(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 24  دی  1391 - شماره 20404

كوتاه اقتصادي
از سوي دولت انجام شد
ابلاغ آيين نامه نحوه تنظيم و ارائه اطلاعات سرمايه گذاري خارجي
نيكزاد خبر داد
تحويل 330 هزار واحد مسكوني به تهراني ها تا خردادماه سال آينده
وزارت نفت:
ايران يك بشكه نفت بدون مشتري در خليج فارس ندارد
رئيس اتحاديه باغداران خبر داد
ذخيره مركبات تا خرداد 92
كشف روش هاي جديد قاچاق سوخت
معاون وزير نفت خبر داد
حذف گوگرد از تركيب بنزين و گازوئيل
رئيس اتحاديه صنف فناوران رايانه تهران:
90درصد اقلام IT ارز مبادله اي مي گيرند
ايران، سوريه و عراق يادداشت تفاهم توسعه ترانزيت امضا كردند
تدوين دستورالعمل فني توليد 30 محصول زراعي
سازمان حمايت از يك تخلف جديد در شركت هاي پخش كالا خبر داد


كوتاه اقتصادي

¤ بانك مركزي اعلام كرد: تعداد ثبت سفارش در مركز مبادلات ارزي كشور به 13 هزار و 233فقره رسيد.مركز مبادلات ارزي كشور در 21 دي ماه تعداد 64 فقره سفارش را جهت تخصيص ارز به ثبت رساند.براساس اين گزارش، با محاسبه عملكرد روزهاي پيشين، تعداد ثبت سفارش هاي پذيرفته شده در اين مركز به رقم 13هزار و 233 فقره رسيد.
¤ مدير دفتر طرح و برنامه درسي سازمان فني و حرفه اي گفت: استانداردهاي سازمان به مرز 6هزار رسيده و براي 11 رشته دانشگاهي در صورت ابلاغ، پذيرش دانشجو انجام خواهد شد. حسين خنيفر با اشاره به تدوين رشته هاي تكميلي بين سطوح تحصيلي در سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور اظهار داشت: براساس توافقات با وزارت علوم و دانشگاه جامع علمي كاربردي مقرر شد در برخي رشته هايي كه منابع آموزشي و نيز امكانات تدريس فراهم است در 25 رشته دانشگاهي اين طرح اجرا شود. وي ادامه داد: اين 25 رشته براساس نياز بازار كار و نيز تقاضاي موجود و امكانات و استانداردهاي لازم انجام خواهد شد.
¤ قراردادهاي آتي سكه تحويل فروردين ماه 92 از روز چهارشنبه 27 دي ماه جاري آغاز مي شود. بر همين اساس قراردادهاي آتي در اولين روز معاملاتي، بدون حد نوسان قيمتي با دوره گشايش به مدت 30 دقيقه در ابتداي جلسه معاملاتي آغاز و با دوره معاملاتي و اعمال حد نوسان قيمت روزانه ادامه مي يابد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2254 الي 2259، 2276 الي 2279، 4463 الي 4469، 3311، 3390 الي 3399، 6642، 6643، 6656، 6657، 6659، 6694 الي 6690 از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ رئيس سازمان امور مالياتي كل كشور با بيان اين كه سناريوهايي كه براي نقش درآمدهاي مالياتي در بودجه سال آينده پيشنهاد شده بود هنوز قطعي نشده است، گفت: در اين سناريوها درآمدهاي مالياتي از 37 هزار تا 43 هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. علي عسگري درباره نقش درآمدهاي مالياتي در بودجه سال آينده افزود: سناريوهايي كه براي نقش درآمدهاي مالياتي در قانون بودجه سال 92 پيش بيني شده بود قطعي نشده و نهايي شدن آن به نظر معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي و دولت بستگي دارد.
¤ بانك مركزي تبليغات موسسات مالي و اعتباري فاقد مجوز از اين بانك را ممنوع اعلام كرد.به گزارش روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، برخي از موسسات مالي و اعتباري فاقد مجوز با استفاده از عناوين «تحت نظارت بانك مركزي» و «داراي مجوز رسمي از بانك مركزي» مبادرت به تبليغات محيطي و رسانه اي مي كنند. از هموطنان درخواست مي شود قبل از سپرده گذاري در تمامي موسسات مالي و اعتباري، حتما مجوز آن بانك يا موسسه را مطالبه و رويت نموده يا جهت حصول اطمينان از فهرست اسامي بانك ها و موسسات اعتباري داراي مجوز از بانك مركزي به پايگاه اطلاع رساني اين بانك به نشاني www.cbi.ir بخش «نظارت بانكي» و زيربخش «بانكها و موسسات اعتباري مجاز» مراجعه كنند.
 


