبع دوم براي شناخت اسلام (سنّت) ثابت مي شود، ولي اين منبع مصونيّتي مانند مصونيّت قرآن ندارد، چنانكه شواهد قطعي تاريخي گواهي مي دهند و خود پيامبر اكرم (ص) نيز پيش بيني كرده بود كه كساني نسبت هاي دروغي به او خواهند داد و سخنان نادرستي از قول او نقل خواهند كرد. از اين روي سؤال ديگري طرح مي شود كه ربوبيّت الهي چه طرحي را براي تأمين اين نيازمندي بعد از رحلت پيامبر اكرم (ص) در نظر گرفته است؟ و درست در اين نقطه است كه در نظام فكري و عقيدتي اهل سنّت جاي حلقه مفقوده اي ملاحظه مي شود امّا در نظام اعتقادي شيعه در اين نقطه، حلقه روشني مي درخشد و آن حلقه امامت است، يعني تبيين احكام و قوانين اسلام و تفسير مجملات و متشابهات قرآن كريم بعد از پيامبر اكرم(ص) به عهده كساني گذاشته شده كه داراي علم خدادادي و ملكه عصمت بوده اند و بجز مقام نبوّت و رسالت از ساير مقامات و مزاياي پيامبر اكرم (ص)، از جمله مقام ولايت و حكومت بهره مند بوده اند. به ديگر سخن: ربوبيّت تكويني الهي، اقتضاي وجود چنين كساني را در اين امت داشته و ربوبيّت تشريعي الهي مقتضي ايجاب اطاعت از ايشان بوده است.
پس دستگاه امامت، در واقع، دنباله دستگاه رسالت است و عترت پيامبر اكرم (ص) ادامه دهنده وظيفه آن حضرت بودند كه بدون داشتن مقام نبوّت، ميراث آن حضرت را براي نسل هاي آينده حفظ و تبيين كردند و ضمناً از طرف خداي متعال براي اداره جامعه اسلامي و تصدّي مقام حكومت و ولايت بر امّت، تعيين شده بودند هرچند كه اجراي آن تنها در مدّت كوتاهي ميسّر گرديد، چنان كه در مورد انبيا هم تنها براي بعضي از ايشان و در دوران محدودي ميسّر شده بود.
بدين ترتيب روشن شد كه مسأله امامت در اصل، يك مسأله كلامي است كه بايد به عنوان يك امر اعتقادي مورد بحث واقع شود، نه اينكه همانند يك فرع فقهي يا يك قضيه سياسي و تاريخي، مورد مطالعه قرار گيرد.
پيام آيت الله مصباح يزدي (دام عزه) به كنفرانس تشيع در فيلادلفياي آمريكا-جولاي 1993
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. ر.ك: شرح المقاصد، ج 2، ص 271.
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.
 


