(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 1  بهمن  1391 - شماره 20410

مردم يمن:
تا تامين خواسته ها به اعتراض ها ادامه مي دهيم
مرسي: هدف ما تحقق آرمان هاي انقلاب مصر است
چها رسوي پنج قاره
تشكيل ارتش مردمي در سوريه براي مقابله با تروريست ها
روحاني بحريني: آل خليفه فقط وعده مي دهد عمل نمي كند
برخورد دوگانه غرب با سلفي هاي سوريه و مالي
 700 هزار نفر آواره نتيجه حمله نظامي فرانسه به مالي
دولت آنكارا براي برگزاري تظاهرات ضد ناتو در تركيه مجوز نداد
تظاهرات تحريم انتخابات در اردن پادشاه صداي مردم را بشنود
حمايت روسيه و چين از تحريم كره شمالي
آغاز مذاكره با افراد مسلح در الجزاير براي آزادي گروگان هاي باقيمانده
روسيه قانون تحريم مقامات آمريكايي را به اجرا درآورد
افشاي فساد حزب حاكم خشم مردم اسپانيا را برانگيخت


مردم يمن:

تا تامين خواسته ها به اعتراض ها ادامه مي دهيم

مردم يمن با برگزاري تظاهرات در شهرهاي مختلف خواستار تحقق اهداف انقلاب اين كشور شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر، شركت كنندگان در اين تظاهرات خواستار محقق شدن اهداف انقلاب يمن از جمله آماده شدن شرايط براي برگزاري گفت وگوهاي ملي و نيز تجديد ساختار ارتش اين كشور شدند.تظاهركنندگان شعار مي دادند، تا تحقق اهداف انقلاب يمن از پاي نمي نشينيم و به تظاهرات خود ادامه مي دهيم.مردم يمن همچنين خواستار استرداد اموال عمومي چپاول شده اين كشور از سران رژيم عبدالله صالح شدند.از سوي ديگر شبكه خبري العالم گزارش داد در ساعات نخستين روز گذشته صداي تيراندازي ممتد با سلاح سنگين در اطراف كاخ رياست جمهوري يمن در استان جنوبي تعز شنيده شده است.در مورد جزئيات حادثه هنوز گزارشي منتشر نشده است ليكن منابع آگاه اعلام كردند بقاياي رژيم عبدالله صالح با اين اقدام به حكومت عبدربه منصور هادي هشدار داده اند.
 


مرسي: هدف ما تحقق آرمان هاي انقلاب مصر است

رئيس جمهور اسلامگراي مصر بر اجراي عدالت و تحقق آرمان هاي انقلاب مردمي 25 ژانويه تاكيد كرد.
به گزارش فارس، «محمد مرسي» در مصاحبه با روزنامه آلماني «فرانكفورتر الگمانيه» با قدرداني از ملت مصر در دومين سالگرد «انقلاب 25 ژانويه» اظهار داشت: «دوران ديكتاتوري در مصر به سر آمده است و من در چارچوب قانون اساسي و با تكيه بر قانون و عدالت با ديكتاتوري و بوروكراسي مبارزه مي كنم! مرسي اضافه كرد دولتي كه مورد نظر ماست و به آن اعتقاد داريم يك دولتي است كه در آن انتقال قدرت به صورت صلح آميز صورت مي گيرد و دموكراسي و آزادي در آن حاكم باشد.» وي با اشاره به انقلاب مردمي مصر يادآور شد: در انقلاب سال 2011 مصر كه به دنبال آن «اخوان المسلمين» به عنوان قدرتمندترين تشكيلات سياسي ظاهر شدند، هدف برقراري عدالت، برابري و مساوات است.»رئيس جمهور مصر همچنين بر برابري حقوق همه اقشار تاكيد كرد.
 