از سوي دولت انجام شد

ابلاغ آيين نامه نحوه تنظيم و ارائه اطلاعات سرمايه گذاري خارجي

آيين نامه نحوه تنظيم و ارائه اطلاعات سرمايه گذاري هاي خارجي با موافقت دولت براي اجرا ابلاغ شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، هيئت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي، آيين نامه نحوه تنظيم و ارائه اطلاعات سرمايه گذاري هاي خارجي را تصويب كرد.
بر اين اساس، دستگاه هاي اجرايي موضوع ماده(5) قانون مديريت خدمات كشوري و دبيرخانه شوراي هماهنگي مناطق آزاد تجاري- صنعتي و ويژه اقتصادي و اتاق هاي بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي و تعاون جمهوري اسلامي ايران (در مورد تشكل ها و شركت هاي بخش خصوصي و تعاوني) موظفند اطلاعات مورد نياز سرمايه گذاري خارجي در ايران را كه براساس ماده(3) قانون تشويق و حمايت سرمايه گذاري خارجي پذيرش شده است، در پايان هر ماه به سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران ارائه كنند.
اطلاعات و گزارش هاي مذكور محدود به طرح هاي داراي مجوز از سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران نبوده و شامل تمامي طرح ها و پروژه هاي توليدي، خدماتي و اقتصادي كشور است كه با سرمايه هاي داراي منشأ خارجي انجام شده يا مي شود.
همچنين دولت، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران را موظف كرده است آمار و اطلاعات روزانه جريان ورودي و خروجي ارز ناشي از سرمايه گذاري خارجي در ايران شامل سرمايه گذاري مستقيم خارجي، سرمايه گذاري در بازار سرمايه، ترتيبات قراردادي و ساير اشكال آن را كه از مجاري بانك هاي دولتي و خصوصي و نيز صرافي هاي مجاز و يا از طريق حواله و مانند آن آنجام مي شود، در چارچوب سامانه هاي اطلاعاتي و نرم افزاري جمع آوري و امكان دسترسي سازمان سرمايه گذاري را به سامانه هاي مذكور فراهم كند.
براساس اين مصوبه، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران موظف است ساز و كارها، سامانه هاي اطلاعاتي و نرم افزاري لازم براي پايش و احصاي اطلاعات جريان هاي ورودي و خروجي ارز ناشي از سرمايه گذاري خارجي را ظرف دو ماه پس از ابلاغ اين آيين نامه، پياده سازي و اجرا كند.
همچنين سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران موظف است امكان دسترسي همگاني به اطلاعات، گزارش ها و آمار موضوع اين آيين نامه را فراهم كند.
 


نيكزاد خبر داد

تحويل 330 هزار واحد مسكوني به تهراني ها تا خردادماه سال آينده

وزير راه و شهرسازي از تحويل 330 هزار واحد مسكوني در حال ساخت استان تهران از جمله شهرهاي جديد و شهرستان هاي اين استان تا خرداد 92 خبر داد.
به گزارش ايسنا، علي نيكزاد در حاشيه بازديد از پروژه هاي مسكن مهر اظهار كرد: در حالي كه از نيمه دوم سال 90 و همچنين 91 در استان پروژه جديدي آغاز نكرديم، در تحويل اين 330 هزار واحد مسكوني تا زمان اعلام شده مشكلي ديده نمي شود.
وي علاوه بر ساخت واحدهاي مسكوني در شهرهاي جديد استان تهران تصريح كرد: علاوه بر شهرهاي جديد، حدود 99 هزار واحد در شهرستان هاي استان تهران در حال ساخت است كه زمان بندي اين واحدها نيز تا نيمه اول سال 92 است.
نيكزاد با اشاره به پروژه هاي مسكن مهر شهر تهران و البرز بيان كرد: شهر جديد پرديس كه ثبت نام خود را از مرحله صفر آغاز كرد، با 80 هزار واحد مسكوني و شهر جديد پرند با 95 هزار واحد مسكوني در حال تكميل است.
وزير راه و شهرسازي افزود: شهر جديد انديشه با 10 هزار واحد و شهر جديد هشتگرد با 1000 واحد در استان البرز در حال ساخت است كه شهر هشتگرد متقاضي تهراني نيز دارد اما در حوزه استحفاظي استان البرز است.
وي در جريان بازديد از پروژه هاي صفادشت با بيان اينكه در پروژه 12 هزار و 600 واحدي صفادشت، در حوزه شهرستان شهريار كه اكثر ساختمان ها به اتمام رسيده گفت: بايد مواردي همچون آب، برق، فاضلاب، مدرسه، مسجد، مركز تجاري، كلانتري براي مردم آماده سازي شود.
نيكزاد با بيان برنامه هاي آينده استان تهران گفت: مقرر شده تا در سطح استان از هفته اول بهمن ماه تا پايان اسفند ماه به صورت هفته اي در مجموع 85 هزار واحد اعم از شهرهاي جديد و شهرستان هاي استان افتتاح و در خدمت مردم قرار گيرد.
وزير راه و شهرسازي كه از مسكن ويژه تهران با عنوان «مسكن تهران» ياد كرد، ادامه داد: مسكن ويژه تهران در چند سايت ديگر نيز آماده خواهد شد.
وي افزود: نوع خريد و پرداخت مبلغ خريد مسكن ويژه نيز ساده و براساس يك قرارداد با پيمانكار است كه همان مبلغ از مردم گرفته مي شود و در اين شرايط زمين به صورت ملكي است و بالغ بر 30 درصد قيمت زمين از متقاضي اخذ و 70 درصد باقيمانده نيز با پرداخت قسطي كمتر از يك ميليون تومان در ماه دريافت مي شود.
دريافت اضافه مبلغ مسكن مهر از 3 هفته ديگر
مديرعامل شهر جديد پرند از استخراج ميزان افزايش قيمت واحدهاي مسكوني مهر خبر داد و گفت: دريافت مبلغ از متقاضياني كه به آنها افزايش قيمت مسكن مهر خورده احتمالا از 3 هفته ديگر به مرور آغاز مي شود.
حبيب الله چاغروندي در گفت وگو با فارس در پاسخ به اين سوال كه متقاضيان مسكن مهر از چه زماني اضافه قيمت هاي مسكن مهر را پرداخت خواهند كرد افزود: از زمان ابلاغ افزايش قيمت مسكن مهر در 20 آذر ماه سال جاري تعيين ميزان افزايش قيمت واحدهايي كه به آنها اين افزايش قيمت خواهد خورد، آغاز شد.
وي ادامه داد: كارشناسان همراه با سازنده ها در حال حساب و كتاب هستند تا عدد مورد نظر براي واحدهاي مسكوني استخراج شود تا بعد از آن اين اضافه دريافتي ها به مردم و متقاضيان مسكن مهر ابلاغ شود.
چاغروندي گفت: اين حساب و كتاب ها استخراج شده اما هنوز كامل نشده و به نظر مي رسد از 3 هفته ديگر دريافت اين مبالغ به مرور آغاز شود.
مديرعامل شهر جديد پرند در پاسخ به اين سوال كه تا پايان سال جاري چه تعداد واحد مسكوني در پرند افتتاح مي شود تاكيد كرد: تا پايان سال جاري 15 هزار واحد مسكوني افتتاح خواهد شد كه 6 هزار واحد آن در حال آماده شدن است و مابقي در دست اقدام است.
چاغروندي گفت: تلاش ما اين است كه اين 15 هزار واحد مسكوني را تا پايان سال و يا حداقل در فروردين ماه به بهره برداري برسانيم.
 


