(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 28  دی  1391 - شماره 20408

نمايندگان فتح و حماس امروز در قاهره ديدار مي كنند
عفو بين الملل از عربستان خواست زندانيان سياسي را آزاد كند
ناتو: هيچ كس توان مقابله با حزب الله را ندارد
تروريست ها در سوريه دانشجويان و آوارگان را به خاك و خون كشيدند
فراسوي رويدادها
آغاز عمليات زميني فرانسه و جنگ چريكي شورشيان در مالي
سلسله انفجارهاي شمال عراق 27 كشته و 220 مجروح برجاي گذاشت
بحران اقتصادي اروپا حادتر مي شود
خودروسازي رنو فرانسه 7500 كارگر خود را اخراج مي كند
مصري ها خطاب به آل سعود
وكيل ما را شلاق بزنيد سفيرتان را شلاق مي زنيم
پاسخ مردم بحرين به پيشنهاد آشتي ملي آل خليفه
با رژيم ظالم مذاكره نمي كنيم
رئيس انديشكده آمريكايي:
ماموريت اوباما سقوط آمريكاست


نمايندگان فتح و حماس امروز در قاهره ديدار مي كنند

مسئولان دو جنبش فتح و حماس براي پيگيري راهكارهاي اجرايي توافقنامه آشتي ملي فلسطين در قاهره با يكديگر ديدار مي كنند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از روزنامه مصري اليوم السابع، جنبش حماس اعلام كرد در ديدار اخير محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس در قاهره بر سر اين ديدار توافق حاصل شده است. اين ديدار امروز صورت خواهد گرفت و مسائل مورد توافق طرفين از جمله پرونده آشتي ملي، مسائل دولت، بازسازي سازمان آزادي بخش فلسطين، برگزاري انتخابات و تحقق آزادي هاي عمومي بحث و بررسي خواهد شد.جنبش حماس بر آمادگي خود براي تحقق آشتي ملي و از بين بردن تمام موانعي كه بر سر راه آن قرار دارد، تاكيد كرد.ديگر گروه هاي فلسطيني نيز ضمن استقبال از تحقق آشتي ملي خواستار وحدت ملي و پايان دادن به اختلافات دو جنبش فتح و حماس شدند.
 


عفو بين الملل از عربستان خواست زندانيان سياسي را آزاد كند

سازمان عفو بين الملل با صدور بيانيه اي خواستار آزادي وكلاي منتقد آل سعود در عربستان شد.
به گزارش خبرگزاري ها، سازمان عفو بين الملل از دولت آل سعود خواست تا 6 شهروند منتقد را كه در حال حاضر در زندان هاي اين كشور به سر مي برند آزاد كند.براساس اين گزارش، عفو بين الملل در بيانيه خود اعلام كرد: دولت عربستان به اين زندانيان و 10زنداني غيرنظامي ديگر پيشنهاد داده است در صورت تعهد به ادامه ندادن فعاليت هايشان، آنها را آزاد خواهد كرد.«فيليپ لوتر» مدير برنامه خاورميانه و شمال آفريقاي سازمان عفو بين الملل گفت: اعمال اين شروط تمسخرآميز در مقابل عفو پادشاه در وهله اول با هدف از صدور اين عفو در تعارض است و اين شش نفر كه همچنان در بازداشت به سر مي برند، زنداني انديشه هستند كه به صرف انجام فعاليت هاي مسالمت آميز خود زنداني شده اند و بايد فوري و بدون هيچ گونه قيد و شرطي آزاد شوند.
 