چها رسوي پنج قاره

واكنش حزب الله
در پي سوء قصد به جان «فيصل كرامي» وزير ورزش لبنان به دست عوامل ناشناس، جنبش حزب الله اعلام كرد، هدف از اينگونه اقدامات جنايتكارانه، روشن كردن آتش اختلافات داخلي است.
دستگيري 5 فرمانده طالبان
نيروهاي دولتي كابل پنج تن از فرماندهان محلي طالبان را در استان قندهار افغانستان دستگير كردند. در عمليات دستگيري اين افراد هم شماري از شبه نظاميان طالبان به هلاكت رسيدند. استان قندهار يكي از مراكز اصلي فعاليت عناصر طالبان در افغانستان است.
قادري به كانادا برمي گردد
«طاهر قادري» رهبر حزب «منهاج القرآن» پاكستان پس از توافق با دولت اسلام آباد بر سر زمان برگزاري انتخابات (خرداد) به كانادا برمي گردد. قادري در زمان رياست جمهوري «پرويز مشرف» رئيس جمهوري سابق پاكستان در اعتراض به وجود فساد در ميان مقامات، از مجلس استعفا كرده و به كانادا رفته و تابعيت اين كشور را گرفته بود. وي طي هفته هاي قبل به پاكستان آمد و يك تظاهرات ضددولتي 40 هزار نفري را رهبري كرد.
تظاهرات زنان هندي
صدها تن از زنان هندي ساكن شهر بنگلور در جنوب اين كشور عليه كشتار مسلمانان به دست تروريست هاي وهابي در شهر «كويته» پاكستان تظاهرات كردند. بر روي پلاكاردهاي تظاهركنندگان نوشته شده بود «مسلمانان هند با يكديگر عليه تروريست هاي طالبان متحد هستند.»
حمايت از طرح آيت الله سيستاني
«مارتين كوبلر» فرستاده سازمان ملل در عراق از طرح آيت الله «سيدعلي سيستاني» مرجع شيعيان اين كشور درباره خروج عراق از بحران استقبال كرد. كوبلر گفت: ديدگاه آيت الله سيستاني براي خروج عراق از بحران كنوني بسيار منطقي و منصفانه است.
تحريم درخواست تابعيت
شيخ «عكرمه صبري» خطيب مسجد الاقصي كسب تابعيت از رژيم صهيونيستي را تحريم كرد.
وي به فلسطيني ها گفت كسب تابعيت به منزله تقويت رژيم صهيونيستي است و به رسميت شناختن اين رژيم، موضع فلسطينيان و جايگاه قدس را تضعيف مي كند.
 