وزارت نفت:

ايران يك بشكه نفت بدون مشتري در خليج فارس ندارد

سخنگوي وزارت نفت اعلام كرد: هم اكنون يك بشكه نفت بدون مشتري در خليج فارس نداريم.
عليرضا نيكزاد رهبر در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت فروش و صادرات نفت خام ايران، گفت: در حال حاضر هيچگونه نفت خام فروخته نشده و يا ذخيره سازي شده بر روي نفتكش ها در منطقه خليج فارس نداريم.
سخنگوي وزارت نفت همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر تمديد قراردادهاي صادرات نفت به چين، گفت: در حال حاضر قراردادهاي بلندمدتي براي صادرات نفت خام به اين كشور آسيايي امضا شده است.
اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه هم اكنون وضعيت صادرات نفت ايران در شرايط طبيعي قرار دارد، تاكيد كرد: مشكلي براي فروش نفت نداريم.
برهمين اساس پالايشگاه اصلي ژاپن موسوم به «جي ايكس نيپون» بدون توجه به تحريم هاي آمريكا عليه بخش انرژي ايران قراردادهاي واردات نفت خود از ايران را براي سال 2013 ميلادي تمديد كرده است.
ژاپن همچنين در دسامبر 2012 ميلادي معادل 6 ميليون بشكه نفت خام از ايران وارد كرد كه نسبت به ماه نوامبر 10درصد افزايش را نشان مي داد.
در همين حال تانر ييلديز وزير انرژي تركيه نيز اعلام كرد: با توجه به معافيت هاي تعيين شده توسط آمريكا، پالايشگاه توپراش تركيه قرارداد نفتي خود را با ايران تمديد خواهد كرد.
به گفته اين عضو كابينه دولت آنكارا تركيه به دنبال افزايش واردات نفت از ليبي و همچنين به دنبال متنوع كردن منابع تامين نفت خود است.
پالايشگاه توپراش كه توسط بزرگترين شركت سرمايه گذاري تركيه (كك) اداره مي شود به ميزان برابر با دوران معافيت از تحريم هاي مالي آمريكا به واردات نفت از ايران ادامه خواهد داد.
 


