(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 24  دی  1391 - شماره 20404

هزاران يمني مداخلات واشنگتن در اين كشور را شديدا محكوم كردند
چامسكي پيامدهاي اقتصاد ليبرالي را براي غرب فاجعه بار خواند
اعلام همبستگي گسترده مردم ونزوئلا با هوگو چاوز در كاراكاس
با صدور بيانيه اي:
تروريست هاي آل سعود مسئوليت قتل عام شيعيان پاكستان را برعهده گرفتند
تاكيد بر راهكار سياسي براي بحران سوريه در نشست سه جانبه ژنو
در واشنگتن انجام شد
گفت وگوي كرزاي و اوباما در مورد خروج نيروهاي آمريكايي از افغانستان
با برپايي تظاهرات گسترده
تجديد بيعت ده ها هزار نفر از مردم عراق با نوري مالكي
با عمليات هوايي عليه شورشيان فرانسه در مالي مداخله نظامي كرد
همزمان با مراسم سالروز رحلت پيامبر(ص)
ده ها هزار نفر در عربستان عليه آل سعود دست به نظاهرات زدند
شيمون پرز به ترور ياسر عرفات اعتراف كرد
معترضان مقابل كاخ سفيد:
زندان مخوف گوانتانامو را تعطيل كنيد
حمله مزدوران آل خليفه به اجتماع عزاداران پيامبر(ص) در بحرين
معترضان در ايرلند شمالي مسيرهاي منتهي به بلفاست را بستند


هزاران يمني مداخلات واشنگتن در اين كشور را شديدا محكوم كردند

هزاران تن از مردم يمن با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز دخالت هاي آمريكا را محكوم كردند.
به گزارش شبكه خبري پرس تي وي، در جريان اين تظاهرات كه در استان صعده روز جمعه صورت گرفت معترضان يمني تداوم حملات پهپادهاي آمريكايي به خاك اين كشور را محكوم كردند وخواستار خروج تفنگداران آمريكا از يمن شدند.تظاهركنندگان درحالي كه شعار مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسرائيل سرمي دادند مخالفت خود را با اقدامات تجاوزكارانه رژيم اسرائيل كه از متحدان آمريكا است ابراز كردند. مردم يمن اعلام كردند كه افزايش دخالت هاي واشنگتن در امور داخل يمن دخالت در حاكميت اين كشور محسوب مي شود.افزايش حضور و سلطه آمريكا در يمن موجي از تظاهرات سراسري در يمن به ويژه در استان هاي شمالي اين كشور به دنبال داشته است.گروه هاي حقوق بشري نيز از افزايش حملات پهپادهاي آمريكا كه به كشته شدن غيرنظاميان منجر مي شود به شدت انتقاد كرده اند.
 


چامسكي پيامدهاي اقتصاد ليبرالي را براي غرب فاجعه بار خواند

انديشمند و زبان شناس مشهور آمريكايي با انتقاد شديد از الگوي «اقتصاد ليبرال غرب» اين الگو را «فاجعه بار» توصيف كرد.
پروفسور «نوام چامسكي»، زبانشناس مشهور يهودي در گفت وگو با شبكه تلويزيوني الجزيره گفت: در نظام حاكم بر آمريكا افرادي با خودخواهي به سمت ثروت اندوزي بيشتر مي روند و نظام حاكم از اين رويه حمايت مي كند. درست در قالب همين فرايند است كه افراد فقط و فقط به خودشان فكر مي كنند و اينكه چگونه پولدارتر شوند.چامسكي در ادامه افزود: الگوي ليبرالي اقتصاد در هر جا كه اجرا شده، بسيار مضر بوده و نتايج فاجعه باري به همراه داشته است. در كشورهاي آمريكاي لاتين نيز نتايج اجراي چنين الگويي بسيار بد و فاجعه بار بود. منطقه شمال آفريقا و غرب آسيا نيز با اجراي چنين الگويي به همين نتايج رسيدند. البته طي سالهاي اخير اين منطقه شاهد قيام هاي مردمي بوده كه تأثيرات جدي براي برنامه نو ليبرالي غرب دارد.
 


