(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 28  دی  1391 - شماره 20408

كوتاه اقتصادي
گمرك اعلام كرد
افزايش 142 درصدي جريمه قاچاقچيان كالا
كالاهاي مورد نياز مردم در نمايشگاه ها
با 30 درصد تخفيف عرضه مي شود
به ارزش 3400 ميليارد ريال
ركورد معاملات روزانه بورس كالا شكسته شد
راه اندازي سامانه الكترونيكي اخذ عوارض در آزادراه تهران پرديس
جزييات نشست ويژه تعيين مزد كارگران با مجلس
بانك مركزي:
مردم مراقب كلاهبرداران باشند عابر بانك ها ارز نمي دهند
عضو هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني:
دولت بدنبال راهكار افزايش بهره وري بنگاه هاي توليدي باشد
معاون وزير صنعت و تجارت:
قيمت خودرو براساس ارز مبادله اي تعيين مي شود
سازمان حمايت اعلام كرد
تخلف بيش از 7 هزار ميليارد ريالي شركت هاي پتروشيمي
يك مقام مسئول اعلام كرد:
كارشكني براي حضور كاردان هاي فني در اجراي طرح هاي عمراني
درخواست يك فعال بخش خصوصي
بخش توليد را از فاز دوم هدفمندي مستثني كنيد
وزارت راه و شهرسازي:
نرخ بليت اتوبوس ايام نوروز 20 درصد افزايش مي يابد


كوتاه اقتصادي

¤ سه نمايشگاه بين المللي فردا در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران ميزبان عموم علاقه مندان است. پنجمين نمايشگاه بين المللي فرصت هاي سرمايه گذاري در مسكن و تكنولوژي هاي نوين ساختمان، چهارمين نمايشگاه بين المللي در و پنجره و صنايع وابسته و پنجمين نمايشگاه بين المللي سيمان، بتن، تكنولوژي هاي ساخت و ماشين آلات وابسته نيز به طور رسمي آغاز به كار مي كنند.
¤ ارزش صادرات فولاد شركتهاي تابعه سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران از مرز 385 ميليون دلار عبور كرد. سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران گزارش داد: در مدت 9 ماه سال جاري ارزش صادرات فولاد و محصولات فولادي با رشد 5 درصدي همراه شد. در اين مدت بيشترين ارزش صادرات مربوط به محصولات گرم بود به طوري كه 218 ميليون دلار از رقم فوق به صدور اين محصولات اختصاص داشت و پس از آن ميلگرد و تيرآهن قرار گرفتند.
¤ وزير اقتصاد و دارايي طي احكام جداگانه اي معاون جديد امور اقتصادي و معاون امور بانك و بيمه اين وزارتخانه را منصوب كرد.داوود منظور براساس حكمي از سوي سيدشمس الدين حسيني به عنوان معاون اقتصادي اين وزارتخانه منصوب و مشغول به كار شد.همچنين سيدشمس الدين حسيني طي حكمي «محمد پاريزي» را به سمت معاونت امور بانكي و بيمه و نظارت بر اصل 44 وزارت امور اقتصادي و دارايي منصوب كرد. از سوي ديگر، طي حكمي از سوي صادق خليليان وزير جهاد كشاورزي، اصغر منصور خاكي به عنوان سرپرست معاونت توسعه مديريت و منابع انساني وزارت جهاد كشاورزي منصوب و مشغول به كار شد.
¤ براساس اعلام شركت اعتبارسنجي مشتريان بانك ها، بانك صادرات ايران از ميان 50 عضو استفاده كننده از سامانه اعتبارسنجي و رتبه بندي اعتباري مشتريان به عنوان برترين بانك شناخته شد. به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، اين بانك در راستاي كاهش ريسك اعتباري كليه شعب خود در اقصي نقاط كشور را به سامانه اعتبارسنجي متصل نموده است و براساس آمارهاي منتشر شده از سوي اعتبارسنجي مشتريان بانكها اين بانك در بين 50 بانك و نهاد مالي كه در آن سامانه عضويت دارند بهترين عملكرد را از نظر ميزان تعداد استعلام ها و گزارش هاي دريافتي داشته و توانسته رتبه نخست استفاده از سامانه اعتبارسنجي را در ميان اعضاي سامانه به خود اختصاص دهد. براساس اين گزارش: اين بانك از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از يك ميليون گزارش تسهيلاتي اخذ و از اين لحاظ در بين بانك ها و موسسات اعتباري جايگاه برتر را كسب نموده است.
¤ چهارمين بورس ايران با سرمايه 200 ميليارد ريال به عنوان يكصدوبيستمين شركت در بازار پايه فرابورس درج شد. با استناد به تبصره ب ماده 99 قانون برنامه پنجم و موافقت كميته عرضه فرابورس، شركت بورس انرژي به عنوان يكصد و بيستمين شركت با نماد انرژي در بازارپايه فرابورس درج شد.سهام اين شركت در گروه فعاليت هاي كمكي به نهادهاي مالي اواسط و زيرگروه فعاليت هاي مرتبط با اوراق بهادار معامله خواهد شد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2293 الي 2298، 3311، 3390 الي 3399 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


