(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 25  دی  1391 - شماره 20405

هشدار راشدالغنوشي به مخالفان دولت اسلامگراي تونس
نظاميان صهيونيست چادرهاي معترضان به ساخت شهرك را آتش زدند
واكنش تند تركيه به ديداررئيس جمهور فرانسه با اعضاي پ ك ك
با وجود توافق هاي آمريكا، روسيه و سازمان ملل در ژنو
قطر طرح مداخله نظامي در سوريه را پيشنهاد داد
يك روز پس از مذاكرات كرزاي در واشنگتن صورت گرفت
حمله هوايي آمريكا به نمازگزاران در شرق افغانستان
فراسوي رويدادها
تظاهرات در لندن و 10 شهر پاكستان
عليه كشتار شيعيان به دست تروريست ها
مردم بحرين احكام دادگاه هاي آل خليفه را بي اعتبار خواندند
ترور ديپلمات ايتاليايي در ليبي نافرجام ماند
در پي مداخله نظامي فرانسه در مالي به اجرا درآمد
تدابير ويژه امنيتي در مراكز حساس پاريس
29 پليس ايرلند شمالي در ناآرامي هاي بلفاست مجروح شدند
تظاهرات ضددولتي در باكو عليه قتل مشكوك يك سرباز آذري
رئيس جمهور جديد چك در دور دوم مشخص مي شود


هشدار راشدالغنوشي به مخالفان دولت اسلامگراي تونس

رهبر اسلامگراي تونس نسبت به تحركات عناصر باقيمانده رژيم گذشته تونس هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري ها، «راشد الغنوشي» رهبر اسلامگراي حزب النهضه در حاشيه مراسم دومين سالگرد پيروزي انقلاب مردمي تونس، نسبت به برخي تحركات مخالفان دولت هشدار داد و اظهار داشت: مخالفان دولت درصدد باز گرداندن شرايط فعلي تونس به قبل از انقلاب 10 ژانويه هستند.وي با اشاره به اينكه مردم تونس امروز به آزادي و آرامشي دست يافته اند كه قبل از انقلاب هرگز وجود نداشته يادآور شد: مخالفان در تلاش هستند تا با انتشار شايعات، مردم را نااميد و دلسرد و ترس و وحشت را در سراسر كشور حاكم كنند.الغنوشي همچنين ادعاي فعاليت امنيتي از سوي جنبش «النهضه» در تونس را تكذيب كرد و گفت: هيچ دستگاه امنيتي وابسته به اين حزب به موازات دستگاه هاي امنيتي تونس فعاليت نمي كند.
 


نظاميان صهيونيست چادرهاي معترضان به ساخت شهرك را آتش زدند

صدها نيروي مسلح رژيم صهيونيستي چادرهاي معترضين به ساخت شهرك هاي صهيونيستي را به آتش كشيدند و ده ها نفر را بازداشت كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، صدها نيروي ارتش اشغالگر و گارد مرزي با فلسطيني هاي ساكن روستاي باب الشمس در شرق قدس درگير شده و فلسطينيان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.تعدادي از مجروحان فلسطيني به بيمارستان رام الله انتقال داده شدند.بيش از 200 فلسطيني با برپايي چادرهايي در اين روستا در اعتراض به شهرك نشيني رژيم اشغالگر تحصن و اعتراض كرده بودند كه نظاميان اسرائيلي چادرهاي آنان را به آتش كشيدند.مصطفي برغوثي دبيركل جنبش ابتكار ملي فلسطين از جمله مجروح شدگان اين حادثه بود.رژيم صهيونيستي بدون اعتنا به هشدارهاي بين المللي درباره ساخت شهرك سازي صهيونيستي در كرانه باختري اقدام به ساخت و ساز مي كند كه با مخالفت فلسطيني ها و فعالان بين المللي مواجه مي شود.
 