اعلام همبستگي گسترده مردم ونزوئلا با هوگو چاوز در كاراكاس

مردم ونزوئلا و رهبران آمريكاي لاتين با برگزاري مراسم تحليف نمادين براي هوگو چاوز حمايت خود را از وي اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري ها صدها هزار شهروند ونزوئلايي روز پنجشنبه با اعلام حمايت از چاوز و ابراز وفاداري كامل به وي، به صورت نمادين مراسم تحليف رياست جمهوري وي را برگزار كردند.
در اين مراسم نمادين طرفداران چاوز كه لباس هاي قرمز پوشيده بودند و تصاويري از وي را به دست داشتند يك صدا فرياد مي زدند «همه ما چاوز هستيم.»
در اين مراسم همچنين «اوا مورالس» رئيس جمهور بوليوي، «خوزه موجيكا» رئيس جمهور اروگوئه و «دنيل اورتگا»، رئيس جمهور نيكاراگوئه حضور داشتند.
چاوز روز پنج شنبه قرار بود در مراسم تحليف دوره جديد رياست جمهوري خود شركت كند كه به دليل بيماري سرطان و بستري بودن در هاوانا قادر به انجام اين كار نشد.
اين گزارش حاكيست روساي جمهور آرژانتين و پرو نيز روز جمعه براي اعلام همبستگي با چاوز به كوبا سفر كرده و از وي عيادت كردند.
چاوز از زمان چهارمين عمل جراحي خود در هاوانا در انظار عمومي ظاهر نشده است. بر طبق اظهارات نيكولاس مادورو، معاون رئيس جمهور ونزوئلا، چاوز دچار عفوت شديد ريوي شده و برخي گزارش ها حكايت از اين دارد كه وي دچار مرگ مغزي شده است.
 


با صدور بيانيه اي:

تروريست هاي آل سعود مسئوليت قتل عام شيعيان پاكستان را برعهده گرفتند

هزاران تن از مردم پاكستان با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز، كشتار شيعيان به دست مزدوران عربستان در شهر كويته را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهركنندگان پاكستاني كه اغلب آنها را شيعيان تشكيل مي دادند، خواستار تامين امنيت براي شيعه ها در شهر كويته شدند.
معترضان پاكستاني، اسلام آباد را به عدم تامين امنيت شيعيان متهم و آزادي عمل مزدوران عربستان براي قتل عام افراد بي گناه را محكوم كردند.
براساس اين گزارش، اين تظاهرات يك روز پس از آن برگزار شد كه بيش از 450 نفر بر اثر بمب گذاري و حملات تروريستي گروه موسوم به «جهنگوي» در شهر كويته به خاك و خون كشيده شدند.
در تظاهرات شهر كويته نيز معترضان اعلام كردند تا زماني كه دولت اسلام آباد، عملياتي را براي جلوگيري از كشتار شيعيان آغاز نكند به اعتراضات خود، ادامه خواهند داد.
در جريان بمب گذاري روز پنجشنبه در شهر كويته واقع در جنوب پاكستان، بيش از 100 نفر كه اكثر آنان را شيعيان تشكيل مي دادند، جان خود را از دست دادند و حدود 350 نفر نيز زخمي شدند.
گروه تروريستي «لشكر جهنگوي» كه از سوي عربستان حمايت مالي و تسليحاتي مي شود، بلافاصله پس از اين كشتار، مسئوليت بمب گذاري را برعهده گرفت و تهديد كرد كه حيطه عمل خود را بر ضد شيعيان گسترش خواهد داد.
در همين حال در حالي كه گروه هاي حقوق بشر، سال 2012 ميلادي را مرگبارترين سال براي غيرنظاميان شيعه در پاكستان خوانده بودند، انفجارهاي اخير از ديدگاه بسياري از كارشناسان، نشان دهنده ادامه خشونت ها عليه شيعيان در اين كشور است.
ديده بان حقوق بشر نيز حمله به مردم بي گناه كويته را محكوم و اعلام كرد: ارتش پاكستان و ساير نهادهاي امنيتي اين كشور وقتي پاي كشتار شيعيان به ميان مي آيد، بسيار بي تفاوت عمل مي كنند.
همچنين آخرين خبرهاي دريافتي از ادامه تظاهرات همبستگي با شيعيان در شهرهاي كراچي، لاهور و اسلام آباد حكايت مي كند.
لشكر جهنگوي كه با صدور بيانيه اي رسماً مسئوليت اين جنايت كثيف و خونين را برعهده گرفته است، دست پرورده و مورد حمايت هميشگي سران آل سعود و محافل وهابي عربستان است.
سعودي هاي وهابي كه اكنون به وسيله عوامل سلفي خود در لبنان، سوريه و عراق شيعيان را كشتار مي كنند، به مدت بيش از سه دهه است كه شيعيان مظلوم پاكستاني را از طريق گروه هاي جنايتكاري چون «لشكر جهنگوي» و «سپاه محمد» مي كشند.
استراتژي آل سعود در پاكستان جلوگيري از گرايش مردم به مذهب شيعه و همچنين الگوبرداري از انقلاب اسلامي ايران است. اين در حالي است كه گرايش به شيعه در پاكستان روند پرشتابي دارد و اين مسئله سعودي ها را به وحشت انداخته است.
خوشبختانه مردم پاكستان مثل عراقي ها و سوري ها كاملاً مي دانند كه كشتار غيرنظاميان و شيعيان در خيابان هاي پاكستان مستقيماً با حمايت مالي و تسليحاتي رژيم سعودي و محافل وهابي عربستان صورت مي گيرد.
تروريست هاي وهابي جهنگوي و سپاه محمد در شهرهاي بزرگ و جنوبي و غربي پاكستان مثل كراچي، كويته، لاهور و اسلام آباد فعال هستند و شيعيان را ترور مي كنند.
حمله به 10تانكر ناتو
منابع خبري پاكستان جمعه شب از حمله افراد ناشناس به تانكرهاي سوخت رسان ناتو و به آتش كشيده شدن 10دستگاه تانكر در جنوب غربي اين كشور خبر دادند. به گفته مقام هاي محلي در ايالت بلوچستان، مهاجمان با شليك حداقل 20 فروند موشك «آرپي جي» باعث آتش سوزي گسترده و كشته شدن حداقل دو راننده تانكرهاي سوخت رسان به افغانستان شدند.
اين گزارش حاكي است: تانكرهاي سوخت رسان ناتو و خودروهاي متعلق به نيروهاي نظامي مستقر در افغانستان معمولا تداركات و سوخت خود را از مسير جنوب غرب پاكستان به افغانستان منتقل مي كنند.
 


