(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 1  بهمن  1391 - شماره 20410

هواي تهران باز هم در شرايط ناسالم
فرمانده پليس راه خبر داد
برخورد با 20 هزار خودرو فاقد زنجير چرخ و محروميت از ادامه سفر
اعدام 2 زورگير تهراني سحرگاه امروز در محل وقوع جرم
وزير دادگستري:
بزودي درباره تخلفات 40 وارد كننده خودرو اطلاع رساني مي كنيم
رويداد هاي خارجي
حكم ابطال مديرعاملي مرتضوي به وزيركار ابلاغ شد
سيدمناف هاشمي:
لايحه بودجه 92 شهرداري تهران به شورا رفت
كشف باند حرفه اي جعل و فروش حواله خودرو «ال 90»
هشدار نظام پزشكي درباره داروهاي تقلبي
معافيت هاي جديد سربازي
معاون بهره برداري راه آهن خبر داد
افزايش قطار و صندلي مسافر در نوروز 92
حوادث كوتاه از كشور
شرور معروف كرمان به هلاكت رسيد
پايان انتظار قاتل اروميه اي
حامد سوزوكي به دار مجازات آويخته شد
درگيري ميان زندانيان
برف سنگين در روسيه
تصادفي كه جان هزار گربه را نجات داد!
پرتاب يك زن روي ريل قطار
سرگرداني هزاران مسافر در لندن


هواي تهران باز هم در شرايط ناسالم

بنابر گزارش شركت كنترل كيفيت هواي شهر تهران، شاخص آلودگي هوا ديروز دوباره در شرايط ناسالم بود.
شركت كنترل كيفيت هواي شهر تهران اعلام كرد: شاخص ذرات معلق كمتر از 2/5 ميكرون 112 است. اين در حالي است كه شاخص روز گذشته 118 بوده است.
براساس اين گزارش، حد استاندارد آلودگي هوا 100 است.
هشدار نسبت به افزايش غلظت آلاينده هاي هوا
مديركل پيش بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي كشور از افزايش مجدد غلظت آلاينده هاي هواي پايتخت از روز سه شنبه خبر داد.
مهندس عبدالرضا اميدوار شهري در اين زمينه افزود: بررسي نقشه هاي پيش يابي هواشناسي نشان مي دهد از عصر يكشنبه و طي روز دوشنبه، شرايط براي تهويه آلاينده هاي جوي در كلانشهرهاي صنعتي نيمه شمالي كشور فراهم است كه بر اين اساس طي اين مدت از غلظت آلاينده هاي هوا در كلانشهرهاي تهران، البرز، اصفهان و تبريز كاسته مي شود.
وي تاكيد كرد: در عين حال طي روز سه شنبه مجددا شرايط براي تشديد وارونگي دما در شهرهاي صنعتي فراهم است كه از اين رو طي روزهاي سه شنبه و چهارشنبه مجددا چگالي آلاينده هاي جوي در اين مناطق افزايش مي يابد.
 


فرمانده پليس راه خبر داد

برخورد با 20 هزار خودرو فاقد زنجير چرخ و محروميت از ادامه سفر

فرمانده پليس راه كشور از برخورد با 20 هزار خودرو فاقد زنجير چرخ از ابتداي طرح زمستانه خبر داد.
سرهنگ محمدرضا مهماندار در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اينكه يكي از اولويت هاي اصلي پليس در طرح زمستانه امسال، برخورد با تخلفات حادثه ساز و همراه نداشتن زنجير چرخ يا لاستيك يخ شكن بود افزود: بر اين اساس از آغاز طرح زمستانه تاكنون بيش از 20 هزار خودروي فاقد زنجير چرخ يا لاستيك يخ شكن مورد برخورد پليس قرار گرفتند كه اين رقم نسبت به سال گذشته بيش از 50 درصد افزايش داشته است.وي با اشاره به اينكه اين دسته از رانندگان 300 هزار ريال جريمه مي شوند، افزود: در عين حال پليس در محورهاي كوهستاني و برفگير از ادامه سفر اين خودروها جلوگيري كرده و نسبت به بازگرداندن آنها به مبادي اوليه اقدام كرده است.
مهماندار در عين حال به كليه رانندگان هشدار داد: در صورت به همراه نداشتن زنجير چرخ از ادامه سفر آنها بخصوص در جاده هاي كوهستاني به دليل ايجاد خطر براي خود و ساير رانندگان قطعا جلوگيري خواهد شد.
فرمانده پليس راه كشور از طرح تشديد برخورد با تخلفات حادثه ساز ناوگان مسافربري خبر داد و گفت: بر اين اساس دفترچه بيش از يكصد راننده ناوگان مسافربري ابطال شده است كه از اين ميان دفترچه 13راننده به دليل استفاده از مواد مخدر ابطال شده است؛ همچنين دفترچه حدود 450 راننده اتوبوس نيز به دليل انجام تخلفات حادثه ساز اخذ شده است.
وي بار ديگر به رانندگان اتوبوس ها هشدار داد كه در صورت مقصر بودن در تصادفات فوتي و جرحي ديگر اجازه رانندگي در اين ناوگان را نخواهند داشت و بايد به دنبال شغل ديگري بگردند.
 