تشكيل ارتش مردمي در سوريه براي مقابله با تروريست ها

دولت سوريه براي حمايت از شهروندان سوري در برابر حملات گروه هاي مسلح مخالف ارتش دفاع ملي تشكيل داد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از شبكه خبري راشا تودي، مقامات دولت سوريه اعلام كردند كه ارتش دفاع ملي سوريه متشكل از جوانان سوري و نيروهاي مردمي است و مأموريتشان حمايت از مناطق مختلف سوريه و شهروندان اين كشور در برابر حملات تروريستي است.
ارتش جديد از غير نظامياني تشكيل شده كه در اين ارتش ثبت نام كرده اند و ماهيانه حقوق دريافت مي كنند و لباس هاي متحدالشكلي به تن دارند. اين ارتش مردمي با 15 هزار نفر داوطلب تشكيل شد و اكنون به 50 هزار نفر رسيده است.با استقبال مردم و بسياري از اعضاي كميته هاي مردمي پيش بيني مي شود كه تعداد سربازان اين ارتش به صدها هزار نفر برسد.
از سوي ديگر طرح ارسال پرونده سوريه به دادگاه بين المللي جنايات جنگي به دليل اختلاف نظر گسترده در شوراي امنيت سازمان ملل ناكام ماند.
در جلسه روز جمعه اعضاي شوراي امنيت كه پشت درهاي بسته تشكيل شد پيشنهاد ارسال پرونده سوريه به دادگاه بين المللي جنايات جنگي كه توسط 58 كشور جهان امضا شده بود بررسي شد ولي به دليل اختلاف نظر اعضا ناكام ماند.
در پايان اين جلسه نمايندگان فرانسه و انگليس از بي نتيجه بودن اين نشست انتقاد كردند.
در همين رابطه مسعودخان سفير پاكستان در شوراي امنيت و رئيس دوره اي اين شورا اعلام كرد، اخضر ابراهيمي فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه قصد دارد 29 ماه جاري (10 بهمن ماه) گزارش خود را درباره وضعيت سوريه به اعضاي شوراي امنيت تقديم كند.
روسيه و چين كه از مخالفان اصلي اتخاذ هرگونه تصميم عليه نظام سوريه هستند مخالفت خود را با ارجاع پرونده سوريه به دادگاه بين المللي كيفري اعلام كردند.
اين در حالي است كه وزارت خارجه سوريه با ارسال چهار نامه به شوراي امنيت و سازمان ملل متحد نسبت به پيامدهاي هولناك اقدامات گروه هاي تروريستي و حمايت غربي ها از اين گروه ها هشدار داد.
وزارت خارجه سوريه در واكنش به درخواست برخي از اعضاي شوراي امنيت براي ارسال پرونده سوريه به دادگاه بين المللي كيفري اعلام كرد، اين كشورها حق سوريه را براي حمايت از ملت خود در برابر تروريسم ناديده مي گيرند اما در قبال نقض حقوق بشر و اقدامات غيرانساني تروريست ها در سوريه اقدامي نمي كنند.
اين وزارتخانه افزود، حمايت مالي، آموزشي و پناه دادن به تروريست هاي مسلح از سوي كشورهاي پيشنهاد كننده اين طرح بر هيچ كس پوشيده نيست. از سوي ديگر، منابع لبناني اعلام كردند بشار اسد رئيس جمهور سوريه به زودي جهان را غافلگير خواهد كرد.
اين منابع افزودند، بشار اسد به زودي مجموعه دستوراتي را صادر خواهد كرد كه غافلگيري بزرگي براي تمام جهان خواهد بود.
روزنامه الديار با چاپ اين خبر نوشت، كنترل اوضاع به دست ارتش سوريه و صدور اين دستورها گام هايي است كه اسد براي كنترل بحران برخواهد داشت.
اين روزنامه به جزئيات اين دستورات اشاره اي نكرد ولي آن را بي ارتباط به برگزاري انتخاباتي كه قرار است برگزار شود و رأي دهندگان نمايندگان خود را به صورت كاملاً شفاف و رضايتمندانه انتخاب كنند ندانست. «دني كلي» تحليلگر سياسي نيز اظهار داشت، بشار اسد به قدرت مردم متكي است و كناره گيري نخواهد كرد.
شهادت تعدادي نمازگزار
در عمليات تروريستي
يك شهر سوريه
انفجار دو خودروي بمب گذاري شده در نزديكي مسجدالحسين(ع) در شهر درعا شماري از نمازگزاران اين مسجد را به خاك و خون كشيد.
گروه تروريستي النصره وابسته به القاعده با منفجر كردن دو خودروي بمب گذاري شده در نزديكي مسجدالحسين(ع) تعدادي از نمازگزاران را به خاك و خون كشيد و به ساختمان ها و مغازه هاي اطراف خسارات زيادي وارد آمد. هنوز آمار كشته ها و مجروحان اين حادثه تروريستي اعلام نشده است. شبكه تلويزيوني سوريه با نشان دادن تصاويري از كشته ها و مجروحان اين حادثه تروريستي اعلام كرد، تروريست ها زماني به اين اقدام غيرانساني مبادرت كردند كه تعداد زيادي از مردم در حال خواندن نماز در اين مسجد بودند.
اين شبكه تلويزيوني افزود، تروريست ها به دليل شكست سختي كه از ارتش سوريه خورده اند دست به اين اقدامات انتقام جويانه مي زنند، اين اقدامات تروريستي در شرايطي صورت مي گيرد كه برخي از دول غربي و عربي از شوراي امنيت خواسته اند مقامات سوريه را در دادگاه بين المللي محاكمه كند.
ساير رويدادها
¤ بيش از 100 فرد مسلح در درگيري با ارتش سوريه در منطقه جبل الزاويه كشته شدند.
¤ ارتش تركيه در منطقه اي در مرز سوريه رزمايش برگزار كرد.
¤ سخنگوي تروريست هاي حومه دمشق به هلاكت رسيد.
¤ 15 حقوقدان منتقد سياست هاي اردوغان به دليل افشاي حقايق سوريه دستگير شدند.
 