واكنش چهره هاي سياسي به استخدام هاي جنجالي

در حالي كه معاون پارلماني و معاون اجرايي رئيس جمهور، از بستر اجرايي شدن مصوبه استخدام ها خبر دادند، نائب رئيس مجلس اين مصوبه را غيرقانوني دانست.
معاون پارلماني رئيس جمهور گفت: براساس ماده 24 قانون خدمات كشوري، در مشاغل حاكميتي به ازاي يك نفر كه خارج مي شود يك نفر وارد مي شود و ما در اين راستا براي استان ها و دستگاه ها سهميه گذاشته ايم كه اين سهميه ابلاغ شده است.
لطف الله فروزنده معاون پارلماني رئيس جمهور در حاشيه جلسه هيئت دولت با اشاره به جذب 10 هزار نيرو در قالب طرح مهرآفرين اظهار داشت: براساس ماده 24 قانون خدمات كشوري، در مشاغل حاكميتي به ازاي يك نفر كه خارج شود يك نفر وارد مي شود.
وي ادامه داد: همچنين بر اين اساس در مشاغل تصدي گري نيز به ازاي 3 نفر كه خارج مي شوند يك نفر وارد مي شود و ما در اين راستا براي استان ها و دستگاه ها سهميه گذاشته ايم كه اين سهميه ابلاغ شده و داراي فرآيندي كاملا قانوني است.
معاون پارلماني رئيس جمهور تاكيد كرد: دولت در اين خصوص هم به مسائل مالي و هم به خلأهاي موجود توجه داشته است و اين درست نيست كه ما تصور كنيم، نيرو به طور كامل بايد بيرون برود و بعد جايگزين آن را مدنظر قرار دهيم.
فروزنده افزود: فرآيند برنامه ريزي نيروي انساني به اين صورت است كه شما ببينيد چقدر خروجي داريد و در راستاي آن نيرو وارد كنيد.
وي در ادامه تصريح كرد: در طرح مهرآفرين تكليف نيروهاي شركتي نيز مشخص شده است و ما به هيچ وجه نبايد نيروي شركتي داشته باشيم. همچنين نيروهايي كه سال ها پيماني بوده اند نيز بايد تبديل وضعيت شوند و به طور كلي اين حركت، حركت خوبي در نوسازي و توانمندي نيروي انساني و كاملا در چارچوب قانون است.
در همين حال، حميد بقايي معاون اجرايي رئيس جمهور درباره آزمون استخدامي دولت توضيحاتي ارائه داد و گفت: اين آزمون تا قبل از عيد برگزار مي شود.
بقايي در حاشيه جلسه هيئت دولت با اشاره به اينكه «در آزمون استخدامي دولت 15 هزار پذيرش خواهيم داشت»، افزود: از سراسر كشور همه افراد مي توانند در اين آزمون شركت كنند و اين آزمون اختصاص به كارمندان نهاد رياست جمهوري ندارد.
وي همچنين اظهار كرد: اين آزمون به صورت يكپارچه و در يك روز توسط سازمان سنجش برگزار خواهد شد.
مصوبه استخدام 500 هزار نفر غيرقانوني است
از سوي ديگر؛ نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در مورد مصوبه اخير دولت گفت: طبق برنامه پنجم بايد هر سال از تعداد كارمندان دولت كم شود نه زياد.
محمدرضا باهنر در گفت وگو با مهر گفت: رئيس مجلس شوراي اسلامي با اختيارات قانون اساسي به دولت اعلام كرده است كه اين مصوبه مغاير با قانون برنامه پنجم، قانون بودجه و خلاف قانون خدمات كشوري است و بايد متوقف شود.
باهنر با بيان اينكه استخدام بدون ضابطه و بي قيد و شرط به مصلحت كشور و نظام اداري نيست، گفت: اولا دولت اين همه نيرو نياز ندارد كه استخدام كند و تنها مي تواند نيروهايي كه بازنشسته مي شوند آنهم تنها در رابطه با پستهاي تصدي گري استخدام كند و همچنين نيروهايي كه در امر حكومتي هستند مي تواند جايگزيني هايي را در اين بخش انجام دهد.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، خاطرنشان كرد: در طول برنامه پنجم بايد در سال از تعداد كارمندان دولت كم شود؛ بنابراين دولت نمي تواند نيرويي استخدام كند.
 


دادستان تهران : كيفرخواست مهدي هاشمي صادر شد

دادستان تهران اعلام كرد كيفرخواست پرونده اتهامي مهدي هاشمي و ضارب خيابان شهيد مدني تهران، صادر شده و اين پرونده ها به دادگاه ارسال خواهد شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دادستاني تهران عباس جعفري دولت آبادي افزود: كيفرخواست مهدي هاشمي مشتمل بر 125 صفحه با 12 عنوان اتهامي است.
دادستان تهران هم چنين درباره پرونده عامل حمله به شهروندان تهراني در خيابان شهيد مدني نيز گفت: اين پرونده با صدور كيفرخواست به اتهام محاربه به دادگاه ارسال شد.
وي با تشريح روند بررسي اين پرونده گفت : بازپرس پرونده متهم را جهت بررسي رواني به كميسيون روانپزشكي معرفي كرد كه از نامبرده در طي مدت ياد شده چندين آزمون روانپزشكي و روانشناختي بعمل آمد و حتي براي مدتي نيز جهت تست هاي روان درماني در يكي از مراكز تخصصي روانپزشكي تهران بستري گرديد كه نهايتا كميسيون پزشكي حدود يك هفته قبل اعلام كرد متهم در حال حاضر و نيز در حين ارتكاب جرم از سلامت روحي و رواني برخوردار بوده است.
جعفري دولت آبادي افزود: پس از وصول گزارش كميسيون پزشكي بازپرس پرونده با توجه به اقدام متهم در حمله به شهروندان با استفاده از سلاح سرد و ايجاد رعب و وحشت در جامعه براي وي به اتهام محاربه قرار مجرميت صادر كرد كه نهايتا منجر به صدور كيفرخواست شد.
جعفري دولت آبادي درادامه با اشاره به سياست دادستاني تهران در برخورد قاطع با مجرمان حرفه اي افزود در حال حاضر 168 نفر از اين قبيل متهمان با دستورات قضايي توسط قضات دادسراي عمومي تهران و نيز همكاري نيروي انتظامي دستگير و در بازداشت بسر مي برند و رسيدگي به جرائم آنان با سرعت و قاطعيت در حال انجام است.
 