تاكيد بر راهكار سياسي براي بحران سوريه در نشست سه جانبه ژنو

معاونين وزيران خارجه آمريكا و روسيه و اخضر ابراهيمي نماينده سازمان ملل در امور سوريه در نشست سه جانبه خود در ژنو بر حل مسالمت آميز بحران سوريه تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، اخضر ابراهيمي در پايان نشست ژنو با تاكيد بر ضرورت دستيابي به راهكار مسالمت آميز براي حل و فصل مسئله سوريه اظهار داشت كه در نشست سه جانبه تاكيد شد كه نبايد راهكار نظامي در سوريه اجرا شود.فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه در نشست خود با نمايندگان آمريكايي و روس در ژنو گفت كه ما بايد به راهكاري سياسي براي حل و فصل بحران سوريه براساس بيانيه ژنو دست يابيم.
وي در اين نشست كه با حضور ويليام برنز، معاون وزير خارجه آمريكا و ميخائيل بوگدانف، معاون وزير خارجه روسيه برگزار شد، تاكيد كرد: جامعه بين الملل و اعضاي شوراي امنيت بايد به دنبال راهكار مسالمت آميز در اين باره باشند و آنها توانايي ايجاد برون رفت از بحران سوريه را دارند.وي افزود: گزارش خود را تا پايان ژانويه به شوراي امنيت ارائه خواهم داد.نشست ژنو سومين نشست در نوع خود ميان طرف هاي روس، آمريكايي و ابراهيمي به شمار مي آيد.ميخائيل بوگدانف معاون وزير خارجه روسيه نيز پس از اين نشست سه جانبه اظهار داشت، روسيه توافقنامه ژنو را ملاك براي حل مسائل سوريه مي داند و بار ديگر بر حل مسالمت آميز بحران سوريه تاكيد مي كند.وي با هرگونه مداخله خارجي در امور داخلي سوريه مخالفت كرد و گفت، بحران سوريه از طريق مذاكره و گفت وگو حل و فصل مي شود.در همين رابطه وزارت خارجه روسيه نيز با صدور بيانيه اي اعلام كرد: روسيه از ادامه رايزني ها براي يافتن راه حل سياسي براي بحران سوريه براساس بيانيه ژنو حمايت مي كند.
در اين بيانيه آمده است: روسيه جايگزيني براي بيانيه ژنو براي حل بحران در سوريه سراغ ندارد و بر ضرورت توقف فوري خونريزي ها و خشونت در سوريه و ارائه كمك هاي انسان دوستانه به آوارگان و پناهندگان سوري اصرار دارد.وزارت خارجه روسيه افزود، در روند انتقال سياسي در سوريه بايد به حقوق همه طوايف در اين كشور به طور يكسان توجه شود.در اين بيانيه آمده است: روسيه بر حل بحران از سوي خود سوري ها بدون دخالت خارجي اصرار دارد و بازيگران خارجي بايد به حل بحران سوريه كمك كنند.وزارت خارجه روسيه همچنين اظهار داشت: در همين راستا روسيه حمايت دائم خود را از ماموريت اخضر الابراهيمي به عنوان نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه اعلام مي كند.«كامل عمرو» وزير خارجه مصر نيز خواستار برگزاري نشستي منطقه اي براي بررسي بحران سوريه و تدوين راه حل سوري، سوري براي حل بحران اين كشور شد.
از سوي ديگر وزارت خارجه آمريكا ضمن سازنده ارزيابي كردن نشست سه جانبه روز جمعه در ژنو، اعترا ف كرد كه اختلاف نظر اين كشور با روسيه در رابطه با اوضاع سوريه، از جمله در مورد كنار رفتن بشار اسد از قدرت همچنان باقي است.
 


