(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 25  دی  1391 - شماره 20405

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
وقت آفند است (يادداشت روز)
شباهت (گفت و شنود)
نشنال اينترست:
 پيشنهاد غرب به ايران بايد لغو تحريم ها باشد
پيام رهبر انقلاب به اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا؛
خود را براي برداشتن گام هاي پر شتاب به سوي چشم اندازهاي ترسيم شده آماده كنيد
براي پيگيري معوقات بانكي انجام شد
جلسه دادستان كل كشور با 24 مديرعامل بانك
حجت الاسلام والمسلمين سيد مسيح شاهچراغي درگذشت
كيهان و خوانندگان
آتلانتيك: تا رژيم سعودي ساقط نشده آمريكا شاه جديد را تعيين كند (خبرويژه)
عبدي: اصلاح طلبان با اشتباهات راه را بر خود بستند (خبرويژه)
اپوزيسيون و اصلاح طلبان درباره آمريكا دچار سوء تفاهمند (خبرويژه)
در ضد ايراني بودن چاك هيگل شك نكنيد (خبرويژه)


وقت آفند است (يادداشت روز)

اين روزها و در ژانويه 2013، موضوعي كه آمريكايي ها همواره تلاش مي كردند از آن به عنوان اهرمي عليه جمهوري اسلامي استفاده كنند به معضلي براي كاخ سفيد تبديل شده است.
موضوع «حقوق بشر» اكنون براي آمريكا و دولت اوباما به صورت دردسري لاينحل درآمده كه تا پيش از آن با پروپاگانداي رسانه اي، دستاويزي براي هجمه به ايران و كشورها و ملت هاي مستقل و عدالت طلب به كار گرفته مي شد. بخصوص طي چند سال اخير پس از ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت، آنچه در دستور كار نظام سلطه بوده پرونده سازي در موضوع حقوق بشر جمهوري اسلامي است تا به موازات موضوع هسته اي، مقوله حقوق بشر كشورمان را در مختصات پرونده اي تحريف شده و جعل اتهامات و شبهات عليه ايران برجسته نمايند.
جالب اينجاست كه خط رسانه اي اين سناريو به وضوح قابل رصد است و پيش از همه دو سال قبل «صداي آمريكا»-VOA- پرونده سازي براي موضوع حقوق بشر ايران را به موازات موضوع هسته اي كليد زد. اما نمونه اي مستند از وضعيت وخامت بار حقوق بشر در آمريكا بيانگر آن است كه اهداف و طراحي ها و ارزيابي هاي آنها براي پرونده سازي حقوق بشري عليه ايران به نتيجه نرسيده و بلكه نتيجه معكوس داده و اكنون به تعبير كارشناسان و فعالان حقوق بشري در آمريكا- از جمله آليشا مك ويليامز-؛ «كاخ سفيد در پيله اي كه خود تنيده است گرفتار شده است».
ماجرا داستان تلخ و غيرقابل انكار «زندان گوانتانامو» است كه هر سال در ماه ژانويه ابعاد تازه اي پيدا مي كند.
اين روزها يازدهمين سالگرد تاسيس زندان گوانتانامو است كه با تظاهرات اعتراض آميز در آمريكا و برخي از كشورهاي اروپايي همراه بوده است.
امسال تظاهرات معترضان از ديوان عالي آمريكا به سوي كاخ سفيد و كنگره در حالي برگزار شد كه افكار عمومي با جديت و مصمم تر از گذشته خواستار بستن زندان گوانتانامو است تا بيشتر از اين براي آمريكا در پهنه بين المللي رسوايي به بار نيايد.
اكنون افكار عمومي در داخل آمريكا پي برده اند كه وعده ها براي بستن زندان گوانتانامو تنها يك ژست سياسي است و هيچ اراده اي براي پايان دادن به نقض فاحش حقوق بشر، شكنجه ها، بازداشت هاي طولاني و...وجود ندارد.
از پس ژانويه 2002 كه زندان گوانتانامو به بهانه نگهداري عوامل تروريستي 11 سپتامبر تاسيس شد بارها جرج بوش رئيس جمهور وقت آمريكا از بستن اين زندان خبر داد ولي عملي نشد تا اين كه باراك اوباما در رقابت هاي انتخاباتي سال 2008 وعده داد كه در صورت به قدرت رسيدن، زندان گوانتانامو را تعطيل مي كند.
اوباما در ژانويه 2009 و در دومين روز ورود به كاخ سفيد بار ديگر بر بستن زندان گوانتانامو تاكيد كرد و البته يك ضرب الاجل نيز تعيين نمود تا نهايتا در ژانويه 2010، زندان گوانتانامو كه به نماد نقض فاحش حقوق بشر در آمريكا در دهه گذشته تبديل شده است بسته شود ولي اكنون در ژانويه 2013، گوانتانامو باز است و اين موضوع پر دامنه به يك چالش ساختاري براي آمريكا تبديل شده است.
فشار افكار عمومي و رسوايي فضاحت بار آمريكا در گوانتانامو تا جايي پيش رفته است كه حتي نهادها و سازمان هاي به اصطلاح حقوق بشري كه تحت تأثير قدرت هاي سياسي هستند چاره را در آن يافته اند تا نسبت به زندان گوانتانامو واكنش نشان داده و خواستار تعطيلي آن بشوند.
براي همين است كه سازمان عفو بين الملل، ديده بان حقوق بشر و... با صدور بيانيه هايي خواستار بسته شدن زندان گوانتانامو شده اند. ولي آيا گوانتانامو بسته مي شود؟ پاسخ به اين سؤال را نبايد در ميان ژست مقامات آمريكايي يا محكوميت هاي صوري نهادهاي به اصطلاح حقوق بشري واكاوي كرد بلكه بايد مكانيسم حقوقي و ساختار قضايي آمريكا را مورد مداقه و تأمل قرار داد. آنچه محرز است و ترديدي در آن وجود ندارد اين است كه اراده قضايي و حقوقي آمريكا بر عدم تعطيلي زندان گوانتانامو و زندان ها و بازداشتگاههايي نظير آن است.