ناتو: هيچ كس توان مقابله با حزب الله را ندارد

سازمان ناتو با برآورد ميزان توانمندي حزب الله لبنان اعلام كرد كه مقاومت لبنان داراي 65 هزار نيروي مبارز و مجهز نظامي و مردمي است كه هيچ كس را توان رويارويي با آن نيست.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه خبر، سازمان ناتو با بررسي ميزان توانمندي حزب الله لبنان اعلام كرد كه حزب الله، 65 هزار نيروي سازماندهي شده در اختيار دارد كه 15 هزار نفر از آنان نظامي و دوره هاي آموزش نظامي عالي را پشت سر گذاشته اند و نخبه نظامي هستند. بقيه اين نيروها نيز در واقع يك ارتش مردمي هستند كه آموزش هايي را پشت سر گذاشته اند و مجهز هستند.
براساس اين گزارش، ايمان اين نيروهاي مردمي نيز بسيار بالا است لذا مي توان گفت كه فرق زيادي ميان نيروهاي نظامي و مردمي حزب الله وجود ندارد.
يك وابسته نظامي اروپايي در اين باره مي گويد: ناتو مي داند كه هيچ كس توان مقابله با 65 هزار نيروي مبارز حزب الله را ندارد لذا هرگونه ورود نظامي به لبنان نيز در واقع نفت روي آتش خواهد بود.
گزارش روزنامه لبناني
از زندگي شخصي سيدحسن نصرالله
يك روزنامه لبناني در گزارشي به زندگي روزمره سيدحسن نصرالله دبيركل جنبش حزب الله لبنان پرداخت و نوشت: وي همانند يك انسان عادي زندگي مي كند.
به گزارش خبرگزاري مهر، روزنامه الديار لبنان در گزارشي نوشت: سيدحسن نصرالله پس از خواندن نماز صبح، مي خوابد اما پيش از آن، تمام شب را به خواندن گزارش ها وقتش را مي گذراند.
بسياري فكر مي كنند نصرالله در اماكن زيرزميني مستقر مي شود، اما وي همچون يك انسان عادي زندگي مي كند. برخي اوقات در ميان مردم بدون محافظ به قدم زدن مي پردازد و اين موضوع كه وي شب و روز را زيرزمين سپري مي كند، فقط يك ادعاي اسرائيلي است. سيدحسن نصرالله در منزل خاصي ساكن نيست و ترجيح مي دهد در خانه ياران نزديكش از رهبران حزب الله اقامت كند و آنها نيز همواره خانه هاي خود را در اختيار دبيركل حزب الله قرار مي دهند.
نصرالله شخصا خانه اي را كه مي خواهد شب در آن اقامت داشته باشد انتخاب مي كند، وي اين خانه را در لحظه آخر بدون اين كه كسي اطلاع داشته باشد انتخاب مي كند و تنها يك يا دو نفر از محافظانش از اين موضوع مطلع هستند.
دبيركل حزب الله لبنان كاملا از استراتژي هاي دفاعي اطلاع دارد كه اين مسئله سبب شگفتي غربي ها شده است.
 


تروريست ها در سوريه دانشجويان و آوارگان را به خاك و خون كشيدند

سفير سوريه در سازمان ملل اقدام تروريستي انفجار دانشگاه حلب كه به كشته شدن 82 نفر و مجروح شدن بيش از 160 نفر منجر شد را محكوم كرد و آن را اقدامي جنايتكارانه و بزدلانه خواند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از خبرگزاري سوريه نيوز، بشار جعفري در نشست شوراي امنيت كه درباره بررسي مسئله مبارزه با تروريسم برگزار شد، تاكيد كرد، گروهي ترسو با اقدامي بزدلانه دانشجويان دانشگاه حلب را كه مشغول امتحان دادن بودند هدف اقدام تروريستي خود قرار دادند و تعداد زيادي از جوانان بي گناه را به خاك و خون كشيدند.
وي افزود، به رغم ارتكاب زشت ترين جنايات به دست گروه هاي تروريست مسلح وابسته به القاعده در سوريه، برخي از كشورها همچنان به حمايت هاي علني از اين گروه هاي تروريستي ادامه داده و سلاح، پول آموزش و پناهگاه امن در اختيار آنها قرار مي دهند و از آنها حمايت سياسي و رسانه اي مي كنند.
آمريكا، انگليس، فرانسه، تركيه، قطر و عربستان از جمله كشورهايي هستند كه از تروريست ها حمايت مالي و نظامي مي كنند.
جعفري گفت، از برخي از كشورهاي حامي تروريست درخواست كرديم به حمايت هايشان پايان دهند، همچنين از شوراي امنيت، مجمع عمومي سازمان ملل متحد و كميته مبارزه با تروريسم خواستيم به مسئوليتشان در اين زمينه عمل كنند اما برخي از كشورها با نفوذ، اتخاذ هرگونه اقدام ملموس براي مبارزه با تروريسم در سوريه را با شكست مواجه كردند.
وي تاكيد كرد، حتي كشورهاي داراي نفوذ در شوراي امنيت تاكنون از صدور بيانيه رسانه اي نيز در محكوميت اقدامات تروريستي كه جان صدها شهروند بي گناه را گرفته است جلوگيري كرده اند.
سفير سوريه در سازمان ملل با تاكيد بر اينكه دخالت منطقه اي و بين المللي در امور داخلي سوريه به يك مشكل بزرگ تبديل شده است چشم پوشي از نقض گسترده ساده ترين اصول و قوانين بين المللي از سوي برخي كشورها را امري شرم آور دانست.
بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد نيز در اين نشست اظهار داشت، مبارزه با تروريسم در صورت بررسي نشدن دلايل گسترش تروريسم بي نتيجه خواهد بود، اين اولين اصل در استراتژي جهاني مبارزه با تروريسم است.
گفتني است در انفجار تروريستي روز سه شنبه در دانشگاه حلب دست كم 82 نفر كشته و 160 نفر زخمي شدند.
منابع پزشكي سوريه اظهار داشتند آمار كشته ها افزايش مي يابد زيرا حال برخي از مجروحان وخيم است. كشته هاي اين انفجار دانشجويان و آوارگاني هستند كه به كوي دانشگاه حلب پناه آورده بودند.
به گفته تلويزيون سوريه دليل انفجار در دانشگاه حلب، موشك هاي شليك شده از سوي گروه هاي مسلح تروريستي بوده است.
دانشگاه شهر حلب پس از دانشگاه دمشق دومين دانشگاه بزرگ سوريه محسوب مي شود.
در ميان كشته شدگان تعداد زيادي كودك و زن ديده مي شود كه در كوي دانشگاه پناه گرفته بودند.
مخالفان سوريه با پخش تصاوير اجساد قطعه قطعه شده قربانيان اين انفجار درپايگاه هاي اجتماعي اعلام كردند كه اين كشتار پاسخ به كشتار مخالفان مسلح از سوي نيروهاي ارتش است.
از سوي ديگر ارتش سوريه پس از چند روز درگيري با تروريست ها منطقه طيبه الامام در اطراف شهر حماه را كه در كنترل مخالفان مسلح قرار داشت پاكسازي كرد.
بيشتر افراد مسلح موجود در اين منطقه از جبهه النصر وابسته به شبكه القاعده بودند.
ارتش سوريه همچنين موفق شد كه تعدادي از مخفيگاه هاي تروريست ها را منهدم كند.
ساير رويدادها
¤ وزارت خارجه روسيه با صدور بيانيه اي اقدام اخير 56 كشور جهان را براي ارجاع پرونده سوريه به دادگاه كيفري بين المللي از طريق شوراي امنيت را به شدت محكوم كرد.
¤ دبيركل اتحاديه عرب اعلام كرد، تلاش هاي اين اتحاديه براي حل وفصل بحران سوريه تاكنون به نتيجه اي نرسيده است.
¤ رئيس جمهور روسيه در ديدار با نخست وزير بنگلادش بر حل وفصل مسالمت آميز بحران سوريه تاكيد كرد.
 