گمرك اعلام كرد

افزايش 142 درصدي جريمه قاچاقچيان كالا

طي 9 ماهه سال جاري 18 هزار و 567 فقره پرونده كالاي قاچاق توسط گمركات كشور تشكيل شده كه به لحاظ تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد كاهش داشته است.
به گزارش گمرك جمهوري اسلامي ايران، ارزش پرونده هاي متشكله قاچاق در 9 ماهه سال جاري با 156 درصد افزايش به رقم 9 هزار و 463 ميليارد و 252 ميليون ريال رسيد.
براساس اين گزارش: جريمه تعيين شده براي پرونده هاي متشكله قاچاق در اين مدت 26 هزار و 623 ميليارد و 129 ميليون ريال بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 142 درصد افزايش نشان مي دهد.
اين گزارش مي افزايد: بيشترين تعداد پرونده هاي متشكله قاچاق در 9 ماهه سال 1391 توسط گمركات استان آذربايجان غربي تشكيل شده كه تعداد 3 هزار و 663 فقره بوده كه بيش از 19 درصد از تعداد كل پرونده هاي متشكله قاچاق را به خود اختصاص داد.
براساس اين گزارش: گمركات استان كرمان نيز با تشكيل پرونده هاي متشكله قاچاق به ارزش 5 هزار و 877 ميليارد و 259 ميليون ريال در 9 ماهه سال جاري، بيشترين ميزان پرونده هاي متشكله به لحاظ ارزش را دارا بود.
 


كالاهاي مورد نياز مردم در نمايشگاه ها

با 30 درصد تخفيف عرضه مي شود

معاون برنامه ريزي استاندار تهران با تشريح جزئيات برگزاري نمايشگاه هاي بهاره استان كه هر ساله در آستانه سال جديد برگزار مي شود، گفت: مقرر شده نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا حداقل 30 درصد تخفيف لحاظ و كالاهاي با كيفيت را ارائه كنند.
نعمت الله تركي در گفت وگو با ايسنا گفت: در آستانه سال جديد طبق روال سال هاي گذشته در پنج نقطه از شهر تهران و در هر يك از شهرستان هاي استان تهران يك نمايشگاه بهاره داير خواهد شد.
وي افزود: در شهر تهران پارك هاي ارم و ولايت، مصلي تهران، حكيميه و خاوران محل برگزاري نمايشگاه هاي بهاره شهر تهران خواهند بود و هر شهرستان نيز زير نظر فرمانداري در يك نقطه از شهر، نمايشگاه بهاره را برپا خواهد كرد.
تركي با بيان اينكه اين نمايشگاه ها از 10 تا 20 اسفندماه به مدت 10 روز داير خواهند بود، عنوان كرد: مديريت و تهيه و توزيع كالاها در نمايشگاه هاي بهاره توسط امور صنفي استان تهران انجام خواهد شد.
وي از ارائه تخفيف حداقل 30 درصدي كالاها نسبت به قيمت بازار در اين نمايشگاه ها خبر داد و گفت: به همه صنوفي كه مقرر شده در نمايشگاه هاي بهاره و همچنين در فروشگاه هاي زنجيره اي و ميادين اصلي شهر تهران اقدام به توزيع اقلام مصرفي كنند، اعلام شده تا كيفيت كالاها را از نوع مرغوب و مطلوب انتخاب و با قيمت مناسب عرضه كنند.
به گفته معاون برنامه ريزي استاندار تهران، در اين نمايشگاه ها كالاهاي پرمصرف اعم از پوشاك، انواع البسه، كفش، خشكبار، شيريني جات و حبوبات عرضه خواهد شد. همچنين فروشگاه هاي زنجيره اي همانند شهروند، اتكا و رفاه نيز در برگزاري نمايشگاه هاي بهاره همكاري خواهند داشت.
تركي با بيان اينكه در فروشگاه هاي زنجيره اي و همچنين در ميادين اصلي ميوه و تره بار نيز تخفيف 30 درصدي براي فروش اقلام مورد نياز در نظر گرفته خواهد شد، عنوان كرد: مواد غذايي پرمصرف از جمله انواع گوشت سفيد و قرمز، برنج، روغن و ساير مايحتاج شهروندان در سطح شهر به ميزان نياز بازار توزيع خواهد شد تا تجمعي در نقاط مختلف شهر ايجاد نشود.
وي با بيان اينكه استان تهران هيچگونه مشكلي از لحاظ ذخيره مايحتاج شب عيد ندارد، گفت: همه تدابير لازم براي تنظيم بازار شب عيد در بخش پوشاك، موادغذايي، اقلام پرمصرف و ميوه در نظر گرفته شده است.
معاون برنامه ريزي استاندار تهران همچنين گفت: امسال در حوزه نظارت و بازرسي نيز ساختار جديدي تعريف شده و با بازنگري كه صورت گرفته، مقرر شده در مناطق 22 گانه تهران يك بازرسي دائم مستقر شود كه براي هر منطقه يك سر بازرس و يك تيم بازرسي انتخاب مي شود كه وظيفه آنها نظارت روزانه و دائم بر امور بازار است.به گفته تركي اين بازرسان از اول بهمن ماه فعاليت رسمي خود را در مناطق 22 گانه تهران آغاز خواهند كرد.