روحاني بحريني: آل خليفه فقط وعده مي دهد عمل نمي كند

شيخ عيسي قاسم روحاني برجسته بحرين تاكيد كرد، رژيم آل خليفه همچنان به اعمال خشونت عليه مردم مي پردازد و برخلاف وعده ها حتي يك گام به سوي اصلاحات برنداشته است.
به گزارش واحد مركزي خبر، شيخ عيسي قاسم در خطبه هاي نمازجمعه اظهار داشت، انقلابيون بحريني توانسته اند از افتادن كشور در پرتگاه طايفه گرايي جلوگيري كنند در حالي كه رژيم حاكم بر كشور از آغاز جنبش مردمي در بحرين تلاش مي كرد كشور را به ورطه طايفه گرايي بكشاند.
وي افزود، مردم بحرين با وحدت خود جلوي هرگونه تفرقه ميان مسلمانان را خواهد گرفت و با اظهارات تفرقه افكنانه رژيم آل خليفه با هوشياري برخورد خواهد كرد.
شيخ عيسي قاسم همچنين گفت، مردم بحرين با صدايي كاملا وحدت طلب هرگونه سياست خشونت طلبانه رژيم حاكم را رد مي كنند.
اين اظهارات در شرايطي صورت گرفت كه مردم بحرين از نقاط مختلف اين كشور به سوي منامه پايتخت بحرين حركت كردند و با برگزاري تظاهرات مسالمت آميز خواستار سرنگوني رژيم آل خليفه شدند.
راهپيمايان كه به فراخوان ائتلاف 14 فوريه و جمعيت الوفاق پاسخ گسترده اي داده بودند از اينكه برخي از شهروندان بحريني به خاطر ابراز عقايدشان همچنان در زندان هاي رژيم به سر مي برند انتقاد كردند.
تظاهركنندگان همچنين تاكيد كردند تا سرنگوني نظام آل خليفه همچنان به راهپيمايي و تظاهرات مسالمت آميز ادامه خواهند داد.
نيروهاي امنيتي رژيم آل خليفه براي جلوگيري از مشاركت مردم در راهپيمايي منامه در اطراف راهپيمايان حلقه امنيتي ايجاد كرده بودند.
خبرگزاري فرانسه نيز اعلام كرد پليس بحرين براي متفرق ساختن راهپيمايان از گازهاي اشك آور استفاده و تعدادي از راهپيمايان از جمله يك زن را بازداشت كرد.
از سوي ديگر رژيم آل خليفه تحت فشار جامعه بين الملل سيديوسف المحافظه فعال حقوق بشر را از زندان آزاد كرد.
 


برخورد دوگانه غرب با سلفي هاي سوريه و مالي

 700 هزار نفر آواره نتيجه حمله نظامي فرانسه به مالي

سازمان ملل متحد از آواره شدن 700 هزار تن از مردم مالي بر اثر تهاجم نظامي فرانسه به اين كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها، كميسارياي عالي سازمان ملل در امور آوارگان اعلام كرد: 2744 پناهجوي مالي ظرف هفته گذشته وارد خاك كشورهاي همسايه شده اند و مجموع شهروندان مالي كه از آغاز اين بحران خاك كشورشان را به مقصد يافتن يك جاي امن ترك كرده اند به 700 هزار نفر رسيده است.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، «مارتين تسيركي» سخنگوي سازمان ملل خاطرنشان كرد: تعداد آوارگان در مناطق مرزي مالي به طور دائم رو به افزايش است و برخي از آمارها حاكي از آن است كه 700 هزار نفر از مردم مالي خانه و كاشانه خود را رها كرده و در داخل و خارج اين كشور آواره شده اند.
«ميليسا فلمينگ» سخنگوي كميسارياي عالي آوارگان سازمان ملل نيز متذكر شد: به نظر ما در آينده نزديك حدود 300 هزار نفر ديگر در داخل مالي آواره خواهند شد و 400 هزار نفر از مردم مالي نيز به صورت پناهجو به كشورهاي همسايه سرازير خواهند شد.
«اليزابت بايرز» سخنگوي برنامه جهاني غذا نيز در نشستي خبري با ابراز تاسف از آوارگي مردم در مالي، آمادگي اين نهاد را براي كمك رساني به آوارگان اعلام كرد و گفت: حدود يك ميليون و 800 هزار نفر از مردم مالي در مناطق جنگ زده سكونت دارند كه يك سوم اين افراد در معرض گرسنگي شديد قرار دارند. اين در حالي است كه بي ثباتي هاي كنوني در مالي نيز براي روند امدادرساني برنامه جهاني غذا در اين كشور مشكلات بسياري ايجاد كرده است.
تظاهرات ضد جنگ
دخالت فرانسه در مالي انتقادات بسياري را در كشورهاي جهان برانگيخته است و بسياري اين اقدام پاريس را يكجانبه و غيرقانوني مي دانند. به گزارش ايرنا به نقل از رسانه هاي مصري، هزاران تن از مردم مصر روز جمعه در قاهره با برپايي تظاهراتي در مقابل سفارت فرانسه، نسبت به تجاوز نظامي به مالي به بهانه مبارزه با گروه هاي تروريستي اعتراض كردند.
در همين راستا، شهروندان اردني در استان «معان» در جنوب اين كشور، پس از برپايي نمازجمعه، در حمايت از مسلمانان مالي تظاهرات اعتراض آميز برگزار كردند.
به گفته معترضان، فرانسه در مالي به سرنوشتي مشابه آمريكا در عراق و افغانستان دچار خواهد شد، زيرا مداخلات نظامي غرب در قرن 21ديگر به سهولت گذشته نخواهد بود.
از سوي ديگر علماي موريتاني با صدور فتوايي دخالت فرانسه در مالي را محكوم كردند. علامه شيخ «محمدالحسن ولدالددو» رئيس مركز علماي موريتاني با صدور فتوايي اعلام كرد كه هرگونه كمك به نيروهاي ارتش فرانسه محرم غيرشرعي و گناه است.
همچنين حدود 200 اسلامگراي الجزايري روز جمعه در اعتراض به مداخله نظامي فرانسه در مالي و گشودن حريم هوايي كشورشان براي پرواز جنگنده هاي فرانسوي دست به تظاهرات زدند.
در همين حال با ادعاي ارتش فرانسه و مالي مبني بر پيشروي به سوي شمال مالي و تصرف شهر «كونا»، جنگجويان اسلامي در مناطق شمالي كشور آفريقايي مالي، تصاوير جديدي از فعاليت هاي خود منتشر كردند. در اين تصاوير خودروهاي نظامي و زرهي شبه نظاميان مالي مشاهده مي شود كه در حال پيشروي است و جنگجويان مجهز به تجهيزات و سلاح هاي پيشرفته اي هستند.
كشور آفريقايي مالي 15 ميليون نفر جمعيت دارد.
تهاجم نظامي فرانسه به پهناورترين كشور اسلامي آفريقا در حالي صورت مي گيرد كه غرب برخوردي دوگانه و متفاوت با سوريه و مالي دارد و گروه القاعده را كه خود غربي ها مسلح و حمايت كرده اند، اكنون در اين منطقه به تاخت و تاز مي پردازد و دائما خطر آن را در بوق و كرنا مي كنند.
غربي ها و به خصوص فرانسه از گروه هاي سلفي در سوريه بر ضد رژيم قانوني بشار اسد حمايت و بدون توجه به جنايات آنها سلاح و پول ارسال مي كنند.
بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه فرانسه براي ناامن كردن منطقه و دستيابي به منافع استعماري گذشته خود، اقدام به راه انداختن جنگ در مالي كرده است.
گفته مي شود، پيامدهاي بحران اقتصادي و مالي در اروپا و آمريكا، باعث ايجاد مسابقه اي بين غربي ها براي بازيافتن مستعمرات گذشته آنها شده است. در اين راستا فرانسه بيش از ديگر كشورهاي غربي و آمريكا قضيه را جدي گرفته است و تجربه آن مي تواند براي ديگران عبرت آميز باشد. اما به گفته تحليلگران بسياري از واقعيات موجود در مورد دخالت نظامي فرانسه در حالي حكايت از وضع دشوار اين كشور استعمارگر براي تسلط بر منابع غني نفت، گاز، اورانيوم و طلا در منطقه آفريقا دارد.
 