از جمله دلايلي كه اين ادعا را ثابت مي كند «قانون دفاع ملي 2013» است كه اجازه مي دهد زندان گوانتانامو باز باشد و جالب اينجاست كه جناب اوباما تمديد اين قانون را امضا كرده است. بنابراين هم فعالان حقوق بشري در آمريكا و هم افكار عمومي پي برده اند كه اساساً جنگ و دعواي حقوقي ميان اوباما و كنگره براي بستن زندان گوانتانامو يك جنگ زرگري بوده و بازماندن گوانتانامو كه امروز 11 ساله شده است ناشي از اراده سيستماتيك نقض حقوق بشر در آمريكاست. اين نقض سيستماتيك زواياي غيرقابل انكاري در داخل گوانتانامو دارد كه بخشي از آن به بيرون درز كرده است.
از جمله، مي توان به افشاگري هاي چند ماه پيش سايت ويكي ليكس اشاره كرد كه 100 سند تازه را در بي قانوني و نقض حقوق بشر در گوانتانامو منتشر نمود و در يكي از اين سندها، سندي مربوط به وزارت دفاع آمريكا بود كه نشان مي داد «شكنجه» و «خشونت» در زندان گوانتانامو بطور سيستماتيك پذيرفته شده است.
نكته گفتني اين است كه سخن درباره زندان گوانتانامو تنها يك نماد از نقض گسترده و فاحش حقوق بشر است و وضعيت بحراني حقوق بشر در كشور مدعي حقوق بشر به گونه اي است كه سخن گفتن درباره آن مثنوي هفتاد من كاغذ است.
طرفه آنكه اين وضعيت، صداي خود آمريكايي ها را هم درآورده است. همين چند روز پيش بود كه نوام چامسكي انديشمند برجسته آمريكايي به صراحت اعلام كرد كه «آمريكا اصلي ترين ناقض حقوق بشر در جهان است» و بلافاصله بر ژست هاي حقوق بشري اوباما و ظاهر به اصطلاح صلح طلب او خط بطلان كشيد و گفت؛ «كمپين قتلها و جنايت ها در سراسر جهان توسط او اداره مي شود.»
مقارن با اين شرايط و اتفاقات و بر ملا شدن سيماي بدون رتوش اوباما و آمريكا در نقض سيستماتيك حقوق بشر چند نكته نيز قابل اعتناست؛
1- آمريكايي ها در حالي كه در بدترين شرايط به لحاظ حقوق بشري قرار دارند و اندك اعتبار آنها هر روز در پهنه افكار عمومي در حال لطمه خوردن است در يك جنگ تمام عيار حقوق بشري با ايران قرار دارند.
به تعبير روشن تر، كاخ سفيد يك جنگ نرم حقوقي را عليه جمهوري اسلامي طي سال هاي اخير تدارك ديده است.
پمپاژ اتهامات حقوق بشري عليه ايران، طرح شايعاتي چون دست داشتن ايران در حادثه 11 سپتامبر يا طرح ترور كذايي سفير عربستان در نيويورك، كارگرداني صدور قطعنامه هاي حقوق بشري بر ضد كشورمان و ... از جمله رئوس اين كارشكني ها و دسيسه ها است.
البته بايد اين مطلب را به موارد قبلي علاوه كرد كه تعيين گزارشگر حقوق بشر در امور ايران و صدور گزارش هاي حقوق بشري عليه جمهوري اسلامي نيز در شرايطي است كه پشت پرده اين «پروژه» ها، آمريكا و چند كشور همسو با آن هستند.
بنابراين لازم است در اين جنگ نرم حقوقي، جمهوري اسلامي نيز به اقدامات پدافندي بسنده نكند و در شرايطي كه موضوع حقوق بشر پاشنه آشيل واشنگتن است و نمونه هاي مستندي در اين باره عيان و نمايان گشته، اقدامات آفندي عليه آمريكا در دستور كار قرار بگيرد.
2- آيا نبايد در شرايطي كه جمهوري اسلامي در تحولات منطقه در بستر بيداري اسلامي، پيشقراول اين نهضت شده است در برملا كردن و شناساندن چهره واقعي آمريكا در نقض حقوق بشر نيز پيشقدم شود؟
فايده و ضرورت اين اقدام مهم، آن است كه آمريكايي ها نمي توانند با موضوعات حقوق بشر، سناريوي «انحراف افكار عمومي» را در بزنگاه هاي خاص عملي نمايند چون خود بايد پاسخگوي نقض حقوق بشر باشند كه يكي از موارد پرشمار آن زندان گوانتانامو خواهد بود.
3- آنچه در بند دوم آمد نبايد در مرحله شعار و يك تكاپوي مقدس متوقف شود بلكه بايد مكانيسم و ساز وكاري براي آن بر مبناي ظرفيت هاي جمهوري اسلامي شكل بگيرد كه اكنون ايران اسلامي رئيس جنبش عدم تعهد است و مي تواند با دو سوم كشورها در اين باره تعامل مستقيم برقرار نمايد.
اگر مجموعه پتانسيل حقوقي كشور اعم از دولت، وزارت خارجه، قوه قضائيه، ستاد حقوق بشر، كميسيون حقوق بشر مجلس و نهادهاي مرتبط جزيره اي و انفرادي عمل ننمايند دردسرهاي متعدد و پي درپي براي آمريكايي ها در موضوع حقوق بشر ايجاد خواهند كرد و پيشاپيش، پروژه تلاش ها و تحركات آنها براي پرونده سازي حقوق بشري عليه ايران و ارجاع آن به شوراي امنيت مي سوزد و اين مي طلبد تا قرارگاه جنگ نرم حقوقي تشكيل شود.
حسام الدين برومند
 


شباهت (گفت و شنود)

گفت: از انتخابات چه خبر؟!
گفتم: خيلي ها احساس تكليف كرده اند كه نامزد رياست جمهوري بشوند.
گفت: احساس تكليف آنها اهميتي ندارد، مهم احساس تكليف مردم است كه به چه كسي رأي بدهند.
گفتم: غير از يكي دو نفر، بقيه شبيه هم هستند و آمدن و نيامدنشان تفاوتي ندارد و كسي هم آنها را نمي شناسد و مردم همه آنها را مثل هم مي دانند.
گفت: چه عرض كنم؟!
گفتم: يارو مي گفت اولين كسي كه جمله «همه مردها مثل هم هستند» را به كار برد يك خانم چيني بود كه شوهرش رو توي بازار گم كرده بود!
 