 


به ارزش 3400 ميليارد ريال

ركورد معاملات روزانه بورس كالا شكسته شد

در پي معامله بيش از 225 هزار تن انواع محصولات كشاورزي، صنعتي و پتروشيمي با ارزشي افزون بر 3400ميليارد ريال، ركورد ارزش معاملات روزانه بورس كالاي ايران شكسته شد.
به گزارش روابط عمومي بورس كالاي ايران، ديروز در تالار فرآورده هاي نفت و پتروشيمي بالغ بر 91هزار و 516 تن انواع قير شركت هاي نفت جي و نفت پاسارگاد به ارزش بيش از يكهزار و 125ميليارد ريال توسط مشتريان خريداري شد.
اين در حالي است كه در تالار محصولات صنعتي و معدني و در گروه فولاد نيز با استقبال معامله گران، بيش از 101هزار تن انواع محصولات فولادي غول هاي فولادساز كشور با ارزشي افزون بر يكهزار و 716 ميليارد ريال داد و ستد شد. در اين گروه بالغ بر حدود 40 هزار تن سبد ميلگرد شركت فولاد خراسان، 30 هزار تن شمش بلوم شركت فولادخوزستان، 18هزار و 980 تن انواع تيرآهن و ميلگرد شركت ذوب آهن اصفهان و 12هزار و 820 تن انواع تيرآهن و ميلگرد شركت هاي فولاد آذربايجان، فولاد كوير و جهان فولاد غرب مورد معامله قرارگرفت.
شايان ذكر است، در اين روز همچنين 7 هزار تن وكيوم باتوم، 2 هزار تن لوب كات، 4300تن كك، بيش از 7 هزار تن مواد شيميايي، بيش از 8 هزار تن مواد پليمري، 2346 تن انواع حلال، 576 تن اسلاگ واكس، 120 تن انواع گاز و 320 تن گوگرد كلوخه توسط كارگزاران به فروش رفت.
همچنين در تالار محصولات كشاورزي 205 تن گندم دامي كرمانشاه به قيمت 5620 ريال و به ارزش بيش از يك ميليارد ريال مورد داد و ستد واقع شد.
بنابراين گزارش: ديروز شاخص بورس اوراق بهادار نيز 21 واحد رشد كرد. شاخص كل در معاملات ديروز به رقم 38 هزار و 343 واحد رسيد.
 


راه اندازي سامانه الكترونيكي اخذ عوارض در آزادراه تهران پرديس

سيستم ETC (سامانه اخذ الكترونيكي عوارض) در عوارضي آزادراه تهران- پرديس از فردا راه اندازي مي شود.
بر اين اساس، نخستين آزادراهي كه به سيستم ETC (سامانه اخذ الكترونيكي عوارض) مجهز شد، گيت عوارضي آزادراه قم- تهران بود و در گام دوم اين سيستم در آزادراه تهران- پرديس نصب خواهد شد.
سيستم بدين ترتيب كار مي كند كه به محض ورود خودرو به گيت اخذ عوارض، حسگرهاي موجود كه در كف جاده وجود دارند، به سيستم رايانه اي اعلام مي كنند كه خودرويي وارد شده است و سپس برچسب الكترونيكي كوچكي كه روي شيشه جلوي خودروها نصب مي شود، با حسگرهاي عوارضي ها ارتباط راديويي برقرار مي كند و شناسه برچسب الكترونيكي عوارض از طريق خطوط فيبر نوري به مركز كنترل ارسال مي شود و رايانه مركز مبلغ عوارض را براي خودرو محاسبه مي كند و به اين ترتيب مبلغ عوارض به صورت خودكار از آن برچسب كسر مي شود.
اين امر موجب مي شود ايستايي خودروها پشت گيت هاي عوارضي و زمان عبور از آزادراه ها، كاهش يابد.
به گزارش فارس، در آينده نزديك اين سيستم در تمامي آزادراه ها نصب خواهد شد و راننده ها مي توانند بدون توقف از محل گيت عوارضي ها عبور كنند.
طبق اعلام مسئولان سازمان راهداري مردم مي توانند از مراكزي كه مشخص شده است كارت هاي مخصوص را دريافت كنند كه يكي از اين مراكز براي ارائه اين كارت ها و برچسب هاي مخصوص، عوارضي آزادراه تهران- قم و عوارضي آزادراه تهران- پرديس است كه كارت هاي مخصوص را با درصدي تخفيف به متقاضيان ارائه مي دهند.
علاقه مندان مي توانند كارت هاي مخصوص را در مراحل بعد از بانك هاي عامل تهيه كنند و مورد استفاده قرار دهند؛ حسگر براي نصب در اختيار رانندگان قرار مي گيرد و كارت ها نيز قابل شارژ مجدد هستند.
 


