(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 27  دی  1391 - شماره 20407

اعتراض حماس عليه ورود ليبرمن به حرم شريف ابراهيمي
مردم بحرين: راه شهدا را ادامه مي دهيم
شورش پرچم در بلفاست
با فرمان بشار اسد صورت گرفت
نشانه روي 500 موشك اسكاد سوريه به سمت اسرائيل
به اتهام فساد مالي ديوان عالي پاكستان
خواستار بازداشت نخست وزير شد
روحاني پاكستاني با شعار مبارزه عليه فساد
ده ها هزار نفر را به خيابان ها كشاند
جشن دومين سالگرد انقلاب تونس
به دليل آزاد نشدن مبارز لبناني از زندان پاريس صورت گرفت
تجمع اعتراضي مردم لبنان مقابل سفارت فرانسه در بيروت
گردهمايي گروه هاي سياسي در بغداد براي حل بحران عراق
طي حكومت 30 ساله
بانك جهاني: حسني مبارك 130 ميليارد دلار از مصر خارج كرده است
آل سعود براي مهار اعتراض هاي مردمي
استاندار شرق عربستان را بركنار كرد
حمايت شوراي امنيت از مداخله نظامي فرانسه در مالي
مردم كوبا پس از 50 سال مي توانند به خارج سفر كنند
كاركنان يك شركت بزرگ آلمان عليه دولت به خيابان ها ريختند


اعتراض حماس عليه ورود ليبرمن به حرم شريف ابراهيمي

حماس ورود وزير خارجه مستعفي رژيم صهيونيستي به حرم شريف ابراهيمي را محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، جنبش حماس طي بيانيه اي در واكنش به ورود آويگدور ليبرمن رئيس حزب اسرائيل خانه ما و وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي به حرم شريف ابراهيمي تأكيد كرد، تلاش هاي رژيم صهيونيستي براي تحميل واقعيت هاي جديد بر حرم ابراهيمي از طريق ورود مكرر صهيونيست ها به اين مكان مقدس و هتك حرمت عامدانه آن نمي تواند باعث نابودي آثار اسلامي شود.در اين بيانيه آمده است، شهر الخليل و حرم شريف ابراهيمي همچنان به ايستادگي خود در مقابل طرح هاي يهودي سازي ادامه خواهند داد و ما از ملت فلسطين مي خواهيم كه ضمن وحدت و يكپارچگي خود در مقابل تمامي طرح هاي صهيونيستي عليه سرزمين و مقدسات فلسطين ايستادگي كنند. ليبرمن در اقدامي تحريك آميز از شهر الخليل و حرم شريف ابراهيمي ديدار كرد و آيين هايي را در حرم بجاي آورد.
 


مردم بحرين: راه شهدا را ادامه مي دهيم

مناطق مختلف بحرين همچنان شاهد تظاهرات مردمي است كه همبستگي خود را با شهدا و زندانيان سياسي ابراز مي كنند و خواستار سرنگوني نظام آل خليفه هستند.
به گزارش خبرگزاري ها، خيابان هاي بحرين پس از گذشت چند روز از درگذشت حبيب ابراهيم شهيد بحريني كه براثر استنشاق گازهاي سمي به شهادت رسيد آرام نشده است و مردم بحرين همچنان به برگزاري تظاهرات مي پردازند.تظاهركنندگان با سردادن شعارهاي پرچم شهيد نخواهد افتاد، ميدان ها را خالي نخواهيم كرد، راه شهدا ادامه دارد خواستار سرنگوني نظام آل خليفه شدند.از سوي ديگر رهبران مخالفان بازداشت شده در زندان هاي آل خليفه طي بيانيه اي تأكيد كردند محاكمه آنها سياسي بوده است.ائتلاف 14 فوريه نيز از مردم بحرين خواست در تظاهرات روز جمعه با عنوان «جمعه كرامت» حضور گسترده اي داشته باشند.
 