نشنال اينترست:

پيشنهاد غرب به ايران بايد لغو تحريم ها باشد

تحليلگر نشريه آمريكايي نشنال اينترست در مقاله اي تصريح كرد كه غرب نمي تواند تنها از طريق آسيب رساندن، ايران را مجبور به عقب نشيني كند، زيرا ايران نيازي ندارد كه حتي براي كاهش آسيب ها به غرب التماس كند.
«پل پيلار»، تحليلگر نشريه آمريكايي نشنال اينترست در مقاله اي اذعان كرده است كه گروه 1+5 بايد يك پيشنهاد مشخص براي كاهش تحريم ها در مقابل دريافت امتياز از ايران به اين كشور ارائه كند.
پيلار تصريح كرده كه يكي از مشكلات مذاكرات در واقع عدم وجود پيشنهادي قابل قبول به ايران است.
به گزارش فارس، پيلار در بخش پاياني مقاله خود ضمن رد كارايي جنگ طلبي در قبال برنامه هسته اي ايران، اذعان كرده كه مسائلي وجود دارند كه تصور ايرانيان را نسبت به مذاكرات هسته اي شكل مي دهند.
وي تاكيد كرده است كه نمي توان تنها از طريق آسيب رساندن ايرانيان را مجبور كرد كه امتياز بدهند. وي ضمن طرح اين ادعا كه ايران از تحريم ها آسيب ديده است افزود: آنچه غرب مورد غفلت قرار داده است آن است كه هيچ دليلي براي ايرانيان وجود ندارد تا تصور كنند در صورت دادن امتياز از اين آسيب ها كاسته مي شود. گروه 1+5 همچنان بايد پيشنهادي را روي ميز بگذارد كه دربرگيرنده رهايي آشكار از تحريم ها باشد.
بدون چنين پيشنهادي، ايرانيان نيازي نخواهند داشت كه حتي براي كاهش آسيب ها التماس كنند، هرچقدر هم كه فشارها افزايش پيدا كنند.
پل پيلار تصريح كرده است كه ايرانيان دلايل خوبي در دست دارند تا نسبت به انگيزه هاي غرب از اعمال فشار به ايران ترديد كرده و انگيزه اصلي را تغيير رژيم در ايران بدانند.
وي در پايان تاكيد كرده است كه جنگ طلبي درخصوص ايران شرايط را تنها بدتر مي كند.
 


پيام رهبر انقلاب به اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا؛

خود را براي برداشتن گام هاي پر شتاب به سوي چشم اندازهاي ترسيم شده آماده كنيد

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيام به چهل و هفتمين نشست ساليانه اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا تاكيد كردند: جوانان و فرزندان عزيز ملت ايران در هر نقطه اي از جهان بايد خود را براي نقش آفريني در اداره كشور و برداشتن گامهاي بلند و پر شتاب به سوي چشم اندازهاي ترسيم شده آماده كنند.
متن اين پيام كه ديروز در پاريس از سوي حجت الاسلام و المسلمين جواد اژه اي نماينده مقام معظم رهبري در امور دانشجويان در اروپا قرائت شد، به شرح زير است:
بسم الله الرّحمن الرّحيم
دانشجويان عزيز
شما جوانان، مديران آينده كشوريد. ايران فردا، با ثروت عظيمي از اندوخته هاي علمي و عملي، بايد به دست مديراني بزرگ و لايق، اداره شود و گامهاي بلند و پرشتاب به سوي چشم اندازهاي ترسيم شده را، با همت و ايمان و بصيرت و شجاعت امثال شما بردارد.
شما و همه جوانان و فرزندان عزيز ملت ايران در هر نقطه جهان، بايد خود را براي نقش آفريني در اين تراز، آماده كنيد.
شما را همواره دعا مي كنم. خداوند يار و مددكارتان باد.
سيد علي خامنه اي
12دي ماه1391
 