اعدام 2 زورگير تهراني سحرگاه امروز در محل وقوع جرم

دو زورگير تهراني سحرگاه امروز در نزديك ترين مكان وقوع جرم به پاي چوبه دار رفتند.
اين دو زورگير كه چند روز به اتهام محاربه و افساد في الارض براي بار دوم محكوم به اعدام شده اند امروز صبح حوالي محل وقوع جرم و در ملأ عام اعدام مي شوند.
عليرضا مافيها و محمدعلي سروري آذرماه سال جاري با همدستي دو نفر ديگر با استفاده از سلاح سرد و ايجاد رعب و وحشت اقدام به زورگيري از يك شهروند تهراني با ضرب و جرح كرده بودند.
پس از انتشار فيلم مربوط به اين زورگيري و جريحه دار شدن احساسات عمومي، رئيس قوه قضاييه دستور رسيدگي فوري و قاطع به اين موضوع را صادر كرد و پس از آن با اقدامات پليس و دادستاني تهران متهمان دستگير شدند و پرونده آنها به اتهام محاربه و افساد في الارض با صدور كيفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد.
شعبه 15دادگاه انقلاب به رياست قاضي صلواتي با برگزاري يك جلسه محاكمه علني، افراد ياد شده را به اعدام محكوم كرد و دو متهم ديگر اين پرونده به تحمل 10 سال حبس و 74 ضربه شلاق و به عنوان تتميم مجازات به 5 سال اقامت اجباري در يكي از شهرستان ها محكوم شدند.
اين پرونده با اعتراض متهمان به ديوان عالي كشور ارسال شد و شعبه رسيدگي كننده ديوان نيز پس از رسيدگي اعتراض آنان را مردود دانست و حكم اعدام با اتهام محاربه را تاييد كرد.
به گزارش ايسنا دادستاني تهران نيز اجراي اين حكم در ملأ عام و در حوالي محل وقوع جرم در حومه خيابان كريمخان تهران را تاييد كرده است.

 


وزير دادگستري:

بزودي درباره تخلفات 40 وارد كننده خودرو اطلاع رساني مي كنيم

وزير دادگستري از تشكيل 165 پرونده گرانفروشي خودرو در تعزيرات خبر داد و گفت: 40 مورد آن منجر به صدور حكم و اجراي حكم شده است.
سيد مرتضي بختياري در گفت وگو با مهر با اشاره به اينكه مردم اكنون زير بار فشار اقتصادي و گران فروشي قرار دارند و ما اين موضوع را باور داريم در مورد آخرين وضعيت پرونده هاي تعزيراتي و برخورد با متخلفان گفت: 165 پرونده خودرو به سازمان تعزيرات وارد شده كه 56 پرونده در حال اجرا و 40 پرونده به مرحله اجراي احكام رسيده است.
وي در مورد آخرين وضعيت پرونده هاي واردات خودرو با ارز مرجع و فروش آنها با ارز آزاد در بازار گفت: 47 پرونده مطرح است كه ارزش آن بيش از 220 ميليارد تومان مي باشد كه در حال رسيدگي است و وقتي نهايي شد اطلاع رساني مي كنيم.
وزير دادگستري بر احتمال افزايش اين پرونده ها تا 300 فقره تأكيد كرد و گفت: اين پرونده ها از سوي سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان به تعزيرات ارجاع مي شود. اين در حالي است كه يدالله ملكي مديركل تعزيرات حكومتي استان تهران تعداد پرونده هاي تخلف وارد كنندگان خودرو به كشور را 50 فقره اعلام كرد و گفت: از اين تعداد 37 فقره مربوط به واردكنندگان خودرو در شهر تهران مي باشد.
وي با بيان اين كه وارد كنندگان خودرو، ارز مرجع دريافت كرده بودند، ادامه داد: طبق مقررات مي بايست اسناد و مدارك مربوطه براي قيمت گذاري به سازمان حمايت از مصرف كنندگان ارسال شود كه اين كار نشده است.
مدير كل تعزيرات حكومتي استان تهران، با اشاره به اين كه سازمان حمايت از مصرف كنندگان، شاكي پرونده است، تصريح كرد: در اين پرونده ها تخلف ارزي انجام نشده است بلكه وارد كنندگان، بدون در نظر گرفتن آناليز قيمتي سازمان حمايت، براي خودروهاي وارداتي قيمت گذاري كرده اند.
وي با تأكيد بر اين كه واردكنندگان خودرو مكلفند اسناد خود را در اختيار سازمان حمايت از مصرف كنندگان قرار دهند تا نسبت به قيمت گذاري خودرو اقدام شود، خاطر نشان كرد: پرونده اين افراد به عنوان گرانفروشي تحت رسيدگي است و رأي صادره نيز به اطلاع عموم رسانده مي شود.
 