شورش پرچم در بلفاست

سيدمحمد امين آبادي
6 هفته از شروع آشوب ها در بلفاست پايتخت ايرلند شمالي مي گذرد و به نظر مي رسد كه روزبه روز نيز ابعاد گسترده تري پيدا مي كند.
ناآرامي ها در ايرلند شمالي پس از آن آغاز شد كه شوراي شهر كاتوليك بلفاست كه در حال حاضر در اختيار طرفداران استقلال اين اقليم است، تصويب كرد كه پرچم انگليس تنها 18 روز برفراز تالار شهر برافراشته باشد؛ اين در حالي است كه پيش از اين پرچم انگليس همواره در اين شهر برافراشته بود. اتخاذ اين تصميم با اعتراض شديد لندن و آشوب خياباني طرفداران نظام سلطنتي انگليس مواجه شد كه همچنان خواستار ادامه حضور ايرلند شمالي همچون اقليم اسكاتلند و ولز زير پرچم انگليس هستند.
درباره علل گسترش تمايلات استقلال طلبانه در ايرلند شمالي، كشاندن طرفداران سلطنت به خيابان و ايجاد آشوب و بلواي خياباني در بلفاست دلايل زير را مي توان ذكر كرد؛
1- تحميل رفرادوم استقلال اسكاتلند توسط ملي گرايان اين اقليم به دولت مركزي انگليس كه قرار است در سال آينده ميلادي برگزار شود انگيزه مضاعفي را براي ملي گرايان ولزي و ايرلندي فراهم آورده كه آنها نيز به تاسي از اسكاتلند زمزمه استقلال خواهي سر دهند كه نمود بيروني آن پيروزي جمهوري خواهان طرفدار استقلال در انتخابات شوراي شهر بلفاست در سال 2011 ميلادي بود. استقلال طلبان ايرلندي اميدوار هستند با فراگير كردن گفتمان استقلال دولت مركزي انگليس را همچون اسكاتلند به پذيرش رفراندوم وادار سازند. در صورتي كه ملي گرايان ايرلند شمالي نيز بتوانند برگزاري رفراندوم را به لندن تحميل كنند، انگليس با حساس ترين چالش امنيت ملي خود كه مستقيما موجوديت آن را هدف قرار داده است مواجه خواهد شد.
2- گسترش بحران اقتصادي و فرو رفتن غرب در بحران پولي و مالي گسترده همراه با ركود، تورم و بيكاري كه به اتخاذ سياست هاي سختگيرانه رياضتي توسط دولت هاي اروپايي منجر شده همچنين باعث گسترش موج استقلال طلبي در اروپا شده است. خبرگزاري رويترز اخيرا در مقاله اي با اشاره به پيروزي فلاندرهاي جدايي خواه در بلژيك و تظاهرات كاتالان هاي استقلال طلب در اسپانيا به قدرت گرفتن جنبش هاي استقلال طلب در قاره اروپا به دنبال بحران اقتصادي اخير اذعان مي كند. جمهوري خواهان ايرلند شمالي نيز در اين ميان همچون گروه هاي طرفدار استقلال در اسپانيا، ايتاليا و بلژيك مستثني نيستند. استدلال اساسي ملي گرايان ايرلند شمالي براي كوبيدن به طبل استقلال اين است كه چرا ماليات دهندگان ايرلندي هزينه بحران اقتصادي به وجود آمده به دليل سياست هاي غلط اقتصادي لندن را بايد بپردازند كمترين فايده براي اين جنبش اين است كه لندن همچون اسكاتلند براي جلب رضايت ايرلندي ها و ماندن زير يوغ استعمار انگليس مشوق هاي اقتصادي گسترده اي را در نظر بگيرد.
3- در مورد نگراني شديد لندن از قدرت گرفتن ملي گرايان ايرلندي و كشاندن سلطنت طلبان طرفدار خود به خيابان ها و ايجاد بلوا و آشوب در بلفاست ذكر دو نكته ضروري است. اول آنكه در صورت استقلال ايرلند شمالي، اسكاتلند و ولز، كشور انگليس بيش از 113هزار كيلومتر مربع از مساحت 244 هزار كيلومتر مربعي خود را از دست خواهد داد كه تاثير زيادي به كاهش قدرت و نفوذ لندن در مناسبات منطقه اي و بين المللي خواهد داشت علاوه بر آن در صورت استقلال اين سه اقليم لندن سيطره خود را بر بيش از 80 درصد منابع عظيم نفت و گاز درياي شمال و ميلياردها دلار درآمد ساليانه حاصل از آن از دست مي دهد ظهور قدرت هاي جديد در همسايگي انگليس مثل اسكاتلند و جمهوري متحد ايرلند نيز زمينه ديگري براي تضعيف روزافزون انگليس را فراهم خواهد كرد. شايد از اين منظر باشد كه لندن به شدت نگران گسترش جنبش هاي استقلال طلب در اسكاتلند، ولز و ايرلند شمالي است. اما نكته ديگر اين است كه لندن به خوبي مي داند در صورتي كه به رفراندوم در ايرلند شمالي همچون اسكاتلند تن دهد نتيجه كار به احتمال زياد خوشايند براي انگليس نخواهد بود و چه بسا احتمال دارد با فراگير شدن گفتمان استقلال طلبي مردمان اين اقليم نيز به جدايي از انگليس راي بدهند لذا با چراغ سبز به آشوبگران سلطنت طلب ايرلندي به دنبال حل و فصل اين بحران از طرق ديگري است. لندن بدش نمي آيد كه براي زهر چشم گرفتن از جمهوري خواهان جدايي طلب ده ها هزار نظامي خود را به بهانه ناتواني دولت محلي در حفظ نظم و مهار آشوب ها به بلفاست اعزام كند.
براي قرن ها استعمار انگليس براساس سياست تفرقه بينداز و حكومت كن بر ميليون ها كيلومتر مربع در سرتاسر جهان حكمراني مي كرد به طوري كه مساحت امپراتوري انگليس در سال 1933 به بيش از 33 ميليون كيلومتر مربع و جمعيت آن نيز به بيش از 450 ميليون نفر مي رسيد ولي موج استقلال طلبي كه بعد از جنگ جهاني دوم شروع شد و باعث شد كه انگليس به جمعيت 62 ميليوني و مساحت 244 هزار كيلومتري كنوني برسد. كشوري كه كمتر از يك سده قبل با دخالت در ساير نقاط جهان زمينه سازي بسياري از جنگ ها و فتنه هار ا فراهم كرده و هنرش دير زماني نه چندان دور تجزيه كشورها و مستعمره سازي آنها بود هم اكنون در قلمرو خود با خطر تجزيه طلبي روبه رو است. حال بايد منتظر بود و ديد كه موج استقلال طلبي جزيره انگليس را خواهد بلعيد؟
 