در واشنگتن انجام شد

گفت وگوي كرزاي و اوباما در مورد خروج نيروهاي آمريكايي از افغانستان

روساي جمهور افغانستان و آمريكا در كنفرانس خبري مشترك اعلام كردند نيروهاي آمريكايي زودتر از موعد مقرر خاك افغانستان را ترك مي كنند.
به گزارش مهر به نقل از «ياهونيوز»، «حامد كرزاي»، رئيس جمهور افغانستان و «باراك اوباما»، همتاي آمريكايي وي روز جمعه و پس از ديدار با يكديگر با حضور در يك كنفرانس خبري اعلام كردند، نظاميان آمريكايي زودتر از موعد مقرر (پايان سال 2014) از افغانستان خارج مي شوند.
براساس اين گزارش اوباما در جريان ديدار خود با كرزاي اما به اين مسئله هم اشاره كرده كه بخش كوچكي از نظاميان آمريكايي در افغانستان باقي بمانند!
موضوع ديگري كه در مذاكرات اوباما و كرازي مطرح شد بحث پيمان امنيتي آمريكا و افغانستان بود كه اوباما در خصوص آن گفت: از نقطه نظر من اين امر غيرممكن است كه ما بدون داشتن چنين پيماني بخواهيم نيروهاي آمريكايي را بعد از سال 2014 در افغانستان حفظ كنيم.
گويا يكي از شرط هاي ادامه حضور نظاميان آمريكايي در افغانستان، دادن مصونيت به آنهاست از همين رو «حامد كرزاي» در كنفرانس خبري گفت: من به افغانستان مي روم و با مردم كشورم درباره دادن مصونيت به نظاميان آمريكايي صبحت مي كنم.كرزاي در ادامه تاكيد كرد كه دادن مصونيت به نظاميان آمريكايي نبايد حاكميت افغانستان را به خطر بيندازد چون در اين صورت قانون اساسي افغانستان چنين اجازه اي را نمي دهد.كرزاي در مورد اينكه پس از سال 2014 چه تعداد نيروي خارجي در افغانستان باقي مي ماند؟ گفت: تصميم گيري در اين مورد بر عهده ما افغان ها نيست. فرماندهان آمريكايي پيشنهاد كرده اند بين 6 تا 15 هزار سرباز در اين كشور باقي بمانند.در عين حال شبكه تلويزيوني «الجزيره» با اشاره به خبرهاي منتشر شده از اين ديدار نتيجه گرفت آمريكا در تلاش است نظاميان خود را بيش از اينها در افغانستان نگه دارد.«پتي كالهين» خبرنگار اين شبكه گفت: باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا پس از ملاقات با حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان در واشنگتن اعلام كرد نيروهاي نظامي آمريكايي از بهار سال جاري، در افغانستان نقش عمليات جنگي نخواهند داشت و فقط نقش پشتيباني خواهند داشت. اين اقدام آمريكا زودتر از برنامه زماني تعيين شده انجام مي شود. اوباما و كرزاي هنگام ملاقات با هم، فهرست بلندبالايي از انتظارات را مطرح كردند. اوباما نگفته است كه روند خروج نيروهاي نظامي آمريكايي از افغانستان با چه سرعتي خواهد بود و آيا پس از سال دو هزار و چهارده همچنان شماري از نيروهاي نظامي آمريكايي در افغانستان باقي خواهند ماند يا خير. بسياري بر اين باور هستند كه وقتي مقامات دولت اوباما مي گويد نظاميان آمريكايي پس از تاريخ مقرر در افغانستان نخواهند ماند، هدفشان گرفتن امتياز از كرزاي در روند مذاكرات براي توافق نامه امنيتي بلندمدت كابل-واشنگتن است.
 