رئيس اتحاديه باغداران خبر داد

ذخيره مركبات تا خرداد 92

رئيس اتحاديه باغداران از توليد، ذخيره سازي و عرضه مناسب ميوه براي ايام نوروز خبر داد و پيش بيني كرد هر كيلوگرم پرتقال درجه يك 1350 تومان، هر كيلوگرم كيوي درجه يك 1300 تومان و سيب درجه يك نيز كيلويي 1800 تومان براي ايام نوروز در بازار مصرف فروخته شود.
مجتبي شادلو در گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: با توجه به شرايط اقليمي مناسب امسال براي توليد ميوه، حتي اگر تعطيلات ايام عيد چند برابر هم شود به ميزان كافي سيب و مركبات در انبارها وجود دارد.
وي افزود: با توجه به ميزان مناسب برداشت انواع ميوه و مركبات، در صورت برطرف شدن مشكل توزيع اين محصولات براي شب عيد هيچ مشكلي به وجود نخواهد آمد و مي توان ميوه شب عيد را با بهترين كيفيت و مناسب ترين قيمت در بازار عرضه كرد.
رئيس اتحاديه باغداران درباره وضعيت توليد و ذخيره سازي مركبات براي شب عيد گفت: امسال بيش از 7 ميليون تن انواع مركبات از باغات برداشت مي شود و براساس آخرين آمار استان ها، تاكنون حدود 60 درصد از مركبات برداشت شده و 40 درصد آن باقي مانده است.
شادلو با بيان اينكه باقي ماندن 40 درصد مركبات روي درختان نشان دهنده توليد بسيار بالاست، عنوان كرد: كيفيت مركبات ايراني از تمامي نمونه هاي وارداتي اعم از مصري، تركي و پاكستاني بسيار بالاتر است و اگر باغداران مانند سال هاي گذشته نگران برخي سياست گذاري هاي نادرست و دخالت هاي غيركارشناسي نباشند، مشكلي براي ذخيره سازي به وجود نخواهد آمد.
وي گفت: شرايط ذخيره سازي مركبات با ميوه هايي مانند سيب متفاوت است و بايد براي متصاعد شدن گازهاي آن به مدت دو ماه در انبارهاي معمولي ذخيره شود تا بتوان اين محصول را در اواسط اسفند ماه در سردخانه، ذخيره كرد. رئيس اتحاديه باغداران افزود: با توجه به شرايط توليد، حدود 3 ميليون تن از مركبات تا پايان فصل برداشت ذخيره مي شود. همچنين برخي از مركبات شهرهاي بم، جيرفت، كهنوج و دزفول تا بهار سال آينده روي درخت باقي مي ماند لذا ميزان ذخيره انبارها براي مصرف تا پايان خردادماه نيز كفايت مي كند.
به گفته شادلو ميزان مصرف شب عيد مركبات تا 20 فروردين ماه حدود 800 هزار تن است و براي ايجاد تعادل در بازارهاي داخلي و خارجي مي توان بيش از 500 هزار تن انواع مركبات را صادر كرد.
شادلو درباره وضعيت توليد و ذخيره سازي سيب براي ايام عيد گفت: حدود سه ميليون و 700 هزار تن سيب برداشت و تاكنون حدود 15 درصد از ذخائر سيب كشور مصرف شده است.
وي افزود: براساس آخرين گزارش هاي رسيده حدود دو ميليون و 300 هزار تن سيب در انبارها براي شب عيد ذخيره شده و از آنجا كه مصرف اين ميوه در بين همه مردم نهادينه نشده تا 20 فروردين ماه حدود يك ميليون تن از سيب ذخيره سازي شده، مصرف خواهد شد.عضو مجمع ملي خبرگان كشاورزي تأكيد كرد: براي ايجاد تعادل در بازار سيب و با توجه به فرا رسيدن فصل گرما بايد يك و نيم ميليون تن سيب توليدي كشور تا پايان فروردين ماه سال آينده صادر شود. در غير اين صورت شاهد فاجعه اي خواهيم بود كه چالش هاي متعددي را پيش روي توليد اين محصول در سال آينده خواهد گذاشت.
شادلو با اشاره به اينكه هر كيلوگرم سيب روي درخت 700 تا 900 تومان است گفت: هر كيلوگرم سيب درجه يك حدود 1500 تومان است كه پيش بيني مي شود شب عيد سيب درجه يك كيلويي 1800 تومان و سيب درجه دو 1100 تومان در بازار عرضه شود و ميانگين قيمت آن به 1500 تومان خواهد رسيد.
وي همچنين با بيان اينكه اگر امسال فرصت صادرات كيوي فراهم شود، دغدغه اي براي تأمين نياز شب عيد وجود ندارد اظهار كرد: امسال 250 تا 270 هزار تن كيوي توليد شده كه تاكنون 90 درصد آن براي شب عيد ذخيره سازي شده است.
رئيس اتحاديه باغداران افزود: با توجه به عموميت نداشتن مصرف كيوي، كمتر از 200 هزار تن از اين ميوه در شب عيد مصرف مي شود و بايد براي ايجاد تعادل در بازار حدود 100 تا 150 هزار تن از اين محصول صادر شود.
شادلو درباره هزينه تمام شده و قيمت شب عيد كيوي گفت: هر كيلوگرم كيوي حدود 600 تا 700 تومان براي باغدار تمام مي شود كه با افزودن 400 تا 600 تومان پس از برداشت بابت هزينه جمع آوري، بسته بندي، حمل و نقل و سردخانه، قيمت اين ميوه حدود 1100 تومان براي شب عيد مي رسد.
وي پيش بيني كرد: هر كيلوگرم كيوي درجه يك حدود 1300 و كيوي درجه دو حدود 800 تومان در ايام عيد باشد.
 