براي پيگيري معوقات بانكي انجام شد

جلسه دادستان كل كشور با 24 مديرعامل بانك

24 مديرعامل بانك هاي دولتي و خصوصي و دادستان كل كشور براي بررسي موضوع معوقات بانكي تشكيل جلسه دادند.
به گزارش روابط عمومي دادستاني كل كشور، با دعوت معاونت اقتصادي دادستان كل كشور، صبح ديروز جلسه اي با حضور دادستان كل كشور حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه اي و بيست و چهار مديرعامل بانكهاي دولتي و خصوصي در دادستان كل كشور پيرامون موضوع مطالبات غيرجاري بانك ها (سررسيد گذشته، معوق و مشكوك الوصول) برگزار و مسئله مذكور مورد پيگيري و بررسي قرار گرفت.
چندي پيش نيز گروهي از شخصيت هاي حقوقي براساس فهرست بانك مركزي درباره بدهكاران كلان بانكي با محسني اژه اي جلسه اي داشتند و درباره مسئله معوقات بانكي يا همان مطالبات غيرجاري (سررسيد گذشته، معوق، مشكوك الوصول) بحث و گفت و گو به عمل آمده بود.
جزئيات ديدار دادستاني
با مديران عامل بانك ها
مديرعامل بانك توسعه صادرات در گفت وگو با خبرگزاري تسنيم درباره جلسه ديروز دادستاني كل كشور با مديران عامل بانك هاي دولتي و خصوصي اظهار داشت: در اين نشست تمام مديران عامل بانك هاي دولتي وخصوصي حضور داشتند اما بنده شخصاً متوجه حضور مسئولان بانك مركزي نشدم و كسي را نديده ام.
بهمن وكيلي با بيان اينكه در نشست مورد اشاره موضوع مطالبات معوق ريشه يابي شد، افزود: دلايل ايجاد وافزايش مطالبات معوق و البته مباحث مطرح و مشكلات اين حوزه با حضور مديران عامل بانك ها و مسئولان قوه قضائيه مورد رسيدگي قرار گرفت.
مديرعامل بانك توسعه صادرات درباره راهكارهاي مطرح شده در اين نشست، تصريح كرد: راهكار واحدي اعلام نشد اما قرار بر اين شد كه راهكارهايي از سوي بانك ها و قوه قضائيه براي كاهش مطالبات معوق ارائه شود كه در آينده نزديك در دستور كار بانك ها قرار گيرد.
وكيلي در ادامه به صحبت هاي مطروحه در نشست مذكور از سوي مديران عامل بانك هاي خصوصي و دولتي اشاره و اضافه كرد: بانكداران در جلسه مذكور انتظارات خود را از قوه قضائيه در خصوص وصول مطالبات معوق مطرح كرده اند؛ مسئولان دادستاني قول دادند به صورت ويژه مطالبات معوق را پيگيري كنند.
اين مقام مسئول در سيستم بانكي در پاسخ به اين سوال كه آيا مديران عامل بانك ها مكلف به ارائه گزارشي در خصوص تعداد بدهكاران كلان و ميزان تسهيلات معوق شده بودند؟ گفت: قبل از اين نشست هم گزارشي را به دادستاني كشور درباره ميزان و تعداد بدهكاران بانكي داده بوديم اما ديروز هم برخي از بانك ها گزارشي را به دادستان دادند.
وي ابراز اميدواري كرد كه مطالبات معوق بانك ها با كمك قوه قضائيه و مسئولان مربوطه وصول شود و البته تأكيد كرد: نيازي به پيگيري قوه قضائيه نيست؛ دستگاه هاي مختلفي از بانك ها گزارش مطالبات معوق را خواسته اند كه آنها هم گزارش ها را تحويل داده اند.
مديرعامل بانك توسعه صادرات در ارتباط با اين سوال كه آيا در اين نشست پرونده 300 بدهكار بانكي كه 60 درصد نقدينگي كشور را در اختيار دارند نيز مورد بررسي قرار گرفت؟ افزود: 300 بدهكار بانكي را شخصاً نمي شناسم و در جريان اسامي آنها نيستم؛ آقاي اژه اي اما اشاره اي به صحبت هاي رئيس جمهور در اين باره كردند و گفتند هنوز پرونده اين افراد در اختيار ما قرار نگرفته است.
وكيلي ضمن تأكيد براينكه جلسه بيشتر حول محور بررسي چرايي افزايش معوقات بانكي گذشت، اظهار كرد: آقاي اژه اي به مديران قول داد كه پرونده مطالبات معوق را شخصاً بررسي كند و در اين باره هم جلسات ديگري با بانكي ها و بدهكاران كلان برگزار خواهد شد تا معوقات بانكي 2 طرفه بررسي شود.
بنا براين گزارش، با دعوت معاونت اقتصادي دادستان كل كشور، صبح يكشنبه 24/10/1391 جلسه اي با حضور دادستان كل كشور حجت الاسلام محسني اژه اي و 24 مديرعامل بانك هاي دولتي و خصوصي در دادستاني كل كشور پيرامون موضوع مطالبات غيرجاري بانك ها (سررسيد گذشته، معوق و مشكوك الوصول) برگزار و مسئله مذكور مورد پيگيري و بررسي قرار گرفت.
گفتني است ، اولين جلسه دادستان كل كشور در اين زمينه يكشنبه گذشته، 17 دي ماه برگزار شده بود.

 