با برپايي تظاهرات گسترده

تجديد بيعت ده ها هزار نفر از مردم عراق با نوري مالكي


مردم شهرهاي مختلف عراق در حمايت از نوري مالكي دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري ها، صدها هزار نفر از مردم عراق در حمايت از نخست وزير خود، در شهرهاي مختلف، خصوصاً در بغداد پايتخت اين كشور تظاهرات برپا كردند.
برپايه اين گزارش تا ديروز شنبه در ادامه تظاهرات روزهاي اخير در حمايت از نوري مالكي، صدها هزار تن از مردم بغداد به پشتيباني از نخست وزير كشورشان برخاستند و تظاهرات انبوهي را در مركز سياسي عراق رقم زدند.
انبوه تظاهركنندگان عراقي حامي دولت و نخست وزير اين كشور با در دست داشتن تصاوير آيت الله العظمي سيستاني و نوري مالكي، شعارهايي را در حمايت از وي و در محكوميت طائفه گري سردادند. تظاهركنندگان همچنين عليه رژيم آل سعود، دولت تركيه و قطر شعار دادند و دخالت آنان در اقدامات تروريستي و ناامني كشورشان را محكوم كردند.
همچنين روز جمعه نيز در بسياري از شهرهاي بزرگ و استان ها از جمله در بغداد در حمايت از دولت قانوني مالكي اقدام به برپايي تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان در شهرهاي بغداد، بصره، نجف اشرف و شهرهاي استان هاي بابل، كربلا، واسط و... با محكوم كردن تروريسم و طائفه گري، بر حمايت از دولت و نوري مالكي در مقابل توطئه گران تأكيد كردند.
الجزيره گزارش داد تظاهركنندگان روز جمعه در شهر مقدس نجف اشرف و بصره در جنوب عراق، علاوه بر اعلام حمايت از نوري مالكي، از مقامات عراقي خواستند تا در مقابل درخواست هاي مطرح شده، مبني بر قوانين ضد تروريست ها در اين كشور ايستادگي كنند. تظاهر كنندگان از لغو قانوني كه مانع به قدرت رسيدن اعضا حزب بعث مي شود شديداً انتقاد كردند.
در همين حال طي روزهاي اخير در برخي شهرهاي عراق تظاهراتي نيز در مخالفت با نوري مالكي برگزار شد كه سازمان دهندگان اين تظاهرات ها اكثراً حاميان بعثي ها و افراد منتسب به رژيم صدام با حمايت دولت هاي تركيه، عربستان و قطر و اردن بوده اند. در همين حال، فرمانده عمليات فرات مركزي از دستگيري 250 عضو وابسته به القاعده و انهدام اين گروه تروريستي در استان هاي مركزي خبر داد.
 