كشف روش هاي جديد قاچاق سوخت

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از كشف روش هاي جديد قاچاق سوخت در كشور خبر داد.
مصطفي كشكولي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: قاچاق سوخت روش هاي مختلف و متنوعي دارد مانند بارنامه جعلي كه هم شماره رمز و هم نوع فرآورده و هم مقصد و مبدا در آن مشخص شده است بنابراين بايد بارنامه ها نيز تغيير و غيرقابل جعل باشند.
وي افزود: اتفاقي كه اخيرا در حال وقوع است اين است كه به جاي ارسال بنزين به استانهاي مرزي، كارت هاي هوشمند سوخت ارسال مي شود. به عنوان مثال كارت هاي مازاد كه متعلق به خودروهايي است كه فعال نيستند سر از شهرهاي مرزي در مي آورند و اين موضوع را نيز بايد رسيدگي كرد و راه حلي ايجاد شود زيرا اين موضوع مي تواند موجب كمبود بنزين در استانهاي مرزي شود و بايد مديريت كرد و بايد با عزم جدي در مقابل اين موارد ايستاد و مانع قاچاق شد.
كشكولي ادامه داد: ارسال و فروش سوخت در مرزها نيز يك روش براي كاهش قاچاق سوخت در شركت پخش بوده است كه اكنون در نقاط مختلف كشور جايگاه هاي مرزي وجود دارد و در آنجا سوخت ارسالي با قيمت پايه فوب خليج فارس عرضه مي شود البته اين قيمت با توجه به قيمت هاي آن سوي مرز به صورت شناور تعيين مي شود اين موضوع كمك مي كند تا از بخشي از قاچاق سوخت جلوگيري شود و زمينه قاچاق كمتر شود.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي همچنين با بيان اينكه ما بايد چند كار اساسي انجام دهيم تا شاهد كاهش قاچاق سوخت در كشور باشيم، گفت: در ابتدا بايد در چرخه تامين و عرضه مانند دريافت، ذخيره سازي، انتقال و تحويل به مصرف كنندگان كه زير نظر شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي است بازبيني شود و جاهايي كه امكان نفوذ و تخلف است بايد شناسايي شود.
وي افزود: بخشي از قاچاق سوخت از طريق ترانزيت انجام مي شود. به عنوان مثال فرآورده هايي كه بايد در يك نقطه وارد و از همان نقطه خارج شود اين كار صورت نمي گيرد بلكه مثلا فرآورده وارد مي شود و يا آب به جاي فرآورده وارد مي شود اما نفت و گاز كشور را خارج مي كنند. خوشبختانه تعامل خوبي نيز با ستاد مبارزه با قاچاق داريم به طوري كه اگر فرآورده اي قاچاق شد آنها بتوانند در مقابلش بايستند. خروجي مرزها بايد به شدت كنترل شود و مشتقات بايد كنترل شود و بايد مشخص شود كه آيا مشتقات براساس مجوز خارج مي شود يا خير. به عنوان مثال برخي مجوز صادرات حلال شوينده دارند اما گازوئيل خارج مي كنند.
كشكولي در ادامه گفت: براي شفافيت بيشتر كار مبارزه با قاچاق سوخت اخيرا يك ستاد دائمي مبارزه با قاچاق سوخت در شركت ملي پخش تشكيل شده و قرار است امروز (يكشنبه) جلسه اي در اين ستاد با حضور همه مديريت ها و واحدهاي ذيربط برگزار شود.
كشكولي درخصوص مشكل قطع سوخت رساني به ايرلاين ها نيز گفت: شركت هاي هواپيمايي در گذشته روزانه مبلغي را به حساب شركت پخش واريز و هر 10 يا 15 روز يك بار بدهي خود را تسويه مي كردند. در يكي دو سال اخير اين كار به خوبي صورت نگرفت و متاسفانه بدهي ها افزايش يافت كه شامل بدهي هاي قبل از افزايش نرخ يعني قبل از اجراي قانون هدفمندي و چه بدهي هاي بعد از تغيير نرخ بود. به خصوص در چند ماه گذشته اين بدهي ها افزايش چشمگيري داشت. هم اكنون اين بدهي ها در مجموع حدود 500 ميليارد تومان است كه بيشترين بدهي نيز براي 3 شركت هواپيمايي ايران اير، ماهان و آسمان است. در يكي دو ماه گذشته بين شركت پالايش و پخش و شركت هاي هواپيمايي و سازمان هواپيمايي كشوري مكاتبات زيادي شد و جلساتي براي پيگيري وصول اين بدهي ها تشكيل شد و دوستان قول مساعد داده بودند كه اين بدهي ها را پرداخت مي كنند ولي متاسفانه اين كار را نكردند حتي در آخرين جلسه اي كه در 10 روز گذشته برگزار شد نيز شركت هاي هواپيمايي قول داده بودند كه ظرف مدت 10 روز اين بدهي را پرداخت مي كنند و طبق آن مديرعامل شركت پالايش و پخش اخطار كرد كه اگر اين كار صورت نگيرد سوخت رساني قطع مي شود ولي باز هم ايرلاين ها اين كار را نكردند.
وي افزود: بعد از آن محدوديتي كه در سوخت رساني ايجاد شد بلافاصله جلسه اي برگزار شد و مبلغ جزئي كه حدود 5 ميليارد تومان است از سوي شركت هواپيمايي واريز شد و بنا شد تا مدت يك هفته ضمن تسويه كامل بدهي خود، كارشناسان دو طرف جلسه بگذارند و يك مكانيزمي براي فروش روزانه سوخت مشخص كنند به طوري كه سه شنبه آينده جلسه اي با شركت هاي هواپيمايي و سازمان هواپيمايي كشوري خواهيم داشت و به يك جمع بندي خوبي خواهيم رسيد. البته شركت هاي هواپيمايي نيز اعلام كرده اند كه ما نيز مشكلاتي داريم و به همين دليل در پرداخت بدهي تاخير شده است. آن ها بايد بدانند كه شركت پخش هم مشكلات خاص خود را دارد و بايد پول در حسابش باشد كه بتواند سوخت مورد نياز هواپيماها را توليد و به آنها عرضه كند.
 