حجت الاسلام والمسلمين سيد مسيح شاهچراغي درگذشت

حجت الاسلام والمسلمين حاج سيد مسيح شاهچراغي پدر شهيدسيد حسن شاهچراغي دار فاني را وداع گفت.
اين عالم رباني در سال 1302 هجري شمسي در روستاي حسن آباد دامغان ديده به جهان گشود و بعد از تحصيلات مقدماتي در همان روستا، جهت كسب محضر علماء و طي مراتب علوم فقهي به حوزه علميه دامغان پاي نهاد و پس از عمري مجاهدت علمي و اخلاقي در سن 89 سالگي به ديار باقي شتافت.
كيهان: درگذشت اين عالم وارسته و انقلابي و پدر بزرگوار شهيد سيد حسن شاهچراغي سرپرست اسبق مؤسسه كيهان را به حوزه هاي علميه، مردم شريف استان سمنان و خانواده مكرم آن مرحوم به ويژه آيت الله شاهچراغي امام جمعه محترم سمنان تسليت مي گوئيم.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30002323
¤ اگرچه ممكن است دولتمردان تركيه به خيال قدرتمند شدن در منطقه از طريق امتياز دادن به آمريكا و سران عرب بخواهند در خدمت قاتلان مردم سوريه باشند ولي غيرت مردم مسلمان اين كشور كه خونشان از جسارت يانكي ها به قرآن اين كتاب آسماني جهان اسلام به جوش آمده و به خيابان ها ريخته اند هرگز اجازه نخواهند داد كشورشان تا اين حد تحقير بشود و به خواست خداوند جشن مزدوران آمريكايي و سران خائن بعضي از كشورهاي عربي را به عزا تبديل خواهند كرد.
طالعي
¤ از مرحوم حضرت آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني(ره) نقل شده است: سريع ترين دعايي كه به هدف اجابت مي رسد دعاي برادر مؤمن براي برادر ديني اش است كه پشت سر او براي او دعا مي كند و از خدا طلب خير مي كند نه در حضورش. هر كس براي ديگري دعا كند به سرعت به اجابت مي رسد همين كه براي ديگري خير خواستي و دعايش كردي براي خودت دو برابرش منظور و مستجاب مي شود.
1858 - 0912
¤ خدا نكند اطرافيان آقاي احمدي نژاد رياست محترم جمهوري همان اشتباه اطرافيان آقاي هاشمي در دولت سازندگي را بكنند و خدمات ارزنده خود را خدشه دار ساخته و پايگاه اجتماعي خويش را در ميان مردم از دست بدهند.
3725---0913
¤ طلحه و زبير شدن در هر پستي سهل است اما ياسر و عمار شدن سخت است.
يك دبير بازنشسته
¤ باتوجه به سم پاشي دائمي شبكه هاي مختلف بيگانه و با نزديك شدن به زمان انتخابات لازم است دستگاههاي مسئول نسبت به فيلترينگ رسانه هاي بيگانه كه دائم بر طبل آشوب مي كوبند اقدام نمايند.
1468 - 0938
¤ خطاب به اصولگرايان فعال در انتخابات رياست جمهوري بنويسيد فتنه بعدي كه ممكن است پيش بيايد تفرقه و اختلاف بين آنان مي باشد در اين صورت شكسته شدن آراء اصولگرايان به نفع مردم نخواهد بود.
3877---0912
¤ به نظر مي رسد جنجال رسوايي اخلاقي پترائوس سرپوشي بود بر ناكاميها و شكست هاي پي در پي سازمان شيطاني سيا در تقابل با سربازان گمنام امام زمان(عج).
رضايي از استان ولايتمدار البرز
¤ زلزله اخير به فاصله كمي از زلزله خراسان جنوبي در استان چهارمحال و بختياري اتفاق افتاد معلوم نيست چند مدت بعد زلزله بعدي در كدام نقطه كشور روي بدهد. با اين وصف لازم است به موضوع آموزش و پايين آوردن خسارت جاني و مالي در مواجهه با زلزله در صدا و سيما اهميت داده شود.
2796---0935
¤ بيش از 6 ماه مي شود كه جاده لنگرود- چمخاله در استان گيلان در حال ترميم مي باشد و رفت و آمد اتومبيل ها از يك طرف جاده با وضعيت اسف بار صورت مي گيرد. سزاوار نيست براي رفع يك اشكال شهروندان تا اين حد اذيت بشوند.
جانعلي زاده
¤ آقاي قاضي زرگر قول داده بود ظرف سه سال به همه اعضاي پروژه نگين و مرواريد غرب يك واحد تحويل دهند. پس چرا هنوز كاري انجام نشده است؟ چه كسي به فرياد ما مي رسد؟!
0458---0912
¤ يك بار از معاون اول رئيس جمهور يا وزير اقتصاد يا رئيس بنياد شهيد بپرسيد بالاخره معوقه آزادگان كي پرداخت خواهد شد؟ چرا اين قدر تعلل مي شود؟
3419---0915
¤ يكي از علل اصلي آلودگي هواي تهران وجود كارخانه هاي متعدد صنعتي در اطراف جاده كرج به تهران است كه در مسير اصلي وزش باد قرار گرفته و آنها را وارد تهران مي كند كه شايسته است مسئولين نسبت به انتقال آنها اقدام كنند تا از آلودگي هوا كاسته شود.
7902---0919
¤ از نيروي انتظامي شهرستان بهشهر درخواست مي شود با دزدان اموال مردم با شدت بيشتري برخورد نمايند. برخي دزدان حتي به شيرهاي آب مساجد هم رحم نمي كنند.
3969---0911
¤ تقاضا دارم درباره مشكلات كارت سوخت آژانس ها گزارشي تهيه كنيد. چرا كه حتي بعد از چند بار چاپ در روزنامه مسئولين هيچ پاسخي درباره وعده هاي خود به رانندگان ندادند؟
0907---0935
¤ چرا نظارت بر كنترل كيفيت قطعات محصولات ايران خودرو نيست 10 ماه پيش يك دستگاه خودرو سمند صفر كيلومتر خريدم كه سيلندر آن خراب است و هيچ نمايندگي اي هم قادر به تعمير آن نيست چرا؟ براي رفع مشكل به كجا روم؟!
1574---0912
¤ احكام اعدامي هاي فساد بزرگ اقتصادي كي به اجرا درمي آيد؟ از مسئولين دستگاه قضا درخواست پاسخگويي دارم.
1118---0938
¤ آقاي احمدي نژاد ماههاست براي تسريع پرداخت معوقات آزادگان دستور اكيد صادر نموده است و هر بار به معاون اول و وزير اقتصاد و دارايي تأكيد مي نمايند اما هيچ اقدامي صورت نگرفته است و حاضر به پاسخگويي در رسانه ها و رسانه ملي نيستند؟!
3419 - 0915
¤ طرح ممنوعيت دوشغله بودن و عضويت در هيئت مديره نبايد فقط اختصاص به مديران اجرايي شاغل در قوه مجريه پيدا كند حق اين است كه چنين ممنوعيتي شامل نمايندگان مجلس و مسئولين قوه قضائيه نيز بشود.
7699 - 0913
كيهان : اين طرح شامل مسئولان مورد اشاره اين خواننده گرامي نيز شده است.
پاسخ روابط عمومي شهرداري منطقه يك
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه مردمي مورخ 15/9/91 موضوع «برخورد تند شهردار ناحيه 6» به آگاهي مي رساند: طبق گزارش شهرداري ناحيه 6 اين منطقه املاك فوق از سنوات گذشته بدون پرداخت عوارض تثبيت به شهرداري بصورت غيرمجاز داير و مورد بهره برداري قرار گرفته اند كه اين ناحيه به منظور تعيين تكليف املاك مذكور و احقاق حقوق حقه شهرداري در ابتدا اقدام به ارسال ابلاغيه ارائه مدارك به املاك فوق الذكر و دعوت براي تثبيت تجاري توسط شوراي معماري منطقه نموده و املاكي كه فاقد مدارك مثبته كافي بوده اند پس از بازديد و تهيه گزارش خلاف، به ماده صد ارسال گرديده اند تا پس از اخذ راي از كميسيون مربوطه برابر ضوابط و مقررات شهرداري اقدام لازم صورت گيرد.
پاسخ سازمان زيباسازي شهرداري
پيرو درج پيام يك شهروند در ستون پيام هاي مردمي با موضوع «پيشنهادي درباره پياده راه ميدان شهداء»، به اطلاع مي رساند؛ سازمان زيباسازي شهر تهران به منظور رفاه شهروندان براي تردد در اين مسير، تعدادي ميدل باس شارژي به صورت رايگان در اختيار شهروندان، سالمندان و افراد ناتوان جسمي، قرار داده است.
لازم به ذكر است، زيرساخت اين پياده راه به گونه اي طراحي شده كه امكان تردد خودروهاي اضطراري و در صورت لزوم خودروهاي سنگين ويژه حمل بار مغازه هاي موجود در پياده راه را داشته باشد.
 