غلامحسين الهام از جبهه پايداري حذف شد

سخنگوي جبهه پايداري با اشاره به عدم حضور الهام در جلسات شوراي مركزي اين جبهه اظهار كرد: با توجه به سمت دولتي آقاي الهام، عضويت ايشان در جبهه پايداري منتفي مي شود.
كامران باقري لنكراني در پاسخ به سوالي درباره آخرين وضعيت تشكيل شوراي فقهي اين جبهه گفت: هنوز تشكيل شوراي فقهي اين جبهه نهايي نشده است و ما مي خواهيم كار با استحضار علما جلو برود تا از هرگونه انحراف جلوگيري شود.
وي در پاسخ به سوال ديگري درباره عدم حضور الهام در جلسات شوراي مركزي جبهه پايداري و چندين سمت دولتي افزود: ما قبلا گفته ايم كه جبهه پايداري تصميم دارد كساني كه عضو شوراي مركزي هستند، در مناصب دولتي حضور نداشته باشند.
لنكراني ادامه داد: با توجه به سمت دولتي آقاي الهام، عضويت ايشان در جبهه منتفي مي شود.
 


محسن رضايي : مردم عذرخواهي فتنه گران را نمي پذيرند

دبير مجمع تشخيص مصلحت روز چهارشنبه با حضور در خبرگزاري فارس درباره وقايع سال 88 توضيحاتي داد.
رضايي در بخشي از سخنانش اظهار داشت: فتنه 88 خسارت بزرگ و سنگيني به نظام وارد كرد و شيريني مشاركت مردم در انتخابات را تحت الشعاع قرار داد.
رضايي افزود: آنچه رخ داد، حداقل 7 ماه مانع در مسير سرمايه گذاري جدي اقتصادي و فرهنگي و اداري كشور ايجاد كرد و نه با يك عذرخواهي ساده قابل جبران نيست و نه ملت عذرخواهي عاملان آن را مي پذيرد.
وي در عين حال تصريح كرد: من هيچ گاه از عبارت تقلب استفاده نكردم و گفتم كه تخلفاتي شده و بايد از طريق قانوني و نه از كف خيابان پيگيري شود.
«روش موسوي و كروبي غلط بود و من راه ديگري در پيش گرفتم و گفتم حق قانوني اعتراض بايد از طريق قانوني پيگيري شود و بعد هم آذر ماه همان سال در مصاحبه اي اعلام كردم قانون ملاك است و وقتي مرجعي قانوني صحت انتخابات را تأييد مي كند، من تمكين مي كنم»«.
رضايي بر همين اساس متذكر شد: به همين دليل پس از تأييد صحت انتخابات، هم نظر شوراي نگهبان را پذيرفتم و در مراسم تنفيذ هم بر خلاف برخي بزرگان شركت كردم كه به معناي تأييد انتخابات بود.


 


دولت درس « قانون اساسي» را براي كاركنانش الزامي كرد

هيئت وزيران در مصوبه اي فراگيري واحد درسي «آشنايي با قانون اساسي» را براي نيروهاي وظيفه و كاركنان دولت الزامي كرد.
هيئت وزيران بنا به پيشنهاد هيئت نظارت بر اجراي قانون اساسي و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي مصوب كرد كه كليه نيروهاي وظيفه كه مشمول خدمت مقدس سربازي هستند و ساير كساني كه در آينده به خدمت مقدس سربازي فراخوانده مي شوند، بايد واحد درسي آشنايي با قانون اساسي را در آموزش هاي عمومي خود فراگيرند.
همچنين كليه كاركنان دولت اعم از كشوري (دستگاه هاي اجرايي ماده(5) قانون مديريت خدمات كشوري) و لشكري (نيروي انتظامي و نظامي و نيروهاي مسلح) كه تاكنون آموزش هاي لازم را در زمينه حقوق اساسي و آشنايي با قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نگذرانده اند، موظفند ظرف يكسال آموزش هاي لازم را طي كنند.
به گزارش تسنيم، براساس اين مصوبه، دبيرخانه هيئت نظارت بر اجراي قانون اساسي موظف است، با هماهنگي معاونت اجراي قانون اساسي رئيس جمهور متون آموزشي تهيه شده را ظرف يك ماه بررسي و تأييد كند.
همچنين ستاد كل نيروهاي مسلح و ساير دستگاه هاي مرتبط موظفند؛ براي اتخاذ تدابير لازم به منظور اجراي اين تصويب نامه اقدام كنند.
 