 

واكنش تند تركيه به ديداررئيس جمهور فرانسه با اعضاي پ ك ك

نخست وزير تركيه از رئيس جمهور فرانسه خواست در مورد ديدارش با اعضاي حزب كارگران كرد تركيه (پ.ك.ك) توضيح دهد.
به گزارش پرس تي وي، «رجب طيب اردوغان» گفت: «فرانسوا اولاند» بايد فوراً براي افكار عمومي فرانسه، تركيه و دنيا توضيح دهد كه چرا با تروريست ها (اعضاي پ.ك.ك) ارتباط داشته است.
اردوغان اين سؤال را مطرح كرد: چطور او (اولاند) مي تواند با اعضاي گروهي كه در فهرست تروريستي اتحاديه اروپا قرار دارد و از سوي اينترپل تحت تعقيب است، به طور مرتب ديدار داشته باشد؟ اين چه نوع سياستي است؟ اعتراض اردوغان به اظهاراتي است كه اولاند اخيراً بر زبان رانده است؛ رئيس جمهور فرانسه اخيراً گفته بود وي يكي از فعالان كردي كه روز پنجشنبه در پاريس كشته شده اند را مي شناخته است. اولاند گفت: وي (فرد كشته شده) به طور مرتب با ما ملاقات داشته است. اين فرد «سكينه جانسيز» نام داشت. جانسيز به همراه دو عضو ديگر پ.ك.ك پنجشنبه در يك مركز كردي در پاريس هدف تيراندازي افراد ناشناس قرار گرفته و كشته شده است.
اردوغان يادآور شد: جانسيز سال 2007 در آلمان بازداشت و سپس آزاد شد. ماه نوامبر 2012 (آبان گذشته) به پاريس اطلاع داده بوديم كه اين تروريست در پاريس به سر مي برد، متأسفانه فرانسه هيچ اقدامي را در زمينه استرداد جانسيز به تركيه انجام نداد. اردوغان قتل اين سه نفر را به اختلافات داخلي پ.ك.ك نسبت داد. وي البته اين را نيز گفت كه اين كشتار با هدف جلوگيري از تلاش ها براي مذاكرات صلح با اعضاي پ.ك.ك صورت گرفته است. ميان رهبران پ.ك.ك و نمايندگان دولت تركيه اخيراً مذاكراتي صورت گرفته است.
يك روزنامه ترك نيز به نقل از اردوغان اعلام كرد كه دولت وي خروج ايمن اعضاي پ.ك.ك از كشور را تضمين مي كند. وي از اعضاي پ.ك.ك خواست سلاح را زمين بگذارند و كشور را ترك كنند. درگيري ميان طرفين 25 سال است كه ادامه دارد.
اخيراً تعدادي از افسران سرويس اطلاعاتي تركيه (ميت) با دستور مستقيم نخست وزير تركيه با «عبدالله اوجالان» رهبر حزب كارگران كردستان تركيه در زندان ديدار كردند. در اين ديدار وعده هاي زيادي به كردها داده شده است.
 