آتلانتيك: تا رژيم سعودي ساقط نشده آمريكا شاه جديد را تعيين كند (خبرويژه)

يك نشريه آمريكايي در گزارشي نوشت عربستان مي تواند نقش موثري در مهار ايران ايفا كند اما مسئله اين است كه اين رژيم هر روز درمانده تر مي شود.
نشريه آتلانتيك در اين گزارش تصريح كرد: اگر آمريكا مي خواهد ايران هسته اي را مهار كند، بايد در انتخاب شاه بعدي عربستان دخالت كند.
«سايمون هندرسون» تحليلگر آتلانتيك با اشاره به اجلاس سالانه اخير سران كشورهاي عرب منطقه خليج فارس در منامه پايتخت بحرين، بي توجهي رسانه اي غرب به اين رويداد مهم را مايه شرم خواند و افزود: شوراي همكاري خليج فارس در سال 2013 ميلادي در صف نخست مواجهه با ايران و فعاليت هاي هسته اي اين كشور خواهد بود اين در حالي است كه عربستان به عنوان ثروتمندترين و مقتدرترين عضو شوراي همكاري، با بحران جانشيني پادشاه در اين كشور روبه رو است.
عربستان مي تواند نقش تعيين كننده اي مقابل ايران ايفا كند اما هم اكنون هر روز كه مي گذرد رياض به لحاظ سياسي درمانده تر مي شود.به عبارت ديگر عربستان به عنوان بزرگترين صادركننده نفت جهان و مدعي رهبري جهان اسلام، از پادشاه بي بهره است.
اين گزارش مي افزايد: «عبدالله بن عبدالعزيز آل سعود» پادشاه عربستان كه به تازگي جراحي كرده است، 90 سال عمر دارد و روز به روز بر ناتواني آن افزوده مي شود. سلمان برادر ناتني او و وليعهد عربستان نيز امسال 77 ساله شد. وي كه به جاي عبدالله به منامه رفته بود، در بحث ها چندان مشاركتي نداشت زيرا او نيز به عنوان پادشاه آينده عربستان دچار اختلال مشاعر شده است.
آتلانتيك با صراحت و وقاحت نوشت: با توجه به اين وضعيت، واشنگتن بايد با كنار گذاشتن ترس دائمي خود و بدون هراس از آشفته كردن خاندان سعود، ديپلماسي نامعلومش را در قبال رياض كنار گذاشته و كمك كند شاه تازه در عربستان بر مسند قدرت بنشيند. البته لازم هم نيست به گونه اي عمل كند كه همه بفهمند. برعكس، بهتر است كسي از دخالت آمريكا در اين زمينه بويي نبرد.
هندرسون يادآور شده است: در خانواده سلطنتي سعودي عده اي هستند كه آشكارا مي خواهند نامزدي سلمان براي پست پادشاهي همچنان پابرجا بماند؛ حتي در رسانه هاي عربستان، اغلب عكس هايي از سلمان حين ديدار با مقامات، ديپلمات ها و حتي ملاقات كنندگان خارجي منتشر مي شود. اما عبدالله شاه عربستان كه گويي عمق بحراني را كه كشورش با آن رو به رو است فهميده، ماه نوامبر گذشته شاهزاده «محمدبن نايف» يكي ديگر از برادرزاده هاي خود را با ارتقاي شغلي به مقام وزير كشور منصوب كرد. محمد، شاهزاده اي توانا و سختكوش، فرزند نايف وليعهد متوفي عربستان است. به نظر مي رسد او را آماده مي كنند تا بر مسند پادشاهي آينده بنشانند. اما شايد ترقي سريع او حسادت بسياري از عموزاده ها را برانگيخته باشد؛ از اين رو شايد ارتقاي بيشتر او توسط ده ها عموي ديگر كه همه پسران سعود پايه گذار پادشاهي عربستان هستند، به چالش كشيده شود.
آتلانتيك معتقد است: چالش پيش روي واشنگتن اين است كه كمك كند محمد بن نايف باز هم ترقي كند تا ميان بد و بدتر، سروساماني به سياست آشفته داخلي عربستان بدهد. زيرا براي فضاي سياسي سركوبگر اين كشور كه در گذشته نتيجه اي جز ظهور افراطياني چون القاعده نداشته است، بايد چاره اي انديشيد.