رويداد هاي خارجي

نصب حديث نبوي در خيابان هاي آلمان
وزارت محيط زيست آلمان براي زيباسازي شهرهاي اين كشور از تابلوهايي استفاده كرده كه حديثي از پيامبر اسلام(ص) بر روي آنها نقش بسته است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وزارت محيط زيست آلمان كه وظيفه زيباسازي فضاي شهر را بر عهده دارد، در يكي از تازه ترين اقداماتش، حديث نبوي «لبخند شما صدقه اي است كه به برادرتان تقديم مي كنيد» را در برخي از شهرهاي بزرگ اين كشور نصب كرده است.
اين حديث به زبان آلماني بر روي تابلوها و بنرهاي اماكن عمومي شهرهاي بزرگ آلمان نصب شده و در زير آن نام مبارك پيامبر اسلام (ص) نوشته شده است.
گفته مي شود كه اين اقدام وزارت محيط زيست آلمان با هدف معرفي اسلام به شهروندان غيرمسلمان و مبارزه با اسلام هراسي صورت گرفته است.
همچنين طي ماه گذشته نيز، يك شركت استراليايي توليدكننده آب معدني، بر روي بطري هاي آب حديثي از پيامبر(ص) را حك كرده بود كه بر مبناي آن هدر دادن آب گناه شمرده شده است.
 


حكم ابطال مديرعاملي مرتضوي به وزيركار ابلاغ شد

راي هيئت عمومي ديوان عدالت اداري در خصوص ابطال حكم سعيد مرتضوي به وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ابلاغ شد.
علي اكبر بختياري در گفت وگو با مهر گفت: در جلسه دوشنبه گذشته هيئت عمومي ديوان عدالت كشور مصوبه هيئت وزيران در خصوص تغيير صندوق تامين اجتماعي به سازمان تامين اجتماعي مغاير قانون تشخيص داده و حكم وزير براي مديرعاملي سعيد مرتضوي بر سازمان تامين اجتماعي لغو شد.
وي افزود: اين حكم روز چهارشنبه به وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ابلاغ شد و امروز نيز در روزنامه رسمي به چاپ رسيد. اين راي قطعي است.
پرونده جدايي ري از تهران
مديركل حوزه رياست و روابط عمومي ديوان عدالت اداري در مورد پرونده جدايي ري از تهران نيز گفت: دو طرف پرونده بايد مستندات خود را به دادگاه ارائه كنند تا قاضي پرونده در اين زمينه حكم خود را صادر كند.وي تاكيد كرد: اگر مستندات هر چه زودتر در اختيار قاضي قرار گيرد وي زودتر نظر خود را اعلام خواهد كرد.پرونده جدايي ري از تهران و انتخاب شهردار شهرري از سوي استانداري با شكايت سه تن از اعضاي شوراي شهر در ديوان عدالت تشكيل شد كه قاضي پرونده در حكمي شبانه دستور موقت توقف معرفي شهردار شهرري را صادر كرد.

 


سيدمناف هاشمي:

 لايحه بودجه 92 شهرداري تهران به شورا رفت

معاون برنامه ريزي و توسعه شهري شهرداري تهران از ارائه بودجه 12 هزار ميلياردي شهرداري به شوراي اسلامي شهر تهران خبر داد.
سيدمناف هاشمي با اشاره به مراحل پاياني جمع بندي نهايي لايحه بودجه سال 92 شهرداري تهران تاكيد كرد: بودجه سال 92 شهرداري تهران 12 هزار ميليارد تومان پيش بيني شده است كه بدون تاخير و براساس موعد تا پايان ديماه به شوراي شهر ارائه مي شود.
وي با اشاره به سياست هاي در نظر گرفته شده در بودجه سال 92 شهرداري تهران گفت: ادامه بودجه ريزي عملياتي، پروژه هاي بزرگراهي، اتمام پروژه هاي نيمه تمام، مترو و آنچه كه به عنوان دغدغه هاي اصلي مردم شهر تهران است از سياست ها و اهدافي است كه در اين لايحه پيش بيني شده است.
معاون هماهنگي و برنامه ريزي شهرداري تهران خاطرنشان كرد: هم اكنون همه اقدامات مربوط به تهيه لايحه در جلسات مختلف با معاونان و مناطق انجام شده و در حال جمع آوري نهايي است.
هاشمي تصريح كرد: لايحه بودجه سال 92 شهرداري تهران طبق موعد تا روز شنبه پايان دي ماه به شوراي اسلامي شهر تهران براي بررسي در كميسيون هاي مختلف شورا ارائه خواهد شد.
يك توضيح ضروري:
در گزارش مربوط به جلسه علني روز سه شنبه گذشته شوراي شهر تهران و بررسي تفريغ بودجه سال 88 شهرداري تهران در تيتر و متن اين گزارش مغايرت 9 ميليارد توماني آمده كه 7 ميليارد تومان صحيح است. همچنين در اظهارات مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر در اين خصوص اشتباها عبارت «مبلغ بالاي مغايرت ها» ذكر شده است كه عبارت «مبلغ پايين مغايرت ها» صحيح مي باشد.
 