معاون وزير نفت خبر داد

حذف گوگرد از تركيب بنزين و گازوئيل

معاون وزير نفت با تشريح جزئيات مراحل نهايي بازيافت گوگرد از فرآورده هاي نفتي در پالايشگاه هاي نفت از افزايش توليد گوگرد به بيش از 1200 تن در روز تا پايان سالجاري با بهره برداري رسمي از 3 پروژه جديد پالايشي خبر داد.
عليرضا ضيغمي در گفت وگو با مهر درباره جزئيات طرح هاي گوگردزدائي از بنزين و گازوئيل در سطح پالايشگاه هاي نفت، گفت: با اجراي طرح هاي بهينه سازي و بهبود فرآيند توليد در پالايشگاه هاي موجود نفتي، امكان توليد بنزين و گازوئيل بدون گوگرد فراهم مي شود.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با اعلام اينكه با توليد فرآورده هاي نفتي بدون گوگرد، ظرفيت توليد گوگرد كشور هم افزايش مي يابد، تصريح كرد: بر اين اساس پيش بيني مي شود با افزايش توليد بنزين و گازوئيل يورو 4 و 5، گوگرد اين فرآورده هاي نفتي هم جداسازي و به جاي سوختن به عنوان يك محصول به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه شود.
معاون وزير نفت با تاكيد بر اينكه براساس برنامه زمان بندي پيش بيني مي شود ظرفيت توليد گوگرد در پالايشگاه هاي نفت كشور به بيش از يكهزار و 200 تن در روز افزايش يابد، بيان كرد: اين گوگرد با بازيافت انجام شده از فرآورده هاي نفتي توليد خواهد شد.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي نفت با بيان اينكه با اجراي طرح هاي بهينه سازي و بنزين سازي در پالايشگاه هاي لاوان، آبادان و امام خميني(ره) شازند تا پايان امسال، ميزان بازيافت گوگرد از فرآورده هاي نفتي به 1200 تن مي رسد، اظهار داشت: تا پيش از اجراي طرح هاي بهينه سازي و بنزين سازي در پالايشگاه هاي نفت ميزان توليد گوگرد حدود 280 تن در روز بوده است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه با بهره برداري رسمي از طرح بهبود كيفيت فرآورده ها در پالايشگاه نفت تهران ميزان گوگرد توليدي در پالايشگاه هاي نفت كشور به 500 تن رسيده، تبيين كرد: از اين ميزان 130 تن در پالايشگاه بندرعباس، 32 تن در تبريز، 86 تن در اصفهان و 10 تن نيز در پالايشگاه شيراز توليد مي شود.به گفته وي، در شرايط فعلي 60 تن گوگرد در پالايشگاه امام خميني(ره) و شازند و 40 تن درپالايشگاه آبادان توليد مي شود كه با بهره برداري از طرح هاي بهبود كيفيت در اين پالايشگاه ها اين رقم به ترتيب به 711 و 80 تن افزايش مي يابد.ضيغمي در پايان تاكيد كرد: طرح توسعه و بهينه سازي پالايشگاه لاوان از ديگر طرحهايي است كه با اجراي آن تا پايان امسال 30 تن گوگرد از فرآورده هاي نفتي استحصال خواهد شد.
 


رئيس اتحاديه صنف فناوران رايانه تهران:

 90درصد اقلام IT ارز مبادله اي مي گيرند

 رئيس اتحاديه صنف فناوران رايانه تهران گفت: 90درصد اقلام IT ارز مبادله اي مي گيرند. بزودي 100درصد اين اقلام ارز مبادله اي دريافت خواهند كرد.
سيدمهدي ميرمهدي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: تا امروز به حدود 90 درصد اقلام IT ارز مبادله اي اختصاص مي يابد. چند قلم از كالاهاي IT نيز در اولويت 10 تخصيص ارز است كه به گفته اخير وزير صنعت مبني بر تخصيص ارز مبادله اي به اولويت 10 به زودي، 100درصد اقلام IT مشمول دريافت ارز مبادله اي خواهند شد.
رئيس هيئت مديره اتحاديه صنف فناوران رايانه تهران افزود: اتاق مبادلات ارزي در حال تنظيم برنامه براي اختصاص ارز مبادله اي به كالاهاي گروه 10 است.
وي ادامه داد: به اين ترتيب هم اكنون كالاهاي اساسي IT كه براي صنف مهم است از جمله لپ تاپ، تبلت، قطعات رايانه و ملزومات اداري (فكس، پرينتر، اسكنر و...) مشمول ارز مبادله اي و ثبت سفارش مي شوند.
ميرمهدي خاطر نشان كرد: همچنين چندي پيش در حالي كه به ملزومات اداري (فكس، پرينتر، اسكنر و...) ارز مبادله اي تعلق مي گرفت، در برهه اي از زمان حتي ثبت سفارش و واردات مواد مصرفي آنها مانند كارتريج ممنوع شده بود كه اين مشكل با مذاكره با وزارت صنعت هم اكنون رفع شده است.
رئيس هيئت مديره اتحاديه صنف فناوران رايانه تهران افزود: همچنين در آن مقطع زماني واردات و ثبت سفارش برخي اقلام خاص با كاربرد موردي مانند سوزن دوخت چك (براي دوختن دسته چك هاي بانكي) نيز ممنوع شده بود؛ اين در حالي بود كه اين كالا همواره مورد نياز كشور بوده و هست؛ اين مشكل هم نيز رفع شده است.
 