با فرمان بشار اسد صورت گرفت

نشانه روي 500 موشك اسكاد سوريه به سمت اسرائيل

منابع خبري اظهار داشتند، ارتش سوريه در تازه ترين تحركات خود موشك هاي اسكاد را به سمت رژيم اشغالگر اسرائيل نشانه رفته است.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از شبكه خبري العالم، منابع نظامي سوريه اعلام كردند در محل استقرارموشك هاي اسكاد سوريه تغييراتي ايجاد شده و آنها به سمت مواضعي در اراضي اشغالي نشانه گيري شده اند.
به نوشته اين شبكه خبري، مقامات صهيونيست هم در پاسخ به اين اقدام سوريه نيروهاي خود را به حال آماده باش درآورده و اعلام كرده اند رئيس جمهور سوريه در نبردي وارد شده و ممكن است به اسرائيل رحم نكند و با شليك 500 موشك اسكاد اسرائيل را به آتش بكشد.
موشك هاي بالستيك اسكاد ساخت روسيه است و قادر است كلاهك هايي به وزن 500 كيلوگرم را حمل كند.
بشار اسد اخيرا با برخي از سران ارتش ديدار محرمانه اي داشته و به آنها دستور داده در صورت دخالت نظامي كشورهاي ديگر در سوريه و ترور يا مرگ وي، اسرائيل و همچنين ناوهاي آمريكا را مورد حملات موشكي خود قرار دهند.
منابع آگاه در سوريه تاكيد كردند، كارشكني هاي دولت هاي غربي و برخي از دول عربي در حل بحران سوريه از طريق ديپلماتيك و سياسي و احتمال حمله نظامي به سوريه باعث ايجاد تغييراتي در راهبردهاي دفاعي سوريه شده است.
اين در حالي است كه آمريكا، قطر، عربستان و تركيه همچنان با حمايت مالي و تسليحاتي خود از شورشيان سوريه، بحران اين كشور را پيچيده تر مي سازند.
در همين رابطه شبكه خبري العالم يك فيلم ويدئويي را در شبكه هاي اجتماعي به نمايش گذاشت كه نشان مي دهد نظاميان آمريكا به طور مستقيم در كنار شورشيان مسلح در سوريه در حال جنگ عليه دولت، ملت و ارتش اين كشور هستند.
در اين فيلم ويدئويي كه در نزديكي فرودگاه نظامي كويدس در ديرالحافر ضبط شده يك افسر آمريكايي در حال شليك به سمت يك هلي كوپتر نظامي ارتش سوريه مشاهده مي شود كه در حين تيراندازي از اينكه گلوله هايش به هلي كوپتر اصابت نكرده عصباني است و با شورشيان صحبت مي كند.
از سوريه نيز خبر مي رسد كه شماري از اعضاي گروه هاي تروريستي مسلح در حسكه و حمص كشته و زخمي شدند.
تعداد ديگري از تروريست ها در برخي از مناطق شهر حلب و اطراف آن به دست نيروهاي ارتش به هلاكت رسيدند.
نيروهاي ارتش سوريه كارگاهي را در شهر حلب شناسايي و منهدم كردند كه در آن خودروهاي زرهي و بمب ساخته مي شد.
تحليلگران سياسي در ارزيابي اوضاع سوريه معتقدند دولت اسد مديريت بحران را به دست گرفته و حمايت مردم و ارتش از شخص رئيس جمهور نشان مي دهد كه اسد نسبت به هر زمان ديگري براي مقابله با دخالت بيگانگان مصمم تر است و تا آخرين لحظه براي دفاع استقلال و حاكميت كشورش ايستادگي مي كند.
توانمندي و قدرت دولت دمشق با وجود حمايت هاي بي دريغ مالي و تسليحاتي غرب و برخي از دول عربي همچنان دست نخورده باقي مانده و غربي ها هم به توانمندي دولت دمشق اعتراف كرده اند. روسيه هم گفته است بركناري بشار اسد ممكن نيست. آمريكايي ها كه حاضر نبودند به جز كناره گيري بشار اسد و تشكيل دولت انتقالي طرح ديگري را بپذيرند در آخرين رايزني خود با مقامات روسي و همچنين اخضر ابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور سوريه از راهكار سياسي براي حل بحران سوريه حمايت كردند.
غربي ها به اين نتيجه رسيده اند كه دخالت نظامي جواب نمي دهد و بايد از راه حل سياسي بحران سوريه را حل كرد.
ساير رويدادها
¤ معاون وزير خارجه سوريه با تاكيد بر لزوم باقي ماندن بشاراسد در رأس قدرت تاكيد كرد اين مردم سوريه هستند كه آينده رهبران اين كشور را تعيين مي كنند.
¤ سفير سوريه در لبنان گفت، رژيم صهيونيستي خواستار تضعيف سوريه و لبنان است.
¤ تحليلگر سابق سياست خارجي آمريكا اظهار داشت، شورشيان تحت امر ناتو در سوريه در برابر بشار اسد به پيروزي نخواهند رسيد.
¤ معاون وزير اطلاع رساني سوريه تاكيد كرد، تركيه در توهم امپراتوري عثماني است و در پي حل بحران سوريه نيست.
¤ يك هيئت اروپايي با مشاور سياسي بشار اسد ديدار و درباره راه هاي خروج از بحران سوريه گفت وگو كرد.
¤ سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد، ادامه ملاقات ها با مقامات روسي براي رسيدن به توافق در مورد اقدامات بعدي براي حل بحران سوريه ضروري است.
 