كشف باند حرفه اي جعل و فروش حواله خودرو «ال 90»

رئيس پايگاه هفتم پليس آگاهي تهران بزرگ از كشف و متلاشي شدن يك باند جعل و فروش حواله خودرو سواري «ال 90» خبر داد.
سرهنگ كارآگاه محمدرضا ذاكر استقامتي با اعلام اين خبر افزود: اين پرونده زماني در پليس آگاهي به خاطر كلاهبرداري هاي مشابه مورد توجه قرار گرفت كه شخصي در آبان ماه سال جاري با مراجعه به دادسراي ناحيه 12 تهران از خريد حواله خودرويي خبر داد كه مدارك تحويل آن از كارخانه خودرو «ال 90» جعلي است.
اين مالباخته در اظهارات خود به كارآگاهان گفت: اين حواله را از طريق آگهي يكي از روزنامه ها از فردي با هويت محمدي خريداري كردم و پس از نوشتن قولنامه دستي در دفترخانه اسناد رسمي و پرداخت 16 ميليون تومان به فروشنده به كمپاني جهت دريافت خودرو مراجعه كردم اما مشخص شد كه كليه مدارك و اسناد مربوط به اين حواله جعلي بوده است.
با توجه به اظهارات مالباخته و احتمال وقوع كلاهبرداري هاي مشابه، كارآگاهان پايگاه هفتم با بررسي شكايات مشابه موفق به شناسايي تعدادي ديگر از مالباختگاني شدند كه به همين شيوه و شگرد مورد كلاهبرداري قرار گرفته بودند.
بنابر اظهارات ساير مالباختگان، آنها نيز از طريق آگهي نيازمندي روزنامه ها و تماس با شماره تلفن ارائه شده در آگهي، با فروشنده حواله قرار ملاقات گذاشته اند.
سرهنگ استقامتي تاكيد كرد: با توجه به شيوه و شگرد استفاده شده در اين نوع از كلاهبرداري، كارآگاهان بلافاصله هماهنگي هاي لازم را انجام دادند تا در صورت مراجعه افراد به دفاتر رسمي سطح شهر تهران جهت خريد و فروش حواله خودرو، بلافاصله موضوع به آنها اعلام شود كه در ادامه آن تعداد پنج نفر به اسامي «اشكان.ر»، «بهروز.چ»، «سيامك.ز» و دو برادر به اسامي «مصطفي» و «مجتبي»، در زمان فروش حواله هاي جعلي خودرو شناسايي و دستگير شدند.
با دستگيري اين تعداد از فروشندگان حواله هاي جعلي خودرو، تحقيقات از آنها آغاز و مشخص شد كه حواله ها توسط افراد ديگري تهيه و به آنها تحويل داده شده و آنها پس از فروش حواله ها، مبالغي بين يك الي 5 ميليون تومان دريافت و مابقي پول حاصل از فروش حواله را به دو نفر به اسامي «سامان» و «جلال» تحويل داده اند.
با توجه به اظهارات بدست آمده از افراد دستگير شده، كارآگاهان پايگاه هفتم پليس آگاهي موفق به شناسايي دو مجرم سابقه دار در زمينه «كلاهبرداري» و «جعل اسناد دولتي» به اسامي «محمدرضا.ت» (25 ساله) و «جلال.الف» (32 ساله) شدند؛ بررسي سوابق متهمان نشان داد كه هر دو متهم پس از دستگيري در سال 1389، دوران محكوميت خود را با يكديگر در يك زندان سپري كرده و پس از آزادي، به اين شيوه اقدام به كلاهبرداري كرده اند.
با شناسايي هويت دقيق متهمان اصلي پرونده، كارآگاهان پايگاه هفتم با تحقيقات پليسي موفق به شناسايي مخفيگاه هر دو متهم در پاسگاه نعمت آباد و بازار تهران شده، با انجام مراقبت هاي پليسي و پس از اطمينان از حضور متهمان در محل هاي شناسايي شده هر دوي آن ها را بازداشت كردند.
سرهنگ كارآگاه استقامتي در پايان تاكيد كرد: با انجام تحقيقات پليسي از تعدادي دفترخانه رسمي در مناطق مختلف تهران به ويژه در مناطق ميدان خراسان، مولوي، چهار راه سيروس و جنت آباد كه متهمان در آنها اقدام به فروش حواله هاي مجعول مي كردند تعداد ديگري از مالباختگان شناسايي و به پايگاه هفتم پليس آگاهي تهران بزرگ دعوت شدند كه با توجه به اعترافات صريح متهمان و احتمال ارتكاب جرايم مشابه، قرار قانوني براي متهمان به ويژه متهمان اصلي پرونده صادر و در اختيار پايگاه هفتم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفتند؛ لذا از كليه مالباختگاني كه بدين شيوه و شگرد مورد كلاهبرداري قرار گرفته اند دعوت مي شود تا جهت پيگيري شكايات خود به پايگاه هفتم پليس آگاهي تهران بزرگ واقع در ميدان پانزدهم خرداد مراجعه كنند.