 


عبدي: اصلاح طلبان با اشتباهات راه را بر خود بستند (خبرويژه)

عضو مستعفي حزب مشاركت درباره چشم انداز آينده اصلاح طلبان و احتمال بازگشت آنان به قدرت مي گويد «متأسفانه نمي توانم به اين پرسش شما صادقانه پاسخ دهم. آنچه كه به لحاظ تحليلي فكر مي كنم با آنچه كه آرزوي آن را دارم انطباق ندارد، لذا دوست ندارم كه تحليل خود را كه هماهنگ با اين آرزو نيست بيان كنم»!
عباس عبدي كه به پرسش هاي نشريه زنجيره اي آسمان پاسخ مي داد، همچنين درباره اينكه چرا اصلاحات فراگير و ماندگار نشد، گفت: براي ماندگار نشدن اصلاحات دلايل متعددي مي توان برشمرد. آمدن اصلاح طلبان بيش از آنكه براساس موازنه قواي اجتماعي باشد، تا حدي ناشي از خطاي محاسباتي طرف مقابل بود، و ويژگي پيش بيني ناپذيري رفتار مردم ما، موجب پيروزي آنان شد. از اين نظر بقاي آنها مبتني بر قدرت آمدنشان نبود، لذا اين بقا ناپايدار مي نمود.
وي درباره احتمال نامزدي خاتمي در انتخابات گفت: بخش هايي از اصلاح طلبان تنها گزينه خود را آقاي خاتمي مي دانند و به احتمال فراوان ايشان هم از وقوع اين اتفاق استقبال مي كند و منتظر آن است. ولي چنين چيزي در شرايط فعلي محقق نخواهد شد، مگر آنكه اتفاق بسيار خاصي بيفتد كه در سه و چهارماه باقي مانده بعيد مي دانم كه چنين شرايطي رخ دهد.
وي مي گويد: نيروي سيار اصلاح طلب بايد به تناسب شرايط خودش و طرف مقابل و جامعه به گونه اي رفتار كند كه راه را براي فعاليت خود باز كند نه آن كه برعكس با اقدامات اشتباه خود امكان بسته شدن راه را فراهم كند، بعد در انتظار بنشيند تا ديگران اجازه حضور بدهند. عبدي اضافه كرد: اصلاح طلبان اگر در سال 1388 مسير ديگري را طي كرده بودند، امروز با اطمينان خاطر بيشتري مي توانستند اميدوار باشند كه از موضع برتر عهده دار قدرت مي شدند. ولي در هر حال آنچه كه امروز مهم است، بازسازي نيروهاي اصلاحات است. عضو مستعفي حزب مشاركت درباره بسته بودن حلقه در حزب مشاركت تصريح كرد: دايره اين محدوديت بيش از آنكه در افراد باشد، محدوديت در افكار است و بيشترين ضربه را از اين تنگ شدن دايره، مردم و جامعه و حتي همان گروه هاي محدودكننده خواهند خورد. هر چند آنان براي رسيدن به اين نقطه خطرناك برنامه ريزي داشتند ولي مساله مهم اين است كه بهانه را ديگران در اختيار آنان گذاشتند.
عبدي درباره طرح خروج از حاكميت در دوره اصلاحات اظهار داشت: ديدگاه «خروج از حاكميت» از طرف حزب مشاركت پذيرفته شد، اگر بيانيه پاياني كنگره سوم حزب را مطالعه كنيم، متوجه اين نكته خواهيم شد. ولي بعدا به دلايلي كه بنده از آن بي اطلاعم (چون در آن زمان زندان بودم) از اين نظر عدول شد. پس از آزادي نيز يكي دو دليل براي عدم حضور من در مشاركت وجود داشت، كه مهم ترين آن اين بود كه گمان مي كردم كه حضورم در مشاركت، كمك موثري بر انسجام و برنامه هاي آن نمي كند، لذا بيرون بودن را ترجيح دادم. در مورد انتخابات سال 1388 هم به كلي با خط مشي انتخاباتي نيروهاي طرفدار آقاي خاتمي مخالف بودم.
وي درباره سناريوي عبور از خاتمي مدعي شد كه عليه اين ايده موضع گيري كرده «هر چند بعدها گروهي ديگر با دنده عقب از خاتمي عبور كردند، و صدايش را در نياوردند. زيرا منظور از خاتمي شعارهايش بود و نه شخص آن، و در اين صورت خود انسان هم مي تواند از خودش (به معناي شعارش) عبور كند».
«آقاي عبدي آيا توصيه مي كنيد كه در انتخابات شركت كنيم و مثلا به گزينه اي مثل عارف راي بدهيم؟» عبدي در پاسخ اين سوال گفته است: اگر اصلاح طلبان به حدي از انسجام و برنامه براي بازسازي خود برسند، نامزدشان را بايد خودشان معرفي كنند، نه آنكه كسي نامزد شود و انتظار حمايت از اصلاح طلبان را داشته باشد. اگر ايده و اراده اصلاح طلبان شكل بگيرد، آقاي دكتر نجفي مناسب ترين نامزد احتمالي اصلاح طلبان خواهد بود.
عبدي درباره «ركود بي سابقه در جبهه اصلاحات و اينكه علاوه بر عوامل بيروني، اختلافات دروني نيز در آن موثر بوده» گفت: علت اين اختلافات آن است كه اين اركستر، فاقد رهبري و اراده و ايده روشني است. لذا هيچ كس نمي داند خود را با چه آهنگي تنظيم كند و هر كس نت خود را مي نوازد. وقتي سياست اصلاح طلبانه در جريان و بطن جامعه جاري نباشد، هر نيروي هر چند ضعيفي هم مسير خود را مي رود، و اين مسيرها با يكديگر انطباق ندارد.
به نظر من هيچ راهي براي برون رفت از اين وضع وجود ندارد، مگر آنكه آقايان خاتمي، خوئيني ها و نوري با يكديگر متني را به عنوان سند راهبردي اصلاح طلبان تدوين و ارائه كنند، كه اين متن همان ايده اي است كه اين آقايان معرف اراده آن هستند و مطمئن هستم كه قريب به اتفاق اصلاح طلبان از آن حمايت خواهند كرد.
عبدي تصريح كرد: متأسفانه از ميان اين جمع هنوز آقاي خاتمي به چنين نتيجه اي نرسيده است.
 