با وجود توافق هاي آمريكا، روسيه و سازمان ملل در ژنو

قطر طرح مداخله نظامي در سوريه را پيشنهاد داد

سرويس خارجي -
قطر در موضعي مداخله جويانه و به رغم توافق آمريكا، روسيه با نماينده سازمان ملل درباره اعمال راهكار سياسي در سوريه خواستار مداخله نظامي در اين كشور شد.
شيخ حمدبن جاسم آل ثاني وزيرخارجه قطر در راستاي سياست هاي مداخله جويانه اين كشور در امور سوريه پيشنهاد اعزام نيروهاي عربي به اين كشور براي پايان درگيري ها را مطرح كرد.
وي مدعي شد، اگر تمام راه ها براي توقف خشونت و كشتار در سوريه موفقيت آميز نباشد اعراب قادر به توقف خشونت ها هستند.
اظهارات اين مقام قطري در حالي صورت مي گيرد كه نمايندگان آمريكا و سوريه در ديدار خود با اخضر ابراهيمي فرستاده سازمان ملل در امور سوريه و نشست سه جانبه خود در ژنو بر راهكار سياسي براي حل وفصل بحران سوريه تاكيد كردند.
بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد با ابراز خرسندي از اين نشست سه جانبه اعلام كرد طرف هاي حاضر در اين نشست بر لزوم حل وفصل سياسي بحران سوريه بدون انتخاب گزينه نظامي تاكيد كردند.
از سوي ديگر وزارت خارجه روسيه در بيانيه اي با شرط گروه هاي مخالف براي كناره گيري بشاراسد با هدف حل بحران سوريه مخالفت كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از رويترز، وزارت خارجه روسيه در بيانيه اي مخالفت مسكو را با كناره گيري بشاراسد رئيس جمهور سوريه از قدرت به عنوان يك پيش شرط براي دستيابي به توافق درباره حل بحران سوريه اعلام كرد.
در اين بيانيه آمده است: همان طور كه قبلا گفته ايم خود سوري ها و بدون دخالت هاي خارجي بايد درباره آينده شان تصميم گيري كنند.
در اين بيانيه گفته شده است كه مقامات مسكو در نشست ژنو كه با حضور «اخضر ابراهيمي» نماينده ويژه سازمان ملل متحد براي حل بحران سوريه، «ميخائيل بوگدانف» معاون وزير خارجه روسيه و «ويليام برنز» معاون وزير خارجه آمريكا برگزار شد ماموريت ابراهيمي را تاييد اما اعلام كردند كناره گيري بشاراسد نبايد به عنوان پيش شرط پايان خشونت ها در سوريه مطرح شود.
از سوريه نيز خبر مي رسد كه ارتش سوريه موفق شد در برخي مناطق از جمله حمص و حماه تلفات سنگيني به گروه هاي تروريستي مسلح وارد كند.
در شهر حلب نيز واحدهايي از ارتش و نيروهاي امنيتي با همكاري مردم تمام گروه هاي تروريستي مسلح در سمت شمالي مسجد اموي و اطراف قلعه تاريخي تا كاخ دادگستري را به هلاكت رساندند و تجهيزات آنان را منهدم كردند.نيروهاي ارتش سوريه در حمله به مخفيگاه تروريست ها در منطقه السويدا شمار زيادي از آنها را به هلاكت رساندند.
از سوي ديگر منابع نزديك به گروه هاي مخالف در سوريه در گفت وگو با روزنامه شرق الاوسط چاپ لندن اعلام كردند بيشترين تعداد گروه هاي مسلح در شمال سوريه حضور دارند.
بنا بر اعلام اين منابع، شهر حلب يكي از مقرهاي گروه هاي مسلح سلفي است و در حدود 60 هزار فرد مسلح در اين شهر حضور دارند.
ساير رويدادها
¤ تروريست ها در سوريه يكي از قهرمانان ورزشي اين كشور را ترور كردند.
¤ اتحاديه عرب براي بررسي پرونده آوارگان سوري در كشورهاي همجوار نشست فوق العاده اي برگزار كرد.
¤ مردم فلسطين با برگزاري تظاهراتي در قدس اشغالي سياست هاي خصمانه آمريكا عليه ملت و رهبران سوريه را به شدت محكوم كردند.
¤ يك انديشكده انگليسي طي گزارشي اعلام كرد، تركيه تمايلي به قبول نقش سازمان ملل در رابطه با بحران سوريه ندارد.
 