 


هشدار نظام پزشكي درباره داروهاي تقلبي

معاون انتظامي نظام پزشكي گفت: از مردم مي خواهيم داروهاي موردنياز خود را فقط از مجاري اصلي و قانوني تهيه كنند.
دكتر نيك نژاد، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: داروهاي تقلبي داروهايي هستند كه صاحب برندهاي معروف هستند و عمدتا شامل داروهايي حساس و اختصاصي مانند داروهاي قلب و عروق، سرطان، ام اس هستند كه براي بيماري هاي خاص مورد استفاده واقع مي شوند.
وي در ادامه افزود: وقتي مردم به داروخانه ها مراجعه مي كنند و با كمبود داروي مورد نياز خود مواجه مي شوند ناچار به تهيه دارو از افراد دست فروش مي شوند كه اين داروها عمدتا يا مقدار كمي از ماده موثر را دارند و ساير قسمت ها از مواد ديگري تشكيل شده و يا دارو با مواد اصلي ولي غيرقانوني ساخته شده است كه در هر صورت تأييد نمي شوند.
نيك نژاد همچنين درباره تجويز داروهاي ماهواره اي توسط پزشكان گفت: قانوني كه درباره داروهاي تك نسخه اي يا داروهايي كه در كشورهاي پيشرفته دنيا مصرف مي شود وجود دارد، اين است كه بايد حداقل 3 سال از تاريخ مصرف آنها در كشور مبدا گذشته باشد تا بتوانند مجوز ورود بگيرند، پزشكان در سمينارها با برخي از اين داروها آشنا مي شوند ولي به دليل اينكه اين نوع داروها وارد ايران نشده است و هيچ مجوزي از وزارت بهداشت نگرفته اند مردم در تهيه آنها با مشكل مواجه مي شوند.وي در پايان درباره نحوه نظارت بر عملكرد داروخانه ها گفت: چيزي كه وظيفه ماست رسيدگي به شكايت شاكي در بالا بودن قيمت دارو است كه اين كار انجام مي شود.


 


معافيت هاي جديد سربازي

معاون مشمولان و امور معافيت هاي سازمان وظيفه عمومي با اعلام معافيت هاي جديد قانون خدمت وظيفه، شرايط معافيت فرزندان مددجويان و ايثارگران را اعلام كرد.
سرهنگ حجت الله واعظي نژاد اظهارداشت: در قانون جديد سه مورد معافيت مشمولان از جمله معافيت مشمولي كه همسرش فوت كرده و از او داراي فرزند صغير بوده تا زمانيكه ازدواج مجدد نكرده است لحاظ شده است. همچنين معافيت مشمولي كه همسرش بعد ازدواج معلول شده و نيازمند مراقبت باشد و معافيت يكي از فرزندان با يكي از برادران سربازي كه در حين خدمت سربازي فوت كرده باشد در قانون جديد اضافه شده است.
وي ادامه داد: در مجموع مي توان گفت كه در قانون جديد يكسري معافيت ها اضافه شده به عبارتي در اين قانون دامنه معافيت ها افزايش پيدا كرده است مانند معافيت مددجويان و معافيت فرزندان ايثارگران كه از نظر كمي افزايش داشته است.
معاون مشمولان و امور معافيت هاي سازمان وظيفه عمومي در مورد معافيت هاي مددجويان گفت: در اين قانون به منظور حمايت از جامعه معلولان و مددجويان و خانواده هايي كه نيازمند حمايت هستند يك سري معافيتها با عنوان معافيت مددجويان پيش بيني شده كه شامل اين موارد است. معافيت يكي از فرزندان ذكور مادران فاقد شوهر كه تحت پوشش كميته امداد حضرت امام (ره) و سازمان بهزيستي هستند. معافيت مشمولاني كه حداقل يك فرزند معلول دارند.
معافيت تنها پسر خانواده هاي تحت پوشش كه داراي سه فرزند دختر يا بيشتر هستند.
معافيت مشمولاني كه با معلولان اناث داراي معلوليت جسمي- حركتي ازدواج مي كنند كه در اين مورد به مشمولان پنج سال معافيت موقت داده مي شود و در صورت استمرار ازدواج پس از پنج سال، معافيت موقت تبديل به معافيت دايم مي شود.
واعظي نژاد با اشاره به معافيتهاي فرزندان ايثارگران تاكيد كرد: قانونگذار براي پاسداشت فداكاري ها و خدمات ارزشمند ايثارگران دفاع مقدس، يك سري معافيت ها براي فرزندان ايثارگران پيش بيني كرده است. البته اين معافيت ها قبلا نيز تحت عنوان عنايات مقام معظم رهبري وجود داشت كه ساليانه تمديد مي شد ولي در قانون جديد وظيفه عمومي ضمن اينكه اين معافيت ها دائمي شده افزايش هم يافته است.
وي افزود: براساس قانون فرزندان شهدا و جاويدالاثرها از انجام خدمت دوره ضرورت معاف هستند. همچنين به ازاي هر 24 ماه آزادگي و هر 25 درصد جانبازي و هر 30 ماه سابقه حضور در جبهه، يك نفر از فرزندان ايثارگران معاف مي شود. در صورتي كه ايثارگران ياد شده فاقد فرزند ذكور باشند يك نفر از برادران آنها از انجام خدمت سربازي معاف مي شود.
به گفته معاون مشمولان و امور معافيتهاي سازمان وظيفه عمومي، تمامي مشمولان جانباز داراي حداقل 10 درصد جانبازي از انجام خدمت معاف هستند. همچنين يك فرزند خوانده قانوني ذكور جانبازي كه صاحب فرزند نمي شود نيز از انجام خدمت معاف است. مشمولاني كه با جانبازان اناث داراي حداقل 25 درصد جانبازي ازدواج كنند به صورت موقت از خدمت معاف مي شوند و پس از گذشت پنج سال از استمرار ازدواج از معافيت دائم بهره مند مي شوند.
 