دولت آنكارا براي برگزاري تظاهرات ضد ناتو در تركيه مجوز نداد

دولت آنكارا با برگزاري تظاهرات مردم عليه استقرار موشك هاي پاتريوت در تركيه مخالفت كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، حزب اسلامگراي «سعادت» تركيه با انتشار بيانيه اي از مردم اين كشور خواست امروز در شهر «اسكندرون» تظاهرات كنند. در اين بيانيه آمده است كه اين تظاهرات در اعتراض به استقرار موشك هاي پاتريوت در خاك تركيه برگزار خواهد شد. در پي اين فراخوان، دولت تركيه با برگزاري اين تظاهرات مخالفت كرد.
مقامات محلي اسكندرون با صدور يادداشتي اعلام كرده اند كه مجوز براي برگزاري اين تظاهرات داده نشده و استانداري محل با آن مخالفت كرده است.
مسئولان حزب سعادت نيز در واكنش به اين اقدام دولت اعلام كردند كه مقامات آنكارا نمي خواهند مردم در مورد حقايق مربوط به موشك هاي پاتريوت آگاهي داشته باشند. به اعتقاد مخالفان دولت آنكارا، «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه با اجراي سياست هاي ناتو و آمريكا در منطقه، تركيه را با همسايگانش دشمن كرده است.
شهر اسكندرون در نزديكي مرزهاي سوريه واقع است.
«مصطفي كالاماك» رهبر حزب اسلامگراي سعادت اخيرا با انتقاد از سياست هاي آنكارا در قبال سوريه گفته بود: برخي محافل عملا تلاش مي كنند تركيه را وارد جنگ بكنند.
در همين حال خبرگزاري فارس از دستگيري 85 نفر از جمله 15 وكيل مدافع ترك مخالف دخالت تركيه در سوريه خبر داد. دولت آنكارا اين افراد را به بهانه همكاري با يك گروه غيرقانوني دستگير كرده است.اين گروه به اصطلاح غيرقانوني «اتحاديه وكلاي معاصر» نام دارد و رئيس آن «سلجوق كور آشلي» است و هم اكنون تحت تعقيب پليس است. كور آشلي اخيرا طي يك كنفرانس خبري اعلام كرده بود كه اتحاديه وكلاي معاصر در تركيه با 2500 عضو با ساير اتحاديه هاي كارگري و حرفه اي همكاري مي كند و درصدد است دولت تركيه را به خاطر مداخله در امور داخلي سوريه رسوا كند و از جنايات آنكارا در سوريه پرده بردارد.
خبر ديگر اينكه «نوام چامسكي» انديشمند آمريكايي از مقامات ترك خواست به جنگ خود عليه «پ ك ك» پايان دهند.
«اسماعيل ناچار» محقق و اسلام شناس تركيه نيز ترور اخير سه تن از رهبران پ ك ك در پاريس را كار سازمان هاي جاسوسي سيا و موساد دانست. مسئولان پ ك ك دولت آنكارا را مسئول ترور سه زن كرد در فرانسه مي دانند.
 