اپوزيسيون و اصلاح طلبان درباره آمريكا دچار سوء تفاهمند (خبرويژه)

براي غرب فرقي نمي كند كه خاتمي رئيس جمهور باشد يا احمدي نژاد و يا حتي حبيب الله پيمان و هركس ديگر. از ديد آنها فناوري هسته اي خط قرمز محسوب مي شود.
اين مطلب را علي افشاري (از عناصر نفوذي حزب مشاركت و نهضت آزادي در دفتر تحكيم) مورد تأكيد قرار داد. وي چند سالي است كه به آمريكا گريخته است. افشاري در وبسايت راديو زمانه با اذعان به استقبال محافل معاند جمهوري اسلامي از فشارهاي غرب مي نويسد: به باور برخي از نيروهاي موسوم به اپوزيسيون برانداز، تنش هر چه بيش تر بين غرب و جمهوري اسلامي زمينه را براي سقوط حكومت مساعدتر مي كند. دسته ديگر مخالفان، گروه هاي منتقد داخل حكومت هستند كه فشار خارجي را اهرمي براي تغيير موازنه قواي داخل حكومت به نفع خود محسوب مي كنند. آنها تشديد تحريم ها را فرصتي براي خود به شمار مي آورند تا به حاكميت نشان دهند تغيير شرايط سياسي و حضور آنها در دولت مي تواند تهديدها را برطرف سازد. اين نيروها نمي توانند نظرات خود را علني بيان كنند اما با صدور كدهايي ناخرسندي خود را از حل مشكلات در نبود مشاركت در جريان مذاكرات نشان مي دهند و در صورت امكان دست به كارشكني هم مي زنند.
وي با بيان اينكه «بدفهمي و برداشت غلطي نيز وجود دارد كه معمولاً از سوي اصلاح طلبان بيان مي شود. آنان حضور خود و يا منتخبين مردم در دولت و مجلس را موجب برطرف شدن تحريم ها و مخاطرات خارجي مي دانند»، خاطرنشان كرد: براي غرب فرقي نمي كند كه سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور باشد يا محمود احمدي نژاد يا حبيب الله پيمان يا هر كس ديگر. از ديد غرب دستيابي ايران به فناوري هسته اي خط قرمز محسوب مي شود. صرف نظر از اين كه اين نگاه غرب مشروعيت داشته باشد يا نه، رويكرد فوق يك واقعيت در دكترين امنيتي و منافع ملي آنها است.
وي گروهك موسوم به ملي مذهبي را كه همسو با اصلاح طلبان عمل مي كند، دچار سوء تفاهم مشابه معرفي كرد و افزود: اين طيف هم بحران هسته اي را محملي براي برخورد با حكومت دانسته اند. برداشت اين مجمع همانند اصلاح طلبان استوار بر غفلت است. چگونگي حكومت و ميزان مقبوليت دولت، تأثيري در سمت گيري منفي غرب نسبت به فعاليت هاي حساس اتمي در ايران ندارد.
 


در ضد ايراني بودن چاك هيگل شك نكنيد (خبرويژه)

چاك هيگل وزير دفاع پيشنهادي اوباما برخلاف برخي گمانه زني ها از مخالفان سرسخت ايران است.
نشريات مختلف آمريكا در اين باره گزارش هايي را منتشر كرده اند. روزنامه يواس اي تودي در گزارش خود نوشت: محافل طرفدار اسرائيل مدعي اند كه چاك هيگل با تحريم ايران مخالف بوده ولي حقيقت ماجرا اين است كه وي در دوره نمايندگي خود در مجلس سنا در فاصله سال هاي 1997 تا 2009 با تحريم يك جانبه آمريكا عليه ايران مخالفت، ولي از اقدامات مشترك بين المللي از جمله تحريم هاي سازمان ملل متحد عليه ايران حمايت كرده است. چاك هيگل در سال 2001 با تمديد تحريم ها عليه ايران به مدت پنج سال مخالفت و به جاي آن تمديد دو ساله اين تحريم ها را در مجلس سنا پيشنهاد كرد كه در نهايت تصويب و به سياست رسمي دولت جورج بوش بدل شد. وي در اكثر اين موارد از جمله مباحث مربوط به تمديد تحريم عليه ايران در سال 2001 مي گفت كه با اقدامات تنبيهي و تحريم ايران مخالف نيست ولي معتقد است كه اعمال يك چنين مجازات هايي به شكل يكجانبه از سوي آمريكا مؤثر نخواهد بود.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز به نقل از مقامات آمريكايي نزديك به هيگل نوشت: وي حامي تحريم هاي سخت عليه ايران است. هيگل در نشست هاي غيرعلني هفته گذشته با مقامات ارشد نظامي و دفاعي تلاش كرد تا با منتقدان خود كه مي گويند در زمينه ايران آسان گير است و سرسخت ترين وزير دفاع آمريكا در قبال اسرائيل خواهد بود، مقابله كند. مقامات ارشد دفاعي كه با هيگل ملاقات كرده اند به نقل از وي مي گويند تصوير درستي از ديدگاه هاي وي درباره ايران ارائه نشده و وي از ديرباز از تحريم هاي بين المللي حمايت كرده است.
در همين حال اخبار ديگر حاكي از آن است كه نامزد باراك اوباما براي تصدي وزارت دارايي، يك يهودي طرفدار رژيم صهيونيستي است.
باراك اوباما، جاكوب لو كه يك صهيونيست دوآتشه است را براي تصدي پست وزارت دارايي كابينه جديدش معرفي كرده است.
جاكوب لو تا پيش از اين رئيس دفتر اوباما در كاخ رياست جمهوري واشنگتن بوده است.
وزير خزانه داري جديد كار دولتي خود را با عنوان مشاور حقوقي آغاز كرده و در سال 1998 در دوران رياست جمهوري بيل كلينتون مسئوليت بودجه كاخ سفيد به او واگذار شد. در سال 2009 به معاونت وزارت خارجه رسيد و در پي دوره اي كوتاه نيز به عنوان رياست دفتر كاخ سفيد اكنون به وزارت خزانه داري منصوب شده است.
وزارت خزانه داري آمريكا در تحريم هاي جديد عليه ايران نقش مهمي دارد. در دولت اول اوباما، در حالي كه تيموتي گايتنر وزير خزانه داري بود، لوي معاون يهودي گايتنر، در تعيين سبد تحريم ها عليه ايران نقش اساسي ايفا كرد و با اسرائيل همكاري نزديك داشت.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10