جزييات نشست ويژه تعيين مزد كارگران با مجلس

رئيس كميته ويژه مزد استان تهران از برگزاري نشست ويژه گروه هاي كارگري با كميسيون اجتماعي مجلس خبر داد و گفت: قرار است پيشنهادات دستمزدي كارگران براي بررسي در مجلس ارائه شود.
علي اكبر عيوضي در گفتگو با مهر از برگزاري نشست ويژه دستمزد در كميسيون اجتماعي مجلس با حضور گروه هاي مختلف كارگري و انجمن ها خبر داد و گفت: در مذاكره با نمايندگان مجلس دغدغه ها و مسائل معيشتي كارگران مطرح شد.
وي اظهار داشت: قرار است نمايندگان كارگري برخي پيشنهادهاي مشخص را درباره معيشت و دستمزد كارگران به كميسيون اجتماعي مجلس ارائه كنند.
عيوضي خاطرنشان كرد: با نمايندگان مطرح كرديم كه با توجه به افزايش قيمت ها و هزينه هاي خانوار كارگري، هر رقمي كه براي دستمزد سال آينده پيشنهاد و نهايي شود نمي تواند مشكلات معيشتي كارگران را حل كند و در اين زمينه بايد يك فكر اساسي صورت گيرد.
اين مقام مسئول كارگري ادامه داد: نمايندگان عضو كميسيون اجتماعي مجلس نيز از دريافت پيشنهادات كارگران درباره دستمزد و معيشت استقبال كردند، همچنين از نمايندگان درخواست شد در قانون گذاري اقشار ضعيف و كارگران مورد توجه بيشتري قرار گيرند.
وي تأكيد كرد: با نمايندگان مجلس مسائل و موانع تعيين حداقل دستمزد واقعي را مطرح كرديم و اعلام شد كه كارفرمايان بخش خصوصي توان پرداخت دستمزدهاي واقعي را ندارند، بنابراين بايد براي از بين بردن فاصله و اختلاف بين مزد واقعي و مصوبات شوراي عالي كار، فكري بشود.
رئيس كميته ويژه مزد استان تهران اظهار داشت: هم اكنون مبالغي كه در كارگروه هاي كارگري مورد بررسي قرار مي گيرد، بالاي يك ميليون تومان است در حالي كه كارفرمايان خصوصي امكان پرداخت چنين مبالغي را ندارند.
به گفته عيوضي، هم اكنون 50 تا 60 درصد نيروي مشمول قانون كار در بخش خصوصي فعاليت مي كنند كه توان تأمين مالي دستمزدهاي واقعي براي كارفرمايان اين بخش وجود ندارد.
اين مقام مسئول كارگري عنوان كرد: كارفرمايان خصوصي مي گويند شايد كارفرمايان بخش هاي دولتي بتوانند ارقام واقعي دستمزد را پرداخت كنند، در هر صورت براي حل مسئله دستمزد و بن بستي كه در تعيين مزد واقعي به وجود آمده بايد يك برنامه روشن و عملياتي تدوين شود.
وي درباره پيشنهاد اخير كارگران درباره تعيين نقشي ويژه براي دولت در تعيين حداقل دستمزد سال آينده و پرداخت يارانه دستمزد براي جبران مابه التفاوت مزد واقعي و مصوبات ساليانه شوراي عالي كار، گفت: هنوز در اين خصوص پاسخي به پيشنهاد كارگردان داده نشده است.
 


بانك مركزي:

مردم مراقب كلاهبرداران باشند عابر بانك ها ارز نمي دهند

مديركل فناوري اطلاعات بانك مركزي به استفاده كنندگان از عابر بانك ها هشدارداد فريب كلاهبرداران را نخورند.
ناصر حكيمي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به سوء استفاده عده اي از منوي دو زبانه عابر بانك ها و با بيان اينكه طبق استاندارد با توجه به اينكه شبكه ما به چند شبكه خارجي متصل است، خودپردازها داراي منوي انگليسي هستند، تاكيد كرد: برخي از سوء استفاده گران با توجه به اين موضوع و با وعده دروغ مبني بر اينكه صاحب حساب جايزه برده است اقدام به كلاهبرداري كردند و از شخص صاحب حساب خواستند كه به منوي انگليسي رفته و كارهاي لازم را براي انتقال جايزه خود كه به صورت ارزي است، انجام دهند كه اين انتقال وجه صورت گيرد.
وي با بيان اينكه متاسفانه خيلي از مردم به دليل عدم آشنايي با زبان انگليسي و يا از روي ناآگاهي اقدام به اين كار كرده وناخواسته پول را از حساب خود به حساب فرد كلاهبردار منتقل كردند اظهار كرد: رفتار مشتري از روي ناآگاهي باعث اين اتفاق شد بنابراين بايد در اين گونه به مردم اطلاع رساني شود كه پرداخت ارزي با اين دستگاه صورت نمي گيرد و فريب اين افراد را نبايد بخورند ولي اين اطلاع رساني بايد رعايت جوانبي صورت گيرد.
حكيمي همچنين در بخشي از سخنان خود با بيان اينكه شاپرك براي انتظام و اصلاح شبكه راه اندازي شد، گفت: راه اندازي شاپرك نتيجه چندين سال بررسي و تحقيق بوده تا بتواند مخاطرات شبكه الكترونيك را كنترل كند.
وي در گفتگو با مهر نيز از برنامه ريزي بانك مركزي براي رفع مشكلات طرح شاپرك خبر داد و گفت: هم اكنون با يك تاخير 4 تا 5 ساعته مبالغ حساب استفاده كنندگان از سامانه هاي فروشگاهي واريز مي شود.
مديركل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانك مركزي اظهارداشت: هم اكنون ميزان تراكنش هاي موفق درسيستم شاپرك 1/98 درصد است و اين يك ركورد محسوب مي شود،بنابراين ميزان تراكنش هاي ناموفق نسبت به آبان ماه كه شاپرك نبود، بسيار كاهش يافته است.
حكيمي ادامه داد: بي نظمي هايي در اوايل آذرماه براي واريز مبالغ به حساب دارندگان سامانه هاي فروشگاهي داشتيم كه در اواخر همان ماه مرتفع شد و ما هم اكنون هيچ پرداختي كه به روز بعد موكول شود، در سطح كل شبكه نداريم.
اين مقام مسئول در بانك مركزي درباره اختلالي كه در روزهاي تعطيل و يا ايام پر ترافيك در دستگاه هاي خودپرداز رخ مي دهد و باعث مشكل در استفاده از خدمات الكترونيك بانكي مي شود، در اين زمينه مشكل حادي وجود ندارد و از وقتي كه شاپرك فعال شده است، شبكه بانك ها خلوت تر شده اند.
به گفته حكيمي، هم اكنون عملكرد خودپردازها، اينترنت بانك وسرويس هاي گوناگون بانكي به حدود 98 درصد رسيده در حالي كه قبل از فعاليت شاپرك اين ميزان درحد 90درصد بوده است.
مديركل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانك مركزي، تصريح كرد: خلوت شدن شبكه بانك ها در خدمات رساني به مشتريان در يكماه اخير باعث شده كه اوضاع شبكه هاي الكترونيك بانكي از گذشته بهتر شود و اميدواريم در روزهاي پاياني سال نيز مشكلات سال هاي گذشته به مراتب كمتر شود.
 