فراسوي رويدادها

جنون نظامي گري!
مي گويند، دنيا در هر دقيقه 3/3 ميليون دلار خرج نيازهاي نظامي اش مي كند! كه مي شود، ساعتي 198 ميليون، روزي 7/4 ميليارد، سالي 1738 ميليارد... و خلاصه اين كه، تا اين خبر را بخوانيد اقلا 10 ميليون دلار خرج سلاح و ارتش و جنگ شده است!
حالا، اين تحقيقات را كه موسسه بين المللي «سيپري» در استكهلم در مورد هزينه هاي نظامي 2011 انجام داده، به ما مي گويد كه آمريكا با 711 ميليارد دلار هزينه نظامي اش كه معادل 41 درصد كل هزينه هاي نظامي دنياست، هنوز هم «لوكوموتيو» اين قطار است و وعده هايي هم كه در مورد كاهش سالي 45 ميليارد دلار از اين هزينه ها ظرف 10 سال آينده مي دهد، فعلا هنوز در حد «وعده» باقي مانده و جنگ ها همچنان براي آمريكايي ها گران تمام مي شود و كنگره هم مجبور است هر بار مبلغي به بودجه پنتاگون اضافه كند! و اگر هزينه هاي جانبي مثل 125 ميليارد دلاري كه به استراحت نظاميان و 50 ميليارد دلاري كه به وزارت امنيت ميهن اختصاص داده شده، به بقيه مخارج اضافه كنيم، هزينه هاي نظامي آمريكا نصف مخارج نظامي دنيا را در بر خواهد گرفت.
به هر حال، در برآوردهاي «سيپري» همچنين مي خوانيم كه چين با 143 ميليارد دلار هزينه نظامي اش (كه 8 درصد كل هزينه هاي نظامي دنياست) در رده دوم قرار دارد، در حالي كه روسيه با 72 ميليارد دلار هزينه اش از رده پنجم به مقام سوم رسيده، و انگليس، فرانسه، ژاپن، عربستان، هند، آلمان، برزيل و ايتاليا هم در مقام هاي بعدي مي آيند. به لحاظ منطقه اي هم، مي شود گفت كه حدود 70 درصد خرج هاي نظامي دنيا پاي آمريكاي شمالي، اروپا و ژاپن نوشته شده و همين موضوع هم آنها را به «مركز» اقتصاد دنيا تبديل كرده است.
در مجموع، آن طور كه «سيپري» به ما مي گويد، اين هزينه ها سالي 250 دلار بيشتر جيب تك تك 7 ميليارد سكنه كره زمين را «سبك تر» مي كند! به عبارت ديگر، پول هايي كه صرف «نظامي بازي» مي شود قبل از اين كه در قالب سلاح و ارتش شهروندان را بكشد، با كم كردن از منابع حياتي ميلياردها فرد بشر، آنها را مي كشد!
¤ سرويس خارجي كيهان
 