تظاهرات تحريم انتخابات در اردن پادشاه صداي مردم را بشنود

اخوان المسلمين و ديگر گروه هاي مردمي در اردن انتخابات اين كشور را نمايشي توصيف و آن را تحريم كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم اردن به درخواست جماعت اخوان المسلمين تظاهرات گسترده اي روز جمعه در امان پايتخت اردن برگزار و بر موضع خود مبني بر تحريم انتخابات تاكيد كردند. تظاهركنندگان اعلام كردند در انتخابات پارلماني نمايشي كه قرار است چهارشنبه هفته جاري برگزار شود شركت نخواهند كرد.
مردم اردن ضمن هشدار به نظام اين كشور درباره آغاز انقلاب اردن بر لزوم اعمال اصلاحات گسترده در تمامي زمينه ها تاكيد كردند.
«زكي رشيد» معاون رهبر كل اخوان المسلمين اردن اظهار داشت: خطاب به ملك عبدالله پادشاه اردن مي گوييم زمان آن فرا رسيده است كه پيام را دريافت كند و فرصت را غنيمت بشمرد و به خواسته هاي مردم گوش كند.
وي افزود، مردم اردن به طرح هاي جديد و برنامه هاي كاري نياز ندارند.
پادشاه بايد كار را آغاز و قانون اساسي را اصلاح و با فساد مبارزه كند. زكي رشيد در عين حال تاكيد كرد هر نوع قيمومت سياسي، امنيتي و اطلاعاتي بر اراده ملت اردن بايد از بين برود.
گفتني است پادشاه اردن در آستانه فرا رسيدن انتخابات پارلماني در سايت اينترنتي خود با اعلام آمادگي براي محدود كردن اختيارات سياسي خود گفت كه در نظر دارد انتخاب نخست وزير و هيئت وزيران را به پارلمان اين كشور واگذار كند و خودش ديگر در اين زمينه مسئوليتي نداشته باشد.
مبارزات انتخابات پارلماني مدتي است در اردن آغاز شده است. روز چهارشنبه (4 بهمن) انتخابات پارلمان جديد در اردن برگزار مي شود.
در اين انتخابات حدود 1500 تن براي احراز 150 پست نمايندگي پارلمان كانديدا شده اند.
حزب جبهه كار اسلامي اردن، كه شاخه اي از اخوان المسلمين است، به خاطر مخالفت با قوانين انتخابات، حاضر به شركت در آن نيست و مشاركت در آن را تحريم كرده است.


 


حمايت روسيه و چين از تحريم كره شمالي

نمايندگان روسيه و چين در سازمان ملل اعلام كردند كه از قطعنامه شوراي امنيت عليه كره شمالي حمايت خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري ها «ويتالي چوركين» نماينده دائم روسيه در سازمان ملل اعلام كرد كه اين كشور قصد دارد از پيش نويس قطعنامه شوراي امنيت عليه كره شمالي در خصوص پرتاب موشك اين كشور در ماه دسامبر گذشته حمايت كند. به گفته وي اين قطعنامه كه در آن تحريم هاي جديدي عليه پيونگ يانگ پيش بيني شده است قرار است در هفته آينده در شوراي امنيت به رأي گذاشته شود.
اين گزارش حاكي است ديپلمات هاي مستقر در سازمان ملل روز جمعه همچنين از توافق آمريكا و چين بر سر پيش نويس قطعنامه جديد عليه كره شمالي خبر دادند. به گفته ديپلمات ها اين توافق بعد از هفته ها مذاكره فشرده بين مسئولان آمريكايي و چيني، به ويژه وزراي خارجه دو كشور به دست آمده است.
آمريكا اصرار دارد كه قطعنامه اي در شوراي امنيت سازمان ملل، شامل تحريم هاي شديداللحن عليه كره شمالي به خاطر پرتاب موشك اين كشور در ماه دسامبر سال 2012 به تصويب برسد.
 