يك روز پس از مذاكرات كرزاي در واشنگتن صورت گرفت

حمله هوايي آمريكا به نمازگزاران در شرق افغانستان

يك روز پس از توافقات رؤساي جمهور افغانستان و آمريكا، نظاميان آمريكايي با حمله هوايي شبانه به مسجدي در شرق افغانستان 20 غير نظامي را كشتند و 30 نفر ديگر را نيز به شدت زخمي كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، هنوز ساعاتي از پايان مذاكرات «حامد كرزاي» با «باراك اوباما» در واشنگتن نگذشته بود كه جنگنده هاي آمريكايي شنبه شب مسجدي را در استان «وردك» افغانستان بمباران و منهدم كردند. در اين حمله ناجوانمردانه كه هنگام نماز صبح و در دل تاريكي اتفاق افتاد، 20 نمازگزار جان خود را از دست دادند و دست كم 30 تن ديگر نيز زخمي شدند. به گفته منابع رسمي، احتمال افزايش تلفات وجود دارد، زيرا زماني كه مردم به كمك مصدومان شتافتند، مسجد مذكور يك بار ديگر هدف بمباران هوايي آمريكايي ها قرار گرفت. دولت كابل نيز براي اينكه از خشم مردم افغانستان بكاهد، تيمي را براي بررسي موضوع به استان وردك اعزام كرد.
با اين حال احتمال مي رود كه طي روزهاي آتي شاهد اعتراضات مردمي عليه اشغالگران در شهرهاي مختلف باشيم. در حمله فوق كه در منطقه «سيدآباد» رخ داده است، شماري منزل مسكوني نيز تخريب شدند.
از استان ننگرهار نيز خبر مي رسد براثر انفجار يك بمب كنار جاده اي، دو نظامي ناتو (آمريكايي) كشته و يك نظامي ديگر نيز زخمي شدند.
توافقات واشنگتن
شنبه گذشته و ساعاتي قبل از حمله خونين مذكور كرزاي با اوباما در كاخ سفيد مذاكره داشت و طي اين گفت وگوها توافقنامه اي هم در مورد واگذاري مسئوليت هاي امنيتي به نيروهاي افغان به امضا رسيد. طبق اين توافق، بهار آينده بخشي از مسئوليت هاي امنيتي به دولت كابل سپرده مي شود و تابستان آينده نيز فرماندهي عمليات رزمي در افغانستان را نيز ارتش اين كشور برعهده مي گيرد.
اما كرزاي موافقتنامه امنيتي كابل-واشنگتن را امضا نكرد. او در كنفرانس خبري گفت كه در اين پيمان بايد به حاكميت ملي افغانستان احترام گذاشته شود، مسئوليت زندان هاي تحت كنترل نيروهاي آمريكايي به دولت كابل سپرده شده و نظاميان آمريكايي از روستاهاي افغانستان خارج شوند.
اين در حالي است كه رئيس جمهور آمريكا نتيجه مذاكرات با كرزاي را مثبت ارزيابي كرد و البته اين را نيز گفت كه در خصوص برخي موارد بايد گفت وگوي بيشتري بين طرفين صورت گيرد.
اعطاي مصونيت قانوني (كاپيتولاسيون) به نظاميان آمريكايي پس از خروج از افغانستان در سال 2014 از جمله موارد بحث انگيز پيمان مذكور است. مقامات افغان مخالف اعطاي اين امتياز به آمريكايي ها هستند.
 


فراسوي رويدادها

ابتكار تازه دولت يونان !
كشور يونان كه ديگر همه مي دانند، از سال 2009 در چنان بحراني فرو رفته كه نمي تواند كمر راست كند، چند وقت پيش راه حلي براي پركردن صندوق هاي خالي اش پيدا كرده كه شايد كمي مضحك به نظر برسد، اما آنقدرها هم بد نيست و آن هم، «كرايه» دادن پليس هايش به ازاي «30يورو» است!
يعني اين كه، اگر ساعتي 30يورو پول بدهي، مي تواني يك مأمور پليس را «دربست» در اختيار داشته باشي! و اين تصميم را وزارت حفاظت از شهروندان گرفته تا به پر كردن صندوق هاي دولت كمك كند! به هرحال، در وضعيت فعلي يونان كه درگير يك بحران مالي شديد است، هر شهروند يوناني كه دستش به دهانش مي رسد مي تواند پز داشتن يك محافظ شخصي را به دوستانش بدهد. وزارت حفاظت از شهروندان در بيانيه اش مي گويد اين تصميم را «با هدف جبران هزينه استفاده از ابزار و زيرساخت هاي پليس، و مدرنيزه كردن آنها گرفته است!» اما، روزنامه «لادپش» فرانسوي اين خبر را كه در هفته نامه «پروتو تما» چاپ شده، اين طوري كامل مي كند كه فاكتور دقيقا ساعتي 30يورو براي يك مأمور پليس، 40يورو براي يك خودروي گشتي، 200يورو براي يك قايق تندرو و 1500يورو براي يك هلي كوپتر است! در بيانيه وزارت حفاظت از شهروندان توضيح داده شده كه اين خدمات از «همراهي اشخاص» را شامل مي شود تا «اسكورت حمل ونقل مواد خطرناك و يا آثار هنري». وزارت حفاظت از شهروندان يونان معتقد است كه بقيه كشورهاي اتحاديه اروپا هم بايد از يونان ياد بگيرند و به پركردن صندوق هاي شان كمك كنند.
¤ سرويس خارجي كيهان
 