آغاز عمليات زميني فرانسه و جنگ چريكي شورشيان در مالي

منابع خبري از آغاز حمله زميني و حركت تانك هاي فرانسه به سمت شمال مالي براي رويارويي با جنگجويان اسلامي در آن كشور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، حركت تانك ها و نيروهاي زرهي فرانسه به سوي مواضع جنگجويان اسلامي در حالي روز چهارشنبه آغاز شد كه دولت فرانسه به كارساز نبودن بمباران هاي هوايي اذعان كرد.
براساس اين گزارش، تانك هاي متعلق به نظاميان فرانسوي از ساحل عاج به مالي انتقال داده شده اند و پيشروي به سوي شمال در حالي است كه دولت فرانسه روز سه شنبه اعلام كرد كه تا زمان برقراري مجدد ثبات، سربازان خود را در اين كشور نگه خواهد داشت.
به گفته شاهدان عيني ارتش فرانسه با اعزام نزديك به 800 سرباز در اين عمليات از پشتيباني آمريكا و انگليس برخوردار است و اين تحركات، نخستين اقدام زميني ارتش فرانسه در خاك مالي به شمار مي آيد. در همين حال با آغاز تحركات زميني ارتش فرانسه، اعضاي ناتو براي گسترش مداخله جويي هاي خود در مالي آماده مي شوند و قرار است امروز (پنجشنبه) وزيران خارجه اتحاديه اروپا، نحوه اعزام نيروهاي خود را به اين كشور اعلام كنند.
سخنگوي ناتو روز چهارشنبه اعلام كرد: ما از تلاش هاي جامعه بين المللي در حمايت از سركوب شورشيان در مالي استقبال مي كنيم و آماده اعزام نيرو به آن كشور هستيم.
در همين حال «فرانسوا اولاند» رئيس جمهور فرانسه در جريان سفر روز سه شنبه خود به امارات متحده عربي بر ادامه عمليات نظامي در مالي تاكيد كرد.
اولاند در خصوص اهداف عمليات نظامي فرانسه در حالي اعلام كرد: هدف ما متوقف كردن حمله شورشيان، امنيت بخشيدن به باماكو و كمك به مالي در بازيابي حاكميت و تماميت ارضي آن است.
وي در پاسخ به برخي سوالات درخصوص مداخله نظامي در مالي اظهار داشت: فرانسه تمايلي به ماندن در مالي ندارد، اما يك هدف را دنبال مي كند و آن اينكه، زماني كه ما اين كشور را ترك مي كنيم، امنيت در مالي برقرار باشد.
اولاند در مصاحبه خود در امارات، از اين شيخ نشين ثروتمند منطقه خليج فارس خواست تا با كمك هاي مالي خود، فرانسه را در عمليات نظامي مورد حمايت قرار دهد.
اين در حالي است كه كارشناسان مسائل نظامي دخالت فرانسه در مالي را يك اشتباه راهبردي بزرگ براي اين كشور عنوان و خاطرنشان كردند: جنگ چريكي در مالي، انتظار سربازان فرانسوي را مي كشد، چرا كه بمباران هاي هوايي در اين نبرد كارساز و تعيين كننده نيست.
«سرلشكر علاء عزالدين» رئيس سابق مركز پژوهش هاي استراتژيك در آكادمي نظامي «جمال عبدالناصر» در قاهره گفت: جنگجويان اسلامي مالي به دليل آشنايي به منطقه در مقابل نظاميان فرانسوي تاكتيك هاي جنگي چريكي را آغاز كرده اند و آنها را به ستوه خواهند آورد.
در همين حال شاهدان عيني از عقب نشيني تاكتيكي جنگجويان اسلامي در برخي مناطق شمال خبر دادند. به گفته اين شاهدان، آنها برخي از شهرهاي بزرگ محل سيطره خود را تخليه كردند تا از بمباران ها در امان باشند.
در شهر باماكو (پايتخت مالي) نيز تدابير امنيتي شديدي براي مقابله با حملات انتقام جويان شورشيان مسلح اتخاذ شده است و بسياري از اماكن متعلق به فرانسويان به حالت تعطيل درآمده است.
شورشيان مالي نيز با انجام اقدامات احتياطي به مقابله با تهاجم زميني فرانسه اقدام كردند و در روز چهارشنبه بسياري از خطوط تلفن و مواصلاتي را در اطراف پايتخت از كار انداختند.
همچنين بسياري از نهادها و سازمان هاي غيردولتي انسان دوستانه از سرازير شدن موج آوارگان به كشورهاي اطراف مالي خبر دادند. سازمان غير دولتي بشردوستانه «اكسفام» روز سه شنبه با انتشار بيانيه اي از تشديد درگيري هاي مسلحانه در مالي به شدت ابراز نگراني كرد. اين سازمان از طرف هاي درگير در مالي خواست از افزايش درد و رنج ساكنان مالي به ويژه زنان و كودكان كه در شرايط اسفباري زندگي مي كنند، خودداري كنند.
از سوي ديگر جنجال ها در پارلمان اروپا بر سر موضوع حمايت نظامي از فرانسه در مالي بالا گرفته است و برخي آن را در جهت بازگشت استعمار فرانسه به آفريقا ارزيابي كردند.
«ميخائيل مارگيلوف» فرستاده ويژه رئيس جمهور روسيه به آفريقا در واكنش به مداخله نظامي فرانسه در مالي تاكيد كرد: مالي به دليل منابع غني نفت و گاز و موقعيت بي نظير در مقايسه با كشورهاي اطراف، هدف مطامع استعماري فرانسه قرار گرفته است.
موريتاني و الجزاير نيز در واكنش به تحولات همسايه خود، مرزهاي زميني خود را با مالي بستند و از اعزام هرگونه نيروي نظامي خودداري كردند.
به گفته صاحبنظران مسائل منطقه اي آفريقا، دخالت فرانسه كه با عنوان حمايت از دموكراسي در مالي صورت گرفته است، تنها هدفي را كه به دنبال دارد، تسلط بر شمال اين كشور است كه داراي ذخاير فراوان نفت و گاز است. اين مناطق كه در اختيار جنگجويان اسلامي قرار دارد، مي تواند فرانسه گرفتار در مشكلات اقتصادي را از ورطه سقوط نجات دهد.
 