با عمليات هوايي عليه شورشيان فرانسه در مالي مداخله نظامي كرد

دولت مالي براي نبرد با شبه نظاميان شورشي كه دولت را تهديد به سرنگوني كرده اند وضعيت فوق العاده در اين كشور اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، در حالي كه شورشيان طوارق و ديگر گروه هاي ضد دولتي كه بخش هاي بسياري از كشور مالي را در اختيار خود گرفته اند، و دولت را تهديد به سرنگوني كرده اند، دولت مركزي نيز از فرانسه براي مقابله با آنها كمك خواست و حالت فوق العاده را در پايتخت اعلام كرد.
براساس اين گزارش، دولت فرانسه كه از ماه ها پيش مترصد چنين فرصتي بود، روز جمعه عمليات هوايي خود را به منظور كمك به سربازان ارتش مالي در آزادسازي شهر استراتژيك «كونا» آغاز كرد.
«فرانسوا اولاند» رئيس جمهور فرانسه روز جمعه اعلام كرد كه عمليات ارتش فرانسه تا زماني كه لازم باشد به طول خواهد انجاميد و «لوران فابيوس» وزير امور خارجه فرانسه نيز تأكيد كرد: پيشروي هاي اخير عناصر افراط گر در مالي لزوم مداخله نظامي در اين كشور را به همراه داشته است.از سوي ديگر سرهنگ «عبدالرحمان بيبي» مشاور عمليات نظامي وزارت امور خارجه مالي تأييد كرد كه سربازان فرانسوي وارد اين كشور شده اند.به گفته وي هدف از اين عمليات حفاظت از شش هزار شهروند فرانسوي در كشور مالي است كه اخيراً هفت تن از آنها به گروگان گرفته شده اند.اين در حالي است كه چندي پيش ساكنان مركز مالي اعلام كردند كه شاهد رسيدن پرسنل نظامي كشورهاي غربي به اين منطقه بوده اند و جنگنده هاي نظامي غربي در فرودگاهي در نزديكي آنها به طور شبانه فرود آمده اند.در همين حال دولت آمريكا از مداخله نظامي فرانسه در مالي حمايت كرد.«ويكتوريا نولاند» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا طي سخناني با اعلام حمايت از اقدام نظامي فرانسه بر ارسال كمك هاي لجستيكي تأكيد كرد و گفت: واشنگتن با پاريس در ارتباط است و ما اين نكته را درك مي كنيم كه فرانسه براي حمايت از دولت مالي، كمك هاي سريع نظامي را به اين كشور آغاز كرده است.در همين حال كشورهاي جامعه اقتصادي غرب آفريقا (اكواس) از آمادگي خود براي اعزام نيرو براي مقابله با شورشيان خبر دادند. «علي كوليبالي» وزير همگرايي در «ساحل عاج» اعلام كرد: جامعه اقتصادي كشورهاي غرب آفريقا، اعزام نظاميان به مالي در چارچوب مأموريتي براي مقابله با شورشيان مسلح را از روز دوشنبه آغاز خواهد كرد. خبرهاي دريافتي نيز از اين حكايت مي كند كه در نبردهاي روز شنبه بين شورشيان و سربازان مالي، شهر استراتژيك «كونا» از دست شورشيان خارج شده است.


 


همزمان با مراسم سالروز رحلت پيامبر(ص)

ده ها هزار نفر در عربستان عليه آل سعود دست به نظاهرات زدند

ده ها هزار تن از شيعيان عربستان، همزمان با مراسم سالگرد رحلت پيامبر گرامي اسلام (ص) با برگزاري راهپيمايي گسترده، آزادي زندانيان سياسي را خواستار شدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، در اين مراسم كه به صورت همزمان در شهرهاي «القطيف» و «المداميه» در شرق عربستان با شعار «لبيك يا رسول الله» در سالگرد رحلت پيامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبي (ع) برگزار شد، شركت كنندگان در راهپيمايي با بازداشت شدگان سياسي شيعه اعلام همبستگي كردند.
بر اساس اين گزارش، شركت كنندگان در اين راهپيمايي با حمل تصاوير بازداشت شدگان و زندانيان موسوم به فراموش شده، شعارهايي در حمايت از آيت الله نمر و «علامه توفيق العامر» از علماي برجسته عربستاني و ديگر بازداشت شدگان سر دادند.
اين گزارش حاكي است؛ اين راهپيمايي، شامگاه جمعه با برگزاري مراسمي براي بزرگداشت شهداي القطيف در حسينيه «الزهراء» پايان يافت.
از سوي ديگر در زمينه تحولات داخلي عربستان به دستور ملك «عبدالله بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان، براي نخستين بار 30 زن به مجلس مشورتي دعوت شدند.
به گزارش الجزيره، پادشاه عربستان طي فرماني گفته است كه از اين پس بايد يك پنجم كرسي هاي شورا در اختيار زنان قرار بگيرد. اين در حالي است كه مجلس مشورتي كه 150 عضو دارد مي تواند به پادشاه مشورت دهد و از وزيران سوال كند، اما حق دخالت در قانونگذاري را ندارد.
همچنين دو تن از 30 زن منصوب شده به شورا از شاهزادگان خانواده سلطنتي و يك تن آنان نيز از شيعيان عربستان است.
 