آغاز مذاكره با افراد مسلح در الجزاير براي آزادي گروگان هاي باقيمانده

رايزني مسئولان الجزايري و غربي با مهاجمان براي آزادي باقيمانده گروگان ها در تاسيسات گازي الجزاير آغاز شده است.
به گزارش خبرگزاري ها، با وجود گذشت چهار روز از حادثه تهاجم تعدادي از افراد مسلح به تاسيسات گازي «عين اميناس» در الجزاير و در نزديكي مرز ليبي مي گذرد، سرنوشت تعداد زيادي از گروگان ها هنوز نامعلوم است و باعث نگراني برخي كشورها شده است.
خبرگزاري موريتاني (ونا) روز شنبه اعلام كرد: مهاجمان كه مجتمع گازي اميناس را به كنترل خود در آورده اند از دولت فرانسه نيز خواسته اند تا هر چه زودتر به عمليات نظامي در مالي پايان دهد.
«ونا» به نقل از منابع نزديك به مهاجمان در الجزاير اعلام كرد كه آنان آماده گفت وگو با مقام هاي الجزايري و فرانسوي براي پايان دادن به اين بحران هستند.
منابع خبري انگليس نيز از باقي ماندن 60 تبعه خارجي در دست گروگان گيرها در تاسيسات اميناس خبر دادند و اعلام كردند: حداقل 10 تبعه انگليس هنوز در بند مهاجمان هستند و از سرنوشت آنان اطلاع دقيقي در دست نيست.
مقامات الجزايري كه قبلا پايان عمليات و كشته شدن مهاجمان را اعلام كرده بودند، روز شنبه به شكست عمليات نظامي براي رهايي همه گروگان ها اذعان كردند.
خبرگزاري رسمي الجزاير (اي پي اس) نيز گزارش داد كه مقام هاي رسمي و غيررسمي در كنار برخي از كشورها، به دنبال حل مسالمت آميز اين بحران و آزادي گروگان هاي باقيمانده هستند. براساس اين گزارش، الجزاير پس از مواجه شدن با انتقادهاي داخلي و خارجي در مورد عمليات رهايي گروگان ها، مذاكرات خاص خود را با مهاجمان آغاز كرده است.
به گفته مقام هاي الجزايري، مهاجمان خواستار توقف مداخله نظامي فرانسه در مالي و آزادي ده ها نفر از زندانيان وابسته به اين گروه از زندان هاي الجزاير هستند.
همچنين منابع امنيتي الجزاير گفتند كه گروگان ها در تاسيسات گازي عين اميناس نگاه داشته شده اند و مهاجمان با مين گذاري و به كارگيري كمربندهاي انفجاري تهديد به تلافي اقدامات انتقامجويانه كرده اند.
از سوي ديگر مهاجمان اعلام كردند آماده مبادله دو گروگان آمريكايي با «عمر عبدالرحمن» روحاني مصري زنداني در آمريكا وخانم «عافيه صديق» پزشك پاكستاني در صورت موافقت واشنگتن هستند.
«ويكتوريا نولاند» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در واكنش به اين پيشنهاد گفت: آمريكا با تروريست ها مذاكره نمي كند و به گفت وگو و رايزني خود با مقام هاي الجزايري براي رهايي گروگان ها ادامه مي دهد. اين در حالي است كه آمريكا، از اقدام يك جانبه ارتش الجزاير براي رهايي گروگان ها انتقاد كرده بود.
 