سلسله انفجارهاي شمال عراق 27 كشته و 220 مجروح برجاي گذاشت

عمليات تروريستي در شمال عراق 27 كشته و 220 مجروح برجاي گذاشت. سوءقصد به جان مقامات عراقي نيز به مرگ يك نماينده مجلس انجاميد.
به گزارش خبرگزاري فارس، تروريست هاي فعال در عراق يك خودروي بمب گذاري شده را ديروز در بازار شلوغ كركوك منفجر كردند. در اين انفجار 12 غيرنظامي كشته و 150نفر ديگر نيز زخمي شدند. علاوه بر عمليات تروريستي فوق مقر نيروهاي دولت منطقه اي خودمختار كردستان عراق در «طوز خورماتو» با انفجار دو بمب هدف قرار گرفت. اين انفجار هم جان دو تن را گرفت و 30 مجروح برجاي گذاشت. در اين منطقه يك نظامي نيز بر اثر تيراندازي افراد ناشناس جان خود را از دست داد.
علاوه بر حملات فوق، تروريست ها به جان سه مقام عراقي نيز سوءقصد كردند؛ به گزارش ايسنا، افراد ناشناس در سامرا به جان «اسامه النجيفي» رئيس پارلمان عراق و «رافع العيساوي» وزير دارايي اين كشور سوءقصد كردند. در اين سوء قصد از بمب استفاده شد ولي انفجار آن نتوانست آسيبي به اين دو مقام اهل سنت برساند. روز سه شنبه نيز «عبقان العيساوي» نماينده پارلمان عراق در فلوجه هدف يك سوءقصد انتحاري قرار گرفت و كشته شد. اين انفجار شماري زخمي نيز بر جاي گذاشت. العيساوي نيز قصد داشت در يك تظاهرات ضد دولتي شركت كند. پيش از اين مالكي به مخالفان خود هشدار داده بود كه به مناطق ناامن نروند، چون تروريست ها قصد دارند با كشتن آنها، دولت را عامل پشت پرده اين حملات معرفي كنند.
منابع خبري شمار كل كشته شدگان حملات تروريستي ديروز و سه شنبه عراق را 27 نفر و تعداد زخمي ها را نيز 220 تن اعلام كرده اند.
تغيير چهره
«جواد حسناوي» عضو فراكسيون جريان صدر در پارلمان عراق در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس اعلام كردكه «عبدالقادر محمد جاسم العبيدي» وزير سابق دفاع عراق، براي فرار از دست پليس بين الملل، صورت خود را عمل جراحي كرده است.
وي افزود: وزير دفاع سابق عراق كه فرمان دستگيري وي به دليل اختلاس مالي از سوي دادگاه عراق صادر شده است، چندي پيش، چهره خود را به دست جراحان پلاستيك سپرده و چهره خود را به طور كامل تغيير داده است.
به گفته اين مقام عراقي، چهره كنوني عبيدي به گونه اي تغيير كرده كه شناسايي او براي پليس اينترپل كه هم اكنون به دنبال وي است با مشكل همراه است.
العبيدي در زمان بر عهده داشتن منصب وزارت، به خريد و فروش غيرقانوني اسلحه متهم شده بود. او در دوره اول نخست وزيري مالكي منصب وزير دفاع عراق و همچنين مشاور امنيتي رياست جمهوري اين كشور را بر عهده داشته است. او مخالف خروج آمريكايي ها از عراق بود.