معاون بهره برداري راه آهن خبر داد

افزايش قطار و صندلي مسافر در نوروز 92

سرپرست معاونت امور مسافري راه آهن با اشاره به پيش فروش بليت هاي نوروزي قطار از نيمه دوم بهمن ماه، از افزايش 10 درصدي قطارها و 11 درصدي صندلي ها در نوروز 92 خبر داد.
غضنفر فولادي در گفت وگو با فارس تصريح كرد: پس از رشد نرخ هاي حمل ونقل هوايي، استقبال مسافران از حمل ونقل ريلي افزايش يافته است.
وي با اشاره به اينكه تعداد قطارها نسبت به نوروز قبل 10 درصد افزايش خواهد يافت، درباره پيش فروش بليت نوروزي قطار گفت: از نيمه دوم بهمن ماه سال جاري پيش فروش به صورت همزمان و يكپارچه از طريق سيستم اينترنتي و آنلاين در مراكز فروش انجام مي شود.معاون بهره برداري و سير و حركت راه آهن تاكيد كرد: در فروش يكپارچه بليت قطار، هرگونه موجودي بليت كه در همه نمايندگي هاي فروش سراسر كشور وجود داشته باشد، در سيستم اينترنتي فروش نيز قابل مشاهده است.سرپرست معاونت امور مسافري راه آهن با اشاره به اهداف تعيين شده سند چشم انداز براي حمل ونقل ريلي، اضافه كرد: تحقق حمل 42 ميليون تن بار و 34 ميليون نفر مسافر طبق برنامه پنجم براي بخش ريلي كشور پيش بيني شده است.
 


حوادث كوتاه از كشور

كشف اشياي تاريخي
اصفهان- خبرنگار كيهان: فرمانده انتظامي شهرستان آران و بيدگل اصفهان از كشف 50 قطعه عتيقه مربوط به دوره قاجاريه شامل استوانه فلزي، فنجان، انگشتر، آيينه همگي داراي ارزش تاريخي كشف و در اين زمينه يك نفر دستگير شد. اشياي عتيقه در اختيار ميراث فرهنگي قرار گرفت و متهم با تشكيل پرونده به مراجع قضايي معرفي شد.
دستگيري شكارچي متخلف
ملاير- فارس: ماموران حفاظت محيط زيست ملاير 4 شكارچي متخلف را در منطقه شكارممنوع زند دستگير كردند.اين افراد با 3 قبضه اسلحه ام يك و ساچمه زني از شهرهاي استان همدان و اطراف ملاير براي شكار به منطقه فوق الذكر آمده بودند و پس از تكميل پرونده براي اقدامات بعدي به مقامات قضايي شهرستان ملاير معرفي شدند.
كشف مواد مخدر
قزوين- فارس: رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر استان قزوين از كشف يك كيلو و 577 گرم هروئين، 977 گرم ترياك و دستگيري 5 قاچاقچي در 3 فقره عمليات اقدام پليسي خبر داد. تحقيقات پليسي در مورد متهمان ادامه دارد.
بي احتياطي مرگبار
قزوين- فارس: رئيس پليس راه استان قزوين گفت: واژگوني يك دستگاه سواري تندر 90 در يكي از محورهاي مواصلاتي اين استان يك كشته بر جاي گذاشت.
در اثر اين حادثه سرنشين 11 ساله خودرو پس از انتقال به بيمارستان بر اثر شدت جراحات جان سپرد. پليس علت وقوع سانحه را بي احتياطي راننده و عدم توجه به جلو هنگام رانندگي اعلام كرد.
دستگيري جاعل اسكناس
يزد- خبرنگار كيهان: شخصي كه با جعل ايران چك اقدام به كلاهبرداري مي كرد، توسط پليس آگاهي شهرستان ميبد شناسايي و دستگير شد. در بازرسي از منزل متهم مبلغ 840 ميليون ريال ايران چك 500 هزار ريالي كشف و ضبط شد.
دستگيري قاچاقچي و سارق
قروه- فارس: با تلاش هاي نيروي انتظامي قروه 20 قبضه سلاح شكاري، 17 كيلوگرم ترياك كشف شد و سارقان 22 راس دام به دام افتادند و در مجموع 8 نفر در ارتباط با جرايم فوق دستگير و تحويل مقام قضايي اين شهرستان شدند.
نجات معجزه آسا
بناب- خبرنگار كيهان: در پي تماس تلفني با آتش نشاني شهرداري بناب مبني بر سقوط يك پسربچه 3 ساله در چاه فاضلابي واقع در محوطه يكي از واحدهاي توليدي سبزي پاك كني، گروه امداد و نجات بلافاصله در محل حادثه حاضر شده و در كمتر از 15 دقيقه موفق شدند اين پسربچه را به صورت زنده از چاه فاضلاب كه بيش ار 7 متر عمق داشت بيرون بياورند.
 