تظاهرات در لندن و 10 شهر پاكستان

عليه كشتار شيعيان به دست تروريست ها

همزمان با لندن مردم بيش از 10شهر پاكستان عليه كشتار شيعيان به دست تروريست ها تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر، صدها تن از مردم انگليس ديروز در لندن در اعتراض به كشتار شيعيان تظاهرات كردند. تظاهركنندگان از دولت پاكستان خواستند براي مقابله با تروريست ها اقدامات جدي تري انجام دهد.
پنجشنبه گذشته شهرهاي پاكستان به ويژه «كويته» شاهد حملات تروريستي عليه شيعيان بود و براساس آمارها، حدود 110 شهيد و 350 مجروح بر جاي گذاشت.
اعتراضات گسترده به اين كشتار در شهرهاي پاكستان نيز همچنان ادامه دارد؛ تحصن مردم در كويته ديروز باعث شد كه «راجا پرويز اشرف» نخست وزير پاكستان به اين شهر برود. شيعيان كويته اعلام كرده اند تا زماني كه ارتش كنترل امنيت اين شهر را بر عهده نگيرد، شهداي خود را دفن نخواهند كرد.
يك رهبر شيعه نيز اعلام كرد تا زمان برقراري امنيت، اعتراضات ادامه خواهد يافت. مردم از دولت اسلام آباد مي خواهند با تروريسم قاطعانه برخورد كند.
به گفته ديدبان حقوق بشر تروريست ها طي سال 2012 حدود 400 شيعه را در حملات تروريستي كشته اند.
در شهرهاي كراچي، لاهور، پيشاور، راولپندي، اسلام آباد، مولتان، گلگيت، بلتستان، حيدرآباد و بسياري از شهرهاي ديگر پاكستان نيز در اعتراض به حملات تروريستي عليه شيعيان و غيرنظاميان تظاهرات برگزار شد.
 


مردم بحرين احكام دادگاه هاي آل خليفه را بي اعتبار خواندند

ردم بحرين با برگزاري تظاهرات گسترده در مناطق مختلف بحرين احكام دادگاه رژيم آل خليفه عليه رهبران انقلابي خود را باطل دانستند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهركنندگان بحريني با سردادن شعارهايي تأكيد كردند كه محاكمه رهبران انقلابي و فعالان سياسي با هدف انتقام گرفتن از آنها است و دادگاه آل خليفه صلاحيت قضاوت ندارد.
مردم بحرين خواستار ادامه انقلاب تا تحقق همه اهداف، آزادي فوري و بدون قيد و شرط همه بازداشت شدگان شدند. بحريني ها همچنين قوه قضائيه را ابزار دست رژيم آل خليفه براي سركوب مخالفان ناميدند و فرياد مي زدند، احكام صادره باطل و پذيرفتني نيست.
تظاهركنندگان تأكيد كردند، اكثر اعضاي قوه قضائيه از خاندان آل خليفه و هوادارانشان هستند و طبيعي است كه از خواسته هاي اين خاندان پيروي كنند اما ملت خواستار نظام دموكراتيك است كه در آن رأي مردم منشآ مشروعيت همه قوا باشد.
از سوي ديگر نيروهاي امنيتي آل خليفه با شليك گازهاي سمي يك شهروند بحريني ديگر را به شهادت رساندند.
«حبيب ابراهيم عبدالله» و نوه وي بر اثر يورش نيروهاي آل خليفه به مردم در جريان تظاهرات مردمي در منطقه المالكيه در معرض گازهاي سمي و خفه كننده قرار گرفتند كه به شهادت وي منجر شد و نوه 9 ساله ابراهيم عبدالله نيز براي درمان به خارج از كشور منتقل شد.
جمعيت وفاق ملي اسلامي بحرين با انتشار بيانيه اي شهادت اين شهروند بحريني را تسليت گفت و از مردم بحرين خواست در مراسم تشييع پيكر اين شهيد بحريني شركت كنند.
در همين رابطه «فلاح ربيع» عضو انجمن حقوق بشر بحرين ضمن تأكيد بر ادامه انقلاب تا رسيدن به مطالبات مردمي اين كشور اظهار داشت، يكي از علل ادامه بحران سياسي در بحرين حمايت كاخ سفيد از رژيم آل خليفه است.
وي افزود، اگر آمريكا از حمايت آل خليفه دست بردارد اين رژيم در برابر خواسته هاي مردم تسليم خواهد شد.
به گزارش فارس، ربيع با اشاره به سفر نماينده وزارت خارجه آمريكا به منامه و مداخله سفارت آمريكا در امور بحرين، گفت: اين اقدامات حاكي از دخالت مستقيم آمريكا در بحرين است و نشان مي دهد كه كاخ سفيد مي توانست براي حل سياسي بحران به رژيم آل خليفه فشار وارد كند، اما اين كار را نكرد؛ چرا كه منافع راهبردي خود را به اجراي اصول حقوق بشر در بحرين ترجيح مي دهد.
بحرين از بيش از يك سال و نيم پيش شاهد تظاهرات مردمي و انقلاب عليه رژيم آل خليفه است.
نيروهاي امنيتي بحرين با همدستي نيروهاي اشغالگر سعودي به سركوب مردم پرداخته اند كه تاكنون در جريان اين سركوبگري صدها نفر شهيد، زخمي يا بازداشت شده اند.
شواهد سازمان هاي حقوق بشري نشان مي دهد كه شماري از معترضان زير شكنجه شديد رژيم آل خليفه جان خود را از دست داده يا دچار نقص عضو شده و تعدادي از زنان بحريني نيز براثر استنشاق گازهاي سمي در جريان تظاهرات مسالمات آميز خود دچار سقط جنين شده اند.
اين در حالي است كه مردم بحرين با وجود اين سركوبگري ها همچنان با آمدن به خيابان ها بر مطالبات مشروع خود در دستيابي به حقوق از دست رفته خود از جمله اجراي عدالت اجتماعي و روي كار آمدن نظامي منتخب تأكيد مي كنند.
 