 


بحران اقتصادي اروپا حادتر مي شود

خودروسازي رنو فرانسه 7500 كارگر خود را اخراج مي كند

كارخانه خودروسازي «رنو»ي فرانسه نيز اعلام كرد قصد دارد دستكم 7500 نفر از نيروي كار فرانسوي خود را اخراج كند.
كارخانه خودروسازي «رنو»ي فرانسه روز گذشته از تصميم مديران اين شركت براي اخراج 7500 نيروي كار فرانسوي تا سال 2016 خبر داد.
پيش از اين كارخانه خودرو سازي «پژو سيتروئن» فرانسه از اخراج دست كم 8000 نفر از نيروي كار خود به دليل بحران اقتصادي و كاهش فروش خبر داده بود. مسئولان پژو سيتروئن چندي پيش اعلام كردند در سال 2012 حدود 16درصد كاهش فروش داشتند كه 8درصد آن به دليل قطع روابط تجاري با جمهوري اسلامي ايران بوده است.
به گزارش «فرانس 24»، مسئولان شركت خودروسازي رنو هدف از اخراج اين تعداد نيرو را «نه بحران اقتصادي» بلكه تلاش براي بهبود كيفيت نيروي كار اعلام كرده اند!
براساس گفته هاي مسئولان رنو، «اين شركت براي حفظ توان رقابتي با بازارهاي اروپايي و جهان نيازمند جذب نيروي كار حرفه اي است و ناگزير به بازنشسته كردن پيش از موعد 17درصد نيروي كار خود است.» پيش بيني مي شود فرانسه طي روزهاي آينده شاهد برگزاري تظاهرات از سوي كاركنان اين كارخانه خودروسازي باشد.
يادآور مي شود، به دنبال شيوع بحران اقتصادي به اتحاديه اروپا، به دليل وابستگي هاي پيچيده كشورهاي عضو به يكديگر در زمينه هاي مختلف (همگرايي) اين بحران اعضا را تحت تأثير قرار داده است طوري كه مردم برخي از كشورهاي قدرتمند اقتصادي از دولتمردان خود خواسته اند براي نجات از اين وضع از اتحاديه اروپا جدا شوند. به عنوان مثال اين روزها خبرهايي در رسانه هاي مختلف منتشر شده مبني بر اينكه «ديويد كامرون» به زودي مقدمات برگزاري يك همه پرسي در انگليس براي ماندن يا رفتن از اتحاديه اروپا را فراهم مي كند. فرانسه از جمله كشورهاي مهم اتحاديه اروپاست كه به شدت تحت تأثير اين بحران قرار گرفته است. چندي پيش زمزمه هايي از احتمال دولتي شدن شركت پژو در رسانه هاي فرانسوي منتشر شد كه واكنش مديران اين شركت را برانگيخت. اين زمزمه ها پس از آن مطرح شد كه اولاند، رئيس جمهور فرانسه اعلام كرد حاضر است طي شرايطي به اين شركت خودروساز كمك مالي كند.