به اتهام فساد مالي ديوان عالي پاكستان

خواستار بازداشت نخست وزير شد

ديوان عالي پاكستان خواستار بازداشت نخست وزير اين كشور به اتهام فساد مالي شد.
به گزارش رويتر، ديوان عالي پاكستان «راجا پرويز اشرف» را با پرونده هاي فساد مالي پروژه هاي توليد برق مرتبط دانست و خواستار بازداشت او شد. ديوان عالي به دولت 24 ساعت فرصت داد اشرف و 16 نفر ديگر را در ارتباط با پرونده مذكور دستگير كند. تا عصر امروز اين فرصت 24 ساعته به پايان مي رسد. به اعتقاد كارشناسان، طرح مسئله بازداشت نخست وزير، پاكستان را وارد يك مرحله جنجالي جديد مي كند. در پي انتشار خبر فوق، سه درصد از قيمت سهام پاكستان تنزل يافت.طي سال هاي اخير ميان قوه مجريه و قضائيه پاكستان تنش وجود داشته است.سال گذشته «يوسف رضا گيلاني» نخست وزير وقت پاكستان به دليل سرپيچي از دستور ديوان عالي در مورد پيگيري پرونده فساد مالي «آصف علي زرداري» از پست خود كنار گذاشته شد و طي ماه هاي اخير نيز همين پروسه نزديك بود در مورد اشرف هم اجرا شود. اما اشرف پذيرفت كه پرونده زرداري را به جريان بيندازد و به همين خاطر از بركنار شدن نجات يافت.
 


روحاني پاكستاني با شعار مبارزه عليه فساد

ده ها هزار نفر را به خيابان ها كشاند

يك روحاني پاكستاني كه با شعار مبارزه با فساد توانسته ده ها هزار نفر را به خيابان هاي اسلام آباد بكشاند، به معترضان طرفدار خود قول داد مجلس را منحل و رئيس جمهوري را بركنار كند.
به گزارش خبرگزاري ها، «طاهر القدري» روحاني سني طي روزهاي جاري يكباره اسم او به عنوان رهبر يك جريان قوي سياسي در پاكستان مطرح مي شود، در جمع ده ها هزار نفر از هواداران خود در اسلام آباد گفت كه به دنبال انقلاب اسلامي و در پي برپايي جمهوري اسلامي در پاكستان است. وي كه رهبري گروه مذهبي «منهاج القرآن» (حزب عوامي ليگ سابق) را برعهده دارد و داراي تابعيت كانادايي نيز هست، به طرفداران خود قول داده مجلس پاكستان را به دليل فساد منحل و رئيس جمهور را بركنار كند.
به گزارش واحد مركزي خبر، ده ها هزار نفر از طرفداران طاهر القدري طي روزهاي اخير با پاي پياده يكشنبه از شهر لاهور راهي اسلام آباد شدند و دوشنبه به اسلام آباد رسيدند. ديروز نيز بين آنها و پليس در اسلام آباد درگيري رخ داد. منابع رسمي شمار اين افراد را 40 هزار نفر اعلام مي كنند.
«رحمان مالك» وزير كشور پاكستان از سنگ پراني و تيراندازي تظاهركنندگان به سوي پليس خبر داد و گفت: بر اثر اين اقدام دو نيروي پليس زخمي شدند. مالك به پليس دستور داد براي حفاظت از القدري تدابيري اتخاذ كند و به القدري نيز اعلام كرده است كه طبق توافق قبلي، تظاهرات بايد آرام باشد.
به همين خاطر، سخنراني القدري در درون يك محفظه شيشه اي ضد گلوله انجام شده است. پليس براي جلوگيري از هرگونه پيشامد ناخواسته اي، مسيرهاي منتهي به ساختمان هاي رياست جمهوري، نخست وزيري، پارلمان و سفارتخانه ها را مسدود كرده و 20 هزار نيرو را نيز در آماده باش كامل قرار داده است.
القدري در زمان رياست جمهوري «پرويز مشرف» نماينده مجلس بود و در پي اختلاف با مشرف از نمايندگي مجلس ملي استعفا كرد و به كانادا رفت. او ماه گذشته بازگشت و با شعار «تغيير نظام»، و مبارزه با بي عدالتي و فساد مالي و همچنين اصلاح قوانين انتخاباتي فعاليت سياسي خود را از سر گرفت.
هرچند القدري از انقلاب مسالمت آميز حرف مي زند، ولي ديروز خيابان هاي اسلام آباد شاهد درگيري بود و همه نهادهاي دولتي و غيردولتي تعطيل شد.
القدري يك روز به دولت فرصت داد پارلمان را منحل كند.
 