ترور ديپلمات ايتاليايي در ليبي نافرجام ماند

كنسول ايتاليا در ليبي از يك سوءقصد در شهر بنغازي جان سالم به در برد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «گوئيدو دي دي سانتيس» عصر شنبه در بنغازي توسط گروهي ناشناس هدف سوءقصد قرار گرفت اما وي از اين ترور جان سالم به در برد. مهاجمان كه سوار بر خودرو بودند، به سوي سانتيس تيراندازي كردند. يك مسئول امنيتي بنغازي شمار تيراندازان مهاجم را دو نفر اعلام كرده است. اين تيراندازي، كشته و يا زخمي نداشت. چند ماه قبل نيز افراد مسلح ناشناس سفير آمريكا در ليبي را در شهر بنغازي كشتند.
انقلابيون ليبيايي آمريكا و ايتاليا را از دوستان نزديك «معمر قذافي» ديكتاتور سابق ليبي مي دانند و به همين خاطر دست به چنين حملاتي مي زنند تا خشم خود را از دولت هاي غربي به نمايش بگذارند.
 


در پي مداخله نظامي فرانسه در مالي به اجرا درآمد

 تدابير ويژه امنيتي در مراكز حساس پاريس

دولت فرانسه از بيم حملات انتقام جويانه ناشي از دخالت نظامي در مالي، تدابير امنيتي شديدي را در پاريس به اجرا گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، «فرانسوا اولاند» رئيس جمهور فرانسه از ترس عواقب و پيامدهاي مداخله نظامي در مالي، دستور داد تا اقدامات و تدابير امنيتي ويژه براي مقابله با حملات احتمالي عناصر مسلح اتخاذ شود.دستور اتخاذ تدابير ويژه از سوي اولاند در حالي صورت مي گيرد كه شبه نظاميان در شمال مالي متعهد شده اند تا عليه منافع فرانسه به اقدامات تلافي جويانه دست بزنند.جنگجويان مالي همچنين مدعي شدند كه در پايتخت هاي تمام كشورهاي عضو جامعه اقتصادي غرب آفريقا (اكواس) كه به مالي سرباز اعزام كرده اند دست به عمليات انتحاري خواهند زد.شبه نظاميان مالي روز شنبه پس از بمباران مواضع شان از سوي هواپيماهاي فرانسوي، تهديد كردند كه سفارت اين كشور را در نيجريه منفجر خواهند كرد.از سوي ديگر مداخله نظامي فرانسه در مالي با مخالفت فرهيختگان و افكار عمومي اين كشور مواجه شد و شهروندان فرانسوي اعلام كردند كه قادر به تحمل هزينه هاي اضافي بر اقتصاد اين كشور نيستند.
اين در حالي است كه مداخله نظامي فرانسه در مالي تاكنون جان دستكم 11 سرباز فرانسوي را گرفته است و در صورت وارد شدن نيروهاي پياده نظام اين كشور به درگيري ها، تلفات آنها افزايش خواهد يافت.نيروهاي هوايي و زميني فرانسه از روز جمعه با وارد شدن به درگيري ها و بمباران شديد شهر استراتژيك «كونا»، به ارتش مالي اين امكان را دادند تا آن را از دست شورشيان باز پس بگيرد.
در همين حال «عبدالله الچينگوئتي» از رهبران شورشيان در مالي ضمن محكوم كردن مداخله نظامي فرانسه تهديد كرد كه جنگجويان، نيروهاي متجاوز را در شنزارهاي مالي مدفون خواهند كرد.الچينگوئتي كه از وي به عنوان سخنگوي شورشيان نزديك به القاعده نام برده شده است متذكر شد: مردم فرانسه بايد بدانند كه هنوز هم دير نشده است و اگر به تجاوزات ارتش خود به مالي پايان ندهند، با دستان خود گور سربازان فرانسوي را خواهند كند.