 


مصري ها خطاب به آل سعود

وكيل ما را شلاق بزنيد سفيرتان را شلاق مي زنيم

شماري از مردم مصر با تجمع در مقابل سفارت عربستان در قاهره، اقدام رژيم آل سعود در صدور حكم زندان و شلاق براي يك وكيل مصري را محكوم كردند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «الجزيره»، در اين تجمع تظاهركنندگان خشمگين شعارهايي بر ضد «ملك عبدالله» (پادشاه) سر دادند و براي مقابله به مثل خواستار شلاق زدن سفير سعودي در قاهره شدند.
براساس اين گزارش، فعالان مصري تهديد كردند در صورتي كه «احمد الجيزاوي» وكيل مصري زنداني در عربستان شلاق بخورد، آنها سفير سعودي در قاهره را شلاق خواهند زد.
دادگاه عمومي شهر جده، احمد الجيزاوي را به پنج سال زندان و 300 ضربه شلاق و دوستش «اسلام بكر» را به شش سال زندان و 400 ضربه شلاق به اتهام واهي وارد كردن قرص هاي روان گردان به عربستان در جريان مناسك حج سال گذشته محكوم كرده بود.
احمد الجيزاوي كه يكي از وكلاي برجسته مصري است و سال ها در عربستان زندگي كرده است، از جمله منتقدان رژيم آل سعود بود كه در هفدهم ماه آوريل سال 2012 ميلادي هنگام ورود به شهر جده براي انجام مناسك «حج» به همراه خانواده اش در فرودگاه بدون اينكه اتهامي به وي تفهيم شود توسط مأموران امنيتي سعودي بازداشت شد.
بازداشت اين وكيل مصري موجي از اعتراضات مصري ها عليه عربستان را در قاهره ايجاد كرد. برخي از رسانه هاي مصر نيز با اشاره به نخستين سفر خارجي مرسي به عربستان بعد از انتصاب به پست رياست جمهوري اعلام كرده بودند كه درخواست هاي رئيس دولت اسلامگراي مصر براي آزادي اين وكيل مصري نيز مؤثر نبوده است.
نوار ويدئويي مرسي
انتشار نوار ويدئويي سخنان ضد اسرائيلي مرسي، خشم مقامات آمريكايي را برانگيخت.
به گزارش خبرگزاري ها، دولت آمريكا به شدت اظهارات ضد اسرائيلي محمد مرسي را كه در سال 2010 مطرح كرده بود محكوم كرد و از وي خواست تا سخنان خود را رسماً پس بگيرد. به گزارش شبكه خبري «نيل»، دولت آمريكا به ويدئويي اشاره كرده كه مؤسسه تحقيقاتي مربوط به رسانه هاي خاورميانه مستقر در واشنگتن منتشر كرده است. در اين ويدئو، مرسي كه از رهبران اخوان المسلمين بود، اسرائيلي ها را «اشغالگر فلسطين»، «زالوهاي جنگ طلب» و «فرزندان خوك و ميمون» خطاب مي كند.
اين گزارش حاكي است؛ مرسي در جريان سخنان خود، خواهان «به كارگيري انواع مقاومت در فلسطين عليه اين مجرمان» شده است.
«جي كارني» سخنگوي كاخ سفيد در كنفرانس مطبوعاتي كه روز سه شنبه در واشنگتن برگزار شد، اظهارات رئيس جمهور مصر را عميقاً توهين آميز توصيف كرد.
كارني در اين خصوص گفت: ما اظهارات مطرح شده در سال 2010 ميلادي از سوي رهبر وقت اخوان المسلمين را به شدت محكوم مي كنيم و ادبياتي كه ما در اين اظهارات مشاهده كرده ايم بسيار توهين آميز است و ما آن را رد مي كنيم.
اين مقام آمريكايي به اين موضوع بسنده نكرده است كه اظهارات مرسي متعلق به پيش از انتخاب شدن وي به عنوان رئيس جمهوري بوده، بلكه از او خواسته شده است تا نقطه نظرات خود را واضح و شفاف بيان كند.
در همين حال «ويكتوريا نولاند» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز، سخنان مرسي در مورد اسرائيل را غير منطقي خواند و خواستار پس گرفتن آنها از سوي مرسي شد. نولاند گفت: حرف هايي كه ما شنيديم بسيار توهين آميز بود و ما بر اين باوريم كه مرسي بايد اين اظهارات خود را پس بگيرد. سخنگوي وزارت خارجه آمريكا متذكر شد: اين گونه سخنراني ها مورد پذيرش نبوده و چنين اظهاراتي از سوي يك رئيس جمهور كه به طور دموكراتيك انتخاب شده است، سازنده و كارآمد نيست.
وي با تأكيد بر اينكه آمريكا مصر را در جريان نگراني خود در قبال اين گونه اظهارات قرار داده است اعلام كرد: آمريكا، مرسي را با سخنان و كارهايش مي سنجد.
اين در حالي است كه برخي از كارشناسان مسائل مصر از احتمال بروز بحران سياسي در روابط قاهره و واشنگتن به خاطر اظهارات ضد اسرائيلي مرسي سخن به ميان آورده و اعلام كرده اند: وابستگي مصر به كمك هاي مالي آمريكا مي تواند اهرم فشاري به دولت اسلامگراي مرسي باشد.