شرور معروف كرمان به هلاكت رسيد

دادستان عمومي و انقلاب سيرجان گفت: با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) شرور معروف سيرجان شناسايي و در درگيري به هلاكت رسيد.
مهدي بخشي در گفت وگو با خبرنگار فارس در كرمان اظهار داشت: سربازان گمنام امام زمان(عج) پس از اشراف كامل بر محل استقرار شرور و قاتل فراري با نام جاسم- س با اجراي عملياتي غافلگيرانه وي را در حوالي يكي از روستاهاي سيرجان شناسايي كردند.
وي افزود: پس از خودداري شرور از تسليم و اقدام به شليك به سوي ماموران وي در درگيري مسلحانه با ماموران، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به هلاكت رسيد.بخشي گفت: معدوم مذكور سركرده باند شرارت و عامل شهادت خدابخش هاشم زهي رئيس شوراي حل اختلاف روستاي عشايري سرزه و مسئول عملياتي قرارگاه شهيد معمار سپاه شهرستان ريگان بود.
دادستان سيرجان گفت: شرور مذكور سركرده باند راهبندان مسلحانه و سرقت وحشيانه اموال و طلاجات زنان و افراد عبوري در جاده ريگان به رودبار بوده كه اكنون به سزاي اعمال خود رسيد.اين مقام قضايي افزود: يكي از نيروهاي همراه شرور در مخفي گاه دستگير و يك قبضه سلاح به همراه حدود 150 فشنگ و مقاديري مواد مخدر از آنها كشف و پرونده براي تحقيقات مقدماتي در دادسرا مفتوح است.
 


پايان انتظار قاتل اروميه اي

حامد سوزوكي به دار مجازات آويخته شد

اروميه- خبرنگاركيهان:
قاتل 23ساله اي كه آبان ماه گذشته شاگرد مغازه كفش فروشي را به قتل رسانده بود صبح ديروز در اروميه به دار آويخته شد.
«حامد.ب» كه داراي سابقه شرارت، زورگيري و 21 ماه حبس بود روز 13 آبان گذشته وارد مغازه كفش فروشي در خيابان امام(ره) اروميه شده و شاگرد مغازه را با ضربات شمشيربه قتل رسانده بود.
اولين جلسه دادگاه قاتل اين پرونده روز 8 آذرماه و به صورت علني برگزار شد كه در آن اولياي دم و دادستان اروميه تقاضاي مجازات شديد قاتل را داشتند و اين درخواست ديروز به تحقق پيوسته و مردم اروميه شاهد اجراي عدالت شدند.قاتل، معروف به حامد سوزوكي به همراه 4 تن از دوستانش در روز حادثه مرتكب قتل شده بود كه همدستانش در حال گذراندن مراحل پرونده و مجازات خود هستند.
 


درگيري ميان زندانيان

بر اثر وقوع درگيري ميان تعدادي از زندانيان يكي از زندان هاي آفريقاي جنوبي دو تن كشته شدند.
مقامات داخلي آفريقاي جنوبي اعلام كردند: در درگيري ميان تعدادي از زندانيان دو تن از آنان كشته و 65 زنداني ديگر مجروح شدند.يكي از مقامات زندان با اعلام اينكه تنها 17 تن از مجروحان به بيمارستان منتقل شدند، گفت: زندانيان از تمام وسايلي كه در اطرافشان وجود داشت در اين درگيري استفاده كرده اند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، تاكنون جزئيات بيشتري از علت شروع اين درگيري منتشر نشده است.

 


برف سنگين در روسيه

برف سنگين تمام روسيه را سفيدپوش كرده و راه هاي مواصلاتي بين شهرهاي مختلف را قطع كرده است.
به گزارش فارس به نقل از راشاتودي، روسيه طي هفته گذشته با بارش شديد برف مواجه شده است كه اين بارش سنگين باعث ترافيك هاي سنگين، تاخير در پروازها و قطع شدن راه هاي ارتباطي با شهرك هاي دور شده است.تصاوير نقشه هاي ماهواره اي نشان مي دهد كه تمام روسيه را برف فرا گرفته است.
 


تصادفي كه جان هزار گربه را نجات داد!