ايران، سوريه و عراق يادداشت تفاهم توسعه ترانزيت امضا كردند

معاون وزير راه گفت: تفاهم نامه تشكيل كميته هاي كارشناسي براي توسعه ترانزيت منطقه، بين ايران، عراق و سوريه به امضا رسيد.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس اظهار داشت: اجلاس سه جانبه اي بين جمهوري اسلامي ايران، جمهوري عراق و جمهوري سوريه در بحث توسعه حمل و نقل و ترانزيت منطقه هفته گذشته در تهران برگزار شد.
وي با اشاره به اينكه اين اجلاس در سطح معاونان حمل و نقل وزراي سه كشور انجام شد، ادامه داد: در اين اجلاس تلاش شد ترانزيت كالا در بخش ريل و جاده مورد بحث و بررسي قرار گيرد.نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت ادامه داد: شاخه جنوبي جاده ابريشم از طريق جمهوري اسلامي ايران به سمت عراق، سوريه، شمال آفريقا و جنوب اروپا مي رود و يكي از كريدورهاي بسيار مطلوب ترانزيتي است.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي افزود: در كشور ايران خط آهني از بندر امام خميني(ره) به سمت شلمچه در استان خوزستان احداث شده است، در اين مسير فاصله بين شلمچه تا بصره كماكان ريل ساخته نشده اما با تكميل اين قطعه، خط آهن از بندر امام خميني(ره) به شلمچه و بصره رفته و از آنجا به سوريه و شمال آفريقا متصل مي شود.
افندي زاده اظهار داشت: پس از حل مسائل دو كشور عراق و سوريه، اين خط ريلي به عنوان يكي از كريدورهاي ترانزيتي منطقه عملكرد مطلوبي خواهد داشت تا در كنار توسعه ديگر شبكه هاي ترانزيتي ريلي و جاده اي، كالا از كشورهاي آسيايي به سمت كشورهاي اروپايي و آفريقايي انتقال يافته و هزينه و زمان نسبت به مسيرهاي موجود كاهش يابد.
نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت تاكيد كرد: در اين راستا لازم است مسئولان سه كشور ايران، عراق و سوريه نسبت به توسعه پايانه هاي مرزي و ايجاد تسهيلات عبور كالا در كشور خود، اقدام كنند.
افندي زاده اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران توجه خاصي به ترانزيت كالا دارد و تلاش مي كند كه با كشورهاي همسايه ارتباط گسترده حمل و نقلي ايجاد كند.
نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت تصريح كرد: در همين راستا يادداشت تفاهمي بين سه كشور ايران، عراق و سوريه به امضا رسيد تا كميته هاي كارشناسي براي اين موضوع فعال شوند.
رئيس سازمان راهداري يادآور شد: كشورهاي مذكور موظف به توسعه حمل و نقل در بخش ريل و جاده، ايجاد تسهيلات در پايانه هاي مرزي خود براي كاهش زمان تاخير كاميون ها در پايانه ها و شناساندن مسير كريدور جهت توسعه ترانزيت هستند.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: تكميل مسير ريلي مذكور از بندر امام خميني(ره) تا سوريه و شمال آفريقا موجب مي شود كالا از طريق خليج فارس توسط سيستم هاي پس كرانه ريلي و جاده اي در كوتاه ترين زمان و با هزينه كمتر جابه جا شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ادامه داد: كشور ايران با توجه به توسعه گسترده شبكه هاي ريلي خود و توسعه حمل و نقل ترانزيتي در منطقه، گسترش همكاري هاي حمل و نقلي و ترانزيتي را با همه كشورهاي همسايه دنبال مي كند.
نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت با اشاره به گسترش مسيرهاي ترانزيتي ايران، اضافه كرد: مسير ترانزيتي بندر چابهار- خراسان رضوي-سرخس-تركمنستان-كشورهاي cis، از مسيرهاي ديگر توسعه اي در بخش ترانزيت و به عنوان كريدور فعال در شرق كشور مطرح است.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: همچنين در گامي ديگر، اجلاس 5 جانبه اي بين كشورهاي عمان، قطر، ايران، ازبكستان و تركمنستان به زودي برگزار خواهد شد كه تفاهم نامه آن در ايران به امضا رسيده است و كريدور ترانزيتي ديگر شكل خواهد گرفت.رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تاكيد كرد: كشور جمهوري اسلامي ايران سعي مي كند توسعه حمل و نقل و ترانزيت را در منطقه و دنيا دنبال كند.
 