 


پاسخ مردم بحرين به پيشنهاد آشتي ملي آل خليفه

با رژيم ظالم مذاكره نمي كنيم

مردم بحرين دعوت رژيم آل خليفه به مذاكره را غيرواقعي و ترفندي براي فريب مردم ارزيابي و تاكيد كردند با رژيم ظالم مذاكره نمي كنيم.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم انقلابي بحرين دعوت رژيم آل خليفه به مذاكره را در راستاي جلوگيري از تظاهرات بزرگ مردم در روز 14فوريه (سالروز انقلاب بحرين) عنوان كردند و آن را نپذيرفتند.
مردم بحرين ضمن برگزاري تظاهرات در مناطق مختلف بحرين اعلام كردند فريب آل خليفه را نمي خوريم و با رژيم ستمگر مذاكره نخواهيم كرد.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي از جمله «سرنگون باد آل خليفه»، «انتقام خون شهدا را مي گيريم»، «آزادي فوري زندانيان سياسي» آمادگي خود را براي شركت در تظاهرات روز جمعه (فردا) با عنوان جمعه كرامت اعلام كردند.
مردم بحرين حمايت آمريكا، انگليس و كشورهاي غربي و عربي از آل خليفه را محكوم و اين كشورها را در جنايات آل خليفه همدست دانستند.
اين در حالي است كه حمله نيروهاي آل خليفه به تظاهركنندگان در مناطق مختلف بحرين چندين مجروح برجا گذاشت.
دبيركل جمعيت ملي دموكراتيك بحرين در اين باره گفت، ملت بحرين قانون اساسي را قبول ندارد و خواستار تدوين قانون اساسي جديد، برگزاري همه پرسي درباره آن و انحلال دولت است.
وي افزود، مردم خواستار مذاكره با رژيم نيستند و خبر ارتباط مخالفان با رژيم شايعه اي است كه عوامل رژيم آن را پخش مي كنند.
فاضل عباس تاكيد كرد، دعوت رژيم به مذاكره غيرواقعي است و براي گمراه كردن افكار عمومي در داخل و خارج صورت مي گيرد.
ساير رويدادها
¤ دادگاه استيناف بحرين حكم 15 ماه حبس عليه جواد فيروز نماينده پيشين پارلمان اين كشور را به دليل مخالفت با رژيم آل خليفه تاييد كرد.
¤ رژيم بحرين در راستاي سركوب اعتراضات مردمي بازداشت ورزشكاران معترض را در دستور كار خود قرار داد.
¤ مدير برنامه ريزي سياسي وزارت خارجه آمريكا بار ديگر بر روابط مستحكم خود با رژيم آل خليفه تاكيد كرد.

 


رئيس انديشكده آمريكايي:

ماموريت اوباما سقوط آمريكاست

رئيس انديشكده آمريكايي «مركز سياست هاي امنيتي» باراك اوباما را متهم به تلاش براي نابودي آمريكا كرد!
«فرانك گافني»، موسس و رئيس انديشكده «مركز سياست هاي امنيتي» با انتشار مقاله اي در روزنامه «واشنگتن تايمز» به شدت از انتخاب جان كري، چاك هاگل و جان برنان براي سه پست كليدي وزارت خارجه، وزارت دفاع و سازمان سيا انتقاد كرد.
«گافني» هدف اوباما از انتخاب اين سه شخصيت جنجالي را تلاش براي ايجاد «دنياي بدون آمريكا» توصيف كرد و از سناتورهاي آمريكايي خواست با رد صلاحيت آنها به كمك كشورشان بشتابند!
وي كه سابقه معاونت وزارت دفاع دولت ريگان طي سال هاي 1983 تا 1984 را در كارنامه سياسي خود دارد پيش بيني كرد كسي به هشدارهايش در اين زمينه توجهي نكند.
گافني در اين مقاله به صراحت اعلام كرد: «به نظر مي رسد ماموريت اوباما و دولتش مديريت كردن سقوط آمريكاست... كاري كه رهبران ايران سال هاست با تلاشي خستگي ناپذير در پي آن هستند.» به اعتقاد اين تحليلگر مشهور آمريكايي، تفاوت اوباما با ايران در رسيدن به اين هدف اين است كه اوباما اين كار را از منظري ژئواستراتژيك دنبال مي كند!
«گافني» در مقاله تحليلي خود همواره به جمهوري اسلامي ايران اشاره كرده و در يك جا مي نويسد: «محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران به طور مكرر اعلام كرده كه دنياي بدون آمريكا نه تنها مطلوب بلكه دست يافتني است.»

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10