جشن دومين سالگرد انقلاب تونس

مراسم دومين سالگرد پيروزي انقلاب مردمي تونس با حضور احزاب، گروه ها و شخصيت هاي سياسي در اين كشور برگزار شد.
در اين مراسم كه در پايتخت تونس و بسياري از شهرهاي اين كشور برگزار شد، ياد و خاطره شهدا گرامي داشته شد. اعضاي جنبش اسلامي «النهضه» تونس با حضور گسترده در اين مراسم در بيانيه اي بر ادامه تحقق اهداف انقلاب مردمي چهاردهم ژانويه (سال 2011) تاكيد كرد.در اين بيانيه كه به امضاي «راشد الغنوشي» رهبر اسلامگراي تونس رسيده، آمده است: ما با پايبندي به خون شهدا با آنها پيمان مي بنديم كه تا تحقق اهداف انقلاب شكوهمند چهاردهم ژانويه از پاي نخواهيم نشست و هر آنچه كه در توان داريم براي تحقق آرمان هاي آن از جمله عدالت، دموكراسي و كرامت به كار ببنديم.همچنين دولت تونس به مناسبت پيروزي انقلاب چهاردهم ژانويه صدها تن از زندانيان در اين كشور را آزاد كرد.«حمادي الجبالي» نخست وزير تونس نيز طي سخناني اعلام كرد كه تمام تلاش و توان خود را براي دستيابي به خواسته هاي انقلاب و بهبود شرايط اقتصادي كشور به كار خواهد بست.مردم تونس در سال 2011 با سرنگون كردن رژيم «زين العابدين بن علي» پس از 21 سال استبداد و ديكتاتوري، سرمنشا بيداري اسلامي در غرب آفريقا و خاورميانه عرب شدند.
 


به دليل آزاد نشدن مبارز لبناني از زندان پاريس صورت گرفت

تجمع اعتراضي مردم لبنان مقابل سفارت فرانسه در بيروت

مردم خشمگين لبنان در تجمع اعتراض آميز خود در مقابل سفارت فرانسه در بيروت تاخير در آزادي جرج عبدالله مبارز لبناني را محكوم و شعارهاي ضدآمريكايي و ضدفرانسوي سر دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس، مردم لبنان با شنيدن خبر تعويق آزادي جرج ابراهيم عبدالله مبارز لبناني كه 28 سال در فرانسه در زندان بود به خشم آمده و مقابل سفارت فرانسه در بيروت تجمع اعتراض آميزي برگزار كردند.
معترضان وابستگي پاريس به آمريكا و اسرائيل را محكوم و شعارهاي ضدآمريكايي و ضدفرانسوي سر دادند و خواستار آزادي هر چه سريع تر جرج عبدالله شدند.
جرج عبدالله مبارز لبناني كه به عضويت جنبش جبهه خلق براي آزادي فلسطين درآمده بود در سال 1984 بازداشت و سه سال بعد به جرم همدستي در قتل دو ديپلمات در پاريس به حبس ابد محكوم شد.
با صدور حكم دادگاه تجديدنظر پاريس در واكنش به هشتمين درخواست جرج عبدالله براي آزادي اش، وي قرار بود روز دوشنبه از زندان آزاد شود و به لبنان بازگردد اما دادگستري فرانسه تحت فشارهاي آمريكا آزادي عبدالله را به تاخير انداخت.
حزب الله لبنان در بيانيه اي با اعلام اين كه فرانسه با آزاد نكردن جرج عبدالله مبارز لبناني زنداني در اين كشور تسليم خواسته آمريكا شده است بر ضرورت همبستگي با اين مبارز لبناني تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از المنار، حزب الله لبنان در بيانيه اي از تاخير مجدد مسئولان فرانسه در آزادسازي جرج ابراهيم عبدالله انتقاد و اعلام كرد كه اين اقدام فرانسه در چارچوب تسليم مقامات پاريس در برابر باج خواهي هاي آمريكا انجام شده است.
در اين بيانيه گفته شده است: تسليم مقامات فرانسه در برابر خواسته دولت آمريكا و رژيم صهيونيستي به اعتبار اينكه دستوري است كه بايد اجرايي شود، بيانگر دروغين بودن ادعاي حاكميت و استقلال در تصميم گيري هاي مقامات فرانسه است.
در ادامه بيانيه از مسئولان رسمي لبنان خواسته شده است موضوع آزادي جرج ابراهيم عبدالله مبارز لبناني را به طور دائم پيگيري كنند. در اين بيانيه همچنين بر ضرورت اعلام همبستگي سياسي و مردم از جرج عبدالله تا زمان آزادي وي تاكيد شده است.
جنبش الامه لبنان نيز اعلام كرد كه اقدام فرانسه در تعويق آزادي جرج عبدالله چهره كريه دشمنان آزادي و دموكراسي را رو كرده و ثابت كرد كه فرانسه مجري اوامر سخنگوي وزارت خارجه آمريكاست.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري العهد، جنبش الامه در لبنان اعلام فرانسه در مورد تعويق آزادي جرج عبدالله مبارز لبناني از زندان هاي اين كشور را به شدت تقبيح كرد.
اين جنبش در بيانيه اي كه به همين منظور صادر كرده، تاكيد كرد: پاريس در رفتار خود نشان داده كه وابسته محض آمريكاست و دستوراتي كه سخنگوي وزارت خارجه آمريكا صادر كرده را اجرا مي كند.
 