آخرين خبرهاي دريافتي از مالي حاكي است، نبرد بين ارتش مالي، نيروهاي فرانسوي و جنگجويان وابسته به القاعده در شمال غرب مالي ادامه دارد و شورشيان مسلح از ترس بمباران هاي هواپيماهاي جنگي فرانسه به سوي كوه هاي منطقه عقب نشيني كرده و در آنجا سنگر گرفته اند.همچنين ده ها تن از معترضان به مداخله نظامي فرانسه در مالي، روز شنبه در مقابل سفارت فرانسه در لندن دست به تظاهرات زدند.اين در حالي است كه دولت انگليس از عمليات نظامي فرانسه در غرب آفريقا حمايت كرده است.كشور مالي در آفريقاي غربي و در منطقه اي كه به صحراي بزرگ قاره آفريقا معروف است قرار دارد و از جمعيت 15 ميليون نفري آن 10 درصد در مركز اين كشور (باماكو) زندگي مي كنند.
اين كشور آفريقايي كه بيست و چهارمين كشور پهناور جهان به شمار مي رود يك ميليون و 240 هزار كيلومتر مربع مساحت دارد.منابع اصلي اين كشور، عبارتند از طلا، اورانيوم و همچنين دامداري است كه مهم ترين درآمد اين كشور را تشكيل مي دهد.مالي با كشورهاي الجزاير، بوركينافاسو، گينه، موريتاني، سنگال، نيجر و ساحل عاج هم مرز است و زبان رسمي مردم آن فرانسه است و در سال 1960 از يوغ استعمار فرانسه خارج شد.
 


29 پليس ايرلند شمالي در ناآرامي هاي بلفاست مجروح شدند

در جريان ناآرامي هاي تازه ايرلند شمالي 29 افسر پليس از سوي سلطنت طلبان مجروح شدند.
درگيري ها بين سلطنت طلبان حامي دولت مركزي انگليس و نيروهاي امنيتي در بلفاست پايتخت ايرلند شمالي شنبه شب نيز ادامه داشت.
به نوشته سايت شبكه خبري بي بي سي، در جريان اين درگيري ها دست كم 29 افسر پليس مجروح شدند. پليس ايرلند شمالي براي متفرق كردن سلطنت طلبان همچون شب هاي گذشته از خودروهاي آب پاش و گلوله هاي پلاستيكي استفاده كرد.
روز جمعه گذشته سلطنت طلبان تعدادي خودرو و اتوبوس را به آتش كشيده و جاده هاي منتهي به بلفاست را مسدود كرده بودند.
اين درگيري ها از حدود 6 هفته پيش و به دنبال تصميم اعضاي شوراي شهر بلفاست براي به اهتزار در آوردن پرچم ايرلند شمالي به جاي پرچم انگليس بر بام ساختمان شوراي شهر آغاز شده است. در طول اين مدت و تا اين لحظه حدود 100 افسر پليس مجروح و ده ها معترض نيز بازداشت شده اند.
خبرگزاري ايرنا به نقل از منابع محلي در ايرلند شمالي نوشت، در جريان ناآرامي هاي شنبه شب كه همچنان ادامه دارد، طرفداران جدايي ايرلند شمالي از انگليس نيز حضور داشتند.
جدايي طلبان با سلطنت طلبان به شدت درگير شده و از طرفين تعدادي مجروح شدند.
سلطنت طلبان خواستار لغو مصوبه شوراي شهر بلفاست در خصوص پرچم هستند.
 