روسيه قانون تحريم مقامات آمريكايي را به اجرا درآورد

معاون وزير خارجه روسيه از آغاز اجراي تحريم شخصيت هاي آمريكايي «ناقض حقوق بشر» در كشورش خبر داد.
به گزارش خبرگزاري «ريانووستي»، «سرگئي ريابكوف» -معاون وزير خارجه روسيه- در جمع خبرنگاران گفت مسكو اجراي تحريم مقام هاي آمريكايي ناقض حقوق بشر را كه پيش از اين وارد «فهرست گوانتانامو» شده بودند را آغاز كرده است.
«ريابكوف» در ادامه به قانون ضدروسي «ماگنيتسكي» كه چندي پيش از سوي مقامات آمريكايي تصويب شد اشاره و يك بار ديگر اعلام كرد، «فهرست گوانتانامو» در پاسخ به اين قانون تهيه و اجرا شده است. وي در عين حال تصريح كرد ممكن است تحت شرايطي شخصيت هاي ديگر آمريكايي وارد اين ليست تحريمي شوند. اين مقام رسمي روس در ادامه با بيان اين كه «ادامه اين بازي به نفع روابط روسيه و آمريكا نيست» افزود:«روسيه شروع كننده اين بازي نيست اما در هر حال اعصاب ما قوي است.»
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «سرگئي ماگنيتسكي» وكيل روسي شركت سرمايه گذاري انگليسي «هرميتاژ» است كه پس از دستگيري به جرم فرار مالياتي، در 16 نوامبر سال 2009 در بازداشتگاهي در مسكو درگذشت و مرگ اين فرد مدت هاست به موضوعي مناقشه برانگيز در روابط روسيه و برخي كشورهاي غربي به سركردگي آمريكا تبديل شده است.
آمريكا با سوءاستفاده از اين مسئله، قانوني را به نام «ماگنيتسكي» حاوي تحريم هايي عليه برخي مقامات روسيه تصويب كرد و اين قانون اواخر ماه دسامبر سال گذشته با امضاي «باراك اوباما» رئيس جمهور اين كشور به اجرا درآمد.
روسيه نيز در پاسخ به اين اقدام آمريكا، قانون «ديما ياكوولف» را تصويب كرد كه از جمله بندهاي آن، تحريم مقام هاي آمريكايي ناقض حقوق روس ها و نيز منع فرزندخواندگي كودكان روس توسط والدين آمريكايي است.
بازي تحريم ها بين مسكو-واشنگتن همچنان ادامه دارد.
 


افشاي فساد حزب حاكم خشم مردم اسپانيا را برانگيخت

هزاران نفر از قربانيان سياست هاي رياضت اقتصادي در اسپانيا عليه رسوايي مالي رهبران اين كشور تظاهرات كردند.
انتشار خبر رسوايي مالي رهبران حزب حاكم اسپانيا كافي بود تا قربانيان سياست هاي رياضت اقتصادي اين كشور كه سال هاست اجراي چنين سياست هايي را به بهانه «حل بحران مالي» تحمل مي كنند به خيابان ها ريخته و فرياد «مفسدان را حذف كنيد» سردهند.
به نوشته سايت شبكه تلويزيوني «يورو نيوز»، نخستين بار روزنامه راست ميانه «الموندو» از رسوايي مالي «لوييس بارسناس» رئيس سابق امور مالي حزب حاكم راستگراي اين كشور پرده برداشت. براساس اين گزارش «بارسناس» در هر ماه بسته هايي حاوي 5 تا 15 هزار يورو پول علاوه بر حقوق ماهيانه مسئولان اين حزب به آنها اعطا مي كرده است. آنگونه كه اين روزنامه اسپانيايي نوشته، اين روند دستكم به مدت 20 سال ادامه داشته و اين مسئله چند روزي است كه برملا شده است.
انتشار اخبار فسادهاي مالي رهبران كشورهاي اروپايي اين روزها كه مردم اين قاره همه روزه شاهد اجراي طرح هاي رياضتي جديد هستند، بيش از هر زمان ديگر حساسيت برانگيز شده است. مردم اروپا كه چند سالي است تاوان حاكميت نظام سود محور سرمايه داري را به شكل افزايش شديد ماليات، حذف هزاران فرصت شغلي، افزايش سن بازنشستگي، خصوصي سازي، افزايش شديد شهريه هاي دانشجويي، كاهش حقوق و دستمزد و... مي پردازند، اين روزها نسبت به شنيدن اخباري از جنس فساد مالي، كم طاقت شده اند.آنطور كه سايت شبكه تلويزيوني پرس تي وي نوشته، دادگاهي در اسپانيا روز جمعه تصريح كرده كه خود «لوييس بارسناس» در بانك هاي سوئيس مبلغ 22 ميليون دلار پس انداز دارد!
قربانيان سياست هاي رياضتي در تجمع روز جمعه خود مقابل دفتر اصلي حزب حاكم اسپانيا موسوم به «حزب مردمي» با حمل تصاوير «رهبران فاسد» خود فرياد مي زدند: «فساد را ريشه كن كنيد.» زير تصوير رهبران اسپانيا نوشته شده بود: «بياييد اين افراد فاسد را حذف كنيم.» آنها همچنين خواستار بركناري «راخوي» نخست وزير اسپانيا شدند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10