گردهمايي گروه هاي سياسي در بغداد براي حل بحران عراق

به دعوت رئيس فهرست «اتحاد ملي عراق» اجلاسي با شركت بسياري از گروه هاي سياسي عراق در بغداد برگزار شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، بسياري از گروه هاي سياسي عراق به دعوت «ابراهيم جعفري» براي شركت در يك اجلاس همه جانبه پاسخ مثبت دادند. اين اجلاس كه ديشب برگزار شد، گروه هاي عراقي در مورد راه هاي خروج از بحران جاري اين كشور را مورد بررسي قرار دادند. در اجلاس فوق نمايندگان گروه هاي مختلف از جمله فهرست كردها و دولت قانون شركت داشتند. برگزاري اجلاس در شرايط كنوني قدم مثبتي است و مي تواند تنش هاي سياسي جاري را كاهش دهد.
«نوري مالكي» نخست وزير عراق و رهبر فهرست «دولت قانون» اخيرا كميته اي را براي برطرف كردن بحران جاري تشكيل داده است.
اين كميته در نظر دارد خواسته هاي مشروع و قانوني تظاهركنندگان را محقق كند.
در تظاهرات روزهاي اخير مناطق سني نشين غرب و شمال غرب عراق، آزادي زندانيان و خصوصا زنان زنداني خواسته شده بود كه دولت 335 نفر از اين زندانيان را آزاد كرد.
در همين حال، «مقتدا صدر» رهبر جريان «صدر» در تازه ترين اظهارات خود از مالكي خواست به خواسته هاي تظاهركنندگان گوش كند.
از چند هفته قبل و در پي دستگيري شماري از محافظان «رافع العيساوي» وزير دارايي عراق، مناطق سني نشين اين كشور ناآرام شده است و از آن زمان تاكنون تظاهرات مخالفان و موافقان مالكي همچنان ادامه دارد.
خبر ديگري از عراق حاكي است، «جلال طالباني» رئيس جمهوري عراق پس از بهبودي نسبي به عراق بازگشته و قرار است طي نطق تلويزيوني از مقامات كشورهاي مختلف و مردم عراق تشكر كند.
طالباني سه هفته قبل بر اثر سكته مغزي در بيمارستان «مدينه الطب» بغداد بستري شد و پس از آنكه تيمي از پزشكان ايراني وي را معاينه كردند، طالباني براي ادامه معالجات به برلين منتقل شد.
در همين حال «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا طي نامه تقديرآميزي به طالباني،وي را دوست بزرگ آمريكا دانست.
خبر ديگر اينكه جنگنده هاي تركيه 18 نقطه از مواضع پ.ك.ك را در شمال عراق بمباران كردند.
از شمار تلفات و ميزان خسارات اين حمله گسترده خبري نرسيده است.
 


طي حكومت 30 ساله

بانك جهاني: حسني مبارك 130 ميليارد دلار از مصر خارج كرده است

«حسني مبارك» رئيس جمهور مخلوع مصر در طول حكومت خود بيشتر از 130 ميليارد دلار از اين كشور به سرقت برده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از المصريون، گزارش كارشناسان بانك جهاني نشان مي دهد كه مبارك و خانواده وي طي 30 سال بالغ بر 130 ميليارد دلار به سرقت برده اند كه 54 ميليارد دلار آن طي هشت سال گذشته به سرقت رفته است.
در همين راستا «جرمي بروان» وزير مشاور در امور مبارزه با جرم در وزارت كشور انگليس كه به قاهره سفر كرده است، براي استرداد دارائي هاي به سرقت رفته مصر شرط تعيين كرد.وي در يك كنفرانس خبري در يكي از هتل هاي قاهره گفت كه دولت انگليس تمايل دارد دارائي هاي به سرقت رفته مصر را بازگرداند اما ضرورت دارد ابتدا مطمئن شويم كه اين دارائي ها به روش غيرقانوني به دست آمده است و اين كار پيچيده اي است.
بروان افزود: نمي توان زمان نهائي براي تحويل دارائي ها تعيين كرد زيرا تحقيقات زمان زيادي طول مي كشد اما به شما اطمينان مي دهم كه ما به دنبال تاخير در اين كار نيستيم زيرا اين به مصلحت ما نيست همچنانكه اين تحقيقات براي دولت هزينه هايي در بر دارد.دادگاه مصر اخيرا با گرفتن سه ميليون دلار از حسني مبارك يك پرونده فساد مالي او را مختومه اعلام كرد.
خبر ديگر اينكه نخست وزير سابق رژيم حسني مبارك به اتهام حيف و ميل اموال دولتي در دوران تصدي اين پست تحت بازجويي قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از «المصري اليوم»، «احمد نظيف» بنا بر دستور «طلعت عبدالله» دادستان كل مصر به اتهام حيف و ميل اموال دولتي و دريافت هداياي غيرقانوني در دوران مسئوليت خود تحت بازجويي قرار گرفت.
براساس اين گزارش، تحقيقات مقدماتي نشان مي دهد كه نظيف به طور غيرقانوني حدود دو ميليون پوند مصري از روزنامه دولتي «الاهرام» و ديگر رسانه ها دريافت كرده است.با توجه به پرونده هاي سنگين مبارك ديكتاتور سابق مصر، حقوقدانان پيش بيني مي كنند كه در صورت محاكمه مجدد مبارك وي به اعدام محكوم خواهد شد.به گفته حقوقدانان، پرونده متهمان اصلي كشتار تظاهركنندگان در جريان انقلاب بيست و پنجم ژانويه بار ديگر به جريان افتاده است. يكي از متهمان حسني مبارك رئيس جمهور سابق است.
 