شيمون پرز به ترور ياسر عرفات اعتراف كرد

شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي در اظهاراتي بي سابقه اعتراف كرد كه اسرائيل ياسر عرفات رئيس سابق تشكيلات خودگردان فلسطين را ترور كرده است.
به گزارش خبرگزاري ها، شيمون پرز اسرائيل را مسئول ترور ياسر عرفات معرفي كرد و گفت عرفات نبايد ترور مي شد چرا كه بعد از وي اوضاع دشوارتر و پيچيده تر شده است. اين نخستين بار است كه يك مقام ارشد رژيم صهيونيستي رسماً به ترور عرفات اعتراف مي كند.
رئيس رژيم صهيونيستي در حالي اين اعترافات را بر زبان آورد كه شماري از متخصصان غربي و از جمله كارشناسان فرانسوي در حال بررسي نمونه هاي گرفته شده از جمجمه و لباس عرفات هستند و تلاش دارند معماي مرگ وي ر ا حل كنند.
اين براي نخستين بار است كه يك مقام بلندپايه رژيم صهيونيستي اعتراف به ترور ياسر عرفات مي كند.
ياسر عرفات 12 اكتبر 2004 براي درمان راهي فرانسه شد و در يك بيمارستان در حومه پاريس بستري شد اما وي نه تنها درمان نشد بلكه حال وي ناگهان به وخامت رفت و در 11 نوامبر 2004 فوت كرد.
 


معترضان مقابل كاخ سفيد:

زندان مخوف گوانتانامو را تعطيل كنيد

صدها نفر از مردم آمريكا در يازدهمين سال فعاليت زندان گوانتانامو و در اعتراض به بسته نشدن اين زندان مخوف مقابل كاخ سفيد تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، صدها نفر از فعالان حقوق بشر و شهروندان آمريكايي روز جمعه به مناسبت يازدهمين سال فعاليت زندان گوانتانامو و در اعتراض به عملي نشدن وعده هاي رهبران آمريكا نسبت به تعطيلي اين زندان، از مقابل كاخ سفيد تا دادگاه عالي آمريكا راهپيمايي كردند.
معترضان در مسير راهپيمايي خود فرياد مي كشيدند «گوانتانامو را فورا ببنديد» «فريدا بريگان» يكي از مسئولان برپايي اين تظاهرات ادامه فعاليت اين زندان را براي دولت «باراك اوباما» شرم آور خواند و از مسئولان اين كشور خواست آن را تعطيل كنند.«وينسنت وارن»، مدير مركز حقوق قانون اساسي آمريكا نيز اعلام كرد، بسياري از انسان هايي كه در اين زندان نگهداري مي شوند پيش از آنكه دادگاهي شوند جان خود را از دست مي دهند.
باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا در وعده هاي انتخاباتي دور اول رياست جمهوري خود از تعطيلي اين زندان خبر داده بود. در همين رابطه روزنامه «هافينگتن پست» نوشت: اوباما دور دوم رياست جمهوري خود را درحالي آغاز مي كند كه هنوز به تعهداتش در قبال بستن زندان گوانتانامو عمل نكرده است. وي در آغاز دور نخست رياست جمهوري خود وعده تعطيلي اين زندان را داده بود.
خبرگزاري رسمي چين (شينهوا) نيز اعلام كرد، تظاهرات ضددولتي روز جمعه واشنگتن به دعوت اتحاديه آزادي هاي مدني آمريكا، جنبش تسخير وال استريت و برخي ديگر از گروه هاي حقوق بشري برگزار شد.
گفتني است پس از وقوع حملات 11 سپتامبر ايالات متحده آمريكا دستگيري و شكنجه هر آنكس را كه به زعم اين كشور «مشكوك به فعاليت تروريستي» بود، براي خود آزاد كرد. گزارش هاي زيادي منتشر شده كه نشان مي دهد بسياري از زندانيان محبوس در گوانتانامو بدون اينكه محاكمه شوند درغيرانساني ترين شرايط ممكن نگهداري مي شوند.
درهمين رابطه دكتر «كوين پارت» استاد دانشگاه و نويسنده آمريكايي در گفت وگو با شبكه تلويزيوني پرس تي وي گفت: «آمريكا به بهانه مبارزه با تروريسم عده اي را بازداشت و سال ها در زندان گوانتانامو زنداني كرده است. وي با اشاره به وعده اوباما براي تعطيلي اين زندان گفت: متأسفانه رئيس جمهور هنوز به وعده خود عمل نكرده و طبق بررسي هاي بنده حدود 170 نفر دراين زندان بدون اينكه محاكمه شده باشند، نگهداري مي شوند.
وي با اعلام اينكه «مبارزه با تروريسم مشتي دروغ بود كه مقامات آمريكايي مطرح كردند» افزود: آنها هنوز هم دروغ مي گويند. وي در انتها تصريح كرد اين صهيونيست ها هستند كه حملات 11سپتامبر را برنامه ريزي و اجرا كردند.
از سوي ديگر خبر مي رسد، ده ها فعال حقوق بشري در انگليس نيز روز جمعه مقابل سفارت آمريكا در لندن تجمع كرده و خواستار تعطيلي زندان گوانتانامو شدند.
«شكنجه كافي است» و «شرم بر آمريكا» شعار معترضان انگليسي بود كه هنگام تجمع لباس هاي نارنجي رنگ (لباس زندانيان گوانتانامو) برتن داشتند.
 