عضو هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني:

دولت بدنبال راهكار افزايش بهره وري بنگاه هاي توليدي باشد

عضو هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران گفت: اگر دولت بدهي هاي خودرا به بخش خصوصي پرداخت كند، بنگاه ها مي توانند به بهره وري كامل دست يابند.
توفيق مجدپور در گفت وگو با ايسنا افزود: در حال حاضر دولت بدهي مالياتي فعالان اقتصادي را براي ممنوع الخروج كردن از يك ميليون تومان به دو ميليارد تومان افزايش داده است، اين موضوع هرچند گامي مثبت است ولي راه حلي براي بحران بنگاه هاي اقتصادي نيست.
وي درباره افزايش سقف بدهي مالياتي فعالان بخش خصوصي در راستاي جلوگيري از ممنوع الخروج شدن آنها اظهار كرد: با ايجاد راهكارهاي متعدد بايد در راستاي افزايش بهره وري بنگاه هاي توليدي باشيم تا بازدهي و درآمد آنها افزايش يابد زيرا زماني كه درآمد بنگاه هاي توليدي افزايش يابد، صاحبان آنها مي توانند بدهي هاي مالياتي خود را پرداخت كنند. وي با طرح اين پرسش كه فعالان اقتصادي چه اقدامي مي توانند در راستاي دريافت طلب خود از دولت انجام دهند، اظهار كرد: محدوديتهاي جهاني، واحدهاي توليدي را با مشكل مواجه كرده و ما حتي نمي توانيم دستمزد كارگران را بپردازيم يا مواد اوليه خود را تأمين كنيم، لذا واحدهاي توليدي كمكي بيش از افزايش سقف بدهي هاي مالياتي براي ممنوع الخروج شدن نياز دارند.
عضو هيأت نمايندگان اتاق ايران با بيان اين كه دولت بايد به بدهكاران مالياتي تسهيلاتي ارائه كند تا بتوانند ابتدا روي پاي خود بايستند، گفت: برخي از بنگاه هاي توليدي در حال حاضر با حدود 10 درصد ظرفيتشان فعاليت دارند و ابتدا بايد به دنبال راهكاري براي افزايش سقف آن تا 50 درصد باشيم زيرا يك واحد توليدي اگر 55 تا 60 درصد توليد نداشته باشد، متضرر است.
مجدپور در پايان گفت: دولت و ارگان هاي مالي و اعتباري و بانك ها به بنگاه ها با مطالعه بسيار وسيع اعتباراتي ارائه دهند كه بتوانند از آنها در جهت افزايش توليد استفاده كنند، زيرا هرچه يك واحد توليدي فعال تر باشد مي تواند همه بدهي هاي خود را پرداخت كند.
 


معاون وزير صنعت و تجارت:

قيمت خودرو براساس ارز مبادله اي تعيين مي شود

معاون وزير صنعت و تجارت جزئيات تازه اي از جلسه خودروسازان با دولت را اعلام كرد.
محسن صالحي نيا در يك نشست خبري در مورد جلسه خودروسازان با دولت اظهار داشت: در اين جلسه موضوع ارزبري خودروهاي داخلي مطرح و عنوان شد كه خريد بخشي از قطعات اين خودروها با ارز مبادله اي صورت مي گيرد.
وي ادامه داد: رئيس جمهور نيز با پذيرش اين مسئله، تاكيد كرد كه اين موضوع در محاسبات سازمان حمايت مد نظر قرار گيرد.
به گفته صالحي نيا، از ابتداي سال تاكنون در برخي مقاطع زماني برخي خريدهاي خودروسازان با ارز مرجع و يا ارز ارزانتر از نرخ مبادله اي صورت گرفته كه سازمان حمايت اين مسئله را مد نظر قرار داده است ولي هرچقدر كه زمان مي گذرد تامين قطعات خودروسازان بيشتر با ارز مبادله اي صورت مي گيرد و بر همين اساس، ارز مبادله اي مبناي تعيين قيمت خودرو خواهد بود.
وي ادامه داد: رئيس جمهور نيز تاكيد داشت كه روشي طراحي شود تا قيمت خودرو در بازار حداقل فاصله را با قيمت محاسبه اي سازمان حمايت داشته باشد كه اين مسئله با توليد و عرضه مناسب عملياتي مي شود.
معاون وزير صنعت در پاسخ به سوالي در مورد توليد پژو 206 ايراني و استفاده از قطعات چيني در اين خودروها نيز گفت: استفاده از قطعات چيني در 206 ايراني درست نيست ولي در توليد اين خودرو قطعات مختلفي استفاده مي شود كه ارزبري آن براي هر دستگاه خودرو 1300 يورو از طريق تامين از شركت پژو بود.
صالحي نيا توضيح داد: بخشي از اين قطعات از طريق يكي از توليدكنندگان داخلي با صرفه جويي 40 درصدي جايگزين شده كه البته در مرحله اول، 100 درصد نياز از اين طريق تامين نمي شود و براي بومي سازي نيازمند گذشت زمان هستيم.
صالحي نيا در ادامه در مورد اقدامات انجام شده در جهت كاهش آلايندگي هوا نيز اظهار داشت: روزانه حدود 5 ميليون ليتر گازوئيل و 11 ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي شود و در عين حال آلايندگي حاصل از مصارف خانگي و صنعتي معادل حدود 45 ليتر سوخت است.
وي ادامه داد: به اين ترتيب تاثير حمل و نقل در آلايندگي هوا 25 درصد است.
معاون وزير صنعت و تجارت با بيان اينكه در حال حاضر 4 هزار و 700 واحد صنعتي داراي سيستم مشعل استاندارد و گازسوز هستند، گفت: تعداد واحدهاي صنعتي بزرگ كشور به 5 هزار واحد مي رسد و در حال حاضر هيچ واحد صنعتي مخرب لايه ازن نيست.
وي همچنين با اشاره به خروج يك ميليون و 300 هزار دستگاه خودرو فرسوده تا به امروز گفت: بايد 350 تا 400 هزار دستگاه خودرو فرسوده در هر سال نوسازي شود كه البته براي اين كار نيازمند تسهيلات بانكي سهل الوصول براي متقاضيان هستيم.
به گفته صالحي نيا، تاكنون 2 ميليون و 200 هزار دستگاه خودرو گازسوز در كشور توليد شده كه حدود 21 درصد توليدات شركت هاي خودروساز را شامل مي شود.
وي همچنين از توليد موتورسيكلت با استاندارد يورو 3 در كشور در آينده اي نزديك خبر داد و گفت: در حال حاضر موتورسيكلت ها با استاندارد يورو 2 توليد مي شود.
صالحي نيا در ادامه با اشاره به كاهش 45 درصدي توليد خودرو در 9 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: از ابتداي دي ماه، توليد ايران خودرو روزانه به حدود 2 هزار دستگاه و توليد سايپا نيز به حدود 1700 دستگاه رسيده كه البته از نظر ما مطلوب نيست.
وي تصريح كرد: سال گذشته توليد روزانه دو شركت خودروساز 4500 دستگاه خودرو بود كه در حال حاضر با كاهش چشم گير روبرو هستيم.وي ادامه داد: در 9 ماه اول امسال 670 هزار دستگاه خودرو سبك در كشور توليد شد.
صالحي نيا ادامه داد: در جلسه خودروسازان با معاون اول رئيس جمهور قرار شد روشهايي براي كاهش اختلاف قيمت بازار خودرو عرضه شده توسط شركت هاي خودروساز تدوين شود.
 


سازمان حمايت اعلام كرد

تخلف بيش از 7 هزار ميليارد ريالي شركت هاي پتروشيمي

مدير بازرسي ويژه سازمان حمايت از گران فروشي ميلياردي شركت هاي پتروشيمي خبر داد.
مجتبي قاسمي در گفت وگو با مهر با اشاره به مصوبه جديد كارگروه كنترل بازار براي قيمت گذاري محصولات پتروشيمي گفت: براساس مصوبه جديد كارگروه كنترل بازار در تاريخ هفتم آذرماه سال جاري، مشخص شده است كه واحدهاي پتروشيمي بايد محصولات توليدي خود را با چه مكانيزمي قيمت گذاري كرده و با چه قيمتي به فروش رسانند. علاوه بر آن نيز محصولات توليدي حتما بايد در بورس عرضه شود.
مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزود: اين مصوبه شيوه جديد قيمت گذاري محصولات پتروشيمي را در بورس كالا مشخص و بر اين اساس، بورس كالا مكانيزم قيمت گذاري را پياده سازي مي كند از سوي ديگر نيز تمامي واحدهاي متقاضي محصولات پتروشيمي بايد كالاي مورد نياز خود را از بورس كالا خريداري كنند.
وي با بيان اينكه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان بدون هيچگونه مماشاتي نسبت به متخلفان تمامي رسته هاي كالايي اقدام قانوني انجام خواهد داد، تصريح كرد: بعد از ابلاغ اين مصوبه، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان به شركت بورس كالا ورود پيدا كرده و واحدهاي پتروشيمي را كه كالاي خود را در اين شبكه عرضه مي كنند، مورد پايش قرار داده است.
به گفته قاسمي، در بازرسي كه از 32 شركت پتروشيمي انجام شده است، واحدهاي پتروشيمي كه محصولات خود را خارج از بورس كالا عرضه كرده اند، مورد پيگيري واقع شده اند و براي آن دسته از واحدهايي كه محصولات توليدي خود را خارج از بورس و به قيمتي بالاتر از آن عرضه كرده اند، پرونده تخلف تشكيل شده است.
وي اظهار داشت: تشكيل اين پرونده ها براساس مستندات و ميزان عرضه خارج از شبكه آنها بوده است. قاسمي ارزش پرونده هاي تخلف در بخش پتروشيمي را 7 هزار و 419 ميليارد ريال عنوان و خاطرنشان كرد: پرونده ها براي بررسي به سازمان تعزيرات حكومتي ارسال شده است.
مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزود: بررسي هاي سازمان حمايت براي يافتن واحدهاي پتروشيمي متخلف همچنان ادامه دارد و بر اين اساس، تنها در ماه جاري 16 واحد پتروشيمي ديگر نسبت به استمرار عرضه خارج از بورس اصرار ورزيده اند كه با محاسبات صورت گرفته، ارزش پرونده هاي آنها 126 ميليارد و 655 ميليون ريال است.
وي ادامه داد: پرونده ها براي واحدهاي متخلف مذكور در دست تنظيم است كه بعد از تنظيم، به سازمان تعزيرات حكومتي ارسال خواهد شد.
قاسمي گفت: موضوع بازرسي از واحدهاي پتروشيمي همچنان در دستور كار است و با متخلفاني كه نسبت به عرضه خارج از شبكه و يا گرانفروشي اقدام كنند، به شدت برخورد قاطع صورت مي گيرد.
 