آل سعود براي مهار اعتراض هاي مردمي

استاندار شرق عربستان را بركنار كرد

در پي افزايش اعتراض هاي مردمي در شرق عربستان و ناتواني رژيم آل سعود در مقابله با آنها، استاندار منطقه الشرقيه از سمت خود بركنار شد.
به گزارش خبرگزاري ها، پادشاه عربستان طي حكمي «محمد بن فهد» استاندار الشرقيه را از سمت خود بركنار و «سعودبن نايف» را به جاي وي منصوب كرد.
براساس اين گزارش، حاكم جديد منطقه الشرقيه فرزند نايف بن عبدالعزيز وليعهد و وزير كشور سابق است و اين عزل و نصب در حالي صورت گرفته است كه عربستاني ها تظاهرات متعددي را براي بركناري حاكم سابق و محاكمه وي به دليل مشاركت در قتل شهروندان برگزار كرده اند.پيش از اين نيز يكصد روحاني عربستاني در منطقه «القصيم» با ارسال نامه اي براي ملك عبدالله پادشاه عربستان از وي خواستند تا محمد بن فهد را از سمت خود بركنار كند.
گزارش شبكه خبري «العالم» حاكي است: اين روحانيون عربستاني در نامه خود خواهان محاكمه عادلانه بازداشت شدگان و پايان توهين و دشنام به زناني شدند كه براي بيان خواسته هاي خود تجمع مي كنند.
فعالان مذهبي در نامه خود از رژيم آل سعود خواستند تا رفتار عادلانه اي با زنان و مردان بازداشت شده داشته باشند و بازداشت شدگاني را كه اتهامات آنان اثبات نشده است آزاد كنند و به ظلم و ستم موجود به صورت ريشه اي پايان دهند.
روحانيون عربستاني با هشدار درباره گسترش اعتراضات مردمي در اين كشور تاكيد كردند كه نبايد رژيم نگاه برتري جويانه اي در تعامل با خواسته هاي مردمي داشته باشد.
همچنين شمار زيادي از محافل بين المللي از وخامت وضع حقوق بشر در عربستان طي دو سال اخير قيام هاي مردمي در اين كشور انتقاد كرده اند.
«فواد ابراهيم» كارشناس سياسي عربستاني در مورد عزل و نصب هاي جديد در اين كشور اظهار داشت: انتقادات زيادي درباره سعود بن نايف وجود دارد و شايد اين انتخاب به معناي آن است كه بايد شاهد روزهاي بدتري براي حكومت آل سعود باشيم.
از سوي ديگر «زيد العيسي» كارشناس سياسي عرب خاطرنشان كرد: تغيير حاكم منطقه الشرقيه هيچ سودي ندارد، چرا كه مردم منطقه شرق عربستان با ظلم، ستم، شكنجه، سركوب و غارت ثروت نفتي خود روبه رو هستند.
صاحبنظران و آگاهان سياسي منطقه نيز بر اين باورند كه اخيرا نقل و انتقال ها و انتصاب ها در داخل هيئت حاكم عربستان افزايش يافته است كه علت اين امر، افزايش اختلاف ها در اين خاندان درباره موضوعات مختلف، رقابت ها و بيماري ملك عبدالله (پادشاه) مي تواند باشد، چرا كه وي اخيرا حاكم مدينه منوره را بركنار و شخص ديگري را جايگزين وي كرد.
 