تظاهرات ضددولتي در باكو عليه قتل مشكوك يك سرباز آذري

هزاران نفر از مردم جمهوري آذربايجان به مرگ مشكوك سربازان آذري در پادگان هاي اين كشور اعتراض كردند و خواستار بركناري وزير دفاع شدند.
به گزارش خبرگزاري ها مردم جمهوري آذربايجان روز شنبه در اعتراض به مرگ مشكوك «جيحون قبادف» جوان 18 ساله كه گفته مي شود بر اثر شكنجه در پادگان كشته شده است، در ميدان فواره هاي باكو تظاهرات كردند.
در اين تظاهرات بسياري از مادراني كه فرزندان آنها پيشتر به طرز مشكوكي در پادگان ها كشته شده بودند نيز با حمل عكس هاي فرزندان خود، خواستار بركناري «صفر ابي اف» وزير دفاع جمهوري آذربايجان شدند.
با وجود تدابير شديد امنيتي در خيابان هاي نزديك به ميدان فواره ها و حضور صدها نفري پليس ضدشورش در آن، مردم معترض در اين تجمع پايان قتل و بدرفتاري با سربازان و رسيدگي فرمانده عالي نظامي آذربايجان را به اين موضوع خواستار شدند.
هنگامي كه تجمع كنندگان قصد داشتند به طرف دفتر مركزي حزب حاكم جمهوري آذربايجان حركت كنند عده اي از جوانان معترض توسط ماموران پليس بازداشت شدند كه در بين بازداشت شدگان رئيس شاخه حزب جوانان جبهه خلق و فرزند عيسي قنبر رهبر حزب مساوات جمهوري آذربايجان ديده مي شود.
كشته شدن مشكوك يك سرباز آذري در يكي از پادگان هاي نيروهاي مسلح اين كشور در روزهاي اخير در مطبوعات و رسانه هاي جمهوري آذربايجان بازتاب گسترده اي داشت.
گفتني است ظرف چند سال گذشته گزارش هاي متعددي مبني بر كشته شدن مشكوك سربازان آذري در مراكز نظامي و خطوط جبهه جنگ قره باغ منتشر مي شود و آخرين مورد آن سربازي به نام جيحون قبادف بود كه هفتم ژانويه سال جاري در پادگان نظامي در جمهوري آذربايجان جان باخت. گروه هاي حقوق بشر و مخالفان دولت مي گويند اين سرباز به دليل شكنجه و بدرفتاري جان باخته است.
 


رئيس جمهور جديد چك در دور دوم مشخص مي شود

انتخابات رياست جمهوري در جمهوري چك به دور دوم كشيده شد.
پس از اينكه هيچ يك از 9 نامزد انتخابات رياست جمهوري در جمهوري چك نتوانستند حد نصاب لازم (50 درصد بعلاوه يك) را براي پيروزي در انتخابات كسب كنند؛ دو تن از نامزدها يعني «ميلوس زمان» - نخست وزير اسبق - و «كارل شوارزنبرگ» -وزيرخارجه- به دور دوم راه يافتند اين دو كه به ترتيب 2/24 درصد و 4/23 درصد از آرا را از آن خود كرده اند، در تاريخ 25 و 26 ژانويه سال جاري (ششم و هفتم بهمن ماه) با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت.
«يان فيشر» نام نخست وزير اسبق جمهوري چك است كه در اين انتخابات توانست با كسب 36/16 درصد از آرا نفر سوم شود.
ميلوس زمان، نامزد چپ گرا پيش از اعلام نتايج انتخابات گفته بود در صورت پيروزي گام هاي محكمي به سمت ساختارهاي اتحاديه اروپا خواهد برداشت. جمهوري چك سال 2004 به اتحاديه اروپا پيوسته است.
گفتني است، دوره رياست جمهوري در اين جمهوري پنج ساله است و اين نخستين باري است كه مردم در اين كشور به طور مستقيم اقدام به انتخاب رئيس جمهور خود مي كنند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10