يك مقام مسئول اعلام كرد:

كارشكني براي حضور كاردان هاي فني در اجراي طرح هاي عمراني

عليرغم نظر مثبت مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازي و كميسيون عمران مجلس، سازمان نظام مهندسي مانع حضور كاردان هاي ساختمان در اجراي طرح هاي عمراني مي شود.
به گزارش فارس، مهدي مؤذن رئيس سازمان نظام كارداني فني ساختمان استان تهران در يازدهمين مجمع عمومي كاردانان فني ساختمان استان تهران افزود: سازمان نظام كارداني فني ساختمان استدلال ساده و عاقلانه اي براي حضور كاردان هاي ساختمان در اجراي طرح هاي عمراني دارد چرا كه رئيس جمهور تأكيد كرده كه حتي الامكان هيچ پروژه اي براي دولت بعدي نماند و تمام پروژه هاي شروع شده در همين دولت به پايان برسد.
وي ادامه داد: اما از ميان پروژه هاي نيمه تمام، چه پروژه اي مهمتر از اشتغال به كار هزاران فرد از افراد تحصيل كرده و متخصصيني كه طي 11 سال گذشته منتظر بوده اند تا موانع شروع به كار آنها در استان تهران برداشته شود.
مؤذن گفت: براساس قانون نظام مهندسي نيروهاي انساني كه بايد در صنعت ساختمان داراي صلاحيت باشند در دو سازمان نظام مهندسي و سازمان نظام كارداني ساختمان گنجانده شده و سه گروه مهندسان، كاردان ها و معماران تجربي مكلف هستند كه از وزارت راه و شهرسازي پروانه كار اخذ كنند.
وي افزود: اگر چه سازمان نظام مهندسي و نظام كارداني ساختمان قرار بود با هم فعاليت خود را آغاز كنند اما متأسفانه نظام كارداني ساختمان در سال 80 و پس از 6 سال تأخير شروع به كار كرد در حالي كه نظام مهندسي در سال 74 كار خود را آغاز كرده بود.
وي ادامه داد: سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران در 11 سال گذشته همواره وظايف محول شده خود را به خوبي انجام داده و آموزش ها و دوره هاي لازم براي كاردان هاي ساختمان باعث شده تا اين 7500 عضو در تهران تشنه حضور در ساختمان سازي باشند.
وي اضافه كرد: با عدم تعيين وظايف كاردان هاي ساختمان، شناسنامه فني ساختمان هم نمي توانيم داشته باشيم چرا كه شناسنامه فني ساختمان بدون مندرجات اصولي نمي تواند ارزش داشته باشد و ما نيروي كار ماهر كافي نداريم كه كارت مهارت فني داشته باشد.
مؤذن با تأكيد بر اينكه شناسنامه فني ساختمان به ساختمان ها هويت نمي دهد ادامه داد: مندرجات شناسنامه فني ساختمان است كه به ساختمان هويت مي دهد، بنابراين اگر سازمان نظام مهندسي ساختمان تصميم مي گيرد كه ساختمان ها را شناسنامه دار كند بايد ساير اركان ذيربط را نيز دخيل كند و اميد است با 11 سال تلاش بي وقفه و سلايق مديران به بن بست نخوريم.
وي خاطرنشان كرد: همواره وزراي 3 دولت اخير و نمايندگان مجلس بر استفاده از پتانسيل كاردان هاي فني ساختمان تأكيد و عنوان كرده اند كه حضور كاردان هاي فني موجب ارتقاي صنعت ساخت و ساز مي شود اما متأسفانه سازمان نظام مهندسي استان تهران نگران اين است كه با حضور كاردان هاي فني ساختمان، منافع مهندسان به خطر بيفتد.
وي اظهار داشت: در حال حاضر حضور كاردان هاي فني ساختمان در استان تهران در حد صفر است و حتي يك نمونه كار هم از سوي اين سازمان به اعضاي خود ارجاع داده نشده است.
مؤذن گفت: سازمان نظام مهندسي استان تهران دليل مخالفت خود با حضور كاردان هاي فني ساختمان در عرصه ساخت و ساز را افزايش حق الزحمه ها و در نهايت گران شدن قيمت تمام شده مسكن عنوان مي كند.
وي ادامه داد: سؤال ما نيز اين است كه آيا متري 5 هزار تومان بابت حق نظارت، مي تواند بر قيمت تمام شده مسكن تأثير خيلي زيادي داشته باشد پس بايد كنترل قيمت مسكن در جاهاي ديگر جستجو شود.
مؤذن گفت: اگر مي خواهيم شاهد ريزش ساختمان هاي مجاور گودبرداري ها نباشيم بايد همواره كاردانان فني ساختمان در روند احداث ساختمان ها حضور داشته باشند تا ساختمان هايي استاندارد و اصولي ساخته شود.
وي افزود: اقدامات لازم براي نقش آفريني كاردانان فني ساختمان در روند اجراي طرح هاي عمراني صورت گرفته و مسئولان وزارت راه و شهرسازي و كميسيون عمران مجلس خواهان حضور اين افراد در اجراي طرح هاي عمراني هستند اما كارشكني هايي مانع از ورود آنها در روند اجراي طرح ها مي شود.
 