حمايت شوراي امنيت از مداخله نظامي فرانسه در مالي

شوراي امنيت سازمان ملل متحد از دخالت نظامي فرانسه در مالي براي سركوب شبه نظاميان شورشي حمايت كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، شوراي امنيت سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نشست فوق العاده خود كه به درخواست فرانسه برگزار شد، به بررسي ابعاد و جوانب مختلف جنگ در مالي پرداخت.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري «شين هوا»، «بان كي مون» دبير كل سازمان ملل متحد در بيانيه اي كه از سوي يكي از سخنگويان وي در اين جلسه قرائت شد، از كشورهايي كه به ارائه كمك به دولت مالي در جنگ با گروه هاي مسلح پرداخته اند قدرداني كرد.
در بيانيه دبير كل سازمان ملل اظهار اميدواري شده است كه اين اقدامات به متوقف شدن حملات اخير كمك كند و در كنار آن، تلاش ها براي اجراي قطعنامه 2085 شوراي امنيت براي بازيابي كامل تماميت ارضي و نظم قانون اساسي مالي ادامه پيدا كند.
در اين بيانيه خاطرنشان شده است: رخدادهاي اخير بر ضرورت اجراي همه جنبه هاي قطعنامه از جمله حمايت از تلاش هاي ميانجي گرايانه «اكواس» و توسعه يك نقشه راه مبني بر رضايت طرفين به منظور انتقال قدرت و همين طور حمايت از نيروهاي دفاعي مالي تأكيد مي كند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد در پايان نشست روز دوشنبه به اتفاق آراء حمايت خود را از عمليات نظامي فرانسه و متحدان آفريقايي اش براي اعاده امنيت در غرب مالي حمايت كردند.
«جرالد آرو» سفير فرانسه در سازمان ملل پس از اين نشست گفت: ما از حمايت اعضاي شوراي امنيت برخورداريم و در اين راستا خواستار مشاركت گسترده كشورهاي آفريقا براي حضور در عمليات نظامي در مالي هستيم.
وي گفت: نيروهاي آفريقايي پس از پايان عمليات در مالي مستقر خواهند شد و بسياري از كشورهاي همسايه نيز اقدام به اعزام سربازان خود به باماكو كرده اند. اين در حالي است كه طي چند روز گذشته نيروهاي زيادي از كشورهاي آفريقايي همسايه مالي به اين كشور وارد شده اند و هزاران سرباز آفريقايي قرار است براي كمك به فرانسه بزودي به اين كشور اعزام شوند.
فرانسه روز جمعه پس از آنكه شبه نظاميان شورشي، پيشروي خود را به سوي جنوب مالي شروع كردند، در اين كشور مداخله كرد و به بمباران مواضع آنها پرداخت.
اين دهمين دخالت نظامي فرانسه طي سال هاي اخير به شمار مي رود و هدف از آن، باز گرداندن اين كشور به زير نفوذ فرانسه، مانند دوران استعماري گذشته است.
مالي داراي ذخاير اورانيوم، طلا و منابع نفتي و گاز است و مردم اين كشور از جمله فقيرترين ساكنان آفريقا به شمار مي روند كه از سال 1960 از يوغ استعمار فرانسه نجات يافته بودند. روسيه، كانادا، آمريكا و انگليس حمايت خود را از مداخله نظامي فرانسه در كشور مالي اعلام كرده اند.
 


مردم كوبا پس از 50 سال مي توانند به خارج سفر كنند

دولت كوبا به شهروندان اين كشور اجازه داد پس از پنج دهه و براي نخستين بار پس از انقلاب، به خارج سفر كنند.
به گزارش ايسنا، قانوني كه در ماه اكتبر سال گذشته ميلادي براي تسهيل سفرهاي خارجي مردم كوبا تصويب شده بود از روز 14 ژانويه به اجرا درآمد.
بيش از 50 سال بود كه سفر به كشورهاي خارجي براي مردم كوبا بسيار دشوار بود. كوبايي ها براي مسافرت خارجي به مجوز رسمي و دولتي نياز داشتند اما اينك شهروندان مي توانند آسانتر و آزادانه تر از پيش به سفر بروند. آنها از اين پس، تنها نياز به گذرنامه و ويزاي كشور مقصد را دارند.
طبق قانون جديد هر كوبايي بالاي 18 سال مي تواند بدون تشريفات و اجازه دولت به خارج برود؛ البته قهرمانان ورزشي يا نخبگان از اين قانون مستثني هستند و بايد با نظارت دولت اقدام به سفر كنند.
گشايش در قوانين مسافرتي از سوي رائول كاسترو رئيس جمهور اين كشور انجام مي شود. قبلا نيز وي اصلاحاتي را در مورد قوانين مربوط به حق مالكيت خصوصي مردم كوبا اعمال كرده بود.
 


كاركنان يك شركت بزرگ آلمان عليه دولت به خيابان ها ريختند

كاركنان بزرگترين شركت انرژي آلمان (اي.او ان) در اعتراض به شرايط نامساعد كاري و كمي حقوق و دستمزد تظاهرات كردند.
هزاران نفر از كاركنان سازمان انرژي «اي.او ان»، بزرگترين شركت آلماني فعال در حوزه انرژي- روز دوشنبه در اعتراض به «شرايط نامساعد كاري و كمي حقوق و دستمزد» تظاهرات كردند. تظاهر كنندگان تأكيد كردند در صورت بي توجهي مسئولان اين سازمان، اين تظاهرات به اعتصاب و تعطيلي كار تبديل خواهد شد.
به نوشته سايت شبكه تلويزيوني «دويچه وله آلمان»، شماري از معترضان در هواي سرد زمستان و با تجمع مقابل پايگاه اتمي اين كشور در «بروكدورف» تهديد كردند، عواقب اين اعتصاب كه به شكل اختلال در رساندن سوخت و انرژي خواهد بود، متوجه مسئولان اين سازمان خواهد بود. به اعتقاد معترضان، حقوق آنها متناسب با تورم بالا نرفته و اين امر باعث ايجاد مشكلاتي در زندگي آنها شده است. گزارش هاي منتشر شده حاكي است اين اعتراض ها در چندين شهر آلمان و با فراخوان اتحاديه كاري «وردي» صورت گرفت.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10