تدوين دستورالعمل فني توليد 30 محصول زراعي

معاون امور توليدات گياهي وزير جهاد كشاورزي از تدوين دستورالعمل فني توليد 30 محصول زراعي و باغي سالم كشور تا چند ماه آينده خبر داد.
ناصر توكلي با اعلام اين مطلب اظهار داشت: براساس قراردادي ميان معاونت امور توليدات گياهي و سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج، دستورالعمل فني و توليد 30 محصول زراعي و باغي سالم با هدف استانداردسازي فرايند توليد و كمك به ارزيابي محصولات سالم تهيه خواهد شد.
معاون وزير جهاد كشاورزي افزود: محصولات زراعي شامل جو، برنج، ذرت، حبوبات، سيب زميني، پياز، كلزا، سويا، چغندرقند، گوجه فرنگي، يونجه، اسپرس، نيشكر و پنبه، زعفران و محصولات باغي شامل مركبات (پرتقال، ليموشيرين و ليموترش، نارنگي)، خرما، سيب، انگور، انار، هلو، پسته، گردو، فندق، توت فرنگي، بادام، كيوي و انجير است.
وي اظهار داشت: در فاز بعدي، دستورالعمل هاي فني توليد بقيه محصولات زراعي و باغي سالم نيز تهيه خواهد شد.
توكلي گفت: دستورالعمل نظام توليد خوشه اي محصولات كشاورزي ارگانيك نيز با هدف شناسايي ظرفيت هاي موجود براي توليد محصولات ارگانيك و همچنين بازاريابي و بازاررساني اين محصولات تدوين و به استان ها ابلاغ شده است.
معاون وزير با بيان اين كه فرهنگ توليد محصولات ارگانيك و طبيعي هم زمان با فرهنگ مصرف بايد نهادينه شود، ابراز اميدواري كرد با گسترش فرهنگ مصرف و توليد محصولات ارگانيك و محصولات سالم، گام مؤثري در افزايش كيفيت اين محصولات برداشته شود.
وي بر ساماندهي توليد محصولات ارگانيك و شناسايي ظرفيت هاي موجود كشور تأكيد كرد و ادامه داد: تاكنون 106 هزار هكتار از اين اراضي كه زير پوشش مديريت توليد ارگانيك در كشور قرار دارند شناسايي شده اند كه از اين سطح، 37 هزار هكتار مربوط به كشت ارگانيك گياهان دارويي و بقيه محصولات زراعي و باغي است.
وي با اذعان به اين كه درصد قابل توجهي از محصولات كشاورزي در شهرستان ها بدون آن كه بهره برداران مطلع باشند به صورت ارگانيك و طبيعي توليد مي شود، گفت: در استان اردبيل و در مناطق روستاهاي خلخال بيش از 70 درصد محصولات بدون استفاده از كود شيميايي و سم و به صورت ارگانيك توليد مي شود.
وي در مورد حمايت اين معاونت از توليد محصولات ارگانيك اظهار داشت: در سال جاري 12 ميليارد ريال كمك بلاعوض از محل اعتبارات توسعه باغات به منظور تأمين بخشي از هزينه هاي بازرسي و صدور گواهي ارگانيك كه توسط شركت هاي بازرسي معتبر صورت مي گيرد، اختصاص داده شده است.
وي به ارزآوري محصولات ارگانيك كشور اشاره كرد و گفت: بخش عمده اي از محصولات ارگانيك كشور به خارج صادر مي شود و ارزآوري اين محصولات 2 برابر محصولات معمولي است.
 


سازمان حمايت از يك تخلف جديد در شركت هاي پخش كالا خبر داد

معاون كالاهاي مصرفي و خدمات عمومي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: برخي شركتهاي پخش كالا و بويژه موادغذايي با احتكار كالا پس از مدتي آنها را از انبارها بيرون آورده و با نصب برچسب جديد قيمت به فروش مي رسانند.
عليرضا رفيعي در گفت وگو با ايسنا افزود: اين سازمان با تمامي عوامل توزيع كالا از جمله شركتهاي پخشي كه اقدام به نصب برچسب قيمت جديد بر روي كالاهايي مي كنند كه توليدات آنها مربوط به قبل است، مطابق قوانين به شدت برخورد مي كند.
وي اظهار كرد: براساس اطلاعات به دست آمده در حال حاضر برخي از شركتهاي پخش و توزيع كننده كالاهاي حساس و ضروري از قبيل روغن، پودر شوينده و امثال آنها در پي نوسانهاي قيمتي در بازار طي ماههاي اخير به محض اطلاع از صدور مجوز قانوني براي افزايش قيمت اينگونه كالاها از سوي سازمان حمايت، كالاهاي موجود در انبار را به واحدهاي توليدي مربوطه جهت نصب برچسب جديد قيمت روي بسته بندي آنها باز مي گردانند.
وي ادامه داد: سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در راستاي وظايف نظارتي خود و حمايت از حقوق مصرف كنندگان با واحدهاي متخلف مطابق قوانين جاري به شدت برخورد مي كند.
رفيعي با بيان اين كه شركت هاي توزيع كننده اين كالاها با برگرداندن مجدد آن به واحدهاي توليدي محصولات خود را با نرخهاي جديد به بازار عرضه مي كنند، گفت: به طوري كه قيمت فروش آنها در فاكتورهاي صادره به مراتب بالاتر از قيمتهاي درج شده روي كالا است.
معاون كالاهاي مصرفي و خدمات عمومي سازمان حمايت تصريح كرد: بديهي است اين اقدام واحدهاي خرده فروش را نيز در معرض اتهام تخلف گران فروشي و نهايتا بي اعتمادي مصرف كنندگان قرار مي دهد.
وي در پايان با تاكيد بر اين كه اين شركت ها با عنوان گران فروش مورد پيگرد قانوني قرار مي گيرند، گفت: تمامي واحدهاي توليدي و توزيعي سودجويي كه به بهانه هاي مختلف اقدام به تغيير تاريخ توليد و قيمت كالاهاي توليد شده و يا نصب برچسب قيمت جديد روي نرخهاي قبلي كالاهاي موجود در انبار كنند، تحت عنوان تخلف گرانفروشي مورد پيگرد قانوني قرار مي گيرند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10