حمله مزدوران آل خليفه به اجتماع عزاداران پيامبر(ص) در بحرين

نيروهاي رژيم آل خليفه به شركت كنندگان در مراسم سوگواري رحلت پيامبر گرامي اسلام حمله و با هدف قرار دادن مردم با گلوله هاي جنگي و گازهاي سمي چندين نفر را مجروح كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، نيروهاي آل خليفه روز جمعه راه هاي شهر السنابس نزديك منامه را بستند و شركت كنندگان در مراسم سوگواري را محاصره كردند و به سوي آنان گلوله هاي جنگي و گازهاي سمي پرتاب كردند.
نيروهاي امنيتي رژيم بحرين در كوچه ها و خيابان ها به تعقيب مردم پرداختند و آنان را هدف گلوله هاي خود قرار مي دادند.
در اين حملات چندين نفر از عزاداران زخمي و تعداد زيادي نيز دچار حالت خفگي و مسموميت شدند.
بحريني ها در روزهاي اخير تظاهرات گسترده اي در شهرهاي مختلف براي اعتراض به حكم دادگاه آل خليفه عليه چهره هاي انقلابي برگزار كردند.
در شهرهاي ديگر بحرين نيز تظاهرات عليه احكام دادگاه بحرين عليه مخالفان ادامه دارد و مردم با سر دادن شعارهايي از جمله حمد را به چالش مي طلبيم، در برابر هيچ كس غير از خدا زانو نمي زنيم، هيهات بر آل خليفه، در برابر قاتلان زانو نمي زنيم اعتراض خود را نسبت به آل خليفه ابراز كردند. در تظاهرات مردم بحرين گروه هاي مختلف از جمله مردان، زنان، جوانان و افراد سالخورده شركت كردند.
از سوي ديگر شيخ عيسي قاسم روحاني برجسته بحريني تاكيد كرد كه اين جنبش متوقف نخواهد شد.
وي افزود، تحركات مردمي تا زماني كه نمادهاي اين جريان آزادي عمل ندارند متوقف نخواهد شد.
 


معترضان در ايرلند شمالي مسيرهاي منتهي به بلفاست را بستند

صدها تن از سلطنت طلبان در ايرلند شمالي با حمله به پليس ضدشورش جاده هاي منتهي به شهر «بلفاست» را بستند.
دو روز پس از آرامش نسبي حاصل از آماده باش كامل نيروهاي امنيتي در «بلفاست»، صدها تن از سلطنت طلبان اين شهر جمعه شب با چوب، چماق و بمب هاي آتش زا به صدها پليس ضد شورش مستقر در خيابان ها و ميادين شهر يورش برده و به شدت با آنها درگير شدند.
آنطور كه سايت شبكه تلويزيوني «راشا تودي» نوشته، در جريان حمله معترضان به نيروهاي امنيتي دستكم 4 افسر پليس مجروح شدند تا بدين ترتيب شمار افسران مجروح در طول 6 هفته ناآرامي در اين شهر به 70 تن افزايش يابد پليس ايرلند شمالي اعلام كرد معترضان چندين دستگاه خودرو و اتوبوس را به آتش كشيدند و با بستن جاده هاي منتهي به «بلفاست» موجب ايجاد اختلالاتي در رفت و آمد خودروها شدند.
خبرگزاري فرانسه نيز با اعلام اين خبر از دستگيري دستكم 2 معترض در جريان درگيري هاي جمعه شب خبر داد. تاكنون 100 معترض بازداشت شده اند.
يادآور مي شود درگيري هاي اين چهل روز پس از آن آغاز شد كه اعضاي شوراي شهر «بلفاست» تصميم گرفتند پرچم ايرلند شمالي را به جاي پرچم بريتانيا بر فراز بام ساختمان شوراي شهر نصب كنند. پيش از اين درگيري هاي بلفاست غالباً بين سلطنت طلبان و جدايي طلبان بود؛ اما پس از به اهتزاز درآمدن پرچم ايرلند شمالي اين درگيري ها كه به «جنگ پرچم» مشهور شده، بين نيروهاي امنيتي و طرفداران دولت مركزي بريتانيا صورت مي گيرد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10