هزار گربه در كاميوني به مقصد كشتارگاه در شهر شانگ شاي چين نجات يافتند.
واحد مركزي به نقل از روزنامه لوموند نوشت: تصادف كاميوني كه حدود هزار گربه را در 40 قفس در شهر شانگ شاي به مقصد كشتارگاه و براي رستوران هاي شهر بزرگ گوانگ دونگ حمل مي كرد، باعث نجات آنها شد.
راننده كاميون بر اثر حادثه به بيمارستان منتقل شد. پس از آن مسئولان گربه ها را رها كردند. با اطلاع رساني شبكه اجتماعي ويبو، ساكنان محلي تحت نظارت پليس به كمك گربه ها آمدند.
دهها داوطلب خود را به سرعت به محل رساندند و به گربه هاي گرسنه، تشنه و بي حال آب، شير و غذا دادند.
البته همه گربه ها جان سالم بدر نبردند.
و به گفته يك انجمن مردم نهاد در چين، مردم خواهان خريد گربه ها از مالك و واگذاري آنها به انجمن حمايت از حيوانات شدند.
مصرف گوشت گربه در چين قانوني نيست و انجمن هاي حمايت از حيوانات از سالها پيش بر ضد فروش گربه به رستورانها مبارزه مي كند.
بهاي هر كيلو گوشت گربه در چين يك يوروست. سالانه حدود 4 ميليون گربه در چين خورده مي شود.

 


پرتاب يك زن روي ريل قطار

تصاوير تكان دهنده پرتاب شدن يك زن آمريكايي به روي ريل مترو خبرساز شده است.
به گزارش واحد مركزي خبر، شبكه تلويزيوني اي بي بي سي نيوز آمريكا درگزارشي اعلام كرد: پليس فيلادلفيا يك مرد آمريكايي را دستگير كرده كه يك زن را با زور به روي ريل هاي قطار مترو انداخته است.اين تصاوير تكان دهنده در دوربين هاي مدار بسته ضبط شده است.اين اتفاق نيمه شب رخ داده است. در اين تصاوير، مرد مهاجم در حال كتك زدن دختر 23 ساله آمريكايي ديده مي شود و سپس او را روي زمين مي كشد تا روي ريل بيندازد.
وي در نهايت موفق مي شود اما دختر جوان با آنكه زخمي شده بود، توانست به موقع پيش از رسيدن قطار خودش را بالا بكشد و نجات يابد. پليس آمريكا اين مرد را دستگير كرده است.
 


سرگرداني هزاران مسافر در لندن

برف و سرما زندگي انگليسي ها را فلج كرده و شبكه حمل و نقل اين كشور را با چالش جدي مواجه كرده است.
به گزارش مونيتورينگ اخبار خارجي واحد مركزي خبر، بارش شديد برف از چند روز پيش در انگليس آغاز شده است. شدت برف به حدي است كه شمار زيادي از جاده هاي ارتباطي و باند فرودگاه ها بسته شده است. هزاران مدرسه در انگليس نيز تعطيل شده است. مسئولان انگليسي به مردم اين كشور درباره سفر كردن هشدار داده و تأكيد كرده اند از اين كار پرهيز كنند. صدها پرواز از جمله در فرودگاه بين المللي هيثرو لندن نيز لغو شده است. تردد بسياري از قطارها نيز با مشكل مواجه شده است. اين نخستين برف زمستان امسال در انگليس است. شدت بارش برف در انگليس به حدي است كه زندگي عادي مردم با مشكلات زيادي مواجه شده است. اوضاع به حدي بد شده است كه كساني كه جرات كردند و با خودرو از خانه هايشان خارج شدند، آرزو مي كردند ايكاش اين كار را نمي كردند زيرا در جاده گير افتادند. فقط در فرودگاه هيثرو لندن بيش از 400 پرواز لغو شد زيرا به علت بارش برف، باندهاي اين فرودگاه به صورت موقت بسته شد. ماشين هاي برف روب به طور مستمر در اين فرودگاه در تلاش هستند تا برف روبي كنند. فرودگاه هيثرو در سه سال گذشته حدود 36 ميليون پوند براي تدابير مربوط به پاكسازي برف و مقابله با سرماي زمستاني و عوارض آن سرمايه گذاري كرده است. تعداد دستگاه هاي برف روب اين فرودگاه نيز در اين مدت دو برابر شده است. با آنكه ماشين هاي برف روب مي توانند باندهاي فرودگاه ها هيثرو را پاك كنند، مسئولان اين فرودگاه نمي توانند براي افزايش حوزه ميدان ديد كار چنداني انجام بدهند. ميدان ديد در اين فرودگاه به اندازه اي كاهش يافته است كه مسئولان فرودگاه مجبور شدند چندين پرواز هواپيما را در اين مكان لغو كنند. لغو پروازها سبب شد مسافران ساعتها در فرودگاه ها معطل شوند. مسئولان هواپيمايي انگليس مي گويند امنيت جاني مسافران بيشترين اهميت را دارد و در نتيجه آنها مجبورند پروازها را لغو كنند. تردد قطارها نيز با تأخيرهاي بسيار زيادي همراه شده و در مواردي حركت قطارها لغو شده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10