طرح فراكسيون محيط زيست براي حل مشكل آلودگي هواي تهران

سخنگوي مجمع نمايندگان تهران گفت: فراكسيون محيط زيست مجلس طرحي را با قيد فوريت در راستاي رفع مشكل آلودگي هواي تهران و كلانشهرها به مجلس ارائه مي كند كه اين طرح با حمايت مجمع نمايندگان تهران همراه خواهد بود.
حسين طلا در گفت و گو با فارس با اشاره به جلسه چهارشنبه مجمع نمايندگان تهران با مقامات استاني استان تهران گفت: در اين جلسه كه مقاماتي از استانداري، پليس راهنمايي، سازمان محيط زيست، پخش فراورده هاي نفتي، سازمان بهداشت و درمان و شهرداري حضور داشتند مباحثي پيرامون علل آلودگي پايتخت مطرح شد.
وي ادامه داد: عدم رعايت استاندارد از سوي خودروسازان، مهاجرت روستائيان به شهرها ،ساخت و ساز بي رويه در شهر و تخريب فضاي سبز شهري از جمله دلايل بروز وضعيت كنوني آلودگي هوا در تهران دانسته شد.
سخنگوي مجمع نمايندگان تهران خاطرنشان كرد: در اين جلسه مقرر شد تا برنامه جامع استاني مبارزه با آلودگي هوا به صورت جدول توسط استانداري تهيه شود تا مشخص شود اين برنامه تا چه اندازه هزينه دارد و چه اندازه باعث كاهش آلودگي هوا مي شود و نحوه ارزيابي آن به چه صورت است.
طلا اظهار داشت: همچنين مقرر شد تا چنانچه اين موضوع نياز به قانون گذاري دارد به كميسيون عمران منتقل و موضوع در مجلس پيگيري شود و قرار شد تا من و آقايان سليماني، كوچكزاده، هاشمي و خانم طبيب زاده مأمور پيگيري اين موضوع باشيم.
وي افزود: همچنين فراكسيون محيط زيست مجلس در صدد است تا طرحي را با قيد فوريت به منظور رفع مشكل آلودگي هوا در پايتخت و كلانشهرها به مجلس ارائه كند كه اين طرح نقشه راهي را براي كاهش آلودگي تهران و شهرهاي بزرگ در كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت مشخص مي كند و با حمايت مجمع نمايندگان تهران همراه خواهد بود.
 


رئيس سازمان اوقاف:

فراواني وقف موقوفات در دوران انقلاب اسلامي در تاريخ اسلام بي سابقه است

حجت الاسلام والمسلمين علي محمدي نماينده ولي فقيه و رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه در نشست مطبوعاتي ديروز اعلام كرد كه وقف موقوفات در دوران انقلاب اسلامي در تاريخ اسلام، پس از دوران پيامبر اكرم(ص) و حضرت علي(ع)، بي سابقه است.
به گزارش خبرنگار كيهان وي افزود: ميانگين تعداد وقف در كشور تا سال 89، 200 وقف در سال بوده است كه فعلا اين آمار 8 برابر شده است.
محمدي اضافه كرد: همه وظيفه دارند كه مردم را براي وقف اموالشان تشويق و ترغيب نمايند و مزايا و زيبايي هاي فرهنگ وقف را به بهترين روش بيان كنند، زيرا وقف آثار و بركات فراواني براي واقفين و جامعه دارد.
محمدي درباره قديمي ترين سند وقف اظهار داشت: قديمي ترين سند وقف مربوطه به 1117 سال پيش است.
نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه اضافه كرد: وقف مختص پولدارها و سرمايه دارها نيست، البته تكليف آنها نسبت به ساير مردم بيشتر است اما هر كس مي تواند به اندازه توانايي اش در اين امر خير شركت نمايد.
محمدي راهكار شركت همگاني در امر وقف را
-وقف هاي خانوادگي
-وقف هاي قشري
-وقف هاي جمعي
برشمرد و از همه آحاد مؤمنين تقاضا كرد كه خيرات و مبرات خود را به سمت و سوي وقف هدايت كنند تا ثواب و اجر بيشتري كسب نمايند.
وي درباره دفاع از موقوفات و به روز رساني اجاره بهاي آنها نيز گفت: دفاع از موقوفات توجه به نيت خير واقفان و دفاع از منافع عمومي مردم است و سازمان اوقاف تأكيد دارد كه به استيفاي آنها بپردازد، ما نيز براي گرفتن حق و حقوق موقوفات با جديت عمل كرده ايم هرچند عده اي كه منافعشان به خطر افتاده، جو سازي هايي هم مي كنند.
محمدي اضافه كرد: من از همه حتي افرادي كه تمكن مالي كمي دارند مي خواهم در حد يك قرآن يا يك كتاب، خود را در زمره واقفين قرار دهند.
رئيس سازمان اوقاف از مردم درخواست كرد كه براي بهره برداري از اموالشان در آخرت، بخشي از ثروت خود را براي پس از مرگ وقف نمايند.
كساني هم كه فرزند ندارند مي توانند با وقف دارايي خود با هر نيتي كه داشته باشند، خود را از ثواب اخروي وقف بهره مند سازند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10