درخواست يك فعال بخش خصوصي

 بخش توليد را از فاز دوم هدفمندي مستثني كنيد

يك فعال بخش خصوصي گفت: اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها مي تواند به نفع جامعه باشد در صورتي كه بخش توليد از اجراي آن مستثني شود.
ابراهيم جميلي در گفت وگو با ايرنا، افزود: هدفمندي يارانه ها قانون است و بايد اجرا شود اما شرايط فعلي كشور براي اجرا بايد مورد بررسي قرارگيرد.
وي تاكيد كرد: در صورتي كه موضوع هدفمندي يارانه ها را در نيمه رها كنيم بسياري از دستاوردهاي فاز نخست را از دست خواهيم داد.
به گفته جميلي، دولت و مردم در اجراي فاز نخست هدفمندي يارانه ها با يكديگر اتفاق نظر داشتند.
اين فعال بخش خصوصي معتقد است: فشارهايي كه اكنون درجامعه به دليل برخي از مشكلات اقتصادي نظير تحريم ها پيش آمده دائمي نخواهد بود و آرامش دوباره بر اقتصاد كشور حاكم خواهد شد.وي با اشاره به اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها بيان داشت: هدفمندي يارانه ها بايد در بخش هاي غير توليدي انجام شود تا بتوان مصرف را در جامعه مهار كرد.
جميلي در پايان تاكيد كرد: توليد در شرايط كنوني نياز به آرامش دارد و نبايد با اجراي هدفمندي يارانه ها در بخش توليد، شوك ديگري براي آن ايجاد كنيم.
 


وزارت راه و شهرسازي:

نرخ بليت اتوبوس ايام نوروز 20 درصد افزايش مي يابد

رئيس سازمان راهداري با اشاره به آغاز فروش اينترنتي و حضوري بليت اتوبوس براي ايام نوروزي از نيمه دوم بهمن ماه، افزايش حداكثر 20 درصدي نرخ بليت اتوبوس مخصوص ايام نوروز خبر داد.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس درباره پيش فروش نوروزي بليت اتوبوس اظهار داشت: معمولا سازمان راهداري حمل ونقل جاده اي تلاش مي كند پيش فروش بليت هاي اتوبوس براي ايام نوروز از نيمه دوم بهمن ماه آغاز شود و اين مورد از هم اكنون در دستور كار قرار گرفته است.
وي تصريح كرد: طبق روال سال هاي گذشته در راستاي ارائه خدمات با كيفيت بهتر به مسافران و ارائه صندلي كافي در برابر تعداد تقاضا، نرخ بليت از 24 اسفند 91 تا 16 فروردين ماه 1392 با افزايش حداكثر 20 درصدي مواجه خواهد بود؛ البته اين مورد هنوز تصويب و اعلام رسمي نشده اما طبق روال سال هاي قبل اعمال اين ميزان افزايش نرخ بليت در دستور كار قرار خواهد گرفت.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: اين افزايش در ايام نوروز به آن دليل است كه طي اين مدت برخي مسيرها يكسر خالي است يعني به عنوان مثال در مسيرهاي با مبدا تهران در روزهاي ابتدايي نوروز صندلي ها اغلب تكميل است اما در همين روزهاي ابتدايي نوروز، مسيرها به مقصد تهران اغلب خالي هستند و يا در روزهاي پاياني نوروز تقاضاي سفر به تهران بسيار بالا اما تقاضاي سفر از تهران به شهرستان ها كاهش مي يابد و اغلب صندلي ها خالي است.
افندي زاده تاكيد كرد: افزايش 20 درصدي نرخ بليت اتوبوس در ايام نوروز تنها در راستاي افزايش كيفيت ارائه خدمات و كاهش ضرر و زيان شركت هاي تعاوني خواهد بود.رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي با اشاره به اينكه امسال تلاش كرديم براي ايام نوروز تعداد اتوبوس هاي VIP ناوگان افزايش يابد، اضافه كرد: نوروز امسال 7 هزار دستگاه از اين نوع اتوبوس ها در خدمت مسافران خواهد بود.
افندي زاده اضافه كرد: طبق هماهنگي با كانون ها و انجمن هاي حمل ونقلي جاده اي مسافري، تلاش شده فروش اينترنتي بليت اتوبوس هر چه منسجم تر انجام شود البته تلاش مي كنيم تا قبل از نيمه دوم بهمن اطلاع رساني مناسبي در مورد نحوه فروش بليت اينترنتي و غيراينترنتي (حضوري) در سيستم حمل ونقل عمومي جاده اي مسافري، ارائه شود تا مردم با آگاهي كامل براي سفرهاي خود برنامه ريزي كنند.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه اين سيستم حمل ونقلي به دليل قيمت مناسب بسيار پر تقاضا است، تاكيد كرد: در نوروز امسال تلاش خواهيم كرد خدمات مطلوب تر و مناسب تري نسبت به گذشته ارائه شود.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10